Saturday, January 22, 2011

شبح قیام سبز

شبح قیام سبز


برفراز کشورهای عرب





شبح سرگردان قیام مردمی علیه گرانی، بیکاری و استبداد، برفراز خاورمیانه، از تونس تا یمن پرواز می کند. بدنبال تظاهرات و راهپیمائی مردم در روز جمعه در پایتخت اردن هاشمی، روز گذشته در الجزایر بار دیگر مردم در خیابان ها به حرکت در آمدند. در اردن، پادشاه این کشور برای آن که از قافله عقب نماند، عکس های خود را به میان جمعیت برده و تظاهرات را به سمت شعار علیه دولت هدایت کرد. این تظاهرات باید بزودی به نتیجه رسیده و دولت اردن هاشمی سقوط کند، تا پادشاه اردن در مسند خود باقی بماند. ظاهرا، شاه اردن سریع تر از بقیه حکام خاورمیانه از خواب برخاسته و ابتکار عمل را بدست گرفته است. شعار مردم علیه گرانی و برنامه های اقتصادی دولت اردن بود.



درحالیکه هنوز در تونس مردم خیابان ها را ترک نکرده و خواهان اصلاحات عمیق تر و برکناری تمام وابستگان به رژیم پیشین هستند و گام به گام نیز برای تشکیل یک دولت وحدت ملی با شرکت همه احزاب و گروه های اپوزیسیون به موفقیت دست می یابند، روز گذشته در الجزایر مردم به خیابانها ریختند. اگر در تظاهرات و تقابل های مردم و پلیس در تونس، شال های سبز کمتر دیده شد و در اردن پرچم سبزی را که مردم در دست داشتند، حکومت آن را پرچم اسلام و پرچم هاشمی قلمداد کرده و به هویت رنگ سبز در جنبش رو به گسترش در خاورمیانه اشاره نکرد، در تظاهرات روز گذشته در الجزایر، مردم آشکارا شال های سبز را بالای سر خود گرفتند و یا به گردن خویش آویختند. بدین ترتیب، شال سبز که در ایران به رنگ مقابله با استبداد تبدیل شده است، معنا و مفهوم آن در کشورهای خاورمیانه گسترش یافته و علاوه بر مقابله با دیکتاتوری و استبداد، به پرچم مقابله با گرانی و بیکاری و حذف یارانه ها تبدیل شده است. در تظاهرات هفته گذشته یمن نیز مردم پارچه های سبز را بصورت پرچم بدست گرفته بودند و یا بصورت شال به سر خود بسته بودند.



تظاهرات روز گذشته الجزایر که در پایتخت این کشور شکل گرفت، با یورش پلیس به مردم، تبدیل به درگیری های خشونت آمیز میان مردم و پلیس شد. در این درگیری ها، به گزارش خبرگزاری ها، عده ای از مردم و یک نماینده مجلس مجروح شدند و عده زیادی از تظاهر کنندگان دستگیر شدند. شعار محوری مردم مقابله با گرانی مواد غذائی و مخالفت با حکومت نظامی و حالت فوق العاده در کشور بود. حکومت نظامی و حالت فوق العاده، اکنون بیش از 10 سال است که در الجزایر برقرار است و مردم خواهان لغو آن هستند تا بتوانند فارغ از پیگردهای پلیسی و امنیتی در خیابان ها تظاهرات و راهپیمائی کنند و مطبوعات نیز از قید سانسور و حکومت نظامی آزاد شوند. دولت تظاهرات خیابانی را ممنوع اعلام کرده و اطلاعیه ای نیز با مضمون تهدید مردم برای عدم شرکت در تظاهرات صادر کرده است. طی هفته های اخیر در شهرهای الجزایر چند نفر خود را بعنوان اعتراض به آتش کشیده اند.



تظاهرات روز گذشته در پایتخت الجزایر ادامه تظاهرات سه هفته پیش در شهرهای مختلف این کشور بود.



از مصر نیز گزارش هائی مبنی بر خودسوزی اعتراضی در خیابان ها مخابره شده است. یک سنت دیرینه در قیام های مردمی در کشورهای عرب منطقه. حادثه ای که در تونس خشم مردم علیه رژیم بن علی را به اوج خود رساند.

