Thursday, November 7, 2013

کری به ژنو می رود؛ خوشبینی مقام های ایرانی به توافق

کری به ژنو می رود؛ خوشبینی مقام های ایرانی به توافق

نشست ژنو
این دومین نشست دو طرف در ژنو طی یک ماه اخیر است
وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در سفری از پیش برنامه ریزی نشده به ژنو می رود تا به سر گرفتن یک توافق میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان بر سر برنامه اتمی ایران کمک کند.
به گزارش منابع خبری یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است: "جان کری وزیر خارجه روز جمعه به دعوت کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا به ژنو در سوئیس خواهد رفت تا به کاهش اختلافات در مذاکرات کمک کند."

بعضی گزارش ها حاکیست که آقای کری در این سفر از جمله با جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار خواهد کرد.گفته می شود که دیپلمات ها در ژنو مشغول کار بر جزئیات توافقی احتمالی برای پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران هستند.
پیشتر مقام های ایرانی نسبت به احتمال حصول توافقی در روز جمعه با گروه پنج به علاوه ابراز خوشبینی کرده بودند و سفر آقای کری می تواند موید این خوشبینی ها باشد.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ساعاتی پیشتر گفته بود که به اعتقاد او توافقی با قدرت‌های جهان بر سر برنامه اتمی ایران در پایان گفتگوهای ژنو در روز جمعه ممکن است.
آقای ظریف که با شبکه خبری سی ان ان صحبت می کرد گفت که ایران به طور کامل غنی سازی اورانیوم را معلق نخواهد کرد اما می‌تواند «به مسائل مختلف روی میز بپردازد.»
یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا هم که نخواست نامش فاش شود گفته است که هیات‌های نمایندگی آمریکا و ایران روز پنجشنبه دیدار دو جانبه‌ای در مقر سازمان ملل در ژنو داشته‌اند که حدود یک ساعت طول کشید.
به گفته او سرپرستی هیات آمریکایی را وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و هدایت هیات ایرانی را عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران به عهده داشتند.
او این دیدار را «ارزشمند و جدی» توصیف کرد.
دو مقام در جریان دور قبلی گفتگوهای ایران و گروه پنج به علاوه یک ملاقات و گفتگو کرده بودند.
روز پنجشنبه آمریکا تایید کرد که در مقابل «گام‌های ملموس و قابل تصدیق» ایران تخفیف‌هایی در تحریم‌ها قائل خواهد شد.
نشست دو روزه ایران با نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در ژنو سوئیس آغاز شد.
غرب مظنون است ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی باشد مساله‌ای که ایران تکذیب می‌کند.
آقای ظریف گفت که طرف‌ها می‌توانند جمعه صبح طی نشستی «نوعی بیانیه مشترک» آماده کنند که به سه مساله خواهد پرداخت: یک هدف مشترک، پایانی برای اختلافات در ظرف کمتر از یک سال و تدابیر متقابل برای اعتماد سازی.
او قبلا هم از طرحی «سه مرحله‌ای» صحبت کرده بود.
عباس عراقچی نیز گفت که قدرت‌ها «به روشنی» چارچوب پیشنهادی کشورش را پذیرفته‌اند و دو طرف اکنون درحال بحث درباره جزئیات هستند.
گروه پنج به علاوه یک هنوز رسما واکنشی به این اظهارات نشان نداده است، هرچند سخنگوی اتحادیه اروپا پیش‌تر گفته بود که گفتگو‌ها «پیشرفت‌هایی دارد» و افزود که کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه با آقای ظریف دیدار خواهد کرد.
روز پنجشنبه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که قدرت‌ها «تخفیف محدود، هدفمند و قابل برگشت در تحریم‌ها به طوری که در ساختار باطنی تحریم‌ها اثر نخواهد گذاشت را در نظر خواهند گرفت.»
او گفت که ساختار کلی تحریم‌ها پا بر جا خواهد ماند تا زمانی که یک توافق «نهایی، جامع و قابل تصدیق» برای رفع نگرانی‌های بین المللی به دست آید.
او افزود که اگر ایران گام‌های مثبت را برندارد تخفیف «نسبی» تحریم‌ها قابل بازگشت خواهد بود و امکان اعمال تحریم‌های شدید‌تر وجود خواهد داشت.
هم زمان خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که کمیته بانکی مجلس سنای آمریکا پس از پایان نشست ژنو بررسی یک مجموعه تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران را آغاز خواهد کرد. دولت باراک اوباما در هفته‌های گذشته و در آستانه مذاکرات ژنو با هرگونه اقدام کنگره برای افزایش تحریم‌های ایران مخالفت کرده بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از سال ۲۰۰۶ میلادی یک رشته تحریم‌ها از جمله انسداد دارایی و منع سفر مقام‌های ایرانی را علیه این کشور وضع کرده است.
آمریکا و اتحادیه اروپا هم به طور جداگانه بخش انرژی و بانکی ایران را هدف گرفته‌اند که گفته می‌شود به درآمد نفتی این کشور ضربه شدیدی زده است. ایران خواهان رفع این تحریم هاست.

واکنش وکیل پالیزدار به سخنان سعید مرتضوی مصطفی ترک همدانی وکیل پالیزدار در خصوص جلسه دادگاه گفت:‌ ما تا ساعت 8 شب در دادگاه بودیم و پس از آن دادگاه خاتمه یافت اما مرتضوی برای رسیدگی به پرونده دیگری در دادگاه ماند. به گزارش فارس، وی ضمن قدردانی از دادستان تهران، به دلیل رسیدگی به این پرونده، گفت: من از دادستان تهران تشکر می‌کنم که عزم خود را جزم کرده تا به این گونه پرونده‌ ها رسیدگی کند و در این زمینه موقعیت شغلی افراد مورد توجه نیست و بدون هیچ رعایتی افراد را احضار می‌کند. وکیل پالیزدار تصریح کرد: معمولا دادسراها تا ساعت 15 باز هستند اما امروز بازپرس تا پاسی از شب منتظر مرتضوی ماند و همین اقدام جای تشکر دارد. ترک همدانی در خصوص اظهارات مرتضوی در جمع خبرنگاران مبنی بر اینکه صددرصد تبرئه می‌شود و به جای محکومیت باید به او مدال دهند، گفت:‌ کدام متهم است که در مورد خود بخواهد غیر از این صحبت بکند البته من بعید می‌دانم که متهمی بخواهد تقاضای مدال داشته باشد و من نمی‌دانم که وی چطور این صحبت را کرده است. وی با تاکید بر اینکه بازپرس دستور داده تا اطلاعات دادگاه منتشر نشود، گفت: من از رسانه‌ها تشکر می‌کنم چرا که همکاری خوبی با ما داشته‌اند. وی افزود: البته مرتضوی در جایی اعلام کرده که وکلا به رسانه‌ها خط می‌دهند و اظهار داشته که خبر برگزاری این دادگاه را از رسانه‌ها شنیده است، بنابراین من به عنوان وکیل از رسانه‌ها قدردانی می‌کنم. ترک همدانی افزود: چرا که رسانه‌ها باعث شدند تا مرتضوی از جلسه بازپرسی مطلع شود و در دادگاه حضور پیدا کند که این به معنی نقش مهم رسانه است. وی در پایان در خصوص جلسه بعدی دادگاه گفت: هنوز مشخص نیست که جلسه بعدی این دادگاه چه زمانی برگزار شود.

