Friday, February 21, 2014

نظر 5 مرجع مذهبی درباره شلاق و اعدام در خیابانها و میدان ها باشد؟ 5 مرجع مذهبی در باره اجرای "قصاص در ملاء عام" نظر داده اند. این نظرات را خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه شیعه منتشر کرده است که می خوانید: آیت الله شبیری زنجانی: - وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست، بلکه اصل وجوب آن- حتی در حد زنا- مورد اختلاف است. البته در رجحان آن بحثی نیست. - ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است. آیت الله مکارم شیرازی: الف – دربرخی از حدود سفارش شده که در حضور عده ای اجرا شود،اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشداز آن پرهیز شود. ب- سزاوار است در این گونه موارداز حضور آنها جلوگیری شود. آیت الله موسوی اردبیلی: بسمه تعالی باید اجرای حد درحضور جمعی ،که اقل آن سه نفر است صورت بگیرد. البته در بعضی موارد به حسب دلیل خاصی کم تر ازسه نفر کفایت می کند ولی حضور مردم جزء لا ینفک اجرای حدود نیست وچنانچه حضور مردم مفسده داشته باشد به طور پنهانی اجرای حد می شود وچنانچه حضور بعضی از افراد به مصلحت نباشد،از حضورآنان جلوگیری می شود. آیت الله سید صادق روحانی: باسمه جلت اسمائه 1- اجرای حدوددر ملا عام به مقتضای دلیل که دال است براینکه سزاوار است اعلام شود به مردم برای حضور اقامه عدل وحتی عده ای گفته اند واجب است حضور جماعت همان گونه که حضرت امیر علیه السلام می فرمودندبر حضور در هنگام اقامه حد 2- ظاهر دلیل خاصی نیست ومانعی ندارد. آیت الله نوری همدانی: بسمه تعالی بهتر است درملاعام باشد وچند نفرهم باشند کافی است . در صورتی که آثارنامطلوب برای بعضی دارد شرکت نکنند. آیت الله صانعی: بسمه تعالی به طور کلی در شرع مقدس هیچ الزامی بر علنی بودن تعزیرات بلکه حدود ( بغیراز حد زنا فی الجمله) نداریم و اگر علنی بودن اجرا مجازات موجب اذیت و تضییع حیثیت مجرم و یا وابستگان به آنها یا موجب بد بینی به اسلام و مضر به آن باشد، حرام و غیر جایز و تعدی در مجازات محسوب و معصیت کبیره است و حکم آوردن کودکان و غیر آنها از کسانی که تماشای اجرای حکم موجب تاثیر نامناسب ولو با احتمال در آنها باشد به حکم حرج و ضرر روحی برای آنها نیز حرام و معصیت است. نظر 5 مرجع مذهبی درباره شلاق و اعدام در خیابانها و میدان ها باشد؟ 5 مرجع مذهبی در باره اجرای "قصاص در ملاء عام" نظر داده اند. این نظرات را خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه شیعه منتشر کرده است که می خوانید: آیت الله شبیری زنجانی: - وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست، بلکه اصل وجوب آن- حتی در حد زنا- مورد اختلاف است. البته در رجحان آن بحثی نیست. - ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است. آیت الله مکارم شیرازی: الف – دربرخی از حدود سفارش شده که در حضور عده ای اجرا شود،اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشداز آن پرهیز شود. ب- سزاوار است در این گونه موارداز حضور آنها جلوگیری شود. آیت الله موسوی اردبیلی: بسمه تعالی باید اجرای حد درحضور جمعی ،که اقل آن سه نفر است صورت بگیرد. البته در بعضی موارد به حسب دلیل خاصی کم تر ازسه نفر کفایت می کند ولی حضور مردم جزء لا ینفک اجرای حدود نیست وچنانچه حضور مردم مفسده داشته باشد به طور پنهانی اجرای حد می شود وچنانچه حضور بعضی از افراد به مصلحت نباشد،از حضورآنان جلوگیری می شود. آیت الله سید صادق روحانی: باسمه جلت اسمائه 1- اجرای حدوددر ملا عام به مقتضای دلیل که دال است براینکه سزاوار است اعلام شود به مردم برای حضور اقامه عدل وحتی عده ای گفته اند واجب است حضور جماعت همان گونه که حضرت امیر علیه السلام می فرمودندبر حضور در هنگام اقامه حد 2- ظاهر دلیل خاصی نیست ومانعی ندارد. آیت الله نوری همدانی: بسمه تعالی بهتر است درملاعام باشد وچند نفرهم باشند کافی است . در صورتی که آثارنامطلوب برای بعضی دارد شرکت نکنند. آیت الله صانعی: بسمه تعالی به طور کلی در شرع مقدس هیچ الزامی بر علنی بودن تعزیرات بلکه حدود ( بغیراز حد زنا فی الجمله) نداریم و اگر علنی بودن اجرا مجازات موجب اذیت و تضییع حیثیت مجرم و یا وابستگان به آنها یا موجب بد بینی به اسلام و مضر به آن باشد، حرام و غیر جایز و تعدی در مجازات محسوب و معصیت کبیره است و حکم آوردن کودکان و غیر آنها از کسانی که تماشای اجرای حکم موجب تاثیر نامناسب ولو با احتمال در آنها باشد به حکم حرج و ضرر روحی برای آنها نیز حرام و معصیت است.

