Monday, October 19, 2009

لابد

زلزله ای که فقط در تهران ثبت شد


در حالیکه خبرگزاریهای دولتی در ایران از وقوع زلزله ای به مقیاس 4 ریشتر در شرق تهران و شمال پاکدشت خبر داده اند، یکی از معتبرترین مراکز لرزه نگاری جهان، در نمودارهای امروزش، زلزله مورد اشاره را ثبت نکرده است.

سایت سازمان زمین شناسی ایالات متحده، که لحظه به لحظه وقوع هر گونه زلزله در جهان را ثبت می کند، هيچ خبری در خصوص زلزله تهران اعلام نکرده و در پیوند با ایران، آخرین زلزله ای که ثبت کرده، مربوط به زلزله روز 13 اکتبر(چهار روز پیش) است که در مناطقی از غرب کشور نظیر سنندج و کرمانشاه رخ داد؛اما در نمودارهای امروز این مرکز، هیچ اثری از وقوع زلزله در تهران مشاهده نشده است.

آنسوتر، مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که این زمین لرزه در ساعت ۱۴ و ۲۳ دقیقه و ۵۶ در نقطه ای در جنوب شرقی تهران و در عمق ۱۲ کیلومتری سطح زمین رخ داده است.

خبرگزاری فارس هم درست سه دقیقه پس از وقوع این زلزله، وقوع آن را از خروجی خود اعلام کرد و متعاقبا در یک خبر تکمیلی به نقل از معاون پژوهشگاه زلزله شناسی، کانون آن را شرق تهران و شمال پاکدشت اعلام کرد؛ اما رييس ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه بلافاصله در گفتگو با ایرنا، وقوع زلزله در شرق تهران را رد کرد و واظهار داشت: "اين موضوع صحت ندارد محل وقوع اين زمين لرزه شهرري بوده است".

همچنین رئیس پژوهشگاه زلزله گفت: "زلزله امروز شنبه تهران بر خلاف پیش بینی های ما رخ داده است و انتظار وقوع این زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران وجود نداشت لذا باید احتیاط های لازم رادر این زمینه در نظر گرفت".

اما در چندین اظهارنظر متناقض، برخی از مسئولین از احتمال وقوع پس لرزه های این زلزله خبر دادند هر چند برخی دیگر این موضوع را رد کردنداز جمله رییس هلال احمر استان تهران با بیان اینکه "زلزله امروز تهران زلزله ای مستقل بود" گفت:" كارشناسان مختلف احتمال وقوع زلزله‌هاي بعدي را با توجه به ريشتر پايين آن رد كرده‌اند".

درحالیکه رییس امداد و نجات هلال احمر اعلام کرده که شهروندان تهرانی باید منتظر پس لرزه های زلزله باشند.وی گفته:" برای آمادگی‌ بیشتر حتی المقدور برای امشب و روزهای آینده برخی از موارد امدادی و همچنین پیشگیریهایی برای مقابله با زلزله را انجام دهند".

این زمین لرزه خساراتی به همراه نداشته است.

هدف وزارت نفت اعلام شده است

انفجار در خیابان طالقانی
پس از زلزله مشکوک در شرق تهران




انفجار- شب گذشته و درحالیکه سیمای جمهوری اسلامی مشغول به هم بافتن تفسیرهای تهدید آمیز علیه عاملین انفجار بلوچستان بود، انفجاری در داخل و یا اطراف ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی روی داد. گفته می شود در جریان این انفجار چند تن کشته و مجروح شده اند. پس از وقوع انفجار، منطقه ای که وزارت نفت در آن قرار دارد توسط نیروی امنیتی محاصره شد و از هرگونه نزدیک شدن مردم به محل حادثه جلوگیری شد.

زلزله مشکوک- 48 ساعت پیش از انفجار در بلوچستان و انفجار در اطراف و یا داخل وزارت نفت در تهران، خبرگزاری "فارس" وابسته به دولت و سپاه از وقوع زلزله ای در شرق تهران و شمال پاکدشت خبر دادند که اکنون مشخص شده زمین لرزه ای که زلزله اعلام شده بود، حاصل یک انفجار زیر زمینی بوده است و نه زلزله! هیچ سازمان زلزله نگاری در منطقه وقوع زلزله ادعائی خبرگزاری های ایران را تائید نکرده اند.

