Monday, January 31, 2011

"تضرع" خامنه‌ای برای اینکه رهبر نشود

آیت الله خامنه ای درباره احساس خود نسبت به بر عهده گرفتن مقام رهبری جمهوری اسلامی گفته است: "پس از آنکه دریافتم نگاه ها به سوی من برای قبول مسئولیت رهبری است، با حالت تضرعی دو رکعت نماز خواندم و از خدا خواستم که این بار مسئولیت را بر دوش من نیندازد."




غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته آیت الله خامنه ای با قبول مسئولیت رهبری جمهوری اسلامی موافق نبود اما پس از آنکه مجلس خبرگان رهبری او را به این سمت انتخاب کرد، تصمیم گرفت در انجام وظایفش مصمم باشد.



حدادعادل که پدر همسر مجتبی خامنه ای، فرزند دوم آیت الله خامنه ای است، این مطلب را طی سخنانی در مجتمع آموزش عالی فقه قم (حجتیه) بیان کرد.



بیان این اظهارات از جانب این چهره سیاسی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی صورت می گیرد که به گفته برخی مقامات دینی، سیاسی و نظامی ـ– امنیتی، میزان مخالفت ها با آیت الله خامنه ای در یک سال و نیم گذشته در مقام مقایسه با تمام دوران رهبری او به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.



این در حالی است که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: "در هر عصری یکی از علمای آن دوره شاخص و برای طلاب الگو است، امروز حقا رهبر معظم انقلاب این ویژگی را دارند."



حدادعادل با ذکر خاطره ای از آیت الله خامنه ای گفته: "چند ماه پس از انتخاب به حضرت آقا به عنوان رهبر، بنده خدمت ایشان رسیدم و ایشان هم به بیان نکاتی از روز رای گیری خبرگان در انتخاب رهبری اشاره کردند و فرمودند که پس از آنکه من در جلسه صبح دریافتم نگاه ها به سوی من برای قبول مسئولیت رهبری است ظهر که به خانه آمدم با حالت تضرعی دو رکعت نماز خواندم و از خدا خواستم که این بار مسئولیت را بر دوش من نیندازد."



او در عین حال به نقل از رهبر جمهوری اسلامی افزوده: "بعد از ظهر که به جلسه رفتم و از سوی اعضای خبرگان انتخاب شدم پس از آن هم با همان حالت تضرع با خدا عهد کردم که با یاری او بر انجام وظایفم مصمم باشم."



به گفته حدادعادل "وجود و بقای انقلاب مرهون هدایت ولی فقیه است و روحانی امروزی باید سعی کند که مثل ایشان باشد."







حجت‌اسلامی که هم آیت‌الله شد هم رهبر



مجلس خبرگان رهبری در جلسه 14 خرداد 1368 خود، آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبر جمهوری اسلامی پس از درگذشت آیت الله خمینی برگزید. در این جلسه بیان نقل قولی شفاهی از آیت الله خمینی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی درباره صلاحیت آیت الله خامنه ای برای بر عهده گرفتن این مقام و تایید آن توسط سید احمد خمینی، راه را برای انتخاب او به عنوان رهبر جدید جمهوری اسلامی هموار کرد.



آیت الله خامنه ای (که تا یک روز قبل در تمام محافل رسانه ای و سیاسی ایران از او با عنوان حجت الاسلام یاد می شد) در این جلسه مخالفت خود را با این مسئولیت اعلام کرد.



آنگونه که اکبر هاشمی رفسنجانی در مقاطع مختلف اعلام کرده، در جلسه انتخاب رهبر جدید، نام حجت الاسلام خامنه‌ای، آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله مشکینی برای تشکیل شورای رهبری مطرح بود. برخی نمایندگان نیز شورای پنج‌نفره‌ای را با حضور این سه نفر به همراه هاشمی رفسنجانی و احمد خمینی پیشنهاد می‌کردند.



به گفته هاشمی رفسنجانی مهمترین موافق "رهبری جمعی و شورایی" در این مجلس خود حجت الاسلام خامنه‌ای بود و حتی اعلام کرده بود که چون ولایت فرد را قبول ندارم، کاندیدای رهبری نمی‌شوم.



در نهایت در مرحله اول رأی گیری بیش از بیست نفر به شورای رهبری رأی دادند و ۴۵ نفر با رهبری فرد موافق بودند. سپس برای انتخاب رهبر بین حجت الاسلام خامنه‌ای و آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی (از مراجع تقلید شیعه) رأی‌گیری می شود که طی آن خامنه‌ای ۶۸ رأی و گلپایگانی ۱۳ رأی می آورند. حدود ۱۳ نفر هم در رأی‌گیری شرکت نمی کنند.



برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که امروزه مهمترین تشکل روحانی حامی آیت الله خامنه ای به شمار می آید، در آن جلسه از رهبری آیت الله گلپایگانی حمایت کردند.







افول جایگاه



به گفته برخی ناظران و حتی تعدادی از چهره های حامی آیت الله خامنه ای، به دنبال وقایع خشونت بار پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و سرکوب شدید معترضان که به دستور آیت الله خامنه ای صورت گرفت، از جایگاه او در جامعه سیاسی ایران به شدت کاسته شده است.



در یک نمونه از این موارد، آیت الله امامی کاشانی امام جمعه تهران و از روحانیون بلندپایه جریان راست سنتی مرداد ماه گذشته در مسجد جمکران قم خطاب به امام زمان گفته بود: "نور ولایت فقیه کم شده و نمی تواند مشکلات کشور را حل کند."



او افزوده بود: "ای امام زمان، اگرچه در عصر غیبت تو ولایت فقیه حاکم است، اما ولایت فقیه نور کمی است که از آن دور سو سو می کند."



امامی کاشانی با اشاره به کم سو شدن نور ولایت فقیه در ایران خطاب به امام زمان ادامه داده بود: "او که نمی تواند مشکل را حل کند، این است اوضاع کشور، این است اوضاع دنیا، تو باید بیایی، تو باید مشکل را حل کنی."

50 نماینده آماده طرح سئوال از احمدی نژاد

واکنش ها به نامه محمود احمدی نژاد خطاب به نمایندگان مجلس که طی آن بانقش تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت مخالفت و روسای دو قوه مقننه و قضاییه را به همدستی با هاشمی برای محدود کردن اختیارات خود متهم کرده بود، همچنان ادامه دارد. در همین راستانمایندگان مجلس، برادر اکبرهاشمی و روزنامه کیهان، این موضع گیری را به تنش آفرینی و ناشکیبایی، اتهام زنی و ادامه رقابت یک طرفه با هاشمی تعبیر کردند. همچنین به گفته یک نماینده مجلس ۵۰ نفر از نمایندگان با امضای متنی خواستار طرح سئوال از احمدی نژاد شده اند.




بنا به گزارش خبرگزاری های دولتی، چهار عضو هیات رئیسه مجلس که جملگی از اصولگرایان محسوب می شوند، طی نامه مشترکی "اتهام زنی به ارکان نظام"، "تفرقه افکنی بین قوا" و تنش آفرینی در فضای عمومی را از جمله اهداف نامه احمدی نژاد دانستند.



در این نامه که احمدی نژاد مخاطب آن است و به امضای احمد توکلی، محمد رضا باهنر، محمد حسن ابوترابی و محمد دهقان رسیده، آمده: "در کمال ناباوری نامه سرگشاده جنابعالی خطاب به نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی درخصوص تخلفات گسترده اکثریت نمایندگان مجلس، رؤسای قوای مقننه، قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، و اکثریت اعضای مجمع در جریان تصویب قانون برنامه پنجم توسعه را مطالعه کردیم. در این وضعیت، انتظار نمی‌رفت ارکان کلیدی نظام و رؤسای محترم قوای مقننه، قضائیه و مجمع تشخیص که زیر نظر رهبر معظم و فرزانه، ناخدای خدامحور و هوشمند انقلاب اسلامی قرار دارند و تصمیمات و اقدامات آنان به خوبی رصد می‌گردد به توطئه‌آفرینی علیه دولت محترم و سوء‌استفاده از قدرت متهم گردند".



اعضای هیات رئیسه مجلس، هدف احمدی نژاد از نگارش نامه اش را چنین تفسیر کرده اند: "تصویری که جنابعالی از وضع فعلی نظام در این نامه ارایه کردید این است که دو قوه از قوای سه‌گانه همراه با مجمع تشخیص مصلحت، که رئیس و اعضای آن با نصب مستقیم رهبری نظام تعیین می‌شوند و زیر نظر معظم‌له کار می‌کنند، به شکل غیرقانونی و با تبانی علیه قوه مجریه فعالند، آیا این تصویر واقعی است؟ وجود این توهم زیانبار است چه رسد به ایراد اتهام در نامه سرگشاده."



