Sunday, August 28, 2011

اسناد تازه ای از قتل پزشک پرونده کهریزک شاهدان عینی چهره قاتلان را چهره نگاری کرده اند روز آنلای، فرشته قاضی : پرونده دکتر عبدالرضا سودبخش در شعبه هفت بازپرسی مجتمع جنایی شماره 27 قوه قضاییه تهران، زیر نظر قاضی شهریاری است و علیرغم چهره نگاری قاتلان این پزشک متخصص، توسط شاهدان عینی ، تاکنون هیچ مظنونی بازداشت نشده است. قاضی شهریاری، قاضی پرونده های ترور دکتر مسعود علیمحمدی و دکتر سرابی، دو استاد دانشگاه دیگر که سال گذشته ترور شدند نیز است. دکتر عبدالرضا سودبخش، پزشک متخصص بیماری های عفونی است که 30 شهریور سال گذشته در مقابل مطب خود ترور شد. بهرنگ سودبخش، فرزند اقای سودبخش پیش از این به "روز" گفته بود که "این استاد دانشگاه را چون حاضر به گواهی دروغ درباره بازداشت شدگان کهریزک نشده بود ترور کردند". به گفته او "از پدرش خواسته بودند بنویسد قربانیان کهریزک بر اثر بیماری مننژیت فوت کرده اند. اما او حاضر نشد دروغ بگوید و کشته شد؛اکنون هم با گذشت نزدیک 11 ماه از کشته شدن این استاد دانشگاه هیچ گونه رسیدگی به شکایت خانواده اش نشده است". اکنون پی گیری های خبرنگار "روز" درباره دکتر سودبخش و ترور او، پرده از ابهامات زیادی بر میدارد. دکتر عبدالرضا سودبخش ، رئیس درمانگاه عفونی بیمارستان امام خمینی و کارشناس پزشکی قانونی در بیماری های عفونی و همچنین کارشناس بیماری های عفونی در نظام پزشکی بود. براساس گزارش خبرنگار "روز" پس از انتشار اخباری درباره بدرفتاری با زندانیان و بازداشت شدگان بعد از انتخابات در زندان ها و شیوع بیماری های عفونی در بین آنها، آقای سودبخش به عنوان کارشناس و همراه با تیمی، از بازداشتگاه کهریزک و همچنین زندان رجایی شهر بازدید کرده و گزارشی درباره تجاوز به بازداشت شدگان تهیه کرده بود. براساس همین گزارش پس از انجام برخی تست ها و آزمایشات روی بازداشت شدگانی که به عفونت مجاری تناسلی و ... مبتلا بودند دکتر سودبخش صراحتا نظر داده بود که این زندانیان بر اثر تجاوز، به این عفونت ها مبتلا شده اند. گزارشی که بر نامه مهدی کروبی، دبیر کل اعتماد ملی درباره تجاوز به بازداشت شدگان در زندان ها مهر تایید میزد. این در حالی بود که از او خواسته شده بود علت عفونت ها را ، تزریق و یا بیماری مننژیت گزارش کند. از دکتر سودبخش همچنین خواسته شده بود که به عنوان کارشناس پزشکی قانونی، علت مرگ قربانیان کهریزک را ، مننژیت اعلام کند. پیش از این بهرنگ سودبخش ، فرزند دکتر سودبخش به "روز" گفته بود که " گفته بودند درباره قربانیان کهریزک رسما گواهی دهد که تشخیص اش مننژیت است. اما پدر من گفته بود باید آنها را ببیند. بعد که دیده بود گفته بود این بچه ها زیر شکنجه فوت کرده اند و مننژیت نبوده. درباره بیمارانی هم که از میان آزاد شدگان بازداشتگاه کهریزک داشت گفته بودند که اگر به آنها گواهی میدهد باید عفونت مجاری تناسلی آنها را ناشی از مننژیت بنویسد اما پدرم نپذیرفته بود". شاهدان عینی ، چهره نگاری کردند پرونده ترور دکتر عبدالرضا سودبخش در شعبه 7 دادسرای جنایی است و علیرغم اینکه شاهدان عینی در اداره آگاهی از قاتلان چهره نگاری کرده اند اما تاکنون با گذشت بیش از یازده ماه از ترور، هیچ مظنونی بازداشت نشده است. به گفته شاهدان عینی، دو موتور سوار دو ترکه و یک ماشین تاکسی پس از خروج دکتر سودبخش از مطب اش ، راه را بر او بسته و اقدام به ترور او کرده اند. موتور سواران ماسک یا کلاه کاسکت نداشتند و لذا شاهدان عینی موفق به چهره نگاری آنها شده اند هرچند که به این چهره نگاری از سوی دادسرا و وزارت اطلاعات هیچ توجهی تاکنون نشده است. روز پنج شنبه فرزند آقا سودبخش به "روز" گفته بود که به آنها گفته شده دوربین های بلوار کشاورز در ان ساعت از کار افتاده بودند. او افزوده بود: ب رادرم یک نفر را پیدا کرده بود که همان ساعت در همان محل جریمه شده بود؛بعد از آقایان پرسیده بود چطور دوربین ها شماره ماشین این فرد را ثبت و بعد او را جریمه کرده اند اما چهره قاتل ثبت نشده؟ هیچ جوابی ندادند و باز گفتند دوربین ها آن موقع کار نمیکرده. گزارش خبرنگار "روز" حاکیست فیلم های دوربین های مدار بسته داروخانه و مطب و همچنین دوربین هایی که بعد از اعتراضات مردمی به انتخابات مخدوش سال 88 و برای شناسایی معترضان، در محل کار گذاشته بود بود، توسط ماموران امنیتی ضبط شده اما تاکنون درباره محتوای این فیلم ها و اینکه قاتلان در این فیلم ها شناسایی شده اند یا نه هیچ گونه توضیحی به خانواده اقای سودبخش ارائه نشده است. اما به گفته شاهدان عینی دکتر سودبخش در لحظه سوار شدن به ماشین شخصی خود به قتل رسیده: " قبل از باز کردن درب ؛ در زمانی که یک تاکسی در فاصله ای بسیار کم در موازات ماشین قرار گرفته و راه فرار بر او را بسته بود و دو موتورسوار شامل چهار نفر , دو نفر در جلو خودرو و دو نفر در عقب خودرو اقدام به شلیک کرده اند که شلیک موتور جلویی خودرو به درب خودرو دکتر سودبخش برخورد کرده و شلیک موتور عقبی به بدن او اصابت کرده است". مرمی های گلوله ناپدید شدند این گزارش حاکی است پس از انتقال دکتر سودبخش به پزشکی قانونی تمام وسایل شخصی او و از جمله حلقه ازدواجش ناپدید شده و هیچ یک از این وسایل به خانواده او بازپس داده نشده است. همچنین مرمی های هر دو گلوله که امکان شناسایی نوع اسلحه را میداد ناپدید شده اند. تهدید خانواده دکتر سودبخش گزارش خبرنگار "روز" حاکی از این است که خانواده دکتر سودبخش از سوی ماموران امنیتی برای عدم انجام هر گونه مصاحبه و اطلاع رسانی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند و ماموران وزارت اطلاعات با حضور در منزل آنها تهدید کرده اند که در صورت هر گونه مصاحبه ای ، جسد بدون وجود اعضاء خانواده دفن شده و قطعه و محل آن بعدا اعلام خواهد شد. جسد دکتر سودبخش سوم مهرماه به خانواده او تحویل داده شده و در میان تدابیر امنیتی و تنها در حضور اعضای خانواده به خاک سپرده شده است. دکتر عبدالرضا سودبخش در دی ماه سال 1328 در بندرانزلی متولد شد. در سال 1346 دوران دبیرستان را با موفقیت به پایان رساند و در همان سال تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد و در سال 1354 فارغ‌التحصیل شد. وی در سال 1369 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته عفونی از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گردیده و از آن پس به عنوان عضو هيات علمي و استاديار گروه عفوني در بخش عفوني بيمارستان امام خميني مشغول به كار شد. وي سپس موفق به اخذ درجه دانشياري نيز گردید. برخی از سمت­هاي اجرایي دکتر عبدالرضا سودبخش عبارت بود از دانشیار گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ریاست درمانگاه عفونی مجتمع درمانی بیمارستان امام خمینی، رئیس کمیته کنترل عفونت درمانگاهی و اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، رئیس کمیته کنترل عفونت بیمارستان آتیه ، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور، عضو هیات مدیره انجمن متخصصین بیماریهای عفونی و گرمسیری ایران، عضو کمیته ارتقاء و گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو کمیته مورتالیته بیمارستان امام خمینی، عضو کمیته پژوهش بخش عفونی، عضو کمیته امتحانات ورودی دستیاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، عضو کمیته کشوری سل، عضو کمیته کشوری مالاریا، عضو کمیته کشوری هاری و عضو کمیته کشوری ایدز وزارت بهداشت و درمان، متخصص بیماریهای عفونی، کارشناس دادگاههای پزشکی قانونی و کارشناس نظام پزشکی کشور، عضو کمیته پزشکی مهندسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی. علاوه بر مسئولیتهای فوق الذکر، دکتر سودبخش با بیمارستانهای آتیه، مصطفی خمینی، آزادی، و ایرانمهر نیز همکاری نزدیک داشته است. از او صدها مقاله و کتاب بر جای مانده و علاوه بر آن وی در کنفرانسها و همایشهای پزشکی بیش از 30 کشور جهان نتایج تحقیقات خود را در زمینه بیماریهای عفونی ارائه نموده است. تصویری از شبیه سازی صحنه ترور که توسط شاهدان عینی ارائه شده در ذیل دیده می شود.

