Sunday, December 12, 2010

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران: دستمزد و یارانه نقدی کفاف هزینه ها را نمی دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران: دستمزد و یارانه نقدی کفاف هزینه ها را نمی دهد


صدای آمریکا : محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی، بامداد روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه، در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با اشاره به افتتاح ۱۸ میلیون حساب بانکی که مبالغ یارانه های نقدی به آن ها واریز شده است، از آمادگی کامل بانک ها در راستای اجرای هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت، «زمان آغاز برداشت یارانه نقدی از حساب ها را نمی دانیم.»



هم زمان، سایت خبری تحلیلی فردا نیوز بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه از آن چه «خروج عجیب یارانه نقدی از برخی از حساب های بانکی» می نامد، پرده برداشته است. این پایگاه خبری نوشته است، «درحساب متقاضیان که درخواست یارانه نقدی را داشتند در کنار مبالغ متعلق به خود رقم یارانه نقدی نیز وجود دارد که غیر قابل برداشت است اما برخی گزارش های مردمی حاکی است در برخی حساب ها برغم واریز اولیه یارانه نقدی پس از مدتی این مبلغ غیر قابل برداشت از حساب آنان خارج شده است.»



پیگری های خبرنگار این پایگاه خبری، برای این که مشخص شود این مشکل ناشی از شعب بانکی است یا از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها صورت گرفته است، به نتیجه نرسید.

در همین رابطه، علی اصغر گرانمایه پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یاد آور شد، «میزان دستمزد به اضافه یارانه نقدی کارمندان و کارگران بسیار کم تر از جهش قیمت ها خواهد بود.»



از این رو این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر این باور است، که کارمندان و کارگران با شرایط جدید اقتصادی بیش تر بسازند و خویشتن داری کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود، «از آن جا كه قانون هدفمندسازی يارانه‌ها تحول بنيادی در حيات اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌ رود نيازمند همراهی و كمك مردم است در غير اين صورت قابل اجرا نخواهد بود.»



بهروز مرادی، مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها، نیز بعد از ظهر روز شنبه ۲۰ آذر ماه در جمع مدیران شهرستان ری، با اشاره به بیماری مزمن و فزانیده ۷۵ ساله تورم در اقتصاد ایران، گفت، «با اصلاح اقتصادی کشور و اجرای هدفمند سازی یارانه ها، برای همیشه مشکل تورم در کشور حل خواهد شد.»



مديرعامل سازمان هدفمند سازی يارانه ها، همراهی دولت با مردم را از پايه های مهم اجرای قانون هدفمند كردن يارانه ها دانست و افزود، اصلاح اقتصادی در جريان زندگی مردم خواهد بود و دولت نيز با مردم است.



با این وجود، مهم ترین تیتر برخی از روزنامه های تهران، روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه، هم چنان به گمانه های قیمتی از بنزین و گاز اختصاص یافته است، که می توان از روزنامه های دنیای اقتصاد، اقتصاد پویا و ابتکار، در این زمینه نام برد.



در همین حال، عسگر جلالیان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه در یادادشتی که در خبر آن لاین منتشر شده، نوشته است، «عدم اطلاع‌رسانی دولت در خصوص جزئیات این لایحه باعث می‌شود ما نمایندگان مکرراً با سؤالاتی چون هدفمندی یارانه‌ها چیست، چگونه اجرا می‌شود و نتیجه آن چیست مواجه ‌شویم.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد، «وقتی جمع‌های علمی و دانشجویی در خصوص این طرح این همه ابهام دارند که اصلاً نمی‌دانند هدفمندی یعنی چه، دیگر از عموم مردم انتظاری نمی‌توان داشت.»

کشته شدن فرمانده یك لشكر ارتش بعداز رزمایش

کشته شدن فرمانده یك لشكر ارتش بعداز رزمایش


*كاردار كانادا در تهران احضار شد

کشته شدن فرمانده یك لشكر ارتش بعداز رزمایش



مهر : امیر سرتیپ دكتر رحمان فروزنده فرمانده لشكر 21 حمزه آذربایجان در خاتمه رزمایش نیروی زمینی در منطقه جنوب كشور کشته شد.

سرتیپ فروزنده از جانبازان دوران جنگ ایران و عراق بود كه در چندین عملیات حضوری فعالیعت داشت و مراتب فرماندهی گروهان و گردان را در دوران جنگ در لشكرهای 16 و 77 و ... همچنین فرماندهی تیپ 45 تكاور و جانشین لشكر 77 پیروز ثامن الائمه خراسان را طی كرد و با توجه به توفیقات متعدد علمی و عملیاتی از دو سال قبل به فرماندهی لشكر 21 حمزه سیدالشهدا آذربایجان منصوب شد.

فرمانده لشكر 21 حمزه پس از حضور یگان تحت امرش در رزمایش نیروی زمینی ارتش ساعت 14 امروز بر اثر واژگونی خودرو جان باخت.



كاردار كانادا در تهران احضار شد



ايسنا : به‌دنبال قتل يك تبعه ايراني در شهر اتاوا كانادا، امروز (يك‌شنبه) كاردار آن كشور در تهران توسط مديركل امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش ايسنا، به‌دنبال قتل يزدان غياثوند ـ از اتباع ايراني ـ در شهر اتاوا كانادا، امروز كاردار آن كشور در تهران توسط مديركل امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه احضار و ضمن اعلام مراتب اعتراض دولت جمهوري اسلامي ايران از بروز اين واقعه براي تبعه ايراني، بررسي علت امر و اعلام سريع نتيجه به وزارت امور خارجه را خواستار شده و هم‌چنين نسبت به اقدام عملي نكردن آن كشور درباره دستگيري قاتلان دو نفر ديگر از اتباع كشورمان بنام زهره احساني و دشتي با توجه به گذشت بيش از 6 ماه از اين اتفاقات و بي‌توجهي مقامات كانادايي به اين قضايا، ناخرسندي دولت جمهوري اسلامي ايران به وي منعكس شد.

برلسکنی : اسرائیل احساس خطر کند حتا با سلاح اتمی به ایران حمله می کند

برلسکنی : اسرائیل احساس خطر کند حتا با سلاح اتمی به ایران حمله می کند




رادیو فرانسه : بر اساس یکی از اسناد منتشر شدۀ توسط سایت ویکی لیکس سیلویو برلُسکنی نخست وزیر ایتالیا در ملاقات با وزیر دفاع آمریکا رابرت گیتس گفته است که اگر اسرائیل احساس کند که برنامۀ اتمی ایران موجودیت دولت یهود را جداً تهدید می کند به طور پیشگیرانه به ایران حمله خواهد کرد و در این حمله حتا از سلاح اتمی نیز استفاده خواهد نمود و هیچکس از جمله باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نخواهد توانست مانع اسرائیل از انجام این حمله شود. روزنامۀ آلمانی اشپیگل که این خبر را منتشر کرده نوشته است که در این ملاقات که در نهم فوریه گذشته صورت گرفته وزیر دفاع آمریکا نه تنها خود را در نگرانی نخست وزیر ایتالیا سهیم دانسته، بلکه با اشاره به رزمایش های نیروی هوایی اسرائیل به این نگرانی دامن زده است. با این حال، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل امروز در جریان مصاحبه با شبکۀ تلویزیون آمریکایی سی ان ان گفت که دیپلماسی و مجازات های بمراتب فعال تر هنوز قادرند مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شوند. وزیر دفاع اسرائیل در ادامه تصریح کرد که به اعتقاد او زمان دیپلماسی به سر نیامده و مجازات ها به مراتب شدیدتر می توانند رژیم اسلامی ایران را به فکر وادارند. با این حال، وزیر دفاع اسرائیل تأکید نمود که از نظر او آمریکا و اروپا نباید هیچیک از گزینه های خود را از جمله گزینۀ نظامی برای نابود کردن تأسیسات اتمی ایران را برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح اتمی از نظر دور بدارند. وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست مذاکرات با ایران واکنش اسرائیل به برنامۀ اتمی این کشور چه خواهد بود، به گفتن این سخن بسنده کرد : "فکر نمی کنم که ما باید به این پرسش ها پاسخ دهیم."



انتشار اسناد محرمانه وزارت امور خارجۀ دولت آمریکا توسط ویکی لیکس بعضاً باعث خرسندی دولت اسرائیل شد. زیرا، بر پایۀ برخی از همین اسناد کلیه دولت های عرب منطقه همسو با اسرائیل نگران از فعالیت های اتمی ایران هستند و برخی از آنان حتا موافق به کارگیری زور و حملۀ نظامی برای جلوگیری از دستیابی حکومت اسلامگرای تهران به سلاح اتمی به نظر می رسند.

فرماندار شيراز : در هيچ جايي از استان به اندازه شيراز نقاط محروم وجود ندارد + عکس



فرماندار شيراز با بيان اين كه در هيچ جايي از استان به اندازه شيراز نقاط محروم وجود ندارد خواستار بازديد و سركشي مسؤولان از نقاط محروم شد.




به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،منطقه فارس، حسين قاسمي در جلسه‌اي كه به منظورپيگيري مصوبات بازديد استاندار از محله سهل آباد شيراز برگزار شد، رسيدگي به نقاط محروم و حمايت قابل توجهي از آنها را از جمله دغدغه‌هاي استاندار فارس دانست و گفت: ساير مديران بايد به تبع از استاندار به نقاط محروم توجه ويژه داشته باشند، چراكه محلات فقيرنشين و نقاط محروم نيازمند توجه بيشتر مسؤولان هستند.



فرماندار شيراز گفت: مديران نبايد به دليل اين كه در نقاط جنوب شهر زندگي نمي‌كنند محرومان را از امكانات محروم سازند.



وي با بيان اين كه ادارات كل بايد هزينه حضور خود را در شهر شيراز بپردازند از مديران كل خواست به نقاط محروم توجه داشته باشند.



وي با اشاره به بازديد استاندار فارس از محله سهل آباد گفت: يكي از مصوبات بازديد استاندار از محله سهل آباد گازرساني به اين محله بوده است كه در حال حاضر علمك‌هاي مورد نياز در حال نصب است و اهالي مي‌توانند نسبت به لوله كشي گاز در منازل خود اقدام كنند.



