Tuesday, November 3, 2009

سبزها مسیر راهپیمایی 13 آبان را اعلام کردند

علی رغم هشدارهای شتاب زده فرماندهان سپاه و ناجا
سبزها مسیر راهپیمایی 13 آبان را اعلام کردند
نازنین کامدار

همزمان با اعلام آغاز راهپیمایی هواداران جنبش سبز در روز 13 آبان از میدان هفت تیر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی تهران بزرگ، با انتشار بیانیه های جداگانه ای به تهدید راهپیمایان پرداختند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود که مشابه آن را در آستانه روز قدس نیز صادر کرده بود، بار دیگر از برخورد با "جریاناتی که شعارها و مسایل انحرافی طرح کنند" خبر داده است.

سپاه پاسداران، در آستانه روز قدس نیز در بیانیه ای شدیدالحن، از برخورد با "کسانی که در روز مبارزه علیه صهیونیسم جهانی، شعار انحرافی سر دهند" خبرداده بود، اما در زمان تجمع و راهپیمایی متراکم معترضان به نتیجه انتخابات که شعار "مرگ بر دیکتاتور"، "یا حسن میرحسین"، "مرگ بر چین" و "مرگ بر روسیه" را در برابر بلندگوهای پخش کننده شعار "مرگ بر امریکا" وابسته به ستاد برگزاری راهپیمایی حکومتی روز قدس سر می دادند، هیچ نشانه ای از عملی شدن تهدیدها دیده نشد.

به باور کارشناسان سیاسی سپاه می کوشد با انتشار بیانیه های تهدید آمیز در آستانه هر حرکت اعتراضی، از پیش موجبات رعب و وحشت را در میان معترضان فراهم آورد تا از این طریق بخشی از معترضان را از حضور در چنین حرکت هایی منصرف کند.

در کنار سپاه، نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز با انتشار بیانیه مشابهی ضمن تهدید و ارعاب معترضان، هر گونه تجمعی غیر از تجمع حکومتی سازمان تبلیغات اسلامی را غیر قانونی دانسته و از برخورد با شرکت کنندگان در اینگونه تجمعات خبر داده است.

بیانیه نیروی انتظامی، در حالی در شامگاه دوشنبه منتشر می شود که در چند ماه گذشته، این نیرو به همراه نیروهای بی شناسنامه ای که به "لباس شخصی ها" شهرت دارند، بیشترین نقش را در سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات بر عهده داشته است و هم اکنون نیز به دلیل برپا کردن بازداشتگاه های غیرقانونی چون بازداشتگاه مشهور"کهریزک"، با اعتراضات گسترده محافل سیاسی داخلی و نهاد های بین المللی مدافع حقوق بشر مواجه است.

در بیانیه نیروی انتظامی، که واحد مرکزی خبر، ارگان خبری وابسته به صدا و سیما آن را منتشر کرده، آمده است: "نيروي انتظامي با افراد و گروه هايي که قصد ايجاد ناآرامي و بي نظمي و رفتار غير قانوني داشته باشند، بر اساس وظيفه قانوني خود با قاطعيت برخورد خواهد کرد و همچنين انتظار دارد شهروندان محترم به تذکرات پليس راهور تهران در خصوص محدوديت هاي ترافيکي در اين روز توجه کرده و با ماموران پرتلاش ناجا در جهت جلوگيري از ترافيک و بي نظمي همکاري کنند".

نیروی انتظامی در حالی از واژه "شهروندان محترم " در بیانیه خود استفاده کرده که اسناد غیرقابل انکاری از برخوردهای خشن پرسنل این نیرو با معترضان و حتی تخریب اموال عمومی شهروندان عادی در قالب فیلم و عکس در سطح بین المللی منتشر شده است. بر اساس این بیانیه تنها تجمعی که "قانونی" تلقی شده، تجمع سازمان تبلیغات اسلامی در برابر سفارت اشغال شده امریکاست.

این در حالی است که به گفته کارشناس گفت و گو کننده با "روز"، نیروی انتظامی مشخص نکرده است که چگونه می تواند در یک منطقه جغرافیایی محدود، "تجمع قانونی" را از "تجمع غیر قانونی" و "اغتشاشگران" را از "شهروندان محترم" تشخیص دهد.

در واکنشی جداگانه، احمدرضا رادان، جانشين فرمانده این نیرو نیز از "عدم تحمل تجمع غیر قانونی" سخن گفته است.

وی که بنا به گفته یکی از اعضای کمیته " بررسی حوادث بعد از انتخابات" مجلس، یکی از اصلی ترین متهمان برپا کردن بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک است و در بیانیه مهدی کروبی درخصوص تجاوز به برخی از بازداشت شدگان نیز نام وی مطرح شده است، بار دیگر و پس از مدت ها سکوت در جمع خبرنگاران حاضر شده و همچون روال گذشته به تهدید معترضان به نتیجه انتخابات پرداخته است. او گفته که "كساني كه با فريب و نيرنگ مردم را به تجمع غيرقانوني دعوت مي‌كنند بايد پاسخگوي اقدامات خود باشند".

