Thursday, December 30, 2010

اوپدنیوز:

اوپدنیوز:


حمله به ایران

اگر درهای بسته اتمی ایران

به روی بازرسان اتمی باز نشود







امریکا و روسیه توافقنامه کاهش تسلیحات هسته‌ای در اختیار را تصویب کرده اند. بموجب این توافقنامه قرار است کشورهایی که امریکا آنها را ناسازگار می‌خواند از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع شوند.



به نوشته سایت دیپلماسی ایران به نقل از سایت اوپد نیوز:



پس از تصویب این توافقنامه پرونده هسته‌ای ایران در راس پرونده های هسته ای قرار دارد. در ایالات متحده از کارمندان سیا تا مقام‌های پنتاگون، از وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون تا رابرت گیتس وزیر دفاع، از جورج بوش جمهوری خواه تا باراک اوبامای دموکرات همگی اعتقاد راسخ دارند که تهران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. اخیرا علی اکبر صالحی که سرپرستی وزارت امور خارجه را عهده دار شده در گفتگویی رسانه‌ای ادعا کرد که ایران به توانایی تولید کیک زرد دست یافته است. برای تمام بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای کیک زرد مصداق کامل دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. کیک زرد یعنی تنها چند قدم مانده تا اسلحه هسته‌ای. ایران هسته‌ای تنها دغدغه ایالات متحده نیست. رهبران کشورهای عربی هم گویا نمی‌توانند ایران را در جمله کشوری هسته‌ای ببینند. افشاگری‌های ویکی لیکس در ماه نوامبر نشان داد که اعراب در پشت پرده از اوباما خواستند که فکری برای ایران هسته‌ای بکند. همزمان، اسرائیلی‌ها هم بر طبل حمله به ایران می‌کوبند.



اکنون جمهوری اسلامی اگر می‌خواهد از دست حمله اسرائیل با حمایت اعراب رها شود یک راه بیشتر ندارد و آن هم صدور مجوز برای حضور بازرسان آژانس در ایران است. هیلاری کلینتون بر اساس افشاگری‌های ویکی لیکس در خصوص ایران می‌گوید: «جای اندک تعجبی ندارد که ایران منبع نگرانی و دغدغه در منطقه باشد.»



از کجا می توان دانست که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است یا بدنبال انرژی صلح آمیز؟ برای این مساله راه حل آسانی وجود دارد. ناظران آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تاييد کنند که سوخت مورد نظر برای راکتورها است.



تاسیسات هسته‌ای ایران هجده سال تمام از دیده‌ها پنهان بود. تهران باید درها را برای بازرسی‌های بیشتر باز کند. در غیر این صورت هر احتمالی به وقت خود باقی است که یکی از این احتمال‌ها هم حمله به تهران است. حتی اگر پس از حمله عیان شود که این کشور تسلیحات هسته‌ای در اختیار نداشته است!

نماینده فراکسیون اکثریت مجلس

نماینده فراکسیون اکثریت مجلس


بنزین تولید داخلی

تا حالا 4 هزار نفر را خفه کرده!







رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس "حسینعلی شهریاری" گفت: منشا آلودگی هوا به‌خاطر وسایل نقلیه است و همچنین 22 درصد آلودگی به خاطر کارخانه‌ها است و همچنین پالایشگاه نفت تهران نیز 6 درصد و آلودگی هوای تهران دخیل می‌باشد. بر اثر آلودگی هوایی که در کشور بوجود آمده حداقل 4 هزار نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده‌اند.



با بررسی‌هایی که به‌وجود آمده است بنزین که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد.



دولت باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهد بطوری که 2 میلیارد دلار برای توسعه مترو در نظر گرفته شده بود ولی دولت نمی دهد.(کارشکنی احمدی نژاد در کار سردار قالیباف که او را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده می داند.)

مصاحبه آیت الله صانعی درباره فرمان 8 ماده ای

مصاحبه آیت الله صانعی درباره فرمان 8 ماده ای


حاکمیت پنهان ارتجاع خونریز

در زمان رهبر آقای خمینی



سایت خبر رسانی "جماران" که عمدتا اخبار مربوط به روحانیون مقلد و طرفدار آیت الله خمینی و سکاندار جمهوری اسلامی در دوران ایشان را انعکاس می دهد، بمناسبت سالروز صدور بیانیه 8 ماده ای آیت الله خمینی و ضرورت حاکمیت قانون مصاحبه ای کرده است با آیت الله صانعی. این فرمان پس از یک دوران خونین انفجار و ترور و اعدام، در سال 1361 صادر شد و آیت الله صانعی برای اجرای این فرمان به حکم آیت الله خمینی دادستان کل جمهوری اسلامی شد. گرچه اکنون شیخ محمد یزدی که در زمان رهبری آقای خمینی به حساب نمی آمد، با حمایت علی خامنه ای حکم لغو مرجعیت برای صانعی صادر کرده است!



آیت الله صانعی در این مصاحبه به نکات مهمی اشاره می کند که خواندن آن حال و فضای سالهای اولیه تاسیس جمهوری اسلامی را نشان میدهد. یعنی پس از دوران اعدام های گسترده در زندان اوین و انفجارها و ترورهای کور مجاهدین خلق که پس از اعلام قیام مسلحانه توسط رهبری این سازمان شروع شد. در همین ارتباط متن پیام را نیز در اینجا می توانید بخوانید.







آیت الله صانعی که در آن زمان دادستان کل کشور شده بود با صراحت می گوید که دست های پنهان در حاکمیت، حتی در زمان آیت الله خمینی مانع اجرای این فرمان شدند.



متن این مصاحبه را به نقل از سایت جماران در ادامه میخوانید:







امام در این فرمان بیش از هر چیز دیگری به حریم خصوصی تاکید دارد من می خواهم به این مساله بپردازیم حریم خصوصی در اندیشه امام که از اسلام ناب محمدی اتخاذ شده، چه جایگاهی دارد؟ در حقوق مدرن به حریم خصوصی خیلی اهمیت می دهند امام چه نگاهی به این مقوله دارند؟



ببینید شما راجع به مساله حریم خصوصی فرمودید که امام عنایت دارد و به آن تکیه دارد. لکن قبل از اینکه من به این مساله بپردازم باید بگویم بیشترین ارزش را برای حریم خصوصی، کسانی قائل هستند که در حریم خصوصی خودشان دخالت شده باشد و اساسا کل امور اینگونه است. پیامبر اسلام یتیم بوده تا بداند این کسانی که دستشان از همه جا کوتاه است چه رنجی می کشند و چه باید برایشان کرد. پیامبر هم پدر را از دست می دهد و هم مادرش را و هم جدش را و هم عمویش را و می شود یک آدم بی پناه ،اصلا یتیم در لغت یعنی کسی که دستش از همه جا کوتاه است. او بهتر می تواند رنج را بفهمد فلذا خدا پیامبر را یتیم قرار داده است. تاکید شده مسلمانان روزه بگیرند تا آدمهایی که همیشه سیرند درد گرسنگی گرسنگان را بفهمند.



امام در حریم خصوصی خود بیشترین رنج را دیده است در 15 خرداد 42 شب به خانه اش حمله کردند و او را از خانه اش بردند و یا در جریان بعدی در 13 آبان ایشان را در منزلش دستگیر کرده و بردند. امام همیشه در درسهایشان هم به حریم خصوصی عنایت داشتند و می فرمودند که اگر کسی چشمانش را به عنوان خیانت به دیگران خیره کند، ظلم کرده است. پس یکی از اسرار عنایت امام به حریم خصوصی این بود که خودش درباره حریم خصوصی خود صدمه دیده بود. دیگر اینکه در بینش فقهی و اسلامی امام که همان بینش به عنوان جمهوری متبلور شد، حریم خصوصی مردم اهمیت فراوان دارد. جمهوری یعنی اینکه توده مردم نظر بدهند امام به مردم عنایت داشته و به حقوق آنها توجه داشته است. حقوق خصوصی یکی از حقوق اولیه انسان است و حیات و حق مسکن و حق آزادی بیان، حقوق خاصی دارد. امام فرمود جمهوری یعنی اینکه مردم رای بدهند و واقعا آزادانه رای بدهند و بعد در چارچوبه این جمهوری، قوانین اسلام پیاده شود. عقیده امام این بود قوانین اسلام می تواند مصوبات جمهوری را تایید کند و به نتیجه برساند. البته این سوال مطرح است که چرا امام مساله مجمع تشخیص را مطرح نمود، برای اینکه کشور درگیر جنگ بود و جامعه آن روز جامعه ای نبود که امام بتواند آن حرفها را بزند. مثلا امام زمانی دو تا مساله مطرح کرد یکی راجع به شطرنج و دیگری راجع به مساله منابع زیرزمینی که بخاطر همین دو مساله، با امام (سلام الله علیه) چه ها نکردند.



