Wednesday, December 1, 2010

تحريم های جديد واشنگتن عليه تهران

برزو درگاهی








در همان روزی که ايران و غرب درباره ديدار هفته آينده برای گفتگو بر سر برنامه هسته ای تهران توافق کردند، ايالات متحده از وضع تحريم های تازه عليه خطوط کشتيرانی ايران خبر داد. محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران نيز گفت کشورش حتی "ذره ای" بر سر آنچه وی حقوق ملت خواند، معامله نخواهد کرد.



شايد اين يک شروع بد در آستانه اولين دور مذاکرات ايران با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای خود در ظرف 14 ماه گذشته به حساب آيد.



کاترين آشتون رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا و سعيد جليلی مذاکره کننده ايران روز سه شنبه در مورد برپايی گفتگوها در 6 و 7 دسامبر در ژنو توافق کردند. اما تنها ظرف چند ساعت، احمدی نژاد با تکرار يک عبارت تکراری در تلويزيون، گفت: "ايران به هيچ کس اجازه نمی دهد ذره ای از حقوق ملت او را زير پا بگذارد."



در اواخر وقت اداری روز سه شنبه، وزارت خزانه داری آمريکا نيز از ارتباط 5 مقام تجاری و 10 شرکت ايرانی با خطوط حمل و نقل وابسته به سپاه پاسداران و يا بانک ملت خبر داد. اين نهادها در فهرست سياه آمریکا جا دارند و به حمايت از برنامه های هسته ای و نظامی ايران متهم شده اند.



از جمله اين شرکت ها، يک شرکت مستقر در مالزی و نيز هشت شرکت ديگر است که بر اساس ادعای آمريکا، به عنوان شرکت های پوششی برای شرکت کشتيرانی دولتی ايران فعاليت می کردند. ضمناً آمريکا از گروهی از مقامات ايرانی مرتبط با اين شرکت ها نيز نام برده است. قوانين ايالات متحده و اتحاديه اروپا، انجام هرگونه معامله ای را با هر شرکت مرتبط با برنامه های هسته ای و تسليحاتی ايران منع می کنند.



استورات لوی معاون وزارت خرانه داری آمريکا با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد: "مادامي که ايران از شرکت های پوششی، فریبکاری و ساير ترفندها برای مخفی کردن فعاليت های غيرقانونی خود استفاده می کند، ما نيز اين رفتارها را افشا می کنيم و با تعرض ايران به تحريم های بين المللی و آمريکايی مقابله می کنيم."



منبع: لوس آنجلس تايمز- 30 نوامبر

مقاله گاردين درباره سردرگمی نهادهای اطلاعاتی ايران

مير جاودانفر






"ممکن است همسايه شما يک جاسوس باشد." اين عنوان مقاله ای است که فوريه گذشته توسط محمد نوروز پور در روزنامه خبر آنلاين در تهران به چاپ رسيد. وی در اين مقاله، نحوه نفوذ نهادهای جاسوسی خارجی و به ويژه اسرائيلی در حماس و نيز سوء ظن موجود نسبت به برخی اعضای حماس در خصوص فروختن اطلاعات به اسرائيل را مورد بحث قرار داده است. وی هشدار داده بود که نظير همين اتفاق می تواند در ايران بيفتد.



حملات اخیر عليه دو دانشمند هسته ای ايران که به کشته شدن يکی از آنها انجاميد، به افزايش سؤ ظن نزد نهادهای اطلاعاتی ايران منجر می شود. از آنجا که دولت ايران همين حالا نيز دچار هذيان سؤ ظن است، بايد پرسيد اين پارانويای جديد راه به کجا خواهد برد؟ اين روزها نه تنها انسان ها، بلکه پرندگان نيز هدف اين سؤ ظن قرار گرفته اند.



يک نمونه مشهود از اين بدگمانی ها به "عقاب بزرگ جثه ای" مربوط می شود که در هنگام پرواز در آسمان روستای کمو در نزديک تأسيسات غنی سازی اورانيوم نطنز مشاهده شده است. نشريه عصر ايران به نقل از "منابع مطلع" نوشت اين پرندگان بزرگ در حال حمل "ابزارهای استراق سمع نظير تلفن موبايل بر روی سينه خود" مشاهده شده اند. ضمناً گزارش هايی از متصل بودن فرستنده راديويی و نيز "ابزارهای دريافت و ارسال اطلاعات" بر روی سر و بدن اين پرنده ها منتشر شده است.



از نظر برخی از ما ممکن است چنين گزارشاتی يادآور تصاويری از يک برنامه تلويزيونی کمدی تخیلی قديمی باشد که در آن پرنده های بزرگ مشغول جاسوسی بودند وبا مشکل حمل چندين کيلو اطلاعات دست و پنجه نرم می کردند. از هر دفتر کاری نيز يک آنتن بزرگ سر برآورده بود. اما از نظر دولت ايران، اين ها نمونه هايی از تهديدات جدی هستند. با پيشرفت فنون مدرن جمع آوری اطلاعات، اکنون به هر چيز به چشم يک مظنون احتمالی نگاه می شود.



دولت ايران برای انداختن مسؤوليت اين سؤ قصدها به گردن اسرائيل، هيچ وقتی تلف نکرد. البته يوسی ملمن کارشناس مسائل اطلاعاتی اسرائيل نيز چنين نوشت: "اغلب کارشناسانی که سیاست خاورميانه و تاريخ موساد را دنبال می کنند، با اين نظريه موافق هستند."



ضمناً اين احتمال وجود دارد که رژيم پس از اطلاع از ارتباط دانشمندان با احزاب مخالف نظير جنبش سبز، خود اين ترورها را ترتيب داده باشد. کشتن آنها با چنين سناريويی می تواند رژيم را به دور از هر اتهامی نگاه دارد و امکان متهم کردن نهادهای اطلاعاتی خارجی را فراهم آورد. تصور می شود ترور مسعود علی محمدی، دانشمند هسته ای ايران در ژانويه سال جاری به همين صورت انجام شده باشد. با اين حال، سناريوی ياد شده با ترورهای ديروز چندان مطابقت ندارد زيرا هيچ مدرکی دال بر ارتباط آنها با هر گونه جنبشی بدست نيامده و مخالفان نيز در اين مورد چيزی نگفته اند.



وقايع روز دوشنبه پيامدهای داخلی نيز خواهد داشت. اداره حفاظت اطلاعات به عنوان بازوی ضد جاسوسی سپاه پاسداران، بازنده ماجرا خواهد بود. خنثی کردن تلاش نهادهای اطلاعاتی خارجی برای دستيابی به اطلاعات برنامه هسته ای ايران و يا وارد آمدن هرگونه صدمه ای به اين برنامه در قالب انتشار ويروس رايانه ای و يا ترور افراد بر عهده اين سازمان است. با در نظر گرفتن اين حملات و نيز حادثه حمله استاکس نت که حتی احمدی نژاد نيز صدمات ناشی از آلودگی تأسيسات هسته ای را پذیرفت، می توان گفت سازمان حفاظت اطلاعات در انجام وظايف خود قصور کرده است.



با اين حال، علی خامنه ای، رهبر ايران خود شايسته بيشترين انتقادهاست. او بود که نبرد عليه "تهديدات نرم" را در صدر اولويت های نهادهای اطلاعاتی و امنيتی کشور قرار داد. از آن زمان تا کنون، سازمان های اطلاعاتی و پشتيبانان آنها نظير مرکز تنظيم دکترين تحليلی به رهبری حسن عباسی به صرف ميليون ها دلار برای تحقيق بر روی سریال های کارتونی نظير گرگ و پرنده تيزپای جاده دست زده اند تا دسيسه های جاسوسی غرب جهت براندازی رژيم را برملا سازند.



عباسی برای آنکه اطمينان دهد ارزش بودجه اختصاص داده شده را دارد، تلاش خود را می کند. يکی از خطاکاران هم، کارتون پرنده تيزپاست. اما چرا؟ عباسی می گويد: "زيرا در اين کارتون، گرگ از طبل استفاده می کند، نظير طبل هايی که در مراسم عزاداری شيعيان استفاده می شود." وی اين ماجرا را اهانتی عليه مسلمانان شيعه ارزيابی می کند. ضمناً وی چنين نتيجه گيری می کند: از آنجا که گياهان کاکتوس در اين کارتون شبيه آلت تناسی مردان به تصوير کشيده شده اند، غرب تصميم گرفته "پرنده" را نشانی از مسلمان ها درنظر بگيرد. (البته نه آن پرنده ای که در آسمان نطنز مشاهده شده است!)



نهادهای امنيتی رژيم به جای صرف پول برای يافتن جنبه های ضد شيعه در کارتون گرگ و پرنده، بايد پاسخی برای حادثه دوشنبه آماده کنند. ضمناً بايد پاسخی برای سؤالات در خصوص موتورسوارانی بدهند که گفته می شود ترور را اجرا کرده اند. اسراری نيز در خصوص يک پژوی 206 وجود دارد که پليس مدت کوتاهی پس از حمله تروريستی ساعت 7:45 صبح در مقابل دانشگاه شهيد بهشتی، به تعقيب آن پرداخت و به سویش آتش گشود اما نتوانست آن را متوقف کند.



هيچ چيزی در مورد اين خودرو گفته نشده است. آيا اين خودرو بخشی از گروه ترور کننده بوده است؟ آيا نقش پشتيبانی در حمله را برعهده داشته است؟ يا اينکه يک تماشاچی معمولی بوده که اول ترسيده و بعد هم فرار کرده است؟



کارل ون گلوسويچ نظريه پرداز نظامی قرن نوزدهم نوشته است که جنگ ادامه سياست است با روش های دیگر. خامنه ای درگير يک جنگ اطلاعاتی با غرب شده است. مشکل او اين است که تأسيسات سياسی رژيم وی در حال پوسيدن است. وقتی سياست را تباه می کنيد، بر اين جنگ نيز تأثير خواهد گذاشت و خصوصاً در کشوری نظير ايران، بر توان دفاع از برنامه هسته ای تأثير خواهد گذاشت.



هر چه رژيم بيشتر به تباهی مشروعيت و مقابله با کشورها ادامه دهد، خطرات بيشتری متوجه اين رژيم و از جمله برنامه هسته ای آن خواهد شد.



منبع: گاردين- 30 نوامبر

تهران، زشت و بی هویت رها شده

در میان هیاهوی سیاست، در حالی که روز و شب، نان و تبمان را سیاست و بازی های آن انباشته، ایران به عنوان یک کشور کویری و خشک دارد روز به روز خشک تر و بی باران تر و از لحاط محیط زیست فقیرتر می شود. آیا این مباحث را باید فراموش کرد چون که موقع سیاست ورزی است. آن وقت سیاست در سرزمینی خالی و خشک چه می تواند بکند با مردمی فقیر و بی آینده. همین نکته هاست که ما را به گفتگو با استادی مهربان و علاقه مند به این خاک کشانده دکتر نیره توحیدی استاد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور.




متن سئوال و جواب ها نشان می دهد که نگرانی درباره هوا و خاک و آلودگی ها و تا چه اندازه جدی است.







به عنوان یک استاد دانشگاه فکر می کنید جامعه دانشگاهی ایران به اندازه کافی در این مورد احساس مسئولیت می کند ؟



حرکت چشمگیری دیده نمی‌شود. اگر هم چنین حرکتی وجود داشته باشد، گوش شنوایی نیست. ظاهراً، ‌حتی هشدارهای رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز که این آلودگی را پیش‌بینی کرده بوده، به جایی نرسیده. چون چیزی که ما حتی در آلوده‌ترین روزهای اخیر نیز شاهدش بودیم، تهرانی است رها شده به حال خود، که در همة کوچه پسکوچه‌های آن عبور و مرور خودروها با دست و دلبازی ادامه داشت.







آلودگی محیط زیست در همه جای جهان به عواملی چون جمعيت، موقعیت طبيعي، عوامل انساني و زيرساخت های صنعتی ارتباط دارد نقش سیاست های دولت ها در این میان چه می تواند باشد؟



80٪ آلودگی هوای تهران را به رفت و آمد اتومبیلها نسبت می‌دهند. سیاستهای دولت به گونه‌ای است که همچنان برای رفت و آمدهای ضروری و غیر ضروری چاره‌ای جز استفاده از اتومبیلهای شخصی باقی نمی‌ماند. حمایت نکردن دولت از گسترش خطوط مترو و خودداری از پرداخت بودجة‌ مصوب مجلس بدین منظور، تخصیص تاکسیهای سمند و پژو 405، که با مصرف بالای بنزین خود آلودگی شدید را به همراه دارند، نظارت نکردن بر اتومبیلهایی که به علت نقص فنی با سوخت ناقص خود هوا را آلوده می‌کنند، و بسیاری از تدابیری که می‌شد اتخاذ شود و نشده، همگی، ابعاد این فاجعة زیست‌محیطی را که تا به حال به مرگ 4هزار نفر انجامیده دامن زده.