اسناد تازه ای از قتل پزشک پرونده کهریزک
شاهدان عینی چهره قاتلان را چهره نگاری کرده اند



روز آنلای، فرشته قاضی : پرونده دکتر عبدالرضا سودبخش در شعبه هفت بازپرسی مجتمع جنایی شماره 27 قوه قضاییه  تهران، زیر نظر قاضی شهریاری است و علیرغم چهره نگاری قاتلان این پزشک متخصص، توسط شاهدان عینی ، تاکنون هیچ مظنونی بازداشت نشده است.
قاضی شهریاری، قاضی پرونده های ترور دکتر مسعود علیمحمدی و دکتر سرابی، دو استاد دانشگاه دیگر که سال گذشته ترور شدند نیز است.
دکتر عبدالرضا سودبخش، پزشک متخصص بیماری های عفونی است که 30 شهریور سال گذشته در مقابل مطب خود ترور شد.
بهرنگ سودبخش، فرزند اقای سودبخش پیش از این به "روز"گفته بود که "این استاد دانشگاه را چون حاضر به گواهی دروغ درباره بازداشت شدگان کهریزک نشده بود ترور کردند".
به گفته او "از پدرش خواسته بودند بنویسد قربانیان کهریزک بر اثر بیماری مننژیت فوت کرده اند. اما او حاضر نشد دروغ بگوید و کشته شد؛اکنون هم با گذشت نزدیک 11 ماه از کشته شدن این استاد دانشگاه هیچ گونه رسیدگی به شکایت خانواده اش نشده است".
اکنون پی گیری های خبرنگار "روز" درباره دکتر سودبخش و ترور او، پرده از ابهامات زیادی بر میدارد.
دکتر عبدالرضا سودبخش ، رئیس درمانگاه عفونی بیمارستان امام خمینی و کارشناس پزشکی قانونی در بیماری های عفونی و همچنین کارشناس بیماری های عفونی در نظام پزشکی بود.
براساس گزارش خبرنگار "روز" پس از انتشار اخباری درباره بدرفتاری با زندانیان و بازداشت شدگان بعد از انتخابات در زندان ها و شیوع بیماری های عفونی در بین آنها، آقای سودبخش به عنوان کارشناس و همراه با تیمی، از بازداشتگاه کهریزک و همچنین زندان رجایی شهر بازدید کرده و گزارشی درباره تجاوز به بازداشت شدگان تهیه کرده بود.
براساس همین گزارش پس از انجام برخی تست ها و آزمایشات روی بازداشت شدگانی که به عفونت مجاری تناسلی و ... مبتلا بودند دکتر سودبخش صراحتا نظر داده بود که این زندانیان بر اثر تجاوز، به این عفونت ها مبتلا شده اند. گزارشی که بر نامه مهدی کروبی، دبیر کل اعتماد ملی درباره تجاوز به بازداشت شدگان در زندان ها مهر تایید میزد.
این در حالی بود که از او خواسته شده بود علت عفونت ها را ، تزریق و یا بیماری مننژیت گزارش کند. از دکتر سودبخش همچنین خواسته شده بود که به عنوان کارشناس پزشکی قانونی، علت مرگ قربانیان کهریزک را ، مننژیت اعلام کند.
پیش از این بهرنگ سودبخش ، فرزند دکتر سودبخش به "روز" گفته بود که " گفته بودند  درباره قربانیان کهریزک رسما گواهی دهد که تشخیص اش مننژیت است. اما پدر من گفته بود باید آنها را ببیند. بعد که دیده بود گفته بود این بچه ها زیر شکنجه فوت کرده اند و مننژیت نبوده. درباره بیمارانی هم که از میان آزاد شدگان بازداشتگاه کهریزک داشت گفته بودند که اگر به آنها گواهی میدهد باید عفونت مجاری تناسلی آنها را ناشی از مننژیت بنویسد اما پدرم نپذیرفته بود".
شاهدان عینی ، چهره نگاری کردند
پرونده ترور دکتر عبدالرضا سودبخش در شعبه 7  دادسرای جنایی است و علیرغم اینکه شاهدان عینی در اداره آگاهی از قاتلان چهره نگاری کرده اند اما تاکنون با گذشت بیش از یازده ماه از ترور، هیچ مظنونی بازداشت نشده است.
به گفته شاهدان عینی، دو موتور سوار دو ترکه و یک ماشین تاکسی پس از خروج دکتر سودبخش از مطب اش ، راه را بر او بسته و اقدام به ترور او کرده اند.
موتور سواران ماسک یا کلاه کاسکت نداشتند و لذا شاهدان عینی موفق به چهره نگاری آنها شده اند هرچند که به این چهره نگاری از سوی دادسرا و وزارت اطلاعات هیچ توجهی تاکنون نشده است.
روز پنج شنبه فرزند آقا سودبخش به "روز" گفته بود که به آنها گفته شده دوربین های بلوار کشاورز در ان ساعت از کار افتاده بودند.
او افزوده بود: ب رادرم یک نفر را پیدا کرده بود که همان ساعت در همان محل جریمه شده بود؛بعد از آقایان پرسیده بود  چطور دوربین ها شماره ماشین این فرد را ثبت و بعد او را جریمه کرده اند اما چهره قاتل ثبت نشده؟ هیچ جوابی ندادند و باز گفتند دوربین ها آن موقع کار نمیکرده.
گزارش خبرنگار "روز" حاکیست فیلم های دوربین های مدار بسته داروخانه و مطب و همچنین دوربین هایی که بعد از اعتراضات مردمی به انتخابات مخدوش سال 88 و برای شناسایی معترضان، در محل کار گذاشته بود بود، توسط ماموران امنیتی ضبط شده اما تاکنون درباره محتوای این فیلم ها و اینکه قاتلان در این فیلم ها شناسایی شده اند یا نه هیچ گونه توضیحی به خانواده اقای سودبخش ارائه نشده است.
اما به گفته شاهدان عینی دکتر سودبخش در لحظه سوار شدن به ماشین شخصی خود به قتل رسیده: " قبل از باز کردن درب ؛ در زمانی که یک تاکسی در فاصله ای بسیار کم در موازات ماشین قرار گرفته و راه فرار بر او را بسته بود و دو موتورسوار شامل چهار نفر , دو نفر در جلو خودرو و دو نفر در عقب خودرو اقدام به شلیک  کرده اند که شلیک موتور جلویی خودرو به درب خودرو دکتر سودبخش برخورد کرده و شلیک موتور عقبی به بدن او اصابت کرده است".
مرمی های گلوله ناپدید شدند
این گزارش حاکی است پس از انتقال دکتر سودبخش به پزشکی قانونی تمام وسایل شخصی او و از جمله حلقه ازدواجش ناپدید شده و هیچ یک از این وسایل به خانواده او بازپس داده نشده است.
همچنین مرمی های هر دو گلوله که امکان شناسایی نوع اسلحه را میداد ناپدید شده اند.
تهدید خانواده دکتر سودبخش
گزارش خبرنگار "روز" حاکی از این است که خانواده دکتر سودبخش از سوی ماموران امنیتی برای عدم انجام هر گونه مصاحبه و اطلاع رسانی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند و ماموران وزارت اطلاعات با حضور در منزل آنها تهدید کرده اند که در صورت هر گونه مصاحبه ای ، جسد بدون وجود اعضاء خانواده دفن شده و قطعه و محل آن بعدا اعلام خواهد شد.
جسد دکتر سودبخش سوم مهرماه به خانواده او تحویل داده شده و در میان تدابیر امنیتی و تنها در حضور اعضای خانواده به خاک سپرده شده است.
دکتر عبدالرضا سودبخش در دی ماه سال 1328 در بندرانزلی متولد شد. در سال 1346 دوران دبیرستان را با موفقیت به پایان رساند و در همان سال تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد و در سال 1354 فارغ‌التحصیل شد. وی در سال 1369 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته عفونی از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گردیده و از آن پس به عنوان عضو هيات علمي و استاديار گروه عفوني در بخش عفوني بيمارستان امام خميني مشغول به كار شد. وي سپس موفق به اخذ درجه دانشياري نيز گردید.
برخی از سمت­هاي اجرایي دکتر عبدالرضا سودبخش عبارت بود از دانشیار گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ریاست درمانگاه عفونی مجتمع درمانی بیمارستان امام خمینی، رئیس کمیته کنترل عفونت درمانگاهی و اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، رئیس کمیته کنترل عفونت بیمارستان آتیه ، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور، عضو هیات مدیره انجمن متخصصین بیماریهای عفونی و گرمسیری ایران، عضو کمیته ارتقاء و گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو کمیته مورتالیته بیمارستان امام خمینی، عضو کمیته پژوهش بخش عفونی، عضو کمیته امتحانات ورودی دستیاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، عضو کمیته کشوری سل، عضو کمیته کشوری مالاریا، عضو کمیته کشوری هاری و عضو کمیته کشوری ایدز وزارت بهداشت و درمان،  متخصص بیماریهای عفونی، کارشناس دادگاههای پزشکی قانونی و کارشناس نظام پزشکی کشور، عضو کمیته پزشکی مهندسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی.
علاوه بر مسئولیتهای فوق الذکر، دکتر سودبخش با بیمارستانهای آتیه، مصطفی خمینی، آزادی، و ایرانمهر نیز همکاری نزدیک داشته است. از او صدها مقاله و کتاب بر جای مانده و علاوه بر آن وی در کنفرانسها و همایشهای پزشکی بیش از 30 کشور جهان نتایج تحقیقات خود را در زمینه بیماریهای عفونی ارائه نموده است.
تصویری از شبیه سازی صحنه ترور که توسط شاهدان عینی ارائه شده در ذیل دیده می شود.

