Thursday, April 21, 2016

عکس/ روستاهای در محاصره سیل خوزستان تصاویر روستاهای سیده یدیم (30 خانوار)، روستای سید هاشم با 10 خانوار از توابع اهواز و روستای یزاب با 75 خانوار از توابع شعیبه شوشتر در استان خوزستان در محاصره سیل را نشان می دهد. بر اثر بارش های اخیر به 147 روستا خسارت وارد شده است. -

عکس/ روستاهای در محاصره سیل خوزستان

تصاویر روستاهای سیده یدیم (30 خانوار)، روستای سید هاشم با 10 خانوار از توابع اهواز و روستای یزاب با 75 خانوار از توابع شعیبه شوشتر در استان خوزستان در محاصره سیل را نشان می دهد. بر اثر بارش های اخیر به 147 روستا خسارت وارد شده است.























- See more at: http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=107030#sthash.ICW63Vp2.dpuf

رای دیوانعالی آمریکا: از دارایی‌های توقیف شده ایران به قربانیان تروریسم غرامت داده شود

رای دیوانعالی آمریکا: از دارایی‌های توقیف شده ایران به قربانیان تروریسم غرامت داده شود

رأی دیوان عالی آمریکا در حالی صادر شد که ایران و آمریکا درباره مشکلات دسترسی ایران به نظام مالی بین المللی گفت‌وگو می کنند.
رأی دیوان عالی آمریکا در حالی صادر شد که ایران و آمریکا درباره مشکلات دسترسی ایران به نظام مالی بین المللی گفت‌وگو می کنند.

دیوان عالی فدرال آمریکا روز چهارشنبه، اول اردیبهشت ماه، حکم پیشین دادگاه های کشور مبنی بر پرداخت حدود دو میلیارد دلار غرامت از محل دارایی‌های توقیف شده ایران در ایالات متحده به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی که ایران در آنها مسئول شناخته شده است، را تایید کرد.
رأی ۶ به ۲ قضات دیوان عالی آمریکا در این پرونده، در واقع رد ادعای وکلای ایران مبنی بر غیرقانونی بودن تصمیم کنگره در تایید حکم دادگاه‌های آمریکا در سال ۲۰۱۲ برای پرداخت ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی است که در سال ۲۰۰۷ اقامه دعوی کرده بودند.
این شکایت‌ها علاوه بر بمبگذاری پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ که به کشته شدن ۲۴۱ آمریکایی منجر شد، شامل بمبگذاری برج های خبر در عربستان در سال ۱۹۹۶، حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، و دیگر حملات تروریستی است که ایران در آنها به تامین منابع مالی و یا تسهیل انجام آن حملات متهم شده است.
رأی امروز دیوان عالی در حالی صادر می‌شود که ایران و ایالات متحده در روزهای اخیر درباره اجرای توافق جامع اتمی تابستان سال گذشته و نارضایتی تهران از عدم دسترسی ایران به نظام مالی بین‌المللی به دلیل تحریم‌های باقی مانده واشنگتن، گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌اند.
در آخرین مورد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه با جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در نیویورک دیدار و در این زمینه گفت‌وگو کرد. دو طرف اعلام کردند که روز جمعه بار دیگر ملاقات و گفت‌وگوهای خود را پیگیر خواهند کرد.
بیشتر بخوانید:
قوانین متعددی در کنگره آمریکا طی سال‌های گذشته برای تسهیل دریافت غرامت تصویب شده که نتیجه عملی برای خانواده قربانیان نداشته است، اما قانون مصوب سال ۲۰۱۲ موسوم به "قانون کاستن از تهدید ایران" مشخصا به دادگاه دستور می‌دهد پرداخت غرامت به خانواده قربانیان از محل دارایی‌های توقیف شده ایران صورت بگیرد.
دولت ایالات متحده بر مبنای توافقی که با جمهوری اسلامی ایران داشته است، تاکنون مانع پرداخت جریمه به خانواده قربانیان آمریکایی این حملات تروریستی از محل دارایی‌های توقیف شده ایران بوده است.
ایران به حکم دادگاه تجدید نظر نیویورک در سال ۲۰۱۴ میلادی مبنی بر پرداخت این مبلغ به شاکیان از محل دارایی‌های مصادره شده بانک مرکزی ایران در حسابی در سیتی بانک، اعتراض و آن را "غیرقانونی" توصیف کرده بود.
دارایی توقیف شده بانک مرکزی ایران در سیتی بانک مبلغی معال یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار گزارش شده است.