قاسمي به ساماندهي كانال دفع آب‌هاي سطحي محله سهل آباد اشاره كرد و گفت: اقدامات مربوط به اجراي عمليات اجرايي كانال توسط شهرداري منطقه صورت گرفته و اين طرح با پيشرفت قابل توجهي همراه است

درخواست خانواده‌های دو خبرنگار آلمانی برای آزادی آنها

درخواست خانواده‌های دو خبرنگار آلمانی برای آزادی آنها


دویجه وله : واهر یکی از خبرنگاران زندانی در ایران در نامه‌ای خطاب به برادرش نوشته است: ما در هر یکشنبه‌ی این ماه، دریچه‌ای از امید را باز می‌کنیم تا با تو جشن میلاد مسیح، عید عشق و نوع‌‌دوستی را جشن بگیریم.



این نامه‌ در شماره روز یکشنبه (۱۲ دسامبر / ۲۱ آذر) روزنامه‌ی آلمانی "بیلد ام‌ زونتاگ" منتشر شده است. هر دو خبرنگار آلمانی زندانی در تبریز همکار همین روزنامه بودند. آنها روز ۱۰ اکتبر پس از انجام مصاحبه‌ای با فرزند سکینه آشتیانی در تبریز بازداشت شدند. سکینه محمدی آشتیانی به اتهام زنای محصنه به اعدام از طریق سنگسار محکوم شده است. مخالفت با این حکم ابعاد جهانی یافته است.



مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این دو خبرنگار را نخست به «جاسوسی» و «نقض مقررات مربوط به خبرنگاران خارجی» متهم کردند. اما هفته‌ی گذشته محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، منکر اتهام جاسوسی شد و گفت، آنها با ویزای توریستی به ایران سفر کرده بودند اما به طور غیرقانونی کار خبرنگاری می‌کردند.



سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱۶ آذر / ۷ دسامبر) رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور ‌خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که احتمالا دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در تبریز، در آستانه سال نوی میلادی موقتا آزاد خواهند شد تا بتوانند جشن میلاد مسیح (کریسمس) را در کنار خانواده‌های خود باشند.



دو هفته پیش چهار رئیس جمهور سابق آلمان نیز خواستار آزادی این دو خبرنگار شدند. هورست کهلر، رومان هرتسوگ، والتر شل و ریچارد فون وایتسکر، چهار رئیس‌جمهور پیشین آلمان، در نامه مشترکی به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی دو روزنامه‌نگار آلمانی شدند.

رضا شهابی کارگر زندانی به بيمارستان منتقل شد

رضا شهابی کارگر زندانی به بيمارستان منتقل شد


بر اساس خبر موثقی که از زندان اوين دريافت شده است، رضا شهابی کارگر زندانی در بند 209 زندان اوين در هشتمين روز اعتصاب غذای خشک خود به حال بسيار وخيمی دچار شده است تا آنجا که در روز شنبه 20 آذر ماه به صورت اورژانسی توسط مأمورين وزارت اطلاعات به بيمارستان نامعلومی در بيرون از اوين منتقل شده است. در حالی که يک منبع خبری ديگر از احتمال بستری شدن رضا در بخش بهداری ويژه بند 209 اطلاع داده، اما اين خبر توسط منبع ديگری رد شده و بر خارج کردن اورژانسی رضا از زندان تاکيد شده است.

خانواده شهابی که اکنون از اين خبر اطلاع يافته اند در حالت روحی بدی بسر می برند و نمی دانند که چگونه وضعيت رضا را پيگيری کنند.

شهابی به مدت شش ماه است که در زندان اوين محبوس است و در دو ماه اخير با وجود توديع وثيقه 60 ميليون تومانی توسط خانواده اش و صدور نامه آزادی اش هنوز در زندان است تا جايی که او در اعتراض به وضعيت موجود از روز شنبه 13 آذر دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

-----------------------------------------------------------------------

نامۀ چند رهبر اتحادیه های کارگری به روزنامه تایمز لندن



روایت غم‌انگیز خانم سکینه آشتیانی و دیگر موارد نقض آشکار حقوق بشر در ایران (هیچ کس از دست رژیم ظالم در امان نیست، ۱۱ دسامبر) یادآور هزاران ایرانی است که در سال گذشته به ناحق زندانی شدند و به جرم اندیشه شان مورد آزار قرار گرفتند. شما از تعداد فزاینده کارگرانی که در ایران بدون هیچ اتهامی و بعضا تنها به جرم تلاش برای تشکیل اتحادیه های مستقل در زندانند نامی نبردید.

رضا شهابی خزانه دارو عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه به مدت شش ماه است که بدون هیج دلیلی در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰ دستگیر شد و از ۴ دسامبر در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. ما از حاکمان ایران می خواهیم او را فورا آزاد کنند.

همکاران وی غلامرضا غلام‌حسینی، مرتضی کمساری و علی‌اکبر نظری همگی از اوایل نوامبر دستگیر شده‌اند و ما معتقدیم همه آن‌ها زندانیان عقیدتی هستند که صرفا به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز اتحادیه‌شان بازداشت شده‌اند.

منصور اسانلو، رئیس اتحادیه و معاون او ابراهیم مددی هم‌اکنون محکومیت خود را می‌گذرانند. آن‌ها باید فورا و بی هیچ قید و شرطی آزاد شوند.

پیتر بانتینگ

معاون دبیرکل

کنگره اتحادیه‌های کارگری ایرلند

کمیته ایرلند شمالی

4-6 Donegall Street Place

Belfast BT1 2FN,

Northern Ireland

email: peter.bunting@ictu.ie



باب کرو

دبیرکل

اتحادیه سراسری کارگران راه‌آهن، دریانوردی و حمل و نقل

خانه وحدت

خیابان ۳۹ شالتون

لندن NW1 1JD

email: b.crow@rmt.org.uk



لن مک‌کلوسکی

دبیر کل

وحدت اتحادیه

128 Theobald's Road

Holborn

London WC1X 8TN



ترجمه: اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران

info@workers-iran.org

http://www.etehadbinalmelali.com/

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد


*مناظره دکتر حق شناس و صفار هرندی

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد



فیض الله عرب‌سرخی، از فعالان سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، برای ادامه‌ی اجرای حکم زندان خود به اوین احضار شد.

به گزارش کلمه، چند روز پس از تهدید دادستان تهران به برخورد با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت، روز شنبه معاون اجرای احکام دادستانی تهران در تماس با همسر این فعال سیاسی، از عرب‌سرخی خواست تا برای اجرای حکم به زندان اوین مراجعه نماید.

عرب‌سرخی که از رزمندگان دفاع مقدس و برادر دو شهید است، یکی از هفت چهره اصلاح طلبی است که از عوامل کودتای انتخاباتی شکایت کرده‌اند. او نخستین بار در جریان بازداشتهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ۱۶ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و پس از نه ماه بازداشت در بند ۲ الف که زیر نظر سپاه پاسداران قرار دارد، در فروردین ماه سال جاری برای نخستین بار به مرخصی آمد، اما پس از ۵ روز برای اجرای حکم حبس شش ساله‌ی خود به زندان بازگشت.

این فعال اصلاح طلب، در شش ماه اخیر در مرخصی درمانی به سر می‌برده و اکنون طبق اعلام معاون دادستان تهران، باید بار دیگر به زندان اوین بازگردد.



مناظره دکتر حق شناس و صفار هرندی



فردا به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه بهشتی، مناظره ای با حضور دکتر محمد جواد حق شناس مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی و محمد حسین صفار هرندی در دانشگاه بهشتی برگزار خواهد گردید.

بنابر این گزارش این مناظره قرار بود چند هفته پیش برگزار گردد که گویا مسئولین دانشگاه بهشتی بنا بر مصالح امنیتی از برگزاری آن جلوگیری کردند . به نظر می رسد در ادامه حفظ فضای امنیتی و همگام با روز 16 آذر در دانشگاههای کل کشور، بسیج دانشجویی دانشگاه بهشتی تدابیر خاصی برای انتفال دانشجویان بسیجی به این دانشگاه برای برگزاری این مراسم و حفظ فضای امنیتی دانشگاه بهشتی در نظر داشته باشد.

شایان ذکر است که پیش از این در سال گذشته حضور محمد حسین صفار هرندی در دانشگاه خواجه نصیر که به دعوت بسیج دانشجویی دانشکده برق این دانشگاه صورت گرفته بود خاطره ای تلخ را برای حامیان دولت رقم زد که به نظر می آید بسیج دانشجویی با تدابیر خاصی سعی میکند از به وجود آمدن دوباره این گونه اعتراضات در دانشگاه بهشتی جلوگیر نماید.

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد


*مناظره دکتر حق شناس و صفار هرندی

فیض‌الله عرب‌سرخی به زندان اوین فراخوانده شد



فیض الله عرب‌سرخی، از فعالان سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، برای ادامه‌ی اجرای حکم زندان خود به اوین احضار شد.

به گزارش کلمه، چند روز پس از تهدید دادستان تهران به برخورد با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت، روز شنبه معاون اجرای احکام دادستانی تهران در تماس با همسر این فعال سیاسی، از عرب‌سرخی خواست تا برای اجرای حکم به زندان اوین مراجعه نماید.

عرب‌سرخی که از رزمندگان دفاع مقدس و برادر دو شهید است، یکی از هفت چهره اصلاح طلبی است که از عوامل کودتای انتخاباتی شکایت کرده‌اند. او نخستین بار در جریان بازداشتهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ۱۶ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و پس از نه ماه بازداشت در بند ۲ الف که زیر نظر سپاه پاسداران قرار دارد، در فروردین ماه سال جاری برای نخستین بار به مرخصی آمد، اما پس از ۵ روز برای اجرای حکم حبس شش ساله‌ی خود به زندان بازگشت.

این فعال اصلاح طلب، در شش ماه اخیر در مرخصی درمانی به سر می‌برده و اکنون طبق اعلام معاون دادستان تهران، باید بار دیگر به زندان اوین بازگردد.



مناظره دکتر حق شناس و صفار هرندی



فردا به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه بهشتی، مناظره ای با حضور دکتر محمد جواد حق شناس مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی و محمد حسین صفار هرندی در دانشگاه بهشتی برگزار خواهد گردید.

بنابر این گزارش این مناظره قرار بود چند هفته پیش برگزار گردد که گویا مسئولین دانشگاه بهشتی بنا بر مصالح امنیتی از برگزاری آن جلوگیری کردند . به نظر می رسد در ادامه حفظ فضای امنیتی و همگام با روز 16 آذر در دانشگاههای کل کشور، بسیج دانشجویی دانشگاه بهشتی تدابیر خاصی برای انتفال دانشجویان بسیجی به این دانشگاه برای برگزاری این مراسم و حفظ فضای امنیتی دانشگاه بهشتی در نظر داشته باشد.

