Saturday, December 18, 2010

هدفمند سازی یارانه ها بالاخره آغاز شد

حالی که از چند روز پیش شایع بود که اجرای قانون هدفمند سازی نزدیک است ودر برخی نقاط تهران هم نیروهای پلیس حضوربیشتری داشتند، رییس دولت دهم دیشب با حضور در یک برنامه تلویزیونی از اجرای مهم‌ترین بخش از طرح هدفمند كردن یارانه‌ها، یعنی آغاز آزادسازی قیمتها از امروز صبح خبر داد. قانونی که طبق مصوبه مجلس باید از ابتدای امسال اجرامیشد. طبق اعلام ستاد هدفمند سازی یارانه ها هم از امروز قیمت بنزین با کارت وسهمیه به 400 تومان و بدون کارت به 700 تومان افزایش پیدا میکند. خبری که دیشب چهره تهران را دگرگون کرد و به صف بستن در برابر جایگاه های بنزین منجر شد.




محمود احمدی‌نژاد با حضور دریک برنامه زنده تلویزیونی، گفت: بخش مهمی از طرح هدفمند كردن یارانه‌ها كه به منزله بزرگ‌ترین طرح اقتصادی تاریخ ایران محسوب می شود، از فردا(امروز) آغاز می‌شود.



وی در این برنامه تلویزیونی گفت پولی که در حساب مردم است متعلق به امام زمان است ودر قسمتی دیگر ازایت الله خامنه ای تشکر کرد که به رییس مجلس گفته "حتما با دولت همکاری کنید".



به گفته رییس دولت: "آزاد سازی قیمت ها را فعلا نداریم. تعدیل قیمت ها را داریم. به گفته وی آب و برق و گاز پلكانی است و افرادی كه مصرفشان كم است قیمت كم می دهند و این برای تشویق مردم برای مصرف كمتر است."



البته باز مردم در پایان این گفت گواز میزان آزاد شدن یا به گفته رییس دولت اصلاح شدن قیمت هاخبر دارنشدند واطلاعیه اول ستادهدفمند سازی نیز اشاره ای به این موضوع نکرد وآن را به اطلاعیه دوم احاله داد که آن هم در آخر شب صادر شد.



احمدی نژاد در ادامه گفت: "یارانه نقدی كه به حساب سرپرست خانوار به ازای هر نفر 81 هزار تومان برای دو ماه واریز شده بود از روز یكشنبه 28 آذر 89 (امروز)قابل برداشت است. البته مردم برای دریافت پولی كه به حساب‌شان واریز شده عجله نكنند".



رییس دولت در این برنامه نیز همچون چند برنامه تلویزیونی قبلی، با ارائه آمار و ارقام در بخش مصرف انرژی، از فواید اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها و آثار مثبت آن بر اقتصاد كشور سخن گفت و اظهار كرد :با وجود آنکه مصرف انرژی در ایران 4 برابر متوسط دنیاست، رفاه در ایران نه 4 برابر ، بلكه مطابق با متوسط دنیاست.



وی همچنین با اشاره به اینكه كل شهرها و روستاهای كشور را دیده، گفت فردی را دیده كه 20 سال میوه نخورده است و پسربچه ای كنار هلی كوپتر او آمده كه لباس چندانی نداشته و در عین حال از او خواسته سقف مدرسه شان را درست كند.



وی با اشاره به پولی كه به مردم بر اساس قانون هدفمند كردن یارانه ها پرداخت می شود گفت: "این پول ها مال بیت المال است،این پول ویژه است. پول امام زمان است؛ پول با بركت است. پولی است كه زمینه رشد جامعه است.مواظب باشیم این پول خراب نشود و با پولهای دیگر مخلوط نشود. مواظب باشیم این پول خراب نشود. این پول یک گام در جهت عدالت است. ما معتقد به برکتیم. برکت یعنی چی؟ یعنی هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد. این طرح[هدفمند سازی یارانه ها] دهها سال ادامه دارد و نسل های متعدد از آن استفاده می کنند. این پولی که در حسابهای مردم است در آینده حداقل دو برابر می شود.گام بعدی را سال دیگر انجام می دهیم.ان شاالله در بودجه سال بعدی مجلس همکاری می کند و گام بعدی را بر می داریم.اگر آن چیزی که در نیت من است بیش از دو برابر می شودواگر ثروت دست مردم باشد بهتر است که دست من باشد."



احمدی نژاد با اشاره به درآمد 130هزارتومانی دهك های پایین گفت: "ما در یك ماه 162هزارتومان به حساب آنها واریز كردیم. پیش بینی ما این است كه در این دهك 10 درصد به هزینه هایشان افزوده می شود یعنی 13درصد. چون می خواهیم آنها هم گوشت بخورند، یا یخچال بخرند."



احمدی نژاد همچنین گفت: "الان مردم دارند فشار می آورند كه هدفمند كردن یارانه ها را اجرا كنید.ما كارهای اضافه انجام داده ایم. ازجمله اینكه یك ماه اضافه بنزین اعلام شد؛ برای شبكه حمل و نقل برون شهری نیز سوخت گازوییل تا حدود 10 روز با قیمت قبلی شارژ می‌شود، سهمیه جدید دو ماهه شارژ می‌شود و همه جایگاه‌ها نیز به سیستم كارت‌خوان مجهز شده‌اند به نحوی كه می‌توان گفت برای اجرای این طرح سیستم‌های اداره كشور نیز متحول شده است. با محاسبات ما وضعیت 6 دهك از روز اول بهتر می شوند. 2 دهك باید صرفه جویی كنند و 2 دهك دیگر باید خیلی صرفه جویی كنند. اینها زندگی باز بدون صرفه جویی دارند كه باید به این سمت بروند.وی ادامه داد:دو ماه در حساب مردم پول است و دولت آماده باش است تا این طرح به زیبایی اجرا شده و شیرینی آن در كام مردم باقی بماند."







تهران در التهاب



با اعلام طرح حذف یارانه ها درآخرین ساعات نیمه شب گذشته توسط محمود احمدی نژاد وآماده باش نیروهای نظامی برای مقابله با هرگونه تجمع احتمالی در خیابان ها ،نیروهای امنیتی پلیس تهران با استقرار در خیابان های اصلی شهر بار دیگر چهره پایتخت را امنیتی و از آمد و شد اتومبیل ها جلوگیری کردند.



به گزارش خبرنگاران روز همزمان با مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد، نیروهای بسیج در پمپ های بنزین مستقر شدندودر نقاط مختلف ایست و بازرسی بر پا کردند؛ نیروهای انتظامی هم در میدانهای مهم محلات مستقر شدند.بازرسی بدنی سرنشینان خودروها و سرکشی به درون خودروها هم در دستور کار نیروهای موسوم به لباس شخصی بود.



همزمان با پخش سخنان احمدی نژاد ،حضور نیروهای گشت ویژه پلیس در سطح شهر پررنگ تر می شد. همگی این نیروها مجهز به سلاح های سرد و گرم از،باتوم وگاز اشک آور، بودند.



پس از پایان سخنان احمدی نژاد سیل خودروهای مردمی در برابر جایگاه های پمپ بنزین خیره کننده بود. تعداداتومبیل های صف کشیده در هر جایگاه به صدها واحد می رسید.

ماه‌هاست كه چهره‌ها و گروه‌هاي متنفذ ونزديك به دولت و حكومت جمهوري اسلامي خواستار دستگيري سران جنبش سبز هستند، با اين حال ديروز صادق آملي لاريجاني رييس دستگاه قضايي با ذكر اين مطلب كه "اقدام در مورد سران فتنه به مصلحت نظام نیست" عملي كردن اين درخواست را منوط به فرمان آيت الله خامنه ای دانست.

ماه‌هاست كه چهره‌ها و گروه‌هاي متنفذ ونزديك به دولت و حكومت جمهوري اسلامي خواستار دستگيري سران جنبش سبز هستند، با اين حال ديروز صادق آملي لاريجاني رييس دستگاه قضايي با ذكر اين مطلب كه "اقدام در مورد سران فتنه به مصلحت نظام نیست" عملي كردن اين درخواست را منوط به فرمان آيت الله خامنه ای دانست.




آیت الله صادق آملی لاریجانی عصر شنبه در حالي در جمع دانشجویان دانشکده قضایی سخن مي‌گفت كه طي روزهاي اخير انتشار نامه‌اي سرگشاده به قلم حسين قدیانی نُقل برخي محافل سياسي تندرو در داخل ايران شده است. نامه‌اي كه در آن نويسنده با لحني تند از رييس دستگاه قضایی انتقاد كرده بود كه: "چرا آقا همچنان باید از فتنه بگوید و نیز از فتنه گران، اما شما نه؟ آیا شان چه کسی در نظام مقدس جمهوری اسلامی از رهبر بالاتر است. چرا شما هنوز سران فتنه را اعدام نکرده اید؟"



لاريجاني با بیان اینکه «در برخی از مواقع احساس می شود که هجمه های حساب شده ای متوجه دستگاه قضایی است» گفت: "توقع ما این است که بچه های حزب اللهی و اصولگراها به دستگاه قضایی کمک کنند. زیرا قوه قضائیه برای شخص من نیست."



اين ابراز علاقه به همكاري با اصولگرايان و حزب اللهي‌ها در حالي بود كه رييس قوه قضاييه توضيح داد: " قوه قضاييه باید در دوران انقلاب محکم و مستقل باقی بماند."



پيش از اين چهره‌هاي مطرحي از ميان اصلاح‌طلبان و منتقدان حكومت اسلامی، قوه قضاييه را به عدم استقلال و وابستگي به يك جناح خاص در حاكميت متهم كرده بودنداما با اين حال صادق لاريجاني در هيچ موردي لازم نديده بود كه چون نامه سرگشاده حسين قدياني به انتقادات پاسخ دهد.



وي در قسمتي از سخنان خود هم مستقيما به سراغ نامه حسين قدياني رفت و گفت: "یک آقایی خطاب به من نوشته است چرا در مورد سران فتنه کوتاهی می‌کنید اگر شما اقدام نکنید ما خودمان اقدام می کنیم." و ادامه داد: "یکسال قبل من سران فتنه را مجرم معرفی کردم زیرا آنها علیه نظام اقدام کرده بودند و در لفافه هم گفتم که مصالح عمومی نظام مانع از اقدام جدی علیه سران فتنه می شود و بنده در این مورد مسئول نیستم. ولی متاسفانه این آقا در نوشته خود اظهار داشته است که من در روبروی رکن یمانی قسم می خورم که علت اینکه رئیس مجلس در مورد سران فتنه صحبت نکرده این است که اگر حکومت عوض شود در حکومت بعدی هم دست داشته باشد که من در جواب می گویم انا لله وانا الیه راجعون."



