Saturday, July 30, 2011

دیدار محمد خاتمی با رهبران انجمن اسلامی دانشگاه ها

دیدار محمد خاتمی با رهبران انجمن اسلامی دانشگاه ها


مردم انقلاب کردند

تا حاکمیت مطلقه در ایران نباشد





محمد خاتمی، در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای تهران و علوم پزشکی تهران، که از قدیمی ترین و استوارترین انجمن های اسلامی دانشگاههای ایران در سه دهه گذشته است دیدار کرده و در پاسخ به ابراز نگرانی های آنها در باره وضع کشور و اوضاع امنیتی حاکم بر دانشگاه ها گفت:



معتقدم تاریخ در مسیر آزادی و رهایی حرکت می کند. تاریخ ایستا نیست. جامعه نیازمند پیشتاز است و جامعه دانشگاهی از جمله پیشتازان. یعنی نقش پیشرویی جامعه به سوی آزادی؛ رهایی، توحید؛ پیشرفت و کرامت.



در جوامعی مثل ما که دچار استبداد تاریخی بوده اند و مردم در متن جامعه دارای حق و حرمتی نبودند و حاکمان همه حقوق را داشتند؛ و هیچ تکلیفی را متوجه خود نمی دانستند رسالت بزرگی روشنگری است. باید انتقاد کرد و حاکمانی که از مسیر حق مردم منحرف می شوند و یا از امکانات سوء استفاده می کنند مورد انتقاد قرار گیرند . هر کسی مسؤولیتی پیدا کرد باید جوابگوی آن باشد.



اگر تاریخ دویست سال گذشته مملکتمان را در نظر بگیریم که از سه مساله بسیار وحشتناک رنج می برده یکی استبداد و خود کامگی؛ یکی استعمار و وابستگی به بیگانه و دیگر عقب افتادگی در همه عرصه های اقتصادی علمی اجتماعی؛ جنبش و حرکتی که در این سالها بوده است این حرکتی که با همه تفاوت هایی که بین بخش های مختلف بوده است وجه مشترکش این بوده که خواستار آزادی در مقابل استبداد بوده است. خواستار استقلال در برابر وابستگی و استعمار بوده و نیز خواستار پیشرفت و توسعه در مقابل عقب افتادگی بوده است.



ما می گوییم برداشتمان از اسلام این است که جامعه را به آزادی، عدالت و برخورداری همگان می رساند و معتقدیم برداشت درستی است. این بدان معنا نیست بیاییم همه برداشت های دیگر را نفی کنیم اتفاقا آن شیوه ای که بعضی ها دارند و می گویند آنچه ما می گوییم همان است و تمام آنچه خلاف آن است باید به هر قیمتی شده است حذف شود مردود و محکوم می شناسیم! نه. ما می گوییم دیگری هم می تواند حرفش را بزند ولی اولا این طرف هم بتواند از اسلامی که میگوییم حرفش را در جامعه بزند ثانیا اینکه مدار و محور نظام اجتماعی آن بینش و منش یا توهماتی که هم معتقدیم مغایر با روح اساسی ادیان الهی و اسلام است و هم مغایر با خواست تاریخی ملت است آن حاکمیت مطلق را نداشته باشد و امکان حذف دیگران را نداشته باشد. مردم هم این را می خواهند. اصلا انقلاب برای همین بود.



انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این میان یک خصوصیتی دارد و ان اینکه همیشه جنبه اعتقادی داشته؛ هم دغدغه نسبت به ارزش های اصیل انقلاب و اسلام داشته و هم درد مردم و دردهای زمان را می خواسته بشناسد و نسبت به انها لااقل در جامعه هوشیاری ایجاد کرده در عین حالی که همواره از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و ارزش ها دفاع کرده است. هیچگاه عنصر وابسته به قدرت و جریانی خاص نبوده و خودش را مستقل نگاه داشته و نیز با سعه صدر مشکلات و تنگناهایی که برایش ایجاد شده را تحمل کرده است.

No comments:

Post a Comment