Sunday, April 1, 2012

هاشمی رفسنجانی درباره آخرین نماز جمعه اش: درد این نیست که با کفش نماز خواندند! هاشمی رفسنجانی در گفتگو با "آرمان"، به نکات زیر اشاره کرد: چرا به نماز جمعه نمیروید؟ اگر بخواهم به نماز جمعه بیایم و جمعیتی همانند نماز جمعه آخری بخواهد بیاید، مساله شکل دیگری به خودش می گیرد. من همه حرف ها را در نماز جمعه زدم. در آن نماز عده ای با کفش نماز خواندند، همه دردها این نیست که چرا با کفش نماز خواندند. در عرصه بین المللی وضعیت ایران در سال 90 مثبت بود؟ از اداره سیاست خارجی در حال حاضر راضی نیستم. نگرانی شما 32 سال پس از انقلاب چیست؟ در درجه اول یکپارچگی مردم. فکر میکنم ما با اتحاد مردمی پیروز شدیم، با اتحاد مردمی دفاع کردیم و با انسجام توانستیم کشورمان را تا حدودی بسازیم و تا این مرحله پیش آمده ایم. این مورد در دعواهای جناحی یک مقداری در حال مخدوش شدن است، آن هم با این نسل جوان و تحصیل کرده. بعد هم مدیریت کشور به گونه ای است که می بینید. بیکاری ها، گرانی ها، بداخلاقی ها، دعواها و به علاوه فسادهایی که گوشه هایی از آن در حال روشن شدن است. همه برای ما رنج آور است. از طرفی هم در مسائل خارجی مشکل داریم. باید بسیاری از ارتباطات خارجی طبیعی شود؛ اینها مرا رنج میدهد.


هاشمی رفسنجانی درباره آخرین نماز جمعه اش:درد این نیست
که با کفش نماز خواندند!
 
 
 
  
هاشمی رفسنجانی در گفتگو با "آرمان"، به نکات زیر اشاره کرد:
چرا به نماز جمعه نمیروید؟
اگر بخواهم به نماز جمعه بیایم و جمعیتی همانند نماز جمعه آخری بخواهد بیاید، مساله شکل دیگری به خودش می گیرد. من همه حرف ها را در نماز جمعه زدم.
در آن نماز عده ای با کفش نماز خواندند،
همه دردها این نیست که چرا با کفش نماز خواندند.
در عرصه بین المللی وضعیت ایران در سال 90 مثبت بود؟
از اداره سیاست خارجی در حال حاضر راضی نیستم.
 نگرانی شما 32 سال پس از انقلاب چیست؟
در درجه اول یکپارچگی مردم. فکر میکنم ما با اتحاد مردمی پیروز شدیم، با اتحاد مردمی دفاع کردیم و با انسجام توانستیم کشورمان را تا حدودی بسازیم و تا این مرحله پیش آمده ایم. این مورد در دعواهای جناحی یک مقداری در حال مخدوش شدن است، آن هم با این نسل جوان و تحصیل کرده. بعد هم مدیریت کشور به گونه ای است که می بینید. بیکاری ها، گرانی ها، بداخلاقی ها، دعواها و به علاوه فسادهایی که گوشه هایی از آن در حال روشن شدن است. همه برای ما رنج آور است. از طرفی هم در مسائل خارجی مشکل داریم. باید بسیاری از ارتباطات خارجی طبیعی شود؛ اینها مرا رنج میدهد.

