افشای ناگفتههایی از عملکرد سیاه وزارت راه در دوره بهبهانی: میلیاردها تومان سوءاستفاده مالی و قرارداد با مدیران داخلی وزارت راه / بدهکاری ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزههای مطالعاتی / راه آهن شیراز- اصفهان سه روز پس از افتتاح متوقف شد/ در ۹ ماهه اول سال بیش از ۱۷ هزار نفر تلفات جادهای داشتهایم (عملکرد وزرای ديگر بهتر از وزیر معزول نیست)
به گزارش کلمه، امروز در جریان استیضاح موفق وزیر راه، موارد تکان دهنده ای از عملکرد دولت در این حوزه، در مجلس مطرح شد. اما واکنش دولت برای برگرداندن نظر نمایندگان، ارسال یک اس ام اس به آنها درباره تصویب ایجاد مرز رازی! بود که موید حسینی صدر، نماینده خوی، در تذکری از آن پرده برداشت.
در ادامه، خلاصه ای از موارد طرح شده از سوی نمایندگان مخالف در صحن علنی مجلس را به نقل از خبرآنلاین، ایلنا و عصر ایران بخوانید:
اکبریان، نماینده کرج
چنانچه تکلیف شرعی برای من به وجود نمیآمد در مقابل این همه فشار برای پس گرفتن استیضاح سر تسلیم فرود میآوردم و با مصلحتاندیشی از کنار آن میگذشتم.
برخی افراد با استفاده از همه امکانات دولتی درصدد جلوگیری از استیضاح بودند.
من از افرادی که خواهان انصراف نمایندگان از استیضاح هستند، میخواهم به وظیفه نظارتی و نمایندگی خود عمل کنید و تکلیف کسانی را که به هر قیمتی قصد دارند در مسند مسئولیت بماند را روشن کنیم و اقتدار مجلس را نشان دهیم.
آیا درست است یکی از نمایندگان طرفدار وزیر به همراه معاون پارلمانی یکی از وزارتخانهها در صندلیهای نمایندگان بگردند و نمایندگان را تهدید کنند که در صورت عدم انصراف از استیضاح حوزه انتخابیه را از امکانات دولتی محروم میکنند؟ این موضوع برخلاف سیاستهای عدالتمحور دولت بوده است و من آن را جفا میدانم.
من زمانی که حادثه سقوط هواپیمان تهران ـ ارومیه را شنیدم به حال خود و به حال کشتهشدگان گریستم .اما متوجه شدم که به وظیفه نمایندگی خود درست عمل نکردم و امروز کسی نیست که با دلهوره سوار هواپیماهای ما نشود.
در حادثه سقوط هواپیما سردار شهید کاظمی نیز مجددا در همان مکان هواپیمای تهران ـ ارومیه سقوط کرد ، این در حالی است چنانچه در زمان سقوط هواپیمای سردار کاظمی علل سقوط ریشهیابی شده بود، مجددا شاهد این حادثه نبودیم.
به گفته زائرین بیتالله الحرام امسال بدترین تغییرات مشاهده شده است و هیچ کس در سازمان هواپیمایی جوابگو نیست.
استفاده از قطارهایی که ۵۰ سال کار کردهاند چقدر باید ادامه پیدا کند. با ورود بخش خصوصی انتظار میرفت ناوگان ریلی مدرنتر شود اما اینگونه نبود.
بهبهانی در هنگام رای اعتماد در برنامه تقدیمی خود از آماده بودن ۱۳ فقره تفاهمنامه و قرارداد خبر داده بود، اما در حال حاضر خبری از اینها نیست. وزیر راه تمام مخالفینی را که با امضای برخی قراردادها مخالف بودند از وزارت راه اخراج کرده است.
ای کاش بعد از سانحه هواپیما وزیر راه و رئیس هواپیمایی کشوری استعفا می کردند.
بهبهانی به جای تکمیل پروژه های نیمه تمام ، هر روز کلنگ های افتتاح می دهد. ایشان به برنامه های تقدیمی به مجلس عمل نکرده است. وعده هایش توخالی است. ۱۰ ملیارد تومان خرج قطار مغناطیسی کرد و آخرش گفت نمی شود.
