اختلالات نامنظم در شبكه اينترنت/ قطعي 58 درصدي ارتباطات در کشور
ایلنا: در حدود يك هفته است كه اختلالات اينترنت در كشور مجددا باعث بروز نارضايتيهاي بسياري براي كاربران اين شبكه شده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، از اواسط روز دوشنبه هفته گذشته کیفیت پهنای باند اغلب شهرهای کشور بار دیگر دستخوش افت و خیزهای متعدد شد. بنا به گزارشهای رسیده از شهرهای مختلف، بهنظر میرسد یکی از علل اصلی بروز اختلالات اخیر، ارتباط با کشور ترکیه است که شرکت زیرساخت با اعمال تغییراتی کلی، قصد دارد میزان بروز اختلالات را به حداقل برساند اما بهدلیل ضعف در خطوط پشتیبان، در حال حاضر این مشکل به قوت خود باقی است.
این اختلالات از ظهر چهارشنبه پیش به اوج خود رسید بهنحوی که امکان خدماترسانی به کاربران مخصوصا در آن روز تقریبا غیرممکن بود.
در حقیقت وقتی میزان ریزش بستههای اطلاعاتی از ۳درصد تجاوزکند، برخی از خدمات اینترنتی بسته به میزان اختلال و مدت زمان وقوع آن، دچار چالش میشوند. متأسفانه در اختلالات روز چهارشنبه، میزان ریزش بستهها از ۲۶درصد تا ۵۸درصد در نقاط مختلف کشور در نوسان بود.
اين قطعيها و نارضايتيها همچنان ادامه دارد ولي مسؤولان شركت زير ساخت و وزارت ارتباطات هرروز وعده افزايش بهبود سرعت و كيفيت شبكه اينترنت را در مصاحبههاي تكراري خود ميدهند، اين در حالي است كه طي چند شب گذشته کاربران اينترنت با حداقل 3 نوبت قطعي در بخشهايي از شبکه تهران مواجه بودند كه هنگام تماس با مسؤولان پشتيباني فني شركت زير ساخت، علت اين امر را مشكلات فني و اختلالات دستگاه سوئيچ در رينگ تهران دانستند.
به گزارش ايلنا يكي ديگر از موضوعاتي كه ازچند روز گذشته مطرح شده، از بين رفتن آدرس اينترنتي سايتهاي مورد نظر كاربران است كه بنابراظهارات کارشناسان اينترنت اين اختلال فني به طوري است که، بستههاي اطلاعاتي مسيرياب، به سمت مقصد حرکت نکرده و در تداوم پويش مسير به سمت تهران به ناگاه باز ميايستد، كه شايد علت اين امر هم باز مشكل BGP Routingهاي شهر و يا آسيبديدگي فني آنها باشد.
براساس اين گزارش، به هر حال در طي چند روز گذشته اختلالات نامنظمي در سطح شبكه اينترنت كشور وجود دارد كه تاكنون هيچ مقام مسؤولي در اين مورد اظهارنظر نكرده است كه اين امر باعث بروز اعتراض شدید انجمن صنفی شرکتهای اینترنتی کشور به کیفیت پائین پهنای باند و قطعیهای مکرر اینترنت کشورنيز شده است.
علیرضا علمی نائب رئیس و دبیر صنفی انجمن شرکتهای اینترنتی ایران با اعلام این خبر و بیان این که بخشهای فنی و LCT به هیچوجه پاسخگوی شرکتهای اینترنتی نیست، گفته است: به محض بروز اختلال در ارتباط اینترنتی کشور، تلفنهای بخش مربوطه اشغال شده و شرکتهای اینترنتی در برابر اعتراض مکرر کاربران پاسخ قابل قبولی نمیتوانند ارائه کنند. ثانیا SLA هم با ۷ سال تاخیر هنوز آماده نشده که تامینکنندگان و سرویسگیرندگان تکلیف خود را بدانند.
علمی اظهارداشت: در کدام کشور این مقدار مشکل ارتباط اینترنتی وجود دارد؟ شرکت زیرساخت باید یک مرکز پاسخگویی تلفنی ۲۴ساعته با افراد کاملا مسلط و فنی داشته باشد تا تمامی مشکلات شبکه به آنجا منعکس و در کمتر از یک ساعت تحلیل و مرتفع شود. این گونه خدمات در شرکتهای کوچک هم به راحتی قابل ملاحظه است اما به دلیل برخی سوءمدیریتها، استفاده بهینه و درستی از منابع و ظرفیتهای ملی صورت نمیگیرد.
به گفته دبیر صنفی انجمن شرکتهای اینترنتی ایران، علیرغم اینکه بیان میشود چهار مسیر پشتیبان برای ارتباط اینترنتی کشور فراهم شده اما باز هم به راحتی شاهد افت سرعت اینترنتی در بخشهای قابل توجهی از کشور هستیم.
علمی توضیح میدهد: ما اعتقاد داریم باید در شیوه تامین پهنای باند کشور بازنگری صورت پذیرد. متاسفانه به دلیل تفکیک غیراصولی در حوزه فعالیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت این بحران تشدید شده است.
وضعيت اينترنت ايران
طبق آمارهاي سال گذشته، تا آبان سال گذشته کشور ایران از لحاظ اپلود در مکان149و ازلحاظ دانلود در مکان186در دنیا است، پهنای باند ورودی به ایران از دو منبع عمده، یکی ماهوارهها (از طریق ماهوارههای W۵، W۶ و اینمارست) و دیگری فیبر نوری (از ترکیه، فجیره و کویت) تامين ميشود، پهنای باند ورودی به ایران توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه میشود و قیمت فروش آن به شرکتهای ارائهکننده خدمات اینترنتی یکی از دلایل قیمت بالای دسترسی به اینترنت در ایران دانسته میشود.
سه عامل اساسی برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور منابع انسانی، توانایی و قابلیت بخش دولتی، خصوصی و زیر ساختهای ارتباطی و مخابراتی است ولي با وجود زيرساختهاي ارتباطي مناسب در كشور به دلیل برخي محدوديتها هنوز در برخی موارد با کندی سرعت مواجه هستیم.
No comments:
Post a Comment