کاریکاتور



رهبران ایران و سوریه مرزی برای حفظ قدرت ندارند حمله مجدد نیروهای ارتش سوریه به مساجد + فیلم این فیلم متعلق به حمله اول نیروهای سوریه به یک مسجد میباشد 11 آگوست 2011 شیعه آنلاین : اخبار رسیده از سوریه حاكی از آن است كه نیروهای امنیتی و ارتش سوریه روز گذشته برای دومین بار به تعدادی از مساجد در شهرهای مختلف این كشور حمله كردند. در همین راستا كمیته هماهنگی اعتراضات سوریه ضمن تأیید این خبر، اعلام كرد: در یكی از حملات ارتش سوریه، مسجدی در روستای "حرستا" در حومه دمشق به شدت آسیب دید. در این حمله یك نفر جان باخت و چندین تن دیگر نیز زخمی شدند. این كمیته افزود: مسجد "الرفاعی" در منطقه "كفر سوسه" در حومه دمشق نیز توسط نیروهای ارتش سوریه مورد حمله قرار گرفت و در آن حمله نیز یك نفر كشته و چندین تن دیگر زخمی شدند. مسجد دیگر مورد حمله قرار گرفته مسجد "العزیز" بود كه در منطقه "المیدان" در شهر دمشق قرار دارد. كمیته هماهنگی اعتراضات سوریه همچنین افزود: چهارمین مسجد حمله شده مسجد "مصعب بن عمیر" نام دارد. نمازگزاران این مسجد در حیاط آن مورد حمله قرار گرفتند. پنجمین مسجد، "عثمان بن عفان" در منطقه "دیر الزور" بود. در همین حال مسئولان دولتی سوریه مدعی شدند كه شورشیان مسجد را محلی برای پنهان شدن انتخاب می كنند از همین رو نیروهای ارتش سوریه كه به دنبال بازداشت این شورشیان هستند، گاهی به طور ناخواسته به این مساجد حمله می كنند. گفتنی است هفته گذشته نیز نیروهای امنیتی و ارتش سوریه با استفاده از خمپاره به مسجدی دیگر در منطقه "دیر الزور" حمله كرده بودند. [تاريخ مطلب: ششم شهريور ۱۳۹۰ برابر با بيست و هشتم اوت ۲۰۱۱]


رهبران ایران و سوریه مرزی برای حفظ قدرت ندارند
حمله مجدد نیروهای ارتش سوریه به مساجد + فیلم

این فیلم متعلق به حمله اول نیروهای سوریه به یک مسجد میباشد 11 آگوست 2011

شیعه آنلاین : اخبار رسیده از سوریه حاكی از آن است كه نیروهای امنیتی و ارتش سوریه روز گذشته برای دومین بار به تعدادی از مساجد در شهرهای مختلف این كشور حمله كردند. در همین راستا كمیته هماهنگی اعتراضات سوریه ضمن تأیید این خبر، اعلام كرد: در یكی از حملات ارتش سوریه، مسجدی در روستای "حرستا" در حومه دمشق به شدت آسیب دید. در این حمله یك نفر جان باخت و چندین تن دیگر نیز زخمی شدند.
این كمیته افزود: مسجد "الرفاعی" در منطقه "كفر سوسه" در حومه دمشق نیز توسط نیروهای ارتش سوریه مورد حمله قرار گرفت و در آن حمله نیز یك نفر كشته و چندین تن دیگر زخمی شدند. مسجد دیگر مورد حمله قرار گرفته مسجد "العزیز" بود كه در منطقه "المیدان" در شهر دمشق قرار دارد.
كمیته هماهنگی اعتراضات سوریه همچنین افزود: چهارمین مسجد حمله شده مسجد "مصعب بن عمیر" نام دارد. نمازگزاران این مسجد در حیاط آن مورد حمله قرار گرفتند. پنجمین مسجد، "عثمان بن عفان" در منطقه "دیر الزور" بود.
در همین حال مسئولان دولتی سوریه مدعی شدند كه شورشیان مسجد را محلی برای پنهان شدن انتخاب می كنند از همین رو نیروهای ارتش سوریه كه به دنبال بازداشت این شورشیان هستند، گاهی به طور ناخواسته به این مساجد حمله می كنند.
گفتنی است هفته گذشته نیز نیروهای امنیتی و ارتش سوریه با استفاده از خمپاره به مسجدی دیگر در منطقه "دیر الزور" حمله كرده بودند.
[تاريخ مطلب: ششم شهريور ۱۳۹۰ برابر با بيست و هشتم اوت ۲۰۱۱]