نامه هیات رئیسه مجلس چنین تمام شده است: "با الهام از رهنمودهای همیشه راهگشای رهبری و دستورات اکید ایشان، به ویژه به رؤسای محترم قوا، خویشتن و جنابعالی و همه همکاران ارجمند را در قوه مقننه، قوه قضائیه، و نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور، به همدلی و همراهی و پرهیز از هر سخن، رفتار و تصمیم اختلاف‌برانگیز و تنش‌آفرین، جهت بهبود امور دنیا و آخرت ولی نعمتان‌مان که مردم‌اند، فرا می‌خوانیم".



از سوی دیگر محمد هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر هاشمی رفسنجانی نیز در گفتگو با سایت آفتاب، انگیزه احمدی نژاد از نگارش این نامه را "سیاسی" دانسته و گفته است: "مشکل اساسی آنان، جریان فکری هاشمی است. درست است که اکنون شخص آقای هاشمی دیگر نمی‌تواند مثلا کاندیدای ریاست‌جمهوری شود اما همچنان این دغدغه وجود دارد که یکی را از جریان فکری خودش معرفی کند. همین بازی‌ای که از زمان انتخابات 88 تا الان به راه افتاده، تمام سعی آنان این بوده که آقای هاشمی جزو جریان به اصطلاح آنها، فتنه است. یادتان هست که خود آقای احمدی‌نژاد وقتی مناظره ها را شروع کرد چه گفت؟‌ قریب به مضمون گفت «آقای موسوی، رضایی و کروبی که رقیب من نیستند اینها دست نشانده هاشمی هستند.» مگر آقای هاشمی نامزد ریاست‌جمهوری دهم بود؟ برای همین وقتی آقای احمدی‌نژاد در مقابل چشم میلیون‌ها مردم حرف خود را با این جمله شروع می‌کند که رقیب من این 3 کاندیدا نیستند و هاشمی است، نشان می دهد که این تحلیل و نگرانی در جریان مورد اشاره وجود دارد".



روزنامه کیهان نیز در سرمقاله ای به قلم حسین شریعتمداری از احمدی نژاد به خاطر علنی کردن اختلافات خود با هاشمی و برادران لاریجانی انتقاد کرده و آورده است: "روز سه شنبه 5 بهمن ماه جاري، آقاي دكتر احمدي نژاد در اقدامي تعجب آور و غيرمنتظره، نامه سرگشاده اي خطاب به نمايندگان مجلس منتشر كرد كه بلافاصله با استقبال گسترده و ذوق زدگي فراوان رسانه هاي بيگانه و دنباله هاي فتنه گر داخلي آنها روبرو شد. مفاد اين نامه اگرچه از برخي اشتباهات حقوقي خالي نيست و در آن مواردي از استنادهاي وارد و ناوارد قانوني به هم آميخته اند".



شریعتمداری می افزاید: "تصميم مجمع تشخيص مصلحت نظام براي خارج كردن بانك مركزي از چرخه اختيارات دولت كه آقاي احمدي نژاد به حق آن را ناشايست و غيرقانوني دانسته اند، در حالي از سوي ايشان در نامه سرگشاده مورد اشاره مطرح شده است كه تصميم مجمع تشخيص مصلحت با ورود رهبرمعظم انقلاب لغو شده بود بنابراين طرح آن در نامه ياد شده، ضرورتي نداشت".



انتقاد کیهان اگر چه با لحنی همدلانه نوشته شده اما رسانه های داخلی و مخالفان دولت آنرا به عنوان نشانه ای از علنی شدن شکاف میان احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای تعبیر کرده اند.



در همین حال سیداحمدرضا دستغیب، نماینده شیراز در مجلس از جمع شدن 50 امضاء برای طرح سئوال از احمدی نژاد در صحن علنی مجلس خبر داده است.



به گزارش سایت خانه ملت، دستغیب گفته است: "متاسفانه بی اعتنایی‌های مکرر دولت به اجرای قوانین مصوب و مصرح مجلس و نامه‌نگاری‌های ناموجه و بی‌دلیل رئیس جمهور، زمینه را برای بروز بحران‌های سیاسی و اجتماعی فراهم می‌کند. به همین دلیل بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای سئوال از رئیس دولت نامه احضار وی به مجلس را امضاء کرده اند."



اولین جلسه علنی مجلس پس از انتشار نامه احمدی نژاد هم که دیروز برگزار شد، شاهد تذکرهای نمایندگان درباره این نامه بود که برای برای دقایقی منجر به توقف دستور کار جلسه شد؛ آن هم در حالیکه احمدی نژاد در صحن علنی و به بهانه رای اعتماد به علی اکبر صالحی حضور داشت.



