Sunday, January 10, 2010

شدت گرفتن برخوردهای غیرقانونی با دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی


مژگان مدرس علوم


شبکه جنبش راه سبز (جرس): با گذشت نزدیک به هفت ماه از حوادث اخیر انتخابات، تداوم بازداشت فعالان سیاسی و شناخته شده، برگزاری دادگاه‌های سیاسی و صدور احکام غیرقانونی از دیگر اقدامات هدفمند و مغایر با قانون حقوقی و قضایی کشور است. در همین رابطه قوه قضائيه برای توجيه رفتار غيرقانونی خود در بازداشت چند ماهه محسن ميردامادی، با اقدامی غیر قانونی، حكم زندان تعليقی مربوط به پرونده روزنامه "نوروز" به مدير مسئولی ميردامادی را به او ابلاغ كرده تا توجيهی بر بيش از سه ماه و نيم بازداشت انفرادی و مجموعاً بيش از 200 روز بازداشت غيرقانونی او باشد.


آخرین وضعیت دکتر محسن میردامادی



پس از چند هفته بی خبری از وضعيت عمومی دبيركل در بند جبهه مشاركت، اخبار رسيده حاكی است هفته گذشته و به دنبال تشديد آرتروز گردن، ميردامادی به مدت چندساعت به يكی از بيمارستانهای تهران منتقل شده است و درحال حاضر نيز چند روزی است كه طبق تجويز پزشك، از گردن بند مخصوص آرتروز استفاده می كند.



وی که همچنین از عارضه قلبی رنج می برد، چندی پیش به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان بقیه الله که وابسته به سپاه پاسداران است منتقل و بستری شده بود.



بنا به خبرهای رسیده تاريخ اولين دادگاه ميردامادی، توسط قاضی صلواتی رئيس شعبه پانزده دادگاه انقلاب، بيستم فروردين 1389 تعيين شده است.





سابقه سیاسی میردامادی



دکتر محسن میردامادی دانش آموخته روابط بین الملل از دانشگاه کمبریج بریتانیا و دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی از مهمترین احزاب اصلاح‌طلب ایران است. وی همچنین استاندار سابق خوزستان و یکی از رهبران اصلی دانشجویان پیرو خط امام بود که سفارتخانه آمریکا را در آبان هزار و سیصد و پنجاه و هشت اشغال کردند .او نماینده مردم تهران در مجلس ششم و ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این مجلس را در کارنامه خود دارد.



دکتر محسن میردامادی در پی دستگیریهای گسترده فعالان سیاسی منتقد دولت، بعد ازاعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در روزبیست و چهارم خرداد بدون هیچ گونه حکم قضایی بازداشت گردید.



دکتر محسن میردامادی از جمله چهره های برجسته و شاخص حزب مشارکت است که به همراه فعالان سیاسی دیگر در روز دهم مرداد برای محاکمه گروهی به دادگاه برده شد و در کیفرخواست دادستانی ادعا شد که از متهمان "انقلاب مخملی" بوده است. در کیفرخواست دادستانی ادعا شد که این متهمان با کمک نهادهایی بین المللی مانند بنیاد سوروس، موسساتی در هلند و شورای روابط خارجی آمریکا، از پیش از برگزاری انتخابات مشغول هماهنگی برای فراهم کردن شرایط "انقلاب مخملی" بوده اند.



همچنین در کیفرخواست چهارمین جلسه محاکمه با امضای سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب پیشین تهران، اتهاماتی علیه جبهه مشارکت و اعضای آن و اعضای سازمان مجاهدین انقلاب مطرح و براین اساس خواستار توقف فعالیت این احزاب شده بود.





دفاع از حق مردم تنها راه "تداوم" انقلاب



چندماه بعد از خرداد 1380 و رأی مردم به سيد محمد خاتمی برای دومین بار، دادگاه روزنامه "نوروز"، ارگان سیاسی حزب مشارکت به مدير مسئولی محسن ميردامادی كه از معدود روزنامه های يادآور بهار مطبوعات بود كه برای دفاع از شكايات صدا و سيما، شورای نگهبان، بسيج، ...، و نيز قريب به سيصد شكايت نماينده مدعی العموم تشكيل شد.



بدنبال آن دکتر محسن میردامادی مدیر مسئول روزنامه ی نوروز توسط دادگاه تجدید نظر تهران به شش ماه و دو روز حبس ، شش ماه ممنوعیت انتشار روزنامه و چهار سال محرومیت از مسئولیتهای مطبوعاتی و دو میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.



مدیر مسئول روزنامه نوروز در آخرین جلسه دفاعیه خود با تاکید بر حفظ اندیشه ها و آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی تصریح می کند: "ما در روزنامه نوروز سیاستی را دنبال کردیم و آن حرکت در چهارچوب نظام و تقویت آن بوده است این نظامی است که خود را متعلق به آن می دانیم و جزو افتخارات ماست که در این نظام بوده ایم.



ما خودمان را از پیروان و طرفداران بدون تردید اندیشه ها و آرمانهای حضرت امام می دانیم و اگر امروز انتقادی داریم به این دلیل است که احساس می کنیم از آن اندیشه ها و آرمانها فاصله گرفته شده است و می خواهیم که جامعه به آن مسیر بازگردد و آن اندیشه ها را دنبال کند ما نجات جامعه خود را در تحقق آرمانها و اندیشه های حضرت امام می دانیم روند اصلاحات و مردمسالاری دینی را تنها راه تداوم انقلاب می دانیم. در تحقق این هدف و رسیدن به مردمسالاری دینی "دفاع از مردم" ، اصل قطعی و مسلم این روند و حرکت است ما باید از حق مردم دفاع کنیم به خصوص از حق و حقوقی که ممکن است توسط بخشهایی از حاکمیت نادیده گرفته شود."