نظر 5 مرجع مذهبی درباره
شلاق و اعدام
در خیابانها و میدان ها باشد؟

5 مرجع مذهبی در باره اجرای "قصاص در ملاء عام" نظر داده اند. این نظرات را خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه شیعه منتشر کرده است که می خوانید:


آیت الله شبیری زنجانی:
- وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست، بلکه اصل وجوب آن- حتی در حد زنا- مورد اختلاف است. البته در رجحان آن بحثی نیست.
- ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است.
آیت الله مکارم شیرازی:
الف – دربرخی از حدود سفارش شده که در حضور عده ای اجرا شود،اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشداز آن پرهیز شود.
ب- سزاوار است در این گونه موارداز حضور آنها جلوگیری شود.
آیت الله موسوی اردبیلی:
بسمه تعالی
باید اجرای حد درحضور جمعی ،که اقل آن سه نفر است صورت بگیرد. البته در بعضی موارد به حسب دلیل خاصی کم تر ازسه نفر کفایت می کند ولی حضور مردم جزء لا ینفک اجرای حدود نیست وچنانچه حضور مردم مفسده داشته باشد به طور پنهانی اجرای حد می شود وچنانچه حضور بعضی از افراد به مصلحت نباشد،از حضورآنان جلوگیری می شود.
آیت الله سید صادق روحانی:
باسمه جلت اسمائه
1- اجرای حدوددر ملا عام به مقتضای دلیل که دال است براینکه سزاوار است اعلام شود به مردم برای حضور اقامه عدل وحتی عده ای گفته اند واجب است حضور جماعت همان گونه که حضرت امیر علیه السلام می فرمودندبر حضور در هنگام اقامه حد

2- ظاهر دلیل خاصی نیست ومانعی ندارد.
آیت الله نوری همدانی:
بسمه تعالی
بهتر است درملاعام باشد وچند نفرهم باشند کافی است . در صورتی که آثارنامطلوب برای بعضی دارد شرکت نکنند.
آیت الله صانعی:
بسمه تعالی
به طور کلی در شرع مقدس هیچ الزامی بر علنی بودن تعزیرات بلکه حدود ( بغیراز حد زنا فی الجمله) نداریم و اگر علنی بودن اجرا مجازات موجب اذیت و تضییع حیثیت مجرم و یا وابستگان به آنها یا موجب بد بینی به اسلام و مضر به آن باشد، حرام و غیر جایز و تعدی در مجازات محسوب و معصیت کبیره است و حکم آوردن کودکان و غیر آنها از کسانی که تماشای اجرای حکم موجب تاثیر نامناسب ولو با احتمال در آنها باشد به حکم حرج و ضرر روحی برای آنها نیز حرام و معصیت است.


ختنه نورمن ويزدُم در قم (+۱۸)

ختنه نورمن ويزدُم در قم (+۱۸)


سال‌ها پیش او را در ایران دیدم و باهاش مصاحبه کردم. حالا فکر می‌کنم اگر نورمن زنده می‌شد و دوباره به ایران می‌آمد و مثلا سر راه اصفهان برای قضای حاجت در قم پیاده می‌شد و بعد راننده و دوستانش را گم می‌کرد و در اطراف حرم حضرت معصومه سرگردان می‌شد، چه پیش می‌آمد؟ ...

