Tuesday, May 15, 2012

توکلی در مجلس: تورم 60 درصدی گریبان مردم را گرفته است! روز گذشته در بحث توام با کشاکش و جدل پیرامون بودجه دولت در مجلس و تصویب 66 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم حذف یارانه ها، احمد توکلی فاش ساخت که تورم ( گرانی) به 60 درصد رسیده است. توکلی همچنین از تلاش ناکام برای حذف یارانه نان خبر داد. روزنامه "ملت ما" نیز گزارشی را منتشر کرد با عنوان افزایش 21 درصدی کرایه‌ خانه ها!

توکلی در مجلس:
تورم 60 درصدی
گریبان مردم را گرفته است!
 
 
 
 
روز گذشته  در بحث توام با کشاکش و جدل پیرامون بودجه دولت در مجلس و تصویب 66 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم حذف یارانه ها، احمد توکلی فاش ساخت که تورم ( گرانی) به 60 درصد رسیده است. توکلی همچنین از تلاش ناکام برای حذف یارانه نان خبر داد.  روزنامه "ملت ما" نیز گزارشی را منتشر کرد با عنوان افزایش 21 درصدی کرایه‌ خانه ها!

وحشت از شورش کور گرسنگان تحریم ها لغو نمی شود درباره گرانی ننویسید! با آن که فرماندهان سپاه با پیش بینی شکست مذاکرات اتمی بر محور لغو تحریم های جهانی زبان به انتقاد از تمرکز صدا و سیما و مطبوعات روی این مسئله باز کرده اند؛ آنچه که از روز آشکارتر است بحران شتابگیر اقتصادی، گرانی و خطر شورش های کور مردم است. امریکا و اروپا نیز با آگاهی از همین بحران و خطر، حاضر نیست تحریم ها را لغو کند، حتی اگر جمهوری اسلامی بزرگترین امتیازهای اتمی را بدهد. اگر مبنای تفسیر اهداف امریکا و اروپا آخرین مقاله گاردین باشد، آنگاه باید قبول کرد که غرب منتظر شورش گرسنگان در ایران است. از دل همین بحران و شکست قریب به یقین مذاکرات بغداد است که روز گذشته روزنامه کیهان سرمقاله خود به قلم شریعتمداری را به تهدید آن مطبوعاتی اختصاص داد که از گرانی و تورم و نارضائی مردم می نویسند. این درحالی است که حتی روحانیون حکومتی با امضای شیخ محمد یزدی نیز در نامه ای خطاب به احمدی نژاد، خطر گرانی را گوشزد کرده اند. سرمقاله روز گذشته کیهان نشان داد که در بیت رهبری نیز امیدی به مذاکرات اتمی با محور لغو تحریم ها نیست و به همین دلیل در جستجوی راه حلی برای بستن بازهم بیشتر کمر بندهای امنیتی و نظامی اند.


 
وحشت از شورش کور گرسنگان
تحریم ها لغو نمی شود
درباره گرانی ننویسید!
 
 
 
 
با آن که فرماندهان سپاه با پیش بینی شکست مذاکرات اتمی بر محور لغو تحریم های جهانی زبان به انتقاد از تمرکز صدا و سیما و مطبوعات روی این مسئله باز کرده اند؛ آنچه که از روز آشکارتر است بحران شتابگیر اقتصادی، گرانی و خطر شورش های کور مردم است. امریکا و اروپا نیز با آگاهی از همین بحران و خطر، حاضر نیست تحریم ها را لغو کند، حتی اگر جمهوری اسلامی بزرگترین امتیازهای اتمی را بدهد. اگر مبنای تفسیر اهداف امریکا و اروپا آخرین مقاله گاردین باشد، آنگاه باید قبول کرد که غرب منتظر شورش گرسنگان در ایران است. از دل همین بحران و شکست قریب به یقین مذاکرات بغداد است که روز گذشته روزنامه کیهان سرمقاله خود به قلم شریعتمداری را به تهدید آن مطبوعاتی اختصاص داد که از گرانی و تورم و نارضائی مردم می نویسند. این درحالی است که حتی روحانیون حکومتی با امضای شیخ محمد یزدی نیز در نامه ای خطاب به احمدی نژاد، خطر گرانی را گوشزد کرده اند. سرمقاله روز گذشته کیهان نشان داد که در بیت رهبری نیز امیدی به مذاکرات اتمی با محور لغو تحریم ها نیست و به همین دلیل در جستجوی راه حلی برای بستن بازهم بیشتر کمر بندهای امنیتی و نظامی اند.

به استقبال ادامه تحریم ها هر گرم طلا در ایران دیروز 4 هزار تومان افزایش یافت با آغاز زمزمه نگرانی از شکست مذاکرات اتمی و ادامه تحریم های جهانی و حتی تشدید آنها، یکبار دیگر قيمت طلا وسکه در بازار تهران بالا رفت. در حالی که در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا تا ظهر روز گذشته 1565 دلار بود و در اولین روز کاری هفته جدید بیش از 15 دلار کاهش یافت، قیمت انواع ارز و سکه در ایران افزایش یافت و هر گرم طلای 18 عیار رو گذشته با 4هزار تومان افزایش به 64 هزار تومان رسید.

به استقبال ادامه تحریم ها
هر گرم طلا در ایران
دیروز 4 هزار تومان افزایش یافت
 
 
 
 
با آغاز زمزمه نگرانی از شکست مذاکرات اتمی و ادامه تحریم های جهانی و حتی تشدید آنها، یکبار دیگر قيمت طلا وسکه در بازار تهران بالا رفت.
در حالی که در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا تا ظهر روز گذشته 1565 دلار بود و در اولین روز کاری هفته جدید بیش از 15 دلار کاهش یافت، قیمت انواع ارز و سکه در ایران افزایش یافت و هر گرم طلای 18 عیار رو گذشته با 4هزار تومان افزایش به 64 هزار تومان رسید.

