Friday, June 6, 2014

"امسال نرخ رشد اقتصادی کشور به 2+ درصد می رسد" * "احمدی نژاد اموال بیت المال را پس دهد" "امسال نرخ رشد اقتصادی کشور به 2+ درصد می رسد" ایلنا: رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که تابستان سال گذشته در شرایطی که دولت تدبیر و امید به تازگی روی کار آمده بود، تورم کشور بیش از 40 درصد بود اما اردیبهشت ماه امسال این تورم به 30 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از حرکت عقلانی و منطقی کشور است که امیدواریم این روحیه اسمترار داشته باشد، گفت: امیدواریم تا پایان امسال، نرخ تورم به 25 درصد کاهش پیدا کند و همچنین نرخ رشد اقتصادی که در دولت دهم و سال 91 به 5/6- درصد رسیده بود، و در پایان سال 92 و اقدامات دولت یازدهم به منفی 5.2 درصد رسید، امسال به 2+ درصد برسد. وی افزود: تابستان سال گذشته در شرایطی که دولت تدبیر و امید به تازگی روی کار آمده بود، تورم کشور بیش از 40 درصد بود اما اردیبهشت ماه امسال این تورم به 30 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از حرکت عقلانی و منطقی کشور است که امیدواریم این روحیه اسمترار داشته باشد. "احمدی نژاد اموال بیت المال را پس دهد" عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: بعید به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد در صورت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز بتواند آرای مردم را به سمت خود جذب کند. جواد آرین منش در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ادعای برادر محمود احمدی نژاد مبنی بر فاصله گرفتن احمدی نژاد از مشائی و احتمال بازگشت او به قدرت و انتخابات آینده ریاست جمهوری اظهار داشت: چنین به نظر می رسد که خانواده احمدی نژاد تمایل ندارند به فراموشی سپرده شوند، لذا هر از گاهی چنانچه دیگران خبری در رابطه با آنها منتشر نکنند آنها خود دست به کار می شوند و سعی می کنند با بهانه های مختلف خبرسازی کنند تا از عرصه رسانه به طور کامل حذف نشوند. آرین منش همچنین با اشاره به خبری که اخیرا در خصوص عدم تحویل 26 خودرو نهاد ریاست جمهوری از جانب احمدی نژاد و برخی دولت مردان وی منتشر شده، با تاکید بر ضرورت برگرداندن اموال بیت المال تصریح کرد: قاعدتا از فردی که دولت خود را پاک ترین دولت بعد از انقلاب لقب می دهد انتظار می رود که بیش از دیگران دغدغه بیت المال را داشته باشد.

 "امسال نرخ رشد اقتصادی کشور به 2+ درصد می رسد"
*  "احمدی نژاد اموال بیت المال را پس دهد"

"امسال نرخ رشد اقتصادی کشور به 2+ درصد می رسد"

ایلنا: رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که تابستان سال گذشته در شرایطی که دولت تدبیر و امید به تازگی روی کار آمده بود، تورم کشور بیش از 40 درصد بود اما اردیبهشت ماه امسال این تورم به 30 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از حرکت عقلانی و منطقی کشور است که امیدواریم این روحیه اسمترار داشته باشد، گفت: امیدواریم تا پایان امسال، نرخ تورم به 25 درصد کاهش پیدا کند و همچنین نرخ رشد اقتصادی که در دولت دهم و سال 91 به 5/6- درصد رسیده بود، و در پایان سال 92 و اقدامات دولت یازدهم به منفی 5.2  درصد رسید، امسال به 2+ درصد برسد.

وی افزود: تابستان سال گذشته در شرایطی که دولت تدبیر و امید به تازگی روی کار آمده بود، تورم کشور بیش از 40 درصد بود اما اردیبهشت ماه امسال این تورم به 30 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از حرکت عقلانی و منطقی کشور است که امیدواریم این روحیه اسمترار داشته باشد.

 "احمدی نژاد اموال بیت المال را پس دهد"


عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: بعید به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد در صورت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز بتواند آرای مردم را به سمت خود جذب کند.

جواد آرین منش در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ادعای برادر محمود احمدی نژاد مبنی بر فاصله گرفتن احمدی نژاد از مشائی و احتمال بازگشت او به قدرت و انتخابات آینده ریاست جمهوری اظهار داشت: چنین به نظر می رسد که خانواده احمدی نژاد تمایل ندارند به فراموشی سپرده شوند، لذا هر از گاهی چنانچه دیگران خبری در رابطه با آنها منتشر نکنند آنها خود دست به کار می شوند و سعی می کنند با بهانه های مختلف خبرسازی کنند تا از عرصه رسانه به طور کامل حذف نشوند.