از آن سو فرهنگ غلط مردم در استفاده از سوخت و نیرو، در منازل، اتومبیلها، مترو و مکانهای همگانی برای گرم کردن نیز در آلودگی سهم زیادی دارد. در همین هوای گرم و آلوده، در بسیاری از سکونتگاهها و مجتمعهای مسکونی از دهم مهرماه دستگاههای گرم‌کننده روشن می‌شود و تا آخر فروردین روشن می‌ماند. هیچ کوششی نیز برای فرهنگسازی صورت نمی‌پذیرد. مردم عادت کرده‌اند در تمام فصول سال لباس تابستانی بپوشند. در تهران و بسیاری از دیگر شهرهای ایران پوشیدن لباسهای زمستانی بکلی منسوخ شده.



شهرداری نیز همچنان در تغییر کاربریها و تراکم فروشی دست و دلبازی به خرج می‌دهد و در واقع فضای شهر را می‌فروشد. همچنان در کوچه‌‌‌های 5 متری شاهد ساخت برجهای عظیم‌ایم. اجازة احداث مدارس، رستورانها و تغییر سایر کاربریها بدون مکانیابی درست صورت می‌گیرد و این بر ترافیک و در جا کار کردن خودروها و افزایش آلودگی هوا و صوتی به شدت می‌افزاید. هم اکنون در جاهایی به اتومیبلها اجازة‌ تردد داده می‌شود که در سالهای گذشته چنین نبود. مثلاً، انواع و اقسام خودروهای شخصی را می‌بینیم که در دامنة توچال تا ایستگاه یک اسکی بازان را حمل می‌کنند.







تأثیر دولت در بهبود این وضعیت چگونه ممکن است؟



اولاً خود دولت باید سیاستهای غلطش را متوقف کند. معلوم نیست که چرا در این وانفسای آلودگی روزافزون هوا سرویسهای ادارات را تعطیل کرده و کارمندان دولت را به استفاده از خودروهای شخصی برای رفت و آمد به سر کار تشویق کرده. یکی از خبرهایی که تازه شنیده‌ام و فکر می‌کنم فاجعه‌بار است، احداث کارخانة سیمان در جنگلهای سیاهکل است. این یعنی فاتحة جنگل را باید خواند. در ضمن بر هیچ کس پوشیده نیست که خودداری دولت از پرداخت بودجة مترو بزرگترین مسئولیت این آلودگی را متوجه دولت می‌کند. بخش اعظم فرهنگسازی و متوقف کردن سلطة‌ نفع شخصی بر سیاستهای زیست‌محیطی نیز بر عهدة دولت است.







دولت فعلی به نوعی میراث دار این وضعیت نیست؟



تغییر کاربری های بی‌فکرانه و تراکم فروشی ها از زمان گذشته شروع شد. در حدی که باغی در شمیران و سایر مناطق تهران باقی نماند. از بالای کوه که به شمیران نگاه می‌کنی، تنها منطقه‌ای که دار و درخت دارد، کاخ سعدآباد است و بقیة شمیران از چنان از درخت بری شده که به سری کچل می‌ماند. آدم با خودش می‌گوید کاش "طاغوت"‌ کاخهای بیشتر و بیشتری ساخته بود. این باغ و درخت‌زدایی از باغهای کرج هم چیزی به جا نگذاشته و بیشتر مناطق کرج را شبیه جنوب شهر تهران با خانه‌های غیراستاندارد و غیر اصولی کرده. سرنوشتی که برای دماوند و باغهای آن نیز رقم خورده است.







نقش مردم در این میان چه می تواند باشد؟



نقش مردم را در این زمینه بسیار زیاد می‌دانم. بدبختانه، آنچه به چشم می‌خورد، ناآگاهی و بی‌مسئولتی شدید مردم است، در مصرف سوخت، در استفاده از خودروهای تک‌سرنشین در رفت و آمدهای غیر ضروری و راههای کوتاه. و این چیزی است که واقعا دوست دارم منعکس شود. بیشتر کسانی که بچه‌های دبستانیشان را در مدارس خصوصی بسیار گرانقیمت ثبت نام کرده‌اند، برای آوردن و بردن هر بچة دبستانی، حتی با وجود نزدیک بودن منازلشان از خودروهای شخصی شاسی بلند استفاده می‌کنند. و همان طور که اشاره کردم، در گرم کردن منازل خود به میزان بیش از حد و بدون تناسب با درجة حرارت هوا تردیدی به خود راه نمی‌دهند.







سهم آموزش های دوران تحصیل؟



از این سهم حرف نمی‌زنم. حتما کوچکترین آموزشی وجود ندارد که با چنین مردمی مواجهیم. مردمی که در استفاده از سوخت و وسایل آلوده کننده کمترین تردیدی به خود راه نمی‌دهند. مردمی که به اتفاق دولت و سایر مسئولان بر شاخ نشسته‌اند و شاخه می‌برند.



تهران شهری است به حال خود رهاشده، زشت و بی‌‌هویت و پر از آلودگی هوا و صوتی و میکربی، ‌که موشهای چاق و چلة دوسه کیلویی در جویهای آن سور وسات به پا کرده‌اند.

خون ریزی برای عبرت متهمان

با دستور دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، حکم قطع دست برای یک متهم به سرقت، در محوطه زندان و در مقابل دیدگان حاضران، اجرا شد. گفته می‌شود نیروی‌انتظامی به دستور دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، "اشرار و اراذل و اوباش" سابقه‌دار محلات را به منظور مشاهده اجرای این حکم و عبرت گرفتن از آن در زندان مرکزی کرمانشاه جمع کرده بود.




آن‌گونه که ایسنا به نقل از رييس شعبه 107 جزايي کرمانشاه اعلام کرده "اين فرد که به اتهام سرقت محکوم به تحمل شش سال حبس شده بود، در دوران مرخصی فراری شده که در نهایت حین ارتکاب جرم دستگیر و به 57 فقره سرقت اعتراف کرده بود."



این حکم در حالی اجرا شده که در ماه‌های اخیر، اجرای حکم قطع دست، روند رو به افزایشی داشته است؛مسئله ای که نگرانی فعالان حقوق‌بشر و همچنین برخی از چهره‌های مذهبی هم‌چون آیت‌الله صانعی – از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان – را دامن زده است.



این مرجع تقلید پیش از این اعلام کرده بود که اجرای حدود از جمله سنگسار، قطع ید و حد محارب در زمان غیبت ممنوع است.



این در حالیست که یک سال پیش، علی شاهرخی، رئیس کمیسیون قضایی حقوقی مجلس در گفت و گو با ایرنا از حذف مجازات سنگسار، ارتداد و قطع دست در لایحه جدید مجازات اسلامی که قرار بود در صحن علنی مجلس تصویب شود، خبر داده بود.



در حال حاضر قطع دست افراد براساس قانون مجازات اسلامی صورت می گیرد. براساس ماده 198 قانون مجازات اسلامی: "سرقت در صورتي موجب حد مي شود كه داراي كليه شرايط و خصوصيات زير باشد: سارق به حد بلوغ شرعي رسيده باشد، در حال سرقت عاقل باشد، با تهديد و اجبار وادار به سرقت نشده باشد، قاصد باشد، سارق بداند و ملتفت باشد كه مال غير است، سارق بداند و ملتفت باشد كه ربودن آن حرام است، صاحب مال، مال را در حرز قرار داه باشد، سارق به تنهائي يا با كمك ديگري هتك حرز كرده باشد، به اندازه نصاب يعني 5/4 نخود طلاي مسكوك كه بصورت پول معامله مي شود يا ارزش آن به آن مقدار باشد در هربار سرقت شود، سارق مضطرنباشد، پدر صاحب مال نباشد، سرقت در سال قحطي صورت نگرفته باشد، حرز و محل نگهداري مال، از سارق غصب نشده باشد، مال را به عنوان دزدي برداشته باشد، مال مسروق در حرز متناسب نگهداري شده باشد، مال مسروق از اموال دولتي و وقف و مانند آن كه مالك شخصي ندارد نباشد."



در ماه‌های گذشته چندین حکم دیگر از این دست، در نقاط مختلف کشور، اجرا شده است. ماه گذشته دست یک دزد در شهر یزد با حکم دادگاه و پس از تائید دیوان عالی کشور در محوطه زندان مرکزی استان یزد قطع شد. آن زمان خبرگزاری مهر گزارش داده بودکه حکم قطع دست این "سارق حرفه ای" در پی آن اجرا شد که دادگستری استان یزد اعلام کرد "مجازاتهای جدی تر و محکم تر" برای جرایمی نظیر سرقت در نظر می گیرد.دست این فرد ۳۲ ساله به اتهام "چهار فقره سرقت" قطع شد. حکم قطع دست وی هم در زندان یزد و در مقابل دیدگان دیگر زندانیان اجراشد.



پیش از وی نیز یک مرد ۲۱ ساله در تهران به علت سرقت از یک قنادی محکوم به قطع دست شد. قاضی محمدرضا گیوکی رئیس شعبه ۱۱۵۶ مجمع قضایی بعثت که به این پرونده رسیدگی کرده، به جرم سرقت از قنادی "متهم را به قطع ید بابت حد سرقت، رد اموال، شش ماه حبس بابت تخریب (شکستن در و قفل گاوصندوق)، پرداخت دیه و شش ماه حبس بابت تمرد از ماموران پلیس" محکوم کرده بود. این جوان در جلسه دادگاه پذیرفته بود که "با همدستی تعدادی از کارگران قنادی اقدام به سرقت بیش از چهار میلیون تومان پول کرده" اما اضافه کرده بودکه فقط یک میلیون تومان از این پول را برداشته و مابقی را بین کارگران قنادی تقسیم کرده که این گفته متهم در دادگاه ثابت نشد.



در مهرماه نیز دادستانی مشهد گزارش داد که دست یک زندانی متهم به سرقت در زندان این شهر در مقابل چشمان تعدادی از دیگر زندانیان قطع شده است. محمد ذوقی، دادستان شهر مشهد گفته بود که: "عمل یک سارق می تواند در شرایطی از مصادیق جرم محاربه باشد که مجازات سنگین اعدام را در پی خواهد داشت، اما در مورد سرقت هایی که مصداق محاربه نباشد قانون مجازات اسلامی و آیه ۳۸ سوره مائده اصل بر قطع ید سارق است."



ذوقی اعلام کرده بود فردی که دستش قطع شد "با همدستی شخص دیگری در یک مورد شبانه، از گاو صندوق مغازه ای، مقداری اسناد و مدارک و پول سرقت کرده است و در مورد دیگری با ورود به خانه ای، پس از بستن دست و پای صاحبخانه و همسرش، اقدام به سرقت وسایل و خودرو این خانواده کرده اند."



در تیرماه سال جاری نیز در استان همدان دست پنج نفر به اتهام سرقت قطع شد. در آن زمان، اکبر بیگلری، دادستان همدان، از قطع دست پنج نفر که آنها را سارقان سابقه دار نامیده بود، در زندان مرکزی این شهر خبر داد.



بنا به اعلام وی، این حکم در زندان مرکزی شهر همدان "به منظور اجرای حدود الهی و درس عبرتی برای دیگران" اجرا شد. بیگلری گفته بود که میانگین سن این افراد بالای ۲۵ سال بوده و بعضی از آنها بیش از صد شاکی داشته اند و چون نتوانسته اند رضایت شاکیان را برای تخفیف مجازاتشان به دست بیاورند، این حکم درباره شان اجرا شده است. او دزدی احشام، اتومبیل، وجه نقد، طلا و لوازم برقی را به عنوان نمونه ای از جرایم این افراد ذکر کرده بود.



دادستان همدان در آن زمان همچنین از اینکه این احکام در ملاعام اجرا نشده انتقاد کرده و گفته بود: "اجرای حدود الهی از یک سو زمینه ای برای آمرزش گناهان شخص و از سوی دیگر به منظور عبرت دیگران و ایجاد امنیت و آسایش عمومی اجرایی می شود، بنابر این باید در راستای اجرایی کردن آن در میان مردم اقدام شود."



بیگلری علت اجرای این حکم در داخل زندان را چنین عنوان کرد: "در طول تاریخ ملت شیعه مظلوم واقع شده و استکبار جهانی از اجرای این حکم سوء استفاده می کند و ادعا دارد که ایران حقوق بشر را رعایت نمی کند."



در نخستین روزهای سال جاری نیز، روزنامه "ایران" به نقل از دادستان ماهشهر اعلام کرد یک سارق مسلح در این شهر در ملاء عام اعدام و حکم قطع دست و پای همدست او نیز در زندان اجرا شده است.



جرم فرد اعدام شده - که "عدنان" معرفی شد - و دو همدستش ربودن کامیون های باربری از بندر امام و سرقت بار آنها بود.

احمدی نژاد گفت این توطئه هاشمی است

یک سال پس از درگذشت علی کردان، وزیر کشور دولت نهم، حاشیه های مربوط به استیضاح و برکناری او کماکان موضوع اختلاف و جدال لفظی بین دولت احمدی نژاد و مجلس اصولگرا است.




محمود احمدی نژاد، دیروز با حضور در مراسم اولین سالگرد درگذشت کردان در شهر زادگاه او (ساری)، با انتقاد شدید از مجلس هشتم به علت استیضاح کردان، برکناری وزیر کشور سابق خود را "ضربه زدن به مسیر اصلی انقلاب" با "کمک استعمار پیر" توصیف کرد.



