Thursday, March 4, 2010

تهدید، بازجویی و ضرب و شتم پدر درسا سبحانی، برای تحویل‌دادن دخترش


کمیته گزارشگران حقوق بشر- بنابر گزارش‌های دریافتی، امروز ۱۳ اسفندماه زمانی که پدر درسا سبحانی، قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.

نیروهای امنیتی اعلام داشتند اگر وی، دخترش درسا سبحانی را روز شنبه به وزارت اطلاعات تحویل ندهد وی را به همراه همسر و دختر کوچکش بازداشت خواهند نمود و منزل شخصی آنها را نیز مصادره خواهند کرد.

این‌درحالی است که نیمه‌شب ۱۱ اسفند نیز ۶ تن از نیروهای امنیتی با یورش به منزل این خانواده، اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی کرده بودند.

درسا سبحانی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا و فعال در زمینه حق تحصیل است. وی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده است.

تجمع کارگران کارخانه سیمین روبروی استانداری اصفهان

ایلنا: تعدادی از کارگران کارخانه ریسندگی-بافندگی سیمین اصفهان در اعتراض به عقب افتادن دریافت حقوقشان روبروی استانداری اصفهان تجمع کردند. این کارگران خواستار توجه استانداری اصفهان به وضعیت کارگران کارخانه سیمین و حل مشکلات آنان شدند.
یکی از کارگران حاضر در این تجمع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان گفت: شش ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم و مسئولین کارخانه می‌گویند از عیدی و سایر مزایا نیز خبری نیست.
وی افزود: استانداری اصفهان پیش‌تر کمک‌هایی برای حل مشکل کارگران به کارخانه سیمین کرده بود، ولی این وام‌ها و کمک‌ها در جاهای دیگر به مصرف رسیده و به کارگران نمی‌رسد.
در حال حاضر کارگران کارخانه با وجود عدم دریافت حقوق به مدت 6 ماه، هنوز به کار خود ادامه می‌دهند و کارخانه مشغول به کار است.
یکی از کارگران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه چرا با وجود عدم دریافت حقوق هنوز به کار خود ادامه می‌دهید؟، گفت: چاره‌ای جز این نداریم و اکنون زندگی همه ما به سختی می‌گذرد و رو به نابودی است و مسئولین کارخانه نسبت به این مساله بی‌تفاوت هستند.
وی افزود: مسئولین کارخانه دیگر از تجمع ما روبروی مراجع قانونی نظیر استانداری نیز هراسی ندارند و رسما اعلام می‌کنند بروید هر کاری می خواهید انجام دهید.

حکم اعدام براساس فتوای مکارم شیرازی


چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸
آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی
حکم اعدام براساس فتوای مکارم شیرازی
لیلا طیری

تایید حکم اعدام یک دانشجو همراه با بازداشت خانوادگی جعفر پناهی، کارگردان شهیر ایرانی از مهم ترین خبرهای روز گذشته بود. دادستان تهران دیروز گفته است که "بازداشت جعفر پناهی به دلیل هنرمند بودن نبوده و جنبه سیاسی نیز ندارد."

جعفری دولت آبادی توضیح نداده که این هنرمند به چه دلیل و با چه اتهامی بازداشت شده است و تنها به طرح این ادعا بسنده کرده که: "این فرد به دلیل ارتکاب جرائمی در مظان اتهام قرار دارد و به همراه یک نفر دیگر به دستور قاضی پرونده دستگیر و تحقیقات از آنان ادامه دارد و چون تحقیقات تازه آغاز شده موضوع در دست بررسی است".

جعفر پناهی به اتفاق همسر، دختر و 15 مهمانش بامداد سه شنبه بازداشت شدند.



تایید حکم اعدام

حکم اعدام محمد امین ولیان در حالی از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده که براساس گزارش وب سایت ندای سبز ازادی، در پرونده این دانشجوی ۲۰ ساله، به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص محارب بودن حرمت‌شکنان روز عاشورا استناد شده است و این سخنان به عنوان یک فتوای شرعی تلقی گشته و بر اساس آن حکم اعدام صادر گشته است و در دادگاه تجدید نظر تایید شده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

روز گذشته دادستانی انقلاب طی اطلاعیه‌ای تأیید حکم اعدام این جوان ۲۰ ساله در دادگاه تجدید نظر را اعلام کرد. محمدامین ولیان، عضو فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان و ستاد انتخاباتی دانشجویی میرحسین موسوی در این شهر، برآمده از خانواده‌ای مذهبی و انقلابی است، همواره مواضعی در چارچوب قانون اتخاذ کرده است و هیچ‌گونه وابستگی فکری و تشکیلاتی به گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی و تشکل‌های غیرقانونی ندارد و تنها با اتهام در دست داشتن سنگ در روز عاشورا بازداشت شده است.

وب سایت کلمه نیز گزارش داده که چند روز پیش از بازداشت محمدامین ولیان شبنامه‌ای مبنی بر شرکت او در تظاهرات اعتراض‌آمیز روز عاشورا در تهران توسط طیفی از دانشجویان افراطی وابسته به بسیج دانشجویی در دانشگاه پخش شد که طی آن خواهان برخورد جدی نیروهای امنیتی و مسئولین دانشگاه با وی شده بودند. پس از انتشار این شبنامه محمدامین ولیان بازداشت و به تهران منتقل شد و در دادگاه متهمان روز عاشورا به محاربه و افساد فی‌الارض متهم گشت.جالب اینجاست که مظلومیت او چنان آشکار بوده‌است که پس از محکومیت او به اعدام، همان دانشجوی بسیجی که مطالب شبنامه را تنظیم و او را معرفی کرده دچار عذاب وجدان شده و برای درخواست لغو حکم اعدام او اقدام به گردآوری امضا از دانشجویان دانشگاه خود کرده است. ریاست دادگاه محمدامین ولیان را قاضی صلواتی برعهده داشت و او را به محاربه، افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقامات ارشد نظام متهم کرد.

محمدامین ولیان در جلسه دادگاه خود گفت: "من وقتی در زندان بودم در تلویزیون دیدم که سران بزرگ اصلاحات در این دادگاه ایستاده‌اند".

مطلبی که حاکی از تحت فشار قرار دادن وی و دادن اخبار دروغ و کذب توسط بازجویان به او است. گفتنی است در این دادگاه امین ولیان هیچ یک از اتهامات را نپذیرفت و حتی نماینده دادستان در پاسخ به ولیان و وکیل تسخیری وی که اتهام محاربه و افساد فی‌الارض را رد کردند، به طور غیرمستقیم از ایراد این اتهام به این فعال دانشجویی دانشگاه دامغان عقب‌نشینی کرد و گفت:در باب محاربه اختلاف نظر زیادی وجود دارد که این موضوع جای بررسی دارد و تصمیم با ریاست دادگاه است.

در این دادگاه در مورد بیانیه‌های انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و دفتر تحکیم وحدت و همچنین برگزاری مناظره انتخاباتی بین مصطفی تاج‌زاده و اسماعیل گرامی مقدم به وی اتهاماتی وارد شد. ولیان در جریان دادگاه فقط پذیرفت که در تظاهرات برای دفاع از خود و به دلیل عصبانیت ناشی از اقدامات وحشیانه نیروهای نظامی و لباس شخصی در سه مرحله سنگ پرتاب کرده است، اما این سنگ‌ها به کسی آسیب نزده است و از دادگاه خواست بررسی کنند که چرا احساسات و نارضایتی او به این شکل بروز کرده است.

او همچنین اعلام کرد که در راهپیمایی‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده است. محمدامین ولیان از روز بازداشتش تاکنون هیچ‌گونه ملاقاتی با خانواده و امکان انتخاب وکیل تعیینی و ملاقات با وی رانداشته و مستقیما از سلول انفرادی در بازداشتگاه‌های نامعلوم اطلاعات سپاه به دادگاه منتقل شده است.



سه آزادی، دو بازداشت

مهدی قلی زاده، کیوان مهرگان، مهرانه آتشی و رضا نوربخش روز گذشته آزاد و نوید خانجانی و نصور نقی پور روز گذشته بازداشت شدند.

مهدی قلی زاده، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی است که روز عاشورا بازداشت شده بود و بعد از تحمل ۶۵ روز زندان آزاد شد. کیوان مهرگان نیز خبرنگار و از اعضای نهضت آزادی است که با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی روز گذشته آزاد شد.

رضا نوربخش، سردبیر روزنامه فرهیختگان و مدیر مسئول سایت جمهوریت نیز که از ۱۳ مرداد در بازداشت بوده و حکم شش سال زندان دریافت کرده، جزو آزادشدگان روز گذشته است.

مهرانه آتشی، عکاس هنری است که 22 دی ماه به اتفاق همسرش، مجید غفاری بازداشت شده بود. این زوج هنرمند، دوشنبه شب آزاد شده اند.

براساس گزارشها دستور آزادی کیوان صمیمی، روزنامه نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز صادر شده و قرار بود روز گذشته این روزنامه نگار نیز آزاد شود.

در عین حال نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و نصور نقی پور، نویسنده وبلاگ نصور روز گذشته بازداشت شدند.

براساس گزارش ها حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب، ۶ تن از ماموران امنیتی با حضور در منزل نوید خانجانی، ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر اقدام به بازداشت او کردند و وی را به مکان نامعلومی انتقال دادند.



بازداشت فرزند حسین عبده تبریزی

خبر بازداشت احسان عبده تبریزی، فرزند حسین عبده تبریزی (دبیرکل اسبق بورس تهران و همچنین مدیرمسوول روزنامه توقیف شده سرمایه) روز گذشته در حالی از سوی همکلاسی های او در دانشگاه دورهام انگلیس اعلام شد که او از دو ماه پیش در بازداشت به سر می برد.

وب سایت کلمه گزارش داده است که دو ماه پیش احسان عبده تبریزی دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان زمانی که خواستار استفاده از فرصت تعطیلات کریسمس برای دیدار خانواده خود بود و به ایران بازگشت در فرودگاه امام خمینی (ره) پاسپورتش توقیف و سپس بازداشت شد.

هنوز هیچ اطلاعی از علت بازداشت وی در دست نیست؛ دوستان او در دانشگاه دورهام با پیگیری از خانواده اش خواستار آزادی احسان و بازگشت او به دانشگاه شده اند.

حسین عبده تبریزی، پدر احسان یکی از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت بوده و بارها با نقدهایی جامع در روزنامه سرمایه واکنش های دولتیان را برانگیخته است.



ملاقات با عمادالدین باقی

خانواده عمادالدین باقی، روز دوشنبه در شصت و سومین روز بازداشت این فعال حقوق بشر با وی ملاقات کردند. براساس گزارش ها باقی پس از حدود ۵۰ روز انفرادی در خلاء مطلق در سلول بسته سه نفره در بند ۲۴۰ زندان اوین به سر می برد.

فاطمه کمالی همسر عمادالدین باقی اعلام کرده است که باقی از لحاظ جسمی ضعیف شده اما از روحیه خوبی برخوردار است و با پایان دو ماه بازداشت و پایان بازجویی او انتظار آزادی باقی را داریم.