بالاتر از تحریم، چیست؟

بالاتر از تحریم، چیست؟


شکست مذاکرات در ترکیه

اعلام فوری راه حل "تونی بلر"







تمام خبرگزاری های جهان، روز گذشته اخبار خود از محل مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه 1 + 5 را، شکست جدیدی برای سیاست ادامه مذاکره با ایران مخابره کردند. این مذاکرات در ترکیه انجام شد و همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان این مذاکرات در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و به خبرنگاران گفت: این دوره از مذاکرات نیز بی نتیجه و نا امید کننده بود.



این درحالی است که ظاهرا، جمهوری اسلامی، در آستانه این مذاکرات برای تحویل دادن هزار کیلو اورانیوم غنی شده زیر 4 در صد اعلام موافقت کرده بود، اما مصاحبه همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان داد که گروه 1+5 یا این پیشنهاد را نپذیرفته و یا درخواست ایران برای اجرای آن را قابل قبول ندانسته است. از جمله پایان تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه ایران.



حتی برای قطع تحریم هائی که امریکا بصورت ویژه علیه ایران وضع کرده نیز انجام مذاکره ای میان هیات ایرانی و هیات امریکائی ممکن نشد.



همزمان با انتشار این خبر، خبرگزاری ها از دادگاه نخست وزیر اسبق انگلستان "تونی بلر" که در کشور خود متهم به کشاندن انگلستان به جنگ در عراق است، خبری با این مضمون را مخابره کردند:



نخست وزیر سابق انگلستان در مقابل کمیسیون تحقیق جنگ عراق گفت که "وقت آن رسیده که سرهای خود را از شن ها خارج کنیم و با ایران مقابله کنیم. این را با تمام احساس می گویم. غرب باید از این اعتقاد که مسئول رفتارهای ایران تندروها در حاکمیت هستند دست بردارد. چنانچه با قدرت در مقابل آن ها ایستادگی نشود، به فعالیت های خود ادامه خواهند داد."

بهانه جدید برای وحشت جهانی علیه ایران

بهانه جدید برای وحشت جهانی علیه ایران


معاون سازمان محیط زیست:

پروژه "هارپ" را شروع کردیم





معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست دکتر"محمد یزدی" در مصاحبه با روزنامه خراسان، از آغاز پروژه «هارپ» در ایران خبر داد و گفت: با این فناوری و استفاده از امواج فوق کوتاه رادیویی امکان جا به جایی ابرها، بارورسازی ابرها و کاهش خشکسالی و از بین بردن سکون هوا فراهم می شود. این امواج از انرژی حرارتی و انرژی مغناطیسی برخوردار هستند. فناوری «هارپ » البته کاربردهای دیگری نیز دارد به عنوان مثال برای تحریک گسل های زمین و حتی ایجاد زلزله. تا جایی که گفته می شود زلزله هائیتی نتیجه آزمایش های آمریکا و به عبارتی تست این فناوری بوده است. در واقع وقوع بسیاری از پدیده های خاص ازجمله سیل پاکستان، زلزله هائیتی و حتی توفان کاترینا با آزمایش این فناوری در آمریکا مرتبط است.



ایران نیز اجرای این پروژه بسیار مهم و کارآمد را آغاز کرده است و در آینده می توانیم از نتایج سودمند آن بهره مند شویم.



سیستم هارپ طوری طراحی شده است که روی یونوسفر تاثیر مستقیم داشته باشد. این سیستم در حال حاضر از مجموعه ای از آنتن های مخصوص (۱۸۰ برج آلومینیومی به ارتفاع ۲۳ و ۵۰ متر) تشکیل و روی زمینی وسیع به مساحت ۲۳ هزار متر مربع در آلاسکا نصب شده است. این آنتن ها امواج مافوق کوتاه ELF/ULF/VLF را تولید و به یونوسفر پرتاب می کنند.اصولا امواج آنتن ها پس از اصابت به یونوسفر و بازگشت به زمین قادرند نه تنها به عمق دریا بروند بلکه فراتر رفته و به اعماق زمین نیز وارد می شوند و عملکرد آن ها مانند رادیوترموگرافی است که امروزه ژئولوژیست ها برای اکتشاف مخازن مختلف شامل گاز و نفت استفاده می کنند. وقتی یک موج کوتاه رادیوترموگرافی به داخل زمین فرستاده می شود، به لایه های مختلف برخورد می کند و آن لایه ها را به لرزه در می آورد و از این لرزش صدایی با فرکانس مخصوص تولید می کند و به سطح زمین باز می گرداند و ژئولوژیست ها از صدای بازگشتی قادرند مخازن زیرزمین را شناسایی کنند.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ همانط.ر که انتظار ميرفت بدون پیشرفت پایان یافت

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ همانط.ر که انتظار ميرفت بدون پیشرفت پایان یافت


بی بی سی : گفتگوهای دو روزه اتمی ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ در استانبول ترکیه بدون نتیجه پایان یافت.



