جمعی از اعضا و ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و
دانشگاه علوم پزشكی تهران با محمد خاتمی دیدار و گفتگو كردند.
در این دیدار ابتدا دیدار کنندگان نظرات خود را اینگونه بیان
کردند:
ما با نظام قهر نیستیم ولی نگران و ناراحت از این هستیم كه
مردم با آن فاصله بگیرند. ما نباید امكان صندوق را بر روی خود
ببندیم گرچه حساب اشخاص تاثیر گذار با افراد عادی فرق می كند.
تلقی خیلی از ما از موضع شما و اصلاح طلبان منع مردم از شركت
در انتخابات نبود ولی چه بسا چنین برداشتی در بعضی از اذهان
بوجود آمد كه می بایست با شفافیت رفع چنین سوء تفاهمی می شد.
بعضی اعتراض ها مبتنی بر منطق اقتدارگرائی است كه از سوی هر
طرف كه باشد محكوم است.اینكه گفته شود كه مردم فقط كسانی هستند
كه حرف ما را گوش می كنند به همان اندازه غلط است كه گفته شود
كسی كه حرف ما را گوش نكرد مسلمان و انقلابی نیست.
بسیاری از دوستداران شما بر این عقیده اند كه شما نگران خودتان
نبوده و نیستید بلكه نگران سخت گیریها و ایجاد تنگناهای بعدی و
بیشتر برای كل جریان بوده اید ولی قبول كنیم كه اقدام شما موجب
شوك در خیلی از افراد شد.
اقبال عمومی به شما ناشی از این است كه مردم شما را دلبسته به
كشور و مصالح و دارای صداقت و غیر منفعت طلب می دانند و طبعا
از خود می پرسند كه اگر خاتمی روزی با صندوق قهر كند چه می
خواهد بكند؟
امام یكی از اصول ماست هرچند معتقد نیستیم كه امام معصوم بود
ولی بپذیریم كه چارچوب اندیشه و حركت ما امام است و باید آنرا
حفظ كنیم.
بسیاری از ما رای دادیم ولی با دل پرخون و نگران به امید اینكه
منفذی برای گشایش امور و برون رفت از این وضعیت ناگوار باز یا
بازتر شود.
دوست داریم كه گشایش در امور پیش آید و مطمئن هستیم كه اگر
چنین شود بسیاری از كسانی كه رنج كشیده در این سالها هزینه
زیادی پرداخته اند راضی خواهند شد و گذشت خواهند كرد.
-
نظر دیگر این بود:
شما میان دو راهی گرفتار بودید اینكه رای ندادن شما تضعیف نظام
است و رای دادن شما در حال گرفتاری آقایان موسوی و كروبی و
خانم رهنورد و بسیاری از دوستان، خوب نیست.البته نقطه ضعف شما
در اتخاذ تصمیم روشن است.
شما در زمان ریاست جمهوری گفتید نمی خواهید در این مقام در راس
اپوزیسیون باشید ولی بعد از ریاست جمهوری چرا تكلیف خود را
روشن نكردید.
شما به عنوان كسی كه مورد علاقه و اعتماد بخش مهمی از جامعه
بودید نمی توانستید و نباید انتظار و توقع (به جا یا بی جایی)
آن بخش را نادیده بگیرید.لااقل می بایست تدبیری می كردید كه
این انتظار و توقع پیدا نشود یا اگر شد نمی بایست كاری كنید كه
تلقی بی تفاوتی به آن پیش آید.
انتظار بخشی از جامعه این بود كه شما رای ندهید
.
می بایست از دو ماه پیش شفاف با مردم صحبت می كردید كه باید
رای داد یا نداد و به آن عمل می كردید.
مشكل همه ما اینكه دچار انفعال هستیم و یكی از معضلات ما فقر
روش مندی و نداشتن راهبرد مشخص است.
ما نمی توانیم ذهن شما را بخوانیم ولی عمل شما گاه منفعلانه
است.
شما پتانسیل زیادی دارید . همین غوغائی كه از رای شما پدید آمد
نشانه این ظرفیت است چرا از این ظرفیت خوب استفاده نمی شود شما
پیش از حد رعایت امور را می كنید و این كاری است كه جامعه را
دچار مشكل می كند.