شایان ذکر است که پیش از این در سال گذشته حضور محمد حسین صفار هرندی در دانشگاه خواجه نصیر که به دعوت بسیج دانشجویی دانشکده برق این دانشگاه صورت گرفته بود خاطره ای تلخ را برای حامیان دولت رقم زد که به نظر می آید بسیج دانشجویی با تدابیر خاصی سعی میکند از به وجود آمدن دوباره این گونه اعتراضات در دانشگاه بهشتی جلوگیر نماید.

ادامه محدودیت ها و شرایط نامناسب زندانیان سیاسی زن در بند متادون

ادامه محدودیت ها و شرایط نامناسب زندانیان سیاسی زن در بند متادون


کلمه :زندانیان سیاسی زن که از یک ماه پیش در ادامه محدودیت‌ها و فشارهای مسئولان امنیتی به بند قرنطینه متادون انتقال یافته بودند، هم‌چنان در این شرایط به سر می‌برند.



به گزارش کلمه، این درحالی است که سایر زندانیان با جرایم عادی، در زندان از امکانات رفاهی بیشتری برخوردارند. از جمله اجازه شرکت در کلاس‌های فرهنگی، کتابخانه و همچنین دسترسی روزانه به هواخوری.



زنان سیاسی که از یک ماه پیش به دلایلی نامعلوم از بند دو زندان به قرنطینه دربسته ” متادون” انتقال یافته‌اند، در این مدت از حق تماس‌های تلفنی با خانواده خود محروم شده‌اند.



” حق تماس تلفنی” از جمله حقوق ابتدایی یک زندانی به شمار می‌رود که در مورد زندانیان سیاسی نادیده گرفته می‌شود. زندانیان سیاسی زن، در طول یک ماه گذشته تنها هفته‌ای یک بار به مدت ۲۰ دقیقه با خانواده‌های خود ارتباط داشته‌اند و محدودیت‌های موجود در زندان، بر مشکلات و نابسامانی وضعیت آنان افزوده است.



زنان از دسترسی به هواخوری محروم بوده و تنها یک ساعت در روز حق استفاده از هواخوری را دارند. در حالی که حیاط زندان که از آن به عنوان هواخوری یاد می‌شود از ساعت ۷ صبح تا تاریکی هوا در اختیار زندانی های عادی است و زندانی ها می‌توانند در هر زمان دلخواه از هواخوری استفاده کنند، در مورد زنان سیاسی این حق بدیهی زیر پا گذاشته شده است.



همچنین عدم امکان استفاده از کتابخانه زندان که پیش از این، یکی از موارد سرگرم شدن و گذران وقت زندانیان سیاسی بود، موجب نارضایتی زنان سیاسی را فراهم آورده است.



۱۸ زندانی سیاسی زن، هم‌اکنون در بند متادون که به صورت یک سلول دربسته است نگه‌داری می‌شوند و از امکان هرگونه ارتباط با خارج از زندان و یا استفاده از امکانات زندان محرومند.



ادامه فشارها بر زندانیان سیاسی زن درحالی صورت می‌گیرد که حتی در بند ۳۵۰ (بند سیاسی مردان) نیز علی‌رغم فشارها و شرایط امنیتی موجود، زندانیان از هواخوری روزانه و امکان تردد آزاد در محیط بند برخوردارند.



یکی از زنان تازه‌ آزاد شده از زندان در توصیف شرایط جدید زنان در بندعمومی می‌گوید:” از زمانی که امکان حضور در کلاس‌های فرهنگی، سالن ورزشی و کتابخانه را از ما سلب کردند و به بند متادون منتقل شدیم. شرایط بسیار سخت تر از گذشته شده است. چرا که تمام زندگی ما در همان فضای بسته می‌گذرد و گاهی از این همه بی‌عملی خسته می‌شویم. مگر چقدر می‌شود از صبح تا شب خوابید و کتاب خواند.!”



وی می‌گوید:” پیش از این، از سالن ورزشی استفاده می‌کردیم و یا در کلاس‌های فرهنگی زندان شرکت می‌کردیم که به این طریق وقتمان به نحوی می‌گذشت. همچنین ارتباط با خانواده از طریق تلفن، یکی از مواردی بود که زندانیان را به لحاظ روحی تسکین می‌داد و موجب می‌شد تا بتوانیم شرایط زندان را تحمل کنیم. اما به نظر می‌رسد، قطع تمام امکانات حداقلی ما در زندان، تنها به این دلیل صورت گرفته که زندانیان زیر این فشارها بشکنند.”



او روحیه زنان زندانی را خوب توصیف می‌کند، اما می‌گوید:” شما تصور کنید که از صبح تا شب، زندگی‌تان در یک اتاق، بدون هیچ امکاناتی می‌گذرد.” وی ادامه می‌دهد :” من فکر می‌کنم شرایط زنان در زندان به مراتب بدتر از وضعیت مردان است و می‌بایست توجه بیشتری به آنان صورت گیرد، اما متاسفانه، در مورد شرایط نامناسب زنان زندانی کمتر صحبت می‌شود. کسی از غذای بسیار بد زندان حرفی نمی‌زند که زنان زندانی ناچار به استفاده از آن هستند. مردان زندانی به خاطر بهره مند بودن از امکانات آشپزخانه و دسترسی به فروشگاه، لااقل می توانند گاهی برای خود غذایی بهتر درست کنند، امکانی که زنان ار آنان بی بهره اند و به همین دلیل همواره مجبور به استفاده از غذای بی کیفیت زندان هستند.”



ادامه فشار بر زندانیان زن در شرایطی صورت می‌گیرد که چندی پیش یکی از مسئولان زندان، قول داده بود که شرایط ‌آنان پس از انتقال به بند متادون بهتر خواهد شد. قطع تماس‌های تلفنی، نداشتن هواخوری و .. از جمله موضوعاتی است که خانواده‌های زندانیان را نیز آزار می‌دهد.



همسر یکی از زنان زندانی می‌گوید:” ما دو بچه کوچک در خانه داریم، دلخوشی‌ آنها این بود که هر روز بتوانند با مادرشان صحبت کنند، اما پس از قطع تلفنها این حق از آنان سلب شد. این بچه‌ها نمی‌توانند هر هفته برای ملاقات به زندان بیایند.”



۱۸ زن سیاسی زندانی در بند عمومی زندان اوین که بیش از ۷۰ سال حکم زندان دریافت کرده‌اند، با شرایطی سخت، روزگارشان را می‌گذرانند. این درحالی است که در روزهای گذشته، لیلا توسلی نیز پس از تأیید حکم دو ساله‌اش در دادگاه تجدیدنظر به زندان برگشت و به نظر می‌رسد روند بازگرداندن زنانی که احکام حبس قطعی دریافت کرده‌اند در روزها و هفته‌های آینده ادامه پیدا کند.

ضرب و شتم فرزاد مددزاده در زندان

ضرب و شتم فرزاد مددزاده در زندان


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز یکشنبه 21 آذر ماه فرزاد مددزاده به بند سپاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج منتقل شد و برای مدت طولانی مورد بازجویی و ضرب و شتم بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفت.

زندانی سیاسی فرزاد مددزاده حوالی ساعت 15:00 به بند سپاه وزارت اطلاعات منتقل گردید. آقای مددزاده با چشم بند و دست بند و پابند به این بند برده شد و برای چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت بازجویان اورا تحت فشار قرار دادند که چرا وضعیت و شرایط خود و خواهرش ، شبنم مددزاده در رسانه های بین المللی انتشار می یابد .

بازجویان وزارت اطلاعات حین بازجویی اقدام به ضرب و شتم او نمودند که به اين جهت وی دچار صدماتی گردید.

مهران فرجی، روزنامه نگار حوزه اجتماعی بازداشت شد

مهران فرجی، روزنامه نگار حوزه اجتماعی بازداشت شد


جرس: مهران فرجی، روزنامه نگار حوزه اجتماعی، روز شنبه با یورش ماموران امنیتی بازداشت شد.



بنا بر گزارش های رسیده به جرس، مهران فرجی، خبرنگار اجتماعی فعالیت در روزنامه های همشهری،اعتماد ملی و کارگزارا ن و عضویت در سازمان جوانان حزب اعتماد ملی را در کارنامه خود دارد.



با احتساب این بازداشت، این هفتمین فعال مطبوعاتی است که طی روزهای اخیر بازداشت می شود.



طی هفته ای که گذشت، ریحانه طباطبایی، خبرنگار روزنامه شرق، کیوان مهرگان، احمد غلامی و فرزانه روستایی و علی خدابخش دبیر سرویس بخش های سیاسی و بین اللمل و سردبیر و سرمایه گذار همان روزنامه و همچنین امیر هادی انواری، خبرنگار حوزه اقتصادی نیز بازداشت شده اند.



ایران با ٣٧ روزنامه نگار، بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان لقب گفته است.

فیلم / زندگی دردناک مردم در نظام پر برکت اسلامی

عکس / تجمع بسیجی ها در مقابل سفارت انگلیس در اعتراض به نوشته سفیر انگليس در مورد وضعیت حقوق بشر در ايران








عکس / تجمع بسیجی ها در مقابل سفارت انگلیس در اعتراض به نوشته سفیر انگليس در مورد وضعیت حقوق بشر در ايران

����ی �� �����ی �ی�� �� ����� ��� ��� ���

���ی ����ی �� ����� �����ی�� ������ � ���ی� ����� �ј� �������� ����ی �� ��� �� �������ʡ �� ��ʐ�یی ���ی�ی �� ������ ʘ ���� �ی "������ ��ی"� ����� ��� ����ی ��� �� �� ���� �ی��� ����ی� ������ � ���䐡 ���� �����ی ��� ��� ����ی� ���� ���� ���� ����� �� ͘�� �����ی �� ���ی� ��� � �� "�����ی �ی��ی �� ����� ����" ��� ���.




���ی ����ی �� �ی� ��ʐ�� �ی�� �� ��ی� ��ی �ی�����ی ������ ی��ʡ ����� �� ���� �� �ی� ���� �� "���ی �� ��ی��� �������� �� ����ی� � ������ ������ �� ��� ی�ی�ی �� �� ���� ������ی ���� �� ��� ۸۸ ��� �����"� �ی�� ���: "������� ������ �ی� ��� ��� ��� �� ������ � ��� ی� ����ی �� ���� �یϐ�� ��ϡ ����� � �Ԙ���ی �� �� ����� ��� �� �� ����� �ی ��� �� �� ��ی� ���ی �� ����� ������ �� �����ی ���ی �ј� �����ی� �ی��ی �� ���ی� �ی ���. ��� ��ی ���� ��� ����� �ی� ������ �ی �� ���ی ����ی� ����� ���� ���� ��� �� ����� �� ��� ۸۸ �� �� ����� ���� ����� ���ی ��ی�."







