Saturday, July 30, 2011

مردم دنبال رهبر

مردم دنبال رهبر


برای جنگ راه خواهند افتاد؟







ابرهای سیاه جنگ و ویرانی به آسمان ایران نزدیک شده اند. حالا دیگر، تنها خبرگزاری ها تهدیدهای غیر مستقیم مقامات اسرائیل و امریکا را منتشر نمی کنند و یا دولت های کشورهای کوچک خلیج فارس و یا همسایگان ایران در انتظار آن نیستند، بلکه در خود ایران، و نه از زبان اصلاح طلبانی که تاکنون نسبت به این خطر هشدار داده اند، بلکه بتدریج از جانب باصطلاح اصولگرایان نیز این خطر مطرح می شود. البته از جانب آن گروه از اصولگرایان جناح راست حاکم در جمهوری اسلامی که واقع بین شده اند. آنها بدرستی نگران نتیجه آن توهماتی هستند که رهبر جمهوری اسلامی و گروهی از فرماندهان سپاه در سر دارند و تصور می کنند، هنوز جمهوری اسلامی، آن جمهوری اسلامی دوران حمله ارتش صدام به ایران است. آنها تصور می کنند مردمی که سپاه و بسیج را امروز نه درکنار خود، بلکه روبروی خود می بینند برای دفاع از این جمهوری اسلامی سینه سپر خواهند کرد!



"بولتن نیوز" از جمله سایت های خبری- تفسیری جمهوری اسلامی است که در دوران اخیر و از سوی مخالفان دولت احمدی نژاد و بتدریج سیاست های علی خامنه ای راه اندازی شده است.



این سایت روز پنجشنبه گذشته نوشت:



«مردم در زمان امام با دشمنان و در رأس آن‌ها آمریکا جنگیدند، اما نه حوزه می‌‏توانست در برابر وی بایستد و نه سایر جناح‌ها مانند رفاه طلبان و... اما اگر الآن بخواهیم بجنگیم مشکلات ما زیاد خواهد بود. اگر مقام معظم رهبری بخواهند با گروهی بجنگند و با مسایل داخلی و خارجی بصورت جدی برخورد کنند، چه موانعی خواهند داشت؟ آیا مقدسین و حوزه‏‌های علمیه و اقشار مختلف در حال حاضر جنگ را تحمل می‌‏‌کنند؟ یا اینکه در این مسایل با مقام معظم رهبری مقابله خواهند کرد؟ الآن یک کانون تبلیغاتی عظیمی مانند جنگ در کشور وجود ندارد، تا انگیزش عموم را تحریک نماید، حال باید ببینیم ایشان در این شرایط باید چگونه برای اسلام کار کند؟ هم نفاق داخلی مانع است و هم ضعف فهم بعضی از متدینین یک مشکل است. ساده لوحی بعضی از حزب‌اللهی‏‌ها هم مضاف بر علت است، نمی‌‏توان حزب‌اللهی‏‌ها را متحجر و مقدس مآب دانست؛ اما بعضی از این‌ها ساده لوحند که با یک قوره مزاجشان تلخ شده و با یک مویز شیرین می‌‏‌شود، تحمل و سعه صدر ندارند، اگر کار به دستشان بیافتد یا درمانده می‌‏‌شوند یا به فساد تن می‌‏‌دهند، اگر هم کار به دستشان نباشد، منزوی شده و آنگاه خیلی از مطالب را زیر سئوال می‌‏برند.»



از این روشن تر، که ایران باید در انتظار چه حوادثی باشد؟





دیدار محمد خاتمی با رهبران انجمن اسلامی دانشگاه ها

دیدار محمد خاتمی با رهبران انجمن اسلامی دانشگاه ها


مردم انقلاب کردند

تا حاکمیت مطلقه در ایران نباشد





محمد خاتمی، در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای تهران و علوم پزشکی تهران، که از قدیمی ترین و استوارترین انجمن های اسلامی دانشگاههای ایران در سه دهه گذشته است دیدار کرده و در پاسخ به ابراز نگرانی های آنها در باره وضع کشور و اوضاع امنیتی حاکم بر دانشگاه ها گفت:



معتقدم تاریخ در مسیر آزادی و رهایی حرکت می کند. تاریخ ایستا نیست. جامعه نیازمند پیشتاز است و جامعه دانشگاهی از جمله پیشتازان. یعنی نقش پیشرویی جامعه به سوی آزادی؛ رهایی، توحید؛ پیشرفت و کرامت.