واکنش‌ها به قتل ستایش قریشی

واکنش‌ها به قتل ستایش قریشی

Image copyrightUGC
Image captionاین عکس را مرضیه از مراسم یادبود ستایش در شهر ورنامو در سوئد برای بی بی سی فرستاده است
چند روز پیش خبر قتل ستایش قریشی، کودک شش ساله افغان در ورامین، به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و واکنش های گسترده کاربران افغان و بعضی از ایرانی ها را در پی داشت. بعد از این واکنش ها بود که رسانه ها پیگیر ماجرا شدند و مشخص شد این دختربچه در روز ۲۲ فروردین ناپدید و یک روز بعد، جسد او در خانه یکی از همسایگان پیدا شده است. پلیس به خانواده او گفته که پسر ۱۷ ساله همسایه به اتهام قتل این دختربچه دستگیر شده و به عمل خود اعتراف کرده است.
موضوع ملیت ایرانی قاتل و افغان بودن مقتول، در بعضی از واکنش های کاربران افغان برجسته شد. عده ای از افغان های مقیم ایران که در مجموع نسبت به میزبانی ایران ناخرسند بوده اند، این قتل و رسانه ای نشدن آن در روزهای ابتدایی را نشانه ای از بی توجهی مسئولان نسبت به حقوق شهروندان افغان مقیم ایران می دانند.
در مقابل بعضی از کاربران ایرانی این قتل را محکوم کردند و حتی در مراسمی که قرار بود برای یادبود ستایش در مقابل سفارت افغانستان در تهران برگزار شود در کنار افغان ها حاضر شدند. البته نیروی انتظامی مانع از این تجمعشد و با بعضی از افراد برخورد کرد.

آیا شما قتل ستایش را فارغ از ملیت قاتل و مقتول، صرفا یک پرونده جنایی می دانید یا با کسانی که ملیت طرفین پرونده را در نحوه برخورد مسئولان موثر می دانند، موافقید؟

به نظر شما چرا عده ای این پرونده را موضوعی با ابعاد قومیتی می دانند؟

واکنش ها به این قتل از کاربران عادی شبکه های اجتماعی فراتر رفته و برخی از چهره های سیاسی و اجتماعی در ایران و افغانستان هم به آن واکنش نشان داده اند. از جمله حسن خمینی، نوه رهبر سابق ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: "کسانی که در غربت زیسته باشند و یا از غربت کشیدگان مصایب آن را شنیده باشند، در مى یابند که اندوه و مصیبت در غربت سخت تر و دردناک تر است". او در ادامه نوشته: "سر بسته بگویم که ظلم، حق کشى، اجحاف و تعدى، ملیت و دین ندارند هر چند شرمندگى آن براى ما صاحب خانه ها مى ماند".

آیا در پرونده های جنایی نظیر این، ملیت قاتل یا مقتول بر نگاه و تفسیر شما از ماجرا تاثیرگذار است؟

حساسیت جرائم جنسی و قتل، در گذشته در مواردیموجب نگاه منفی جامعه میزبان به هموطنان عامل جنایت بوده است.

فکر می کنید اگر در پرونده اخیر، قاتل یک افغان و مقتول یک ایرانی بود، آیا جامعه میزبان واکنشی متفاوت می داشت؟

اگر مایل هستید در برنامه نوبت شما شرکت کنید می‌توانید اطلاعات تماس خود را برای بی‌بی‌سی فارسی بفرستید تا با شما تماس گرفته شود.

