Friday, April 8, 2011

جرس: زندانیان بند سیاسی زندان اوین می توانند در طول سال ۳ دقیقه و آن هم با حضور یک نفر از ماموران حفاظت اطلاعات، تماس تلفنی داشته باشند.

جرس: زندانیان بند سیاسی زندان اوین می توانند در طول سال ۳ دقیقه و آن هم با حضور یک نفر از ماموران حفاظت اطلاعات، تماس تلفنی داشته باشند.








به گزارش کلمه، پس از مدت ها پی گیری زندانیان سیاسی و خانواده های آنها برای برقراری تماس های تلفنی بند ۳۵۰ اوین، محل نگهداری زندانیان سیاسی، “رشته احمدی” معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین طی دستوری به بزرگ نیا رییس این بند اعلام کرده “زندانیان این بند می توانند در طول سال ۳ دقیقه و آن هم با حضور یک نفر از ماموران حفاظت اطلاعات تماس تلفنی داشته باشند” .



این در حالی است که زندانیان غیرسیاسی در سایر بندها در طول شبانه روز دسترسی نامحدود به تلفن دارند.





همچنین زندانیان سیاسی در سایر زندان ها به خصوص در زندان رجایی شهر نیز همانند زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین از حق تماس تلفنی محرومند.



تلفن های بند سیاسی ۳۵۰ از ۴ مرداد ماه سال ۸۹ در حالی که روزانه ۴ تا ۵ دقیقه به هر یک از زندانیان سیاسی اختصاص داشت، در پی برخورد توهین آمیز مامور سالن ملاقات با زندانیان که ادامه ی آن تنش، زندان انفرادی و اعتصاب غذای ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی را در پی داشت، قطع و تاکنون وصل نشده است.



این تصمیم در امتداد مجازات های غیر قانونی و تشدید فشارها بر زندانیان سیاسی و خانواده های آنهاست که پس از انتخابات ۲۲ خرداد بازداشت شده اند.

داماد دکتر یزدی: چرا در جمهوری اسلامی قانونی نیست که از حقوق مردم دفاع کند؟

جرس: روز گذشته دکتر یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران مصاحبه منتشر شده توسط ایرنا را تکذیب و با اشاره به این نکته که اين گفت وگو قبل از آزادي در محل خانه امن صورت گرفته است، تاکید کرده است: "با صراحت به مسئولين خبرگزاري حاضر در خانه امن تاكيد كرده بودم كه انتشار هر متني بنام اينجانب تنها بعد از ارائه كتبي و تاييد اينجانب قابل انتشار خواهد بود. نظر به اينكه متن منتشر شده توسط ايرنا بدون اطلاع و تاييد اينجانب صورت گرفته است، تكذيب مي‌گردد."






گفتنی است، خبرگزاری ایرنا، چند روز بعد از آزادیِ دکتر یزدی از زندان، طی خبری که مشتمل بر گفتگوی ادعایی با دکتر یزدی بود مدعی شد "ابراهیم یزدی، سرکرده مستعفی گروهک غیرقانونی نهضت آزادی، در گفت‌وگو با ایرنا از اقدامات اغتشاشگران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از جمله فراخوان راهپیمایی‌های بدون هماهنگی با مراجع قانونی انتقاد کرده و گفته است پذیرفتنی نیست که کسی رییس جمهور شود و با رهبری مشکل داشته باشد.اگر میرحسین موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود، زیرا رهبری و رییس‌جمهور باید با هم هماهنگ باشند..."





دکتر مهدی نوربخش، داماد دکتر یزدی با اشاره به اینکه شکایت دکتر از زمان انتشار مصاحبه نیست بلکه متن مصاحبه به تایید ایشان نرسیده و چیزهایی به آن اضافه شده است که واقعیت ندارد، می گوید: " چیزی که دکتر مطرح می کنند این است که چارچوب جمهوری اسلامی و التزام به قانون اساسی آن را پذیرفته اند اما به ساختار حکومتی به این شکلی که الان است و ولایت فقیه، نه دکتر و نه نهضت اعتقاد نداشته و نخواهند داشت. همچنین زمانیکه آقای احمدی نژاد خودش را به عنوان کاندیدا معرفی کرد، دکتر یزدی شخصا اعلام کرد که این اتنخابات بدون نظارت بین المللی انتخابات سالمی نمی تواند باشد. دکتر یزدی در انتخابات اول از رفسنجانی و کروبی حمایت کردند و در انتخابات دوم از هر دو کاندیدا موسوی و کروبی حمایت کردند. بسیاری از جوانان نهضت از جمله عماد بهاور در ستاد میر حسین موسوی فعالیت می کردند که به خاطر همین الان به ده سال زندان محکوم شده است. بنابراین دکتر و نهضت از این دو کاندیدا حمایت کردند و هیچ بحثی بعد از این انتخابات نبوده که دکتر اعتراضی به رفتار این دو کاندیدا داشته باشد. در گذشته بعضی از برنامه های موسوی از جمله دولتی کردن صنایع مورد اعتراض دکتر و نهضت بود اما هیچیک از این اعتراضات به بعد از انتخابات کشیده نشده است و اعتراض دکتر هر چه است متوجه دولت و کاری که با موسوی شده است، می باشد. بنابراین نهضت و دکتر از کاندیداتوری موسوی حمایت کامل کردند."







متن کامل گفتگوی "جرس" با دکتر مهدی نوربخش، داماد دکتر یزدی و استاد روابط بين الملل در دانشگاه هريسبرگ در علوم و تکنولوژی در ايالت پنسيلوانيای آمريکا در پی می آید:





آقای دکتر نوربخش اخیرا مصاحبه ای از خبرگزاری ایرنا با دکتر یزدی بر روی رسانه های دولتی منتشر گردید که روز گذشته از سوی دکتر یزدی تکذیب شد. لطفا در خصوص تکذیبه دکتر یزدی و اهدافی که رسانه های دولتی از انتشار اینگونه مصاحبه های ساختگی و مونتاژ شده دنبال می کنند صحبت بفرمایید.





اجازه دهید کمی به عقب بازگردیم، دو مصاحبه با دکتر یزدی قبل از آزادی ایشان صورت گرفته است و قرار دکتر با اینها بر این بوده که هر مطلبی منتسب به دکتر نه برای زمان انتشار آن، بلکه از نظر متون با دکتر چک شود. دکتر می گوید که هر متنی که به نام او می خواهد چاپ گردد مفاد آن با تایید ایشان قابل انتشار خواهد بود. خبرگزاری ایرنا یک شیطنت دیگری انجام داده است که با هیچ منطقی سازگار نیست و آن این است که بالای مصاحبه نوشته دکتر یزدی مصاحبه را تایید کرده است در حالی که اصلا بحث این نیست که دکتر یزدی مصاحبه کرده یا نه. دو بحث وجود دارد یکی اینکه اینها تعهد خود را نسبت به آن پیمان شکسته اند که در هیچ دادگاهی قابل دفاع نیست. نکته قابل توجه این است که دادستانی تهران از دکتر خواسته است که با هیچ رسانه ای مصاحبه نکند، اما اینها یک مصاحبه ای را منتشر کرده اند بدون اینکه مفادش را طبق قرار با دکتر تایید کنند. بحث دیگر مطالبی است که به این متن گفتگو اضافه کرده اند و بخشهایی را گزینشی و منقطع انتخاب کرده اند که هرگز با نظر دکتر همخوانی ندارد. به همین دلیل ما نسبت به این مسائل معترض هستیم. دکتر یزدی پنجاه و پنج جلسه در فاصله سه ماه پیش از دستگیری هایش بازجویی شده است، بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88 دکتر یزدی سه بار دستگیر شده است، صد و هشتاد و پنج روز آخرین بازداشت ایشان طول کشیده است اما اینها هیچ چیزی نتوانستند از دکتر بدست بیاورند. در همین مصاحبه که خودشان جعل کرده اند حاوی نکات بسیار مثبتی است که مواضع نهضت از گذشته بوده است. در حقیقت اینها برای تخریب شخصیت ایشان این مصاحبه های جعلی را منتشر می کنند. ما شاکی از این هستیم که چرا در جمهوری اسلامی قانونی نیست که از حقوق مردم دفاع کند. شکایت دکتر از زمان انتشار مصاحبه نیست بلکه متن مصاحبه به تایید ایشان نرسیده و چیزهایی به آن اضافه شده است که واقعیت ندارد.





دکتر یزدی علی رغم فشارهای زیادی که به ایشان وارد می کردند هیچگاه تن به انحلال نهضت آزادی ایران ندادند، لطفا در خصوص دلایل استعفای ایشان از دبیرکلی این حزب صحبت بفرمایید و اینکه آیا اعضای نهضت آزادی ایران این استعفا را پذیرفته اند؟





سه چهار سال بود که خود دکتر یزدی پیشنهاد داده بودند که از دبیرکلی نهضت استعفا دهند که از سوی اعضا پذیرفته نمی شد. بحث دکتر این بود که نیروهای جوانتر باید در این موقعیت قرار بگیرند و این دست دکتر را بازتر می گذاشت اگر دبیرکل نهضت نبود. دکتر می گوید طبق اساسنامه نهضت وظایفی به من محول شده که با توجه به شرایط جسمانی نمی توانم آن وظایف را دنبال کنم و به همین دلیل دکتر از نظر تشکیلاتی و اخلاقی این استعفا را داده است اما هنوز به نهضت نرفته است. نکته دیگر اینکه دکتر از نظر جسمی در شرایطی نیست که بتواند این مسئولیت را ادامه دهد. حتی خودشان هم در این مصاحبه درباره استعفایش رسما گفته " نمی توانستم وظایفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود انجام دهم، این یک اخلاق دینی است که اگر کسی مسوولیتی را نمی تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند".اما باید توجه داشت که دکتر هرگز نگفته است که نهضت باید منحل شود و همچنان عضو نهضت است و کارش را در درون نهضت انجام خواهد داد.





لطفا کمی در خصوص شرایط جسمانی دکتر صحبت بفرمایید.





یکی از مشکلات جسمانی دکتر مسئله سرطان پروستات ایشان است که عوارض جسمانی دیگری برای ایشان ایجاد کرده است که باید در محیط کاملا بهداشتی قرار داشته باشد. مشکل دیگر دیگر ناراحتی قلبی ایشان است. بار دوم که دکتر را دستگیر کردند دکتر جراحی باز قلب انجام داده بودند و به همین دلیل فشار خون وی نوسان شدید دارند و دائما باید تحت مراقبت باشند. با توجه به این مشکلات جسمانی ایشان در شرایط ایده آلی قرار ندارند.