اشاره او به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و مجمع روحانیون مبارز تشکیلات تحت رهبری محمد خاتمی است که در طی روزهای گذشته با انتشار بیانیه هایی از مردم برای "حضور سبز" در راهپیمایی روز سیزدهم آبان دعوت کرده اند. این فرمانده انتظامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزوده: پليس هيچ تجمع غيرقانوني را تحمل نكرده و با تجمع‌كنندگان برخورد قانوني مي‌كند. رادان افزوده است که "رسما اعلام مي‌كنيم، كساني كه قصد تجمع غير قانوني دارند و افرادي هم كه مردم و جوانان را با فريب دعوت و تشويق به تجمع غيرقانوني كنند بايد پاسخگوي اعمالشان باشند".

سخنان این مقام پلیس در حالی بیان می شود که انجمن اسلامى مدرسین دانشگاه ها رسما برای راهپیمایی در روز 13 آبان از استانداری تهران درخواست مجوز کرده بود که با سکوت استانداری مواجه شد. تا اینکه دیروز صفرعلى براتلو، معاون سیاسى استاندارى تهران از اساس چنین درخواستی را تکذیب کرد و گفت:" تاکنون براى تجمع در روز ۱۳ آبان از سوى هیچ گروهى مجوزى درخواست نشده است". ادعایی که به سرعت با انتشار شماره نامه درخواست مجوز در دفتر ثبت استانداری تهران، از سوی این تشکل اصلاح طلب تکذیب شد.

رادان در بخش دیگری از سخنان خود، از "اقدامات انتظامي و ترافيكي ويژه 13 آبان" نیز خبر داده و گفته است: "به دليل كثرت شركت‌كنندگان در تظاهرات سيزده آبان پليس مجبور است يك سري محدوديت‌هاي ترافيكي در سطح شهر تهران اعمال كند".

رادان درست در فردای روزی که بهزاد نبوی عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به اتهام ایجاد ترافیک، پس تحمل 113 روز زندان در دادگاه حاضر شد، از برخورد با "ایجاد کنندگان ترافیکدر روز 13 آبان" خبر داده است! این مقام پلیس درحالی از "ایجاد ترافیک"به عنوان یک اقدام غیر قانونی سخن گفته که شهروندان تهرانی روزانه وقت بسیاری را در ترافیک سنگین خیابان های تهران از دست می دهند.



کروبی روز 13 آبان میدان هفت تیر است

تهدید به برخورد با معترضان در آستانه روز 13 آبان درحالی اوج می گیرد که مهدی کروبی به توجه به تهدیدها اعلام کرده است که در این روز راس ساعت 10:30 صبح برای شرکت در راهپیمایی به میدان 7 تیر خواهد آمد.

پس از انتشار اخباری مبنی بر حضور مهدی کروبی در دانشگاه امیر کبیر ( پلی تکنیک ) در روز 13 آبان، یکی از نزدیکان مهدی کروبی خبر داد که وی در این روز قرار نیست به دانشگاه امیر کبیر برود و به تبع آن هیچ برنامه دیداری نیز از این دانشگاه ندارد.

این گزارش حاکی است که مهدی کروبی بنا بر برنامه سال های اخیر خود روز 13 آبان ساعت 30 : 10 در میدان هفت تیر حاضر می شود و از آنجا برای شرکت در مراسم این روز اقدام می کند.

میرحسین موسوی نیز در بیانیه ای که روز شنبه گذشته منتشر کرد بدون آنکه از محل حضور خود در روز 13 آبان سخنی به میان آورده باشد از مردم دعوت کرد تا در این روز به راهپیمایی بیایند.

دعوتی که خشم یکی از ارگان های وابسته به دولت کودتا را برانگیخت تا با انتشار بیانیه ای به وی هشدار دهد که در صورت ادامه دعوت مردم به اعتراض به سرنوشت بنی صدر دچار خواهد شد.

بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران، ارگان شبه نظامی مستقر در دانشگاه ها، صادر کننده این بیانیه در آستانه 13 آبان بود.
به گزارش فارس، خبرگزاری وابسته به دولت کودتا، بسیج دانشجویی در بیانیه خود خطاب به میرحسین موسوی آورده است: "در آستانه مراسم پر شكوه يوم الله 13 آبان، به تمامي كج انديشان ابزار دست استكبار هشدار مي‌دهيم كه در صورت استمرار حركت دشمن‌شاد كن در مسير سوخته نفاق و كوفتن بر طبل اختلاف نزد مردم بيش از حال حاضر به انزوا خواهند گرائيد و اين سرنوشت منافقاني چون بني صدر است كه باز هم اميدواريم با كسب بصيرت مانع چنين سرنوشتي براي خويش گردند".



ادعای خنثی شدن عملیات تروریستی در آستانه 13 آبان!

سرانجام آن که همزمان با هشدارهای امنیتی نیروهای نظامی و انتظامی، وزارت اطلاعات نیز در بیانیه ای کم سابقه از آنچه "خنثی طرح ترور یکی از مسئولین نظام در آستانه 13 آبان ماه"نامیده، خبر داد.

شامگاه گذشته، خبرگزاری های دولتی ایران به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات مدعی خنثی شدن طرح ترور یکی از مسئولین سیاسی کشور شدند. در گزارش این روابط عمومی آمده است: "بر اساس اسناد و مدارك كشف شده، تروريست‌هاي مزدور قصد داشتند با طراحي و هدايت سازمان جاسوسي آمريكا در ادامه اغتشاشات و فتنه‌اي كه پس از انتخابات رياست جمهوري در كشور به وجود آمد، با هدف القاي فضاي ناامني و ايجاد درگيري‌ ميان جناح‌هاي مختلف سياسي، يك چهره سياسي نظام را ترور كنند."
بنابر اطلاعات به دست آمده، تروريست‌ها درصدد بودند اولين بار در روز راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزيران پيشنهادي دولت دهم و چند روز پيش در آستانه سالروز حماسه 13 آبان و روز ملي مبارزه با استكبار جهاني، يكي از خدمتگزاران دولت را مورد سوءقصد قرار دهند".