مذاکرات اتمی بغداد تله ای تازه خواهد شد؟ ترجمه سیاوش – برای پیک نت پیش از دور دوم مذاکرات قدرت های جهانی با ایران بر سر فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی در 23 مه جاری در بغداد، آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز این هفته با ایران نشستی در وین برگزار خواهد کرد. "مارک هیبس" از معاونان ارشد بنیاد صلح "کارنگی" درمقاله ای تحلیلی که بصورت پرسش و پاسخ ارائه کرده، به بررسی مذاکرات آژانس و ایران پرداخته و راه های پایان دادن به بحران اتمی ایران و نقش آژانس در این راه را تحلیل کرده است. در مذاکرات این هفته آژانس با ایران کدام مسایل حیاتی بایستی به پاسخ نهایی برسند؟ روزهای 14 و 15 مه جاری آژانس با ایران دیدار خواهد کرد و این نگرانی که ایران روی سلاح های اتمی فعالیت داشته است را بررسی خواهد کرد. نوامبر گذشته آژانس پس از 8 سال بازرسی به این نتیجه رسید که ایران در یک "برنامه سازمان یافته" با مشارکت سازمان های نظامی خود " فعالیتهایی مرتبط با توسعه چاشنی انفجار هسته ای انجام داده است " کنفرانس محرمانه این هفته پس از نشست های ژانویه و فوریه گذشته برگزار میشود که طی آنها آژانس ایران را متهم به داشتن برنامه تسلیحاتی اتمی کرد. در نشست این هفته علی اکبر سلطانیه سفیر ایران در آژانس و گروه آژانس با حضور "هرمن نکارتس" ریاست بخش قوانین و پروتکل های آژانس بهمراه "رافائل گروسی" معاون ارشد "یوکیا آمانو" دبیر کل آژانس شرکت خواهند داشت. انتظارات آژانس برای این نشست مسکوت مانده است، چرا که ایران امسال درخواست آژانس برای بازدید از سایت نظامی پارچین را رد کرده است و حال آژانس انتظار دارد ایران با این در خواست موافقت کند. چرا پارچین در مذاکره اخیر آزانس با ایران نقش برجسته ای دارد؟ ایران متناوبا به آژانس اعتراض کرده است که چرا منابع اطلاعات خود در باره محل هایی که مورد درخواست بازرسی آژانس است را اعلام نمی کند؟ آژانس نیز پاسخ داده که نمیتواند. بدان علت که این اطلاعات بسیار محرمانه و طبقه بندی شده است که توسط اعضای آژانس ارائه شده است. ژانویه امسال پس از توافق ایران با آژانس برای بررسی اتهامات وارده به ایران در نوامبر سال قبل ، آژانس درخواست بازدید از پارچین را مطرح کرد و با توجه به اینکه اطلاعات آژانس در باره این سایت چندان حساس و مهم نبود آژانس انتظار داشت ایران با درخواستش موافقت نماید. پارچین در گزارش نوامبر آژانس محلی شناخته شده بود که در آن آزمایش هایی انجام شده که در آنها از موادی با قدرت انفجار بسیار زیاد استفاده شده است. ژانویه سال 2005 شش ماه پس از درخواست اولیه آژانس، ایران به آژانس اجازه داد تا یکی از چهار بخش این سایت را و آنهم فقط 5 ساختمان در آن منطقه را مورد بازدید قرار دهد که طی آن بازرسان به هیچگونه نشانه ای مرتبط با فعالیت هسته ای ایران مشاهده نکردند. این بار آژانس اعلام کرد که قصد دارد یک ساختمان ویژه در آن منطقه را مورد بازرسی قرار دهد هنگامی که آژانس در آغاز سال جاری موافقت با بازدید از پارچین را معیار اعتماد سازی دانست، ایران در فوریه این درخواست را رد کرد و بازدید از منطقه ای بنام مریوان را پیشنهاد کرد که آژانس هیچ اطلاعات ثبت شده ای از آن نداشت و لذا نپذیرفت از آنجا بازدید کند. بر همین اساس آمانو به هیدت حکام گزارش کرد که دو بازدید از ایران ناکام مانده است. پارچین تصور نمیشود که نسبت به بقیه سایت ها در فهرست آژانس از اهمیت بیشتری برخوردار باشد ولی بعضی از مسئولین آژانس بر این عقیده اند که ایران با عدم اجازه بازدید از آنجا تفوق آژانس در تنظیم دستورکار بازرسی ها را به چالش کشیده است و به همین دلیل آژانس به تقاضا برای بازدید از این سایت بعنوان یکی از اصول ادامه خواهد داد. ایران از آژانس چه میخواهد؟ ایران خواهان توافقی رسمی است تا حق آژانس برای سوالات تکمیلی را محدود نموده و تاریخی برای خاتمه بازرسی ها به ثبت برسد. این مواردی نیست که آژانس بپذیرد، چرا که مقید کردن پارامترها و مدت زمان یک بازرسی زمانی که ممکن است تحقیقات موجب کسب اطلاعات بیشتر شده و در نتیجه نیاز به بررسی بیشتر باشد بی معنی می شود. در سال 2007 آژانس و ایران به "برنامه کاری " را به مذاکره گذاشتند که بعضی مواردی که سال قبل موجب اعلام تحریمات سازمان ملل شده بود؛ در این "برنامه کاری" بعضی موارد توضیح داده شد. از سال 2008 ایران ادعا میکند که بعضی تحریم های سازمان ملل غیرقانونی است زیرا ایران "برنامه کاری" را بانجام رسانده است. ماه مه پارسال، ایران همکاری وسیع تری را پیشنهاد داد منوط به این موضوع که آژانس اعلام کند "برنامه کاری" تکمیل شده است. یکماه بعد آمانو به ایران اعلام کرد که قادر به چنین کاری نیست، بویژه اینکه مدارک اتهام فعالیت تسلیحاتی ایران قطور تر شده بود. در حین مذاکرات ژانویه و فوریه طرفین دستور کار جدیدی را برای توافقنامه جدید به بحث گذاشتند، اما ایران مجددا تقاضای محدودیت تحقیقات آژانس را نمود. از آنجایی که شواهد بخصوصی نشانگر آنست که ایران به تمیز کردن سایت هایی که آژانس تقاضای بازدید آنها را کرده است از جمله شرکت کالای الکتریک نزدیک تهران در سال 2003 ، لویزان اواخر سال 2004 و احتمالا پارچین در اواخر 2004 و همچنین اخیرا، آژانس نبایستی با این درخواست ایران موافقت نماید. نتایج احتمالی نشست چه خواهد بود؟ خوشبینانه ترین نتیجه این خواهد بود که ایران پس از نشست قبلی با قدرت های 5+1 سیاستی را اتخاذ نماید که با به کار بردن وزن سیاسی خود بتواند تحریم های سازمان ملل را بردارد. اینکار با اجازه بازدید از پارچین و تدارک یک چارچوب کاری جدید که با حق آژانس در بازرسی ها مغایر نباشد میسر خواهد شد. در همین حال ایران ممکن است مجددا اجازه بازدید از پارچین را رد کرده و بر محدود کردن وسعت بازرسی های آژانس پافشاری نماید. مواردی که موجب خواهد شد آمانو گزارش منفی خود را در پایان همین ماه به شورای حکام ارائه کند. رابطه نشست آژانس و ایران با تصویر سیاسی بزرگتر چیست؟ علاوه بر سومین نشست آژانس با ایران ظرف سال جاری، مذاکرات مستقلی برای دومین بار بین گروه 1+5 و ایران در 23 مه جاری در بغداد برگزار خواهد شد تا راه حل جامعی به پیش برده شود. آمانو بر خلاف محمدالبرادعی دبیر کل پیشین آژانس متعهد است تا بر اساس قوانین و اساسنامه آژانس و بر اساس پروتکل های توافق شده، دیپلماسی هسته ای با ایران را در اختیار شورای حکام و شورای امنیت قرار دهد تا بتواند بر وظایف آژانس تمرکز کند. از آنجایی که آژانس قدرتی برای اعمال تحریم ندارد لذا آمانو انعطاف سیاسی کمتری نشان میدهد. درعین حال، این بدین معنی نیست که آژاتس هیچگونه نفوذی بر روند دیپلماسی 1+5 ندارد. پس از نتیجه گیری مذاکرات این هفته آمانو گزارش چهارماهه خود در باره فعالیت های هسته ای ایران را آماده ارائه به نشست شورای حکام در 4 ژوییه خواهد کرد. مدرکی که حین دور دوم مذاکرات 1+5 با ایران در بغداد نوشته خواهد شد. چنانچه این گزارش مشابه گزارش فوریه وحاکی از عدم التزام ایران به تعهداتش باشد، نشست بغداد با شکست مواجه خواهد بود. این چشم انداز ممکن است به نقش ایران و آژانس در نشست وین وابسته باشد. آیا ایران ناچار به تایید دیدار آژانس از پارچین نیست؟

