Monday, August 1, 2011

چه کسانی در قتل دانشمندان هسته ای نقش دارند

درحالی که حیدر مصلحی اعلام کرده دستگاه اطلاعاتی کشور هنوز درباره دست داشتن سرویس های اطلاعاتی وامنیتی کشورهای دیگر در ماجرای قتل داریوش رضایی نژاد به نتیجه قطعی نرسیده، وزیر دفاع ضمن اعلام "افزایش اقدامات حفاظتی" برای "تامین امنیت دانشگاهیان" ابراز امیدواری کرده است که "تروریست های موساد و دیگر دستگاه های اطلاعاتی خارجی" مرتبط با این پرونده بزودی شناسایی شوند.





سرتیپ پاسدار احمد وحیدی با بیان اینکه "اقدامات حفاظتي براي تأمين امنيت دانشگاهيان كشور توسعه مي‌يابد" گفته است:"مسئولان امنيتي كشور مطمئنا تلاش‌هاي خود را براي امنيت دانشمندان و دانشگاهيان كشور توسعه خواهند داد و اميدواريم هر چه زودتر تروريست‌هاي وابسته به موساد و يا ديگر دستگاه‌هاي اطلاعاتي خارجي شناسايي و مورد برخورد قرار گيرند."



وی در عین حال درباره اقداماتی که تاکنون برای حفاظت از دانشمندان ایرانی صورت گرفته است نیزگفته:" دوستان ما در مسئوليت‌هاي حفاظتي به اين موضوع توجه دارند اما حجم بالاي دانشمندان و نخبگان كشورمان به گونه‌اي است كه براي تك‌تك آنان حفاظت فيزيكي خاص شايد نتوان گذاشت، البته دشمن با در بسته مواجه شده و در واقع به سنگ مي‌كوبد كه دانشمندان و دانشجويان كشورمان را از ما مي‌گيرد."



البته وزیر دفاع و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران هم مانند مقامات دیگر بر "دانشجو" بودن داریوش رضایی نژاد تاکید و اضافه کرده:" دشمنان تاكنون ترور اساتيد دانشگاه‌هاي كشورمان را دنبال مي‌كردند امام امروز ترورهاي خود را به حوزه دانشجويان كشورمان رسانده‌اند و اين اقدامات نشان مي‌دهد كه آنان با يك ملت مواجهند. طبيعتاً دشمن تلاش دارد در كشور ايجاد رعب و وحشت كند و از دسترسي به پيشرفت‌هاي علمي در ايران اسلامي مانع شود."



اتهام دست داشتن اسراییل و آمریکا در ترور داریوش رضایی نژاد درشرایطی از سوی مقامات جموری اسلامی مطرح می شود که هفته گذشته ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی دست داشتن در ترور این چهره دانشگاهی ایرانی را تکذیب کرده بود. مقامات اسراییلی اما تاکنون نسبت به این مساله واکنشی نشان نداده اند.



اعلام افزایش اقدامات حفاظتی برای تامین امنیت دانشگاهیان کشور و گرفتن انگشت اتهام به سوی کشورهای غربی و اسراییل در حالی است که ماه گذشته نیز محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران از "راه اندازی موج جدید ترورها توسط دشمنان انقلاب" خبرداده بود.



فرمانده کل سپاه به خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی همچنین گفته بود: "هم اکنون در مقطعی هستیم که احساس می شود دشمنان ما در برنامه هایی که از قبل تعیین کرده بودند به شکست رسیده اند و در این مقطع طبیعی است که این اقدامات ترور فیزیکی و ناامنی را توسعه دهند.البته اطلاعات و شواهدی هم از این حرکت های اخیرا بدستمان رسیده است که راه آن هوشیاری دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و همه مسئولان بخش های مختلف است."



محمدعلی جعفر همچنین در این اظهاراتش با اعلام اینکه "مسئولیت حفاظت از دانشمندان هسته ای کشور از سال 1389 را سپاه بر عهده گرفته است" افزوده بود: "با این حال در این زمینه هوشیاری بیشتر، آماده باش و توجه خاص به موارد مشکوک مورد نظر است."