آقای دکتر نوربخش اواخر اسفند سال گذشته دادگاه دکتر یزدی برای سومین بار پیاپی برگزار نشد علت آن چیست و تاریخ بعدی دادگاه را چه زمانی تعیین کرده اند؟





دقیقا علت آن را نمی دانیم اما اطلاع داریم که فشارهای خارجی بر روی دولت برای آزادی دکتر زیاد بوده است. (مجامع بین المللی و کشورهای مانند ترکیه، مالزی و نامه صد و چهل و. دو نفر ...)





موضوع دیگری هم است که در شرایط فعلی در داخل دولت بحث زیادی در خصوص دکتر است و خود من شخصا فکر می کنم که وصیت نامه آقای خمینی هم در این میان مطرح باشد که ایشان می خواستند که به دکتر یزدی متعرض نشوند. تاریخ بعدی دادگاه دکتر را هم در شهریور ماه اعلام کرده اند و سه جرمی که برای ایشان اعلام کرده اند عضویت در نهضت، اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی است که هیچکدام از اینها شکل قانونی ندارد که اینها بخواهند مستندش کنند. اینها اگر چیزی از دکتر داشتند در همان پنجاه و پنج بار بازجویی دکتر را دادگاهی می کردند. بنابراین به نظر من دلیلی که اینها نتوانستند دکتر را به دادگاه ببرند این است که چیزی از دکتر ندارد.





آیا دکتر یزدی بعد از آزادی از شرایط نگهداری خودشان در خانه امن صحبتی کرده اند؟





صحبتی با ایشان نکردیم اما می دانیم که محیط "بسیار" مشکلی بوده است. در این مدت حدود پانزده کیلو کاهش وزن داشته است و کلا شرایط خوبی نبوده است. به علت اینکه در این خانه های امن ارتباط انسان را با محیط بیرون کاملا محدود می کنند. در این مدتی هم که از این خانه های امن بیرون آمده اند شرایط جسمانی اشان بهتر شده است.





اگر اجازه دهید به مسائلی که در مصاحبه ساختگی توسط خبرگزاری ایرنا آورده شده است بپردازیم. لطفا دیدگاه دکتر یزدی را در خصوص قانون اساسی بیان کنید.





نهضت آزادی ایران در زمانی که آیت الله خمینی هنوز در قید حیات بود کتابی را منتشر کرد و در آن اعلام کرد که اعتقادی به ولایت فقیه ندارد. از اول انقلاب، بحث نهضت آزادی بعنوان یک گروهی که می خواهد کار سیاسی قانونی در داخل کشور انجام دهد این بود که التزام به قانون اساسی دارد. بعبارتی به مفاد قانون اساسی احترام می گذارد اما اعتقادی به بندهایی از قانون اساسی از جمله ولایت فقیه ندارد. لذا از همان ابتدا، نهضت یک تفاوتی بین التزام و اعتقاد به قانون اساسی قائل بوده است. یک بحث دیگری که اینها مطرح می کنند یعنی نظام، بحث دکتر این نیست که به نظام ولایت فقیه اعتقاد دارد. هرگز، دکتر یزدی و نهضت آزادی از ابتدا به نظام ولایت فقیه اعتقاد نداشته اند. چیزی که دکتر مطرح می کنند این است که چارچوب جمهوری اسلامی و التزام به قانون اساسی آن را پذیرفته است اما به ساختار حکومتی به این شکلی که الان است و ولایت فقیه، نه دکتر و نه نهضت اعتقاد نداشته و نخواهند داشت.





موضع نهضت آزادی ایران به دبیرکلی دکتر یزدی در انتخابات ریاست جمهوری 88 چه بود و با حمایت از چه کاندیدایی وارد عرصه شد؟





زمانیکه آقای احمدی نژاد خودش را به عنوان کاندیدا معرفی کرد، دکتر یزدی شخصا اعلام کرد که این اتنخابات بدون نظارت بین المللی انتخابات سالمی نمی تواند باشد. دکتر یزدی در انتخابات اول از رفسنجانی و کروبی حمایت کردند و در انتخابات دوم از هر دو کاندیدا موسوی و کروبی حمایت کردند. بسیاری از جوانان نهضت از جمله عماد بهاور در ستاد میر حسین موسوی فعالیت می کردند که به خاطر همین الان به ده سال زندان محکوم شده است. بنابراین دکتر و نهضت از این دو کاندیدا حمایت کردند و هیچ بحثی بعد از این انتخابات نبوده که دکتر اعتراضی به رفتار این دو کاندیدا داشته باشد. در گذشته بعضی از برنامه های موسوی از جمله دولتی کردن صنایع مورد اعتراض دکتر و نهضت بود اما هیچیک از این اعتراضات به بعد از انتخابات کشیده نشده است و اعتراض دکتر هر چه است متوجه دولت و کاری که با موسوی شده است، می باشد. بنابراین نهضت و دکتر از کاندیداتوری موسوی حمایت کامل کردند.





دکتر یزدی در خصوص حوادث بعد از انتخابات چه می گفتند و چه نظری برای برون رفت کشور از بحران داشتند یا بعبارتی دارند؟





از اولین انتخاباتی که احمدی نژاد کاندیدای آن بود دکتر یزدی تمام تلاشش بر این بود که گروه ها را دورهم جمع کند و تمام هم نهضت صرف این شد که یک جبهه واحدی با نیروهای اصلاح طلب تشکیل دهد. تمام بحث دکتر و نهضت این بود که این جبهه در حقیقت به یک مبارزه کاملا مسالمت آمیز و قانونی تن دهد. تنها راهی هم که دکتر برای برون رفت از این بن بست مطرح می کند این است که همه تن به قانون بدهند و در همین مصاحبه هم بیان شده است. اما آنچه که در این مصاحبه اینها سعی می کنند تداعی کنند این است که موسوی کار غیرقانونی انجام می دهد در حالیکه دکتر یزدی هرگز بحثش این نیست. دکتر می گوید کسانیکه در راس قدرت هستند غیرقانونی عمل کردند و کوشش نهضت همواره مبارزه مسالمت آمیز و قانونی و التزام به قانون اساسی در این مبارزه بوده است.




با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

جرس: دادستان تهران بر اساس فهرستی که بازجوهای وزارت اطلاعات به او داده اند، جمعی از زندانیان سیاسی زندان های اوین و رجایی شهر را از سال گذشته تاکنون از حق ملاقات حضوری محروم کرده است. این فهرست که به مثابه یک دستورالعمل توسط وزارت اطلاعات به دادستان تهران ابلاغ شده، شامل فهرستی از زندانیان سیاسی محبوس در اوین و رجایی شهر است که برخی از آنان به طور دائمی از ملاقات حضوری ممنوع و برخی دیگر به صورت دوره های چند ماهه از این حق اولیه و قانونی خود محروم شده اند.

جرس: دادستان تهران بر اساس فهرستی که بازجوهای وزارت اطلاعات به او داده اند، جمعی از زندانیان سیاسی زندان های اوین و رجایی شهر را از سال گذشته تاکنون از حق ملاقات حضوری محروم کرده است. این فهرست که به مثابه یک دستورالعمل توسط وزارت اطلاعات به دادستان تهران ابلاغ شده، شامل فهرستی از زندانیان سیاسی محبوس در اوین و رجایی شهر است که برخی از آنان به طور دائمی از ملاقات حضوری ممنوع و برخی دیگر به صورت دوره های چند ماهه از این حق اولیه و قانونی خود محروم شده اند.






در ماههای گذشته، خانواده های زندانیان سیاسی با مراجعه به نهادهای مختلف قضایی از جمله دادستانی تهران، خواهان برخورداری از حقوق اولیه خود به عنوان خانواده های زندانیان شده اند.ملاقات حضوری و تماس تلفنی از جمله این حقوق است که نزدیک به یکسال است که اغلب زندانیان سیاسی اوین از آن محروم شده اند و اعتراض های مکرر خانواده ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.





این ممنوعیت نه فقط زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات که حتی تعدادی از زندانیان سیاسی را که بیش از پنج سال در زندان به سر می برند، نیز شامل می شود. حمیدرضا محمدی زندانی سیاسی که هم اینک در بند 350 زندان اوین نگهداری می‌شود مدت هفت سال است که از حق مرخصی محروم و از بعد از انتخابات هم ملاقات حضوری و تماس تلفنی وی قطع شده است.





مادر این زندانی سیاسی می گوید: " الان سی و یک سال است که همسرم فوت کرده و یک زن شصت و سه ساله هستم و حمید رضا پسر بزرگ و سرپرستم بود. خود مسئولین زندان هم می بینند چه حال و روزی دارم و با موهای سفید فقط یک صدا از من باقی مانده و بیست و چهار ساعت در زندان اوین و دادگاه هستم. من یک مادرم و شب و روز در دادگاه و زندان و اینور و آنور هستم تا بلکه یک مرخصی به پسرم بدهند اما تا اسم پسرم را در کامپیوتر می زنند می گویند زندانی سیاسی است و دیگر جوابم را نمی دهند. چقدر برای مرخصی مراجعه کردم اما دریغ از یک جواب.... این در حالی است که مرخصی حق پسرم است. پسرم بعنوان یک شهروند زندانی حق و حقوقی دارد و باید مرخصی بیاید."





در حالی دادستان تهران به دستور بازجوهای وزارت اطلاعات، زندانیان و خانواده ها را از حق ملاقات حضوری و تماس تلفنی محروم کرده است که براساس آیین نامه سازمان زندانها ، ملاقات حضوری و تماس تلفنی از حقوق ابتدایی همه زندانی ها شمرده شده است.







نظر به اینکه دفاع از حقوق شهروندی زندانیان و حقوق بدیهی و اولیه آنان به عنوان یک زندانی، بدون توجه به اتهاماتشان، و حمایت از خانواده هایشان از وظایف انسانی و اخلاقی جرس می باشد، اقدام به گفتگو با مادر رنج کشیده این زندانی کردیم. متن گفتگوی "جرس" با مادر حمید رضا محمدی در پی می آید:





خانم محمدی لطفا از آخرین وضعیت فرزندتان صحبت بفرمایید.





