Wednesday, December 22, 2010

عبدالرضا تاجیک آزاد شد

عبدالرضا تاجیک روزنامه‌نگار با سابقه پس از تحمل شش ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی روز اول دیماه آزاد شد. تاجیک در روزنامه‌های اصلاح طلبی چون بنیان، فتح، بهار و شرق کار کرد و در سال هشتاد و هفت به دلیل فعالیت مطبوعاتی خود ممنوع الخروج شده بود.




بنا بر اخبار رسیده و با وجود مخالفت های شدید قاضی پرونده تاجیک مبنی بر آزادی مشروط وی با قرار وثیقه وی دقایقی پیش آزاد شد. بیست و سوم خرداد ماه جاری تاجیک برای سومین بار به زندان افتاد. قرار بود دادگاه وی در تاریخ بیست و هشتم آذرماه جاری برگزار شود که به تعویق افتاد و با ناباوری تمام وی دقایقی پیش از زندان آزاد گردید.



تاجیک در روزنامه‌های اصلاح طلبی چون بنیان، فتح، بهار و شرق کار کرد و در سال هشتاد و هفت به دلیل فعالیت مطبوعاتی خود ممنوع الخروج شد. این سومین بار بود که تاجیک بعد از انتخابات سال هشتاد وهشت بازداشت می‌شد. در پی اعتراض به «هتک حرمت» از سوی این روزنامه‌نگار، خانواده وی با ارسال نامه‌ای به صادق لاریجانی از وی درخواست کردند که پیگیر مساله باشد و اجازه دهد تا بنا به خواست تاجیک وی با دادستان تهران عباس جعفری دولت آبادی و وکیل پرونده خود محمد شریف حضوری ملاقات کند.



تاجیک چندین بار در اعتراض به وضعیت خود و همبندانش در زندان دست به اعتصاب غذا زد. با پیگیری های خواهر تاجیک، پروین، وی نیز به یک سال و نیم حبس تعزیری به دلیل تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی محکوم شد.

یارانه ها "هدیه نظام" است

درحالی که فرآیند آزادسازی قیمت ها و گران شدن نرخ حامل های انرژی، گاز، آب، برق و حتی آرد و نان به بهانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها موجب نگرانی شهروندان شده است و بر خلاف وعده احمدی نژاد مبنی بر "شیب ملایم" در فرآیند "جراحی پردرد اقتصاد"، شیب تند قیمت ها و عدم تناسب رقم یارانه های پرداختی با نرخ های مصوب، پیش بینی های نگران کننده ای را درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران دامن زده، روز گذشته اعلام شد که آیت الله خامنه ای یارانه های نقدی واریز شده به حساب شهروندان را "هدیه نظام" دانسته و "فتوا" داده است که به این هدایا خمس تعلق نمی گیرد.




خبر گزاری فارس روز گذشته مطلبی با عنوان "به نظر حضرت آقا اصل يارانه نقدي خمس ندارد" منتشر کرد که طی آن به نقل از محمد حسين فلاح زاده، مسؤل ستاد احكام دفتر آیت الله خامنه ای آمده بود: "به نظر حضرت آقا آنچه كه به عنوان يارانه نقدي به افراد داده مي‌شود هديه‌اي است از طرف نظام، اگر تا سر سال هم باقي بماند خمس ندارد، ولي اگر كسي سپرده گذاري كند يا به كار نبرد و سود بياورد آن سود اگر تا سر سال باقي بماند خمس دارد".



پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی مدعی شده بود که بسیاری از شهروندان درباره "واجبات شرعی" یارانه ها سئوال دارند و به همین بهانه با مطرح کردن مسئله خمس به طرح دو سئوال از برخی مراجع پرداخته بود.



خبرگزاری مهر نوشته سئوالات شرعی مردم را در قالب دو استقتاء به برخی از روحانیون قم ارسال کرده و این روحانیون نیز به سئوالات اینچنین پاسخ داده اند: "آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در قم، در پاسخ به این سئوالات اظهار داشت: فعلا خمس ندارد و هر زمان قابل برداشت شد جزء درآمد همان سال محسوب میشود. آیتالله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی هم در پاسخ به این سئوالات گفت: با توجه به اینکه هنوز مبلغ مذکور در اختیار شما قرار نگرفته، از درآمد سال خمسی گذشته محسوب نمیشود و نسبت به سال آینده چنانچه این کمک به لحاظ استمرار و مقدار بتواند بخشی از مئونه زندگی را تأمین کند و در مئونه سال مصرف نشود باید خمس آن پرداخت شود.آیتالله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع قم در پاسخ به این سئوالات نوشت: فرض سئوال خمس ندارد.آیتالله عبدالله جوادی آملی نیز در پاسخ شفاهی به خبرنگار مهر در قم اظهار داشت: این مبلغ فعلا خمس ندارد اما اگر زمانی قابل برداشت شد جزو درآمد همان سال به حساب میآید".



پیش از اینکه آیت الله خامنه ای یارانه های واریز شده به حساب شهروندان را "هدیه نظام" بنامد، محمود احمدی نژاد در شب اعلام آغاز طرح هدفمندی، این یارانه ها را "پول امام زمان" دانسته و گفته بود: "این پول ویژه است. پول امام زمان است پول بابركت است. با پولهای دیگر مخلوط نشود".



رسانه های رسمی جمهوری اسلامی در حالی به دنبال بزرگنمایی مسائل حاشیه ای طرح هدفمندسازی یارانه ها و برجسته کردن مباحث فقهی آن هستند، که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس از نحوه اجرای آن، احتمال افزایش تورم در ماه های پیش رو و نیز بروز اعتراضات اجتماعی ابراز نگرانی می کنند.



میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز هم در یادداشتی که به مناسبت ماه رمضان منتشر کرده بود، با انتقاد از نحوه نگاه حاکمان به مردم درباره نحوه اجرای این طرح گفته بود: "گمان می کنند با مواجب بگیر کردن مردم، پیشرفت حاصل می شود".



بنا به نوشته سایت کلمه، او و مهدی کروبی، روز گذشته نیز در دیداری که در منزل مهدی کروبی برگزار شد از تبعات این طرح ابراز نگرانی کرده و گفته اند: "اجرای این طرح در شرایطی که کشور با تحریم‌های شدید بین المللی روبه‌رو است و نیز در وضعیتی که اقتصاد کشور دچار رکود بوده و بیکاری بالای ۳۰ درصد به اکثر استان‌ها سرایت کرده است و تورم در جامعه افسار گسیخته است،باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد آمد".



آیت الله خامنه ای درحالی یارانه های واریز شده که برای یک خانوار شهری 4 نفره معادل 160 هزار تومان می شود را "هدیه نظام" می داند که بنا به اعلام مرکز آمار ایران خط فقر در کشور در سال گذشته و قبل از آزادسازی قیمت ها 800 هزار تومان بوده است. محموداحمدی نژاد هم در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود، با به کار بردن این جمله که "به والله در ایران با 2 میلیون تومان هم می شود زندگی کرد"، بر این نکته صحه گذاشت.

تکمیلی: خبر جرس در ارتباط با سخنان هاشمی رفسنجانی درباره مجتبی خامنه‌ای تکذیب شد

تکمیلی: خبر جرس در ارتباط با سخنان هاشمی رفسنجانی درباره مجتبی خامنه‌ای تکذیب شد


جرس» نوشته بود که هاشمی رفسنجانی در دیداری با گروهی از حوزویان، به برنامه‌ریزی آیت‌الله خامنه‌ای برای جانشینی فرزندش مجتبی اشاره کرده است. این حرف‌ها منطبق با گفته‌های مهدی هاشمی در محافل مختلف بود. سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام این خبر را تکذیب کرد.




سایت جرس دیروز به نقل از یک منبع از تهران نوشت که هاشمی رفسنجانی در دیداری پیش از ماه محرم با گروهی از روحانیون در قم داشته، به مواردی اشاره کرده که هیچگاه علنی نمی‌کرده است.



جرس به نقل از هاشمی رفسنجانی در باره جانشینی مجتبی خامنه‌ای نوشته بود: «شواهد امر حکایت از آن دارد که آیت الله خامنه‌ای نسبت به آینده نظام و رهبری پس از خود در حال برنامه ریزی و تمهید مقدمات هستند. به نظر می رسد معظم له پسرشان "آقا سید مجتبی خامنه ای" را برای این مهم صالح تشخیص داده‌اند.»



منابع مختلف از مهدی هاشمی، فرزند رئیس مجلس خبرگان نقل می‌کنند که او از سال گذشته به این مساله در محافل مختلف اشاره کرده است که آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال جایگزینی مجتبی خامنه‌ای است.



اما دقایقی پیش، اداره کل روابط عمومی وتبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.







متن اطلاعیه اداره کل روابط عمومی وتبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است:



رسانه محترم

امروز چند سایت خارجی فارسی زبان خبری را درخصوص دیدار جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقل کرده‌اند که اصل دیدار و خبرهای منتشر شده در آن خلاف واقع بوده و اکیداً تکذیب می‌گردد و این امر قطعاً نشان از یک توطئه جدید درخصوص القای اختلافات در بین مسئولان عالی‌رتبه و تفرقه بین مردم می‌باشد.



اداره کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام



----------------



توضیح خودنویس: تا زمان انتشار خبر اول منبع خودنویس گفته‌های هاشمی رفسنجانی را تکذیب نکرده بود، اما «کذب» خوانده شدن این خبر از سوی مجمع می‌تواند به این معنا باشد که یا هاشمی رفسنجانی به خاطر «ملاحظات سیاسی» مجبور به تکذیب خبر به خاطر حاشیه‌های آن شده، یا این مساله به هیچ وجه سندیت نداشته است. با توجه به سابقه سایت «جرس» در انتشار خبرهایی که بعدا تکذیب می‌شود، نظیر «نامه رئیس قوه قضاییه به رهبری»، نقل قول از این سایت می‌تواند در آینده با مشکلات زیادی همراه باشد.

شرکت های حمل و نقل ايران می گويند هزاران راننده کاميون بدنبال افزايش فاحش بهای گازوئيل در ايران، برای روز دوم دست به اعتصاب زدند. در همين حال، دولت اوباما از سخت تر شدن تحريم های اقتصادی خبر داد که برای واداشتن ايران به سازش بر سر برنامه هسته ای خود تنظيم شده اند.

شرکت های حمل و نقل ايران می گويند هزاران راننده کاميون بدنبال افزايش فاحش بهای گازوئيل در ايران، برای روز دوم دست به اعتصاب زدند. در همين حال، دولت اوباما از سخت تر شدن تحريم های اقتصادی خبر داد که برای واداشتن ايران به سازش بر سر برنامه هسته ای خود تنظيم شده اند.




ظاهرا اعتصاب های همزمان در شهرهای مختلف ايران، اولين نشانه از نارضايتی عمومی از افزايش بهای سوخت در روز يکشنبه از سوی دولت محمود احمدی نژاد است. اين بخشی از طرح کلی دولت برای حذف يارانه های دولتی ظرف هفته های آتی محسوب می شود.

کاميون داران ايران در اعتصاب

شرکت های حمل و نقل ايران می گويند هزاران راننده کاميون بدنبال افزايش فاحش بهای گازوئيل در ايران، برای روز دوم دست به اعتصاب زدند. در همين حال، دولت اوباما از سخت تر شدن تحريم های اقتصادی خبر داد که برای واداشتن ايران به سازش بر سر برنامه هسته ای خود تنظيم شده اند.




ظاهرا اعتصاب های همزمان در شهرهای مختلف ايران، اولين نشانه از نارضايتی عمومی از افزايش بهای سوخت در روز يکشنبه از سوی دولت محمود احمدی نژاد است. اين بخشی از طرح کلی دولت برای حذف يارانه های دولتی ظرف هفته های آتی محسوب می شود.



محمود ارجمند مدير يکی از شرکت های حمل و نقل در تهران گفت: "دست کم نيمی از رانندگان کاميون کشور در اعتصاب هستند و کار نمی کنند." وی گفت رانندگانی که کار می کنند بهای حمل و نقل کالا را تا نزديک به 40 درصد افزایش دادند.



بر اساس طرح جديد، رانندگان کاميون بايد 20 برابر بهای قبلی گازوئيل را پرداخت کنند. گازوئيل از يارانه بالایی در ايران برخوردار بوده و حتی اکنون نيز به مراتب ارزانتر از قيمت آن در آمريکاست. رانندگان کاميون می توانند در ماه آينده يک بار باک کاميون خود را با بهای قبلی 6 سنت به ازای هر گالن پر کنند. اما پس از آن، آنها بايد برای هر گالن 1.32 دلار پرداخت کنند.