نفیسه کوهنورد، خبرنگار اعزامی بخش فارسی بی بی سی به محل مذاکرات می گوید کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه ۱+ در یک کنفرانس خبری گفت: ایران برای لغو تحریم های بین المللی و نیز برای ادامه چرخه سوخت هسته ای شرایطی تعیین کرد اما "ما نتوانستیم این شرایط را قبول کنیم زیرا ایران برای لغو تحریم ها باید اعتماد ما را به دست بیاورد."



خانم اشتون که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، گفت از اینکه ایران برای رسیدن به هر گونه توافقی، شرایطی را تعیین کرده، "مایوس" شده است.



وی گفت: ما هیچ برنامه ریزی برای نشست بعدی نکرده ایم اما اگر ایران بخواهد مذاکرات ادامه پیدا کند، ما همچنان مایل به ادامه گفتگوها هستیم.



پیش از گفتگوهای روز دوم، اعضای گروه وین امروز، شنبه دوم بهمن، در محل مذاکرات استانبول برای هماهنگی بیشتر با هم دیدار کردند.



دو دور قبلی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) صبح و بعد از ظهر روز جمعه برگزار شد.



خبرنگار بخش فارسی بی بی سی می گوید در آغاز دومین روز از گفتگوها، نمایندگان اعضای گروه وین متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جهت هماهنگی بیشتر برای ادامه گفتگوها با ایران، با هم دیدار کردند.



به نوشته مطبوعات ترکیه، دیشب احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به طور جداگانه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، رییس هیات نمایندگی ایران در مذاکرات استانبول دیدار کرد و با وساطت آقای داوود اوغلو، سعید جلیلی و کاترین اشتون مجددا با هم دیدار داشتند.



خبرنگار ما می گوید با اینکه گفته می شد ترکیه فقط میزبان این مذاکرات خواهد بود، اما به نظر می رسد که همچنان نقش واسطه را ایفا می کند.



سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در این مورد به خبرنگار ما گفت:" تا کنون هر یک از طرفین که خواهان دیدار با ما بودند و در اتاق احمد داوود اوغلو را زدند، ما با چای و قهوه از آنها پذیرایی کرده ایم و با آنها به صحبت دوستانه نشسته ایم."



برخی منابع خبری گزارش داده اند که گفتگوهای روز جمعه نتیجه ملموسی در پی نداشت اما یک مقام ایرانی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.



ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران پیش بینی کرده که مذاکرات تا عصر شنبه ادامه یابد.



ایرنا به نقل از وی گزارش داد: "به هیچ عنوان در این دور از مذاکرات صحبتی درباره غنی سازی صورت نگرفته و حقوق هسته ای کشورمان نیز موضوع بحث نبوده است."



سرپرستی هیات ایرانی در استانبول به عهده سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور است.



کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز مذاکره کننده ارشد از سوی گروه ۱+۵ است.



برخی منابع دیپلمایتک غربی به خبرگزاری ها گفته اند که خانم اشتون از آقای جلیلی خواسته است که به طور جداگانه با ویلیام برنز نماینده آمریکا در این مذاکرات دیدار کند.



مقام های ایرانی در این خصوص اظهاری نظر نکرده اند.



روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می نویسد هیات ایرانی از گروه ۱+۵ خواسته است که پیش از هر اقدامی تحریم های بین المللی علیه این کشور بر طرف شود اما این گروه تعیین پیش شرط از سوی ایران را رد کرده است.



مبادله ذخیره اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، موضوعی بود که هر دو طرف نشانه هایی از علاقه مندی برای گفتگو در مورد آن نشان داده بودند.



اما یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران در مذاکرات استانبول برای چنین مبادله ای دو شرط مطرح کرده است: به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم های بین المللی.



به گفته این دیپلمات، درخواست های ایران رد شده است.



گروه ۱+۵ که سرپرستی تلاش های بین المللی برای حل مساله هسته ای ایران را برعهده گرفته، از کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - همراه با آلمان و نماینده اتحادیه اروپا تشکیل یافته است.



علی آهنی، معاون اروپای وزارت امور خارجه، علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل، ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و حمیدرضا عسگری، مشاور حقوقی سازمان انرژی اتمی ایران از دیگر اعضای هیات اعزامی جمهوری اسلامی به اجلاس استانبول هستند.



