Thursday, November 17, 2011

عفو زندانیان توسط رهبر؛ ابزار تبلغات سیاسی هیچ زندانی سیاسی آزاد نشد فرشته قاضی f.ghazi(at)roozonline.com در حالیکه رسانه های حکومتی از عفو و تخفیف در مجازات بیش از 912 زندانی توسط رهبر جمهوری اسلامی خبر میدهند طی روزهای گذشته هیچ زندانی سیاسی آزاد نشده است. هرچند نام زندانیانی که مورد عفو قرار گرفته یا شامل تخفیف در مجازات شده اند اعلام نشده اما شواهد حاکی از آن است که در میان این 912 نفر، نام هیچ زندانی سیاسی و مطبوعاتی نیست. هر ساله به مناسبت‌های مختلف دینی و اعیاد مذهبی، تعدادی از زندانیان با درخواست رئیس قوه قضائیه از سوی رهبر جمهوری اسلامی مورد عفو قرار می گیرند و آزاد می شوند؛رسمی چندین ساله که همواره با تبلیغات فراوان و بازتاب رسانه ای گسترده همراه است. اکنون به مناسبت عید قربان و عید غدیر، دو عید مذهبی مسلمانان، رسانه های دولتی از عفو تعدادی از زندانیان خبر داده اند؛ زندانیانی که براساس اعلام این رسانه ها محكومان محاكمِ عمومی و انقلاب، سازمان قضايی نيروهای مسلح و سازمان تعزيرات حكومتی هستند. پس از آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی در عید فطر، دیگر عید مذهبی مسلمانان، افکار عمومی در انتظار آزادی تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی به مناسبت دو عید اخیر بود اما چنین اتفاقی رخ نداد.از آنجا که اسامی زندانیان آزاد شده یا مشمول تخفیف اعلام نشده، "روز" در تماس با خانواده های زندانیان سیاسی این مساله را جویا شد اما تنها پاسخی که به اتفاق شنید این بود: "هیچ خبری نداریم، چشم انتظار ماندیم اما نه کسی آزاد شد و نه کسی حکم اش کم شد". عبدالرضا قنبری، معلم زندانی و محکوم به اعدام به اتفاق محسن و احمد دانش پورمقدم، دو پدر و پسری که انها نیز محکوم به اعدام شده اند از بازداشت شدگان عاشورای 88 هستند که دادستان تهران یکسال پیش از درخواست عفو آنها خبر داده بود. اما خانواده آقای قنبری و همچنین خانواده آقای دانش پور در تماس "روز" گفتند که تاکنون هیچ پاسخی به آنها داده نشده و حکم اعدام همچنان برقرار است اما پرونده در کمیسیون عفو و بخشودگی است و آنها جزو عفو شدگان یا تخفیف در مجازات به مناسبت اعیاد اخیر نبوده اند. فاطمه رهنما که از تیرماه 88 در بازداشت به سر می برد و به گفته خانواده اش قربانی سناریوی نیروهای امنیتی علیه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده دیگر زندانی سیاسی است که تقاضای عفو کرده. خانواده او نیز در تماس "روز" گفتند که همچنان هیچ پاسخی به تقاضای آنها داده نشده است. خانم رهنما به ده سال حبس در تعبید محکوم شده و در زندان سپیدار اهواز به سر می برد. زینب جلالیان، حبیب الله گلپری پور، حبیب الله لطیفی و شیرکو معارفی، زندانیان سیاسی کرد هستند که آنها نیز با احکام اعدام در زندان به سر می برند. این زندانیان سیاسی نیز به گفته خانواده هایشان درخواست عفو کرده اند اما هنوز پاسخی به درخواست آنها داده نشده است و جزو عفو شدگان اخیر نیستند. تبلیغات سیاسی پیش از عید فطر دادستان تهران از آزادی، عفو و تخفیف در مجازات 100 زندانی سیاسی با موافقت آیت الله خامنه ای به مناسبت این عید مذهبی خبر داده بود. جعفری دولت ابادی به خبرگزاری فارس گفته بود که این دسته از محکومان براساس تقاضای عفو ارائه شده و نوشتن ندامت‌‍نامه و ابراز پشیمانی از ارتکاب جرایمی که به آن محکوم شده‌اند، زودتر از موعد مقرر پایان دوران زندان خود آزاد می‌شوند. رسانه های حکومتی تبلیغات زیادی روی این مساله کردند و شخصیت های سیاسی با استقبال از این آزادی ها، آن را نوعی گشایش در فضای سیاسی کشور قلمداد کردند تا جایی که مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از این اقدام قوه قضائیه قدردانی کرد و علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس آزادی زندانیان را گامی مثبت برای بازگشت کشور به شرایط قبل از انتخابات سال 88 دانست و اعلام کرد با این اقدام برخی از مخالفان که به دلیل تندروی‌ها در موضع لجاجت افتاده بودند، احساس عدالت و انصاف خواهند کرد و موضع خودشان را تغییر خواهند داد. همزمان عماد افروغ، چهره اصولگرا و نماینده پیشین مجلس اسلامی نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، آزادی زندانیان سیاسی را باعث تحکیم پایه‌های مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و ارتقای اعتماد عمومی دانست و گفت آزادی این تعداد از زندانیان می‌تواند مقدمه اتفاقات مبارک دیگری از جمله عفو بقیه زندانیانی باشد که به دلایل سیاسی و امنیتی در زندان هستند. سازمان عفو بین الملل نیز به استقبال این آزادی ها رفت، اما در عین حال اعلام کرد که بیشتر