حسين قدياني در نامه سرگشاده خود علي لاريجاني، رييس مجلس اسلامی را به نداشتن بصيرت محكوم كرده و در مورد او خطاب به رييس قوه قضاييه نوشته بود: " يک مشت خواص بی بصیرت، فقط چفیه را در سفر با رهبر و نه در خطر با ولایت به دوش می اندازند. و از جمله این خواص بی بصیرت، یکی هم متاسفانه برادر خود شماست که در روزگار فتنه، پرسه در مه زد و همین که فتنه خوابید با ماه همسفر شد! چیست این که برادرتان می کند آقای آملی لاریجانی؟ خواص بی بصیرت، جملگی از این ترسیدند که نظام اگر سقوط کرد، چه؟! بگذار جایی در رژیم بعدی در جمهوری اسلامی قلابی، و نه انقلابی داشته باشیم. خودتان هم می دانید که جز این نبود."



رئیس قوه قضائیه با اشاره به نامه منتشر شده علیه قوه قضائیه و اظهارات نویسنده که عنوان کرده «من قانون اساسی را قبول ندارم، بلکه وصیتنامه پدر شهیدم را قبول دارم که گفت :زمانی بنی صدر گفت من به قانون عمل نمی کنم امام گفت غلط می کنی به قانون عمل نمی کنی»گفت: ولی متاسفانه برخی سایت های منتصب به دستگاهها این نامه توهین آمیز به دستگاه قضایی را منتشر کرده اند ولی آنچه مهم است این است که مردم باید بدانند دستگاه قضایی حتی با انسانهای مومن و متدین که جرمی مرتکب شده اند هم برخورد می کند. همچنین به عنوان مثال اگر زن بدکاره ای هم گفت ملکم را گرفته اند یا حقم ضایع شده است ما به دعاوی او هم رسیدگی می کنیم زیرا دستگاه قضایی برای هفتاد میلیون ملت ایران است."



لاريجاني همچنين با اشاره به اظهارات مشابه حميد رسايي، نماينده طرفدار دولت در مجلس در ارتباط با دستگيري سران جنبش سبز گفت: "از گفته نماینده مجلسی که عنوان کرده چرا قوه قضائیه در مورد سران فتنه اقدام نمی کند متعجبم چرا که بنده شفاها به وی توضیح دادم که مصلحت نظام ایجاب نمی کند."



آیت الله آملی لاریجانی افزود: "شنیده ام در روز عاشورا روحانی بالای منبر رفته و گفته است قوه قضائیه تو بی عرضه ای که نتوانستی برای سران فتنه اقدام موثری انجام دهی که در پاسخ باید بگویم که این مسیری که آنها در پیش گرفته اند درست نیست مگر دستگیر کردن سران فتنه برای دستگاه قضایی کاری دارد. از احدی هم نمی ترسیم، سفارش هیچکس را هم نمی پذیریم و تنها بر اساس فرامین مقام معظم رهبری عمل می‌کنیم."



در ما‌ه‌هاي اخير دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي جمهوري اسلامي متحمل فشار زيادي براي دستگيري رهبران جنبش سبز شده‌اند. فشاري كه تا كنون به نتيجه نهايي و دلخواه گروه‌ها و چهره‌هاي تندرو منجر نشده است. در اين ميان بارها مقامات جمهوري اسلامي تاكيدکرده اند كه دستگيري سران جنبش سبز براي نظام كاري آسان و حتي بي‌هزينه است. با اين حال هر بار صحبت بر سر عملي كردن اين خواسته مي‌رسد، ادعا مي‌شود كه نظام و رهبري آن هنوز به طور قاطع خواستار چنين امري نيستند. شش ماه پيش وزير اطلاعات هم در مورد اين مساله گفته‌ بود: "ما تصمیم نظام را دنبال می‌کنیم."



چندي قبل اما صفار هرندي، وزير بركنار شده دولت احمدي‌نژاد، دستگير نشدن رهبران مخالف دولت را «فرصت خوبی جهت برملا شدن ضمیر سران فتنه و تقویت بصیرت بسیاری از مردم» دانسته بود.



در يك مورد هم حميد رسايي، كه خود از طرفداران جدی دستگيري رهبران جنبش سبز است، در گفتگو با هفته‌نامه «یالثارات الحسین» -نشریه وابسته به انصار حزب‌الله- به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای، اعلام کرده بود که :"محاکمه سران فتنه انجام خواهد گرفت، اما مهم‌تر از آن، خشکاندن ریشه‌های فتنه است."







قدياني كوتاه نيامده



با اين حال سخنان روز گذشته صادق لاريجاني تاكنون شايد صريح‌ترين اظهار نظر در مورد امکان دستگيري و محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، بود.



اما در طرف مقابل هم نامه حسين قدياني تندترين و جسورانه‌ترين درخواستي است كه تا كنون در زمينه دستگيري سران جنبش سبز مطرح شده است. نامه‌اي كه نويسنده آن را، هر چند هم كه نزديك به رهبري ايران بود، براي ارايه پاره‌اي توضيحات روانه دايره پي‌گيري وزارت اطلاعات كرد. وبلاگ اين نويسنده با نام "قطعه 26" نيز پس از انتشار اين نامه فيلتر شد.



وي پس از اين در مطلب ديگري نوشت: " حال قوه محترم قضاییه به کدام دلیل وبلاگ قطعه ۲۶ را می بندند؟ این برخورد ناعادلانه با وبلاگ قطعه ۲۶ تنها یکی از نمونه برخوردهای قوه قضایی با جوانانی است که رهبر انقلاب، افسران جنگ نرم خطاب شان کرد. چه بسیار که وبلاگ افسر جنگ نرمی را فیلتر کرده اند و مدیر وبلاگ، دستش به هیچ کجا هم بند نبوده."



وي در مورد احضار خود توسط قوه قضاييه هم نوشته :" من زندان جمهوری اسلامی را هم جای مقدسی می دانم. تا حاکم «علی» است این فقط راهپیمایی‌های ما نیست که حکومتی است. زندان رفتن ما هم حکومتی است. این جان من و این حکم دستگاه قضایی، که با من هر چه کند، فقط یک چیز می گویم؛ بابای ماست خامنه ای."



در پي اين اتفاقات و انتشار نامه دوم قدياني، تعداد زیادی از نيروهاي انصار حزب‌الله، بسيج و ديگر گروه‌هاي تندروي جمهوري اسلامي به حمايت از وي پرداختند. آنچنانكه بخش قابل توجهي از وبلاگ‌هاي طرفدار دولت درروزهاي اخير با مطالبي در تاييد مضمون نامه قدياني به صادق لاريجاني به روز شده است.



آنچه در ميان مطالب اين وبلاگ‌ها و مطلب جديد حسين قدياني خودنمايي مي‌كند اين است كه آنها ديگر قوه قضاييه را هم قسمت قابل اعتمادي از نظام جمهوري اسلامي نمي‌دانند.



قدياني در نامه خود گفته است: " خداییش این همه در رسانه های خودی و غیر خودی علیه رئیس جمهور محبوب حرف زده می شود و توهین هایی روا می دارند که آدمی از بازگویی آن شرمش می شود اما ظاهرا نامه ای ولو صمیمی به بعضی ها در وبلاگی کوچک هم نمی توان نوشت. آيا حداکثر وظیفه دستگاه قضایی در قبال کسانی که در خط مقدم گوگل، از "خامنه ای. دات. آی. آر" و با کمترین امکانات پاسداری کردند، بستن وبلاگ شان بی هیچ محکمه و دادگاهی است؟ "

صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها، حضور پلیس در خیابان‌ها

صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها، حضور پلیس در خیابان‌ها




کلمه : “مکن ای صبح طلوع!” این پیامک کوتاه را در دقایق اخیر خبرنگاران چند رسانه نزدیک به دولت، برای دوستانشان ارسال کردند. آنها شاید بهتر و یا لااقل زودتر از رئیس دولت حاضر به پذیرش واقعیتی شده‌اند که در پس لبخندهای هیستریک‌اش در نطق تلویزیونی امشب پنهان بود.



احمدی نژاد در آخرین ساعات روز شنبه، از آغاز طرح هدفمند شدن یارانه‌ها خبر داد. چیزی از پخش این سخنان هم نگذشته بود که ستاد هدفمندی یارانه‌ها با انتشار “اطلاعیه شماره دو” از تعیین قیمت ۴۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۷۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین آزاد خبر داد و قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای را نیز تا ۱۵۰ تومان بالا برد و همچنین قیمت گازوئیل غیر سهمیه‌ای را نیز به به لیتری ۳۵۰ تومان رساند.



اما هنوز دقایقی از پخش مستقیم اظهارات رئیس دولت در سیمای جمهوری اسلامی نگذشته است که از سطح شهر تهران خبر می‌رسد صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌های پایتخت ایجاد شده و نیروهای پلیس نیز به صورت گسترده در سطح معابر و میادین شهر حضور یافته‌اند. به نظر می‌رسد که اعلام (یا به بیان بهتر اهدای) سهمیه‌ی بنزین حمایتی علی‌الحساب نیز نتوانسته اعتماد مردم به دولت را جلب کند و بدین ترتیب در حالی که صبح هنوز فرا نرسیده و بانک‌ها، نانوایی‌ها، فروشگاهها و دیگر واحدهای اقتصادی آسیب‌پذیر از طرح هدفمندی، هنوز آغاز به کار نکرده‌اند، فعلا پمپ بنزین‌ها طلیعه‌ای پر ازدحام و تا حدی ناآرام را برای انقلاب اقتصادی مدنظر احمدی نژاد وعده می‌دهند.



گزارش خبرنگار کلمه از سطح شهر تهران حاکی است که نیروهای پلیس و همچنین ماموران لباس شخصی به طور ویژه در کنار پمپ بنزین‌ها حضور پررنگی دارند و چراغ‌های گردان خودروهای پلیس، بر روی صف‌های طولانی که از دقایق ابتدایی اعلام آغاز طرح هدفمندی، جلوی پمپ بنزین‌ها تشکیل شده، نور می‌اندازد تا شاید شبی که به گفته‌ی حامیان دولت، نباید صبح شود، قدری روشنایی به خود ببیند.



شب تاریک هدفمند شدن یارانه‌ها آغاز شده است. طرحی که دولت جدا از ملت، بدون تدبیر و دوراندیشی و بدون توجه به نظر عموم کارشناسان اقتصادی، به مرحله‌ی اجرا درآورده، از فردا سرنوشت آینده‌ی نزدیک مردم و شاید آینده‌ی کمی دورتر دولت مستقر را رقم خواهد زد.



چندی پیش که میرحسین موسوی نسبت به امنیتی کردن فضای کشور به بهانه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها هشدار داده بود و گفته بود “هنر نیست که برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در ۲۰۰۰ منطقه تهران نیرو بچینیم یا فرمانده پلیس به یاری سپاه و بسیج جهت ترساندن مردم افتخار کند و شیوه مدیریتی این آقایان بلایی بر سر کشور چه در اقتصاد و حوزه‌های دیگر آورده که امکان برگشت به وضعیت شش سال گذشته هم خیلی سخت شده است” دولتمردان حاکم، به این نکته‌ی دوراندیشانه توجه نکردند که اجرای یک طرح اقتصادی با زمینه‌چینی امنیتی و پلیسی کردن فضا، معنایی جز اعتراف به عدم تسلط دولت بر اوضاع، جدایی دولت از ملت و نبود تدبیر و اعتماد به نفس در دولت، ندارد.