مردم ساعتها در راهها مواصلاتی استانهای گلستان و مازندران گرفتار هستند و بهتر است بگوییم اتوبان تهران ـ شمال به تاریخ پیوسته است. طبق گزارش پزشکی قانونی در ۹ ماهه اول سال بیش از ۱۷ هزار نفر تلفات جادهای داشتهایم و آیا بهتر نیست جادهها به دست قاطرها بسپاریم؟
دستغیب، نماینده شیراز
علت تلفات جادهای در سیستم حمل و نقل ریلی همچنان در دست بررسی است اما با وجود خروج پیاپی قطارها از ریلها که به ۱۰ مورد رسیده است، هنوز این علت در کمیسیون عالی سوانح شناسایی نشده است؟ اگر زن و فرزندان ما مسافرین این قطارها بودند، به راحتی و با سکوت از کنار آن میگذشتیم؟
راه آهن یک وسیله ارزان برای حمل و نقل است که تحریمی بر آن اثر ندارد اما به این سیستم حمل و نقل توجه نشده و نه تنها نوسازی نشده که امکانات آن نیز کاهش یافته است. در همین حال تعداد و حجم پروژههای راه آهن بیش از اعتبارات آنهاست که باعث طولانی شدن آنها میشود و هیچ کس در دولت پاسخگو نیست.
راه آهن شیراز- اصفهان سه روز پس از افتتاح متوقف شد. چرا که زیر سازی لازم صورت نگرفته و ریلها در مقاطعی روی شنهای نکوبیده قرار داده شده بود. دو گردنه ناامن در این مسیر وجود دارد و هنوز سرعت لازم برای قطار شیراز -اصفهان تعیین نشده و جای سوال است که بدون تعیین این مساله، چگونه این راه آهن افتتاح شده است!
چرا مکان یابی ایستگاهها تا این حد فاحش است و به گفته خود وزیر ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه روی دست دولت گذاشته است. اشتباهی که به گردن مدیران قبلی استانی گذاشته شده که کاری هنرمندانه است!
راه اهنی ساخته اند که از شیراز تا آباده به جای ۳ ساعت ، ۷ ساعت طول می کشد چون استاندارد نساخته اند!
این هزینههای میلیارد تومانی از جیب چه کسانی خارج شده است؟ شرمندهام که در ایران به جای حمل چهارپایان در مسیرهای آزمایشی که در دیگر کشورها رایج است، از خانواده شهدا استفاده کرده است! این توهینی بزرگ به خانوادههای نجیب شهدای استان فارس نیست؟
اگر بنده به خاطر استفاده از وظیفه قانونیام گناهکارم، مردم حوزه انتخابیهام چه گناهی کردهاند که به آنها گفتهاید اگر دستغیب از استیضاح منصرف شود، جادههایتان را آسفالت میکنیم؟ مگر این آسفالتها وعدههای خودتان نبود؟
آقای وزیر همشهری ماست اما با ادامه کارش مخالفم. وزیر راه به مجلس احترام نگذاشته و در جلسه استیضاحش حضور نیافته است.
ذاکر، نماینده ارومیه
رای اعتماد به شما بر مبنای ادعایتان برای خروج هواپیماهای ناکارآمد از سیستم حمل و نقل بود. نتیجه آن وعدهها چه شد؟
قدرت برای حل مشکل است نه ایجاد مشکل. لذا مجلس میتواند با استیضاح مشکل را علاج کند که وقوع سوانح متعدد هوایی و به خصوص حادثه اخیر در ارومیه از جمله دلایل این اقدام است که باعث شد به موضوع صنعت هوایی ورود پیدا کنیم.
صنعت هوایی، صنعت حساسی است و هرگونه ناشیگری در آن میتواند حاشیهساز باشد. لذا مدیریت وزارتخانه باید آشنایی کافی با این بخش داشته باشد تا زمینه بروز سوانح از بین برود.
انتخاب دو مدیر غیرمتخصص در بخشهای آموزش هوانوردی و فرودگاهی که یکی دارای مدرک پزشکی و دیگری معارف اسلامی است ، میتواند باعث ضعیف شدن صنعت هوایی شود در حالی که اساس این صنعت باید بر آموزش باشد و آیا با این بیثباتی در مدیریت میتوان صنعت هواپیمایی را پیش برد.