یک منبع آگاه در گفت و گو با روز، انتشار این گونه گزارش ها را پس پاکسازی های گسترده در داخل مجموعه وزارت اطلاعات مشکوک دانست و آنرا در راستای سیاست ایجاد رعب و وحشت در میان معترضان خواند.

این منبع آگاه با یادآوری خبر بمب گذاری در مقبره آیت الله خمینی در روز 30 خرداد که بنا به گفته محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات در محل نگهداری کفش ها منفجر شده بود به روز گفت:" بعد ها هیچ سندی که نشان دهنده این عملیات بوده باشد از سوی وزارت اطلاعات و یا بیت آیت الله خمینی منتشر نشد و این دیگر درباره این بمب گزاری اطلاع رسانی نکرد".

زاينده رود دوباره زنده شد














خامنه‌ای: نیت آمریکا عوض نشده است


رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در مراسمی به مناسبت روز ۱۳ آبان آمریکا را به تهدید و توطئه «بر ضد ملت ایران و نظام اسلامی» متهم و اشاره کرد که «نیت آنها عوض نشده است».

خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند گفته‌های امروز آیت‌الله علی خامنه‌ای باز هم از احتمال پاسخ مثبت ایران به پیش‌نویس توافق‌نامه وین می‌کاهد و میخی دیگر است بر تابوت کنار آمدن جمهوری اسلامی با آمریکا و متحدان اروپایی‌اش.
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی خواهان مذاکرات بیشتر درباره پیش‌نویس وین و همین طور ضمانت برای دریافت سوخت رآکتور تهران است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در واکنش به پاسخ ایران گفت که تهران باید به طور کامل با پیشنهاد هسته‌ای جدید موافقت کند و تصریح کرد که «این پیشنهاد هیچ تغییری نخواهد داشت».

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین میان کشورهای آمریکا و فرانسه و روسیه از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره غیرمستقیم به پیشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی گفت: «هرگاه آمریکایی‌ها لبخند ظاهری زده اند، پس از دقت و بررسی مشخص شده که خنجری نیز پشت خود پنهان کرده‌اند و نیت آنها عوض نشده است.»

ظاهرا اشاره آقای خامنه‌ای به گفته‌های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکاست که از زمان تلاش برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری گفت که حاضر بی هیچ قید و شرطی مستقیما با ایران به گفت‌وگو بنشیند، اقدامی که جرج بوش هرگز به انجام آن نشد.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی به ایالات متحده حمله کرده و این کشور را به توطئه و تهدید علیه ایران متهم می‌کند که محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در سفر استانی خود به شهر مشهد «تغییر در رویکرد غرب» به برنامه هسته‌ای ایران «از رویارویی به همکاری» را ستود و گفت که جمهوری اسلامی در زمینه مسائل مربوط به سوخت و نیروگاه‌های هسته‌ای آماده همکاری با قدرت‌های جهانی و در راس آنها آمریکاست.

آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل با اشاره به شعار «تغییر» از سوی آقای اوباما گفت: «جمهوری اسلامی تصمیم گرفت پیش‌داوری نکند و در عمل شعار تغییر را ملاحظه کند، اما در این مدت هر چه در عمل دیده شده خلاف سخنانی بوده که بر زبان جاری شده است.»

این در حالی است که کریستین امان‌پور، خبرنگار خارجی ارشد شبکه سی‌ان‌ان، روز شنبه از قول یک مقام عالی‌رتبه ایران که نامی از او نبرد خبر داد که در زمینه پرونده هسته‌ای و پیش‌نویس توافق‌نامه وین جمهوری اسلامی «ترجیح می‌دهد نه با روسیه، بلکه با ایالات متحده در این زمینه وارد معامله شود».

هشدار احمدی نژاد به مجلس: لایحه یارانه ها را پس می گیرم


محمود احمدی نژاد در مورد استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه های به مجلس هشدار داده است.

روز سه شنبه، 3 نوامبر (12 آبان)، محمود احمدی نژاد بدون اطلاع قبلی در جلسه علنی مجلس حاضر شد و در یک سخنرانی غیرمنتظره هشدار داد که اگر نمایندگان در صدد باشند لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به لایحه بودجه متصل کنند، لایحه هدفمند یارانه ها را پس بگیرد.

آقای احمدی نژاد خطاب به نمایندگان گفت "گفتند برای هدفمند کردن یارانه ها، لایحه بده، و حالا که لایحه دادیم، می گویند باید به بودجه سالانه متصل شود" و افزود "ما با دست بسته نمی توانیم چنین بار سنگینی را به دوش بکشیم."

