Monday, December 21, 2009

فيلم : مرگ بر طالبان ، چه کابل چه تهران / اين ماه ماهه خون است ، بسيج سرنگون است - قم 30 آذر



عکس : عکسهای مجله اشپیگل از تشيیع آيت الله منتظری





نظرات خوانندگان
نوشته شده در تاريخ سی ام آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و يکم دسامبر ۲۰۰۹ ، 07:22:00 توسط محمد
ايراني يعني شخص پرستي, مرده پرستي, سرور داشتن ,آقا بالاسر يا ارباب داشتن, يعني برده بودن . ديگر چه ميخواهيد ?!

نوشته شده در تاريخ سی ام آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و يکم دسامبر ۲۰۰۹ ، 07:21:28 توسط کاملی
در ایران جنبش آزادی خواهی و دمکراسی خواهی که همیشه وجود داشته، چند ماهی هست ، که در قالب نظاهرات های خیابانی شروع شده و ماموران رژیم هم به بگیر و ببند کشت و کشتار مشغول هستند. آقای منتظری (روحشان شاد) هم به نوعی پدر معنوی این جنبش بودند. این مردم ظلم دیده و ظلم ستیز، از هر فرصتی برای ابراز خواسته هایشان استفاده می کنند، و اگر یک روز هست که باید واقعا به خیابان بیایند، همین روز به خاک سپاری مرحوم آقای منتظری ست که مراسم هفتم ایشان با تاسوعا یا عاشورا همزمان خواهد شد. در هر جا که هستی، اگر ایرانی هستی، سهم خودت را ادا کن و همیشه این را با خودت زمزمه کن: من نه از ندا زیباترم و نه از سهراب جوانتر، نه از کیانوش با هوش ترم و نه از ترانه مظلوم تر،. من برای ایران چه کار باید بکنم؟ سبز باشی www.ali.ghassemi2012.blogfa.com

نوشته شده در تاريخ سی ام آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و يکم دسامبر ۲۰۰۹ ، 07:06:42 توسط نسرین
پیشنهاد میشود که نام میدان امام خمینی اصفهان به میدان آیت‌الله منتظری تغییر داده شود. برای ما اصفهانی‌ها آیت‌الله منتظری خیلی‌ عزیز تر از خمینی است

نوشته شده در تاريخ سی ام آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و يکم دسامبر ۲۰۰۹ ، 06:48:00 توسط Delbar
منتظری آزادیت مبارک شهری که امیر و حاکمش بی پدر است ... خون همه اهل فضل و دانش هدر است مُلکی که یزید حکمرانش باشد ... اصلاح طلب حسین اش، اخلالگر است

خبرهای کوتاه از مراسم تشییع -

با خاتمه یافتن مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری حضور نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در اطراف حرم حضرت معصومه بیشتر شده است. این نیروها از مردم می‌خواهند که محل را ترک کرده و به تجمع خود خاتمه دهند. هنوز درگیری گزارش نشده و رفتار پلیس با مردم محترمانه توصیف شده است.

10:45 نیروهای شبه نظامی هوادارا دولت به تحریک جمعیت می پردازند. جمعیت علیه بسیج شعار می دهند. همچنین شعارهایی در حمایت از آیت الله صانعی داده می شود.

10:55 درب های حرم مطهر حضرت معصومه بدلیل ازدحام جمعیت بسته شد. هر لحظه به تعداد نیروهای امنیتی افزوده می شود. درگیرهای پراکنده در اطراف حرم میان عزاداران و نیروهای شبه نظامی گزارش می شود.

11:00 استقرار نیروهای امنیتی و یگان های ضد شورش در مصلی شهر قم مستقر شده اند. عزاداران در حال حاضر به سمت بیت آیت الله العظمی منتظری در حال حرکت هستند.

11:15 گروه های مختلف مردمی با شعارهای مختلف مذهبی و سیاسی ب سمت بیت آیت الله منتظری در حرکت هستند. در این میان درگیری های پراکنده ای در اطراف بیت آقای منتظری گزارش شده است. بیت ایشان از مردمی که اطراف خانه ایشان تجمع نموده اند، می خواهند که آرامش خود را حفظ نمایند.