سناریوی قطعی بنزینی دولت/احتمال افزایش ۲۰ تا۴۰ درصدی قیمت بنزین مهر : همزمان با نهایی شدن 2 سناریوی نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال 1391 احتمال افزایش 20 تا 40 درصدی بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در بهار سالجاری قوت گرفته است. شامگاه 6 فروردین ماه دولت در اقدامی ناگهانی با واریز 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت. بر این اساس در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین 20 تا 40 درصد افزایش یابد. در این بین افزایش قیمت بنزین به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای اقتصادی که حتی از آن به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد می کنند بیش از سایر گزینه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود 60 میلیون لیتر در روز بود که در مقایسه با سال 1389 مصرف این فرآورده نفتی حدود سه درصد کاهش یافته است با این وجود در روزهای پایانی اسفند ماه 1390 رکوردهای جدیدی برای مصرف بنزین کشور ثبت شده است. سناریوهای مختلف قیمتی بنزین دولت پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ی 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه شده است. با این وجود در سال 1390 دولت هیچ گونه افزایشی در قیمت بنزین اعمال نکرد و این در حالی است که مطابق با مجوز مجلس شورای اسلامی، دولت دهم از این اختیار برخوردار بوده که سالانه بهای این فرآورده نفتی را 20 درصد افزایش دهد. بر این اساس در شرایط فعلی سناریوی افزایش 40 درصدی قیمت بنزین (مجوز مجلس برای افزایش بنزین در سال 90 و 91) بیش از گزینه افزایش 20 درصدی این حامل انرژی در سطح دولت مطرح است.

 سناریوی قطعی بنزینی دولت/احتمال افزایش ۲۰ تا۴۰ درصدی قیمت بنزین

مهر : همزمان با نهایی شدن 2 سناریوی نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال 1391 احتمال افزایش 20 تا 40 درصدی بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در بهار سالجاری قوت گرفته است.
شامگاه 6 فروردین ماه دولت در اقدامی ناگهانی با واریز 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت.
بر این اساس در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین 20 تا 40 درصد افزایش یابد.
در این بین افزایش قیمت بنزین به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای اقتصادی که حتی از آن به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد می کنند بیش از سایر گزینه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود 60 میلیون لیتر در روز بود که در مقایسه با سال 1389 مصرف این فرآورده نفتی حدود سه درصد کاهش یافته است با این وجود در روزهای پایانی اسفند ماه 1390 رکوردهای جدیدی برای مصرف بنزین کشور ثبت شده است.
سناریوهای مختلف قیمتی بنزین دولت
پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ی 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه شده است.
با این وجود در سال 1390 دولت هیچ گونه افزایشی در قیمت بنزین اعمال نکرد و این در حالی است که مطابق با مجوز مجلس شورای اسلامی، دولت دهم از این اختیار برخوردار بوده که سالانه بهای این فرآورده نفتی را 20 درصد افزایش دهد.
بر این اساس در شرایط فعلی سناریوی افزایش 40 درصدی قیمت بنزین (مجوز مجلس برای افزایش بنزین در سال 90 و 91) بیش از گزینه افزایش 20 درصدی این حامل انرژی در سطح دولت مطرح است.

نشست "دوستان سوریه": باید برای سوریه مهلت تعیین کرد رادیو فرانسه : دومین نشست "دوستان سوریه" که امروز، یکشنبه اول آوریل (١٣ فروردین)، با شرکت نمایندگان اپوزیسیون و وزیران امور خارجه ٧٤ کشور جهان ، برای بررسی چگونگی پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه در شهر استانبول ترکیه تشکیل شد، یکپارچه از طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، پشتیابی نمود. رجب طیب اردوغان- رئیس جمهوری ترکیه، به هنگام گشایش این نشست گفت باید حق مردم سوریه را در دفاع از خود به رسمیت شناخت چرا که این مردم قربانی یک کشتار جمعی شده اند. "آلن ژوپه"، وزیر امور خارجه فرانسه، در حاشیه این نشست گفت برای جلوگیری از این خون و خونریزی، باید یک مهلت برای رژیم سوریه تعیین کرد چرا که خطر درمنجلاب فرو رفتن این تنش وجود دارد. مخالفان دولت سوریه گفته‌اند که از درخواست‌هایی که برای ارائه تسلیحات به گروه‌های مسلح مخالف دولت مطرح شده‌اند، حمایت می‌کنند. اعضای شورای ملی سوریه که خود را نماینده رسمی سوریه می دانند بار دیگراز کشورهای شرکت کننده تقاضای سلاح کردند. وزیر امور خارجه عربستان سعودی، دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با خانم کلینتون گفته بود: مسلح کردن مخالفان دولت سوریه، یک «وظیفه» است، چون مخالفان نمی‌توانند بدون اسلحه از خود دفاع کنند. اما بیشتر کشورهایی که نمایندگان خود را به نشست "دوستان سوریه" در استانبول فرستاده‌اند، از چنین طرحی حمایت نمی‌کنند. از جمله نوری المالکی- نخست وزیر شیعه عراق، است که با لحنی تند امروز عربستان سعودی و دوحه را که موافق مسلح کردن اپوزیسیون سوریه هستند، مورد حمله قرار داد و گفت که رژیم بشار اسد واژگون نخواهد شد. او گفت دادن سلاح به اپوزیسیون ثبات منطقه را به خطر می اندازد. این نگرانی وجود دارد که در صورت ارسال تسلیحات به سوریه، جنگ فرقه‌ای داخلی در این کشور به راه بیافتد. گر چه دولت سوریه گفته بود طرح کوفی عنان را می پذیرد، با این حال، نیروهای دولتی به حمله به مخالفان دولت درچند شهر ادامه دادند. دیروز، شنبه هم ، به گفته گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه ، دست‌کم ٢٥ نفر در درعا، ادلب و حمص کشته شده‌اند به گزارش نهادهای بین المللی، از زمان آغاز اعتراضات ضددولت سوریه از سال گذشته تاکنون، دست‌کم ٩ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