-
همچنین گفته شد:
هنوز خیلی از مسائل و امور روشن نیست.
ما نمی دانیم مرز اصلاح طلبی كجا است؟ آیا خط قرمزی وجود دارد
آیا هر چقدر هم تنگنا ایجاد كنند و مشكلات پدید آورند باز هم
باید پای صندوق رای رفت ؛ خوب نظام تعریفی دارد آیا هر چه هم
از معیارها عبور شود باز هم می توانیم بگوئیم نظام است.
شما برای حضور در انتخابات شرایطی گذاشتید آیا برآورده شد؟شاید
آینده ثابت كند كه كار شما درست بوده است ولی تبعات اقدام خود
را از نظر دور ندارید كاش قبلاً با صراحت از حضورتان خبر می
دادید كه جامعه دچار سوء تفاهم نمی شد.
-
و بالاخره اظهار شد كه
:
حركت بر اساس عقلانیت سیاسی مستلزم انتخاب تاكتیك های مشخص است
و عقلانیت مستلزم ظرفیت و پرهیز از تسلیم محض احساسات شدن است.
ما نمی توانیم و نباید خودمان دست و بال خود را ببندیم و
تنگناها ایجاد كنیم كه در این صورت در درون نظامی كه اصلش را
قبول داریم نمی توانیم تاثیر گذار باشیم.
به نظر می رسد كه كار شما درست بوده و نشان داد كه چه ظرفیتی
وجود دارد.
بعد از امام شاهد نوعی دین سازی هستیم كه القاء می شود كه
حاكمیت هم از آن پیروی می كند امروز مهمترین نیاز جامعه بخصوص
برای نسل جوان نیاز به حقیقت دین و جایگاه آن در سیاست و جامعه
و تبیین آن است كاری كه از جمله از افرادی چون شما بر می آید
نگاه داشتن این سرمایه لازم است.
كاش طرف مقابل هم درست مبنای كار كسانی كه با همه دلخوریها
آمدند و رای دادند می فهمید و به آن پاسخ مثبت می داد از جمله
شاهد رهائی آقایان موسوی و كروبی و خانم رهنورد و آزادی
زندانیان بودیم.
ما معتقدیم اینها همه به نفع كشور و نظام است و امیدواریم چنین
شود.
*بعد
از اظهار نظر حاضرین در این دیدار، محمد خاتمی گفت:
نظام به قیمت گرانی بدست آمده است هم بلحاظ اعتقادی و هم به
لحاظ عملی نمی شود و نباید از آن دست برداشت. اصل نظام حاصل
انقلاب بزرگی است و پشتوانه مردمی هم دارد.
البته درون نظام بودن به این معنی نیست كه انتفاد و اعتراضی
نیست.ما به شیوه ها و سیاست ها و رفتارها انتقاد داریم و
اتفاقا اگر بناست چیزی به نظام لطمه بزند و آن را تضعیف كند
همین سیاست ها و رفتارها است و اگر ادعای اصلاح امور می شود به
این معنی است كه همه به معیارهای دینی و فكری كه نظام ما می
بایست داشته باشد و مورد خواست اكثریت جامعه و پاسخگوی نیاز ها
و خواست های تاریخی مردم است برگردند.
من
به صراحت اعلام می كنم كه همه بزرگان و عزیزان از جمله آقایان
كروبی و موسوی هم همین را قبول دارند و اگر انتقاد و اعتراضی
هست در درون نظام است نه علیه آن.
اینكه خط كشی شود و بعضی از بزرگان خارج از نظام و بعضی را
داخل نظام بحساب آورند هم جفا به انقلاب و كشور و هم جفا به
سرمایههای كشور و جامعه است.
خیلی ها كه خود را در درون نظام می دانند انتقادهای جدی دارند
و راه و رسم بیان انتقادات را نیز راه و رسم مدنی و دوری از
خشونت می دانند.
اگر مطالبه حقوق می شود همان است كه قانون اساسی ما هم برای
مردم و شهروندان برسمیت شناخته است.
