Friday, April 10, 2015

روحانی: توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر همه تحریم‌ها برداشته شود

روحانی: توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر همه تحریم‌ها برداشته شود

حسن روحانی در همایش ملی روز فناوری هسته‌ای گفت: «ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی در همان روز لغو شود.»
به دنبال بروز اختلاف‌هایی بر سر زمان تعلیق یا خاتمه تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی، حسن روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در محل اجلاس سران گفت: «ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی در همان روز لغو شود.»
به گزارش فارس، رئیس جمهوری ایران در باره‌ی تغییرات فعالیت‌های هسته‌ای در صورت پذیرش توافق گفت: «نطنز ما به فعالیت خودش ادامه خواهد داد. غنی‌سازی در نطنز ادامه پیدا خواهد کرد بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ در فردو مستقر بوده و مستقر باقی خواهد ماند. در اراک یک رآکتور آب سنگین برای تولید دارو و مصارف پزشکی خواهیم داشت و تحقیق و توسعه را بر مبنای توانمندی علمی اندیشمندان و دانشمندان خودمان و طبق اهداف ملی‌امان خواهیم داشت.»
این در حالی است که بر اساس مدارک ارائه شده از تفاهم لوزان، بخش عمده رآکتور آب سنگین اراک کاملا تخریب و قطعه قطعه خواهد شد. مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره حرفی نزده‌اند و مدعی‌اند که رآکتور اراک مدرن‌تر خواهد شد.
حسن روحانی در باره نتیجه مذاکرات گفت: «ما هیچگاه نمی‌خواهیم در این مذاکرات کسی را شکست بدهیم ما دنبال احقاق حقوق خودمان و به دنبال مذاکراتی هستیم که برد برد باشد. هم نفع ما در آن لحاظ شود و هم نفع دیگران. ما نمی‌خواهیم به دنیا بگوییم ما در مذاکراتی قدم گذاشته‌ایم که ما پیروز این مذاکرات هستیم و روبه‌روی شکست‌خورده مذاکرات است. اگر دیگران نمی‌دانند ما می‌دانیم که در دنیایی قرار گرفته‌ایم که مذاکرات برد باخت استمرار نخواهد داشت و باقی نمی‌ماند و آن مذاکراتی باقی می‌ماند که برد برد باشد.»
رئیس‌جمهور اظهار داشت: ۱+۵ می‌گوید ما در این مذاکرات کاری کرده‌ایم و خواهیم کرد که ایران سلاح اتمی نسازد. اما از قدیم خوانده‌ایم که تحصیل حاصل محال است. ایران از روز اول به دنبال سلاح اتمی نبوده، امروز نیست و فردا هم نخواهد بود چراکه اگر ما به دنبال سلاح کشتار جمعی بودیم و هچنین اراده‌ای داشتیم ساخت سلاح شیمیایی که به مراتب آسان‌تر از سلاح اتمی است.

اتاق فکر رهبری کارتون احسان موذنی - تونستان

اتاق فکر رهبری

کارتون احسان موذنی - تونستان

 اتاق فکر رهبری

عراقچی: ابایی از تمدید مذاکرات نداریم صالحی: صحبت‌های من، ظریف و عراقچی فکت شیت است

عراقچی: ابایی از تمدید مذاکرات نداریم

صالحی: صحبت‌های من، ظریف و عراقچی فکت شیت است

عراقچی گفت که تا رسیدن به توافق فاصله وجود دارد. وی تاکید کرد: «تا زمانی نظرات ما تأمین نشود، ابایی از تمدید نخواهیم داشت و میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد».
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای که عصر پنج‌شنبه بیستم فروردین‌ماه از شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران پخش شد، گفت که هنوز هیچ توافقی وجود ندارد و «تا رسیدن به توافق فاصله داریم».
عراقچی با ذکر این که تیم مذاکره کننده تلاش می‌کند که حتی زودتر از ضرب الاجل پایان ماه ژوئن به نتیجه‌ای دست یابد، گفت: «معتقدیم زودتر هم می‌توان به نتیجه رسید ولی تا زمانی نظرات ما تأمین نشود، ابایی از تمدید نخواهیم داشت و میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد».
وی تاکید کرد: «آنچه در لوزان به آن رسیدیم مجموعه‌ای از راه‌حل‌هاست که از الان به بعد باید روی کاغذ جزییات را بیاوریم. هنوز هیچ چیزی تمام نشده و هنوز مذاکرات به سرانجام خود نرسیده است».
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که تا تیر ماه به توافق نهایی می‌رسیم یا نمی‌رسیم، تاکید کرد: «دغدغه‌های مقام معظم رهبری چه آنچه که به صورت علنی فرمودند و چه آنچه که به ریاست جمهوری و وزیر خارجه در زمان خودش تذکر و رهنمود می‌دهند، همه آنها نصب العین ماست و در چارچوب رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصولیمان حرکت می‌کنیم».
وی درباره منتقدان داخلی نیز گفت: «صحبت‌های منتقدان و مخالفان کاملا محترم است و ما استقبال می‌کنیم که این صحبت‌ها را بشنویم و نکاتی هست که از آنها یاد می‌گیریم، ولی مخالفت کردن هم یک حساب و کتاب و حد و مرزی دارد. وقتی از اغراض ملی خارج می‌شود و اهداف فروملی پیدا می‌کند دیگر اسمش مخالفت کردن نیست». وی تاکید کرد که انتقاد «نباید از حد و مرز خارج شود».
ساعاتی پیش از این مصاحبه در روز پنج‌شنبه، رهبر جمهوری اسلامی سکوت خود درباره مذاکرات را شکست و گفت: «اگر از من بپرسند شما موافق هستید یا مخالف؛ می‌گویم نه موافق هستم و نه مخالف. چون اتفاقی هنوز نیفتاده است. هنوز کاری نشده. همه مشکل بر سر آن جزئیاتی است که بناست بنشینند، یکایک آنها را بحث کنند، این را خود مسوولین هم گفته‌اند. هم به ما گفته‌اند، همه در مصاحبه‌هایشان به مردم این را گفته‌اند؛ همه مشکل بعد از این است».
در مصاحبه‌ای دیگر، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی شامگاه پنج‌شنبه در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی گفت که «فکت شیتی که آمریکایی‌ها دادند، یک سری درست و نادرست بر اساس روایات خودشان بود که خیلی هم این کار آن‌ها برای ما تعجب انگیز نیست چرا که این کار آن‌ها سابقه داشته است» .
وی گفت: «فکت شیت ما هست و چیزی نیست که الان بنویسیم؛ سیاهه آن برای وزارت خارجه بوده است؛ سازمان انرژی اتمی با کمک وزارت خارجه، فکت شیتی را تنظیم کردیم و در اختیار دکتر ظریف به عنوان مسوول ارشد مذاکرات قرار دادیم».
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا فکت شیت منتشر می‌شود؟ گفت: «این کار در اختیار من نیست، در اختیار دکتر روحانی است». صالحی افزود: «فکت شیت چیزی هم نیست؛ همین صحبت‌های بنده، آقایان ظریف و عراقچی، فکت شیت است»