افراد آزاد شده بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده و واجد شرایط آزادی مشروط بودند. براساس قوانین جزایی جمهوری اسلامی اگر محکومی سابقه‌ی موثر کیفری نداشته و لااقل نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده باشد، می‌تواند از "حق آزادی مشروط " استفاده کند و آزاد شود. اما برخلاف تبلیغات فراوان صورت گرفته توسط رسانه های حکومتی تنها نزدیک به 70 نفر زندانی سیاسی آزاد شدند که اکثر آنها یا نیمی از محکومیت شان به سر رسیده و مشمول آزادی مشروط می شدند و یا هفته ها و ماههای پایانی محکومیت خود را می گذراندند. از سوی دیگر در میان این تعداد از آزاد شد گان نیز هیچ نامی از زندانیان سیاسی سرشناس وجود نداشت؛از این رو بود که نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری این پرسش را مطرح کرد که چه تعداد زندانی سیاسی داریم که یکصد نفرازآنها مورد عفو قرارمی گیرند اما زندانیانی که اسم و رسمی دارند علیرغم عفو این 100 نفرکماکان درزندان می باشند؟ محل نگهداری این افراد کجاست؟ آیا عفو شامل زندانیان سیاسی شهرتهران شده یا زندانیان شهرستانها را هم شامل شده است؟ به گفته آقای احمدی: وقتی 100 نفرازمحکومین سیاسی مورد عفو مقام رهبری قرارمی گیرند و نگاهی به لیست اسامی کسانی که آزاد شدند می اندازیم بسیاری ازاین اسامی ناآشنا می باشند، معلوم نیست کی و درکجا محاکمه شدند؟ وکیل داشتند؟ قراری متناسب با جرم آنان صادرشد؟ این قراربه متهم ابلاغ گردید و ازتودیع قراراظهارعجزنمود، این حق طبیعی جامعه است بداند چه تعداد زندانی سیاسی درزندانها هم اکنون دوران محکومیت خود را سپری می کنند، شفاف شدن این موضوع ازبروز شایعات مختلف جلوگیری می کند.


عفو زندانیان توسط رهبر؛ ابزار تبلغات سیاسی

هیچ زندانی سیاسی آزاد نشد

در حالیکه رسانه های حکومتی از عفو و تخفیف در مجازات بیش از 912 زندانی توسط رهبر جمهوری اسلامی خبر میدهند طی روزهای گذشته هیچ زندانی سیاسی آزاد نشده است.
هرچند نام زندانیانی که مورد عفو قرار گرفته یا شامل تخفیف در مجازات شده اند اعلام نشده اما شواهد حاکی از آن است که در میان این 912 نفر، نام هیچ زندانی سیاسی و مطبوعاتی نیست.
هر ساله  به مناسبت‌های مختلف دینی و اعیاد مذهبی، تعدادی از زندانیان با درخواست رئیس قوه قضائیه از سوی رهبر جمهوری اسلامی مورد عفو قرار می گیرند و آزاد می شوند؛رسمی چندین ساله  که همواره با تبلیغات فراوان و بازتاب رسانه ای گسترده همراه است.
 اکنون به مناسبت عید قربان و عید غدیر، دو عید مذهبی مسلمانان،  رسانه های دولتی از عفو تعدادی از زندانیان خبر داده اند؛ زندانیانی که براساس اعلام این رسانه ها محكومان محاكمِ عمومی و انقلاب، سازمان قضايی نيروهای مسلح و سازمان تعزيرات حكومتی هستند.
پس از آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی در عید فطر، دیگر عید مذهبی مسلمانان، افکار عمومی در انتظار آزادی تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی به مناسبت دو عید اخیر بود اما چنین اتفاقی رخ نداد.از آنجا که اسامی زندانیان آزاد شده یا مشمول تخفیف اعلام نشده،  "روز" در تماس با خانواده های زندانیان سیاسی این مساله را جویا شد اما تنها پاسخی که به اتفاق شنید این بود: "هیچ خبری نداریم، چشم انتظار ماندیم اما نه کسی آزاد شد و نه کسی حکم اش کم شد".
عبدالرضا قنبری، معلم زندانی و محکوم به اعدام به اتفاق محسن و احمد دانش پورمقدم، دو پدر و پسری که انها نیز محکوم به اعدام شده اند از بازداشت شدگان عاشورای 88 هستند که دادستان تهران یکسال پیش از درخواست عفو آنها خبر داده بود.
اما خانواده آقای قنبری و همچنین خانواده آقای دانش پور در تماس "روز" گفتند که تاکنون هیچ پاسخی به آنها داده نشده و حکم اعدام همچنان برقرار است اما پرونده در کمیسیون عفو و بخشودگی است و آنها جزو عفو شدگان یا تخفیف در مجازات به مناسبت اعیاد اخیر نبوده اند.
فاطمه رهنما که از تیرماه 88 در بازداشت به سر می برد و به گفته خانواده اش قربانی سناریوی نیروهای امنیتی علیه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده دیگر زندانی سیاسی است که تقاضای عفو کرده. خانواده او نیز در تماس "روز" گفتند که همچنان هیچ پاسخی به تقاضای آنها داده نشده است.
خانم رهنما به ده سال حبس در تعبید محکوم شده و  در زندان سپیدار اهواز به سر می برد.
زینب جلالیان، حبیب الله گلپری پور، حبیب الله لطیفی و شیرکو معارفی، زندانیان سیاسی کرد هستند که آنها نیز با احکام اعدام در زندان به سر می برند. این زندانیان سیاسی نیز به گفته خانواده هایشان درخواست عفو کرده اند اما هنوز پاسخی به درخواست آنها داده نشده است و جزو عفو شدگان اخیر نیستند.