چه بگویم حمید رضا امسال عید هم نتوانست به مرخصی بیاید. هر چقدر هم نامه نوشتم تا پسرم بتواند به مرخصی بیاید اما جوابی نگرفتم. حتی در ایام عید نه توانستم صدای پسرم از تلفن بشنوم نه با او ملاقات کنم. فقط هفته قبل از عید یک ملاقات کابینی داشتم.





الان چه مدت است که ملاقات حضوری و تماس تلفنی پسرتان قطع شده است؟





خیلی وقت است از زمان انتخابات دیگر ملاقات حضوری و تلفن نداشتیم.





وضعیت جسمانی و روحی ایشان چطور است؟





در بند 350 نگهداری می شود و وضعیت روحی و جسمانی خوبی ندارد. از نظر جسمی از یکسال پیش روز بروز ضعیف تر می شود.





آیا به شما گفته اند که در خصوص وضعیت پسرتان مصاحبه و اطلاع رسانی نکنید؟





بله، می گویند مصاحبه نکنید. اگر چیزی بگویم بعد گیر می دهند و می گویند چرا مصاحبه کردی و همین ملاقات را هم قطع می کنند. خیلی از خانواده ها تحت فشار هستند که مصاحبه نکنند.





من یک مادرم و شب و روز در دادگاه و زندان و اینور و آنور هستم تا بلکه یک مرخصی به پسرم بدهند اما تا اسم پسرم را در کامپیوتر می زنند می گویند زندانی سیاسی است و دیگر جوابم را نمی دهند. چقدر برای مرخصی مراجعه کردم اما دریغ از یک جواب.... این در حالی است که مرخصی حق پسرم است. پسرم بعنوان یک شهروند زندانی حق و حقوقی دارد و باید مرخصی بیاید.





از مشکلات خودتان بگویید.





الان سی و یک سال است که همسرم فوت کرده و یک زن شصت و سه ساله هستم و حمید رضا پسر بزرگ و سرپرستم بود. خود مسئولین زندان هم می بینند چه حال و روزی دارم و با موهای سفید فقط یک صدا از من باقی مانده و بیست و چهار ساعت در زندان اوین و دادگاه هستم اصلا ملاقاتی نمی دهند که با این آقایان صحبت کنم و می گویند باید نامه داشته باشی بعد هم که جوابی نمی دهند. خودشان می بینند من چه وضعیتی دارم الان هفت سال است که بچه ام بدون حق مرخصی زندان است دیگر چه حالی برای یک مادر تنها می ماند. بخدا وقتی پسرم من را می بیند اشک در چشمانش جمع می شود و می گوید مشکلی ندارد فقط نگران و ناراحت من است که هر دری می زنم هیچ جوابی نمی گیرم...( به علت گریه مدتی گفتگو قطع شد)





آیا صحبتی با مسئولین دارید؟





من از کسی که دلش واقعا برای ملت می سوزد، یک خواهشی دارم و آن این است که حق و حقوق این جوانها را بدهند. من که چیزی از اینها نمی خواهم فقط یک مرخصی و تماس تلفنی که حق پسر من بعنوان یک شهروند است را بدهند. بالاخره بعنوان یک شهروند یک حق و حقوقی داریم (که نداریم) یک مرخصی بدهند. پسرم که جوانی اش گرفته شد حداقل حقوق اولیه اش را به او بدهند.





با تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید

جــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به کشتار مجدد تظاهرات کنندگان یمنی توسط قوای حکومتی، و عدم توجه رئیس جمهور آن کشور به مطالبات مردمی، واشنگتن نیز از صالح خواست با مخالفان وارد مذاکره شده و راه را برای تحولات مسالمت‌آمیز فراهم کند و این درحالیست که رهبران مخالفان نیز آمادگی خود را برای گفت‌وگوها اعلام کردند.

جــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به کشتار مجدد تظاهرات کنندگان یمنی توسط قوای حکومتی، و عدم توجه رئیس جمهور آن کشور به مطالبات مردمی، واشنگتن نیز از صالح خواست با مخالفان وارد مذاکره شده و راه را برای تحولات مسالمت‌آمیز فراهم کند و این درحالیست که رهبران مخالفان نیز آمادگی خود را برای گفت‌وگوها اعلام کردند.





به گزارش خبرگزاری ها، طی روزهای گذشته، در جریان سرکوب تظاهرات معترضان در شهرهای «تعز» و «صنعا» (پایتخت)، گروه زیادی بر اثر شلیک مستقیم قوای دولتی کشته و زخمی شده اند و طبق آمار رسمی، از آغاز اعتراضات علیه علی‌عبدالله صالح تاکنون، حدود ۱۲۰ تن کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.





به گزارش خبرگزاری آلمان، روز چهارشنبه ششم آوریل، سخنگوی کاخ سفید با زبانی تند و بی‌سابقه به رفتار دولت صالح با معترضان واکنش نشان داده و اعمال خشونت علیه مردم را نادرست خواند. جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: "واشنگتن بکارگیری قهر علیه تظاهرکنندگان" در شهرهای مختلف یمن را شدیداَ محکوم می‌کند.





کرنی افزود: "مردم یمن حق دارند که به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند. ما به علی عبدالله صالح یادآور می‌شویم که وی مسئولیت تامین امنیت مردم یمن را برعهده دارد و باید حقوق جهانشمول مردم در زمینه ابراز عقاید سیاسی را تضمین کند."



سخنگوی کاخ سفید از صالح خواست که با مخالفان به گفت‌وگو بپردازد و زمینه تحولات سیاسی را بطور صلح‌آمیز فراهم کند. آمریکا ادامه بی‌ثباتی در یمن را نگران‌کننده دانسته و آن را زمینه‌ای برای رشد گروه‌های تروریستی همچون القاعده ارزیابی می‌کند.





بنابر گزارش‌ها، در راستای رویکرد جدید واشنگتن نسبت به دولت یمن، وزارت دفاع آمریکا سرگرم بررسی مجدد کمک‌های نظامی خود به صنعا است. در بودجه‌ی جدید پنتاگون سهمی برای دولت یمن منظور نشده است. آمریکا در کنار یمن، به ۹ کشور دیگر نیز در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی کمک‌های نظامی می‌کند.





انتقاد سازمان ملل به خشونت دولتی

گفتنی است علاوه بر ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان نیز به حوادث خشونت‌بار روزهای اخیر یمن واکنش نشان دادند.





کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل با اشاره به کشتار مردم یمن شدیداَ به "خشونت نامتناسب و بکارگیری قهر فزاینده دولتی" در یمن اعتراض و آن را محکوم کرد.





کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز از کشتار مردم و افزایش خشونت‌ها در یمن ابراز نگرانی کرد و گفت: "برخلاف تعهدات پیشین، دولت یمن آزادی عقیده و تامین امنیت برای تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را رعایت نمی‌کند."





پذیرش میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس

بر اساس این گزارش، در همین‌حال محمد قحطان، سخنگوی احزاب مخالف دولت علی عبدالله صالح اعلام کرد که نیروهای اپوزیسیون دعوت شورای همکاری خلیج فارس برای گفت‌وگو با دولت را پذیرفته‌اند. به گفته وی شرط مخالفان این است که موضوع تغییر قدرت سیاسی در مذاکرات گنجانده شود.





مذاکرات قرار است که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود. تاریخ دقیق این گفت‌وگوها فاش نشده است. شورای همکاری خلیج در روز یک‌شنبه (۱۴ فروردین/۳ آوریل) پیشنهاد میانجیگری خود را مطرح کرده بود.





از سوی دیگر روزنامه‌های عربی نظیر "شرق‌الاوسط" و "یمن پست" از قول ژنرال علی محسن الاحمر می‌نویسند که صالح، رئیس‌جمهور یمن قصد کشتن وی را داشته است.





به گفته الاحمر در جریان گفت‌وگوهایی به منظور میانجیگری میان دولت و مخالفان، سربازان طرفدار صالح به روی وی و همراهانشان آتش گشوده‌اند.





درگیری های اخیر پس از آن شدت گرفت که علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، دو هفته قبل از پذیرش طرح مخالفان در مورد انتقال قدرت سرباز زد، اما منابع خبری گفته اند که وی اکنون دعوت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای گفتگو در باره بحران جاری را پذیرفته است.

جــرس: یک روز پس از آنکه معمر قذافی در واکنش به کناره گیری آمریکا از عملیات نظامی در لیبی، نامه ای به مقامات کاخ سفید ارسال کرد، وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به این نامه و درخواست رهبر لیبی مبنی بر پایان یافتن عملیات ناتو تأکید کرد که رهبر لیبی باید ضمن پایان دادن به حملات نظامی خود، از قدرت کناره‌گیری کند.

جــرس: یک روز پس از آنکه معمر قذافی در واکنش به کناره گیری آمریکا از عملیات نظامی در لیبی، نامه ای به مقامات کاخ سفید ارسال کرد، وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به این نامه و درخواست رهبر لیبی مبنی بر پایان یافتن عملیات ناتو تأکید کرد که رهبر لیبی باید ضمن پایان دادن به حملات نظامی خود، از قدرت کناره‌گیری کند.








روز چهارشنبه ششم آوریل، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که کاخ سفید نامه ای از سوی سرهنگ قذافی دریافت کرده است، که سخنگوی کاخ سفید همان زمان در مورد محتوای نامه توضیح نداد، اما آسوشیتد پرس آن را به طور کامل منتشر کرده بود، که قذافی باراک اوباما را "فرزند ما" خطاب کرده و از وی خواسته است تا به عنوان "رئیس جمهور قوی‌ترین قدرت امروزی جهان" و به خاطر "همکاری اقتصادی و امنیتی"، به جنگ "ناعادلانه" ناتو علیه مردم "کشور در حال توسعه" لیبی پایان دهد. قذافی در این نامه که با اشتباهات املایی و نوشتاری همراه بود، همچنین گفت که ایمان دارد اوباما "شجاعت لغو این اقدام نادرست و اشتباه را دارد" و افزوده است: "همانطور که شما هم می‌دانید، دموکراسی خوب و ساخت جامعه مدنی از طریق موشک‌ها و هواپیما و حمایت از اعضای مسلح القائده در بنغازی به دست نمی‌آید."