به گزارش این خبرآنلاین، انتقاد نمایندگان شامل بی توجهی علی لاریجانی به "دفاع از حیثیت مجلس" هم می شد چرا که وی در نطق ابتدای جلسه هیچ اشاره ای به نامه احمدی نژاد نکرد.این سکوت، تذکرات متعدد نماندگان را در پی داشت و مصطفی کواکبیان خواستار دفاع لاریجانی از جایگاه مجلس شد.



بنا بر این گزارش، پس از اعتراضات نمایندگان، علی لاریجانی وعده داد که در پایان جلسه علنی درباره نامه احمدی نژاد توضیحاتی خواهد داد؛وعده ای که البته عملی نشد. با این حال جلسه رای اعتماد به صالحی تا حدی تحت الشعاع نامه احمدی نژاد قرار گرفت که خبرگزاری فارس را وا داشت تا با انتشار متنی با عنوان "نکته"، نمایندگان معترض به رفتار احمدی نژاد را تهدید کند.



فارس نوشت: "قطعا مردم نسبت به رفتار و موقعيت سنجي وكلاي خود در مجلس با تيزبيني و دقت خواهند نگريست و با نزديك شدن به فضاي انتخاباتي مجلس نهم نيز آن دسته از نمايندگاني كه بدون رعايت شرايط و ملاحظه محيط سياسي و امنيتي منطقه و جهان به رفتارهاي ناصواب و سياست زده اقدام مي نمايند ديگر بار پاسخ مثبت نخواهند داد".

وزیر خارجه ممنوع الورود

مجلس شورای اسلامی، به علی اکبر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی رای مثبت داد. نمایندگان مجلس هشتم ظهر دیروز با 146 رای موافق، 60 مخالف و 35 رای ممتنع، سرپرست چند ماه اخیر وزارت امور خارجه را به عنوان وزیر جدید این وزارتخانه برگزیدند.




صالحی که پیش از این رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود، پس از برکناری جنجالی منوچهر متکی از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین شده بود. او دهمین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از انقلاب بهمن 1357 است.



انتخاب صالحی به عنوان وزیر امور خارجه در شرایطی توسط نمایندگان مجلس هشتم صورت گرفت که برخی منابع خبری در روزهای گذشته از ممنوعیت ورود او به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا خبر داده بودند.



بی بی سی فارسی چهار روز پیش گزارش داد که نام گزینه پیشنهادی دولت ایران برای بر عهده گرفتن مسئولیت وزارت امور خارجه در فهرست تحریم هایی قرار دارد که وزیران امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تابستان امسال، علاوه بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه حکومت ایران تصویب کرده اند.



بنا بر این گزارش، نام علی اکبر صالحی در ردیف پانزدهم این فهرست قرار دارد و "دربرگیرنده شخصیت حقوقی او به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیست و در عمل شخص او را هدف قرار می دهد."



بر مبنای این محدودیت، وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی اجازه ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارد و دولت های این کشورها حق دارند در صورت ورود او به خاک خود، وی را بازداشت و یا از کشور خود اخراج کنند.



البته بی بی سی فارسی همزمان با انتشار این گزارش در گفت‌وگو با یک حقوقدان بین المللی ایرانی، خبر از آن داد که مشکل ممنوع الورودی آقای صالحی به خاک اتحادیه اروپا آنقدرها هم جدی نیست که نتوان آن را به گونه ای حل کرد.



به گفته گیو میرفندرسکی، برای جلوگیری از چنین برخوردی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی باید پیش از عزیمت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست "مصونیت موردی" کند.



مطابق این قانون، شخص تحریم شده بنابر وظیفه یا ماموریت مشخص کاری وارد خاک اتحادیه اروپا می شود و اخراج یا دستگیری او توسط دولت های عضو این اتحادیه منتفی خواهد بود.



این وضعیت در مورد سفر احتمالی این فرد به ایالات متحده آمریکا برای حضور در اجلاس رسمی مرتبط با سازمان ملل هم وجود دارد.



گیو میرفندرسکی همچنین افزوده که با توجه به تغییر سمت آقای صالحی از ریاست سازمان انرژی اتمی به وزیر امور خارجه، این "امکان وجود دارد" که اتحادیه اروپا نام او را به طور کلی از فهرست شخصیت های تحریم شده خارج کند.