نشست "دوستان سوریه": باید برای سوریه مهلت تعیین کرد

رادیو فرانسه : دومین نشست "دوستان سوریه" که امروز، یکشنبه اول آوریل (١٣ فروردین)، با شرکت نمایندگان اپوزیسیون و وزیران امور خارجه ٧٤ کشور جهان ، برای بررسی چگونگی پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه در شهر استانبول ترکیه تشکیل شد، یکپارچه از طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، پشتیابی نمود.

رجب طیب اردوغان- رئیس جمهوری ترکیه، به هنگام گشایش این نشست گفت باید حق مردم سوریه را در دفاع از خود به رسمیت شناخت چرا که این مردم قربانی یک کشتار جمعی شده اند.
"آلن ژوپه"، وزیر امور خارجه فرانسه، در حاشیه این نشست گفت برای جلوگیری از این خون و خونریزی، باید یک مهلت برای رژیم سوریه تعیین کرد چرا که خطر درمنجلاب فرو رفتن این تنش وجود دارد.

مخالفان دولت سوریه گفته‌اند که از درخواست‌هایی که برای ارائه تسلیحات به گروه‌های مسلح مخالف دولت مطرح شده‌اند، حمایت می‌کنند.
 اعضای شورای ملی سوریه که خود را نماینده رسمی سوریه می دانند بار دیگراز کشورهای شرکت کننده تقاضای سلاح کردند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی، دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با خانم کلینتون گفته بود: مسلح کردن مخالفان دولت سوریه، یک «وظیفه» است، چون مخالفان نمی‌توانند بدون اسلحه از خود دفاع کنند. اما بیشتر کشورهایی که نمایندگان خود را به نشست "دوستان سوریه" در استانبول فرستاده‌اند، از چنین طرحی حمایت نمی‌کنند.
 از جمله نوری المالکی- نخست وزیر شیعه عراق، است که با لحنی تند امروز عربستان سعودی و دوحه را که موافق مسلح کردن اپوزیسیون سوریه هستند، مورد حمله قرار داد و گفت که رژیم بشار اسد واژگون نخواهد شد. او گفت دادن سلاح به اپوزیسیون ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

این نگرانی وجود دارد که در صورت ارسال تسلیحات به سوریه، جنگ فرقه‌ای داخلی در این کشور به راه بیافتد.