تلویزیون دولتی لیبی نیز خاطرنشان کرده بود که سرهنگ قذافی بعد از "عقب نشینی آمریکا از جنگ صلیبی، استعماری و ائتلاف خصومت آمیز علیه لیبی" نامه ای به باراک اوباما نوشته بود تا وی از ناتو بخواهد تا در امور داخلی این کشور مداخله نکند.





به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه با بیان این‌که "قذافی می‌داند چکار باید بکند"، اظهار داشت که حکومت لیبی باید ضمن اعلام آتش بس، نیروهای خود را "از شهرهایی که با زور تسخیر کرده‌اند" خارج کند و معمر قذافی نیز باید از قدرت کناره گیری کرده و کشور لیبی را ترک کند.





کلینتون همچنین تاکید کرد "انتظار اسرارآمیزی از سرهنگ قذافی در این شرایط نیست."





همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که سخنگوی کاخ سفید به نامه رهبر لیبی پاسخ داده و گفته است او به جای شعار بهتر است عمل کند.





به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر قذافی در حالی خواستار پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی شده است که هفته گذشته مخالفان وی پیشنهاد کردند تا درباره برقراری آتش‌بس با حکومت به پای میز مذاکره بنشینند، اما دولت لیبی این پیشنهاد را رد کرد و آن را "جنون آمیز" خواند.





لازم به یادآوری است روز چهارشنبه همزمان با انتقاد شدید نیروهای مخالف معمر قذافی، از کندی و کم‌کاری نیروهای ناتو و بی توجهی جامعه جهانی به تداوم سرکوب مردم لیبی توسط نیروهای معمر قذافی"، وزیر امور خارجۀ فرانسه، وضعیت نظامی در لیبی را "آشفته و نا روشن" توصیف نموده و برای نخستین بار اعتراف کرد که احتمال فرورفتن جامعۀ بین المللی در "گرداب لیبی"، احتمال و خطری است که وجود دارد.





در تحولی جداگانه اینکه، یک نماینده سابق کنگره آمریکا هم اکنون برای انجام گفتگوهایی با سرهنگ قذافی در طرابلس به سر می برد. کرت ولدون گفته است که هدف او قانع کردن معمر قذافی به "کناره گیری از قدرت" است و همزمان سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که از این سفر آگاه بوده، اما ولدون بعنوان یک شهروند معمولی به طرابلس رفته است.





در آخرین گزارش مربوط به لیبی، درگیری های شدید در اطراف شهر مصراته کماکان جریان دارد و نیروهای مخالف حکومت لیبی، همچنان زیر آتشبار قوای حکومتی هستند.

مرگ و مير مرموز هزاران قطعه ماهي در درياچه زريبار

ایلنا: براي چندمين سال پي درپي، در روزهاي ابتدايي بهار، اهالي و گردشگران شهر مريوان در استان كردستان شاهد مرگ و مير مرموز هزاران قطعه ماهي درآب‌هاي درياچه بي‌نظير زريبار بودند.


ايرج قادري از فعالان انجمن سبز چيا در مورد مرگ مرموز ماهيان درياچه زريبار به خبرنگار ايلنا گفت: در روزهاي آغازين سال 1390، شاهد هزاران قطعه ماهي تلف شده در اطراف درياچه زريبار بوديم.

او ادامه داد:اين ماهي هاي تلف شده در اطراف رودخانه فصلي زريبار، اطراف اسكله قايقراني شماره 3 و همچنين اطراف بازرسي سابق نيروي انتظامي واقع در ظلع غربي درياچه به وفور يافت مي شوند.

قادري تصريح كرد:البته سال گذشته نيز تلف شدن ماهي ها در اطراف اسكله هاي قايقراني صورت گرفت كه عامل آن نيز به درستي مشخص نشد.

معروف قادري سرپرست اداره محيط زيست شهرستان مريوان هم در گفت و گو با خبرنگار ايلنا ضمن تاييد مرگ هزاران قطعه ماهي گفت: طي نامه اي مراتب اين واقعه به مسئولين استاني گزارش شده و رسيدگي سريع و بررسي علت اين تلف شدن ماهي‌ها در دستور كار قرار دارد.

او با بيان اينكه ماهيان تلف شده همگي نوعي ماهي به نام «كاراس» هستند و حداكثر اندازه‌هاي آن به 10سانتي‌متر مي‌رسد، افزود: هرساله با شروع فصل بهار و سرازير شدن آب رودخانه‌هاي فصلي به درياچه زريوار، به ميزان زيادي گل و لاي وارد درياچه مي‌شود كه موجب كدورت شديد آب درياچه و به دنبال آن کمبود اکسیژن و تغییرات ph را درپي دارد.

قادري تاكيد كرد: نمونه‌هايي از آب درياچه و ماهيان مرده را به اداره كل محيط زيست و اداره كل دامپزشكي براي تشخيص عامل دقيق مرگ و مير فرستاده شده است.

او ادامه داد:اداره كل محيط زيست هنوز نتيجه آزمايش‌ها را به ما نداده اما اداره كل دامپزشكي اعلام كرده كه علت مرگ دسته جمعي ماهيان كاراس، کمبود اکسیژن، تغییرات ph و تغييرات محيطي است.

به گزارش ايلنا، تالاب زريبار از مهمترين جاذبه هاي توريستي استان كردستان بوده و حفاظت از آن نيازمند جديت و كار مداوم مسئولين و همكاري مردم است.

فیلم /جوان مسلح در «ریو دو ژانیرو» باحمله به یک مدرسه 12 دانش آموز را کشت

فیلم /جوان مسلح در «ریو دو ژانیرو» باحمله به یک مدرسه 12 دانش آموز را کشت


فیلمها توسط دوربینهای مدار بسته مدرسه گرفته شده اند.


ویکی‌لیکس: اسرائیل می‌گوید ترکیه در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند

ویکی‌لیکس: اسرائیل می‌گوید ترکیه در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند


رادیو فردا : بنا بر یکی از تازه‌ترین اسنادی که در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از وزارت خارجه ایالات متحده منتشر شده، اسرائیل ترکیه را به «کمک فعالانه» به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های سازمان ملل متهم کرده است.



بر اساس این سند تازه افشاشده که روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه منتشر کرده است، مقامات اسرائیل بر این باورند که ترکیه علاوه بر کمک به ایران در زمینه تحریم‌ها مسئله قاچاق اسلحه و مهمات از ایران به سوریه «از طریق ترکیه» را نیز نادیده می‌گیرد.



به گزارش این روزنامه اسرائیلی، مقامات ارشد در دولت اسرائیل این مسئله را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته‌اند که ترکیه «به دلیل نیازش به منابع انرژی در ایران» هر چه بیشتر به ایران نزدیک شده است.



مقامات اسرائیلی دلیل دیگر نزدیکی هر چه بیشتر ترکیه به جمهوری اسلامی ایران را «بازبینی مقامات ترک در استراتژی جهانی خود» ذکر کرده‌اند.



در سند مورد اشاره هاآرتص آمده است که ترکیه از قاچاق تسلیحات ایرانی از طریق سوریه و ترکیه برای حزب‌الله لبنان حمایت نمی‌کند، اما «چشم خود را بر آن می‌بندد».



در این سند در مورد قاچاق تسلیحات ایرانی همچنین آمده است که آنکارا تنها زمانی در این امر دخالت می‌کند که «تحت فشارهای خاص بین‌المللی باشد».



در کمتر از یک ماه گذشته دو هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه مجبور به فرود در فرودگاهی در ترکیه شده‌اند که یکی از آنها حامل مقادیری اسلحه بود.



در همان زمان روزنامه ترک‌زبان آخشام نوشت که این دو هواپیما بنا به درخواست ایالات متحده و به ظن حمل «مواد هسته‌ای و اسلحه» متوقف شده‌اند.



از زمان تصویب دور چهارم تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل در تابستان گذشته، آمریکا و متحدانش چندین کشور و سازمان از جمله چند بانک بین‌المللی را به کمک به مقامات تهران در دور زدن این تحریم‌ها متهم کرده‌اند.



ایالات متحده و متحدانش، به‌ویژه اسرائیل، می‌گویند تهران سودای تولید تسلیحات اتمی را در سر دارد، اتهامی که ایران همواره رد کرده و هدف خود از فعالیت هسته‌ای را کاملا صلح‌آمیز توصیف می‌کند.



در سند مورد نظر روزنامه هاآرتص که تاریخ نوامبر ۲۰۰۹ را بر خود دارد اوزی آراد، مشاور وقت امنیت ملی اسرائیل، در جلسه‌ای با مقامات آمریکایی از روند روابط کشور خود با ترکیه ابراز یاس و نومیدی کرده است.



اسرائیل در گذشته با ترکیه، تنها عضو مسلمان سازمان ناتو، روابط حسنه‌ای داشت، اما این روابط به‌ویژه در یک سال گذشته به دلیل برخی حوادث از جمله حمله نیروهای اسرائیل به کشتی ترک کمک‌رسانی به غزه تیره و تار شده است.



در سند افشاشده در وب‌سایت ویکی‌لیکس آمده است: «اسرائیل بر این باور است که برای جلوگیری از تیره‌تر شدن روابط خود با ترکیه کار چندانی از دستش برنمی‌آید.»



تنها شش ماه پس از تاریخ ثبت این سند حمله نیروهای ارتش اسرائیل به کشتی کمک‌رسان ماوی مرمره اتفاق افتاد، حمله‌ای که مرگ ۹ فعال حقوق بشری ترک بر عرشه این کشتی را در پی داشت.

امام جمعۀ تهران: در لیبی میان قذافی و ناتو سر و سری است تا مردم بیشتر کشته شوند

امام جمعۀ تهران: در لیبی میان قذافی و ناتو سر و سری است تا مردم بیشتر کشته شوند




رادیو فرانسه : حجت الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعۀ موقت تهران، مدعی شد که ناتو و قذافی با هم سر و سری دارند و در پشت پرده خبرهائی است که تا مردم لیبی هر چه بیشتر آسیب ببینند.

حجت الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعۀ موقت تهران، در خطبه های امروز خود در واکنش به اوضاع در کشور افریقائی لیبی ضمن بیان این مطلب که مردم لیبی هم به دست نیروی ناتو و هم توسط حاکم خدا نشناس خود کشته میشوند، مدعی شد که ناتو و قذافی با هم سر و سری دارند و در پشت پرده خبرهائی است که تا مردم لیبی هر چه بیشتر آسیب ببینند.