این در حالی است که محمد کوثری، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با تهدید کشورهای اروپایی به "اقدام متقابل" در صورت راه ندادن صالحی به خاک خود، گفته است که "اتخاذ چنین تصمیمی از جانب مسئولان اتحادیه اروپا كار عاقلانه ای نیست."







"از نتایج سحر"



محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی که در جلسه دیروز مجلس حاضر شده بود تا در دفاع از وزیر پیشنهادیش سخن بگوید، قسمت عمده سخنان خود را به جای دفاع از صالحی به صحبت درباره هدفمندکردن یارانه ها و آنچه "اندیشه جهانی انقلاب اسلامی" نامید، اختصاص داد.



با وجود این، احمدی نژاد در سخنان کوتاهی که در دفاع از صالحی بیان کرد، او را "برادري مومن و عميقا معتقد به آرمان‌ها، پيگير، ‌عالم و با تجربه و مسلط بر مسائل بين‌الملل و با يك كارنامه روشن در خدمت انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي الهي" خواند و در عین حال خواستار ایجاد "تحول کامل" در ساختار وزارت امور خارجه متناسب با "ماموريت امروزي تاريخي ملت ايران" شد.



او گفت که: این مسئولیت در عرصه سياست خارجي يك مسووليت "آرماني، مكتبي، ‌الهي و تاريخي است" و ما بايد خود را آماده كنيم براي مواجه شدن و البته مديريت كردن و هدايت كردن "تحولات بزرگي كه در راه است."



احمدی نژاد افزود که در حال حاضر "گوشه‌اي از این تحولات را مي‌بينيم."



به گفته او، اين تازه "آغاز رها شدن انرژي متراكم شده در بشر" از قبل انقلاب اسلامي است و تازه سر باز كرده است و آغاز راه است: "باش تا صبح دولتت بدمد كاين هنوز از نتايج سحرست."



رئیس جمهوری اسلامی در پایان سخنرانی خود گفت که: ما نيازمند سياست خارجي فعال، شفاف، مقتدرانه، اثرگذار و ضابطه‌مند هستيم.



در این جلسه مصطفی کواکبیان، داریوش قنبری از فراکسیون اقلیت، علی مطهری از فراکسیون اصولگرایان و محمد عثمانی در مخالفت با گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه سخن گفتند.



در مقابل حسین سبحانی نیا، علاءالدین بروجردی، زهره الهیان و اکبر رنجبرزاده (هر چهار تن از فراکسیون اصولگرایان) در دفاع از علی اکبر صالحی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.







برنامه‌های وزیر متولد کربلا



گزینه پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت امور خارجه نیز در سخنانی دستگاه ديپلماسي كشور را نيازمند "يك خيزش تحول‌آفرين جديد" دانست و گفت:در صورت تصدي وزارت امور خارجه شعار بنده ديپلماسي تحول‌آفرين و روابط خارجي عدالت‌محور است.



صالحی "گسترش و تعميم روابط با كشورهاي آفريقايي، همكاري فراگير با آمريكاي مركزي، جنوبی و لاتين، برقراري رابطه‌ي دو جانبه با كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا بر اساس احترام متقابل، مقابله با هجمه برنامه‌ريزي شده دشمنان، شكستن ساختارهاي بين‌المللي و جايگزيني ساختارهاي جديد در سازمان ملل، تقويت فن‌آوري‌هاي نوين به ويژه فن‌آوري‌هاي سايبري" را "اهداف اصلی" خود در وزارت امور خارجه عنوان کرد.



او همچنین "پرونده هسته ای" را یکی از "موضوعات اصلی" سیاست خارجی کشور دانست.



وزیر جدید امور خارجه، مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را مستند به "مفاهيم قرآن كريم، سيره پيامبر و آموزه‌هاي مكتب اهل بيت" دانست و گفت: "دستگاه ديپلماسي كشور با بهره‌مندي از آموزه‌هاي تعالي‌بخش اسلام، انديشه‌هاي امام راحل و ارشادات مقام معظم رهبري، تحقق اهداف و آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي را در چارچوب قانون اساسي پیگیری می کند."



صالحی سپس "صيانت از امنيت و منافع ملي، پاسداري از حقوق كشور، ترويج پيام معنوي انقلاب اسلامي، تحكيم جايگاه جمهوري اسلامي ايران در تعاملات سياسي و اقتصادي منطقه و جهان از رهگذر مشاركت در مديريت جهاني، نهادينه نمودن و دفاع از فرهنگ مقاومت ضدصهيونيستي، حمايت از ملل مسلمان و مظلوم جهان، اصلاح ساختارها و مناسبات ناعادلانه بين‌المللي و تقويت روح همبستگي و اتحاد جهان اسلام" را "وظایف اصلی دستگاه دیپلماسی" جمهوری اسلامی عنوان کرد.