مذاکرات اتمی بغداد
تله ای تازه خواهد شد؟
ترجمه سیاوش – برای پیک نت
 
 
 
 
پیش از دور دوم مذاکرات قدرت های جهانی با ایران بر سر فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی در 23 مه جاری در بغداد، آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز این هفته با ایران نشستی در وین برگزار خواهد کرد. "مارک هیبس" از معاونان ارشد بنیاد صلح "کارنگی" درمقاله ای تحلیلی که بصورت پرسش و پاسخ ارائه کرده، به بررسی مذاکرات آژانس و ایران پرداخته و راه های پایان دادن به بحران اتمی ایران و نقش آژانس در این راه را تحلیل کرده است.
 
در مذاکرات این هفته آژانس با ایران کدام مسایل حیاتی بایستی به پاسخ نهایی برسند؟
 
روزهای 14 و 15 مه جاری آژانس با ایران دیدار خواهد کرد و این نگرانی که ایران روی سلاح های اتمی فعالیت داشته است را بررسی خواهد کرد. نوامبر گذشته آژانس پس از 8 سال بازرسی به این نتیجه رسید که ایران در یک "برنامه سازمان یافته" با مشارکت سازمان های نظامی خود " فعالیتهایی مرتبط با توسعه چاشنی انفجار هسته ای انجام داده است "
کنفرانس محرمانه این هفته پس از نشست های ژانویه و فوریه گذشته برگزار میشود که طی آنها آژانس ایران را متهم به داشتن برنامه تسلیحاتی اتمی کرد. در نشست این هفته علی اکبر سلطانیه سفیر ایران در آژانس و گروه آژانس با حضور "هرمن نکارتس" ریاست بخش قوانین و پروتکل های آژانس بهمراه "رافائل گروسی" معاون ارشد "یوکیا آمانو" دبیر کل آژانس شرکت خواهند داشت.
انتظارات آژانس برای این نشست مسکوت مانده است، چرا که ایران امسال درخواست آژانس برای بازدید از سایت نظامی پارچین را رد کرده است و حال آژانس انتظار دارد ایران با این در خواست موافقت کند.
 