جمعی از فعالان نو اندیش مذهبی ،مراسمی را به مناسبت ماه رمضان در ایالت مریلند واقع در شمال شرق ایالات متحده برگزار کردند . این مراسم با پیام آیت الله اسدالله بیات زنجانی روحانی ارشد شیعه و سیاست‌مدار ایرانی آغاز شد و با سخنرانی عبدالعلی بازرگان نواندیش دینی ادامه یافت. آیت الله بیات در پیامی تصویری از تهران ،گفت :ماه رمضان ،ماه اصلاح اشتباهات و رفع غفلت است . وی با اشاره بر اینکه متاسفانه امروز افرادی از جوامع مسلمین به ناحق محبوس هستند با ذکر دعا از خداوند خواست تا همه گرفتاران و اسرای بی گناه را آزاد کند. این مدرس حوزه علمیه با تاکید بر نقش دعا در زندگی ادامه داد :دعا مغز عبادت است پس باید برای همدلی در سراسر عالم و برای رفع مشکلات اجتماعی سیاسی بسیار دعا کرد . در ادامه این مراسم مهندس عبدالعلی بازرگان، قرآن پژوه و نو اندیش دینی به سخنرانی در خصوص رمضان کریم و کرامت های اخلاقی این ماه پرداخت . وی با اشاره به این که از دید ایرانی ها رمضان ماه مبارک است ولی بسیاری از مسلمانان آن را ماه کریم می نامند گفت :مبارک بودن آن دلالت بر دوام نعمت های دنیوی و اخروی این ماه دارد .اما به کرامت این ماه کمتر توجه شده است . بازرگان با طرح این سوال که چرا صفت "کریم " را برای این ماه بر گزیده اند گفت:به نظر می رسد تا اصل کرامت و صفت " کریم " را که از نام های نیکوی الهی است نشاسیم رمضان کریم را نشناخته ایم . وی سپس با این بهانه به سراغ نام "کریم" از نام های الهی رفت و گفت : در برداشت انسانی کریم بیانگر بخشندگی گناه یا بخشندگی و سر پرستی سخاوتمندانه خداست ،اما در قرآن ابعاد گسترده تری از این کلمه وجود دارد . این قرآن پژوه با اشاره به این که مشتقات کلمه کرم جمعا 47 بار در قرآن تکرار شده است که 5 مورد آن مشخصا به پروردگار نسبت داده شده است گفت :در تمامی این 5 مورد کریم بودن خدا از مختصات "ربوبیت" نه "الوهیت" خدا ناشی شده است . وی ادامه داد : ربوبیت ، همان سروری و مدیریت و ریاست است .یعنی رئیس و صاحب اختیار شما کریم است . به اعتقاد این نو اندیش دینی ، قرآن نام های نیکوی پروردگار ( در ارتباط با آفریده ها ) را به دو دسته کمی و کیفی تقسیم کرده است . وی در توضیح این دسته بندی قرآنی گفت : یعنی آنچه به "کیفیت " و ابعاد و اندازه های آیات و آفریده ها ارتباط پیدا می کند و آنچه به " کیفیت" آفرینش و زندگی آنان ،مفسران این دو دسته را با استناد به آیاتی از سوره " رحمن"، صفات "جلالیه " نامیده اند . بازرگان ادامه داد : صفت جلالیه دلالت بر جلالیت می کند همچون عظمت ،جبروت و ....و صفات جمالیه نشانگر زیبائی رفتار و لطف و عنایت است همچون مغفرت ، موهبت ، علم و... که همه صفات جمالیه را می توان در قالب کلمه کریم گنجاند . این نو اندیش دینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی نشانه های کریم بودن خدا نسبت به انسان گفت :تعلیم کاربرد قلم برای آگاه سازی آدمی به مجهولات جهان ،آفرینش و ترکیب اندام انسان و تسلط بخشیدن آدمی به طبیعت ،روزی رسانی نیکو و برتری دادن او بر بسیاری از آفریدگان از دلایلی است بیانگر کریم بودن خداوند است. وی همچنین با اشاره بر ابعاد جهان شمول بودن کرامت خداوند گفت :کریم یعنی بی نهایت و آثار این صفت را در همه آفریده های خداوند می توان دید . این قرآن پژوه در ادامه بر موصوفات کرامت در قرآن تاکید کرد و افزود :چون خداوند کریم است ،نظام هستی و گردش امور هستی نیز بر محور کرامت یعنی احترام و منزلت قائل شدن برای آفریده ها قرار دارد . وی گفت :همچنین فرشتگان نیز در این نظام و سیستمی که مبتنی بر کرامت است خدمتگزار خلق خدا خواهند بود از این رو "کراما کاتبین" خوانده می شوند . بازرگان بهشت ،قرآن ،پیامبر و طبیعت را نیز از دیگر نشانه های کرامت خدا نامید . وی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به این که به رنگ اخلاق خدائی در بیاییم گفت :کسانی که اهل دعا و مناجات هستند و بخصوص با دعاهای صحیفه سجادیه آشنایی دارند می دانند که یکی از زیباترین بخش های این کتاب دعای بیست و یکم موسوم به "دعای مکارم الاخلاق "، جامع عالی ترین جلوه های رفتار کریمانه است . وی با اشاره به آیه لقد کرمنا بنی آدم تصریح کرد که خداوند کرامت را برای همه انسان ها مستقل از عقیده و عملکرد قائل شده است. برای وی فرق نمی کند آدمی نیکوکار است یا گنهکار ، تا زمانی که وی فرصت زندگی دارد در قاموس الهی برخوردار از کرامت است. پروردگار کرامت انسان را مشروط به عقیده خاصی نکرده است و دامن کرم وی حتی مشمول دشمنان خدا نیز می گردد. ایشان متذکر شدند بینش برخی از نیرو های مذهبی که کرامت و حقوق را تنها برای همکیشان و مدافعان عقدیتی خود می خواهند و افراد خارج از دایره اعتقادات شان را واجد هیچ حق و حرمتی نمی دانند مغایر با کلام و پیام خداوند در قران است این قرآن پژوه ادامه داد : حال که کریم بودن از صفات خدا، رسالت پیامبر و دعای اهل بیت است مسلمانان نیز باید چنین صفتی را در خود پرورش دهند . وی گفت:در هر حال بحران عظیمی که جامعه امروز ایران را در بر گرفته ،بیش و پیش از بحران گسترده سیاسی و اقتصادی، بحران اخلاقی و اجتماعی است که تا این بحران سامان نیابد و به حکم قرآن نفسیات یک ملت تغییر نکند ،سرنوشت آن تغییری نخواهد کرد . بازرگان افزود :هر چند استبداد دینی و ارتجاع مذهبی ،نقش عمده ای در دامن زدن به بحران اخلاقی و گریز مردم از دین و ایمان داشته است ،اما هم دولتمردان و سرکوبگران جزئی از ملتند و هر دولت و حاکمیتی کم و بیش نمایانگر متوسط همان ملت و هم اصلاح حاکمان جز با صبر و مقاومت مردم و رشد اخلاقی و شخصیتی آنان ممکن نیست . این جلسه که با مراسم دعا و افطار همراه بود با قرائت دکلمه و خواندن دعای جوشن کبیر خاتمه یافت .