تبلیغات سیاسی
پیش از عید فطر دادستان تهران از آزادی، عفو و تخفیف در مجازات 100 زندانی سیاسی با موافقت آیت الله خامنه ای به مناسبت این عید مذهبی خبر داده بود.
جعفری دولت ابادی به خبرگزاری فارس گفته بود که این دسته از محکومان براساس تقاضای عفو ارائه شده و نوشتن ندامت‌‍نامه و ابراز پشیمانی از ارتکاب جرایمی که به آن محکوم شده‌اند، زودتر از موعد مقرر پایان دوران زندان خود آزاد می‌شوند.
 رسانه های حکومتی تبلیغات زیادی روی این مساله کردند و شخصیت های سیاسی با استقبال از این آزادی ها، آن را نوعی گشایش در فضای سیاسی کشور قلمداد کردند تا جایی که مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از این اقدام قوه قضائیه قدردانی کرد و علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس آزادی زندانیان را گامی مثبت برای بازگشت کشور به شرایط قبل از انتخابات سال 88 دانست و اعلام کرد با این اقدام برخی از مخالفان که به دلیل تندروی‌ها در موضع لجاجت افتاده بودند، احساس عدالت و انصاف خواهند کرد و موضع خودشان را تغییر خواهند داد.
همزمان عماد افروغ، چهره اصولگرا و نماینده پیشین مجلس اسلامی نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، آزادی زندانیان سیاسی را باعث تحکیم پایه‌های مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و ارتقای اعتماد عمومی دانست و گفت آزادی این تعداد از زندانیان می‌تواند مقدمه اتفاقات مبارک دیگری از جمله عفو بقیه زندانیانی باشد که به دلایل سیاسی و امنیتی در زندان هستند.
سازمان عفو بین الملل نیز به استقبال این آزادی ها رفت، اما در عین حال اعلام کرد که بیشتر افراد آزاد شده بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده  و واجد شرایط آزادی مشروط بودند.
براساس قوانین جزایی  جمهوری اسلامی اگر محکومی سابقه‌ی موثر کیفری نداشته و لااقل نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده باشد، می‌تواند از "حق آزادی مشروط " استفاده کند و آزاد شود.
  اما برخلاف تبلیغات فراوان صورت گرفته توسط رسانه های حکومتی تنها نزدیک به 70 نفر زندانی سیاسی آزاد شدند که اکثر آنها یا نیمی از محکومیت شان به سر رسیده و مشمول آزادی مشروط می شدند و یا هفته ها و ماههای پایانی محکومیت خود را می گذراندند.
از سوی دیگر در میان این تعداد از آزاد شد گان نیز هیچ نامی از زندانیان سیاسی سرشناس وجود نداشت؛از این رو بود که نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری این پرسش را مطرح کرد که چه تعداد زندانی سیاسی داریم که یکصد نفرازآنها مورد عفو قرارمی گیرند اما زندانیانی که اسم و رسمی دارند علیرغم عفو این 100 نفرکماکان درزندان می باشند؟ محل نگهداری این افراد کجاست؟ آیا عفو شامل زندانیان سیاسی شهرتهران شده یا زندانیان شهرستانها را هم شامل شده است؟
به گفته آقای احمدی: وقتی  100 نفرازمحکومین سیاسی مورد عفو مقام رهبری قرارمی گیرند و نگاهی به لیست اسامی کسانی که آزاد شدند می اندازیم بسیاری ازاین اسامی ناآشنا می باشند، معلوم نیست کی و درکجا محاکمه شدند؟ وکیل داشتند؟ قراری متناسب با جرم آنان صادرشد؟ این قراربه متهم ابلاغ گردید و ازتودیع قراراظهارعجزنمود، این حق طبیعی جامعه است بداند چه تعداد زندانی سیاسی درزندانها هم اکنون دوران محکومیت خود را سپری می کنند، شفاف شدن این موضوع ازبروز شایعات مختلف جلوگیری می کند.