چرا پارچین در مذاکره اخیر آزانس با ایران نقش برجسته ای دارد؟
 
ایران متناوبا به آژانس  اعتراض کرده است که چرا منابع اطلاعات خود در باره محل هایی که مورد درخواست بازرسی آژانس است را اعلام نمی کند؟ آژانس نیز پاسخ داده که نمیتواند. بدان علت که این اطلاعات بسیار محرمانه و طبقه بندی شده است که توسط اعضای آژانس ارائه شده است.
ژانویه امسال پس از توافق ایران با آژانس برای بررسی اتهامات وارده به ایران در نوامبر سال قبل ، آژانس درخواست بازدید از پارچین را مطرح کرد و با توجه به اینکه اطلاعات آژانس در باره این سایت چندان حساس و مهم نبود آژانس انتظار داشت ایران با درخواستش موافقت نماید.
پارچین در گزارش نوامبر آژانس محلی شناخته شده بود که در آن آزمایش هایی  انجام شده که در آنها از موادی با قدرت انفجار بسیار زیاد استفاده شده است. ژانویه سال 2005 شش ماه پس از درخواست اولیه آژانس، ایران به آژانس اجازه داد تا یکی از چهار بخش این سایت را و آنهم فقط 5 ساختمان در آن منطقه را مورد بازدید قرار دهد  که طی آن بازرسان به هیچگونه نشانه ای مرتبط با فعالیت هسته ای ایران مشاهده نکردند. این بار آژانس اعلام کرد که قصد دارد یک  ساختمان ویژه در آن منطقه را مورد بازرسی قرار دهد
هنگامی که آژانس در آغاز سال جاری موافقت با بازدید از پارچین را معیار اعتماد سازی دانست، ایران در فوریه این درخواست را رد کرد و بازدید از منطقه ای بنام مریوان را پیشنهاد کرد که آژانس هیچ اطلاعات ثبت شده ای از آن نداشت و لذا نپذیرفت از آنجا بازدید کند. بر همین اساس آمانو به هیدت حکام گزارش کرد که دو بازدید از ایران ناکام مانده است.
پارچین تصور نمیشود که نسبت به بقیه سایت ها در فهرست آژانس از اهمیت بیشتری برخوردار باشد ولی بعضی از مسئولین آژانس بر این عقیده اند که ایران با عدم اجازه بازدید از آنجا تفوق آژانس در تنظیم دستورکار بازرسی ها را به چالش کشیده است و به همین دلیل آژانس به تقاضا برای بازدید از این سایت بعنوان یکی از اصول  ادامه خواهد داد.
 
ایران از آژانس چه میخواهد؟
 
ایران خواهان توافقی رسمی است تا حق آژانس برای سوالات تکمیلی را محدود نموده و تاریخی برای خاتمه بازرسی ها به ثبت برسد. این مواردی نیست که آژانس بپذیرد، چرا که مقید کردن پارامترها و مدت زمان یک بازرسی زمانی که ممکن است تحقیقات موجب کسب اطلاعات بیشتر شده و در نتیجه نیاز به بررسی بیشتر باشد بی معنی می شود.
در سال 2007 آژانس و ایران به "برنامه کاری " را به مذاکره گذاشتند که بعضی مواردی که سال قبل موجب اعلام تحریمات سازمان ملل شده بود؛ در این "برنامه کاری" بعضی موارد توضیح داده شد.
از سال 2008 ایران ادعا میکند که بعضی  تحریم های سازمان ملل غیرقانونی است زیرا ایران "برنامه کاری" را بانجام رسانده است. ماه مه پارسال، ایران همکاری وسیع تری را پیشنهاد داد منوط به این موضوع که آژانس اعلام کند "برنامه کاری" تکمیل شده است. یکماه بعد آمانو به ایران اعلام کرد که قادر به چنین کاری نیست، بویژه اینکه مدارک اتهام فعالیت تسلیحاتی ایران قطور تر شده بود.
در حین مذاکرات ژانویه و فوریه طرفین دستور کار جدیدی را برای توافقنامه جدید به بحث گذاشتند، اما ایران مجددا تقاضای محدودیت تحقیقات آژانس را نمود. از آنجایی که شواهد بخصوصی نشانگر آنست که ایران به تمیز کردن سایت هایی که آژانس تقاضای بازدید آنها را کرده است از جمله شرکت کالای الکتریک نزدیک تهران در سال 2003 ، لویزان اواخر سال 2004 و احتمالا پارچین در اواخر 2004 و همچنین اخیرا،  آژانس نبایستی با این درخواست ایران موافقت نماید.
 
نتایج احتمالی نشست چه خواهد بود؟
 
خوشبینانه ترین نتیجه این خواهد بود که ایران پس از نشست قبلی با قدرت های 5+1 سیاستی را اتخاذ نماید که با به کار بردن وزن سیاسی خود بتواند تحریم های سازمان ملل را بردارد. اینکار با اجازه بازدید از پارچین و تدارک یک چارچوب کاری جدید که با حق آژانس در بازرسی ها مغایر نباشد میسر خواهد شد. در همین حال ایران ممکن است مجددا اجازه بازدید از پارچین را رد کرده و بر محدود کردن وسعت بازرسی های آژانس پافشاری نماید. مواردی که موجب خواهد شد آمانو گزارش منفی خود را در پایان همین ماه به شورای حکام ارائه کند.
 
