Saturday, October 31, 2009

مرتضی الویری با سپردن وثیقه آزاد شد


از ایران خبر می‌رسد که مرتضی الویری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مهدی کروبی در کمیته پیگیری حوادث پس از انتخابات، بعد از ظهر شنبه نهم آبان از زندان آزاد شده است.
خبرگزاری مهر هم به نقل از یک مقام قضایی نوشت که آزادی آقای الویری توسط دادستانی صورت نگرفته و وی با قرار وثیقه و توسط دادگاه آزاد شده است.

مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران و از مبارزان پیش از انقلاب که در دوران مبارزات انتخاباتی اخیر در ستاد مهدی کروبی فعالیت می‌کرد، سه‌شنبه ۱۷ شهریور در منزلش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در آن زمان سایت‌های اطلاع‌رسانی نزدیک به مهدی کروبی خبر دادند که مأموران دادستانى پس از مهر و موم دفتر مهدى كروبى، به منزل آقاى الويرى رفته و پس از جستجوى كامل خانه، او را نيز با خود برده‌اند.

آقای الویری در جریان مبارزات انتخاباتی مسئولیت کمیته صیانت از آرای مهدی کروبی را بر عهده داشت و پس از آنکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی اقدام به تشکیل کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات کردند به عنوان نماینده آقای کروبی در این کمیته حضور یافت.

آقای الویری همچنین در جلسه‌ای که در نخستین روزهای پس از انتخابات میان نمایندگان نامزدها و آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد به عنوان نماینده مهدی کروبی حضور داشت.

بازداشت آقای الویری پس از آن صورت گرفت که مأموران دولتی با حکم دادستان وقت تهران، به دفتر کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان که توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی راه‌اندازی شده بود، حمله کرده و اسناد و مدارک موجود در دفتر را مصادره کردند.

ساعتی پس از بازداشت مرتضی الویری، علیرضا بهشتی، فرزند آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، پایه‌گذار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، نیز بازداشت شد، اما آقای بهشتی چند روز پس از بازداشت آزاد شد.

با این حال در هفته‌های پس از آزادی آقای بهشتی، محمدرضا مقیسه و ابراهیم امینی، دو عضو دیگر کمیته پیگیری وقایع اخیر، بازداشت شدند که به رغم آزادی آقای الویری این دو همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

عمده فعالیت کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان وقایع اخیر بر شناسایی افرادی متمرکز بود که در حوادث پس از انتخابات ناپدید شده بودند و در یکی از فهرست‌های منتشر شده توسط این کمیته نام ۷۱ نفر به عنوان کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات ذکر شده بود.

مقامات دولتی ایران تاکنون با رد این فهرست، آمار متفاوتی از کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات ذکر کرده‌اند که در تازه‌ترین اظهارات شمار کشته‌شدگان ۴۰ نفر ذکر شده است.

آمار رسمی ارائه شده از سوی مقامات قضایی همچنین حاکی است که بیش از چهار هزار نفر در جریان رخدادهای پس از انتخابات بازداشت شده‌اند که از این تعداد پرونده بیش از یک‌صد نفر در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» بررسی و برای برخی از این افراد حکم قضایی صادر شده است.

وحشت بزرگ از آینده

وحشت بزرگ از آینده
تهیه گزارش بحران
از سوی نظامی ها برای رهبر


وبلاگ سهرابستان اشاره به تهیه گزارشی تفصیلی از سوی سردار سرلشكر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد كل نیروهای مسلح خطاب به رهبری کرده است. ظاهرا این گزارش که برای رهبر تهیه شده در اختیار دیگرانی نیز قرار گرفته است. متاسفانه نویسنده این وبلاگ به جای انتشار نکات گزیده و مهم این گزارش، تفسیرهای خود بر آن گزارشی که خواننده نمی داند چیست را منتشر کرده است! به همین دلیل از مجموع نوشته وی تنها می توان به نکات زیر بعنوان نکاتی که احتمالا از متن آن گزارش استخراج شده و یا نزدیک به متن آن گزارش است را استخراج کرده ایم که می خوانید:



«دراین گزارش جنبش سبز فتنه جدی بر سر راه حکومت و تهدیدی باقوه برای امنیت ملی دانسته شده، اما سنگینی گزارش بیشتر بر بخش اقتصادی و مخاطرات ناشی از آن متمرکز است. بموجب این بخش وحشت حکومت از آن چیزی نیست که تا کنون در خیابانها اتقاق افتاده است، وحشت بزرگ، بخاطر آن چیزی است که در راه است.