واکنش وکیل پالیزدار به سخنان سعید مرتضوی
مصطفی ترک همدانی وکیل پالیزدار در خصوص جلسه دادگاه گفت:‌ ما تا ساعت 8 شب در دادگاه بودیم و پس از آن دادگاه خاتمه یافت اما مرتضوی برای رسیدگی به پرونده دیگری در دادگاه ماند.
به گزارش فارس، وی ضمن قدردانی از دادستان تهران، به دلیل رسیدگی به این پرونده، گفت: من از دادستان تهران تشکر می‌کنم که عزم خود را جزم کرده تا به این گونه پرونده‌ ها رسیدگی کند و در این زمینه موقعیت شغلی افراد مورد توجه نیست و بدون هیچ رعایتی افراد را احضار می‌کند.
وکیل پالیزدار تصریح کرد: معمولا دادسراها تا ساعت 15 باز هستند اما امروز بازپرس تا پاسی از شب منتظر مرتضوی ماند و همین اقدام جای تشکر دارد.
ترک همدانی در خصوص اظهارات مرتضوی در جمع خبرنگاران مبنی بر اینکه صددرصد تبرئه می‌شود و به جای محکومیت باید به او مدال دهند، گفت:‌ کدام متهم است که در مورد خود بخواهد غیر از این صحبت بکند البته من بعید می‌دانم که متهمی بخواهد تقاضای مدال داشته باشد و من نمی‌دانم که وی چطور این صحبت را کرده است.
وی با تاکید بر اینکه بازپرس دستور داده تا اطلاعات دادگاه منتشر نشود، گفت: من از رسانه‌ها تشکر می‌کنم چرا که همکاری خوبی با ما داشته‌اند.
وی افزود: البته مرتضوی در جایی اعلام کرده که وکلا به رسانه‌ها خط می‌دهند و اظهار داشته که خبر برگزاری این دادگاه را از رسانه‌ها شنیده است، بنابراین من به عنوان وکیل از رسانه‌ها قدردانی می‌کنم.
ترک همدانی افزود: چرا که رسانه‌ها باعث شدند تا مرتضوی از جلسه بازپرسی مطلع شود و در دادگاه حضور پیدا کند که این به معنی نقش مهم رسانه است.

وی در پایان در خصوص جلسه بعدی دادگاه گفت: هنوز مشخص نیست که جلسه بعدی این دادگاه چه زمانی برگزار شود.

ظریف: ایران و ۱+۵ در یک‌قدمی تفاهم نتانیاهو، توافق احتمالی را معامله قرن برای ایران خوانده است

ظریف: ایران و ۱+۵ در یک‌قدمی تفاهم

نتانیاهو، توافق احتمالی را معامله قرن برای ایران خوانده است

به گزارش سی‌ان‌ان، جواد ظریف گفته است که احتمال توافق جمهوری اسلامی و قدرت‌های ۱+۵ بیش از پیش شده است.
سفر جان کری به ژنو، و توییت بنیامین نتانیاهو درباره احتمال رسیدن توافق با ایران، نشان می‌دهد که جمعه ۱۷ آبان ممکن است مهم‌ترین روز برای تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای، در طول ۱۰ سال اخیر باشد.
جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار امیدوار کرده که تا پایان مذاکرات در ژنو، طرفین به تفاهمی دست یابند.
در صورت دست‌یابی به یک تفاهم، ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۲۰٪ متوقف کند و ذخایر برجای مانده‌اش را کاهش دهد، و نیروگاه اراک را نیز به کار نیاندازد. هم‌چنین، جمهوری اسلامی از سانتریفوژ‌های پیشرفته‌اش نیز نباید بهره ببرد. در مقابل، بخشی از تحریم تبادلات طلا و فلزات گران‌بها و هم‌چنین محصولات پتروشیمی ایران برداشته می‌شود و جمهوری اسلامی می‌تواند به بخشی از دارایی‌های بلوکه شده در بانک‌های خارجی دست یابد.
مقام‌های آمریکایی معتقدند که جمهوری اسلامی نیازمند دست‌یابی به یک توافق در اسرع وقت است.
اما دولت اسرائیل رسیدن به تفاهم با رژیم تهران را مخالف منافع خود می‌داند. بنیامین نتانیاهو در توییتی که امروز منتشر شد، نوشت اگر خبرهایی که از ژنو می‌رسد واقعیت داشته باشد، این معامله قرن برای ایران است.
مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که جان کری برای پیوستن به مذاکرات در روز جمعه به ژنو خواهد رفت. سفر کری، بعد از دیدارش با نتانیاهو خواهد بود

تصاویر ترور دادستان زابل موسی نوری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل و راننده وی صبح امروز در مسیر منزل تا محل کار، توسط مهاجمان ناشناس ترور شدند. خبرگزاری فارس: تصاویر ترور دادستان زابل

تصاویر ترور دادستان زابل
موسی نوری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل و راننده وی صبح امروز در مسیر منزل تا محل کار، توسط مهاجمان ناشناس ترور شدند.
خبرگزاری فارس: تصاویر ترور دادستان زابل
 به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، موسی نوری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل و راننده وی صبح امروز در مسیر منزل تا محل کار، توسط مهاجمان ناشناس ترور شدند.