کاهش محکومیت کامبیز نوروزی

وکیل مدافع کامبیز نوروزی از صدور حکم موکلش از سوی دادگاه تجدیدنظر خبر داد و گفت: شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دو سال حبس موکلم را به یک سال حبس کاهش داد و یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق را به حالت تعلیق درآورد.

سید محمود علیزاده طباطبایی به خبرگزاری ایسنا گفت: بر اساس حکم دادگاه بدوی کامبیز نوروزی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که نسبت به رای صادره، تجدیدنظرخواهی صورت گرفت.



شکایت نماینده احمدی نژاد از عبدالله رمضان زاده

عبدالله رمضان زاده روز دوشنبه با حضور در دادگاهی در قم در برابر اتهام وارده از خود دفاع کرد.

براساس گزارشها در پی سخنرانی عبدالله رمضان زاده قائم مقام دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی در مجمع محققین و مدرسین قم و در ایام تبلیغات انتخاباتی درخردادماه،نماینده احمدی نژاد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از رمضان زاده شکایت کرده است که روز دوشنبه جلسه رسیدگی به این ششکایت برگزار شد.

در سخنرانی رمضان زاده برخی امارهای ارائه شده توسط احمدی نژاد مورد پرسش قرار گرفته و امارهایی ماخوذه از منابع رسمی در باره وضعیت کشور ارائه شده بود.

اتهام وارد شده بر پرونده جدید تشویش اذهان عمومی است. ادامه بررسی پرونده به آینده موکول شد.

گفتنی است سخنگوی دولت اصلاحات از ۲۳ خرداد تا یکصد و دهمین روز بعد از دستگیری در بازداشتگاه ۲ الف زندان اوین در سلول انفرادی بازداشت بود و تحت بازجویی‌های سنگین قرار گرفت و به مدت قریب به سه ماه به هیچ یک از اعضای خانواده رمضان زاده و همچنین وکلای وی اجازه ملاقات با وی را ندادند.



ملاقات با مهدی محمودیان

مهدی محمودیان، عضو جوان جبهه مشارکت که از ۲۷ شهریور در بازداشت به سر میبرد، روز گذشته پس از ۶ ماه با دختر کوچک خود ملاقات کرد.

به گزارش نوروز، فرزند این عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت در این مدت دچار افسردگی شدید ناشی از دوری پدرش شده است.

محمودیان در تاریخ ۲۷ شهریور ماه در موج بازداشت اعضای جوان جبهه مشارکت بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، خانواده محمودیان وضعیت روحی این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر را "خوب" اعلام کردند.

محمودیان از روزنامه نگارانی است که نقش مهمی در افشای جنایات رخ داده در بازداشتگاه کهریزک قبل و بعد از انتخابات داشت. او نخستین کسی است که دو سال قبل درباره اعمال روش های غیرانسانی و غیرقانونی با با متهمان در این بازداشتگاه، اطلاع رسانی کرد.حکم دادگاه مهدی محمودیان هنوز صادر نشده است. نخستین جلسه دادگاه وی چندی پیش برگزار شد.



زندانیان کرد

آزادی یک روزنامه نگار، بازداشت سه فعال سیاسی، ملاقات حضوری خانواده یک زندانی با فرزندشان از جمله آخرین اخبار مربوط به زندانیان کرد در24 ساعت گذشته بود. در همین راستا نیز برخی منابع از کشته شدن یک زندانی دختر در زندان بوکان خبر داده اند.



اتهام تجزیه طلبی

کمیته گزارشکران حقوق بشر در ایران ظهر دیروز 11 اسفندماه از آزادی کیوان مهرگان، روزنامه نگار کرد با قید وثیقه خبر داد.این روزنامه نگار که در تاریخ 7 دیماه به اتهام "تجزیه طلبی" بازداشت شده بود با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.کیوان مهرگان دبیر سیاسی ضمیمه روزنامه اعتماد بود که طی روزهای گذشته توقیف شد.



سه بازداشت

در ادامه روند بازداشت فعالان سیاسی و مدنی در کردستان طی روزهای اخير چند شهروند سقزی به نام های شاهو جهانی، بهنام جامی و فرخ زارعی توسط نيروهای امنيتی در اين شهر بازداشت شدند. بنا به گزارش آژانس خبري موكريان، این سه شهروند پس از بازداشت درمنزل وسپری کردن چند روز در بازداشتگاه به زندان سقز منتقل شده اند.

تاکنون هيچ دليلی برای دستگيری اين افراد از سوی مقامات قضایی شهر سقز اعلام نشده اما شنیده ها حاکی از این است که نامبردگان به علت فعاليت سياسی بازداشت شده اند.



اولین ملاقات کاوه کرمانشاهی

پس از نزدیک به 27 روز بازداشت، کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر دیروز موفق شد برای اولین‌بار با خانواده‌اش ملاقات حضوری داشته باشد.

به گفته‌ی فرنگیس داوودی، مادر کاوه کرمانشاهی، ملاقات با فرزندش در حالی صورت گرفت که وی به دفعات به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه مراجعه کرده و سرانجام امروز موفق به ملاقات با فرزند خود شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وضعیت جسمی و روحی کاوه کرمانشاهی، مساعد گزارش شده و او گفته حق مطالعه کتاب نیز دارد.

یکی از نزدیکان کاوه کرمانشاهی طی یک تماس کوتاه تلفنی به روز گفت این فعال حقوق بشر، در این دیدار در مورد اتهامات و بازجویی‌های خود حرفی نزده است.

این شخص در ادامه ضمن ابراز خرسندی از وضعیت روحی این فعال حقوق بشر کرد از احتمال برگزاری دادگاه وی طی روزهای آینده خبر داد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی روز۱۴ بهمن‌ماه طی یورش ۷ نیروی امنیتی در منزلش در کرمانشاه بازداشت شد.

وی روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و سخنگوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر کردستان است. او همچنین از اعضای کمپین یک میلیون امضا در کرمانشاه، عضو انجمن منحل شده ژیار و نیز از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت است.



مرگ یک زندانی دختر در بوکان

برخی از منابع خبری محلی نیز از کشته شدن یک دختر زندانی کرد در یکی از شهرهای کردستان خبر داده اند.

مرکز خبری کردستان و کرد، طی گزارشی از مرگ یک دختر زندانی به اسم گلچین صالح پور 22 سال به طرز مشکوکی در یکی از زندانهای شهر بوکان خبر داده است.

این مبنع با اشاره به اینکه نامبرده به اتهام مشکلات اجتماعی در زندان به سر می برده در ادامه افزوده است: "وی به علت ضربات وارده به هنگام شکنجه شدید در طول دوران زندان جان سپرده است".

کردستان و کرد همچنین اعلام کرده، جنازه این دختر زندانی بدون اطلاع خانواده و به طور مخفی خاکسپاری شده و نیروهای امنیتی شهر بوکان قبل از خاکسپاری بستگان نامبرده را تهدید و جنازه را بدون حضور آنان دفن کرده اند.

خانواده های جانباختگان وقایع بعد از انتخابات در گفتگو با روز


چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸
خانواده های جانباختگان وقایع بعد از انتخابات در گفتگو با روز:
رسیدگی در کار نیست، تهدید هم می کنند
فرشته قاضي

بیش از 72 نفر در وقایع بعد از انتخابات ایران جان باختند اما با گذشت 9 ماه از کودتای انتخاباتی، هنوز قاتل هیچ یک از این جانباختگان معرفی نشده اند و مقامات جمهوری اسلامی خود را ملزم به پاسخگویی در این مورد نمی بینند. "روز" در گفتگو با خانواده های جانباختگان وقایع 9 ماهه گذشته، روند پی گیری شکایات این خانواده ها، نحوه پاسخگویی مسولان و همچنینی تهدیدها و فشارهای وارده بر آنها را بررسی کرده است. خانواده هایی که با گذشت زمان و ادامه اعتراضات مردمی بر شمار آنها افزوده می شود اما به شدت تحت فشارند تا از اطلاع رسانی درباره عزیزان از دست رفته خود پرهیز کنند.



تهدید خانواده ها

شکایات خانواده های جانباختگان وقایع انتخابات در حالی مسکوت مانده که خانواده های آنان از همان ابتدا به شدت تحت فشار بودند تا از هر گونه اطلاع رسانی درباره عزیزان شان خودداری کنند و حتی اجازه برگزاری مراسم سوگواری برای آنها را نیز نداشتند. حتی بیشتر این خانواده ها تحت فشار مقام های نظامی و امنیتی کشور از اعلام هویت عزیز از دست رفته خود واهمه داشتند؛به همین علت با گذشت 9 ماه هنوزهویت تعدادی از این شهدا اعلام نشده است.

از سوی دیگر درباره علت کشته شدن آنها نیزهرگز توضیحی به خانواده ها داده نشده و در اغلب موارد در گواهی فوت، علت مرگ را نامعلوم نوشته اند؛ در برخی موارد نیز نوشته اند سکته قلبی یا مغزی باعث فوت شده است. در عین حال پیکر تمام این شهدا قبل از تحویل به خانواده هایشان کالبد شکافی و گلوله ها از تن آنها خارج شده است.

خانواده های جانباختگان در اکثر موارد، موقع تحویل پیکر جان باختگان خود ناچار شده اند هم درباره چگونگی کفن و دفن عزیزشان تعهد بدهند و هم درباره "شکایت نداشتن از مسوولان". در برخی موارد نیز این خانواده ها را مجبور کرده اند با نگارش نامه ای، میرحسین موسوی را مسئول قتل فرزندان خود اعلام کنند.

برغم این شرایط خانواده های شهدای سبز پس از به خاک سپردن پیکر فرزندان خود اقدام به پی گیری قضایی کرده و خواهان مجازات قاتلان فرزندانشان شده اند؛هر چند فشارها به نوعی دیگر همچنان ادامه دارد. تلفن های تهدید آمیز، احضار و تهدید به قتل فرزندان دیگر و... از مواردی است که در این چند ماهه همواره این خانواده ها با آن مواجه بوده اند. ضمن آنکه به شکایات هیچ یک از آنها رسیدگی نشده و به برخی نیز رسما گفته اند این شکایات به جایی نخواهد رسید.



مادر ندا آقا سلطان: قاتل دخترم را معرفی کنند

هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان از بی نتیجه ماندن شکایت اش برای معرفی قاتل دخترش به "روز" می گوید.

خانم رستمی مطلق در مهرماه شکایت رسمی را تحویل مقامات قضایی داد و خواهان معرفی و محاکمه قاتل فرزندش شد، اما با گذشت 5 ماه، هنوزهیچ گونه رسیدگی به این شکایت نشده است.

مادر ندا آقا سلطان به "روز" می گوید: من و وکیلم بارها پیش آقای شهریاری، قاضی پرونده در دادسرای جنایی رفته ایم اما هیچ نتیجه ای نگرفته ایم.

خانم رستمی مطلق می افزاید: انتظار نمی رود که به نتیجه ای برسیم چون 8- 9 ماه گذشته و اگر قرار بود رسیدگی شود تاکنون می شد.