کشورهای عضو گروه ۱+۵ همواره خواستار آن بوده اند که ایران به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، شامل تعلیق برخی از برنامه های اتمی خود به خصوص غنی سازی اورانیوم، عمل کند اما ایران، با غیرقانونی خواندن این مصوبات، بر ادامه فعالیت در این زمینه تاکید گذاشته است.



کشورهای غربی ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای متهم می کنند اما ایران ضمن رد این اتهام، تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور اهدافی کاملا صلح آمیز دارد.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ همانط.ر که انتظار ميرفت بدون پیشرفت پایان یافت

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ همانط.ر که انتظار ميرفت بدون پیشرفت پایان یافت


بی بی سی : گفتگوهای دو روزه اتمی ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ در استانبول ترکیه بدون نتیجه پایان یافت.



نفیسه کوهنورد، خبرنگار اعزامی بخش فارسی بی بی سی به محل مذاکرات می گوید کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه ۱+ در یک کنفرانس خبری گفت: ایران برای لغو تحریم های بین المللی و نیز برای ادامه چرخه سوخت هسته ای شرایطی تعیین کرد اما "ما نتوانستیم این شرایط را قبول کنیم زیرا ایران برای لغو تحریم ها باید اعتماد ما را به دست بیاورد."



خانم اشتون که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، گفت از اینکه ایران برای رسیدن به هر گونه توافقی، شرایطی را تعیین کرده، "مایوس" شده است.



وی گفت: ما هیچ برنامه ریزی برای نشست بعدی نکرده ایم اما اگر ایران بخواهد مذاکرات ادامه پیدا کند، ما همچنان مایل به ادامه گفتگوها هستیم.



پیش از گفتگوهای روز دوم، اعضای گروه وین امروز، شنبه دوم بهمن، در محل مذاکرات استانبول برای هماهنگی بیشتر با هم دیدار کردند.



دو دور قبلی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) صبح و بعد از ظهر روز جمعه برگزار شد.



خبرنگار بخش فارسی بی بی سی می گوید در آغاز دومین روز از گفتگوها، نمایندگان اعضای گروه وین متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جهت هماهنگی بیشتر برای ادامه گفتگوها با ایران، با هم دیدار کردند.



به نوشته مطبوعات ترکیه، دیشب احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به طور جداگانه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، رییس هیات نمایندگی ایران در مذاکرات استانبول دیدار کرد و با وساطت آقای داوود اوغلو، سعید جلیلی و کاترین اشتون مجددا با هم دیدار داشتند.



خبرنگار ما می گوید با اینکه گفته می شد ترکیه فقط میزبان این مذاکرات خواهد بود، اما به نظر می رسد که همچنان نقش واسطه را ایفا می کند.



سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در این مورد به خبرنگار ما گفت:" تا کنون هر یک از طرفین که خواهان دیدار با ما بودند و در اتاق احمد داوود اوغلو را زدند، ما با چای و قهوه از آنها پذیرایی کرده ایم و با آنها به صحبت دوستانه نشسته ایم."



برخی منابع خبری گزارش داده اند که گفتگوهای روز جمعه نتیجه ملموسی در پی نداشت اما یک مقام ایرانی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.



ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران پیش بینی کرده که مذاکرات تا عصر شنبه ادامه یابد.



ایرنا به نقل از وی گزارش داد: "به هیچ عنوان در این دور از مذاکرات صحبتی درباره غنی سازی صورت نگرفته و حقوق هسته ای کشورمان نیز موضوع بحث نبوده است."



سرپرستی هیات ایرانی در استانبول به عهده سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور است.



کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز مذاکره کننده ارشد از سوی گروه ۱+۵ است.



برخی منابع دیپلمایتک غربی به خبرگزاری ها گفته اند که خانم اشتون از آقای جلیلی خواسته است که به طور جداگانه با ویلیام برنز نماینده آمریکا در این مذاکرات دیدار کند.



مقام های ایرانی در این خصوص اظهاری نظر نکرده اند.



روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می نویسد هیات ایرانی از گروه ۱+۵ خواسته است که پیش از هر اقدامی تحریم های بین المللی علیه این کشور بر طرف شود اما این گروه تعیین پیش شرط از سوی ایران را رد کرده است.



مبادله ذخیره اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، موضوعی بود که هر دو طرف نشانه هایی از علاقه مندی برای گفتگو در مورد آن نشان داده بودند.



