Monday, January 31, 2011

"تضرع" خامنه‌ای برای اینکه رهبر نشود

آیت الله خامنه ای درباره احساس خود نسبت به بر عهده گرفتن مقام رهبری جمهوری اسلامی گفته است: "پس از آنکه دریافتم نگاه ها به سوی من برای قبول مسئولیت رهبری است، با حالت تضرعی دو رکعت نماز خواندم و از خدا خواستم که این بار مسئولیت را بر دوش من نیندازد."




غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته آیت الله خامنه ای با قبول مسئولیت رهبری جمهوری اسلامی موافق نبود اما پس از آنکه مجلس خبرگان رهبری او را به این سمت انتخاب کرد، تصمیم گرفت در انجام وظایفش مصمم باشد.



حدادعادل که پدر همسر مجتبی خامنه ای، فرزند دوم آیت الله خامنه ای است، این مطلب را طی سخنانی در مجتمع آموزش عالی فقه قم (حجتیه) بیان کرد.



بیان این اظهارات از جانب این چهره سیاسی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی صورت می گیرد که به گفته برخی مقامات دینی، سیاسی و نظامی ـ– امنیتی، میزان مخالفت ها با آیت الله خامنه ای در یک سال و نیم گذشته در مقام مقایسه با تمام دوران رهبری او به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.



این در حالی است که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: "در هر عصری یکی از علمای آن دوره شاخص و برای طلاب الگو است، امروز حقا رهبر معظم انقلاب این ویژگی را دارند."



حدادعادل با ذکر خاطره ای از آیت الله خامنه ای گفته: "چند ماه پس از انتخاب به حضرت آقا به عنوان رهبر، بنده خدمت ایشان رسیدم و ایشان هم به بیان نکاتی از روز رای گیری خبرگان در انتخاب رهبری اشاره کردند و فرمودند که پس از آنکه من در جلسه صبح دریافتم نگاه ها به سوی من برای قبول مسئولیت رهبری است ظهر که به خانه آمدم با حالت تضرعی دو رکعت نماز خواندم و از خدا خواستم که این بار مسئولیت را بر دوش من نیندازد."



او در عین حال به نقل از رهبر جمهوری اسلامی افزوده: "بعد از ظهر که به جلسه رفتم و از سوی اعضای خبرگان انتخاب شدم پس از آن هم با همان حالت تضرع با خدا عهد کردم که با یاری او بر انجام وظایفم مصمم باشم."



به گفته حدادعادل "وجود و بقای انقلاب مرهون هدایت ولی فقیه است و روحانی امروزی باید سعی کند که مثل ایشان باشد."







حجت‌اسلامی که هم آیت‌الله شد هم رهبر



مجلس خبرگان رهبری در جلسه 14 خرداد 1368 خود، آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبر جمهوری اسلامی پس از درگذشت آیت الله خمینی برگزید. در این جلسه بیان نقل قولی شفاهی از آیت الله خمینی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی درباره صلاحیت آیت الله خامنه ای برای بر عهده گرفتن این مقام و تایید آن توسط سید احمد خمینی، راه را برای انتخاب او به عنوان رهبر جدید جمهوری اسلامی هموار کرد.



آیت الله خامنه ای (که تا یک روز قبل در تمام محافل رسانه ای و سیاسی ایران از او با عنوان حجت الاسلام یاد می شد) در این جلسه مخالفت خود را با این مسئولیت اعلام کرد.



آنگونه که اکبر هاشمی رفسنجانی در مقاطع مختلف اعلام کرده، در جلسه انتخاب رهبر جدید، نام حجت الاسلام خامنه‌ای، آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله مشکینی برای تشکیل شورای رهبری مطرح بود. برخی نمایندگان نیز شورای پنج‌نفره‌ای را با حضور این سه نفر به همراه هاشمی رفسنجانی و احمد خمینی پیشنهاد می‌کردند.



به گفته هاشمی رفسنجانی مهمترین موافق "رهبری جمعی و شورایی" در این مجلس خود حجت الاسلام خامنه‌ای بود و حتی اعلام کرده بود که چون ولایت فرد را قبول ندارم، کاندیدای رهبری نمی‌شوم.



در نهایت در مرحله اول رأی گیری بیش از بیست نفر به شورای رهبری رأی دادند و ۴۵ نفر با رهبری فرد موافق بودند. سپس برای انتخاب رهبر بین حجت الاسلام خامنه‌ای و آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی (از مراجع تقلید شیعه) رأی‌گیری می شود که طی آن خامنه‌ای ۶۸ رأی و گلپایگانی ۱۳ رأی می آورند. حدود ۱۳ نفر هم در رأی‌گیری شرکت نمی کنند.



برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که امروزه مهمترین تشکل روحانی حامی آیت الله خامنه ای به شمار می آید، در آن جلسه از رهبری آیت الله گلپایگانی حمایت کردند.







افول جایگاه



به گفته برخی ناظران و حتی تعدادی از چهره های حامی آیت الله خامنه ای، به دنبال وقایع خشونت بار پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و سرکوب شدید معترضان که به دستور آیت الله خامنه ای صورت گرفت، از جایگاه او در جامعه سیاسی ایران به شدت کاسته شده است.



در یک نمونه از این موارد، آیت الله امامی کاشانی امام جمعه تهران و از روحانیون بلندپایه جریان راست سنتی مرداد ماه گذشته در مسجد جمکران قم خطاب به امام زمان گفته بود: "نور ولایت فقیه کم شده و نمی تواند مشکلات کشور را حل کند."



او افزوده بود: "ای امام زمان، اگرچه در عصر غیبت تو ولایت فقیه حاکم است، اما ولایت فقیه نور کمی است که از آن دور سو سو می کند."



امامی کاشانی با اشاره به کم سو شدن نور ولایت فقیه در ایران خطاب به امام زمان ادامه داده بود: "او که نمی تواند مشکل را حل کند، این است اوضاع کشور، این است اوضاع دنیا، تو باید بیایی، تو باید مشکل را حل کنی."

No comments:

Post a Comment