��ی� ���ی ���ی ���ی �ј� �������



����ی Ӂ� �� ����� �� ���� ��ی ��ی� ��� ����ی� ��ی� ���� ���� ����� �� ������� ��� ���� ���� ��� �� ����� ������ �� ��ی ������ � ������ ��� ��ϡ ����� ���: "�ی� ��� ����ی� ���� ���� ���� ����� � ��� ��ѐ�� ����ی ��� �� ��ی��� �� ���� ��ی� ���ی��ی ���ی�ی ��� ����� � ��� ��� �� �� ����� �ی� �����ی ��� ����� ������ ��� �� ��ی� �� �ی� ��یޡ �����ی� �� ��� ���� �� �� ����ی��� ������� ����ی � ���� ����� �������� ݘ�ی �� ���ی �� ���ۀ ����� ���ی ��� ���� �� ��Ґ����. ���� �ی��� �� �� ��ی� �ی��� �������� ����ی� �ی� ����ی� �ی ����یی� ��� � �ǁ���ی ������� ���� ���ی� ���ی� ���� �ی ��. �� ��� � � �� �� ��� �� �� �� ��ی� ��ی� ���ی ی�� �� �� Ȑی�� �� ��� ��� �� ۱۴۰۰ ��� ����ی �� � �����ی � �ǐ��� ��� �� �ی� ��ی� ���� ���ی�� ���ی �����ی�� �ی� ��� �� ���� ������ ��ϐی ���� � ����� � ������ �� �ی�� � ��ی�� �ی�."



��� ����� �ی����ی ���ی�ی� Ӂ�� � ��ی� �� ��ی�� ������ی ������ �� ��� �� �������� ���� ��� �� �ی���� ��ی ����� ���یҡ ������ � ��� ����� ���ی�ی �� ��� �� �� �� ���� ���� ���ی �ی �� ��ʘ� � �� �� �������� ������ ���� ���Ϻ �����ی �� �� ��ی ��ی��ی �� �� �� ����� "������ی ����ی" ��� ���� ��.



����ی �� ��� �ی��ی �� ������� �� �� ���� ��ی ���ی ����� ���ی ��ی� ������ �ی��� �� �ی��� � ����ی �ی� ��ی� ���ی �ی�ی ������� � ���� "���ی�� ����ی� ��� ��ی�ی �� �����ی ��� ������ �ی��� �ی ��� �����ی� �� �� �� ��� ی�ی�ی�� ��� ��� � �� ����� ���� ��� ������ ���� �ی ��� � ����� ���� ���� ��ی �����یی �� �� �� ���ی �� ��ѐ�� ��� ���� ���ی ����� ����ی �ی ��� � ��� ��� �� �ی�� ��ی ��� ��� �� ��ی� ��������ی �ی��� �� ����ی�� ����ی �� �ی��� � �ی��� � ������ی ���� �� ʘ��� �� ���� ��ی ������ �ی� ���ی� ����."



�ی �� ��ی� ��� ���� ���� "�� ���ی�� �� �ی� ��ی� ���ی � � ���ی�� ���� ��ی ����� �����ی� �� ���ی� �������� �� ی�ی� � ی�ی�ی�� ���� �ی ����! ���� ���ی ����ی ��� �� ���� ��ی� ���ی ��ی� ��ی������ی �� ���� �������� � ��� ���ی �� ���� �ی� �ی �ی�� � �� �� �� ��� �ی�� �ی ����!!! ����� �� �ی� ���� �� �� �� ���� ͘�� �� ���ی�� ی�ی� ���ی���� �� � ��ی� � ی���� �� ���ی� � ���� �� ǘ�� ����یی �ǘ�ی� �� �����ی�� ���� �� ���ی���ی �ی ��ی�ی �� ���یҘ� ��ی� � �� �ی����� � ��� �� ���� ��ی �Ә��ی �� ��� ی���� � ����ی��� ����ی ���� ��ی� ���� ���� ���� � �ی ���� �ی��� ����� ����."







�ی ����یی � �� �ی��� ����ی



���ی ����ی Ӂ� �� Ԙ�� ��ی �ی �� �ی ��� ����ی ��� �� ���� �ی��� ����ی ������� � �� �ی�� �ی�� � �� ������ �ی ���� ��ی� �ی��� ���� �ی ��ϡ ����� ��� ����ی ��� �� �ی��� ����ی �� "��� �����ی � � �����ی�ی" ������ � ���� ���: "� �� ������ �ی ��ی� �ی��� ���� �ی �� � ���ی��ی �� ������ �� ���� ���� �ی ����� � ����ی ���ی ��� ���� ��ی ��� � ��ی ������ ����ی� ������ � �ی ��� ��ی� ����� ���� �� ��� �� �� ���ی�ی ���� ��ی� �ی��� �ی� ������ ������ �� �� �� ���� �� ����� ����� � ��� �ی��� �� ����� ��� � � �� �ی� ���� �ی� ����� �� ������ � ���ی ���� �� �� ���ی�. �� ���� ��� �� ǘ�� ������ ��یی �� ����� ������ی �ی�����ی ���ی �ی��� ���� �� ����ی ����� ��� � ���� ������ �ی ��Ͽ ���� ��� �� �� ��� � �� ���� �ی ������."



����ی ���ی� �� ����� �� ����� ���ی ������ی �捘 ���� ���� � ����ی� �� ���� �ی��� �ی� ���� "������� ��� �ی� ���� ��� �� ���� �یی� ���� ���� ���� �ی �� �� �� ���� ������ ��� ����� ����� �� �� �ی��� ��� �� � ��ی ��� �� ���� �ی ��� �� ��ی� �ی� ��� �� �ی��� �ی ��ی� �� ��Ґ��یی ����� �� �ی��� ����� �� �� ��ی� ��ی ����ی ����� ���� ���. �� ��� �ی�� ��� �捘 ����ی� ������ �� �� �ی��� �� ��� ���� � �� ��ی� �ی���ی�� � �������� �ی���ی �� �� ��� ��� �ی��� �� ��� ����ی� ��� �ی ���� ۴۸ ���� ��� ��� �� �ǘ �ی� ��� �� �ј ���."



�ی Ӂ� �� �����ی ��ی� ��� ����� ����� �����ی �����ی �� �ی��ی� ����� ���� � ������ "��� �ی� ���� �����ی ������ ����� �ی��ی� �� ������ �� ���ی �� ����� ���ی��� � ����� ����ی ��ی ����� ������ ����� ����� ���� ���� �� ��� �ی��� �� �ی� ��� ���ی�ی ����� ���. ���� �ی� ��� �� ������� ����� ���� Ȑ��ی� � ������ �ی� ���� ���ی� ����ϡ �� ���� ͘�� ����ی � ǐ� ���� �� �� �� ����� ������ ��� � ��� �� �� ���� �� ������� �ی ��� � ����� ��ی ���� ���� �� ��� ���� �ی ��ϡ И�ی �� ��� ��� ���� � �����ی�� ��ی �� � �� �ی ��ی���� � �ی ������ �� ���� ���� ���� �� � ��� �ی ��."



Ԙ�� �����ی �����ی �� ������ �� ����� ��� �ی�� ��ی�� ����ی ���� ������ ��� ���� �ی��ی ��� �� ��ی� �� ������ ��ی �� �� ����� ���� ���: "�� �ی� �������� �� ۵۴ ��� �ј� �����ϡ �ی��� ������� �� �ی�� ۱۱ ��� ��ی�یی� �� ی�ی �� ۱۰ ���ی �ی�� ���� ������ �� ʘی� ��. ��� �ی� ��� �� �ی��� �� ����� �� ��� �捘 �ی�� ���ی �� ��� ��� ��� ��� �� ������� ��ی�� � ���ی�ی ���� �� ی� �ی�ی� ��� �� ���� ���� Ԙ�� ���� � �� ۱۹ ��ی �� ����� ۳۶ ��ی �ی�� ���ی �� ���ی �ی�� ��ی�� ����ی ���� ������ �� ���ی�! "







Ԙ�� ��ی ������ی



��یј� ��� ������ ��ی �� ���ی� �� ���ی� ������ی ��� � ����� ��� ����ی ��ϡ �� �����ی ��ی� ��� �ی ����ی �ی���ی �� ���ی ����� �ǡ ���ی�ی ����� ����ی ������ ��ی ����ی� ���ی� ��ѐ��� � ����ی� �ی� � ����� ���� � ������ ����� � ����� ���� ���� ���: "���ی ����ی �� ���ی �ی����� �� �� �ی���� ��� �ی� ���� �����ی �ی��ی �� �ی �ی�. ����� ���� ���ی �� ���ی ����� ��ی ��� ��� �ی���ی �� ۳۰ ���� ��ی�� ���."



�یی� ���� ���ѐ��ی ی� ��� ��� ����� ���� �� "�� �ی��� ����� ����ی ��� ��� ۵۰ ���� �� ������ی ���ی�ی �� ��� ���ی�ی ���� � ��ی� ������ی ���ی�ی �ی� �� ���� �� ۳۰ ���� ���ی� ���ی �� ���� ��� ����."



��ی� ���� �ی� �� �� �ی� ����� ���� �� �� "����� �� ��ی �ѐ��ی �� ��� ��ی ��یѡ �� ��� ������ ����� ������ �� ��� ۵۷ �� ���ی� ���ی ����. � �� � ۱۱ �ѐ �� ی� �ѐ��ی ���ی�."



���� ����� ���ی � �ی� ���ی �� ���ی� ���ی� � ������ ��ѐ��� �� ��������� ���� � �ǘی �� �� ��� �� ��ѐ��� ���ی� ��� ��� ��� ��ی��� ���� ��Ϻ �� �ی� ��� ��ی�� �������ی�� �� ��ی� ���� ј� ������ی �� ��ѐ��� �ی��� ���.







��� ��� �� ���� ���ی ��� ���



���ی ����ی �� ��ی�� ���ی� �� �� ���ی� ���ی �� ���ѡ ���ی � �� ���ی� ����ی ������� � �� ����� �� ��� �� ���ی�ϡ ����ی� �ی��� ���� � ���� ��ی ������ی ���� "���� �� ���� �ی�� � �� ���ی �� �ی���� ��ی �� ��ی�� ��� �� ���� ���ی�� ��� ���� � ���� �� ��ی �� ����� �ی� ��ی�� ��� ����ی�� �� ���ی ����� � �� �� ����� ���� ��ی ����ی �� ���ی�� �� ۱۴ ��� ��ی�� ���."