خطیب نماز جمعۀ تهران در دنبالۀ سخنان خود عربستان و امارات به خاطر اعزام نیرو به بحرین مورد حمله و انتقاد قرار داد و گفت چطور آن زمان که غزه تحت شدید ترین حملات بود آن ها را حمایت نکردند در حالی که مردم غزه سنی هستند. حجت الاسلام صدیقی گفت این نشان می دهد که شیعه و سنی برای عربستان و امارات مهم نیست و این دو کشور تابع آمریکا و انگلیس هستند.



سوزاندن یک نسخه از قرآن به وسیلۀ یک کشیش افراطی آمریکائی در سه هفتۀ پیش یکی دیگر از مسائل مطرح در خطبه های صدیقی بود. این روحانی طرفدار دولت احمدی نژاد در این مورد نیز مدعی شد که کار کار تنها یک کشیش نبوده و سکوت هیأت حاکمۀ آمریکا و عدم مجازات این کشیش نشانۀ هماهنگی و وجود برنامه ای در پس پرده است.



باید یادآوری کنیم که رهبران آمریکا از جمله شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور، این اقدام کشیش آمریکائی را محکوم کرده اند اما طبق قوانین آمریکا قرآن سوزی یا انجیل سوزی قابل تعقیب و مجازات نیست.

نظامیان ناتو به خاطر حمله به مخالفان مسلح قذافی عذرخواهی نمی‌کنند

فو راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، حمله اشتباهی به صفی از تانک های نیروهای مخالف مسلح در لیبی را حادثه ای تاسف بار توصیف کرده و گفته است از این که تعدادی در این حمله کشته شده اند، متاسف است.




در حمله هوایی ناتو تعداد زیادی از نیروهای مخالف مسلح کشته شدند.




دریادار راس هاردینگ، معاون فرمانده عملیات ناتو در لیبی، روز جمعه (۸ آوریل)، در یک کنفرانس خبری گفت ناتو تا قبل از عملیات روز پنجشنبه، خبر نداشت که نیروهای مخالف معمر قذافی به تازگی از تانک هم در نبردهای خود استفاده می‌کنند.



او گفت: "وظیفه ما این است که از جان غیرنظامیان محافظت کنیم و نیروهای سرهنگ قذافی از تانک برای حمله به غیرنظامیان استفاده کرده اند."



نیروهای مخالف مسلح در لیبی از این که هدف آتش خودی قرار گرفته اند، خشمگین هستند.



در هر حال، فرماندهان نیروهای مخالف مسلح تاکید کردند که این حادثه به روابط آنها با ناتو آسیب نمی‌زند.



عبدالفتاح یونس، فرمانده نیروهای مخالف مسلح پیشتر گفته بود که ناتو از بابت حمله روز پنجشنبه عذرخواهی کرده است.



او همچنین گفت که نیروهای مخالف به ناتو هشدار داده بودند که تانک های خود را در جهت خط مقدم جبهه به حرکت درآورده اند.



دریادار هاردینگ در کنفزانس خبری امروز، که در مقر ناتو شهر ناپل ایتالیا برگزار شد، گفت وضعیت بین شهرهای اجدابیه و بریقه - جایی که حمله هوایی ناتو رخ داد - "خیلی نامشخص" است و خودروها و تانک ها در همه جهت در حرکتند.



او گفت اطلاعات قبلی ناتو این بود که تانک های سرهنگ قذافی در شهر مصراته غیرنظامیان را هدف حمله قرار داده اند و روز پنجشنبه هم در جاده ها حرکت می کرده اند.



این مقام ناتو گفت:"ظاهرا دو حمله هوایی ناتو در روز پنجشنبه باعث شده که تعدادی از نیروهای مخالف مسلح که سوار تانک های جنگی بوده اند، کشته شوند. من از این بابت پوزش نمی خواهم."



دریادار راس هاردینگ همچنین حاضر نشد نظر ژنرال "کارتر هم" را که نبرد در لیبی به بن بست رسیده است، تائید کند.



این مقام نظامی آمریکا، هدایت اولین مرحله از عملیات نظامی ائتلاف بین المللی در لیبی را بر عهده داشت.



او همچنین گفت احتمال این که نیروهای مخالف مسلح بتوانند رهبر لیبی را از قدرت براندازند، کم است.



دریادار هاردینگ در این خصوص گفت: "اگر کسی می خواهد وضعیت نبرد در لیبی را به یک بن بست تشبیه کند، اشکالی ندارد. آنچه من می گویم این است که بله وضعیت متغیر و نامشخص است اما متغیر و نامشخص بودن وضعیت در محدوده ای کوچک است."

مجاهدین خلق: در کرج مجتمع ساخت قطعات سانتریفیوژ وجود دارد

سازمان مجاهدین خلق ایران می گوید یک مجتمع صنعتی را در کرج شناسایی کرده است که در آن قطعات سانتریفیوژ تولید می شود.




علیرضا جعفرزاده از سخنگویان این سازمان مخالف جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در واشنگتن گفت که مجتمع "تابا" برای چهار سال و نیم مشغول تولید "جدار آلومینیومی، مغناطیس، پمپ های ملکولی، لوله های کامپوزیت و پایه سانتریفیوژ بوده است."





این سازمان گفت که ایران قطعات ساخت "ده ها هزار سانتریفیوژ" که در غنی سازی اورانیوم به کار می رود را در آنجا تولید کرده است.



اورانیوم غنی شده در غلظت پایین کاربردهای غیرنظامی دارد اما در غلظت بالا می تواند برای ساخت سلاح اتمی به کار رود.



ایران می گوید که برنامه اتمی اش جنبه غیرنظامی دارد اما آمریکا و غرب ایران را متهم می کنند که در پی دستیابی به سلاح اتمی است.



سونا صمصامی گفت که اعضای این گروه با پذیرفتن "خطرات جدی" اطلاعاتی درباره عملیات مجتمع تابا جمع آوری کرده اند.



سونا صمصامی و علیرضا جعفرزاده همچنین جزئیاتی درباره سه انبار فولادی در این مجتمع ارائه و نام های چندین نفر که گفتند مدیران ارشد و دانشمندان این مرکز هستند را اعلام کردند.



مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که او گزارش سازمان مجاهدین خلق را دریافت کرده است.



وی افزود: "ما همواره نگرانی هایی درباره این نوع اطلاعات داریم."



آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 2008 خواستار دسترسی به کارخانه های سانتریفیوژسازی ایران بوده که موفق به این کار نشده است.



سازمان مجاهدین خلق از سال 2002 به این سو در چند مورد اطلاعاتی در مورد آنچه می گوید اسرار برنامه اتمی ایران است ارائه کرده که بعضی از آنها موثق بوده و بعضی از آنها نیز تایید نشده است.



آقای جعفرزاده گفت که مجتمع تابا بزرگترین تولیدکننده قطعات سانتریفیوژ در ایران است و دولت این کشور طی سالیان اخیر قطعات لازم برای ساخت 100 هزار سانتریفیوژ را تولید کرده است.



به گزارش آسوشیتدپرس وجود حدود 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ در ایران معلوم است.



دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین المللی به این خبرگزاری گفت که نمی تواند تایید کند که در مجتمع تابا قطعات سانتریفیوژ ساخته می شود اما آن را مردود هم ندانست.



او در مورد این ادعا که ایران قطعات لازم برای ساختن 100 هزار سانتریفیوژ را تولید کرده ابراز تردید کرد.



سازمان مجاهدین درحالی از اطلاعات تازه اش در مورد برنامه اتمی ایران سخن می گوید که وزارت خارجه آمریکا، به دستور دادگاه، درحال مرور مجدد تصمیم سال 2009 خود برای نگه داشتن مجاهدین در فهرست سازمان های ممنوعه تروریستی است.



یک دادگاه فدرال سال گذشته گفت که وزارت خارجه به هواداران سازمان مجاهدین فرصت کافی برای رد کلیه شواهد در این پرونده را نداده است.
شاهدان عینی به بی بی سی گفته‌اند که دست کم ۱۷ نفر در تظاهرات ضد دولتی در شهر درعا، در جنوب سوریه، کشته شدند.


.



در مقابل مقام های سوری می گویند تنها یک مامور امنیتی و یک امدادگر کشته شده اند.



بنا بر گزارش ها بعد از نماز جمعه امروز، ۸ آوریل، هزاران نفر در تظاهراتی در حمایت از دموکراسی شرکت کردند.



شهر درعا مرکز ناآرامی ها و اعتراضاتی است که از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است.



مردم سوریه در هفته‌های گذشته از طریق اعتراض‌های خیابانی و تظاهرات از حکومت یازده ساله بشار اسد، رییس جمهوری این کشور انتقاد کرده‌اند.



دامنه و شدت اعتراض‌های اخیر در سوریه در طول دوره ۱۱ ساله ریاست جمهوری بشار اسد بی سابق بوده است.



تلاش برای اصلاحاتپس از هفته ها اعتراض در سوریه، بشار اسد در یک سخنرانی قول انجام اصلاحات داد، اما این اصلاحات مخالفان را چندان راضی نکرد.



از آن زمان تاکنون رئیس جمهوری سوریه چندین اقدام مهم برای جلب رضایت مردم به عمل آورده است.



یکی از این اقدامات انتخاب عادل سفر، یک سیاستمدار اصلاح طلب و وزیر پیشین کشاورزی برای تشکیل دولت جدید بود.



بشار اسد همچنین سه کمیته را مامور تحقیق در مورد کشته شدن تظاهر کنندگان معترض کرده است.



کمیته دیگری هم مامور بررسی لغو وضعیت فوق العاده شده است که از سال ۱۹۶۳ تاکنون در سوریه برقرار است.



همچنین روز گذشته، آقای اسد پس از دیدار با رهبران کرد سوریه، با صدور فرمانی به هزاران کرد ساکن منطقه حسکه در غرب این کشور، تابعیت سوری اعطا کرد.



با این حال یکی از رهبران کرد سوریه به خبرگزاری روبترز گفته است که علیرغم این اقدام دولت، کردهای سوریه همچنان به مبارزات خود برای کسب حقوق مدنی و دموکراسی ادامه خواهند داد.