میرحسین موسوی:



برای خاتمه بحران
به خواسته های مردم تن بدهید




میر حسین موسوی به همراه دکتر زهرا رهنورد، در منزل دکتر محسن امین زاده معاون وزارت خارجه در دولت خاتمی و همچنین عضو ارشد دو تشکیلات مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت حضور یافت. موسوی در دیدار با خانواده امین زاده از سابقۀ آشنایی خود با وی سخن گفته و توضیح داد:

آشنایی ما از اوایل انقلاب است. ایشان در آن زمان تقریباً در تمام سفر های خارجی مهمی که رفتم همراه ما بود و از نظراتش استفاده می کردیم. امین زاده را فردی اهل مطالعه و فکر، قوی و پر کار می دانم و بازداشت و نگه داشتن افرادی نظیر او برای کشور و نظام خسارت بزرگی است.

موسوی با اشاره به در پیش بودن سیزدهم آبان، (سالروز اشغال سفارت امریکا) که بعدها روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری شد، گفت:

چگونه می توان ادعای مبارزه با امریکا کرد و در عین حال سران دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نظیر میردامادی و امین زاده را در زندان نگهداشت. پیام این کار چیست؟ تحول مهمی در کشور اتفاق افتاده و مردم بدنبال حقوقشان هستند. نباید بیخود آنها را متهم و با آنها برخورد کرد. مردم اغتشاش گر نیستند. خواسته هایی دارند. طبیعی است اگر به این خواسته های آنها تن داده نشود این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت. انحرافاتی درعرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیش آمده است که باید اصلاح شود.

حمله به فرزند از دست داده ها

تعدادی از خانواده های کشته شده های اعتراضات ضد کودتائی تهران روز گذشته، مطابق اعلامی که از قبل شده بود در پارک لاله تهران جمع شدند. قرار بود در این اجتماع دیداری با هنرمندان سینما و تلویزیون نیز صورت گیرد. نیروی انتظامی که پیش از در پارک لاله مستقر شده بودند با گاز اشک آور به این خانواده ها و همچنین هنرمندانی که به محل رسیده بودند حمله ور شده و اجازه این اجتماع و دیدار را ندادند.

هنوز گزارش کاملی از آنچه در پارک لاله روی داد بدست ما نرسیده است که به محض دریافت، به این گزارش اولیه اضافه خواهیم کرد

دادگاه هفت بهایی در ایران برگزار نشد


"جامعه جهانی بهائی" اعلام کرده است که دادگاه هفت تن از بهائیان ایران که بر اساس اعلام قبلی قرار بود روز یکشنبه (۱۸ اکتبر) انجام شود، برگزار نشده است.

دلیل تعویق مجدد دادگاه این هفت نفر که در زندان اوین زندانی هستند، به خانواده های آن ها ابلاغ نشده است.

این هفت تن بنام های فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو گروهی بنام "یاران" و سرپرست جامعه بهائیان ایران هستند.

شش تن آن ها در 14 مه سال 2008 میلادی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش ها، وکلای این هفت نفر به قرار بازداشت موقت موکلانشان که حدود 17 ماه است در زندان بسر می برند، اعتراض کرده اند، با این استدلال که قرار بازداشت موقت آنان منقضی شده و غیرقانونیست.

دیان علایی، نماینده "جامعه جهانی بهایی" در سازمان ملل متحد در ژنو، پیشتر امکان تعویق محاکمه این هفت نفر را پیش بینی کرده بود.

مقام های قضایی ایران این هفت بهایی را به جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم کرده بودند.

"جامعه جهانی بهائی" و خانواده های این هفت نفر این اتهام ها را بی اساس می دانند.

موسوی: تا مردم به حساب نیایند راه حلی جامع برای مشکل پیدا نخواهد شد



میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، برون رفت از بحران کنونی را بدون توجه به خواست مردم ممکن ندانسته است.

آقای موسوی در نخستین مصاحبه اینترنتی خود پس از انتخابات که با سایت کلمه، سایت اطلاع رسانی او، انجام شده ضمن اشاره به اخباری که در برخی رسانه ها در مورد پیشنهاد وحدت ملی برای حل بحران سیاسی کنونی انتشار یافته گفته است که در مورد چنین طرحی، کسی با او تماسی نگرفته است.

میرحسین موسوی گفت که وحدت ملی در یک استنباط به معنی اتخاد قشرها، طبقات و گروه های مختف مردم است و از "زنجیر سبز"، که حامیان او از قشرهای مختلف در جریان مبارزات انتخاباتی از شمال تا جنوب تهران ایجاد کردند، به عنوان نماد چنین اتحادی یاد کرد.

وی در عین حال گفت که در مفهوم دیگر، وحدت ملی به طرح ها و پیشنهادهای گوناگونی برای حل مشکلات بعد از انتخابات اشاره دارد که گفته می شود عده ای با انگیزه های گوناگون و گاه انگیزه های خیر، تهیه کرده اند.