از حدود دو سال پیش کشور بسمت ورشکستگی اقتصادی پیش رفته است. بموجب ارزیابی سردار رشید در این گزارش، که با نوعی خوش بینی همراه است، این ورشکستگی اقتصادی گرچه منجر به توفان هایی در داخل می شود، اما ازطرف دیگر سبب می شود تا برای مدتی دشمنان نظام تلاش برای سرنگونی نظام را معلق نموده و هر گونه اقدام نظامی محدود یا نامحدود بر علیه حکومت را تعطیل نمایند. حکومت نیز با اتخاذ آرایش مناسب خواهد توانست بر شورش های داخلی "شورش پراکنده" فائق آید.

مسدود ساختن سپرده ها و پس اندازها و نقدینگی اشخاص و شرکت های خصوصی و جیره بندی مواد غذایی اساسی و سوخت از جمله پیشنهادهائی است که دراین گزارش برای جلوگیری از ورشکستگی کامل و شورش مردم مطرح شده است.

در این گزارش تحلیل شده که اگر بتوان با اتخاذ سیاست صحیح، با قدرت های خارجی به توافق رسید، به هیچ وجه نباید از ناآرامی های داخلی نگران بود، زیرا بدون حمایت خارجی، اعتراضات داخلی به نتیجه خاصی نمی رسد.

در گزارش اشاره شده که از رهنمودهای مقام معظم در جلسات هفتگی برای تنظیم این گزارش بهره بسیار برده شده است.»

استقبال مردمی



استقبال مردمی!


پس از رجزخوانی های صدا و سیما پیرامون استقبال مردمی از احمدنژاد در سفر به مشهد، که گفته می شود با مونتاژ فیلم های گذشته پخش شده، خبرگزاری ایسنا یک گزارش تصویری از این استقبال مردمی منتشر کرد که یکی از آنها، همین عکس هوائی است که میزان واقعی استقبال را، علیرغم بسیج همه امکانات و نفرات نظامی و لباس شخصی و اصناف و... نشان میدهد.

نخبگان و رهبر

گزارش تکمیلی یک دیدار تشریفاتی
که با سخنان یک دانشجو بهم ریخت


نخستین گزارش درباره حاشیه پراهمیت دیدار رهبر با نخبگان دروفا منتشر شد و سپس گوشه هائی از این گزارش در برخی وبلاگ ها و حتی بسیار خلاصه در سایت آفتاب انتشار یافت .

آنچه را در ادامه می خوانید گزارش کامل تری است از آن دیدار و حاشیه پر اهمیت آن که یکی از حاضر در دیدار نوشته است. گزارشی که با ذکر جزئیات است. جزئیاتی که در گزارش اولیه که به پیک نت رسید و انتشار یافت وجود نداشت:





من در جلسه همایش ملی نخبگان و دیدار با خامنه ای شرکت داشتم و قصد دارم ماوقع را توضیح دهم.

تعدادی برای صحبت کردن از قبل انتخاب شده بودند و حتی صحبتها و متن سخنرانی اونها هماهنگ شده بود . این افراد یکی یکی رفتند و همان صحبتهای کلیشه ای وخسته کننده همیشگی را (همگی از روی کاغذ واو ننداز) خواندند. در پایان خامنه ای پرسید کس دیگری صحبتی نداره؟ تعدادی دست بلند کردند و یک نفر بلند شد ایستاد که خامنه ای گفت برود صحبت کند. این دانشجو سخنان شدیدا انتقادی را شجاعانه و درکمال خونسردی بر زبان راند. وی خود را دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه شریف معرفی کرد و در ابتدای صحبت گفت که این کسانی که از طرف نخبگان آمدند و از روی کاغذ حرفهایی زدند نماینده تمام نخبگان نبودند و ما آنها را انتخاب نکرده بودیم. این حرف با تشویق شدید و استقبال حضاری که قبل از آن با صحبتهای خواب آور کسل شده بودند همراه شد. سپس وی حرفهای خود را به این شکل ادامه داد، که من سعی می کنم تا جای ممکن عین جملات وی و در غیر این صورت نقل به مضمون بیاورم :

"حرفهای من در زمینه متفاوتی نسبت به آنچه که دوستان مطرح کردند می باشد و صحبتهای خود را در 3 بخش ارایه می کنم.

