Thursday, October 17, 2013

وضعیت اعدامیِ زنده شده در مصاحبه با یک حقوق‌دان: بخشش در کار نیست؛ دوباره اعدامش می‌کنند

وضعیت اعدامیِ زنده شده در مصاحبه با یک حقوق‌دان:

بخشش در کار نیست؛ دوباره اعدامش می‌کنند



علی‌رضا- م ۳۷ ساله، بامداد چهارشنبه به جرم حمل یک کیلوگرم مخدر (شیشه) در زندان بجنورد به دار آویخته شد. او ۱۲ دقیقه با طناب دار دست و پنجه نرم کرد و سپس مرگ او توسط پزشک حاضر در محل اجرای حکم تأیید شد. جسد علی‌رضا با صورت‌جلسه‌ای که به امضای پزشک، قاضی اجرای احکام و مسئولان زندان رسیده بود، به پزشکی قانونی منتقل شد تا تحویل بستگانش شود. اما چیزی نگذشت که خبر زنده بودن او منتشر شد. درخبرها آمده یک روز بعد، کارگر سردخانه متوجه می‌شود کاور پلاستیکی یکی از جسدها بخار گرفته و این یعنی شخص زنده است و نفس می کشد. بلافاصله اقدامات اولیه از سوی پزشکان این مرکز انجام و مرد اعدامی به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد منتقل ‌شد. گزارش‌ها حاکی از این است که محکوم در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شده و حال عمومی او رضایت‌بخش است. این خبر به سرعت در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد و گمانه‌زنی شد که احتمال بخشش مجرم وجود دارد. عده‌ای هم خواستار تجدید نظر در حکم و گروهی خواهان عفو او شده اند.
در حالیکه هنوز مقامات رسمی و مرتبط با پرونده در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند، محمد عرفان، قاضی دیوان عدالت اداری گفته است: "حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب، حکم مرگ بوده و اصالت رای مشخص است و در چنین مواردی حکم بار دیگر با بهبود مرد محکوم، اجرا خواهد شد."
حسن آقاخانی، حقوق‌دان و وکیل پایه یک دادگستری هم در گفت‌وگو با "روز" با اشاره به اینکه حکم صادر شده ولازم‌الاجرا است می‌گوید: "حکم صادر شده و باید اجرا شود، مثل این است که فردی محکوم به پرداخت مال شده باشد و فرار کند، مگر می‌توانیم بگوییم چون رفته دیگر لازم نیست مال را بپردازد؟ یا مثلا اگر کسی از زندان فرار کند، بقیه زندان او بخشیده می‌شود؟ باید به این مسائل قانونی نگاه کنیم."
اما آیا از لحاظ حقوقی این امکان وجود دارد که حکم این مجرم، مجددا اجرا نشود؟ آقاجانی در پاسخ به این سئوال می‌گوید: "راهی ندارد؛ چرا که وقتی حکم به اعدام داده شده باید اجرا شود. فقط در یک مورد حکم در صورت زنده ماندن شخص اجرا نمی‌شود آن هم برای رجم (سنگسار) است که اگر شخص از چاله درآمد دیگر به چاله اجرای حکم بر نمی‌گردد، که آن هم البته شرایط خودش را دارد و حتی رجم‌ها هم متفاوت است. مثلا اگر خود شخص نزد قاضی اقرار کند که زنا کرده است آن حکم حتی اگرشخص از چاله فرار کند اجرا خواهد شد."
از او می‌پرسم یک تصوری در فضای مجازی به وجود آمده و دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه اگر کسی از اعدام یا هر نوع مجازات مرگی جان سالم به در ببرد، می‌تواند زنده بماند. این حقوقدان پاسخ می‌دهد: "فضای مجازی را خیلی جدی نگیرید. این یک موضوع حقوقی است؛ بحث این نیست که من بگویم و شما خوشتان بیاید یا بدتان بیاید. بحث این است که قاضی به حکمی رای داده است و حکم باید اجرا بشود. اینکه فرد زنده مانده نشان می‌دهد در اجرای حکم اشتباه شده یعنی احتمالا شخص را زود از بالای دار پایین آورده‌اند. لازم است یادآوری کنم این مساله ربطی به عقیده شخصی من ندارد که موافق یا مخالف اعدام هستم، به آن بحث وارد نمی‌شویم. حالا صرفا در خصوص اجرای حکم صحبت می‌کنیم."