اشاره آقای موسوی به اخبار مربوط به پیشنهاد توافق بین جناح های مختلف در جمهوری اسلامی به منظور پایان دادن به مشکلات سیاسی کنونی و ادامه اعتراضات مردم است که با وجود گذشت بیش از چهار ماه از اعلام نتیجه انتخابات همچنان ادامه داشته است.

آقای موسوی افزود که از جمله، اخباری در مورد طرح های ارائه شده توسط بعضی اعضای مجمع تشخیص مصلحت به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع، و یا طرحی توسط محمدرضا مهدوی کنی، دبیر مجمع روحانیون مبارز، انتشار یافته اما در این مورد با او تماس رسمی و نامه نگاری صورت نگرفته است.

وی گفت که با وجود عدم دسترسی به امکانات گسترده رسانه ای، اگر موضوعی از این قبیل وجود داشته باشد، قطعا آن را به اطلاع مردم خواهد رساند و از دست اندرکاران رسانه های اینترنتی خواست تا از امکانات فضای مجازی برای اطلاع رسانی استفاده کنند.

او گفت که در این معنی از وحدت ملی، "تا هنگامی که مساله بحران و مشکل در کشور قبول نشود، تا هنگامی که اکثریت مردم اغتشاگر نامیده شوند، تا موقعی که مردم به حساب نیایند و منحرف نامیده شوند و تا موقعی که حق مردم برای تعیین سرنوشتشان قبول نشود، راه حل جامعی برای این مشکل پیدا نخواهد شد."

آقای موسوی گفت که مردم همه باهم هستند، حتی کسانی که نظرات متفاوتی دارند و افزود که تفکیک هایی از این دست را دیگران برای مردم قایل می شوند.

وی تاکید کرد که هر کس راه حلی را در چارچوب ایجاد وحدت ملی پیشنهاد می کند باید به مردم و خواست قانون اساسی در رعایت حق حاکمیت مردم احترام بگذارد.

میرحسین موسوی در بخش های دیگری از این مصاحبه "راه سبز امید" را حرکتی عمومی توصیف کرد که هدف آن، رسیدن به اهداف و آرمان ها و تحقق خواست و استیفای حقوق مردم است و افزود که به همین دلیل، راه اندازی این حرکت در شرایط کنونی مناسب تر از تشکیل حزب و جبهه سیاسی بوده است هرچند نباید اهمیت احزاب و تشکل ها را نادیده گرفت.

آقای موسوی گفت که راه سبز امید براساس تجربه دوره مبارزات انتخاباتی و مفهوم هر فرد یک ستاد ایجاد شده و شرایطی را فراهم می آورد تا هرکس در حد امکانات خود، چه به عنوان یک فرد، چه در خانواده، چه در گروه های کوچک و بزرگ، به پیشبرد هدف های آن کمک کند.

به گفته میرحسین موسوی، در فضای بعد از انتخابات، خلاقیت ها به شکلی بی سابقه و استثنایی شکوفا شده و در این زمینه به خلق سرودها، نقاشی و کاریکاتور اشاره کرد و افزود آنچه که بروز کرده در داخل حزب یا تشکل سیاسی صورت نگرفته بلکه مردم تک تک، در گروه های دو نفره یا بیشتر، و در همه جا، چه داخل و چه خارج از کشور، در این زمینه موثر بوده اند.

وی گفت که حرکت کنونی متعلق به یک حزب و گروه خاص نیست بلکه آمیخته با آرمان ها و آمال همه مردم است و تبدیل به یک راه زندگی شده و به همین دلیل هم متوقف شدنی نیست و تداوم دارد.

مصاحبه میرحسین موسوی در حالی انتشار می یابد که در هفته های اخیر، برخی رسانه های داخلی از تلاش برخی شخصیت های سیاسی و مذهبی برای حل بحران سیاسی کنونی از راه توافق جناح های مختلف در جمهوری اسلامی خبر داده اند.

از جمله آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، حدود سه هفته پیش خواستار تشکیل هیأتی برای میانجی گری بین جناح های مختلف سیاسی در ایران شد و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران، نیز در سخنانی در اجلاس مجلس خبرگان گفت که "گروهی از افراد خیرخواه در حال تنظیم طرح و مجموعه ای هستند که بتوان با محوریت کلام رهبری و بزرگان برای برون رفت از وضعیت فعلی اقدام کرد."

این یکی از آخرین عکس های سردار نورعلی شوشتری


این یکی از آخرین عکس های سردار نورعلی شوشتری است که در انفجار دیروز در بلوچستان کشته شد. اهمیت این عکس، در حضور سربازان امریکائی و ناتو در پشت سر و در کنار اوست. ظاهرا این عکس درداخل خاک افغانستان باید گرفته شده باشد.