خبرگزاری های داخلی گفته اند که محمود احمدی نژاد هنگام بررسی ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها در جلسه روز سه شنبه، بدون قرار قبلی وارد تالار مجلس شد و خواست تا گزارشی را در خصوص هدف این لایحه به مجلس ارائه دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، از محمود احمدی نژاد سئوال کردکه آیا در نظر دارد به عنوان نماینده دولت به مدت پنج دقیقه در مورد ماده مورد بررسی صحبت کند، اما آقای احمدی نژاد گفت که خواستار سخنرانی جداگانه ای در مورد کل لایحه است و افزود که "طبق قانون اساسی می تواند جدا از وقت نماینده دولت صحبت کند زیرا برای ارایه گزارشی از هدف اجرای لایحه در مجلس حاضر شده است."

درخواست آقای احمدی نژاد مخالفت رئیس مجلس را به همراه آورد که یادآور شد برای استفاده از حق سخنرانی رئیس جمهوری در مجلس، لازم است این موضوع قبلا به اطلاع هیات رئیسه مجلس برسد اما ظاهرا پس از آنچه که یکی از خبرگزاری ها "جدال لفظی احمدی نژاد و لاریجانی" توصیف کرده است، سرانجام با ایراد این سخنرانی موافقت شد.

آقای احمدی نژاد مشخص نکرد به چه دلیل تصمیم گرفت در جلسه روز سه شنبه شرکت کند، اما اظهارات او با تذکرات متعدد نمایندگان همراه بود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - محمود احمدی نژاد بدون توجه به این تذکرات گفت که "عجله نکنید، بیست سال است که این کار انجام نشده است، یک هفته وقت گذاشتید، یک هفته دیگر هم زحمت بکشید."
وی گفت که دو هفته پیش هم با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدن کرده بود و افزود "در آن دیدار هم به ایشان گفتم که اگر لایحه هدفمند کردن یارانه ها منوط به بودجه سالانه شود، قابل اجرا نیست و از ایشان خواستم در این زمینه کمک کند."

آقای احمدی نژاد در سخنان خود که مدت آن تا بیست دقیقه گزارش شده، تاکید کرد که دولت های قبلی برای حذف یارانه ها اختیارات مطلق داشتند اما هیچ کاری نکردند و افزود "در حال حاضر مجلس دست دولتی را که مصر به اجرای این کار است می بندد."

محمود احمدی نژاد پیش از ترک جلسه علنی روز سه شنبه، نامه حاوی درخواست استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به علی لاریجانی تحویل داد.

خبرگزاری فارس به نقل از علیرضا محجوب، نماینده تهران، می نویسد که اگر رئیس جمهوری بر درخواست خود مبنی بر استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها اصرار بورزد، درخواست او در اولین جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

آقای محجوب که از جمله مخالفان لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شکل کنونی است گفته است که "مجلس معتقد به کشاکش درباره لایحه هدفمند کردن یارانه ها نیست اما اجرای این لایحه به ضرر فقرا و طبقه متوسط جامعه است و دولت را هم زمین گیر می کند."

'اختیارات دولت'
در لایحه پیشنهادی دولت ایجاد صندوقی برای واریز درآمدهای حاصل از افزایش قیمت مواد سوختی و کالاهای اساسی پیش بینی شده و به دولت اجازه می دهد هر زمان که مایل باشد، به اختیار خود بتواند از این صندوق برداشت کند.

کمیسیون ویژه مجلس برای رسیدگی به این لایحه، این بخش از لایحه را تغییر داده و با تبدیل اصطلاح "صندوق" به "حساب" آن را در اختیار خزانه داری کل قرار داده که در صورت تصویب، دولت را موظف می کند براساس قانون بودجه سالانه مصوب مجلس، آن را به مصرف برساند.

در لایحه بودجه سالانه، درآمدهای دولت از محل های مختلف پیش بینی و همچنین نحوه هزینه کردن این درآمدها در امور مشخص شده در بودجه تعیین می شود و امکان نظارت دقیق مجلس بر عملکرد مالی دولت وجود دارد.

لایحه حذف یارانه سوخت و کالاهای اساسی، که با عنوان لایحه هدفمند کردن یارانه ها توسط دولت ارائه شده، در دستور کار مجلس قرار دارد و تاکنون مجلس کلیات این لایحه و بندهایی از آن، از جمله اصلاحات پیشنهادی کمیسیون ویژه را تصویب کرده است.
آقای احمدی نژاد در سخنان روز سه شنبه خود در مجلس گفت که "دولت در صورتی می تواند زیر بار این طرح عظیم برود که اختیارات داشته باشد در حالیکه اکنون چگونه می تواند با بی اختیاری مطلق، زیر این بار سنگین و عظیم برود."

وی با تاکید بر تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها به نحوی که دولت در نظر دارد، هشدار داد که اگر این لایحه به بودجه سالانه بسته شود "اجرای آن نشدنی است" و وعده داد که اگر مجلس اجازه دهد دولت لایحه را اجرا کند، وضع مردم بهتر می شود.

محمود احمدی نژاد در سخنان خود در مجلس اظهار داشت که لغو یارانه ها مستلزم برنامه ریزی بلند مدت است و افزود که از آنجا که بودجه دولت هر سال تغییر می کند، ارتباط دادن لایحه هدفمند کردن یارانه ها با بودجه سالانه، این لایحه را "اجرا نشدنی" می کند.

وی خطاب به نمایندگان هشدار داد "اگر این لایحه را به بودجه سالانه وصل کنید، با عرض شرمندگی بنده ای که این تصمیم بزرگ را برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها گرفته ام و دو سال تحت انواع فشارها و توهین ها بوده ام، الان می گویم که دولت زیر بار مسئولیت اجرای این لایحه نخواهد رفت."