وزیر امور خارجه در سخنرانی خود هیچ اشاره مستقیمی به ایالات متحده آمریکا نکرد اما با "غير منطقي، غير اصولي و غير منصفانه" خواندن رفتار برخی اعضای اتحادیه اروپا در عین حال گفت که :"ما آماده‌ي گسترش و تعميق روابط دو جانبه با هر يك از كشورهاي عضو اين اتحاديه بر اساس روابط متين و استوار با اين اتحاديه بر اساس احترام متقابل هستيم."



او در سخنان خود بارها بر لزوم توجه به "فرمایشات مقام معظم رهبری" و "دیدگاه های رئیس جمهور" در سیاست خارجی تاکید کرد.



صالحی همچنین از تلاش برای ایجاد "تغییر و تحول اساسی" در ساختار شورای امنیت سازمان ملل با همکاری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خبر داد اما هیچ اشاره ای به راهکارهایش برای پایان دادن به روند صدور قطعنامه های تحریم این شورا علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نکرد.



علی اکبر صالحی، در سال 1328 در شهر کربلا در عراق متولد شد. او مدرک دکترای خود در رشته فیزیک را از دانشگاه MIT آمریکا اخذ کرده و جزو نوابغ فیزیک هسته ای ایران است. صالحی پیش از این استادیار و رئیس دانشگاه صنعتی شریف، معاون دبیرکل سازمان کفرانس اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی در سازمان بین المللی انرژی اتمی در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بوده است.

دیپلماسی ایران

دیپلماسی ایران

سفارت هلند در ایران تعطیل می شود؟

یک روز پس از تعلیق روابط هلند با ایران که در واکنش به اعدام ناگهانی زهرا بهرامی صورت گرفت، جمهوری اسلامی از هلند خواست اعدام خانم بهرامی را به روابط دوجانبه تسری ندهد.جمهوری اسلامی در عین حال هلند را به مداخله در امور داخلی خود متهم و سفیر این کشور را به وزارت خارجه احضار کرد.این در حالیست که نمایندگان مجلس هلند، با پشتیبانی از اقدامات وزیر خارجه این کشور، تعلیق روابط دو کشور را ناکافی دانسته و خواستار اقدامات عملی از سوی دولت هلند شده اند.




نمایندگان حزب اتحادیه مسیحیان، حزب سوسیالیست هلند و حزب برای آزادی در مجلس هلند همچنین خواستار بازگرداندن سفیر این کشور از ایران شده اند.وزیر خارجه هلند قرار است روز سه شنبه در پارلمان این کشور حضور یابد و در مورد این مساله با نمایندگان پارلمان رایزنی کند.



روز شنبه وزیر امور خارجه هلند با بربریت خواندن اقدام ایران در اعدام ناگهانی خانم بهرامی اعلام کرده بود که کشورش کلیه تماس های دیپلماتیک خود با ایران را به حال تعلیق درآورده و تصمیم دارد اقدام‌های دیگری را نیز در چارچوب اتحادیه اروپا مطرح کند.



اوری روزنتال همچنین از شهروندان هلندی خواسته از سفر به ایران خودداری کنند و سفارت جمهوری اسلامی در هلند برای هر نوع فعالیتی باید از وزارت خارجه هلند اجازه کتبی بگیرد.



اما خانواده خانم بهرامی در مصاحبه با "روز" این اقدامات دولت هلند را نوشداروی بعد از مرگ سهراب خوانده و گفته بودند که از دولت هلند شاکی هستند چرا که دولت این کشور برخلاف قولی که به آنها داده بود هیچ کمکی نکرده و عملا در قضیه خانم بهرامی کوتاهی کرده است.



زهرا بهرامی، شهروند ایرانی- هلندی در پی وقایع عاشورای سال گذشته در تهران بازداشت شد. او براساس حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب، به اتهام نگهداری مواد مخدر، محکوم به اعدام و مصادره اموال شده و روز شنبه در حالی به دار کشیده شد که به پرونده دیگرش که در آن متهم به محاربه شده رسیدگی نشده است.



دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خانم بهرامی را قاچاقچی مواد مخدر معرفی کرده اما خانواده او پیشتر به "روز" گفته بودند که این اتهام بی اساس است.