این موضع تند احمدی نژاد، واکنش بلافاصله علی مطهری، از طراحان اصلی استیضاح کردان را به دنبال داشت که در پاسخ به رئیس دولت، او را به "توهین به نمایندگان" و "خلاف واقع گویی" متهم کرد.



مطهری همچنین خبر داد که احمدی نژاد پیش از استیضاح کردان در یک جلسه خصوصی به او گفته این استیضاح "توطئه آقایان هاشمی و توكلی علیه دولت است."







"نماد دروغگویی"



علی کردان که پس از برکناری مصطفی پورمحمدی از وزارت کشور، به پیشنهاد احمدی نژاد و با رای اعتماد نمایندگان مجلس هشتم به سمت وزیر کشور منصوب شده بود، تنها سه ماه بعد به علت دروغگویی درباره داشتن مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد انگلستان، استیضاح و از سمت خود برکنار شد.



در آن هنگام سایت الف متعلق به احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس، پاسخ دانشگاه آکسفورد به نامه این سایت را منتشر کردکه در آن تصریح شده بود فردی با نام علی کردان هرگز در هیچ کدام از رشته ها و مقاطع این دانشگاه تحصیل نکرده است.



در جریان جلسه رای اعتماد به کردان، اگرچه یکی از نمایندگان مجلس گفت که کردان علاوه بر مدرک دکتری حتی فوق لیسانس هم ندارد، اما احمدی نژاد با بیان نقل قولی از رهبر جمهوری اسلامی در تایید تلویحی کردان، توانست فضا را به نفع او عوض کند.



رئیس دولت در دفاع از وزیر پیشنهادی خود در مجلس گفت: "وقتی خدمت آقا رفتیم، عرض من یک دقیقه هم نشد. من سیر را گفتم و ایشان پرسیدند چقدر آقای کردان را می‌شناسید و من هم توضیح دادم و ایشان گفتند بسیار خوب، بروید و تلاش کنید که ایشان رای بیاورد."



کردان حتی در جلسه استیضاح خود توسط مجلس هم به بیان مسائلی پرداخت که به سرعت خلاف واقع بودنش ثابت شد. به عنوان مثال در حالیکه بر خلاف عادت معمول در جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای حکم جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی را برای کردان تنفیذ نکرده بود، او گفت که این حکم را دریافت کرده است.



چند دقیقه بعد پس از این سخنان، ستاد کل نیروهای مسلح در نامه ای به مجلس گفت که این مسئله صحت ندارد.



اما محمود احمدی نژاد با بیان اینکه استیضاح کردان در مجلس "غیر قانونی" است، به نشانه اعتراض از حضور در این جلسه خودداری کردهرچند حتی نمایندگان حامی او نیز به برکناری کردان رای مثبت دادند.



علی کردان پیش از آنکه توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر کشور انتخاب شود، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و پیش از آن برای سال های طولانی، معاون سازمان صدا و سیما بود.



مجلس ششم شورای اسلامی با اکثریت اصلاح طلبان، در تحقیق و تفحصی که از تنها 5 حساب از مجموع 200 حساب بانکی صدا و سیما انجام داد، اعلام کرد که در زمان ریاست علی لاریجانی بر این سازمان و معاونت کردان، بیش از 5000 میلیارد ریال تخلف مالی صورت گرفته است.



علی کردان، یک سال پس از استیضاح و برکناری توسط مجلس بر اثر ابتلا به نوعی بیماری بدخیم خونی درگذشت در حالیکه توسط منتقدان و مخالفان دولت اصولگرا به نمادی از "دروغگویی" تبدیل شده بود.







"جلسه کذایی با کمک استعمار پیر"



احمدی نژاد که همراه با هیات دولت در ادامه سفرهای استانی خود به مازندران سفر کرده، دیروز در مراسم اولین سالگرد درگذشت وزیر سابق کشور در ساری سخنرانی کرد.



وی در سخنان خود از جلسه استیضاح کردان در مجلس هشتم با عنوان "جلسه کذایی تاریخی" نام برد و اظهارات نمایندگان مخالف در آن جلسه را "فاقد ارزش حقوقی" توصیف کرد.



به گفته احمدی نژاد در آن جلسه اصل بحث، سئوال و جواب نبود بلکه ادبيات آن جلسه ادبيات کينه و انتقام کشی بود.



رئیس دولت که محمدرضا رحیمی، معاون اول و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفترش نیز او را همراهی می کردند، کردان را "یک بسيجی تمام عيار، مورد اعتماد، باهوش و آگاه به پشت صحنه جريان های فتنه" توصیف کرد.



او در مراسم تودیع کردان نیز رفتار وی را "الگویی از رفتار بسیجی" خوانده بود.



احمدی نژاد گفت: "وقتی مرحوم کردان به آن جلسه کذايی تاريخی که در آينده معلوم خواهد شد چه دست ها و قشرهايی گردهم آمدند تا برای ضربه زدن به مسير اصلی انقلاب، پاک ترين خادم انقلاب را قربانی کنند دعوت شد، به بنده گفت فلانی خواهش می کنم تو و هيچ يک از اعضای دولت در اين جلسه حضور نداشته باشيد."



به گفته احمدی نژاد :"در آينده دوباره جلسه استيضاح کردان مطرح خواهد شد و دوباره بايد مورد بررسی قرار گيرد تا بدانيم چه کسانی حرف زدند و دنبال چه بودند و از کردان چه خواسته بودند و او تسليم نشده بود والا آن حرف هايی که مطرح کردند فاقد ارزش حقوقی بود."



او از وزیر سابق کشور به عنوان فردی نام برد که "دل به امامت و ولايت امام عصر سپرده بود" و افزود: "بايد بگويم کسانی که نشسته و طراحی کردند و به خيال خود با زدن آن عزيز مسير واقعی انقلاب را دچار چالش کردند، اشتباه کردند."



احمدی نژاد افزود: "مگر چند مورد وجود دارد که اینگونه ناجوانمردانه و با کمک استعمار پیر به یک شخص خدوم ضربه بزنند و او به خاطر حفظ اسلام چیزی نگوید."







فراغت کردان



پیش از استیضاح کردان، بسیاری از نمایندگان مجلس از احمدی نژاد خواسته بودند تا خود او را برکنار کند اما رئیس دولت این مسئله را نپذیرفت.



کردان خود نیز درباره استعفا از وزارت کشور گفته بود: "چندين بار از همه امور دنيا فارغ شدم و با خدای خود مشورت کردم اما به حجت شرعی برای استعفا نرسيدم."



در واکنش به سخنان احمدی نژاد، علی مطهری كه طراح استیضاح علی كردان در مقام وزیر كشور بوده است به سایت خبرآنلاین گفت: "اینكه رئیس جمهور جریان استیضاح آقای كردان را یك توطئه به كمك استعمار پیر انگلیس معرفی كرده اند علاوه بر توهین به نمایندگان مجلس، خلاف واقع است."



او کردان را "قربانی لجاجت احمدی نژاد" دانست و با اشاره به دیدار خود با رئیس دولت، ادامه داد: "بعد از به جریان افتادن استیضاح آقای كردان، آقای رئیس جمهور از من درخواست ملاقات كرد كه من خدمت ایشان رسیدم. ایشان گفت كه این توطئه آقایان هاشمی و توكلی علیه دولت است و می خواهند دولت را زمین بزنند. در پاسخ ایشان گفتم كه این طور نیست و این دو نفر اصلا از تصمیم من مطلع نیستند."



به گفته مطهری، احمد توكلی بعد از آنكه نامه استیضاح به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده، از این موضوع مطلع شده بود.



عضو فراکسیون اصولگرایان با اشاره به اینكه در آن جلسه اضافه كردم كه مجلس نمی تواند درباره چنین موضوع مهمی ساكت باشد و هیچ اقدامی نكند گفت: "به رئیس جمهور گفتم بهتر است خود شما آقای كردان را از وزارت كشور به معاونت یكی از وزرا و یا ریاست یك سازمان و به هر حال جایی كه نیاز به رای اعتماد نداشته باشد منتقل كنید تا كار به صحن علنی و ریختن آبروی ایشان نكشد."



مطهری با بیان اینکه در این مورد سه ساعت با احمدی نژاد صحبت کرده، افزود: "در این سه ساعت به جایی نرسیدیم و بعدا شنیدم كه آقای كردان را به مقاومت ترغیب كردند."



او گفت: "حتی زمانی كه خودش آماده استعفا شده بود وی را منصرف كردند، تا موضوع به صحن علنی كشیده شد و در آنجا هم آقای احمدی نژاد او را همراهی نكردند."



اما محمود احمدی نژاد دیروز در مراسم سالگرد درگذشت کردان گفت: "یک سال گذشت بيايند ببينند که مردم چگونه گروه گروه برای مراسم ارتحال او آمدند و کردان الان عزيزتر از يک سال قبل در دل های مردم است. اميدواريم اين افراد توجه کرده و تلاش کنند اشتباه خود را جبران کنند اما بايد بدانند عدالت الهی هيچگاه تعطيل نخواهد شد."



در مقطعی که بحث بر سر استیضاح کردان بالا گرفته بود، سندی در سایت های اینترنتی منتشر شد که نشان می داد او پیش از پیروزی انقلاب 1357 به اتهام "ازاله بکارت" به زندان افتاده بود.



با وجود این رئیس دولت اصولگرا معتقد است که کردان فردی "مظلوم" بود که به خاطر "حفظ اسلام" سکوت کرد.

ویکی لیکس میگوید اعراب همسایه ایران خواهان حمله آمریکا به ایران هستند؛ بخصوص عربستان وامارات وقطر.. احمدی نژاد اما این را یک اقدام را شیطنت آمیز و ویکی لیکس را فاقد اعتبار میداند. این در حالیست که کارشناسان سیاسی می گویند تکذیب وزیر سئوال بردن اعتبار ویکی لیکس در این خصوص، باید توسط اعراب انجام شود نه رئیس جمهوری اسلامی.

ویکی لیکس میگوید اعراب همسایه ایران خواهان حمله آمریکا به ایران هستند؛ بخصوص عربستان وامارات وقطر.. احمدی نژاد اما این را یک اقدام را شیطنت آمیز و ویکی لیکس را فاقد اعتبار میداند. این در حالیست که کارشناسان سیاسی می گویند تکذیب وزیر سئوال بردن اعتبار ویکی لیکس در این خصوص، باید توسط اعراب انجام شود نه رئیس جمهوری اسلامی.




با وجودی که سفارت عربستان در تهران میگوید "نیازی به موضعگیری رسمی نیست" در یكی از اسناد ویکی لیکس آمده است كه عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، از ایالات متحده درخواست كرده بود برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله كند. در این اسناد به "توصیه‌های پیاپی" پادشاه عربستان "به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی‌" اشاره شده است. در یادداشت‌هایی كه ویكی‌لیكس مدعی شده متعلق به سفارتخانه‌های آمریكا در خاورمیانه است، پادشاه عربستان به آمریكا می‌گوید: "سر مار را قطع كنید".



براساس این اسناد پادشاه عربستان سعودی گفته است با آمریكایی‌ها همكاری می‌كند تا جلوی نفوذ ایران در عراق را بگیرد؛ اقدامی كه "یك اولویت استراتژیك" برای پادشاه و دولت این کشور به شمار می رود.



برپایه این اسناد، پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل سال ۲۰۰۸، با رایان كروكر، سفیر آمریكا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهایی آمریكایی در عراق مطرح ساخته است.



ویكی‌لیكس مدعی شده است دو روز پس از این دیدار، عادل الجبیر، سفیر سعودی در واشنگتن به سفارت آمریكا در عربستان گفت: "او (پادشاه) به شما(آمریكایی‌ها) گفت كه سر این مار را قطع كنید."



در ادامه این یادداشت منتسب به وزارت خارجه آمریكا آمده است: "پادشاه، وزیر خارجه، شاهزاده مقرن، شاهزاده نایف، همگی موافقند كه پادشاهی به همكاری با ایالات متحده برای جلوگیری و كم كردن نفوذ و خرابكاری ایران در عراق نیاز دارد. پادشاه به ویژه بر این نظر اصرار دارد و این نظر از سوی دیگر شاهزادگان بلندپایه بازتاب یافته است."



به گزارش سایت صدای آمریکا، روزنامه بریتانیایی گاردین نیز گزارش داده است که پیام های دیگر دیپلماتیک نشان می دهد که بسیاری از رهبران عرب مانند بحرین وامارات وقطر بطور خصوصی خواستار حمله هوایی به ایران شده اند.



به گزارش سایت انتخاب، هیلاری کلینتون ضمن محکوم کردن اقدام ویکی لیکس، آنرا حمله به جامعه بین المللی خوانده است. وی این سخنان را روز دوشنبه (۲۹ نوامبر) پس از دیدار با احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در یک کنفرانس خبری در واشنگتن، بیان کرد. بنا بر این گزارش کلینتون در ادامه سخنان خود گفت: "اطلاعاتی که به پیام های دیپلماتیک درز کرده نسبت داده شده نشان می دهد در نگاه بسیاری از کشورهای همسایه ایران، (این کشور) خطری جدی بوده و فرای منطقه نیز یک نگرانی جدیست."