جمعی از فعالان نو اندیش مذهبی ،مراسمی را به مناسبت ماه رمضان در ایالت مریلند واقع در شمال  شرق ایالات متحده برگزار کردند . این مراسم با پیام آیت الله  اسدالله بیات زنجانی روحانی ارشد شیعه و سیاست‌مدار ایرانی آغاز شد و با سخنرانی عبدالعلی بازرگان نواندیش دینی ادامه یافت.
آیت الله بیات در پیامی تصویری از تهران ،گفت :ماه رمضان ،ماه اصلاح اشتباهات و رفع غفلت است .
وی  با اشاره بر اینکه متاسفانه امروز افرادی از جوامع مسلمین به ناحق محبوس هستند با ذکر دعا از خداوند خواست تا همه گرفتاران و اسرای بی گناه را آزاد کند.
این مدرس حوزه علمیه با تاکید بر نقش دعا در زندگی ادامه داد :دعا مغز عبادت است پس باید برای همدلی در سراسر عالم و برای رفع مشکلات اجتماعی سیاسی بسیار دعا کرد .
در ادامه این مراسم مهندس عبدالعلی بازرگان، قرآن پژوه و نو اندیش دینی به سخنرانی در خصوص رمضان کریم و کرامت های اخلاقی این ماه پرداخت .
وی با اشاره به این که از دید  ایرانی ها  رمضان ماه مبارک است ولی بسیاری از مسلمانان آن را ماه کریم می نامند گفت :مبارک بودن آن دلالت بر دوام نعمت های دنیوی و اخروی این ماه دارد .اما به کرامت این ماه کمتر توجه شده است .
بازرگان با طرح این سوال که چرا صفت "کریم " را برای این ماه بر گزیده اند گفت:به نظر می رسد تا اصل کرامت و صفت " کریم " را که از نام های نیکوی الهی است نشاسیم رمضان کریم را نشناخته ایم .
وی سپس با این بهانه به سراغ نام "کریم" از نام های الهی رفت و گفت : در برداشت انسانی کریم بیانگر بخشندگی گناه یا بخشندگی و سر پرستی سخاوتمندانه خداست ،اما در قرآن ابعاد گسترده تری از این کلمه وجود دارد .
این قرآن پژوه با اشاره به این که مشتقات کلمه کرم جمعا 47 بار در قرآن تکرار شده است که 5 مورد آن مشخصا به پروردگار نسبت داده شده است گفت :در تمامی این 5 مورد کریم بودن خدا از مختصات "ربوبیت" نه "الوهیت" خدا ناشی شده است .
وی ادامه داد : ربوبیت ، همان سروری و مدیریت و ریاست است .یعنی رئیس و  صاحب اختیار شما کریم است .
به اعتقاد این نو اندیش دینی ، قرآن نام های نیکوی پروردگار ( در ارتباط با آفریده ها ) را به دو دسته کمی و کیفی تقسیم کرده است .
وی در توضیح این دسته بندی قرآنی گفت : یعنی آنچه به "کیفیت " و ابعاد و اندازه های آیات و آفریده ها ارتباط پیدا می کند و آنچه به " کیفیت" آفرینش و زندگی آنان ،مفسران این دو دسته را با استناد به آیاتی از سوره " رحمن"، صفات "جلالیه " نامیده اند .
بازرگان ادامه داد : صفت جلالیه دلالت بر جلالیت می کند همچون عظمت ،جبروت و ....و صفات جمالیه نشانگر زیبائی رفتار و لطف و عنایت است همچون مغفرت ، موهبت ، علم و... که همه صفات جمالیه را می توان در قالب کلمه کریم گنجاند .
این نو اندیش دینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی نشانه های کریم بودن خدا نسبت به انسان گفت :تعلیم کاربرد قلم برای آگاه سازی آدمی به مجهولات جهان ،آفرینش و ترکیب اندام انسان و تسلط بخشیدن آدمی به طبیعت ،روزی رسانی نیکو و برتری دادن او بر بسیاری از آفریدگان از دلایلی است بیانگر کریم بودن خداوند است.
وی همچنین با اشاره بر ابعاد جهان شمول بودن کرامت خداوند گفت :کریم یعنی بی نهایت و آثار این صفت را در همه آفریده های خداوند می توان دید .
این قرآن پژوه در ادامه بر موصوفات کرامت در قرآن تاکید کرد و افزود :چون خداوند کریم است ،نظام هستی و گردش امور هستی نیز بر محور کرامت یعنی احترام و منزلت قائل شدن برای آفریده ها قرار دارد .
وی گفت :همچنین فرشتگان نیز در این نظام و سیستمی که مبتنی بر کرامت است خدمتگزار خلق خدا خواهند بود از این  رو "کراما کاتبین" خوانده می شوند .
بازرگان بهشت ،قرآن ،پیامبر و طبیعت  را نیز از دیگر نشانه های کرامت خدا نامید .
وی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به این که به رنگ اخلاق خدائی در بیاییم گفت :کسانی که اهل دعا و مناجات هستند و بخصوص با دعاهای صحیفه سجادیه آشنایی دارند می دانند که یکی از زیباترین بخش های این کتاب دعای بیست و یکم موسوم به "دعای مکارم الاخلاق "، جامع عالی ترین جلوه های رفتار کریمانه است .
وی با اشاره به آیه لقد کرمنا بنی آدم تصریح کرد که خداوند کرامت را برای همه انسان ها مستقل از عقیده و عملکرد قائل شده است. برای وی فرق نمی کند آدمی  نیکوکار است یا گنهکار ، تا زمانی که وی فرصت زندگی دارد در قاموس الهی برخوردار از کرامت است. پروردگار کرامت انسان را مشروط به عقیده خاصی نکرده است و دامن کرم وی حتی مشمول دشمنان خدا نیز می گردد.
ایشان متذکر شدند بینش برخی از نیرو های مذهبی که کرامت و حقوق را تنها برای همکیشان و مدافعان عقدیتی خود می خواهند و افراد خارج از دایره اعتقادات شان را واجد هیچ حق و حرمتی نمی دانند  مغایر با کلام و پیام خداوند در قران است
این قرآن پژوه ادامه داد : حال که کریم بودن از صفات خدا، رسالت پیامبر و دعای اهل بیت است مسلمانان نیز باید چنین صفتی را در خود پرورش دهند .
وی گفت:در هر حال بحران عظیمی که جامعه امروز ایران را در بر گرفته ،بیش و پیش از بحران گسترده سیاسی و اقتصادی، بحران اخلاقی و اجتماعی است که تا این بحران سامان نیابد و به حکم قرآن نفسیات یک ملت تغییر نکند ،سرنوشت آن تغییری نخواهد کرد .
بازرگان افزود :هر چند استبداد دینی و ارتجاع مذهبی ،نقش عمده ای در دامن زدن به بحران اخلاقی و گریز مردم از دین و ایمان داشته است ،اما هم دولتمردان و سرکوبگران جزئی از ملتند و هر دولت و حاکمیتی کم و بیش نمایانگر متوسط همان ملت و هم اصلاح حاکمان جز با صبر و مقاومت مردم و رشد اخلاقی و شخصیتی آنان ممکن نیست .
این جلسه که با مراسم دعا و افطار همراه بود با قرائت دکلمه و خواندن دعای جوشن کبیر خاتمه یافت .

دیپلماسی ناهمگون پیرامون آینده بشار اسد


سه روز پس از آن که رئیس دولت مستقر در اظهاراتی غیرهمسو با مواضع رهبر جمهوری اسلامی از دولت سوریه خواست تا دست به اصلاحات بزند، وزیر خارجه به انتقاد شدید از دخالت دیگر کشورها در خصوص مسائل سوریه دست زد و آن را "وقیحانه" توصیف کرد.
علی اکبر صالحی؛ روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری مهر در انتقاد از مواضع کشورهای غربی نسبت به تحولات سوریه، به ویژه به ایالات متحده، اشاره و درخواست کاخ سفید برای کناره گیری بشار اسد را "وقیحانه" توصیف کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در دفاع از مهمترین متحد جمهوری اسلامی در منطقه، سوریه را کشوری "مستقل" نامید و افزود: "کنوانسیون های بین المللی میثاق های بین المللی اجازه نمی دهند که مقامات کشوری مداخله جویانه درباره کشور دیگری موضع گیری کنند از یک طرف اینها می گویند نباید در امور داخلی کشورها دخالت کرد."
این اظهارات در حالی مطرح می شود که مقامات جمهوری اسلامی در جربان "بهار عربی" که تاکنون منجر به سرنگونی سه دیکتاتور در تونس و مصر شده و سقوط قذافی رهبر لیبی هم نزدیک است، در بی تحرک ترین و سردرگم ترین دیپلوماسی های منطقه، گاه گاهی از خیزش مردمی این کشورها، با عنوان های ساختگی "انقلاب اسلامی" و "شکست آمریکا" حمایت کرده اند. آن ها همچنین از چند ماه قبل در تبلیغات خود کار حکومت های پادشاهی منطقه – به ویژه سعودی و بحرین را – تمام شده خوانده و خواستار خلع سران این کشورها شدند. رسانه های حکومتی گاه سقوط مراکش و اردن را هم نزدیک دیده، اما اعتراضات جامعه جهانی به کشتار خونبار توسط دولت بشار اسد را "توطئه" خوانده اند. علی اکبر صالحی، در ادامه سیاست سنتی جمهوری اسلامی در آخرین واکنش خود علت انتقادات مقامات آمریکایی پیرامون سوریه را "تکبر و استکبار" دانست.