بوی عید می‌آید، بوی نوروز، بوی نورمن ویزدوم. فیلم‌های این کمدین انگلیسی، انگار عیدی ما بود. نورمن با شلوغ‌بازی‌های ساده‌لوحانه‌اش و با شیرین‌کاری‌های دوبلور باذوقش که وقت و بی‌وقت در مقابل روسای بداخلاق و خوش دک و پزش، زیر لبی می‌گفت: «عجب خریه!»، سال ما را با خنده و شادی تحویل می‌کرد و حتی آدم گریزان از سینمایی چون مرا به سینما خرم در سلسبیل می‌کشاند.
کجاست در نوروزهای این سال‌ها نورمن و لاس زدنش با زنان زیبا و خوش‌لباسی که در مقابل احساسات رمانتیک او، فقط ریسه می‌رفتند و چیزی به نورمن نمی‌ماسید. کجاست نورمن تا چون آنارشیستی قانون‌مدار! نظام یونیفرمی و ژست‌های شیک‌پوشان مگوزبرمای اداری و بنیان اطاعت کورکورانه را به سُخره بگیرد. 
سال‌ها پیش او را در ایران دیدم و باهاش مصاحبه کردم. حالا فکر می‌کنم اگر نورمن زنده می‌شد و دوباره به ایران می‌آمد و مثلا سر راه اصفهان برای قضای حاجت در قم پیاده می‌شد و بعد راننده و دوستانش را گم می‌کرد و در اطراف حرم حضرت معصومه سرگردان می‌شد، چه پیش می‌آمد؟ 
در این سروده من حرف‌های نورمن را با دوبله‌ی شیرین زنده‌یاد محمدعلی زرندی در ذهنم می‌خواندم و می‌نوشتم و حال می‌کردم. اووخ جووووون!
-----------------------------------
ختنۀ نورمن ويزدُم در قم

خواب می‌دیدم که نورمن ویزدُم
پرسه می‌زد در خیابان‌های قم

قاضی شرعش بدیدی توی راه
خنده زد از دیدن او قاه‌قاه

خوب چون خندید و با او حال کرد
پیش مردم زود قیل و قال کرد

گفت: این ملعون سفیر خنده است
داعی از دیدار او شرمنده است

او به جای گریه‌آموزی به خلق
می‌فرستد خنده تا اعماق حلق

کرد باید این جوانک را ادب
تا نیارد خنده، مردم را به لب

کرد باید این جوان را روبراه
تا که بعد از این نخندد قاه‌قاه

«کرد باید...»، گفت نورمن ای عمو!
لطف کرده «کرد باید» هی نگو!

چون‌که من از «کرد باید» گفتنت
می‌شوم زهره‌ترک جان ننه‌ت

گفت قاضی: های نورمن ویزدوما!
گریه باید داد یاد مردما

چون‌که خنداندی خلایق قاه‌قاه
صبح تا شب کرده‌ای کلی گناه

باید اکنون خلق را گریان کنی
تا گناه خنده را جبران کنی

پس بیا تا ما مسلمانت کنیم
بی خیال انگلستانت کنیم

می‌شوی آخوند در اُم‌القُرا
روضه‌خوانی نیز آموزم ترا

گر تو باشی نوحه‌خوان و روضه‌خوان
کی دهی از گریه مردم را امان

در عوض ماشین و کاخ و صیغه‌جات
می‌دهیمت عینهو نقل و نبات

گفت نورمن: یس، ولی آی ماست گو
چونکه ویسکی می‌خورم با آبجو!

واقعاً خیلی خری تو، یس پیلیز
من ندارم عشق اسلام عزیز

گفت قاضی: ما مسلمانت کنیم
از طریق شورت و تنبانت کنیم

جان نورمن ختنه کردن ساده است
لنگ و تیغ و پنبه‌اش آماده است!

گفت نورمن: اوووخ آی دونت لایک دیس
فوق فوقش یک کمی آن را بلیس!

قطع کردن، ختنه کردن، اووه نو
ساری، آی دونت لایک دیس، آی ماست گو

گفت قاضی: چون‌که مختون می‌شوی
از دیار کفر بیرون می‌شوی

می‌شوی وارد به اسلام مبین
بگذری با عزت از کنکور دین

ختنه دارد یک ثوابی خود به خود
حج اکبر کرد هرکس ختنه شد!

گفت نورمن: پینس‌ام اسمال ایز
جان قاضی قد چسمثقال ایز

حج اصغر هم بود بهرش زیاد
اسپیشالی واقعاً دردم میاد

ارزش خنته ندارد اي جناب
گنده‌هايش بيشتر دارد ثواب

گنده مال آنتوني کوئين بدي
ختنه‌‌ي آن افتخار دين بدي!

مال سوپرمن اگر ديدي شما
بر فلان بنده خنديدي شما

پینِس مالون براندو نوبر است
حج اکبر نه، جهاد اکبر است!

مال من مثل خودم مستضعف است
کوچک و بی‌مایه و بی‌مصرف است.

گفت قاضی: خیر، ختنه لازم است
چون‌که این تأکید موساکاظم است.