شرایط آن دوران غیر از امروز است که بنده می نشینم و مسائلی را بیان می کنم که دانشجوی دکتری حقوق می گوید حداقل200 مورد فتوای متفاوت با دیگر فتاوای مراجع فعلی صادر کرده اید. دارم می گویم و منتشر می شود و طرفدار هم دارد و لذا با آن دشمنی هم می شود. اما درسالهای اول انقلاب شرایط مثل امروز نبود همانگونه که امام در مسأله ای در مورد طلاق پس از بیان نظر خود می فرماید«و اگر جرأت بود مطلب دیگری بود که آسانتر است» اما امروز بنده به عنوان شاگرد امام دارم این حرفها را می زنم و جرات آن را هم دارم و طرفدار هم دارد.»



عنایت امام به حریم خصوصی بر اساس برداشت او از اسلام بود برای اینکه می دید که فقه اسلامی درباره لص چه می گوید در اسلام حکم کسی که به خانه کسی حمله کند و چشمش به خانه کسی باشد و امنیت مسکن فردی را تضییع کند معلوم است. بنده نظر امام را بالاتر می یابم در حریم خصوصی مخصوصا نسبت به مسکن مسائل جدی مطرح است. از عبارات امام اینچنین برداشت می شود که هیچکس حتی قاضی هم حق ندارد دستور ورود به خانه کسی را صادر کند. از عبارات امام استفاده میشود حتی قوه قضاییه هم حق ندارد دستور ورود به خانه افراد را بدهد. در بند 6 می نویسند « هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آن ها وارد شود یا کسی را جلب کند یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیر انسانی ـ اسلامی مرتکب شود, یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند »



استثنا ندارد نمی گوید مگر با حکم قاضی. تاکید می کند؛ هیچکس. امام ادامه می دهد: « یا برای کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد, شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند. » اگر امام مدعی بود که اسلام می تواند جامعه را اداره کند مقصود او این اسلام است که می گوید امروز خیلی از این مسائل در دنیا بصورت قانون است. اگر کسی بخواهد کنترل کند و نوار گوش کند و شنود کند، در دنیا اعتراض شدیدی است که امام هم درباره آن سخن می گوید، اینها همه اسلام است « تمام این ها جرم و گناه است و بعضی از آن ها چون اشاعه فحشا و گناهان از کبائر بسیار بزرگ است و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و بعضی از آن ها موجب حد شرعی می باشد. »



این بطور کلی حقوق همه افراد است و هیچ قیدی به آن نخورده است، قید نخوردن در کلمات امام بر اساس متن روایات و متن موازین اسلام است و امام چیزی از خودش نگفته است . همه اینها را می شود در متون فقهی کشف کرد و برای آن دلیل فقهی آورد. این فرمان، قید نخورده «هیچکس» یک اصطلاح عام است یعنی هیچکس حق ندارد نه عالم نه مجتهد نه قاضی نه ولی فقیه و نه کارگر جزء و هیچکس دیگر. این هیچکس هیچ قیدی نخورده است امام نگفتند مگر با حکم قاضی.









اما در جای دیگر استثنائاتی آورده است. امروزه بیشتر به آن استثنائات اشاره می شود.



جالب این است که قید در بند هفت بیان شده است. باز تاکید می کند «آن چه ذکر شد و ممنوع اعلام شد, در غیر مواردی است که در رابطه با توطئه ها و گروهک های مخالف اسلام و نظام جمهوری اسلامی است که در خانه های امن و تیمی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و ترور شخصیت های مجاهد و مردم بی گناه کوچه و بازار و برای نقشه های خراب کاری و افساد فی الارض اجتماع می کنند و محارب خدا و رسول می باشند»



فقط یک استثنا دارد و آن خانه های تیمی است که بطور مسلحانه برای براندازی تلاش می کنند. این خانه ها، نه خانه بنده، نه خانه جنابعالی نه خانه فلان مهندس و نه خانه فلان وزیر و نه خانه فلان عالم. بطورکلی هیچکس نباید وارد هیچ خانه ای شود مگر این خانه ها.



حتی درباره این افراد مسلح هم دستوراتی دارند: « با آنان در هر نقطه که باشند و هم چنین در جمیع ارگان های دولتی و دستگاه های قضائی و دانشگاه ها و دانشکده ها و دیگر مراکز با قاطعیت و شدت عمل ولی با احتیاط کامل باید عمل شود, لکن تحت ضوابط شرعیه و موافق دستور دادستان ها و دادگاه ها, چرا که تعدی از حدود شرعیه حتی نسبت به آنان نیز جایز نیست، چنان چه مسامحه و سهل انگاری نیز نباید شود. »



باز قید احتیاطِ کامل حتی درباره توطئه گران مسلح آمده است. تعدی از حقوق شرعیه جایز نیست نمی شود افراد را داخل زندان کرد، بگونه ای که هوا به او نرسد. نمی شود فرد را چنان حبس کرد که حقوق اولیه او نقض شود. در احکام زندان، زندانی فقط زندان است نه کسی که از حقوق اولیه هم برخوردار نباشد. بهداشت او باید رعایت شود سلامتی او باید رعایت شود. در روایتهایی آمده که اگر بناست یک فردی اعدام شود، شب قبلش به او غذا داده شود و در روایت دیگر هست که باید از هوا و غذا استفاده کند و با او باید مدارا کرد ولو فردا محکوم به مرگ است. معنی ندارد کسی را در سلول قرار بدهیم و در آن سلول هوا نباشد. به نظر بنده سلول هایی که امروز در برخی جاها رایج است ، هیچکدام جواز شرعی ندارد. اگر سلول به این معنا باشد که زندانی چند روزی با کسی ارتباط نداشته باشد یک حرفی است ولی انفرادی طولانی مدت به علت آنکه روانشناسان آن را نوعی شکنجه می دانند به نظر اینجانب باز جواز شرعی ندارد اما اینکه در سلول قرآن به او ندهیم و روزنامه به او ندهیم و اگر مریض شد به دکتر نبریم، این سلول نیست. در دوره های پیشین آقایان در زندان کتاب می نوشتند از زمان شهید اول گرفته که لمعه را در زندان نوشت درحالی که فقط کتاب مختصر النافع داشت تا امام که در ترکیه تحریر الوسیله را نوشت در حالی که نزد او نبود جز مکاسب و کتاب وسیله. دیگر بزرگان هم همینطور مثلا جناب آیت الله هاشمی رفسنجانی تفسیر راهنما را در زندان نوشت. امام در قسمتی دیگر در ارتباط با محدوده برخورد می فرماید: « « و در عین حال مأمورین باید خارج از حدود مأموریت که آن هم منحصر است به محدوده سرکوبی آنان حسب ضوابط مقرره و جهات شرعیه, عملی انجام ندهند.» می گوید شکستشان بدهید، نه کار دیگر. غیر از شکست نباید شکنجه کرد و کار دیگری کرد.



« مؤکداً تذکر داده می شود که اگر برای کشف خانه های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آن جا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند, چرا که اشاعه فحشا از بزرگ ترین گناهان کبیره است» ما باید اینها را نقل کنیم، اینها را باید برای دنیا نقل کرد تا هم به اسلام خدمت شود هم به مردم خدمت شود و هم جلوی مفاسد گرفته شود.



«هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید.» مسلمان در کلمات امام از باب متعارف است وگرنه معیار انسان است و کرامت او بنابراین حق هتاکی به هیچکس را ندارند حرمت همه آنهایی که در حقوق با انسان ها قرار داد، دارند و با هم زندگی می کنند، را نمی توان هتک نمود. حالا حتی اگر تنها به مسلمان اکتفا کنند و بگویند امام فرمودند مسلمان. ولی باز می بینیم به دانشمندان،وزرا، علما، یاران امام و حتی نوه امام بی احترامی می کنند گویا اینها را مسلمان نمی دانند.



« فقط باید به وظیفه نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند و تعدی از حدود الهی ظلم است و موجب تعزیر و گاهی تقاص می باشد. و اما کسانی که معلوم شود شغل آنان جمع مواد مخدره و پخش بین مردم است, در حکم مفسد فی الارض و مصداق ساعی در ارض برای فساد و هلاک حرث و نسل است و باید علاوه بر ضبط آنچه از این قبیل موجود است آنان را به مقامات قضائی معرفی کنند. و هم چنین هیچ یک از قضات حق ندارند ابتدائاً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن مأموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محل های کار افراد وارد شوند که نه خانه امن و تیمی است و نه محل توطئه های دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی, که صادر کننده و اجرا کننده چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است. »



اگر این فرمان هشت ماده ای اجرا شود مملکت مدینه فاضله می شود، چرا که رعایت حقوق بشر در این فرمان نهفته است .