رابطه نشست آژانس و ایران با تصویر سیاسی بزرگتر چیست؟
 
علاوه بر سومین نشست آژانس با ایران ظرف سال جاری، مذاکرات مستقلی برای دومین بار بین گروه 1+5  و ایران در 23 مه جاری در بغداد برگزار خواهد شد تا راه حل جامعی به پیش برده شود.
آمانو بر خلاف محمدالبرادعی دبیر کل پیشین آژانس متعهد است تا بر اساس قوانین و اساسنامه آژانس و بر اساس پروتکل های توافق شده،  دیپلماسی هسته ای با ایران را در اختیار شورای حکام و شورای امنیت قرار دهد تا بتواند بر وظایف آژانس تمرکز کند. از آنجایی که آژانس قدرتی برای اعمال تحریم ندارد لذا آمانو انعطاف سیاسی کمتری نشان میدهد.
درعین حال، این بدین معنی نیست که آژاتس هیچگونه نفوذی بر روند دیپلماسی 1+5 ندارد. پس از نتیجه گیری مذاکرات این هفته آمانو گزارش چهارماهه خود در باره فعالیت های هسته ای ایران را آماده ارائه به نشست شورای حکام در 4 ژوییه خواهد کرد. مدرکی که حین  دور دوم مذاکرات 1+5 با ایران در بغداد نوشته خواهد شد. چنانچه این گزارش مشابه گزارش فوریه  وحاکی از عدم التزام ایران به  تعهداتش باشد، نشست بغداد با شکست مواجه خواهد بود. این چشم انداز ممکن است به نقش ایران و آژانس در نشست وین وابسته باشد.
 
 آیا ایران ناچار به تایید دیدار آژانس از پارچین نیست؟

حداد عادل : مرتضوی گفت زودتر من را محاکمه کنند تا به قو قضائیه برگردم غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به نامه اخیر مرتضوی و انکار قول شرف خود اعلام کرد: «آقای مرتضوی اظهار داشته‌اند که لفظ «قول شرف» را نه در جلسه‌ای که با من داشته‌اند و نه در جلسه‌ای که با آقای توکلی داشته‌اند بکار نبرده‌اند. بدیهی است که هر قولی «قول شرف» است، چه کلمه «شرف» به دنبال قول بیاید و چه نیاید.» به گزارش مهر غلامعلی حداد عادل در واکنش به نامه اخیرمرتضوی در خصوص موضوع حکمیت و دروغگو خواندن احمد توکلی در نامه ای عنوان داشت: حقیقت این است که آقای مرتضوی در همان جلسة دیدار و گفتگوی بنده و آقای زاکانی با ایشان در تاریخ ۲۶/۱/۹۱ ، بعد از آنکه پیشنهاد بنده را پذیرفتند و قول دادند که استعفا کنند و متن استعفای خود را هم نوشتند، به بنده گفتند حال که من تصمیم به استعفا گرفته‌ام مایلم به قوة قضائیه برگردم و چون در حال حاضر در حالت «تعلیق» قرار دارم، مایلم هر چه زودتر محاکمه شوم و از حال تعلیق و بلاتکلیفی خارج شوم و بتوانم بعد از صدور حکم دادگاه، به قوة قضائیه بازگردم. متن کامل این نامه به این شرح است: بسمه تعالی آقای مرتضوی در نامه‌ای که حاوی اعتراض و شکایت ایشان از آقای احمد توکلی نماینده محترم مجلس است و در تاریخ ۲۵/۲/۹۱ منتشر شده، نکاتی مطرح کرده‌اند که اینجانب توضیحات زیر را درباره آن نکات ضروری می‌دانم. ۱ـ آقای مرتضوی اظهار داشته‌اند که لفظ «قول شرف» را نه در جلسه‌ای که با من داشته‌اند و نه در جلسه‌ای که با آقای توکلی داشته‌اند بکار نبرده‌اند. بدیهی است که هر قولی «قول شرف» است، چه کلمة «شرف» به دنبال قول بیاید و چه نیاید. آنچه مسلم است این است که آقای مرتضوی با قبول استدلال‌های اینجانب، قبول کردند که استعفا کنند و قول دادند که به هر صورت استعفا کنند و در همان جلسه که آقای زاکانی هم در آن حضور داشتند متن استعفای خود را نوشتند و به رؤیت بنده و آقای زاکانی رساندند. آقای مرتضوی در صحبت با اینجانب، استعفای خود را منوط و مشروط به موافقت وزیر کار و رئیس جمهور محترم نکردند. ۲ـ آقای مرتضوی در بخشی از نامة ۲۵/۲/۹۱ خود نوشته‌اند: «جناب آقای حداد عادل نیز در ازای این اعلام آمادگی برای استعفا چندین قول به من دادند که در این متن قابل ذکر نیست و در آخرین جلسة مشترک نیز فرمودند پیگیر آن هستم و با وجود تلاش آقای حداد عادل هیچ یک از آنها تا به حال عملی نشده است.» از این عبارات آقای مرتضوی ممکن است چنین استنباط شود که خدای نکرده معامله‌ای صورت گرفته و اینجانب وعده و و وعیدی به ایشان داده‌ام که عملی نشده است و از نظر آقای مرتضوی بیان آن قولها که داده‌ام به مصلحت نیست. حقیقت این است که آقای مرتضوی در همان جلسة دیدار و گفتگوی بنده و آقای زاکانی با ایشان در تاریخ ۲۶/۱/۹۱ ، بعد از آنکه پیشنهاد بنده را پذیرفتند و قول دادند که استعفا کنند و متن استعفای خود را هم نوشتند، به بنده گفتند حال که من تصمیم به استعفا گرفته‌ام مایلم به قوة قضائیه برگردم و چون در حال حاضر در حالت «تعلیق» قرار دارم، مایلم هر چه زودتر محاکمه شوم و از حال تعلیق و بلاتکلیفی خارج شوم و بتوانم بعد از صدور حکم دادگاه، به قوة قضائیه بازگردم. اینجانب به ایشان قول دادم که برای تأمین مقصود ایشان که تسریع در رسیدگی و محاکمه بود، اقدام کنم و متعاقب آن جلسه تقاضای ایشان را، که معقول و منطقی می‌دانستم به اطلاع ریاست محترم قوة قضائیه رساندم. این همة آن چیزی بوده که میان بنده و ایشان گذشته است. ۳ـ آقای مرتضوی در قسمت دیگری از نامة خود نوشته‌اند: جناب آقای حداد عادل حتی در آخرین تماسی که با هم داشتیم توقع ترک پست و خدمت از اینجانب نداشته و ندارند و تدبیر ایشان این بود که به گونه‌ای اقدام شود که موجب تحریک برخی نمایندگان نشود.» اینجانب در تماسها و ملاقاتهایی که بعد از جلسه ۲۶/۱/۹۱ با آقای مرتضوی داشتم دربارة اخبار و شایعات دال بر حضور ایشان در دفتر کارشان سؤال کردم. ایشان توضیح دادند که چون رئیس جمهور استعفای مرا نپذیرفته و فرد دیگری به جای من انتخاب نشده است و روزانه در حدود هفتاد نفر از کارمندان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته می‌شوند و اگر من احکام آنها را امضا نکنم از حیث دریافت مستمری ماهانه از سازمان دچار مشکل می‌شوند. اینجانب به ایشان گفتم در همین حدود و به شکلی که نمایندگان تصور نکنند آقای مرتضوی بر خلاف قول خود عمل کرده، کار مردم را راه بیندازند تا موضوع عملی شدن استعفای ایشان محقق شود. امیدوارم این توضیحات برای کسانی که مایلند از حقیقت موضوع آگاه شوند مفید باشد.