رئیس جمهوری در مورد درخواست استرداد لایحه گفت "ما در دولت بحث کردیم و تصمیم گرفتیم و این تصمیم را من به رئیس مجلس می دهم و اگر این لایحه در بودجه سالانه برود، ما لایحه را پس می گیریم و اجرای این طرح با این کار امکانپذیر نیست."

وی از نمایندگان خواست تا تغییر در متن پیشنهادی دولت را حذف کنند و افزود "ما مخلص و دست بوس همه شما هستیم و خواهش می کنیم این را اصلاح کنید و اگر این گونه نشود، ما معذوریم."

آقای احمدی نژاد در سخنان خود همچنین انتقاد کسانی را که تصویب لایحه مورد نظر دولت را باعث فشار بر مردم می دانند رد کرد و گفت "برخی در مجلس طوری صحبت می کردند که انگار قرار است یارانه ها حذف شود" و اظهار داشت که هدف دولت، حذف یارانه ها نیست بلکه توزیع درست آنهاست.

براساس لایحه دولت، منابعی که در حال حاضر به منظور دسترسی مصرف کنند به کالاهای اساسی با بهای کمتر به عنوان یارانه به این اقلام اختصاص می یابد، با تشخیص دولت بین گروهی از مصرف کنندگان و برخی واحدهای تولیدی توزیع می شود و قسمت دیگری نیز به بخش های دیگر، از جمله بخش های رفاهی، اختصاص می یابد.

حضور ناگهانی آقای احمدی نژاد در جلسه مجلس و سخنرانی او با انتقاد برخی از نمایندگان نیز مواجه شده و از جمله احمد توکلی، نماینده تهران، گفته است که اقدام رئیس جمهوری در ایراد سخنرانی از پیش اعلام نشده و همچنین موافقت رئیس مجلس با این سخنرانی غیرقانونی بوده است.

بازداشت روحانیون سیستان و بلوچستان به اتهام کمک به طلاب غیرمجاز


تعدادی از مدیران حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان به بازداشت شده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از محمد رضا مرزبه، دادستان زاهدان، گفته است که برخی از مدیران حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان به اتهام کمک به اقامت غیر مجاز اتباع افغانستان و تاجیکستان در این استان بازداشت شده اند.

به گفته آقای مرزبه، با توجه به اینکه طرح خارج ساختن اتباع خارجی از استان سیستان و بلوچستان در دست اجراست، دادگاه ویژه روحانیت استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مدیران حوزه های علمیه منطقه را احضار کرده بودند.

وی افزوده است که دادگاه های ویژه روحانیت اتهام معاونت در اقامت غیرمجاز اتباع خارجی را به مدیران حوزه های علمیه تفهیم کردند تا مانع از پذیرش آنان در حوزه های علمیه شوند و کسانی را که پذیرفته اند از حوزه ها "طرد کنند."

آقای مرزبه با اشاره به گزارش های حاکی از بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت گفته است که "اگر بازداشتی صورت گرفته به لحاظ عدم تمکین از این خواسته بوده است."

وی گفته است که "طلاب افغان فاقد مجوز اقامت، اگر در سطح شهر تردد کنند، طبق قانون توسط نیروی انتظامی بازداشت و طبق قانون طرد می شوند" و هشدار داده است که تمام موسسات در جمهوری اسلامی باید بدانند که به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز، غیرقانونی است.

به گفته دادستان زاهدان، پرونده آن دسته از مدیران حوزه ها که به دلیل طرد نکردن اتباع غیرمجاز بازداشت شده اند در دادگاه های ویژه روحانیت در دست رسیدگی است.

محمد مرزبه افزوده است که تعداد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز در استان سیستان و بلوچستان بدون مجوز قانونی وارد ایران می شوند و هر روزه نیروی انتظامی تعداد زیادی از آنان را به آن سوی مرز اخراج می کند.

دادستان زاهدان گفته است که "بخشی از اتباع غیرمجاز طلابی هستند که تابعیت افغان و تاجیک دارند و در حوزه های علمیه اهل تشیع و سنت مشغول به تحصیل هستند."

اظهارات این مقام قضایی پس از آن انتشار می یابد که در روزهای اخیر، گزارش هایی حاکی از اقدام دادگاه ویژه روحانیت شرق کشور، مستقر در مشهد، در احضار گسترده روحانیون منطقه سیستان و بلوچستان انتشار یافته بود.

از جمله پایگاه های اطلاع رسانی حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان، از حوزه های علمیه اهل سنت، اخباری را از احضار و بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت همراه با اسامی تعدادی از آنان انتشار داده و نوشته بود که روحانیون اهل سنت برای کسب مجوز حضور طلبه های افغان و تاجیک به مراجع مختلف مراجعه کرده اما نتیجه نگرفته بودند.

به گفته برخی منابع روحانیون اهل سنت، مقررات عدم حضور طلاب خارجی تنها در مورد حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان و چند نقطه دیگر اجرا می شود اما برای طلبه های حوزه های علمیه سنی و شیعه در سایر نقاط ایران ویزای تحصیلی صادر می شود.

جمهوری اسلامی در سال های اخیر مقرراتی را در مورد اقامت مهاجران و پناهجویان برخی کشورهای خارجی، به خصوص افغانستان و عراق، در مناطق مختلف ایران به اجرا گذاشته است.