در جوامعی مثل ما که دچار استبداد تاریخی بوده اند و مردم در متن جامعه دارای حق و حرمتی نبودند و حاکمان همه حقوق را داشتند؛ و هیچ تکلیفی را متوجه خود نمی دانستند رسالت بزرگی روشنگری است. باید انتقاد کرد و حاکمانی که از مسیر حق مردم منحرف می شوند و یا از امکانات سوء استفاده می کنند مورد انتقاد قرار گیرند . هر کسی مسؤولیتی پیدا کرد باید جوابگوی آن باشد.



اگر تاریخ دویست سال گذشته مملکتمان را در نظر بگیریم که از سه مساله بسیار وحشتناک رنج می برده یکی استبداد و خود کامگی؛ یکی استعمار و وابستگی به بیگانه و دیگر عقب افتادگی در همه عرصه های اقتصادی علمی اجتماعی؛ جنبش و حرکتی که در این سالها بوده است این حرکتی که با همه تفاوت هایی که بین بخش های مختلف بوده است وجه مشترکش این بوده که خواستار آزادی در مقابل استبداد بوده است. خواستار استقلال در برابر وابستگی و استعمار بوده و نیز خواستار پیشرفت و توسعه در مقابل عقب افتادگی بوده است.



ما می گوییم برداشتمان از اسلام این است که جامعه را به آزادی، عدالت و برخورداری همگان می رساند و معتقدیم برداشت درستی است. این بدان معنا نیست بیاییم همه برداشت های دیگر را نفی کنیم اتفاقا آن شیوه ای که بعضی ها دارند و می گویند آنچه ما می گوییم همان است و تمام آنچه خلاف آن است باید به هر قیمتی شده است حذف شود مردود و محکوم می شناسیم! نه. ما می گوییم دیگری هم می تواند حرفش را بزند ولی اولا این طرف هم بتواند از اسلامی که میگوییم حرفش را در جامعه بزند ثانیا اینکه مدار و محور نظام اجتماعی آن بینش و منش یا توهماتی که هم معتقدیم مغایر با روح اساسی ادیان الهی و اسلام است و هم مغایر با خواست تاریخی ملت است آن حاکمیت مطلق را نداشته باشد و امکان حذف دیگران را نداشته باشد. مردم هم این را می خواهند. اصلا انقلاب برای همین بود.



انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این میان یک خصوصیتی دارد و ان اینکه همیشه جنبه اعتقادی داشته؛ هم دغدغه نسبت به ارزش های اصیل انقلاب و اسلام داشته و هم درد مردم و دردهای زمان را می خواسته بشناسد و نسبت به انها لااقل در جامعه هوشیاری ایجاد کرده در عین حالی که همواره از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و ارزش ها دفاع کرده است. هیچگاه عنصر وابسته به قدرت و جریانی خاص نبوده و خودش را مستقل نگاه داشته و نیز با سعه صدر مشکلات و تنگناهایی که برایش ایجاد شده را تحمل کرده است.

مصاحبه احمد قابل، علیرغم خطر بازگشت به زندان

مصاحبه احمد قابل، علیرغم خطر بازگشت به زندان


آقای مجتبی برای رهبری

روی فرماندهان سپاه حساب کرده





احمد قابل از شاگردان مشهور آیت الله خمینی که بارها بازداشت شده و سر از دادگاه روحانیت و زندان درآورده، در گفتگوئی که "سحام نیوز" منتشر کرده، درباره تشکیل هیات حل اختلافی که گریبان حکومت یکدست(!) را گرفته گفت:



قانون گریزان بر سر منافع با هم دعوایشان شده و در این دعوا آنکه ضعیف تر است حذف خواهد شد. ترکیب شورائی که آقای خامنه ای تشکیل داده علیه احمدی نژاد و به نفع مجلس و قوه قضائیه است و پیام روشنی است از سوی تیم رهبری. آقای خامنه ای به این نتیجه رسیده که کوچکترین عقب نشینی به اضمحلال قدرتش می انجامد.



این شاید آخرین مصاحبه ام قبل از زندان دوباره باشد، اما امیدوارم این گرفتاری ها از سر ملت بگذرد.



آقای شاهرودی بین روسای قوا به چهره ای معتدل شناخته شد و مورد اعتماد آقای خامنه ایست. اما تشکیل این هیات یعنی 32 سال بعد از انقلاب و تصویب قانون اساسی ، اختلاف بین قوا درحدی است که نیازمند تشکیل هیاتی برای رسیدگی به آن است.