وی تصریح می کند که مقامات هیچ گونه پی گیری نکرده و شکایت را مسکوت گذاشته اند.

مادر ندا آقا سلطان سپس با اشاره به اظهارات ضد و نقیض مقامات درباره جان باختن دخترش می گوید: مقمات تاکنون درباره ندا خیلی حرفها زده اند و هر روز یک مدل حرف میزنند؛همین تناقض گویی های مقامات نشان میدهد که قضیه چیست.

خانم رستمی مطلق تاکید میکند: من خواهان معرفی قاتل فرزندم هستم. باید او را معرفی و در دادگاه محاکمه کنند.

ندا آقا سلطان، در راهپیمایی بزرگ سی خرداد جان باخت و انتشار فیلم کوتاهی از لحظه جان سپردن او، واکنش های جهانی را برانگیخت.

مقامات جمهوری اسلامی قتل ندا را به عوامل ضد انقلاب و بیگانگان نسبت دادند و در ادعایی دیگر صحنه جان باختن او را نمایش خواندند. ادعاهایی که از سوی افکار عمومی ایران و جهان پذیرفته نشد.



مادر سهراب اعرابی: پاسخگو نیستند

پروین فهمیمی، مادر سهراب اعرابی، یکی از دیگر مادرانی است که طی 9 ماه گذشته به شدت تحت فشارهای امنیتی قرار داشته و حتی ماموران لباس شخصی وارد محوطه مسکونی او شده و عکس های شهید جوانش را با خود برده اند. پیش از این برخی شایعات از بازداشت خانم فهیمی حکایت میکرد خبری که هیچ گاه تایید نشد.

مادر سهراب اعرابی هم در گفتگو با "روز" می گوید شکایت او برای معرفی و محاکمه قاتل فرزندش به هیچ جا نرسیده است.

وی توضیح میدهد: الان 9 ماه گذشته و از 20 تیر که پیکر پسرم را شناسایی کردم، شکایت کردم و بارها به مسئولان نامه نوشته ام اما هیچ کسی پاسخگو نیست. بارها وکیل من مراجعه کرده اما هر بار گفته اند بروید خودمان خبرتان می کنیم و باز هیچ خبری نشده است. گویا که قانون این مملکت فقط برای خود آقایان نوشته شده و برای ما کاربردی ندارد و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده. فقط با یک متاثرم و متاسفم میخواهند همه چیز را تمام کنند.

خانم فهیمی با اشاره به جمع آوری عکس های فرزندش از مقابل واحد مسکونی شان می گوید: من منزل نبودم آمده بودند، وارد ساختمان شده و عکس های پسرم را که در راه پله و مقابل در آپارتمان قرار داده بودم جمع کرده و برده بودند. شب همان روز هم به منزل ما آمدند و من به شدت اعتراض کردم و گفتم با چه مجوزی وارد محوطه مسکونی ما شده و چنین کاری کرده اید و چه کسی چنین اجازه ای به شما داده که وارد حریم خصوصی زندگی من شوید، اما انکار کردند و گفتند که کار ما نبوده و نمی دانیم کار چه کسی است. بعد هم به من گفتند باید به پلیس امنیت بروم اما من نرفتم و به آنها هم گفتم من کاری در پلیس امنیت ندارم و بچه بیگناه مرا کشته اند و 26 روز به من دروغ گفته اند حالا هم با ما اینگونه معامله می کنند.

وی در خصوص شایعه بازداشت خود توضیح میدهد: من بازداشت نشدم بلکه مهین فهیمی، دختر دایی من به اتفاق پسرش بازداشت شد و 45 روز هم زندان بود و به پسرش 6 سال زندان داده اند در حالیکه این بچه بیگناه است و هیچ کاری نکرده، مثل همه مردم در تظاهرات شرکت کرده و من واقعا امیدوارم این حکم که قطعی نیست در دادگاه تجدید نظر بشکند و امید تبرئه شود.

پیکر سهراب اعرابی، جوان 19 ساله در حالی به خانواده او تحویل داده شدکه مادر او در ۱۶ تیرماه با گذاشتن کفالت در دادگاه انقلاب در انتظار آزادی فرزندش بود. خانواده اعرابی از تاریخ 25 خرداد، از سهراب خبری نداشتند.



خواهر بهزاد مهاجر: راه به جایی نبرده ایم

مهوش مهاجر، خواهر بهزاد مهاجر که پیش از این احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته، با بیان اینکه شکایت آنها برای معرفی قاتل برادرش هیچ نتیجه ای نداشته به "روز" می گوید: بازپرس پرونده به وکیل ما گفته شما دستتان به جایی نمی رسد و پرونده بسته خواهد شد.

وی می افزاید: وقتی رسما چنین چیزی می گویند، متاسفانه فکر نمی کنم شکایت ما راه به جایی ببرد.

خانم مهاجردرخصوص احضار و تهدیدهایی که شده توضیح میدهد:به اطلاعات همدان احضار شدم و در آنجا فعالیت های سابق من در رابطه با کمپین یک میلیون امضا را مطرح کردند و سپس گفتند که برادرتان اینگونه شده و در اصل این دو را به هم ربط دادند و سپس از من پرسیدند که آیا به ولایت فقیه تعهد داری و...

خواهر بهزاد مهاجر می افزاید: از فعالیت های من گفتند و سپس تهدید کردند؛ در حالیکه فعالیت های من کاملا اجتماعی است و من عضو هیات امنای یک مرکز مربوط به دختران بی سرپرست هستم، گفتند نباید با این مرکز کار کنی اما من قبول نکردم و کارم را می کنم. قبل از 22 بهمن نیز تماس گرفتند و گفتند که نباید راهپیمایی بروی.

خانم مهاجر با بیان اینکه تهدیدهای تلفنی همچنان ادامه دارد، می افزاید: در جلسه بازجویی، حتی از فعالیت های من در 8 مارس سال گذشته نیز پرسیدند و همه چیز را به برادرم ربط میدادند در حالیکه من یک فعال اجتماعی هستم و هیچ کار سیاسی نمی کنم و برادرم نیز ارتباطی با این فعالیت ها نداشت.

بهزاد مهاجر نیز در تظاهرات25 خرداد به ضرب گلوله جان باخت و خانواده او تا مدتها تصور میکردند او در زندان به سر می برد.



مادر اشکان سهرابی: سر می دوانند

زهرا نیک پیما، مادر اشکان سهرابی نیز از بی جواب ماندن شکایت خود برای معرفی قاتل فرزندش به "روز" می گوید.

وی با بیان اینکه "ما را سر می دوانند" می گوید: بارها من و وکیلم برای پی گیری شکایت مراجعه کرده ایم اما ما را سر می دوانند حتی یکبار نیز یکی در همان دادگاهی که مسول رسیدگی به پرونده شکایت ما است به ما گفت که شما وقتتان را تلف می کنید و هیچ جوابی به شما نخواهند داد چون از دولت شکایت کرده اید و به عبارتی از خودشان به خودشان شکایت کرده اید.

مادر اشکان سهرابی با تاکید براینکه "میخواهند این قضیه را مسکوت گذاشته و مشمول مرور زمان کنند" می افزاید: میخواهند همه چیز را ماست مالی کنند و خون بچه های ما را پایمال کنند اما من ساکت نمی نشینم و پی گیر خون بچه ام هستم. بچه من بی گناه بود همه بچه های ما بی گناه بودند و مظلومانه کشته شدند و باید جواب بدهند و بگویند که چرا بچه های ما را کشتند. تنها گناه بچه من این بود که یک دستبند سبز بسته بود. اما این گناه بچه من برای او من و ما افتخار بود و هست.

خانم نیک پیما با بیان اینکه "بعد از 9 ماه ما همچنان سردرگم هستیم" می افزاید: قاتلان بچه های ما راست راست راه میروند و به ما و وکلای ما هیچ جوابی داده نمی شود. البته وقتی می بینم جواب شهدای کهریزک را نمیدهند مطمئن می شوم که جواب ما را اصلا نخواهند داد اما من به هیچ عنوان ساکت نخواهم شد و پی گیری خواهم کرد.

اشکان سهرابی در جریان اعتراضات مردمی در روز 30 خرداد بر اثر اصابت 3 گلوله بر سینه اش جان باخت.

یک کشتی استوار

یک کشتی استوار
حامل کالاهائی با مارک ممتاز!
دکتر مهدی خزعلی



دلم برای سیاه نمایی تنگ شده است، شغل ما سیاه کردن است! مدتهاست آنطور که باید و شاید سیاه نمایی نکرده ام، یعنی غافلگیر شده ام، دولت کریمه روی من را کم کرده است، قریب 9 ماه است که بمباران تبلیغاتی می شویم، هزاران کانال تلویزیونی، رادیویی، خبرگزاری، سایت، روزنامه ، نشریه، بولتن و خبرنامه دولتی، ائمه محترم جمعه و جماعات، وکیل الدوله ها، وزراء، معاونین، مدیران کل و جزء، قضات عادل و مستقل!، بازجو های محترم!، بازپرس های کماکان محترم!، دادیاران هکذا!، دادستان های عزیز و دلرحم! زندانبانان مهربان و گاهی علمای اعلام و وعاظ السلاطین، با آزادی تمام و تحت کنف حمایت عظمی، ما را سیاه و سیاهتر نشان می دهند، گاهی که در آینه معظم خود را نگاه می کنم، به خود می گویم: " کاکا سیا !"

یک روز به بنیان گذار جمهوری اسلامی اسائه ادب کرده ایم و روحمان هم خبر ندارد! روزی سوزاندن قرآن و هتک حرمت عاشورا را در کارنامه سبز ما می نویسند و آن را سیاه می کنند، اهانت و هتک حرمت مسئولین نظام اتهام هر روز ماست، صبح ها با هتک حرمت گلویمان را تازه می کنیم و شبها خواب اهانت می بینیم!

دیگر از بزغاله و گوساله و خس و خاشاک گذشته است، ما را معاند و محارب و مفسد فی الارض می دانند، ما را طاغی و باغی و یاغی می خوانند، چه اشکالی دارد بگذار در برابر این همه اهانت و ناروا ما نیز آیینه کوچکی در برابر دماغ گنده آقایان قرار دهیم، شاید نوک دماغ خود را سیاه ببینند و برای بقیه چاره کنند.

در این مختصر گوشه ای از افتخارات دولت نهم و ایضاً ادامه آن دولت را تا به حال به تصویر می کشم:

1- رتبه نخست سقوط آزاد فوتبال ایران! از 16 دوران خاتمی به 67 کنونی! از رتبه اول آسیا به ششم کنونی!