به سرنخ رسیدیم



اظهارات وزیر دفاع در شرایطی بیان می شود که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که " پرونده آقاي رضايي نژاد در دست پيگيري است و سرنخ‌هايي نيز به دست آمده است اما هنوز به اينكه سرويس‌هاي اطلاعاتي پشت اين حركت هستند، نرسيده‌ايم."



وی همچنین با اشاره به ماجرای قتل مجید شهریاری، از دیگر افراد و چهره های دانشگاهی مرتبط با برنامه هسته ای کشور که آذرماه سال 1389 براثر انفجار بمب جاگذاری شده بر خودروی شخصی اش کشته شد نیز گفت: "در اين رابطه خبرهاي خوبي را اعلام خواهيم كرد."



گفته های متناقض دو وزیر دولت محمود احمدی نژاد درباره عوامل دخیل در کشته شدن داریوش رضایی نژاد در شرایطی است که درباره رشته ، درجه تحصیلی و ارتباط وی با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نیز گزارش های متضاد و متناقضی منتشر شده است.



داریوش رضایی نژاد عصر روز شنبه 1 مردادماه مقابل در منزل خود در تهران توسط دو فرد موتور سوار مسلح به ضرب گلوله به قتل رسید و همسرش نیز که گفته می شود از همکاران وی بود مجروح شد.



طی دوسال گذشته چند تن از چهره های دانشگاهی کشور که اخبار متناقضی درباره همکاری آنها با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی منتشر شده به قتل رسیده اند. از جمله مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران در 22 دی ماه 1388بر اثر انفجار بمب کشته شد. مجید شهریاری از اساتید دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در 8 آذر 1389 به صورتی مشابه بر اثر انفجار بمب کشته شد. فریدون عباسی رییس کنونی سازمان انرژی اتمی کشور نیز همزمان با ترور مجید شهریاری مورد تهاجمی مشابه قرار گرفت که البته تنها به جراحت وی منجر شد. او از اعضای سپاه پاسداران و از اساتید فیزیک دانشگاه امام حسین، وابسته به این نهاد نظامی است.



ماجرای قتل و مرگ چهره های دانشگاهی کشور که مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بوده اند تنها به همین چند مورد خلاصه نمی شود. پیش از این در بهمن ماه سال 1385 نیز با مدتی تاخیر اعلام شد اردشیر حسین پور، یکی از دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی و از محققان دانشگاه مالک اشتر (وابسته به وزارت دفاع و نیروهای مسلح) نیز بر اثر "گازگرفتگی" در منزل خود در شیراز فوت کرده است.







انتشار مشخصات دانشمندان هسته ای



قتل یا ترور دانشمندان مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در شرایطی طی سال گذشته افزایش یافته که ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو ریاست‌جمهوری، بانک اطلاعاتی 15هزار و 268 دانشمند، پژوهشگر،‌ استاد، دانشجو و مخترع حوزه فن‌آوری نانو،‌ فیزیک هسته‌ای و شیمی کشور را شامل مشخصات و نشانی محل خدمت و سکونت روی پایگاه اینترنتی این ستاد منتشر کرد که مورد انتقاد شدید رسانه ها قرار گرفت.



این ستاد در مقدمه گزارش بانک اطلاعاتی خود نوشته بود: "بانک اطلاعاتی، افراد فعال، جزئیات فعالیت‌ها و دستاوردهای متخصصان داخلی را در کنار همدیگر جمع آوری می‌کند تا با ارائه مستندات موجود، به نوعی افراد فعال داخلی را معرفی کند. برخی از اطلاعات قابل دریافت درباره افراد موجود در این بانک عبارتند از: نام و نام خانوادگی، پست الکترونیک، زمینه تحقیقاتی، رشته تحصیلی، شغل، محل اشتغال، تصویر چهره، مقالات، پایان نامه‌های دانشجویی، کتب منتشره، نحوه تماس."