منبع : رویداد و مردمک
ساعتها بوفت ايران است

خبرهای کوتاه از مراسم تشییع

رویداد : درگیرهای پراکنده در اطراف حرم حضرت معصومه گزارش شده است. جمعیت در حمایت از رهبران جنبش سبز شعار می دهند. از بلندگوهای حرم و خیابان های اطراف صدای قران شنیده می شود.
پس از پایان مراسم دفن جمعیت در خیابنهای اطراف حرم بوی‍ژه خیابان ارم مشغول راهپیمایی و سردادن شعارعلیه علی خامنه ای و دولت محمود احمدی نژاد هستند ومسیرهای منتهی به این خیابانها بویژه از طرف صفائیه بسته شده است. جمعیت شعار می دهند: "کروبی بت شکن ، بت بزرگ رو بشکن" و "مزدور برو گمشو".

ندای مرگ بر دیکتاتور شهر قم را در بر گرفته است.

تخمین اولیه جمعیت بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر.

مردم در مقابل بیت آیت الله العظمی منتظری در حال شعار دادن هستند
جنبش راه سبز (جرس): از لحظات نخستین بامداد امروز ، هزاران نفر از مردم ایران که شب را در مقابل بیت آیت الله العظمی منتظری به صبح رسانده اند با سر دادن شعار به عزای از دست رفتن این فقیه وارسته برخاسته اند. مردم شعار میدهند : منتظری نستوه راهت ادامه دارد، حتی اگر دیکتاتور بر ما گلوله بارد - عزا عزاست امروز ، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز، منتظری منتظری ، آزادیت مبارک. به گزارش خبرنگار جرس با وجود اینکه نیروهای امنیتی بسیاری از راهیان به قم را در دروازه های خروجی شهرهای مختلف متوقف کرده و مانع از رسیدن آنها به قم شده اند ، اما هر لحظه بر تعداد مردم سوگوار در مقابل بیت آیت الله العظمی منتظری افزوده می شود. آنها آمده اند تا پیکر رهبر معنوی جنبش سبز را تشییع کنند.

مجاهدی که همه تحسینش کردند


دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸
تسلیت همگان رسید، جز احمدی نژاد و دولتش
مجاهدی که همه تحسینش کردند
سارا اصفهانی

تمامی شخصیت های جمهوری اسلامی دیروز به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی منتظری، مرجع تقلید شیعیان پیام فرستادند و نبودش را فقدانی برای حوزه های علمیه و عالم تشیع خواندند. از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی تا عباس امیر انتظام، قدیمی ترین زندانی سیاسی این نظام. در این میان غایب اصلی، محمود احمدی نژاد، و اعضای دولت وی بودند که با تشکیل ستاد بحران و صدور دستورالعمل ها، دیگران را هم از مشارکت در سوگواری آیت الله منتظری باز می داشتند. از دیگر غایبان می توان از رئیس قوه قضائیه ، رئیس مجلس و نمایندگان مجلس نام برد که تا ساعات پایانی دیشب حتی یک اظهار نظر نیز در این خصوص نکردند.

حجت اسلام احمد منتظری فرزند و رئیس دفتر مرحوم آیت الله منتظری در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت پدرش وی را "بزرگ پاسبان تشیع علوی، رادمرد قهرمان و شجاع اسلام و ایران، اسطوره مقاومت، مجاهدت، فقاهت و دینداری و سرمایه ای کم یاب" خواند.

احمد منتظری در قسمتی از پیام خود نوشته است: "منتظری رفت اما خاطره مبارزات او برای تحقق جمهوری اسلامی با ماست. منتظری رفت اما حق گویی و آزادگی او چراغ راه کسانی است که حلاوت سیره علوی را از درس نهج البلاغه او می جستند و در زندگی و روش او می یافتند. سالها زندان، شکنجه، تبعید، شهادت و جانبازی و تحمل مصائب در دوران ستمشاهی، خیرخواهی و سخت کوشی در رشد و بالیدن نهال انقلاب و جمهوری اسلامی و تلاش مسؤولانه و صادقانه همراه با رهبر فقید انقلاب(ره) از او الگویی بی نظیر برای روحانیت شیعه ارائه کرد. زندگی او همه به تعلیم و تحقیق و تلاش برای عملی ساختن حقایقی که یافته بود، گذشت. مرگ او نیز بی شک جانها و دلها را بیدار، و یاد او برای همیشه خاطره معطر انسان علوی(ع) و حسینی(ع) را تداعی خواهد کرد."