2- رتبه نخست مصرف تریاک در دنیا !
3- رتبه نخست فرار مغزها !
4- رتبه نخست روزنامه نگاران زندانی !
5- رتبه نخست مصرف گازوئیل در خاور میانه !
6- رتبه نخست واردات گندم در دنیا!( پس از جشن خودکفایی در سال 84)
7- رتبه نخست بنزین در فهرست کالاهای وارداتی!
8- رتبه نخست جراحی بینی و زیبایی! ( حکایت از معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد)
9- رتبه نخست دختران مجرد بالای 20 سال! ( مشکلات اقتصادی ، عدم آمادگی پذیرش مسئولیت خانواده از سوی جوانان)!
10- رتبه نخست جهانی در عدم پاسخگویی به مردم( پس از لیبی) !
11- رتبه نخست سقوط در تاریخ المپیک ایران( تنها مدال طلای هادی ساعی سبز دل مردم را شاد کرد)!
12- دهک نخست در فساد اداری - مالی!
13- سه کشور نخست، در تحدید و عدم آزادی مطبوعات!
14- نخستین بار در دولت نهم وارد کننده گازوئیل شدیم!( تا پیش از این صادر کننده بودیم)
15- رتبه نخست دروغ و تزویر و ریا! ( این را از خودم نوشتم، این باور من و همه مردم سبز است، باور ندارید، بپرسید)
(عنوان از پیک نت است، بی جهت گریبان آقای خزعلی را کسی نگیرد!)

درون پر التهاب خانه مقامات

از کشتی نظام، گروه گروه
خود را از به آب می اندازند
احمد پورنجاتی

مرغ بعضی ها یک پا دارد و گوش آنان بدهکار هیچ سخنی جز «آفرین و احسنت و بارک الله و حبذا و هکذا» نیست



نویسنده این مقاله، قائم مقام علی لاریجانی در صدا و سیما بود. نزدیکی و پیوند او با حجت الاسلام ریشهری ریشه های قدیمی دارد و به پیش از بنینانگذاری "جمعیت دفاع از ارزش ها" می رسد که ریشهری مبتکر آن بود. به دوران وزارت ریشهر در وزارت اطلاعات و معاونت پورنجاتی در این وزارتخانه امنیتی. البته کاربرد آن جمعیت که در سال 1374 برپا شد کوتاه مدت و برای حضور در انتخابات بود. جمعیتی که علاوه بر ریشهری، علی رازینی رئیس دادگاه ویژه روحانیت نیز عضو رهبری آن بود. حتی روح الله حسینیان نیز در این جمع حضور داشت. بدون این اشاره مختصر، اعتبار مقاله پورنجاتی پنهان می ماند.

در رویدادهای 5 سال گذشته، که چرخش به ارتجاع علی خامنه ای و نشستنش در دامان فرماندهان سپاه و پناه گرفتنش در عبای احمد جنتی و مصباح یزدی حوادث بسیاری را رقم زد، و با کودتای 22 خرداد و حوادث 9 ماه گذشته، کشتی نظام سوراخ سوراخ شده و آب به عرشه رسیده است. این همان کشتی است که علی خامنه ای نام آن را "استوار" گذاشته و پیش از آنکه خود به امید سبک کردن کشتی و رسیدن به ساحل نجات کسانی را به آب پرت کند، بسیاری خود را به آب انداخته و به سمت ساحل شنا می کنند. حتی امثال ریشهری که کلیدی ترین نقش را در برکنار آیت الله متنظری از قائم مقامی آیت الله خمینی و هموار کردن جاده برای رهبری علی خامنه ای ایفاء کرد. یا ناطق نوری که رهبری فراکسیون 90 نفره را در مجلس زمان آیت الله خمینی برعهده گرفت و در اختلافی که بین خمینی و خامنه ای بر سر نخست وزیر موسوی درگرفته بود، پشت خامنه ای ایستاد. از این کشتی، دهها فرمانده بنام دوران جنگ به آب ریخته شده اند. امثال خاتمی و موسوی و کروبی به ساحل رسیده اند و دیگران شنا کنان در حال رساندن خود به ساحل اند.

مقاله پورنجاتی شرح این تلاش برای نجات است و بیان صریح نگرانی از یکدنگی آن که چاپلوسی را دوست دارد، نه حقیقت را. مقاله را کمی خلاصه کرده ایم. بخوانید:







....حقیقت مطلب این است که تا مدتی پس از قضایای انتخابات و با مشاهده رویکردها و روش های کژراهه یی که از سوی برخی نهادها و بخشی از دستگاه قضایی دنبال شد به انگیزه دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب و نظام کوشیدم به اندازه توان ناچیز خود توجه متولیان و دست اندرکاران امور را نسبت به پیامدهای هولناک و زیانبخش شیوه های اتخاذشده جلب کنم که متاسفانه تنها هنر و معجزه آن روش های مشعشع – که اکنون به وضوح قابل رویت است- تبدیل یک مساله اجتماعی به یک بحران سیاسی و حتی امنیتی کم سابقه در اندرون جامعه و نظام بوده است.

این البته همان شیوه یی بود که بسیاری از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اصحاب قلم و رسانه نیز که دل در گرو مصالح حقیقی جامعه و کشور و نظام و انقلاب دارند و فراتر از «مو»، پیچ و تاب آن را نیز می بینند، دنبال می کردند. متاسفانه پس از مدتی متوجه شدم مصداق «آب در هاون کوبیدن» است و سپنج عمر بیهوده تلف کردن. مرغ بعضی ها یک پا دارد و گوش آنان بدهکار هیچ سخنی جز «آفرین و احسنت و بارک الله و حبذا و هکذا» نیست. برای مدتی تصمیم گرفتم قلم را غلاف کنم اما هجوم ملامتگرانه وجدان درونی و نگاه پرسشگرانه و مطالبه جویانه هر شهروند عزیزی که در کوچه و خیابان به زیارتش نائل می شدم اجازه نداد به بهانه «فرو نرفتن میخ آهنین در سنگ» کنج عافیت و چله سکوت قلم چندان دوام آورد. دوباره نوشتم.

روی سخن با آنهاست که در این هشت، ۹ ماه عملاً سکاندار مدیریت سیاسی، امنیتی و تبلیغاتی کشور بوده اند.

نگاهی به پشت سرتان بیندازید. از نقطه آغاز تاکنون از کجا به کجا رسیده اید؟ از آن مهم تر جامعه، کشور و نظام را از کجا به کجا رسانده اید؟ برای یک بار هم که شده در خلوت ارزیابی های واقعی و بی اغماض، بدون آنکه بخواهید برای این همه هزینه های سرسام آور «سیاسی، روانی، فرهنگی و حتی اعتقادی»، صورت حساب های «الکی و وجبی» صادر کنید و گزارش ها و گردش کارهای مدعی «شکستن شاخ غول» ارائه دهید، کلاهتان را قاضی کنید و تاریخچه این چند ماه را مرور کنید. انصافاً مصداق «کور کردن چشم به قصد سرمه کشیدن» نبوده است؟ نقطه آغاز بسیار مهم است.

سرآغاز مساله چه بود؟ جز یک «اعتراض اجتماعی» درباره یک «موضوع خاص» یعنی نتیجه انتخابات؟ جنس مساله «اجتماعی» بود و مخاطب مساله بخش محدود و مشخصی از «حاکمیت» یعنی دستگاه های اجرایی و نظارتی انتخابات و شیوه طرح مساله، متین و آرام و مسالمت آمیز. مگر نخستین بار بود که گروهی از مردم برای پرس و جوی حق قانونی خود یا انتقاد و اعتراض نسبت به یک تصمیم یا اقدام یا پیگیری یک درخواست اجتماع می کردند؟ آیا با همه اجتماعاتی از این دست چنین برخوردهایی شده است؟ اگر شده بود که لابد بارها باید در نقاط گوناگون کشور حکومت نظامی اعلام می شد.

به فرض که روز بیست و پنجم خرداد اجتماع چند میلیونی مردم تهران که دامنه اش از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی بود بدون هماهنگی با دستگاه های ذی ربط انجام شد. مناقشه حقوقی درباره لزوم یا عدم لزوم کسب مجوز برای اجتماعات مردمی را نیز به مجالی دیگر وامی گذاریم. آیا آن اجتماع بی سابقه از کمترین ویژگی ضدامنیتی و کوچک ترین نشانه مخالفت با ارزش های انقلاب و نظام و حتی کلیت حاکمیت برخوردار بود؟ و مگر این همه اجتماع مردمی و شبه مردمی در برابر فلان سفارتخانه خارجی یا مجلس و دولت و دستگاه قضایی و صدا و سیما بدون هیچ مجوز قانونی تشکیل نشده بود؟ آیا با آنها نیز این گونه برخورد می شود؟،

از این گذشته، چرا دو روز پیش از آن راهپیمایی آرام، به گونه یی بی سابقه و غافلگیرانه اقدام به دستگیری چهره های شناخته شده و پرسابقه در مناصب گوناگون نظام می شود که گویی در خانه های تیمی و تشکیلاتی پنهان شده بودند؟، آیا برای پیشگیری بود؟ یا قصاص پیش از جنایت، یا مهم تر و خطرناک تر از این؛ برای اثبات یک پیشداوری و تکمیل اضلاع یک پازل ذهنی،

به باور این قلم، صرف نظر از چند و چون قضایای انتخابات و پرسش ها و ابهام های اساسی و بی پاسخ مانده آن، نخستین و مهم ترین عامل در بغرنج و پیچیده تر شدن فزاینده پیامدهای پس از انتخابات، انتخاب رویکرد «امنیتی» در مواجهه با یک مساله کاملاً «اجتماعی» به ویژه با اتخاذ شیوه نادرست دستگیری و حبس و محاکمه نمایی و اعتراف پراکنی های باورنکردنی بود. اگر تبدیل یک مساله اجتماعی به یک معضل امنیتی، امتیاز و افتخار به حساب می آید، پس در این قضیه مدال را به متولیان و دست اندرکاران تقدیم کنید،

البته هیچ بقالی نمی گوید «ماست من ترش است» و هر فروشنده کالایی، هرچند بنجل و بی مصرف، می کوشد به یاری تبلیغات، جلب نظر مشتری کند. لابد «آشپزباشی»های محترم که اینک مدت هاست دستپخت شان روی میز نظام است ادعا می کنند اگر این اقدامات را نکرده بودیم معلوم نبود سرنوشت انقلاب و نظام چه می شد؟،

اما کاش کسی یک نوک پا بالای بام خانه می رفت و از فراز «کشمکش های کودکانه قدرت»، نگاهی واقع بینانه و خالی از پیشداوری به اندرون پرالتهاب خانه می افکند تا مشاهده کند آنچه را که باید و تدبیر کند آنچه را که شاید، باور کنید پشت قباله این انقلاب و نظام، از آغاز تاسیس چیزی جز باور درونی و اعتماد و وفاداری مردم نبوده است. بگذارید سرکوب و ارعاب و بگیر و ببند و سانسور و انتشار اضطراب و عربده نفس کش دستگاه های امنیتی و پلیسی و گشتاپو و میلیشیای خودسر یا آتش به اختیار، ارزانی و پشت قباله موجودیت نامردمی و غیرمشروع رژیم های کودتایی و فاشیستی باشد. نگویید برای حفظ نظام هر کاری به هر شیوه یی لازم باشد انجام می دهیم. تا کجا می شود پیش رفت؟

بدون منتقد، بدون حزب و تشکیلات رقیب، بدون تشکل های به واقع مردمی صنفی، اجتماعی و مدنی و بدون مطبوعات و رسانه های مستقل و از همه مهم تر، بدون فضای امن و حمایت شده و بی دغدغه برای اطلاع رسانی، تبادل اندیشه، ارائه کارهای خلاقانه و دگراندیشی و پرسشگری از نهاد قدرت، چگونه می توان انتظار پویایی جامعه و همراهی صمیمانه مردم را داشت؟ چگونه می شود پرچم آزادی و مشروعیت نظام را برافراشته نگه داشت؟ آیا اراده یی مبتکر برای بازگشت از این کژراهه بی سرانجام خواهد بود؟ به گمانم همان ها که این بیراهه را آغاز کردند باید پله پله پس بکشند. زمان آن همین حالاست.