��� ���� ���ی ������ ��� ����� ���ѡ ���� ����ی� ���ی�ی ی���� � ���� ������ی �� ������ی� �� �� �� �����ی ��ی� ��ی�� ���. ����ی ���� "����� ��� ��� ��ی� ���ی� ����ی ����� � ��ی ���� ����� ���ی �� ��� �� ���� ���ی ��� �� ����� ��� ��� ��� � ��� � �ǁ���ی �� �� ����� ی�ی �� �� ��ی ��ی�ی� ��� �� ������� �� �ی�� �� ������ی �ی ���� �� ����� ���ی ����� ����� ���ی�. ��ی�ی ��� ��� ���ی �����ی �������� ی� ����� ��� ��� �ی �ی�ی� �� �� �ی��� ������� �ی� ���� ���� ��� � ���� ��� � ���ی� � �ی� �� ����� ���� �� ��� ��� � �� ���� ��� ����� ���� ���� ���."



���ی� ���� ���ی ����ی �� ���ی� ���ی �� ��� �� ���ی ��� �� �� ���ی� ��� �� �� �����ǡ ������� � ������� ��� �� ����� �� ����� ���ی� ��� ����� �� ���� �������� � ��������ی �� �� ��ی� ���ǐ� ������ �� � �� ��ی� ����� �ی���ی� ����ی �ی� �� ���ی� �� ������ �ی ی������ی �� ���� ������ �� �ی� �ی�� ی�� � ����� ���� ��� ����� �� ������ �� ���� �� ����.

پابرهنه وارد مسائل می شوند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با دفاع از هاشمی رفسنجانی، تخریب او توسط جناح حامی احمدی نژاد را "نادرست" خواند. او همچنین گفت درباره این بحث که هاشمی و خاتمی جزو "خواص بی بصیرت" هستند، بحثی در فراکسیون اصولگرایان مجلس صورت نگرفته است.




پیش از این، محمدرضا باهنر از نمایندگان نزدیک به لاریجانی که در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 رئیس ستاد انتخاباتی او بود، گفته بود: "هاشمی و خاتمی جزو خواص مردود پس از انتخابات هستند."



اما لاریجانی که دیروز بعد از ظهر در نشست خبری با خبرنگاران حاضر شده بود، با انتقاد از روند تخریب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: "ایشان پیش از انقلاب جزء رجال دینی و مذهبی بودند و نقش مهمی در انقلاب ایفا كردند. در زمان امام(ره) هم ایشان مسئولیت‌های مهمی داشتند و در دوره ریاست جمهوری‌شان اقدامات خوبی انجام شد و من شخصا در وزارت ارشاد و صداوسیما با ایشان همكاری كردم."



او با بیان اینکه "انصافا آقای هاشمی خصوصیات برجسته‌ای به عنوان یك مسئول اجرایی دارد و مدیر موفقی بوده است" در عین حال افزود: "البته هر سیاست‌مدار نقاط قوت و ضعفی دارد و ممكن است ایراداتی به ایشان وارد باشد."



با وجود این، لاریجانی اضافه کرد: "ایشان (هاشمی رفسنجانی) گفته در شرایط فعلی برای تحقق نظرات مقام معظم رهبری در كشور احساس تكلیف می‌كنم من هم از ایشان به عنوان رییس مجلس خبرگان انتظار دارم این مسیر را هم‌چنان دنبال كند."







"متهم فتنه"



این دومین بار در ماه های اخیر است که رئیس مجلس هشتم به دفاع از اکبر هاشمی رفسنجانی می پردازد. هاشمی و لاریجانی هر دو بعد از انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری ایران، مورد انتقادهای تند حامیان محمود احمدی نژاد قرار داشته اند.



رسانه های طرفدار رئیس دولت می گویند افرادی مانند هاشمی و لاریجانی با عملکرد ضعیف یا سکوت و حتی حمایت خود از "فتنه 88" به تقویت مخالفان دولت پرداختند.



آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و طرفداران او، اعتراضات عمومی دنباله دار به نتایج اعلام شده این انتخابات را "فتنه" توصیف می کنند. در جریان این اعتراضات، میلیون ها نفر از مردم ایران برای ماه های متوالی به تظاهرات علیه اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات 22 خرداد 88 و سپس سرکوب خشونت بار معترضان پرداختند.



محمود احمدی نژاد در جریان مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی (کاندیدای معترض به نتایج انتخابات و از رهبران جنبش سبز)، هاشمی رفسنجانی را طراح اصلی اقدامات علیه دولت خود معرفی کرده بود.



او در آن مناظره نامی از علی لاریجانی نبرد، اما حامیان احمدی نژاد در ماه های اخیر همواره رئیس مجلس را به همراهی با آنچه "فتنه سبز" می خوانند، متهم کرده اند.



پیش از این حمید رسایی، از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس گفته بود که اعضای فراکسیون حامیان رئیس دولت در مجلس هشتم، در جلسه ای محرمانه با آیت الله خامنه ای، از نقش لاریجانی در حوادث پس از انتخابات و نحوه مدیریت او بر مجلس به شدت انتقاد کرده اند.



لاریجانی روز 21 آذر سال جاری نیز با طرح اين پرسش كه "اين همه تحقير و تهمت به آقاي هاشمي رفسنجاني به چه انگيزه اي زده مي‌شود؟" گفته بود: "آقاي هاشمي بخشي از تاريخ انقلاب اسلامي است و امام درباره ايشان فرمودند هاشمي زنده است بنابراين انقلاب زنده است. هاشمي هميشه يار امام و رهبري بوده است چنانچه كه وي يك سال پيش در دانشگاه شريف گفت كه عشق من رهبري است و به اين مسئله افتخار مي‌كنم."



رئیس مجلس هشتم دیروز نیز با بیان اینکه انتقادات به هاشمی رفسنجانی در پی مسائل بعد از انتخابات سال گذشته مطرح شده گفت: "البته من روش‌های تخریبی در برخورد با ایشان را كار نادرستی می‌دانم."



به گفته علی لاریجانی "ممكن است عده‌ای به فرزندان ایشان ایراد داشته باشند كه نباید ایشان را به این خاطر تخریب كرد و این مسیر خودش را دارد. كلا روش‌های تخریبی را نسبت به رجال سیاسی درست نمی‌دانم گرچه ممكن است همه تصمیمات افراد درست نباشد و به برخی تصمیمات انتقادی وارد باشد."







انتقاد از "تحقیر علما"



رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در سخنان دیروز خود به انتقاد از آنچه "اظهارات سبک در حوزه دین" و "تحقیر علما" نامید، پرداخت.



به گفته لاریجانی "برخی حرف‌ها سرگشتگی دارد و این در حالی است كه هر كسی نمی‌تواند پا برهنه وارد مسائل حوزه اسلامی شود و اظهارنظر كند چرا كه علما شاخص هستند و من با اظهارات سبك در حوزه دین كه تنها به ایجاد سوءتفاهم در كشور می‌انجامد مخالفم."



او افزود: "هر چیز مرجعی دارد و تحقیر علما وزن آقایان را اضافه نمی‌كند پس من با حرفهای ناپخته در این زمینه مخالفم."



به نظر می آید سخنان آقای لاریجانی، واکنشی باشد به انتقادات روزهای اخیر برخی سایت های اصولگرا از آیت الله وحید خراسانی که به بهانه اظهارات شدیداللحن این مرجع بلندپایه تقلید از نمایش چهره حضرت ابوالفضل در تلویزیون جمهوری اسلامی، صورت گرفته است.



سایت های رجانیوز (نزدیک به غلامحسین الهام و فاطمه رجبی) و الف (متعلق به احمد توکلی) از این سخنان آیت الله وحید خراسانی انتقاد کرده و در عین حال خواستار "محکومیت جریان فتنه" از طرف این روحانی بلندپایه شده بودند.



آیت الله وحید خراسانی، از مراجع سنتی و ارشدترین روحانی حوزه علمیه قم است. او از جمله مراجعی است که به دنبال اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات، به او تبریک نگفت و حتی در سفر اخیر آیت الله خامنه ای به شهر قم حاضر به دیدار با رهبر جمهوری اسلامی نشد. مسئله ای که باعث جنجال در حوبزه علمیه قم و بهت و حیرت نهادهای روحانی شد.



او پدر همسر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و برادر علی لاریجانی است و برخی منابع خبری گزارش داده اند به داماد خود توصیه اکید کرده بود که برای عاقبت بخیر شدن، مسئولیت ریاست قوه قضائیه را نپذیرد.







سئوال از رئیس جمهور حق نمایندگان است



علی لاریجانی، در ادامه کنفرانس خبری دیروز خود در عین حال در مورد طرح سئوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور گفت: "سئوال از رئیس‌جمهوری جزو حقوق نمایندگان است و من نمی‌توانم به عنوان رئیس مجلس، نمایندگان را از حقوقشان منصرف کنم".



او در عین حال افزود: "البته افرادی که به دنبال این کار بوده‌اند در مصاحبه‌های خود اعلام کرده اند که فعلاً زمان را برای طرح سئوال از رئیس‌جمهوری مناسب نمی‌دانند."



به گزارش بی بی سی، علی مطهری نماینده تهران، که از چندی پیش پی گیر طرح احضار محمود احمدی نژاد به مجلس برای پاسخگویی به موارد "نقض قانون" بوده است، دو هفته پیش گفته بود: "تا قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی نشود و قیمت حامل‌های انرژی مشخص نشود، این طرح به هیأت رئیسه ارائه نخواهد شد."



دو ماه پیش، احمد توکلی، دیگر نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس، با تاکید بر اینکه "سئوال از رئیس جمهوری باید صورت بگیرد" گفته بود که علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه و محمدرضا باهنر، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در این مورد با او هم عقیده اند.

"ندای ایران" در هایدپارک لندن

همزمان با روز جهانی حقوق بشر، گروهی از جوانان آزادی خواه انگلستان در حرکتی نمادین با کاشتن درختی به نام "ندای ایران" در هاید پارک لندن، یاد و خاطره جانباختگان راه آزادی ایران را گرامی داشتند.




در این مراسم پس از خوش آمد گویی امیر نایبی، یکی از مسئولین اجرایی این طرح، زرتشت صفری، نوازنده جوان نی، به تک نوازی پرداخت تا در همان ابتدای راه، صدای پر سوز نی با سرمای نفسگیر هوای لندن بیامیزد و حس و حال مناسب را به ارمغان آورد.



سپس دکتر عبدالصمد تقی زاده، از فعالین حقوق بشر و رئیس پیشین دانشگاه ملی پشت تریبون قرار گرفت و با قرائت بندهایی از اساس نامه ی حقوق بشر، اینگونه سخن گفت: "... حرکت نجات بخش و ملی ایران در همان خاک ایران صورت می گیرد و خورشید آزادی ایران باید روزی از همانجا طلوع کند. ما خارج نشین ها تنها می توانیم تجمع هایی اینگونه و نقشی حمایتی داشته باشیم تا جنبش و حرکت مردمی همواره گرم و زنده باقی بماند..."