حال طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در شرایطی کلید خورده که از همین شب آغازین، فضای پلیسی پایتخت نشان از فرداهای تلخ‌تر دارد؛ فرداهایی که لاجرم مواجهه‌ی اقشار ضعیف با واقعیت تکان‌دهنده‌ی هدفمندی نیز قرار است با مشت آهنین دولت پلیسی روبه‌رو شود.

هدفمند سازی یارانه ها بالاخره آغاز شد

هدفمند سازی یارانه ها بالاخره آغاز شد


ادعای "ولایتمداری" مردم

ادعای "ولایتمداری" مردم


مانند ادعای "شاهدوستی" مردم است

بهروز محمدی







اخیرا در یكی از نشریات چند نطق از نمایندگان مجالس شاهنشاهی - پیش از انقلاب- را خواندم. این سخنرانی ها تطبیق عجیبی داشت با آنچه که در سخنرانی های نمایندگان مجلس هشتم از رادیو می شنویم.



مثلا در نشریات زمان شاه و از قول نمایندگان مجلس خواندم که "مردم شاهدوست" فلان منطقه خواهان اجرای فلان طرح اند.



در بحث های مجلس هشتم، نمایندگانی که سخنرانی می کنند بدون استثناء د راین روزها از اصطلاح "مردم ولایتمدار" یاد می کنند که تقلیدی است از همان "مردم شاهدوست".



شک ندارم که وضع در رادیو و تلویزیون دوران شاه هم به همین ترتیب بوده است. یعنی تاکید پی در پی بر "شاهدوسی مردم". چنان که صدا و سیمای کنونی نیز بی وقفه از «مردم ولایتمدار» سخن می گویند!



در زمان شاه، وقتی انقلاب شد بر همگان آشکار شد که مردم چقدر شاهدوست اند، درباره جمهوری اسلامی و ولایت هم فکر می کنم وضع به همینگونه است. یعنی اگر مردم فرصتی بدست بیآورند صدا و سیما و امام جمعه ها را با شعارهای خود رسوا کرده و نعل وارونه ای که تبلیغاتچی ها برای "ولایتمداری" می زنند را سر جای خود آورده و به پای مبلغان ولایت خواهند کوبید!

کدام اسناد ویکی لیکس

کدام اسناد ویکی لیکس


منتشر و کدام سانسور می شوند؟

یونگه ولت ــ ترجمه رضا نافعی







هدف این بود که " نمونه ای وحشت انگیز عرضه کند. زیرا وقتی کارهای دور از اخلاق و عدالت افشا شوند گناهکاران باید عواقبش را بپذیرند". اینها سخنان جولیان آسانژ ، پایه گذار ویکی لیکس است که در یک فیلم یک ساعته مستند با عنوان "ویکیِ شورشی" (1) که اخیرا فرستنده تلویزیونی سوئدی (اس. و.) در باره وبسایت افشاگر ویکی لیکس نمایش داد، گفته شده است. آسانژ که از سال 2006 وبسایت خود را برپا کرد، تا امروز به این هدف نزدیک تر هم شده است. آسانژ بیست ساله بود که در میهنش، استرالیا، دادگاهی شد. دلیلش هم این بود که او بعنوان هکر توانسته بود برای خود راهی به اسناد حساس سازمان های اطلاعاتی آمریکا باز کند و این کار را بیش از دوسال ادامه داده بود.



یک کاتالوگ با تقریبا یک میلیون صفحه سند که تاکنون در اینترنت به نمایش گذاشته شده اند از جمله افشا کننده بانک های کلاهبردار ایسلند، فساد کنیا و کماندو های مرگ آن، انتقال ذباله های سخت مسموم از اروپا به ساحل عاج در آفریقا، تیراندازی و کشتن انسانهای بیگناه عراقی، از یک هلیکوپتر آمریکائی که با همت ویکی لیکس همه جهان آنرا دید. ولی نه در آمریکا و نه در اروپا اراده سیاسی برای مجازات گناهکاران وجود ندارد، زیرا نظامیان و سیاستمداران جنایتکار خود بخشی از هیئت حاکمه ای هستند که کارشان اجرای سیاست اربابانشان در کنسرن های مالی و صنعتی است. درعین حال هیچ جا به حد کافی رسانه های منتقد وجود ندارند که با در اختیار داشتن همکاران کافی بتوانند به بررسی نقادانه سیل اسناد ویکی لیکس و ارزیابی آنها بپردازند. نکته مهم دیگر این است که با توجه به تسلط کنسرن های رسانه ای که گوش بفرمان دولت ها هستند و بر جامعه تسلط دارند، رسانه های آلترناتیو نمی توانند حرف خود را به گوش جامعه برسانند.



در آغاز امید آسانژ و همرزمانش این بود که رسانه های آلترناتیو افشاگری های ویکی لیکس را پخش کنند. ولی این رسانه ها اکثرا بدلیل نداشتن همکاران کافی حتی از عهده مطالعه و بررسی تعداد کمتری از این اسناد هم بر نمی آیند. افشاگران که با این وضع روبروشدند بناچار اسنادی را که در اختیار داشتند به همان صورت خام در اختیار چند کنسرن رسانه ای که کارمندان بیشتر و وضع مالی بهتری داشتند قرار دادند. رسانه های منتخب از جمله عبارت بودند از روزنامه انگلیسی گاردین، اشپیگل آلمانی، و نیویورک تایمز که به داشتن روشی لیبرال و مستقل معروفند، گرچه دیرزمانی است که این شهرت هم دیگر با واقعیت همخوان نیست. ولی اینجا هم امید ویکی لیکس به نومیدی بدل شد. چون، این طور که پیداست، این کنسرن های رسانه ای، کاملا آگاهانه، اسنادی را که دولت های آنها را واقعا با مشکل روبرو می سازد " ندیده " می گیرند.



آلکساندر کاکبرن، روزنامه نگار آمریکائی، حتی سخن از آن می گوید که میان واشنگتن و رسانه های معروف به خط دهنده، توافقی صورت گرفته است. بعنوان مثال گارت پورتر، کارشناس اتمی آمریکائی، اشاره می کند به سند مهمی که ویکی لیکس در بارۀ مسئله ایران منتشر کرده است. به این صورت که سفارت آمریکا گزارشی دقیق از ملاقات خود با کارشناسان روسی می دهد. در این ملاقات کارشناسان روسی ادعاهای آمریکا را که ایران راکت هائی دارد که می توانند به اروپا برسند، یکی پس از دیگری رد می کنند. ولی کنسرن های رسانه ای آمریکا تا امروز در این مورد خبری منتشر نکرده اند.



1.



Englische Rohfassung von »Wikirebells« im Internet: www.youtube.com/watch?Englische Rohfassung von »Wikirebells« im Internet: www.youtube.com/watch?v=NhTfOL9_HBE



نشانی اصل مقاله:



https://www.jungewelt.de/loginFailed.php?ref=/2010/12-15/061.php

قطع امید از مذاکره اتمی با ایران

قطع امید از مذاکره اتمی با ایران


موج جدید تحریم ها

دو هفته دیگر آغاز می شود





وال استریت ژورنال روز گذشته – شنبه- اعلام کرد که امریکا و اروپا بر سر تحریم های جدیدتری علیه ایران به توافق رسیده اند. این تحریم ها از ماه ژانویه- از دو هفته دیگر- به اجرا گذاشته می شود.



این تصمیم جدید نشان داد که نتیجه مذاکرات اخیر 1+5 در سوئیس بی نتیجه بوده و اروپا و امریکا به مذاکرات ترکیه نیز امیدی ندارند.



حتی وال‌استریت ژورنال از قول منابع آگاه نوشت که امریکا و اروپا می خواهند مذاکرات اتمی با ایران را بدلیل بی نتیجه بودن آن، پیش و یا پس از دیداری که قرار است بزودی در ترکیه برگزار شود متوقف کنند. به همین دلیل تحریم های جدید پیش از مذاکرات ترکیه برای اجرای در اختیار اتحادیه اروپا گذاشته می شود.



«وال‌استریت ژورنال» نوشت: امریکا و اتحادیه اروپا به این نتیجه قطعی رسیده اند که مذاکرات اتمی با ایران به معنای از دست دادن وقت و بی نتیجه است. ضمنا دیگر ضرورت ندارد برای تحریم های جدید منتظر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و تصویب قطعنامه جدید شد. مگر آن که ایران تسلیم تمام خواست های مطرح شده در قطعنامه های شورای امنیت شود.

نگاهی به مصاحبه دادستان تهران

نگاهی به مصاحبه دادستان تهران


دستگیری باصطلاح سران

فتنه را به رفراندم بگذارید





"جعفری دولت آبادی" دادستان تهران، روز گذشته در یک مصاحبه خبری، در پاسخ به سئوالی که از وی درباره موقعیت جسمی محمدنوری زاد براثر اعتصاب غذا در زندان اوین شده بود، بی آنکه اشاره به اعتصاب غذای وی کند؛ تنها گفت: "وضعیت جسمی وی خوب و مناسب است."



ظاهرا تا زمانی که زندانیان سیاسی زیر شکنجه و براثر اعتصاب غذا جان به جان آفرین تسلیم نکنند، وضع آنها مناسب است و هنوز نمرده اند!



دادستان تهران به چند سئوال دیگر نیز پاسخ هائی سر به هوا داد. اما جدی ترین پاسخ او دراین مصاحبه به سئوالی است که از وی درباره رهبران جنبش سبز پرسیدند.



دادستان تهران مدعی شد:



«تعقیب و محاکمه سران فتنه به عنوان یک مطالبه عمومی مورد توجه قوه قضائیه قرار دارد و در زمان مقرر اقدام خواهد شد.»



از آنجا که تاکنون هیچ نظر سنجی واقعی و یا رای گیری و رفراندومی در باره تعقیب و محاکمه باصطلاح سران فتنه انجام نشده و اجازه هیچ راهپیمائی غیر حکومتی و واقعی نیز در این ارتباط به مردم داده نشده، بسیار منطقی است که برای آگاهی از خواست عمومی ملت ایران جهت تائید و یا تکذیب ادعای دادستان تهران، یک رفراندوم برای دستگیری موسوی و کروبی انجام شود و یا اجازه یک راهپیمائی آزاد به مردم داده شود تا نظرشان را دراین باره بدهند. والا نشستن دربرابر چند خبرنگار مرعوب و طرح ادعاهائی از آن دست که علی خامنه ای در جمع دیدارکنندگان و شرفیاب شدگان مطرح می کند و یا امام جمعه ها در خطبه های حکومتی مدعی آن می شوند، کوچکترین اعتباری ندارد مگر به قصد ارعاب بیان شود، که اتفاقا تمام ادعاهائی که در این چارچوب تاکنون مطرح شده، همین هدف را داشته است. همچنان که ترور حکومتی خواهر زاده موسوی و یا حمله مسلحانه به کروبی و یا محاصره خانه موسوی و یا بازداشت فرزند کروبی و ... همین هدف را دنبال می کرده است. هدفی که حتی در همین تاسوعا و عاشورای چند روز پیش نیز آشکار شد که خود مدعیان بیش از دیگران به پوچی و بی پایه بودن آن باور دارند و درحالیکه از مرگ فتنه سخن می گویند، بیش از هر زمان دیگری از این مرده وحشت دارند.