اما این همه ماجرا نیست. هستند وکلایی هستند که اعتقاد دارند راهی برای جلوگیری از مرگ این مجرم وجود دارد. کیانوش رزاقی، حقوقدان مقیم آمریکا نامه‌ای در چند بند خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته و متذکر شده: "اجرای مجدد این حکم مصداق بارز قتل نفس و موجب مسئولیت شرعی، کیفری و اداری برای تمامی اشخاصی خواهد بود که در اجرای آن نقش داشته یا از اختیارات قانونی خود جهت توقف آن استفاده نکرده‌اند."
 او در این نامه همچنین آورده است: "مطابق گزارش پزشک قانونی حاضر در صحنه اعدام، مرگ محکوم علیه از نظر پزشکی و علمی به اثبات رسیده و جسد پس از تنظیم صورتجلسه اجرای حکم و تائید مراتب اجرای کامل حکم توسط دادیار اجرای احکام یا نماینده دادستان تحویل سردخانه شده است. همین موضوع موید این مطلب است که مدلول حکم که ستاندن جان محکوم علیه بوده به طور کامل اجرا شده و دادنامه متضمن این حکم اجرا شده محسوب می‌شود. به همین دلیل اجرای مجدد دادنامه ای که یک بار اجرا شده است فاقد مجوز قانونی بوده و تخلف محسوب می شود."
در بخش دیگری از این نامه هم آمده: "مجازات اعدام برای جرم حمل مواد مخدر از جمله مجازات های بازدارنده است. در این دسته از مجازات‌ها اجرای حکم الهی به عنوان تکلیف شرعی حاکم مد نظر نیست بلکه بازدارندگی ملاک اصلی تعیین این مجازات‌هاست. صرف نظر از بحث بسیار مهم کارایی مجازات اعدام در بازدارندگی نسبت به جرائم مواد مخدر، در ما نحن فیه اجرای حکم اعدام و ستاندن جان محکوم علیه فی نفسه مد نظر نیست و گذشتن از جان این پدر ۳۷ ساله باعث تضییع حقوق الهی و یا حق الناس(مثلاً اولیاء دم در قصاص) نمی شود. بنابراین اجرای مجدد حکم اعدام در رابطه با مشارالیه فاقد توجیه بوده و از منظر جرم شناسی اسلامی نیز مردود است."
حسن آقاخانی اما در مصاحبه با "روز" نظری متفاوت دارد: "از لحاظ حقوقی حکم صادره باید اجرا بشود. اینکه این حکم اجرا نشده، ایراد از اجرای احکام بوده، ایشان جرمی انجام داده و مجازات برایش در نظر گرفته شده و مجازات باید اجرا بشود."
 او ادامه می‌دهد: "جلوی اجرای این حکم را فقط ولی فقیه می‌تواند بگیرد نه شخص دیگری و نه حتی رئیس قوه قضاییه. هیچ کس جز ایشان چنین اختیاری ندارد چرا که این از اختیارات حاکم وقت است."
به او می گویم گویا مواردی بوده که شخصی که از اعدام نجات پیدا کرده دیگر حکمش اجرا نشده است. این وکیل دادگستری می‌گوید: "نه، من نشنیده ام. امکان دارد در موارد دیگری مثل قتل، فرد با بخشش اولیای‌دم اجرای حکمش متوقف شده باشد اما در موارد این‌چنینی بعید می‌دانم."
محمد عرفان، قاضی دیوان عدالت اداری هم در این خصوص می‌گوید: "در آیین نامه اجرایی مجازات، مصوبه سال ۱۳۸۲ در این زمینه توضیح داده شده و در آن آماده بودن محکوم علیه، برای اجرای حکم مورد تاکید قرار گرفته و درباره این فرد نیز یکی از عوامل، داشتن حیات و درک و شعور هنگام اجرای حکم است و این گونه نیست که یک محکوم مثلا در کما باشد و حکم او اجرا شود؛ بلکه در چنین مواردی با مداوا و بهبود محکوم و تائید سلامت وی از سوی پزشک معتمد پزشکی قانونی، حکم قابل اجرا می شود."
عرفان می‌افزاید: "قانون مبارزه با مواد مخدر، اصلاحیه سال ۱۳۸۹ نیز به تفصیل در ارتباط با میزان حمل و نگهداری مواد مخدر توضیح داده است و حمل و نگهداری بیش از ۳۰ گرم شیشه مجازات مرگ را به دنبال دارد که این مجازات شامل مرد اعدامی هم خواهد شد."
گمانه‌‌ها برای اعدام "علیرضا-م" در حالی قوت می‌گیرد که گفته شده او پدردو دختر بچه است. یکی از بستگان او به خبرنگار جام‌جم گفته است: "وقتی به ما اطلاع دادند علیرضا در زندان مجازات شده، خود را برای تحویل گرفتن جسد و برگزاری مراسم آماده می‌کردیم و وقتی برای تحویل گرفتن جسد به پزشکی قانونی رفتیم، باور نمی‌کردیم او بار دیگر زنده شده باشد و اکنون از این اتفاق بیش از همه دو دختر این فرد خوشحال هستند."

