Saturday, April 9, 2011

آمريکا تکنولوژی های ضد خفقان و سرکوبگری را به فعالان عرضه می کند

آمريکا تکنولوژی های ضد خفقان و سرکوبگری را به فعالان عرضه می کند


صدای آمریکا : روزنامه استراليائی ساندی مورنينگ هرالد زير عنوان "آمريکا فعالان را برای گريز از نيروهای امنيتی آموزش می دهد" می نويسد آمريکا هزاران فعال طرفدار دمکراسی متکی به تلفن های همراه و اينترنت را در سطحی جهانی برای گريز از نيروهای امنيتی در چارچوب برنامه ای آموزش می دهد، که آن را "بازی موش و گربه" با دولت های خودکامه توصيف می کند.

دولت آمريکا با فراهم ساختن امکانات چنين برنامه ای به فعالان در جهان عرب و کشورهای ديگر برای دسترسی به تکنولوژی هائی کمک می کند که قادرند فيلترهای دولتی را دور بزنند، ايمنی پيام های متنی و صوتی را برای تلفن های همراه فراهم کنند، وجلوی حملات به وب سايت ها را بگيرند.



مايکل پوزنر (Michael Posner) دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور مربوط به حقوق بشر و نيروی انسانی می گويد "اين نوعی از يک بازی موش و گربه است. دولت ها مداوما دنبال تکنولوژی هائی هستند که بتوانند منتقدين را زير نظر بگيرند و ناراضيان را تعقيب و دستگير کنند. ما سعی می کنيم پيشدستی کنيم و با فراهم ساختن و عرضه حمايت های فنی، آموزشی و ديپلماتيک به مردم امکان بدهيم آزادانه عقايد و نظرات خود را ابراز کنند".



هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا که نقش اينترنت و رسانه های اينترنتی را درپيشبرد آزادی های مرتبط با ابرازعقايد و تشکيل اجتماعات بسيار موثرمی داند، و برای گسترش آن فعاليت می کند، اين رسانه ها را ميدان های اجتماعات و تالارهای عمومی در دنيای قرن بيست و يکم توصيف کرده است.

خانم کلينتون با تاکيد بر اهميت نقش فيس بوک، توئيتر و يوتيوب در تظاهرات معترضين در مصر و ايران، اين نقش را گويای قدرت ارتباطی تکنولوژی هائی می داند که می توانند به تغييرات سياسی، اجتماعی و اقتصادی سرعت بدهند.



آقای پوزنر می گويد دولت آمريکا در دو سال گذشته ۵۰ ميليون دلار برای توسعه و تکميل تکنولوژی هائی خرج کرده است که به فعالان در محافظت و حراست از خود در مقابل توقيف و تعقيب دولت های مستبد کمک می کند. دولت آمريکا همچنين برای قريب ۵ هزار نفر از فعالان در نقاط مختلف جهان دوره های آموزشی ترتيب داده است.



فعالانی ازتونس، مصر، سوريه و لبنان، که حدود شش هفته پيش در خاورميانه يک دوره آموزشی را طی کردند اکنون با هدف تعليم به همکارانشان به کشورهای خود بازگشته اند.



مقامات وزارت امورخارجه آمريکا می گويند يکی از تکنولوژی های در دست تکميل، موسوم به (Panic Button) يا دکمه وحشت، به فعالان امکان می دهد در صورت مواجه شدن با نوقيف وبازداشت، ليست رابط هايشان را از تلفن های همراه خود محو کنند.



وزارت امورخارجه آمريکا می گويد تلاش شرکت هائی خصوصی، که بيشترشان آمريکائی هستند، برای توسعه و تکميل دهها تکنولوژی قادر به دور زدن فيلترهای دولتهای سانسورگراز حمايت مالی اين وزارتخانه برخوردار شده است.



به گفته يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا که خواسته است معرفی نشود "يکی از اين تکنولوژی ها در ايران کاملا موفق و ثمربخش بوده است".



او که از معرفی تکنولوژی - برای جلوگيری از به خطر افتادن آن امتناع ورزيد - گفت "اين تکنولوژی اکنون رو به تکثيراست و به سراسر خاورميانه تعميم داده می شود".