غارت و فقر درایران

غارت و فقر درایران


از امروز هدفمند شد!







احمدی نژاد، شب گذشته در سیمای جمهوری اسلامی ظاهر شده و اجرای طرح حذف یارانه ها که نام "هدفمند کردن یارانه ها" و "طرح تحول اقتصادی" بر آن گذاشته را از صبح فردا( یعنی امروز) اعلام کرد.



این طرح که با انفجار قیمت ها همراه خواهد شد و میلیون ها حقوق بگیر و مزد بگیر و فرودست جامعه را بیش از پیش به خاک سیاه خواهد نشاند، با فرمان شخص علی خامنه ای تهیه و کودتای 22 خرداد، از جمله برای اجرای آن سازمان داده شد. به این ترتیب، طرح تعدیل اقتصادی دوران هاشمی رفسنجانی که او از بیم شورش مردم نتوانست با قاطعیت آن را اجرا کند و محمد خاتمی نیز موافق اجرای آن نبود، توسط دولت دست نشانده بیت رهبری اجرا می شود و علی خامنه ای به آرزوئی که از دوران ریاست جمهوری اش داشت و تمام مخالفت هایش با میرحسین موسوی و متهم کردن او به طرفداری از اقتصاد دولتی بر مبنای همین دو دیدگاه و همین مخالفت بود رسید. هم طرح تعدیل اقتصادی و هم باصطلاح هدفمند کردن یارانه ها و باصطلاح تحول اقتصادی، نسخه ایست که توسط بانک جهانی بعنوان لیبرالیسم اقتصادی نوشته و در آن گروه از کشورهای جهان سوم که زیر سلطه امریکا و سرمایه داری جهانی قرار دارند به اجرا گذاشته شده است.



فرماندهان سپاه و فرماندهان نیروی انتظامی و فراکسیون نظامی مجلس هشتم، نه تنها حمایت خود را از اجرای این طرح اعلام کرده اند، نه تنها هرگونه مخالفت با آن را "فتنه" ای دیگر اعلام کرده اند، بلکه خواهان اعدام مخالفان آن نیز شده اند. این همان قاطعیتی است که هاشمی رفسنجانی تن به آن نداد و خامنه ای همیشه منتقد این تزلزل او بود.



تمام تعلل دولت نظامی احمدی نژاد برای اجرای این طرح در هفته های اخیر، وحشت از فرارسیدن عاشورا و امکان حرکت توده های مردم محلات فقیر نشین کشور و بویژه شهرهای بزرگ در خیابان ها بعنوان دسته های عزاداری و سینه زنی و تبدیل همین عزاداری ها به تظاهرات علیه این طرح و گرانی و بیکاری و تشدید فقر بود. به همین دلیل ستاد کودتا که تحت هدایت بیت رهبری عمل می کند، اعلام اجرای طرح را به بعد از عاشورا موکول کرد، غافل از آن که در جمهوری اسلامی فرصت های بسیاری برای راهپیمائی و ابراز اعتراضات مردمی وجود دارد.

آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها

آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها


قیمت سوخت، آب و نان در ایران افزایش یافت



بی بی سی : احمدی نژاد، با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را رسما اعلام کرد.



او گفت که از ابتدای روز یکشنبه ۲۸ آذر حامل های انرژی، آب و نان در سراسر ایران با بهای جدید ارائه خواهند شد که جزئیات آن پس از پایان سخنان تلویزیونی او از طریق صدور اطلاعیه اعلام خواهد شد.



اظهارات احمدی نژاد به ماه ها انتظار برای اجرای این قانون پایان داد؛ قانونی که مجلس ایران آن را برای اجرا از ابتدای سال جاری خورشیدی تصویب کرده بود.



طرح هدفمند کردن یارانه ها و لزوم حرکت به سمت واقعی کردن قیمت حامل های انرژی، سال ها است که در ایران مطرح است.



آقای احمدی نژاد از این طرح که با حمایت مستقیم آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اجرا می شود به عنوان بخشی از طرح بزرگ تر "تحول اقتصادی" نام می برد.



محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل سوخت ایران، صبح امروز شنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) ضمن اعلام میزان سهمیه سوخت خودروهای شخصی برای دی ماه، گفت که این سهمیه می تواند نوعی اقدام کمکی در آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تلقی شود.



او گفت کمیته هایی در سراسر ایران تشکیل شده تا "از امروز" بر قیمت حمل و نقل نظارت و از افزایش غیر منطقی آن جلوگیری کند.



آقای رویانیان همچنین اعلام کرد که بهای بلیط اتوبوس، قطار، مترو و هواپیما در ایران "دست کم تا پایان سال" تغییر نخواهد کرد.



دولت ایران اعلام کرده است که برای کمک به واحدهای صنفی که ناچارند خود را با قیمت جدید حامل های انرژی وفق دهند، بسته های حمایتی تدارک دیده است.



این واحدها از جمله می توانند برای دریافت وام هایی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان با سود ۷ درصد به صورت اینترنتی ثبت نام کنند. مبلغ چنین وام هایی پیش تر حد اکثر ۱۰ میلیون تومان بود.



همچنین اعلام شده است که صنعتگران می توانند تنها با سپردن سفته، وام هایی با بهره ۳ درصد دریافت کنند.



علاوه بر این، مبلغ ۸۱ هزار تومان به ازای هر ایرانی که مشمول دریافت یارانه های نقدی شناخته شده است، به صورت علی الحساب و به عنوان یارانه دو ماهه، به حساب بانکی سرپرستان خانواده ها ریخته شده بود، اما صدور اجازه برداشت از آن به پس از آغاز اجرای قانون موکول شده بود.



آقای احمدی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی امشب از مردم ایران خواست که با دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها همکاری و به دولت اعتماد کنند.



او به مردم توصیه کرد که برای دریافت یارانه های نقدی به بانک ها هجوم نیاورند و بخشی از آن را پس‌انداز کنند.



آقای احمدی نژاد از شهروندان ایرانی خواست که "دو ماه صبر کنند تا قبض های آب و برق بیاید و ببینند که هزینه ها چگونه است".



او وعده داد که به زودی واریز دومی (نفری هشت هزار تومان برای دو ماه) برای جبران افزایش قیمت نان به حساب مشمولان دریافت یارانه نقدی ریخته خواهد شد.

صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها، حضور پلیس در خیابان‌ها

چکیده : طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در شرایطی کلید خورده که از همین شب آغازین، فضای پلیسی پایتخت نشان از فرداهای تلخ‌تر دارد؛ فرداهایی که لاجرم مواجهه‌ی اقشار ضعیف با واقعیت تکان‌دهنده‌ی هدفمندی نیز قرار است با مشت آهنین دولت پلیسی روبه‌رو شود. از سطح شهر تهران خبر می‌رسد صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌های پایتخت ایجاد شده و نیروهای پلیس نیز به صورت گسترده در سطح معابر و میادین شهر حضور یافته‌اند. بدین ترتیب در حالی که صبح هنوز فرا نرسیده و بانک‌ها، نانوایی‌ها، فروشگاهها و دیگر واحدهای اقتصادی آسیب‌پذیر از طرح هدفمندی، هنوز آغاز به کار نکرده‌اند، فعلا پمپ بنزین‌ها طلیعه‌ای پر ازدحام و تا حدی ناآرام را برای انقلاب اقتصادی مدنظر احمدی نژاد وعده می‌دهند.







کلمه – گروه اقتصادی: “مکن ای صبح طلوع!” این پیامک کوتاه را در دقایق اخیر خبرنگاران چند رسانه نزدیک به دولت، برای دوستانشان ارسال کردند. آنها شاید بهتر و یا لااقل زودتر از رئیس دولت حاضر به پذیرش واقعیتی شده‌اند که در پس لبخندهای هیستریک‌اش در نطق تلویزیونی امشب پنهان بود.



احمدی نژاد در آخرین ساعات روز شنبه، از آغاز طرح هدفمند شدن یارانه‌ها خبر داد. چیزی از پخش این سخنان هم نگذشته بود که ستاد هدفمندی یارانه‌ها با انتشار “اطلاعیه شماره دو” از تعیین قیمت ۴۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۷۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین آزاد خبر داد و قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای را نیز تا ۱۵۰ تومان بالا برد و همچنین قیمت گازوئیل غیر سهمیه‌ای را نیز به به لیتری ۳۵۰ تومان رساند.



اما هنوز دقایقی از پخش مستقیم اظهارات رئیس دولت در سیمای جمهوری اسلامی نگذشته است که از سطح شهر تهران خبر می‌رسد صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌های پایتخت ایجاد شده و نیروهای پلیس نیز به صورت گسترده در سطح معابر و میادین شهر حضور یافته‌اند. به نظر می‌رسد که اعلام (یا به بیان بهتر اهدای) سهمیه‌ی بنزین حمایتی علی‌الحساب نیز نتوانسته اعتماد مردم به دولت را جلب کند و بدین ترتیب در حالی که صبح هنوز فرا نرسیده و بانک‌ها، نانوایی‌ها، فروشگاهها و دیگر واحدهای اقتصادی آسیب‌پذیر از طرح هدفمندی، هنوز آغاز به کار نکرده‌اند، فعلا پمپ بنزین‌ها طلیعه‌ای پر ازدحام و تا حدی ناآرام را برای انقلاب اقتصادی مدنظر احمدی نژاد وعده می‌دهند.



گزارش خبرنگار کلمه از سطح شهر تهران حاکی است که نیروهای پلیس و همچنین ماموران لباس شخصی به طور ویژه در کنار پمپ بنزین‌ها حضور پررنگی دارند و چراغ‌های گردان خودروهای پلیس، بر روی صف‌های طولانی که از دقایق ابتدایی اعلام آغاز طرح هدفمندی، جلوی پمپ بنزین‌ها تشکیل شده، نور می‌اندازد تا شاید شبی که به گفته‌ی حامیان دولت، نباید صبح شود، قدری روشنایی به خود ببیند.



شب تاریک هدفمند شدن یارانه‌ها آغاز شده است. طرحی که دولت جدا از ملت، بدون تدبیر و دوراندیشی و بدون توجه به نظر عموم کارشناسان اقتصادی، به مرحله‌ی اجرا درآورده، از فردا سرنوشت آینده‌ی نزدیک مردم و شاید آینده‌ی کمی دورتر دولت مستقر را رقم خواهد زد.