احمدی نژاد گفت: "بهای بسياری از کالاها به همين دليل افزايش خواهد يافت."



فروش گازوئيل از زمان اعلام نرخ جديد به شدت کاهش يافته است. بيژن حاج محمدرضا رئيس اتحاديه جايگاه داران ايران به سايت خبری آينده نيوز گفت فروش گازوئيل حدود 73 درصد کمتر بوده است.



بهای سوخت غير گازوئيلی نيز بالا رفته است اما نسبت آن کمتر بوده است. حداکثر افزايش آن معادل 60 درصد درنظر گرفته شده و بهای آن به 2.65 دلار برای هر گالن می رسد.



هرچند دولت با در اختيار داشتن ذخايری از برخی محصولات نظير برنج، روغن آشپزی و شوينده ها، تا از افزايش قیمت آنها تا حدی جلوگیری کند، اما اعتصابات می تواند سيستم توزيع را مختل کند و آن نيز به نوبه خود سبب تشديد تقاضا و افزايش قيمت ها خواهد شد.



مقامات ايران وجود اعتصاب را انکار می کنند اما تأييد کرده اند که ده ها راننده کاميون در روز دوشنبه کار نکرده اند.



به گزارش خبرگزاری نيمه دولتی ايسنا، محمد رويانيان، رئيس کميسيون حمل و نقل ملی و مديريت مصرف سوخت گفت: "تنها 60 راننده امروز کار نکرده اند." ضمناً وی گفت از بين 2500 درخواست برای حمل و نقل در سراسر کشور، تنها 9 مورد انجام نشده است.



شرکت های حمل و نقل روز سه شنبه اعلام کردند راننده کافی برای ارسال کالا از پايتخت به شهرهای ساير استان ها در اختيار ندارند. يک مدير حمل و نقل به نام سعيد که تنها حاضر شد نام کوچک خود را اعلام کند، گفت: "راننده ها در اعتصاب هستند اما من نمی دانم اين اعتصاب تا چه وقت طول خواهد کشيد زيرا خيلی از آنها بايد برای کاميون هايشان کرایه ماهیانه پرداخت کنند."



فروشگاه های بزرگ در تهران در روز سه شنبه، همزمان با جشن شب يلدا در ايران، خالی از مشتری بودند. خانواده های ايرانی به طور سنتی در اين روز گرد هم می آيند و ضمن شعر خوانی، ميوه و آجيل می خورند.



يک فروشنده در فروشگاه بزرگ شهروند در منطقه نسبتا متمول سعادت آباد گفت: "فروشگاه ما در سال گذشته پر از مشتری بود. احتمالاً آنها در حال صرفه جويی در پولشان هستند."



دولت اعلام کرده است که بهای تمام اقلام اصلی تحت نظارت قرار خواهد گرفت و هرکس که بهای اقلام را فراتر از معيارهای دولتی افزايش دهد، دستگير خواهد شد. بهای نان در روز سه شنبه به طور رسمی سه برابر شد و به گزارش خبرگزاری نيمه دولتی فارس از 10 سنت به 30 سنت افزايش يافت.



گلرخ اميری يک زن خانه دار ايرانی گفت: "چند هفته طول می کشد تا مردم کاملاً درک کنند چه اتفاقی افتاده است. اما امروز صبح که تاکسی غيردربستی معمول را گرفتم، راننده به طور خودسرانه قيمت را 25 درصد افزايش داده بود. راننده به من گفت برو به هرکسی که می خواهی شکايت کن. اما من مجبورم مبلغ را بپردازم."



منبع: واشنگتن پست- 21 دسامبر

هشدار حسین شریعتمداری به مراجع تقلید

حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان و مدیرمسئول این روزنامه، آن دسته از مراجع تقلیدی را که با خانواده‌های زندانیان سیاسی دیدار کرده‌اند به "حمایت از فتنه" و "ریختن آب در آسیاب دشمنان" متهم کرد.




شریعتمداری در سرمقاله شماره چهارشنبه اول دی ماه 1388 روزنامه کیهان، این سئوال را مطرح کرد که "چرا برخی از مراجع در این بازی دشمن ساخته، چه بخواهند و چه نخواهند، آب به آسیاب دشمنان اسلام ریخته اند؟"



مدیرمسئول کیهان البته این سئوال را پس از آن طرح کرد که نوشت برخی از مراجع تقلیدی که در هفته گذشته با خانواده زندانیان سیاسی دیدار کرده‌اند "نه مرجع هستند و نه قابل احترام."



به نوشته کیهان "از مراجع و عالمان دینی انتظار دیگری در میان است" زیرا آنگونه که حسین شریعتمداری معتقد است: "نگاهی به اخبار و گزارش های مربوط به این دیدارها نشان می دهد مراجعه کنندگان به دفاتر مراجع که از سوی کانون واحدی مدیریت می شوند، در ملاقات خویش با مراجع محترم، از جرایم و جنایات هولناکی که زندانیان مورد اشاره مرتکب شده اند، کمترین سخنی به میان نمی آورند، بلکه به گونه ای حساب شده و با برنامه قبلی به شگرد «حرکت از پله دوم» متوسل شده و دست به مظلوم نمایی می زنند."



نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در ابتدای یادداشت خود که عنوان آن را "حرکت از پله دوم" گذاشته، به صراحت نوشته که این یادداشت "یک هشدار" به مراجع تقلید است.



شریعتمداری در عین حال افزوده که چون این هشدار "دلسوزانه" است و "با پیوستی از شواهد و اسناد آشکار" نیز همراه است، باید از آن تلقی "خدمت" کرد.







"برادر حسین درس نخوانده و مکتب نرفته"



در همین حال، سایت "کلمه" (ارگان رسمی میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز) در تحلیلی با اشاره به حمله روزنامه کیهان به مراجع و سخنان چند روز پیش اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد درباره موسیقی، نوشت: "سرکشی ارباب قدرت، کار را به جایی رسانده است که آقای شریعتمداری تلویحاً از مراجع تقلید خواسته است در خانه خود را به روی مردم ببندند و پل ارتباط با مردم را محدود کنند؛ مبادا دق الباب خانه مرجعیت، خواب ارباب قدرت را آشفته تر کند."



سایت میرحسین موسوی، مدیرمسئول روزنامه کیهان را به "مستی قدرت" متهم کرده و افزوده است: "معلوم است که تکلیفِ قدرت مدار شریعتمداری، آبی به آسیاب کسی نخواهد ریخت و جز آبرویی از او نخواهد برد و این تنها حسین شریعتمداری است که باید تکلیف خود را بداند و بداند که اگر از مراجعه خانواده های زندانیان به بیوت مراجع ترسیده است و درهای باز خانه های مراجع او را عصبانی کرده است، دلیلی ندارد ترس و خشم خود را به حساب مراجع عظام بنویسد و درس نخوانده و مکتب نرفته برای آن ها تعیین تکیف کند."



کلمه سپس به کنایه نوشته که در خانه مراجع تقلید به گونه‌ای است که "بازجویان نمی توانند آن را ببندند" و افزوده: "برادر حسین، اگر اوهام فتنه او را تنها نمی گذارد و زیاده ترسیده است و احساس خطر می کند و گمان می برد که مظلوم واقع شده است، بهتر است او نیز به همین سنت حسنه اقتدا کند و مودبانه به خانه مراجع برود و داد بخواهد و طلبِ تکلیف کند."



سایت کلمه 6 روز پیش از مسافرت خانواده محمد نوری‌زاد و برخی دیگر از خانواده‌های زندانیان سیاسی به شهر قم برای دیدار با مراجع تقلید و گفت‌وگو با آنها درباره وضعیت زندانیان خبر داده بود.



به گزارش این سایت، برخی مراجع و روحانیون بلندپایه شهر قم، در این دیدارها نسبت به وضعیت زندانیان در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و وعده داده اند برای بهبود این شرایط اقداماتی صورت می دهند.







وجه اشتراک: مخالفت با احمدی‌نژاد



بنا بر این گزارش، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله گرامی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله صانعی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله بیات زنجانی، از جمله روحانیون و مراجع تقلیدی بودند که یا خانواده زندانیان را به حضور پذیرفته و یا شکایات کتبی آنها را دریافت کرده‌اند.



مراجعی که برخی از آنها نماد سنت گرایی مطلق در حوزه عملیه قم به شمار می روند (آیت الله وحید خراسانی و آیت الله صافی گلپایگانی) و برخی دیگر مانند آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی، با دیدگاه‌های مدرن خود، به اصلاح طلبان و مخالفان دولت ایران قرابت دارند.



اما وجه مشترک تمام آنها در این است که هیچکدام حاضر نشدند پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران را به او تبریک بگویند و از این حیث یک رکورددر تاریخ جمهوری اسلامی را به یادگار گذاشتند.



انتخاباتی که با اعتراضات گسترده مردم نسبت به نتایج اعلام شده آن همراه بود و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض اعلام کردند که حکومت ایران با تقلب وسیع در فرآیند آن و نیز سرکوب معترضان، دست به کودتا بر علیه آرای مردم زده است.







انتقادات کیهان از مراجع



روزنامه کیهان، پیش از این نیز بارها به مراجع تقلید و روحانیون بلندپایه که مواضع آنها را در تضاد با مواضع آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته، حمله کرده است.



روحانیونی مانند مرحوم آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله علی محمد دستغیب، آیت‌الله بیات زنجانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و... از جمله مراجع تقلیدی هستند که به علت برخورداری از دیدگاه‌های نزدیک به معترضان، همواره مورد انتقاد شدید این روزنامه بوده اند.



اما حتی برخی از روحانیون ارشد وابسته به جریان سنتی حوزه مانند آیت‌الله سیستانی (مرجع تقلید پرنفوذ و ایرانی تبار حوزه علمیه نجف که هم اکنون با بیش از 50 میلیون مقلد، بزرگترین جمعیت مقلدان در میان مراجع تقلید شیعه را دارد)، مرجع تقلید درگذشته آیت‌الله فاضل لنکرانی و حتی مرجع تقلید اعلم کنونی حوزه علمیه قم (آیت‌الله وحید خراسانی) نیز از انتقادات مکرر روزنامه کیهان در امان نمانده‌اند.



قوانین ایران، اهانت به مراجع تقلید را جرم محسوب می کند اما روزنامه کیهان که منتقدان آن را "روزنامه‌ای با مصونیت آهنین" می‌نامند، تاکنون به این خاطر مورد بازخواست یا پیگرد قانونی قرار نگرفته است.



این روزنامه پیش از این نیز با حمله شدید به آن دسته از مراجع تقلید و روحانیونی که نسبت به اخلال طرفداران رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد که مانع از سخنرانی سید حسن خمینی، در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، پدربزرگ او شده بودند، خواستار محکومیت "فتنه سبز" از جانب آنها شده بود.



در این میان، آیت‌الله وحید خراسانی از جمله مراجع تقلیدی است که در هفته‌های اخیر به طور مکرر از جانب طرفداران حکومت اسلامی مورد انتقاد قرار گرفته است.



انتقاداتی که پس از سخنان تند این روحانی بلندپایه علیه نشان دادن چهره حضرت عباس در تلویزیون دولتی ایران، افزایش یافت و به بروز التهاباتی در حوزه عمیه قم منجر شد.



به دنبال سفر اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای به شهر قم، بسیاری از مراجع تقلید ارشد قم از جمله آیت‌الله وحید خراسانی حاضر به دیدار با او نشدند و گزارش‌های متعددی از فشار گسترده نهادهای امنیتی بر دیگر مراجع با هدف اجبار آنها به دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای در رسانه‌های مخالفان منتشر شد.

عکس / تجمع جمعی از فعالان حقوق بشر واشنگتن در اعتراض به بازداشت نسرین ستوده

عکس / تجمع جمعی از فعالان حقوق بشر واشنگتن در اعتراض به بازداشت نسرین ستوده




خبرنامه بنیاد برومند : در سال های اخیر تعداد زیادی از مدافعان حقوق بشر و وکلا به شکل گسترده‌ای بازداشت و یا وادار به زندگی در تبعید شده‌اند.

به موازات بسته شدن فضا برای هرگونه فعالیت حقوق بشری در ایران، برخی از کنشگران ایرانی که تا چندی پیش در کشور خود برای ارتقای وضعیت حقوق بشر فعالیت می کردند هم‌اکنون در تلاشند تا با استفاده از امنیت نسبی در شهرهای بزرگ سراسر دنیا توجه جهانیان را به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران جلب کنند.