دستور نماینده خامنه ای در سپاه: بکشید بهرام رفیعی b.rafiei(at)roozonline.com در شرایطی که طی دوسال گذشته به علت سرکوب مردم معترض و دخالت در امور کشور،نیروهای سپاه، بسیج و انتظامی دچار ریزش و ناراحتی های روحی شده اند، نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در راستای توجیه برخوردهای خشونت بار پس از انتخابات 88 ،معترضان را "مهدور الدم " خواند و اعلام کرد که اعضای بسیج و سپاه نباید در برخورد با آنها "تعلل" کنند. حجت الاسلام علی سعیدی در همایشی تحت عنوان "بسیج و رسانه" که با حضور فرماندهان ارشد سپاه و بسیج برگزار شد، گفت:" اختیارات ولی فقیه و اختیارات امام معصوم در اداره حکومت هیچ تفاوتی ندارد و همه اختیارات پیامبر و امام در اداره حکومت، برای ولی فقیه نیز وجود دارد." وی همچنین تصریح کرد:"بسیجی دستورات ولی فقیه را فصل‌الخطاب می‌خواند و دستورات او برای افراد با فرهنگ بسیجی لازم‌الاجرا است.این تبعیت از رهبری باید کامل باشد نه گزینشی و اینطور نیست که ما طبق میل خودمان به تبعیت از رهبری بپردازیم." نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران افزود:" در فرهنگ بسیجی قدرت وسیله‌ای است برای رسیدن به اهداف والایی الهی. ایثار و از خودگذشتگی باید در فرهنگ بسیجی همه‌جانبه باشد نه اینکه برخی فقط تا ایثار مال پای ‌کار هستند اما باید این ایثار تا پای مال، جان، فرزند و آبرو باشد." وی سپس خطاب به اعضای سپاه و بسیج تاکید کرد:" منافقین وقتی در مقابل ولی خدا می‌ایستند،«مهدورالدمند» همانطور که خوارج در مقابل امیرالمؤمنین ایستادند و یا منافقین زمان امام و همچنین فتنه‌گران در فتنه 88 که بسیجی بدون توجه به لباس و عنوان نباید در برخورد با آنان تعلل کنند." او که برخی از وبسایت های حکومتی برای نخستین بار وی را «آیت الله سعیدی» خطاب کرده اند همچنین اضافه کرد که "فرهنگ بسیجی را باید از نگرش و رفتار انبیاء و اولیا برداشت و انتزاع کنیم. اولین مبنای فرهنگ بسیج استوار بودن بر اصل خدامحوری است. منشاء قدرت، مدیریت و قانون را باید الهی بدانیم و مشروعیت چیزی نیست که با رای مردم به دست بیاید. نقش مردم در تولید قدرت است نه تولید ولایت و ولایت از سوی خدا منشا می گیرد." "مهدورالدم" خواندن معترضان به نتیجه انتخابات 88 از سوی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در حالی است که در قوانين فقهي مهدورالدم به كسي گفته مي شود كه شرعاً مستحق كشته شدن باشد؛كسي كه ريختن خون او مجاز است. مفهوم مهدورالدم از لحاظ شرعي به دو دسته تقسيم مي شود: نسبي و مطلق. مهدورالدم نسبي كسي است كه در برابر شخص يا اشخاصي مهدورالدم است و مطلق وضعيتي است كه شخص مجرم در برابر تمام مسلمانان مهدورالدم است. همچنین بنا بر تبصره 2 ماده 295 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 که سال گذشته نمایندگان مجلس هشتم اجرای آن را تا پایان سال 1390 تمدید کرده اند" در صورتي كه شخصي كسي را به اعتقاد قصاص يا به اعتقاد مهدورالدم بودن بكشد و اين امر بر دادگاه ثابت شود و بعد معلوم گردد كه مجني عليه مورد قصاص و يا مهدورالدم نبوده است قتل به منزله خطاي شبيه عمد است." کشتار معترضان با اتصال به ولایت فقیه استفاده از اصطلاح فقهی "مهدورالدم" برای سرکوب معترضان که بار معنایی سنگینی، چه از لحاظ دینی و شرعی و چه از لحاظ حقوقی و قانونی در بر دارد، در شرایطی صورت می گیرد که پیش از این برخی از روحانیون تندرو همچون آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نیز در جلسات توجیهی برای اعضای سپاه پاسداران استفاده از آهن و سلاح در سرکوب معترضان را توصیه کرده بودند. محمدتقی مصباح یزدی در 24 مهرماه سال 88 در اوج سرکوب های خشونت بار معترضان پس از انتخابات، در دیدار با اعضای بسیج و سپاه خطاب به آنها گفته بود:" هميشه كساني مانع برقراري عدالت هستند و جز با مجازات تسليم نمي‌شوند از همين رو قرآن اجراي عدالت را متوقف بر آهن و سلاح دانسته است." مصباح یزدی که از وی به عنوان "تئوریسین خشونت شیعی" یاد می شود چند روز بعد در دیداری جداگانه با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز تاکید کرده بود که" اگر كسي عمدا و با آگاهي، قصد ضربه زدن به دين و مسلمانان را دارد، بايد با او با صلابت و قاطعيت برخورد كرد و كسي حق ندارد بگويد در اين مورد نيز بايد مدارا شود." او در اظهاراتی مشابه گفته های اخیر علی سعیدی همچنین مدعی شده بود که "قانون اساسي به تاييد و امضاي ولي فقيه اعتبار پيدا مي‌كند، نه اينكه آن گونه كه بعضي تصور كرده‌اند اعتبار ولايت فقيه به قانون اساسي باشد." مصباح یزدی با این توجیه که "هيچ كس حق حاكميت و امر و نهي به ديگر انسان‌ها را ندارد مگر اينكه اين حق از طرف خدا به او اعطا شود. در اين صورت، اين حاكميت خداست كه از مجراي وجود اين شخص اجرا مي شود" اعضای بسیج و سپاه را کسانی نامیده بود که "به دستور خدا و نماینده او به فعالیت های نظامی می پردازند." نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه و همچنین مصباح یزدی در شرایطی رهبر جمهوری اسلامی را تا جایگاه نمایندگی خدا بالا برده و بر این اساس مخالفت با او را مخالفت با خدا و مخالفان را «مهدورالدم» و مستحق کشته شدن دانسته اند که 7 اسفندماه سال گذشته حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران طی اظهاراتی در شهر بابل به صراحت تمام اعلام کرده بود که سپاه و بسیج "با اتصال به ولايت فقيه فتنه هاي داخلي را سركوب کرده است." پیشتر در 8 آذرماه سال گذشته رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای هم اعلام کرده بود که "ولايت فقيه در فلسفه حکومت شيعه که اسلام ناب محمدي است نيابت امام زمان است و ‏دستورات اسلام ‏در اين زمينه خيلي دستورات روشني است‏.‏ هرکسي که ‏در مقابل ولايت فقيه بايستد «عاقبت به خير» نمي شود، ولايت فقيه يک ولايت بر حق ‏است و هر که با حق ‏درآويزد حق او را زمين مي زند واين شوخي بردار نيست." طی دوسال گذشته برخی از روحانیون حکومتی همچون آیت الله محی الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان و همچنین آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز با صراحت بیشتری طی اظهارات مختلف خواستار کشتار و اعدام معترضان به نتیجه انتخابات 88 شده اند.جنتی9بهمن ماه سال 88، یک روز پس از اعدام دوتن از زندانیان سیاسی با نام های محمدعلی زمانی و آرش رحمانی پور(هردو نفر دوماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند) از تریبون نماز جمعه خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود: "ای برادر! ما شما را می‌شناسیم، قبلا در حوزه استاد بودید و علاقه شدیدی به درس خواندن و درس دادن داشتید، اما شما مسوولیت را قبول کردی و می‌دانیم که روحیه ضدظلم و ولایی داری و برای رضای خدا همانطور که دو نفر را سریعا اعدام کردید و دستتان هم درد نکند، بایستید." احمد جنتی با اشاره به اینکه "اکنون جای رافت اسلامی نیست جای غلظت است" با ذکر آمار و ارقام به صادق لاریجانی یادآوری کرده بود که"در 18 تیر ضعف نشان دادید؛ چند نفر در آن زمان اعدام شدند؟ اگر حالا هم ضعف نشان دهید آینده بدتری در انتظار شماست. در عین حال قانون هم باید رعایت اما قرآن و اسلام و ولایت هم باید حفظ شود و نباید به کسانی که مفسده می‌کنند رحم کرد، زیرا علی(ع) هم در عین داشتن رافت اسلامی چند هزار نفر را در یکی از جنگ‌ها کشت و لذا نه می‌توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط." محی الدین حائری شیرازی از اعضای مجلس خبرگان هم سال گذشته در گفت و گویی با شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی در اظهاراتی خطاب به مسولین قضایی و انتظامی کشور خواستار کشتار معترضان به نتیجه انتخابات شده بود. تعلل، ریزش یا عذاب وجدان؟ نارضایتی و ریزش نیرو در سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی به ویژه پس از سرکوب خونین اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 که به کشتار دهها تن از شهروندان معترض منجر شد افزایش یافته است تا جایی که فرماندهان این نهادهای نظامی بارها طی اظهارات مختلف این مساله را به انواع مختلف تایید کرده اند. مردادماه سال گذشته محمدعلی جعفری طی اظهاراتی با اذعان به حضور حامیان میرحسین موسوی و جنبش سبز در سپاه پاسداران و همچنین اینکه سپاه تلاش کرده تا این افراد را "قانع" کند گفته بود: "خیلی از ابهامات دیگر رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است." او در آخرین روز تیرماه سال 89 هم در جمع اعضای سپاه و بسیج استان سمنان خطاب به بسیجیان تاکید کرده بود که "نمي‌توانيم در ارتباط با انقلاب اسلامي بي‌تفاوت باشيم و بايد دانست كه بي‌تفاوتي خطر بسيار بزرگي براي انقلاب است و شهدا امروز از ما انتظار دارند كه از راه و اهدافشان به خوبي پاسداري كنيم". آیت الله علی خامنه ای 4 آذرماه سال گذشته به مناسبت عید غدیر در جمع اعضای سپاه و بسیج حاضر شد و طی اظهاراتی "بسیجی بودن را امری مبارک" خواند اما تأکید کرد که" بسیجی ماندن و ایستادگی در راه، مهمتر است و بسیجی ماندن نیز به مراقبت و مواظبت دائم نیاز دارد." این اظهارات آیت الله خامنه ای البته دارای مضمون نارضایتی از عملکرد برخی از نیروهای بسیج و سپاه بود که پیش از آن سرتیپ پاسدار حسین همدانی آن را شفاف تر بیان کرده بود. فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران 10 مهرماه 89 در گفت و گویی با وبسایت خبرآنلاین درباره اینکه در برخورد با اعتراضات سال گذشته و "در مقاطعی نیروی‌هایی که در حوزه امنیت مسئولیت داشتند دچار غفلت‌های در برخورد با فتنه شدند؛ یا اینکه بد عمل کردند و تصویری مخدوش از بسیج ارائه شد" گفته بود:" ما بسیج را برای چه زمانی می‌خواهیم؟ بسیج را برای بسیج می‌خواهیم یا انقلاب؟ اگر قرار باشد که نظام آسیب ببیند و بسیج آسیب نبیند، ما چنین بسیجی را نمی‌خواهیم." فرمانده سپاه تهران در ادامه البته با اشاره به حوادث عاشورای تهران و اینکه"بسیجی‌های در هیأت داشتند سینه می‌زدند "توضیح داده بود:"رفتیم گفتیم چه دارید سینه می‌زنید برای امام حسین، در میدان ولیعصر جسارت شده به تکیه امام؛ شما اینجا سینه می‌زنید؟ همین که گفتیم مسئول هیأت، گفت عزاداری بس است. ما باور نمی‌کردیم که روز عاشورا جسارت را به حد اعلای خودش برسانند. فکر می‌کردیم اینها با دولت مخالفند، با برخی بخش‌های نظام مخالفند اما با امام حسین نباید اینها مخالف باشند. وقتی روز عاشورا چنین جسارتی می‌کنند بسیج سالم بماند؟ ما چنین بسیجی را نمی‌خواهیم. ما بسیجی می‌خواهیم در زمان خطر آبرو، جان و همه سرمایه‌اش را به میدان بیاورد... ما می‌گویم مردمی که 9 دی سال قبل آمدند در دفاع از ولایت، اینها بسیجی هستند." نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز که همچون سپاه و بسیج در سرکوب اعتراضات مردمی پس از 22 خرداد 1388 نقش داشته با چنین مشکلی مواجه است. اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی خود برای نخستین بار از این موضوع پرده برداشت. وی در 10 مهرماه 1389 و یکسال پس از آغاز اعتراضات مردمی در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای انتظامی گفته بود:" در شرايط ويژگي كه به طور مستمر تهديدهاي از سوي رسانه‌هاي دشمن به وجود مي‌آيد، معمولا نيروي انتظامي بايد داراي بصيرت باشند، به طوري كه مامور ناجا در فتنه نبايد متحير بماند كه حق در كدام طرف است." فرمانده کل نیروی انتظامی در فروردین ماه سال 1389 نیز از افزایش بیماری های روانی در میان پرسنل نیروهای مسلح خبرداده و اعلام کرده بود که "تلاش‌مان در نیروهای مسلح باید متوجه این موضوع باشد تا هیچ پرسنلی بر اثر فشارهای روانی بیمار نشود زیرا طبق آمار هرچه به سمت جلو گام بر می‌داریم با افزایش مشکلات، فشار روانی بر پرسنل افزایش یافته و آنها را مبتلا به انواع امراض قلبی و عروقی می‌کند." سرتیپ پاسدار احمدی مقدم با بیان اینکه "شرایط امروز نیروی انتظامی شرایط جنگ سایر نیروهای مسلح است زیرا این نیرو تقریباً در تمام روزهای سال ماموریت داشته و به انجام وظایف در پیشگیری از وقوع جرایم می‌پردازد» تاکید کرده بود: "در چند سال اخیر شهادت پرسنل نیروی انتظامی کاهش داشته ولی آمار مرگ و میر عادی ناشی از فشارهای روانی در میان کارکنان افزایش داشته است."


دستور نماینده خامنه ای در سپاه: بکشید

در شرایطی که طی دوسال گذشته به علت سرکوب  مردم معترض و دخالت در امور کشور،نیروهای سپاه، بسیج و انتظامی دچار ریزش و ناراحتی های روحی شده اند، نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در راستای توجیه برخوردهای خشونت بار پس از انتخابات 88 ،معترضان را "مهدور الدم " خواند و اعلام کرد که اعضای بسیج و سپاه نباید در برخورد با آنها "تعلل" کنند.
حجت الاسلام علی سعیدی در همایشی تحت عنوان "بسیج و رسانه" که با حضور فرماندهان ارشد سپاه و بسیج برگزار شد، گفت:" اختیارات ولی فقیه و اختیارات امام معصوم در اداره حکومت هیچ تفاوتی ندارد و همه اختیارات پیامبر و امام در اداره حکومت، برای ولی فقیه نیز وجود دارد."
وی همچنین تصریح کرد:"بسیجی دستورات ولی فقیه را فصل‌الخطاب می‌خواند و دستورات او برای افراد با فرهنگ بسیجی لازم‌الاجرا است.این تبعیت از رهبری باید کامل باشد نه گزینشی و اینطور نیست که ما طبق میل خودمان به تبعیت از رهبری بپردازیم."
نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران افزود:" در فرهنگ بسیجی قدرت وسیله‌ای است برای رسیدن به اهداف والایی الهی. ایثار و از خودگذشتگی باید در فرهنگ بسیجی همه‌جانبه باشد نه اینکه برخی فقط تا ایثار مال پای ‌کار هستند اما باید این ایثار تا پای مال، جان، فرزند و آبرو باشد."
وی سپس خطاب به اعضای سپاه و بسیج تاکید کرد:" منافقین وقتی در مقابل ولی خدا می‌ایستند،«مهدورالدمند» همانطور که خوارج در مقابل امیرالمؤمنین ایستادند و یا منافقین زمان امام و همچنین فتنه‌گران در فتنه 88 که بسیجی بدون توجه به لباس و عنوان نباید در برخورد با آنان تعلل کنند."
او که برخی از وبسایت های حکومتی برای نخستین بار وی را «آیت الله سعیدی» خطاب کرده اند همچنین اضافه کرد که "فرهنگ بسیجی را باید از نگرش و رفتار انبیاء و اولیا برداشت و انتزاع کنیم. اولین مبنای فرهنگ بسیج استوار بودن بر اصل خدامحوری است. منشاء قدرت، مدیریت و قانون را باید الهی بدانیم و مشروعیت چیزی نیست که با رای مردم به دست بیاید. نقش مردم در تولید قدرت است نه تولید ولایت و ولایت از سوی خدا منشا می گیرد."
"مهدورالدم" خواندن معترضان به نتیجه انتخابات 88 از سوی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در حالی است که در  قوانين فقهي مهدورالدم به كسي گفته مي شود كه شرعاً مستحق كشته شدن باشد؛كسي كه ريختن خون او مجاز است. مفهوم مهدورالدم  از لحاظ شرعي به دو دسته تقسيم مي شود: نسبي و مطلق. مهدورالدم نسبي كسي است كه در برابر شخص يا اشخاصي مهدورالدم است و مطلق وضعيتي است كه شخص مجرم در برابر تمام مسلمانان مهدورالدم است.