براساس این مقررات، اقامت شهروندان این کشورها در تعدادی از شهرها و استان های کشور ممنوع اعلام و دستور خروج آنان از این مناطق صادر شده است.

بیانیه سپاه پاسداران در مورد نحوه راهپیمایی 13 آبان


سپاه پاسداران ایران در مورد نحوه مناسب برگزاری راهپیمایی روز 13 آبان بیانیه ای صادر کرده است.

در این بیانیه که در سایت خبری سپاه پاسداران انتشار یافته ضمن بازگویی سوابق مراسم روز 13 آبان، که جمهوری اسلامی آن را روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار نامگذاری کرده، از مردم دعوت شده است تا به طور گسترده در این راهپیمایی شرکت کنند و تنها علیه آمریکا شعار بدهند.

در این بیانیه آمده است که آمریکا در خلال سی سال گذشته در رابطه با ایران پی در پی شکست خورده و در نتیجه، جمهوری اسلامی به "موتور محرکه و الگوی نافذ و جامعی برای شکل گیری نهضت بیداری جهانی" مبدل شده است.

سپاه پاسداران در بیانیه خود تاکید می کند که سیاست ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی مانند گذشته است و اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تغییر سیاست این کشور را "در سطح ادبیات رایج و فریبنده سیاسی و گفتمان های بدون پشتوانه و صداقت رسانه ای" توصیف کرده است.
این بیانیه نتیجه می گیرد که آمریکا همچنان "دشمن شماره یک ایران اسلامی" به شمار می رود و از مردم می خواهد تا، با پیروی از دستورات آیت الله روح الله خمینی و آیت الله علی خامنه ای، آمریکا را همچنان دشمن خود بدانند.

سپاه پاسداران در پایان بیانیه خود ضمن دعوت از قشرهای مختلف مردم، به خصوص جوانان، برای شرکت گسترده در مراسم روز 13 آبان به منظور تجدید میثاق با آرمان های آیت الله خمینی و بیعت مجدد با آیت الله خامنه ای، بر "هشیاری آنان نسبت به احتمال شیطنت و فتنه انگیزی ایادی دشمن و عده ای غافل و فریب خورده در این همایش عظیم استکبار ستیزی" تاکید می نهد.

بیانیه سپاه پاسداران با متهم ساختن آمریکا به راه اندازی "جنگ نرم علیه ایران" ابراز اطمینان می کند که این جنگ نیز مانند جنگ هشت ساله علیه عراق با پیروزی جمهوری اسلامی خاتمه خواهد یافت.

هشدار علیه تجمع معترضان
سپاه پاسداران در پایان بیانیه خود هشدار می دهد که مردم ایران "به هیچ جریانی اجازه نخواهد داد با طرح شعارها و مسایل انحرافی و دروغین، به اراده راسخ و عزم پولادین آنان خدشه ای وارد سازد."

همچنین، گزارش شده است که سرتیپ پاسدار احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، گفته است افرادی که مردم را به تجمع غیرقانونی تشویق می کنند باید پاسخگو باشند
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رادان گفته است "رسما اعلام می کنیم کسانی که قصد تجمع غیرقانونی دارند و افرادی که مردم و جوانان را با فریب، دعوت و تشویق به تجمع غیرقانونی کنند باید پاسخگو باشند.

در خبری دیگر در همین مورد، سرلشکر پاسدار یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور آیت الله خامنه ای نیز در مورد تظاهرات روز 13 آبان هشدار داده و گفته است که ممکن است کسانی بخواهند در این روز "فتنه گری کنند" و از مردم خواسته است تا "صف خود را از فتنه گران جدا کنند."

این فرمانده سابق سپاه در اشاره ای تلویحی به مقامات ارشد سابق جمهوری اسلامی که به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری معترض هستند گفته است "عده که بعضا در زمان امام [روح الله خمینی] مسئولیت هایی داشتند ولی امروز در مقابل قانون، انقلاب، دولت و رهبری ایستاده اند جایگاهی در بین ملت ما ندارند."

بیانیه سپاه پاسداران و هشدار برخی از مقامات و نهادهای امنیتی در حالی انتشار می یابد که برخی وبسایت ها به نقل از معترضان به نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نحوه برخورد خشونت آمیز دولت با اعتراضات گفته اند که از راهپیمایی 13 آبان، که تجمعی قانونی است، به منظور ابراز نظر خود استفاده خواهند کرد.

از زمان اعلام نتیجه انتخابات، دولت از صدور مجوز تجمع به معترضان خودداری ورزیده اند و در نتیجه، آنان برای این منظور، از اجتماعاتی که توسط حکومت بر پا می شود استفاده کرده اند.

شعارهای اعتراضی در تظاهرات دولتی
در این زمینه می توان به یک مورد مراسم نماز جمعه و راهپیمایی جمعه آخر ماه رمضان، موسوم به روز قدس، اشاره کرد که اگرچه توسط حکومت راه اندازی شده بود اما در جریان آن، دهها هزارتن از مخالفان دولت در تظاهراتی موازی، شعارهای رایج حکومتی را نادیده گرفتند و به دادن شعارهای مورد نظر خود پرداختند.