اما یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران در مذاکرات استانبول برای چنین مبادله ای دو شرط مطرح کرده است: به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم های بین المللی.



به گفته این دیپلمات، درخواست های ایران رد شده است.



گروه ۱+۵ که سرپرستی تلاش های بین المللی برای حل مساله هسته ای ایران را برعهده گرفته، از کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - همراه با آلمان و نماینده اتحادیه اروپا تشکیل یافته است.



علی آهنی، معاون اروپای وزارت امور خارجه، علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل، ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و حمیدرضا عسگری، مشاور حقوقی سازمان انرژی اتمی ایران از دیگر اعضای هیات اعزامی جمهوری اسلامی به اجلاس استانبول هستند.



کشورهای عضو گروه ۱+۵ همواره خواستار آن بوده اند که ایران به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، شامل تعلیق برخی از برنامه های اتمی خود به خصوص غنی سازی اورانیوم، عمل کند اما ایران، با غیرقانونی خواندن این مصوبات، بر ادامه فعالیت در این زمینه تاکید گذاشته است.



کشورهای غربی ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای متهم می کنند اما ایران ضمن رد این اتهام، تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور اهدافی کاملا صلح آمیز دارد.

حکم اعدام جعفر کاظمی و محمدعلی آقایی پای چوبۀ دار متوقف شد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز سه شنبه زندانیان سیاسی جعفر کاظمی و محمد علی آقایی برای اجرای حکم به سلولهای انفرادی منتقل شدند و تا پای چوبه های دار برده شدند ولی در آخرین لحظات اجرای حکم را متوقف کردند.


روز سه شنبه 28 دی ماه زندانیان سیاسی جعفر کاظمی و محمد علی آقایی بطور ناگهانی از بند 350 خارج و به بند 209 برده شدند و سر بازجوی اوین آخوندی بنام علوی که از شکنجه گران و تصمیم گیرندگان در باره احکام زندانیان سیاسی می باشد آنها را تحت شدیدترین فشارها قرار داد تا از آنها مصاحبۀ تلویزیونی بگیرد ولی علیرغم شکجه های روحی و جسمی از پذیرفتن مصاحبۀ تلویزیونی خوداری کردند.علوی پس از نا امید شدند از گرفتن مصاحبۀ تلویزیونی آنها را به سلولهای انفرادی برای اجرای حکم اعدام انتقال داد.

لحظاتی قبل از اذان صبح روز چهارشنبه 29 دی ماه آنها را برای اجرای حکم اعدام از سلولهای انفرادی خارج کردند و به محل اجرای حکم ضدبشری اعدام بردند . همۀ مقدمات اجرای حکم ضدبشری را آماده کرده بودند ولی حوالی ساعت 06:00 به دلایل نامشخصی از اجرای حکم صرف نظر کردند و آنها را حدود ساعت 08:00 صبح 29 دی ماه به بند 350 بازگرداندند.

هنوز اهداف این صحنه سازی نامشخص می باشد و معلوم نیست که برای تست واکنش افکار عمومی داخلی و بین المللی است و یا تحت فشار روحی قرار دادن آنها برای گرفتن مصاحبه تلویزیونی که اجرای حکم ضد بشری خود را موجه جلوه دهند.

ویکی‌لیکس: ایران یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در دنیاست :

ویکی‌لیکس: ایران یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در دنیاست :


نیروهای امنیتی ایران با قاچاقچی‌های افغان همکاری می‌کنند

رادیو فرانسه: در شمارۀ روز جمعه، ۲۱ ژانویه، نشریۀ آلمانی دی‌ولت با تکیه بر برخی مدارک دیپلماتیک که اخیراً توسط سایت ویکی‌لیکس فاش شد، مطلبی در بارۀ قاچاق مواد مخدر و نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران در آن تهیه کرده است.



دی‌ولت می‌نویسد که بر اساس یک تلگرام محرمانه به تاریخ ۱۲ ژوئن سال ۲۰۰۹ که سفارت آمریکا در باکو مخابره کرده است، در سال ۲۰۰۶، نزدیک به ۲۰ کیلوگرم هروئین که از ایران به آذربایجان رفته بوده، توقیف‌ شده است. اما سه سال بعد، مقدار این هروئین به شکلی باورنکردنی افزایش داشته، به طوری که فقط در سه‌ماه نخست سال ۲۰۰۹، نزدیک به ۵۹۰۰۰ کیلوگرم هروئین در آذربایجان توقیف شده است!