روزنامه تهران امروز با انتقاد از این مساله در 22 آذرماه 1389، یکماه پس از ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی دراین باره نوشت: "اکثر قریب به اتفاق افرادی که مشخصات آنها در این بانک اطلاعاتی قابل دسترسی است در بخش‌های مختلف مربوط به فن‌آوری هسته‌ای و نانو کشور مشغول فعالیت هستند و جالب اینکه سمت و محل اشتغال و نشانی و تلفن و ایمیل تمامی آنان در این بانک اطلاعاتی قابل بهره‌برداری برای دشمنان کشور است که از جمله آنان می‌توان به 9 تن از استادان و دانشجویان فیزیک، نانو و شیمی دانشگاه امام حسین(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد."



البته پس از افزایش انتقادات از انتشار عمومی این بانک اطلاعاتی، مسئولان این ستاد توسعه فن‌آوری نانو ریاست‌جمهوری متن مشخصات و اسامی دانشمندان همکار در پروژه های هسته ای جمهوری اسلامی را حذف کردند اما همچنان تصاویری از این آمار و اطلاعات در اینترنت موجود است. (تصویر)

در محکومیت ترور شخصیت احمد باطبی

جمعی از روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، فعالان دانشجویی و سیاسی با انتشار نامه ای حملات به احمد باطبی، چهره سرشناس جنبش دانشجویی را محکوم کردند.در این نامه با تاکید بر اینکه "احمد باطبی بهترین سال های عمر و جوانی اش را در پای ایستادگی بر روی آرمان های جنبش دانشجویی ومبارزه بر علیه استبداد دینی وقف نمود" آمده است: البته اینگونه اقدامات ایذایی جدید نیست و یکی از حربه های اصلی حاکمیت برای از میدان به در کردن مخالفان است.




متن این نامه و اسامی امضا کنندگان در پی می آید.



در روزهای اخیر شاهد شدت گرفتن حملات تخریبی علیه احمد باطبی فعال شناخته شده دانشجویی و زندانی سیاسی سابق هستیم.



بی تردید این حملات اگرچه شخص وی را نشانه گرفته است اما اهدافی فراتر را دنبال می کند. مروری بر مواضع وزیر اطلاعات و فعالیت های پیدا و پنهان نیروهای امنیتی آشکار می سازد که پروژه جدیدی برای ترور شخصیت فعالان دانشجویی و سیاسی خارج از کشور کلید خورده است تا با طرح اتهامات واهی وجهه مخالفان سیاسی مخدوش گردد.



البته اینگونه اقدامات ایذایی جدید نیست و یکی از حربه های اصلی حاکمیت برای از میدان به در کردن مخالفان است تا با فراغت خاطر به چپاول منابع عمومی و برخورداری از موهبت تملک انحصاری قدرت بپردازد. البته آگاهی افکار عمومی و بصیرت اپوزیسیون می تواند این حربه را خنثی سازد.



در این میان گزافه گویی های حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و بلوف زنی های وی در خصوص نفوذ در اپوزیسیون زمینه ای شده است تا اتهام بی اساس "ارتباط سازمان یافته" و "همکاری اطلاعاتی" با دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی به احمد باطبی نسبت داده شود.



ما به عنوان کسانی که شاهد فعالیت های این کوشنده سابق جنبش دانشجویی و روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر فعلی بوده ایم، اینگونه اقدامات موهن و غیراخلاقی را محکوم می کنیم. احمد باطبی بهترین سال های عمر و جوانی اش را در پای ایستادگی بر روی آرمان های جنبش دانشجویی ومبارزه بر علیه استبداد دینی وقف نمود.



بسی مایه تاسف است فردی که سال ها در زندان های مخوف جمهوری اسلامی بوده و شکنجه های طاقت فرسایی را تحمل نموده است و هنوز از عوارض سنگین روحی و جسمی آنها رنج می برد و در وجودش آثار باقی مانده زخم های سیستم امنیتی و عمله استبداد دینی دیده می شود، به ادعاهای واهی "همکاری مستمر با مامورین وزارت اطلاعات" و "لو دادن مبارزان" منتسب گردد.