عادی شدن فضای کشور در وهله نخست تابع عادی شدن رفتار متولیان است. نمی شود با الگوی «فضای بحران امنیتی» مدیریت کرد و از جامعه انتظار متفاوتی داشت. امتحان کنید، پشیمان نخواهید شد. اجازه دهید چراغ ها روشن شود. در نور بهتر می شود راه را پیدا کرد، البته می دانم که این نوشته نیز در فهرست «خوش خیالی» های من قرار خواهد گرفت و به حساب پرت بودن این قلم از قافله گذاشته خواهد شد. چه بسا از سوی هر دو طرف ماجرا. (نقل از "کلمه")

احمدی نژاد

شتر را آن که برده بالای کوه
خودش هم از کوه بیآورد پائین!
دیدار هاشمی رفسنجانی با امام جمعه های تهران و حومه



جمعی از ائمه جماعات مساجد تهران، شمیرانات و كرج دیروز با هاشمی رفسنجانی دیدارکردند. هاشمی رفسنجانی که بر خلاف گذشته بسیار گزیده گو شده و چنان دقیق حرف می زند که بهانه بدست بادمجان دورقاب چینان بیت رهبری ندهد، دراین دیدار گفت:

وحدت در كشور با حرف به دست نمی‌آید. وحدت لوازم و ابزاری نیاز دارد كه با آن بتوان با مشخص كردن راهكارها آن را عملیاتی كرد. عبور از شرایط فعلی كشور و حل مسائل پیش آمده هم تنها در قدرت مقام معظم رهبری است. بدون نقش‌آفرینی ایشان و همچنین حمایت همه افراد و گروه‌های داخلی نمی‌توان به حل مسائل امیدوار بود. خطر این است كه امروز عده‌ای با ادعای حمایت از اسلام، انقلاب و دفاع از نظام در حال توطئه بر ضد جمهوری اسلامی هستند

سونامی گرانی

20 روز دیگر در ایران
گرانی "عبدالمالک ریگی" نیست، که بشود از آسمان پائین کشید



دروغ و آمار سازی كه رویه دولت كودتاست، آنچنان مطلوب دولت مردان است كه در صنعت آمار سازی و آمار بافی به نوآوری هایی دست یافته اند!

زمانی كه اقتصاد دانان برجسته ایران یا به كنج خانه ها رانده شده اند، یا چون دكتر عرب مازار و دكتر مومنی و دكتر لیلاز به گروگان گرفته شده اند، رئیس كل بانك مركزی كه توانایی یافته است با یك جمله چند دروغ ببافد با آسودگی بیشه را خالی از شیرانِ منتقد دیده و عرض اندام میكند. از جمله در گفتگویی با خبرگزاری مهر عنوان كرده است«توانسته ایم نرخ تورم که در دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه سال گذشته 25.4 درصد بود را در پایان دی ماه به 12.2 درصد و در پایان بهمن به حدود 11.5 درصد برسانیم.» همین جمله دارای نكات بسیار ظریفی است! رقم هایی كه برای نرخ تورم مطرح شده است جزء آرزوهای دولت كودتا برای شرایط فعلی ایران است و نه واقعیت جاری كه به قول عیوضی عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران: "چگونه ممکن است گوشت قرمزی که در سال گذشته کیلویی 80 هزار ریال و در سالجاری به 190 هزار ریال رسیده است، باعث کاهش نرخ تورم شده باشد؟

همه می دانیم که بانک مرکزی در سال گذشته و در کمتر از یک هفته نرخ تورم را کاهش داد". گرچه خیالبافی آماری بهمنی در مورد نرخ تورم جای بحث فراوان دارد اما نكته كلیدی و بسیار مهم فعل "توانستیم" و فعل"برسانیم" است كه در ابتدا و انتهای جمله ی نقل قول شده از ایشان ذكر شده است.

سوال و نكته اصلی اینجاست كه در چه شرایطی بانك مركزی می تواند نرخ تورم را كاهش یا افزایش دهد و یا به قول ایشان به كمتر از 11.5درصد "برساند"؟

در ایده آل ترین شرایط نظام سرمایه داری كشورهای پیشرفته دنیا كه بهترین همكاری را با صندوق بین المللی پول دارند یا عضو فعال و تاثیر گذار بانك جهانی هستند، تنها در شرایطی سیاست های پولی بانك مركزی این گونه كشورها تاثیر فراوانی بر شاخص های اصلی اقتصاد كلان از جمله تورم دارد كه اقتصاد دربحران نباشد، رونق بالای تولید اقتصادی داشته باشند، نرخ ارز در این كشورها شناور باشد و بانك مركزی استقلال كامل داشته باشد. گرچه نظام بانكی ایران سعی دارد در شرایط فعلی كه سپاه اقتصاد ایران را در چنگال كامل خود دارد هر چه بیشتر خود را به بانك جهانی نزدیكتر كند ولی، آقای بهمنی! كدام یك از شرایط ذكر شده بالا را اقتصاد ایران و نظام بانكی آن داراست كه بانك مركزی "توانست" نرخ تورم را به جایی "برساند"؟!

اگر به قول احمد توكلی رشد اقتصادی ایران در حال منفی شدن است و نرخ ارز ثابت است چگونه بانك مركزی "توانست" با سیاست های انبساطی و یا انقباضی پولی، موتور حركت اقتصاد ایران باشد؟ اگر بانك مركزی در اجرای سیاست های پولی استقلال رای می داشت كه می "توانست" با معوقه های بانكی بیش از 50 هزار میلیارد تومان روبرو نباشد؟ در حالیكه نظام دستوری اقتصاد دولت كودتا آنچنان بانك مركزی را بازیچه خود كرده است كه طبق متن استعفا نامه سال گذشته طهماسب مظاهری به علی خامنه ایی "اگر حدود 200 نفر معوقات بانكی خود را پرداخت كنند نظام بانكی ایران از بحران خارج خواهد شد"، چگونه است كه بانك مركزی از گرفتن امانتی كه مردم نزد بانك ها گذاشتند و بانك ها با دستور دولتی این امانت را به اعیان و انصار (چماقداران و سپاهیان) بخشیده اند و ضمانت نامه ایی در برابر آن دریافت نكرده اند، عاجز است و استقلالی بر نظارت بر بازار پول ندارد اما "توانست" نرخ تورم را كاهش دهد و به جایی "برساند"؟

شكی نیست كه در آشتفته بازار اقتصاد ایران كه در آن آمارهای اقتصادی اگر درست نباشند قابل تحقیق نیز نیستند، ادعاهایی شبیه اظهارات آقای بهمنی كم نیست و رساندن یا نرساندن آمار به عددی خاص حرجی برای گوینده ندارد اما اقتصاد حقیقی كه ساده ترین تعریف آن را مهدی كروبی در مناظرات بیان كرد "ننه جون من هم تورم را می فهمد" خود را بر سر سفرهای مردم نشان خواهد داد.حال كه كار گروه تحول اقتصادی دولت با اعضایی معلوم الحال تشكیل شده و به دنبال سناریوی اقتصادی سال 89 است، بسیار زود خواهد دانست، سناریوی نرخ تورم، سناریوی عبدالمالك ریگی نیست كه نیروهای اطلاعاتی بخواهند آنرا از آسمان به زمین "برسانند"، یا چون گروه توسعه دانشگاه علامه را منحل كرده اند، نرخ تورم افزایش نیابد. تورم شاخصی از اقتصاد كلان است كه با نادانی می توان قیاس كرد. همانطور كه با تكرار دانسته اشتباهات و سعی در كتمان آن، نادانی شدت می گیرد، تورم نیز با نادیده گرفته شدن، شدت می یابد و اتفاقا به شدتِ تورم، نرخ تورم می گویند. در حال حاظر كه دولت برآمده از دل كودتا سعی در پیشی دادن نرخ نادانی بر نرخ تورم را دارد، برای خودم و دیگر هموطنانم متاسفم كه سال بعد نه 20 سال بعد! بلكه كمتر از 20 روز دیگر آغاز می شود و آتش تورم خواهد "توانست" همه سفره ها را با هم به آتش كشیده و به فلاكت "برساند.

كارگران مخابرات راه دور شيراز، دست به تجمع اعتراضى زدند


كارگران كارخانه صنايع مخابرات راه دور ايران بعد از چندين تجمع و اعتصاب در مقابل استاندارى رژيم در شيراز صبح روز دوشنبه در مقابل وزارت صنايع و معادن رژيم در تهران تجمع اعتراضى برگزار كردند.
يكى از تجمع كنندگان گفت: به دنبال بى‌پاسخ ماندن خواسته‌هاى كارگران اين كارخانه، كارگران روز گذشته شيراز را به مقصد تهران ترك كردند، بيش از 200نفر به نمايندگى از700 كارگر به تهران آمده‌اند تا 13ماه حقوق عقب افتاده خود را پيگيرى كنند.

وى افزود: درصورت بى‌نتيجه بودن مراجعه امروز كارگران به وزارت صنايع، تمامى 200 كارگر از فردا صبح براى پيگيرى مطالبات خود و همكارانشان به نهادهاى مختلف مراجعه خواهندكرد، زيرا 13ماه بى‌حقوقى لطمات زيادى را به خانواده كارگران وارد كرده است.

تظاهرات اعتراضى كارگران نساجى قائمشهر


كارگران كارخانه نساجى قائمشهر روز سهشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه حقوق عقب افتاده خود، دست به تظاهرات زدند.

كارگران از صبح روز سهشنبه از مسير كارخانه جاده نظامى قائمشهر به سمت فرماندارى رژيم راهپيمايى كرده و در مقابل آن تجمع نمودند.
بنابه گزارشهاى دريافتى كارگران ديگرى نيز در مسير راهپيمايى به جمع تظاهر كنندگان پيوستند.

كارگران شركت ميلاد، در اصفهان تظاهرات اعتراضى برگزار كردند


روز دوشنبه، شمارى از کارگران شرکت ميلاد در اعتراض به پرداخت نشدن هفت ماه حقوق، در مقابل دفتر اين شركت در اصفهان تجمع اعتراضى برپا کردند.
کارگران معترض كه از سوى كارگزاران رژيم در اين شركت پاسخى دريافت نكردند به خيابان رفته و به اعتراض پرداختند. بنابه گزارشهاى رسيده، ماموران نيروى انتظامى و تعدادى لباس شخصى كارگران را محاصره كرده بودند تا از گسترش اعتراض آنان جلوگيرى بهعمل آورند اما كارگران بىاعتنا به آنان به اعتراضشان ادامه دادند.