داد زد نورمن که: آی دونت وانت، نو.ُ
پاسداران آمدند اما جلو

آمبولانسی ناگهان گردید عیان
بازگشت آژیرکش، نورمن در آن

نیم‌ساعت بعد نورمن روی تخت
دست و پا می‌زد فغان می‌کرد سخت

گفت قاضی: جیغ تو بیهوده است
رسم ختنه از پیمبر بوده است

سنت است این، بایدش اجرا نمود
پس نباید بر سرش دعوا نمود

های ای دلاک! حمله، تیغ تیز!
زود چیزش را ببر، خونش بریز!

سوی نورمن چون که آن جانی شتافت
ناگهان سقف اتاق از هم شکافت!

گشت پیدا آن میان روح امام
گفت: خاکم بر سر و بر این نظام

سوی قاضی کرد رو، با توپ پر
گفت: چیز انگلیسی را نبر!

گر ببّری چیزِ این مهمان ما
نان خود را می‌بری و نان ما

هست یارو انگلیسی، لندنی
نیست دول انگلیسی کندنی

جمع کن این کار و این اندیشه را
خود نزن بر ریشه‌ی خود تیشه را!

تیغ نحس‌ات را بکن فوری غلاف
کار دست ما نده با این خلاف.

گفت قاضی: چشم، بودم بی‌حواس
می‌کنم الساعه نورمن را خلاص

دستمالی باشدم ابریشمی
حال می‌مالم به اطرافش همی!

گفت نورمن: اووخ جون، استاپ شد
حال من دان بود و حالا آپ شد

پس چرا دلاکه یکهو زد به چاک؟
پس چرا افتاده تیغش روی خاک؟

چون ندانم بنده پرشن لنگوویج
گشته‌ام در این میانه گیج و ویج

لیک می‌دانم که آن عالیجناب
بر شما ها کرد یک چیزی خطاب

که همه ناگه هوادارم شدید
دور چرخیده پرستارم شدید

قلب من هم داره تیک‌تیک می‌زنه
یک‌نفر داره منو میک می‌زنه؟!َ

خیلی‌ام ممنون از این اُم‌القُرا
دفعۀ دیگه میاد جک استرا

سید «عملی» خامنه‌ای با وافورش کارتون نیک‌آهنگ کوثر در تونستان

سید «عملی» خامنه‌ای با وافورش

کارتون نیک‌آهنگ کوثر در تونستان

سید «عملی» خامنه‌ای با وافورش

رئیس جمهور اوکراین و مخالفان با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کردند



رئیس جمهور اوکراین و مخالفان با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کردند

ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهور اوکراین و مخالفان در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری تا قبل از پایان سال جاری به توافق رسیدند.
برگزاری انتخابات زودهنگام بخشی از توافقی است که پس از ساعت‌ها مذاکره بین دولت و نمایندگان مخالف حاصل شده است.

مذاکره بین دولت و مخالفان با میانجی‌گری سه کشور عضو اتحادیه اروپا بدست آمد.آقای یانکوویچ گفته است که او با ایجاد دولت وحدت ملی و ایجاد تغییراتی در قانون اساسی برای کاهش قدرت رئیس جمهور موافق است.
علیرغم توافق بدست آمده گزارش‌ها از بروز درگیری‌هایی پراکنده در مرکز کیف، پایتخت حکایت دارد.
در اوایل صبح امروز دفتر رئیس جمهور اوکراین از دستیابی به توافقی با مخالفان برای پایان دادن به بحران جاری در کشور خبر داد.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، آقای یانکوویچ برای پذیرش انتخابات زودهنگام و تغییر در قانون اساسی این کشور تحت فشار قرار داشت.
به گزارش وزارت بهداشت اوکراین دور تازه خشونت ها در اوکراین که از سه شنبه گذشته ۱۸ فوریه ( ۲۹ بهمن) آغاز شد به کشته شدن دست کم ۷۷ نفر ومجروح شدن حدود ۵۷۷ نفر منجر شده است.
اما فعالان گفته اند که آمار تلفات احتمالا افزایش خواهد یافت.
روز گذشته وزاری خارجه اتحادیه اروپا با اعمال تحریم آن دسته از مقام‌های اوکراین که "مسئول خشونت‌ها" در این کشور هستند، موافقت کردند.
در بیانیه‌ای که از سوی این مقام‌ها صادر شده آمده که تحریمهای احتمالی علیه آنها شامل محدویت سفر و مسدود کردن داراییهای آنها، خواهد شد.
آتش‌بس دو روزه میان مخالفان و دولت اوکراین چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و پلیس و معترضان دوباره در کیف پایتخت این کشور درگیر شدند.
بر اساس گزارش‌ها بیش از بیست نفر از معترضان در درگیریهای روز پنجشنبه (۲۰ فوریه) کشته شدند. به گفته شاهدان عینی بیشتر کشته‌شدگان با گلوله تک‌تیراندازان کشته شدند.

