Monday, May 4, 2009

پرز: برنامه هسته ای ایران از آمریکا تا کشورهای عرب را تهدید می کند


رییس جمهوری اسراییل می گوید فعالیت های هسته ای ایران همانطور که تهدیدی علیه کشورش محسوب می شود، آمریکا، اروپا و کشورهای عرب را نیز تهدید می کند.شیمون پرز این اظهارات را روز دوشنبه در واشنگتن در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا-اسراییل، موسوم به ایپک، عنوان کرد. وی افزود اگرچه ایران توسط هیچ دشمنی تهدید نمی شود اما جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه موشک های دوربرد سرمایه گذاری سنگینی کرده است.پرز ماه گذشته گفته بود اگر کوشش های بین المللی برای متوقف کردن برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران به جایی نرسد، اسراییل حمله به پایگاه های هسته ای جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار می دهد. با این حال وی مدتی بعد اظهارات خود را تعدیل کرد و گفت برنامه هسته ای ایران راه حل نظامی ندارد.رییس جمهوری اسراییل امروز اطمینان داد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسراییل، خواهان صلح با فلسطینی هاست. اما وی به تشکیل کشور فلسطینی اشاره ای نکرد.قرار است بنیامین نتانیاهو، اواخر روز دوشنبه در ایپک سخنرانی کند.

ایران: گروه های حقوق بشری خود را از پرونده صابری کنار بکشند


جمهوری اسلامی ایران گروه های حقوق بشری بین المللی را متهم به دخالت در پرونده رکسانا صابری، روزنامه نگار ایرانی- آمریکایی کرد.
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه گفت قوه قضاییه جمهوری اسلامی مستقل است و هر گونه دخالت خارجی ها به معنای نادیده گرفتن هنجارهای بین المللی خواهد بود.
دیروز اعضای گروه گزارشگران بدون مرز در بیرون ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک راهپیمایی کرده و خواهان آزادی رکسانا صابری شدند.
صابری ماه گذشته متهم به جاسوسی و محکوم به هشت سال حبس شد. واشنگتن این اتهام را «بی اساس» دانسته و از محاکمه یک روزه این روزنامه نگار در پشت درهای بسته انتقاد کرده است.
پرونده رکسانا صابری در مرحله تجدید نظر قرار دارد و سخنگوی قوه قضاییه از منتقدان خواسته است منتظر تصمیم دادگاه تجدید نظر بمانند.
پدر رکسانا صابری می گوید دخترش در دو هفته گذشته در اعتصاب غذا به سر برده است. اما قوه قضاییه می گوید این زندانی غذا می خورد و در سلامتی به سر می برد.
برخی از دیگر اعضای گزارشگران بدون مرز در پاریس، به نشانه اعلام اتحاد با رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا زده اند.

شيراز؛ سرزمین تاريخ و اسطوره







شيراز؛ سرزمین تاريخ و اسطوره

فیات در پی خریداری اوپل است


شرکت خودروسازی فیات ایتالیا به خریداری شرکت اوپل که واحد آلمانی شرکت آمریکایی جنرال موتورز آمریکاست علاقه نشان داده است.
مدیرعامل فیات، اوپل را شریکی مطلوب و این فرصت را فرصتی استثنایی دانسته است.
یکی از مدیران ارشد فیات روز دوشنبه با چند تن از وزیران آلمان دیدار می کند تا در این باره با آنها گفتگو کند.
فیات در حال حاضر مشغول تدارک مقدمات خریداری کرایسلر، سومین شرکت خودروسازی آمریکاست که اعلام ورشکستگی کرده است.
جنرال موتورز نیز در معرض ورشکستگی قرار دارد و کمتر از یک ماه برای توافق با طلبکارانش فرصت دارد.اوپل برای پشت گذاشتن بحران فعلی در اقتصاد جهانی به چهار میلیارد و سیصد میلیون دلار نقدینگی نیاز دارد ولی دولت آلمان با خودداری از کمک به این شرکت به آن توصیه کرده در پی سرمایه گذار باشد.
مسوولان فیات ابراز امیدواری کرده اند با ادغام اوپل در این شرکت، گروه خودروسازی قدرتمندی ایجاد شود.
سرجئو مارکیونه، رئیس هیات مدیره فیات در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز این اقدام را "پیوندی در بهشت" دانسته است.
در این حال، ماگنا اینترنشنال که یک گروه کانادایی تولیدکننده قطعات خودروست به خریداری اوپل ابراز تمایل کرده است.
کارل تئودور زو گوتنبرگ، وزیر اقتصاد آلمان گفته است خریدار احتمالی اوپل اگر خواستار پشتیبانی دولت این کشور است نباید هیچ کدام از کارخانه های این شرکت را تعطیل کند.
جنرال موتورز آمریکا که مشکلات مالی عمده ای دارد هفته پیش از کاهش بیست و یک هزار نفری نیروی کار و توقف خطوط تولید خودروی پونتیاک خبر داده بود.