«آتش، سلاح من است»


شعار، باروت من
و فرياد،
شليكم.
من به سوى ظلمت
آتش مىگشايم.
فرياد من گلوله داغيست.
و در مسير من، پرچم سرخ فرا راه
چراغى.
من، جوان كوچه و بازار
دختر دانشكده
مادر زندانى
رزمنده دلير ارتش آزاديم
هر كوچه سنگرم
هر خيابان، ميدان رزم من است
آتش، سلاح من.

سركرده جنايتكار انتظامى قم، چهارشنبهسورى را يك فساد اجتماعى خواند


پاسدار توكلى سركرده نيروى انتظامى قم براى ”اخلالگران شب چهارشنبهسورى“ خط ونشان كشيد و گفت: اگر افرادى بخواهند از موازين تعيين شده قانونى تخطى کنند، با آنها برخورد قانونى خواهد شد.

اين پاسدار افزود: نيروى انتظامى امسال افرادى را که در سنوات گذشته و بهخصوص سال گذشته براى شهروندان در اين زمينه ايجاد مشکل مى‌کردند را با توجه به سوابقشان روز سهشنبه بازداشت خواهد کرد و اجازه فعاليت به آنها را نخواهد داد.
پاسدار توكلى به تهديد فروشندگان مواد محترقه پرداخت گفت: تمامى اين مواد اعم از پرصدا و کم صدا، پرخطر و کم خطر از نظر قانونى ممنوع است و هيچ فروشنده‌اى حق فروش آنها را نخواهد داشت. و اگر مغازه‌ها و صنوف اقدام به توليد و يا فروش اين مواد در سطح استان نمايند، مغازه آنها پلمب خواهد شد.

اين پاسدار جنايتپيشه مدعى شد مراسم چهارشنبهسورى در باورهاى دينى ايرانيان جايگاهى ندارد. وى پا را از اين هم فراتر گذاشت و گفت: مراسم چهارشنبهسورى، امروزه از حالت يک آيين بيرون رفته و به يک فساد اجتماعى تبديل شده است.

وحشت سركرده انتظامى آذربايجان شرقى از قيام آتشين چهارشنبه سوري


پاسدار نصرتى سركرده نيروى انتظامى آذربايجان شرقى وحشت آخوندها را از مراسم چهارشنبهسورى نشان داد و گفت: نيروى انتظامى آذربايجان شرقى مصمم است جدىتر از سالهاى گذشته و به شدت با کسانى که درصدد ايجاد بىنظمى و قانون شکنى هستند برخورد کند.

وى به منظور ايجاد فضاى رعب و وحشت مدعى شد: کسانى که در اين زمينه متخلف شناخته شده و دستگير شوند بر اساس قانون مجازات اسلامى بايد حبس از سه تا يک سال و 75 ضربه شلاق را تحمل کنند.

سركرده نيروى انتظامى آذربايجان شرقى از کشف بيش از شش ميليون و 200هزار عدد انواع ترقه در اين استان خبر داد و افزود: در جريان عملياتهاى کشف و ضبط اين تعداد مواد محترقه، 127نفر دستگير شدهاند که تحت بازجويى قرار دارند.

مهر آخوندى، خبرگزارى اختصاصى ولىفقيه ارتجاع، وابسته به سازمان تبليغات اسلامى كه اين خبر را مخابره كرد افزود: فرمانده انتظامى آذربايجان شرقى با اظهار تاسف از تبديل شدن مراسم سنتى چهارشنبهسورى به مراسمى خطرناک، تصريح کرد: اين آيين، ماهيت سنتى خود را از دست داده و به يک سرى ناهنجارى انضباطى تبديل شده است.

جوانان مشهد به استقبال چهارشنبهسورى مىروند


بنابه گزارشهاى دريافتى بهرغم تهديدات سركردگان نيروى انتظامى، جوانان در مشهد از هم اكنون به استقبال چهارشنبهسورى رفتهاند.
جوانان در روز روشن و تا پاسى از شب ترقه و وفشفشه مىزنند و از مزدوران رژيم هراسى ندارند

وحشت آخوندها از گسترش قيام سراسرى در چهارشنبهسورى


حبيبى دبيركل باند فاشيستى مؤتلفه وحشت آخوندها را از گسترش قيام سراسرى نشان داد و با نگرانى گفت اگر فكر كنيم كه كار تمام شده در اشتباه هستيم.
وى كه در جمع ايادى رژيم در دانشگاه محقق اردبيلى سخنرانى مى كرد گفت: اگر پشتيبانى مردم در نهم دى ماه و 22بهمن را بهانه قرار داده فکر کنيم کار تمام شده در اشتباه هستيم؛ چراکه تازه کار آغاز شده است بايد هوشيار بود.

عبادی خوستار عدم همکاری شرکت‌های غربی با ایران شد


شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل با هشدار نسبت به پیامدهای تشدید تحریم‌ها یا حمله نظامی علیه ایران در عین حال از شرکت‌های غربی خواسته است از همکاری با جمهوری اسلامی خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با تلاش قدرت‌های بزرگ و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، روز چهارشنبه نسبت به پیامدهای این اقدام برای مردم ایران هشدار داد.

خانم عبادی که در انجمن آسیا در نیویورک سخن می‌گفت تاکید کرد که حمله نظامی یا اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای سوال‌برانگیز جمهوری اسلامی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

این فعال حقوق بشر در این باره اظهار داشت: «ما با حمله نظامی به ایران یا تحریم‌های اقتصادی مخالف هستیم، چرا که این گونه اقدامات به زیان مردم (ایران) است.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا تلاش‌های خود را برای جلب حمایت سایر قدرت‌های جهانی از تشدید تحریم‌ها علیه ایران گسترش داده است.

همچنین گفته می‌شود که پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریمی علیه جمهوری اسلامی در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع شده است که در آن از جمله تشدید تحریم‌ها علیه بخش‌های بانکداری، بیمه و کشتی‌رانی ایران پیشنهاد شده است.

واشینگتن هم اکنون برای جلب حمایت روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از این پیش‌نویس تلاش می‌کند.

کشورهای چین و روسیه که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارند، تاکنون با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده‌اند، هر چند برخی از مقام‌های عالی‌رتبه روسی به تازگی از احتمال حمایت مسکو از تشدید تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

این در حالی است که کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه اتمی غیرنظامی درصدد دستیابی به توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است فعالیت‌های حساس خود مانند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

جمهوری اسلامی از پذیرش این درخواست جامعه جهانی سر باز زده و به تازگی غنی‌سازی اورانیوم را نیز توسعه داده است. همچنین تهران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله اورانیوم غنی‌شده خود با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیز خودداری کرده است که این امر نیز در افزایش تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تاثیرگذار بوده است.

در این میان شیرین عبادی از کشورهای غربی خواسته است به جای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران آن دسته از شرکت‌های بین‌المللی را که با فروش فن‌آوری‌های پیشرفته یا جنگ‌افزار به جمهوری اسلامی باعث تحکیم قدرت حاکمیت می‌شوند، تحت فشار قرار دهند.

وی با اشاره به فروش یک سیستم پیشرفته از سوی شرکت نوکیا و زیمنس به ایران در سال گذشته افزود: «این شرکت‌ها نرم‌افزاری به ایران فروخته‌اند که با کمک آن می‌توان پیام کوتاه و مکالمات تلفنی را کنترل کرد... که نتیجه این کار بازداشت مردم بوده است.»

وی با تاکید بر این که جامعه جهانی باید چنین شرکت‌هایی را تحریم کند، افزود: «ما با فروش هر گونه جنگ‌افزار به ایران مخالف هستیم.»

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواهان بازدید نمایندگان این سازمان از ایران شد


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران خواستار بازدید نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران عمیقاً ابراز نگرانی کرد.


وی که روز پنج‌شنبه به هنگام ارایه گزارش سالانه خود در باره وضعیت حقوق بشر در جهان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت، اظهار داشت با مقام‌های ایرانی در باره وضعیت وخیم حقوق بشر در جمهوری اسلامی گفت و گو کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران افزود: « تظاهرکنندگان، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های سیاسی به خاطر مشارکت‌شان در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات پس از محاکمه در دادگاه‌های سوال‌برانگیز به مجازات‌های سنگین و حتی اعدام محکوم شده‌اند.»

خانم پیلای که پیشتر به عنوان قاضی در دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد، همچنین از جمهوری اسلامی که برای عضویت در شورای حقوق بشر تلاش می‌کند، خواست به نمایندگان این شورا اجازه بازدید از این کشور را بدهند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیشتر نیز فعالان حقوق بشر در ایران از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل از سازمان ملل متحد خواسته بودند برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات بازرسان خود را به ایران اعزام کند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده برای این انتخابات از سوی وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد ایران را فرا گرفت.

نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان بسیج با سرکوب شدید تظاهرات معترضان ده‌ها تن از آنها را کشته و شمار زیادی را نیز بازداشت کردند که چندین تن از بازداشت‌شدگان بر اثر شکنجه در بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست دادند.

همزمان با سرکوب تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات، شمار زیادی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی و نیز فعالان حقوق بشر نیز از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده و همراه با تظاهرکنندگان بازداشت شده در دادگاه‌های دسته‌جمعی محاکمه شدند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که رییس آن مستقیماً از سوی رهبر ایران منصوب می‌شود، تاکنون چند نفر را به دلیل مشارکت در اعتراض‌ها به اعدام محکوم کرده و حکم اعدام دست‌کم دو نفر را نیز اجرا کرده است.

این در حالی است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و برادر صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی که چندی پیش برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده بود، با انکار سرکوب معترضان به نتایج انتخابات گفته بود، دو نفر اعدام شده پیش از انتخابات بازداشت شده بودند.

محمد جواد لاریجانی همچنین با درخواست برخی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای اعزام بازرس ویژه تحقیق در باره شکنجه در ایران مخالفت کرده و گفته بود: ««به دلیل منع شکنجه در قانون اساسی ایران نیازی به اعزام گزارشگر ویژه شکنجه نیست.»

این در حالی است که بر اساس گزارش کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای پیگیری رویدادهای پس از انتخابات دست‌کم سه تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات بر اثر ضرب و شتم و شکنجه در بازداشتگاه‌ها جان باخته‌اند.
چاپ کنید برای دوستان خود بفرستید

آيت الله صانعی: اعتراض به حکومت محاربه نيست، دفاع از حق است


آيت الله يوسف صانعی، از مراجع تقليد در قم، در پاسخ به پرسشی درباره «محاربه» گفته است که هرگاه گروهی به اقدامات حکومت معترض باشند «قطعا» محارب نيستند و عمل آنها دفاع از حق است.

طی روز های اخير انتشار خبر تاييد حکم اعدام محمد امين وليان به اتهام «محاربه» واکنش های بسياری در سطح جامعه در پی داشته است.

محمد امين وليان که از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان بوده است، به نوشته وب سايت «کلمه» - متعلق به مير حسين موسوی- در ستاد تبليغاتی آقای موسوی در اين شهر فعاليت داشت و پس از حوادث خشونت‌بار روز عاشورا در تهران دستگير شد.


