ئروتلگراف: پرواز هواپیماهای A340 لوفتهانزا در ایران
دویچه وله : به گزارش نشریه اینترنتی "آئرو تلگراف"، شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا چندی پیش دو فروند هواپیمای A340 خود را به تایلند فروخت، اما این هواپیماها از راههای غیرمستقیم در اختیار "ماهان ایر" ایران قرار گرفتهاند.
دویچه وله : به گزارش نشریه اینترنتی "آئرو تلگراف"، شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا چندی پیش دو فروند هواپیمای A340 خود را به تایلند فروخت، اما این هواپیماها از راههای غیرمستقیم در اختیار "ماهان ایر" ایران قرار گرفتهاند.
سرمقاله نخستین روز سال ۲۰۱۳ نشریه اینترنتی آلمانی "آئروتلگراف" - که همانگونه که از نامش میتوان حدس زد، به طور ویژه به موضوعهای مربوط به هواپیماها میپردازد – درباره این است که دو هواپیمای نوع A340 لوفتهانزا از راه کشورهای دیگر سرانجام به دست شرکت هواپیمایی "ماهان ایر" در ایران رسیدهاند.
در این سرمقاله، نخست از اهمیت این مدل هواپیما در حدود ۲۰ سال پیش سخن میرود. یورگن وبر، مدیر کنسرن لوفتهانزا، در فوریه ۱۹۹۳ در مورد هواپیماهای A340 گفته بود که این مدل بخاطر کارآیی، برد و اندازهای که دارد میتواند سود زیادی را در بازار حاصل کند. او در آن سال نخستین نمونه این مدل را در شهر تولوز در فرانسه تحویل گرفت. تولوز بخاطر صنایع هواپیماسازی خود شهرت دارد.
طبق تحقیقی که نویسنده مقاله کرده، کنسرن لوفتهانزا در مجموع ۱۵ هواپیمای دورپیما، ۷ نوع کوتاهتر A340-200 و ۸ نوع بلندتر A340-300 را در سال ۱۹۹۳سفارش داد که بتدریج و طی چند ماه تحویل داده شدند. در ۷ دسامبر ۱۹۹۳ هواپیمایی با شماره ۲۰ در فرانکفورت فرود آمد. این هواپیما با علامت D-AIGA و نام "اولدنبورگ" ثبت شد و به سراسر دنیا پرواز کرد. یک سال بعد از آن هواپیمای A340 با شماره ۵۶ وارد آلمان شد که علامت D-AIGK و نام "بایروت" گرفت.
اما به گفته "آئروتلگراف"، برای لوفتهانزا دیگر دوره استفاده از این هواپیماها سپری شده است. این کنسرن مدتی پیش اعلام کرد که قصد فروش "اولدنبورگ" و "بایروت" را دارد. شرکت هواپیمایی تایلندی "چابا" در ماه سپتامبر D-AIGK و در ماه نوامبر D-AIGA را خرید.
تحویل هواپیما به ایران از راه قرقیزستان
اما این دو هواپیما برای مدت زیادی در تایلند نماندند و خود تایلند هم آنها را به کار نگرفت. در روزهای ۲۲ و ۲۵ دسامبر این دو هواپیما به قرقیزستان فرستاده شدند.
به گزارش "آئروتلگراف"، منابع مختلف در این مورد که کدام شرکت هواپیمایی در قرقیزستان این هواپیماها را تحویل گرفته اطلاعات متفاوت میدهند. برخی از "ماناس ایر ویز" و برخی دیگر از "کیرگیز ترانس آویا" نام بردهاند. به نوشته این نشریه اینترنتی، آثار و اطلاعات چندانی از این دو خطوط هواپیمایی قرقیزستانی در اینترنت وجود ندارد. "آئروتلگراف" مینویسد که دو هواپیمای فرود آمده در قرقیزستان در این کشور با دو علامت EX-34001 و EX-34002 ثبت شدند.
به نوشته "آئروتلگراف" که به سایت اینترنتی Fachportal CH Aviation استناد میکند، این دو هواپیما سپس در روزهای ۲۲ و ۲۶ دسامبر وارد فرودگاه امام خمینی تهران میشوند تا در اختیار "ماهان ایر" قرار گیرند. طبق اطلاعات این نشریه، ماهان ایر دارای ۲۹ هواپیماست و تاکنون هواپیمای مدل A340 نداشته است.
از نظر نویسنده مقاله، مورد فرود آمدن نهایی دو هواپیمای لوفتهانزا در تهران نشانگر آن است که شرکتهای هواپیمایی در ایران میتوانند تحریمها را دور بزنند و به کمک کشورهای دیگر، در اینجا تایلند و قرقیزستان، به هواپیماهای جدید دست پیدا کنند.
"آئروتلگراف" قول محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیسجمهور ایران را با استناد به خبرگزاری ایرنا نقل میکند که در ۴ دسامبر (۱۴ آذر) به هنگام دیدار با نمایندگان اقتصادی کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در چارچوب نشست سازمان همکاریهای شانگهای در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، گفته بود: «ایران تحریمها را به فرصت تبدیل میکند.»