مجمع تشخیص مصلحت و فلسفه وجودیش رسیدگی به اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس است در جایی که مصالح کشور و تصلب شورای نگهبان بر قانون اساسی و شرع اختلاف ایجاد می کرد. در زمان آیت الله خمینی مشکلاتی پیش آمده بود و بنابر قانون اساسی مجمع را تشکیل دادند. اما در همین قانونی که بازنگری شد. تنظیم روابط قوا را از رئیس جمهور گرفتند و به رهبری دادند. اختلافی که در گذشته بین قوا پیش می آمد باید رئیس جمهور رفع می کرد اما الان با رهبری است. مجمع تشخیص مصلحت چنین وظیفه ای ندارد.







به نظر می آید که اصل اختلاف ناشی از این است که هیچ یک از اجزا ی جناح اقتدارگرایان به حد خودش بسنده نمی کند. برای همین است که آنها در مقابل اصلاح طلبان، همه ازحد قانونی گذشتند و همه با هم از این قانون گریزی حمایت کردند و عادت کردند به قانون گریزی. و حالا قانون گریزان با هم دعوایشان شده است. می خواهند رقیب را دور بزنند و طبیعی است که این دعوا با این سادگی قابل حل نیست. این هیات هم از کسانی تشکیل شده که جهت گیری آنها به نفع جناح مجلس و قوه قضاییه خواهد بود.



قدرت در جمهوری اسلامی و به خصوص در ۲۳ سال اخیر و رهبری آیت الله خامنه ای، منحصرا در اختیار رهبری بوده و تمامی قدرت هایی که قانون اساسی به بعضی افراد از جمله رییس جمهور یا رییس قوه قضاییه و مجلس واگذار کرده اینها تبعی بوده و قدرت اصلی در دست رهبری بوده است و همان قدرت های فرعی را هم رهبری محدود می کرده است. به یاد بیاوریم که قوه قضاییه و شورای نگهبان چگونه در برابر دولت اصلاحات و مجلس ششم سد بستند، به طوری که قدم از قدم نتوانستند بردارند و عملا اصلاحات را به شکست کشاندند. تاکنون مجلس اگرهم بخواهد در قبال دولت کاری انجام دهد با نظر رهبری منتفی شده است.







تصور من این است که آقای احمدی نژاد –عملا- حذف شده است. احمدی نژادی که امروز در قدرت است تضعیف شده است و موجودی است که باید تمکین کند و اگر کوچکترین سرکشی کند با شدیدترین برخوردها و تحقیرها روبرو می شود. خود احمدی نژاد این را درک کرده است، حالا اینکه بخواهد در این مدت دست به کاری بزند، من فکر می کنم توانش را ندارد. آقای خامنه ای و تیم رهبری پیام می دهند که کوچکترین تخلفی با خواست رهبری یعنی حذف. و زمانی که احمدی نژاد را که به قول خودشان ۲۵ میلیون رای دارد کنار می گذارند دیگران جای خودشان را دارند.







درباره ترکیب شورای ۵ نفره انتصابی رهبری برای حل اختلاف هم باید بگویم:



آقای شاهرودی در انتخابات از حامیان آقای احمدی نژاد نبود و از رقبای او حمایت می کرد. آقای مرتضی نبوی عضو موتلفه است و درگیر با احمدی نژاد. آقای ابوترابی که نایب رئیس مجلس است از منتقدان احمدی نژاد و وابسته به بیت رهبری است. بنابراین احمدی نژاد نمی تواند امیدی داشته باشد. گرچه ممکن است ظواهر امر را رعایت کند و یک جایی آقای خامنه ای توصیه ای به مجلس بکند ولی انتهای ماجرا این است که احمدی نژاد از چشم آقایان افتاده است. این در حالی است که احمدی نژاد با "به به" و "چه چه" آمد و هر کاری را با اراده رهبری می کرد. آنچه مسلم اینست که؛ کسی که 80 درصد قدرت را بنابر قانون اساسی دارد باز هم طمع می کند به آن بیست درصد بقیه قدرت. در واقع می خواهد دیگران حقی در قدرت نداشته باشد و تابع محض باشند.