اعدام، پشتِ اعدام
بر اساس آمارها ایران از لحاظ شمار اعدام‌ها در جایگاه دوم جهان پس ازچین قرار دارد. این وضعیت وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم در این رده بندی عامل جمعیت در نظر گرفته نشده است. جمعیت ایران در حدود ۷۰ میلیون نفر و جمعیت چین بیش از یک میلیون و سیصدهزار نفر است. علاوه بر این سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها اعلام کرده‌اند آمار درست و قابل اتکایی توسط مقامات جمهوری اسلامی منتشر نمی‌شود و بسیاری از اعدام‌ها به صورت پنهانی صورت می‌گیرد.
پیش‌تر شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل به "روز" گفته بود:‌ "صدور و اجرای احکام مجازات مرگ بر عهده قوه قضاییه است و ظاهرا قوا از یکدیگر تفکیک شده‌اند. اما در این میان موضوع دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه رئيس جمهور باید حافظ قانونی اساسی باشد. یکی از اصول قانون اساسی هم این است که کلیه شهروندان بایستی حق دسترسی به دادرسی عادلانه داشته باشند و بررسی تمامی این پرونده‌ها نشان داده که بررسی عادلانه در مورد آنها اجرا نمی‌شود."
او معتقد است چشم انداز روشنی برای کاهش اعدام ها در ایران وجود ندارد و دولت جدید هم نمی‌تواند نقش پررنگی در کاهش آمار مجازات مرگ داشته باشد، اما رئيس جمهور از جهت نظارت بر صحت اجرای قانون اساسی مسئول است.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران در گزارشی اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر رکورد تازه‌ای از اجرای مجازات مرگ به ثبت رسانده است و از زمان تحلیف حسن روحانی تا کنون دست کم ۱۲۵ نفر به اتهامات مختلف در ایران اعدام شده‌اند.
از سوی دیگر تخمینی برای تعداد زندانیانی که در صف مرگ ایستاده‌اند وجود ندارد، حاکمیت همچنان به اخطارهای مجامع جهانی بی‌توجهی می‌کند و مجازات اعدام، همچنان مجازات محبوب مقامات جمهوری اسلامی است.