در هفته ی جاری، «شیرین عبادی»، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و تعدادی دیگر از فعالان شناخته شده حقوق زنان با اعلام تحصن نامحدود در مقابل مقر سازمان ملل متحد در ژنو خواهان آزادی «نسرین ستوده» وکیل مدافع و فعال سرشناس حقوق بشر شده‌اند. «نسرین ستوده» بیش از صد روز را در سلول انفرادی زندان اوین به سر برده و چندین بار در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

به همین مناسبت جمعی از کنشگران ایرانی ساکن «واشنگتن دی سی» سه‌شنبه ۲۱ دسامبر در حمایت از تحصن فعالان در ژنو، با حضور در مقابل دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام همبستگی با فعالان جنبش زنان خواهان آزادی بی‌قید و شرط و فوری نسرین ستوده شدند. در این تجمع که به همت «بنیاد برومند» و «سازمان عفو بین الملل» برگزار شد نمایندگانی از «دیده‌بان حقوق بشر»، «خانه آزادی»، «کمیته گزارشگران حقوق بشر» و «کمیته همبستگی با خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران» نیز حضور داشتند.

هشدار شدیداللحن حسین شریعتمداری، نماینده خامنه ای، به مراجع تقلید

هشدار شدیداللحن حسین شریعتمداری، نماینده خامنه ای، به مراجع تقلید


*بازداشت انیسا صفریان، دانشجوی بهایی اخراجی دانشگاه بابلسر

هشدار شدیداللحن حسین شریعتمداری، نماینده خامنه ای، به مراجع تقلید



سحام : در پی دیدار جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با مراجع عظام تقلید و دلجویی مراجع از این خانواده ها، نماینده رهبری در موسسه کیهان، سرمقاله چهارشنبه اول دی کیهان را تماما به این مسئله اختصاص داده و آورده است “جمعی از اعضای خانواده فتنه گران زندانی، با مراجعه به بیوت برخی از مراجع عظام و دروغ بافی درباره شرایط زندان و ادعای بی گناهی بازداشت شدگان، علیه جمهوری اسلامی و مردم شریف و پاکباخته آن دست به سیاه نمایی می زنند.”

شریعتمداری سرمقاله خود را همراه با توصیه های موکدی می کند و به علمای تراز اول شیعه هشدار می دهد “سؤال این است که چرا برخی از مراجع عظام و محترم- فقط برخی از آنها که محترمند و نه برخی دیگر که نه مرجع هستند و نه قابل احترام- وارد این بازی شده و در این بازی دشمن ساخته، چه بخواهند و چه نخواهند، آب به آسیاب دشمنان اسلام ریخته اند؟!



بازداشت انیسا صفریان، دانشجوی بهایی اخراجی دانشگاه بابلسر



جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی – انیسا صفریان، دانشجوی بهایی اخراجی دانشگاه علم و صنعت واحد بهشهر، 29 آذر ماه 1389 توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی در بابلسر بازداشت شده است.

براساس گزارشات رسیده 5 تن از نیروهای امنیتی در ساعت 7:30 صبح 29 آذر به منزل این دانشجوی اخراجی بهایی هجوم برده و با ارائه حکمی دست نویس اقدام به تفتیش منزل ایشان کرده و وسایلی از قبیل کتب، جزوات، سی دی و عکس های مرتبط با دیانت بهایی و 2 عدد کیس کامپیوتر و موبایل ایشان را ضبط کرده و ایشان را به اداره اطلاعات ساری منتقل کرده اند.

انیسا صفریان، دانشجوی ریاضی کاربردی دانشگاه علم و صنعت واحد بهشهر بوده اند که به علت اعتقاد به دیانت بهایی از این دانشگاه اخراج شده اند.

لازم به ذکر است که پس از گذشت بیش از 24 ساعت از بازداشت خانواده وی هیچگونه تماس تلفنی و ملاقاتی با وی نداشته و از ایشان بی خبر می باشند.

واکنش دولت به اعتراض کامیون‌داران: همکاری کنید، ۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض می‌دهیم

واکنش دولت به اعتراض کامیون‌داران: همکاری کنید، ۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض می‌دهیم


کلمه : در حالی که خبرهای غیررسمی حاکی از اعتراضات گسترده رانندگان و مصرف‌کنندگان اصلی سوخت و به خصوص مصرف‌کنندگان گازوئیل در پی افزایش قیمت سوخت است، در اولین واکنش دولت، یک عضو ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها از لزوم همکاری بیشتر مردم برای اجرای طرح هدفمندی سخن گفت و وعده داد که برای جبران ضررهای ناشی از افزایش قیمت گازوئیل، ۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کامیون‌داران پرداخت می‌شود.



شهریار افندی‌زاده که معاون وزیر راه و ترابری و نماینده تام‌الاختیار این وزارتخانه در ستاد هدفمندی یارانه‌‌هاست، با بیان اینکه مردم مهمترین همکار دولت در اجرای طرح هدفمندی هستند، گفت: ۸۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی دولت برای نوسازی ناوگان کامیون‌های کشور پیش‌بینی شده است.



این واکنش عجیب دولت به اولین و شاید سطحی‌ترین مرحله مقاومت جامعه در برابر شوک اقتصادی، در شرایطی اعلام می‌شود که اگر دولت با همین‌گونه تدبیرها بخواهد با اعتراضات مردمی روبه‌رو شود، معلوم نیست چقدر از منابع درآمدی حاصل از حذف یارانه‌ها را باید برای فرو نشاندن مخالفت‌ها خرج کند.



معاون وزیر راه همچنین وعده کمک بلاعوض ۱۱۵ میلیون تومانی به هر اتوبوس و ۸ میلیون تومانی به هر مینی بوس تحت عنوان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را مطرح کرده که مشخص نیست این مخارج بدون بازگشت در قالب بسته‌های حمایتی از قبل تعیین شده بوده، یا آنکه به طور ناگهانی و برای راضی نگه داشتن رانندگان مطرح شده است.



اگر این احتمال اخیر درست باشد، که بعید هم نیست، باید به دولت هشدار داد، هشداری که پیش از این هم بارها کارشناسان و صاحب‌نظران و حتی نمایندگان مجلس آن را مطرح کرده‌اند، که دولت باید آمادگی نارضایتی‌های بسیار گسترده‌تر از این را داشته باشد و راه آرام نگه داشتن جامعه، جلب اعتماد مردم است، نه – به قول عوام – شل کردن سر کیسه؛ و اگر هم دولتیان استعداد توجیه مردم و همراه کردن آنها را در خود نمی‌دیدند، بهتر بود از ابتدا پا به عرصه‌ی خطیر هدفمندی نمی‌گذاشتند.



بی‌انضباطی مالی در اولین روزهای اجرای هدفمندی، غیرعاقلانه‌ترین کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد.

فیلم / آتش سوزی تعمدی محل کسب بهائیان در رفسنجان

فیلم / آتش سوزی تعمدی محل کسب بهائیان در رفسنجان


خبرگزاری هرانا - علی رغم افشاگری های صورت گرفته در خصوص آتش زدن محل کسب شهروندان بهایی در رفسنجان ساعت 3 بامداد روز دوشنبه (28 آذر) فروشگاه قطعات یدکی لوازم خانگی آقای علی شاکر مجددا به آتش کشیده شد.



بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، علی شاکر شهروند بهایی ساکن رفسنجان پس از آتش سوزی قبلی با اجاره کردن مغازه مجاور جهت ادامه کسب و کار و با وجود اینکه اقداماتی را برای جلوگیری از آتش زدن مجددا مغازه انجام داده بود مجددا مغازه ایشان توسط عوامل خودسر به آتش کشیده شد.



عاملین مواد آتش زا را ازطریق سوراخی که در سقف مغازه ایجاد کرده اند به داخل مغازه انداخته اند که بواسطه گازی که درفضای محبوس مغازه جمع شده بوده است انفجاررخ میدهد ودرب مغازه حدود 5 متر به بیرون پرتاب میشود.



خانم مروئه زارعیان(همسر آقای شاکر) همان زمان به منزل شهردار (پور محمدی) که در همسایگی آنها زندگی میکند مراجعه می کند تا ایشان را از حادثه تعمدی مطلع کند که با تهدید و کشیدن سلاح نگهبانی مواجه و مجبور به ترک محل می شود.


کلینتون: ایرانیانی که برای آزادی می جنگند تنها نیستند

کلینتون: ایرانیانی که برای آزادی می جنگند تنها نیستند


بی بی سی : هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه ای از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که نسبت به نقض "مکرر" حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی می کند استقبال کرده است.



قطعنامه مجمع عمومی سه شنبه شب - 21 دسامبر - با 78 رای مثبت در مقابل 45 رای منفی و 59 رای ممتنع تصویب شد و در آن نسبت به "نقض جدی و مکرر حقوق بشر که هم اکنون در ایران اتفاق می افتد عمیقا ابراز نگرانی" کرد.



در این قطعنامه از جمله به "شکنجه و رفتار یا مجازات های بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیر آمیز مانند شلاق و قطع عضو" اشاره شده است.



در بیانیه خانم کلینتون که چهارشنبه منتشر شد ضمن استقبال از این قطعنامه آمده است: "این قطعنامه همچنین موید آن است که ایران باید مجوز تحقیقات معتبر و مستقل در مورد همه ادعاهای مربوط به نقض حقوق بشر را صادر کند."



خانم کلینتون نوشت این قطعنامه منعکس کننده نگرانی آمریکا در مورد شمار روزافزون زندانیان سیاسی است که برای کسب حداقل حقوق دست به اعتصاب غذایی خطرناک می زنند.



او نوشت: "به همه ایرانیانی که برای بلند کردن صدایشان درباره آزادی های اساسی و حقوق انسانی خود تقلا می کنند، می گویم که شما تنها نیستید. ایالات متحده و جامعه بین المللی در کنار شما ایستاده اند."



در قطعنامه مجمع عمومی همچنین به "شمار بالا و افزایش شدید اجرای مجازات اعدام از جمله اعدام در ملاء عام از طریق سنگسار و دار، در غیاب تدابیر محافظتی پذیرفته شده بین المللی" اشاره شده است.



این مجمع همچنین به استفاده از مجازات اعدام برای کسانی که هنگام ارتکاب جرم زیر 18 سال داشته اند اعتراض کرد.



این قطعنامه همچنین به "نابرابری گسترده جنسی و خشونت علیه زنان، ادامه سرکوب مدافعان حقوق زنان، بازداشت ها، سرکوب های خشونت آمیز و مجازات زنانی که حق تجمع آزادانه خود را دنبال می کنند" اشاره کرده است.



این قطعنامه از محدودیت های جدی بر آزادی فکر و آزادی دین در ایران سخن می گوید و از بازداشت های خودسرانه و مجازات های طولانی مدت برای "زندانیان وجدان" انتقاد می کند.



این قطعنامه ابتدا روز 18 نوامبر در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده بود.



ماه گذشته ایران با اعزام محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به سازمان ملل متحد در نیویورک برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه تلاش کرد.



دبیر ستاد حقوق بشر ایران در یک سخنرانی در سازمان ملل متحد، آن قطعنامه را "ضد ایرانی" توصیف کرده بود.



آقای لاریجانی اقدام کشورهای غربی برای محکوم کردن عملکرد حقوق بشر ایران در مجمع عمومی را "سو استفاده سیاسی و به منظور انحراف تعامل و همکاری سازنده با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد" خوانده بود.



او گفت: "ما به داشتن چنین سیستمی افتخار می کنیم. در این سیستم قضات صرفا بر اساس قوانینی که برای ما محترم هستند حکم می دهند و کسانی که قوانین ما را نمی پسندند حق توهین به آن را ندارند."



آقای لاریجانی در نیویورک گفت که ۷۰ درصد اعدامی ها در ایران از قاچاقچیان مواد مخدر هستند و علت بالا بودن میزان اعدام ها در خط مقدم بودن ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدری است که پس از عبور از ایران به کشورهای غربی فرستاده می شود.



پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته دولت ایران تعداد زیادی از مخالفان و معترضان - که آنها را "اغتشاشگر" می خواند - دستگیر و محاکمه کرده است.

آنچه که عیان است

آنچه که عیان است


حاجت به بیان هاشمی نیست!