برای نویسنده "آئروتلگراف" موردی که از آن گزارش میدهد یادآور فروش هواپیمای ایرباس A310 با نام "تئودور هویس" است که برای دو دهه مخصوص مسافرتهای صدراعظمها، رؤسای جمهور و وزیران آلمان بود.این هواپیما که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکتی در جبلالطارق خریداری شده بود، سپس به اوکراین فروخته شد و در نهایت سر از شرکت هواپیمایی "ماهان ایر" ایران درآورد.
در این سرمقاله، نخست از اهمیت این مدل هواپیما در حدود ۲۰ سال پیش سخن میرود. یورگن وبر، مدیر کنسرن لوفتهانزا، در فوریه ۱۹۹۳ در مورد هواپیماهای A340 گفته بود که این مدل بخاطر کارآیی، برد و اندازهای که دارد میتواند سود زیادی را در بازار حاصل کند. او در آن سال نخستین نمونه این مدل را در شهر تولوز در فرانسه تحویل گرفت. تولوز بخاطر صنایع هواپیماسازی خود شهرت دارد.
طبق تحقیقی که نویسنده مقاله کرده، کنسرن لوفتهانزا در مجموع ۱۵ هواپیمای دورپیما، ۷ نوع کوتاهتر A340-200 و ۸ نوع بلندتر A340-300 را در سال ۱۹۹۳سفارش داد که بتدریج و طی چند ماه تحویل داده شدند. در ۷ دسامبر ۱۹۹۳ هواپیمایی با شماره ۲۰ در فرانکفورت فرود آمد. این هواپیما با علامت D-AIGA و نام "اولدنبورگ" ثبت شد و به سراسر دنیا پرواز کرد. یک سال بعد از آن هواپیمای A340 با شماره ۵۶ وارد آلمان شد که علامت D-AIGK و نام "بایروت" گرفت.
اما به گفته "آئروتلگراف"، برای لوفتهانزا دیگر دوره استفاده از این هواپیماها سپری شده است. این کنسرن مدتی پیش اعلام کرد که قصد فروش "اولدنبورگ" و "بایروت" را دارد. شرکت هواپیمایی تایلندی "چابا" در ماه سپتامبر D-AIGK و در ماه نوامبر D-AIGA را خرید.
تحویل هواپیما به ایران از راه قرقیزستان
اما این دو هواپیما برای مدت زیادی در تایلند نماندند و خود تایلند هم آنها را به کار نگرفت. در روزهای ۲۲ و ۲۵ دسامبر این دو هواپیما به قرقیزستان فرستاده شدند.
به گزارش "آئروتلگراف"، منابع مختلف در این مورد که کدام شرکت هواپیمایی در قرقیزستان این هواپیماها را تحویل گرفته اطلاعات متفاوت میدهند. برخی از "ماناس ایر ویز" و برخی دیگر از "کیرگیز ترانس آویا" نام بردهاند. به نوشته این نشریه اینترنتی، آثار و اطلاعات چندانی از این دو خطوط هواپیمایی قرقیزستانی در اینترنت وجود ندارد. "آئروتلگراف" مینویسد که دو هواپیمای فرود آمده در قرقیزستان در این کشور با دو علامت EX-34001 و EX-34002 ثبت شدند.
به نوشته "آئروتلگراف" که به سایت اینترنتی Fachportal CH Aviation استناد میکند، این دو هواپیما سپس در روزهای ۲۲ و ۲۶ دسامبر وارد فرودگاه امام خمینی تهران میشوند تا در اختیار "ماهان ایر" قرار گیرند. طبق اطلاعات این نشریه، ماهان ایر دارای ۲۹ هواپیماست و تاکنون هواپیمای مدل A340 نداشته است.
از نظر نویسنده مقاله، مورد فرود آمدن نهایی دو هواپیمای لوفتهانزا در تهران نشانگر آن است که شرکتهای هواپیمایی در ایران میتوانند تحریمها را دور بزنند و به کمک کشورهای دیگر، در اینجا تایلند و قرقیزستان، به هواپیماهای جدید دست پیدا کنند.
"آئروتلگراف" قول محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیسجمهور ایران را با استناد به خبرگزاری ایرنا نقل میکند که در ۴ دسامبر (۱۴ آذر) به هنگام دیدار با نمایندگان اقتصادی کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در چارچوب نشست سازمان همکاریهای شانگهای در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، گفته بود: «ایران تحریمها را به فرصت تبدیل میکند.»
برای نویسنده "آئروتلگراف" موردی که از آن گزارش میدهد یادآور فروش هواپیمای ایرباس A310 با نام "تئودور هویس" است که برای دو دهه مخصوص مسافرتهای صدراعظمها، رؤسای جمهور و وزیران آلمان بود.این هواپیما که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکتی در جبلالطارق خریداری شده بود، سپس به اوکراین فروخته شد و در نهایت سر از شرکت هواپیمایی "ماهان ایر" ایران درآورد.
No comments:
Post a Comment