این گفته ها وانتشاراین اسناد که مستقیماپای چندتن از رهبران همسایه عرب ایران را به وسط کشید تاکنون مورد تکذیب این رهبران واقع نشده ؛هر چندسایت اصولگرای تابناک معتقد است اعراب در سکوت یا شوک هستند. این سایت دراین خصوص نوشت: "کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و هم پیمان آمریکا بعد از افشای اسناد پایگاه ویکی لیکس که ترس و نگرانی بسیار خود را از ایران و تشویق برای حمله به آن را نشان داد، سکوت اختیار کردند. تحلیلگران معتقدند که افشای اسناد «ویکی لیکس» بحرانی را درزمینه اعتماد بین کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا ایجاد کرده است. تااین لحظه هیچ یک از کشورهای حوزه خلیج فارس به طور رسمی درباره اسناد محرمانه ای که این پایگاه منتشر کرده، توضیحی نداده است."



و: "کشورهای حوزه خلیج فارس که در سال های اخیر همواره به طور علنی تلاش داشته اند تا روابط مسالمت آمیزی با ایران برقرار کرده و از حمله احتمالی قدرت های فرا منطقه به آن جلوگیری کنند، براساس اسناد ویکی لیکس به نظر می رسد که در دیدارهای خود با مسئولان آمریکایی رویه دیگری در پیش گرفته و خواستار حمله به ایران شده اند."



در همین باره، پایگاه خبری «العالم» نوشت: "شاید برجسته ترین مساله ای که درخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس دراین اسناد به چشم می خورد، این است که شاه عربستان از آمریکا خواسته است که برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران به این کشور حمله کند و این همان کاری است که شاه بحرین و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی هم انجام داده اند".



این در حالی است که هم احمدی نژاد، هم سخنگوی وزارت خارجه دراین خصوص موضع گیری کرده اند. احمدی نژاد اعتبار این اسنادرا زیر سئوال بردومهمانپرست آن را مشکوک ارزیابی کرد. موضع گیری احمدی نژاد تنها چند ساعت پس از انتشار دور دوم اسناد ویکی لیکس بود. سایت مشرق در خصوص این موضع گیری چنین تحلیل کرد: "استناد شتابزده هیلاری کلینتون به این اسناد در کنار ابراز ناراحتی‎های نمایشی و مکرر وی و دولت امریکا از انتشار اسناد مذکور هم این فرضیه را تقویت می‎کند. فرضیه‎ای که احمدی‎نژاد با زیرکی و تیزهوشی در مصاحبه مطبوعاتی خود به آن اشاره کرد. وی در پاسخ به سوالی پیرامون اسناد منتشر شده در ویکی لیکس گفت: انتشار این اسناد یک شیطنت است و ما برای آن بهایی قائل نیستیم رابطه ما با کشورهای همسایه برادرانه و دوستانه است و این شیطنت‌ها در این رابطه تاثیر ندارد و این اسناد از نظر ما فاقد اعتبار حقوقی است".



در طول چهار روزی که این اسناد منتشر شده، جمهوری اسلامی دوبار موضع گیری کرده است؛ یک موضع گیری هم از سفارت عربستان در تهران دیده شد. البته این موضع گیری، پاسخ کاردار نه سفیر عربستان، در برابر خبرگزاری مهر بود. مهر دراین باره نوشت: "کاردار سفارت عربستان در پاسخ به مهر درباره انتشار اسناد جدید ویکی لیکس که در آن به درخواست 5 کشور عربی امارات، بحرین، عربستان، اردن و مصر برای حمله آمریکا به ایران اشاره شده، گفت: این مسائل حاوی نکته جدیدی نیست که ما درباره آن موضع رسمی اتخاذ کنیم. وی تاکید کرد: پادشاهی عربستان به طور کلی این خبر را تکذیب می کند و این نخستین بار نیست که این گونه مسائل در رسانه ها مطرح می شود".



آینده نیوز سایت منتقد دولت هم در این ارتباط نوشت:" اظهار نظرهای دكتر احمدی نژاد در كنفرانس خبری روز یكشنبه خود درباره موضوعات مختلف سیاست خارجی، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشته است".



و:"اینکه این سند و 250 هزار سند دیگر افشاشده تا چه میزان اعتبار دارد، موضوع پیچیده ای است كه حتی كشورهایی مانند چین و فرانسه كه كارشناسان دیپلماتیك و امنیتی بیشتری از ایران دارند، هنوز به نتیجه‌ای درباره آن نرسیده اند و به طور مثال دولت چین حتی یك روز پس از افشای اسناد نیز با وجود آنكه در آنها مطالبی درباره عدم حساسیت چین به فروپاشی متحد این كشور، كره شمالی قید شده بود، درباره اعتبار آن سكوت كردند. به نظر می رسد در این شرایط، حتی قبل از آنكه دولت عربستان نقل قول انجام شده از پادشاه این كشور علیه ایران را تكذیب كند، اینكه رییس جمهور ایران این اسناد را بی اعتبار بداند، به معنای دادن امتیازی رایگان به عربستان بدون عذرخواهی و تكذیب این كشور است".



در این گزارش همچنین امده است: "دلیل موضعگیری فوری ایران درباره این گزارش مشخص نیست، به ویژه اینكه بسیاری از اسناد افشاشده همسو با مواضع رسمی كشور است و اگر كل اسناد را جعلی اعلام كنیم، طبیعتا این اسناد نیز بی اعتبار خواهند شد".

باز هم انفجار "مشکوک" در کردستان

انفجار یک شئی مشکوک در ایستگاه اتوبوسی در شهر مریوان، باعث کشته و زخمی شدن سه دانش آموز شد؛ به دنبال این انفجار مسئولان محلی احتمال دادند مواد منفجره‌ای مانند مین سبب بروز چنین حادثه‌ای شده باشد؛احتمالی که فرماندار مریوان بدون ارائه توضیحات بیشتر آن را رد، هر چند تاکید کرد: "دستگاه‌های ذیربط در حال بررسی زوایای این حادثه هستند."




کردستان، در طول ماه های گذشته علاوه بر انفجار مهیب مهاباد، شاهد یک سلسله درگیریهای نظامی میان افراد مسلح ناشناس و نیروهای نظامی امنیتی هم بوده است. مسولان حکومتی گروه­های افراطی "سلفی­ها" و"وهابی­ها"، نیروهای وابسته به "ضد انقلاب"، "صهیونیسم"، "آمریکا" و بازمانده­های "حزب بعث عراق" را عامل این حوادث معرفی کرده اند. اما فعالان کرد در داخل کردستان، معتقدند مسئولان حکومتی در شناسایی و معرفی عوامل نا امنی ها در کردستان کوتاهی کرده و "امنیت روانی" شهروندان را در نظر نگرفته اند.







این بار دانش آموزان قربانی شدند



منابع خبری کردستان، روز سه‌شنبه نهم آذرماه، اعلام کردند براثر انفجاری در شهر مرزی مریوان، یک دانش‌آموز کشته و دو دانش‌آموز دیگر زخمی شدند. برخی از سایت های نزدیک به دولت، بلافاصله این انفجار را "مشکوک" خواندند، اما خبرگزاری های رسمی با یک روز تاخیر به نقل از مسئولان حکومتی در کردستان، اعلام کردند حادثه مریوان بر اثر "انفجار مواد محترقه" بوده است.



پایگاه خبری تحلیلی روا نیوز، اولین سایتی بود که روز سه شنبه خبر انفجار را منتشر کرد. به گزارش این سایت، حادثه در محله­ی "موسک 2" این شهر رخ داده و بر اثر آن کودکی ده ساله بنام جمال امینی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند.



لحظاتی بعد، آتی نیوز، پایگاه خبری نزدیک به اصولگرایان که معمولا اخبار امنیتی مربوط به کردستان را قبل از خبرگزاری های رسمی منتشر می کند، با تائید خبر، این انفجار را "مشکوک" خواندو به نقل از شاهدان عینی نوشت عامل آن یك بمب بوده است.



کردیش پرسپکتیو، سومین سایت منتشر کننده این خبر اما با جزئیات بیشتر بود. به گزارش این سایت قربانیان حادثه دانش آموزانی بوده اند که "به‌دلیل سرمای شدید تا آمدن مینی‌بوس گرد یک سطل زباله که آتش می‌گیرد جمع شده ‌بودند، که به ناگاه شیئی در داخل آن منفجر می‌شود."



ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، اما با یک روز تاخیر، ضمن تائید این خبر به نقل از فرماندار شهرستان مریوان، نوشت: "بر اثر این حادثه كه در محله «دارسیران 3» رخ داد، جمال امینی دانش‌آموز كلاس چهارم ابتدایی جان باخته است."



به نوشته این خبرگزاری فرماندار مریوان گفته است: "هنوز مجروحین از ارایه توضیح برای چگونگی وقوع حادثه ناتوان هستند، ولی قراین نشان می‌دهد كه یكی از دانش‌آموزان با خود مقدار زیادی مواد محترقه حمل می‌كرده است."



این در حالیست که بعد از وقوع این حادثه، مسئولان محلی و شاهدان عینی احتمال دادند كه انفجار موادی مانند مین سبب بروز چنین حادثه‌ای شده باشد كه البته فرماندار مریوان بدون توضیحات بیشتر، این احتمال را رد كرده است.



محمد كیانی البته همزمان در مصاحبه ای جداگانه با فارس، دلیل این انفجار را یک "شیء مشكوك" خواند و گفت: "عامل آن مشخص نشده و دستگاه‌های ذیربط در حال بررسی زوایای این حادثه هستند."







تروریست ها دستگیر و کشته شده اند



پیش از این حادثه منابع خبری کردستان در مهرماه گذشته از وقوع سه انفجار در فاصله یک هفته در مریوان خبر داده بودند؛ علاوه بر این ها، مریوان در طول سال گذشته، شاهد چندین ترور پیاپی از جمله ترور فرزندان امام جمعه این شهر بود.



در همین ارتباط، پرس تی وی، روز پنجشنبه 13 آبان، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت چهار تروریست "مرتبط با دولت بریتانیا" در شهر مریوان خبر داد که طی دوسال گذشته در این شهر، مرتکب پنج ترور شده اند.



پس از آن نیز، منابع خبری اصولگرایان خبر داده بودند دو بمب به فاصله چند دقیقه در محل تقاطع جاده روستای قار به کمربندی بهشت محمدی شهر سنندج کردستان منفجر شده و دو زخمی برجای گذاشته است. اما فعالان مدنی و روزنامه نگاران ساکن سنندج در مصاحبه با روز این خبر را تکذیب کردند.



تحلیلگران مسائل کردستان، در مصاحبه با روز علت سیر تصاعدی نا آرامی های کردستان را تلاش برای تشدید فضای امنیتی در این منطقه و فراهم آوردن زمینه برای اجرای احکام اعدام فعالان سیاسی کرد، دانسته اند.



با این حال، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد ترورهای چند ماهه اخیر در مناطق غرب ایران اعلام کرد اکثر تروریست‌های این حوادث دستگیر و بخشی از آن‌ها نیز در درگیری با مأموران جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

ماموریت جدید برای حزب مداحان

پس از ابلاغ بخشنامه مرکز رسیدگی به مساجد به مداحان سراسر کشور درباره لزوم تبیین "ابعاد فتنه 88 و جنگ نرم"، با نزدیک شدن به ماه محرم، احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و از روحانیون حامی احمدی نژاد از مداحان خواست تا در مراسم و عزاداری های این ماه "جریان فتنه را تحلیل و برای رهبری دعا کنند".




احمد خاتمی در اظهاراتی که روز گذشته در همایش مداحان بسیجی عنوان کرد، گفت: "ويژگي مداحان مورد تاييد اهل بيت هدف دار بودن آن‌هاست؛ چراكه ما دوگونه خطيب و مداح داريم؛ يكي مداح و خطيب حرفه‌اي كه هر جور شد مجلس را گرم مي‌كند. اما يك خطيب و مداح متعهد داريم كه وقتي پشت تريبون مي‌آيد احساس وظيفه سنگين بر دوش مي‌كند كه خروجي آن بر دين، اخلاق و بصيرت سياسي مردم مي‌افزايد بايد به اين توجه كنيم."



امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه "امروز جبهه‌ يزيديان، جبهه دشمن دروني و بيروني انقلاب است" خطاب به مداحان اظهار كرد: "براي پيدا كردن جبهه يزيديان در داخل بايد جبهه فتنه‌گران را ببينيم كه شمشيرشان را عليه نظام ولايي از رو كشيدند و تهمت‌ها به نظام اسلامي زدند. انتظار از مداحان بسيجي اين است كه در خط مقدم اين روشنگري‌ها باشند."