انتشار اظهار نظری منتسب به هاشمی رفسنجانی درباره نقشه های علی خامنه ای برای بعد از مرگ خویش، روز گذشته در تمام رسانه های خارجی انعکاس یافت و در داخل کشور نیز مجمع مصلحت نظام با صدور اطلاعیه ای بسیار کوتاه، آن را تکذیب کرد.



آنچه از هاشمی رفسنجانی نقل شد این بود که باید در قانون اساسی تغییرات اساسی بوجود آورده و اصول مربوط به تمرکز قدرت را از آن حذف کرد. آقای خامنه ای نگران نظام، بعد از خویش است و به همین دلیل درحال آماده کردن فرزند خویش "مجتبی" برای جانشینی است. شالوده های مدیریت در نظام از هم پاشیده و ادامه این وضع به سرنگونی جمهوری اسلامی و جانشین شدن نظامی سکولار می انجامد.



این فشرده آن سخنانی است که از هاشمی رفسنجانی در دیدار با شماری از طلاب قم منتشر شده و مجمع مصلحت نظام آن را تکذیب کرد.



چه هاشمی رفسنجانی این نظرات را بر زبان آورده باشد و چه نیآورده باشد، واقعیت اینست که مردم از فردای آغاز سرکوب مردم معترض به کودتای 22 خرداد شعار "رای من کو؟" را در خیابانها تبدیل به شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "مجتبی بمیری، رهبری را نبینی" کردند.



بنابراین هاشمی اگر هنری کرده باشد، تائید آگاهی و فریاد مردم در خیابان هاست. فریاد مرگ دیکتاتور، یعنی تغییر قانون اساسی و تعیین تکلیف "رهبر" و "ولی فقیه" و "مجتبی بمیری، رهبری را نبینی" یعنی همه میدانیم کودتا را او با هدایت پدرش و عده ای از فرماندهان سپاه و آنها که در بیت رهبری لانه کرده و نگران موقعیت خویش- بعد از مرگ خامنه ای اند - ترتیب دادند. همه شان هم می دانند که آفتاب عمر خامنه ای بسرعت به لب بام می رسد. هم آنها می دانند و هم مردم و بی شک محافل جاسوسی جهان که تا زیر عبای خامنه ای نیز رسوخ کرده اند از جزئیات با خبرند.



شاید یگانه نکته تازه ای که دراین خبر تکذیب شده وجود داشت، نظام جانشین جمهوری اسلامی بود، که آن هم خبر حیرت آوری نیست. در همین باره مطلبی را درباره رحیم مشائی در همین شماره بخوانید.

پایگاه رحیم مشائی درمیان مردم

پایگاه رحیم مشائی درمیان مردم

آخرین آجرها از زیر پای

روحانیت شیعه کشیده میشود





اگر یک تیر احمدی نژاد و مافیائی که پشت سر او قرار دارد، به هدف نشسته باشد، همان تیری است که بنام رحیم مشائی شلیک کرده است. و رحیم مشائی که بیش از هر عضو دیگر کابینه احمدی نژاد سنگ امام زمان را به سینه می زند، اگر یک تیزهوشی در این چند سال به خرج داده باشد همان طرح "اسلام ایرانی" و " لوح کوروش" و "دفاع از موسیقی" و ... است.



هم احمدی نژاد و هم مشائی که شانه به شانه هم پیش می روند بخوبی آگاه اند که اگر انتخاباتی بخواهد در جمهوری اسلامی برگزار شود که مردم و بویژه جوانان در آن شرکت کنند، شعارهای آن در چارچوب دفاع از کوروش و لوح حقوق بشر و دفاع از موسیقی و عکس یادگاری گرفتن با هنرپیشه های زن ایرانی و... است.



مشائی ها بسیار زیرکانه، هرچند وقت یکبار موضوعی را طرح می کنند و موضعی می گیرند تا روحانیت علیه این مواضع سخن بگویند. بعنوان نمونه آخر، دفاع مشائی از موسیقی و اعتراض روحانیون – آخرینش مکارم شیرازی- در نقد این دفاع است. مشائی و احمدی نژاد و گروه "اتاق فکر" آنها، بسیار زیرکانه این مواضع جنجالی را اتخاذ می کنند تا روحانیون علیه آن سخن بگویند. آنها می دانند که با برانگیختن مخالفت روحانیون، آنها را هرچه بیشتر نزد مردم و بویژه جوانان بی اعتبار می کنند و در مقابل، پایگاه و رای برای مشائی می سازند.



کافی است، در همین روزها، با هرکسی که امکان تماس با او را درایران دارید تماس گرفته و درباره موقعیت رحیم مشائی و مواضعی که میگیرد و مخالفت هائی که روحانیون با آن می کنند سئوال کنید تا جواب بالا را بگیرید!



این همان نکته ایست که یا هاشمی رفسنجانی در دیدار با طلاب به آن اشاره کرده و یا نکرده و از قول او جعل قول شده است. چه جعل قول شده باشد و چه واقعا هاشمی گفته باشد که حکومت جانشین جمهوری اسلامی حکومتی سوکولار است، واقعیت همان "قول" ی است که بنام هاشمی روز گذشته منتشر شد! مهم نیست که رحیم مشائی این مواضع را میگیرد و یا چه کس دیگری. پذیرش جامعه اینست و با حذف رحیم مشائی نیز مسئله ای تغییر نمی کند و یکنفر دیگر پیدا خواهد شد!

باز هم برسد به دست یزید زمان

محسن مخملباف، کارگردان مشهور ایرانی، در دومین نامه سرگشاده خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای را "اسیر بزرگ در قفس بیت رهبری" نامید. او پیش از این نیز در نامه دیگری به آیت‌الله خامنه‌ای، وی را "یزید زمان" خطاب کرده بود.مخملباف این نامه را در اعتراض به حکم صادره از سوی شعبه26 دادگاه انقلاب تهران علیه جعفر پناهی، دیگر کارگردان مشهورایرانی، نوشته است.




جعفر پناهی در یکی از سنگین‌ترین احکام صادره توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه یکی از سینماگران در تاریخ این کشور، به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.



محسن مخملباف در اعتراض به این حکم، گفته حکم جعفر پناهی در بیت آیت‌الله خامنه‌ای صادر شده و خطاب به رهبرجمهوری اسلامی نوشته: "قاضی بیچاره تنها حکم ولی فقیه را از روی دست خط تو خوانده است."



این فیلم‌ساز مشهور ایرانی در ادامه نامه خود آورده است که: "دیشب تا به صبح نخوابیدیم. اگر منظورت بد خواب کردن ما بود، موفق شدی. دیشب هر که یک بیت شعر در عمرش خوانده بود، نخوابید. نه برای 6 سال زندان، که جعفر پناهی به زندان بزرگ و کوچکت خو کرده است. برای محرومیتش از 20 سال سخن گفتن ای رهبر شعر دوست."



او با «عجیب» توصیف کردن احکام آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به وی تصریح کرده: "دلم برایت می سوزد. برای شعرهایی که می توانستی و نسرودی. برای اسارتت در محاصره ملازمانت. ای اسیر بزرگ. ای رهبر خود در قفس بیت رهبری."



مخملباف با بیان خاطره ای از یک شاعر درگذشته بدون نام بردن از او نوشته است: "در شهرستانی فیلم می ساختیم. فرماندار شهر شنیده بود که علیه او شعرهای نابی گفته شده است که در دهان مردم شهر می چرخد. این و آن را مامور کرده بود تا شاعر این شعرهای ناب را بیابند.هر که طبع شعر داشت را دستگیر کردند و نیافتند. تا اینکه گمان بر شاعر بزرگ شهر که پیرمردی تکیده بود رفت."



او با بیان اینکه "به حکم حاکم شهر، دفتر شعر شاعر را ربوده بودند و هیچ شعری که خلاف حاکم باشد نیافته بودند" افزوده: "اما حاکم گفته بود قدرت شعری که علیه من گفته شده، به قدرت شعر شاعر بزرگ شهر است. پس برای عذاب شاعر، دفتر شعرهای منتشر نشده او را که حاصل عمرش بود ربودند. شاعر التماس می کرد که مرا زندانی کنید. غل و زنجیر کنید. شلاق بزنید. اما دفتر شعرم را پس بدهید. پس نداده بودند و گفته بودند تو از شعری که علیه حاکم شهر گفته شده، بی خبری و ما از دفتر شعرهای تو. این به آن در. بگرد تا بگردیم."



مخملباف در پایان خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: "خامنه ای ای رهبر شعر دوست! دفتر شعر پناهی را به او پس بده."







انقلابی ضد انقلاب شده



محسن مخملباف که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و پس از آن، از حامیان میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات و از رهبران جنبش سبز بوده، از اعضای اولیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران است که در سال های ابتدای انقلاب، وارد عرصه کارگردانی شد و به عنوان هنرمندی مدافع حکومت شناخته شد.



این فیلمساز ایرانی در سال‌های پایانی دهه ۶۰ رفته رفته به یکی از منتقدان جمهوری اسلامی تبدیل شد و با خروج از ایران، فیلمسازی در کشورهایی مانند افغانستان را تجربه کرد. وی اکنون همراه با خانواده خود در فرانسه به سر می برد.



محسن مخملباف برنده جوایز بسیاری از جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی برای ساخت فیلم هایی مانند گبه، بایسیکل ران، سلام سینما، ناصرالدین شاه آکتور سینما و... است.



طرفداران رهبر جمهوری اسلامی مخملباف را به "جاسوسی برای کشورهای خارجی" متهم کرده‌اند. به عنوان مثال روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به اهدای دکترای افتخاری دانشگاه سنت اندروز به این فیلمساز ایرانی، نوشت :"وي به دليل ترسيم چهره‌اي مغشوش از ايران بعد از انقلاب در فيلم‌هاي خود و فعاليت‌هائي كه براي متهم كردن ايران به نقض حقوق بشر داشته توانسته اين دكتراي افتخاري را بگيرد."



محسن مخملباف پیش از این دکترای افتخاری سینمای خود از دانشگاه نانتق پاریس را به "شهدای جنبش سبز ایران" تقدیم کرده بود.







"جامه آلوده ولایت فقیه"



این کارگردان و نویسنده ایرانی پیش از این یک نامه سرگشاده دیگر نیز خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود.



مخملباف آن نامه را پس از حوادث خونین روز عاشورای سال 1388 در تهران منتشر کرد. او در آن نامه، رهبر جمهوری اسلامی را "یزید زمان" خطاب کرده و افزوده بود: "خامنه ای! ای پست تر از خولی ما تو را به زير می کشيم، با اصل ولايت فقيه ات."



به گفته مخملباف: "ولايت فقيه جامه آلوده ای است که حتی اگر نعوذبالله خدا به تن کند، هستی کن فيکون می شود."



او در این نامه که هواداران جنبش سبز آن را "نامه عاشورایی" خواندند، افزوده بود: "خامنه ای! ای پست تر از يزيد مقاومت کن. بيشتر آدم بکش. بيشتر تجاوز کن. می خواستی احمدی نژاد را نجات بدهی، خودت از دست رفتی. می خواهی خودت را نجات بدهی، اصل ولايت فقيه را از بين بردی. دست مريزاد. لطفا باز هم مقاومت کن تا ما باز هم بيشتر به دست آوريم."



به دنبال حضور گسترده طرفداران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز در خیابان‌های تهران، به مناسبت روز عاشورای سال گذشته، یگان‌های ضد شورش نیروی انتظامی با همراهی لباس شخصی‌ها و اعضای بسیج، این اعتراضات را به شدت سرکوب کردند.



گردانندگان جمهوری اسلامی رسما کشته شدن 4 نفر در جریان اتفاقات این روز را تایید کردند اما رسانه‌های نزدیک به معترضان با انتشار اسنادی، تعداد کشته شدگان این روز را حداقل 8 نفر و زخمی‌های آن را ده‌ها نفر اعلام کردند.



جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آن پس از روز عاشورا مدعی شدند که طرفداران جنبش سبز با حمله به دسته‌جات عزاداری و نمازگزاران، مغازه‌ها و اماکن عمومی را به آتش کشیده‌اند. در برابر این ادعا، شبکه‌های تصویری ماهواره‌ای، وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی با انتشار عکس‌ها و تصاویر متعددی، اعلام کردند که این نیروهای نظامی و لباس شخصی وابسته به حکومت بودند که با انواع سلاح‌های گرم و سرد به طرفداران جنبش سبز حمله کردند.







از حنا به هدی و بشری



به جز محسن مخملباف، دختر او حنا مخملباف هم در نامه‌ای که روز 11 آذر سال گذشته به دختران آیت‌الله خامنه‌ای نوشت، آنها را "زندانیان کاخ‌های بیت رهبری" نامیده بود.