احمدی نژاد: سوریه دست به اصلاحات بزند
این اظهارات در حالی مطرح شد که محمود احمدی نژاد چهارشنبه گذشته در گفتگو با شبکه المنار، با اشاره به وضعیت سوریه، از دولت های منطقه توصیه کرد که "آزادي، عدالت و حق انتخاب ملت‌هاي خويش را به رسميت بشناسند و با برنامه زمان‌بندي شده در مسير تفاهم گام بردارند."
وی همچنین نخستین مقام جمهوری اسلامی است که به صراحت از دولت بشار اسد درخواست کرد تا "اصلاحات مورد نظر" را انجام دهد.
ناظران موضع گیری محمود احمدی نژاد را متفاوت با خط مشی نظام تعیین شده رهبر جمهوری اسلامی می دانند که در ماه های گذشته در هر مناسبتی بهار اعراب را "پایان کار غرب و پیروزی بزرگ اسلام" خوانده و پیراموت تحولات سیاسی سوریه نیز همچنان تحرک مردم را "انحرافی" دانسته و گفته: "جوهره بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، حرکت ضدصهیونیستی و ضد آمریکایی است اما در حوادث سوریه، دست آمریکا و اسرائیل آشکار است."
این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در ماه تیر مطرح شد، زمانی که نزدیک به 1500 تن از شهروندان سوریه توسط ارتش سوریه در خیابان های شهرهای متعدد این کشور کشته شده بودند. آماری که پس از گذشت دو ماه و ادامه حمایت های جمهوری اسلامی از بشار اسد به بیش از 2200 تن رسیده است.
گفتنی است روزنامه های دست راستی در تهران به شدت خط آیت الله خامنه را پیرامون تحولات سوریه هستند. در صف مقدم این جراید، کیهان و جوان قرار دارند. کیهان اواخر ماه گذشته با انتشار گزارشی مردم معترض به سیاست های بشار اسد را وابسته به "القاعده و تروریست" توصیف کرد که توسط ارتش سوریه شهر به شهر "پاکسازی" می شوند. در این گزارش آمده است: "ارتش سوریه دو ماه پس از سیطره گروههای نظامی سلفی بر مراکز حساس این دو شهر وارد عمل شدند و با کشتن دهها نفر از مهاجمین مسلح ابتدا بر مجاری ورودی و مراکز حساس شهر حماه سیطره پیدا کرده و تروریست ها را مهار کردند و سپس متوجه شهر شرقی دیرالزور شدند و در حال پاکسازی این استان از عناصر تروریست تحت حمایت آمریکا و عربستان هستند."
این روزنامه اول باری که چند کارشناس نسبت به سیاست حمایت چشم بسته از بشار هشدار داده بودند آنان را نوکران آمریکا و حقوق بگیران غرب خواند و نشریات مستقل را "زنجیره ای" نام داد.

سوریه کف های آب را از بین می برد
در زمانی که به گفته فعالین جهانی حقوق بشر ارتش سوریه در شهر حماه، "حمامی از خون" به راه انداخته بود، هادی محمدی به عنوان کارشناس خاورمیانه، دیدگاه خود پیرامون قتل عام شهروندان را چنین بیان کرد: "(معترضان) به سادگي همانند كف روي آب از بين رفتند و دولت سوريه نشان داد نه تنها از حقانيت و اقتدار برخوردار است بلكه توانست به خوبي انسجام خود را در درون ارتش و در درون بخش‌هاي مختلف سياسي حفظ كند."
اما در مقابل نشریات اصلاح طلب در داخل کشور می کوشند سویه دیگر تحولات سوریه را نشان دهند. برای نمونه روزنامه مردم سالاری مصاحبه با محمد علی سبحانی، ترتیب داد که در آن سفیر سابق جمهوری اسلامی در دمشق به شدت از کشتار مردم سوریه توسط رژیم بشار اسد انتقاد کرد و گفت: "بهترين راه اين است که دولت ها قبل از آنکه دير شود و انقلاب هايي بر آنها غالب شود خود به اصلاحات واقعي مبادرت ورزند."

ایران و حزب الله، تنها حامیان
اخیرا صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در انتقاد از سرکوب خشونت آمیز شهروندان سوری به مقایسه رفتار بریتانیا و سوریه در قبال اعتراضات شهروندانشان پرداخت و گفت: "مي توان عملكرد پليس و اساسا حكومت انگلستان را با ناراضيان و اغتشاش گران با عملكرد حكومت هاي بحرين يا سوريه مقايسه كرد. در حالي كه در اين كشورها حكومت با تانك و زره پوش به رويارويي با تظاهركنندگان مي رود، در انگلستان باوجود گستردگي تظاهرات و ناآرامي ها آخرين فكر حكومت آن بوده كه ارتش انگلستان را به خيابان ها آورده و مردم را هدف قرار دهد."
زیبا کلام همچنین به تازگی با انتشار مقاله ای در روزنامه آرمان، جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان را تنها حامیان دولت سوریه عنوان کرد و افزود: "اگر ایران و حزب‌الله را مستثنی نماییم صدای قوی دیگری در حمایت از دولت حاکم بر سوریه شنیده نمی‌شود. جالب است که روسیه به عنوان اهرم اصلی حمایت بین‌المللی از دمشق هم به هیچ روی از رهبران سوری دفاع نمی‌کنند بلکه همه حرفشان آن است که به سوریه زمان داده شود تا اصلاحاتی را که وعده داده‌اند اجرا کند و برای بشار اسد و ژنرال‌هایش زمان بخرد."

ورود به مرز خطر
علی خرم، نماینده پیشین جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز که در ماه خرداد با انتشار مقاله " شمشیر بر گردن بشار اسد" در سایت دیپلماسی ایرانی از شرایط خطیر این کشور در شورای امنیت سازمان ملل نوشته بود، اواخر مرداد ماه نیز در مقاله ای دیگر تاکید کرد: "بشار اسد هم راه معمر قذافی را در پیش گرفته است. به نظر می رسد که او هم همانند رهبر لیبی درک درستی از مسائل امروز جهان ندارد."
در شرایطی که دیروز وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، غرب را به نقض قوانین بین المللی در خصوص سوریه متهم کرده بود، خرم در مقاله اخیر خود دیدگاه متفاوتی را مطرح کرده بود. وی می نویسد: "یک مظهر و مصداق جنایت علیه، بشریت نقض مکرر و سیستماتیک حقوق بشر است. یعنی اگر نقض حقوق بشر در یک کشور به صورت مکرر و سیستماتیک و نه حتی به حد کشتار و بلکه در حد دستگیری، آزار و... صورت گیرد، مصداق جنایت علیه بشریت قرار می گیرد. یکی دیگر از مظاهر جنایت علیه بشریت، ژنوساید است. ژنوساید که کنوانسیون پرسابقه ای است بر این مبناست که رهبری دستور کشتار تعدادی را صادر کند. در این مورد هم در لیبی و هم در سوریه و قبلا نیز در مورد صدام این سناریو پیاده شده بود."
وی رفتار رئیس جمهور سوریه با شهروندان خود چنین توصیف می کند: "بشار اسد از دو هفته پیش با کشتار وسیعی که انجام داده است به مرز خطر وارد شده است."
اول هفته و درست یک روز بعد از روز قدس که تیتر اول روزنامه های دست راستی بود صادق زیباکلام در روزگار نوشت با توجه به ظهور تدریجی رژیم های مردمی یکی پس از دیگری در جهان عرب، تکلیف آینده اسرائیل چه میشود؟ این پرسش بالاخص در ایران خیلی پررنگ است و بیشتر پاسخ به حساب می آید، چرا که روایت حکومتی در ایران از بهار عرب متفاوت از روایت های دیگر است.
این استاد دانشگاه اشاره کرده رژیم جمهوری اسلامی ایران از پشت عینک ضخیم ایدئولوژیک به بهار جهان عرب می نگرد. در حالی که پیام اصلی و جوهره و گوهره اصلی این جنبش ها آزادیخواهی، دموکراسی، انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات، حاکمیت قانون، آزادی زندانیان سیاسی، و در یک کلام جمع کردن بساط استبداد و دیکتاتوری حاکم بر کشورهایشان است، در ایران مسوولان بیشتر دوست دارند تصور کنند این جنبش ها در اصل علیه غرب، علیه امریکا و علیه اسرائیل است.
مقاله روزگار تاکید کرده نگاه ایدئولوژیک زده و به دور از حقیقت آنقدر نزد مسئولان ایران پررنگ و همه جانبه شده که حتی سقوط معمر قذافی را هم "درسی تاریخی و علامتی گویا از زوال غرب" تفسیر کردند. انسان باورش نمی شد که مفسر تلویزیون جمهوری اسلامی در فردای سقوط معمر قذافی در روز روشن بگوید "دومینوی سقوط رژیم های دست نشانده غرب به راه افتاده، دیروز فرعون مصر بود و امروز نوبت به دیکتاتور لیبی رسیده". این دست تبلیغات دیروز و در سالروز راهپیمایی قدس به اوج خود رسید.
علی خرم دیپلومات سابق در سرمقاله آرمان با اشاره به سفر امیر قطر به گمانی زنی درباره دلایل این سفر پرداخته و به نقش قطر در معضل سوریه پرداخته و نوشته در مورد سوریه باید دید ایران چه موضوعی اتخاذ می کند نه این که چه موضوعی می تواند داشته باشد
نویسنده ابراز عقیده کرده ایران باید توجه کند که اولا مردم سوریه علیه ایران نشوند، دوم این که برکناری بشار بسیار محتمل است و چون تمام پل ها را خراب کرده و از بسیاری جهات شانسی برای وی وجود ندارد. به همین جهت ممکن است حمایت از سوریه در این شرایط خطرناک و بی معنا باشد.