واکنش آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن این خشونت ها، خواستار پایان دادن به خونریزی ها در این کشور شد.
آقای کری در این بیانیه تاکید کرده است: "خشونت ها باید متوقف شود. ما قویا استفاده از خشونت توسط نیروهای امنیتی علیه شهروندان را محکوم می کنیم و خواستار آن هستیم که عاملان این خشونت‌ها فورا برکنار شوند. مردم اوکراین و جامعه جهانی عاملان این خشونت‌ها مسئول می‌دانند و آنها را بازخواست خواهند کرد و ایالات متحده از هم اکنون تحریم‌هایی علیه آن دسته از مقام‌های اوکراینی که مسئول این خشونت‌ها هستند اتخاذ کرده است."
معترضان اوایل روز جمعه اقدام به برقراری دوباره موانع در میدان استقلال کردند
یک روز پس از آنکه ده ها نفر توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفتند، رهبران معترضان هنوز در حال رایزنی هستند
معترضان پس از تخلیه ساختمان های دولتی، دوباره آنها را اشغال کرده اند
یک معترض در میدان استقلال
نمای کلی از میدان استقلال کی‌یف در روز جمعه

رویترز: افزایش حمایت نظامی ایران از اسد؛ «اعزام صدها متخصص» رادیو فردا : خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایران حمایت‌ خود از حکومت بشار اسد را با اعزام گروه‌های ویژه امنیتی به سوریه برای جمع‌آوری اطلاعات و آموزش نیروهای نظامی این کشور افزایش داده است. این گزارش روز جمعه، دوم اسفند، به نقل از منابع ایرانی، اپوزیسیون سوریه و کارشناسان نظامی آگاه به رخدادهای سوریه نوشته شده و بیان می‌کند که بشار اسد اکنون از اقدام تهران در اعزام صدها متخصص نظامی دیگر به سوریه سود می‌برد. به گفته این منابع، نیروهایی که ایران اخیرا به سوریه اعزام کرده شامل فرماندهان عالی سپاه قدس و همچنین نیروهای سپاه پاسداران است که اگرچه به‌ طور مستقیم وارد جنگ نمی‌شوند، اما نیروهای سوریه را آموزش می‌دهند و به آنها در جمع‌آوری اطلاعات کمک می‌کنند. مقامات ایران پیش از این بارها گزارش‌ها درباره اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرده‌اند. با این حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اواسط آذرماه گذشته گفت که تهران «برای انتقال تجربه و آموزش، نیروی متخصص به عنوان مستشار به سوریه می‌فرستند و این اقدام نیز علنی است». در گزارش رویترز نیز با یک مقام وزارت امور خارجه ایران گفت‌وگو شده است که بیان می‌کند تهران همواره اعلام کرده که از «برادران خود در سوریه» حمایت می‌کند، اگرچه این حمایت شامل ارسال سلاح و نیرو به سوریه یا مسائل اقتصادی نیست. اما یک مقام ارشد سابق ایران که رویترز او را منبعی نزدیک به سپاه پاسداران معرفی می‌کند، می‌گوید که نیروهای ایرانی در سوریه فعالند. به گفته او، چند صد فرمانده سپاه قدس و سپاه پاسداران در سوریه هستند که البته به‌ طور مستقیم در جنگ حضور ندارند، اما به‌ طور ویژه نیروهای سپاه قدس به جمع‌آوری اطلاعات مشغولند. در ادامه این گزارش به نقل از منابع امنیتی ایالات متحده و اروپا آمده است که صدها نظامی ایران در سوریه حضور دارند و به نیروهای سوریه مشاوره یا آموزش می‌دهند و در برخی موارد حتی فرماندهی نیروهای سوریه را برعهده می‌گیرند. جنگ سوریه در آستانه ورود به چهارمین سال خود است و هنوز هیچ یک از طرفین نتوانسته برتری خیلی زیادی نسبت به دیگری پیدا کند. در همین حال این جنگ بیش از یک میلیون آواره برجای گذاشته و به مرگ بیش از صد هزار نفر انجامیده است

رویترز: افزایش حمایت نظامی ایران از اسد؛ «اعزام صدها متخصص»
رادیو فردا : خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایران حمایت‌ خود از حکومت بشار اسد را با اعزام گروه‌های ویژه امنیتی به سوریه برای جمع‌آوری اطلاعات و آموزش نیروهای نظامی این کشور افزایش داده است.