تعطیلی سفارت

به دنبال اعدام زهرا بهرامی، تعدادی از نمایندگان پارلمان هلند در مصاحبه با روزنامه "آلخامین داخبلاد" خواستار بازگرداندن سفیر هلند از ایران شده و برخی نیز بحث تعطیلی سفارت این کشور در ایران را مطرح کرده اند.



رحمان جوانمردی، فعال حقوق بشر در هلنددر این مورد گزارش داده است: آقای نیکلای، عضو حزب لیبرال هلند درپارلمان این کشور، اعدام زهرا بهرامی را در سطحی فراتر از رسوایی خواند و به روزنامه "آلخامین داخبلاد" گفت که دولت جمهوری اسلامی در این زمینه اطلاعات نادرست به دولت هلند داده است.



به گفته این نماینده پارلمان هلند خانم بهرامی در حالی اعدام شده که روز جمعه دولت جمهوری اسلامی از در جریان بودن پرونده خانم بهرامی خبر داده بود.



کیس فاندرستای، مسئول فراکسیون حزب مسیحی (اس خی پی) در پارلمان هلند نیز به این روزنامه گفته است: حتی امکان هیچ نوع ارتباط معمولی با خانم بهرامی که شهروند هلند است برای دولت و سفارت هلند نبود و این نکته خیلی مهمی است به همین دلیل باید قدم های محکمی برداریم.



او افزوده: اولین قدم ما خیلی جدی بود اما اولین عکس العمل جدی تر ما می تواند این باشد که سفیر هلند را از ایران فرابخوانیم. این می تواند آغاز خوبی برای برداشتن گام های بعدی باشد.



ارجان الفاست، نماینده حزب سبزهای چپ هلند نیز گفته: آقای روزنتال باید ابزار دیپلماتیک درستی به کار ببرد. تعلیق روابط دو کشور کافی نیست.



بر اساس گزارش آقای جوانمردی، خیرت ویلدرس، رهبرحزب برای آزادی هلند اما، عکس العمل وزیر خارجه کشورش را کاری سبک و بی ارزش دانسته و گفته است: عکس العمل وزیر در خصوص اقدام ایران که باعث قربانی شدن خانم بهرامی شد کاری سبک و بی ارزش است، باید سفارت ایران در هلند تعطیل و سفیر این کشور از هلند اخراج شود.



هاری فان بومل، عضو حزب سوسیالیست هلند دیگر نماینده ای است که در این زمینه موضع گرفت و گفت: دیپلماسی ما ساکت و کشنده بود و نتیجه ای نداد؛ اکنون باید با صدای بلند و رسا همه راه هایی را که موثر است به کار ببریم؛ تمامی روابط اداری با ایران باید معلق شود.



او تعطیلی سفارت هلند در ایران را کاری درست ارزیابی نکرده و گفته است: شهروندان هلندی در ایران هستند و با این اقدام بی دفاع می مانند اما فراخوانی سفیر هلند در ایران برای مشاوره لازم است.



یوول فردوانت، نماینده حزب اتحادیه مسیحیان هلند در پارلمان این کشورهم اقدامات وزیر خارجه هلند را گام نخستین اما ناکافی دانسته و گفته است: ما باید سیگنال قوی تری بفرستیم. باید سفیر هلند را از ایران فرا بخوانیم و در صورت بازگرداندن سفیر، کارمندان سفارت به اندازه کافی حضور دارند و می توانند کارها را پی گیری کنند.



او با طرح این سئوال که چرا لازم است سفیر هلند در ایران بماند؟ گفته: بگذارید هلند در اروپا پیش قدم شودهمچون امریکا که تحریم هایی را علیه افرادی که در سرکوب خونین تظاهرات های مردمی بعد از انتخابات ایران دخیل بودند اعمال کرد.



الکساندر پختولت، رهبر حزب دموکرات های 66 این کشور اقدامات وزیر خارجه کشورش را سنجیده ارزیابی کرده است.







واکنش جمهوری اسلامی



همزمان با احضار سفیر هلند به وزارت خارجه، وزير خارجه هلند نیز با فراخواندن سفير جمهوری اسلامی، به اعدام خانم بهرامی اعتراض کرد.



خبرگزاری فارس گزارش داد که کاظم غریب‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی در هلند، روز گذشته از هلند خواسته است از دخالت در امور داخلی و حاکمیتی ایران پرهیز کند.