 


f

سعید مرتضوی: یک متهم و سه پرونده شکایت

سعید مرتضوی: یک متهم و سه پرونده شکایت

سعید مرتضوی پیش از ورود به دادگاهسعید مرتضوی پیش از ورود به دادگاه

سعید مرتضوی می گوید در پرونده پالیزدار باید صد درصد تبرئه شوم . اگر رسیدگی منطبق بر عدل باشد باید به ما مدال و پاداش بدهند.

سعید مرتضوی، دادستان برکنار شده پیشین تهران و متهم پرونده هایی چون کهریزک و پالیزدار، روز سه شنبه با دوساعت و سه ربع تاخیر در دادسرای کارکنان دولت حضور یافت.

سعید مرتضوی که در پرونده جنایت های کهریزک برای همیشه از خدمات دولتی منفصل شده بود و با این حال در دولت احمدی نژاد به ریاست اداره قاچاق ارز و طلا و سپس ریاست سازمان تامین اجتماعی گمارده شد، درپی شکایت عده ای به دلیل بازداشت های غیرقانونی به دادگاه احضار شده است.

او که تاکنون بارها به دلیل در دسترس نبودن و یا بی اعتنایی به احضاریه های  دادگاه ازشرکت در جلسه دادرسی طفره رفته بود سرانجام با حدود سه ساعت تاخیر، در دادگاه حضور یافت. در حالی که زمان حضور در دادگاه  ساعت ۳ بعد از ظهرتعیین شده بود او در ساعت ۵و ۴۵ دقیقه به دادگاه آمد.  گفته می شود علت حضور این بار او پس از آن بود که دادگاه اورا در صورت عدم مراجعه تهدید به جلب کرده بود.

دو پرونده شکایت در یک روز
دادگاه روز سه شنبه برای رسیدگی به دو پرونده شکایت از مرتضوی تشکیل شده بود. شکایت بازداشت شدگان مربوط به پرونده معروف به پالیزدار و شکایت اولیای دم محسن روح الامینی، از جان باختگان پرونده معروف به جنایت کهریزک.

سعید منتظری که پیش از ورود به جلسه دادگاه با خبرنگاران سخن گفت، در باره سابقه  پرونده  پالیزدار گفت شاکیان از او و معاون او و بازپرس پرونده پالیزدار به دادسرا شکایت کرده اند. او افزود در این پرونده بازپرس از اتهام بازداشت غیرقانونی تبرئه شد ولی به خاطر اتهام دیگری که رفتار نامناسب و خلاف قانون توصیف شد، به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان محکوم شد. به گفته سعید مرتضوی، معاون او نیز تبرئه شد و قرار منع پیگیری برای او صادر شده است. او گفت که اکنون نوبت رسیدگی به اتهام او درمورد بازداشت غیرقانونی است.

سعید مرتضوی درباره افرادی که او آنان را باند پالیزدار می خواند، گفت این گروه با استفاده از ماموریت تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه وارد سازمان بازرسی کل کشور شدند و اسناد محرمانه را از این سازمان خارج کردند و به خانه های خود بردند. او همچنین از انتقال اسنادی که به موضوع تحقیق و تفحص مربوط نبود، مانند صورت جلسه های دادگاه انقلاب درباره بازجویی از یک جاسوس شوروی، به خانه خودشان خبر داد. او گفت  به همین دلیل به عنوان دادستان این افراد را بازداشت کرده و هیچ تخلفی از موازین قانونی نکرده است.

سعید منتظری که در زمان دادستانی اش در قوه قضائیه ایران سابقه هایی چون  قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی- کانادایی در زندان اوین، توقیف فله ای مطبوعات، و صدور احکام سنگین زندان و بازداشت برای روزنامه نگاران و دانشجویان و فعالان حقوق بشر و وکیلان عضو کانون مدافعان حقوق بشر و فروش سوالات کنکور و طرح ارتقای امنیت اجتماعی و موارد دیگر دارد،  درباره پرونده پالیزدار گفت :«این افراد در مصاحبه های خود با استناد به اسناد غیر واقع بیش از ده نفر از علما و مراجع را به سوء استفاده مالی و اقتصادی محکوم کردند که مرحوم عسگراولادی نیز از سوی این افراد به فساد مالی و اقتصادی محکوم شده بود، لذا این اتهامات خلاف واقع بود زیرا باند پالیزدار به گزارش اولیه باند بازرسی استناد کرده در صورتی که بعد از رسیدگی مشخص شد موضوع اشتباه است.»

دادگاه رسیدگی به بخش هایی از پرونده پالیزدار در ساعت  هشت شب به پایان رسید اما سعید مرتضوی برای پاسخ دادن به پرسش های شاکی دیگر، وکیل اولیای دم محسن روح الامینی، در  پرونده ای که به آن جنایت کهریزک نام گذاشته اند در دادگاه ماند.

پرونده ای که  به روزهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و شائبه تقلب گسترده در انتخابات و اعتراض مردم به این انتخابات برمی گردد. در آن زمان یک روز پس از رای گیری برای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، علی خامنه ای در یک سخنرانی بر صحت انتخابات ، پیش از آن که توسط مراجع انتخاباتی تایید شود، تاکید کرد و فرمان مقابله شدید با معترضان را صادر کرد. در انتقال بازداشت شدگان خیابانی به کهریزک که گفته می شود با دستور مرتضوی و همکاری دو قاضی دیگر، حسن زارع دهنوی، معروف به قاضی حداد به عنوان معاون و علی اکبر حیدری فر به عنوان بازپرس  صورت گرفت، دست کم پنج جوان کشته و عده ای نیز مجروح و معلول شدند. کهریزک سوله هایی در خارج شهر بود که اراذل و اوباش را با خشن ترین شیوه ها در آنجا نگه داری می کردند.

اولیای دم کشته شدگان کهریزک همان زمان شکایت خود را از آمران این ماجرا به دادسرا اعلام کردند. دادگاه هم زمان با دادگاه پالیزدار حکم تعلیق هرسه قاضی را صادر کرد. اما شاکیان به احکام قضایی دادگاه اعتراض داشتند و کار پرونده به دیوانعالی کشور کشید. میرمجید طاهری وکیل خانواده محسن روح الامینی به خبرنگاران گفته است هنوز بخشی از پرونده موکلش که به شکایت از سعید مرتضوی مربوط می شود باز است و دادسرا به همین دلیل او را احضار کرده است.