فالس‌نیوز: امام به هر جوکی نمی خندید! به گفته موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

فالس‌نیوز: امام به هر جوکی نمی خندید!

به گفته موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب خنده منتسب به امام (ره) به جوک منتسب به خانم نعیمه اشراقی از عموم ملت شهید پرور خواست تا با حفظ آرامش خود، از گمانه‌زنی درباره شخصیت امام راحل پرهیز نمایند و این قبیل امور را به این موسسه واگذار نمایند.
حجت الاسلام محمدعلی انصاری سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) صبح امروز در حاشیه مراسم رونمایی از نسخه ویرایش شده صحیفه نور (وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی) با ذکر این مطلب افزود: «حضرت امام رحمت الله علیه با وجود برخورداری از انفاس قدسی و شخصیت والای عرفانی اما هم‌واره خود را بشری مانند دیگر مخلوقات خداوند  تبارک و تعالی می دانست و طبیعی بود که ایشان نیز هم‌چون مردم عادی به برخی از لطیفه‌های بامزه می‌خندید و واکنش نشان می‌داد اما نه هر لطیفه‌ای!»
حجت الاسلام انصاری ادامه داد: «طبق تحقیقاتی که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی انجام داده است  لطیفه‌ای که طی روزهای اخیر از سوی نوه آن مرحوم در فضای مجازی نقل شد فاقد ظرافت‌های لازم و جنبه‌های طنز کافی برای خنداندن آن امام همام دارد و این موسسه خندیدن امام به این لطیفه را تایید نمی‌کند هر چند ممکن است تبسمی فرموده باشند.»
در بخشی از اطلاعیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برای اولین بار تعدادی از جوک‌هایی که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی را به خنده وا می‌داشت منتشر شد.
در این اطلاعیه آمده است: «حضرت امام توجه ویژه‌ای به جوک و نحوه تعریف کردن جوک داشتند و تاکید فراوان داشتند که "ولکن جوک باید خنده‌دار باشد. این‌طورنباشد که جوکی که خنده‌دار نباشد جوک باشد".»
بر این اساس تعدادی از جوک‌های مورد علاقه آن پیر سفر کرده که مورد تایید این موسسه و بستگان امام (غیر از نعیمه) می‌باشد خدمت عموم مردم خداجو و مقام معظم رهبری تقدیم می‌گردد:
جوک اول (مربوط به جلسه حل اختلاف سپاه و ارتش سال ۱۳۶۲): از يه سپاهی می‌پرسن دو خط موازی رو تعريف کن. ميگه دو خط موازی دو خط راستی هستند که هيچ‌وقت به هم نمی‌رسن مگر به فرمان امام امت!
جوک دوم (مربوط به جشن تولد یکی از نوادگان امام در سال ۱۳۶۴) دو تا بسیجی داشتن تو يه ماشين ضد انقلاب بمب کار ميذاشتن يکيشون به اون يکی ميگه: اگه اين بمب الان منفجر بشه چی کار کنيم؟ اون يکی ميگه: نگران نباش من يکی ديگه دارم!
جوک سوم (مربوط سیزده بدر سال ۱۳۶۵) یک نفر خدمت حضرت امام می رسد و می‌گوید: اماما من حافظ کل قرآنم، امام میگه: از این قرآن کوچیکا یا بزرگا؟
جوک چهارم (مربوط به جلسه پذیرش قطعنامه در سال ۱۳۶۷) امام به یکی از فرماندهان جنگ با درجه تیمساری می‌پرسد؟ شما سربازید؟  طرف كه می‌بينه امام حالیش نیست می‌گه آره. امام برآشفته می‌شه و می‌گه پس گ... می‌خوری لباس تيمسار ميپوشي