سفیر جمهوری اسلامی در هلند گفته است: توصیه ما به دولت هلند این است که به این امر به عنوان یک مسئله حاکمیتی و حقوقی نگاه کند و بداند که قوه قضائیه در جمهوری اسلامی از استقلال کامل برخوردار است و اروپایی‌ها باید قدردان این هزینه‌های جمهوری اسلامی برای مقابله با رسیدن مواد مخدر به دست شهروندان آنان باشند.



زهرا بهرامی شهروند کشور هلند بود اما کاظم غریب آبادی گفته است که جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین: خانم بهرامی یک شهروند ایرانی محسوب می‌شد و اگر ما حاضر به شنیدن صحبت‌های طرف هلندی نیز شدیم، تنها بر مبنای حسن نیت بود و نه تعهد حقوقی.



سفیر جمهوری اسلامی در هلند، دادگاه خانم بهرامی را عادلانه خوانده و گفته است که: این روند به صورت کامل و دقیق طی شده‌است و به مقامات هلندی نیز گفته شد که حکم اعدام وی به جرم قاچاق مواد مخدر صادر شده و منتظر تایید دادستان کل کشور است.



خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از جعفری دولت آبادی، نوشته است: دولت هلند بداند که حق دخالت در امور سایر کشورها را ندارد و اینکه (خانم بهرامی) در روز عاشورا دستگیر شده‌است مغایرتی با داشتن مواد مخدر ندارد. وی اتهام دیگری نیز داشت اما چون در بازرسی از منزل وی، کوکائین کشف شد، قاضی برای وی، حکم اعدام صادر کرد.



این ادعاها در حالی مطرح می شود که خانم بهرامی به گفته دخترش، اتهامات منتسب را رد کرده و در دادگاه گفته بود که تحت فشار و شکنجه، وادار به اعتراف دروغ شده است.



بنفشه نایب پور 29 دی ماه به "روز" گفته بود که هیچ مدرکی در پرونده مادرش به جز اقرار های خود او که تحت فشار صورت گرفته نیست: این اقرارها در اصل چیزهایی است که بازجویان از مادرم می خواستند بگوید و بنویسد و مادر من هیچ یک از این اقرارها را قبول ندارد. هر بار که او را می بینم می گوید با هر جایی مصاحبه کردی بگو من زیر فشار بودم".



خانم نایب پور روز شنبه نیز پس از اعدام ناگهانی مادرش به روزگفت: مادر مرا به خاطر شرکت در تجمعات بازداشت کردند و اتهام محاربه زدند بعد اتهام نگهداری مواد مخدر زدند و دیروز در حالی اعدام کردند که پرونده سیاسی مادرم همچنان باز است و هنوز رسیدگی نشده.



او افزود: ما کاملا بی خبر بودیم هنوز هم باورمان نمی شود دنبال این بودیم که پرونده را به کمیسیون عفو ببریم. تمام امیدمان این بود اما بی خبر از ما اعدام کردند و حداقل نگفتند که ما برویم و برای آخرین بار مادرم را ببینیم، با او حرف بزنیم و حداقل حرف های آخر او را بشنویم و...



روابط هلند و جمهوری اسلامی اکنون در حالی تعلیق شده که قاسم نجفی، داماد خانم بهرامی روز شنبه به "روز" گفته بود: الان چه فایده ای دارد؟ قطع کنند یا نکنند چه فرقی میکند؟ می شد به خانم بهرامی کمک کرد؛ می شد جانش را نجات داد و کوتاهی کردند و توان ما زیاد نبود و به حمایت دولت هلند نیاز داشتیم این همه ادعای حقوق بشر می کنند چه کردند؟ نوشداروی بعد از مرگ سهراب هیچ دردی دوا نمیکند.



او افزوده بود: من از دولت هلند هم شکایت دارم واقعا خیلی کوتاهی کردند. اگر دو کشور مشکلات دیپلماتیک دارند که نباید یک انسان این وسط قربانی شود. ما خوش بین بودیم چون سفارت هلند هم به ما گفته بود خیالتان راحت باشد اعدام نمی کنند و ما نمی گذاریم. حتی خود من به کاردار هلند گفتم چه ضمانتی دارید که یکباره فردا اعدام نکنند؟ گفتند خیالتان راحت باشد نمی گذاریم اعدام کنند. تمام دلخوشی ما به این بود که دولت هلند پی گیری می کند؛ دلخوش بودیم به حرفهایی که سفارت هلند زده بود و گفته بودند که امکان ندارد اعدام کنند و....