امام در بند آخر می نویسد: « باید ملت از این پس که حال استقرار و سازندگی است احساس آرامش و امنیت نمایند و آسوده خاطر و مطمئن از همه جهات به کارهای خویش ادامه دهند و اسلام بزرگ و دولت اسلامی را پشتیبان خود بدانند و قوه قضائیه را در دادخواهی ها و اجرای عدل و حدود اسلامی در خدمت خود ببینند و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته ها را موجب آسایش و امنیت خود و کشور خود بدانند. » اینچنین می شود که ده میلیون نفر امام را تشییع کردند چون از رفتار او رضایت داشتند. اینکه آیا الان هم مردم اینقدر راضی هستند باید آزادی باشد تا ببینیم که اینچنین هست یا نه.









همانطور که گفتید همه این فرمان به توطئه قید می شود. توطئه چیست؟ امروزه خیلی ها به این واژه تکیه می کنند.



توطئه یعنی براندازی یعنی اینکه عده ای بنشینند و تصمیم بگیرند با توسل به اسلحه براندازی کنند، از دیدگاه امام، نشستن و تصمیم گرفتن برای عوض کردن وزیر ،این توطئه نیست. اینکه عده ای دور هم جمع می شوند و درباره برگزاری انتخابات حرف بزنند، توطئه برای براندازی نیست. توطئه یعنی اینکه عده ای بخواهند کل این نظام را با اسلحه از بین ببرند و نظام دیگری بیاورند، تا زمانی که مردم نظام را قبول دارند این توطئه جرم است. تعبیر امام زیباست. توطئه را امام در بند هفت معلوم کرده است. از دید امام براندازی زمانی توطئه تلقی می شود که با سلاح همراه باشد بدون سلاح نباید به آنها توطئه گر اطلاق کرد. خوارج قصد داشتند براندازی کنند می خواستند علی حاکم نباشد اما تا دست به اسلحه نبردند علی کارشان نداشت و از همه حقوق برخوردار بودند.









گزینش در اندیشه امام چه جایگاهی دارد؟ یک عده هنوز هم از گزینش دفاع می کنند در حالی که امام در فرامین متعدد این مساله را رد کرده است.



گزینش برای این بود که افرادی که به ضرر اسلام و کشور حرکت می کنند و تصمیم دارند به ضرر اسلام و کشور حرکت کنند اینها داخل نظام نیایند. اما حالا کسی فکر و اندیشه خاصی دارد، این نباید رد شود. در زمان خود امام افکار و اندیشه های مختلف وجود داشتند و صاحبان اندیشه های متفاوت در کار بودند. مخالفان امام در کار بودند اینجور نبود که کنارشان بزنند گزینش به معنای این نیست که هر که با ما است، باشد و هر که با ما نیست، نباشد. گزینش برای نفع اسلام و ملت بود همه باید باشند ولو یکی هم یک فکر خاصی دارد. آنکه می خواهد ضرر به کل بزند رد شود نه آنکه مخالف نظر من است. اصلا مملکتی که قانون دارد این حرفها را ندارد قانون باید عمل شود. گزینش اولیه برای این بود که یک سری از افراد و گروهک ها و وابستگان به آنها به دلیل ضررشان به جامعه رد شوند. فلذا کسی که به مردم ظلم نکرده نباید حذف شود.









حاج آقا شما بعد از صدور این فرمان به دادستانی می روید. در آن زمان، این فرمان امام چقدر در نظام قضا، هم در عمل و هم در حوزه نظری و قانونی عملیاتی شد.



به این پیام در دوره امام عمل می شد. فقط یک جا تخلف بود که آن هم حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مقابلش می ایستاد و ظاهرا نمی توانست کاری بکند آن مکان خاص، دادگاه انقلاب بود که آنجا تخلّفهایی بود و آیت الله اردبیلی هم که ایستاد نتوانست کاری بکند. در جلساتی که اعتراض می کرد و می گفت اینگونه عمل نکنید ولی عمل نمی شد، چرایش را نمی دانم.









در کل بفرمایید که این پیام در حال حاضر که سی سال از نظام گذشته چه جایگاهی دارد و چگونه با آن برخورد می شود و چه باید کرد؟



اما چه باید کرد؟ باید کسانی که دلشان برای این مملکت می سوزد این پیام را زیاد منتشر کنند و برنامه داشته باشند. در رسانه ها تعمیق و تشریح بشود. این قدم اول است. قدرتمندان هم باید به این فرمان عمل کنند یعنی اینجور نباشد که هست. اینهمه تخلفاتی که در این سالها انجام گرفته همه اینها را کنار بزنند و متخلفان را اگرنه مجازات، حداقل کنارشان بگذارند و برگردند به همان حالتی که بعد از این پیام امام در زمان امام بوده است. باید بدانیم در زمان امام مساله چگونه بوده است.



باید برگردیم به همان حالت قبل و ببینیم آن روز چگونه عمل می شد همان گونه که آن روز عمل می شد همانطوری عمل کنیم. البته این کار شدنی نیست برخی از آنها شهید شده اند برخی دیگر زندانی یا خانه نشین شده اند.



کاری که ما باید عمل کنیم و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و سایت جماران انجام دهد این است که باید این فرمان منتشر بشود و بحثهای فراوانی شود، سمینارها گذاشته شود. متاسفانه در مورد این فرمان هیچ کاری نشده است ما توقع داشتیم قانون شود و عملی بشود و اجرا شود و حالا بسیاری از بندهایش نه تنها عمل نشده بلکه ضدش عمل شده و قانون هم نشده است. شب و نصف شب توی خونه مردم ریختن، درِ خانه مردم را شکستن و هرگونه محدود کردن افراد، مخالف این فرمان است. خلاصه اش این است که اگر امام سفارش به عمل به خلاف این فرامین کرده بود اینقدر خلاف عمل نمی شد

اعتراف امام جمعه مشهد، در سالگرد تظاهرات دولتی 9 دی

اعتراف امام جمعه مشهد، در سالگرد تظاهرات دولتی 9 دی


مدیریت سرکوب مردم

منحصرا در دست رهبر است!







سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح9:دی یوم الدفن اصحاب فتنه و روز نمایش بصیرت و ولایت مداری ملت ایران بود./ایلنا



مدیر جهاد كشاورزی جهرم گفت: سران فتنه در 9 دی ماه 88 توطئه و فتنه بزرگی را با هدف براندازی نظام طرح‌ریزی كردند كه با هوشیاری ملت ایران ناكام ماند. خبرگزاری فارس( ما اشتباه نکرده ایم. مدیرجهاد کشاورزی است که از هول حلیم افتاده توی دیگ آن و ناخواسته اعتراف کرده که 9 دیمان فتنه بود!)



حجت الاسلام سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد: مدیریت مهار فتنه سال 88 منحصرا به وسیله شخص رهبری انجام شد./مهر



محمود احمودی بیغش، نماینده مجلس: در عاشورای سال گذشته، فتنه گران یزید صفت، چادر از سر زنان نماز گزار برداشته و نماز گزاران را به شهادت رساندند./خبرآنلاین



کامران دانشجو، وزیر علوم: رتبه‌بندی‌های غربی‌ها درست نیست؛ دانشگاه‌های ایران جزء برترین‌ها هستند./آفتاب



مدیر جهاد كشاورزی جهرم گفت: سران فتنه در 9 دی ماه 88 توطئه و فتنه بزرگی را با هدف براندازی نظام طرح‌ریزی كردند كه با هوشیاری ملت ایران ناكام ماند. خبرگزاری فارس

کانون نور!

این عکس، در 48 ساعت گذشته وسیعا در شبکه اینترنت با تفسیر و تعبیرهائی متفاوت پخش شده است. از جمله این که دو جوانی که صورت خود را به شیشه جلوی اتومبیل علی خامنه ای چسبانده اند، همان دو لبنانی عضو سپاه قدس اند که در شب کودتای 22 خرداد به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران حمله کردند. این که آن دو نفر چه کسانی هستند یا نیستند، آنقدر اهمیت ندارد که "هاله نور" برای علی خامنه ای درست کردن و مردم را فریب دادن اهمیت دارد. این همان هاله نوری است که احمدی نژاد مدعی شد در سازمان ملل دور سر او جمع شده بود و در اتومبیل ویژه علی خامنه ای نیز همین هاله نور را با کمک لامپ های لاجوردی رنگی که در سقف اتومبیل او کار گذاشته اند درست کرده اند تا مردم او را نورانی و بلکه کانون "نور" ببینند! فریبکاری ها و عوامفریبی ها و تقدس سازی ها از صدر جمهوری اسلامی سر چشمه گرفته و تا پائین ترین سطوح دستگاه تبلیغاتی رسوخ کرده است

نگاهی به مصاحبه علی اکبر ولایتی

نگاهی به مصاحبه علی اکبر ولایتی


فرماندهی کودتای 22 خرداد

دراختیار خامنه ای بوده و هست!



علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه اسبق و مشاور بین الملل علی خامنه ای، مصاحبه ای مشروح با نشریه "مثلث" کرده و در آن، سخنان و مواضع علی خامنه ای در زمینه مسائل داخلی و خارجی را تکرار کرده است. از جمله، این که مخالفت مردم با کودتای انتخاباتی 22 خرداد 1388 را فتنه خوانده و لایه های پنهان این باصطلاح فتنه را وابسته به خارج دانسته است. او استدلال هائی درباره فروپاشی اتحاد شوروی و لهستان و انقلاب های رنگی می کند که یک روی سکه است و نه دو روی سکه. یعنی او نمی گوید و به روی خود نیز نمی آورد، که چرا "کودتای 22 خرداد" همان فتنه رنگی نباشد که شبکه های زیرزمینی محافل وابسته به سازمان های جاسوسی جهان آن را هدایت نکردند؟ اتفاقا، اگر نتایج واقعی این کودتا ارزیابی و تحلیل شود، این روی سکه به "فتنه رنگی" بیشتر شبیه است تا آن روی سکه!



فروپاشی اعتبار سپاه و بسیج در میان وسیع ترین اقشار جامعه، بزرگترین ضربه به وحدت ملی و اعتبار و مشروعیت حکومت، بی اعتمادی گسترده مردم به هر گونه انتخابات در جمهوری اسلامی، تشدید ناامیدی از امکان تحول و اصلاحات در درون حکومت و تقویت روحیه انتظار تحول از خارج از کشور – حتی با دخالت نظامی خارجی- و... در شرایطی که به قول ایشان ایران درمحاصره نیروهای امریکائی و ناتوست...



اینها کم است؟ این فتنه است یا سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان؟ مردم درآنصورت از نظام و کشور دفاع می کردند یا در چنین وضعی که کشور اسیر آن شده است؟ چه کسی قبول دارد که آقای خامنه ای و مشاورانش که ولایتی درمیان انگشت شماران آنست، بهتر و دقیق تر از هر فرد ایرانی می فهمد اوضاع چیست و چه باید کرد؟ درحقیقت آقای ولایتی برای دفاع از علی خامنه ای با "مثلث" مصاحبه کرده است و این خود نشان دهنده موقعیت بشدت ضعیف شده خامنه ای در میان مردم و بقول خود "خواص" ( از جمله روحانیون مطرح در ایران) است!



این چند جمله از مصاحبه علی اکبر ولایتی، جز این معنائی دارد:







«بدون تعارف و مجامله عرض می‏کنم که اگر نگوییم برجسته‏ترین، اما یکی از برجسته‏ترین نقاط قوت رهبری نظام در کنترل این فتنه بود. یعنی هیچ یک از گروه‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین شخصیت‌های سیاسی و مذهبی موجود در کشور نه تنها به اندازه رهبری نظام نقشی نداشته، بلکه اگر هم نقشی داشتند در یک فاصله بعیدی از رهبری نظام به لحاظ مرتبه و ارزیابی و ارزش کاری بوده است. یعنی در واقع رهبری نظام فرماندهی دفاع در برابر این تهاجم نرم را خود به شخصه به عهده گرفتند و همچنان در اختیار دارند.



به نظر بنده این فتنه بعد از یک سال هنوز تمام نشده است. اکثریت کسانی که در آن زمان موضع دیگری داشتند فهمیده‏اند و از ابتدا هم سوء‌غرضی نداشتند. بتدریج اطراف کسانی که ستون فقرات این فتنه بودند خالی شده اما همچنان هم در داخل و هم در خارج هستند. اینها امیدوارند در مراحل بعدی کاری را انجام دهند. همان‌طور که در سال 78 نتوانستند و در سال 88 مجهزتر به میدان آمدند، اگر بتوانند در نوبت بعدی با تجربه 78 و 88 به میدان می‏آیند.



قران کریم می‏فرماید: «فاذا فرغت فانصب» یعنی به محض اینکه از معرکه‏ای خلاص شدید خود را برای معرکه بعدی آماده کنید. اگر ما خیال کنیم که همه چیز تمام شده، این خوش‏خیالی است. »

دیدار فراکسیون اقلیت مجلس با محمد خاتمی

دیدار فراکسیون اقلیت مجلس با محمد خاتمی


درآمد دولت از حذف یارانه ها

باید هزینه تولید و تامین

زندگی آسیب پذیران بشود





درآمدهای ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها باید استحصال شده و به هیچ وجه صرف كسری بودجه سالانه، به خصوص در امور جاری نشود و ضمن كمك به تامین زندگی افراد آسیب پذیر، به تولید لطمه نزند. مجلس باید نظارت جدی و دقیق داشته باشد تا طرح به خوبی اجرا شود.



خواست حداقلی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس آینده، آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه ها و رفع محدودیت های نا به جا، پای بندی همگان بخصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه و کامل آن بخصوص اهتمام به روح قانون اساسی، فراهم آوردن ساز و كاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد است.



اکنون تلاش عمده دشمنان انقلاب بر روی این نكته متمركز شده است كه انقلاب همین است كه با فرزندان خود اینگونه برخورد می كند و تحمل حتی اعتراض و انتقاد فرزندان خود را هم ندارد و متاسفانه در داخل نیز كسانی با برخوردهای تند و اشتباه مستندات این ادعا را فراهم و در اختیارشان قرار می دهند.















محمد خاتمی با فراکسیون خط امام – طرفداران اصلاحات- درمجلس دیدار کرد. وی در این دیدار گفت:



حرمت نهادن به اراده و خواست مردم مسئله مهمی است و مجلسی كه بر آمده از اراده آزاد وتصمیم واقعی مردم باشد، علاوه بر آنكه تدوین گر قوانین و سازو كارهای اداره كشور است و بر تمامی امور نظارت دارد، می تواند جلوی دیكتاتوری ها و انحرافات و بسیاری از مشكلات و كج روی ها را بگیرد.



اگر ما بر برگزاری انتخابات سالم و آزاد تاكید می كنیم، در درجه اول برای این است كه مجلسی نیرومند و برآمده از تمامی سلایق و تفكرات همه مردم ایجاد شود .



شما نمایندگان فراكسیون خط امام مجلس علاوه بر نمایندگی مردم حوزه انتخابیه خود، بخاطر محدودیت هایی كه در انتخابات ایجاد شد، وظیفه و مسئولیت نمایندگی بخش های عظیمی از مردمی كه از داشتن نامزد مورد نظر و در نتیجه نماینده محروم شدند و نتوانستند در انتخابات شركت كنند را نیز بر عهده دارید.



مردم ضمن علاقه و پایبندی به انقلاب و سرنوشت كشور، سلایق و گرایش های متنوعی دارند و متاسفانه در مواردی از جمله انتخابات اخیر مجلس، دریغ شد از آن كه بتوانند كاندیدای مورد نظرشان مورد تایید قرار گیرد تا او را انتخاب کنند.



اصلاحات در انتخابات مجلس هشتم از داشتن كاندیدا در تمامی حوزه ها ی انتخاباتی محروم شد و تنها توانست به جز تهران 104 كاندیدای خود را در معرض رای و اراده مردم قرار دهد و با آنكه بسیاری از چهره های اصلاح طلبان حذف شدند، بیش از نیمی از كاندیداهای تائید شده اصلاح طلبان به مجلس راه یافتند.



اگر 290 كاندیدای ما در حوزه های انتخابیه را تایید صلاحیت می كردید، امروز جریان اصلاحات جریان غالب مجلس هشتم نبود. اگر آنها جایگاهی در میان مردم ندارند چرا تمهیداتی فراهم می كنید تا آنها در معرض رای مردم قرار نگیرند؟ اقلیت مجلس کنونی خواست و اراده اكثریت معنوی جامعه را نمایندگی می كند.



منظورازانتخابات ناسالم فقط امکان وقوع تقلب در رای گیری نیست، بلكه تاكید ما بر انتخابات سالم، حفظ سلامت در تمامی مراحل انتخابات از مقدمات تا نحوه تشخیص صلاحیت ها، حقوق كاندیداها در نظارت بر صندوق ها و روند رای گیری و شمارش آرا است.



خواست حداقلی اصلاح طلبان آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه ها و رفع محدودیت های نا به جا، پای بندی همگان بخصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه و کامل آن بخصوص اهتمام به روح قانون اساسی، فراهم آوردن ساز و كاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد است.



نمی شود كسانی را كه در جبهه ها بودند، هشت سال از انقلاب و مردم دفاع كردند و در كنار امام خدمات شایسته ای به نظام داشته اند را به اتهام دروغ ضدیت با نظام حبس یا حذف كرد.



چرا با خانواده های زندانیان كه متقاضی حقوق مسلم شرعی و قانونی زندانیان شان هستند برخورد ناروا می شود.



اگر این شرایط محقق شد تصمیم می گیریم كه چگونه در انتخابات مجلس نهم عمل كنیم. اما با توجه به روندی كه هم اینك حاكم است به نظر می رسد شرایط در آینده سخت تر و راهها بسته تر و محدودیت ها گسترده تر خواهد شد.



فضای امروز كشور نه متناسب با شان نظام جمهوری اسلامی است و نه به نفع افراد است. فضای امنیتی، سخت گیری های عجیب و غریب و اتهام زنی ها، دروغ گویی ها که به نام نظام حاكم شده و با این دروغ ها و دروغ پردازی ها برخورد نمی شود؛ بلكه احیانا به عنوان مستند برخی برخوردها مورد توجه نیز قرار می گیرد.