داوود اغلو: ادعای لو دادن جاسوسان اسرائیل به ایران تبلیغات سیاه است رادیو فردا : ترکیه روز پنجشنبه ۲۵ مهرماه ادعای روزنامه واشینگتن پست درباره لو دادن حلقه جاسوسان اسرائیل به ایران را تکذیب کرد و آن را «تبلیغات سیاه» خواند. روزنامه واشینگتن‌ پست در همین روز به قلم دیوید ایگناشز نوشته بود دولت رجب اردوغان هویت نزدیک به ۱۰ نفر از ایرانی‌ها را که با ماموران موساد در خاک ترکیه دیدار داشته‌اند، برای وزارت اطلاعات ایران افشا کرده است. پس از انتشار این گزارش، احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، این گزارش را تکذیب کرد و گفت با این گزارش‌ها می‌خواهند «رسالت» دولت ترکیه را بی‌اعتبار کنند. واشینگتن پست در بخشی دیگر از مطلب خود نوشته است آمریکایی‌ها هرگز مطمئن نشدند که آیا ترکیه این کار را به تلافی حمله اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی به غزه انجام داده بود یا اینکه این اقدام تنها بخشی از روند به تیره شدن روابط اسرائیل و ترکیه است. به نوشته این روزنامه از قرار معلوم اسرائیل بخشی از فعالیت‌های اطلاعاتی خود علیه ایران را در خاک ترکیه انجام می‌داده و سازمان امنیت ترکیه به این موضوع پی برده است. واشینگتن می‌افزاید آمریکایی‌ها بیشتر این رویداد را در چارچوب «اعتماد بی‌خودی» اسرائیل به ترک‌ها تعریف می‌کردند تا یک عملیات مخفیانه ناشیانه اسرائیلی‌ها. روزنامه واشینگتن پست به نقل از یک منبع خود نوشته است دلیل آمریکایی‌هایی این بود که موساد پس از ۵۰ سال همکاری با ترکیه، حتی تصور نمی‌کرد که ترکیه عوامل اسرائیل را به یک قدرت متخاصم بفروشد. این روزنامه به نقش هاکان فیدان(حقان فیضان) رئیس سازمان امنیت ترکیه در این قضیه اشاره کرده و مدعی شده است وی تا پیش از بهار عربی با تهران روابط نزدیکی داشت. در واکنش به مقاله واشینگتن پست و مقاله دیگری که هفته گذشته وال‌استریت جورنال به نقش فیدان در سوریه پرداخته بود، احمد داوود اغلو، اظهار داشت که زمان انتشار این دو مقاله «اهمیت» دارد. به گزارش روزنامه حریت وزیر امورخارجه ترکیه گفت: «این ادعاها درباره هاکان فیدان نه‌تنها بی‌پایه است بلکه نمونه‌ای از تبلیغات و پروپاگاندای سیاه است.» مصطفی وارناک، یکی از مشاوران وزیر خارجه ترکیه، نیز مقاله واشینگتن پست را «غیرمنسجم» خواند و گفته است که مقاله ایگناشز با واقعیت سازمان‌های اطلاعاتی ناهمخوان است. این مشاور وزیر خارجه ترکیه گفته است که برخی قدرت‌ها در آستانه انتخابات ترکیه علیه دولت و سازمان امنیت آن جنگ روانی به راه انداخته‌اند.

داوود اغلو: ادعای لو دادن جاسوسان اسرائیل به ایران تبلیغات سیاه است
رادیو فردا : ترکیه روز پنجشنبه ۲۵ مهرماه ادعای روزنامه واشینگتن پست درباره لو دادن حلقه جاسوسان اسرائیل به ایران را تکذیب کرد و آن را «تبلیغات سیاه» خواند.

روزنامه واشینگتن‌ پست در همین روز به قلم دیوید ایگناشز نوشته بود دولت رجب اردوغان هویت نزدیک به ۱۰ نفر از ایرانی‌ها را که با ماموران موساد در خاک ترکیه دیدار داشته‌اند، برای وزارت اطلاعات ایران افشا کرده است.

پس از انتشار این گزارش، احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه،  این گزارش را تکذیب کرد و  گفت با این گزارش‌ها می‌خواهند «رسالت» دولت ترکیه را بی‌اعتبار کنند.

واشینگتن پست در بخشی دیگر از مطلب خود نوشته است آمریکایی‌ها هرگز مطمئن نشدند که آیا ترکیه این کار را به تلافی حمله اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی به غزه انجام داده بود یا اینکه این اقدام تنها بخشی از روند به تیره شدن روابط  اسرائیل و ترکیه است.

به نوشته این روزنامه از قرار معلوم اسرائیل بخشی از فعالیت‌های اطلاعاتی خود علیه ایران را در خاک ترکیه انجام می‌داده و سازمان امنیت ترکیه به این موضوع پی برده است.

واشینگتن می‌افزاید آمریکایی‌ها بیشتر این رویداد را در چارچوب «اعتماد بی‌خودی» اسرائیل به ترک‌ها تعریف می‌کردند تا یک عملیات مخفیانه ناشیانه اسرائیلی‌ها.

روزنامه واشینگتن پست  به نقل از یک منبع خود نوشته است دلیل آمریکایی‌هایی این بود که موساد پس از ۵۰ سال همکاری با ترکیه، حتی تصور نمی‌کرد که ترکیه عوامل اسرائیل را به یک قدرت متخاصم بفروشد.