حداد عادل : مرتضوی گفت زودتر من را محاکمه کنند تا به قو قضائیه برگردم

غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی  در واکنش به نامه اخیر مرتضوی  و انکار قول شرف خود اعلام کرد: «آقای مرتضوی اظهار داشته‌اند که لفظ «قول شرف» را نه در جلسه‌ای که با من داشته‌اند و نه در جلسه‌ای که با آقای توکلی داشته‌اند بکار نبرده‌اند. بدیهی است که هر قولی «قول شرف» است، چه کلمه «شرف» به دنبال قول بیاید و چه نیاید.»

به گزارش  مهر غلامعلی حداد عادل در واکنش به نامه اخیرمرتضوی در خصوص موضوع حکمیت و دروغگو خواندن احمد توکلی در نامه ای عنوان داشت: حقیقت این است که آقای مرتضوی در همان جلسة دیدار و گفتگوی بنده و آقای زاکانی با ایشان در تاریخ ۲۶/۱/۹۱ ، بعد از آنکه پیشنهاد بنده را پذیرفتند و قول دادند که استعفا کنند و متن استعفای خود را هم نوشتند، به بنده گفتند حال که من تصمیم به استعفا گرفته‌ام مایلم به قوة قضائیه برگردم و چون در حال حاضر در حالت «تعلیق» قرار دارم، مایلم هر چه زودتر محاکمه شوم و از حال تعلیق و بلاتکلیفی خارج شوم و بتوانم بعد از صدور حکم دادگاه، به قوة قضائیه بازگردم.

متن کامل این نامه به این شرح است:

بسمه تعالی

آقای مرتضوی در نامه‌ای که حاوی اعتراض و شکایت ایشان از آقای احمد توکلی نماینده محترم مجلس است و در تاریخ ۲۵/۲/۹۱ منتشر شده، نکاتی مطرح کرده‌اند که اینجانب توضیحات زیر را درباره آن نکات ضروری می‌دانم.

۱ـ آقای مرتضوی اظهار داشته‌اند که لفظ «قول شرف» را نه در جلسه‌ای که با من داشته‌اند و نه در جلسه‌ای که با آقای توکلی داشته‌اند بکار نبرده‌اند. بدیهی است که هر قولی «قول شرف» است، چه کلمة «شرف» به دنبال قول بیاید و چه نیاید.

آنچه مسلم است این است که آقای مرتضوی با قبول استدلال‌های اینجانب، قبول کردند که استعفا کنند و قول دادند که به هر صورت استعفا کنند و در همان جلسه که آقای زاکانی هم در آن حضور داشتند متن استعفای خود را نوشتند و به رؤیت بنده و آقای زاکانی رساندند. آقای مرتضوی در صحبت با اینجانب، استعفای خود را منوط و مشروط به موافقت وزیر کار و رئیس جمهور محترم نکردند.

۲ـ آقای مرتضوی در بخشی از نامة ۲۵/۲/۹۱ خود نوشته‌اند:

«جناب آقای حداد عادل نیز در ازای این اعلام آمادگی برای استعفا چندین قول به من دادند که در این متن قابل ذکر نیست و در آخرین جلسة مشترک نیز فرمودند پیگیر آن هستم و با وجود تلاش آقای حداد عادل هیچ یک از آنها تا به حال عملی نشده است.»

از این عبارات آقای مرتضوی ممکن است چنین استنباط شود که خدای نکرده معامله‌ای صورت گرفته و اینجانب وعده و و وعیدی به ایشان داده‌ام که عملی نشده است و از نظر آقای مرتضوی بیان آن قولها که داده‌ام به مصلحت نیست.

حقیقت این است که آقای مرتضوی در همان جلسة دیدار و گفتگوی بنده و آقای زاکانی با ایشان در تاریخ ۲۶/۱/۹۱ ، بعد از آنکه پیشنهاد بنده را پذیرفتند و قول دادند که استعفا کنند و متن استعفای خود را هم نوشتند، به بنده گفتند حال که من تصمیم به استعفا گرفته‌ام مایلم به قوة قضائیه برگردم و چون در حال حاضر در حالت «تعلیق» قرار دارم، مایلم هر چه زودتر محاکمه شوم و از حال تعلیق و بلاتکلیفی خارج شوم و بتوانم بعد از صدور حکم دادگاه، به قوة قضائیه بازگردم.