وزیر دفاع امریکا وارد عربستان شد

وزیر دفاع امریکا وارد عربستان شد


مذاکره درباره سرنوشت

دو حاکم بحرین و یمن







"رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا، چند روز پس از اجلاس فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس در "ریاض" پایتخت عربستان، وارد این کشور شد و با پادشاه عربستان دیدار و گفتگو کرد.



درحالیکه عربستان نیروی نظامی وارد بحرین کرده و در جستجوی راه حلی برای یمن است تا با رفتن علی عبدالله صالح سلطه اش بر حاکمیت این کشور را از دست ندهد، شورای همکاری خلیج فارس جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور داخلی بحرین و یمن و کویت کرد و در این زمینه بیاینه ای صادر کرد که معنای آن هشدار به ایران برای دخالت نکردن در امور منطقه بود! هشداری که بوی پاسخ نظامی از آن به مشام می رسد!



کشف یک شبکه جاسوسی سپاه پاسداران در کویت، کشف سلاح و مهمات جنگی در زیر زمین بیمارستانی که کمیته امداد ج. اسلامی در منامه پایتخت بحرین ساخته و اعلام ارتباط سپاه با شیعیان حوسی یمن، بعنوان سه نمونه دخالت جمهوری اسلامی در امور منطقه ارائه شده است. در این میان بیانیه های مجلس و سخنرانی های خامنه ای و احمدی نژاد در باره بحرین و دستی که حزب الله لبنان و سپاه قدس در بحرین از آستین در آورده نیز همگی مزید بر بهانه ها شده است.



وزیر دفاع امریکا در باره تمام این تحولات و موضع گیری ها با پادشاه عربستان مذاکره کرده است. از جمله درباره حمله هوائی به لیبی که از روز گذشته و با دخالت زمینی واحدهای ارتش انگلستان در لیبی، حمله هوائی وارد جنگ زمینی ناتو در لیبی نیز شد.



پیش از حرکت وزیر دفاع امریکا به طرف عربستان، سخنگوی وزارت دفاع امریکا جمهوری اسلامی را کشوری اعلام کرد که امنیت منطقه را تهدید می کند.

بیانیه وزارت خارجه مصر در تائید لشگر کشی به بحرین

بیانیه وزارت خارجه مصر در تائید لشگر کشی به بحرین


دولت مصر در کنار

شورای همکاری خلیج فارس





وزارت امور خارجه دولت انتقالی مصر که تحت هدایت یک شورای نظامی تشکیل شده، روز گذشته با صدور بیانیه ای، از مواضع و اعلامیه پایانی اجلاس فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس که در آن به جمهوری اسلامی برای عدم دخالت درامور کشورهای منطقه هشدار داده شده، بدون ذکر نام ایران حمایت کرد. تائید اقدام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در اعزام نیرو به بحرین برای مقابله با اعتراض‌های اکثریت شیعه بحرین معنای جز تقابل دو سیاست مصر و جمهوری اسلامی در قبال رویدادهای بحرین ندارد.این درحالی است که خبرگزاری ها و برخی مطبوعات جمهوری اسلامی با خرسندی توام با شتابزدگی خبری را در باره اعلام آمادگی مصر برای عادی شدن مناسبات دو کشور، پس از سقوط حسنی مبارک منتشر کرده بودند.

ملت چاره ای جز دادن هزینه ندارد

ملت چاره ای جز دادن هزینه ندارد


هیچ حاکمی به آسانی نرفته

که خامنه ای به آسانی برود!







با درود- در اول انقلاب هنگامی که بحث بر سر گنجاندن ولایت‌فقیه (حتا از نوع غیرمطلقه‌اش) در قانون اساسی شروع ‌شد، بحث درباره استبدادی بودن آن وجود داشت. اینطور که من به عنوان یک نسل دومی (سال انقلاب کمتر از ۱۰ سال داشتم) از نسل‌اولی ها شنیده‌ام و یا از دیگران خوانده‌ام، یکی از جواب ها به شبهه‌ مطرح شده این بوده که ولی فقیه تا وقتی ظلم نکرده ولایت دارد، و با انجام حتا یک صغیره «خودبخود معزول» است.



حتی در همین دو سال اخیر سخنانی از آیت‌اله خمینی در صدا و سیمای با همین مضمون پخش شد، تا جائی که به عنوان مثال می‌گوید «اگر یک سیلی به ناحق بزند از ولایت ساقط است» (نزدیک به همین عبارت)



حوزه‌ی سیاست تعارف بردار نیست – این یکی را همه‌ی ما باید از احمدی‌نژاد یاد بگیریم. با این توضیحات که به نقل از آیت اله خمینی آوردم، آیا واقعاً ولی فقیه به این آسانی معزول می شود؟ باخود، بیخود، خودبخود و یا هر نوع دیگری می رود؟



آیا با تحت فرمان داشتن تمام قوای نظامی و انتظامی، با داشتن دفتر نمایندگی در تمام شهرها، موسسات، دانشگاهها، ادارات، ... (حتا در شیلات و ایران‌ایر و بهشت زهرا و مرده شوی خانه ها) هراندازه هم ظلم کرده باشد که کرده است، به همین سادگی ها کنار می رود؟



آیا با تربیت لباس‌شخصی‌هائی که نه فقط به فرمان او وسط یک پارکینگ عمومی به دختر رئیس‌مجلس خبرگان می گویند "ج... لاشی" و در زندان وقتی بازداشتی اسم امام و انقلاب و ائمه را می آورد، به امام و پیغمر و زن و دخترش، از فاطمه تا زهرا فحش های چاروادای می دهند و اگر اسم جوان بازداشتی علی اکبر باشد، برایش بند شلوار باز می کنند، چنین ولایتی خود به خود می رود و معزول می شود؟



به کشتار سالهای دورتر در ساوه و قزوین و اسلامشهر، فجایع ۲۰ سال گذشته‌ی کردستان، قتل های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه‌ ۷۸ و ۸۸، کهریزک، فجایع دانشگاه آزاد مشهد، دانشگاه تبریز و ... برگردیم. با آن فجایع رفت که با فاجعه کودتا برود؟



تازه باید فقر و فحشا و بیکاری و بی‌اخلاقی و ... را هم به کارنامه او اضافه کرد.



کار، سالهاست که از یک "سیلی" گذشته و ایشان از جایش تکان نخورده است. بنابراین، ایشان همانطور نمی رود که مبارک و بن علی نمی رفتند و شاه نمی خواست برود! باید با زور پائینش کشید و مجبورش کرد برود!



آن قصه های پای کرسی گرم زمستانی که وقتی ولی فقیه ظلم کرد ساقط است و اگر یک سیلی به کسی بزند معزول، برای همان پای کرسی زمستانی خوب است. هیچ حاکم ظالمی به آسانی نرفته، حتی غیر ظالم هایش هم به آسانی نرفتند، اما برحسب موقعیت و شرایط و قوانینی که برجامعه حاکم بود ناچار به رفتن شدند. منظورم ژنرال دوگل و وینستون چرچیل است که هر دو قهرمان ملی در فرانسه و انگلستان بودند و آنقدر برای ماندن بر سر قدرت یک دندگی کردند تا بالاخره مردم فرانسه و انگلستان با قدرت "رای" و "انتخابات" آنها را به خانه هایشان بازگرداندند. فرانسه و انگلستان ماند، زیرا حاکمان رفتنی اند و کشورها ماندنی!

در دوران رهبری آقای خامنه ای

در دوران رهبری آقای خامنه ای


آرمان های یک انقلاب

تبدیل شد به "جفنگیات"!







این شرح یک صحنه از وحشت حکومتی که مدعی مرگ جنبش سبز بود، در روز در گذشت پدر میرحسین موسوی گرفتار آن شده بود. این شرح را دکتر شکوری راد که در محل حاضر بوده و ناظر صحنه نوشته و در وبلاگ خود منتشر کرده است. آن که با چشمان کبود به وقاحت کودتاچی ها می نگرد، داماد میرحسین موسوی، دکتر جواد سلیمی است و برادر سه شید جنگ ایران و عراق.



آنها که حالا نام خود را بسیجی گذاشته اند و چفیه خود را به چفیه آقای خامنه ای گره زده اند، از آن نسلی که به خانواده بسیج دوران جنگ تعلق دارد انتقام می گیرند. آنچنان که امریکا، بدست امثال حسین طائب و سردار شکنجه "نقدی" و هدایت "آقا مجتبی" انتقام محاکمه ژنرال های شاه را از دکتر یزدی گرفت. تعجب نباید کرد. ماجرا به همین سادگی است و نیازی به تفسیر و سند ندارد. آنچه را که با کودتای نوژه می خواستند بکنند، با کودتای خزنده در دل حاکمیت و بدست مهره های جاسازی شده کردند.



«مشت محکمی بر گوشۀ چشم چپش فرود آمد و عینکش را روی صورتش خرد کرد و بلافاصله مشت دیگری به چشم راستش. این پاسخی بود به اعتراض او به مرد درشت هیکلی که پنجۀ قوی خود را به بازوی زن چادری استغاثه کننده ای، که جرمش فریاد "یا حسین" بود، افکنده و وی را در مقابل چشمان حیرت زدۀ جمعیت، کشان کشان می برد و گاهی ضربه ای نیز بر او وارد می کرد. غیرت مسلمانی به او اجازه نداده بود که در برابر این صحنه، تنها نظاره گر باشد.



غیرت و شهامت سه برادر شهیدش در وجودش به غلیان در آمد و اعتراضش را ادامه داد. همین شد که چند نفر از مأموران امنیتی که لباس شخصی بر تن داشتند بر سر او ریختند و او را در حالی که از خود دفاع می کرد زیر ضربات مشت و لگد گرفتند و سپس کشان کشان از جمعیت مردم جدا کردند و در کنار دیوار، جائی که جز خودشان کسی نبود نگه داشتند. در این حال مأموری لباس شخصی و سپید موی که سن پدر جواد را داشت در پیش چشم مردمی که نظاره گر بودند همچنان به او لگد می زد. جواد که صورتش خونین و لباسهایش پاره شده بود دیگر رمق و تاب ایستادن نداشت و روی همان دیواری که تکیه زده بود، سُر خورد و روی پاهایش نشست.



لحظاتی بعد بر دستانش دستبند زدند و درون یک سواری نشاندند. در آنجا بود که یکی دیگر از خیل مأموران دو مشت دیگر به صورت او کوفت تا به گفتۀ خودش تلافی کرده باشد. بر چشمان مجروحش نیز چشم بند زدند و بردندش.