البته ما دراین نامه، در مقام داوری پیرامون مواضع نظری، کارنامه عملکرد و مسائل مربوط به حوزه خصوصی وی نیستیم بلکه اتهام ناجوانمردانه "نفوذی وزارت اطلاعات" و برخوردهای غیراخلاقی جهت تخریب شخصیت او را قاطعانه محکوم می کنیم.



به باور ما، شایسته است نیروهای دموکراسی خواه و بویژه فعالان دانشجویی با هوشیاری مراقب این اقدامات توطئه آمیز باشند که هدف تخطئه جنبش دانشجویی ایران و تضعیف کارزار برای دموکراسی و حقوق بشر را دنبال می کند.







عنوان نام خانوادگی نام ردیف



فعال حقوق بشر احمدی رامین 1



روزنامه نگار وفعال دانشجویی سابق اردشیر زارع زاده حسن 2



فعال سابق دانشجویی ازرحیمی آرنوش 3



فعال دانشجویی اصلاحچی مرتضی 4



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی افشاری علی 5



هنرمند اقبالی داریوش 6



فعال سیاسی اکبرزاده پژمان 7



فعال سیاسی و استاد دانشگاه اکبری حمید 8



فعال زنان اکرمی سارا 9



عکاس روزنامه نگار امانی کیان 10



فعال سیاسی امینی مهدی 11



فعال حقوق کودک ایرانی بهاره 12



فعال زنان باور شهلا 13



فعال حقوق بشر بداغی احسان 14



فعال سیاسی و استاد دانشگاه برقعی محمد 15



فعال حقوق بشر برومند لادن 16



فعال حقوق بشر پرهیزی سهیل 17



فعال زنان و فعال سابق دانشجویی پور آقایی سپیده 18



فعال سیاسی پور واحدی علی 19



فعال سیاسی پورزند بنفشه 20



مدافع حقوق بشر پورزند لیلی 21



فعال دانشجویی تهرانی حامد 22



نویسنده و شاعر ثانی خسرو 23



روزنامه نگار جامی مهدی 24



مدافع حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی جهاندار پویا 25



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی حبیبی سعید 26



فعال سیاسی و پژوهشگر حریری مهرداد 27



فعال سابق دانشجویی حسن پور ستاره 28



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی حقیقت جو فاطمه 29



فعال دانشجویی حکیم زاده عباس 30



فعال سیاسی خرسندی عباس 31



فعال زنان و روزنامه نگار داوودی مهاجر فریبا 32



فعال سیاسی و دیپلمات سابق درویش محمد حسین 33



نویسنده و شاعر دلیری محسن 34



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی رشیدی امیر 35



روزنامه نگار رضایی شیده 36



روزنامه نگار روزبه اردوان 37



فعال سابق دانشجویی ریاحی امین 38



فعال سیاسی سازگارا محسن 39



فعال دانشجویی ساعدی علی 40



هنرمند سبحانی آرش 41



روزنامه نگار سنجری کیانوش 42



فعال حقوق بشر سهرابی سارا 43



فعال سیاسی سیاووشی رضا 44



فعال دانشجویی سیما سلمان 45



فعال سیاسی شاه حسینی رضا 46



فعال سیاسی شکرابی اردلان 47



فعال زنان صبری بانو 48



روزنامه نگار وفعال سابق دانشجویی صحتی کوروش 49



روزنامه نگار صدر بنیامین 50



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی صفری پرویز 51



روزنامه نگار صف سری بیژن 52



فعال سابق دانشجویی صفوی سیاوش 53



فعال دانشجویی طبرزدی علی 54



فعال دانشجویی طبرزدی حسین 55



فعال دانشجویی عباس زادگان بابک 56



فعال زنان عباسقلیزاده محبوبه 57



فعال سیاسی عباسی غلام 58



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی عطری اکبر 59



هنرمند عمویی کیوان 60