این گزارش روز جمعه، دوم اسفند، به نقل از منابع ایرانی، اپوزیسیون سوریه و کارشناسان نظامی آگاه به رخدادهای سوریه نوشته شده و بیان می‌کند که بشار اسد اکنون از اقدام تهران در اعزام صدها متخصص نظامی دیگر به سوریه سود می‌برد.

به گفته این منابع، نیروهایی که ایران اخیرا به سوریه اعزام کرده شامل فرماندهان عالی سپاه قدس و همچنین نیروهای سپاه پاسداران است که اگرچه به‌ طور مستقیم وارد جنگ نمی‌شوند، اما نیروهای سوریه را آموزش می‌دهند و به آنها در جمع‌آوری اطلاعات کمک می‌کنند.

مقامات ایران پیش از این بارها گزارش‌ها درباره اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرده‌اند.

با این حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اواسط آذرماه گذشته گفت که تهران «برای انتقال تجربه و آموزش، نیروی متخصص به عنوان مستشار به سوریه می‌فرستند و این اقدام نیز علنی است».

در گزارش رویترز نیز با یک مقام وزارت امور خارجه ایران گفت‌وگو شده است که بیان می‌کند تهران همواره اعلام کرده که از «برادران خود در سوریه» حمایت می‌کند، اگرچه این حمایت شامل ارسال سلاح و نیرو به سوریه یا مسائل اقتصادی نیست.

اما یک مقام ارشد سابق ایران که رویترز او را منبعی نزدیک به سپاه پاسداران معرفی می‌کند، می‌گوید که نیروهای ایرانی در سوریه فعالند.

به گفته او، چند صد فرمانده سپاه قدس و سپاه پاسداران در سوریه هستند که البته به‌ طور مستقیم در جنگ حضور ندارند، اما به‌ طور ویژه نیروهای سپاه قدس به جمع‌آوری اطلاعات مشغولند.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع امنیتی ایالات متحده و اروپا آمده است که صدها نظامی ایران در سوریه حضور دارند و به نیروهای سوریه مشاوره یا آموزش می‌دهند و در برخی موارد حتی فرماندهی نیروهای سوریه را برعهده می‌گیرند.

جنگ سوریه در آستانه ورود به چهارمین سال خود است و هنوز هیچ یک از طرفین نتوانسته برتری خیلی زیادی نسبت به دیگری پیدا کند.

در همین حال این جنگ بیش از یک میلیون آواره برجای گذاشته و به مرگ بیش از صد هزار نفر انجامیده است