این روزنامه به نقش هاکان فیدان(حقان فیضان) رئیس سازمان امنیت ترکیه در این قضیه اشاره کرده و مدعی شده است وی تا پیش از  بهار عربی با تهران روابط نزدیکی داشت.

در واکنش به مقاله واشینگتن پست و مقاله دیگری که هفته گذشته وال‌استریت جورنال به نقش فیدان در سوریه پرداخته بود، احمد داوود اغلو، اظهار داشت که زمان انتشار این دو مقاله «اهمیت» دارد.

به گزارش روزنامه حریت وزیر امورخارجه ترکیه گفت: «این ادعاها درباره هاکان فیدان نه‌تنها بی‌پایه است بلکه نمونه‌ای از تبلیغات و پروپاگاندای سیاه است.»

مصطفی وارناک، یکی از مشاوران وزیر خارجه ترکیه، نیز مقاله واشینگتن پست را «غیرمنسجم» خواند و گفته است که مقاله ایگناشز با واقعیت سازمان‌های اطلاعاتی ناهمخوان است.

این مشاور وزیر خارجه ترکیه گفته است که برخی قدرت‌ها در آستانه انتخابات ترکیه علیه دولت و سازمان امنیت آن جنگ روانی به راه انداخته‌اند. 

سوژه‌ای به نام «نعیمه اشراقی» بهترین راه خمینی‌زدایی، آزاد گذاشتن دست امثال خانم اشراقی برای نوشتن و حرف زدن است

سوژه‌ای به نام «نعیمه اشراقی»

بهترین راه خمینی‌زدایی، آزاد گذاشتن دست امثال خانم اشراقی برای نوشتن و حرف زدن است

پیشاپیش بگویم که علاقه بخشی از هم‌وطنانم به آیت‌الله خمینی را درک نمی‌کنم! ضمن اینکه معتقدم هر کسی آزاد است هر کسی را دوست داشته باشد! برای من، آیت‌الله خمینی نماد ظلم، شیادی، جنگ‌طلبی، نفرت پراکنی، کشتار، تبعیض، انحطاط و اپیدمی کردن فرهنگ ریاکاری است. وقتی جماعتی سعی می‌کنند خمینی را نماد پاکی و خوبی و احترام به ایران‌زمین معرفی کنند، دردم می‌گیرد. مانده‌ام معطل که آیا نوادگان خمینی می‌دانند پدربزرگ‌شان چه گلی بر سر این سرزمین زده است یا نه؟ احتمالا اگر هم بدانند، به خاطر بهره‌گیری از منافع اسمی «امام» سکوت می‌کنند. بالاخره نوه امام بودن منافعی دارد و ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا این خاندان، حتی با وجود قدرت گرفتن خامنه‌ای‌ها، به غفلت نخورند. اما وقتی بعضی از نوادگان دهان باز می‌کنند...
حالا بحث جنسیت را کنار بگذاریم: تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد!
خانم نعیمه اشراقی که چندی پیش بابت فتوشاپ ناشیانه عکس دخترش «سه» کرده بود، این بار با نوشتن جوکی، خانواده‌های بسیاری از کشته‌شدگان جنگ ۸ ساله را آزار داد.
نامه فرزند محمد ابراهیم همت را بخوانید. درد را در لابلای خطوط لمس می‌کنید:
 «این‌گونه افراد را که می‌بینم حس می‌کنم در جنگ گذشته کلاه گشادی بر سر خانواده‌های کشته‌های جنگ و کل رزمنده‌ها گذاشته شده. رزمنده‌ها در جبههء جنگ و زیر رگبار گلوله و بمب و خمپاره بودند و خانواده‌های‌شان در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کردند (و این سختی بعد از شهادت و جانباز شدن رزمنده‌ها ادامه یافت و گاها بیشتر هم شد...) و آن‌وقت این خانم که در خوشی تمام به سر می‌برده و سایر افراد مشابهش، چنان تفکر و شخصیتی داشته و دارند و تمام‌شان هم به خودشان افتخار می‌کنند ...
حکومت هم که برخورد مشابهی با خانواده‌های سربازان جنگ دارد و در تبلیغاتش خود را مدیون آن‌ها نشان می‌دهد و از کشته‌ها و مجروحین جنگی برای خودش مشروعیت درست می‌کند اما در برخورد با خانواده‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد ...»
بنا بر آن‌چه کسانی که خانم اشراقی را می‌شناسند گفته‌اند، جوک را کسی جز ایشان نگفته است. اگر چنین باشد، واقعیتی تلخ بر هزاران هزار «خانواده شهید» عیان شده است. هشت سال جنگ، صدها هزار شهید، میلیون‌ها آسیب دیده و جانباز از یک سو، و خانواده‌هایی که خود را سوار بر سرنوشت کشور می‌دانسته‌اند و کوچک‌ترین هزینه‌ای نداده‌اند، از سوی دیگر...
فردا بسیاری به «ماست‌مالی» کار خانم اشراقی خواهند پرداخت، خیلی‌ها خوشحالند که مردم ما، «حافظه تاریخی» خوبی ندارند، بسیاری سعی می‌کنند بباورانند که این جوک، کار «هکر»های مخالف خانواده «امام» بوده است...
اما اگر بخشی از جامعه برداشتش از این خانواده این باشد که صداقت‌شان در حد «فتوشاپ» است و جوک‌شان در حد نگاه جنسی و ابزاری به خانواده شهدا، نه تنها خانواده همت، که میلیون‌ها خانواده احساس خواهند کرد که سرشان کلاه رفته است.
اگر همه ایرانیان بدانند که نقش آیت‌الله خمینی و یارانش در طولانی کردن جنگی که می‌باید خیلی سریع تمام می‌شد، چه بوده و خون چندین و چند هزار ایرانی بی‌گناه به خواست او به فنا رفته، شک دارم او را «امام» خود بدانند.
شاید بزرگ‌ترین راه خمینی‌زدایی، آزاد گذاشتن نوه‌های او برای نوشتن پشت پرده «بیت امام» باشد. چه کسانی بهتر از خانواده خمینی می‌توانند واقعیت‌های نادانسته را رو کنند؟
وقتی در سال ۵۸، تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از همکلاسی‌هایم در کلاس چهارم ابتدایی به نقل از دایی‌اش می‌خواند «خمینی ای امام، ...دی به انقلاب»، نمی‌فهمیدم که گند زدن حضرتش چگونه بوده است...الان از منطق خاندانش به خوبی می‌توان متوجه شد.