خاتمی: عالم زاهد و مجتهد والا قدر

سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین کشور نیز در پیامی درگذشت این مرجع اعظم شیعه را به خانواده و فرزند وی تسلیت گفت و نوشت: "عالم و متفكر و فقيه بزرگواري رخ در نقاب خاك كشيد كه در عرصه علم و عمل همه عمر پربركت خود را در مسيري كه رضايت خداوند را در آن مي دانست مصروف كرد و براي خدا و خدمت به بندگان او و دفاع از ميهن و مردم، رنجها، در به دري ها و زندانها و شكنجه ها را با سينه اي گشاده تحمل كرد و عزيز ترين سرمايه اش يعني فرزند عزيز و مجاهدش حجه الاسلام والمسلمين محمد منتظري را نيز تقديم انقلاب و راه خدا كرد."

خاتمی همچنین آیت الله منتظری را از همراهان آیت الله خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی دانست که نبودش خسرانی بزرگ برای حوزه های علمیه خواهد بود.



هاشمی رفسنجانی: ثلمه ای برای حوزه های علمیه

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام کوتاهی فقدان آیت الله منتظری را ضربه ای به حوزه های علمیه دانست و ابراز امیداواری کرد که مجموعه آثار آن بزرگوار بتواند این خلاء را تاحدی جبران کند.هاشمی با تسلیت این مصیبت به "آیات عظام و شاگردان ایشان و حوزه های علمیه، مقلدان و مردم شریف استان اصفهان و شهرستان نجف آباد" برای آن مرحوم "واستار آمرزش از درگاه احدیت" شده است.



آیت الله طاهری همیشه بدنبال استیفای حقوق مردم

آیت الله سیدجلال طاهری اصفهانی، روحانی برجسته و امام جمعه سابق اصفهان در پیامی آیت الله منتظری را در زمره افرادی معرفی کرد که یک لحظه از استیفای حقوق مردم دست نکشید.وی در این پیام که خطاب به حجت الاسلام احمد منتظری نگاشته شده نوشته است: "آن بزرگ مرد كه استوانه فقاهت، تقوي، زهد، مجاهدت و عرفان بود سراسر عمر خويش را در ترويج معارف حقه قرآن و اهل بيت و نماياندن چهره ناب اسلام محمدي(ص) سپري نموده و همواره بر استيفاي حقوق حقه مردم پافشاري نمود."



سیدحسن خمینی: ضایعه ای بر جان حوزه علمیه

حجت الاسلام سید حسن خمینی مسئول دفتر و وارث ارشد آیت الله خمینی نیز در پیامی درگذشت آیت الله منتظری را ضایعه ای برای حوزه های علمیه دانست و از وی به عنوان شخصیتی یاد کرد که بیشتر "عمر شريف خويش را در مسير پيشبرد اهداف عاليه اسلام و انقلاب شكوهمند اسلامي سپري كرد".



آیت الله صانعی: شیخ ما و استاد ما درگذشت

آیت الله العظمی صانعی از مراجع تقلید در پیامی به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری از وی بعنوان شیخ و استاد خود نام برد.

آیت الله صانعی در پیامش نوشته است: "اميد آنکه خداوند قادر و توانا و مهربان به همگان توفيق ادامه راهش را که همان ترويج از اسلام راستين يعنی تسليم در مقابل حق و عدالت که همان تسليم در مقابل کمال مطلق ذات باری تعالی باشد را عنايت فرموده و حيات و مماتمان را همراه با حب اهل بيت پيغمبر(صلی الله عليه و آله وسلم) که در طول تاريخ، هميشه با ظالمين به مبارزه برخاسته و با مظلوميت همه جانبه به شهادت رسيدند، قرار دهد."



عباس امیر انتظام: پایبند به اصول اخلاقی

عباس امیر انتظام اولین سخنگوی دولت در جمهوری اسلامی و قدیمی ترین زندانی سیاسی نظام اسلامی نیز در پیامی درگذشت آیت الله منتظری را متاثر کننده دانست و وی را از معدود شخصیت های برجسته دینی خواند که به اصول اخلاقی در زندگی اجتماعی پایبند بودند. وی در قسمتی از پیام خود نوشته است: "دفاع ایشان از حقوق زندانیان سیاسی در دوران تاریک دهه شصت برای ایشان اعتبار و احترام زیادی در جامعه ایجاد کرد. رفتار و منش انسانی ایشان نشان داد که دین در خارج از حوزه قدرت عمومی به خوبی می تواند در خدمت ارزش های مشترک بشری قرار گیرد."