گر چه دولت سوریه گفته بود طرح کوفی عنان را می پذیرد، با این حال، نیروهای دولتی به حمله به مخالفان دولت درچند شهر ادامه دادند. دیروز، شنبه هم ، به گفته گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه ، دست‌کم ٢٥ نفر در درعا، ادلب و حمص کشته شده‌اند

به گزارش نهادهای بین المللی، از زمان آغاز اعتراضات ضددولت سوریه از سال گذشته تاکنون، دست‌کم ٩ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

نشست "دوستان سوریه": باید برای سوریه مهلت تعیین کرد رادیو فرانسه : دومین نشست "دوستان سوریه" که امروز، یکشنبه اول آوریل (١٣ فروردین)، با شرکت نمایندگان اپوزیسیون و وزیران امور خارجه ٧٤ کشور جهان ، برای بررسی چگونگی پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه در شهر استانبول ترکیه تشکیل شد، یکپارچه از طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، پشتیابی نمود. رجب طیب اردوغان- رئیس جمهوری ترکیه، به هنگام گشایش این نشست گفت باید حق مردم سوریه را در دفاع از خود به رسمیت شناخت چرا که این مردم قربانی یک کشتار جمعی شده اند. "آلن ژوپه"، وزیر امور خارجه فرانسه، در حاشیه این نشست گفت برای جلوگیری از این خون و خونریزی، باید یک مهلت برای رژیم سوریه تعیین کرد چرا که خطر درمنجلاب فرو رفتن این تنش وجود دارد. مخالفان دولت سوریه گفته‌اند که از درخواست‌هایی که برای ارائه تسلیحات به گروه‌های مسلح مخالف دولت مطرح شده‌اند، حمایت می‌کنند. اعضای شورای ملی سوریه که خود را نماینده رسمی سوریه می دانند بار دیگراز کشورهای شرکت کننده تقاضای سلاح کردند. وزیر امور خارجه عربستان سعودی، دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با خانم کلینتون گفته بود: مسلح کردن مخالفان دولت سوریه، یک «وظیفه» است، چون مخالفان نمی‌توانند بدون اسلحه از خود دفاع کنند. اما بیشتر کشورهایی که نمایندگان خود را به نشست "دوستان سوریه" در استانبول فرستاده‌اند، از چنین طرحی حمایت نمی‌کنند. از جمله نوری المالکی- نخست وزیر شیعه عراق، است که با لحنی تند امروز عربستان سعودی و دوحه را که موافق مسلح کردن اپوزیسیون سوریه هستند، مورد حمله قرار داد و گفت که رژیم بشار اسد واژگون نخواهد شد. او گفت دادن سلاح به اپوزیسیون ثبات منطقه را به خطر می اندازد. این نگرانی وجود دارد که در صورت ارسال تسلیحات به سوریه، جنگ فرقه‌ای داخلی در این کشور به راه بیافتد. گر چه دولت سوریه گفته بود طرح کوفی عنان را می پذیرد، با این حال، نیروهای دولتی به حمله به مخالفان دولت درچند شهر ادامه دادند. دیروز، شنبه هم ، به گفته گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه ، دست‌کم ٢٥ نفر در درعا، ادلب و حمص کشته شده‌اند به گزارش نهادهای بین المللی، از زمان آغاز اعتراضات ضددولت سوریه از سال گذشته تاکنون، دست‌کم ٩ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

نشست "دوستان سوریه": باید برای سوریه مهلت تعیین کرد

رادیو فرانسه : دومین نشست "دوستان سوریه" که امروز، یکشنبه اول آوریل (١٣ فروردین)، با شرکت نمایندگان اپوزیسیون و وزیران امور خارجه ٧٤ کشور جهان ، برای بررسی چگونگی پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه در شهر استانبول ترکیه تشکیل شد، یکپارچه از طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، پشتیابی نمود.

رجب طیب اردوغان- رئیس جمهوری ترکیه، به هنگام گشایش این نشست گفت باید حق مردم سوریه را در دفاع از خود به رسمیت شناخت چرا که این مردم قربانی یک کشتار جمعی شده اند.
"آلن ژوپه"، وزیر امور خارجه فرانسه، در حاشیه این نشست گفت برای جلوگیری از این خون و خونریزی، باید یک مهلت برای رژیم سوریه تعیین کرد چرا که خطر درمنجلاب فرو رفتن این تنش وجود دارد.