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی علیپور مزدک 61



فعال سیاسی فرجی منصور 62



فعال سیاسی فروزان کیوان 63



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی فریدی ناصح 64



فعال سیاسی فولادی فیروزه 65



فعال سیاسی قاسمی امیر 66



فعال سابق دانشجویی قاضی نوری نائینی سید رضا 67



فعال سیاسی کاویانی کیان 68



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی کحال زاده هادی 69



فعال سیاسی کرد امین 70



فعال سابق دانشجویی کیانی علیرضا 71



فعال سیاسی و پژوهشگر گنجبخش امیر حسین 72



فعال حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی گودرزی کوهیار 73



فعال سابق دانشجویی ماجدی مهرداد 74



فعال سیاسی ماسالی حسن 75



فعال سابق دانشجویی مبین رضا 76



فعال زنان محمودی ستاره 77



فعال دانشجویی محمودیان پویان 78



فعال سیاسی و فعال سابق دانشجویی مدادی احمد 79



روزنامه نگار مطمئن فر آویده 80



فعال دانشجویی معماریان امیر 81



مدافع حقوق بشر منفرد اشکان 82



فعال دانشجویی مهرانی بهزاد 83



روزنامه نگار موسوی سید داوود 84



فعال دانشجویی موسوی علیرضا 85



روزنامه نگار وفعال سابق دانشجویی میر دامادی سراج الدین 86



روزنامه نگار نجدی یوحنا 87



هنرمند نجفی شاهین 88



فعال سیاسی نجفی کاظم 89



فعال زنان نشاط پری 90



فعال هویت طلب کرد نصری صباح 91



استاد دانشگاه و فعال سابق دانشجویی نظامی نرج آباد بورگان 92



فعال سابق دانشجویی نظری علی 93



فعال سیاسی نوجو شیوا 94



فعال سیاسی و استاد دانشگاه نوربخش مهدی 95



روزنامه نگار نوری زاده علیرضا 96



فعال سیاسی نیکنام امینی مجید 97



روحانی منتقد هدایتی محمد 98



فعال سیاسی همتی رحیم 99



روزنامه نگار و فعال سیاسی واحدی سید مجتبی 100



روزنامه نگار ولی زاده رضا 101



فعال دانشجویی ویس مرادی سجاد 102


اعتراض هاشمی به فرار مغزها و...

اعتراض هاشمی به فرار مغزها و...


رویدادهای جلسه دیروزمجلس

رویدادهای جلسه دیروزمجلس


تذکر به نمایندگان مجلس

در حوزه دخالت های رهبر قرار گرفت





تقریبا کلیه خبرگزاری های داخلی، روز گذشته گزارش هائی از جدال لفظی میان علی لاریجانی رئیس مجلس و کوچک زاده نماینده ای که در لیست سپاه و امنیتی ها به مجلس هشتم فرستاده شد دادند. شرح مفصلی درباره شرایط و مدارس تحصیلی نمایندگان میاندوره ای و...



همه آن بحث ها یکطرف، این جمله یکی از باصطلاح نمایندگان حاضر در مجلس هشتم بنام جهانبخش محبی نیا، با صدای بلند خطاب به کوچک زاده یکطرف:



"رهبر خواسته اند "به آنها که مجلس را بر هم می زنند تذکر داده شود".



تفسیر این جمله چه می توان باشد جز این که حتی تذکرهای آئین نامه ای در مجلس را علی خامنه ای تعیین می کند.



خودمحوری، مانند همه نمونه های تاریخی، استبداد و خودکامگی را بدنبال می آورد و معنای جمله بالا جز این نیست.



شاید در آینده از بیت رهبری دستور صادر شود در توالت های مجلس را از صبح که کار مجلس شروع می شود، تا ظهر که وقت نماز است ببندند تا نمایندگان بهانه ای برای در رفتن از جلسات نداشته باشند. دراین صورت بر این مجلس، توسط خود نمایندگان همان خواهد رفت که میرزاده عشقی در باره مجلسی که به استبداد رضاشاه رای داد سرود: بر چنین مجلس و کر و فرش باید.....