عکس / بافت فرسوده شهر تهران‎

عکس بافت فرسوده شهر تهران‎














در "جمهوری" اسلامی مردم تعجب نمیکنند یگ روضه خوان (منصور ارضی)، رفسنجانی را کفتار، آقاجری را حرمزاده بخواند و حکم اعدام برای کروبی، موسوی و مشایی صادر کند نامه نیوز : منصور ارضی بازهم در دعای عرفه با حمله به هاشمی رفسنجانی وی را پیر و کفتار خطاب کرد. بازهم حسینیه صنف لباس فروشان و بازهم حاج منصور ارضی و توهین به مسئولان کشور. دیگر چندسالی است، منبری‌های این مداح معروف به کنایه‌های او عادت کرده‌ و دعای عرفه حاج منصور را خط مقدم مبارزه با مخالفان خود می‌دانند. حاج منصور ارضی در دعای عرفه که در حسینیه صنف لباس فروشان برگزار شده بود با انتقاد از اظهارات اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی درخصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا، وی را پیر و کفتار خطاب کرد و برای او آرزوی مرگ کرد. رئیس صنف مداحان سعید حدادیان که خود، سابقه توهین به مسئولان را دارد، منصور ارضی را رئیس صنف مداحان می‌داند و بسیاری از مداحان اهل بیت نیز خود را شاگرد این مداح معروف تهران می‌نامند. روضه‌خوانی که توانست با ایجاد سبک جدید در مداحی، نامی برای خود دست و پا کند. منصور ارضی که در جمع دوستداران خود به «حاج منصور» معروف است، چندین سالی است که در جلسه‌های عزاداری خود بیش از آنکه روضه‌خوانی کند به اظهارنظرهای سیاسی و اعلام مواضع تند در مورد مسئولان کشور می‌پردازد. بعد از فوت خمینی، و با تکیه زدن هاشمی رفسنجانی بر صندلی ریاست قوه مجریه، منصور ارضی در کسوت مداحی اهل‌بیت به منتقد سیاسی هاشمی رفسنجانی تبدیل شد و در جلسات هفتگی روضه‌های خود به انتقاد از سیاست‌های دولت هاشمی می‌پرداخت. سید محمد خاتمی، اعضای دولت اصلاحات از جمله عطا‌الله مهاجرانی هم از انتقادهای این مداح تهرانی در امان نبودند و منصور ارضی بارها و بارها آنان را از زیر تیغ تند انتقادهای خود گذرانده بود. در آن روزها نبود امکانات سمیع و بصری گسترده همچون این روزها و عدم انتشار گسترده اظهارات منصور ارضی، باعث میشد سخنان او با واکنش زیادی در جامعه روبرو نشود و حتی روسای جمهور هم چندان به این سخنان واکنشی نشان نمی‌دادند. اما پیروزی محمود احمدی‌نژاد بر هاشمی رفسنجانی و قالیباف، زندگی منصور ارضی را وارد فاز جدید کرد. این مداح تهرانی که از منتقدان اصلی دولت‌های هاشمی و خاتمی به شمار می‌آمد، با حمایت از محمود احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران که در زمان مدیریتش در شهرداری بیشترین توجه را به هیئت‌های مذهبی می‌کرد و از کمک‌های مالی و معنوی به این هیئت‌ها دریغ نمی‌کرد، تواسنت به عنوان همراه شماره یک رئیس دولت نهم در سفرهای استانی همراهی او شود و در جمع مردم دعای توسل و کمیل بخواند. از حمایت از احمدی‌نژاد تا تشبیه قالیباف به عمر سعد حمایت‌های وی از محمود احمدی‌نژاد باعث شد، منصور ارضی بازهم برسر زبان بیفتد اما مسئله‌ای که بیش از پیش باعث شد وی به تیتر اصلی رسانه‌ها و جامعه تبدیل شود، انتقادهای صریح وی بوده است. ارضی در جریان دعای عرفه سال 86 در مورد محمد باقر قالیباف گفت: «به عمر بن سعد گفتند که با قتل امام حسین به ملک ری نمی‌رسی که با تمسخر پاسخ داده بود اگر به گندمش نرسم به جوی طویله‌اش که خواهم رسید. برخی ابن سعدهای دوران ما هم اینگونه‌اند و اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیدند به جوی شهرداری که رسیده‌اند و این برایشان کافی است!» نوع انتقادهای سیاسی ارضی که مخالفان آن را «ناسزا» توصیف کرده‌اند مورد اعتراض فراوان قرار گرفته‌ بود؛ از جمله در ماجرای هاشم آقاجری که او را «حرام‌زاده» نامید یا انتقاد برخی نمایندگان مجلس به دولت احمدی‌نژاد را ناشی از خوردن «لقمه حرام» دانست. این انتقادات از سیاسیون تا انتخابات سال 88 ادامه داشت و منصور ارضی به عنوان حامی احمدی‌نژاد از تمام تریبون‌های خود استفاده کرد تا برای رئیس دولت نهم تبلیغ کند. منصور ارضی بعد از حواشی انتخابات ریاست جمهوری سال 88، در شب 19 ماه رمضان در مسجد ارگ تهران، مرگ موسوی و کروبی و تمام کسانی که در جریان این حوادث نقش داشتند را از خدا خواست. بعد از انتخابات 88، مواضع منصور ارضی از جریان اصلاحات، هاشمی و حوادث سال 88 به سوی محمود احمدی‌نژاد و رحیم مشایی چرخید و وی در جریان انتصاب مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور و تاخیر احمدی نژاد در جریان حکم رهبری برای برکناری مشایی از این سمت، ارضی شدیدترین انتقادها را نصیب این دو کرد. ارضی در سال ۱۳۸۹ در مراسم زیارت عاشورای حسینیه صنف لباس فروش‌ها اسفندیار رحیم مشایی را با سلمان رشدی مقایسه کرد: «این آقایی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است» وی که اوصاف دروغگویان را تشریح می‌کرد، همچنین متذکر شد: «اگر همه کار بکنی اما به دین مردم و ارزش‌ها بی‌توجه باشی، ارزشی ندارد و برکت کارها هم از بین می‌رود.» حالا پس از پایان دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و تغییر فاحش منصور ارضی در جریان حمایت از رئیس دولت نهم و دهم، بازهم شاهد حملات منصور ارضی به هاشمی رفسنجانی هستیم، حملاتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 و اقبال مردم به نامزد مورد حمایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت تخریب هاشمی شکل گرفته است. با سخنان امروز ارضی، هاشمی نیز در جمله افرادی قرار گرفت که حاج منصور برای آنان در خواست مرگ کرده بود. بیش از این مشایی، کروبی و موسوی شامل این دعای مداح معروف تهرانی شده بودند. با توجه به حوادث اخیر باید دید که در روزهای پیش رو، منصور ارضی چه موضعی را در قبال دولت تدبیر و امید خواهد گرفت، آیا او از دولت حمایت خواهد کرد یا حسن روحانی را هم مورد عنایت قرار خواهد داد و برای او هم آرزوی مرگ خواهد کرد؟