وی در انتهای سخنانش، تجمعات ایرانیان خارج از کشور را به ماهی مانند کرد که نور از خورشید مبارزات مردمی در خاک ایران می گیرد.



پس از سخنان دکتر تقی زاده، مسئولین هاید پارک لندن شناسنامه ی درخت را به مسئولین اجرایی طرح تقدیم کردند.



امیر نایبی در مورد ایده ی اولیه این کار به روز گفت: ما برای یک سال، روی این پروژه کار می کردیم، تا اینکه چند ماه پیش با مسئولین هاید پارک وارد مذاکره شدیم. آنها هم سه گونه ی متفاوت درخت را برای کاشتن در نقاط مختلف پارک به ما پیشنهاد دادند که ما از میان این انتخاب های موجود درخت " American Elm" را برگزیدیم که عمر درازی دارد و برای سالها ماندگار می شود. درباره ی موقعیت مکانی درخت هم تصمیم گرفتیم که درخت را در برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی و خانه ی سفیر ایران در بریتانیا بکاریم تا به این ترتیب اعتراضمان به نقض حقوق بشر در ایران پیشتر از پیش به چشم آید.



گفتنی است سازمان جهانی عفو بین الملل نیز در این پروژه با جوانان ایرانی همراهی داشت. در حاشیه ی این مراسم، با "دروری دایک"، مسئول بخش خاور میانه و شمال آفریقای موسسه ی عفو بین الملل لندن همکلام شدیم. وی که با اندکی تاخیر خودرا به هاید پارک لندن رسانده بود، درباره همکاری عفو بین الملل با این پروژه به روز گفت:ما از این پروژه حمایت کردیم چرا که بر ما بود تا یاد و خاطره ی افرادی که برای آزادی می جنگند و حاضرند تا در این راه حتی جان شیرینشان را هم فدا کنند، را زنده نگه داریم.



وی در ادامه به نقش پر اهمیت "یاد مبارزین" اشاره کرد و گفت که این "یاد" در توسعه ی معیارهای بین المللی حقوق بشر بسیار مهم و تاثیر گذار بوده است. وی افزود:... مثلاً زنده نگه داشتن یاد جانباختگان جنگ دوم جهانی یکی از مهمترین نقش ها را در منشور حقوق بین المللی انسان و حقوق فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی انسان امروز داشت. ما الان هم داریم همین کار را می کنیم. این درخت را کاشته ایم به نام ندای ایران. در اینجا از ندا و دیگر کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران یاد کرده ایم اما در این میان دیگر جانباختگان راه آزادی انسانی در ایران را هم فراموش نکرده ایم... یاد دستگیری های خودسرانه و کشتارهای دسته جمعی حکومت ایران با ماست و مردم و تاریخ این اعمال غیر انسانی را از یاد نخواهند برد.باید باز هم تاکید کنم که فراموش نکردن این حوادث در راه مبارزه برای دستیابی به حقوق بشر بسیار پر اهمیت است...



وی در ادامه به تاثیرات این حرکاتی اینچنینی در میان جامعه جهانی اشاره کرد و افزود:حالا این درخت، با نام ندای ایران، در هاید پارک لندن کاشته شده است. یعنی هر کسی که راهش به اینجا بیافتد، با دیدن این درخت به یاد ندا خواهد افتاد، به یاد مجید توکلی، بهاره هدایت، احمد زید آبادی و دیگر دانشجویان و فعالین حقوق بشری که حالا در زندان به سر می برند. البته شاید کاشتن یک درخت دردی از آنهایی که در زندانند دوا نکند، اما همین که آنها بدانند مردم دنیا به یادشان هستند و یاد و خاطره ی مبارزه شان را زنده نگه داشته اند و برای آزادی شان تلاش می کنند، برایشان اندکی راحتی و دلگرمی به همراه دارد.



او در پایان به ذکر یک نمونه عینی از همین ماجرا پرداخت و با اشاره به گفت و گوی مازیار بهاری با مجله نیوزویک، گفت: مازیار در آن گفت و گو عنوان کرده بود که بزرگترین ترسم در زندان این بود که مردم مرا فراموش کنند.... بنابر این ما باید یاد رفتگان را زنده نگه داریم وبرای آزادی زندانیان اندیشه تلاش کنیم. در همین زمینه ما در ماه ژوئن سال گذشته هم با انتشارگزارشی، نام تمامی آنهایی را که مورد قضاوت ناعادلانه و یا آزار و اذیت و شکنجه قرار گرفته اند و دیگر جانباختگانی که در راه باورشان، جان خود رادادند ذکر کردیم. پس از آن هم کمپینی تشکیل شد تا این کار برای یک سال دیگر ادامه داشته باشد. ما در ماه ژوئن آینده هم گزارشی دیگر از جانباختگان راه دموکراسی و زندانیان سیاسی ایران، ارائه خواهیم کرد...

سفر دشوار خامنه ای به روستای صعب العبور

16 سال پس از سفر آیت الله خامنه ای به استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی یکی از خاطرات خود از آن سفر را بازگو کرد.حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی در بیان این خاطره به ذکر ماجرای سفر آیت الله خامنه ای به روستایی با نام "بازفت" از توابع شهرستان یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت.




به گفته محمدی گلپایگانی، راه دسترسی به این روستا "بسیار صعب العبور و دشوار" بوده اما رهبر جمهوری اسلامی در بازگشت "دستورات بسیار خوبی برای رفع محرومیت" از روستای بازفت صادر کرده است.



استان کوهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران واقع شده و با جمعیتی در حدود 700 هزار نفر، یکی از فقیرترین و محروم ترین استان های کشور است.



این استان از مناطق نفت خیز ایران به شمار می آید و دارای منابع غنی معدنی مانند مس، فسفات، گوگرد و بوکسیت است. کشاورزی و دامداری نیز در این استان ایلیاتی از تاریخچه طولانی برخوردار است اما به رغم تمام این توانایی ها، استان کهگیلویه و بویراحمد جزو عقب مانده ترین مناطق ایران محسوب می شود.



روسای جمهوری اسلامی تاکنون چند بار به این استان سفر کرده و دستوراتی برای رفع محرومیت از آن داده اند که در عمل حاصل چندانی در بر نداشته است. آیت الله خامنه ای هم یک بار در 17 خرداد ماه 1373 به این استان سفر و طی این سفر بر حل مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد.







دستورات اجرانشده پس از 16 سال



حالا رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی خاطره خود از این سفررا چنین بازگو کرده: "مقام معظم رهبری در سفری که به یاسوج داشتند، دفتر ایشان برنامه‌ای تنظیم کرده بود که معظم له سفری به روستای بازفت داشته باشند... وقتی ما وارد بازفت شدیم، همه مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان به استقبال ایشان شتافتند و معظم له نیز همچون پدری مهربان در بین آنها نشستند و ضمن احوالپرسی از تک تک اهالی این روستا، آنها را مورد تفقد و دلجویی قرار دادند."



او سپس "توجه به مناطق محروم" را یکی از "برنامه های ثابت" سفرهای آیت الله خامنه ای عنوان کرده و گفته است: "راه دسترسی روستا بازفت بسیار صعب العبور و دشوار است و مقام معظم رهبری در بازگشت از این روستا دستورات بسیار خوبی برای رفع محرومیت از این روستا صادر فرمودند."



محمدی گلپایگانی در عین حال خبر داده که این دستورات با گذشت بیش از 16 سال هنوز اجرایی نشده اند: "آن گونه که ما شنیده‌ایم دستورات و اوامر مقام معظم رهبری در حال اجراست و اجرای این دستورات وضعیت این روستا را تغییر خواهد داد."







اینجا انگشتان قطع می شوند



رئیس دفتر آیت الله خامنه ای در حالی از توجه ویژه رهبر جمهوری اسلامی به مناطق محروم و روستاییان استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده که در اواسط آبان، خبرگزاری مهر در گزارشی از قطع انگشتان دست اهالی یکی از روستاهای این استان به علت نبود پل و استفاده آنها از وسیله خطرناکی به نام "گرگر" خبر داد.



به نوشته این خبرگزاری، اهالی روستای "گاودانه علیرضا" در یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد باید برای خرید از مغازه‌ای که آن طرف رودخانه است و یا رفتن به محل کار و مدرسه هر روز سوار وسیله‌ای به نام گرگر یا جره که شبیه به تله کابین دستی است بشوند، از رودخانه عریض مارون عبور کنند و دوباره به محل زندگی‌شان برگردند.



این خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت، بهای استفاده از گرگر برای روستاییان گاودانه را قطع انگشتان دست آنها عنوان و اضافه کرد: "باید هر قربانی برای رفتن از روستا به جاده، روی این وسیله بنشیند و سیم را برای حرکت گرگر به سمت چرخهای دو طرف آن هدایت کند. در بیشتر مواقع انگشت دست قربانی زیر چرخ گرگر می‌رود و انگشتش را قطع می‌کند."



انتشار این گزارش و بازتاب وسیع آن در رسانه های داخلی و حتی بین المللی، موجی از ناراحتی و تاثر را در افکار عمومی ایران برانگیخت.اما مسئول روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به خبرگزاری مهر گفت که "استاندار وقت ندارد پاسخ بدهد". سید محمدعلی بزرگواری، نماینده اصولگرای این منطقه در مجلس هم گفت: "روستاییان زیادی اغراق می کنند و می توانند با شنا کردن از رودخانه عبور کنند یا اینکه حواسشان را جمع کنند تا انگشتانشان قطع نشود."







"نیازمند به امام زمان"



به دنبال پیگیری رسانه ها، استاندار، نمایندگان و برخی مسئولان محلی با حضور در این روستا به اهالی آن پیشنهاد دادند که روستای خود را تخلیه کنند و به جای دیگری بروند.



قوام نوذری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با انتقاد از رسانه ها به علت انتشار گزارش های مربوط به این روستا، گفت: "مطمئن باشید اینگونه سیاه‌نمایی‌ها به هیچ‌وجه به‌نفع نظام و مردم نخواهد بود."



وزیر جهاد کشاورزی هم در روز 30 آبان، دستور رسیدگی فوری به وضعیت ساکنان این روستا و ساخت پلی بر روی رودخانه مارون را صادر کرد اما بزرگواری نماینده مجلس در این خصوص گفت: "قبل از هر اقدامی باید طرح نوشته شود، اداره راه و ترابری شهرستان آن را آماده کند، اداره راه شهرستان طرح را به کمیته برنامه ریزی استان بدهد، کمیته برنامه ریزی آن را تایید کند، بعد طرح به دولت برود تا در صورت موافقت به اداره راه استان بودجه دهند. بنابراین شاید تا زمان ساخت پل چند سال طول بکشد."