چهره و حرف‌های دوگانه مقام معظم

چهره و حرف‌های دوگانه مقام معظم

مطهری : توقیف فوری و بازداشت در مورد مطبوعات مناسب زمان جنگ است ایسنا : علی مطهری نسبت به احضار خود از سوی قوه قضاییه واکنش نشان داد و گفت: انتقاد، حتی اگر وارد نباشد، مشمول اعلام جرم و احضار نیست در غیر این صورت به فضای اختناق نزدیک می شویم، چیزی که ما به خاطر رفع آن انقلاب کردیم. او همچنین در واکنش به توقیف روزنامه "آسمان" گفت: این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی. آقای پیر موذن نماینده اردبیل در صحن علنی مجلس اعلام کردند که شما را به قوه قضائیه احضار کرده اند، می توانید توضیح دهید؟ قرارنبود فعلا این اقدام قوه قضائیه در رسانه ها مطرح شود، ولی چون آقای پیر موذن از روی حسن نیت مطرح کردند من توضیح می دهم. در روز دوشنبه 28 بهمن ، نامه اعلام جرم قوه قضائیه در خصوص نطق میان دستور هشتم دی ماه من در مجلس که در آن به قوه قضائیه انتقاد شده بود، همراه برگه احضاریه توسط یکی از کارمندان هیئت رئیسه مجلس به رویت بنده رسید.آن را به رویت رئیس وقت جلسه رساندم ، ایشان گفتند اشتباها نزد شما آورده‌اند و نباید می آوردند چون هنوز نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را استعلام نکرده‌اند و این نامه را هم در پاسخ نامه ما ارسال کرده‌اند و نباید برگه احضاریه را می فرستادند، و آن برگه ها را از من گرفتند. پس اعلام جرم و ارسال احضاریه منوط به نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است؟ بله، هم آن اعلام جرم اولیه که دادستان تهران در رسانه ها اعلام کرد و هم این ارسال احضاریه خلاف قانون بوده است. در واقع این کار قوه قضائیه ، خصوصا با علم به این که اکثر قریب به اتفاق اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نطق بنده را در حوزه وظایف نمایندگی دانسته‌اند، یک اقدام غیر قانونی بوده است چون در قانون "نظارت بر رفتار نمایندگان" آمده است که اگر مرجع قضایی بدون استعلام از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نماینده‌ای را احضار کند مرتکب جرم شده و مجازات مشخصی برای او تعیین شده است. یعنی این اقدام قوه قضائیه قابل پیگرد قضایی است ولی من حوصله و وقت این کارها را ندارم. پس چرا این مطلب روشن لحاظ نشده است؟ شاید ماده مربوط در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارند. شنیدم مقامات ارشد قضایی در ملاقات با برخی از نمایندگان گفته‌اند که "من این ماده قانونی را که قضاوت درباره داخل وظایف نمایندگی بودن یک نطق را به عهده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گذاشته قبول ندارم و شورای نگهبان سهوا آن را تأیید کرده است." اما همه باید تابع قانون باشیم. در واقع نماینده مجلس فقط در صورتی که مرتکب جرمهایی مانند قتل یا شرب خمر یا اختلاس و یا توهین و افترا و نشر اکاذیب شود باید احضار شود، نه اینکه انتقادی را که قبول نداریم بگوییم توهین یا افترا و یا نشر اکاذیب است و فورا او را احضار کنیم. انتقاد ، حتی اگر وارد نباشد ، مشمول اعلام جرم و احضار نیست. در غیر این صورت به فضای اختناق نزدیک می شویم، چیزی که ما به خاطر رفع آن انقلاب کردیم. حتی اگر یک فرد غیر نماینده مجلس حرفهای من را گفته بود مرتکب جرم نشده بود چه رسد به نماینده مجلس که در همه امور کشور حق اظهار نظر دارد. حداکثر این بود که قوه قضائیه به انتقادهای من پاسخ می داد و مثلا می گفت قوه قضائیه استقلال کافی دارد و احکام محکومان سال 88 نیز سختگیرانه نبوده و عادلانه بوده است. نظر شما درباره توقیف روزنامه آسمان توسط دادستانی چیست؟ روشن است که زیر سوال بردن احکام مسلم اسلام مانند قصاص خلاف قانون است و روزنامه آسمان که توسط افراد با تجربه در روزنامه نگاری اداره می شود نباید دچار چنین سهوی می شد. البته مانعی ندارد که این مباحث در نشریات تخصصی به صورت بحث علمی و مباحثه وگفت و گوی طرفینی تحت عنوان فلسفه احکام مطرح شود ولی مطرح شدن آن در روزنامه و به صورت یکطرفه درست نیست. اما درباره توقیف این روزنامه، من معتقدم دادستانی نباید در این موارد عجله به خرج دهد. اگرچه ممکن است قانون این اجازه را به دادستانی داده باشد ولی عقل حکم می کند که امور مربوط به مطبوعات ابتدا در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح و بررسی شود و بعد اگر نیازی بود دادستانی وارد شود. در واقع باید یک مرجع برای رسیدگی اولیه به امور مطبوعات وجود داشته باشد نه دو مرجع. این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی. شاید نیاز به اصلاح قانون وجود داشته باشد که ما در طرح نظام جامع رسانه اقدام خواهیم کرد. به هر حال بهتر بود دادستانی تا روز دوشنبه که جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات تشکیل می شود صبر می کرد و بعد تصمیم می گرفت. لازم است جناب آقای جنتی وزیر ارشاد این حکومت دوگانه در امر مطبوعات را با گفت‌وگو با مقامات قوه قضائیه برطرف کنند.

مطهری : توقیف فوری و بازداشت در مورد مطبوعات مناسب زمان جنگ است
ایسنا : علی مطهری نسبت به احضار خود از سوی قوه قضاییه واکنش نشان داد و گفت: انتقاد، حتی اگر وارد نباشد، مشمول اعلام جرم و احضار نیست در غیر این صورت به فضای اختناق نزدیک می شویم، چیزی که ما به خاطر رفع آن انقلاب کردیم.
 

 او همچنین در واکنش به توقیف روزنامه "آسمان" گفت: این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی.