این تلگرام که از گزارش‌های محرمانۀ بازرسان سازمان ملل نقل قول می‌کند، می‌نویسد آذربایجان یکی از راه‌های اصلی صدور هروئینی است که از تریاک افغانستان به دست می‌آید. این هروئین از آذربایجان به اروپای غربی می‌رود.



دیپلمات‌های آمریکایی در مدارک مورد اشاره توضیح می‌دهند که ایران خریدار اصلی تریاک افغانستان، و یکی از نخستین تولیدکنندگان هروئین در سطح جهانی است.

نشریۀ دی‌ولت می‌افزاید که بر اساس یک تلگرام دیپلماتیک دیگر به تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۹، نزدیک به ۹۵% هروئین موجود در آذربایجان از ایران وارد می‌شود و تقریباً همین مقدار از این هروئین، به نوبۀ خود به طرف بازارهای اروپای غربی می‌رود.



و یک تلگرام محرمانۀ دیگر به تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹، از قول معاون وزیرخارجۀ وقت آذربایجان، خلف خلف‌اف، نقل می‌کند که جریان قاچاق در دست سرویس‌های امنیتی ایران است. به گفتۀ آقای خلف‌اف، هر بار که مقامات آذربایجانی قاچاقچی‌های ایرانی را دستگیر می‌کنند و به کشور خود باز می‌گردانند تا مجازات شوند، آنان خیلی زود آزادی خود را دوباره به دست می‌آورند.

معاون پیشین وزارت خارجۀ آذربایجان می‌افزاید: "حتی گاهی اوقات آدم‌هایی را که به تازگی بازداشت و به ایران مسترد کرده‌ایم، دوباره دستگیر می‌کنیم"!



بر اساس مدارک مذکور، مقامات افغان نیز به همتایان آذربایجانی خود اطلاع داده‌اند که نیروهای امنیتی ایران با قاچاقچی‌های افغان همکاری می‌کنند.

تلگرام‌های دیپلماتیک دیگری که توسط ویکی‌لیکس منتشر شده، حکایت می‌کنند که مأموران آذربایجانی با توسل به شنودهای پنهانی، متوجه شده‌اند که برخی مسئولان نیروهای امنیتی ایران مستقیماً در فروش و تبدیل تریاک به هروئین دست دارند.



حدود پنج ماه قبل، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، محمد خزایی، تأیید کرد که ۸۹% تولید جهانی تریاک در افغانستان به دست می‌آید و "بزرگ‌ترین بخش این تولید از طریق مرزهای ایران عبور می‌کند".

اما محمد خزایی افزوده بود که تهران برای مبارزه با جریان قاچاق میلیاردها دلار هزینه کرده است.

احمدی نژاد و حسینی هر دو راست می گویند" :

احمدی نژاد و حسینی هر دو راست می گویند" :


صندوق ذخیره ارزی سوراخ شده است! + کاریکاتور

آینده : در حالی كه رسانه‌های منتقد دولت با پررنگ كردن تفاوت اظهارات دكتر احمدی نژاد و دكتر شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد درباره موجودی صندوق ذخیره ارزی در پی ایجاد تردید در اعتبار یا صداقت اظهارات یكی از این دو نفر بودند، بررسی های خبرنگار «آینده» بی اساس بودن نظر منتقدان دولت را اثبات می كند.



به گزارش سرویس اقتصادی «آینده»، هشتم آبان امسال دكتر محمود احمدی نژاد در همایش سیستم بانكی اظهار كرد كه در حال حاضر میزان ذخایر ارزی ایران به میزان بی سابقه ای در تاریخ افزایش یافته و حتی موجودی این ذخایر از صد میلیارد دلاری كه دكتر محمود بهمنی، رییس بانك مركزی اعلام كرده بود، بسیار بیشتر است.



از سوی دیگر دكتر شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی اظهار كرده است كه به دلیل خالی شدن صندوق ذخیره ارزی، دولت نمی تواند بودجه یك میلیارد دلاری را كه توسط مجلس تصویب شده است، پرداخت نماید.



رسانه های منتقد دولت با در كنار هم قرار دادن این دو اظهار نظر تلاش كردند اثبات كنند كه مسوولین دولتی آمار متناقضی را ارائه می دهند و دست كم یكی از این دو اظهار نظر نادرست است.



این در شرایطی است كه افكار عمومی به دقت و صحت آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان اطمینان دارد و هرگونه تلاشی در جهت متزلزل كردن این اطمینان محكوم به شكست است.