هم اکنون گفته می شود عملیات احداث پل بر روی رودخانه مارون آغاز شده و این پل تا پایان سال جاری قابل بهره برداری خواهد بود.



با وجود این اما نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که این استان در تمام سال های پس از انقلاب نه "نماینده باعرضه ای داشته و نه استانداری قوی که بتواند به نحو شایسته مشکلات این مردم را حل کند."



آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی در نشستی با پرسنل شرکت توزیع نیروی برق این استان در روز 31 تیر سال جاری، گفت: "می شود به رئیس جمهور و رهبر دروغ گفت اما نمی شود به امام زمان دروغ گفت و ما نیازمند ایشان هستیم."

انتخابات نهم کلید زده شد

در حالی که محمدرضا مهدوی‌کنی و محمد یزدی، دو تن از شیوخ قدیمی اصول‌گرایان، با انتشار بیانیه مشترکی تلاش کردند قدم در راه وحدت اصول‌گرایان در انتخابات آتی بگذارند، رییس کمیته امنیت داخلی مجلس، با تصریح این نکته که برخی از اصول‌گرایان، به "وحدت" اعتقادی ندارند، از تشکیل "جبهه انقلاب" متشکل از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان خبر داده است.




سخنان پرویز سروری، نماینده اصول‌گرای تهران در حالی بیان شده که طی روزهای گذشته، برخی از رسانه‌ها و تشکل‌های نزدیک به حکومت، از طرح وحدت که با هم‌فکری "جامعتین" - جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز – تدوین شده، استقبال زیادی کرده بودند.



بیانیه جامعتین و طرح "جبهه انقلاب" در حالی مطرح شده است که ماه گذشته اخباری منتشر شده بود که براساس آن‌ها، محمود احمدی‌نژاد، به حبیب‌الله عسگراولادی، علی‌اکبر ولایتی و غلام‌علی حدادعادل ماموریت داده بود که با برگزاری جلسات میان جریان‌های مختلف اصول‌گرا به شکل‌گیری مواضع مشترک و واحد و به کاهش اختلافات و فاصله‌ها میان اصول‌گرایان کمک کنند.







جامعتین: تلاش برای وحدت



در این راستا روز جمعه، محمدرضا مهدوی کنی، دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران و محمد یزدی، رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در اطلاعیه‌ای مشترک با تاکید بر "حمایت از همه نیروهای اصول‌گرا" از تشکیل کمیته ای برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌های خود جهت اتحاد میان اصولگرایان و همچنین "مقابله با جریان فتنه" خبر دادند.



این اطلاعیه مشترک پس از آن تدوین شده که احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، از تشکیل 15 جلسه برای بحث و بررسی این موضوع خبر داده است. وی در عین حال، از حضور برخی افراد در جریان اصول‌گرایی اظهار نگرانی کرده و آنان را موقع‌نشناس نامیده است: "افرادي كه ادعاي مسائل سياسي و حضور در صحنه سياسي و اجتماعي را دارند، بي‌ترديد بايد موقع‌شناس و زمان‌شناس باشند و خارج از زمان مناسب و مسائل مربوطه از بيان صحبتي كه موجب تشنج و از ميان بردن آرامش جامعه مي‌شود، خودداري كنند."



تلاش‌ گروه‌های اصول‌گرا برای وحدت عمل، با نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم شدت گرفته است. گرچه هنوز زمان دقیق این انتخابات مشخص نشده اما از سویی با توجه به اتفاقات و اعتراضات رخ‌داده پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری در خردادماه 88 و از سوی دیگر، با افزایش اختلافات میان برخی از اصول‌گرایان مجلس با احمدی‌نژاد، این نیروها، از هم‌اکنون کلید برنامه ریزی برای این انتخابات را زده‌اند. شاید به همین دلیل باشد که حتی علی لاریجانی، رییس مجلس، که از جمله منتقدان محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود، در نشست خبری خود، از بیانیه جامعتین و ابتکار آن‌ها، اظهار رضایت کرده است.







رقابت درون‌گفتمانی اصول‌گرایان



محمدکاظم انبارلویی، مدیرمسوول روزنامه رسالت و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، گرچه اقدام جامعتین را "خوب ومثبت" ارزیابی کرده، اما با اعلام "ناصحانه و پدرانه بون مواضع روحانیت"، با اشاره به اختلافات میان اصول‌گرایان، گفته است: "دغدغه اصلی جامعتین صیانت از اصول است و از ورود به چالش ها و رقابت های درون گفتمانی اصولگرایی پرهیز دارند."



از سوی دیگر، پرویز سروری، تقریبا هم‌زمان با بیانیه جامعتین، با اشاره به تشکیل "جبهه انقلاب"اعلام کرده است: "در جريان اصول‌گرا متاسفانه گفتمان‌های جديد ايجاد شده است که وحدت و هم‌گرايی اصول‌گرايان را تهديد می‌کند. برخی اصول‌گرايان اعلام می‌کنند اعتقاد و نيازی به وحدت اصول‌گرايان ندارند، سبد آرا‌ی‌شان پر و مشخص است و وحدت را در پيروی اصول‌گرايان از خود می‌دانند."



به نظر می‌رسد سخنان وی، ناظر به عملکرد محمود احمدی‌نژاد و حامیان وی در مجلس است که بارها اعلام کرده‌اند خود را از کمک دیگر جریان‌های اصول‌گرا، بی‌نیاز می‌دانند.



مشکل دیگری که در میان اصول‌گرایان وجود دارد، حمایت‌های محمود احمدی‌نژاد از اسفندیار رحیم‌مشایی است. در حالی که برخی بر این عقیده‌اند که رحیم‌مشایی مدت‌هاست تلاش‌ه خود را برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری در سال 92، آغاز کرده و به همین دلیل در پی تسخیر مجلس نهم است، پیش از این آیت‌الله یزدی، رییس جامعه مدرسین حوه علمیه قم، گفته بود: "اسفندیار رحیم مشایی فردی است که از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رئیس‌جمهوری آینده شود... اگر آقای مشایی به‎عنوان رئیس‌جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسما و صریحا مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است... به هر قیمتی که باشد موافقت نخواهیم کرد که آقای مشایی رئیس‌جمهوری مملکت شود."



مشکل دیگر جامعه روحانیت مبارز عدم حضور برخی اعضای موثر این گروه در جلسات است. افرادی چون هاشمی ‌رفسنجانی، حسن روحانی، ناطق‌نوری. این در حالی است که ناطق‌نوری درانتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 تلاش کرد تا با تشکیل جبهه اصول‌گرایان، آنان را به وحدت نزدیک کند؛اتفاقی که هرگز ممکن نشد. او پس از سخنان محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی، عملا از حضور در جلسات سیاسی اصول‌گرایان امتناع می‌کند.







مجلس نهم: کلید حذف منتقدان



محمدرضا باهنر، از چهره‌های متنفذ اصول‌گرایان در مجلس، پیش از این با اعلام اینکه "اصولگرايان اختلاف سليقه هايي دارند که برخي ممکن است عاطفي و برخي هم شايد قبيله اي باشد" درباره این انتخابات و امکان حضور نیروهای منتقد در آن، گفته بود: "جريان اصلاح طلبي مي تواند مواضع درست و شفافي داشته باشد و در چارچوب قوانين موضوعه کشور فعال باشد به شرطي که دنبال ساختار شکني نباشد و مرز خود را با جريان فتنه روشن و از آنان اعلام برائت کند."



همچنین سایت اصول‌گرای عصر ایران نیز با انتشار تحلیلی پیرامون آرایش نیروهای سیاسی درانتخابات مجلس نهم، "حامیان دولت، اصولگرایان منتقد دولت و حامیان هاشمی رفسنجانی با محوریت و رهبری شخص وی" را تنها جریانات حاضر در انتخابات دانسته بود. این سایت اصول‌گرا همچنین با اشاره به اهمیت این انتخابات، اعلام کرده بود که "این انتخابات برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که تلاش می کند برای همسو کردن مجلس با دولت، حامیان خود را وارد پارلمان کند و با به دست گرفتن اکثریت مجلس، رئیس آینده قوه مقننه فردی از اردوگاه حامیان دولت باشد. با وجود اینکه اصولگرایان اکثریت مجالس هفتم و هشتم (فعلی) را در اختیار داشته و دارند اما این دو مجلس به طور نسبی به میزان زیادی علیه برخی اقدامات و رفتارهای دولت نهم و دهم موضع گیری کردند و روند تقابل میان قوای مقننه و مجریه بارها به اوج خود رسید که گاه با ورود رهبری این اختلافات حل یا آتش بس برقرار شد. حامیان دولت همچنین تلاش می کنند با پیروزی گسترده در انتخابات مجلس، ضمن وارد کردن ضربه کاری به اصولگرایان منتقد دولت، قدرت خود را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری تثبیت کنند و در اصطلاح رقیب آتی خود را زودهنگام شکست دهند."



در این تحلیل خاطرنشان شده بود که: "هم اکنون با حذف یا تضعیف کامل فهرست اصلاح طلبان وپیش بینی فقدان حضور جدی آنها، رقابت اصلی میان دو فهرست حامیان دولت و اصولگرایان منتقد دولت و طيف هاشمي خواهد بود."



به نظر می‌رسد اصول‌گرایان، اکنون و با تفکر حذف کامل اصلاح‌طلبان از قدرت ـ که از سوی برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز اعلام می‌شود ـ به دنبال تصفیه درون‌گروهی هستند. سوت آغاز جنگ قدرت میان اصول‌گرایان بسیار زود، کشیده شده است. آیا این انتخابات شکاف میان اصول‌گرایان را جدی‌تر خواهد کرد؟

راز بقا

راز بقا


بازداشت ریحانه طباطبایی، خبرنگار سیاسی روزنامه شرق

بازداشت ریحانه طباطبایی، خبرنگار سیاسی روزنامه شرق


ریحانه طباطبایی، خبرنگار سرویس سیاسی روزنامه شرق، هم به فهرست روزنامه‌نگاران بازداشتی این روزنامه پیوست.



به گزارش خبرنگار کلمه، منابع خبری از بازداشت ریحانه طباطبایی در منزل پدری‌اش در صبح امروز خبر دادند.