از دروغگویان و از تهمت زنندگان شكایت می شود، اما رسیدگی نمی شود . حتی مراجع بزرگوار و شخصیت های برجسته را نیز مورد تعرض و اهانت قرار می دهند و برای مراجع دستور و تكلیف صادر می كنند یا به آنها تعرض می نمایند ولی کسی جلوی آنها را نمی گیرد و در مقابل دمادم نیروهای فعال اجتماعی را می گیرند یا محدود می کنند.



اهانت از اشخاص و افراد به نهادهایی چون مرجعیت رسیده است و هیچكس در مقابل اهانت کنندگان نمی ایستد و به راحتی دروغ می گویند.



ممكن است برخی افراد و گروه ها که اصل نظام را قبول داشتند ولی ایراد و اعتزاضی دارند به دامن دیگر علاقمندان به نظام ولو منتقد بیایند. اما با این كارهابخش های مهمی از جامعه زده می شود و به دامن کسانی می افتند که اصل نظام را قبول ندارند. ما با این روشها مخالف هستیم. ما می گوئیم بگذارید مردم آزادانه انتخاب كنند ما می گوئیم چرا به نام امام و از سوی كسانیكه هیچ مناسبتی با امام و خط امام نداشته اند از امام چهره زشت ترسیم می شود؟ چرا كسانیكه از سینه چاكان نظام و انقلاب و امام بودند به ضدیت با انقلاب و نظام متهم شده اما كسانیكه هیچ علاقه ای و ربطی به امام و انقلاب نداشته اند مدعی خط امام (ره) می شوند. با حذف و برخورد های خشن و نا روا صداهائی تقویت می شود که با اصل نظام و انقلاب مخالف است چه در بیرون و چه در درون.



دست عوامل بیگانه و دشمنان اصلی نظام در دامن زدن خشونت، ترور و تخریب فعال شده است. ترور دانشمندان هسته ای، عملیات تروریستی در جنوب كشور و شهادت جمع بسیاری از مردم نشان دهنده این است كه جریانی که با نظام و انقلاب و ملت و کشور معارض است باز فعال شده است.



علاوه بر تحریم ها و فشارها، به نظر می رسد که وارد فاز عملیاتی برای ضربه زدن به كشور شده اند.



تلاش عمده دشمنان انقلاب بر روی این نكته متمركز شده است كه انقلاب همین است كه با فرزندان خود اینگونه برخورد می كند و تحمل حتی اعتراض و انتقاد فرزندان خود را هم ندارد و متاسفانه در داخل نیز كسانی با برخوردهای تند و اشتباه مستندات این ادعا را فراهم و در اختیارشان قرار می دهند.



هدفمند كردن یارانه ها كار بزرگی است و انجام آن همت خوبی می خواهد . مجلس ششم در قالب برنامه چهارم این موضوع را تصویب كرد اما مجلس هفتم با اجرای آن مخالفت كرد. این مهم به بهترین وجه در برنامه چهارم دیده شده بود كه سوال این است كه چرا این برنامه اجرا نشد؟ البته در آن برنامه ما رشد 8 درصدی هم را برای اقتصاد در نظر گرفته بودیم.



هدفمندی خوب است اما حتما باید تولید و رونق اقتصادی در كشور پدید آید و هر گونه اصلاح باید در متن و دامنه آن صورت گیرد.



می دانیم که در 4-5 سال گذشته متجاوز از 400 میلیارد دلار از فروش نفت عاید کشور شده است و اگر ما این درآمد ارزی را داشتیم، هدف گذاری مان برای برنامه چهارم بهتر بود و مسیر اهداف بیست ساله چشم انداز ،16 ساله یا كمتر قابل دسترسی بود اما با شرایط امروز آیا برای 20 سال دیگر اهداف چشم انداز بیست ساله كه 5 سالش گذشته است، قابل تحقق است؟



اگر هدفمند کردن یارانه ها به درستی اجرا نشود همه زیان خواهیم دید.



درآمدهای ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها باید استحصال شده و به هیچ وجه صرف كسری بودجه سالانه، به خصوص در امور جاری نشود و ضمن كمك به تامین زندگی افراد آسیب پذیر، به تولید لطمه نزند. مجلس باید نظارت جدی و دقیق داشته باشد تا طرح به خوبی اجرا شود.

آغاز دور جدید و پرقدرت تر

آغاز دور جدید و پرقدرت تر


مخالفت مراجع مذهبی

با آنچه تحت رهبری خامنه ای انجام میشود








در 48 ساعت گذشته و بدنبال ملاقات هائی که طی روزها و هفته های گذشته خانواده زندانیان سیاسی با مراجع مذهبی انجام داده و شرحی از فجایع جاری در زندان ها را به اطلاع آنها رسانده اند، یکبار دیگر موضع گیری علیه بساطی که علی خامنه ای و فرزندش مجتبی و شماری از فرماندهان سپاه و روحانیون باند بیت رهبری در کشور بوجود آورده اند تشدید شده است. علاوه بر انتقاد شدید آیت الله صانعی و آیت الله بیات از زندان انفرادی و انتقاد شدیدتر آیت الله دستغیب از اعتراف گیری از زندانیان سیاسی و اوضاع جاری در کشور، برای نخستین بار آیت الله وحیدخراسانی نیز احتیاط را کنار گذاشته و بعنوان مطرح ترین مرجع تقلید مذهبی ساکن قم، با صراحت از اعتراف گیری از زندانیان سیاسی انتقاد و آن را از نظر مذهبی بکلی رد کرد. وحید خراسانی پدر همسر رئیس قوه قضائیه و از روحانیون سنتی قم است که تاکنون از ورود به مباحث سیاسی پرهیز می کرد اما دیدارهای اخیر خانواده زندانیان سیاسی با وی، او را نیز درجریان فجایع ناشی از کودتای 22 خرداد قرار داد.



بصورت همزمان، حجت الاسلام محتشمی پور، عضو برجسته مجمع روحانیون مبارز نیز طی سخنانی به خانواده زندانیان سیاسی توصیه کرد که ارتباط خود را با مراجع مذهبی باز هم بیشتر تقویت کرده و آنها را جریان آنچه که در زندان ها می گذرد قرار دهند. محتشمی پور، سفیر سالهای رهبری آیت الله خمینی در سوریه است که در یک انفجار تروریستی سازمان داده شده از سوی اسرائیل یک دست خود را از دست داد. وی، یک دوره نیز وزیر کشور بود.



دیدار فراکسیون خط امام مجلس با محمد خاتمی و سخنان صریح وی در این دیدار و اعلام شرایط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس آینده را نیز می توان در ادامه همان روندی ارزیابی کرد که در بالا به آن اشاره شد. انتخاباتی که جناح راست جمهوری اسلامی که نام خود را اصولگرا گذاشته تصور می کند با تقسیم به چند فراکسیون و انتقادهای سطحی از یکدیگر خواهد توانست مردم را به پای صندوق های رای بیآورد. اعلامیه خنده دار و مشترک جامعه روحانیت به رهبری آیت الله مهدوی کنی و جامعه مدرسین قم به رهبری شیخ محمد یزدی با همین هدف صادر شده است. اطلاعیه ای شاید شایسته ترین تعبیر برای آن این ضرب المثل شیرین ایرانی باشد: "خود گوئی و خود خندی، عجب مرد – روحانیون- هنرمندی!)



این انتقادها، فصل تازه ای را نوید میدهد که طی چند سفر علنی و محرمانه علی خامنه ای به قم، در انتظار نتایج این دیدارها به دو دلیل تا حدودی فروکش کرده بود و با حوادث امنیتی دهه اول محرم پایان یافت. در صدر این حوادث دخالت سپاه در جلوگیری از اجرای مراسم مذهبی و حمله اوباش تحت رهبری شبکه مداحان به حسینه ها و مساجد برای بر هم زدن مراسم سنتی این دهه – تاسوعا و عاشورای حسنی- که از سوی مخالفان کودتای انتخاباتی برگزار شده بود قرار داشت.



1- تاثیر انتقادهای تند روحانیون از وضع کنونی کشور و انتظار تغییر روش علی خامنه ای



2- شکست علی خامنه ای برای جلب نظر مراجع قم برای همراه کردن شماری از مراجع شناخته شده با رهبری و اقدامات خویش.