آرین منش همچنین با اشاره به خبری که اخیرا در خصوص عدم تحویل 26 خودرو نهاد ریاست جمهوری از جانب احمدی نژاد و برخی دولت مردان وی منتشر شده، با تاکید بر ضرورت برگرداندن اموال بیت المال تصریح کرد: قاعدتا از فردی که دولت خود را پاک ترین دولت بعد از انقلاب لقب می دهد انتظار می رود که بیش از دیگران دغدغه بیت المال را داشته باشد.

توفان تهران ۵ میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت

توفان تهران ۵ میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران روز پنجشنبه از خسارت ۵ میلیارد تومانی وارد شده به تهران، در اثر توفان کم سابقه روز دوشنبه خبر داد.
احمد صادقی با بیان این مطلب گفت «میزان خسارتی که به شهروندان وارد شده را به ستاد مدیریت بحران استانداری تهران اعلام می کنیم، چرا که خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه را دولت باید پرداخت کند و با همکاری شهرداری این خسارت‌ها پرداخت می‌شود.»
وی همچنین با اشاره به انتقادها از سازمان هواشناسی برای پیش بینی نکردن به موقع توفان گفت: «این بحران تجربه جدیدی برای هواشناسی بود تا سیستم خود را به روز کند.»
احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روز سه شنبه در واکنش به این انتقادها گفت چنین پدیده‌هایی را نمی‌توان بطور دقیق پیش بینی کرد و به همین خاطر، در حدی که برای سازمان قابل پیش‌ بینی بود، به دستگاه‌های مربوطه اطلاع رسانی کردیم.
پیش از او، مدیرکل اداره هواشناسی تهران نیز با اشاره به این که پیش بینی سرعت وزش باد در نقشه های هواشناسی این اداره امکان پذیر نیست گفت، این سازمان در اطلاعیه خود وزش باد،‌ گرد و غبار، رگبار و رعد و برق را پیش بینی کرده بود اما سرعت باد را نمی دانست.
سرعت توفان کم سابقه عصر دوشنبه در تهران، حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت بود که موجب سقوط درختان، تابلوها و مصالح ساختمانی از بالای برخی ساختمان های در دست احداث شد و در نتیجه آن ۵ نفر کشته شدند.
عکس های بی سابقه و در عین حال هولناکی از وقوع توفان و گرد و خاک برآمده از آن در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایران منتشر شد و این حادثه، تا چند روز پس از وقوع، موضوع داغ بسیاری از مردم و همچنین مسئولین بود.

مصباح خطاب به روحانی: تو دینت را از انگلستان یاد گرفته‌ای

مصباح خطاب به روحانی: تو دینت را از انگلستان یاد گرفته‌ای

محمدتقی مصباح یزدی با حمله بی‌سابقه به رئیس دولت تدبیرو امید، حسن روحانی را به انگلیسی بودن متهم کرد.

رییس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت ضمن انتقاد از نفوذ دشمن در تفکرات دولت گفت: «برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»
به گزارش سایت انتخاب، مصباح یزدی با هشدار نسبت به انحراف دولت تدبیرو امید از سیاست‌های نظام، اظهار داشت: «برخی مسوولین به گونه‌ای رفتار می‌کنند که زمینه عملی شدن این هشدار امام(ره) را فراهم کنند. جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متأسفانه امروز از سوی برخی مسوولین عمامه به سر مطرح می‌شود.»
وی در ادامه حمله به دولت تدبیرو امید اظهار داشت: «این‌که عده‌ای بگویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام(ره) است. مگر امام(ره) برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟ مگر این همه شهید برای شکم و تحریم جان خود را فدا کردند؟ مگر نه این است که همه شهدا در وصیت‌نامه‌های‌شان، اسلام و پیروی از امام(ره) را گوشزد کرده‌اند؟»
مصباح یزدی با اشاره به این‌که روحانی مردم را فریب می‌دهد، گفت: «امروز امام سر از مدفن برآورَد و ببیند که مسوولین کشور چه می‌گویند؟ همان مسوولینی که از سخنان‌شان بر می‌آید که امام(ره) هم اسلام را نشناخته بود؛ همان مسوولینی که برخی از کارهای اول انقلاب را اشتباه عنوان می‌کنند، در حالی که امام(ره) با قوت آن را تأیید کرده‌اند. آیا این عده فکر می‌کنند مردم نمی‌فهمند و سرشان نمی‌شود؟ آیا فکر می‌کنند با تعارف‌های توخالی و استفاده دائم از لفظ مقام معظم رهبری، در حالی‌که عمل‌شان بر خلاف صریح فرمایشات رهبری است، می‌توانند مردم را فریب دهند؟»
روحانی هقته گذشته در دیدار کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: «دین را نباید به دست دولت داد، چون دین در دست کارشناسان،‌علما ، صاحب نظران و دلسوزان است و آن‌ها باید دین را تبلیغ کند و دولت باید حمایت کند.»
رئیس دولت تدبیر و امید با انتقاد از برخی امامان جمعه اظهار داشت: «بعضی بی‌کار هستند و دچار توهمات می‌شوند. عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خوردند در حالی که نه می‌داند،‌ دین چیست و نه آخرت. اما همیشه قصه آخرت را می خورند.»