مخالفان دولت سوریه گفته‌اند که از درخواست‌هایی که برای ارائه تسلیحات به گروه‌های مسلح مخالف دولت مطرح شده‌اند، حمایت می‌کنند.
 اعضای شورای ملی سوریه که خود را نماینده رسمی سوریه می دانند بار دیگراز کشورهای شرکت کننده تقاضای سلاح کردند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی، دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با خانم کلینتون گفته بود: مسلح کردن مخالفان دولت سوریه، یک «وظیفه» است، چون مخالفان نمی‌توانند بدون اسلحه از خود دفاع کنند. اما بیشتر کشورهایی که نمایندگان خود را به نشست "دوستان سوریه" در استانبول فرستاده‌اند، از چنین طرحی حمایت نمی‌کنند.
 از جمله نوری المالکی- نخست وزیر شیعه عراق، است که با لحنی تند امروز عربستان سعودی و دوحه را که موافق مسلح کردن اپوزیسیون سوریه هستند، مورد حمله قرار داد و گفت که رژیم بشار اسد واژگون نخواهد شد. او گفت دادن سلاح به اپوزیسیون ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

این نگرانی وجود دارد که در صورت ارسال تسلیحات به سوریه، جنگ فرقه‌ای داخلی در این کشور به راه بیافتد.

گر چه دولت سوریه گفته بود طرح کوفی عنان را می پذیرد، با این حال، نیروهای دولتی به حمله به مخالفان دولت درچند شهر ادامه دادند. دیروز، شنبه هم ، به گفته گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه ، دست‌کم ٢٥ نفر در درعا، ادلب و حمص کشته شده‌اند

به گزارش نهادهای بین المللی، از زمان آغاز اعتراضات ضددولت سوریه از سال گذشته تاکنون، دست‌کم ٩ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کلینتون: گفته خامنه‌ای درباره حرام بودن بمب اتم باید در عمل ثابت شود هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده و از او آخرین جزییات را شنیده است. قرار است حدود دو هفته دیگر، گفت وگوهای ایران و پنج به علاوه یک در استانبول برگزار شود. به گزارش رادیو فردا، هیلاری کلینتون که در کنفرانستان «دوستان مردم سوریه» در استانبول شرکت کرده است در کنفرانس خبری خود با اشاره به اظهارات خامنه‌ای درباره حام بوده بمب اتمی گفت: «به مقا‌م‌های ترکیه‌ای گفته شده که رهبر جمهوری اسلامی، سلاح‌های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام و مغایر با اسلام می‌داند.» وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «ما با ایرانی‌ها به گفت‌وگو خواهیم نشست تا ببنیم این باور‌ دینی چگونه در عمل پیاده می‌شود.» هیلاری کلینتون اظهار داشت: «این یک باور کلی نیست بلکه سیاست یک دولت است. به این معنی که این سیاست دولت باید به طرقی تجلی پیدا کند. جامعه جهانی اکنون می‌خواهد کردار و این باور دینی را در کنار هم ببیند.» خامنه‌ای، در سخنان اخیر خود در مشهد دست کم دوبار در سخنرانی خود گفته بود که ایران به دنبال بمب اتم نیست.

کلینتون: گفته  خامنه‌ای درباره حرام بودن بمب اتم باید در عمل ثابت شود

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده و از او آخرین جزییات را شنیده است. قرار است حدود دو هفته دیگر، گفت وگوهای ایران و پنج به علاوه یک در استانبول برگزار شود.

به گزارش رادیو فردا، هیلاری کلینتون که در کنفرانستان «دوستان مردم سوریه» در استانبول شرکت کرده است در کنفرانس خبری خود با اشاره به اظهارات خامنه‌ای درباره حام بوده بمب اتمی گفت: «به مقا‌م‌های ترکیه‌ای گفته شده که رهبر جمهوری اسلامی، سلاح‌های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام و مغایر با اسلام می‌داند.»

 وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «ما با ایرانی‌ها به گفت‌وگو خواهیم نشست تا ببنیم این باور‌ دینی چگونه در عمل پیاده می‌شود.»

هیلاری کلینتون اظهار داشت: «این یک باور  کلی نیست بلکه سیاست یک دولت است. به این معنی که این سیاست دولت باید به طرقی تجلی پیدا کند. جامعه جهانی اکنون می‌خواهد   کردار و  این باور دینی را در کنار هم ببیند.»

 خامنه‌ای، در سخنان اخیر خود در مشهد دست کم دوبار در سخنرانی خود گفته بود که ایران به دنبال بمب اتم نیست.

