Monday, November 3, 2014

عزت‌الله ضرغامی: بار گرانی که می‌رود

عزت‌الله ضرغامی: بار گرانی که می‌رود


سرنوشت مبهم پرونده زمین‌خواری جواد لاریجانی

سرنوشت مبهم پرونده زمین‌خواری جواد لاریجانی

دو سال و نیم بعد از انتشار اسناد زمین‌خواری جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، همچنان سرنوشت این پرونده مسکوت مانده است.

به گزارش تقاطع، اسناد محرمانه مربوط به زمین‌خواری جواد لاریجانی که نخستین بار روز ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۱، توسط وب‌سایت بامدادخبر، متعلق به دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران انتشار یافت، مجموعه‌ای از نامه‌نگاری‌های داخلی انجام‌شده در وزارت جهاد کشاورزی و نیز نامه‌نگاری‌ها میان این وزارت‌خانه با دستیار ویژه بیت رهبری و خود جواد لاریجانی است که در آن‌ها به تفصیل از «تصرف عدوانی» بیش از ۳۴۲ هکتار از اراضی ملی در اطراف ورامین، پرده برداشته شده است.
در این نامه‌ها همچنین به حفر چندین حلقه چاه غیرمجاز در این زمین‌های تصرفی، و نگهداری غیرقانونی بیش از ۹۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ نفر شتر در دامداری‌های احداث شده در این زمین‌ها توسط جواد لاریجانی اشاره شده بود.
اسناد منتشرشده حاکی از آن بود که محمدجواد لاریجانی از سال ۱۳۸۷ چندین بار مورد پیگرد قضایی قرار گرفته اما در تمامی پرونده‌ها، با وجود ادله لازم، «عدم پیگرد» صادر یا پرونده به صورت مفتوح رها شده است.
اما اولین واکنش جواد لاریجانی نسبت به انتشار این اسناد، یک ماه بعدتر در اواخر تیرماه ۱۳۹۱ و بعد از آن صورت گرفت که علی مطهری، عضو اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی و از جمله بستگان سببی خانواده لاریجانی (علی لاریجانی همسر خواهر مطهری است) در واکنشی بی‌سابقه به اعلام جرم دادستان تهران علیه خود، از وی خواست تا به جای محدود کردن آزادی«نمایندگان»، «تکلیف پرونده» کسانی چون محمدجواد لاریجانی را روشن کند.
در پی این اظهارات، جواد لاریجانی در مقام ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در مصاحبه‌ای با وب‌سایت این ستاد، کشاورزی را در خانواده خود یک «سنت» نامید و گفت: «مواردی که علیه من در رسانه‌ها تبلیغ شده باعث افتخار من است. من افتخار می‌کنم که با زحمت بیش از ۲۰ سال توانسته‌ام ولو یک وجب از خاک میهنم را آبادتر کنم.»
همچنین جواد لاریجانی در روز ۷ آذر ۱۳۹۱، در یک نشست خبری با اشاره به طرح شکایتی از سوی «یکی از نهادهای دولتی» علیه خود گفت: «من هم مثل هر شهروند دیگری در دادگاه شرکت کردم و از خود دفاع کردم.»
وی با اشاره به در جریان بودن این پرونده، از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرد و تنها خطاب به خبرنگاران گفت: «انشاءالله وقتی که کار قضایی‌اش تمام شد یک روز به مزرعه می‌رویم و من در آن‌جا به شما آبگوشت می‌دهم.»
پس از آن بود که برای بیش از یک سال هیچ اظهارنظر یا خبر تازه‌ای در خصوص این پرونده‌ی جنجالی منتشر نشد تا این‌که در دی ماه سال گذشته، بار دیگر علی مطهری در واکنش به اظهارات دیگری از جواد لاریجانی درباره‌ی اعتراضات سال ۸۸، نامه‌ای خطاب به او نوشت و گفت: «تکلیف فتنه مانند تکلیف بخشی از زمین‌های کشاورزی و دامداری شما برای مردم مشخص نیست و هنوز حکم آن اعلام نشده است.»
نامه‌ای که نه تنها از سوی جواد لاریجانی بی‌پاسخ ماند که امروز، با گذشت نزدیک به دو سال و نیم از انتشار اسناد مربوط به زمین‌خواری‌ او و وعده‌های مقامات قضایی جمهوری اسلامی مبنی بر رسیدگی سریع به این پرونده، سرنوشت آن، کماکان نامعلوم مانده است.»

