Friday, May 15, 2009

استقبال ستاد موسوی از فعالیت انتخاباتی بسیجیان


یکی از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی گفته است که اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران در مورد تقسیم بسیج به دو بخش نظامی و غیرنظامی را "راهگشا" می داند و از آن استقبال می کند.

محسن رشید، سخنگوی کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، روز جمعه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) گفت که شاخه بسیج در ستاد آقای موسوی راه اندازی شده است.

این در حالی است که اظهارات چند روز پیش سرلشکر محمدعلی جعفری و بیانیه سپاه پاسداران که گفته بود بخش غیرنظامی بسیج می تواند فعالیت سیاسی و انتخاباتی داشته باشد، با اعتراض شدید مهدی کروبی، نامزد دیگر جناح اصلاح طلب، روبرو شد.

آقای کروبی گفت از آنجا که فرماندهی نیروهای بسیج به عهده نظامیان است، این نیروها جزو نیروهای مسلح محسوب می شود و نباید در انتخابات دخالت کند.

اما اکنون آقای رشید می گوید قبل از صدور بیانیه سپاه، افراد بسیجی در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی ثبت نام می کردند اما به دلیل اعتراض پایگاه هایشان، فرم ثبت نام خود را پس می گرفتند.

او اظهار امیدواری کرده است که از این پس مانعی برای فعالیت بسیجیان در ستاد انتخاباتی آقای موسوی به وجود نیاید.

شورای نگهبان مهلت بررسی صلاحیت ها را تمدید کرد

سخنگوی شورای نگهبان می گوید مهلت بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان به پایان رسیده، اما این شورا این دوره را برای پنج روز دیگر تمدید کرده است.

شورای نگهبان قرار بود پس از پایان دوران ثبت نام نامزدهای انتخابات در روز نوزدهم اردیبهشت، کار بررسی صلاحیت آنها را به مدت پنج روز انجام دهد و سپس خود نامزدها را از نتیجه این بررسی مطلع کند.

در آن صورت داوطلبان رد صلاحیت شده تا تاریخ اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات، شش یا هفت روز فرصت داشتند تا به تصمیم شورای نگهبان اعتراض کنند.

اما اکنون فرصت اعتراض داوطلبان و بازبینی احتمالی شورای نگهبان به یک یا دو روز کاهش یافته است.

صفارهرندی: خودتان ۷۰۰ میلیارد دلار را چه کردید؟

محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد می گوید این که مدام می پرسند "۳۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دوره احمدی نژاد چه شد؟" بازی است.

آقای صفارهرندی گفته است: "معلوم نیست این رقم ۳۰۰ میلیارد را از کجا آورده اند. دیروز با وزیر اقتصاد صحبت می کردم، گفت ما مطابق دقیق ترین آماری که داریم، این رقم چیزی حدود ۲۰۸ میلیارد است".

او سپس گفت که دولت آقای احمدی نژاد این پول را صرف تمام کردن کارهای ناتمام دولت های دیگر کرده است.

آقای صفارهرندی گفت که ایران در چهار سال اول دهه ۱۳۶۰ حدود ۹۶ میلیارد دلار در آمد داشته که به گفته او به قیمت ثابت، چیزی معادل ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار امروز می شود.

چهار سال مورد اشاره آقای صفارهرندی، در واقع نخستین دوره نخست وزیر میرحسین موسوی، رقیب انتخاباتی فعلی آقای احمدی نژاد است.
آقای صفارهرندی از آقای موسوی نام نبرده، اما گفته است: "دولت فعلی الآن درگیر کار است، شما که بیکار یک گوشه نشسته اید بروید ۲۵ سال گذشته را مطالعه کنید و بگویید که با آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار چه کردید".

مهدی کروبی: نقدهای جدی تری در راه است

مهدی کروبی، یکی از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از جناح اصلاح طلب، می گوید نقدهایی جدی تر نسبت به عملکرد دولت آقای احمدی نژاد دارد که هنوز آنها را مطرح نکرده است.

آقای کروبی روز جمعه ۲۵ اردیبهشت در اصفهان گفت: "طبیعی است که چون آقای احمدی نژاد فعلا مدیر است، باید عملکرد او را نقد کرد. ما هم نیامده ایم که از دولت تعریف و تمجید کنیم و مسلما به نقد عملکرد دولت خواهیم پرداخت. البته نقدهایمان را تازه شروع کرده ایم و نقدهای جدی تر را گذاشته ایم برای روزهای آینده".

او گفت اگر مناظره تلویزیونی میان نامزدها انجام شود، انتقادهای اصلی مطرح خواهد شد.

او از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت: "برخی می گویند اینگونه نیست، ما هم آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی و دیگر نهادها را اعلام می کنیم تا خود مردم به قضاوت بنشینند".

پنج محور برنامه های محسن رضایی

محسن رضایی، یکی از داوطلبان جناح اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری، پنج مورد را به عنوان محور برنامه های خود اعلام کرد.