همین جا بگویم اگر جامعه و حاكمیت به این تفاهم برسد كه هر كس
و هر چیز در جای خود قرار گیرد؛ زمینه امنیت با ثبات و آرامش و
پیشرفت همه جانبه فراهم می آید و بسیاری از مشكلات درمان می
شود و اصلاحات هیچگاه نباید به دست خود راه های رسیدن به چنین
تفاهمی را ببندد.
اما در مورد انتخابات:
ما هیچگاه انتخابات را تحریم نكردیم بلكه به صراحت گفته شد كه
ندادن لیست و عدم معرفی نامزد به معنی تحریم انتخابات نیست ولی
از دو سو این طور القاء شد كه اصلاح طلبان تحریم كننده
انتخابات هستند. بخصوص از سوی بعضی محافل تندرو و انحصار طلب
در درون كشور كه میخواستند بهانهای پیدا كنند و مدعی شوند كه
اصلاحطلبان براندازند و از این راه تنگناهای جدیدی را ایجاد
كنند.
من اطلاع دارم كه خط تحریم از درون القاء می شد و جریانهائی
قصد داشتند با جا انداختن این دورغ ، نظام را به رویارویی مجدد
با همه افراد و جریانها و نهادهائی بكشانند كه انتقاد و اعتراض
دارند.
گرچه محدودیت زیاد است. ولی اگر این ادعا جا میافتاد می
توانست موجب خسارت فراوان شود و آن وقت همه معترض بودند كه چرا
جلو آن گرفته نشد و اگر خدای ناخواسته چنین اموری اتفاق می
افتاد بزرگترین خسارت نصیب نظام و كشور و مردم می شد. بخصوص
اكنون كه فشار و توطئه از بیرون نیز متوجه كشور است.
وقتی شروط و شرائط انتخابات مطلوب بیان شد و همه راهها را به
روی خود بسته دیدیم اصلاحات به این نتیجه رسید كه لیست و نامزد
نداشته باشد ولی تصریح شد كه این امر به معنی تحریم انتخابات
نیست و هیچكس هم از شركت در انتخابات منع نشد ولی فضا به سوئی
رفت كه انتخابات از سوی اصلاحات تحریم شده است و با توجه به
اینكه هردو طرف مدعی تحریم انتخابات ؛تبلیغات و امكانات وسیع
تبلیغی داشتند برآن دامن زدند و متاسفانه ذهنیت و انتظاری در
میان بخشی از نیروها بخصوص جوانان شكل گرفت.
اگر بخواهیم از خود انتقاد كنم باید بگویم كه ما نبایست
بگذاریم چنین ذهنیت و توقعی پدید آید ولی به هر حال این مشكل
وجود داشت.
می بایست این توهم (و بدنبال آن توطئه ای كه وجود داشت) خنثی
شود و فكر می كنم شد؛ در حالیكه ما هیچگاه از اصول و موازین
خود انحرافی نداشته ایم؛ ما خود را در درون نظام می دانیم
منتهی خواستار اصلاح و اموربه شیوه مدنی هستیم.معتقدیم باید از
فضای امنیتی به فضای باز و سالم و قانونی سیاسی گذر كرد.
معتقدیم همبستگی ملی و مقابله با توطئه های درونی و بیرونی با
رفع حصرها و حبس ها و سیر به سوی انتخابات سالم و مطلوب و آزاد
و رقابتی پدید می آید.
معتقدیم اگر چنین شود در درجه اول همه كشور و مردم و نظام از
آن بهره خواهند برد.
ما معتقدیم همچنان باید روزنه های اصلاح را بازگذاشت و تندروی
را از سوی هر كس كه باشد محكوم كرد.
امیدوارم بعد از انتخابات همه و بخصوص مسئولان به ان نتیجه
روشن برسند كه راه مطمئن كه درآن هم حقوق مردم تامین شود و هم
زمینه پیشرفت كشور كه به نظر ما در وضعیت اقتصادی؛ سیاسی،
اجتماعی و مدیریتی مطلوبی نیست فراهم آید و هم به یاری خداوند
جلو بسیاری از توطئه هائی كه علیه كشور و مردم بخصوص از بیرون
وجود دارد گرفته شود همین است و امیدوارم چنین شود
|
No comments:
Post a Comment