از جمله شعارهای روز قدس ابراز مخالفت با دولت های روسیه و چین به دلیل حمایت از دولت محمود احمدی نژاد و تاکید بر اولویت مسایل ایران بود که با ابراز نارضایتی و خشم برخی از مقامات و رسانه های طرفدار دولت مواجه شد و حتی آیت الله خامنه ای مواجه شد.
در آستانه روز قدس سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای، به تظاهرکنندگان مخالف دولت علیه حضور در آن راهپیمایی هشدار داده و معترضان را به خشونت تهدید کرده بود هرچند این اقدام مانع از حضور گروهی از معترضان در تظاهرات مخالف دولت نشد.

در خلال هفته های اخیر نیز برخی مقامات حکومتی نیز در این مورد اظهار نظر کرده اند و از جمله احمد جنتی، یکی از امامان جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه روز 16 اکتبر در مورد شرکت مخالفان دولت در راهپیمایی 13 آبان هشدار داد و اخیرا فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران نیز گفت که "کانون فتنه اعلام کرده که در روز 13 آبان شیطنت هایی خواهد داشت."

همزمان، میرحسین موسوی مهدی کروبی و همچنین مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه هایی خواستار حضور مردم در راهپیمایی 13 آبان شده اند.

آقای موسوی در بیانیه خود نسبت به خدشه دار شدن مصالح ملی ابراز نگرانی کرده و وبسایت تغییر - متعلق به حزب اعتماد ملی، گفته است که آقای کروبی در راهپیمایی روز 13 آبان شرکت می کند.

همچنین آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، با صدور بیانیه ای ضمن بزرگداشت روز 13 آبان، استبداد حکومت ها را زمینه ساز بهره برداری قدرت های استعماری دانسته و استعمار و استبداد را دو روی یک سکه توصیف کرده است.

نماینده مجلس معاون احمدی نژاد را با شهرام جزایری مقایسه کرد


به گزارش منابع خبری ایران الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید که محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد "یک مفسد مالی" مانند شهرام جزایری است که نمی تواند "پرچم دار مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد."

آقای نادران که قبلا در کنار چند نماینده دیگر مجلس اتهام "جعل مدرک" و "دریافت حقوق با ارایه مدارک تقلبی"را به آقای رحیمی وارد کرده بود گفت: "اسناد مختلفی به دست آمده كه برای تعيين عدم صلاحيت مالی و مديريتی رحيمی كفايت می‌كند."

آقای رحیمی قبلا با رد این اتهامات گفته است که به خاطر این اتهامات از الیاس نادران، علیرضا زاکانی و احمد توکلی به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت کرده اما آقای نادران می گوید چنین شکایتی را ندیده است.

با این حال آقای نادران افزود: "... اما از آن استقبال می‌كنم و خوشحال می‌شوم كه بدانم مورد شكايت ايشان چيست تا اگر ايرادی در من است آن را اصلاح كنم."

وی ادعا کرد که برای پرهیز از "آسیب رساندن به دولت و شخص رئیس جمهور" تاکنون شواهد علیه آقای رحیمی را علنی نکرده است اما گفت: "اما اگر کار به محاکم قضایی بکشد و حکمی صادر شود همه از جمله آقای احمدی نژاد باید پاسخگو باشند."

آقای نادران قبلا تهدید کرده است که اگر کمیسیون اصل نود به شکایتش رسیدگی نکند، آن را در دستگاه قضایی پیگیری خواهد کرد.

شهرام جزایری که آقای نادران محمد رضا رحیمی را با او مقایسه کرده است یکی از بزرگترین "مفسدان" اقتصادی ایران در چند دهه اخیر قلمداد می شود که در جريان محاکمه اش اعتراف کرد به تعداد زيادی از مقامات دولتی و قانونگذاران ايرانی از جناحهای مختلف سياسی مبالغی پرداخته و با اين روش در مدت کوتاهی به ثروت هنگفتی دست يافته است. او خرداد ماه سال 1387 به 11 سال حبس تعزیری محکوم شد.

از حدود دو سال پیش که بحث مدرک جعلی علی کردان، وزیر سابق کشور ایران در مجلس مطرح شد، بحث هایی هم درباره تقلبی بودن مدرک آقای رحیمی که آن زمان معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور بود، به میان آمد که اخیرا با انتصاب آقای رحیمی به معاون اولی بار دیگر اوج گرفت.

محمدرضا رحیمی متولد کردستان در دوره دوم ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۲ استاندار کردستان شد که با روی کار آمدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ عبدالله رمضان زاده جایگزین او در استانداری کردستان شد.

شعارهای اعتراضی در دانشگاه خواجه نصیر با حضور صفار هرندی


روز یکشنبه با حضور وزیر ارشاد دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران بار دیگر گروهی از دانشجویان به سردادن شعارهای جنبش اعتراضی پرداخته اند که باعث تشنج در جلسه سخنرانی شد.

همزمان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز یکشنبه در سالن نهارخوری پسرانه این دانشگاه، شعارهای جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" را سر داده اند.

محمد حسین صفار هرندی روز یکشنبه به مناسبت 13 آبان در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر سخنرانی داشت و در ویدئوهایی که از این جلسه منتشر شده است شعارهای متعددی از جمله "ننگ ما، ننگ ما، وزیر فرهنگ ما" شنیده می شود و در مقابل آقای هرندی در مقام پاسخگویی بر می آید.