مصباح یزدی: جنگ، از مصداق‌های عملی امر به معروف است

مصباح یزدی: جنگ، از مصداق‌های عملی امر به معروف است

مصباح یزدی در دومین اظهارنظرش پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای، خواستار عبور از «رساله‌های عملیه» شد و گفت:‌ گاهی مصداق عملی امر به معروف و نهی از منکر قیام، جنگ و کشته شدن است.
مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع تعدادی از «خواهران فعال در عرصه امر به معروف و نهی از منکر» در مؤسسه‌اش در قم گفت: «امر به معروف و نهی از منکر دارای اقسام و انواع مختلفی است که یکی از آنها همان است که در رساله‌های عملیه با شرایط خاصی از جمله عدم احتمال ضرر و به صورت آمرانه و از موضع استعلاء ذکر شده است. این نوع امر به معروف و نهی از منكر وظیفه مردم در شرایطی است كه حکومت اسلامی برقرار است و گناه علنی مگر در موارد اندک و نادر صورت نمی‌گیرد.»
مصباح یزدی با بیان این که «اگر امروز بخواهیم شرایطی را که در رساله‌های عملیه برای امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده، فراهم كنیم، دیگر جایی برای تأثیرپذیری مخاطب باقی نمی‌ماند» گفت: «اگر در شرایطی، برخی زمینه‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان امر به معروف و نهی از منکر را با شرایط مذکور در رساله‌های عملیه محقق کرد، باید به دنبال راهکار‌های جایگزین و شیوه‌های مناسب بود.»
مصباح یزدی گفت: «ما از هر راه صحیح شرعی و بدون ارتكاب گناه كه می‌توانیم باید دیگران را به انجام وظایف‌شان ترغیب کنیم و از انجام گناه علنی در جامعه باز بداریم؛ حتی اگر عنوان امر به معروف و نهی از منکر بر آن صدق نكند.»
وی گفت: «اگر قرار بود امام حسین شرایطی كه در رساله‌های عملیه ذكر شده را در نظر بگیرند، اصلا نباید قیام می‌کردند؛ زیرا نه فقط احتمال ضرر، بلکه یقین به آن وجود داشت.»
مصباح تأکید کرد: «گاهی مصداق عملی امر به معروف و نهی از منکر قیام، جنگ و کشته شدن است.»
وی پیشتر و پس از رسانه‌ای شدن اسیدپاشی‌ها گفته بود: «خطرناک بودن امر به معروف، تکلیف را ساقط نمی‌کند.»

وقتی حسن روحانی روضه می‌خواند «به اصل خویش راجع گشته اشیا»

وقتی حسن روحانی روضه می‌خواند

«به اصل خویش راجع گشته اشیا»

و اینک، حسن روحانی روضه می‌خواند؛ ظریف را دریابید!

فدراسیون جهانی والیبال در زمین روحانی آبشار زد

فدراسیون جهانی والیبال در زمین روحانی آبشار زد

در حالی که غنچه قوامی، به خاطر تلاش برای تماشای بازی والیبال تیم ملی مردان جمهوری اسلامی به یک سال حبس محکوم شده، کنگره فدراسیون جهانی والیبال خواستار آزادی این شهروند ایرانی-بریتانیایی شده است.نزدیک به سه هفته از ارسال نامه رئیس فدراسیون جهانی والیبال به رئیس جمهوری ایران برای آزادی غنچه قوامی می‌گذرد اما این نامه، تا کنون باهیچ پاسخی از سوی حسن روحانی روبه‌رو نشده است. این سکوت باعث نشد تا فدراسیون جهانی والیبال، مساله ممنوعیت حضور تماشاگران زن ایرانی در ورزشگاه‌ها و همچنین در بند بودن غنچه قوامی را به فراموشی بسپارد. 
مقاومت جمهوری اسلامی در برابر حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند به قیمت عدم انجام رقابت‌های جهانی در ایران بشود. غنچه‌ قوامی نیز که از ۱۲۸ روز پیش زندانی شده است، تبدیل به سوژه اصلی کنگره فدراسیون جهانی والیبال شد. زندانی بودن قوامی که جزو هواداران روحانی محسوب می‌شد، از جمله زنانی است که تلاش کرده سد ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌های ایران را بشکند.
دکتر سعید بشیرتاش، یکی از فعالان سیاسی خارج از کشور نیز که در طول‌ ماه‌های اخیر برای جلب توجه مجامع جهانی به مساله ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران فعالیت کرده، در فیس‌بوک خود نوشت: «در اين مدت حسن روحانى، بر خلاف هرگونه ادب و احترامى، حتى يك پاسخ ساده، كه حاوى هيچگونه تضمينى هم نباشد، به رييس فدراسيون جهانى واليبال نداده است. در كشورهاى اروپاى غربى، هر شهروند ساده‌اى نيز كه به رييس جمهور يا نخست وزير كشور نامه‌اى بنويسد، دست كم از طرف دفتر رييس جمهور يا نخست وزير نامه‌اى دريافت مي‌كند كه در آن ضمن سپاسگزارى پاسخ مي‌دهند كه نامه شما دريافت شد و بررسى خواهد شد. ظاهرا اين بى‌احترامى در عصبانيت آرى گراچا نقش داشته است، به طوريكه، در سخنرانى خود در نشست سالانه رييسان فدراسيون‌هاى واليبال جهان، مهمترين هدف كنونى فدراسيون جهانى واليبال را «آزادى غنچه قوامى» و «حضور برابر زنان در ورزشگاهها در سراسر جهان» اعلام كرد. در پى اين سخنان، همه ٢١٠ رييس فدراسيون واليبال در جهان به پا خاستند و به مدت ٢ دقيقه آرى گراچا را تشويق كردند؛ اتفاقى كه هرگز در تاريخ نشست هاى ساليانه فدراسيون‌هاى واليبال جهان رخ نداده بود.
من احتمال مي‌دهم كه اگر حتى احمدى‌نژاد هم رييس جمهور بود، اين‌چنين خلاف عرف و بى‌ادبانه رفتار نمي‌كرد.»
در هنگام سفر روحانی به نیویورک، برادر او از رئیس دولت خواستار توجه به وضعیت خواهرش شد، اما روحانی تنها پاسخی که داد، دعوت برای حضور در مهمانی شام بود.