حنا مخملباف این نامه سرگشاده را در واکنش به صدور حکم 4 سال زندان برای عاطفه نبوی، از فعالان دانشجویی نوشته بود.



او در این نامه از هدی و بشری خامنه‌ای، دختران رهبر جمهوری اسلامی پرسیده بود: "آيا شما هم با آنکه دختر خامنه ای هستيد، چون زنيد، پدرتان و شوهرانتان شما را به چيزی نمی گيرند؟ آيا شما نمی دانيد که همسرانتان در کنار قاتلان و شکنجه گران چگونه نقش مشاوران و طراحان بزرگ سرکوب مردم را بازی می کنند؟ آيا جرات نداريد به پدر مستبدتان بگوئيد ديگر پدر من نيستی؟ آيا جرات نداريد به شوهرانتان بگوئيد ديگر همسر من نيستيد؟ يا معتاد آسايش و رفاه کاخ ها شده ايد؟"



حنا مخملباف با بیان اینکه به عنوان یک دختر ایرانی از شنیدن خبر 4 سال زندان برای عاطفه نبوی به جرم "شرکت در تظاهرات برای پرسش از رای دزديده شده اش" به خود می لرزد، خطاب به دختران آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود: "آيا ايرانی نيستيد؟ آيا از شنيدن خبر محکوم شدن عاطفه به ۴ سال زندان از خودتان شرم نمی کنيد؟ آيا در لابلای راهروها و اتاق های کاخ های بيت رهبری اخبار خيابان ها و زندان ها به شما نمی رسد؟"



او سپس خطاب به هدی و بشری خامنه ای نوشته بود: "دلم برای شما بیشتر از عاطفه می‌سوزد".او افزوده بود: "عاطفه و ديگر دختران ايرانی اگر زندانی زندان اوين مخوف هستند لااقل برای آزادی زندانی شده اند اما شما زندانی کاخ های بيت رهبری هستيد، بی آنکه کوچکترين قدمی برای آزادی شرف خود به عنوان يک انسان برداشته باشيد."



حنا که در کنار خواهر بزرگ خود سمیرا، یکی از دو دختر فیلم‌ساز خانواده سینمایی – سیاسی مخملباف است، کارگردانی فیلم‌هایی مانند بودا از شرم فرو ریخت، روزهای سبزو... را در کارنامه حرفه ای خود دارد.



او به خاطر کارگردانی روزهای سبز، برنده جایزه بهترین کارگردانی از فستیوال بین المللی فیلم مستند حقوق بشر در قرقیزستان شد. حنا مخملباف پیش از این جایزه جوانترین فیلم‌ساز جهان در سال 2003 را نیز از جشنواره معتبر فیلم ونیز بابت کارگردانی فیلم لذت دیوانگی کسب کرده بود.

ساز مخالف با دادگاه قتل حريری

علی اکبر دارينی




رهبر ايران هرگونه تصميم هيأت داوری سازمان ملل در خصوص ترور رفيق حريری نخست وزير فقيد لبنان در سال 2005 را، حتی پيش از صدور رای، رد کرد.



انتظار می رود دادگاه مستقر در هلند به زودی عليه اعضای حزب الله لبنان، يکی از متحدان بزرگ ايران در خاورميانه، اعلام جرم کند. اين گروه شبه نظامی شيعه صاحب چنان قدرت نظامی است که به مراتب از ارتش رسمی لبنان بزرگتر است و در عين حال، در ائتلاف شکننده دولت اين کشور نيز سهيم است.



آيت الله علی خامنه ای که حرف آخر را در ايران می زند، گفت: "اين دادگاه، يک دادگاه نمايشی است." تلويزيون دولتی ايران روز دوشنبه به نقل از وی گزارش داد: "هر حکمی که از سوی اين دادگاه صادر شود، باطل و بی اعتبار است. اميدوارم احزاب بانفوذ در لبنان بر اساس عقل و منطق عمل کنند تا اين مسأله به يک معضل تبديل نشود."



وی در هنگام ديدار روز دوشنبه خود با شيخ حامد بن خليفه آل ثانی امير قطر اين سخنان را ايراد کرد.



پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در واشنگتن گفت کشورش در جهت اعمال نفوذ در تصميات اين دادگاه تلاش نمی کند. وی با اشاره به موضع ايران گفت، "متأسف هستیم که افراد بسياری در منطقه هستند که تصميم گرفته اند به فعاليت اين دادگاه رنگ و بویی سياسی بدهند."



حريری به عنوان يک مسلمان سنی، برجسته ترين سياستمدار لبنانی در سال های پس از جنگ داخلی 1975 تا 1990 بود. او و 22 نفر ديگر در جريان انفجار يک کاميون حاوی بمب در 14 فوريه 2005 کشته شدند. وی در آن زمان تلاش می کرد تا از نفوذ سوريه، متحد ديگر ايران و حزب الله، در لبنان بکاهد.



دولت شکننده لبنان در آستانه صدور حکم دادگاه با تنش روبرو شده است. زمزمه هایی در خصوص محکوم شدن اعضای حزب الله سبب نگرانی از بروز يک بحران سياسی و خشونت های جديد در لبنان و نيز نگرانی از واکنش احتمالی ايران شده است.



سعد حريری نخست وزير فعلی لبنان در جريان ديداری از ايران نسبت به ثبات خاورميانه ابراز نگرانی کرد و خواستار پشتيبانی ايران از تلاش ها برای حفظ ثبات اين کشور، در بحبوحه تنش های موجود بر سر تحقيقات سازمان ملل در مورد قتل پدرش، شد.



شيخ حسن نصرالله رهبر لبنان اعلام کرده است که انتظار محکوميت برخی از اعضای سازمان خود را دارد، اما در عين حال دادگاه را به جانبداری متهم کرد. اين گروه داشتن هرگونه نقشی در قتل حريری را به شدت انکار کرده است. نصرالله اعلام کرد که گروه وی "دستان هرکسی را که تلاش کند هرکدام از اعضای گروه وی را دستگير کند، قطع خواهد کرد."



ايران که سابقه پيوندهايش با حزب الله به 30 سال پيش باز می گردد، متهم به کمک چندين ميليون دلاری به اين گروه و مظنون به تأمين قسمت اعظم تسليحات اين گروه است.



منبع: واشنگتن پست- 20 دسامبر

شب یلدا

شب یلدا


نقش رحیم‌مشایی در برکناری‌های اخیر

نقش رحیم‌مشایی در برکناری‌های اخیر


دویچه وله : رسانه‌های محافظه‌کار چون روزنامه کیهان، اسفندیار رحیم‌مشایی را مرد پشت پرده تصمیم‌گیری‌های اخیر در برکناری‌مقامات دولتی ایران می‌دانند. ابوالحسن بنی‌صدر، شکوفه آذر و یک تحلیل‌گر درباره دلایل این برکناری‌ها می‌گویند.

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ایران از سمت خود برکنار شده است. پیش از آقای رامین و در عرض چند روز، مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان ایران هم با دستور محمود احمدی‌نژاد برکنار شده بود.



به گزارش سایت "تابناک"، برکناری بذرپاش بعد آن صورت گرفت که او در جلسه هیات دولت از دخالت اسفندیار رحیم مشایی معاون اول محمود احمدی نژاد در سازمان تحت مدیریت خود انتقاد کرد. قبل از برکناری مهرداد بذرپاش، حکم عزل منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، آن هم در ماموریت سنگال صادر شده بود.



اما محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ایران که دستور توقیف بسیاری از مطبوعات در زمان او صادر شد، کیست؟ شکوفه آذر، خبرنگار و همکار روزنامه سرمایه، روزهایی را به‌یاد می‌آورد که نام محمدعلی رامین به‌یکباره در فضای مطبوعاتی ایران بر زبان‌ها افتاد: «آقای رامین را دقیقا از زمانی شناختیم که به طور ناگهانی به سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انتخاب شدند. تا قبل از آن هیچ کدام از اهالی مطبوعات ایشان را نمی‌شناختند، بعد از آن هم هویت مطبوعاتی و فرهنگی ایشان برای همه‌ی ما در هاله‌ی ابهام بود. اولین کاری که دراین مقام کردند، بستن روزنامه‌ی ما، یعنی روزنامه سرمایه در تاریخ ۱۴ آبان ۸۸ بود. این نشان می‌داد که آقای رامین با این که هیچ هویت مطبوعاتی ندارد، اما قصد برخورد خیلی تند و شدیداللحن با مطبوعاتی‌ها را کرده است.»



حضور ناگهانی رامین در تحریریه مطبوعات



شکوفه آذر در باره حضور سرزده محمدعلی رامین در تحریریه مطبوعات و تهدید روزنامه‌نگاران می‌گوید: «در تحریریه‌ها حضور پیدا می‌کردند و سعی می‌کردند رفتاری دوستانه و در عین حال تهدیدآمیز داشته باشند. در خیلی از تحریریه‌ها حضور ناگهانی پیدا می‌کرد. ازجمله روزنامه‌ی اعتماد ملی، تهران امروز و روزنامه‌ی فرهیختگان که رفتار خوبی نداشتند. به‌خصوص در روزنامه‌ی فرهیختگان که رفتار ایشان زبانزد همه شد. برای این که خیلی توهین‌آمیز با خانم‌های تحریریه‌ صحبت کردند و در مورد حجاب‌شان ایرادهایی خیلی تند گرفتند. وقتی اهالی مطبوعات گفتند که ما این رفتار را منعکس می‌کنیم، خیلی تهدیدآمیز برخورد کردند و گفتند اگر این کار را بکنید در روزنامه را می‌بندیم، بچه‌ها ناچار شدند سکوت کنند. به هرحال این دست رفتارهای آقای رامین نشان می‌داد که موضع ایشان در ارتباط با مطبوعات اصلا موضعی مسالمت‌آمیز، دوستانه یا حداقل بی‌طرف نیست.»



اما آیا جابجایی‌های اخیر در سطح مقامات دولتی ایران در روزهای گذشته ارتباطی با هم دارند؟ ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس جمهوری ایران در پاسخ این پرسش می‌گوید: «ممکن نیست ارتباط نداشته باشند. عده‌ای در درون رژیم ایران درباره این تغییرات می‌گویند که آقای احمدی‌نژاد دارد از آقای رهبر مستقل می‌شود. درواقع به‌تدریج گروه خود او است که تمام قسمت‌های مهم از دید آقای احمدی‌نژاد را می‌گیرد. یعنی در درجه اول سیاست خارجی، در درجه‌ی دوم دستگاه اداری و در درجه‌ی سوم قسمت مطبوعات.»



رحیم مشایی و "حلقه حاشیه‌ساز"



در روزهای گذشته رسانه‌های محافظه‌کاران ایران، همچون روزنامه کیهان یا سایت تابناک، برکناری‌های اخیر را به قدرت گرفتن رحیم مشایی ربط دادند. روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان "حلقه حاشیه‌ساز" از شیوه برکناری متکی و این‌که مقامات سنگالی خبر برکناری وی را به او می‌دهند، انتقاد کرده است.



ابوالحسن بنی‌صدر، تصمیم‌‌‌‌‌‌گیری‌های مستقل محمود احمدی‌نژاد در برابر آیت‌الله خامنه‌ای را واقعیتی روشن می‌خواند و می‌گوید: «این‌هایی که گفتم فرضیه نیستند، واقعیت‌های این رژیم است. توجه کنید که "کیهان" کیست؟ کیهان آقای حسین شریعتمداری وابسته به بیت آقای خامنه‌ای است که زمانی هم حامی آقای احمدی‌نژاد بوده است. حالا کیهان این امور را به چه کسی نسبت می‌دهد؟ به آقای مشایی. مشایی کیست؟ نزدیکترین شخص به آقای احمدی‌نژاد. در واقع کیهان چون نمی‌تواند مستقیم بگوید آقای احمدی‌نژاد، این امور را به نزدیک‌ترین همکار او نسبت می‌دهد. گفته می‌شود آقای احمدی‌نژاد می‌خواهند این آقا را نامزد ریاست جمهوری دور بعدی کنند. آقای احمدی‌نژاد هم گفته است، اگر او معاون رئیس جمهور مشایی باشد، برای اوافتخار خواهد بود. یعنی او در دنیای ذهنی خود تصور تکرار الگوی روسی را در کله دارد. این دعوایی است بر سر ریاست جمهوری در آینده‌ی نه چندان دور.»



