یک باورمند به آیین یارسان در نزدیکی مجلس خود را به آتش کشید
محمد قنبری، یکی از باورمندان به کیش درویشان یارسان، صبح روز شنبه، ۵ مرداد، در نزدیکی مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهران اقدام به خودسوزی کرد.
محمد نوریزاد، روزنامهنگار و فعال سیاسی اجتماعی ایرانی در وبلاگ خود نوشته است پس از شنیدن خبر این خود سوزی «پشت در بیمارستان مطهری»، جایی که او بستری شده بود، به نیایش پرداخته اما او «جان جوانش را بر سر ما کوفته و رفته است».
خبر درگذشت آقای قنبری رسما تائید نشده است.
بنا بر گزارشها از ایران، این خودسوزی در اعتراض به «تبعیض» علیه درویشان یارسان و «توهین» به رسمورسومها و مناسک آنها صورت گرفته و طی هفتههای گذشته، سومین از این دست در میان باورمندان این کیش است.
شهروندی که دست به خودسوزی زده بنا بر نوشتهها و گزارشهایی از ایران، ۲۲ تا ۲۵ ساله، از قزوین و یا شهروند کرد معرفی شده است.
وبسایت مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران او را اهل قزوین معرفی کردهاند که «در ادامه به بیتوجهی حکومت به مشکلات پیروان این دین» خود را آتش زده است.
این وبسایت نیز میگوید آقای قنبری جان خود را از دست داده است.
خبرگزاری ایسنا، بدون آنکه در مورد هویت این شهروند توضیحی دهد در خبری آورده است «سریعا آتش توسط عوامل انتظامی و حفاظتی و کمک مردم، مهار و فرد مذکور به بیمارستان منتقل شد».
به گزارش ایسنا محمد قنبری «بین ایستگاه مترو و دیوار مجلس به طور ناگهانی و بدون هیچگونه صحبتی بهوسیله یک بطری بنزین بدن خود را آغشته و سپس آتش میزند».
پیش از محمد قنبری، طی دو ماه گذشته، دو شهروند باورمند دیگر به کیش یارسان نیز اقدام به خودسوزی «اعتراضآمیز» کرده بودند.
حسن رضوی و نیکمرد طاهری هر دو از یارسانان همدان، پیش از محمد قنبری در خردادماه، خود را به آتش کشیده بودند.
این خودسوزیها در «اعتراض» به «تبعیض» و «هتک حرمت» از یکی دیگر از باورمندان این کیش انجام شده است.
پیشتر ماموران در شهر همدان سبیل یکی از درویشان را تراشیده بودند که این اقدام برای آنها «توهینآمیز» محسوب شده و خودسوزیها از جمله در اعتراض به آن صورت گرفته بود.
بنا بر گزارشها هر دو درویشی که قبل از آقای قنبری دست به خوسوزی زده بودند، جان خود را از دست دادهاند.
درویشان یارسان یا اهل حق، باورمندان به کیشی هستند که در سده هفتم به دست سلطان اسحاق، کردی که در سلیمانیه (عراق) در خانوادهای درویش مسلک به دنیا آمده بود، بنا شد.
یارسانیها عمدتا ساکن مناطق غربی ایراناند اما این کیش طی سالها به شهرها و استانهای دیگر نیز کشیده شده است.
آنها در کشورهای دیگر خاورمیانه نیز حضور دارند؛ علویان از جمله در سوریه نیز آیینهای مشابهی دارند که آنها را از نظر باورمندی و مناسک به هم نزدیک میکند.
محمد نوریزاد، روزنامهنگار و فعال سیاسی اجتماعی ایرانی در وبلاگ خود نوشته است پس از شنیدن خبر این خود سوزی «پشت در بیمارستان مطهری»، جایی که او بستری شده بود، به نیایش پرداخته اما او «جان جوانش را بر سر ما کوفته و رفته است».
خبر درگذشت آقای قنبری رسما تائید نشده است.
بنا بر گزارشها از ایران، این خودسوزی در اعتراض به «تبعیض» علیه درویشان یارسان و «توهین» به رسمورسومها و مناسک آنها صورت گرفته و طی هفتههای گذشته، سومین از این دست در میان باورمندان این کیش است.
شهروندی که دست به خودسوزی زده بنا بر نوشتهها و گزارشهایی از ایران، ۲۲ تا ۲۵ ساله، از قزوین و یا شهروند کرد معرفی شده است.
وبسایت مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران او را اهل قزوین معرفی کردهاند که «در ادامه به بیتوجهی حکومت به مشکلات پیروان این دین» خود را آتش زده است.
این وبسایت نیز میگوید آقای قنبری جان خود را از دست داده است.
خبرگزاری ایسنا، بدون آنکه در مورد هویت این شهروند توضیحی دهد در خبری آورده است «سریعا آتش توسط عوامل انتظامی و حفاظتی و کمک مردم، مهار و فرد مذکور به بیمارستان منتقل شد».
به گزارش ایسنا محمد قنبری «بین ایستگاه مترو و دیوار مجلس به طور ناگهانی و بدون هیچگونه صحبتی بهوسیله یک بطری بنزین بدن خود را آغشته و سپس آتش میزند».
پیش از محمد قنبری، طی دو ماه گذشته، دو شهروند باورمند دیگر به کیش یارسان نیز اقدام به خودسوزی «اعتراضآمیز» کرده بودند.
حسن رضوی و نیکمرد طاهری هر دو از یارسانان همدان، پیش از محمد قنبری در خردادماه، خود را به آتش کشیده بودند.
این خودسوزیها در «اعتراض» به «تبعیض» و «هتک حرمت» از یکی دیگر از باورمندان این کیش انجام شده است.
پیشتر ماموران در شهر همدان سبیل یکی از درویشان را تراشیده بودند که این اقدام برای آنها «توهینآمیز» محسوب شده و خودسوزیها از جمله در اعتراض به آن صورت گرفته بود.
بنا بر گزارشها هر دو درویشی که قبل از آقای قنبری دست به خوسوزی زده بودند، جان خود را از دست دادهاند.
درویشان یارسان یا اهل حق، باورمندان به کیشی هستند که در سده هفتم به دست سلطان اسحاق، کردی که در سلیمانیه (عراق) در خانوادهای درویش مسلک به دنیا آمده بود، بنا شد.
یارسانیها عمدتا ساکن مناطق غربی ایراناند اما این کیش طی سالها به شهرها و استانهای دیگر نیز کشیده شده است.
آنها در کشورهای دیگر خاورمیانه نیز حضور دارند؛ علویان از جمله در سوریه نیز آیینهای مشابهی دارند که آنها را از نظر باورمندی و مناسک به هم نزدیک میکند.