تایید این روند از سوی وزیر راه مایه تاسف است که نتیجه آن سرویس دهی ناامن و تخلفات پیاپی است. چند سانحه دیگر باید رخ دهد که وزیر راه را استیضاح کنیم. سقوط توپولف کاسپین با ۱۶۹ کشته و ۷ روز بعد سانحه دیگری با ۱۷ کشته و ۵ ماه بعد هواپیمای تابان در مشهد و بعد فوکر در تبریز و نهایتا بویینگ ایران ایر با ۷۷ کشته در ارومیه کافی نبود؟ ۲۶۹ کشته کم است؟
این نشان دهنده افت صنعت هوایی است نه پیشرفت آن. از زمان ورود بهبهانی به وزارت راه از ۱۹۸ فرورند هواپیما به ۲۱۶ فروند رسیدهایم که نشان دهنده افزایش ۱۸ فروند هواپیمای فرسوده است. حال آنکه ۷۵ تا از این هواپیماها باید از رده خارج شود.
میلیاردها تومان سوءاستفاده مالی و قرارداد با مدیران داخلی وزارت راه وجود داشته. اما وزیر راه هیچ اقدامی را در این راستا صورت نداد بلکه اصرار بر ابقای مسئولانی داشت که این قراردادها را امضا کردند.
آقای بهبهانی! گفته اید که هر کسی کوتاهی کند با او برخورد میکنید. حال که کوتاهی از جانب خود شماست، چه باید بکنید؟ چرا برنامه چهارم و اصل ۴۴ رافراموش کردید؟ چرا پول در اختیارتان را مدیریت نکرده و هواپیما نخریدهاید؟
این رسم عدالت نیست که اینگونه مردم کشته شوند و با عامل آن برخورد نشود.
انصاری، نماینده زنجان
تا کی باید مسئولیت این همه سوانح را به گردن خلبانان انداخت؟ آیا همین عارضه به دلیل عدم تربیت خلبانان مجرب نیست؟ وقتی کسی با تخصص در رشته پزشکی عمومی در راس دانشکده صنعت هوایی قرار میگیرد و بعد هم فردی با مدرک تحصیلی معارف اسلامی جایگزین او میشود، انتظاری جز این هم نمیتوان داشت.
با عملکرد نامطلوب پیمانکاران وزارت راه و ترابری و با توجه به اسناد دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در این باره، اگر وزارت راه بخواهد پروژههای در دست انجامش را به پایان رساند، با وجود اعتباراتی که دارد نیازمند ۲۵ سال وقت است! همین باعث افزایش میزان مطالبات پیمانکاران از سیستم راه و ترابری شده که تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
این عارضه سبب شده که شرکتهای پیمانکاری توان فنی و اجرایی خود را از دست بدهند و با بحرانهایی در این حوزه مواجه هستیم.
وزارت راه ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزههای مطالعاتی بدهکار است که پیشاپیش اعتبارات سال بعد این وزارتخانه را نیز پیشخور کرده است. این نشان میدهد که وزارت راه هیچ برنامه ریزی و اولویت گذاریای برای انجام پروژههای خود ندارد.
من از یکی از نمایندگانی که پیش از این از موافقان ابقای بهبهانی بود، پرسیدم که چند نقطه قوت وزیر را به من بگو و او از رابطه خوب بهبهانی با نمایندهها گفت و اینکه اگر به وزیر بگوییم جاده به مریخ بکشیم، قبول میکند! این به خاطر آن است که وزیر اصلا به لوازم کار آشنایی ندارد.
۲۲۰ مورد تخلف مالی در وزارت راه وجود داشته که ۴۱ مورد آن به دادسرای دیوان محاسبات رسیده است. این وزارتخانه به لحاظ عدم رعایت موازین قانونی، حجم بالایی از تخلفات را مرتکب شده که اسناد آن در دیوان محاسبات هست. از جمله ارائه مناقصاتی به برخی بستگان وزیر در پروژههای فرودگاه امام خمینی.
No comments:
Post a Comment