ایران،"تعطیل‌ترین کشور جهان" با چهار ماه تعطیلی در سال/ گسترش تعطیلی پنج‌شنبه‌ها علی‌رغم مخالفت مجلس دویچه وله : شمار روزهای تعطیل سال ۹۱ با محاسبه تعطیلی ادار‌ات در روزهای پنج‌شنبه‌ به ۱۳۰ روز یا یک سوم سال می‌رسد. در دو سوم‌ باقی مانده سال، ساعات کار مفید در ادارات دولتی، به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، روزانه دو ساعت است. رهبر جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۱ را "سال تولید ملی،‌ حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامگذاری کرده است. رئیس دولت دهم نیز در پیام نوروزی خود، حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی را دستور کار دولت در سال ۱۳۹۱ عنوان کرد. محمود احمدی‌نژاد البته علی‌رغم تأکید بر حمایت از تولید و کار ایرانی، همزمان خواستار افزایش روزهای تعطیل در سال است. سایت خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریحانی رئیس مجلس شورای اسلامی، شمار روزهای تعطیل سال ۱۳۹۱ را، با محاسبه ‎تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در ادارات دولتی، ۱۳۰ روز برآورد کرده است. از اول فرودین تا ۲۹ اسفند ماه ۲۱ روز تعطیل رسمی و دست‌کم ۵ روز، روز بین تعطیلی است. در سال‌های اخیر و به ویژه از زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد، مرسوم شده که روزهای بین‌ تعطیلی به روزهای تعطیل افزوده شوند. برای مثال، اگر روز تعطیل رسمی یکشنبه باشد، روز شنبه را نیز تعطیل اعلام می‌کنند. با در نظر گرفتن تعطیلات رسمی، روزهای بین تعطیل، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در سال پیش‌رو، "سال تولید ملی،‌ حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، ۱۳۰ روز یا به عبارتی چهار ماه و ده روز تعطیل است. گسترش تعطیلی پنج‌شنبه‌ها علی‌رغم مخالفت مجلس هرچند طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه در سال گذشته با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد، اما این طرح در بسیاری از ادارات دولتی اجرا می‌شود. در حالی که وزیر آموزش و پروش طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه را از مدارس ابتدایی کشور آغاز کرده، رئیس‌ مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خواستار تعطیلی رسمی روزهای پنج‌شنبه برای زنان شاغل است. مریم مجتهدزاده دوم اسفند ماه سال ۹۰، نگرانی زنان شاغل از تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه و تنها ماندن فرزندان در خانه را دلیل تهیه طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه برای زنان شاغل عنوان کرد. رئیس‌ مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به تعطیلی "اغلب ادارات و سازمان‌ها در روزهای پنجشنبه" ابراز امیدواری کرده بود که هیأت دولت رسمأ روزهای پنج‌شنبه را برای آن دسته از زنانی که روزهای پنجشنبه به محل کار خود می‌روند تعطیل اعلام کند تا نگرانی آنها از حضور فرزندانشان در منزل پس از تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه کاهش یابد. "تعطیل‌ترین کشور جهان" علاوه بر تعطیلی روزهای پنج‌شنبه، تلاش دولت برای افزایش تعطیلات مذهبی یا کاهش ساعات کاری در ماه رمضان از جمله موارد مورد مناقشه دولت و نمایندگان‎ مجلس شورای اسلامی بوده است. افزایش تعطیلی عید فطر از یک به دو روز، یکی از این موارد در سال گذشته بود. البته نمایندگان مجلس در نهایت در برابر خواست دولت سر خم کردند. مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان که از مخالفان تصویب این لایحه بود، پیش از تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس خاطر نشان کرده بود: «افزایش تعطیلات را حتی اگر مجلس تصویب نکند، دولت کار خود را خواهد کرد.» نماینده سمنان پیش‌تر گفته بود: «افزایش هر روز تعطیلی، طبق آمارهای دولت موجب خسارت ۳۰۰ هزار میلیون تومانی به کشور می‌شود». علیرضا محجوب، نماینده تهران هم که از مخالفان تصویب این لایحه بود، تصریح کرده بود که با افزایش تعطیلات عیدفطر، ایران تعطیل‌ترین کشور جهان خواهد شد. بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که زیان اقتصادی ناشی از افزایش تعطیلات در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این رقم در فاصله‌ی سه سال نخست دولت نهم نزدیک به پنجاه درصد بیشتر شده است. به نقل از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دستمزد پرداختی به شاعلان در روزهای تعطیلات رسمی در سال ۸۴ حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۸۶ به ده و نیم هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. "دو ساعت کار مفید در روز؛ برآوردی خوش‌بینانه" مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در گزارشی که پس از رد دو فوریت طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مجلس منتشر کرد، ساعات کاری مفید در ادارات دولتی ایران را "در‎ خوش‌بینانه‌ترین برآورد، دو ساعت" اعلام کرد. با این حال محمود احمد‌ی‌نژاد بدون اشاره به ساعات مفید روزهای کار در سایر کشورهای دنیا، شمار روزهای تعطیل رسمی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان را اندک می‌داند. روزهای تعطیل رسمی سال جاری در ایران ۲۱ روز است. این رقم از آمار تعطیلات رسمی بسیاری از کشورهای جهان به مراتب بیشتر است. هلند و فرانسه ۱۱ روز، آلمان و اتریش ۹ روز، بریتانیا ۱۷ روز و آفریقای جنوبی ۱۴ روز تعطیلات رسمی دارند. مرکز پژوهش‌ها سال گذشته با ارائه پیش‌نویس طرحی در مورد تعطیلات رسمی کشور، پیشنهاد کرد که تعطیلات رسمی قطعی عبارت باشند از: ۴ روز نخست نوروز، روز ۱۳ فروردین ماه، روز عید فطر، روز عید غدیر، روز عید قربان، روز نیمه شعبان، روز ۲۸ ماه صفر، روز ۲۱ ماه رمضان، و روزهای تاسوعا و عاشورا. این طرح مورد استقبال دولت محمود احمدی‌نژاد قرار نگرفت.