در "جمهوری" اسلامی مردم تعجب نمیکنند یگ روضه خوان (منصور ارضی)، رفسنجانی را کفتار، آقاجری را حرمزاده بخواند و حکم اعدام برای کروبی، موسوی و مشایی صادر کند
نامه نیوز : منصور ارضی بازهم در دعای عرفه با حمله به هاشمی رفسنجانی وی را پیر و کفتار خطاب کرد.
بازهم حسینیه صنف لباس فروشان و بازهم حاج منصور ارضی و توهین به مسئولان کشور.
دیگر چندسالی است، منبری‌های این مداح معروف به کنایه‌های او عادت کرده‌ و دعای عرفه حاج منصور را خط مقدم مبارزه با مخالفان خود می‌دانند. حاج منصور ارضی در دعای عرفه که در حسینیه صنف لباس فروشان برگزار شده بود با انتقاد از اظهارات اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی درخصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا، وی را پیر و کفتار خطاب کرد و برای او آرزوی مرگ کرد.
رئیس صنف مداحان
سعید حدادیان که خود، سابقه توهین به مسئولان را دارد، منصور ارضی را رئیس صنف مداحان می‌داند و بسیاری از مداحان اهل بیت نیز خود را شاگرد این مداح معروف تهران می‌نامند. روضه‌خوانی که توانست با ایجاد سبک جدید در مداحی، نامی برای خود دست و پا کند.
منصور ارضی که در جمع دوستداران خود به «حاج منصور» معروف است، چندین سالی است که در جلسه‌های عزاداری خود بیش از آنکه روضه‌خوانی کند به اظهارنظرهای سیاسی و اعلام مواضع تند در مورد مسئولان کشور می‌پردازد.
بعد از فوت خمینی، و با تکیه زدن هاشمی رفسنجانی بر صندلی ریاست قوه مجریه، منصور ارضی در کسوت مداحی اهل‌بیت به منتقد سیاسی هاشمی رفسنجانی تبدیل شد و در جلسات هفتگی روضه‌های خود به انتقاد از سیاست‌های دولت هاشمی می‌پرداخت. سید محمد خاتمی، اعضای دولت اصلاحات از جمله عطا‌الله مهاجرانی هم از انتقادهای این مداح تهرانی در امان نبودند و منصور ارضی بارها و بارها آنان را از زیر تیغ تند انتقادهای خود گذرانده بود.
در آن روزها نبود امکانات سمیع و بصری گسترده همچون این روزها و عدم انتشار گسترده اظهارات منصور ارضی، باعث میشد سخنان او با واکنش زیادی در جامعه روبرو نشود و حتی روسای جمهور هم چندان به این سخنان واکنشی نشان نمی‌دادند. اما پیروزی محمود احمدی‌نژاد بر هاشمی رفسنجانی و قالیباف، زندگی منصور ارضی را وارد فاز جدید کرد.
این مداح تهرانی که از منتقدان اصلی دولت‌های هاشمی و خاتمی به شمار می‌آمد، با حمایت از محمود احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران که در زمان مدیریتش در شهرداری بیشترین توجه را به هیئت‌های مذهبی می‌کرد و از کمک‌های مالی و معنوی به این هیئت‌ها دریغ نمی‌کرد، تواسنت به عنوان همراه شماره یک رئیس دولت نهم در سفرهای استانی همراهی او شود و در جمع مردم دعای توسل و کمیل بخواند.
از حمایت از احمدی‌نژاد تا تشبیه قالیباف به عمر سعد
حمایت‌های وی از محمود احمدی‌نژاد باعث شد، منصور ارضی بازهم برسر زبان بیفتد اما مسئله‌ای که بیش از پیش باعث شد وی به تیتر اصلی رسانه‌ها و جامعه تبدیل شود، انتقادهای صریح وی بوده است.
ارضی در جریان دعای عرفه سال 86 در مورد محمد باقر قالیباف گفت: «به عمر بن سعد گفتند که با قتل امام حسین  به ملک ری نمی‌رسی که با تمسخر پاسخ داده بود اگر به گندمش نرسم به جوی طویله‌اش که خواهم رسید. برخی ابن سعدهای دوران ما هم اینگونه‌اند و اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیدند به جوی شهرداری که رسیده‌اند و این برایشان کافی است!»
نوع انتقادهای سیاسی ارضی که مخالفان آن را «ناسزا» توصیف کرده‌اند مورد اعتراض فراوان قرار گرفته‌ بود؛ از جمله در ماجرای هاشم آقاجری که او را «حرام‌زاده» نامید یا انتقاد برخی نمایندگان مجلس به دولت احمدی‌نژاد را ناشی از خوردن «لقمه حرام» دانست. این انتقادات از سیاسیون تا انتخابات سال 88 ادامه داشت و منصور ارضی به عنوان حامی احمدی‌نژاد از تمام تریبون‌های خود استفاده کرد تا برای رئیس دولت نهم تبلیغ کند.
منصور ارضی بعد از حواشی انتخابات ریاست جمهوری سال 88، در شب 19 ماه رمضان در مسجد ارگ تهران، مرگ موسوی و کروبی و تمام کسانی که در جریان این حوادث نقش داشتند را از خدا خواست. بعد از انتخابات 88، مواضع منصور ارضی از جریان اصلاحات، هاشمی و حوادث سال 88 به سوی محمود احمدی‌نژاد و رحیم مشایی چرخید و وی در جریان انتصاب مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور و تاخیر احمدی نژاد در جریان حکم رهبری برای برکناری مشایی از این سمت، ارضی شدیدترین انتقادها را نصیب این دو کرد.
ارضی در سال ۱۳۸۹ در مراسم زیارت عاشورای حسینیه صنف لباس فروش‌ها اسفندیار رحیم مشایی را با سلمان رشدی مقایسه کرد: «این آقایی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است»
وی که اوصاف دروغگویان را تشریح می‌کرد، همچنین متذکر شد: «اگر همه کار بکنی اما به دین مردم و ارزش‌ها بی‌توجه باشی، ارزشی ندارد و برکت کارها هم از بین می‌رود.»
حالا پس از پایان دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و تغییر فاحش منصور ارضی در جریان حمایت از رئیس دولت نهم و دهم، بازهم شاهد حملات منصور ارضی به هاشمی رفسنجانی هستیم، حملاتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 و اقبال مردم به نامزد مورد حمایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت تخریب هاشمی شکل گرفته است.
با سخنان امروز ارضی، هاشمی نیز در جمله افرادی قرار گرفت که حاج منصور برای آنان در خواست مرگ کرده بود. بیش از این مشایی، کروبی و موسوی شامل این دعای مداح معروف تهرانی شده بودند.

با توجه به حوادث اخیر باید دید که در روزهای پیش رو، منصور ارضی چه موضعی را در قبال دولت تدبیر و امید خواهد گرفت، آیا او از دولت حمایت خواهد کرد یا حسن روحانی را هم مورد عنایت قرار خواهد داد و برای او هم آرزوی مرگ خواهد کرد؟