اینجانب به ایشان قول دادم که برای تأمین مقصود ایشان که تسریع در رسیدگی و محاکمه بود، اقدام کنم و متعاقب آن جلسه تقاضای ایشان را، که معقول و منطقی می‌دانستم به اطلاع ریاست محترم قوة قضائیه رساندم. این همة آن چیزی بوده که میان بنده و ایشان گذشته است.

۳ـ آقای مرتضوی در قسمت دیگری از نامة خود نوشته‌اند:

جناب آقای حداد عادل حتی در آخرین تماسی که با هم داشتیم توقع ترک پست و خدمت از اینجانب نداشته و ندارند و تدبیر ایشان این بود که به گونه‌ای اقدام شود که موجب تحریک برخی نمایندگان نشود.»

اینجانب در تماسها و ملاقاتهایی که بعد از جلسه ۲۶/۱/۹۱ با آقای مرتضوی داشتم دربارة اخبار و شایعات دال بر حضور ایشان در دفتر کارشان سؤال کردم. ایشان توضیح دادند که چون رئیس جمهور استعفای مرا نپذیرفته و فرد دیگری به جای من انتخاب نشده است و روزانه در حدود هفتاد نفر از کارمندان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته می‌شوند و اگر من احکام آنها را امضا نکنم از حیث دریافت مستمری ماهانه از سازمان دچار مشکل می‌شوند. اینجانب به ایشان گفتم در همین حدود و به شکلی که نمایندگان تصور نکنند آقای مرتضوی بر خلاف قول خود عمل کرده، کار مردم را راه بیندازند تا موضوع عملی شدن استعفای ایشان محقق شود.

امیدوارم این توضیحات برای کسانی که مایلند از حقیقت موضوع آگاه شوند مفید باشد.
 

علی مطهری: حداد عادل برای ریاست مجلس مناسب نیست/ امثال حداد فکر می‌کنند که اگر در جایی از حقوق مردم دفاع کنند، مثلا از حقوق یک زندانی سیاسی پس علیه نظام اقدام کرده‌اند روز آنلاین : علی مطهری ، در پاسخ به سوالی که به اظهارات اخیر غلامعلی حداد عادل در اجتماعی که برای ریاست مجلس نهم تشکیل شده بود مبنی بر اینکه «سوال از احمدی نژاد از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد»، اشاره داشت، گفت: همین جمله ثابت می‌کند که ایشان برای ریاست مجلس مناسب نیست و مجلس را ذلیل خواهد کرد. مجلس، احمدی نژاد را که می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، احضار کرده و جلسه‌ای شبیه دادگاه علنی تشکیل داده که قاضی آن مردم بوده‌اند، 10 سوال را مطرح کرده و مردم پاسخ شنیده‌اند و حقایق بسیاری برای آنها روش شد و احمدی نژاد از آن برج‌ عاجی که برای خود ساخته بود پایین آمد و راه سوال از احمدی نژاد برای آینده هموار شد و این تابو شکست و اقتدار مجلس را نشان داد، آن وقت آقای حداد می‌گوید این عمل از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد. آیا این که احمدی نژاد ر در ضمن پاسخ‌ها به شوخی و تمسخر پرداخت، از اقتدار مجلس کم کرد یا از وزن اجتماعی و سیاسی احمدی نژاد ؟ اگر دشمن از جهت این شوخی‌ها و تمسخر‌ها شاد شده باشد از جهات عدیده دیگری ناراحت شد، از جمله اینکه ظرفیت مردم‌سالاری و دموکراسی نظام جمهوری اسلامی برای دنیا آشکار شد و بسیاری از تبلیغات غربی‌ها خنثی شد. نماینده تهران همچنین در پاسخ به سوالی که ارزیابی وی را نسبت به مواضع رئیس کمیسیون فرهنگی درباره فتنه جویا شد، اظهار داشت: در مجموع مواضع امثال آقای حداد درباره فتنه موجب تشدید بحران شد، چون انصاف را در قضاوت خود رعایت نکردند و حتی آنجا که رهبر انقلاب انتقاد داشتند و خواستار رسیدگی به آن بودند مثل ماجرای بازداشتگاه‌ کهریزک و کوی دانشگاه، اینها با سکوت برگزار کردند. اینها حق را ملاک قرار ندادند بلکه کینه‌هایی که از دیر‌باز با اصلاح‌طلبان داشتند بر عقل و وجدانشان حاکم شد و به گونه‌ای رفتار کردند که کینه ها افزایش یافت و نتوانستند وجدان جامعه را آرام کنند. امثال آقای حداد فکر می‌کنند که اگر در جایی از حقوق مردم دفاع کنند، مثلا از حقوق یک زندانی سیاسی دفاع کنند،‌علیه نظام اقدام کرده‌اند و این یک تفکر خطرناک است و با تفکر شهید آیت‌الله مطهری فرسنگ‌ها فاصله دارد. به عبارت دیگر اینها هرگونه ظلمی را که گاهی ممکن است از سوی رده‌های پایین نظام و افراد خود‌سر رخ دهد به بهانه حفظ نظام مجاز می‌شمرند. چنین تفکری به صلاح نیست که هدایت مجلس نهم را به دست گیرد. البته تصمیم با نمایندگان محترم مجلس نهم است و انتخاب آنها هرچه باشد مورد احترام است.