همزمانی حبس کروبی با افضات یاران سابق


همزمانی حبس کروبی با افضات یاران سابق

س از گذشت سه هفته از اعتصاب بازار پارچه فروشان تهران، سرانجام روز گذشته، دیگر اصناف نیز به پارچه فروشان پیوستند و بازار تهران را به تعطیلی کشاندند. این رویداد در حالیست که هفته گذشته اعلام شده بود که پس از به توافق رسیدن سازمان مالیاتی و صنف بنکداران پارچه، اعتراض ها پایان یافته و مغازه ها بار دیگر باز خواهند شد. این اعتصاب از سه هفته قبل آغاز شده بود اما به دلیل عدم مشارکت سایر اصناف بازار تا کنون با پوشش خبری گسترده ای همراه نبود. این دومین بحران مالیاتی دولت محمود احمدی نژاد از سال 88 تا کنون است که سال گذشته با اعتراض گسترده طلا فروشان همراه بود و در نهایت نیز با عقب نشینی دولت و با وجود آنکه چندین بار بین بازاریان و عوامل امنیتی و انتظامی درگیری هایی به وقوع پیوست، پایان یافت. در دور جدید اعتراض ها اما، تا کنون هیچ عقب نشینی ای از سوی طرفین دیده نشده و اخبار مربوط به توافقات نیز بارها تکذیب شده است. گسترش دامنه اعتصاب دامنه اعتصاب و تعطیلی بازار پارچه دیروز در حالی به بخش های وسیعی از بازار گسترش یافت که پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پارچه فروشان را به "برخورد انتظامی" تهدید کرده بود. رسانه های هوادار دولت نیز دیروز به سکوت خود در این باره پایان دادند و به تهدید اعتصاب کنندگان پرداختند و از وجود "دست های پشت پرده قاچاق چیان" سخن گفتند. بر اساس این گزارش، با وجود این تهدید ها بازار تهران روز گذشته شاهد اعتصاب سراسری بود و شاهدان عینی از سر دادن شعارهایی از سوی مغازه داران در جلب حمایت دیگر صنوف و نیز استقرار گردان های ضد شورش پلیس امنیت در اطراف بازار خبر می دهند. به نوشته خبر آنلاین، با پیوستن برخی اصناف دیگر بازار تهران به پارچه‌فروشانی که از یک ماه پیش در اعتصاب هستند، دیروز اکثر بخشهای بازار تهران تعطیل شد و بازاریان تاکنون حاضر نشده‌اند کرکره مغازه‌های خود را بالا ببرند. سایت کلمه نیز درباره اعتصاب سراسری بازار تهران نوشته است: "روز گذشته در راسته های بازار تهران شعارهایی از سوی برخی مغازه داران با مضمون جلب حمایت گسترده سایر صنوف سر داده شد". بنا به گزارش روز، برخی از منابع غیر رسمی نیز به نقل از شاهدان عینی، از استقرار یگان های ضد شورش پلیس امنیت و حضور عوامل لباس شخصی در اطراف بازار خبر داده اند. حمایت موتلفه از اعتصاب اعتصاب پارچه فروشان تهران روز گذشته در حالی به بخش های گوناگون بازار سرایت کرد که مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار که به تشکیلات هیات موتلفه وابسته است نیز از اقدام اعتصابیون حمایت کرده و در گفت و گو با خبرگزاری فارس، درباره اعتصاب بازار گفته است: "مسئولان بايد به واقعيت بازار توجه كنند، وقتي طبق آمار بانك مركزي 50 درصد چك‌ها برگشت مي‌خورد و حدود 10 درصد چك‌ها نيز علاوه بر آن با گفت‌وگو و تفاهم بين طرفين يكي، دو ماه به تعويق مي‌افتد، اين علامت خوبي است كه رونقي در كسب و كار بازار نيست، بنابراين بايد واقعيت بازار را شناخت پيدا كنند، تا قوانين براساس واقعيت وضع شود". محمدرضا جعفریان افزوده است: "سازمان امور مالياتي و اصناف در واقع دو همكار به شمار مي‌روند كه قانون توسط آنها بايد اجرا شود و نمي‌توان حرف‌هاي يك طرف يعني اصناف و پارچه‌فروشان را نادیده گرفت و فقط بر اجراي خشك قانون و گرفتن ماليات 4 درصد بر ارزش افزوده تاكيد كرد". تهدید رسانه های نزدیک به دولت حمایت علنی یک تشکیلات سنتی محافظه کار از اعتصاب بازاریان، با تعجب برخی از سایت های داخلی مواجه شده است. گفتنی است در حوادث مالیات بازار طلا فروشان نیز رسانه های حامی دولت از حضور "عوامل موتلفه در پشت پرده اغتشاش بازار" خبر داده بودند و وزیر اقتصاد محمود احمدی نژاد نیز گفته بود: "اغتشاش بازار را فقط 5 نفر مدیریت می کنند". هم اکنون نیز این رسانه ها، با وجود آنکه دولت در این زمینه سکوت کرده است به تهدید و انتقاد از اعتصاب کنندگان پرداخته اند؛ در این باره رجا نیوز در گزارشی با عنوان "تكرار نگراني قاچاقچي‌ها از شفافيت؛ اين‌بار در بازار پارچه"، نوشته است: "اصل دعوا بر سر اين است كه با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، دفاتر خريد و فروش بايد شفاف شود و اين يعني راه قاچاق بسته مي‌شود. اما بسته شدن راه قاچاق آن‌هم براي بازارهايي مانند طلا و پارچه يعني مرگ سوداگري قاچاقچي‌ها. با اين حال، قاچاق در بازار پارچه از طلا نيز ريشه‌دارتر است، به‌طوري كه در مناطق مرزي شمال‌غرب كشور، حتي با الاغ و قاطر نيز از تركيه به ايران اين كار انجام مي‌شود و همين مسأله رمز مقاومت فروشندگان عمده اين بازار نسبت به روشن شدن منبع تأمين پارچه‌اشان است.پديده قاچاق پارچه تنها به ضرر خزانه كشور هم نيست، بلكه با فرار از پرداخت تعرفه واردات و رعايت نشدن استانداردهاي گمركي، عملاً بازار در تسخير پارچه‌هاي ارزان خارجي قرار مي‌گيرد و صنعت نساجي كشور به وضعيت فلج يك دهه اخير دچار مي‌شود". تاکید اتحادیه پارچه فروشان بر ادامه اعتصاب و عدم توافق غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که از حاصل شدن توافق با پارچه فروشان خبر داده بود، دیروز در واکنش به ادامه اعتصاب در بازار گفت: "اگر صنف پارچه فروش به بستن مغازه‌هايشان ادامه دهند علاوه بر جريمه ماهانه 5/2 درصدي با رفتارهاي انضباطي - انتظامي دستگاه‌هاي اجرايي روبرو مي‌شوند، هرچند كه بعيد مي‌دانم صنف محترم پارچه فروش قدم در اين مسير گذارد". در این باره اما، صادق مشایخ، رئیس اتحادیه پارچه فروشان در گفت و گو با ایلنا، ضمن تایید ادامه اعتصاب گفت: "طبق تفاهمات صورت گرفته قرار بود جرايم مالياتي بخشيده شود اما به دليل عملي نشدن اين تفاهم بازار پارچه همچنان تعطيل است. پارچه فروشان تمامي ماليات خود را به صورت توافقي تا تير ماه پرداخت كرده‌اند و هيچ گونه مشكلي در اين رابطه وجود نداشته است. مقرر شده بود كه جرايم مالياتي پارچه فروشان بخشيده شود اما تاكنون اين تفاهم عملي نشده است".