شکایت سوم
در همین حال روز سه شنبه ۱۶ مهرماه  وکیل سعید مرتضوی در پی احضار موکلش در دادسرای کارکنان دولت حضور یافت. احضار او این بار به دلیل شکایت فاضل لاریجانی، یکی  از برادران علی و صادق لاریجانی، دو رئیس قوه قضائیه و قوه مقننه کشور است. فاضل لاریجانی از مرتضوی به خاطر اتهام ضبط و انتشار غیرمجاز مکالمات اوشکایت کرده است.  این شکایت به ماجرای  افشاگری محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت، برای نشان دادن رانت خواهی نزدیکان روسای دو قوه مربوط می شود. محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس نوارویدیویی را پخش کرد که در آن فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی می خواهد میان او و بابک زنجانی برای دریافت خانه و پول وساطت کند و در عوض از نزدیکی او با مقام های عالی جمهوری اسلامی برای تسهیل در امورش استفاده کند.

قاسم سلیمانی در قبر!

قاسم سلیمانی در قبر!

قاسم سلیمانی در قبر!

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم خاکسپاری محمد جمالی، یکی از فرماندهان سپاه کرمان که به تازگی در جریان درگیری‌های سوریه کشته شده حضور یافتند. بر اساس گزارش‌ها، سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سخنران این مراسم بود و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، خود با قرار گرفتن در داخل قبر سردار جمالی، جنازه‌ی هم‌رزم خود را به خاک سپرد.
به گزارش سایت محلی «کرمان فردا»، در این مراسم که در «گلزار شهدای کرمان» برگزار شد، علاوه بر سردار سلیمانی و سردار سلامی، «آیت‌الله جعفری» نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان کرمان و مسؤولان استانی نیز شرکت داشتند.
به نوشته این سایت، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنانی در توصیف محمد جمالی، او را «سند زنده افتخار مردم کرمان» و «سند زیبای غیرت، وفاداری و هم‌دلی سرزمینی بزرگ در وفاداری به حریم آل پیامبر» خواند و گفت: «ما به تدریج با چشم خود تحقق یک سنت الهی دیگر را برای درهم شکستن ظلم و استکبار می‌بینیم.»
سایت «هجرت‌نیوز»، نزدیک به سپاه پاسداران کرمان نیز در گزارش خود از این مراسم، بخش‌های دیگری از سخنان سردار سلامی را منتشر کرده که وی در آن گفته است: «امروز به فضل الهی و به برکت رهبری‌های رهبرمان و به برکت مردان بزرگی مانند شهید محمد جمالی موازنه قوا به نفع مسلمانان در حال تغییر است.»
این اظهارات در حالی است که سپاه پاسداران و مقامات جمهوری اسلامی حضور سازمانی نیروهای خود در جنگ داخلی سوریه را تکذیب می‌کنند و کسانی چون محمد جمالی را نیروهای «داوطلبی» می‌نامند که به صورت غیرسازمانی برای «دفاع» از «اماکن مقدس» از جمله محل دفن «زینب»، نوه پیامبر اسلام عازم دمشق می‌شوند.
پیش از این، خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران، با انتشار خبر کشته شدن «محمد جمالی» در سوریه، وی را «شهید مدافع حرم زینب» خوانده و نوشته بود که این «جانباز و پیش‌کسوت دفاع مقدس» در دوران جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، «جانشینی و فرماندهی گردان‌های رزمی و فرماندهی محورهای عملیاتی لشکر ۴۱ ثارالله کرمان» را بر عهده داشته است.
سایت خبری «دانا»، دیگر سایت نزدیک به سپاه پاسداران نیز گزارش داده بود که جمالی بعد از بازنشستگی از سپاه، مدتی در ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در استانداری کرمان مشغول به کار بوده است.
گفتنی است علاوه بر سردار محمد جمالی‌زاده، دست‌کم ده عضو دیگر سپاه پاسداران به نام‌های اسماعیل حیدری، هادی باغبانی، امیررضا علیزاده، محمدحسین عطری، امیر کاظم‌زاده، علی اصغر شنایی، مهدی خراسانی، مهدی موسوی٬، مهدی عزیزی و رضا کارگر برزی در جریان درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

عراقچی: ۵+۱ چارچوب پیشنهادی ایران را پذیرفت بنا به گزارش خبرگزاریها، و به نقل از طرف ایرانی مذاکرات، طرح ایران در کاهش و محدود کردن برخی از فعالیتهای اتمی کشور، در قبال کاهش تحریمهای بین المللی توسط ۶ قدرت جهانی پذیرفته شده است. عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران که سرپرستی هیات مذاکره کننده ایران را بر عهده دارد، گفته است مذاکرات ژنو از بحثهای عمومی، به گامهای مشخصی رسیده است که توانایی ایران در تولید سلاح اتمی را محدود می کند، و در عوض برخی از تحریمهای اقتصادی علیه ایران حذف خواهد شد. آقای عراقچی گفته است: «امروز آنها صریحاً گفتند چارچوب پیشنهادی ایران را می پذیرند.» آقای عراقچی مذاکرات را «بسیار مشکل» توصیف کرد ولی گفت انتظار دارد جزئیات مورد توافق روز جمعه اعلام شود. در همین حال، بنجامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت معامله هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی در ژنو در حال شکل گیری است. وی چنین توافقی را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامید. ناتانیاهو گفت: اسرائیل می داند که امروز در ژنو پیشنهادی روی میز قرار گرفته که فشار بر ایران را در قبال امتیازی که می دهد، کاهش دهند، و این امتیازی است که هرگز داده نشده است. این پیشنهاد به ایران اجازه می دهد توانایی خود را در تولید سلاح اتمی حفظ کند. نخست وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل کاملاً با این پیشنهاد مخالف است. من معتقدم قبول آن به معنای اشتباهی در ابعاد تاریخی است و باید صریحاً رد شود.