علی مطهری: حداد عادل برای ریاست مجلس مناسب نیست/ امثال حداد فکر می‌کنند که اگر در جایی از حقوق مردم دفاع کنند، مثلا از حقوق یک زندانی سیاسی پس علیه نظام اقدام کرده‌اند

روز آنلاین : علی مطهری ، در پاسخ به سوالی که به اظهارات اخیر غلامعلی حداد عادل در اجتماعی که برای ریاست مجلس نهم تشکیل شده بود مبنی بر اینکه «سوال از احمدی نژاد از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد»، اشاره داشت، گفت: همین جمله ثابت می‌کند که ایشان برای ریاست مجلس مناسب نیست و مجلس را ذلیل خواهد کرد. مجلس، احمدی نژاد را که می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، احضار کرده و جلسه‌ای شبیه دادگاه علنی تشکیل داده که قاضی آن مردم بوده‌اند، 10 سوال را مطرح کرده و مردم پاسخ شنیده‌اند و حقایق بسیاری برای آنها روش شد و احمدی نژاد  از آن برج‌ عاجی که برای خود ساخته بود پایین آمد و راه سوال از احمدی نژاد  برای آینده هموار شد و این تابو شکست و اقتدار مجلس را نشان داد، آن وقت آقای حداد می‌گوید این عمل از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد. آیا این که احمدی نژاد ر در ضمن پاسخ‌ها به شوخی و تمسخر پرداخت، از اقتدار مجلس کم کرد یا از وزن اجتماعی و سیاسی احمدی نژاد ؟ اگر دشمن از جهت این شوخی‌ها و تمسخر‌ها شاد شده باشد از جهات عدیده دیگری ناراحت شد، از جمله اینکه ظرفیت مردم‌سالاری و دموکراسی نظام جمهوری اسلامی برای دنیا آشکار شد و بسیاری از تبلیغات غربی‌ها خنثی شد.
نماینده تهران همچنین در پاسخ به سوالی که ارزیابی وی را نسبت به مواضع رئیس کمیسیون فرهنگی درباره فتنه جویا شد، اظهار داشت: در مجموع مواضع امثال آقای حداد درباره فتنه موجب تشدید بحران شد، چون انصاف را در قضاوت خود رعایت نکردند و حتی آنجا که رهبر انقلاب انتقاد داشتند و خواستار رسیدگی به آن بودند مثل ماجرای بازداشتگاه‌ کهریزک و کوی دانشگاه، اینها با سکوت برگزار کردند. اینها حق را ملاک قرار ندادند بلکه کینه‌هایی که از دیر‌باز با اصلاح‌طلبان داشتند بر عقل و وجدانشان حاکم شد و به گونه‌ای رفتار کردند که کینه ها افزایش یافت و نتوانستند وجدان جامعه را آرام کنند. امثال آقای حداد فکر می‌کنند که اگر در جایی از حقوق مردم دفاع کنند، مثلا از حقوق یک زندانی سیاسی دفاع کنند،‌علیه نظام اقدام کرده‌اند و این یک تفکر خطرناک است و با تفکر شهید آیت‌الله مطهری فرسنگ‌ها فاصله دارد. به عبارت دیگر اینها هرگونه ظلمی را که گاهی ممکن است از سوی رده‌های پایین نظام و افراد خود‌سر رخ دهد به بهانه حفظ نظام مجاز می‌شمرند. چنین تفکری به صلاح نیست که هدایت مجلس نهم را به دست گیرد. البته تصمیم با نمایندگان محترم مجلس نهم است و انتخاب آنها هرچه باشد مورد احترام است.

واكنش جنهوری اسلامی به ادعاها درباره جزاير سه‌گانه ايراني و طرح اتحاد بحرين و عربستان دستيار ويژه وزير خارجه ايران در واكنش به مطالبي كه در حاشيه نشست مشورتي تعدادي از سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در رياض مطرح شد ، اظهار كرد : طرح يا تكرار هرگونه ادعا درباره جزاير سه گانه ايراني از نظر جمهوري اسلامي ايران اظهاراتي نسنجيده تلقي شده و با توجه به مغايرت با اصل مداخله نكردن در امور داخلي كشورها كاملا مردود و فاقد وجاهت سياسي و حقوقي است. به گزارش ایسنا ، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه ایران با تاكيد برنقش جمهوري اسلامي ايران در ايجاد و استقرار صلح، ثبات و امنيت در منطقه، به اظهارات سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودي و خبرهاي مربوط به احتمال ايجاد اتحاد ميان بحرين و عربستان اشاره كرد و افزود: راه‌حل بحران كشور بحرين، توجه به خواست مشروع مردم و استجابت مطالبات آن‌ها بوده و هرگونه مداخله خارجي و يا طرح‌هاي غيراصولي بدون توجه به آراي مردم، تنها عميق‌تر و گسترده‌تر شدن زخم‌هاي موجود را به‌دنبال خواهد داشت.

واكنش جنهوری اسلامی به ادعاها درباره جزاير سه‌گانه ايراني و طرح اتحاد بحرين و عربستان

دستيار ويژه وزير خارجه ايران در واكنش به مطالبي كه در حاشيه نشست مشورتي تعدادي از سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در رياض مطرح شد ، اظهار كرد : طرح يا تكرار هرگونه ادعا درباره جزاير سه گانه ايراني از نظر جمهوري اسلامي ايران اظهاراتي نسنجيده تلقي شده و با توجه به مغايرت با اصل مداخله نكردن در امور داخلي كشورها كاملا مردود و فاقد وجاهت سياسي و حقوقي است.

به گزارش ایسنا ، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه ایران با تاكيد برنقش جمهوري اسلامي ايران در ايجاد و استقرار صلح، ثبات و امنيت در منطقه، به اظهارات سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودي و خبرهاي مربوط به احتمال ايجاد اتحاد ميان بحرين و عربستان اشاره كرد و افزود: راه‌حل بحران كشور بحرين، توجه به خواست مشروع مردم و استجابت مطالبات آن‌ها بوده و هرگونه مداخله خارجي و يا طرح‌هاي غيراصولي بدون توجه به آراي مردم، تنها عميق‌تر و گسترده‌تر شدن زخم‌هاي موجود را به‌دنبال خواهد داشت.