در همين حال، آيت الله يوسف صانعی در پاسخ به پرسشی درباره معيارهای «محاربه» گفته است: «هرگاه جمعيتی متشکل، به اعمال حکومت و رفتار آن اعتراض داشته باشند و اعتراض خودشان را بيان نمايند قطع نظر از آنکه قطعاً محارب نمی باشند و عمل آنها مشمول عنوان دفاع از حقوقشان و تظلم از ظلمی است که بر آنها رفته و اعتراض آنها نه تنها جايز بلکه در برخی از مراحلش واجب می باشد.»

این مرجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان افزوده است: «بنابر اين از نسبت محارب دادن به آنها و امثال آن هم، با انتخاب مجازات کشتن و اعدام که از مصاديق افترا به اسلام و از اکبر کبائر است، به خداوند عز و جل بايد پناه برد.»

وی تاکيد کرده است، کسانی که برای ايجاد ناامنی و هرج و مرج و فضای رعب و وحشت « قيام مسلحانه» کنند محارب شناخته می شوند.

آیت الله صانعی در توضیح معیارهای «محارب» گفته است:« محارب کسی است که برای ايجاد رعب و وحشت و ناامنی در جامعه و سلب آزادی های مردم، بوسيله سلاح اقدام نمايد و موجب ترس و وحشت مردم باشد؛ آن هم به نحوی که فساد در ارض بر آن صدق نمايد».

این مرجع تقلید شیعیان در بخش ديگری از پاسخ خود به اين پرسش با بيان اختلاف نظر علما در خصوص نحوه مجازات محارب، «حتی در صورت اثبات» تاکيد کرده است که «قطعاً برای رعايت احتياط در دماء، قتل و يا صلب منجر به کشته شدن را بايد محکمه و قانون، مختص به موارد بسيار نادر همانند عمليات های تروريستی بداند.»

در قانون مجازات اسلامی، محاربه به معنی استفاده از سلاح برای ايجاد رعب و هراس، و سلب آزادی و امنيت مردم است، اما هواداران فعال گروه‌های متشکلی که در برابر حکومت اسلامی قيام مسلحانه می کنند، مادامی که مرکزيت اين گروه‌ها باقی باشد، حتی اگر در شاخه‌های نظامی اين گروه‌ها عضو نباشند محارب شناخته می‌شوند.

به دنبال انتشار خبر تاييد حکم اعدام محمد امين وليان باعث شد تا برخی از مقامات قضايی ايران نيز در اين مورد حکم «محاربه» اظهار نظر کنند.

عليرضا آوايی، رييس دادگستری تهران، روز سه شنبه گفته بود که حکم متهمان به محاربه الزاما «اعدام» نيست و مسئولان قوه قضاييه در مواردی می توانند «مسير ديگری» را مانند حبس و تبعيد برای مجازات اين متهمان انتخاب کنند.

عليرضا آوايی به خبرگزاری دانشجويان ايران،ايسنا، گفته است: «در موارد مربوط به مباحث محاربه صدور حکم اعدام الزامی نيست. ممکن است حکم تبعيد صادر شود يا در صورت احراز توبه، مسير ديگری را می‌توان انتخاب کرد و در مواردی ممکن است اتهام محاربه باشد و احراز هم شود اما حکم به تبعيد صادر شود اين موضوع در سيستم قضايی کاملا متعارف و مرسوم است و چيز عجيبی نيست.»

در حالی رييس دادگستری تهران از الزامی نبودن حکم اعدام برای متهمان صحبت کرده است که ديگر مقامات قوه قضاييه ايران پيشتر اعلام کرده بودند که يازده نفر از بازداشت شدگان حوادث اخير به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده اند.

آيت‌الله صانعی که در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری از معترضان حمايت کرده است و بارها از اعمال فشار و سرکوب معترضان به انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرده است.

آيت الله حسينعلی منتظری که در ديماه سال جاری درگذشت نيز در شهريور در پيامی از روحانيون، علما و مراجع تقليد شهرهای ايران و نجف در عراق خواسته بود تا در برابر حوادث اخير در ايران سکوت نکنند.

آيت الله منتظری در پيام خود تصريح کرده بود: «آنچه که مشاهده می شود در واقع حکومت ولايت نظامی است نه ولايت فقيه.»

آيت الله صانعی در ماه های اخير کمتر نسبت به مسايل جاری اظهار نظر کرده است. به دنبال مراسم خاکسپاری آيت الله حسينعلی منتظری در قم، دفاتر آيت الله صانعی در قم، کرمان و مشهد مورد حمله طرفداران دولت قرار گرفت.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران، از زمان آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در اواخرداد ماه سال جاری تاکنون دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده اند.

رژيم آخوندى، مانع برگزارى مراسم سالگرد درگذشت دكتر مصدق شد














ديكتاتورى آخوندى با برگزارى مراسم چهل و سومين سالگرد درگذشت دكتر محمد مصدق پيشواى
بزرگ نهصت ملى ايران مخالفت كرد. اين مراسم قرار بود روز جمعه 14اسفند در احمد آباد برگزار شود.

نيويورك تايمز:

















نيويورك تايمز:
پيشنويس جديد تحريمها عليه رژيم ايران توزيع شد
شوراي امنيت ملل متحد
نيويورك تايمز خبر داد: پيشنويس جديد تحريمها عليه رژيم ايران توزيع شد
آمريكا مشغول توزيع پيشنويس قطعنامه جديد تحريمهاى شديدتر عليه ايران است. به گفته ديپلوماتهاى شوراى امنيت اين تحريمها روى سيستم بانكى، كشتيرانى و بيمه بخشهايى از اقتصاد ايران متمركز خواهند بود.
آمريكا در حال حاضر منتظر چين و روسيه است كه علامت بدهند كه خواهان شروع مذاكرات بر سر اين تدابير هستند.
تحريمهاى پيشنهادى جديد هم در وسعت و هم بر شدت، سه دور تحريمهاى سابق كه از 2006 به اجرا گذاشته شده‌اند افزوده است. هدف، اين است كه رژيم ايران غنى‌سازى اورانيوم را متوقف كرده و براى آينده برنامه اتمى خود به پاى مذاكره بيايد.

اين ديپلوماتها گفتند تحريمهاى جديد پيشنهادى، خواهان ممنوعيت بلادرنگ معاملات مشخصى با ايران مى‌شود كه در تحريمهاى موجود به كشورها توصيه شده بود تا ”هوشيارى“ يا ”خويشتندارى“ در تبادلات با ايران در برخى از زمينه‌هاى تجارت تسليحاتى، كشتيرانى و بانكى، وجود داشته باشد.

نيويورك تايمز افزود: تمركز تحريمهاى جديد روى سپاه پاسداران است كه كه بخش وسيعى از تجارت در ايران را در دست دارد. به گفته ديپلوماتها صنايع نفتى با اينحال شامل اين تحريمهاى جديد نمى‌شوند. تحريمهاى پيشنهادى جديد خواهان گسترش ساير جنبه‌هاى تحريمهاى موجود هستند از جمله گسترش ليست بانكها كه از قبل مشخص شده‌اند و حداقل بانك مركزى ايران هم به بانك ملى و بانك صادرات كه قبلاً هدف قرار گرفته‌بودند افزوده مى‌شود.
تحريمهاى پيشنهادى جديد هم‌چنين شامل گسترش ليستى از اشخاص است كه به‌دليل دست داشتن در برنامه اتمى با منع مسافرتى و مسدود شدن دارائى‌هايشان مواجه هستند.

اين تحريمها كه در حدود 6 صفحه توضيح داده شده‌اند كمپانيها و اشخاصى را كه در برنامه‌هاى توسعه اتمى و موشكى دستاندركار بوده يا به آنها كمك يا تعاول مالى مى‌رسانده‌اند را شامل مى‌شود. تحريمهاى جديد شامل ممنوعيتى هم عليه صادرات تسليحاتى مى‌شود.
تاكنون هيچ واكنشى به اين پيشنويس از طرف چين نبوده است. چين به‌طور آشكار با تحريمها مخالفت كرده اما ايالات متحده و متحدانش در شوراى امنيت اميدوارند كه جيمز اشتاينبرگ معاون وزيرخارجه آمريكا در گفتگوهايش در پكن بتواند اين موضعگيرى را از طرف چين استخراج نمايد.

ديپلوماتها گفتند اشتاينبرگ اولين مقام آمريكايى خواهد بود كه مى‌تواند اين پيشنويس را به اعضاى ارشد حكومت برساند.
به گفته ديپلوماتهاى درگير در اين گفتگوها، واكنش اوليه روسيه منفى بوده و گفته است اين تدابير بسيار قوى هستند. … با اينحال مسكو از ايده تحريمهاى جديد در گفتگوهاى بعدى حمايت كرده است.

ويتالى چوركين سفير روسيه در ملل ‌متحد در كنفرانس خبرى در اواخر سه‌شنبه گفت ما تلاش مى‌كنيم كه باب مذاكرات را باز نگهداريم اما ايران با دادن پاسخهاى مناسب كه انتظارش را داشتيم همراهى نكرده است. وى گفت روسيه به‌طور فزاينده‌يى از نتيجه‌گيريهاى اخير آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ابراز نگرانى كرده و اشاره كرده كه ايران ممكن است به‌رغم ادعاهايش مبنى‌بر برنامه صلح‌آميز اتمى، درصدد توسعه يك سلاح اتمى باشد…

چورگين افزود اينها ما را نسبت به ماهيت برنامه اتمى آنها نگران مى‌سازد. وى گفت او هنوز دستوراتى از مسكو براى شروع مذاكرات در ارتباط با دور جديد تحريمها را دريافت نكرده است. با اين وصف پكن تنها كشور مانع در ميان شش قدرت اصلى است كه در مذاكره با ايران بوده‌اند. …

كشورهاى غربى، خواهان اتمام كار تصويب يك قطعنامه، قبل از ماه مه هستند يعنى وقتى كه قدرتهاى جهان وارد گفتگوها راجع به ان.پى.تى (پيمان منع تكثير) مى‌شوند و زمانى كه لبنان يعنى مركز گروه راديكال حزب‌الله كه از نزديك با ايران متحد است، رياست شوراى امنيت را در دست مى‌گيرد.

فراخوان به جلوگيرى از اعدام يك زندانى سياسى












مقاومت ايران عموم سازمانهاى بينالمللى و مدافعان حقوقبشر را به اقدام فورى براى
جلوگيرى از اعدام، محمد امين وليان، يك زندانى سياسى 20ساله فرا مىخواند.
دستگاه قضاييه رژيم آخوندى، در يك اقدام جنايتكارانه، محمد امين وليان، دانشجوى دانشگاه دامغان را به اتهام آخوندساخته «محارب» به اعدام محكوم كرد (روزنامه‌هاى حكومتى-10اسفند).
وى، محروم از حق برخوردارى از وكيل تعيينى، ابتدا توسط سردژخيم صلواتى در يك دادگاه فرمايشى به اتهام در دست داشتن سنگ و سردادن شعار «مرگ بر ديكتاتور» در قيام عاشورا، به اتهام «محاربه، اجتماع و تبانى عليه امنيت نظام ولايتفقيه و تبليغ عليه آن» به اعدام محكوم شد. اين حكم در بيدادگاه تجديدنظر رژيم نيز مورد تاييد قرار گرفت.