- نوعی آماده سازی هاشمی شاهرودی برای قائم مقامی رهبری مطرح است؟



زمانی که آقای شاهرودی به ریاست قوه قضاییه منصوب شد هم این بحث ها مطرح بود که آقای خامنه ای به فکر کسی برای جانشینی خودش است. نمی توانم حدس بزنم، اما می توانم تصور کنم این یک وجه عقلانی می تواند داشته باشد، اما دلیل و شاهدی برای این امر ندارم. حتی بحث جانشینی مجتبی خامنه ای هم مطرح بود و یا صحبت از آقای مصباح یزدی بود اما این را مطمئن هستم که تمام کسانی که در کنار ایشان قرار دارند دائما درگیر این فکر هستند که اگر اتفاقی برای آقای خامنه ای بیفتند تنها کسی که امکان دارد توافقی برای بر سر او انجام گیرد، آقای هاشمی رفسنجانی است. به این خاطر از شش، هفت سال پیش بیت رهبری و کسانی در این بیت بدشان نمی آید با حذف رفسنجانی نوبت به کسانی دیگر برسد. این اتفاق درباره آقای منتظری افتاد و طبیعی بود که کسانی هستند که برای قدرت مطلقه ای که حفظش با ولایت فقیه است، تدارک ببینند و بده بستان هایی صورت بگیرد. اما من مطمئن نیستم که آقای شاهرودی در مجموعه سپاه و بیت رهبری فعلی پذیرفته شده باشد و یا بپذیرند. این را مقداری بعید می دانم چون آقای شاهرودی از روابط وسیعی برخوردار نیست، شاید مجتبی خامنه ای در سپاه طرفدارانی داشته و زمینه آماده ای داشته باشد. در برابر آقای هاشمی رفسنجانی هم فکر نمی کنم آقای شاهرودی بتواند عرض اندام کند. به نظر من هاشمی رفسنجانی تنها کسی است که اگر اتفاق خاصی بیفتد ممکن است به رهبری برسد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز : در جریان خانه نشینی احمدی‌نژاد٬ اوباما و نتانیاهو از وی در مقابل علی خامنه‌ای حمایت کردند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز : در جریان خانه نشینی احمدی‌نژاد٬ اوباما و نتانیاهو از وی در مقابل علی خامنه‌ای حمایت کردند




دیگربان : احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار امیدواری کرده که اجنه اطراف محمود احمدی‌نژاد روسی٬ آمریکایی و اسرائیلی نباشند.

آقای سالک در گفتگویی که با شماره روز شنبه (هشت مرداد) روزنامه شرق داشته گفته که در جریان خانه نشینی احمدی‌نژاد٬ اوباما و نتانیاهو از وی در مقابل علی خامنه‌ای حمایت کردند.



وی افزوده که اگر خانه نشینی احمدی‌نژاد ادامه می‌یافت٬ مجلس تکلیف اداره کشور را مشخص می‌کرد.



رابطه محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای ماه‌هاست تیره شده است و حامیان خامنه‌ای از ایستادگی احمدی‌نژاد در مقابل دستورات رهبر جمهوری اسلامی خشمگین هستند.



مهمترین گفته‌های احمد سالک به روزنامه شرق:



● احمدی‌نژاد با ۲۵ میلیون رای ۱۱ روز به منزل رفتند و اتفاقی نیفتاد چون کشور مدیریت خودش را دارد. اگر این خانه‌نشینی بیشتر هم ادامه پیدا می‌کرد، البته طبق ضوابط قانونی با ایشان برخورد می‌شد.



● {احمدی‌نژاد} فکر می‌کرد {با خانه نشینی} مردم در حمایت از او حرکت می‌کنند٬ اما دید مردم در این زمینه حمایتی نکردند. اگر خانه نشینی احمدی‌نژاد ادامه می‌یافت٬ اتفاق قانونی می‌افتاد و مجلس تکلیف اداره کشور را روشن می‌کرد.



● ماجرای علی یعقوبی و عباس غفاری، دستگیری‌هایی که صورت گرفت، ۱۱و ۱۲ نفری که دستگیر شدند از کیا‌پاشا تا امیری‌فر و غیره و کشف ارتباطات داخلی‌–‌خارجی {جریان انحرافی} را مشخص کرد.



● جریان انحرافی، کارش به جایی رسیده که می‌گوید وقتی ما دولت امام زمان هستیم با خود امام زمان ارتباط داریم، صحبت می‌کنیم و حرف‌هایمان رد و بدل می‌شود دلیلی ندارد با ولایت فقیه، روحانیت یا مراجع کاری داشته باشیم.



● اوباما و نتانیاهو یک مرتبه می‌آیند از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند. دیدند اتفاق‌ها در راستای اندیشه خودشان است.



● یک عباس‌غفاری نامی هست که جن‌گیر است. اگر بخواهند ماجرا را بکشند به اوهام خیلی خطرناک است. بنابراین باید دعا کرد که کشور از دست امثال غفاری‌ها نجات پیدا کند.



● امیدوارم این اجنه {اطراف احمدی‌نژاد} انگلیسی، اسراییلی و روسی نباشند.



● ما آرزو می‌کنیم این دو سال به خوبی طی شود. اما زود است برای قضاوت. بگذارید دو، سه ماه دیگر بگذرد آن وقت راحت‌تر می‌شود قضاوت کرد؛ انتخابات که اوج بگیرد خیلی چیز‌ها روشن می‌شود.