افزایش فشارها در آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به دلار

افزایش فشارها در آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به دلار

اد رویس
اد رویس
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قانون تازه‌ای را برای جلوگیری از معاملات دلاری با ایران ارائه کرده‌است.
این لایحه که هنوز به تصویب نرسیده، تازه‌ترین تلاش جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از دسترسی احتمالی تهران به دلار و بازارهای مالی آن کشور است.
اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، ۱۹ آوریل این لایحه را ارائه کرده و در وب‌سایت کمیته روابط خارجی گفته است هدف از آن «منع دولت اوباما برای جلوگیری از امکان دسترسی تهران به معاملاتی‌ست که دلار در آن نقشی ایفا کند؛ تا زمانی که حکومت ایران دست از فعالیت‌های نامشروعش، مانند توسعه موشک‌های بالستیک و تروریسم بر نمی‌دارد.»
ایران همواره اتهام «حمایت از تروریسم» را رد کرده است. تهران می‌گوید توسعه برنامه موشکی‌اش به دلایل دفاعی صورت می‌گیرد. در عین‌حال مقام‌های ایرانی در موارد گوناگون اسرائیل را تهدید به حمله کرده‌اند.
در وب‌سایت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته شده لایحه تازه برای جلوگیری از مواردی‌ست مانند معاملات مستقیم با دلار، راه‌حل‌هایی برای معاملات باواسطه یا معاملات خارجی که با دلار ارتباطی داشته باشند.
به گفته اد رویس این ممنوعیت‌ها، که در واقع سابقه آن به یک دهه پیش باز می‌گردد و مربوط به نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، پول‌شویی و برنامه موشک‌های بالستیک می‌شود، باید تا زمانی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ایران را از فعالیت‌های خطرناک مبرا اعلام نکند، سر جای خود باقی بماند.
در ۱۸ فروردین ماه نیز دو سناتور جمهوری‌خواه که با توافق هسته‌ای ایران هم مخالف هستند، تلاش‌هایی را برای جلوگیری از تصویب طرح دولت باراک اوباما برای تسهیل معاملات خارجی ایران آغاز کردند.
چند روز بعد نیز پل رایان، رئیس ِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، از اوباما خواست، «مشخصا» این احتمال که ایران ممکن است به سیستم مالی یا دلار آمریکا دسترسی پیدا کند را رد کند.
به گفته پل رایان، «این نگرانی وجود دارد» که دولت آمریکا «دست‌کم چهار راه‌حل برای دسترسی تهران به دلار پیش‌بینی کرده‌است».
همه این اقدام‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که مقام‌های دولت ایران نیز بر تلاش‌های خود برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک افزوده‌اند. در خود ایران طی هفته‌های گذشته، حملات اصولگرایان و انتقادهای آیت‌الله خامنه‌ای از نحوه اجرای برجام بالا گرفته‌است.
مقام‌های آمریکایی و دولت ایران گفته‌اند در توافق اتمی، دسترسی به سیستم مالی آمریکا پیش‌بینی نشده‌است. با این حال رئیس کل بانک مرکزی ایران هشدار داده «اگر اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد».
توافق اتمی با وجود مخالفت آشکار جمهوری‌خواهان آمریکا و نیز دولت اسرائیل، سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد و در زمستان نیز به مرحله اجرایی رسید. 
با وجود برچیده شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، تحریم‌های ایالات متحده در ارتباط با برنامه موشکی، نقض حقوق بشر یا آنچه «حمایت دولتی از تروریسم» عنوان می‌شود، به قوت خود باقی‌ است.
ایران اندکی پس از اجرایی شدن برجام دست به انجام چند آزمایش موشکی زد، که بار دیگر بر انتقاد مخالفان برجام و به تلاش‌ها علیه فعالیت‌های مالی تهران افزود. از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید مذاکره و فناوری در صورتی پیش می‌روند که جمهوری اسلامی «قدرت دفاعی» خود را افزایش دهد.

۵۰۸سال زندان، مجازات معلمی که به دانش آموزان در ترکیه تعرض جنسی می کرد

۵۰۸سال زندان، مجازات معلمی که به دانش آموزان در ترکیه تعرض جنسی می کرد

این معلم در دادگاه کارامان محکوم شد
این معلم در دادگاه کارامان محکوم شد
یک دادگاه محلی در ترکیه، معلمی را به اتهام حمله جنسی به ۱۰ دانش آموز پسر در استان کارامان در مرکز ترکیه به ۵۰۸ سال و ۳ ماه زندان محکوم کرد.
به نوشته حریت، این معلم ۵۴ ساله خود را بی گناه دانست. رسانه های ترکیه او را محرم بویوکتورک معرفی کرده اند.
بویوکتورک  در دادگاه گفته آن ۱۰ دانش آموز تنها بودند و با خود رابطه جنسی داشتند و من به خانواده آنها هشدار دادم ولی آنها به من گوش ندادند و علیه من شکایت کردند.
این معلم همچنین گفته است که من مثل یک "پدر" با آنها رفتار کردم.