1- متاسفانه صداوسیمای ما بازتاب دهنده ی آنچه که درکشور ما میگذرد نیست. آیا به نظر شما صدا وسیما وقایع اخیر را به همان شکلی که در جامعه ما وجود داشت نشان داد ؟ یا خلاف واقع بود؟ درسته که حرفهای من به صورت سوالی هست اما منظور بنده از لحنم کاملا مشخصه . متاسفانه زمانی که رسانه مادرو مهمترین عنصر اطلاع رسانی مردم بدین شکل رفتار میکند انتظاری از دیگر رسانه های خرد نمی رود. صدا وسیما یی که زیر نظر شما کار میکند و رییس آن را شما تعیین می کنید ، دو حالت دارد : یا به دستور شما این گونه عمل میکند و یا نظارتی بر آن ندارید. این سوال مطرح است که در این 30 سال آیا واقعا جامعه ما به سمت اسلامی شدن و اخلاقی بودن پیش رفته؟ اگر ذره ای هم جواب به این سوال منفی باشد باید به عملکرد خود در این 30 سال شک کنیم.

2- مساله دوم را من با مثالی در یک مقیاس کوچکتر مطرح می کنم. در یک خانواده زمانی که دو برادر با یکدیگر مشکل دارند اگر پدر خانواده با برادر کوچکتر برخورد خشنی کند ، برادر بزرگتر هم به خود این اجازه را می دهد که با برادر کوچکتر رفتار خشونت آمیز داشته باشد. شما که مقام پدری دارید وقتی با مخالفان خود آن گونه برخورد می کنید عوامل پایین تر نیز به طبع آن رفتاری دارند که همه میدانند در زندانها چه گذشت. در مورد وقایع زندانها من به یاد دارم که در یکی از سخنرانی ها فرمودید که با مسببان این گونه وقایع و متخلفان زندانها به شدت برخورد می شود اما.. من خودم در یک تظاهرات سکوت در تاریخ (...) حضور داشتم. اونجا لباس شخصی ها و افراد لباس دار ریختن و همه ما رو زدند.

3- من نمیدانم چرا در این کشور اجازه ابراز هیچ گونه انتقادی در مورد شما داده نمی شود؟ من دراین 5 سالی که روزنامه ها را مطالعه می کنم ندیدم که کسی نقدی به شما وارد کند حتی یک جمله مجلس خبرگان که وظیفه آن نقد و نظارت بر عملکرد رهبری است عملا مشاهده می شود که این کار را انجام نمی دهد. "

دربین صحبتها بسیجی هایی که بین حاضران پخش بودند پارازیت می انداختند و داد میزدن که تمومش کن . وسط صحبتها یک برگ کاغذ به آن دانشجو دادند. او هم رو کرد به خامنه ای و گفت که به من گفتن که وقتت تمومه اما اگر اجازه میدین هنوز صحبت دارم.

همین موقع بسیجی ها هم صلوات فرستادن که تمومش کنن .خامنه ای گفت از اول هم وقت تموم بود ولی حالا شما صحبتهاتو ادامه بده. در پایان صحبتهای وی با تشویق شدید و بسیارطولانی نخبگان همراه شد. بعد خامنه ای شروع کرد به جواب دادن و اظهار ناراحتی کرد که اینجا ما نمیخواستیم از این دست صحبتها مطرح بشه و دوست داشتم که در زمینه مسایل نخبگان و علمی بحث بشه و در جواب به آن دانشجو همان حرفهایی را زد که در خبرها دیدیم. یعنی در واقع به خاطر صحبتهای آن دانشجو بود که خامنه ای مجبور شد درباره انتخابات حرف بزند و ...