در آخرین پیگیری های خبرنگار «آینده» از وضعیت صندوق ذخیره ارزی، كارشناسان اقتصادی اعلام كرده اند اظهارنظر رییس دولت و وزیر اقتصاد هر دو درست بوده است و در مقابل این فضاسازی ها، تناقض نمای به وجود آمده میان سخنان وزیر اقتصاد و رئیس دولت را حل كرده اند.



به گفته این كارشناسان، نظر رئیس دولت درباره ذخایر ارزی كشور، همان دلارهایی است كه دولت در برابر تحویل آن به بانك مركزی، ریال دریافت كرده و به عبارتی آن را فروخته است، اما به دلایلی..، این مبلغ همچنان تحت كنترل دولت است و زمانی كه لازم باشد، برای كشور هزینه می شود.



از سوی دیگر نظر وزیر اقتصاد نیز درست است، چرا كه مطابق با قانون تاسیس صندوق ذخیره ارزی، تنها نیمی از موجودی این صندوق قابل برداشت از سوی دولت می باشد و نیم دیگر آن باید توسط بخش خصوصی در چارچوب تسهیلات ارزی برداشت شود و با توجه به خالی بودن این صندوق، تاكنون نه تنها دولت سهم خود را از این صندوق به صورت كامل برداشت كرده، بلكه سهم بخش خصوصی نیز برداشت شده است، به حدی كه موجودی تعهدی این صندوق در حال حاضر نه تنها صفر شده، بلكه منفی است. چرا كه نداشتن موجودی نقدی به معنای داشتن تراز تعهدی منفی است و این صندوق نسبت به تعهدات ایجاد شده به صورت فاینانس و اعتبارات مالی، موجودی كافی ندارد.



این تحلیل تنها روشی است كه تناقض ظاهری میان سخنان دو مقام ارشد را برطرف می كند.



بنابراین، نظر هر دو مقام دولتی درست بوده و اگر صندوق ذخیره ارزی را دارای سوراخی متصل به خزانه بانك مركزی در نظر بگیریم، این صندوق دارای موجودی صد میلیارد دلاری می باشد، اما موجودی آن در حساب صفر است.



nikahang.blogspot.com نیک آهنگ کوثر (این کاریکاتور در اصل مقاله نیامده است)

سفر احمدی نژاد به یزد

سفر احمدی نژاد به یزد


برای گرفتن یک دروغ بزرگ





احمدی نژاد روز گذشته راهی شهر یزد شد و یکی از سخنرانی های پر دروغ و تزویر خود را در شهری که مردم آن به درست کاری، زحمتکشی و راست گوئی شهره اند و بزرگترین اقلیت زرتشتی ایران در آنجا زندگی می کنند ایراد کرد. او گفت: ملت تونس با شعارهای اسلامی، نگاه یگانه پرستی، در برابر یک دیکتاتوری وابسته قیام کرده و بدنبال برقراری مناسبات و احکام اسلام هستند.



این ادعا درحالی مطرح شد که حتی یگانه آیت الله ولایت مدار و احمدی مدار یعنی آیت الله نوری همدانی هم جرات نکرده بود بگوید مردم تونس با شعار اسلامی و برای برقراری اسلامی که او و احمدی نژاد و مصباح یزدی بلندگوی آن هستند انقلاب کردند. بلکه گفته بود مردم تونس به تقلید از مردم ایران در انقلاب 57 علیه دیکتاتور حاکم قیام کردند. سخنی که بی راه نیز نبود!



چند گروه اسلامی که در تونس فعالیت دارند، هیچکدام مقلد جمهوری اسلامی و طرفدار حزب الله نیستند و اساسا چنین گرایشی در تونس زمینه ندارد. کشوری که اقتصاد آن وابسته به توریسم است و به محض بلند شدن شعارهائی از نوعی که احمدی نژاد مدعی آن شده، توریست ها از بیم ترور و آدم ربانی و انفجار به تونس نمی روند و اقتصاد آن فلج می شود.