انتخابات خونین سوریه و ژست اقتدار بشار اسد

انتخابات خونین سوریه و ژست اقتدار بشار اسد

دولت سوریه مدعی است بیش از یازده میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. این ادعا از سوی ناظران محلی و جهانی مورد شک و تردید قرار گرفته است. انتخابات فقط در مناطقی که تحت کنترل دولت است برگزار شد.
محمد جهاد اللحام رئیس پارلمان سوریه نتایج نهایی انتخابات بحث برانگیز و جنجالی سوریه را اعلام کرد. بشار اسد با کسب ده میلیون و سیصد و بیست هزار در حدود ۸۹ درصد آراء ماخوذه را از آن خود ساخت. حسن النوری و ماهر حجار رقبایش به ترتیب در حدود پانصد هزار ( ۴/۳ درصد) و سیصد وهفتاد دو هزار ( ۳/۲) درصد رای آوردند. بدین‌ترتیب پرونده انتخاباتی که بیشتر به انتصاباتی غیر مستقیم شبیه بود و برنده آن از قبل معلوم بود، بسته شد. چالش برانگیزترین بعد انتخابات نرخ مشارکت است. دولت سوریه مدعی است قریب به یازده میلیون و شش صد هزار نفر از جمعیت تقریبا ۱۶ میلیونی واجد حق رای در انتخابات سوریه شرکت کرده‌اند.
این ادعا از سوی کارشناسان و ناظران محلی و جهانی مورد شک و تردید قرار گرفته است. انتخابات فقط در مناطقی که تحت کنترل دولت است برگزار شد. در مناطق شرق و جنوب سوریه و بخصوص محل سکونت کرد‌ها، مخالفان مانع استقرار حوزه‌های رای‌گیری شدند. بر اساس برخی از ارزیابی‌ها تنها در ۴۰ درصد خاک سوریه انتخابات برگزار شد. سازمان ملل و نهادهای معتبر بین‌المللی بر انتخابات سوریه نظارت نداشتند. نیرو‌های مستقل در داخل کشور سوریه نیز از چنین امکانی بی‌بهره بودند. مخالفان و نیرو‌های مستقل سوری اعم از محافظه‌کار و رادیکال، مسلح و مدافعان مشی مسالمت آمیز متفق‌القول با انتخابات برخورد منفی کرده و گزینه تحریم را مورد توجه قرار دادند. کاندیدایی که خواسته‌های آن‌ها را نمایندگی کند در رقابت‌های انتخاباتی حضور نداشت. البته بیش از سی کشور دنیا از جمله روسیه، چین، کره شمالی، ایران، برزیل، نیکاراگوئه و... . هیات‌هایی را برای نظارت بر انتخابات به سوریه اعزام کرده بودند. آن‌ها صحت واعتبار انتخابات را تایید کردند.
الکساندر لوکاشویچ، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری با تأکید بر تأیید آزاد، منصفانه و شفاف بودن انتخابات سوریه از طرف ناظران انتخاباتی گفت که هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن مشروعیت این انتخابات وجود ندارد.
او همچنین اظهار داشت: «طبیعتا این انتخابات به خاطر وجود درگیری در سوریه ۱۰۰ درصد دموکراتیک نبود اما با توجه به میزان مشارکت مردم و یافته‌های ناظران انتخاباتی دلیلی برای زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات وجود ندارد.»
وی از واکنش‌های سیاسی کشورهای غربی به انتخابات سوریه انتقاد کرد و تأکید نمود نادیده گرفتن دیدگاه میلیون‌ها نفر از مردم سوریه غیرقابل قبول است.
جمهوری اسلامی نیز از نتیجه انتخابات سوریه استقبال کرد و آن را نشان دهنده مشروعیت حکومت اسد و تصمیم مردم سوریه برای شکست تروریست‌ها اعلام نمود. اما از آنجایی‌که کشور‌های فوق جزو حامیان حکومت اسد هستند تایید آن‌ها سند و مدرک معتبر محسوب نمی‌شود.
