Thursday, March 16, 2023

سپیده قلیان لحظاتی پیش از زندان اوین آزاد شد. او با انتشار ویدئویی در صفحه توییترش از آزادی خود از زندان در شرایطی خبر داد که بلافاصله بعد از خروج از زندان، مقابل زندان اوین فریاد زد: «خامنه‌ای ضحاک می‌کشیمت زیر خاک» او همراه با انتشار این ویدئو نوشت: «بعد از چهار سال و هفت ماه از پرونده هفت‌تپه آزاد شدم. این‌‌بار به امید آزادی ایران اومدم بیرون! به امید آزادی خیلی زود عزیزانم سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، زهرا زه‌‌تاب‌چی، بهاره هدایت، گلرخ ایرایی، ناهید تقوی و همه زندانیان سیاسی مخصوصا زنان زندانی. #ژن_ژیان_ئازادی» سپیده قُلیان فعال مدنی و زندانی سیاسی اهل ایران است. او در جریان اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان به همراه اسماعیل بخشی و شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت شد. او که بارها توسط مأموران امنیتی دستگیر شده است، در تیرماه ۱۳۹۹ برای اجرای حکم ۵ سال حبس به زندان منتقل شد. سپیده قلیان پیش از این نیز از داخل زندان افشاگری‌های زیادی درباره ظلم و آزار و شکنجه و حتی تجاوز و تعرض جنسی به زندانیان زن، منتشر کرده بود.

 سپیده قلیان لحظاتی پیش از زندان اوین آزاد شد. او با انتشار ویدئویی در صفحه توییترش از آزادی خود از زندان در شرایطی خبر داد که بلافاصله بعد از خروج از زندان، مقابل زندان اوین فریاد زد: «خامنه‌ای ضحاک می‌کشیمت زیر خاک»

او همراه با انتشار این ویدئو نوشت: «بعد از چهار سال و هفت ماه از پرونده هفت‌تپه آزاد شدم. این‌‌بار به امید آزادی ایران اومدم بیرون! به امید آزادی خیلی زود عزیزانم سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، زهرا زه‌‌تاب‌چی، بهاره هدایت، گلرخ ایرایی، ناهید تقوی و همه زندانیان سیاسی مخصوصا زنان زندانی. #ژن_ژیان_ئازادی» سپیده قُلیان فعال مدنی و زندانی سیاسی اهل ایران است. او در جریان اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان به همراه اسماعیل بخشی و شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت شد. او که بارها توسط مأموران امنیتی دستگیر شده است، در تیرماه ۱۳۹۹ برای اجرای حکم ۵ سال حبس به زندان منتقل شد. سپیده قلیان پیش از این نیز از داخل زندان افشاگری‌های زیادی درباره ظلم و آزار و شکنجه و حتی تجاوز و تعرض جنسی به زندانیان زن، منتشر کرده بود.

وزیری که شیر خر خورد...!

 وزیری که شیر خر خورد...!


در تابستان ۷۵، در محل فرهنگسرای نیاوران، معاون پارلمانی رئیس جمهوری مهمان ویژه و سخنران مراسم جایزه طنز گل‌اقا بود. بعد از شیرینی و شام و غیره، مهاجرانی سخنرانی کرد... مهاجرانی خاطره‌ای از کودکی‌اش گفت که خیلی‌ها بعد از آن عطا را با آن ماجرا می‌شناختند. داستان این قرار بود که وقتی مهاجرانی کوچک بود، خواهرش دچار سیاه‌سرفه شد و حکیم‌باشی روستای مهاجران، حکم به خوراندن شیر خر به طفل معصوم داد. عطا، راهیِ ده مجاور شد و با کاسه‌ای شیر خر و کاسه‌ای شیر بز برگشت...در راه بازگشت، کاسه شیر خر خورد و به خواهر بیمارش شیر بز نوشاند...دست بر قضا، خواهرش که شیر خر نخورده بود، مرحوم شد. سال‌ها بعد، یک فال‌گیر کولی به روستای مهاجران آمد و کف دست چپ عطا را دید...بعد از بررسی‌های بسیار، مژده داد که عطا، روزی وزیر خواهد شد، چرا که در کودکی شیر خر خورده است. البته تا یک سال بعدش که خاتمی به قدرت رسید، مهاجرانی معاون رئیس جمهوری بود و بعداً در دولت دوم خرداد، وزیر شد. یادم نمی‌رود وقتی پیش کیومرث صابری بودیم و تاکید کرد که وزیر شدن مهاجرانی به خواست خامنه‌ای است، نه خاتمی... از سال ۷۶ بارها مهاجرانی را دیدم. یک‌بارش در نمایشگاه کتاب بود که با بزرگمهر حسین‌پور و افشین سبوکی کاریکاتور مهمانان سرای اهل قلم را می‌کشیدیم. وقتی مهاجرانی جلوی من نشست، هر کاری می‌کردم، کاریکاتورش در نمی‌آمد، تا اینکه تصمیم گرفتم به روشی معکوس کار کنم و روحیاتی که از مهاجرانی دریافته بودم را اول بیاورم و بعد شبیه‌سازی کنم. کاریکاتورش عالی شد! علی‌رضا تابش، رئیس دفتر مهاجرانی که طرح‌های اول را دیده بود، پرسید چطور شد چند تای اولی درست در نیامد اما آخری عالی شد؟ گفتم رئیسش باید موجود بسیار حرام‌لقمه و رذل و [...] و [...] و غیره‌ای باشد! چون من یک موجود پست فطرت را کشیدم و با اضافه کردن شباهت‌ها، و مهاجرانی واقعی به شکل کاریکاتور بیرون آمد! تابش تایید کرد! بعداً هم گفت خیلی بیشتر از [...] و [...] است!

شیرین عبادی در پارلمان اروپا: هدف معترضان تغییر حکومت است، جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست

 شیرین عبادی در پارلمان اروپا: هدف معترضان تغییر حکومت است، جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست


سپیده قلیان بودن در این زمانه ارزش است. از در زندان سرکوبگر زمانه بیرون می‌آید و همان جا فریاد می‌زند خامنه‌ای ضحاک می‌کشیمت زیر خاک! همه باید کمی، حداقل کمی #سپیده_قلیان باشیم.

 سپیده قلیان بودن در این زمانه ارزش است. از در زندان سرکوبگر زمانه بیرون می‌آید و همان جا فریاد می‌زند خامنه‌ای ضحاک می‌کشیمت زیر خاک!

همه باید کمی، حداقل کمی #سپیده_قلیان باشیم.