عراقچی: ۵+۱ چارچوب پیشنهادی ایران را پذیرفت

بنا به گزارش خبرگزاریها، و به نقل از طرف ایرانی مذاکرات، طرح ایران در کاهش و محدود کردن برخی از فعالیتهای اتمی کشور، در قبال کاهش تحریمهای بین المللی توسط ۶ قدرت جهانی پذیرفته شده است.

عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران که سرپرستی هیات مذاکره کننده ایران را بر عهده دارد، گفته است مذاکرات ژنو از بحثهای عمومی، به گامهای مشخصی رسیده است که توانایی ایران در تولید سلاح اتمی را محدود می کند، و در عوض برخی از تحریمهای اقتصادی علیه ایران حذف خواهد شد.
آقای عراقچی گفته است: «امروز آنها صریحاً گفتند چارچوب پیشنهادی ایران را می پذیرند.»
آقای عراقچی مذاکرات را «بسیار مشکل» توصیف کرد ولی گفت انتظار دارد جزئیات مورد توافق روز جمعه اعلام شود.

در همین حال، بنجامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت معامله هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی در ژنو در حال شکل گیری است. وی چنین توافقی را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامید.
ناتانیاهو گفت: اسرائیل می داند که امروز در ژنو پیشنهادی روی میز قرار گرفته که فشار بر ایران را در قبال امتیازی که می دهد، کاهش دهند، و این امتیازی است که هرگز داده نشده است. این پیشنهاد به ایران اجازه می دهد توانایی خود را در تولید سلاح اتمی حفظ کند.

نخست وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل کاملاً با این پیشنهاد مخالف است. من معتقدم قبول آن به معنای اشتباهی در ابعاد تاریخی است و باید صریحاً رد شود.

عراقچی: ۵+۱ چارچوب پیشنهادی ایران را پذیرفت بنا به گزارش خبرگزاریها، و به نقل از طرف ایرانی مذاکرات، طرح ایران در کاهش و محدود کردن برخی از فعالیتهای اتمی کشور، در قبال کاهش تحریمهای بین المللی توسط ۶ قدرت جهانی پذیرفته شده است. عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران که سرپرستی هیات مذاکره کننده ایران را بر عهده دارد، گفته است مذاکرات ژنو از بحثهای عمومی، به گامهای مشخصی رسیده است که توانایی ایران در تولید سلاح اتمی را محدود می کند، و در عوض برخی از تحریمهای اقتصادی علیه ایران حذف خواهد شد. آقای عراقچی گفته است: «امروز آنها صریحاً گفتند چارچوب پیشنهادی ایران را می پذیرند.» آقای عراقچی مذاکرات را «بسیار مشکل» توصیف کرد ولی گفت انتظار دارد جزئیات مورد توافق روز جمعه اعلام شود. در همین حال، بنجامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت معامله هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی در ژنو در حال شکل گیری است. وی چنین توافقی را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامید. ناتانیاهو گفت: اسرائیل می داند که امروز در ژنو پیشنهادی روی میز قرار گرفته که فشار بر ایران را در قبال امتیازی که می دهد، کاهش دهند، و این امتیازی است که هرگز داده نشده است. این پیشنهاد به ایران اجازه می دهد توانایی خود را در تولید سلاح اتمی حفظ کند. نخست وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل کاملاً با این پیشنهاد مخالف است. من معتقدم قبول آن به معنای اشتباهی در ابعاد تاریخی است و باید صریحاً رد شود.




عراقچی: ۵+۱ چارچوب پیشنهادی ایران را پذیرفت

بنا به گزارش خبرگزاریها، و به نقل از طرف ایرانی مذاکرات، طرح ایران در کاهش و محدود کردن برخی از فعالیتهای اتمی کشور، در قبال کاهش تحریمهای بین المللی توسط ۶ قدرت جهانی پذیرفته شده است.

عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران که سرپرستی هیات مذاکره کننده ایران را بر عهده دارد، گفته است مذاکرات ژنو از بحثهای عمومی، به گامهای مشخصی رسیده است که توانایی ایران در تولید سلاح اتمی را محدود می کند، و در عوض برخی از تحریمهای اقتصادی علیه ایران حذف خواهد شد.
آقای عراقچی گفته است: «امروز آنها صریحاً گفتند چارچوب پیشنهادی ایران را می پذیرند.»
آقای عراقچی مذاکرات را «بسیار مشکل» توصیف کرد ولی گفت انتظار دارد جزئیات مورد توافق روز جمعه اعلام شود.

در همین حال، بنجامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت معامله هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی در ژنو در حال شکل گیری است. وی چنین توافقی را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامید.
ناتانیاهو گفت: اسرائیل می داند که امروز در ژنو پیشنهادی روی میز قرار گرفته که فشار بر ایران را در قبال امتیازی که می دهد، کاهش دهند، و این امتیازی است که هرگز داده نشده است. این پیشنهاد به ایران اجازه می دهد توانایی خود را در تولید سلاح اتمی حفظ کند.

نخست وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل کاملاً با این پیشنهاد مخالف است. من معتقدم قبول آن به معنای اشتباهی در ابعاد تاریخی است و باید صریحاً رد شود.