آیت الله خامنه ای: فقیهی متبحر و استادی برجسته

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در پیامی درگذشت آیت الله العظمی منتظری را تسلیت گفت و وی را "فقیهی متبحر و استادی برجسته برای حوزه های علمیه" دانست که شاگردان زیادی از محضر وی استفاده کرده بودند. وی در بخشی از پیام خود نوشته است: "دوراني طولاني از زندگي آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظيم الشان گذشت و ايشان مجاهدات زيادي انجام داده و سختي‌هاي زيادي در اين راه تحمل كردند. در اواخر دوران حيات مبارك امام راحل امتحاني دشوار و خطير پيش آمد كه از خداوند متعال مي‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خويش بپوشاند و ابتلائات دنيوي را كفاره آن قرار دهد."



آیت الله بیات زنجانی: در معرفت همانند سلمان

آیت الله بیات زنجانی از دیگر مراجع تقلید نیز در بیانیه ای آیت الله منتظری را "در معرفت همانند سلمان و در زندگی دنیایی همانند اباذر و در دفاع از حریم اسلام و فقاهت جعفری(ع) نظیر مفید" دانست.



گروهها و تشکل های ملی

نهضت آزادی ایران، شورای فعالان ملی مذهبی، حزب ملت ایران، جاما، جبهه ملی ایران ، جنبش مسلمانان مبارز ، جامعه زنان انقلاب اسلامی ایران ، دفتر تحکیم وحدت و دفتر ادوار تحکیم وحدت در بیانیه مشترکی درگذشت آلله منتظری را تسلیت گفتند و از مردم دعوت کردند در مراسم سوگواری آن مرحوم شرکت کنند. در این بیانیه مشترک آیت الله منتظری شخصیتی خوانده شده که پس از نیم قرن مبارزه با استبداد در "بیست سال اخیر ضمن تحمل انواع حصرها و محدودیت ها کماکان مدافع حقوق انسان ها" بوده است.



جبهه مشارکت: مجتهدی زمانشناس و ستم ستیز

جبهه مشارکت ایران اسلامی در اطلاعیه ای درگذشت آیت الله منتظری را تسلیت گفت و ایشان را "اسوه یک عالم دینی و مجتهدی زمانشناس و ستم ستیز در همه عمر بود و جز بر مدار حق و عدل زندگی نکرد و عطای دفاع از حقوق انسان را به لقای قدرت بخشید" خواند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "او در روزگار ما چراغ راهی برای تلفیق دینداری و سیاست و پایبندی به حقوق بشر در متن آموزه های اسلامی بود و تا آخرین لحظه حیات از نورافشانی برای جلوگیری از آفت ها و انحرافات و کجی ها و بی عدالتی هایی درخت "جمهوری اسلامی ایران"، که با مجاهدت و خون دل پرورده بود، خود داری نکرد و زندگی خود را وقف اعتلای کلمه حق کرد و از هیچ ملامت و سختی و هزینه ای و... نهراسید."



مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: عصاره فضایل علمی

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز که یک تشکل اصلاح طلب روحانی است در بیانیه ای آیت الله منتظری را عصاره فضایل حال حاضر حوزه های علمیه سراسر کشور دانست.این تشکل روحانی در بیانیه خود نوشته است: "هنر منتظری تنها در فهم و درک عمیق دینی نبود. او در تمام فراز و نشیب های زندگی اش آینه تمام نمای عمل دینی نیز بود. مبارزه با خفقان ستمشاهی و تحمل زندان و شکنجه و درد و رنج، حقگویی و استقامت در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، خیرخواهی و از خود گذشتگی در برابر مصالح مردم و جامعه و فریفته نشدن به عناوین و مقامات اعتباری دنیای بی اعتبار، رفتاری عزت مندانه ای بود که از انسانهای عزیز الوجودی چون او سرفرازی می نمود."