همچنین بنا بر تبصره 2 ماده 295 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 که سال گذشته نمایندگان مجلس هشتم اجرای آن را تا پایان سال 1390 تمدید کرده اند" در صورتي كه شخصي كسي را به اعتقاد قصاص يا به اعتقاد مهدورالدم بودن بكشد و اين امر بر دادگاه ثابت شود و بعد معلوم گردد كه مجني عليه مورد قصاص و يا مهدورالدم نبوده است قتل به منزله خطاي شبيه عمد است."

کشتار معترضان با اتصال به ولایت فقیه
استفاده از اصطلاح فقهی "مهدورالدم" برای سرکوب معترضان که بار معنایی  سنگینی، چه از لحاظ دینی و شرعی و چه از لحاظ حقوقی و قانونی در بر دارد، در شرایطی صورت می گیرد که پیش از این برخی از روحانیون تندرو همچون آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نیز در جلسات توجیهی برای اعضای سپاه پاسداران استفاده از آهن و سلاح در سرکوب معترضان را توصیه کرده بودند.
محمدتقی مصباح یزدی در 24 مهرماه سال 88 در اوج سرکوب های خشونت بار معترضان پس از انتخابات، در دیدار با اعضای بسیج و سپاه خطاب به آنها گفته بود:" هميشه كساني مانع برقراري عدالت هستند و جز با مجازات تسليم نمي‌شوند از همين رو قرآن اجراي عدالت را متوقف بر آهن و سلاح دانسته است."
مصباح یزدی که از وی به عنوان "تئوریسین خشونت شیعی" یاد می شود چند روز بعد در دیداری جداگانه با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز تاکید کرده بود که" اگر كسي عمدا و با آگاهي، قصد ضربه زدن به دين و مسلمانان را دارد، بايد با او با صلابت و قاطعيت برخورد كرد و كسي حق ندارد بگويد در اين مورد نيز بايد مدارا شود."
او در اظهاراتی مشابه گفته های اخیر علی سعیدی همچنین مدعی شده بود که "قانون اساسي به تاييد و امضاي ولي فقيه اعتبار پيدا مي‌كند، نه اينكه آن گونه كه بعضي تصور كرده‌اند اعتبار ولايت فقيه به قانون اساسي باشد."
مصباح یزدی با این توجیه که "هيچ كس حق حاكميت و امر و نهي به ديگر انسان‌ها را ندارد مگر اينكه اين حق از طرف خدا به او اعطا شود. در اين صورت، اين حاكميت خداست كه از مجراي وجود اين شخص اجرا مي شود" اعضای بسیج و سپاه  را کسانی نامیده بود که "به دستور خدا و نماینده او به فعالیت های نظامی می پردازند."
نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه و همچنین مصباح یزدی در شرایطی رهبر جمهوری اسلامی  را تا جایگاه نمایندگی خدا بالا برده و بر این اساس مخالفت با او را مخالفت با خدا و مخالفان را «مهدورالدم» و مستحق کشته شدن دانسته اند که 7 اسفندماه سال گذشته حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران طی اظهاراتی در شهر بابل به صراحت تمام اعلام کرده بود که سپاه و بسیج "با اتصال به ولايت فقيه فتنه هاي داخلي را سركوب کرده است."
پیشتر در 8 آذرماه سال گذشته رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای هم اعلام کرده بود که "ولايت فقيه در فلسفه حکومت شيعه که اسلام ناب محمدي است نيابت امام زمان است و ‏دستورات اسلام ‏در اين زمينه خيلي دستورات روشني است‏.‏ هرکسي که ‏در مقابل ولايت فقيه بايستد «عاقبت به خير» نمي شود، ولايت فقيه يک ولايت بر حق ‏است و هر که با حق ‏درآويزد حق او را زمين مي زند واين شوخي بردار نيست."
طی دوسال گذشته برخی از روحانیون حکومتی همچون آیت الله محی الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان و همچنین آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز با صراحت بیشتری طی اظهارات مختلف خواستار کشتار و اعدام معترضان به نتیجه انتخابات 88 شده اند.جنتی9بهمن ماه سال 88، یک روز پس از اعدام دوتن از زندانیان سیاسی با نام های محمدعلی زمانی و آرش رحمانی پور(هردو نفر دوماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند) از تریبون نماز جمعه خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود: "ای برادر! ما شما را می‌شناسیم، قبلا در حوزه استاد بودید و علاقه شدیدی به درس خواندن و درس دادن داشتید، اما شما مسوولیت را قبول کردی و می‌دانیم که روحیه ضدظلم و ولایی داری و برای رضای خدا همانطور که دو نفر را سریعا اعدام کردید و دستتان هم درد نکند، بایستید."
احمد جنتی  با اشاره به اینکه "اکنون جای رافت اسلامی نیست جای غلظت است" با ذکر آمار و ارقام به صادق لاریجانی یادآوری کرده بود که"در 18 تیر ضعف نشان دادید؛ چند نفر در آن زمان اعدام شدند؟ اگر حالا هم ضعف نشان دهید آینده بدتری در انتظار شماست. در عین حال قانون هم باید رعایت اما قرآن و اسلام و ولایت هم باید حفظ شود و نباید به کسانی که مفسده می‌کنند رحم کرد، زیرا علی(ع) هم در عین داشتن رافت اسلامی چند هزار نفر را در یکی از جنگ‌ها کشت و لذا نه می‌توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط."
 محی الدین حائری شیرازی از اعضای مجلس خبرگان هم سال گذشته در گفت و گویی با شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی در اظهاراتی خطاب به مسولین قضایی و انتظامی کشور خواستار کشتار معترضان به نتیجه انتخابات شده بود.