چندی پیش که میرحسین موسوی نسبت به امنیتی کردن فضای کشور به بهانه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها هشدار داده بود و گفته بود “هنر نیست که برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در ۲۰۰۰ منطقه تهران نیرو بچینیم یا فرمانده پلیس به یاری سپاه و بسیج جهت ترساندن مردم افتخار کند و شیوه مدیریتی این آقایان بلایی بر سر کشور چه در اقتصاد و حوزه‌های دیگر آورده که امکان برگشت به وضعیت شش سال گذشته هم خیلی سخت شده است” دولتمردان حاکم، به این نکته‌ی دوراندیشانه توجه نکردند که اجرای یک طرح اقتصادی با زمینه‌چینی امنیتی و پلیسی کردن فضا، معنایی جز اعتراف به عدم تسلط دولت بر اوضاع، جدایی دولت از ملت و نبود تدبیر و اعتماد به نفس در دولت، ندارد.



حال طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در شرایطی کلید خورده که از همین شب آغازین، فضای پلیسی پایتخت نشان از فرداهای تلخ‌تر دارد؛ فرداهایی که لاجرم مواجهه‌ی اقشار ضعیف با واقعیت تکان‌دهنده‌ی هدفمندی نیز قرار است با مشت آهنین دولت پلیسی روبه‌رو شود.

حضور هایلوکس های نیروی انتظامی + 5 پلیس در هر جایگاه بنزین در مناطق 10 و 11 تهران(شنبه-27آذرنوشته‌شده در دسامبر 18, 2010 به‌دست

در ابتدا بگم، مناطقی که بنده شاهد بودم این مناطق بودند … اگر مناطق دیگری هم هست، لطفا اعلام کنید .




از ظهر امروز در تمامی جایگاه های مذکور مستقر شدند.

قیمت هاي جديد حامل های انرژی اعلام شد

طبق اطلاعيه شماره دو ستاد هدفمند كردن يارانه ها، ميزان سهميه و قيمت هاي جديد بنزين و گازوئيل و گاز خودرو(CNG) در حوزه حمل و نقل كه بر اساس قانون هدفمندكردن يارانه ها تعيين شده براي وسايط نقليه بنزين سوز، گازسوز و گازوئيل به شرح ذيل اعلام مي شود: 1- سهميه بنزين خودروها اعم از شخصي و عمومي و موتورسيكلت بدون تغيير و معادل سهميه آبان 1389 تعيين مي شود. 2- بنزين معمول سهميه اي، به قيمت هر ليتر 4000ريال و بنزين معمولي غيرسهميه اي به قيمت هر ليتر 7000 ريال و گازخودرو(CNG) هر متر مكعب به قيمت 3000ريال تعيين مي شود. 3- بنزين سهميه اي ماه هاي گذشته خودروهاي شخصي كه در كارت سوخت افراد باقيمانده است بصورت ذخيره براي آنان حفظ و با قيمت هر ليتر بنزين معمولي 1000ريال و بنزين سوپر 1500 ريال قابل استفاده است. 4- سوخت كليه خودروهاي گازوئيل سوز با توجه به نوع و كاربري سهميه بندي شده و گازو ئيل سهميه اي خودروهاي گازوئيل سوز به قيمت هر ليتر 1500ريال و گازوئيل غيرسهميه اي به قيمت هر ليتر 3500 ريال تعيين و از طريق كارت هوشمند سوخت قابل استفاده خواهد بود. 5- به منظور حمايت از بخش كشاورزي، ضمن تعيين سهميه سوخت مراكز و ماشين آلات اين بخش قيمت هر ليتر گازوئيل سهميه اي 1500 ريال و قيمت غيرسهميه اي 3500ريال تعيين مي گردد. 6- جهت رفاه و نيز امكان مديريت فعال بخش حمل و نقل كه از گازوئيل استفاده مي كنند سهميه اين بخش بصورت دوماهه با قيمت 1500 ريال تعيين و از طريق كارت هوشمند سوخت خودرو قابل استفاده است. سهميه و قيمت هاي اعلامي از ساعت 24 روز شنبه 27/9/1389 قابل اجرا مي شود. ضمنا علاوه بر سهميه عادي مندرج در بند 1، سهميه علي الحساب و حمايتي خودروهاي عمومي و شخصي بنزين سوز به قيمت هر ليتر 1000 ريال تعيين مي شود كه از دي ماه1389 از طريق كارت سوخت خودرو قابل استفاده خواهد بود. همچنين وسايط نقليه ديزلي(گازوئيل سوز) نيز از سهميه حمايتي علي الحساب حداكثر ميزان مصرف ده روز براي يك مرحله با قيمت 165 ريال بهره مند مي گردند.

ژنرال مولن: برای مقابله با ایران کاملا آماده‌ایم

ژنرال مولن: برای مقابله با ایران کاملا آماده‌ایم


دویچه وله : مایک مولن، رئيس ستاد مشترک آمریکا در دیدار از بحرین گفت، ایران در تلاش است به بمب اتمی دست یابد و آمریکا در صورت نیاز برای مقابله با اقدام احتمالی ایران «بسیار آماده» است.



رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دیدار خود از بحرین اتمی شدن ایران را «تهدید»ی برای همسایگان این کشور خواند. مایک مولن گفت، کشورهای همسایه‌ی ایران نگران آن هستند که نظامی شدن فزاینده‌ی دولت این کشور باعث شود که جمهوری اسلامی جنگی را آغاز کند.



مولن در دیدار با پادشاه بحرین در منامه تصریح کرد که آمریکا تعهدات امنیتی خود به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس را «بسیار جدی» تلقی می‌کند.



نیروی دریایی آمریکا در بحرین پایگاه وسیعی دارد. این پایگاه مقر کشتی‌ها و هواپیماهایی است که فعالیت‌های ایران را تحت نظر دارند و در صورت حمله‌ی احتمالی از سوی ایران می‌توانند برای پیش‌گیری از حمله یا دفاع در برابر آن مورد استفاده قرار گیرند.



مایک مولن با بیان اینکه آمریکا «بسیار آماده» است تا در صورت هر گونه اقدامی از سوی ایران با این کشور مقابله کند به طور تلویحی تصدیق کرد که ایالات متحده طرح‌هایی را برای مقابله‌ی‌احتمالی با ایران در دست دارد.



«اتمی شدن ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند»



رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: «تهدیدهای واقعی برای صلح و ثبات منطقه وجود دارد و ما نگرانی خود در مورد ایران را پنهان نمی‌کنیم».



خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد، ایران همواره رد کرده است که هدف این کشور از دست‌یابی به بمب هسته‌ای نظامی است. این کشور با بسیاری از همسایگان خود روابط محتاطانه‌ای دارد و همسایگان ایران در عین اینکه نفت این کشور آنها را به روابط تجاری ترغیب می‌کند به دولت ایران که تحت سلطه‌ی روحانیون است بدبین هستند.



به گفته‌ی آسوشیتدپرس، آدام ارلی، سفیر آمریکا در بحرین نیز نگرانی در مورد ایران را «بسیار واقعی» خواند و گفت، آمریکا بیم آن دارد که ایران بر امور فنی ساخت بمب اتمی تسلط یابد و نگران آن است که این مسئله به آغاز مسابقه‌ی تسلیحاتی در منطقه بیانجامد.



آدام ارلی می‌گوید، معتقد است که ایران به تلا‌ش خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ادامه خواهد داد و تأکید می‌کند که عملی شدن هدف ایران منطقه را «بسیار بی‌ثبات» خواهد کرد.



مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از تحریم‌های بین‌المللی که بر ایران اعمال شده است حمایت کرد و گفت، در عین حال باید به مذاکره با این کشور ادامه داد.



مولن: همه‌ی گزینه‌ها بر روی میز قرار دارد



مولن ضمن تأکید بر اینکه حمله‌ی پیش‌گیرانه به تأسیسات اتمی ایران «انتخاب بدی» است و می‌تواند به «نتایج ناخواسته» منجر شود افزود که با وجود این، حمله به ایران همچنان یکی از گزینه‌های آمریکا است.



دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بارها تصریح کرده است که اجازه نخواهد داد ایران به قدرتی هسته‌ای تبدیل شود. اما هرگز روشن نکرده است که گام‌های این کشور برای بازداشتن ایران دقیقا چیست.



ایران در حال حاضر تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد. افزون بر این آمریکا، اروپا و برخی کشورهای دیگر به طور جداگانه این کشور را تحریم کرده‌اند.



اوباما و متحدان اروپایی او قصد دارند تحریم‌های بیشتری را بر ایران تحمیل کنند. گری سامور، هماهنگ‌کننده‌ی کاخ سفید در کنترل تسلیحاتی، در گفت‌وگو با یکی از مؤسسات تحقیقاتی آمریکا گفته است که ایالات متحده و متحدانش بر فشار بر ایران برای توقف فعالیت‌های اتمی این کشور ادامه خواهند داد.



همچنین رهبران شش کشور عرب متحد آمریکا در ماه جاری تصریح کردند که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران «بی‌اندازه نگرانند» و از غرب خواسته‌اند تا در مذاکره با تهران صدای خود را «رساتر» از پیش کند.



کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ی پایانی نشست ماه دسامبر از ایران خواستند، به دخالت در امور کشورهای منطقه پایان دهد. در این بیانیه همچنین ازایران خواسته شده تا از «فشار و تهدید» بپرهیزد.



ایران به طور مرتب در خلیج فارس دست به رزمایش یا تمرین نظامی می‌زند تا نشان دهد که برای دفاع در برابر هر گونه‌حمله‌ی احتمالی آمریکا یا اسراییل آمادگی دارد. اما این اقدام‌ها همچنین می‌توانند پیامی برای همسایگان عرب ایران در جنوب این کشور نیز تلقی شوند.

چاپ آگهی فروش باغ تاریخی مینوی شیراز در روزنامه!

چاپ آگهی فروش باغ تاریخی مینوی شیراز در روزنامه!


*دلیل صداي مهیب انفجار در اصفهان



چاپ آگهی فروش باغ تاریخی مینوی شیراز در روزنامه!



یک شرکت خصوصی در یکی از روزنامه های سراسری امروز ( شنبه 27 آذر) آگهی فروش باغ مینوی شیراز را درحالی منتشر کرده که این باغ به عنوان یکی از منحصر به فردترین باغهای شیراز هفت سال پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در آگهی شرکت خصوصی خدمات بازرگانی آینده نگر مهر این چنین آمده که این باغ به مبلغ 42 میلیارد تومان به صورت پرداخت شرایطی و با ارائه تسهیلات حداکثر به میزان 80 درصد و با اقساط 120 ماهه یکجا به فروش می رسد.

فروشندگان این باغ در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که به عنوان خریدار خواستار اطلاعاتی در مورد این باغ شده بود عنوان کردند که باغ مینو را امسال از مالک خصوصی آن خریداری کرده اند و در فهرست آثار تاریخی نیز قرار ندارد و مالکیت 6 دانگ آن در اختیار خریدار قرار می گیرد. این در حالی است که بر اساس مدارک سازمان میراث فرهنگی، باغ مینوی شیراز واقع در خیابان لطفعلی خان زند، به دلیل داشتن ارزش ملی در ساختمان و درختان تنومند با شماره 9782 در تاریخ 11 شهریور سال 82 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.