آقای رضایی روز جمعه 25 اردیبهشت در تهران گفت که "تفکیک میان موفقیت ها و کاستی های نظام"، "بیان محاسن و ضعف های دولت های گذشته"، "عملگرایی به جای شعارگرایی"، "تحول اقتصادی" و "ادامه مسیر امام و شهدا" مهم ترین برنامه های او است.

او گفته است در میان سایر نامزدهای انتخابات، کسی را که برنامه داشته باشد و بتواند کشور را اداره کند نمی بیند و به همین دلیل احساس خطر کرده و به میدان آمده است.

سخنرانی اعلمی در تبریز انجام نشد

وبسایت شخصی اکبر اعلمی، از داوطلبان مستقل نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، گزارش می دهد که شورای تأمین شهرستان تبریز با سخنرانی او در تالار معلم این شهر مخالفت کرده است.

بنا بر این گزارش، انجام سخنرانی آقای اعلمی در این تالار پیش تر با فرماندار و مسئول تالار "هماهنگ" شده بود، اما پس از مخالفت شورای تأمین شهرستان، مسئول تالار برکنار شده و سخنرانی آقای اعلمی هم به بهانه انجام تعمیرات داخلی در تالار لغو شده است.

وبسایت آقای اعلمی نوشته است سخنرانی های او در اهر، مشکین شهر و مرند هم به دلیل مخالفت فرمانداران لغو شده و با سخنرانی او در شهر اردبیل هم به بهانه تعمیرات مساجد مورد نظر برای سخنرانی، موافقت نشده است.

وزنه برداران ایرانی قهرمان آسیا شدند


وزنه برداران ایران با کسب 583 امتیاز مقام قهرمانی رقابت های وزنه برداری بزرگسالان آسیا را کسب کردند.

ورزشکاران ایران که در این مسابقات در مجموع شش مدال طلا، شش نقره و سه برنز کسب کردند، تحت هدایت حسین رضازاده، قهرمان پیشین جهان و رکورد دار کنونی دسته بالای 105 کیلوگرم قرار داشتند.

نتیجه کسب شده از سوی ایران تا اندازه ای بهتر از دور پیشین مسابقات آسیاست که در آستانه المپیک پکن در ژاپن برگزار شد و در جریان آن ایران سه مدال طلا و سه نقره کمتر کسب کرده بود.

در میان ورزشکاران ایران بیشترین موفقیت نصیب سهراب مرادی و رشید شریفی شد که مدال طلای سه ماده وزن های خود را کسب کردند.

سهراب مرادی ورزشکار 21 ساله که سال گذشته در دسته 77 کیلوگرم به مقام سوم آسیا و جوانان جهان دست یافته بود، در سال 2009 در دسته 85 کیلوگرم در مسابقات شرکت کرد و موفق شد در مجموع وزنه ای نه کیلوگرم سنگین تر از قهرمان سال 2008 آسیا را بالای سر ببرد (یک ضرب 168 کیلوگرم، دو ضرب 199 کیلوگرم و مجموع 367 کیلوگرم).

رشید شریفی هم که در سال گذشته در وزن بالای 105 کیلوگرم با 426 کیلوگرم در مجموع به مقام قهرمانی آسیا دست یافته بود و در المپیک با وزنه ای مشابه به مقام ششم رسیده بود، رکورد خود را 14 کیلوگرم افزایش داد و در سال 2009 در مجموع با 440 کیلوگرم قهرمان آسیا شد. او در حرکت یک ضرب 200 کیلوگرم (4 کیلوگرم افزایش به نسبت المپیک) و در دو ضرب 240 کیلوگرم (10 کیلوگرم افزایش به نسبت المپیک) را بالای سر برد.

در دسته 105 کیلوگرم اصغر ابراهیمی که دو سال پیاپی در وزن پایینتر (94 کیلوگرم) با اختلاف زیاد رقبای آسیایی خود را مغلوب کرده بود، در دسته ای بالاتر و با هفت کیلوگرم اختلاف، پشت سر سرگئی استومین، وزنه بردار قزاقستانی قرار گرفت که در المپیک به رتبه هفتم وزن خود دست یافته بود.

اصغر ابراهیمی در یک ضرب 180 کیلوگرم، در دو ضرب 210 کیلوگرم و در مجموع 390 کیلوگرم را بالای سر برد.

بهداد سلیمی صاحب رتبه سوم جوانان جهان در سال 2008 هم در وزن بالای 105 کیلوگرم، در یک ضرب 190 کیلوگرم، دو ضرب 231 کیلوگرم و در مجموع 421 کیلوگرم را بالای سر برد تا علاوه بر کسب سه مدال نقره آسیا، رکورد سال گذشته خود در مسابقات جهانی را نیز در مجموع 15 کیلوگرم افزایش داده باشد.

در وزن 94 کیلوگرم نواب نصیر شلال، نفر سوم جوانان جهان در سال های 2007 و 2008، با 14 کیلوگرم افزایش در وزنه ای که مهار کرد (به نسبت مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال 2008)، در مکان دوم آسیا ایستاد. او در یکضرب 169 کیلوگرم، دو ضرب 205 کیلوگرم و مجموع 376 کیلوگرم را بالای سر برد.