هیاهوی سالگرد ۹ دی؛ اعتبار تراشی برای تجمع تقلبی

هیاهوی سالگرد ۹ دی؛ اعتبار تراشی برای تجمع تقلبی


جرس، نیلوفر زارع : مقام های حکومتی ایران سناریو ویژه ای برای سالگرد تجمع سازماندهی شده 9 دی تدارک دیده اند. انعکاس گسترده اظهارنظر چهره های هوادار رهبر جمهوری اسلامی در رسانه های حکومتی به همراه مجموعه ای از همایش ها و گردهمایی ها در آستانه نهم دی ماه نشان از یک سناریوی تبلیغاتی تمام عیار دارد. مدعای اصلی هواداران حکومت این است که تجمع نهم دی ماه سال گذشته نقطه پایانی بر اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری بوده و در این روز ورق به نفع رهبر جمهوری اسلامی و دولت تحت حمایت او برگشته است. آنها در راستای همین مانور تبلیغاتی نهم دی ماه را روز بصیرت نامگذاری کرده اند و با استفاده از تریبون هایشان در صدد اعتبارتراشی برای تجمع سازماندهی شده سال گذشته هستند. برگزاری مراسمی تحت عنوان " تقدیر از 9 شخصیت موثر در جریان حوادث سال گذشته " به میزبانی مجلس شورای اسلامی، انتشار بیانیه هایی از سوی سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات اسلامی و برخی احزاب محافظه کار، برگزاری همایش هایی در دانشگاه های مختلف و در نهایت برنامه ریزی برای " تجمع هیات های مذهبی تهران" در سالگرد نهم دی ماه ،اجزای مختلف سناریوی تبلیغی حکومت را تشکیل می دهند. این هیاهوی تبلیغی در شرایطی به راه افتاده که تمام نشانه ها حاکی از افت شدید مشروعیت آقای خامنه ای پس از سرکوب اعتراض های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری است و ریزش و چند دستگی های درونی محافظه کاران حاکم به حدی است که رهبر جمهوری اسلامی حتی توان متحد کردن نیروهای هوادار خود را نیز از دست داده است.



امنیت روانی برای رهبر



نگاهی به عبارات کلیشه ای به کار رفته در ادبیات مقام های جمهوری اسلامی ، تبلیغاتی بودن سناریو بزرگداشت تجمع نهم دی را برملا می کند. برای نمونه "غلامحسین محسنی اژه ای" دادستان کل کشور در رابطه با این روز مدعی شده که " عنایت های خاص پروردگار در نهم دی ماه مشاهده شد"، "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای از این تجمع به عنوان قیامی یاد کرده که موجب به هم ریختن محاسبات غلط دشمنان شد، "حسین اسلامی" نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس آن را نشانه خروشی ناشی از ارادت به ابا عبدالله دانسته ،"محمود احمدی بیغش" نماینده شازند آن را تبلور غیرت خدا در وجود مردم ایران معرفی کرده، "آیت الله علوی گرگانی" از آن به عنوان قدرتی خدایی برای ناکام گذاشتن فتنه گران یاد کرده و "محمد حسین صفار هرندی" وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که بخش اعظم شرکت کنندگان در تجمع نهم دی کسانی بوده اند که می خواستند غفلتشان را جبران کنند. " این ادبیات محصول نگرش شعارگونه ای است که محافظه کاران همواره برای دفاع از خود و حمله به مخالفانشان به کار برده اند و شگردهای تبلیغی به کار رفته در آنها نیز برای ناظران مسایل ایران به هیچ وجه تازگی ندارد. به عقیده ناظران تدارک گسترده هواداران حکومت برای سالگرد تجمع نهم دی ماه بیش از آن که نشانه ای از قدرت آنها در ساخت سیاسی ایران باشد نتیجه نگرانی و تشویش نسبت به مستحکم بودن موقعیت شان است.



در همین رابطه یکی از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران به "جرس" می گوید : " مانور دادن درباره تجمع نهم دی یک نوع نمایش اعتماد به نفس است. آنها می خواهند بگویند که از بحران سیاسی عبور کرده اند اما خودشان هم می دانند که بن بست به قوت خود باقی است و هنوز هیچ مساله ای حل نشده است." به گفته این استاد دانشگاه " یک بخش از تبلیغاتی که درباره تجمع نهم دی انجام می شود برای متقاعد کردن آقای خامنه ای و دلگرمی دادن به ایشان است. در واقع یک گروهی از تئوریسین های حکومت راه بقایشان را در ایجاد فضای روانی امن برای رهبر جمهوری اسلامی می بینند و از همین رو هم با ترتیب دادن تجمع هایی مانند تجمع 9 دی ماه سال گذشته یا تبلیغات عجیب و غریب در سالگرد آن سعی می کنند این فضای روانی را ایجاد کنند."



تجمع جعلی



میدان داری تندروترین لایه های محافظه کاران در مانور تبلیغاتی نهم دی ماه هدف این مانور را روشن تر می کند. سال گذشته "احمد علم الهدی" امام جمعه موقت مشهد سخنرانی تجمع کنندگان در این روز را به عهده داشت و ادبیات هتاکانه وی علیه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نشانه ای واضح از دشمنی حکومت با مخالفانش به شمار رفت. علم الهدی در جمع نیروهای هوادار حکومت، معترضان را "یک مشت گوساله و بزغاله" نامید و اعتراض آنها علیه حکومت را به جنگ حزب شیطان با حزب الله تعبیر کرد. اظهارات او در شرایطی ابراز می شد که سه روز قبل از تجمع سازماندهی حکومت، صدها هزار نفر از شهروندان معترض همزمان با عاشورای حسینی به خیابان های تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ آمده و با خشونت بی حد و مرز نیروهای امنیتی و لباس شخصی های وابسته به حکومت روبرو شدند. در جریان تظاهرات عاشورایی شهروندان تهرانی بیش از 8 نفر به شهادت رسیدند، صدها نفر بازداشت شدند و هزاران نفر در معرض ضربات باتوم و گاز اشک آور قرار گرفتند.


تجمع نهم دی در واقع تلاشی از سوی حکومت برای خنثی کردن اعتراض عاشورایی مخالفان حکومت بود. حکومت در صدد بود تا طنین شعارهایی که به طور مستقیم مشروعیت رهبر جمهوری اسلامی را هدف گرفته بودند خنثی کند و از همین رو سه روز پس از تظاهرات عاشورا تجمعی سازماندهی شده و فرمایشی را ترتیب داد. برگزار کنندگان تجمع 9 دی در پی الگوبرداری از تجمع معترضان نیز برآمدند و از همین رو مسیر حدفاصل میدان امام حسین تا میدان آزادی یعنی دقیقا همان مسیری که توسط معترضان انتخاب شده بود را برگزیدند. انتخاب این مسیر اما اسباب رسوایی حکومت شد. علی رغم تبلیغات وسیعی که نهادهای حکومتی برای آوردن سه میلیون جمعیت به خیابانها در روز نهم دی انجام داده بودند منابع مستقل میزان جمعیت را در بهترین حالت حدود 150 هزار نفر تخمین زدند که تمرکز آن در حوالی میدان انقلاب تهران قرار داشت. در خیابان آزادی تنها تا تقاطع خیابان نواب جمعیت دیده می شد و در خیابان انقلاب هم تنها تا چهار راه ولی عصر تجمع کنندگان به صورت پراکنده حضور داشتند، بقیه این مسیر خالی از جمعیت بود. آوردن این تعداد از جمیعت نیز به واسطه اجبار ادارات دولتی و اعزام بسیجیان شهرستانی به تهران میسر شده بود. در کنار مسیر تجمع صدها اتوبوس اعزامی از شهرستان ها نیز قرار داشت که به خودی به خود سازماندهی شدن این تجمع را گواهی می داد. به کارکنان برخی ادارات دولتی هشدار داده شده بود که اگر در مراسم شرکت نکنند به قسمت حراست اداره معرفی می شوند. برخی ادارات نیز برای ترغیب کارمندان خود به شرکت در تجمع وعده های تشویقی به آنها داده بودند. تنها در یک نمونه سرویس ایاب و ذهاب کارخانه های ایران خودرو و سایپا موظف شده بودند که برای تجمع نهم دی 30 دستگاه از ناوگان اتوبوس خود را به همراه کارکنان این کارخانه ها به محل اعزام کنند. بنابر برخی گزارشها نهادهای برگزار کننده این تجمع حتی برخی زنان خیابانی را نیز به خدمت گرفته و با پرداخت مبالغی، این افراد را به محل تجمع آورده بودند. در کنار این موارد کانتینرهای حامل کیک و ساندیس که در جای جای مسیر تعبیه شده بودند به افراد حاضر در این مراسم سرویس می دادند. برخی اعضای شبکه اجتماعی جنبش سبز با گرفتن عکس ها و فیلم های غیررسمی از این تجمع و قراردادن آن بر روی شبکه اینترنت زوایایی مهم از سازماندهی مراسم نهم دی را برملا کردند. انتشار عکس هایی که هواداران حکومت را در تقلا برای دریافت ساندیس و کیک از کانتینرها نشان می داد بازتاب گسترده ای در فضای مجازی پیدا کرد و برخی از کنشگران جنبش را برآن داشت تا به کنایه از این تجمع به عنوان " حماسه کیک و ساندیس" یاد کنند. در یکی از نوشته های هواداران جنبش سبز برای تقبیح تجمع سازماندهی شده نهم دی آمده بود که " دیدن آدمهایی که برای گرفتن ساندیس و کیک بالا و پایین می پرند، پای همدیگر را لگد می کنند و به هم فحش ناموسی می دهند آن هم درست سه روز پس از آن که در این خیابان ها از روی هموطنانم با اتومبیل رد شدند، خونشان را روی سنگفرش ها ریختند و با باتوم و گاز اشک آور و پنجه بوکس به جانشان آمدند نفسم را تنگ می کرد و روحم را چنگ می زد."