ایران،"تعطیل‌ترین کشور جهان" با چهار ماه تعطیلی در سال/ گسترش تعطیلی پنج‌شنبه‌ها علی‌رغم مخالفت مجلس
دویچه وله  : شمار روزهای تعطیل سال ۹۱ با محاسبه تعطیلی ادار‌ات در روزهای پنج‌شنبه‌ به ۱۳۰ روز یا یک سوم سال می‌رسد. در دو سوم‌ باقی مانده سال، ساعات کار مفید در ادارات دولتی، به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، روزانه دو ساعت است.
رهبر جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۱ را "سال تولید ملی،‌ حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامگذاری کرده است. رئیس دولت دهم نیز در پیام نوروزی خود، حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی را دستور کار دولت در سال ۱۳۹۱ عنوان کرد. محمود احمدی‌نژاد البته علی‌رغم تأکید بر حمایت از تولید و کار ایرانی، همزمان خواستار افزایش روزهای تعطیل در سال است.

سایت خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریحانی رئیس مجلس شورای اسلامی، شمار روزهای تعطیل سال ۱۳۹۱ را، با محاسبه ‎تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در ادارات دولتی، ۱۳۰ روز برآورد کرده است. از اول فرودین تا ۲۹ اسفند ماه ۲۱ روز تعطیل رسمی و دست‌کم ۵ روز، روز بین تعطیلی است.

در سال‌های اخیر و به ویژه از زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد، مرسوم شده که روزهای بین‌ تعطیلی به روزهای تعطیل افزوده شوند. برای مثال، اگر روز تعطیل رسمی یکشنبه باشد، روز شنبه را نیز تعطیل اعلام می‌کنند.

با در نظر گرفتن تعطیلات رسمی، روزهای بین تعطیل، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در سال پیش‌رو، "سال تولید ملی،‌ حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، ۱۳۰ روز یا به عبارتی چهار ماه و ده روز تعطیل است.