انتظار تغيير سياست ها در برابر ماهواره و اينترنت روزنامه اعتماد با اشاره به «انتظار تغيير سياست ها در برابر ماهواره و اينترنت»، به استناد سخنان تازه اسماعيل احمدی مقدم خبر داده است که «پليس در مقابله با ماهواره راه گذشته را می رود.» به گزارش اين روزنامه، اسماعيل احمدی‌مقدم فرمانده نيروی انتظامی روز چهارشنبه در حاشيه مراسم صبحگاه فرماندهی انتظامی مازندران، گفت که «برنامه جديدی برای جمع‌آوری ماهواره نداريم و همان برنامه قبلی ادامه دارد و قانون را رعايت می‌کنيم.» روزنامه اعتماد همچنين گزارش داده است که سعيد منتظرالمهدی معاون اجتماعی نيروی انتظامی هم چند روز پيش از «برخورد متفاوت يا تعديل شده» با موضوع ماهواره سخن گفت اما تاکيد کرد که «قانون استفاده از ماهواره تاکنون تغييری نکرده البته ممکن است برخوردها متفاوت يا تعديل شده باشد، اما به طور کلی نيروی انتظامی موظف به اجرای برنامه‌ ای است که به آن ابلاغ شده است.» اين روزنامه اظهارات فرمانده و معاون اجتماعی نيروی انتظامی را «برگ ديگری در برخورد با ماهواره» توصيف کرده و نوشته است: «کار به جايی رسيده که هر گاه بالاترين مقام اجرايی کشور در راس قوه مجريه در مقابل پرسش خبرنگاران داخلی و خارجی قرار می‌گيرد از او می‌پرسند نظرت را درباره ماهواره بگو.» اميد سليمی بنی در گزارش روزنامه اعتماد يادآوری کرده است که «از خرداد ماه امسال و موسم انتخابات رياست‌جمهوری، حسن روحانی سه بار درباره موضوع ماهواره» اظهار نظر کرده و بار گفته است: «با برخورد سخت افزاری با تجهيزات دريافت امواج ماهواره ای، موافق نيست.» اين روزنامه درعين حال برخوردهای برخی از نهادهای حکومتی حتی تا مرز «جنگ تانک و ديش» و «راندن تانک روی ديش‌های جمع‌آوری شده در شيراز» را مورد انتقاد قرار داده و آن را «شکل جديدی از برخورد با ماهواره» توصيف کرده است. روزنامه اعتماد با تاکيد بر لزوم «تغيير در قانون ماهواره»، چنين تغيير احتمالی را «مصداق تغيير فضای اجتماعی» توصيف کرده و نوشته است: «با وجودی که رييس‌جمهور، حسن روحانی چند باری درباره ناکارآمدی اين قانون و نحوه برخورد پليس با اين قبيل تجهيزات اظهارنظر کرده است اما هنوز راه درازی تا تغيير قانون ماهواره، پيش رو است. » گزارش نويس اعتماد با اشاره به اينکه «قوه قانونگذاری، چندان تمايلی برای دادن آزادی قانونی بيشتر به مردم برای استفاده از ماهواره ندارد»، نوشته است: «حضور چهره‌هايی که محيط ماهواره و رسانه‌های نوپديد مانند اينترنت را دوست ندارند و از آن با تعابيری مانند "لانه شيطان" ياد می‌کنند، افق روشنی را برای تغيير در بستر قانونی استفاده از ماهواره، پيش روی شهروندان نمی‌گذارد.»

انتظار تغيير سياست ها در برابر ماهواره و اينترنت
 
روزنامه اعتماد با اشاره به «انتظار تغيير سياست ها در برابر ماهواره و اينترنت»، به استناد سخنان تازه اسماعيل احمدی مقدم خبر داده است که «پليس در مقابله با ماهواره راه گذشته را می رود.»
 
به گزارش اين روزنامه، اسماعيل احمدی‌مقدم فرمانده نيروی انتظامی روز چهارشنبه در حاشيه مراسم صبحگاه فرماندهی انتظامی مازندران، گفت که «برنامه جديدی برای جمع‌آوری ماهواره نداريم و همان برنامه قبلی ادامه دارد و قانون را رعايت می‌کنيم.»
 
روزنامه اعتماد همچنين گزارش داده است که سعيد منتظرالمهدی معاون اجتماعی نيروی انتظامی هم چند روز پيش از «برخورد متفاوت يا تعديل شده» با موضوع ماهواره سخن گفت اما تاکيد کرد که «قانون استفاده از ماهواره تاکنون تغييری نکرده البته ممکن است برخوردها متفاوت يا تعديل شده باشد، اما به طور کلی نيروی انتظامی موظف به اجرای برنامه‌ ای است که به آن ابلاغ شده است.»
 
اين روزنامه اظهارات فرمانده و معاون اجتماعی نيروی انتظامی را «برگ ديگری در برخورد با ماهواره» توصيف کرده و نوشته است: «کار به جايی رسيده که هر گاه بالاترين مقام اجرايی کشور در راس قوه مجريه در مقابل پرسش خبرنگاران داخلی و خارجی قرار می‌گيرد از او می‌پرسند نظرت را درباره ماهواره بگو.»
 
اميد سليمی بنی در گزارش روزنامه اعتماد يادآوری کرده است که «از خرداد ماه امسال و موسم انتخابات رياست‌جمهوری، حسن روحانی سه بار درباره موضوع ماهواره» اظهار نظر کرده و بار گفته است: «با برخورد سخت افزاری با تجهيزات دريافت امواج ماهواره ای، موافق نيست.»
 
اين روزنامه درعين حال برخوردهای برخی از نهادهای حکومتی حتی تا مرز «جنگ تانک و ديش» و «راندن تانک روی ديش‌های جمع‌آوری شده در شيراز» را مورد انتقاد قرار داده و آن را «شکل جديدی از برخورد با ماهواره» توصيف  کرده است.
 
روزنامه اعتماد با تاکيد بر لزوم «تغيير در قانون ماهواره»، چنين تغيير احتمالی را «مصداق تغيير فضای اجتماعی» توصيف کرده و نوشته است: «با وجودی که رييس‌جمهور، حسن روحانی چند باری درباره ناکارآمدی اين قانون و نحوه برخورد پليس با اين قبيل تجهيزات اظهارنظر کرده است اما  هنوز راه درازی تا تغيير قانون ماهواره، پيش رو است. »
 

گزارش نويس اعتماد با اشاره به اينکه «قوه قانونگذاری، چندان تمايلی برای دادن آزادی قانونی بيشتر به مردم برای استفاده از ماهواره ندارد»، نوشته است: «حضور چهره‌هايی که محيط ماهواره و رسانه‌های نوپديد مانند اينترنت را دوست ندارند و از آن با تعابيری مانند "لانه شيطان" ياد می‌کنند، افق روشنی را برای تغيير در بستر قانونی استفاده از ماهواره، پيش روی شهروندان نمی‌گذارد.»
 