وی پاسخ داد کی گفته از ما انتقاد نمی کنن ؟! من خودم گفتم برید کرسی های آزاد اندیشی تو دانشگاهها بزنید. چرا راه ننداختین خودتون؟ برید انتقاد کنید و...

یک بسیجی ذوب در ولایت هم گفت آقا میخوام بیام دست بوسی . خامنه ای هم چفیه اش رو در آورد گذاشت برای اون و فورا از پرده پشت سرش غیبش زد. به نخبگان گفته بودند انتهای مراسم قراره نماز جماعت به امامت آقا برپا بشه ما سرگردون مانده بودیم که حالا چی به چیه و قراره چی بشه... اونا هم گفتن دیگه تمومه ، نمازی در کار نیست خودتون برید بخونید.

در ادامه همایش من دیگه اثری از اون دانشجویی که رفته بود صحبت کرده بود ، در همایش ندیدم.

پی نوشت :

در پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری به این آدرس

http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=6056

می بینید که نام این دانشجو (محمود وحید نیا) در انتهای لیست کسانی که صحبت کردند اومده اما از مدارج و افتخاراتش چیزی ننوشته در صورتی که برای نفرات قبلی که با هماهنگی بوده این کار رو کرده. در سایت دفتر حفظ و نشر آثار آبت ا... خامنه ای این مورد تا حدودی توضیح داده شده :

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=8294

آیت الله منتظری:

آیت الله منتظری:
تسلیم به خواست اکثریت
یگانه راه پایان بحران است!


هیاتی از سوی کانون معلمان ایران با آیت الله منتظری دیدار کرد. وی در این دیدار، پس از اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی تسلیم در
برابر خواست عموم و اکثریت مردم می باشد و تا زمانی که حاکمیت آزادی ابراز وجود به
افکار وعقاید گوناگون را ندهد و خود را ملزم به اجرای قانون اساسی ننماید کشور نمی تواند از بحران خارج شود. می گویند آزادی هست. این چگونه آزادی است که مردم را
در خیابان و صرفا به علت سؤال در مورد رأی خود می کشند و حاکمیت نمی تواند کمترین انتقادات را تحمل نماید.

‏ همدردی با زندانیان و خانواده آنها

در یک خبر دیگر، به نقل از سایت اطلاع رسانی آیت الله منتظری، در جریان اجرای مراسم عمامه گذاری شماری از طلاب و فضای حوزه قم گفت:

امروز روز بزرگى است. تولد حضرت امام رضا(ع ) است.‏ ‏ولى چون بسيارى از نخبگان ما و كسانى كه هم متدين هستند و هم براى اين‏ ‏انقلاب و اين كشور زحمت كشيدند به بهانه هاى واهى در زندان‏ ‏هستند، و به خاطر ابراز همدردى با خانوادهاى محترم اين عزيزان ، ما هم‏ ‏امروز را عيد نگرفتیم.‏ در زمان شاه چون بسيارى مورد ظلم واقع شده بودند، مرحوم امام‏ ‏خمينى (ره ) فرمودند: نيمه شعبان را عيد نگيريد. خداوند به مسئولين امر ديانت و درايت بيشتر عنايت فرمايد تا‏ ‏از تكرار و ادامه اين بازداشت ها پرهيز كنند.‏

13 ابان

13آبان
ترس از شیوع
انفولانزی ضد کودتا درایران



خبرگزاری فارس از قول فرماندار کاشان اعلام کرد: 235 مدرسه این شهر از چند روز قبل از 13 آبان تعطیل و دو روز پس از مراسم راهپیمایی 13 آبان بازگشایی می شوند! بدلیل شیوع آنفولانزا از دانش آموزان می خواهیم از آمدن به کوچه و خیابان خودداری کنند! این دستور شامل حال حدود30 هزار دانش‌آموز کاشان می شود. والدین به طور جدی از خروج فرزندان خود از منزل جلوگیری کرده و دانش‌آموزان با استفاده بهینه از این فرصت با مرور درس و تکالیف خود از آمدن به کوچه و خیابان و ارتباط با محیط‌های شلوغ خودداری کنند تا از نقل و انتقال گسترده و شیوع این بیماری به دیگران جلوگیری شود و همه شهروندان به سلامت این مرحله را پشت سر بگذارند.