سازمان مجاهدین انقلاب: حق گرایی و شجاعت بی مانند

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم با صدور اطلاعیه ای در گذشت آیت الله منتظری را که "عالمی خداترس و دین باور، ژرف اندیش و آگاه به زمانه و عزیز و آزاده بود" به مردم تسلیت گفت. این حزب سیاسی در قسمتی از اطلاعیه اش نگاشته است: "حق گرایی و صراحت و شجاعت او نشانی از زلال حق گرایی و صراحت و شجاعت علوی داشت و علم و دانش بی مانندش مخالفانش را نیز به اعتراف و تکریم وامی داشت. او از جمله عالمان ربانی و آخرت اندیشی بود که گوهر نایاب و نیاز مبرم زمانه و حجت مسلمانی ما و افتخار دینداری و دلیل راه دیندارانند. و چه تأسف بار است از دست دادن عالمی چون او در زمانه ای که بیش از هر زمان دیگری به وجودش نیازمند بودیم. و به راستی اگر نبود اعتقاد به خداوند متعال و اعتماد به مشیت حکیمانه او چه سخت و ناباورانه می نمود از دادن انسان های بزرگی همچون او."

مراسم تدفین آیت الله حسینعلی منتظری برگزار شد


مراسم خاکسپاری آیت الله حسینعلی منتظری با حضور جمعیت بزرگی از هوادارانش و شخصیت های مذهبی و سیاسی ایران در قم برگزار شد.

پیکر آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه و از منقدان سرشناس رهبران کنونی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذرماه) در شهر قم، محل اقامت او، تشییع و پس از اقامه نماز به امامت آیت الله موسی شبیری زنجانی در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

براساس خبرهای رسیده، مراسم تشییع حدود ساعت ۹ بامداد از برابر خانه آیت الله منتظری آغاز شد در حالیکه جمعیت کثیری از عزاداران، خودرو حامل پیکر آیت الله فقید را تا محل اقامه نماز میت مشایعت می کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - قبل از اقامه نماز، پیام تسلیت آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و پس از آن، پیام احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری، قرائت شد.

بر اساس این گزارش، احمد منتظری در سخنان خود از سوگواران خواست تا پس از پایان مراسم نماز، صحن حرم را ترک کنند و از آنان دعوت کرد تا در مراسم عزاداری که بعد از ظهر دوشنبه در حسینیه آیت الله برگزار می شود شرکت کنند.

خبرگزاری رویتر به نقل از شاهدان عینی، شمار عزاداران را "صدها هزار تن" گزارش کرده و سایت کلمه، متعلق به میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت، هم گفته است که تشییع پیکر آیت الله منتظری با حضور صدها هزار نفر از نقاط مختلف کشور به سوی حرم حضرت معصومه تشییع شد.

آقای موسوی که از روز گذشته در قم حضور داشته و گزارش شده که مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از رهبران مخالف دولت، و شماری از مراجع تقلید، روحانیون ارشد و فعالان سیاسی منتقد دولت، از جمله آیت الله یوسف صانعی، آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، محمود هاشمی شاهرودی، قربانعلی دری نجف آبادی، علی اکبر محتشمی پور، هادی غفاری، هادی خامنه ای (برادر رهبر جمهوری اسلامی)، غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران، حبیب الله پیمان و عزت الله سحابی از چهره های ملی مذهبی در مراسم تشییع حضور داشته اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت و محمد خاتمی رئیس جمهور سابق نمایندگانی را برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری به قم فرستاده بودند. از طرف آقای هاشمی رفسنجانی، آقایان نوری شاهرودی و علمی حسینی و از طرف آقای خاتمی نیز محمد شریعتی دهاقان در این مراسم شرکت داشتند.

آقایان موسوی و کروبی به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری عزای عمومی اعلام کرده و از مردم خواسته بودند در مراسم عزاداری آیت الله شرکت کنند.

برخی گزارش ها حاکی از آن بوده که ماموران دولتی در چند شهر از جمله تهران، از عزیمت چند دستگاه اتوبوس حامل فعالان سیاسی منتقد دولت برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری جلوگیری کرده اند یا به بازرسی آنها پرداخته اند.

یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که در جریان مراسم تشییع جنازه در قم، محدودیت امنیتی چندانی به چشم نمی خورد، اما حضور مأموران امنیتی محسوس بود.