کاریکاتور : "یک درمان سریع " در جمهوری اسلامی یک درمان سریع - طرحی از مانا نیستانی روز انلاین roozonline.com

کاریکاتور : "یک درمان سریع " در جمهوری اسلامی

یک درمان سریع - طرحی از مانا نیستانی
روز انلاین roozonline.com

۷ دختربچه و ۳۱ زن، آمار اولیه قربانیان فراخوان پلیس برای شناسایی دو متجاوز جنسی

۷ دختربچه و ۳۱ زن، آمار اولیه قربانیان

فراخوان پلیس برای شناسایی دو متجاوز جنسی

رسانه‌های ایران عکس مرد جوانی را منتشر کرده‌اند که پلیس در جست‌وجوی شاکیان بیشتری از اوست. ابوالفضل ۲۸ ساله، تا پیش از انتشار عکسش، ۷ شاکی داشته و به جرم خود نیز اعتراف کرده است؛ آزار جنسی دختران خردسال. او در پوشش سرویس مدرسه، دختربچه‌ها را می‌دزدید و آنها را مورد آزارجنسی قرار می‌داد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد قربانیان او بیشتر از این تعداد باشد. عکس مشابه دیگری هم منتشر شده که متعلق به یک پزشک قلابی است و احتمالا به بیش از ۳۰ زن تجاوز کرده است.

آزار جنسی دختران خردسال
متاهل است و یک دختر نوزاد دارد. آن گونه که به روزنامه شرق گفته، کارمند خدماتی یکی از نهادهای دولتی است و صبح‌ها قبل از رفتن به محل کار، به شکار دختران دانش‌آموز می‌پرداخت. او خود را جانشین سرویس مدرسه معرفی می‌کرد و پس از آزار دادنشان، در گوشه‌ای رها می‌کرد. به گفته خودش، این کار ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بیشتر وقتش را نمی‌گرفته، البته اگر به دلیل امتناع دختربچه‌ها از سوار شدن، مجبور نمی‌شد قربانی‌اش را عوض کند!
ابوالفضل که رسانه‌ها به او لقب شکارچی شیطان‌صفت داده‌اند، ششم آبان ماه آخرین قربانی‌اش را انتخاب کرد و کمتر از یک هفته است که توسط پلیس دستگیر شده. خانواده این دختربچه پس از مراجعه به کلانتری ۱۲۵ یوسف‌آباد عنوان کردند که "ساعت هفت‌بامداد در حالی‌که دخترم مقابل در منزل منتظر سرویس ایستاده بود، طبق گفته خودش خودرو پژو نقره‌ای به او نزدیک شد و راننده‌اش عنوان کرد سرویس مدرسه خراب شده و به همین دلیل او به‌عنوان سرویس به‌دنبال دخترم آمده تا او را به مدرسه ببرد. راننده پژو پس از سوارشدن دخترم، او را مورد آزارواذیت قرار داد و وی را در حوالی خیابان مرزداران از ماشین پیاده و فرار کرد."
با چهره‌نگاری از متهم، واحدهای گشتی پلیس، تلاش برای یافتن راننده سرویس قلابی را آغاز و در نهایت او را دستگیر کردند. با وجود پیدا شدن گوشواره‌های دختربچه و شناسایی از سوی او، ابوالفضل منکر اتهامات بود تا اینکه سرانجام به جرمش اعتراف کرد. با بررسی سوابق، گزارش و شکایات سال‌های گذشته، چهار شاکی دیگر نیز دعوت شدند و آنها نیز متهم را شناسایی کردند تا مشخص شود که حقه راننده سرویس را با ماشین‌های مختلف، پیش از این هم اجرا کرده و دختران دیگری را هم مورد آزار قرار داده است. بلافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به این حادثه تاثر برانگیز و دعوت پلیس برای مراجعه سایر شاکیان، دو شاکی دیگر به پرونده اضافه شده و پیش بینی می‌شود که تعداد قربانیان او به بیش از این هم افزایش پیدا کند. هرچند که پلیس اطمینان داده اظهارات و هویت شاکیان نزد پلیس و دستگاه قضایی محرمانه خواهد ماند، اما باز مشخص نیست که آیا خانواده همه دختران آسیب دیده برای شکایت مراجعه خواهند کرد یا خیر.   

متهم: این کار مثل خوره به جانم افتاده بود
بنا بر اطلاعاتی که پلیس در اختیار رسانه‌ها قرار داده، یکی از قربانیان دختر ۱۱ ساله‌ای است که حتی در حضور پلیس و والدینش، از شناسایی فرد متهم وحشت داشت اما در نهایت او را شناخت و برای کارآگاهان شرح داد: "حدود ساعت ۶ و نیم از خانه بیرون آمده و تا ساعت ۴۵: ۶ منتظر سرویس مدرسه ماندم تا اینکه خودرو پژو ۴۰۵ نقره‌ای رنگی که راننده آن پسر جوانی بود به من نزدیک شد و گفت که از طرف سرویس مدرسه است. من هم چون سرویس مدرسه پنج دقیقه دیر کرده بود به صحبت‌هایش اعتماد کرده و سوار شدم. اما راننده تغییر مسیر داد و به حوالی امیرآباد –ـ شهرک والفجر حرکت کرد و گفت که قصد سوار کردن یکی دیگر از شاگردان مدرسه را دارد؛ زمانی‌که به دیر شدن مدرسه اعتراض کردم، راننده به بهانه پنچر شدن لاستیک توقف کرد و پیاده شد. قصد داشتم از ماشین پیاده شوم که متوجه شدم در ماشین از داخل باز نمی‌شود ! که همان موقع آقای راننده با چاقو، درب عقب ماشین را باز کرد و مرا مورد آزار قرار داد." یکی دیگر از قربانیان هم روایت مشابهی داشته است.
خبرنگار شرق از این متجاوز ۲۸ ساله که ۶ سال از ازدواجش می‌گذرد، پرسیده که با چه انگیزه‌ای تصمیم به آزار دختران مدرسه‌ای گرفته است. او پاسخ می‌دهد: "همسرم باردار بود و نمی‌توانستم با او ارتباط برقرار کنم... اولین‌بار یک‌دفعه به سرم زد اما دفعات بعد مثل بیماری خوره این کار در جانم افتاد و هرچند وقت یک‌بار این کار را می‌کردم." او که ساکن اسلامشهر است، محل کارش در خیابان کارگر شمالی قرار داشت و در منطقه یوسف‌آباد و بزرگراه کردستان، قربانیانش را شکار می‌کرد. او در توضیحات بیشتر گفته است: "چاقو نداشتم. فقط می‌گفتم چاقو دارم تا بترسند. من هیچ وقت چاقو همراه خود نمی‌برم. دخترها وقتی می‌فهمیدند من چه کاری می‌خواهم بکنم اول سروصدا می‌کردند اما بعد ساکت می‌شدند."
او از خانواده‌های دختران مورد آزار قرار گرفته انتظار دارد که او را ببخشند و می‌گوید اگر این اتفاق برای دختر خودش بیفتد، "ناراحت" می‌شود.