در مقطعی از این سخنرانی دانشجویان ظاهرا در اعتراض به فیلمبرداری از چهره معترضان توسط حراست دانشگاه به آقای هرندی پشت می کنند و شعارهای خود علیه نتیجه انتخابات را از سر می گیرند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای هرندی در این جلسه گفت "ما طرفدار روسیه نیستیم، از ایران دفاع می کنیم" که پاسخی به شعارهای "مرگ بر روسیه" معترضان به نتایج انتخابات بود.

به گزارش ایرنا او خطاب به دانشجویان معترض گفت: "شما از کسانی حمایت می کنید که ایران را تحریم می کنند و تلاش می کنند کشور ما را به نابودی بکشانند."

او همچنین در انتقاد از میرحسین موسوی گفت: "او به دلیل اینکه تغییر چهره داده است و عقایدش را عوض کرده از چشم مردم افتاده است و به همین دلیل است که مردم دیگر به او رای ندادند."

خبرگزاری ایرنا که از دولت حمایت می کند دانشجویان معترض در این جلسه را به "فحاشی" متهم کرد و به نقل از آقای هرندی نوشت: "همین صداها بود که در کربلا مقابل امام حسین ایستاد."

آقای هرندی که در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در مقام وزیر ارشاد و فرهنگ ابقا نشد، همچنین در واکنش به شعار "روحانی واقعی منتظری صانعی" گفت: "تکلیف منتظری معلوم است، کسی که امام او را خلع کند که بهتر از این نمی شود."

وبسایت "بامداد خبر" که به جنبش دانشجویی ایران نزدیک است در گزارشی در باره این جلسه نوشت که دانشجویان در استقبال از آقای هرند شعار "صل علی محمد، قاتل فرهنگ آمد" و "مرگ بر دیکتاتور" سردادند و این اعتراضات باعث شد آقای هرندی نتواند نطق خود را کامل کند و دانشگاه را ترک کرد.

بنابه این گزارش با شروع فیلمبرداری "حراست دانشگاه" از چهره های دانشجویان معترض، آنان برخاسته و پشت به تریبون کردند که تا پایان سخنرانی در همین حالت شعار می دادند.

سایر ویدئوهایی که از حوادث امروز دانشگاه خواجه نصیر در اینترنت منتشر شده، دانشجویان را نشان می دهد که پس از ترک جلسه به راهپیمایی در محوطه دانشگاه پرداخته و شعارهایشان را تکرار می کنند.

13 آبان و بیانیه آیت الله صانعی
روز یکشنبه همچنین تصاویری ویدئویی از سرداده شدن شعارهای "جنبش سبز" توسط دانشجویان در سالن نهارخوری دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.

"دولت کودتا، استعفا استعفا"، "ما همه با هم هستیم، ملت بی شکستیم"، "مرگ بر دیکتاتور" و "یا حسین، میرحسین" از شعارهایی است که در این ویدئوها که از جمله در وبسایت "موج آزادی" منتشر شد شنیده می شود. این ویدئوها با تلفن های دستی گرفته شده است.

در هفته های اخیر دانشجویان بارها با استفاده از جمعیت خود در سالن های غذاخوری دانشگاه های مختلف علیه دولت شعار داده اند.

این اعتراضات درحالی صورت می گیرد که بسیاری از مخالفان می گویند قصد دارند بار دیگر از فرصت مراسم دولتی 13 آبان برای تظاهرات علیه دولت استفاده کنند که واکنش های متعددی از سوی مقام ها را برانگیخته و باعث نگرانی آنها شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر در تازه ترین واکنش، احمد رضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفته است که در روز 13 آبان با هرگونه "تجمع غیرقانونی" برخورد خواهد شد.

سرتیپ رادان که برخی از مخالفان او را به داشتن مسئولیت در آزار زندانیان بازداشتگاه کهریزک متهم کرده اند گفت: "وظیفه حفظ نظم عمومی در هر جامعه ای بر عهده پلیس است و براساس قوانین مدون ما موظفیم مانع هرگونه اخلال در نظم عمومی شویم."

همزمان آیت الله یوسف صانعی که در مناقشه پس از انتخابات ایران از معترضان حمایت کرده است بیانیه ای به مناسبت 13 آبان صادر کرده است.

اما او در این بیانیه علاوه بر ذکر ریشه های جنبش 13 آبان علیه "استعمار و استکبار" خارجی به جنبش اعتراضی اخیر ایران نیز اشاره می کند.

او در پایان این بیانیه می نویسد: "در جامعه‌ای که نخبگان آن مورد بی‌مهری، و دانشگاه‌ها و مردمش مورد حمله، هجمه و... قرار گرفته و گرفتار قید و بند شده و امکان ابراز نظر از آنها سلب می گردد و از سوی دیگر، مردمان آن جامعه نامحرم تلقی می گردند و جهل آنان در مسائل برآگاهیشان ترجیح داده می‌شود و رسانه‌های متملق و دروغ پرداز بر رسانه های مستقل ـ که چشمان بیدار جامعه‌اند ـ ترجیح داده شود، مطمئناً استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود کم هزینه ترین و پر منفعت‌ترین راه را به دست آورده است و هیچ گاه دولتها در رسیدن به منافع خود در پی افزایش هزینه های خود نیستند."

او می افزاید: "لکن قدرتهای استکباری و استبدادی بدانند این ملت با پایداری خود و گرامیداشت چنین روزهایی نقشه های شوم پشت پرده و آشکاری را که بر خلاف منافع و حقوق مردم ایران کشیده شده و می‌شود خنثی و عقیم نموده و به خودشان باز می گردانند که« وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ»."