مدال های برنز ایران هم نصیب رسول تقیان شد که در دسته 69 کیلوگرم پس از ورزشکارانی از چین و کره شمالی قرار گرفت.

در رده بندی تیمی، پس از ایران قزاقستان با 555 امتیاز دوم و چین سوم شدند.

فاصله زیاد با جهان

در مجموع مسابقات سال 2009 هر چند بسیار جدی تر از مسابقات قهرمانی سال 2008 بود (که در آستانه المپیک چندان جدی تلقی نشد) اما در مقام مقایسه با مسابقات سال 2007، تنها در دو دسته سنگین شاهد افزایش وزنه های ثبت شده بود.

در مقایسه نتایج کسب شده از سوی ورزشکاران ایران با نتایج به دست آمده در المپیک نیز اختلاف عمده ای مشاهده می شود.

در 85 کیلوگرم، نتیجه کسب شده از سوی سهراب مرادی کماکان 27 کیلوگرم پایینتر از نتیجه ای است که یونگ لو، ورزشکار چینی در المپیک پکن کسب کرد و در 94 کیلوگرم بهترین نتیجه کسب شده (ولادیمیر سدوف - قزاقستان) هشت کیلوگرم با نتیجه قهرمان المپیک (ایلیا ایلین - هم وطن او) فاصله دارد.

در دو وزن سنگین هم حتی رکورد سرگئی استومین (قهرمان 105 کیلوگرم آسیا) نزدیک به 30 کیلوگرم از بهترین نتیجه المپیک پایینتر است و در وزن بالای 105 کیلوگرم هم نه تنها انتظار نزدیک شدن رشید شریفی به رکورد 472 کیلوگرمی حسین رضازاده در المپیک سیدنی غیر معقول به نظر می رسد، بلکه با وجود پیشرفت قابل ملاحظه این ورزشکار، او کماکان 21 کیلوگرم کمتر از رکورد 461 کیلوگرمی ماتیاس اشتاینر، قهرمان المپیک پکن است.

رکسانا صابری خبرنگار ایرانی-آمریکایی که پیشتر در هفته جاری از زندان آزاد شده بود، ایران را ترک کرد و وارد اتریش شد







گالری عکس:رکسانا صابری ایران را ترک کرد

Journalist Roxana Saberi Not Ready to Tell Her Story Yet


American journalist Roxana Saberi has arrived in Austria to recuperate after spending four months in an Iranian prison.

The newly-freed journalist arrived in the Austrian capital, Vienna, early Friday on a flight from Tehran. She was accompanied by her parents.

Saberi told reporters at the airport that she plans to spend several days in Austria and then go to the United States. She said she is not yet ready to talk about her experience, but will do so in the near future, recounting her time in jail, and the events leading up to her detention.

The 32-year-old journalist, a dual American-Iranian citizen, was arrested in January while buying a bottle of wine, which is illegal in Iran. She was convicted last month of espionage.

After Saberi's lawyer appealed the court's decision, a judge reduced her sentence and freed her from prison on Monday.

Speaking to reporters Tuesday, Saberi said she had no immediate plans and just wants to relax with her family.

One of Saberi's lawyers said the spy charges against her were based on documents she obtained on the U.S. war in Iraq.

The attorney, Saleh Nikbakht, said the journalist made copies of the confidential report, prepared by a strategic research center at the Iranian president's office. He did not say how Saberi managed to obtain the documents, and said she never used the information.

Iran's intelligence minister, Gholam Hossein Mohseni Ejehi, maintained Wednesday that Saberi was guilty of spying, noting that her reduced sentence meant she had not been acquitted of all charges

ذوب آهن و راه آهن در فینال جام حذفی ایران


دو تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان و راه آهن شهر ری با پیروزی بر حریفانشان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی باشگاه های ایران، به دیدار نهایی این بازی ها راه پیدا کردند.

تیم ذوب آهن، نایب قهرمان لیگ برتر ایران که در هفته آخر قهرمانی را از دست داد، موفق شد در زمین صبای قم و در ضربات پنالتی، این تیم را شکست دهد.

اتدا در دقیقه ۵ بازی فریدون فضلی صبای قم را یک بر صفر پیش انداخت. اما تنها ۸ دقیقه بعد محمد صلصالی بازی را به تساوی کشاند و این نتیجه تا پایان ۹۰ دقیقه وقت قانونی و ۳۰ دقیقه وقت اضافی بازی تغییر نکرد تا تعیین تیم فینالیست به ضربه های پنالتی کشیده شود.

در ضربه های پنالتی این ذوب آهن بود که موفق شد در نهایت با نتیجه ۷ بر ۶ صبای قم را شکست دهد و به دیدار نهایی راه پیدا کند.

در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی تیم راه آهن شهر ری در ورزشگاه اکباتان تهران با تک گل دقیقه ۳۴ مجتبی زارعی پاس همدان را شکست داد.

پاس همدان در مرحله قبل توانسته بود پرسپولیس تهران را حذف کند.

قهرمان جام حذفی، که در بازی دو تیم ذوب آهن و راه آهن تهران مشخص خواهد شد، به عنوان یکی از نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا شرکت خواهد کرد.