وی همچنین با اشاره عملکرد یکسال گذشته مداحان افزود: "مقام معظم رهبري اخيرا در جمع بسيجيان مجددا از فتنه و عوامل سكوت برخي خواص سخن گفتند. خط مقام معظم رهبري اين است كه بايستي جريان فتنه براي مردم تحليل شود تا ريشه فتنه‌گري در اين كشور كور شود. به شكر خدا اكثريت مداحان در عرصه مقابله با فتنه خوش درخشيدند و اشعار خوب خواندند و دنبال اشعار هدف‌دار و بصيرت‌زا بودند. اين راه را بايد دنبال كنيم."



این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان همچنین به مداحان تاکید کرد: "مساله تولي و تبري را يعني تولي از اولياي الهي و ابراز برائت از دشمنان امروز و ديروز اهل بيت و مساله حمايت از رهبري مقام معظم رهبري را جدي بگيريد. امروز دعا براي ايشان تكليف همه ماست و امروز عزت‌مان به عزت رهبر معظم انقلاب گره خورده است."



این تاکیدات احمد خاتمی در شرایطی است که هفته گذشته نیز حسن ابراهیمی، رییس مرکز رسیدگی به مساجد از صدور بخشنامه ای 10 ماده ای به مداحان سراسر کشور خبرداده و گفته بود: "در بخشنامه اخیر كه به مساجد ابلاغ شده، تأكید شده است كه سخنران‌های ویژه ماه محرم برای عزاداران ابعاد فتنه ٨٨ را تبیین كرده و در خصوص جنگ نرم دشمن مردم را آگاه كنند."



این بخشنامه در طول هفته گذشته نیز برای تاکید، دوباره به همه مساجد و هیات های مذهبی ابلاغ شده است.



از سویی دیگر اما در آستانه ماه محرم روز دوشنبه هفته جاری نیز عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما در همایشی با نام "پیر غلامان" مداحان را رسانه های با تاثیر گذاری طولانی خواند و تصریح کرد: "جواب من به كساني كه كنايه مي‌زنند كه مداحان نبايد وارد مسائل سياسي شوند كه اگر مداحي با منشا يك گروه، محفل و جناح‌بندي سياسي خاصي وارد عرصه مسائل سياسي شود كه مردود است اما سياستي كه معناي بصيرت، آگاه كردن و روشن‌كردن مردم به ويژه نسل جديد باشد از جمله وظايف مداحان است."



او همچنین ضمن قدردانی از مداحان و اشاره به اینکه " بخشي از نخبگان، دانشجويان و روحانيون و هنرمندان در امتحان بصيرت فتنه سال گذشته نمره قبولي نگرفتند اما مداحان اهل بيت توانستند اين راه را با سلامت بپيمايند" خطاب به مداحان تاکید کرد: "در ميان هجمه گسترده رسانه‌هاي استكباري، ضداخلاقي و ضد دين كه از هر طرف جامعه اسلامي را تهديد مي‌كنند، هر كدام از مداحان اهل بيت مي‌توانند به ‌صورت مستقل در كشور تاثيرگذار باشند."







اجازه رهبری با نقشه راه!



تاکید عزت اله ضرغامی بر رسانه بودن مداحان و لزوم دخالت آنها در امور سیاسی در کنار بخشنامه جدید سازمان رسیدگی به امور مساجد برای پرداختن و "تبیین فتنه 88" در حالی است که آیت الله خامنه ای خود در سالهای اخیر در دیدارهای مختلف سالانه با مداحان کشور به آنها مجوز ورود به مسایل سیاسی را داده است، حتی وبسایت دفتر آیت الله خامنه ای نیز از دوسال پیش برای مداحان "نقشه راه" فراهم کرد که البته مسولان این سایت اینترنتی هم اکنون با تغییر تاریخ آن را طوری تنظیم کرده اند که تاریخ تهیه این نقشه به سال جاری برمی گردد.



در "نقشه راه مداحان اهل بیت" که توسط دفتر آیت الله خامنه ای منتشر شده است، رهبر جمهوری اسلامی در بخش "الزامات مداحی" تاکیدات خاصی برای پرداختن به "موانع و دشمنی های موجود بر سر راه انقلاب اسلامی و آرمان های آن"، "راهی که پیش آمده ایم " و "راهی که باقی مانده است" به مداحان کرده؛ او البته در این "نقشه راه" در بخش "آفات" هیچ اشاره ای به لزوم عدم دخالت مداحان در امور سیاسی و حمله، توهین و تهدید چهره های سیاسی نکرده است.



به همین دلیل بود که "منصور ارضی" کسی که برخی رسانه های اصولگرایان و وابسته به دولت او را "دبیر کل حزب مداحان" می خوانند سال گذشته در مصاحبه ای با رجا نیوز ضمن تاکید بر "پیروی از فرمایشات رهبری" درباره دخالت مداحان در امور سیاسی جاری کشور گفته بود: "این حرفها بهانه است. سئوال این است، حق می‌گوییم یا نه؟ شما حقش را بگیرید. اینها بهانه است. شما نگاه کنید حضرت آقا در پایان بیانات اخیرشان، نفرین کردند و فرمودند، می‌بینید اینها نابود می‌شوند. نابود شدن یعنی چه؟ منتهی حالا در کلام ما بفرما می شود بنشین(بتمرگ)."



البته او پیش تر ضمن تهدید میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی، در این باره توضیح بیشتری داده و گفته بود: "اگر تا حالا هم با اين سه نفر برخورد نكرده ايم به احترام گل روي رهبر است و چنانچه مسئولین به وظیفه خود عمل نکنند، مردم خود به بند «م» وصیت نامه سیاسی- الهی امام خمینی عمل خواهند کرد."







نقش در کودتای 88



از دوسال پیش با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، مداحان با حضور گسترده در مجالس مذهبی در تکایا و مساجد با توهین و تهدید اصلاح طلبان و حتی رقبای اصولگرای احمدی نژاد به تبلیغ حامی خود پرداختند. این حمایت تاجایی پیش رفت که برای مثال منصور ارضی در پاییز سال 87 وقتی اخباری در خصوص احتمال کاندیداتوری عبدالله نوری منتشر شد، در یکی از مجالس مداحی اش وزیر کشور دولت اصلاحات را تهدید کرد و گفت: "اگر نوري بخواهد كانديدا شود مي دهيم حسابش را برسند."



مداحان حامی احمدی نژاد حتی همزمان با اعلام حمایت احزاب و چهره های سیاسی از کاندیداهای مورد نظرشان در خردادماه سال گذشته، با صدور بیانیه ای که به امضای مداحانی چون منصور ارضی، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، احمد پناهیان، حسین سیب سرخی، عبدلرضا هلالی و... رسیده بود نیز اعلام کردند که "از برادر بسیجی خود محمود احمدی نژاد" حمایت می کنند.



پس از حمایت های آشکار آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاددر انتخابات سال گذشته و حوادث پس از آن، مداحان نیز با توجه به "نقشه راه" رهبری، نقش خود را ایفا کردند. نقشی که از توهین و تهدید و تکفیر کاندیداهای معترض انتخابات و هوادارانشان در محلات و مساجد و تکایا آغاز شد و به تهدید فیزیکی آنها رسید و "بفرما" به زبان آنها شد "بتمرگ".



آن طور که در اخبار منتشر شده در برخی منابع نیمه رسمی آمده، مداحان حتی در جریان سرکوب اعتراضات مردمی پس از انتخابات سال گذشته نیز نقش پررنگی داشته اند. وبسایت خبری آینده پیشتر و همزمان با اعتراض های خیابانی مردم در خرداد و تیرماه سال گذشته با انتشار اختصاری نام بسیاری از مداحان حامی احمد نژاد در این باره خبر داده بود که: "برخی از مداحان معروف در سازماندهی لباس شخصی ها نقش داشته و در حال سازمان دهی نیروی های لباس شخصی برای سرکوب معترضان دیده شده اند."



این خبرهای نیمه رسمی اما با موضع گیری های مداحان از جمله منصور ارضی که سرحلقه مداحان حامی احمدی نژاد است شکل رسمی تر به خود گرفت. او پس از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه 26 تیر تهران و تاکیدات رئیس مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت آزادی بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و رسیدگی به اعتراضات کاندیداها، به شدت از هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد و در یکی از مجالس مداحی اش به صراحت گفت: "نباید زحمات بچه ها، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در کنترل اغتشاشات تباه شود."

ده سال حبس برای دو نفر در یک روز: طارق عزیز در عراق، عماد بهاور در ایران

دو روز قبل، در یک روز دو حکم زندان ده ساله در صدر خبرها قرار گرفت: یکی در ایران و یکی در کشور همسایه، عراق. یک دادگاه در عراق، یکی در ایران، که هر دو هم نام اسلام را دارند؛ یکی به طارق عزیز ده سال حکم زندان می‌دهد و دیگری، به عماد بهاور. باید پرسید شباهت طارق عزیز با عماد بهاور جز در حکم‌شان، در چیست؟




طارق عزیز کیست؛



معاون دیکتاتور سابق عراق که در ۲۸ آوریل ۱۹۳۸ میلادی در روستای تل کیف از توابع استان موصل از پدر و مادری مسیحی متولد شد. نام اصلی‌اش حنا میخائیل است. او به دلیل وفاداری اش به آرمان‌های پان عربیسم و ناسیونالیسم عربی به مدارج عالی حکومتی و حزبی قابل توجهی دست یافت. طارق عزیز تنها فرد مسیحی حاضر در حلقه نزدیکان صدام بود که در دهه هفتاد میلادی در سمت وزیر اطلاع رسانی، به عنوان وزیر خارجه و نیز به عنوان معاون صدام فعالیت می کرد. عزیز در سال های جنگ تحمیلی ایران شرکتی فعال داشته و به عنوان پل ارتباطی رژیم بعثی و آمریکا جهت تامین سلاح های کشتار جمعی شناخته می شد. طارق عزیز ۷۴ ساله در آوریل ۲۰۰۳ و پس از سقوط نظام صدام تسلیم نظامیان آمریکایی شد و در زندان آمریکایی کروبر در غرب بغداد زندانی شد، اما سرانجام به همراه ۲۶ مسئول عراقی تحویل مقامات عراقی در زندان الکاظمیه داده شد. با پیگری های احزاب شیعی طارق عزیز ۷۴ ساله در ۲۶ اکتبر سال جاری به خاطر بیرون راندن شیعیان کرد تبار عراق در سال های ۱۹۸۰ در زمان حکومت سابق عراق و دستور کشتار کردها در زمان جنگ ایران و عراق، به اعدام محکوم شد. با این حال، به خاطر تلاش های وکلای وی، شورای ریاست جمهوری این کشور آن را تایید نکرد. جلال طالبانی رییس جمهور عراق در رسانه‌ها اعلام کرد که هیچ‌گاه برای مسیحیان و افراد سالخورده حکم اعدام را امضا نخواهد کرد. به همین خاطر او به تازگی به ده سال حبس محکوم شده که از جلال طالبانی درخواست عفو هم کرده است.



البته این‌ها نکات مطرح شده و بارز این شخصیت است. حزب بعث عراق اسلحه‌های مخصوصی داشتند که معروف به طارق عزیز بود و طلاکوب عکس صدام را روی دسته‌ی این اسلحه‌ها حک کرده بودند. گفته می‌شود که این اسلحه از فکرهای طارق عزیز بوده است. اون معاون صدام بوده و در کشتارها و جنایات صدام دخیل بوده؛ و دادگاه اسلامی عراق، هم‌پیمان ایران، کشوری که هنوز در تب و تاب سرنگونی صدام است و شور و هیجان، او را تنها به تحمل ده سال زندان محکوم کرده است!



عماد بهاور کیست؛



هنوز سی‌سالش نشده، جوان است و آرمان‌خواه. مسئول شاخه جوانان حزب نهضت آزادی است و عضو و دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران. در جریانات انتخابات دهم ریاست جمهوری جزو هسته‌ی مرکزی دعوت از خاتمی و پویش حمایت از خاتمی و موسوی – موج سوم – بود. قبل از انتخابات دستگیر شد، بعد آزاد شد و بعد از انتخابات باز هم دستگیر شد؛ به جرم اقدام علیه امنیت ملی!



تنها همین. نه نامش بر اسلحه‌ای‌ست، نه کسی را کشته و فرمان قتل داده، نه معاون صدام بوده، نه ژنرال بوده و نه… تنها آزادی‌خواه و عضو یک حزب رسمی و سابقه‌دار بوده: نهضت آزادی! تنها شباهت این دو در حکم‌شان است. طارق عزیز و امثال او خون امثال بهاور را در جنگ هشت ساله ریختند و حالا حکومت ایران رفتاری شبیه‌تر به طارق عزیز ها از خود نشان می‌دهد. نیازی به نتیجه‌گیری نیست و مقایسه، بهتر است بماند برای مخاطب.