ضد تبلیغ ولایت



طی چند روز اخیر بیلبوردهایی در نقاط مختلف تهران نصب شده که روی آن علاوه بر تصاویر تجمع کنندگان مراسم 9دی ماه سال گذشته عبارتی از رهبر جمهوری اسلامی هم دیده می شود. عبارت " 9 دی یکی از قله های بلند تاریخ انقلاب اسلامی است" روی بیلبوردها می تواند حامل معناهای متفاوتی باشد. از طرفی ممکن است که رهبر ایران تحت تاثیر سناریونویسان تجمع 9 دی متقاعد شده باشد که واقعا پایگاه مردمی دارد و از مشروعیتی قابل توجه برخوردار است و از طرفی دیگر این احتمال هست که وی علیرغم آگاهی از بحران مشروعیت رهبری اش قصد دارد با تبلیغات و صحنه سازی های فرمایشی خود را چهره ای محبوب و مقبول معرفی کند. با این حال در نگاه مخالفان وضع موجود، تمام این ترفندهای تبلیغاتی نتیجه ای عکس به بار خواهد آورد و پایگاه های کنونی حکومت را نیز در معرض ریزش و فروپاشی بیشتری قرار خواهد داد. ناظران می گویند که توسل حکومت به تندورترین لایه هایش برای توجیه وضع موجود باعث رشد انزجار عمومی شده و بحران مشروعیت را دامن زده است. این نکته ای است که رهبران جنبش سبز نیز بارها در پیام ها و اظهارات خود به مقام های حکومت متذکر شده اند. چنان که میرحسین موسوی در بیانیه هفدهم خود که سال گذشته پس از تظاهرات خونین عاشورا و تجمع حکومتی نهم دی منتشر کرد در محکومیت اظهارات هتاکانه سخنران مراسم 9 دی اظهار داشت : "گوساله و بزغاله خواندن بخش عظیمی از جامعه و خس و خاشاک نامیدن آنان و مباح کردن خون عزاداران حسینی فاجعه ای است که هم اکنون توسط افرادی مشخص و صدا و سیما در جامعه رخ داده است. " او در ادامه پرسیده بوذ:" این چه سخنرانی است که از تریبون دولتی مردم را به جنگ با یکدیگر دعوت می کند و یک عده را حزب الله می نامد و عده ای دیگر را حزب الشیطان؟ بارها در یک سخنرانی کوتاه اعلام می کند مردم توجه کنید جنگ است! آیا این سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلی نیست ؟ با توجه به استفاده از اصطلاحات مذهبی و اشاره به آیات و روایات ، این مراجع عظام و روحانیون فاضل هستند که می توانند بگویند با این گونه اشخاص چه می توان کرد؟"



تشویق تندروها



خطیبی مانند احمد علم الهدی و چهره هایی از جنس او در یکسالی که از تجمع حکومتی 9 تیر می گذرد همواره قدر دیده اند و بر صدر نشسته اند. در مراسمی که به تازگی مجلس شورای اسلامی میزبان آن بوده علاوه بر وی از "محمدجواد لاريجاني" ، "محمد حسین صفار هرندي" ، سردار "علي فضلي" ، "عليرضا پناهيان" ، "سعيد حداديان" ، سردار "سيدمجتبي عبداللهي" و نمايندگان وزارت اطلاعات و حفاظت بسيج تقدیر شده است. ترکیب این افراد و نهادها که همگی از تندروترین لایه های وابسته به حکومت هستند از نگاه ناظران نشانه بحران تئوریک حکومت نیز محسوب می شود. بدین معنی که خلاء های تئوریک و ناتوانی در متقاعد کردن مردم به پذیرش وضع موجود مقام های حکومت را ناگزیر از پناه بردن به چهره های تندرو کرده تا با اتکا به مضامین شعارگونه در صدد حمایت از نظام برآیند. تریبون دادن به تندروها که حتی در میان بدنه هواداران حکومت هم پایگاهی حداقلی دارند می تواند ریزش جریان حاکم را تسریع کند. در نگاه ناظران میدان داری کسانی چون احمد علم الهدی و روح الله حسینیان برای دفاع از رهبری آقای خامنه ای فرجامی جز گسترش بحران مشروعیت رهبری وی نخواهد داشت و سناریوهای برگزاری مراسم بزرگداشت برای تجمع سازماندهی شده 9 دی نیز چیزی جز ضد تبلیغ نخواهد بود.

وزیر اطلاعات : کمونیست‌ها، توده‌ای‌ها و انجمن حجتیه در جریان فتنه نقش داشتند

وزیر اطلاعات : کمونیست‌ها، توده‌ای‌ها و انجمن حجتیه در جریان فتنه نقش داشتند


ايلنا : وزیر اطلاعات با بیان این‌که سران فتنه عددی نیستند، خواستار شناخت مدیران داخلی و خارجی فتنه شد وگفت: در منزل یکی از سران رده اول فتنه، جزوه بسیار تکان‌دهنده‌ای به دست آمد که در آن طرح براندازی دین از ایران، پیش از انتخابات تاکنون ترسیم شده بود.



به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی در سلسله‌های نشست‌های اجتماعی،‌ سیاسی و فرهنگی حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه قم به بیان تعریفی از فتنه پرداخت و گفت: فتنه ایجاد شرایطی در یک جامعه است که براساس آن قدرت تشخیص حق از باطل تضعیف می‌شود.



وزیر اطلاعات با بیان این‌که جریان فتنه از ابتدای انقلاب تاکنون جریانی واحد با مدیریتی واحد بوده است، افرادی که به عنوان سران فتنه مطرح هستند را عددی ندانست و بر شناخت مدیران داخلی و خارجی فتنه تأکید کرد.



وی با اشاره به سابقه بیست ساله فتنه در برخی از سران، اظهار داشت: از منزل یکی از سران رده اول فتنه که در واقع اتاق فکر آنان بود، جزوه بسیار تکان‌دهنده‌ای به دست آمد که در آن طرح براندازی دین از ایران، پیش از انتخابات تاکنون ترسیم شده بود.



مصلحی با بیان این‌که سران فتنه در این طرح می‌خواستند از حوزه‌های علمیه، مراجع و شخصیت‌های علمی به عنوان ابزار برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند، گفت: این جزوه از دفتر علیرضا بهشتی به دست آمد و پس از این‌که برای مطالعه و بررسی در اختیار یکی از بزرگان قرار گرفت، تدوین کنندگان آن مشخص شدند.



وی ادامه داد: پس از بررسی جزوه مشخص شد که ادبیات آن ادبیات حزب توده است که البته جزوه برای بررسی بیشتر در اختیار برخی نیروهای وزارت اطلاعات که درباره حزب توده فعالیت می‌کنند، قرار گرفت و این موضوع ثابت شد.



وزیراطلاعات با بیان این‌که جفای در حق کشور و نظام است که آنچه در سال 88 اتفاق افتاد را یک دعوا و درگیری انتخاباتی بدانیم، گفت: فتنه سابقه بیست ساله دارد که از جنس چالش نرم و مواجه با ابزارهای سخت انتظامی بود؛ از این‌رو رهبر معظم انقلاب در مهار فتنه از آن به فتنه عمیق یاد کردند.



وی با بیان این‌که رهبر انقلاب افق‌های دور فتنه را به روشنی می‌دیدند و برای دفع آن راهنمایی می‌کردند، اقتدار مردم و رهبری، انزوای سیاسی و مردمی جریان فتنه، انسجام بیشتر بین مردم از یک سو و بین مردم و نظام از سوی دیگر، شکست سنگین ضد انقلاب استکباری و دنباله داخلی آن و بالا رفتن ضریب امنیتی کشور و افزایش جایگاه و موقعیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی را از نتایج مهار فتنه عنوان کرد.



مصلحی به نقش کمونیست‌ها، توده‌ای‌ها و انجمن حجتیه در جریان فتنه اشاره کرد و با بیان این‌که از سوی فتنه‌گران ظلم بزرگی به نظام شد، گفت:اگرچه بسیاری از حرکت‌هایی که باید پشت سر گذاشته می‌شد به سبب این مباحث عقب افتاد و در مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی لطمه بزرگی خوردیم، اما با مدیریت رهبر معظم انقلاب در مهار فتنه، به وضعیت بهتری رسیده‌ایم.



وزیراطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ نرم و جهاد نرم اشاره کرد و با بیان این‌که برخی که در جهاد اکبر دچار مشکل بودند در فتنه 88 تحت‌تأثیر جنگ نرم و مؤلفه‌های آن قرار گرفتند به مقایسه جنگ نرم و جنگ سخت پرداخت و گفت:هنر اندیشیدن، گفتن، شنیدن، نوشتن، یادگیری واعتمادسازی در جنگ نرم و جهاد نرم وجود دارد، اما حرف نخست را در جنگ سخت، رشادت و سینه‌چاکی در برابر دشمن می‌زند.



وی با بیان این‌که دشمنان با ایجاد تفرقه درصدد تجزیه سیاسی، ایدئولوژیک، فرهنگی و استراتژیک کشورهای اسلامی هستند، گفت: امروز در حالی شاهد انتظار جهان اسلام از انقلاب اسلامی هستیم که بسیاری از سران کشورهای اسلامی در خواب غفلت به سر می‌برند.



وزیر اطلاعات با اشاره به استفاده از الگوی شبیخون فرهنگی و ارسال پیام‌ها، فیلم‌ها و تصاویر مستهجن و تحریک کننده از سوی غرب، ابراز داشت: استکبار تلاش می‌کند با استفاده از مفاهیم و واژه‌های عصر رنسانس مانند سکولاریسم، عقلانیت، آزادی بی حد و حصر، نقد سنت‌گرایی و پرداختن به امور دنیا، زمینه‌های واکنش اپوزیسیون و وابستگان به خود را فراهم کند.

روزنامه مردم‌سالاری در مورد حذف يارانه ها: هنوز برای خواندن ترانه «همه چی آرومه» زود است

روزنامه مردم‌سالاری در مورد حذف يارانه ها: هنوز برای خواندن ترانه «همه چی آرومه» زود است


آفتاب: روزنامه مردم‌سالاری در بخشی از سرمقاله امروز خود نوشت: امروز بيش از يک هفته از آغاز مرحله اجرايی قانون هدفمندسازی يارانه‌ها گذشته است. در طول اين يک هفته تمام اخبار حول وحوش اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها مربوط به‌وجود آرامش در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بازار کسب وکار کشور بوده است، به‌طوری که طی مصاحبه‌های فراوان مديران اجرايی دولتي، اين نويد به مردم داده ‌مي‌شود که هيچ اتفاق خاصی پس از شروع قانون هدفمندسازی يارانه‌ها رخ نداده است.



نکاتی در اين مجال هست که مي‌توان به آنها اشاره کرد. نخست اينکه آيا هنوز تاثيرات افزايش حامل‌های انرژی در حمل ونقل، توليد و توزيع محصولا ت نهايی کارخانه‌ها لحاظ شده است که ما شعار «همه چيز آرام است» را به اين زودی سردهيم؟



هنوز در حوزه حمل‌ونقل که نقش بسيار برجسته ای در قيمت تمام شده کالا و خدمات دارند، عرضه سوخت ارزان به‌طور گسترده مشاهده مي‌شود و هنوز سوخت گران و آزاد به چرخه قيمت تمام شده کالا‌ها و خدمات وارد نشده است.



در صورت تاييد نظر دولت‌مردان درحفظ قيمت علي‌رغم بالا رفتن هزينه‌های ناشی از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها چه اتفاق خاصی در چرخه توليد کشور رخ داده است که طی يک هفته برخلا ف وجود اتلا ف انرژي‌ها در تجهيزات، پائين بودن بهره وری و بالا رفتن هزينه‌های جانبی هيچ افزايش قيمتی رخ نداده است؟

انتشار خبر بازداشت کروبی و موسوی!

انتشار خبر بازداشت کروبی و موسوی!


اقدام برای ایجاد جو روانی و سنجش میزان حساسیت افکار عمومی



سحام نیوز: تنها یک روز مانده به سالروز حرکت هماهنگ 9 دی، خبرهایی مبنی بر بازداشت رهبران جنبش سبز، از سوی دست های پشت پرده، در جامعه انتشار یافته است. به نظر می رسد انتشار این گونه اخبار، در آستانه تحرکی که در خودجوش بودن آن تردید فراوان می رود، صرفاً به دلیل برآورد واکنش مردم و سنجش بازخورد رفتار جامعه، نسبت به بازداشت مهدی کروبی و میرحسین موسوی باشد. شاید در پس این زمینه سازی ها، برنامه ای نهفته است که برای دریافت آن، کمتر از 24 ساعت دیگر می توان صبر کرد



. اما چیزی که واضح است این است: تاکنون هیچ یک از دو رهبر جنبش سبز بازداشت و یا احضار نشده اند و بی تردید هرگونه اقدام علیه آنها، تبعات فراوانی برای حاکمیت در بر خواهد داشت.

حمله مجدد خامنه‌ای به متعرضان و مخالفان

حمله مجدد خامنه‌ای به متعرضان و مخالفان


دويچه وله - آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر با حمله به منتقدان و مخالفان حاکمیت، اعتراض‌های سال گذشته به نتایج انتخابات را «چالشی بزرگ» علیه حاکمیت خواند و گفت این اعتراض‌ها از سوی «دشمن» حمایت می‌شد. با گذشت بیش از یک سال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و اعتراض‌های پس از آن، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از این حوادث و ابعاد آن سخن می‌گویند. آنها این اعتراض‌ها را «فتنه» می‌خوانند و می‌گویند این «فتنه» حاکمیت را با «چالشی بزرگ» روبرو کرده بود.

«فتنه ۸۸» و خطرهای آن برای حاکمیت، امروز (چهارشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۸۹) نیز موضوع سخنان آیت‌الله خامنه‌ای برای گروهی از مردم بود. آقای خامنه‌ای گفت: «هدف از فتنه‌ی سال گذشته، گمراه کردن مردم با طرح شعارهای حق ولی با محتوای باطل بود.»

آقای خامنه‌ای روشن نکرد منظور از شعارهای حق با محتوای باطل چه شعارهایی بودند. خواسته‌ی اصلی معترضان به نتایج انتخابات، به حساب‌آوردن رای‌شان بود که به نظر آنها توسط حاکمیت نادیده گرفته شد. شماری بزرگی از رای‌دهندگان، دو نامزد رقیب محمود احمدی‌نژاد و نیز ناظران بسیاری که روند انتخابات ایران را دنبال می‌کردند، معتقد بودند که نتایج اعلام‌شده‌ی انتخابات، غیرواقعی و ساختگی بود.

آیت‌الله خامنه‌ای اعتراض‌های سال گذشته را که به «جنبش سبز» مشهور است، «چالشی بزرگ» برای نظام جمهوری اسلامی خواند و افزود، در این «چالش بزرگ»، دشمن از «فتنه‌گران» حمایت می‌کرد.

آقای خامنه‌ای در سخنان خود به چهره‌های جنبش سبز نیز اشاره کرد و با نامیدن آنها با عنوان «دست اندرکاران فتنه»، گفت: «گناه بزرگ برخی از دست اندرکاران فتنه سال گذشته، امیدوار کردن دشمن است.»

آقای خامنه‌ای افزود: «نهم دی‌ماه سال گذشته یکی از موارد جلب رحمت الهی بود و مردم به صحنه آمدند و بساط فتنه گران را برچیدند.»

اشاره‌ی آیت‌الله خامنه‌ای به تظاهرات هواداران حکومت در روز نهم دی‌ماه ۸۸ بود که توسط خود دولت سازماندهی شده بود. هدف از سازماندهی این تظاهرات، نمایش پایگاه مردمی حکومت به متعرضان و مخالفان بود. آقای خامنه‌ای در یک سال گذشته بارها از این تظاهرات دولتی سخن گفته، اما حتی یکبار نیز از تظاهرات خودجوش میلیون‌ها شهروند تهرانی در روز ۲۵ خرداد یاد نکرده است

براساس گزارشی که در رسانه‌های ایران منتشر شد، قالیباف شهردار تهران در جلسه غیرعلنی مجلس، رقم شرکت‌کندگان در تظاهرات سکوت روز ۲۵ خرداد را بیش از ۲ میلیون نفر اعلام کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ همانند دیگر انتخابات‌ها در ایران، توسط خود دولت برگزار شد و نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان، یک نهاد دیگر حاکمیت بود. در ستاد انتخابات وزارت کشور که جریان تجمیع آرا در آنجا صورت می‌گرفت، هیچ ناظری از سوی هیچ‌یک از نامزدهای رقیب حضور نداشت و هیچ فرد بی‌طرف و یا خبرنگاری نیز اجازه حضور در آنجا نیافت که شاهدی بر نحوه تجمع آرا باشد.

براساس اسناد ویکی‌لیکس، دیپلمات‌های آمریکایی در منطقه که جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران را دنبال می‌کرده‌اند، بر این نظر بودند که علاوه بر تقلب گسترده در انتخابات، در نهایت آنچه که به عنوان نتایج انتخابات از سوی وزارت کشور اعلام شد، نه نتایج صندوق‌ها، بلکه ارقام ساختگی خود دولت بود.