او تنها نبود. چند نفر دیگر از نوه های غیور آن مرحوم، پدر میر حسین، که همراه جمعیت برای تشییع پیکر بی جان او گرد آمده بودند و نیز داماد آن مرحوم که پدر دو شهید بود و برای وساطت به میان آمده بود را نیز بازداشت کرده و با خود بردند.



از 15 سال پیش که با جواد در بیمارستان همکار شده ام، او را می شناسم. دانش آموختۀ طب و دارای تخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی عروق است و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه با رتبۀ استاد تمامی و نیز عضو تیم پر اهمیت پیوند کبد. با آنکه داماد مهندس میر حسین موسوی، نخست وزیر پر افتخار و محبوب دوران امام و جنگ تحمیلی ست اما چندان فعالیت سیاسی نداشته است.



فردی آرام و بی سر و صدا و دارای حسن خلق، که وظایف درمانی، آموزشی و پژوهشی خود را با دقت و به نحو احسن انجام می دهد و علی رغم فرصت بسیار مناسبی که تخصصش به او داده است، دنبال کسب درآمد بیشتر نبوده است و به همین دلیل دارای یک زندگی ساده و معمولی است.

تا پیش از آنکه چندی پیش پدر رنج کشیده اش به رحمت خدا برود و معرفی پدر موجب معرفی او نیز بشود، بسیاری از همکاران نمی دانستند او افتخار برادری سه شهید را دارد. شهدائی که دو تن از آنان از فرماندهان جبهه های جنگ در دفاع از اسلام و میهن بوده اند.



روز یکشنبه 14 فروردین، وقتی به بیمارستان آمد چشمان کبود شدۀ او حکایت مزدی بود که بابت ایثارگری خود و خانواده اش و نیز تلاش بی وقفۀ علمی، که او را در سن 45 سالگی به رتبۀ استاد تمامی رسانده بود، دریافت کرده بود. کشور به دستاورد ایمان، ایثار و از جان گذشتگی و شهادت مردمانش می بالد و افتخار می کند اما اینچنین از آنها قدر شناسی می شود.



او همان راهی را می رود که برادران شهیدش رفتند، یعنی دفاع از اسلام، انقلاب و راه و اندیشۀ امام(ره). اگر از خود او بپرسید از هیچکس هیچ طلب و مطالبه ای ندارد. او همۀ این کارها را برای خدا کرده است و به رضایت او راضی ست.



دکتر جواد سلیمی، استاد دانشگاه و برادر سه شهید را با صورتی خون آلود و با چشم بند در حالی که تمام بدنش درد می کرد به پای میز بازجوئی بردند. فردی که معلوم نیست که بوده، چقدر درس خوانده و چه خدمتی به کشور و ملت کرده و ارزش وجودیش چقدر است او را بازجوئی می کند.

می پرسد: چرا بازداشت شدی؟ او می گوید: دیدم یک زن چادری را، که گفته می شد شعار یا حسین سر داده است، مأموری لباس شخصی و درشت هیکل گرفته است و کشان کشان می برد و در همان حال او را می زند. اعتراض کردم که چرا با یک زن نا محرم و در پیش چشم مردم این گونه رفتار می کنید... بازجو سخنش را قطع می کند و می گوید: جفنگ نگو!



دیگر چه بگوید این دکتر مجروح دل شکسته! همۀ آنچه روزگاری ارزش بوده است و برای آن انقلاب شده است اکنون از نظرآنان جفنگیاتی بیش نیستند.



جواد دیگر حرفی برای گفتن ندارد و در خود فرو می رود... و چه می دانی که جواد کیست و اکنون به چه می اندیشد و در درون خود چه می کشد.وبلاگ شکوری راد

روز 22 خرداد، چهار بار

روز 22 خرداد، چهار بار


عملیات کودتائی را به بیت رهبری خبر دادم





این عکس مربوط به دیدار 24 مرداد میرحسین موسوی با اعضای جامعه پزشکی ایران است که برای آگاهی از جزئیات کودتای انتخاباتی 22 خرداد نزد او رفته بودند. موسوی در این دیدار فاش ساخت: روز 22 خرداد ستادهای ما با موج عظیمی از تماس‌های مردمی که حاکی از زمینه‌چینی گسترده برای تقلب در انتخابات بود و اطلاعات دقیقی در مورد تحرکات در دست انجام و سناریوهایی که برای روز انتخابات و بعد از آن طراحی شده بود مواجه شد. در روز انتخابات، خود من تلاش کردم با مسئولان کشور تماس بگیرم و همان روز دو بار با رئیس قوه قضائیه، دو بار با دادستان کل کشور، دو بار با رئیس مجلس و چهار بار با بیت رهبری موضوع را مطرح کردم. اخبار نگران کننده انباشته می‌شد تا اینکه از عصر روز 22 خرداد، حمله به ستادهای انتخاباتی اینجانب آغاز شد و سپس به ستاد مرکزی و سایر ستادها در سطح کشور گسترش یافت و مشخص شد که طرح و برنامه‌ای برای تقلب در انتخابات وجود دارد. ما به نهادهایی چون بسیج و سپاه علاقه داریم، چون فکر می‌کنیم بسیج برای مقابله با دشمن است و سپاه برای آن ایجاد شده تا در مقابل دشمنان بایستد، آیا به صف کردن سپاه و بسیج در مقابل مردم، لطمه به افتخارات آنان نیست؟ ما می‌گوییم به جای آنکه جمعیت‌های میلیونی مردم را متهم کنید، برای یافتن متهمان اصلی در بین کسانی بگردید که با کارگردانی و صحنه‌گردانی جنگ مسموم تبلیغاتی، اعتماد و آرامش مردم را هدف گرفتند و با تحلیل‌های مالیخوالیایی خود به دشمن خدمت می‌کنند. یقینا جریاناتی که در طول این دو ماه در صدا وسیما و همچنین در روزنامه کیهان با مردم می‌جنگیدند، تأمین کننده‌ی منافع و در طول سیاست‌های آمریکا و انگلیس هستند.

مردم کنونی ایران

مردم کنونی ایران


ملت مرده عهد قاجار

و عصر پهلوی نیستند!





سایت تحول سبز، متن مقاله مشروحی را از مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی و سپس سرپرست وزارت کشور در دولت خاتمی را که از شاخص ترین زندانیان سیاسی پس از کودتای 22 خرداد است منتشر کرده است. این نوشته در توضیح نوشته دیگری است که وی درباره ضرورت انتقاد از نسل انقلاب و عملکرد آن در دهه اول جمهوری اسلامی نوشته و منتشر کرده است. ما این نوشته تازه را، با هدف مطالعه سریع تر و برجسته سازی نکات اصلی که در آنها مطرح شده اما می تواند در دل حجم زیاد مقاله و حواشی مطرح شده گم شود، استخراج کرده و منتشر می کنیم. البته تمام تلاش خود را کرده ایم که اصلی ترین نکات این نوشته – بویژه آنها که به مسائل روز ایران مرتبط است- از قلم نیفتد. تاج زاد می نویسد:



سرکوب ها، بگیرو ببندها و خشونت بی حد و حصر حزب پادگانی پس از انتخابات، به رغم تلخی های خود، این حسن را داشت که چشمان ما را به روی خطاها و لکه های تاریک دوران تولد و رشد انقلاب بیشتر از پیش بگشاید، لکنت زبان ما و حتی رهبران جنبش را بر طرف کند و موجب رشد آگاهی‌های عمومی شود.



شاید فردی که شغل اصلی او در دو دهه گذشته تجمیع میلیاردی ثروت بوده است و از قضای روزگار تجمیع آرای ملت در یک انتخابات به عهده او واگذارشود (سردار محصولی وزیر کشور کودتا)، بتواند به ” انتخابات” ابزاری نگاه کند و پس از انجام وظیفه خود وزارت کشور را ترک کند. اما برای من جدایی از وزارت کشور هرگز به مفهوم پایان مسئولیتم در پاسداری از آرای ملت و تلاش برای برپایی انتخابات آزاد نبوده است. به همین دلیل شکایتم علیه آقای جنتی را پیگیری و با عنایت الهی و پشتیبانی ملت شریف آن را تا آخر عمر و تا کسب نتیجه نهایی که محکومیت متخلفان و متقلبان و برپایی انتخابات آزاد است، دنبال خواهم کرد. انتخابات در ایران باید آزاد شود و به یاری خداوند آزاد خواهد شد. به آن دین دارم.















نقد دهه اول انقلاب به هیچ وجه نباید ما را زیر آوار گذشته مدفون کند یا تلاش های اصلاحی و دموکراتیک نسل من را به ویژه در دهه سوم انقلاب نادیده انگارد .



آنچه امر نقد گذشته را امکان پذیر کرده، فضایی است که جنبش سبز خلق کرده است.



نسلی که یک بار دیگر”باهم بودن”را معنا و جنبش سبز را به صحنه وفاق قشرها و اقوام و نسل­ها و ادیان مذاهب تبدیل کرده است؛ صحنه وفاقی که هر کاری را آسان و هر تحولی را ممکن می کند. وقتی دیدم نسلی که نقشی در حوادث دهه اول انقلاب نداشت، نسل ما را به احاطه مهر و عطوفت خود در آورده است، احساس شرمندگی کردم؛ شرمندگی در قبال نسلی که ما را پیش از آنکه عذر تقصیر به پیشگاه ملت ببریم بخشوده است (۱).



نقد دهه اول انقلاب باید مانع قضاوت فله ای نسل جدید درباره تلاش های پدران و مادران خود شود، تا هم از درست ها و هم از نادرست های نسل انقلاب بیاموزند و هم از تلاش های خود با پرداخت کمترین هزینه و بیشترین تضمین بهترین نتیجه را بگیرند. من امروز بیش از هر زمانی همگانی شدن نقد را میان همه نیروهای سیاسی و اصحاب اندیشه ممکن می بینم و فکر میکنم جامعه ما آن قدر بالغ شده است که با همه وجود درک میکند نقد به معنای تخریب و تخطئه نیست، به معنای جدا کردن سره و ناسره و بستن سرچشمه انحرافات با بیل است، تا که سیل‌های بنیان کن به راه نیفتد و همه را با هم نبرد.