پیش از این هم احمد غلامی سردبیر، فرزانه روستایی دبیر سرویس بین‌الملل، کیوان مهرگان دبیر سرویس سیاسی، امیرهادی انواری از نویسندگان و علی خدابخش سرمایه‌گذار این روزنامه بازداشت شده بودند

اختلاس 400 میلیاردی خواهرزاده پدرعروس احمدی‌نژاد

اختلاس 400 میلیاردی خواهرزاده پدرعروس احمدی‌نژاد


دادنا: احمد خورشیدی را همه به انتقادات تند و تیز و نسبت سببی‌اش با محمود احمدی نژاد می‌شناسند. پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم، خورشیدی در انتقاد از احمدی نژاد تا جایی پیش رفت که اعلام کرد علی رغم نسبت فامیلی با احمدی‌نژاد به او رای نخواهد داد و پس از آن به اردوگاه محسن رضایی پیوست.



به گزارش دادنا، خورشیدی به همین بسنده نکرد و نامه ای را در اعلام برائت از فرزندش در رسانه ها منتشر کرد، فرزندی که در مقابل پدرش از پدرهمسرش حمایت کرده بود. این انتقادات و پیشینه از دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی وقتی در کنار مصاحبه اخیر وی قرار گرفت که در آن به شدت از رئیس دولت تعریف و تمجید کرده بود، شائبه تغییر مواضع در وی را در اذهان به وجود آورد. به همین منظور با خورشیدی، پدر داماد احمدی‌نژاد گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

(بخشی از مصاحبه آقای خورشیدی)



مصاحبه اخیر شما این شائبه را در افكار عمومی به وجود آورد كه از مواضع خود عقب نشینی كرده اید.



-ببینید من اصلا اخیرا نه آقای دكتر را دیده ام و نه خیلی علاقمند بودم كه وقتشان را بگیرم. البته چون می خواهم به كربلا بروم مایل بودم كه برای حلالیت طلبیدن به دیدارشان بروم چون دوست دارم روز تاسوعا و عاشورا كربلا باشم و به این امید می روم كه آنجا شهید شوم چرا كه هیچ تعلقات دنیایی ندارم. كسی كه اهل جبهه، جنگ، جهاد و تركش اینها باشد كه نمی آید آخر عمری با كسی ساخت و پاخت یا توافق كند، اصلا مگر انتقادات من برای پست و مقام یا چنین اموری بود كه الان بخواهم ساخت و پاخت و از آنها صرف نظر كنم. من الان یك زندگی ساده دارم و مستاجر هستم و از این اجاره نشینی خیلی هم خوشحالم. لذا مطمئن باشید كه نمی آیم خودم را به دنیا بند كنم و برای اینگونه مسائل لابی یا توافق كنم. البته این كارها را كاملا بلد هستم، اگر بخواهم در مقابل «كید» برخی ها «كید» بزنم، می توانم و بلد هستم، اما این كار را نمی كنم. من هم می توانم مثل خیلی ها كاری كنم كه مثلا خواهر زاده ام از فلان منطقه آزاد 400 میلیارد تومان اختلاس كند. آقای جنتی هم در نماز جمعه درباره این فرد 400 میلیاردی صحبت كردند، كه خواهر زاده همان فردی است كه من اشاره كردم. من هم می توانستم این كارها را بكنم، اما این كار را نمی كنم.



-حالا كه به تعبیر خودتان تصمیم گرفته اید مواضعتان را تعدیل كنید، شما از فرزندتان اعلام برائت كرده بودید، در مورد ایشان نظرتان تغییر نكرده است؟



ایشان دكترای پزشكی دارند و از بچگی در مشكلات همراه و به نوعی همرزم من بوده است. بالاخره من پدر هستم و گاهی اوقات تندی می كنم، البته نمی گویم كه من حتما درست عمل كرده ام، شاید هم من اشتباه كرده باشم. اما نهایتا اینكه ایشان بچه متدینی است و دقیقا مثل خود من اهل ساخت و پاخت و اینطور مسائل نیست، لذا آن موردی كه اشاره كردید هم اتفاقی بود كه گذشت و تمام شد و الان كاملا رفع شده است.

خبر بنزین آلوده، هم "شایعه" دشمنان شکست خورده شد

خبر بنزین آلوده، هم "شایعه" دشمنان شکست خورده شد


*زنان كارگر با كوچكترين بحراني اخراج مي‌شوند

خبر بنزین آلوده، "شایعه" دشمنان شکست خورده شد



ایرنا : مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه آلودگی هوای تهران ارتباطی به بنزین تولیدی در شرکت‌های پتروشیمی ندارد، گفت: این محصول تولید داخل با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

عبدالحسین بیات افزود: فرآیند تولید بنزین در مجتمع‌ها مانند پروسه تولید در دیگر پالایشگاه‌ها است، ضمن آنکه بنزین سوپر تولیدی در پالایشگاه‌ها که از درجه آرام سوز برخوردارند به علت فناوری بکار گرفته شده در تولید این فرآورده دارای کیفیت بهتری است.

وی درباره شایعات آلودگی هوای تهران به علت استفاده از بنزین تولید داخل، تصریح کرد: آلودگی هوای تهران ارتباطی به بنزین تولیدی نداشته و بیشتر ترفندی از سوی دشمن شکست خورده ایران اسلامی برای کم اثر کردن خودکفایی ایران در تولید بنزین است.

( پ ا : خبر آلودگی بنزین تولیدی در شرکت‌های پتروشیمی را برای اولین بار برخی از کارشناسان و مسئولان درون نظام مطرح کردند)



در اهمين رابطه : بنزین پتروشيمي‌ها عامل آلودگی؟



زنان كارگر با كوچكترين بحراني اخراج مي‌شوند



ايلنا: زهرا صادقي مسئول اتحادیه زنان کارگر خانه كارگراستان مازندران گفت: اگر با نگاهی وسیع بنگریم با توجه به اینکه در فرهنگ اسلامی مادامی که زن در خانواده تامین باشد انگیزه کار خارج از خانه را ندارد، به این نتیجه می‌رسیم که علت اصلي كار زنان تامین نیاز مالی است.

به گزارش ايلنا، وي افزود: خانواده‌هایی که این قشر از آنها برخواسته‌اند، خانواده‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست و نیازمندی هستند که عدم حضور زن در آن خود باعث ناهنجاری‌های مضاعفی در مدیریت خانواده می‌شود و همچنین به علت سنگینی مسوولیتی که بر دوش این زنان است اکثر آنها دچار بیماری و پیری زودرس می‌شوند.

وي تاکید کرد: مشکلات اجتماعی زنان کارگر به فرهنگی که در محیط کار و اجتماع وجود دارد و بازخوردهای آن مربوط می‌شود.

زهرا صادقي در مورد بازخوردهای محیط کار گفت: اینگونه بحث‌ها به خصوص برای زنان جوان مشکلات زیادی دارد و البته شرایط فرهنگی سال‌های اخیر نیز آنها را بیشتر کرده طوری که،‌ زنان مجبورند به بسیای از ترس‌ها و تهدیدها پاسخ دهند اما پیشرفت شغلی نداشته باشند، و در كوجكترين بحران كارگري زنان كارگر اخراج مي‌شوند وتبعيض جنسي در مورد آنها كاملا مشهود است.

زهرا رهنورد: ماموران امنیتی اجازه خروج به میرحسین نیمدهند

زهرا رهنورد: ماموران امنیتی اجازه خروج به میرحسین نیمدهند


تحول سبز: ماموران امنیتی از ملاقات میر حسین موسوی با علی تاجرنیا جلوگیری کردند و زهرا رهنورد به تنهایی از وی دیدار کرد.

به گزارش تحول سبز ، حصر خانگی میر حسین موسوی به بهانه حفظ امنیت جان وی همچنان ادامه دارد و ماموران امنیتی اجازه خروج به وی را جز در موارد محدود نمی دهند. به طوریکه ایشان موفق به دیدار با دکتر تاجرنیا نشد و زهرا رهنورد به تنهایی با ایشان ملاقات کرد.

در این دیدار که با حضور فخرالسادات محتشمی پورهمسر آزاده دربند سید مصطفی تاجزاده و مریم قدس همسر فیض الله عرب سرخی برگزار شد ، زهرا رهنورد بر حصر خانگی موسوی تاکید کرد و گفت:”ماموران امنیتی از حضور میر حسین در خارج از خانه جلوگیری می کنند و به بهانه حفظ امنیت به وی اجازه خروج نمی دهند.”

سايت هوادار احمدی نژاد : حضور همسر رفسنجانی در سفارت انگليس

سايت هوادار احمدی نژاد : حضور همسر رفسنجانی در سفارت انگليس


رجا نيوز (نزدیک به دولت) : عفت مرعشي به‌منظور اخذ ويزاي سفر به انگليس، صبح امروز (يكشنبه) مقارن تجمع ضدانگليسي دانشجويان در سفارت‌خانه انگليس حوالي ميدان فردوسي تهران حضور يافت.



به گزارش رجانیوز، در حالي كه دانشجويان آماده تجمع بزرگ ضدانگليسي در مقابل سفارت اين كشور به‌دليل اعتراض به نقش سازمان جاسوسي MI6 در ترور استاد شهيد دكتر شهرياري هستند، درهاي سفارت براي خانم عفت مرعشي همسر آقاي اكبر هاشمي رفسنجاني و عماد هاشمي فرزند محسن و نوه او گشوده شد.



عفت مرعشي و عماد هاشمي در حالي به سفارت انگليس رفته‌اند كه ضمن مصاحبه و گرفتن عكس براي آن‌ها ويزا صادر شود.



اين در حالي است كه در سفارت انگليس روزهاي يكشنبه به روي متقاضيان ويزا بسته است اما امروز درب اين سفارت‌خانه، استثنائاً براي عفت مرعشي و عماد هاشمي باز شده بود.



همسر و نوه آقاي اكبر هاشمي از در پشتي سفارت براي اخذ ويزا به درون سفارت رفته‌اند.



تجمع ضدانگليسي دانشجويان قرار است ساعت 14 امروز در مقابل سفارت انگليس برگزار شود. جان ساورز حدود سه هفته قبل از ترور دكتر شهرياري بر ضرورت ترتيب دادن سلسله عمليات‌هاي اطلاعاتي و امنيتي براي متوقف كردن فعاليت هسته‌اي ايران تأكيد كرده بود.



دكتر سعيد جليلي در جريان مذاكرات ژنو3، بحث را با يادآوري شهادت مظلومانه شهيد شهرياري آغاز كرد و صراحتاً از دست داشتن سرويس‌هاي امنيتي غرب در اين عمليات خبر داد و مشخصاً از جان ساورز نام برد.