طارق عزیز به ده سال زندان محکوم شده، عماد بهاور نیز به ده سال! هر دو از سوی دادگاه های مدعی اسلام. یکی در ایران، یکی در عراق. هر دو از سمت حکومت شیعه، یکی در ایران بعد از سی‌سال انقلاب، یکی در عراق بعد از کمتر از دو سال به روی کار آمدن دولت مستقل. حکم اعدام طارق عزیز به همت وکیلش در دستگاه قضایی عراق به ده سال نزول پیدا کرد و حکم عماد بهاور از روز اول بازجویی به همت بازجویش صادر شده بود و بعد از گذشت این همه مدت، همان حکم هم به نام قاضی و با امضای او اعلام شد. حال آیا از وکیل در دستگاه قضایی به ظاهر اسلامی ایران، کاری بر می‌آید؟ بعید می‌دانم!



منبع: ندای سبز آزادی

اعدام - طرحی از مانا نیستانی

اعدام - طرحی از مانا نیستانی




بنزین

بنزین


اخراج 370 تن از کارگران معدن طلای آغ دره آذربایجان و تجمع کارگران در برابر فرمانداری تکاب

اخراج 370 تن از کارگران معدن طلای آغ دره آذربایجان و تجمع کارگران در برابر فرمانداری تکاب


ندای سبز آزادی: با فرا رسیدن فصل سرما، 370 تن از کارگران معدن طلای آغ دره آذربایجان از کار اخراج شدند. این کارگران روز سه شنبه در برابر ساختمان فرمانداری شهرستان تکاب تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان کارگران این معدن شدند.

به گزارش ندای سبز آزادی "داعی" فرماندار جدید تکاب نیز با ذکر این مطلب که حاج عباس نیری،‌ رئیس معدن آغ دره، حق اخراج کارگران را ندارد، قول مساعد داد که در اسرع وقت به وضعیت کارگران رسیدگی كند.

با وجود این وعده، وضعیت اخراج فصلی کارگران این معدن برای چندمین سال متوالی است که تکرار می شود وهر ساله نزدیک به 400 تن از کارگران معدن و کارخانه طلای آغ دره از شهر و دیار خود آواره شده و برای یافتن کار، رهسپار شهرهای تهران و کرج و... می شوند و کسی در این باره پاسخگوی حقوق پایمال شده کارگران نیست.

معدن طلای آغ دره با هفت میلیون تن کانسنگ طلا با عیار متوسط۴٨/٢ پ.پ ام در جنوب آذربایجان غربی و 30 کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است.

کارخانه استحصال و فرآوری پویا زرکان معدن طلای آغ ‌دره تکاب قادر است سالانه 4000 کیلوگرم (چهار تن) طلا استخراج کند،که بدون در نظرگرفتن نقره و جیوه‌ استحصال شده، سود‌ی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان برای سهام‌داران شرکت دارد.

معدن طلای آغ دره‌ آذربایجان، دومین معدن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می شود.

حاج عباس احمدی نیری مدیرعامل فعلی کارخانه، است و برادران او همراه با مهندس کلاهدوز، معاون وزیر صنایع ومعادن و فلزات در دولت هاي سابق، از سهامداران اصلی شرکت هستند.

تأیید حکم ۱۵ سال زندان حسین رونقی ملکی در دادگاه تجدیدنظر

تأیید حکم ۱۵ سال زندان حسین رونقی ملکی در دادگاه تجدیدنظر




رهانا : حسین رونقی ملکی در حالی که بیش از ۱۱ ماه است در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین به سر می‌برد، با تایید حکم ۱۵ سال زندان خود در دادگاه تجدیدنظر مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار رهانا، سامانه «سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران» این حکم صبح امروز به پدر وی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ابلاغ شده است.

حسین رونقی، وبلاگ‌نویسی که با نام بابک خرمدین به وبلاگ‌نویسی مشغول بود امروز در حالی حکم دادگاه بدویش عینا تأیید شده است که کماکان از ملاقات با خانواده خود محروم است.

زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی در این خصوص به رهانا گفت: «از ۲۲ تیر ماه تا کنون حسین را ندیده‌ام و نگذاشتند ملاقاتی داشته باشیم. هنوز هم در همان سلول‌های انفرادی بند ۲ الف است و با وجود صدور حکم هنوز به بند عمومی زندان منتقل نشده است.»

وی ادامه می‌دهد که «حسین چند شب در هفته آن هم تنها به مدت ۲ دقیقه با ما تماس می‌گیرد، اما هر کاری می‌کنیم و به هر جایی مراجعه می‌کنیم، نمی‌گذارند او را ببینیم.»

حسین رونقی ملکی به اتهامات عضویت در گروه اینترنتی ایران پروکسی و تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور به زندان محکوم شده است. این حکم هنوز به وکیل وی ابلاغ نشده است. یکی از وکلای وی سارا صباغیان طی هفته‌های گذشته بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.

حکم بدوی ۱۵ سال زندان این وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده بود.

حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس در ۲۲ آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شد و از زمان بازداشتش تا کنون خانواده او تنها چهار بار موفق به ملاقات با وی شده‌اند. وی اکنون در بند ۲ الف زندان اوین همراه با مهدی خدایی نگهداری می‌شود.

تصاویری از نامردترین نامرد این روزگار...

عکس / مادر شهلا جاهد پس از اعدام دخترش

عکس / مادر شهلا جاهد پس از اعدام دخترش


سایت خبرنگاران سبز greencorrespondents


بمب سوم

بمب سوم


عمل نکرد!



همزمان با انتشار خبر دو انفجار درتهران، سایت جوان آنلاین ارگان سازمان جوانان حزب نظامی سپاه پاسدارن از انفجار سوم در شهرک محلاتی تهران خبر داد:



"صبح امروز در ادامه تلاش جریان نفاق برای ایجاد ناامنی در کشور، یک خودرو پژو 206 نیز شهرک محلاتی تهران منفجر شد. گفتنی است، این سومین حرکت تروریستی امروز صبح در تهران بوده که متاسفانه در این اقدام تروریستی 2 تن از شهروندان به شهادت رسیدند و خساراتی نیز به بار آمد. محل دقیق این انفجار در ابتدای شهرک محلاتی تهران و روبروی داروخانه لشکرک بوده است. اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا ارسال می‌شود."



این خبر توسط تابناک، الف، لفق نیوز و چند سایت دیگر به نقل از جوان آنلاین منتشر شد.



جزییات خبر نشان میدهد که جوان آنلاین از محل انفجار، نوع اتومبیل، تعداد تلفات و... اطلاع دقیق داشته است. البته چند ساعت بعد نیروی انتظامی وقوع انفجار سوم در شهرک محلاتی را تکذیب کرد! جوان آنلاین نیز خبر مربوط به انفجار سوم را از سایت خود برداشت. اعلام سریع خبر از سوی رسانه های کودتا نشان از هماهنگی بین بمب گذاران و عوامل خبری آنهاست. این را در جریان قتل استاد علی محمدی نیز شاهد بودیم که چند دقیقه بعد از بمب گذاری عکاسان خبرگزاری فارس در محل حاضر بودند تا گزارش جنایت کودتاچیان را بدهند. اما این بار عمل نکردن بمب سوم در شهرک محلاتی باعث رسوایی سپاه و لو رفتن عاملین اصلی این جنایات شد.

بازداشت عبدالله شهبازی

بازداشت عبدالله شهبازی


کودتا کردند

تا غارت ادامه یابد





عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و محقق نفوذ عوامل انگلیس و صهیونیسم در ایران را روز گذشته دستگیر کردند. بهانه این دستگیری کتابی است که او درباره زمین خواران سپاهی و روحانی در فارس نوشته و به همین جرم به یکسال و نیم زندان محکوم شده است. البته، انگیزه اصلی بازداشت او، تنها انتشار این کتاب نباید باشد. او درانتخابات 22 خرداد از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در یکسال و نیم گذشته مطالب افشاگرانه ای علیه آیت الله حائری شیرازی، چند تن از فرماندهان سپاه در فارس و روح الله حسینیان جانشین سعید امامی در وبسایت خود نوشته بود که سر نخ اصلی بازداشت او به این مطالب هم باید وصل باشد. بویژه که او بند کرده بود به نفوذ یهودی تبار ها در نظام جمهوری اسلامی و ....



ظاهرا، زمین ها را باندهای مافیائی خوردند و شهبازی را هم بردند که آب خنکش را بخورد. البته اگر قاطی آب خنگ چیز دیگری هم بخوردش ندهند که اگر بدهند، ایستاده به زندان رفته و دراز کش از آن خارج خواهد شد.



این همان بهشت گمشده

این پایتخت شاه اسماعیل صفوی – اصفهان- است، که به شمشیر او ایرانی ها شیعه شدند و چون اعتمادی به روحانیون سنی ایران که تشییع را به زور شمشیر پذیرفته بودند نداشت، روحانیون شیعه تبعیدی را از روستاهای جبل عامل به ایران دعوت کرد. آنها وقتی به اصفهان رسیدند، به آنها که هنوز در جبل عامل بودند خبر دادند: ما به بهشت رسیده ایم!




در آن بهشت گمشده، اکنون در جمهوری اسلامی نمی توان نفس کشید. سوخت بنزین آلوده تولید داخلی همه کس و همه چیز را به کام کشیده است. از جمله آثار اسلامی باقی مانده از روزگاری که اصفهان پایتخت بود! یگانه هنر دولت بی لیاقتی که با سرنیزه سپاه و چماق بسیج بر سر کار است، تعطیل کردن شهرهای آلوده به گازی خفه کننده ناشی از سوخت بنزین تولید داخلی است. تا حالا تهران تعطیل می شد، حالا اصفهان را هم تعطیل کرده و می کنند. نوبت به کرمان و تبریز و... هم خواهد رسید

عمق فاجعه فراتر از آگاهی همگانی است

عمق فاجعه فراتر از آگاهی همگانی است


قربانیان بند 350 اوین

همگی شهرت سیاسی ندارند





محسن امین زاده معاون وزارت خارجه در دولت خاتمی، در یادداشت کوتاهی که به تازگی در بند 350 اوین نوشته و به خارج از زندان فرستاده نوشته است:



« وضعیت محکومان انتخاباتی در بند ۳۵۰ اوین به طرز تکان دهنده ای حکایت از آن دارد که کم و بیش کل پرونده افراد زندانی شده به دلیل حضور در اعتراضات خیابانی خالی از هرگونه سند و مدرک است. غیر واقعی بودن اتهامات و نمایشی بودن اتهامات و نمایشی بودن محاکمات به هیچ وجه محدود به چهره های معروف نبوده و افراد بسیاری در رابطه با حوادث و اعتراضات خیابانی تحت فشار و ارعاب به جرم ناکرده و یا علیه دیگران اعتراف خلاف واقع کرده اند و یا به دلیل اعمالی که تنها در فضای توهمی ممکن است جرم یا جرم سنگین تلقی شود به زندانهای طویل المدت محکوم شده اند. امیدوارم نه فقط به خاطر زندانیان بی گناه، بلکه برای اصلاح فرایندهای غلط امنیتی، اطلاعاتی و قضایی کل عملکرد مراجع امنیتی، اطلاعاتی و قضایی توسط یک مرجع ذیصلاح مورد رسیدگی و بازنگری قرار گیرد. به خصوص اگر نسبت به دخالت و یا سوء استفاده دشمنان از این حوادث و پیامد های آن نیز واقعا نگرانی وجود داشته باشد ضرورت و اهمیت رسیدگی عمیق و همه جانبه به این عملکرد ها بیشتر خواهد بود.



امین زاده این نامه را با هدف تصحیح بخشی از خاطرات انتشار یافته خود از دوران بازداشت به صحنه سازی در دادگاه فرمایشی – کودتائی و پخش تلویزیونی آن نوشته است. وی در بخشی از آن خاطرات نوشته بود که زندانیان سیاسی را به همراه برخی اوباش به دادگاه آوردند و میان آنها تقسیم کردند. امین زاده اکنون تصحیح کرده که آن افرادی که به دادگاه آورده شده بودند نیز مردمی عادی بودند که باتهام شرکت در اعتراضات دستگیر شده بودند.

دیدار با محمدخاتمی

دیدار با محمدخاتمی


یگانه راه برون رفت از بحران و دفع خطرات داخلی و خارجی

سرنوشت کشور را

به آراء مردم واگذار کنید!







