5 فروند کشتی دیگر در آستانه توقیف
به گزارش خبرنگار اقتصادي شبكه خبري آتي نيوز، سه فروند کشتی ایرانی که چندی پیش در سنگاپور بدلیل بدهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به یک بانک فرانسوی توقیف شده بودند، قرار بود امروز، سه شنبه به حراج گذاشته شوند که مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تعویق این موضوع و توافق با بانک فرانسوی "سرمایه گذاری و مشارکت اعتباری اگریکول" خبر داده است.
در همین حال خبرهای کسب شده توسط خبرنگاری آتی نیوز حاکیست، چهار بانک اروپایی دیگر برای توقیف 5 فروند از کشتی های کشتیرانی تلاش جدیدی را آغاز کرده اند.
بنابر این گزارش بانک HSH آلمان که به عنوان نماینده سه بانک دیگر اروپایی پی گیری این مسئله شده مدعی است کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 268 میلیون دلار بابت وام های دریافتی از این چهار بانک به آنها بدهکار است.
در همین حال همین منابع تصریح کرده اند بانک فرانسوی در شکایت خود درخواست دریافت 210 میلیون دلار بابت بدهی و خسارات ناشی از آن از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کرده است . کشتیرانی طی روزهای اخیر از طریق بانک تجارت سعی در پرداخت بدهی خود به بانک فرانسوی داشت که با مخالفت آنها روبرو شده است اما امروز مدیرعامل کشتیرانی بر توافق با این بانک فرانسوی تاکید کرده است.
دیوان عالی سنگاپور در روز های اخیر از به حراج گذاشته شدن هر سه فروند کشتی ایرانی در روز سه شنبه 14 دسامبر (23 آذر) داده بود. درهمین حال برخی اخبار دریافتی حاکی از آن است که برای هر یک از این سه فروند کشتی کانتینری که هر یک 6500 TEU کانتینر ظرفیت دارند تنها 55 میلیون دلار ارزش گذاری صورت گرفته و این در حالیست که کشتی های سهند، سبلان و توچال که در کشور آلمان به ثبت رسیده هر فروند حدود 100 میلیون دلار خریداری شده است.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی چند سال اخیر سه قرارداد بزرگ با شرکت های هیوندایی کره جنوبی و هان جین چین برای ساخت 10 فروند کشتی کانتینر بر 4900 و 6500 TEU کانتینری به ارزش بیش از 900 میلیون دلار به امضا رسانده که حدود 770 میلیون دلار از آن را با استفاده از تسهیلات بانک های خارجی پرداخت کرده است.
در همین حال این شرکت مکاتبات و پی گیری هایی را نیز برای آغاز پروژه ساخت 6 فروند کشتی کانتینربر 6500 TEU جدید با کشور کره انجام داده و قرارداد ساخت 4 فروند کشتی کانتیربر با ظرفیت 5125 TEU کانتینر را نیز با کشور چین در دستور کار دارد. منابع مورد نیاز برای انعقاد این قراردادها استفاده از منابع و فاینانس بانک های چینی اعلام شده است.کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خرداد ماه سال جاری دو فروند از کشتی های 6500 TEU کانتینری خود را از چین تحویل گرفته بود.
No comments:
Post a Comment