دلیل صداي مهیب انفجار در اصفهان



استاندار اصفهان گفت: خبري مبني بر اين‌كه انفجاري در استان اصفهان رخ داده است مربوط به انجام رزمايش در منطقه‌اي از اصفهان بوده است بنابراين مشكل خاصي وجود ندارد.

عليرضا ذاكراصفهاني در گفت‌وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: صداي انفجاري كه در اصفهان شنيده شده است مربوط به رزمايشي مي‌شود كه از طرف پايگاه هشتم شكاري اصفهان در شمال شرق اصفهان كنار فرودگاه انجام شده، ولي در اين رابطه به ما اطلاعي نداده بودند كه بايد اطلاع‌رساني مي‌شد.

وي درباره برخي گمانه‌زني‌ها مبني بر اين‌كه برخي تاسيسات هسته‌يي در استان اصفهان در اين انفجار آسيب ديده است نيز، گفت: به هيچ‌وجه چنين مساله‌اي وجود نداشته و صداي اين انفجار تنها مربوط به انجام همان رزمايش است و هيچ مشكل خاصي در حال حاضر وجود ندارد.

تقدير احمدی‌نژاد از کسی که انتشار نامه‌اش به قوه قضائیه باعث فیلتر برخی سایت‌ها شد

تقدير احمدی‌نژاد از کسی که انتشار نامه‌اش به قوه قضائیه باعث فیلتر برخی سایت‌ها شد


آفتاب: محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای از حسين قديانی (پ ا : رئيس سازمان بسيج دانشجويی دانشگاه‌های كشور و نویسنده روزناماه دولتی وطن امروز ) تقدير كرد.



به گزارش پایگاه اطلاع‌سانی دولت، در نامه احمدی‌نژاد خطاب به وی آمده است:



بسم الله الرحمن الرحيم



فرزند برومند انقلاب آقای حسين قديانی

سلام بر تو و دل آرمانی‌ات.



كتاب خوبت را ديدم و بسياری از نوشته‌هايت را كمابيش ديده‌ام. اميدوارم با عشق به ولايت و امامت و در سايه امام عصر‌(عج) همچنان بالنده و زاينده انديشه علوی و در انتظار جامعه مهدوی باشيد. خدا يار و نگهدار شما باشد.

محمود احمدی‌نژاد



حسين قديانی اخيرا چند كتاب تاليف كرده كه نسخه‌ای يكی از آنها را به احمدی‌نژاد هديه كرده بود.



گفتنی است که در هفته‌ای اخیر قدیانی نامه‌ای به قوه قضائیه نوشته بود که انتشار آن در وبلاگ‌شخصی‌اش و برخی سایت‌ها منجر به فیلتر شدن آن‌ها شد.

كسرمجددحقوق كارمندان مخابرات‌وافزایش حقوق مدیران

كسرمجددحقوق كارمندان مخابرات‌وافزایش حقوق مدیران


آینده : تعدادی از كارمندان مخابرات با ارسال پیامی به اینده نوشته اند:



در حقوق ابانماه مبلغ 350 هزار تومان از همه كارمندان بدون ذكر دلیلی كم كرده اند و در این ماه ( آذرماه ) باز مبلغ 150 هزار تومان از حقوق و باز بدن ذكر دلیلی كم كرده اند



هم اكنون دریافتی تعدادی از همكاران زیر 260 هزار تومان شده است و این در حالی است كه مبلغ 1 میلیون 200 هزار تومان بعنوان حق مدیریت دو ماه پیش به حقوق مدیران اضافه شده و از این مبلغ هیچگونه كم نشده است.



بیانیه جمعی از كاركنان مخابرات تهران:



مدیر عامل شركت مخابرات استان تهران

اعضای هیات مدیره

مدیران محترم

آیا نمی دانید كه وضعیت كنونی شركت حاصل تلاش حداقل 25 ساله كارشناسان و متخصصات باتجربه ای بوده كه بطور شبانه روزی جهت نیل به اهداف توسعه ارتباطات كشور تلاش نموده اند؟

...

آیا مدیران شركت اقرار نكردند كه با خصوصی شدن شركت وضع معیشتی كاركنان بهتر خواهد شد؟

چرا پس از گذشت بیش از یكسال از خصوصی شدن شركت، تاكنون اقدامی در جهت صدور حكمهای جدید نشده و پرسنل در ابهام و بلاتكلیفی بسر می برند؟

چرا مسئول مالی و اقتصادی شركت هر از گاهی در مقام توجیه موارد اقتصادی مجمع شركت های خریدار بر میاید، آیا ایشان كارمند این شركت نبوده و یا حقوقی جداگانه دریافت می كنند؟

چرا آقای مدیر عامل تاكنون بطور شفاف و واضح در مورد عملكرد آتی شركت بخصوص وضعیت اشتغال همكاران و مساول حقوقی كاركنان در مجامع سخنی به میان نمی آورد؟

آیا سرنوشتی همانند سرنوشت مبهم و مجهول كاركنان شركتهای كوچك خصوصی شده در انتظارمان است؟

آیا واقعا اینطور نیست كه با بهانه های وواهی از جمله ناتوانی در پرداخت، تحمیل بار مالی به شركت و ... می توان حقوق كاركنان را تضییع و اهداف شركت را پیش برد؟

آیا تصور نمی كنید كسر از حقوق پیش بینی نشده می تواند تبعات و خساراتی را به زندگی كارمندانی كه اكثر انها از همین راه امرار معاش می كنند وارد كند و پایه های امنیت روانی خانواده را متزلزل گرداند؟

در حال حاضر سوالات بیشماری ذهن پرسنل شریف و خدوم مخابرات را به خود مشغول داشته و به این فكر می كنند كه از طلا بودن پشیمان گشته ایم، مرجمت فرموده ما را مس كنید!

مدیران محترم، شما اكنون در محضر قضاوت هزاران نگاه تیزبین قرار دارید كه منتظرند تا بینند چگونه از حقوق حقه و مسلم پرسنل خود دفاع می كنید.

مشخص شدن هرچه سریعتر وضعیت احكام، تحقق وعده های داده شده در مورد افزایش دستمزد و رساندن وضع رفاهی شركت به حد شركتهای مشابه خواشته های حداقلی امضا كنندگان ذیل می باشد كه صمیمانه امیوارند در كوتاهترین زمان ممكن جامعه عمل به خود بپوشاند.

والسلام!

آذر ماه 89

حصار بندي پل مشرف به درب ورودي اوين براي ممانعت از ديد افراد از جلو اوين

حصار بندي پل مشرف به درب ورودي اوين براي ممانعت از ديد افراد از جلو اوين


كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان وبازداشتي ها :بنا به اخبار رسيده،حاكميت به انواع مختلف ميخواهد كه زندانها و زندانيان را ايزوله نمايد و حتي ارتباطات خارج زندان را نيز با محيط پيرامون قطع نمايد.هميشه در اوقاتي كه معترضين و خانواده هاي زندانيان سياسي و... در مقابل درب اوين دست به اعتراض ميزنند،تمامي كساني كه با خودرو و... بالاي پل در مقابل درب ورودي اوين تردد ميكنند از اين موضوع مطلع ميشوند,لذا حاکميت جهت ايزوله کردن اعتراضات و فضاي اعتراضات خانواده هاي زندانيان دست به حصار کشي قسمت مشرف به درب اوين بالاي پل نموده است که مانع ديد تردد کنندگان و مشرفين به درب ورودي گردد.

دادستان تهران:محاکمه سران فتنه در زمان مقرر انجام خواهد شد/ وضعیت جسمی نوری‌زاد خوب ومناسب است

دادستان تهران:محاکمه سران فتنه در زمان مقرر انجام خواهد شد/ وضعیت جسمی نوری‌زاد خوب ومناسب است


دادستان عمومی و انقلاب تهران، علت فیلتر شدن سایت خبری مشرق را انتشار نامه‌ای متضمن توهین و نشر اکاذیب اعلام کرد.



عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هم‌چنین دستگیری دو خبرنگار روزنامه شرق به نام‌های طباطبایی و فرجی را تایید کرد و به ایسنا گفت که تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد.



وی با رد برخی ادعاها در مورد محمد نوری‌زاد نیز گفت: وضعیت جسمی وی خوب و مناسب است.



عباس جعفری دولت‌آبادی در ادامه با اشاره به اقدامات عوامل فتنه در عاشورای سال گذشته، اعلام کرد: تعقیب و محاکمه سران فتنه به عنوان یک مطالبه عمومی مورد توجه قوه قضائیه قرار دارد و در زمان مقرر اقدام خواهد شد.



دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد علت فیلتر شدن سایت مشرق تصریح کرد: با توجه به ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۸، اقدام سایت مشرق جرم محسوب می‌شود و بر همین اساس علیه مدیر این سایت اعلام جرم شد که پرونده متشکله پس از تحقیقات لازم به دادگاه ارسال خواهد شد.



وی اضافه کرد: هدف دادستانی در تشکیل پرونده و فیلتر کردن برخی سایت‌ها و وبلاگ‌ها، جلوگیری از وقوع جرم، گسترده‌ شدن فضای بداخلاقی، رواج تهمت و افترا در جامعه است و بند ه ماده ۲۶ قانون جرایم رایانه‌ای نیز بر تشدید مجازات در این گونه موارد دلالت دارد.

متکی در مراسم تودیع و معارفه شرگت نکرد + عکس



متکی در مراسم تودیع و معارفه شرگت نکرد + عکس




مراسم توديع و معارفه منوچهر متكي و علي‌اكبر صالحي، وزیر سابق و سرپرست کنونی وزارت امور خارجه، بدون حضور متكي آغاز شد.



به گزارش «تابناک»، منوچهر متکی که بنا بر اعلام پیشین، قرار بود امروز مراسم تودیعش برگزار شود، در این مراسم حاضر نشد.



بنا بر این گزارش، دقایقی پیش، مراسم معارفه دکتر علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه، با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، برقعی قائم مقام وزارت خارجه برگزار شد. همچنین آیت الله تسخیری، رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی و محمدباقر خرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم حضور دارند.



پیش از این قرار بود، این مراسم از ساعت 8 صبح با حضور منوچهر متکی، وزیر پیشین برگزار شود که تاکنون این مراسم بدون حضور متکی در حال برگزاری است.



گفتنی است، متکی هفته گذشته در جریان سفر به سنگال، طی حکمی از سوی احمدی نژاد برکنار و علی اکبر صالحی به جای وی منصوب شد.



در خبرها آمده بود که به ظاهر، نارضایتیاحمدی نژاد از نحوه برخورد متکی با هیلاری کلینتون در اجلاس امنیتی منامه، دلیل تامه برکناری وی بوده است.

غرور ملی خيالی و تحقيرهای واقعی و ملموس

غرور ملی خيالی و تحقيرهای واقعی و ملموسرادیو فردا، مجید محمدی (جامعه‌شناس) : پس از مذاکرات بی ثمر ايران و ۱+۵ در ژنو بر سر مسئله‌ی هسته‌ای در دسامبر ۲۰۱۰، مقامات ايرانی به گردن خود مدال‌های حقانيت، عزت و افتخار در ايستادگی در برابر غربيان انداخته و مدعی محافظت از اقتدار و غرور ملی ايرانيان شدند. ظاهرا هر نوع دست نیافتن به موفقيت برای حل تنش‌های بين المللی، نوعی موفقيت و مايه سربلندی برای جمهوری اسلامی به شمار می آید.