خارج کردن کلیه امید کوکبی به علت ابتلا به سرطان در زندان

خارج کردن کلیه امید کوکبی به علت ابتلا به سرطان در زندان


Image copyright
Image captionامید کوکبی بعد از عمل خارج کردن کلیه
پزشکان کلیه راست امید کوکبی فیزیکدان زندانی ایرانی را، به علت عارضه تومور بدخیم سرطانی، به طور کامل از بدنش خارج کردند.
به گزارش یک منبع آگاه، آقای کوکبی امروز چهارشنبه اول اردیبهشت در بیمارستان سینای تهران مورد عمل جراحی قرار گرفته است. این منبع از قول پزشک معالج امیدکوکبی گفت که با توجه به وضعیت بیماری وی، در صورت ادامه حبس، جان این زندانی در خطر خواهد بود.
آقای کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و بعد از چند ماه به اتهام "ارتباط با دولت متخاصم" و "کسب مال نامشروع" به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

او از ۵ سال و ۳ ماه پیش بدون مرخصی در زندان به سر می برد. امید کوکبی در این مدت، چندین بار با دفع سنگ کلیه و خونریزی داخلی ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده است.
حکم ۱۰ سال حبس امید کوکبی در دی ماه ۱۳۹۳ مجددا تایید شد. به گفته آقای کوکبی حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادر شده است.
پیشتر، سعید خلیلی وکیل این زندانی به ایلنا گفته بود: "اگرچه دیوان عالی کشور در رای صادره خود در تاریخ ۱۹/۷/۱۳۹۳ جرم انتسابی را فاقد مستندات کافی دانسته بود، اما در هر صورت این حکم در شعبه هم‌عرض (شعبه ۵۴) بدون التفات به مفاد رای دیوان، ابرام شد."
۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک اواخر سال ۲۰۱۴ در نامه‌ای به رهبر ایران خواهان آزادی او شدند. آنها در نامه خود نوشتند آقای کوکبی "تنها به خاطر امتناع از همکاری با مراکز تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی ایران" زندانی شده است.
سعید خلیلی به ایلنا گفته است:‌ "صرف‌نظر از کفایت ادله و مستندات ارائه شده در لوایح دفاعیه و نیز رای دیوان در اثبات بی‌گناهی او، اکنون علاوه بر اینکه طبق قانون بیش از دو سال است که شرایط و استحقاق برخورداری از آزادی مشروط را دارد و آقای جواد لاریجانی هم در اسفند۱۳۹۳ در گفتگویی با شبکه دوم تلویزیون جمهوری اسلامی وعده عفو و آزادی وی را داده بود، با کمال تعجب نمی‌دانیم چه دست‌هایی تاکنون مانع تحقق این همه راه‌ها برای آزادی ایشان شده‌اند."

این ماده قانونی تصریح دارد: "هرگاه محکوم علیه به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد و اجرای مجازات موجب تشدید بیماری یا تأخیر در بهبودی وی شود، قاضی اجرای احکام کیفری با کسب نظر پزشکی قانونی تا زمان بهبودی، اجرای مجازات را به تعویق می‌اندازد."
این وکیل افزوده است که براساس قوانین کشور امکان تعویق مجازات آقای کوکبی به دلیل بیماری وجود دارد. به گفته او: "در عین حال هم علاوه بر آزادی مشروط اکنون ایشان بر اساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری شرایط توقف اجرای حکم و آزادی را دارد."
آقای کوکبی سال پیش در نامه ای از زندان نوشت که دانشمندان نباید در فعالیت هایی که ممکن است خطراتی برای بشر داشته باشدشرکت کنند.