یک تحلیل‌گر سیاسی در تهران که مایل به اعلام نام خود نیست، عزل متکی را در تغییرات روزهای گذشته از همه مهم‌تر می‌خواند و می‌گوید:«عزل آقای متکی خیلی مهم بود. نحوه و چگونگی‌اش هم مهم است، ولی چگونگی‌اش عمدی بود. این‌طور نبود که این عزل سهواً و بر اثر آن صورت گیرد که مثلا آقای رییس جمهور یک لحظه اختیار از دست داده باشد. این عزل کاملا برنامه‌ریزی‌شده و حساب‌شده بود. هدف این تصمیم، هشدار خیلی شدید به بقیه‌ی اعضای دولت بود که تکلیف‌شان را روشن کنند. خود عزل هم خیلی اهمیت داشت. دست‌کم تا الان دیپلماسی ایران مستقیما تحت نظر رهبری بود. تا الان در وزارت خارجه عزل نداشتیم. یعنی هیچ‌گاه در وزارت خارجه کسی عزل نشده بود. این اولین بار است که در نیم قرن اخیر این اتفاق افتاد.»



برکناری متکی معنای بزرگی دارد



به نظر این تحلیل‌گر، برکناری‌ مقامات دولتی ایران در روزهای گذشته "چندان عجیب" نیست اما نکته با اهمیت، "معنای عزل منوچهر متکی" است: «این تصمیم خارج از علاقمندی رهبری گرفته شده و این یک معنای بزرگ دارد. معنایش این است که دارد تلاش می‌شود مرکز ثقل دیپلماسی ایران از رهبری به ریاست جمهوری منتقل شود. نکته‌ی دوم این که آقای مشایی عملا در حال تبدیل شدن به رئیس جمهوری عملی ایران است. یعنی عملا در مقام تصمیم‌گیری راجع به همه‌ی اختیارات رئیس جمهور قرار گرفته است. نکته‌ای که باعث می‌شود روزنامه کیهان اعتراض کند، همین جاست».



حسین کرمانی

مشایی : کساني که با موسيقي مخالف هستند نمي فهمند

مشایی : کساني که با موسيقي مخالف هستند نمي فهمند


مکارم شیرازی : این توهين به فقها و علما است و اگر شرايط شرايط خاص نبود ما طوري ديگر با اين مساله برخورد مي کرديم

جام جم آنلاين: آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به اظهارات يک مسئول در مورد موسيقي، اين سخن نسنجيده را توهين به فقها و علما توصيف کرد و گفت: در حال حاضر شرايط کشور خاص است و با توجه به اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها کشور نياز به آرامش دارد و اگر شرايط شرايط خاص نبود ما طوري ديگر با اين مساله برخورد مي کرديم.



به گزارش رسا، آيت الله ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليد صبح امروز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانيان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به اظهارات يک مسئول واکنش نشان داد.



وي اظهار داشت: در رسانه ها و مطبوعات خبري از يکي از مسئولان منتشر شده که وي گفته است کساني که با موسيقي مخالف هستند نمي فهمند.



اين مرجع تقليد گفت: ما منتظر بوديم اين خبر تکذيب شود که اين گونه نشد، اين مطلب و حرف بسيار سنگين است، تمام فقهاي ما بر حرمت موسيقي لهوي اجماع دارند، از روايات ائمه اطهار نيز اينگونه بر مي آيد، امام راحل نيز با صراحت به اين مساله تصريح دارند.



وي اين سخن نسنجيده را توهين به فقها و علما توصيف کرد و گفت: در حال حاضر شرايط کشور خاص است و با توجه به اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها کشور نياز به آرامش دارد واگر شرايط خاص نبود ما طوري ديگر با اين مساله برخورد مي کرديم و وظيفه خود را انجام داده و هزينه آن را هم مي داديم.



آيت الله مکارم شيرازي خاطر نشان کرد: اين تعبير، تعبيري بسيار زشت، زننده و توهين به همه علما و توهين به امام است و هر کس که باشد ما نمي توانيم بنشينيم با مقدسات اسلامي در جمهوري اسلامي ايران بازي کنند.



اين مرجع تقليد ياد آور شد: من به خاطر شرايط حساس کشور فعلا به همين ميزان قناعت مي کنم ولي اگر فرصت مناسب پيدا شود پاسخ مناسب را به اين گونه افراد خواهيم داد.



اين مدرس برجسته خارج فقه حوزه علميه قم تاکيد کرد: معنا ندارد بعضي ها در کشور مسئوليت پيدا کنند وهر چه دلشان خواست بگويند، چرا ؟ اميدواريم خداوند دشمنان اسلام را اگر قابل هدايت نيستند خوار و ذليل کند.



آيت الله مکارم شيرازي همچنين درباره اظهار نظر يکي از طلاب حاضر در جلسه مبني بر اينکه شرايط کشور همواره خاص بوده و شما بايد هميشه به تکليف خود عمل کنيد گفت: فعلا شرايط کشور اخص الخاص است و بايد در کشور آرامش وجود داشته باشد.

مهدیه گلرو و بهاره هدایت دست به اعتصاب غذا زدند

مهدیه گلرو و بهاره هدایت دست به اعتصاب غذا زدند


رهانا : بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مهدیه گلرو فعال دانشجویی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل در اعتراض به ممنوع‌الملاقات شدن و وضعیت بد خود رد زندان به ترتیب از روز شنبه و امروز دست به اعتصاب غذا زد‌ه‌اند.



امین احمدیان، همسر بهاره هدایت با اعلام این خبر به رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران گفت: «امروز صبح برای ملاقات با بهاره هدایت به زندان اوین مراجعه کردم. اما هر چه صبر کردیم،‌ گفتند امکان ملاقات نیست و بالاخره خبردار شدیم که بهاره از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده و تا به امروز هیچ چیزی نخورده است.»



وی که بابت بیماری کبدی بهاره هدایت ابراز نگرانی می‌کرد ادامه داد: «دلیل اعتصاب غذای بهاره هدایت ممنوع الملاقات شدن و وضعیت بد وی در بند متادون است. ما هر هفته تنها به صورت کابینی می‌توانستیم ملاقات داشته باشیم و حتا همسرم از تماس تلفنی و ملاقات حضوری نیز محروم بوده است.»



همچنین مهدیه گلرو دیگر فعال دانشجویی محبوس در بند متادون زنان زندان اوین نیز از روز جاری به علت ممنوع الملاقات شدن دست به اعتصاب غذا زده است. همسر وی، وحید لعلی‌پور نیز امروز در پی مراجعه به زندان نتوانسته است ایشان را ملاقات کند.



گفتنی است مهدیه گلرو، بهاره هدایت و چهارده تن دیگر از زندانیان بند زنان زندان اوین، در آبان ماه سال جاری در اقدامی غیر قانونی به بند متادون زنان زندان اوین منتقل شده و از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری محروم هستند.



بند متادون زنان زندان اوین، سالن دبسته به ابعاد ۳۰ تا ۳۵ متر است که زندانیان در آن‌جا کم‌تر از یک ساعت در شبانه‌روز می‌توانند از هوای آزاد استفاده کنند. همچنین آن‌ها از دیگر امکانات نظیر استفاده از کتابخانه نیز محروم هستند.



مهدیه گلرو، فعال دانشجویی در تاریخ ۱۱ آذر ماه سال گذشته به همراه همسر خود بازداشت و به دو سال چهار ماه زندان محکوم شده است. بهاره هدایت نیز به ۹ سال و نیم زندان محکوم شده است.

افشاگری الیاس نادران: رحیمی رئیس شبکه مفاسد اقتصادی است :

افشاگری الیاس نادران: رحیمی رئیس شبکه مفاسد اقتصادی است :


معاون احمدی نژاد رئیس شبکه مفاسد اقتصادی است و باید محاکمه شود

لغو مصاحبه معاون اول احمدی نژاد : پاسخگويي را به مصلحت ندانستم

ایلنا : الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران حضور یافته بود در رابطه با اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد در رابطه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این موضع‌گیری دور از شان گوینده، شنونده و مخاطب بود.



وی تاکید کرد: نمی‌توان به هیچ بهانه‌ای اجرای قانون را متوقف کرد و اگر دولت در مرحله اجرا ابهاماتی را دارد می‌تواند از طریق استفسار و یا اصلاح احکام قانون آن را رفع کرد.



نادران درباره پرونده مفاسد اقتصادی مربوط به معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: افرادی که در بحث مفاسد اقتصادی از رحیمی دفاع می‌کنند از دخالت وی در شبکه‌ای که اعضای آن دستگیر شده‌اند، اطلاعی ندارند.



وی یادآور شد: هنگامی که تذکری در صحن علنی مجلس داده شد و طی نامه‌ای نمایندگان با 200 امضا از معاون اولی رحیمی دفاع کردند، اگر از این مطالب اطلاع داشتند از این حمایت دست برمی‌داشتند و دو نامه اخیر نمایندگان نشان داد که نسبت به اطلاعات اجمالی که در اختیار دارند موضع حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه‌ای دارند.



نماینده مردم تهران افزود: رحیمی رئیس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم‌گیری می‌کرد و تقریبا تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شدند و اینکه کسی را به دلیل مسوولیت اجرایی مستثنا کنند نه عادلانه است و نه اقدام درستی است.



نادران با بیان اینکه جابر ابدالی، الیاس محمودی و مسعودی اعضای کمیته فاطمی هستند، تصریح کرد: در مورد اینکه گفته می‌شود رحیمی در توزیع پول‌ها نقش نداشته و چک‌ها را جابر ابدالی امضا می‌کرده است هم باید گفت حساب و چک‌ها از جابر ابدالی است اما خط موجود در چک‌ها مربوط به فرد دیگری است و مشخص کردن اینکه خط متعلق به چه کسی است کار سختی نیست و مهم‌تر از توزیع پول منشاء فاسدی است که پول‌ها از آن تامین شده و رحیمی باید نسبت به آن به مردم و دستگاه قضایی پاسخ دهد.



وی در پایان تاکید کرد:دستگاه قضایی باید به وظایف خود عمل کند و راس حلقه فاطمی را دستگیر کرده و مبارزه با مفاسد اقتصادی جنبه جدی و واقعی بگیرد والا ضعیف‌کشی می‌شود.



لغو مصاحبه معاون اول احمدی نژاد : پاسخگويي را به مصلحت ندانستم



معاون اول احمدی نژاد نشست مطبوعاتي خود را كه گفته مي‌شد در پاسخ به اظهارات روز دوشنبه دادستان كل ، ترتيب داده شده بود ، لغو كرد .

به گزارش ايلنا محمدرضا رحيمي در همين راستا ،با صدور پيامي اعلام كرد : نظر به اينكه ملت بزرگوار ايران در مرحله اجراي يك تصميم بزرگ اقتصادي و برداشتن گام‌هاي بلند به سوي تعالي و پيشرفت قرار دارد، پاسخگويي به اظهارات غيرحقوقي منتشر شده را به مصلحت ندانستم و با اجتناب از اقدامي كه ممكن است تكدر خاطر رهبر فرزانه انقلاب و دغدغه مردم شريف ايران را در پي داشته باشد، اين مهم را به يك فرصت مقتضي موكول مي‌كنم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست‌جمهوري اسلامي ايران متن كامل پيام محمدرضا رحيمي بدين شرح است:



بسمه تعالي

در ادامه روند برخوردهاي تخريبي عليه دولت خدمتگزار، طي روزهاي اخير نيز انتشار گسترده اظهارات نادرست سخنگوي محترم قوه‌قضاييه، منجر به تشديد برخي تخريب‌ها و ابهامات در افكار عمومي عليه اينجانب گرديد.

از آنجا كه اين اظهارات، آشكارا دال بر جهت‌گيري غيرقانوني يك مقام مسوول در دستگاه قضايي و مغاير با اصل 22 قانون اساسي مبني بر مصونيت و حفظ حيثيت افراد از تعرض و خلاف مسلم قواعد شرعي است، در‌صدد برآمدم تا با شركت در يك نشست خبري ،به تبيين مستدل موضوع و روشنگري درباره علل و عوامل آن بپردازم.

اين درحالي است كه مبارزه بي‌پايان دولت خدمتگزار با مفاسد اقتصادي هر روز قاطع‌تر از گذشته ادامه مي‌يابد و از اين رو خود را براي تحمل فشارهاي پيدا و پنهان ناشي از اين مبارزه به حق آماده كرده است.