سفر رئیس جمهوری ایران به آمریکای لاتین لغو شد


خبرگزاری های ایران از لغو سفر برنامه ریزی شده محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به آمریکای لاتین خبر داده اند.
طبق برنامه اعلام شده، قرار بود آقای احمدی نژاد روز سه شنبه پنجم ماه مه (15 اردیبهشت)، پس از دیدار از سوریه، به کشورهای برزیل، ونزوئلا و اکوادر سفر کند.
اما خبرگزاری دولتی ایران، گزارش داده که رئیس جمهوری ایران تنها به سوریه سفر خواهد کرد و پس از آن به ایران باز می گردد تا در پنجاه و نهمین سفر استانی هیئت دولت، راهی استان قزوین شود.
هنوز دلیلی برای لغو سفر آقای احمدی نژاد به سه کشور آمریکای جنوبی اعلام نشده است.
پیش از این محسن شاطرزاده، سفیر ایران در برزیل گفته بود که هیئتی متشکل از 110 نفر از نمايندگان 65 شركت از بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران در این سفر آقای احمدی نژاد را همراهی خواهند کرد. آقای شاطرزاده همچنین از برنامه دیدار ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل با محمود احمدی نژاد خبر داده بود و گفته بود که در این دیدار مسئله پرونده هسته ای ایران مطرح نخواهد شد.
خبرگزاری فرانسه هم به نقل از سفیر ایران در برزیل نوشته است که او هفته گذشته یادداشتی از سوی دولت برزیل دریافت کرده که در آن آمده "نگرانی" برزیل از سخنان آقای احمدی نژاد در کنفرانس ضد نژادپرستی سازمان ملل متحد تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد داشت.
رئیس جمهوری ایران در این سخنرانی واقعه کشتار یهودیان به دست حکومت آلمان نازی را بهانه ای غیرقابل قبول برای ایجاد کشور اسرائیل پس از جنگ دوم جهانی دانست و اسرائیل را به نژادپرستی و تبعیض نژادی علیه فلسطینیان متهم کرد.
واکنش ایران به ابراز نگرانی هیلاری کلینتون
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تنها ساعاتی قبل از اعلام خبر لغو سفر آقای احمدی نژاد به آمریکای جنوبی از انجام تدارکات لازم برای این سفر خبر داده بود و در واکنش به اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که روابط تهران با كشورهاي حوزه آمريكاي لاتين، "تحت تاثير طرف ثالث نبوده و نخواهد بود."
خانم کلینتون روز جمعه نسبت به افزایش نفوذ ایران در کشورهای آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده بود.وی گفته بود که سیاست های دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا باعث شده ایران و چین بتوانند دستاوردهای زیادی در کشورهای آمریکای لاتین کسب کنند.
آقای قشقاوی اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره جهت گيري سياسی مناسبات ایران با کشورهای آمریکای لاتین را وارد ندانست و گفت "روابط دوجانبه ایران با کشورهای این حوزه در تمام زمينه هاي اقتصادي، سياسی و فرهنگی تقويت می شود."

30 زائر ایرانی در تصادف اتوبوس کشته شدند


تصادف یک اتوبوس حامل زائران ایرانی که عازم دیدار اماکن مقدس در عراق بود، 30 کشته و هشت نفر زخمی بر جای گذاشته است.
این تصادف در جاده کرمانشاه به ایلام در حوالی شهرستان چوار رخ داده است.
علت این حادثه هنوز به درستی روشن نیست اما برخی گزارشها حکایت از آن دارد که ترمز اتوبوس حامل زائران، بریده و به دلیل ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس با یک واحد مسکونی کناره جاده برخورد کرده است.
سرنشینان این اتوبوس قصد داشتند از طریق مرز خسروی به عراق سفر کنند اما چون این مرز خروجی بسته بود آنها مسیر خود را از کرمانشاه به سمت مهران تغییر داده بودند تا از آنجا به عراق سفر کنند.
بعد از انفجارهای دو هفته اخیر در عراق که به کشته شدن 82 زائر ایرانی انجامید، دولت ایران مرز خسروی در نزدیکی کرمانشاه را بست و اکنون سفرهای زیارتی ایرانی ها از طریق مرز مهران و مرز شلمچه صورت می گیرد.
بعد از بسته شدن مرز خسروی، روزانه یک هزار زائر از مرز مهران و یک هزار نفر نیز از مرز شلمچه می توانند برای زیارت اماکن مقدس از ایران خارج شده و به عراق سفر کنند.
همزمان با وقوع تصادف اتوبوس حامل زائران ایرانی، حمید بهبهانی وزیر راه ایران به عراق سفر کرده است تا ضمن بررسی زمینه توسعه همکاری ها در بخش حمل و نقل با عراق، با دولت آن کشور در زمینه آسان کردن سفر زائران ایرانی به اماکن مقدس در آن کشور گفتگو کند.
هر سال صدها هزار ایرانی برای زیارت اماکن مقدس به عراق سفر می کنند و خشونت های افراطیون سنی مانع از این سفر نشده است. دولت ایران برخی مواقع مرز خسروی، مرز میان ایران و عراق را برای جلوگیری از سفر زائران می بندد.
سال گذشته میلادی تعداد حملات انتحاری در عراق به میزان قابل توجهی کاهش یافت اگرچه پیکارجویان کماکان به انجام حملات در سراسر عراق ادامه می دهند.
سالانه در ایران بیشتر از 23 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند و جاده های این کشور در ردیف مرگبارترین جاده های جهان قرار دارد.
جاده های ناامن و غير استاندارد، بی احتياطی رانندگان و خودروهای نامناسب عمده ترين عوامل حوادث خونين جاده ای در ايران به حساب می آيند.
پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه ایران در سال های اخیر برنامه های متعددی را برای کاهش تصادفات رانندگی به اجرا گذاشته اند و بنابر آمار رسمی از تعداد کشته های حوادث رانندگی کاسته شده است اما ایران همچنان ناامن ترین جاده های جهان را دارد.
برآورد خسارات تصادفات چندان آسان نيست اما برخی ميزان آن را سالانه بيش از پنج هزار ميليارد تومان ( 5 ميليارد دلار) برآورد می کنند.