مذاکرات اتمی با ایران

یا تسلیم بلاشرط
و یا پذیرش اجماع جهانی



از پنجشنبه صبح تا جمعه شب، یعنی در طول 48 ساعت سیب مذاکرات اتمی چرخ های بسیار خورد و هنوز در حال چرخش است. در چرخش 48 ساعته مورد اشاره، معلوم شد که اختلافات در راس حاکمیت پیرامون توافقی که جلیلی با خود از ژنو ایران آورده و البرادعی در وین آن را دنبال کرده بود به نتیجه ای چند پهلو رسیده است. درحالی که احمدی نژاد، که دیگر حرف ها و باصطلاح خالی بندی های او را کسی گوش نمی کند و قبول ندارد، از یک پیروزی اتمی دیگر در مشهد سخن گفت، پاسخی که رسما به آژانس داده شد، مغایر توافق جلیلی در ژنو بود. یعنی ایران اطلاع داده که توافق جلیلی را قبول ندارد و تنها حاضر است مرحله به مرحله اورانیوم غنی شده زیر 4 در صد خود را تحویل روس ها و فرانسوی ها بدهد تا آن را با در صد 20 به ایران باز گردانند. یعنی یک مقداری بدهند و بعد از اینکه این مقدار را در غنای 20 درصد دریافت داشتند، گام بعدی را برای دادن مرحله دوم اورانیوم بردارند. منطقی که غلط نیست، گرچه اصل توافق جلیلی در ژنو غلط است. نه تنها غلط، بلکه تسلیم بلا شرط است. چنان تسلیمی که بلافاصله نخست وزیر اسرائیل "نتانیاهو" از آن استقبال کرد. تسلیم، پس از آن که سه قطعنامه شورای امنیت را روی دست مردم ایران گذاشتند و تنگناهای بین المللی را به ایران تحمیل کردند و یک کودتای نظامی نیز علیه مردم انجام دادند. توافق جلیلی در ژنو مانند قبول صلح از جانب طرف شکست خورده در یک جنگ بود .

بدنبال فاش شدن هسته مرکزی پاسخ رسمی جمهوری اسلامی به آژانس اتمی، موج جدید از واکنش ها آغاز شد که تائید کننده آن نظر میرحسین موسوی است که در دیدار با شیخ مهدی کروبی به آن اشاره کرده بود. یعنی اگر توافق ژنو را قبول کنند یعنی تسلیم بلاشرط، آن هم پس از اینهمه هزینه که روی دست نظام و مردم گذاشتند و اگر رد کنند، شرایط تحقق اجماع جهانی علیه ایران را فراهم کرده اند.

آنچه که پس از دریافت پاسخ ایران، اکنون در راس اخبار جهانی است اینست که ایران توافق ژنو و وین را رد کرده و به جهان پاسخ منفی داده است. یعنی همان خطری که میرحسین موسوی به آن بعنوان شرایط اجماع جهانی علیه ایران اشاره کرده بود.

نه تنها رئیس جمهور امریکا، نه تنها وزیر خارجه امریکا، نه تنها اتحادیه اروپا و حتی وزیر خارجه سوئیس بعنوان کشور حافظ منافع و رابط ایران و امریکا، بلکه تلویزیون دولتی روسیه نیز شب گذشته پاسخ ایران را نقض امضای توافقنامه ژنو و وین اعلام کردند. وزیر خارجه سوئیس این پاسخ را بازی جدیدی برای وقت کشی و به درازا کشاندن مذاکرات اتمی تفسیر کرده است.

چرخش سیب همچنان ادامه دارد و درداخل حاکمیت- میان نظامی ها، دولتی ها، رهبر و بیت او، شورای امنیت ملی- کشاکش رو به رشد است. همین جمع، در حالیکه درگیر بزرگترین و حساس ترین چالش جهانی است، در داخل کشور بیمناک 13 آبانی است که همه شرایط نشان میدهد تبدیل به روز دیگری برای راهپیمائی و تظاهرات اعتراضی مردم علیه کودتای 22 خرداد تبدیل خواهد شد.