نظر به اينكه ملت بزرگوار ايران در مرحله اجراي يك تصميم بزرگ اقتصادي و برداشتن گام‌هاي بلند به سوي تعالي و پيشرفت قرار دارد، ورود به اين موضوع و پاسخگويي به اظهارات غيرحقوقي منتشر شده را به مصلحت ندانستم و با اجتناب از اقدامي كه ممكن است تكدر خاطر رهبر فرزانه انقلاب و دغدغه مردم شريف ايران را در پي داشته باشد، اين مهم را به يك فرصت مقتضي موكول مي‌كنم.

با وجود برخوردهاي دوگانه و متناقض قوه‌قضائيه كه با عدم رسيدگي به شكايات اينجانب و برخي ديگر از اعضاي محترم دولت همراه شده است، همچنان حق پيگيري‌هاي قضايي را براي خود محفوظ مي‌دانم.

محمدرضا رحيمي

معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران

سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

دویچه وله : مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ی مصوب کمیته سوم مجمع عمومی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را تایید کرد. در این قطعنامه از «نقض شدید و مکرر حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی» شده است.




شامگاه سه‌شنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر۱۳۸۹) مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ی مصوب کمیته سوم مجمع عمومی درباره ایران را تایید کرد. این قطعنامه ماه گذشته (۱۸ نوامبر ۲۰۱۰) در کمیته‌ی سوم مجمع عمومی، موسوم به «کمیته حقوق بشر» تصویب شده بود.



پیش‌نویس این قطعنامه توسط نماینده‌ی کانادا به کمیته سوم ارائه شده بود که با رای مثبت ۸۰ کشور به تصویب رسید. ۵۷ کشور نیز رای ممتنع و ۴۴ کشور رای منفی به آن دادند.



در قطعنامه‌ای که روز گذشته به تایید مجمع عمومی سازمان ملل رسید از مجازات‌های غیرانسانی رایج در ایران مانند سنگسار، قطع عضو و یا شلاق‌زدن به‌شدت انتقاد شده است.



از دیگر موارد مورد انتقاد در این قطعنامه، شمار بالا و افزایش مداوم اعدام‌ها در ایران است. این اعدام‌ها در مواردی شامل محکومانی نیز بوده که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.



در ماه‌های اخیر نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر گزارش‌هایی را درباره اعدام‌های دسته‌جمعی در زندان عادل‌آباد مشهد منتشر کردند که گفته شده شمار آنها «صدها نفر» بوده است. دولت ایران در مورد این گزارش‌ها هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده است.



علاوه براین، قطعنامه‌ی مجمع سازمان ملل، بازداشت‌های خودسرانه و تبعیض علیه زنان در ایران را نیز محکوم کرده است. پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و اعتراض‌های رای‌دهندگان به نتایج اعلام‌شده، چندین هزار نفر بازداشت شدند. برخی مقام‌های انتظامی حتی از «بازداشت ۱۰ هزار نفر» سخن گفتند. به گفته‌ی نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر، صدها نفر از آنان هنوز در زندان به‌سر می‌برند.



برخی وکلای دادگاه، مانند خانم نسرین ستوده که وکالت ‌پرونده‌ی شماری از بازداشت‌شدگان حوادث یک سال اخیر را بر عهده داشتند، خود هم‌اکنون در شرایط ناگواری در زندان به‌سر می‌برند.



به هنگام بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ی نقض حقوق بشر در ایران در کمیته سوم، دولت ایران محمدجواد لاریجانی، یکی از معاونان قوه قضاییه را به نیویورک فرستاد تا مانع از تصویب قطعنامه شود. اما این تلاش‌ها به جایی نرسید و کمیته سوم، قطعنامه را با آرایی بیشتر از سال گذشته به تصویب رساند. در نوامبر سال ۲۰۰۹ قطعنامه‌‌ی مشابهی با ۷۴ رای مثبت به تصویب رسیده بود.



مجمع سازمان ملل متحد برای هشتمین سال پیاپی است که دولت ایران را بخاطر نقض حقوق بشر محکوم می‌کند. نهادهای بین‌المللی دفاع از حقوق بشر می‌گویند، تصویب این قطعنامه‌ها نشان‌دهنده‌ی عدم پای‌بندی دولت ایران به اعلامیه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی است که خود پای آنها را امضا کرده است.

معدنچيان هجدك راور همچنان در زير آوار ذغال سنگ گرفتار هستند

معدنچيان هجدك راور همچنان در زير آوار ذغال سنگ گرفتار هستند


*الجزیره فیلتر شد

معدنچيان هجدك راور همچنان در زير آوار ذغال سنگ گرفتار هستند



ایرنا ، كرمان - مدير روابط عمومي شركت ذغال سنگ كرمان گفت: تلاش ها براي يافتن معدنچيان گرفتار در معدن هجدك راور همچنان ادامه دارد.

ظهر روز سه شنبه هفته گذشته /23 آذرماه/ بر اثر حادثه اي در معدن هجدك راور چهار معدنچي گرفتار شدند كه جسد يكي از اين كارگران همان شب از درون معدن به بيرون انتقال داده شد اما سه كارگر ديگر هنوز محبوس هستند.

'يعقوب فضلي' روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: پس از گذشت هشت روز از حادثه ريزش معدن ذغال سنگ هجدك راور، تلاش هاي انجام شده براي انتقال معدنچيان گرفتار به بيرون همچنان ادامه دارد.

وي با ابراز تاسف از بروز اين حادثه، خاطرنشان كرد: امكانات و نيروي متخصص مورد نياز در محل حاضر هستند اما شرايط به گونه اي است كه نمي شود كاري انجام داد.

وي اظهارداشت: فعاليت و تلاش ها براي انتقال معدنچيان گرفتار به بيرون از معدن به صورت مستمر با حضور شش تيم در دست انجام است.



الجزیره فیلتر شد



پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره از سوی کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه‌ای فیلتر شد.

به گزارش مشرق، پایگاه الکترونیک شبکه خبری الجزیره قطر که مهم‌ترین رسانه این کشور به شمار می‌آید، از دو روز پیش و همزمان با سفر امیر قطر به تهران و دیدار وی با مقامات بلندپایه کشورمان فیلتر شده است که به‌نظر می‌رسد درخصوص زمان این اقدام، بدسلیقگی صورت گرفته است.

شبکه الجزیره یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای عربی است که این روزها استفاده از آن برای کاربران ایرانی محدود شده اما هنوز دلیل اصلی فیلتر این سایت از سوی مسئولان اعلام نشده است.

شبکه الجزیره از معدود رسانه‌های عربی به‌شمار می‌آید که مواضع نسبتاً معتدلی نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و مقاومت اسلامی دارد

حقوق كارگران نبايد از يك ميليون تومان كمتر باشد

حقوق كارگران نبايد از يك ميليون تومان كمتر باشد


*كارگران توانبخش الوند قزوين 21ماه حقوق نگرفته‌اند

حقوق كارگران نبايد از يك ميليون تومان كمتر باشد



ايلنا: عباس كشاورز معتمدي عضو هيات مديره كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان قزوين اظهار كرد: با توجه به تورم سالانه و اثرات اجراي قانون هدفمندي يارانه حقوق كارگران نبايد از يك ميليون تومان كمتر باشد.

به گزارش ايلنا،كشاورز معتمدي با بيان اينكه هزينه اجاره مسكن ، آموزش فرزندان و 35 قلم از كالاهاي اساسي به شكل قابل ملاحظه اي افزايش يافته ،گفت : بنده براساس كار مطالعاتي و كارشناسي و با در نظر گرفتن يك زندگي متوسط براي يك خانواده كارگري تصويب اين رقم را به نمايندگان جامعه كارگري در شوراي عالي كار پيشنهاد مي كنم.

وي: از نمايندگان كارگران در شوراي عالي كار مي خواهيم به هيچ عنوان از مواضع بحق خود در خصوص حداقل دستمزد كارگران كوتاه نيايند.



كارگران توانبخش الوند قزوين 21ماه حقوق نگرفته‌اند



ایلنا: تعدادي از كارگران توانبخشي الوند قزوين با مراجعه به دفتر خبرگزاري ايلنا نسبت به عدم توجه صاحب اين كارخانه و برخي از مسئولين به نپرداختن 21 ماه از حقوقشان معترض بودند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، اين كارگران كه تا 25 سال سابقه كارگري دارند در مراجعه به دفتر خبرگزاري ايلنا در شهر صنعتي البرز از عدم پرداخت حقوق 21 ماهه خود شكايت داشتندو گفتند: با توجه به اينكه كارخانه در حال حاضر توليد و فروش دارد، ولي متاسفانه كارفرما با ادعاي ورشكستگي ،به ما كارگران حقوق نمي دهد.

در ادامه كارگران معترض به طرح شكايت از صاحب شركت به ادار ه هاي كار ، تامين اجتماعي ، دادگستري و... اشاره كردند و گفتند:با سيلي صورتمان را سرخ نگه مي داريم ، برخي ها از ما كارگران هنوز مستاجرند و فرزند دانشجو دارند، كسي به دادمان نمي رسد.

تهديد خانواده جان باختگان و ترفند تطميع و دادن ديه به آنها

تهديد خانواده جان باختگان و ترفند تطميع و دادن ديه به آنها


*ده سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی

تهديد خانواده جان باختگان و ترفند تطميع و دادن ديه به آنها



كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان وبازداشتي ها: بنا به خبرهاي دريافتي ازخانواده هاي جان باختگان وزارت اطلاعات مستمرا خانواده هاي جان باختگان را تهديد به سكوت ميكند .

براساس اين خبر ماموران وزارت اطلاعات با تماس تلفني به خانواده هاي جان باختگان اعتراضات سال گذشته كه يكي ازاعضاء خانواده خود را ازدست داده اند تماس ميگيرند وتاكيد وتهديد ميكنندكه نبايد باكسي صحبت ويامصاحبه نمايند . دراين تماسها همچنين تهديد ميكنندكه درصورت مصاحبه وصحبت ممكن است فرزند ويايكي ازديگرازاعضا ء خانواده را دستگيركنند وبه سرنوشت عضوديگرخانواده اش كه جان باخته است ، دچارشود . ازطرف ديگرهمچنان احضار خانواده ها براي گرفتن ديه اعضاء خانواده شان كه درجريان اعتراضات سال قبل جان باخته اند به زندان اوين ادامه دارد.ازاين خانواده ها مي خواهندكه باگرفتن مبلغي پول ازشكايت خود طرفه نظركنند .دراين رابطه به يكي ازخانواده هاي جان باختگان اخيرا گفته اند15 الي 20 ميليون پرداخت مي شود تا ازشكايت خود صرف نظركند كه اين خانواده قبول نكرده است . يكي ازمادران دراين رابطه مي گفت كه اگر خانواده اي اي ديه را قبول كند ، خون شهيدش را پايمال كرده است ، اگرچه ميگفت كه تاكنون نشنيده است كسي اينكار راكرده باشد



ده سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی



عماد بهاور، از فعالان سیاسی، در حکمی بی‌سابقه، به ده سال محرومیت از فعالیت‌های مجازی محکوم شده است. فریده غیرت، وکیل بهاور و امید معماریان از متهمان «پرونده‌ی وبلاگ‌نویسان» درباره این حکم توضیح می‌دهند.

هرچند دستگاه قضائی پیش از این در موارد متعددی وبلاگ‌نویس‌ها و فعالان اینترنتی را بازداشت و محکوم کرده است، اما این اولین‌بار است که حکمی صادر می‌شود که به موجب آن فردی از فعالیت در فضای مجازی به صراحت محروم می‌شود.

دیدار میرحسین موسوی و مهدی کروبی : برای ما هیچ فرقی میان این زندان بزرگ که در آن هستیم با زندان کوچک که دیگر زندانیان سیاسی به ناحق در آن محبوسند نیست

دیدار میرحسین موسوی و مهدی کروبی : برای ما هیچ فرقی میان این زندان بزرگ که در آن هستیم با زندان کوچک که دیگر زندانیان سیاسی به ناحق در آن محبوسند نیست


سحام نیوز: روزگذشته میرحسین موسوی در دیداری سرزده و بی خبر به منزل مهدی کروبی رفت. بنا به گزارش خبرنگار سحام نیوز در این دیدار مسائل روز کشور و شرایط مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



در ابتدای این دیدار آقایان کروبی و موسوی ضمن ابراز تاسف و تالم از حادثه تروریستی ظهر تاسوعای چابهار که منجر به شهادت تنی چند از هموطنان شیعه و سنی گردید؛ با ابراز همدردی و تسلیت با خانواده های داغدار، این واقعه را محکوم نموده واعلام نمودند دشمنان ملت تصور نکنند وحدت واتحاد مسلمانان با این اعمال تروریستی آسیب می بیند.