پزشک قلابی و کپسول‌های خواب‌آور
این تنها خبر مربوط به آزار جنسی در روزهای اخیر نیست. از جمله مرد تبهکاری که در پوشش پزشک قربانیان خود را بی‌هوش و از آنها سرقت می کرد، در تازه ترین اعترافاتاتش، تجاوز به ۱۱ زن را برعهده گرفته و شمار شاکیانش به ۳۱ نفر رسیده است. متهم که مرد میانسالی است با پرسه‌زدن در مرکز شهر و محل‌هایی مثل ناصرخسرو و اطراف مراکز آموزش عالی به ویژه دانشگاه تهران، خود را پزشک داروساز و استاد دانشگاه معرفی می‌کرد. او مدعی می‌شد که علاوه بر تدریس در دانشگاه، صاحب یک داروخانه است و به برخی از طعمه‌های خود قول داده بود تا آنان را در داروخانه خود مشغول به کار کند. برای شناسایی او نیز از سوی پلیس، فراخوان داده شده است.
این پیرمرد کپسول‌های مختلفی را تهیه کرده و درون آن را از مواد بیهوشی و داروهای خواب‌آور پر می‌کرد. او در پارک و یا مسافرخانه، این کسپول‌ها را به افراد تجویز می‌کرد تا پس از بیهوش شدنشان، اموالشان را به سرقت ببرد و به برخی از آنها تجاوز کند.

از بیجه تا ابوالفضل
تجاوز به کودکان، نام محمد بیجه(بسیجه) را به ذهن می‌آورد که افشای جنایاتش جنجال بزرگی به پا کرد و افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. او قربانیانش را به قتل می‌رساند اما در تعداد تجاوز‌ها رکورددار نبوده است. اسفند ماه سال 1390 بود که یک پیرمرد 60 ساله مشهدی به اتهام تجاوز به بیش از 60 دختر خردسال در مشهد، دستگیر شد. این اتفاق بزرگ به دلیل شرایط خاص ایران، هرگز در رسانه‌ها انعکاس درخوری پیدا نکرد، تا اتفاقات مشابه و آزار سریالی دختران خردسال این بار در تهران کشف شود. شاید تعداد شاکیان راننده سرویس قلابی دو رقمی هم نشود اما چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر اتفاقات مشابهی در گوشه و کنار ایران رخ ندهد؟
محمد اسماعيل سعيدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس در گفت‌وگو با اعتماد، ضعف آموزش را یکی از عوامل بروز این اتفاقات می‌داند: "اگر اين دانش‌آموزان آموزش ديده بودند هرگز سوار خودروي متهم نمي‌شدند."
اما سیستم آموزش و پرورش ایران و صدا و سیما در مورد مسایل جنسی، راه سکوت را در پیش گرفته است. خانواده‌ها هم به دلیل فرهنگ رایج، سعی می‌کنند از هر موضوعی که به نحوی به مسایل جنسی مرتبط باشد، با فرزندانشان صحبت نکنند.
سرهنگ عباسعلي محمديان، رييس پليس آگاهي تهران بزرگ هم معتقد است که تاکنون پلیس در اين زمينه قصوري نكرده و كارشناسان آگاهي اين آمادگي را دارند كه در مدارس حضور يافته و درباره تمامي آسيب‌هاي اجتماعي بسته به گروه هدف براساس نياز منطقه و دختر يا پسر بودن دانش‌آموزان آموزش‌هايي به آنها بدهند.
اما آیا مقامات پلیس و آموزش و پرورش پاسخی هم برای این سئوال دارند که چرا هیچ شکل و شمایل خاصی برای سرویس‌های مدرسه وجود ندارد تا دانش‌آموزان بتوانند از روی ظاهر راننده و ماشین، سرویس مدرسه را تشخیص بدهند؟

تیراندازی در خاش دو کشته برجای گذاشت + عکس تفتان ما taftanema: تیراندازی افراد ناشناس در شهرر خاش در استان سیستان و بلوچستان به سمت خودرو پژو 405 دو کشته برجای گذاشت . یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما ، اظهار داشت : سرنشینان مسلح دو خودروی زانتیا و پژو پارس سفید رنگ بدون پلاک به طرف سرنشینان خودرو پژو ۴۰۵ در بلوار معلم تیراندازی کردند . وی ادامه داد : در این تیراندازی سرنشینان خودرو پژو۴۰۵ با هویت « ح . ح » و « ی . ح » بر اثر اصابت چندین گلوله کشته شدند . وی تصریح کرد : افراد ناشناس مسلح پس از تیراندازی از محل حادثه متواری شدند . همچنین به گزارش خبرنگار مستقر پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما در صحنه حادثه از شواهد موجود مشخص بوده است که افراد کشته شده جوان بوده اند و ساکن شهرستان سرباز می باشند و تیراندازی از محل فلکه انار مقابل فرمانداری خاش آغاز شده است .

تیراندازی در خاش دو کشته برجای گذاشت + عکس
تفتان ما taftanema: تیراندازی افراد ناشناس  در شهرر  خاش در استان سیستان و بلوچستان  به سمت خودرو پژو 405 دو کشته برجای گذاشت .
یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما ، اظهار داشت : سرنشینان مسلح دو خودروی زانتیا و  پژو پارس سفید رنگ بدون پلاک به طرف سرنشینان خودرو پژو ۴۰۵ در بلوار معلم تیراندازی کردند .
وی ادامه داد : در این تیراندازی سرنشینان خودرو پژو۴۰۵  با هویت «  ح . ح » و « ی . ح » بر اثر اصابت چندین گلوله کشته شدند .
وی تصریح کرد : افراد ناشناس مسلح پس از تیراندازی از محل حادثه متواری شدند .

همچنین به گزارش خبرنگار مستقر پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما در صحنه حادثه از شواهد موجود مشخص بوده است که افراد کشته شده  جوان بوده اند و ساکن  شهرستان سرباز می باشند و تیراندازی از محل فلکه انار مقابل فرمانداری خاش آغاز شده است .