سایت کلمه هم از اقدام ماموران در متوقف ساختن یک اتوبوس حامل دانشگاهیان و فعالان سیاسی که از تبریز عازم قم بوده خبر داده است.

از تظاهرات مخالف دولت در مراسم تشییع جنازه گزارشی دریافت نشده اما سایت کلمه در خبری پیرامون این مراسم گفته است که "جمعیت حاضر همچنین نمادهای سبز رنگی با خود حمل می کردند" و به نقل از حاضران افزوده است که "حضور نیروهای امنیتی بسیار چشمگیر است اما تا کنون هیچ درگیری و برخوردی صورت نگرفته و گزارش نشده است."

یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که در جریان تشییع پیکر آیت الله منتظری، برخی شعارهای متداول مخالفان هم داده شد. به گفته وی در بعضی از این شعارها به تندی از رهبران ایران انتقاد می شد.

واحد مرکزی خبر، خبرگزاری وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در خبری نوشته است: "در حاشیه مراسم تشییع و تدفین آیت الله حسینعلی منتظری و با وجود درخواست خانواده ایشان درباره پرهیز از منحرف کردن این مراسم، عده ای سعی کردند با شعارهای افراطی و ساختارشکن، فضایی جنجالی و ملتهب به وجود آورند که با واکنش مردم روبرو شدند".

گفته می شود که آیت الله منتظری وصیت کرده بود در محلی در حرم حضرت معصومه در قم دفن شود اما با توجه به اختلاف وی و رهبری جمهوری اسلامی، در مورد اجرای این خواست آیت الله فقید تردیدهایی ابراز می شد.

پیش از تدفین آیت الله منتظری، سایت پارلمان نیوز، پایگاه جناح اصلاح طلب مجلس موسوم به فراکسیون خط امام، گزارش کرد که موافقت اولیه برای خاکسپاری آیت الله منتظری در حرم حضرت معصومه کسب شده است.

این سایت به نقل از ناصر منتظری، نوه آیت الله، گزارش کرد که موافقت اولیه برای دفن آیت الله در کنار مزار محمد منتظری، فرزند او در داخل حرم، گرفته شد.

ناصر منتظری به خبرنگار پارلمان نیوز گفت که "اگر اختلافاتی بر سر محل دفن ایشان مطرح بوده، بین خود مسئولان بوده و به بیت ایشان چیزی منتقل نشده است."

ناصر منتظری در مورد وصیت نامه آیت الله منتظری گفته است که این وصیت نامه در اختیار فرزند ارشد آیت الله است و قرار است در سایت آیت الله منتظری قرار گیرد.

در ایران مراسم روز سوم، هفتم و چهلم درگذشتگان هم به طور سنتی رایج است و انتظار می رود به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری، چنین مراسمی در نقاط مختلف ایران برگزار شود.

براساس برخی گزارش ها، به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری، مراسم سوگواری در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد.

گزارش های رسیده از تعطیلی بازار و برگزاری مراسم عزاداری در نجف آباد، محل تولد آیت الله منتظری حکایت دارد.

از اصفهان هم به نقل از شاهدان عینی خبر می رسد که مردم عزادار در میدان امام خمینی تجمع کرده و مشغول عزاداری بوده اند.

در اين تجمع که ابتدا از باغ ملي سپس به بازار و بعدا به مقابل فرمانداري کشيده شد تعداد اندکي از نيروهاي بسيجي حضور داشتند که با يورش مردم به سوي انها ب

در اين تجمع که ابتدا از باغ ملي سپس به بازار و بعدا به مقابل فرمانداري کشيده شد تعداد اندکي از نيروهاي بسيجي حضور داشتند که با يورش مردم به سوي انها به داخل اداره اموزش پرورش روبروي فرمانداري فرار کرده و درها را بستند

در دومين روز در گذشت ايت الله منتظري مردم نجف اباد در تجمعي عظيم اعتراض خود را نسبت به بيانيه رهبر به مناسبت در گذشت ايشان با شعار پيام سيد علي توهين

در دومين روز در گذشت ايت الله منتظري مردم نجف اباد در تجمعي عظيم اعتراض خود را نسبت به بيانيه رهبر به مناسبت در گذشت ايشان با شعار پيام سيد علي توهين به مرجع ما ابراز کردند