شماری از خانواده های زندانیان سیاسی در دفتر محمد خاتمی با وی دیدار کردند. این خانواده ها شرحی از وضع و موقعیت زندانیان کودتای 22 خرداد ارائه دادند که اهم آنها چنین بود:



نادیده گرفتن حقوق زندانیان توسط مقامات امنیتی



سلطه مقامات امنیتی بر قوه قضائیه و مقامات قضائی



قطع تماس تلفنی



قطع ملاقات حضوری



لغو مرخصی،



محروم بودن زندانیان از امکانات بهداشتی و پزشکی تخصصی



بداخلاقی و بدرفتاری با برخی خانواده ها و زندانیان



اعمال بعضی تنبیهات به زندانیان با هدف کینه توزی ( از جمله انفرادی و انتقال به دیگر زندان ها که پس از موارد قبلی اخیراً در مورد آقای کیوان صمیمی اعمال شده است)،



بی توجهی به شکایات تعدادی از زندانیان مورد شکنجه قرار گرفته،



صدور احکام سنگین و غیرمتعارف و عجیب (مانند حکم ده سال زندان عماد بهاور و سی سال محرومیت از روزنامه نگاری ژیلا بنی یعقوب و محرومیت از تحصیل اعضای ادوار تحکیم و دانشجویان و روزنامه نگاران واحکام فله ای فعالان سیاسی)



در قرنطینه نگاه داشتن طولانی مدت زندانیان سیاسی ( مورد آقای تاج زاده و نوری زاد) ،



در انفرادی نگاه داشتن برخی زندانیان حتی پس از تشکیل دادگاه (مورد خانم ستوده)



شرایط سخت و ناگوار بند 209 و عدم تشکیل دادگاه برای بعضی زندانیان این بند،



شرایط سخت و تبعیض آمیز برای زنان زندانی سیاسی،



شرایط سخت زندانیان تبعید شده به زندان های شهرهای دیگر،



بی توجهی به وضعیت وخیم سلامت بعضی زندانیان و ندادن مرخصی به آنان ( مانند آقای صفایی، سحرخیز، یزدی، تاجزاده، نوری زاد، میردامادی، کرمی، محمودیان، سلیمانی، مومنی، هنگامه شهیدی، خسروانی و دیگران)



فشار بر خانواده ها به دلیل شرکت آنها در جلسات قرآن و دعای هفتگی ،



محمد خاتمی پس از استماع گزارش دردانگیز خانواده زندانیان سیاسی گفت:



انتظار ما این بوده و هست که از فضای تهدید و محدودیت به فضای امن وآزاد که مبنای رفتار همگان به خصوص حکومت؛ ”قانون اساسی” باشد گذر کنیم.



و بهبود اوضاع در گرو اطمینان بخشی به آینده ای است که در آن با انتخابات آزاد و سالم زمینه مشارکت همه گروه ها و آحاد جامعه در عرصه سرنوشت فراهم آید و در این شرایط همگان در برابر تهدید های درونی و بیرونی در خدمت جامعه و کشور خواهند بود.



در ورای هیاهوها؛ اتهام های ناروا و بد اخلاقی ها از یکسو و ایجاد محدودیت ها برای افراد و گروهها از سوی دیگر چندان مشکل نیست که دریابیم چه کسانی در “خط امام علی(ع)”؛”خط امام خمینی” و “دلبسته به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی” هستند و چه کسانی “در خلاف جهت” حرکت و اقدام می کنند؟ قضاوت جامعه و تاریخ هم روشن است.



امیدواریم شاهد نزدیکی بیشتر دل ها به یکدیگر و گذر از وضعیت ناگواری که بزرگترین لطمه اش به اصل نظام و کشور است باشیم .

کشف یک "رویش" یافته دوران خامنه ای

کشف یک "رویش" یافته دوران خامنه ای




این نامه، کارنامه دو شیخ تصمیم گیرنده در شورای نگهبان، یعنی شیخ احمد جنتی و شیخ محمد یزدی است. آنها، این افراد را با این سواد و دانش، ولایت پذیر تشخیص داده و به مجلس فرستادند تا روی همان صندلی های بنشینند که روزگاری مصدق و مدرس و سلیمان میرزا اسکندری، و پس از انقلاب امثال مهندس بازرگان و بسیاری از آنها که اکنون در زندان کودتای 22 خرداد اند بر آنها نشسته بودند. این نمونه کافی نیست تا معلوم شود مقام معظم فرزانه با دستیاری امثال احمدی جنتی چه بلائی بر سر مجلس و انقلاب آوردند؟




تف به ریش دروغگو و چاپلوس

تف به ریش دروغگو و چاپلوس

اگر علی خامنه ای را نداشتیم

"گوانگجو" را هم نداشتیم!







سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج: دکتر مجید شهریاری مسائلی را حل کرد که خشم آمریکا را برانگیخت، بنابراین چون تحمل چنین وضعیتی را نداشتند او را به شهادت رساندند./ ایسنا



علی سعید‌لو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی: نگاه مدبرانه و پدرانه رهبرانقلاب به ورزش عامل اصلی موفقیت در گوانگجو بود./ ایرنا



آیت‌الله نوری همدانی: انقلاب اسلامی مانند موجی است که روز به روز به پیش رفته و قله‌های موفقیت را فتح می‌کند./ فارس



محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد: ملت با پشتیبانی و پیروی از ولایت فقیه پیروز واقعی در فتنه سال گذشته بود./ ایرنا

آمریکا: تحریم‌ها دهها میلیارد دلار به ایران زیان وارد می‌کند

آمریکا: تحریم‌ها دهها میلیارد دلار به ایران زیان وارد می‌کند




راديو فردا : ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفته است، تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های یکجانبه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دستیابی ایران را به خدمات مالی بین‌المللی دشوار کرده و ممکن است ده‌ها میلیارد دلار به این کشور زیان وارد کند.



به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفته است،‌ تحریم‌های جهانی علیه ایران ممکن است، باعث شود این کشور ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های در بخش انرژی خود را از دست داده و نتواند به فناوری‌های حساس و دانش فنی شرکت‌های بزرگ بین‌الملل دست یابد.

وی که در جمع شماری از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت در این باره اظهار داشته است: «تحریم‌ها از یک سو مانع از آن شده است که ایران بتواند به قابلیت لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد و از سوی دیگر باعث شده است که دیگر این کشور نتواند به راحتی به فعالیت‌های خود برای بر هم زدن ثبات در منطقه ادامه دهد.»



این سخنان در حالی بیان شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده‌اند، تحریم‌ها هیچ اثری بر این کشور نداشته است و حتی برخی از مقام‌های ایرانی نیز از تحریم‌های بیشتر استقبال کرده‌اند.



چند روز پیش محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، با استقبال از تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی گفته بود: «خدا را شکر می‌کنم که کشورمان در تحریم است. دعا کنیم که هر روز تحریم‌ها بیشتر شود.»



همچنین مجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد و از نزدیکان وی نیزبا «بی‌فایده» توصیف کردن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی،‌گفته بود، این تحریم‌ها تاکنون «اثر قابل توجهی» بر ایران نداشته است.



به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.



ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.



هر چند تهران همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده است، اما در تازه‌ترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح شده است که مقام‌های ایرانی همچنان از ارایه توضیحات بیشتر درباره سوال‌های باقی مانده به ویژه در باره ماهیت احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود سرباز می‌زنند.



شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت استفاده در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.



تاثیر تدابیر مالی بین المللی



در این میان استیوارت لوی،‌ هماهنگ‌ کننده تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز که روز چهارشنبه در جمع اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت،‌ درباره تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی گفته است: «به نظر می‌رسد، رهبران ایران شدت و تاثیر تدابیر مالی بین‌المللی (علیه ایران) را دست کم گرفته‌اند،‌ امری که انتقادهای داخلی از آنها را به دنبال داشته است.»



وی در تشریح کارآیی تحریم‌های جهانی علیه ایران گفته است: «شرکت‌های بزرگ بین‌المللی یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند،‌ که از سطح مبادلات خود با ایران می‌کاهند یا روابط خود را با این کشور به طور کامل قطع می‌کنند.»



ایالات متحده آمریکا در آخرین اقدام خود برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه نام ۱۰ شرکت دیگر را در لیست سیاه تحریم‌ها علیه ایران قرار داده است.

عبدالله شهبازی بازداشت شد

بی بی سی : عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ ساکن شیراز که اخیرا به دلیل انتشار کتابی اینترنتی در مورد زمین‌خواری در استان فارس به تحمل یک سال و نیم زندان محکوم شده بود، بازداشت شد.




او خود در ساعت ۶:۳۱ عصر امروز چهارشنبه ۱۰ آذر (اول دسامبر) در وبسایت خود نوشت که دستگیر شده است.



یکی از بستگان آقای شهبازی بازداشت او را تأیید کرد و گفت که او احتمالا در آخرین لحظه های پیش از بازداشت، عبارت "دستگیرم کردند" را روی وبسایت خود منتشر کرده است.



آقای شهبازی یک ساعت پیش از بازداشت در یادداشت دیگری نوشته بود که مأموران نیروی انتظامی خانه او را تفتیش کرده اند و بعضی از وسایل شخصی او را با خود برده اند.



به نوشته آقای شهبازی، این مأموران حکم محکومیت اخیر او را همراه داشته اند.



آقای شهبازی اخیرا به دلیل انتشار کتاب اینترنتی "زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز" و بنا بر شکایت عبدالعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه ناحیه مقاومت فارس و فرمانده پیشین سپاه حفاظت انصار المهدی، ابراهیم عزیزی، فرمانده پیشین بسیج و فرماندار سابق شیراز و چند شخص دیگر که در کتاب مذکور به زمین خواری و فساد متهم شده بودند، به تحمل یک سال و نیم زندان محکوم شد.



کتاب "زمین و انباشت ثروت" در فروردین ماه سال ۱۳۸۷ در وبسایت آقای شهبازی منتشر شد و جنجال های زیادی به دنبال داشت.



آقای شهبازی می گوید که برکناری آقای جعفری از فرماندهی سپاه انصار المهدی و کناره گیری محی الدین حائری شیرازی، امام جمعه پیشین شیراز، در اثر افشاگری های این کتاب بوده است.



او در دفاعیاتش در دادگاه اعلام کرده بود که بخش عمده اسناد و مدارک استفاده شده در کتاب را داوود احمدی نژاد، برادر رئیس جمهوری ایران و رئیس وقت بازرسی ویژه ریاست جمهوری در اختیار او قرار داده است.



ساعت 6:31 دستگیرم کردند




چهارشنبه، 10 آذر 1389/ اوّل دسامبر 2010، ساعت 5:40 بعد از ظهر



حکم جلب و بازرسي غيرقانوني خانه شهبازي



حوالي ساعت 4:15 بعد از ظهر امروز، چهارشنبه، در زماني که در مسافرت هستم، مأموران نيروي انتظامي سرزده وارد خانه من شده و به تفتيش و بازرسي شديد خانه پرداخته‌اند. آن‌ها مقداري از وسائل شخصي مرا نيز با خود برده‌اند. حکمي که به همسرم نشان داده‌اند به تاريخ 8 آذر 1389 و مبتني بر شکايت سردار نجفي و رأي دادگاه تجديد نظر درباره کتاب «زمين و انباشت ثروت» بوده. اين در حالي است که تاکنون حتي رأي دادگاه تجديد نظر به اينجانب ابلاغ نشده. اجراي حکم دادگاه مراحل مشخص قانوني دارد و بايد ابتدا به فرد محکوم ابلاغ شده و سپس از طريق دادسراي اجراي احکام نسبت به اجراي آن اقدام شود. بازرسي منزل قطعاً هيچ ربطي به شکايت سردار نجفي ندارد.



بدينوسيله اعتراض شديد خود را نسبت به اين اقدام غيرقانوني و برخورد ارعاب‌آميز مقامات قضايي شيراز اعلام داشته و از نهادهاي مسئول تقاضاي پيگيري و از مردم آزاده و حق جو تقاضاي حمايت دارم.



عبدالله شهبازي



پارس جنوبی، تنها شرط قطر برای همکاری در حمله به ایران

پارس جنوبی، تنها شرط قطر برای همکاری در حمله به ایران


قطر حاضر است برای حمله به ایران، پایگاه های خود را به طور مجانی در اختیار آمریکا قرار دهد.

به گزارش عصر ایران، براساس اسناد ادعایی سایت ویکی لیکس ، قطر از هر گونه حمله نظامی علیه ایران استقبال می کند.

براساس یکی از این اسناد محرمانه مربوط به گزارش های وزارت امور خارجه آمریکا، قطر خواهان حمله نظامی آمریکا به ایران است و تمامی تسهیلات را برای این حمله نظامی در اختیار آمریکا قرار می دهد.

البته قطر تنها شرط خود را برای همکاری گسترده با مهاجمان به ایران، حفاظت آنها از میدان گازی مشترک میان ایران و قطر یعنی پارس جنوبی اعلام کرده بود.

این سند مدعی است : قطر به استفاده آمریکا از خاک این کشور برای حمله به ایران راضی نخواهد شد مگر بعد از اینکه همه تضمین های امنیتی را از دولت آمریکا درباره حفاظت از حق قطر در بهره برداری از میدان گازی مشترک پارس جنوبی دریافت کند.

میدان گازی پارس جنوبی که قطری ها آن را الشمال می نامند واقع در خلیج فارس و میان ایران و قطر، مشترک است و هر دو کشور در حال برداشت از آن هستند.

با این حال هم اکنون محور درآمدهای قطر، صادرات گاز است و این موضوع به موتور محرکه توسعه این کشور تبدیل شده است.قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع شده (ال ان جی) جهان است وهمواره با ایران بر سر میزان برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی رقابت دارد. قطر هم اکنون نسبت به ایران، میزان بیشتری از گاز را از این میدان مشترک، برداشت می کند.

قبل از این نیز براساس دیگر اسناد ادعایی، سران عربستان ، اردن، بحرین و مصر نیز خواهان حمله آمریکا به ایران شده بودند.