حمایت مالی جمهوری اسلامی از رژیم اسد

حمایت مالی جمهوری اسلامی از رژیم اسد




رادیو فرانسه : فرفیگارو، نشریه صبح چاپ پاریس، به نقل از برهان غلیون، متفکر سوری، از مخالفان رژیم بشار اسد که در فرانسه در تبعید بسر می برد، می نویسد: کار رژیم بشار اسد به پایان رسیده است اما پرسش اساسی در اینجاست که چگونه این رژیم سقوط خواهد کرد؟ همین نشریه در ادامه می نویسد در طی حدود چهار ماه و نیم از آغاز اعتراضات نسبت به رژیم بشار اسد، تظاهرات کنندگان با خون خود برگ دیگری از تاریخ سوریه را به نگارش درآورده اند. خیابانها دیگر بیمی از حضور آلات و ادوات نیروهای امنیتی ندارند. حکومت اسد در صحنه بین المللی به انزوا کشیده شده است و رژیم بدلیل سرکوبها، مشروعیت خود را از دست داده است. با این وجود بشار اسد همچنان مقاومت می کند.



برهان غلیون، در ادامه متذکر می شود که سوریه در برابر شرایط دشواری قرار گرفته است: از یک سو رژیم که تصمیم گرفته است تا هرگونه اعتراضی را سرکوب نماید، با شکست روبرو شده است و اکنون تنها به نجات خود می اندیشد و از سوی دیگر، جوانان دیگر نمی توانند به عقب برگردند. بدین جهت اوضاع کشور سوریه طی چند ماه اخیر بی ثبات شده است و کشور را به جنگ داخلی کشانده است.

فیگارو همچنین به نقل از یک جوان سوری می نویسد هر چه بیشتر رویاروئی میان مخالفان و رژیم به طول انجامد، حمایتها نسبت به رژیم اسد کاهش خواهد یافت. این درحالیست که گروه بزرگی از هنرمندان این کشور، اکنون به مخالفان پیوسته اند.



به رغم ادامه اعتراضات مردم سوریه و تلاشهای مخالفان و به ویژه جوانانی که پدران و مادرانشان آنها را به ادامه اعتراضات تا سرنگونی اسد و رسیدن به آزادی حمایت می کنند، فیگارو خاطرنشان می کند بشار اسد هنوز تعدادی کارت در دست دارد: از یک سو بحران لیبی، گزینه دخالت نظامی را از این رژیم دور می کند و از سوئی متحدش، جمهوری اسلامی کمکی بالغ بر پنج میلیارد و هشتصد میلیون دلار در بانک مرکزی سوریه واریز کرده است که این کمک برای رژیم اسد بسیار موثر واقع شده است. فیگاور همچنین به نقل از یک مقام بلندپایه سوری متذکر می شود که جمهوری اسلامی به ترکیه برای هرگونه حمله نظامی به سوریه هشدار داده است و از طرف دیگر ایالات متحده آمریکا برای حفظ امنیت نیروهای خود به هنگام خروج از خاک عراق در پایان سال جاری میلادی، به جمهوری اسلامی نیاز دارد؛ و بنا بر دلایل ذکر شده، این عوامل باعث شدند تا فشار زیادی بر اسد، از سوی غرب وارد نشود.



لوموند، نشریه عصر چاپ پاریس، نیز با تاکید برسرکوب معترضان در آستانه ماه رمضان به نقل از یک فعال سوری که نخواسته است نامش فاش شود، یادآور می شود که از زمان آغاز اعتراضات تاکنون، در حدود بیست جمعه در سوریه شاهد حضور معترضان در خیابانها بودیم؛ این درحالیست که با فرارسیدن ماه عبادت، رژیم می داند که هر روز، جمعه خواهد بود. به گفته همین فعال سوری، رژیم در حالی یک روز پیش از آغاز ماه مبارک دست به این سرکوب خونین می زند و حتی مساجد نیز از حملات آنان در امان نمی ماند که تلاش دارد تا از این راه مسلمانان را تحریک نماید تا جائی که شاید موفق شود تا در میان آنان، درگیریهای مذهبی را نیز دامن بزند.



لوموند در جائی دیگر، در همین ارتباط می نویسد کمیته های هماهنگی در سوریه، بدنبال سرکوب خونین روز گذشته، در شهر حما، در فراخوانی از "تمامی کسانی که تاکنون نسبت به جنایتهای این رژیم در تردید هستند"، خواسته اند تا به جنبش معترضان و مردم سوریه بپیوندند.