برای جلب نگاه جهان

برای جلب نگاه جهان


بن علی تونسی، باید از روی

دست احمدی نژاد کپی می کرد



ترس و وحشت مستكبران از ملت ایران بمب اتم نیست بلكه روحیه ایثارگری آنان است./فارس



آیت الله عباس واعظ طبسی: سران فتنه، اسلام ستیزی، تلاش برای رجعت به فرهنگ جاهلی و مقابله با رهبری را هدف قرار داده اند./ایرنا



محمدرضا نقدی، رئیس بسیج: دلیل موفقیت هدفمندی یارانه ها این است که مسئولان غارتگر نیستند./فارس

مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی: قانون هدفمندی یارانه ها مردم ایران را در نگاه جهانی برتر كرد./ایرنا

نظام ج. اسلامی گرفتار

نظام ج. اسلامی گرفتار


سرطان خون اسرائیلی شده





این گزارش کوتاه برای انتشار دراختیار پیک نت قرار گرفته است:



1- مجلس خبرگان قرار است بزودی تشکیل جلسه بدهد. آقای خامنه ای در سفرهای اخیر خود به قم، که قرار بود با سفر به مشهد و دیدار با علمای این شهر کامل شود، برخی زمینه ها را برای ایجاد تغییرات در ترکیب مجلس خبرگان سنجیده بود. از جمله تغییر رئیس این مجلس و در آوردن آن از دست هاشمی رفسنجانی. از آنجا که زمینه این امر در دیدار با علمای قم فراهم نشد، سفر به مشهد به عقب افتاد و قرار شد در محل میان علما رایزنی هائی ترتیب داده شود تا در صورت سفر ایشان به مشهد، ماجرای قم تکرار نشود. یعنی سفرهای مکرر و دیدارهای بی نتیجه.



2- خواص با بصیرت که آقای خامنه ای را محاصره کرده و شبانه روز او را از سقوط نظام و یا حداقل سقوط ایشان از ولایت می ترسانند، با توجه به این که حداقل دراین مرحله نمی توانند هاشمی را کنار بگذارند، به این نتیجه رسیده اند که آیت الهه مهدوی کنی را مطرح کنند. آیت الله کنی فرد مطلوب نظر آنها برای ریاست مجلس خبرگان نیست، اما به دو دلیل می خواهند ایشان را جلو بیاندازند. اولا بمنظور مقابل قرار دادن کنی و هاشمی و جدا کردن آنها از هم و دوم به این دلیل که آیت الله کنی بشدت بیمار و مسن است و امیدی به بقای عمر او نیست و فعلا با عصای او از پل هاشمی می خواهند بگذرند تا در فرصت بعدی فرد مورد نظر خود را رئیس مجلس خبرگان کنند. هاشمی در جلسه گذشته مجلس خبرگان این حدس را زده بود و به همین دلیل خود در حضور همه اعضاء شخصا از آقای کنی خواست تا ریاست این مجلس را قبول کند و ایشان نپذیرفت و به همین دلیل بعید است این بار داوطلب شود.



3- از آنجا که مجلس خبرگان بدلیل حضور عده ای روحانی دستچین شده که از فیلتر آیت الله جنتی و آیت الله محمد یزدی عبور کرده اند، فاقد اعتبار مذهبی است و روحانیون بلند پایه حوزه قم آن را بازیچه دست شورای نگهبان و بیت رهبری می دانند، آیت الله های قم و مشهد و اصفهان عملا یک جبهه در برابر این مجلس تشکیل داده اند. به همین دلیل، آقای خامنه ای از آن وحشت دارد که این مجلس تصمیمی برای تغییر ترکیب رهبری آن و یا انتخاب قائم مقام بگیرد و مراجع با صدور اطلاعیه هائی آن را رد کنند.



4- مسئله بسیار مهم دیگری که ظاهرا با تشکیل مجلس خبرگان در ارتباط نیست، اما محافل مهم سیاسی ایران آن را نیز در همین ارتباط می دانند، گزارش مستندی است که گویا توسط هاشمی رفسنجانی تهیه شده و دراختیار رهبری قرارگرفته است. در این گزارش ادله متقنی درباره نفوذ کامل عوامل اسرائیل در نظام ارائه شده است. حتی گفته می شود که این اصطلاح در آن گزارش به کار رفته است «سرطان اسرائیل، مثل خون فاسد وارد رگ های نظام شده و سراپای آن را گرفته!»



درباره همین گزارش، گفته می شود که در آن تاکید شده که آنچه در کشور اجرا می شود، سیاست های دیکته شده اسرائیل است.



گفته می شود تاثیر این گزارش و مستندات ارائه شده در آن که بعید نیست چند گروه از نخبگان اطلاعاتی و امنیتی دولت های گذشته – در سپاه و وزارت اطلاعات- در تهیه و تدوین آن نقش داشته اند، برای آقای خامنه ای تکاندهنده بوده است. بویژه که انگشت روی حجت الاسلام "اصغر میرحجازی" منشی مخصوص و چشم و گوش امنیتی آقای خامنه ای گذاشته شده است.