تعلل، ریزش یا عذاب وجدان؟
نارضایتی و ریزش نیرو در سپاه پاسداران، بسیج  و نیروی انتظامی به ویژه پس از سرکوب خونین اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 که به کشتار دهها تن از شهروندان معترض منجر شد افزایش یافته است تا جایی که فرماندهان این نهادهای نظامی بارها طی اظهارات مختلف این مساله را به انواع مختلف تایید کرده اند.
 مردادماه سال گذشته محمدعلی جعفری  طی اظهاراتی با اذعان به حضور حامیان میرحسین موسوی و جنبش سبز در سپاه پاسداران و همچنین اینکه سپاه تلاش کرده  تا این افراد را "قانع" کند گفته بود: "خیلی از ابهامات دیگر رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است."
او در آخرین روز تیرماه سال 89 هم در جمع اعضای سپاه و بسیج استان سمنان خطاب به بسیجیان تاکید کرده بود که "نمي‌توانيم در ارتباط با انقلاب اسلامي بي‌تفاوت باشيم و بايد دانست كه بي‌تفاوتي خطر بسيار بزرگي براي انقلاب است و شهدا امروز از ما انتظار دارند كه از راه و اهدافشان به خوبي پاسداري كنيم".
آیت الله علی خامنه ای 4 آذرماه سال گذشته به مناسبت عید غدیر در جمع اعضای سپاه و بسیج حاضر شد و طی اظهاراتی "بسیجی بودن را امری مبارک" خواند اما  تأکید کرد که" بسیجی ماندن و ایستادگی در راه، مهمتر است و بسیجی ماندن نیز به مراقبت و مواظبت دائم نیاز دارد."
این اظهارات آیت الله خامنه ای البته دارای مضمون  نارضایتی از عملکرد برخی از نیروهای بسیج و سپاه بود که پیش از آن سرتیپ پاسدار حسین همدانی آن را شفاف تر بیان کرده بود.
فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران 10 مهرماه 89 در گفت و گویی با وبسایت خبرآنلاین درباره اینکه در برخورد با اعتراضات سال گذشته و "در مقاطعی نیروی‌هایی که در حوزه امنیت مسئولیت داشتند دچار غفلت‌های در برخورد با فتنه شدند؛ یا اینکه بد عمل کردند و تصویری مخدوش از بسیج ارائه شد" گفته بود:" ما بسیج را برای چه زمانی می‌خواهیم؟ بسیج را برای بسیج می‌خواهیم یا انقلاب؟ اگر قرار باشد که نظام آسیب ببیند و بسیج آسیب نبیند، ما چنین بسیجی را نمی‌خواهیم."
فرمانده سپاه تهران در ادامه البته با اشاره به حوادث عاشورای تهران و اینکه"بسیجی‌های در هیأت داشتند سینه می‌زدند "توضیح داده بود:"رفتیم گفتیم چه دارید سینه می‌زنید برای امام حسین، در میدان ولیعصر جسارت شده به تکیه امام؛ شما اینجا سینه می‌زنید؟ همین که گفتیم مسئول هیأت، گفت عزاداری بس است. ما باور نمی‌کردیم که روز عاشورا جسارت را به حد اعلای خودش برسانند. فکر می‌کردیم اینها با دولت مخالفند، با برخی بخش‌های نظام مخالفند اما با امام حسین نباید اینها مخالف باشند. وقتی روز عاشورا چنین جسارتی می‌کنند بسیج سالم بماند؟ ما چنین بسیجی را نمی‌خواهیم. ما بسیجی می‌خواهیم در زمان خطر آبرو، جان و همه سرمایه‌اش را به میدان بیاورد... ما می‌گویم مردمی که 9 دی سال قبل آمدند در دفاع از ولایت، اینها بسیجی هستند."
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز که همچون سپاه و بسیج در سرکوب اعتراضات مردمی پس از 22 خرداد 1388 نقش داشته با چنین مشکلی مواجه است. اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی خود برای نخستین بار از این موضوع پرده برداشت.
وی در 10 مهرماه 1389 و یکسال پس از آغاز اعتراضات مردمی در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای انتظامی گفته بود:" در شرايط ويژگي كه به طور مستمر تهديدهاي از سوي رسانه‌هاي دشمن به وجود مي‌آيد، معمولا نيروي انتظامي بايد داراي بصيرت باشند، به طوري كه مامور ناجا در فتنه نبايد متحير بماند كه حق در كدام طرف است."
فرمانده کل نیروی انتظامی در فروردین ماه سال 1389 نیز از افزایش بیماری های روانی در میان پرسنل نیروهای مسلح خبرداده و اعلام کرده بود که "تلاش‌مان در نیروهای مسلح باید متوجه این موضوع باشد تا هیچ پرسنلی بر اثر فشارهای روانی بیمار نشود زیرا طبق آمار هرچه به سمت جلو گام بر می‌داریم با افزایش مشکلات، فشار روانی بر پرسنل افزایش یافته و آنها را مبتلا به انواع امراض قلبی و عروقی می‌کند."
سرتیپ پاسدار احمدی مقدم با بیان اینکه "شرایط امروز نیروی انتظامی شرایط جنگ سایر نیروهای مسلح است زیرا این نیرو تقریباً در تمام روزهای سال ماموریت داشته و به انجام وظایف در پیشگیری از وقوع جرایم می‌پردازد» تاکید کرده بود: "در چند سال اخیر شهادت پرسنل نیروی انتظامی کاهش داشته ولی آمار مرگ و میر عادی ناشی از فشارهای روانی در میان کارکنان افزایش داشته است."