جلادان حاكم در يك اقدام سبعانه ديگر، در روز 27بهمن ماه، امير رضا عارفى، 21ساله را در صحنه پردازيهاى رسوا و دادگاههاى نمايشى خود به اتهام «محارب» به اعدام محكوم كردند.
رژيم آخوندها در هراس از خيزش سراسرى مردم و جوانان انقلابى در آستانه چهارشنبهسورى، درصدد است با توسل به اين احكام سبعانه فضاى رعب و وحشت را بر جامعه مستولى كند. اما اين جنايتها فقط عزم مردم ايران را براى مشاركت در قيام و سرنگونى آن براى تحقق آزادى و دموكراسى در ايران جزمتر مىكند.

امید منتظری (متهم شماره ۳ دادگاه عاشورا) و مادرش مهین فهیمی (عضو گروه «مادران صلح») را آزاد کنید


امید منتظری (متهم شماره ۳ دادگاه عاشورا) و مادرش مهین فهیمی (عضو گروه «مادران صلح») را آزاد کنید

تجمع خانواده بازداشت شدگان در مقابل اوين، ۱۰ اسفند

فعالین کودکان همچنان در بند 209 زندان اوین بسر می برند

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،مریم ضیائی از فعالین کودکان کار و خیابانی بیش از 60 روز است که در بند مخوف 209 زندان اوین بسر می برد.
خانم مریم ضیائی 40 ساله متاهل و دارای 2 فرزند می باشد در تاریخ 10 دی ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلش دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.مامورین وزارت اطلاعات برای مدتی طولانی منزل او را مورد بازرسی قرار دادند.آنها پس از بازرسی طولانی اقدام به ضبط کیس کامپیوتر،رسیور ماهواره و سایر وسائله شخصی وی کردند.خانم ضیائی چندین هفته از داشتن هرگونه تماس با خانواده و فرزندانش محروم بودند.در این مدت فرزندان او در شرایط سخت عاطفی بسر می بردند.
از زمان دستگیری خانم ضیائی همسر او آقای منصور حیات غیبی بطور مستمر پیگیر و ضعیت و شرایط او بوده و در طی این مدت به مراکزی مانند، دادسرای انقلاب،دادستانی و زندان اوین مراجعه کرد ولی پاسخ مشخصی به او داده نمی شد. بعد از بیش از 60 روز پیگیری به این خانواده اطلاع داده شد که هفته آینده در مقابل قرار دادن وثیقه او می تواند از زندان آزاد شود. خانم ضیائی متهم شده است که با رسانه ها در ارتباط بوده و همچنین در ارتباط با سازمان مجاهدین بوده است. در حال حاضر به اکثر فعالین اجتماعی، زنان،دانشجویان،فعالین سیاسی و سایر اقشار جامعه بصورت کلیشه ای اتهاماتی مانند ارتباط با بیگانه، ارتباط با رسانه ها ،اقدام علیه امنیت ملی و غیره نسبت داده می شود.
در حال حاضری تعدادی از فعالین کودکان کار و خیابانی با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و بند مخوف 209 زندان اوین منتقل شدند که نام تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد؛
1. سعیده میرزائی 25 ساله فوق لیسانس شیمی ،7 بهمن ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد
2. مهدی سلیمی والا (آمیزش) 22 ساله،10 دی ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد
3. آقای بابک نظری 22 ساله،7 بهمن ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.

سکوت و فقدان اقدام موثرتوسط جامعه بین المللی چراغ سبزی برای به دارآویختن تظاهرکنندگان پس از انتخابات است


(۴ مارس ۲۰۱۰) کمپین بین المللی حقوق بشر درایران امروز گزارش داد که یکی از دستگیرشدگان پس از روزعاشورا که دردادگاه با اتهام محاربه یا «جنگ علیه خدا ویا حکومت» مواجه شده بود درخطر فوری اعدام قرار دارد.
از آنجاییکه قوه قضاییه ایران عامدا از فراهم کردن اطلاعات دقیق در مورد روند دادرسی وصدور حکم پرونده های اعتراضات پس از انتخابات ایران خودداری می‌کند، هویت فردی که به اعدام محکوم شده مشخص نشده است. درتاریخ ۹ فوریه قوه قضاییه ایران اعلام کرد که ۹ نفر از تظاهرکنندگان بعد از انتخابات محکوم شده اند. از میان این افراد یک نفر به اعدام و بقیه هشت نفر به زندان محکوم شدند.
وب سایت ندای سبز آزادی گزارش داده است که دادگاه تجدیدنظر حکم محکومیت دانشجوی جوان ۲۰ ساله محمدامین ولیان که به اتهام محاربه محاکمه شده بود را براساس عکس هایی که درآن نشان می دهد وی در حال پرتاب کردن سنگ در جریان تظاهرات است تایید کرده است.
تاکنون، حداقل ۱۳ تن از تظاهرکنندگان به اعدام محکوم شده اند که حکم دو تن از آنها ماه گذشته اجرا شد. متهمان هیچ دسترسی به استانداردهای شناخته شده بین المللی و قضایی در روند دادرسی برخوردار نبودند. آنها همچنین از دستگرسی به وکیل خود محروم بودند.
درخصوص دومتهمی که تا کنون اعدام شده اند، آرش رحمانی و محمدرضا زمانی، به صورت مخفی و بدون اینکه خانواده و یا وکلایشان اطلاع حاصل کنند اعدام شدند. درعین حال دادگاه‌های تشکیل شده برای رسیدگی به پرونده دستگیرشدگان پس از انتخابات پس از برگزاری محاکمات غیرعادلانه احکامی تا ۱۵ سال زندان را برای دانشجویان، فعالان اجتماعی و روزنامه نگاران صادر می کند.
براساس گفته کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران رهبران ایرانی نشان می هند که چگونه واکنش ضعیف و غیرموثر جامعه بین المللی درخصوص نقض مکرر و آشکار حقوق بشر چگونه به تعمیق و افزایش دامنه آزار و اذیت شهروندان ایرانی انجامیده، در عین حالی که ایران نیز پیشنهاد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را مطرح کرده است.
این شورا جلسه ای را در ماه مه سال جاری برگزار خواهد کرد و بر اساس گزارش‌های مختالف ایران به دنبال انتخاب از طرف ناحیه کشورهای آسیایی است، جایی که چهار کرسی برای کشورهای علاقه مند برای عضویت وجود دارد.
ارون رودز سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشردرایران در این زمینه می گوید:‌« ما بین این اعدام و شکست جامعه بین المللی، به خصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل برای پاسخگو نگهداشتن ایران رابطه مستقیمی می بینیم.»
رودز می افزاید:‌«ایران پیام روشنی دریافت کرده است: سبعیت و بی رحمی شما نه پاسخ جدی را از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل را ایجاد می کند نه پیشنهاد شما را برای عضویت در شورای حقوق بشر مسدود می کند.»
کمپین از رییس قوه قضاییه ایران می خواهد که با توجه به اینکه کاری که ولیان انجام داده به هیچ عنوان نمی تواند اتهام محاربه را توجیه کند در خصوص این حکم اعدام تحقیق کند.
بیش از صدتن از دانشجویان هم اکنون برای فعالیت های سیاسی شان در زندان هستند درحالی که شمار دیگری دستگیر شده و مورد بدرفتاری قرارگرفته و از ادامه تحصیل بازمانده اند.

نظرات خوانندگان
نوشته شده در تاريخ سيزدهم اسفند ۱۳۸۸ برابر با چهارم مارس ۲۰۱۰ ، 03:18:18 توسط AZAD
جامعه بين المللي در كنترول مشتي كشورهاي امپريا ليستي و غارتگر اسير است و اينها با رويكار اوردن رريمهاي ديكتاتوري متل جهموري اسلا ي مشغول غارت ملتهاي فقير وغني هستند و شريك جرم هستند اداي حقوق بشر فقط براي باجگيريست و رد گم كردن است و رهبران كشوري كه باج ندهند با استفاده از همين حقوق بشر دروغي براي سرنگونيش بهره ميبر ند نمونه بارز ان طهور و سقوط صدام حسين است

نوشته شده در تاريخ سيزدهم اسفند ۱۳۸۸ برابر با چهارم مارس ۲۰۱۰ ، 01:30:33 توسط شورا
رهبران نظام اسلامی حاکم بر ایران، از خمینی گرفته تا دیگر مسئولان این رژیم جنایتکار، طی سه دهه، تنها از طریق کشتار توده ها، اعدام فعالین سازمان های چپ، کمونیست و دیگر نیروهای مترقی جامعه، توانسته اند حاکمیت ارتجاعی خود را استمرار بخشند. وسعت کشتار و اعدام ها در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی آنچنان بیرحمانه، همگانی و گسترده بوده است که بدون شک، با هیچ یک از نظام های سیاسی مستبد، ستمگر و مدافع نظم طبقاتی، که هم اکنون در گوشه و کنار جهان، حکمفرمایی می کنند قابل مقایسه نیست. لذا در حاکمیت جمهوری اسلامی، مبارزه برای متوقف ساختن قانون مجازات اعدام، عملا در ارتباط مستقیم با سرنگونی جمهوری اسلامی قرار می گیرد.مبارزه برای جلوگیری از اجرای صدور احکام اعدام در جامعه و اساسا شعار لغو قانون مجازات اعدام، یک اصل دموکراتیک است. تحقق این خواست دموکراتیک، از آنجا که با ماهیت استبدادی و ذات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی تعارض آشکار دارد، طبیعتا این رژیم ارتجاعی هرگز در جهت متوقف ساختن اجرای احکام اعدام کمترین قدمی بر نخواهد داشت.



نوشته شده در تاريخ دوازدهم اسفند ۱۳۸۸ برابر با سوم مارس ۲۰۱۰ ، 18:50:35 توسط Zede Mozdoor
مجاهد را گرفتند و اعدام کردند, سلطنت طلب ساکت و شايد خوشحال نشست, سلطنت طلب را اعدام کردند و مجاهد و چپ و کمونيست خوشحال شد, بهايي و کليمي رابيگناه کشتند و مسلمانان دم بر نياوردند.8 ماه است خودي و ناخودي را بيرحمانه به جوخه دار ميسپارند,شکنجه ميکنند,تجاوز ميکند و بي غيرتان و نا انسانهاي ايراني بي تفاوت خارج نشين نظاره گرند.جوانان غيور داخل ايران ديگر بايد چه کنند که %99 ايراني بي تفاوت و خودخواه خارج نشين کمي به انسانيت انديشيده و بداد مردم در بند ايران برسند. باور کنيد وقتي ميگويم 1 درصد ايرانيان خارج فعالانه براي رعايت حقوق انساني در ايران عمل ميکنند از روي آمار دقيق است و بقيه فقط بفکر خويشند. درود به آن 1 درصد و ننگ عالم بر بقيه%99 بي تفاوتان.