همچنین، آمریکا در صورت استفاده از پایگاه هوایی العدید قطر برای حمله نظامی به ایران، هیچ هزینه ای را به دوحه نخواهد پرداخت همچنین در صورت اعمال تغییرات یا به روز سازی این پایگاه، 60 درصد هزینه ها با قطر و 40 درصد باقی مانده با آمریکا خواهد بود.

در این سند همچنین به میزبانی قطر از مقامات ارشد فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه و واگذاری بی قید و شرط پایگاه هوایی العدید به آمریکایی ها در حملات گذشته آنها به افغانستان و عراق اشاره شده است.

قطر هم اکنون میزبان فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه و نیروی هوایی این کشور است.

این اسناد در حالی منتشر می شوند که ایران در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بالاترین سطح همکاری ها را با عمان و قطر دارد و سطح مناسبی از اعتماد میان مقامات تهران و دوحه وجود دارد.براساس متن سند محرمانه دیگری که به تازگی فاش شده است ، کویت برای تضمین امضای توافقنامه با ایران برای برداشت گاز از میدان مشترک با ایران یعنی آرش (الدره) تلاش می کند و دربرابر تهران سیاست موازنه دقیقی را اعمال می کند. شیوه تعامل کویت در برابرایران بسیار دقیق و نیازمند تحرکات بررسی شده است.

این سند اضافه می کند: شیخ ناصر المحمد نخست وزیر کویت که پیش از این در تهران ، سفیر کویت بود در زمینه توانایی خود برای تعامل با ایران، اعتماد به نفس زیادی دارد و نیازی به آمریکا در این زمینه نمی بیند.

در همین باره، سعد حریری نخست وزیر لبنان که در روزهای گذشته مهمان ایران بود در جدیدترین اظهاراتش مطالب مطرح شده در اسناد وزارت خارجه آمریکا را رد کرد.

براساس این اسناد، حریری حمله نظامی به ایران را تایید کرده بود.

نخست وزیر لبنان که هم اکنون در پاریس به سر می برد با تکذیب تایید حمله نظامی به ایران، گفت که مخالفت اعمال فشار بر ایران به دلیل برنامه هسته ای آن هستم.

چند روز پیش سایت اینترنتی ویکی لیکس 250 هزار سند از گزارشات دیپلمات های وزارت خارجه آمریکا را درباره موضوعات مختلف روابط بین الملل منتشر کرد.

بسیاری از کارشناسان در صحت ادعاهای ویکی لیکس تردید دارند و این اسناد را آمیزه ای از راست و دروغ های هدفمند می دانند.

دو کوهنورد آمریکائی تماس گرفتند

دو آمریکایي که به اتهام جاسوسي در ایران زنداني هستند در تماس تلفني به خانواده هایشان گفته اند که به وکلیشان دسترسي ندارند و نمي دانند وضعیت پرونده شان چگونه است. این دو تماس روز یکشنبه صبح زود گرفته شد و 5 دقیقه طول کشید. شان بائر، ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلي به موبایل مادرش، سیندي هیکي، زنگ زد. جاش فاتال، یک ساعت بعد با خانواده اش در مینه سوتا تماس گرفت.




هیکي مي گوید فرزندش قوي اما عصبي به نظر مي رسید. لورا، مادر فاتال گفت که شنیدن صداي فرزندش "خوشحال کننده" بود اما درعین حال ادامه دوران زندان وي، قلب خانواده را شکسته است. هر دو مادر گفتند که پسرانشان اطلاع ناچیزي در مورد جزئیات پرونده شان دارند و ماه هاست که به آنها اجازه داده نشده با وکیلشان در تهران صحبت کنند.



هیکي گفت: "پسرم گفت که از وضعیت پرونده اش بي خبر است و نمي داند چه اتفاقي براي آن افتاده است. من فقط به او گفتم که ما داریم روي پرونده ات کار مي کنیم و دست به هر کاري مي زنیم تا او به خانه بازگردد".



ایران، بائر، فاتال و شرود، نامزد بائر را متهم به جاسوسي کرده بود؛ آنها در سال 2009 در جریان کوهنوردی در اطراف مرز ایران و عراق دستگیر شدند. شرود به دلیل بیماري در ماه سپتامبر آزاد شد، دادگاه او روز 6 فوریه است.



شرود که در سانفرانسیسکو زندگي مي کند، روز جمعه به خانه فاتال رفته بود و توانست مدت کوتاهي با او حرف بزند.



هیکي و لورا فاتال گفتند که به عقیده آنها و بر اساس تماس هایي که گرفته شد، پسرانشان از زمان رفتن شرود، منزوي تر شده اند. گفته شده است که زمان هواخوري آنها کم شده است و نامه هاي اقوامشان که روزانه به دستشان مي رسید، تعدادشان کم شده است. بائر و فاتال دیگر اجازه ندارند کتاب هایي که خانواده هایشان برایشان مي فرستادند، بگیرند.



لورا فاتال مي گوید: "کتاب ها و نامه ها مهم است، این روش زندگي آنها است، آنها ورزش مي کردند و کتاب مي خواندند."



در مورد تماس ها تلفني اخطار قبلي دریافت نکرده اند اما از بعد از اینکه نماینده ایران در سازمان ملل در اوایل ماه جاري اعلام کرد که این تماس ها به تعلیق در مي آیند، به قول لورا فاتال به حالت "آماده باش" در آمده اند.



بوستون گلاب، 30 نوامبر

عکس / ترافيك اتوبان كرج-قزوين به سمت چالوس و رشت در پی اعلام 2 روز تعطیلی (سه شنبه 9 آذر)




عکس / انعکاس جهانی اعدام شهلا جاهد

عکس / انعکاس جهانی اعدام شهلا جاهد


بسیاری از نشریات و خبرگزاری ها خبر اعدام شهلا جاهد را منتشر کرده اند. در اينجا نصاویر تعدادی از آنها را منتشر ميکنيم.









پخش هزاران شب نامه و نشریات تک صفحه ای در دانشگاه بین المللی قزوین در آستانه ۱۶ آذر

پخش هزاران شب نامه و نشریات تک صفحه ای در دانشگاه بین المللی قزوین در آستانه ۱۶ آذر




گروه وسیعی از دانشجویان دانشگاه بین الملل قزوین به مناسبت ۱۶ آذر، اقدام به پخش چندین شماره از نشریات تک صفحه ای "دانشجو" ، "اعتماد ملی" و "کلمه" کرده اند. این اقدام در حالی صورت میگیرد که دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین در طول ۲ سال گذشته تحت شدیدترین فشارها و تهدیدات نیروهای امنیتی و انضباطی قرار داشته اند.



به گزارش دانشجو نیوز، با انتشار گسترده این نشریات در سطح دانشگاه و خوابگاه‌های مرکزی خواهران و برادران، از دانشجویان خواسته شده که در اعتراضات روز ۱۶ آذر حضور بهم رسانند. در حال حاضر بیش از ۱۵ تن‌ از فعالین دانشجویی دانشگاه بین الملل قزوین، در حال گذراندن ایام محرومیت از تحصیل خود می باشند و چندین تن‌ از دانشجویان نیز به صورت قطعی با حکم اخراج و محرومیت از شرکت در آزمون‌های سراسری مواجه شده اند. این دانشجویان طبق دستور ریاست دانشگاه اجازه ورود به محوطه دانشگاه و رسیدگی به امور آموزشی خویش را ندارند.



شایان ذکر است که مسئولین دانشگاه در پی‌ دعوت و اطلاع رسانی وسیع دانشجویان به مناسبت فرا رسیدن "روز دانشجو" در اقدامی جدید با خانواده‌های برخی‌ دانشجویان تماس گرفته و با ادبیاتی بسیار زننده و رکیک به تهدید دانشجویان و خانواده‌ها پرداخته اند.



گزارش ها از دانشگاه بین المللی قزوین، همچنین حکایت از حضور ده‌ها نیروی امنیتی و لباس شخصی‌ در فضای داخلی‌ دانشگاه و خوابگاه دارد که با اعتراض دانشجویان همراه شده است.



گفتنی است که در روزهای آتی "بیانیه رسمی‌ دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین به مناسبت ۱۶ آذر" به همراه اعلام مواضع و برنامه‌ها منتشر خواهد شد.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر در سال‌روز بازداشت میلاد اسدی

بامدادخبر: به دنبال بیانیه‌ی اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر در سالروز بازداشت میلاد اسدی، دانشجوی دربند، گروهی از دانشجویان این دانشگاه روز سه‌شنبه نهم آذرماه، دست به تجمع زده و با در دست گرفتن عکس‌هایی از میلا اسدی- که پیش‌تر در بیانیه دانشجویان «شرف و آبروی دانشگاه خواجه نصیر» نامیده‌ شده بود- و سر دادن شعارهای «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دیکتاتور» و خواندن سرود یار دبستانی، حمایت خود را از این دانشجوی در بند اعلام داشتند.




به گزارش بامدادخبر، دقایقی پس از آغاز این تجمع، نیروهای حراست دانشگاه و نیز ماموران اطلاعاتی که از ابتدا در اطراف تجمع کنندگان بودند با حمله به دانشجویان، عکس‌ها و پلاکاردها را پاره و میزی را که بر روی آن عکس‌های میلاد اسدی چسبانده شده بود به میان دانشجویان پرتاب کردند اما دانشجویان با اهمیت ندادن به این حرکت با خواندن سرود یار دبستانی به تجمع خود خاتمه دادند.



گفتنی است از صبح روز گذشته حضور نیروهای حراست و اطلاعات در اطراف و داخل دانشگاه مشهود بود بطوری که بسیاری از دانشجویان را از لحظه‌ی ورود به دانشگاه تهدید به بازداشت و احضار به کمیته انضباطی می‌کردند. همچنین پس از برگزاری این تجمع، نیروهای امنیتی با تماس تلفنی با منزل برخی از فعالین این دانشگاه خانواده این دانشجویان را تهدید کرده‌اند.

اینترپل حکم جلب بین المللی بنیانگذار ویکی لیکس را صادر کرد

اینترپل حکم جلب بین المللی بنیانگذار ویکی لیکس را صادر کرد


بی بی سی : اینترپل (پلیس بین‌الملل) براساس حکم دادگاهی در سوئد علیه جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، از کشورهای عضو این سازمان خواسته است وی را بازداشت کنند.



تصمیم اینترپل در صدور "اعلان قرمز" علیه آقای آسانژ در روز چهارشنبه و با استناد به درخواست دولت سوئد اتخاذ شد.



روز 18 نوامبر، دادگاهی در سوئد حکم جلب این شهروند استرالیایی را به اتهام تجاوز و آزار جنسی و کاربرد خشونت غیرقانونی علیه دو زن صادر کرد.



این پرونده قبلا در دادگاه بدوی مورد رسیدگی قرار گرفته و قاضی آن دادگاه اتهام تجاوز جنسی علیه آقای آسانژ را وارد ندانسته بود.



درخواست جلب براساس حکم دادگاه تجدید نظر صادر شده که رسیدگی به دادخواست شاکی پرونده علیه رای دادگاه بدوی را بر عهده دارد.



وکلای آقای آسانژ در تلاشند که حکم جلب وی در سوئد را لغو کنند.



مجله آمریکایی فوربز روز دوشنبه به نقل از جولین آسانژ نوشت که ویکی لیکس در نظر دارد در سال میلادی آینده اسرار مربوط به یکی از بانک های بزرگ آمریکا را افشا کند.



همزمان، رافائل کورئا، رئیس جمهوری اکوادور، این خبر را تکذیب کرده است که دولت این کشور در نظر دارد به جولین آسانژ حق اقامت در اکوادور را بدهد.



کینتو لوکاس، معاون وزیر امور خارجه اکوادور، روز دوشنبه گفته بود که اکوادور به بنیانگذار ویکی لیکس حق اقامت اعطا می کند.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری اکوادور گفته است که آقای لوکاس نظر شخصی خود را بیان کرده و در این خصوص اختیاراتی ندارد.



ویکی لیکس یکشنبه گذشته بیش از ۲۵۱ هزار پیام دیپلماتیک را منتشر کرد که روزنامه نیویورک تایمز آنها را "روایت محرمانه رابطه ایالات متحده با جهان در عصر جنگ و تروریسم" توصیف کرده است.



معلوم نیست که بنیانگذار ویکی لیکس اکنون در کجا به سر می برد.



آقای آسانژ پیشتر در لندن دیده شده بود و گمان می رود که در حال حاضر هم به طور مخفیانه در یکی از کشورهای اروپایی اقامت داشته باشد.



بنیانگذار ویکی لیکس گفته است اتهاماتی که علیه او مطرح شده بخشی از تبلیغات "منفی" کسانی است که با انتشار اسناد محرمانه دولت آمریکا مخالفند.



حکم جلب آقای آسانژ در سوئد چند روز پس از آن صادر شد که ویکی لیکس ۷۵ هزار سند محرمانه آمریکا در مورد جنگ در افغانستان را منتشر کرد.



آقای آسانژ، ۳۹ ساله، در ماه اوت برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی به سوئد سفر کرد و در پی این سفر بود که اتهام تجاور جنسی و حمله به زنی دیگر در این کشور علیه او مطرح شد.