گسترش تعطیلی پنج‌شنبه‌ها علی‌رغم مخالفت مجلس

هرچند طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه در سال گذشته با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد، اما این طرح در بسیاری از ادارات دولتی اجرا می‌شود.
در حالی که وزیر آموزش و پروش طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه را از مدارس ابتدایی کشور آغاز کرده، رئیس‌ مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خواستار تعطیلی رسمی روزهای پنج‌شنبه برای زنان شاغل است.

مریم مجتهدزاده دوم اسفند ماه سال ۹۰، نگرانی زنان شاغل از تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه و تنها ماندن فرزندان در خانه را دلیل تهیه طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه برای زنان شاغل عنوان کرد.

رئیس‌ مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به تعطیلی "اغلب ادارات و سازمان‌ها در روزهای پنجشنبه" ابراز امیدواری کرده بود که هیأت دولت رسمأ روزهای پنج‌شنبه را برای آن دسته از زنانی که روزهای پنجشنبه به محل کار خود می‌روند تعطیل اعلام کند تا نگرانی آنها از حضور فرزندانشان در منزل پس از تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه کاهش یابد.

"تعطیل‌ترین کشور جهان"

علاوه بر تعطیلی روزهای پنج‌شنبه، تلاش دولت برای افزایش تعطیلات مذهبی یا کاهش ساعات کاری در ماه رمضان از جمله موارد مورد مناقشه دولت و نمایندگان‎ مجلس شورای اسلامی بوده است. افزایش تعطیلی عید فطر از یک به دو روز، یکی از این موارد در سال گذشته بود. البته نمایندگان مجلس در نهایت در برابر خواست دولت سر خم کردند.

مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان که از مخالفان تصویب این لایحه بود، پیش از تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس خاطر نشان کرده بود: «افزایش تعطیلات را حتی اگر مجلس تصویب نکند، دولت کار خود را خواهد کرد.» نماینده سمنان پیش‌تر گفته بود: «افزایش هر روز تعطیلی، طبق آمارهای دولت موجب خسارت ۳۰۰ هزار میلیون تومانی به کشور می‌شود».

علیرضا محجوب، نماینده تهران هم که از مخالفان تصویب این لایحه بود، تصریح کرده بود که با افزایش تعطیلات عیدفطر، ایران تعطیل‌ترین کشور جهان خواهد شد.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که زیان اقتصادی ناشی از افزایش تعطیلات در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این رقم در فاصله‌ی سه سال نخست دولت نهم نزدیک به پنجاه درصد بیشتر شده است.
به نقل از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دستمزد پرداختی به شاعلان در روزهای تعطیلات رسمی در سال ۸۴ حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۸۶ به ده و نیم هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

"دو ساعت کار مفید در روز؛ برآوردی خوش‌بینانه"

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در گزارشی که پس از رد دو فوریت طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مجلس منتشر کرد، ساعات کاری مفید در ادارات دولتی ایران را "در‎ خوش‌بینانه‌ترین برآورد، دو ساعت" اعلام کرد.

با این حال محمود احمد‌ی‌نژاد بدون اشاره به ساعات مفید روزهای کار در سایر کشورهای دنیا، شمار روزهای تعطیل رسمی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان را اندک می‌داند.

روزهای تعطیل رسمی سال جاری در ایران ۲۱ روز است. این رقم از آمار تعطیلات رسمی بسیاری از کشورهای جهان به مراتب بیشتر است. هلند و فرانسه ۱۱ روز، آلمان و اتریش ۹ روز، بریتانیا ۱۷ روز و آفریقای جنوبی ۱۴ روز تعطیلات رسمی دارند.

مرکز پژوهش‌ها سال گذشته با ارائه پیش‌نویس طرحی در مورد تعطیلات رسمی کشور، پیشنهاد کرد که تعطیلات رسمی قطعی عبارت باشند از: ۴ روز نخست نوروز، روز ۱۳ فروردین ماه، روز عید فطر، روز عید غدیر، روز عید قربان، روز نیمه شعبان، روز ۲۸ ماه صفر، روز ۲۱ ماه رمضان، و روزهای تاسوعا و عاشورا. این طرح مورد استقبال دولت محمود احمدی‌نژاد قرار نگرفت.