در همين حال مردم ساکن ايران بيش از سه دهه است در سفارتخانه‌ها و فرودگاه‌های کشورهای خارجی و نيز جوامع ديگر با گوشت و پوست و خون خود تحقير را لمس کرده‌اند (با مقايسه خود با شهروندان ديگر کشورها، هفته‌ها معطلی برای تقاضای روادید و در نهايت رد شدن درخواست آن، بازرسی‌های بدنی غير معمول، مورد پرسش واقع شدن و انگشت نگاری حتی پيش از رخدادهای ۱۱ سپتامبر). علت عمده‌ اين تحقيرها، رفتارهای غير معمول و غير انسانی حکومت آنان مثل نقض حقوق بشر و آيين دادرسی و قوانين داخلی و بين المللی، ترور مخالفان، تهديد به از ميان بردن ديگر ملت‌ها، حمله به سفارتخانه‌ها در تهران، پی گيری پنهانکارانه برنامه اتمی برای ساختن سلاح هسته‌ای و آتش افروزی در ديگر کشورهاست. حتی رسانه‌های دولتی و شبه دولتی مدام از اين تحقيرها بالاخص در کشورهای همسايه و دارای اکثريت مسلمان( و نه کشورهای غربی) شکايت می کنند (تحقير مسافران ايرانی در فرودگاه دوبی، تابناک، ۱۷ آذر ۱۳۸۹؛ اين برخوردها در فرودگاه‌های مالزی، عربستان، عراق، ترکيه و ديگر کشورها و نيز نقاط مرزی با آذربايجان و ترکيه نيز مشاهده شده است.)



بيش از دولت های خارجی، دولت ايران با نقض ابتدايی ترين حقوق ايرانيان به تحقير آنان می پردازد تا حدی که تحقير به بخشی از زندگی جاری مردم تبديل شده است. به همين علت اگر شهروندان ايرانی در کشوری مشکل پيدا کنند آخرين جايی که ممکن است بروند، سفارت ايران است. سفارتخانه‌های ايران نسبت به فجايعی که بر سر ايرانيان می آيد همواره سکوت می کنند (آخرين نمونه آنها کشته شدن احتمالی چند ايرانی در برخورد کشتی پناه جويان به يکی از جزاير استراليا در ۲۴ آذر ۱۳۸۹ بود) مگر آن که بخواهند با کشوری برخورد سياسی کنند (مثل ناامن اعلام کردن فرانسه و کانادا برای مسافرت ايرانيان يا احضار سفير کانادا برای قتل يک ايرانی جهت انتقام گيری از کانادا برای اعتراض به قتل زهرا کاظمی در زندان جمهوری اسلامی.)



جبران تحقير با اغراق



هندوانه‌های بزرگی که حاکمان زير بغل هواداران خود می گذارند، مثل اين که «پيامبران هم چنين امتی نداشتند»، برای جبران اين تحقيرهاست. مقامات جمهوری اسلامی برای پنهان کردن اين تحقيرها مرتب اعلام می کنند که ملت ايران محبوب ترين و با عزت ترين ملت دنياست. شاهد عظمت ملت ايران نيز آن است که حکومت آن مخالفان را با موفقيت سرکوب کرده است: «بصيرت ‏سياسی ملت ايران نسبت به زمان حضرت امام حسين (ع) بالاتر است و همين بصيرت و شناخت بود که ملت ‏ايران به خوبی فتنه ۸۸ را پشت سرگذاشت.» (رحيم صفوی، مشاور عالی فرماندهی کل قوا، ايلنا، ۲۰ آذر ۱۳۸۹)



همچنين رهبر کشور «عزيز دردانه‌ خدا و نعمت الهی برای مردم ايران» معرفی می شود تا وفاداران به حکومت تنزل مقام و کرامت خود را فراموش کنند: «[خامنه‌ای] از همه بهتر می فهمد و تشخيص‌هايش در مورد مسايل مختلف از همه دقيق تر و صحيح تر بوده است. اگر چنين انسانی باشد چه قدر برای ما ارزش دارد. چه نعمتی از اين بهتر خدا می تواند به ما بدهد. اسلام شناس، با تقوا، خودساخته و عامل است. در هر مسئله سياسی که اقدام کرده راه درست را رفته و يک خطا هم نکرده است. اين چنين نعمتی را خدا به من و شما مرحمت کرده، مخصوصا وقتی با شخصيت های سياسی ديگر و رهبران سياسی در ساير نقاط جهان مقايسه می کنيم. پس جای آن دارد که سر به سجده بگذاريم وخدا را برای اعطای چنين رهبری شاکر باشيم. رهبر نماد حقيقت است نه تنها در کشور بلکه در عالم.» (مصباح يزدی، سايت بسيج دانشجويی دانشگاه قم، ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹)



اوراق بی ارزش



در برابر اغراق‌ها و مبالغه‌های فوق، امروز گذرنامه‌ ايرانی از بی ارزش ترين گذرنامه‌ها در سطح جهان است. ايرانی‌ها بدون اخذ ويزا قادر به سفر به ۲۵ کشور جهان هستند که از اين لحاظ ايران بالاتر از عراق و افغانستان در قعر جدول رتبه بندی جهانی قرار گرفته است. (سايت عصر ايران، ۱۱ اسفند ۱۳۸۷) رفتارهای دولت ايران که در شرايط امروز با هيچ کشوری رسما در حال جنگ نيست اين کشور را در رديف کشورهايی در حال جنگ و در حال آشفتگی کامل قرار داده است. به خاطر سه دهه رفتار تهاجمی و غير قانونی حکومت، ايرانيان در عموم کشورها مورد اعتماد واقع نمی شوند.



مرز ميان عزت و بی ادبی



مقامات ايرانی در ظاهر و در ملا عام برخوردهايی ناشايست با مقامات ديگر کشورها صورت می دهند (پاسخ ندادن به سلام و احوال پرسی آنها يا دست ندادن با آنها به ویژه با ديپلمات‌های زن) و هزينه اين غرور قلابی را ميليون‌ها تن از مردم ايران (به خصوص مسافرانی که گذرنامه‌ی ايرانی دارند) با تحقير شدن در برابر ديگر کشورها می پردازند. رسانه‌های دولتی برخوردهای ناشايست و بی ادبانه مقامات ايرانی و رهيافت طلبکارانه آنان در برابر مقامات ديگر کشورها به ویژه مقامات کشورهای غربی (که نمايندگان واقعی مردم خود هستند، و نه رهبران نظام‌های اقتدارگرا) را نشانه اقتدار و شجاعت و سرسختی آنها معرفی می کنند در حالی که اين رفتارها ناشی از احساس حقارت و واکنشی است.



آنچه در ادبيات رسمی بر آن تاکيد می شود «عزت نظام» در برابر کشورهای خارجی است. اين عزت با بی ادبی و فحاشی به مقامات ديگر کشورها، آتش افروزی در کشورهای ديگر، ترور مخالفان در خارج کشور، و باج دادن به برخی کشورها برای همراهی با جمهوری اسلامی در برخی نهادهای بين المللی دنبال شده است. در هيچ يک از اين سياست‌ها و رفتارها منافع ملی و امنيت ملی مردم ايران لحاظ نمی شود بلکه نظام سياسی و بقا و قدرت آن مورد توجه است.



هزينه بالا، نه به نفع مردم



علاوه بر فراهم آمدن همه‌ی زمينه‌ها برای تحقير شهروندان ايرانی بالاخص توسط دولت ايران، برنامه‌ی هسته‌ای حکومت نيز اصالتا نه برای بالا بردن ميزان غرور ملی يا پاسخ دادن به اين نياز در شرايط تحقير ملی بلکه برای مسابقه‌ی تسليحاتی و حفظ رژيم دنبال شده است. اما در تبليغات حکومتی برای توجيه اين برنامه در افکار عمومی به غرور ملی تمسک و احمدی نژاد با مصدق مقايسه شده است. استفاده از تعبير "دانشمند هسته‌ای" به جای تکنيسين و مهندس (دانش هسته ای عمری ۶۰ ساله دارد و ايرانی ها در اين حوزه در حال توليد علم نيستند، که دارند کپی برداری می کنند) صرفا با هدف استفاده از غرور ملی جهت پيشبرد برنامه‌ی هسته‌ای صورت می گيرد.



منابع واقعی غرور ملی



محققانی که در حوزه مليت به پژوهش و نظر سنجی پرداخته‌اند به چهار منبع مشخص برای غرور ملی اشاره می کنند: ۱و ۲) دستاوردهای ملی حال و گذشته، ۳) مراقبت و حمايت از شهروندان، و ۴) قدرت در عرصه‌ی بين المللی. (نظريه‌ چند وجهی غرور ملی، مايکل مولدرز، پل دو بوک، آنو ريلو، دانشگاه بروکسل، دسامبر ۲۰۰۹) مردم کشورها بنا به پيشينه تاريخی، تحولات اجتماعی و فرهنگی و علمی و صنعتی و وضعيت امروز ممکن است خود بر برخی از منابع فوق تاکيد بيشتری داشته باشند اما در دنيای امروز نمی توانند يکی از چهار شاخص فوق را به طور کلی ناديده بگيرند. به عنوان نمونه مردمی که تاريخی سه هزار ساله دارند اگر در شرايط فقر و فاقه زندگی کنند نمی توانند به کشور خود افتخار کنند يا اگر گرسنه باشند نمی توانند به زرادخانه اتمی کشورشان برای غرور ملی ببالند.



اگر دستاوردهای گذشته را در پرانتز بگذاريم سه منبع از منابع مذکور ارتباط مستقيمی با درآمد ناخالص داخلی کشور دارند و به همين لحاظ کشوری که در مقايسه با ديگر کشورها از درآمد ناخالص داخلی قابل توجهی برخوردار نيست نمی تواند مدعی غرور ملی تنها با اتکا به کيک زرد يا يک نيروگاه اتمی باشد. تنها در يک ديدگاه تقليل گرايانه می توان غرور ملی را به يک موضوع خاص در يک دوره خاص و به يک دولت خاص ارجاع کرد. دولت‌ها با همين ديدگاه تقليل گرايانه است که برنامه‌ی خاصی را به عنوان حامل غرور ملی در تبليغات سياسی خود معرفی می کنند.