مهدی کروبی و میرحسین موسوی در ادامه این دیدار از کلیت طرح هدفمندی یارانه ها به عنوان طرحی که در سطح دنیا به عنوان حرکت اقتصادی بنیادین و اساسی است، یاد کردند و خواستار اجرای کارشناسی شده و بدور از هیجان این طرح در جامعه شدند. آقایان کروبی و موسوی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه در این شرایط بد اقتصادی ابراز نگرانی نمودند و افزودند: اجرای این طرح در شرایطی که کشور با تحریمهای شدید بین المللی روبروست و نیز در وضعیتی که اقتصاد کشور دچار رکود بوده و بیکاری بالای ۳۰درصد به اکثر استان ها سرایت کرده است و تورم در جامعه افسار گسیخته است، اجرای این طرح باریست که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد آمد.ازیک طرف تعطیلی هر روزه کارخانه هاوعدم توانایی پرداخت حقوق توسط کارخانجات و بیکاری کارگران واز طرف دیگر فرار سرمایه ها بدلیل نبود امینت سرمایه گذاری در کشور و نبودن رقابت سالم در اقتصاد و خصوصی سازی، که همه اینها آینده ی تاریکی را در اقتصاد کشور نوید می دهند. این وضع زمانی بدتر می شود که دولت هیچ گوش شنوایی برای شنیدن نظر کارشناسان خبره و صاحبنظران برجسته ندارد! باید فضایی در جامعه پدیدار شود که کارشناسان اقتصادی سخنشان را بی پرده بگویند و نه اینکه با آنان برخورد شود.



آقایان موسوی و کروبی در ادامه صحبت های خود مجددا از وضعیت وخیم زندانیان سیاسی و احکام صادره به اتهامات واهی مانند اقدام علیه امنیت ملی و غیره، برای آنان اظهار ناراحتی نمودند و افزودند: دادگاه ها محکومیت های سنگینی برای این زندانیان سیاسی که متاسفانه دامنه وسیعی از اقشار جامعه همچون هنرمند و معلم و وکیل و دانشجو و استاد و روحانی و خبرنگار و غیره را شامل می گردد، صادر نموده است و از طرف دیگر متاسفانه برخوردهای بدور از اخلاق و انسانیت که در زندان صورت می گیرید این زندانیان برای مقابله با این رفتارها مجبور به اعتصاب غذا شده اند.که دراینجا ما از زندانیان سیاسی در خواست می کنیم که به خاطر حفظ جانتان دست از اعتصاب غذا بردارید ومطمئن باشید که پیروزی نهایی از آن مردم و شما خواهد بود.



مهدی کروبی و میرحسین موسوی همچنین با بررسی وضعیت سیاست خارجی ایران در عرصه بین الملل، از رفتارهای غیر دیپلماتیک دولت ابراز شگفتی کرده و افزودند: سیاست خارجه آنقدر مضحکه شده است که وزیر خارجه منتصب باید خبر برکناری اش را از رئیس جمهور سنگال بشنود! این نحوه برخورد چیزی جز بردن آبروی کشور در عرصه بین المللی نیست و نشان از رفتارهای کودکانه و تلافی جویانه است. این رفتارها عاقبتی جز بی اعتباری بیش از پیش در مجامع بین المللی ندارد. متاسفانه پس از این بی آبرویی طرفین ماجرا همدیگر را به دروغ گویی متهم می کنند درحالی که دروغ کلید تمام گناهان است .



در پایان این دیدار این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، رجز خوانی و خط و نشان های برخی افراد وابسته به جریان اقتدار گرا را بدور از تعقل خواندند و تاکید کردند: ما تا امروز بر راهی که انتخاب کرده ایم محکم ایستاده ایم و در آینده نیز از این راه که چیزی جز احقاق حقوق برحق مردم نیست کوتاه نخواهیم آمد و هیچ ترسی از تهدید و فحاشی و تهمت نداریم. برای ما هیچ فرقی میان این زندان بزرگ که در آن هستیم با زندان کوچک که دیگر زندانیان سیاسی به ناحق در آن محبوسند نیست.وبه امید روزی که فتنه گران واقعی پاسخگوی اعمال خود درپیشگاه ملت باشند

آمار دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد رهبری ! :

آمار دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد رهبری ! :


پسران دختران باحجاب را برای ازدواج قابل اعتمادتر می دانند

دانشجویان پسر معتقدند آزادی پوشش حق دختران نیست

دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد رهبری در دانشگاه تهران گفت: نتایج یک پژوهش نشان می دهد از نظر دانشجویان پسر، دخترانی که پوشش مناسبتری دارند برای ازدواج و زندگی قابل اعتمادترند.

هادی بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: نتایج این پژوهش که بر روی دانشجویان دانشگاه تهران انجام شده مشخص کرد پسران دانشجو معتقدند که در دانشگاههای ایران نیز باید همانند دانشگاههای معتیر دنیا برای پوشش دانشجویان ضوابطی وجود داشته باشد.



دانشجویان معتقد به محدودیت بیشتر حجاب در دانشگاه نسبت به محیط بیرونند



وی با اشاره به پژوهش دیگری که بر روی دانشجویان دانشگاه تهران انجام شده افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد اکثریت دانشجویان دختر از وضعیت فعلی اوضاع پوشش در دانشگاه تهران راضی نیستند و خواستار این هستند که حدود مشخصی در زمینه پوشش وجود داشته باشد.



بهرامی تصریح کرد: اغلب دانشجویان معتقد بودند که باید محدودیت بیشتری برای پوشش در دانشگاه نسبت به خارج از این محیط قایل شوند.



اساتید به دختران دارای پوشش نامناسب توجه بیشتری ندارند



وی ادامه داد: به نظر اغلب این دانشجویان فردی که در دانشگاه چادر می پوشد مورد تمسخر قرار نمی گیرد و به نظر اغلب آنها اساتید به دانشجویان با پوشش نامناسب توجه بیشتری ندارند و با آنان صمیمی تر نیستند. به نظر اغلب دانشجویان رعایت پوشش منجر به افزایش منزلت اجتماعی و احترام به آنان می شود.



دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد مقام ممعظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: اغلب دانشجویان معتقد بودند که اگر قرار باشد پوشش را رعایت کنند نگران طرد شدن از گروه دوستانشان نیستند. به نظر اغلب پاسخگویان جو دانشگاه به گونه ای نیست که دانشجو مجبور شود از پوشش چشم پوشی کند. همچنین آنها اعتقاد داشتند اعمال قانون از سوی دانشگاه بر رعایت پوشش متوسط است.



همچنین دانشجویان پسر معتقدند آزادی پوشش حق دختران نیست



بهرانی با بیان اینکه اغلب دانشجویان پسر وضعیت پوشش اسلامی دانشگاه تهران را به عنوان یک مشکل تلقی نمی کنند افزود: آنها معتقدند بودند که دختران نباید با هر پوششی که دوست دارند ظاهر شوند چون آزادی پوشش از حقوق آنها نیست.



احتمال ختم دوستیهای دانشجویی به ازدواج متوسط است



دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد رهبری در دانشگاه تهران تصریح کرد: به نظر اکثر دانشجویان پسر احتمال اینکه دوستی بین دختر و پسر به ازدواج منجر می شود در حد متوسطی است.



اساتید دانشگاه متعقد به تدوین ضوابط برای پوشش دانشجویانند



وی با بیان اینکه نتایج پژوهش انجام شده نشان می دهد اکثریت اساتید دانشگاهها معتقدند باید ضوابطی برای پوشش دانشجویان در دانشگاه وجود داشته باشد و محدودیت پوشش در دانشگاه بیشتر از محیط بیرون باشد گفت: اجرای قوانین پوشش اسلامی از سوی دانشگاه موثر است و رعایت پوشش اسلامی می تواند بر رشد فرهنگی و آموزشی در سطح دانشگاه موثر باشد.



وی با بیان اینکه اساتید در این تحقیق اعلام کردند احتمال کمی وجود دارد که پیوند دوستی دختر و پسر در دانشگاه منجر به ازدواج شود ادامه داد: همچنین اساتید دانشگاه نحوه تربیت خانواده، تمایل به خودآرایی و جلب توجه، سست شدن عقاید مذهبی و احساس استقلال را از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عدم رعایت پوشش اسلامی در دانشگاهها عنوان کردند.

تجمع کارکنان شرکت مخابرات تهران

تجمع کارکنان شرکت مخابرات تهران


آفتاب : حدود 150 نفر از شرکت مخابرات تهران در اعتراض به کاهش محسوس حقوق ماهیانه خود تجمع کرده‌اند.



کارکنان شرکت مخابرات تهران جلوی ساختمان شاهد، در پی واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و تغییرات شدید در فیش حقوقی خود به این روند معترض هستند



آئین‌نامه جدید حقوق کارکنان مخابرات که تحصلات پائین دارند را تغییر داده و برخلاف روال سابق حقوق ماهیانه را به پائین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسانده است.



کارمندانی که حقوق 800 هزار تومانی مدریافت می‌کردند امروز در حساب بانکی‌شان تنها 25 هزار تومان ریخته شده است و هیچ‌کسی پاسخ‌گو نیست.



همچنین تاکسی‌های فرودگاه امام‌ جلوی تاکسی‌رانی تجمع‌ کرده‌اند

عکس / هدفمندسازی یارانه ها در لرستان

عکس / هدفمندسازی یارانه ها در لرستان


خرم آباد - خبرگزاری مهر: مردم خرم آباد در سومین روز از آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها در حالی مقابل خودپردازهای بانکها برای دریافت یارانه نقدی صف کشیده‌اند که جایگاه‌های عرضه سوخت روز آرامی را پشت سر می‌گذارند.






کاریکاتور



جندالله کارمند تاسیسات اتمی را " به زودی " اعدام می کند

العربیه. نت : عبدالرؤف ریگی سخنگوی " جندالله " اعلام کرد این گروه قصد دارد کارمند یکی از تاسیسات اتمی ایران را که پیشتر توسط گروه از اصفهان ربوده و به سیستان و بلوچستان منتقل شده بود ، اعدام کند.




ریگی در مصاحبه با روزنامه " الشرق الاوسط " که روز چهارشنبه 22 – 12 – 2010 منتشر شده است گفت :" امیرحسین شیرانی بر اساس تصمیم شورای رهبری جندالله به زودی اعدام می شود."



عبدالرؤف ریگی برادر عبدالمالک ریگی رهبرسابق جندالله است و در این مصاحبه که بوسیله تلفن از مکانی نامعلوم انجام شد اعدام شدگان اخیر در سیستان وبلوچستان را بی گناه به شمار آورد.



دستگاه قضایی ایران چند روز پس از عملیات انتحاری جندالله در مراسم عاشورا در چابهار که به کشته شدن 39 تن منجرشد اعلام کرد 11 نفر از اعضای این گروه را در زاهدان اعدام کرده است.



عبدالرؤوف ریگی گفت :" حکومت مثل همیشه دروغ می گوید این افراد از اعضای تشکیلات ما نیستند آنها فقط نسبت قبیله ای و فامیلی با اعضای مقاومت دارند. آنها هیچگونه ارتباطی با عملیات اخیر ما ندارند."

جندالله پیش از این در برابر آزادی امیرحسین شیرانی کارمند اتمی در تاسیسات اصفهان خواستار آزادی 200 تن از اعضای تشکیلات شد که با واکنش منفی مواجه گردید.



شیرانی پیش از این در یک فیلم ویدوئی که از العربیه پخش شده بود به جزئیات همکاری خود در برنامه اتمی ایران پرداخته و نام چندتن از مسئولان برنامه اتمی و آدرس یک تاسیسات اتمی را فاش کرده بود.



درهمین حال خبرگزاری های دولتی در ایران اعلام کرده اند که محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران از همتای پاکستانی خود خواسته است تا چند متهم به همکاری با جندالله را به ایران تحویل دهد.



او در تماس تلفنی با آصف علی زرداری خواستار برخورد با اعضای این گروه در خاک پاکستان شده است.



در همین حال یک مقام دولتی در پاکستان اعلام کرده است که ایران لیستی از متهمان به همکاری با جندالله را در اختیار پاکستان قرار داده است.



این مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با الشرق الاوسط گفته است :" ما پیش از این نیز برای مبارزه با تروریسم با ایران همکاری می کردیم . بازداشت عبدالمالک ریگی بدون همکاری سازمان امنیت پاکستان ممکن نبود."