آقای پیر موذن نماینده اردبیل در صحن علنی مجلس اعلام کردند که شما را به قوه قضائیه احضار کرده اند، می توانید توضیح دهید؟

قرارنبود فعلا این اقدام قوه قضائیه در رسانه ها مطرح شود، ولی چون آقای پیر موذن از روی حسن نیت مطرح کردند من توضیح می دهم. در روز دوشنبه 28 بهمن ، نامه اعلام جرم قوه قضائیه در خصوص نطق میان دستور هشتم دی ماه من در مجلس که در آن به قوه قضائیه انتقاد شده بود، همراه برگه احضاریه توسط یکی از کارمندان هیئت رئیسه مجلس به رویت بنده رسید.آن را به رویت رئیس وقت جلسه رساندم ، ایشان گفتند اشتباها نزد شما آورده‌اند و نباید می آوردند چون هنوز نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را استعلام نکرده‌اند و این نامه را هم در پاسخ نامه ما ارسال کرده‌اند و نباید برگه احضاریه را می فرستادند، و آن برگه ها را از من گرفتند.

پس اعلام جرم و ارسال احضاریه منوط به نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است؟
بله، هم آن اعلام جرم اولیه که دادستان تهران در رسانه ها اعلام کرد و هم این ارسال احضاریه خلاف قانون بوده است. در واقع این کار قوه قضائیه ، خصوصا با علم به این که اکثر قریب به اتفاق اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نطق بنده را در حوزه وظایف نمایندگی دانسته‌اند، یک اقدام غیر قانونی بوده است چون در قانون "نظارت بر رفتار نمایندگان" آمده است که اگر مرجع قضایی بدون استعلام از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نماینده‌ای را احضار کند مرتکب جرم شده و مجازات مشخصی برای او تعیین شده است. یعنی این اقدام قوه قضائیه قابل پیگرد قضایی است ولی من حوصله و وقت این کارها را ندارم.

پس چرا این مطلب روشن لحاظ نشده است؟

شاید ماده مربوط در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارند. شنیدم مقامات ارشد قضایی در ملاقات با برخی از نمایندگان گفته‌اند که "من این ماده قانونی را که قضاوت درباره داخل وظایف نمایندگی بودن یک نطق را به عهده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گذاشته قبول ندارم و شورای نگهبان سهوا آن را تأیید کرده است." اما همه باید تابع قانون باشیم. در واقع نماینده مجلس فقط در صورتی که مرتکب جرمهایی مانند قتل یا شرب خمر یا اختلاس و یا توهین و افترا و نشر اکاذیب شود باید احضار شود، نه اینکه انتقادی را که قبول نداریم بگوییم توهین یا افترا و یا نشر اکاذیب است و فورا او را احضار کنیم.

انتقاد ، حتی اگر وارد نباشد ، مشمول اعلام جرم و احضار نیست. در غیر این صورت به فضای اختناق نزدیک می شویم، چیزی که ما به خاطر رفع آن انقلاب کردیم. حتی اگر یک فرد غیر نماینده مجلس حرفهای من را گفته بود مرتکب جرم نشده بود چه رسد به نماینده مجلس که در همه امور کشور حق اظهار نظر دارد. حداکثر این بود که قوه قضائیه به انتقادهای من پاسخ می داد و مثلا می گفت قوه قضائیه استقلال کافی دارد و احکام محکومان سال 88 نیز سختگیرانه نبوده و عادلانه بوده است.

نظر شما درباره توقیف روزنامه آسمان توسط دادستانی چیست؟

روشن است که زیر سوال بردن احکام مسلم اسلام مانند قصاص خلاف قانون است و روزنامه آسمان که توسط افراد با تجربه در روزنامه نگاری اداره می شود نباید دچار چنین سهوی می شد. البته مانعی ندارد که این مباحث در نشریات تخصصی به صورت بحث علمی و مباحثه وگفت و گوی طرفینی تحت عنوان فلسفه احکام مطرح شود ولی مطرح شدن آن در روزنامه و به صورت یکطرفه درست نیست.

اما درباره توقیف این روزنامه، من معتقدم دادستانی نباید در این موارد عجله به خرج دهد. اگرچه ممکن است قانون این اجازه را به دادستانی داده باشد ولی عقل حکم می کند که امور مربوط به مطبوعات ابتدا در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح و بررسی شود و بعد اگر نیازی بود دادستانی وارد شود. در واقع باید یک مرجع برای رسیدگی اولیه به امور مطبوعات وجود داشته باشد نه دو مرجع. این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی.

شاید نیاز به اصلاح قانون وجود داشته باشد که ما در طرح نظام جامع رسانه اقدام خواهیم کرد. به هر حال بهتر بود دادستانی تا روز دوشنبه که جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات تشکیل می شود صبر می کرد و بعد تصمیم می گرفت. لازم است جناب آقای جنتی وزیر ارشاد این حکومت دوگانه در امر مطبوعات را با گفت‌وگو با مقامات قوه قضائیه برطرف کنند.