متغيرهای غرور ملی



متغيرهای دخيل در هر يک از چهار منبع غرور ملی آن قدر متعدد و متنوع‌اند که اين تقليل گرايی را خام دستانه و سوء استفاده گرانه معرفی خواهند کرد. تمام شاخص‌هايی که امروز برای سنجش توسعه يافتگی يک کشور به کار می رود (فرهنگی، سياسی، اقتصادی و اجتماعی) در نقش متغيرهای غرور ملی نيز ظاهر می شوند. مجموعه‌ای از اين شاخص‌های قابل اندازه گيری و ملموس را می توان در گزارش‌های سالانه‌ توسعه‌ انسانی سازمان ملل يافت. در همان گزارش‌ها می توان رده بندی کشورها را نيز مشاهده کرد. ميزان غرور ملی مردم يک کشور را نيز می توان با گرفتن برايندی از مجموعه‌ای از رده بندی‌های بين المللی سنجيد. ايران در اين رده بندی ها معمولا در ربع پايينی قرار می گيرد.

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی از فردا روزه سیاسی می گیرند

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی از فردا روزه سیاسی می گیرند


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند از فردا ۲۸ آذر ۱۳۸۹ اقدام به گرفتن روزه سیاسی در حمایت از زندانیان سیاسی می کنند.



متن این اطلاعیه ای که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:



بسم الله الرحمن الرحیم



استعینوا بالصبر و الصلاة



زندانیان سیاسی درست از فردای کودتای انتخاباتی تا کنون مظلومانه اما با درایت و هوشیاری تمام، کوس رسوایی ستمگران زیاده طلب را به صدا در می آورند. آن ها همه یک رسانه شده اند تا صدای مظلومیتشان را به همگان برسانند و گاه بر اثر فشارهای وارده راه هایی را در پیش گرفته اند که در شرایط عادی منطقی به نظر نمی رسد. اعتصاب غذا یکی از راه های رساندن صدای مظلومیت عزیزان ماست که آن را نمی پسندیم چون موجب رسیدن آسیب به آنان می شود و سلامت تن و روان آنان برای ادامه جنبش سبزمان انکار ناپذیر است.



هنوز تعدادی از زندانیان مظلوممان در اعتصاب غذا به سر می برند و ما نمی توانیم نسبت به این امر مانند مسئولان بی تفاوت باشیم. بنابرین ما خانواده های زندانیان سیاسی با اعلام روزه سیاسی در روز یک شنبه ۲۸/۹/۱۳۸۹ به حمایت از اهداف آزادی خواهانه و عدالت طلبانه عزیزانمان، روح خود را صیقل می دهیم و هنگام افطار برای آزادی همه زندانیان سیاسی دسته جمعی دعا می کنیم. هر خانه یک سفره افطار و در کنار هر سفره افطار دعاهای سبزی که توسط دل های شکسته و امیدوار خوانده می شود.



به امید روزی که هیچ زندانی، زندانی سیاسی نداشته باشد.



جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی



۲۶/۹/۱۳۸۹

نامه تعدادی از اساتید دانشگاهها ،پزشکان و دندانپزشکان به رئیس قوه قضائیه برای آزادی دکتر شکوری راد

نامه تعدادی از اساتید دانشگاهها ،پزشکان و دندانپزشکان به رئیس قوه قضائیه برای آزادی دکتر شکوری راد


صد و هشتاد تن از اعضای خانواده پزشکی کشور با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضاییه با اشاره به خدمات دکتر شکوری راد خواستار آزادی وی شدند.



در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفت آمده است:



«بسمه تعالی»



حضرت آیت اله لاریجانی

رئیس محترم قوه قضائیه



سلام علیکم

دستگیری جناب آقای دکتر علی شکوری راد استاد محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس بخش رادیولوژی بیمارستان سینا، رزمنده دوران دفاع مقدس و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در محیط دانشگاه موجی از اعتراضات و نارضایتی در جامعه دانشگاهی و مجموعه پزشکان ایجاد کرده است. صداقت، خدمات بی شائبه و ارزشمند ایشان همیشه در ذهن همکاران دانشگاهی و جامعه پزشکی ماندگار می‌باشد. بدون شک ادامه بازداشت ایشان موجب تاثر و تاسف جامعه پزشکی کشور و مردم خواهد بود. اینجانبان پزشکان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها خواستار آزادی سریع ایشان هستیم.



لیست پزشکان، دندانپزشکان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها

1-دکتر مصطفی معین

2- دکتر محمد رضا ظفرقندی

3-دکتر غلامرضا انصاری

4-دکتر سید تقی نوربخش

5-دکتر سعید سمنانیان

6-دکتر محمدرضا واعظ مهدوی

7-دکتر مرتضی خیرآبادی

8-دکتر فاطمه رمضان زاده

9-دکتر علی محمد حاضری



10- دکتر نجفقلی حبیبی



11-دکتر علی پور فتح اله

12-دکتر فریدون سیامک نژاد

13-دکتر جعفر قائم پناه

14-دکتر سیدمحمدرضا خاتمی

15-دکتر حسین علمدار ساروی

16-دکتر سیدرضا رئیس کرمی

17-دکتر ایرج حریرچی

18-دکتر علیرضا فرزاد

19-دکتر منصور نصیری کاشانی

20-دکتر محمدعلی صدیقی گیلانی

21-دکتر عباس کبریائی زاده

22-دکتر مجتبی سالاریفر

23-دکتر محمد تقی خانی

24-دکتر محمد بیات

25-دکتر علی غفوری

26-دکتر فرشته بقائی نائینی

27-دکتر محمدصادق احمد آخوندی

28-دکتر عبدالله ناصری

29-دکترایرج نجفی

30-دکتر کاظم آشفته یزدی

31-دکتر احمد علی نوربالا

32-دکتر سادات

33-دکتر محمدجعفر اقبال

34-دکتر محمدعلی بیطرف

35-دکتر طباطبایی

36-دکتر آمنه شیرین ظفر قندی

37-دکتر امیررضا رکن

38-دکتر علیرضا کریمی یزدی

39-دکتر سید رسول میرشریفی

40-دکتر محمد اسلامی

41-دکتر نصرت اله عشقیار

42-دکتر علی رضا صفاریان

43-دکتر وحید ضیائی

44-دکتر منصور جمالی زواره

45-دکتر فرامرز فلاحی

46-دکتر وحید قبادی

47-دکتر ابراهیمی

48-دکتر سید مصطفی فاطمی

49-دکتر خسرو صادق نیت

50-دکتر زهرا احمدی نژاد

51-دکتر یداله سهرابی

52-دکتر محمد خلخالی

53-دکتر محمد کاخکی

54-دکتر عزت اله گل علیزاده

55-دکتر عباس ربانی

56-دکتر محمد علی عقابیان

57-دکتر امیرحسین خادمی

58-دکتر ایدنی

59-دکتر یاسین بنی طرفی

60-دکتر سعید تاملی

61-دکتر محمدرضا مظفری

62-دکتر فرهاد واعظ زاده

63-دکتر منیره اوج

64-دکتر مهری کدخدایی

65-دکتر ملیحه برازنده تهرانی

66-دکتر نسرین برازنده

67-دکتر علی زمانی

68-دکتر ابوالفضل دارآفرین

69-مهندس عبدالرحیم صالحی

70-دکتر علی محمد عرب

71-دکتر اسماعیل میرزایی

72-دکتر محمدرضا سعیدی

73-دکتر شاهرخ ویسی

74-دکتر محمد قره تپه

75-دکتر غلامحسین ویسی

76-دکتر حسین کرمانپور

77-دکتر شریعتی

78-دکتر علی مددی

79-دکتر مهرزاد مهدی زاده

80-دکتر نسرین احمدی نژاد

81-دکتر معصومه گیتی

82-دکتر منصوری

83-دکتر رضا فرجاد

84-دکتر فاطمه محجوب

85-دکتر ابوالفضل سروش

86-دکتر محمدرضا عباسی

87-دکتر اصغر خدایاری

88-دکتر حسین کرچالیان

89-دکتر فریدون معماری

90-دکتر خدیجه بخت آور

91-دکتر سعید صادقیان

92-دکتر علی محمد حاجی زینعلی

93-دکتر ناهید صدیقی

94-دکتر کورش جعفریان

95-دکتر بصیری

96-دکتر سعید رحمدار

97-دکتر کوچک زاده

98-دکتر محمد رضا طاهریان

99-دکتر سید محمدتقی نیک خو

100-دکتر صدیقه شمس

101-دکتر سعید ظهرابی

102-دکتر شفیع جعفری

103-دکتر هادی عبداللهی

104-دکتر عمرانی پور

105-دکتر مهدی مزرعه شاهی

106-دکتر شجاعی فرد

107-دکتر مهرآئین

108-دکتر حسین برادران

109-دکتر حسین کاتبی

110-دکتر سید مجتبی مرعشی

111-دکتر اصغر مولائی

112-دکتر رازی

113-دکتر حکیمه سیادت

114-دکتر محمود میران

115-دکتر محمد علی اشرف مدرس

116-دکتر صدیقه خدمت

117-دکتر عبدالله قربان زاده

118-دکتر ابراهیم عباسی

119-دکتر حمید مولائی

120-دکتر حسین افشار

121-دکتر بهمن سراج

122-دکتر مهدی شهرابی

123-دکتر محمدرضا روح الهی

124-دکتر حسن میرصالحیان

125-دکتر حسین لباف

126-دکتر مسعود فلاحی نژاد

127-دکتر مریم احمد آخوندی

128-دکتر تقوی

129-دکتر بی نیاز

130-دکتر احمدی

131-دکتر پناهخواهی

132-دکتر معتمدی

133-دکتر یزدانخواه

134-دکتر سلیمی

135-دکتر معینی

136-دکتر آقامحمدی

137-دکتر قینی

138-دکتر یعقوبی

139-دکتر روفیگری اصفهانی

140-دکتر محسنی

141-دکتر علی اکبر آبیار

142-دکتر برادران

143-دکتر آقامیر

144-دکتر کربلائی

145-دکتر قاسم میقانی

146-دکتر حسن رزمی

147-دکتر احمد سوداگر

148-دکتر سیدجلال پورهاشمی

149-دکتر محمدسعید شیخ رضائی

150-دکتر فرزاد پیروزمند

151-دکتر حبیب حاجی میرآقا

152-دکتر حمید جلالی

153-دکتر منصوره میرزائی

154-دکتر پوریا مطهری

155-دکتر معصومه حسنی طباطبایی

156-دکتر محبوبه اسدی ثابت

157-دکتر محمدرضا شریفیان

158-دکتر فریده گرامی پناه

159-دکتر سکینه آرامی

160-دکتر سوسن میرمحمدرضایی

161-دکتر فاطمه مشهدی عباس

162-دکتر سعید نوکار

163-دکتر مهدی قندهاری

164-دکتر منصوره نیلی احمد آبادی

165-دکتر علی کاظمی سعید

166-دکتر جعفر رستمیان

167-دکتر علیرضا علیدادی

168-دکتر محمد رضا محمدی

169-دکتر بهروز برومند

170-دکتر سعید داوودی

171-دکتر حمید کرمانشاه

172-دکتر محمود کاظمی

173-دکتر سید مجید صاحبی

174-دکتر ابوالفضل علوی

175-دکتر عباس افشار

176-دکتر محمد هادی افشار

177-دکتر کمال الدین بلاغی مبین

178-دکتر امیر حسین کامبوزیا

179-دکتر مهدی عاشوری

180-دکتر حوریه السادات حسینی