حسن النوری نیز با تبریک به بشار اسد گفت: «انتخابات برای تمام دنیا واضح، سالم وشفاف بود و من شخصا همراه با نمایندگانم بر شمارش آرا نظارت داشتیم و هر کسی که دعوت به تحریم انتخابات کرد و در سلامت آن تشکیک نمود نمی‌تواند ملت بزرگی مانند ملت سوریه را خوار کند، ملتی که بیش از ۱۱ میلیون از فرزندانش در انتخابات شرکت کردند.»
کشور‌های غربی، عربسستان سعودی، ترکیه و قطر پیشاپیش انتخابات محکوم کرده و آن را فرمایشی بشمار آوردند. جان کری نیز بعد از انتخابات گفت انتخابات سوریه حاصل جمع صفر بزرگ بود. وزیر خارجه بریتانیا نیز اظهار داشت انتخابات برای اسد مشروعیت نمی‌آورد. انتخابات سوریه با معیار‌های انتخابات آزاد و منصفانه مغایرت‌های جدی داشت و در چارچوب دموکراسی نمی‌گنجید.
اما می‌توان درک کرد که رای دهندگان به احتمال زیاد بیشتر از پایگاه اجتماعی بشار اسد و حزب بعث بودند. طولانی شدن جنگ داخلی خونین سوریه و نبود چشم انداز روشنی برای آینده باعث شده تا بخشی از مردم امید‌شان را از دست داده و حکومت بشار اسد را واقعیتی گریز ناپذیر تصور کنند. بنابراین هدف آن‌ها از شرکت در انتخابات کمک به برقراری هر چه زودتر ثبات در سوریه بوده است.
بخشی دیگر به خاطر هراس ناشی از هزینه‌های احتمالی رای ندادن، به سمت صندوق‌های رای رفتند. همچنین علوی‌ها و دروزی‌ها نیز به دلیل برخورد‌های فرقه گرایانه و خشونت‌طلبانه سلفی‌های افراطی مصلحت خود‌شان را در رای دادن دیدند. انتخابات فوق برای بخشی از جامعه سوریه بیشتر از آن‌که جنبه حمایت یا مخالفت با بشار اسد داشته باشد انتخاب بین امنیت و نا امنی بود.
اما بشار اسد ۴۹ ساله و متحدان منطقه‌ای و جهانی‌اش خوشحال از کسب ۸۹ درصد آراء در تلاش برای نمایش مشروعیت حکومت سوریه و افزایش سخت‌گیری و برخورد با مخالفان مسلح و تحکیم بیشتر پایه‌های حکومت خود است. طرفداران وی در روزی که ده‌ها نفر از مردم سوریه کشته ومجروح شدند به شادمانی و پای کوبی پرداختند تا فضای دو قطبی در سوریه عمق بیشتری پیدا کرده و منازعات بیشتر به سمت تضاد آشتی ناپذیر سوق پیدا کند.
برخی از رای‌دهندگان به بشار در حرکتی نمادین با خون خود نام بشار اسد را بر روی برگه‌های کاغذ نوشتند تا از معنای واقعی انتخاباتی پرده برداری شود که بعد از کشته شدن ۱۶۰ هزار نفر و بر روی ویرانه‌های سوریه برگزار شد.
اما اگر تعداد رای دهندگان به بشار اسد واقعی باشد و یا حتی حداقل ۸ میلیون آن درست باشد آنگاه وضعیت سیاسی در سوریه پیچیده می‌شود. پیدا کردن راه حلی برای پایان خشونت‌ها و حاکمیت ملی در سوریه بسیار سخت می‌شود. اگر ۸ میلیون نفر معادل نیمی از کل جمعیت ری دهندگان بالقوه بر روی تداوم ریاست جمهوری بشار اسد و ساختار قدرت در سوریه اصرار ورزند آن‌گاه فکر کردن به سوریه بدون بشار اسد فاصله بیشتری با واقعیت پیدا خواهد کرد.
 از سوی دیگر شدت فجایع انسانی رخ داده در سوریه و قساوت بشار اسد در سرکوب اعتراضات جایی برای پذیرش وی از منظر حقوق بشر و مسائل انسانی باقی نمی‌گذارد. از این رو ناسازگاری بین مولفه‌های فوق آینده نامعلومی را پیش روی سوریه می‌گذارد که فعلا تشدید جنگ داخلی محتمل‌ترین سناریو به نظر می‌رسد.