در بخشی دیگری ازلايحه دفاعيه دكتر ميردامادی آمده است: "اگر نظامی مردمسالار باشد، هيچگاه با فروپاشی مواجه نمی شود و اگر اينچنين نباشد، هيچ چيز از زوال آن جلوگيری نخواهد کرد."





اتهامات رسانه های دولتی بر "علیه" یار امام


امسال در مراسم تجديد پيمان دانشجويان پيرو خط امام در مرقد امام مصادف با روز سیزدهم آبان ماه جای دکتر محسن میردامادی خالی بود. بعد از گذشت سی سال از زمان تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 ، یار امام در زندان و تحت حفاظت اطلاعات سپاه بود. میردامادی حادثه تسخير لانه جاسوسي را واكنشي طبيعي از سوي نسل انقلاب دانست كه نسبت به تهديدات پيش رو احساس مي كرد.



در میان رسانه های دولتی، خبرگزاری "فارس" با کینه ای خاص در تخریب چهره انقلابی دکتر محسن میردامادی از دیگر رسانه ها پیشی گرفته و سعی کرده تمامی دستاوردهای انقلابی ایشان را تحریف کند تا از شدت محبوبیت و تاثیرگذاری این نیروی انقلابی درمیان نسل جوان بکاهد.



فارس در گزارشی به پرونده‌ سوابق سياسي ـ امنيتي ميردامادي پرداخته و می نویسد: "ميردامادي بعد از گذشت چند سال از تسخير سفارت آمريكا از عملكرد انقلابي خود برمي‌گردد و با دگرديسي فكري راهي ديگر در پيش مي‌گيرد."



این در حالی است که جای خالی این دانشجوی پیرو خط امام، بعد از سی سال حضور در مناصب مختلف مديريتي و خدمت دردولت و مجلس جمهوری اسلامی به منظور حفظ اندیشه ها و آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامی اکنون در میان دانشجویان کاملا محسوس است.



این خبرگزاری وابسته به دولت در مطلبی دیگراتهام كشتار حاجیان ایرانی توسط دولت سعودی را به وی منتسب كرده و می نویسد: "كسانی كه در سال 1366ش حج تمتع برگزار نمودند، شاهد قتل عام قریب به پانصد نفر از حجاج ایرانی توسط نیروهای نظامی و انتظامی كشور عربستان بودند."



همچنین حسينيان در پاسخ به خبرنگاری که پرسيده بود آيا با توجه به اينکه محسن ميردامادي از دانشجويان پيرو خط امام بوده است براي آزادي او تلاش نمي کنيد گفته بود: "من از اين موضوع خبر ندارم و دخالت نمي کنم البته صلاح مملکت خويش خسروان دانند و اگر اين افراد از مواضع قبلي خود برگردند من در خانه آنها را مي زنم."





فرازهایی از سخنان دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی



در حالی که از زمان اولین دولت سید محمد خاتمی تمامی تلاشهای در جهت پیشبرد حرکتهای اصلاح طلبانه و اجرای کامل اصول قانون اساسی کشور بود اما این جریان اصلاحی همواره از سوی مخالفان با کارشکنی هایی مواجه شده است. به همین علت مسئولین حکومتی از هیچ اقدامی در توقف این جنبش مردمی دریغ نکردند که برخوردهای غیرقانونی با نیروهای سیاسی با سوابق درخشان انقلابیشان دلیلی بر این مدعاست.



دکتر محسن ميردامادی با تاکید براینکه حرکت اصلاحات در کشور ریشه درمردم دارد می گوید: " اصلاحات فرآيندی است غيرقابل توقف، اصلاحات تحولی اجتماعی است كه ريشه آن درون جامعه و در لايه‌های اجتماعی كشور است. آن را نه كسی مي‌تواند متوقف كند و نه خود متوقف مي‌شود. اصلاحات راه خود را ادامه مي‌دهد، اما در مسير خود مشكلاتی داشته و در آينده هم خواهد داشت."



وی با اشاره به تأكيد اصلاح‌طلبان برحاكميت قانون خاطرنشان می کند: "يكی از مشكلات ما و اعتراضی كه به دستگاه قضايی داريم اين است كه آنها برای بسياری از برخوردهای سياسی، ظاهر قانونی درست مي‌كنند. قوه قضائيه ما به مرحله‌ای رسيده كه عده‌ای چوب حراج برداشته و بر باقی مانده اعتبار قوه قضائيه را می زنند، و برايشان اهميتی ندارد كه انعكاس خارجی و داخلی و پيامد تصميماتی كه مي‌گيرند چيست."



دبیرکل جبهه مشارکت در ادامه تاکید می کند : "درباره روند اصلاحات نيز معتقدم اصلاحات، متوقف نمي‌شود، بلكه در اثر مانع تراشی و كارشكني‌ها اذهان مردم به سمت ديگر می رود. يعنی از سمت درون نظام به بيرون آن خواهد رفت. اگر اين باور در جامعه به وجود ‌آيد كه نظام از درون خود قابل اصلاح نيست و كسی بايد از بيرون اين كار بكند خطرناك‌ترين مسأله است. اين خطرناك ترين حالت است كه مردم اميد خود را در درون نظام از دست بدهند و به دنبال منجی در خارج از نظام باشند."