س از گذشت سه هفته از اعتصاب بازار پارچه فروشان تهران، سرانجام روز گذشته، دیگر اصناف نیز به پارچه فروشان پیوستند و بازار تهران را به تعطیلی کشاندند. این رویداد در حالیست که هفته گذشته اعلام شده بود که پس از به توافق رسیدن سازمان مالیاتی و صنف بنکداران پارچه، اعتراض ها پایان یافته و مغازه ها بار دیگر باز خواهند شد. این اعتصاب از سه هفته قبل آغاز شده بود اما به دلیل عدم مشارکت سایر اصناف بازار تا کنون با پوشش خبری گسترده ای همراه نبود.
این دومین بحران مالیاتی دولت محمود احمدی نژاد از سال 88 تا کنون است که سال گذشته با اعتراض گسترده طلا فروشان همراه بود و در نهایت نیز با عقب نشینی دولت و با وجود آنکه چندین بار بین بازاریان و عوامل امنیتی و انتظامی درگیری هایی به وقوع پیوست، پایان یافت. در دور جدید اعتراض ها اما، تا کنون هیچ عقب نشینی ای از سوی طرفین دیده نشده و اخبار مربوط به توافقات نیز بارها تکذیب شده است.

گسترش دامنه اعتصاب
 دامنه اعتصاب و تعطیلی بازار پارچه دیروز در حالی به بخش های وسیعی از بازار گسترش یافت که پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پارچه فروشان را به "برخورد انتظامی" تهدید کرده بود.
رسانه های هوادار دولت نیز دیروز به سکوت خود در این باره پایان دادند و به تهدید اعتصاب کنندگان پرداختند و از وجود "دست های پشت پرده قاچاق چیان" سخن گفتند.
بر اساس این گزارش، با وجود این تهدید ها بازار تهران روز گذشته شاهد اعتصاب سراسری بود و شاهدان عینی از سر دادن شعارهایی از سوی مغازه داران در جلب حمایت دیگر صنوف و نیز استقرار گردان های ضد شورش پلیس امنیت در اطراف بازار خبر می دهند.
به نوشته خبر آنلاین، با پیوستن برخی اصناف دیگر بازار تهران به پارچه‌فروشانی که از یک ماه پیش در اعتصاب هستند، دیروز اکثر بخشهای بازار تهران تعطیل شد و بازاریان تاکنون حاضر نشده‌اند کرکره مغازه‌های خود را بالا ببرند.
سایت کلمه نیز درباره اعتصاب سراسری بازار تهران نوشته است: "روز گذشته در راسته های بازار تهران شعارهایی از سوی برخی مغازه داران با مضمون جلب حمایت گسترده سایر صنوف سر داده شد".
بنا به گزارش روز، برخی از منابع غیر رسمی نیز به نقل از شاهدان عینی، از استقرار یگان های ضد شورش پلیس امنیت و حضور عوامل لباس شخصی در اطراف بازار خبر داده اند.

حمایت موتلفه از اعتصاب
اعتصاب پارچه فروشان تهران روز گذشته در حالی به بخش های گوناگون بازار سرایت کرد که مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار که به تشکیلات هیات موتلفه وابسته است نیز از اقدام اعتصابیون حمایت کرده و در گفت و گو با خبرگزاری فارس، درباره اعتصاب بازار گفته است: "مسئولان بايد به واقعيت بازار توجه كنند، وقتي طبق آمار بانك مركزي 50 درصد چك‌ها برگشت مي‌خورد و حدود 10 درصد چك‌ها نيز علاوه بر آن با گفت‌وگو و تفاهم بين طرفين يكي، دو ماه به تعويق مي‌افتد، اين علامت خوبي است كه رونقي در كسب و كار بازار نيست، بنابراين بايد واقعيت بازار را شناخت پيدا كنند، تا قوانين براساس واقعيت وضع شود".
محمدرضا جعفریان افزوده است: "سازمان امور مالياتي و اصناف در واقع دو همكار به شمار مي‌روند كه قانون توسط آنها بايد اجرا شود و نمي‌توان حرف‌هاي يك طرف يعني اصناف و پارچه‌فروشان را نادیده گرفت و فقط بر اجراي خشك قانون و گرفتن ماليات 4 درصد بر ارزش افزوده تاكيد كرد".

تهدید رسانه های نزدیک به دولت
حمایت علنی یک تشکیلات سنتی محافظه کار از اعتصاب بازاریان، با تعجب برخی از سایت های داخلی مواجه شده است. گفتنی است در حوادث مالیات بازار طلا فروشان نیز رسانه های حامی دولت از حضور "عوامل موتلفه در پشت پرده اغتشاش بازار" خبر داده بودند و وزیر اقتصاد محمود احمدی نژاد نیز گفته بود: "اغتشاش بازار را فقط 5 نفر مدیریت می کنند".
هم اکنون نیز این رسانه ها، با وجود آنکه دولت در این زمینه سکوت کرده است به تهدید و انتقاد از اعتصاب کنندگان پرداخته اند؛ در این باره رجا نیوز در گزارشی با عنوان "تكرار نگراني قاچاقچي‌ها از شفافيت؛ اين‌بار در بازار پارچه"، نوشته است: "اصل دعوا بر سر اين است كه با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، دفاتر خريد و فروش بايد شفاف شود و اين يعني راه قاچاق بسته مي‌شود. اما بسته شدن راه قاچاق آن‌هم براي بازارهايي مانند طلا و پارچه يعني مرگ سوداگري قاچاقچي‌ها. با اين حال، قاچاق در بازار پارچه از طلا نيز ريشه‌دارتر است، به‌طوري كه در مناطق مرزي شمال‌غرب كشور، حتي با الاغ و قاطر نيز از تركيه به ايران اين كار انجام مي‌شود و همين مسأله رمز مقاومت فروشندگان عمده اين بازار نسبت به روشن شدن منبع تأمين پارچه‌اشان است.پديده قاچاق پارچه تنها به ضرر خزانه كشور هم نيست، بلكه با فرار از پرداخت تعرفه واردات و رعايت نشدن استانداردهاي گمركي، عملاً بازار در تسخير پارچه‌هاي ارزان خارجي قرار مي‌گيرد و صنعت نساجي كشور به وضعيت فلج يك دهه اخير دچار مي‌شود".

تاکید اتحادیه پارچه فروشان بر ادامه اعتصاب و عدم توافق
غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که از حاصل شدن توافق با پارچه فروشان خبر داده بود، دیروز در واکنش به ادامه اعتصاب در بازار گفت: "اگر صنف پارچه فروش به بستن مغازه‌هايشان ادامه دهند علاوه بر جريمه ماهانه 5/2 درصدي با رفتارهاي انضباطي - انتظامي دستگاه‌هاي اجرايي روبرو مي‌شوند، هرچند كه بعيد مي‌دانم صنف محترم پارچه فروش قدم در اين مسير گذارد".
در این باره اما، صادق مشایخ، رئیس اتحادیه پارچه فروشان در گفت و گو با ایلنا، ضمن تایید ادامه اعتصاب گفت: "طبق تفاهمات صورت گرفته قرار بود جرايم مالياتي بخشيده شود اما به دليل عملي نشدن اين تفاهم بازار پارچه همچنان تعطيل است. پارچه فروشان تمامي ماليات خود را به صورت توافقي تا تير ماه پرداخت كرده‌اند و هيچ گونه مشكلي در اين رابطه وجود نداشته است. مقرر شده بود كه جرايم مالياتي پارچه فروشان بخشيده شود اما تاكنون اين تفاهم عملي نشده است".