افزون بر آن پس از پیروزی محتوم،‌ هیچ فرد و گروهی نتواند آرمان ها و وعده ها را فراموش کند. من نقد را در شرایط کنونی نه خودزنی، که راه رسیدن به تعادل و عقلانیت میدانم. تجربه ۳۵ سال فعالیت سیاسی حرفه ای به من آموخته است کسانی کمتر اشتباه می کنند که بفهمند اشتباه کرده اند.



تجربیات ما به ما هشدار می‌دهد که در جامعه متکثر و متنوع ایرانی جز”استقرار دموکراسی” و “تامین حقوق همه ایرانیان” راه حلی برای زندگی اجتماعی- سیاسی مسالمت آمیز وجود ندارد.



به نظر من نباید دوباره به همان خطاهایی برگشت که نسل ما در ایامی آن ها را عین صواب و «تنها راه رهایی» می دید.



جنبش سبز، جنبش “تعیین تکلیف” نیست. جنبش “تعیین حق” است.



ما امروز می توانیم «امام خمینی» و «دکتر مصدق» رادر راه ساختن ایرانی آزاد و مستقل و پیشرفته در کنار هم ببینم. ما می توانیم امروز از «استادمطهری» و «دکترشریعتی» با همه تفاوت ها و حتی اختلاف هایشان در راه ارائه اسلام به دور از تحجر و استبداد و خرافات بهترین و بیشترین بهره ها را ببریم. ما امروز می توانیم تصویرآرمان و خواست مهندس «بازرگان» و «دکتر بهشتی»را در قاب واحدی ببنیم که در آن اسلامیت با جمهوریت و دین با دموکراسی ناسازگار نیست.



همچنان که می توانیم “گاندی”، “چه گوارا” و “مارتین لوترکینگ” را به رغم روش های گوناگون مبارزه با ظلم واستبداد و استعمار دوست داشته باشیم. آسمان با ستاره های متعدد و متفاوتش زیباست. من همه این بزرگان را دوست می دارم و به همه آنان حرمت می گذارم اگرچه هیچ کدام را معصوم نمی دانم و ارزیابی انتقادی عملکردشان را نه تنها جایز، بلکه لازم می بینم



من معیار را در نقد گذشته تکیه به سخن جاویدی می دانم که از زبان رهبرفقید انقلاب شنیدم: “پدران و مادران ما چه حقی داشتند که برای ما سرنوشت تعیین کنند. هرکس سرنوشت اش با خودش است. مگر پدر و مادرهای ما ولی ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می توانند سرنوشت یک ملتی را که بعد ما وجود پیدا می­کنند، آنها تعیین بکنند؟”



خوشبختانه نسل جوان این سخن تاریخی را از رجعت طلبان به عصر دیکتاتوری قبل از انقلاب گرفت و به تملک خود درآورد. چاره آن را نیز صندوق انتخابات یافت. اما هنگامی که مطالبه‌ی “رأی من کو؟” با توهین و تحقیر و کهریزک و گلوله مواجه شد.



نسل جدید با تمام وجود و با بهره گیری از تمام ظرفیت های خود در فرایند انتخابات، قبل و بعد از ۲۲خرداد ماه ۸۸ مشارکت کرد اگرچه با کمال تاسف سهم آنها از اعتراضشان به تخلف ها و تقلب ها سرکوب بود و زندان. اما نسل انقلاب در تحقق “گفتمان حق تعیین سرنوشت هر نسل به دست آن نسل ” چه خطایی کرد که امروز با حاکمیت انسداد طلبان یکه سالار مواجه شده‌ایم؟







فضای آلوده ای که هسته مافیایی- کودتایی بر انتخابات و حوادث پس از آن حاکم کرد، حتی سخن گفتن از “اکثریت” و “اقلیت” را نیز بی معنا کرده است. اکثریت و اقلیت یا برنده و بازنده در جایی معنا دارد که قواعد بازی رعایت شود. اگر برای اقتدارگراها نفس انتخابات (مستقل از اکثریت و اقلیت) مهم بود و اگر به اکثریت بودن جناح خود واقعاً باور داشتند، می توانستند در فضای آزاد انتخاباتی موقعیت خود را تثبیت کنند و رقیب خود را در وضعیت اقلیت قرار دهند. یعنی با پذیرش حقوق شهروندی کسانی که آنان را اقلیت معرفی می کردند ، ازجمله در رسیدگی به شکایاتشان جایگاه اکثریت را برای خود وسربلندی را برای کشور به دست آورند و به این ترتیب به جهانیان نشان بدهند که در ایران دموکراسی حاکم است و رأی مردم اصالت دارد. اما جناح اقتدارگرا عکس آن عمل کرد. چرا که اقلیت بودن یک جماعت با بهره‌وری از حقوق شهروندی معنا می یابد و نه با ”خس و خاشاک” نامیده شدن. در واقع کرسی ریاست جمهوری یا جام بازی، نهایتاً به یک طرف رقابت تعلق می گیرد در عین حال شکایت و اعتراض به نتیجه بازی نیز یک قاعده پذیرفته شده است که باید با مواجهه دموکراتیک و قانونی به آن پاسخ داد. اگر کسی قبل از اتمام این فرایند به طور یک طرفه “پایان بازی” را اعلام کند یا نتیجه بازی را غیر قابل تردید و تغییر بخواند، عدم اعتقاد خود را به اصل رقابت لو می دهد. چنین اقدامی همچون “خس و خاشاک” خواندن رقیب به معنای بر هم زدن نفس انتخابات است و سیاست‌ورزی قانونی را منتفی می‌کند.



دیدگاه قیم مآبانه‌ای که در دهه نخست انقلاب متعلق به گروه هایی بود که در برابر جمهوری اسلامی ایران متکی به رأی مردم ایستادند، متاسفانه درحال حاضر به تسخیر آقایان جنتی و مصباح درآمده است.



تأکید بر دستاوردهای انقلاب هرگز به معنای انکار خطاهای بزرگی نیست که به نام دفاع از انقلاب یا حفظ نظام صورت گرفته است، یا می گیرد. منظورم یادآوری این مسئله است که انقلاب اسلامی ملت ما را متحول و زنده و برسرنوشت خود حاکم کرد، اما این موجود زنده و حاکم بر سرنوشت خود و پر از آزمون و خطا، با ملت مرده عهد قاجار و عصر پهلوی (به استثنای دو مقطع نهضت مشروطه و ملی شدن نفت) قابل مقایسه نیست. همین مردم در جریان جنبش سبز نه تنها زندگی از سرگرفتند و اکنون می کوشند برسرنوشت خود حاکم شوند، بلکه نشان داده اند که آماده پذیرش بخشایش طلبی و عبور انتقادی و سازنده از اشتباهات همه طرف های منازعه هستند. ازطرف دیگرسرکوب ها، بگیر و ببند ها و خشونت بی حد و حصر حزب پادگانی در وقایع پس از انتخابات به رغم تلخی ها و زیان های بعضاً جبران ناپذیر خود، این حسن را داشت که فهم ما را از دستاوردهای انقلاب عمیق تر کند، چشمان ما را به روی خطا ها و لکه های تاریک دوران تولد و رشد انقلاب بیشتر از پیش بگشاید، موجب رشد بی‌سابقه آگاهی‌های عمومی شود و لکنت زبان ما و حتی رهبران جنبش را بر طرف کند. به علاوه در جریان عبور از قانون اساسی و نقض حقوق تصریح شده ملت در آن سند، زبان اقتدارگراها الکن شده است.



تفاوت میان مسجد وکانونی که استاد مطهری می خواست میکرفون و تریبون در اختیار مخالفان و ملحدان قرار دهد و با آنان در همان محل به بحث بنشیند و خاطره آزادی‌های صدر اسلام را زنده کند، با مسجد پادگانی که زیر زمین آن به محل ضرب وشتم و اهانت به منتقدان و معترضان اختصاص می یابد، هرگز به این روشنی به نمایش عمومی در نیامده بود؛ خط شهیدان بروجردی، باکری، خرازی، همت و دیگر حماسه آفرینان دفاع مقدس که “بسیج” را “مدرسه عشق” می دانستند، از خط کسانی که جامه بسیجی به عاریت به تن کرده و مقابل انبوه معترضان ایرانی ایستاده‌اند، تفکیک شد؛ همان ها که بسیج را “مکتب خشونت ورزی” می خواهند.



امروز احیای مناسبات ارتجاعی شاهنشاهی در جامعه سبز ایران، با این سد روبروست:



امروزه اکثریت کارگزاران و عاملان اجتماعی نظیر کارگران، کشاورزان، معلمان، دانشگاهیان، هنرمندان، فرهنگیان، جامعه شناسان، مددکاران اجتماعی، اقتصاددانان، کارآفرینان، ورزشکاران، دانشگاهیان، کاربران کامپیوتر و اینترنت، حوزویان و به ویژه طلاب جوان ، پزشکان، پیشه‌وران و خلاصه همه زنان و مردانی که در رشته ای حامل هنر، دانش و فن هستند، در جریان تنش های هر روزه کار تخصصی خود و در مواجهه با مشکلات بلافصل محیط کار و محیط زیست خود اندیشه و نقشی سیاسی می یابند.



به علاوه نارضایتی گسترده اجتماعی ناشی از انسداد سیاسی، صرفاً گونه ای ناخرسندی عام و سیاسی باقی نمی‌ماند، بلکه تخصصی و علمی نیز می‌شود. به این ترتیب یک هنرمند در پیوند مستقیم با حرفه خود و برای حفاظت از استقلال شخصیت و اثر هنری خود و نیز در جریان دفاع از استقلال حوزه هنر و مقاومت در مقابل فرمایشی شدن و پذیرفتن سفارش های آمرانه حکومتی برای تولید آثار هنری، خود را در موقعیتی سیاسی می یابد و به انحاء گوناگون به مقاومت می‌پردازد و خالق آثار منحصر به فرد می‌شود. همچنان که امر سیاسی در دوران کنونی از دل خانه و کاشانه و روابط خانوادگی می جوشد چرا که نگرانی از آینده فرزندان و جوانانی که به دلیل تحقیر روزانه و تحمیل های روز افزون و سلب حق تعیین مقدرات خود از یک طرف و ناکارآمدی حکومتی و بیکاری و تورم در نتیجه طرد و به حاشیه رانده شدن از طرف دیگر، در معرض انواع بزه های اجتماعی و بیماری های روحی و افسردگی ها قرار گرفته اند، والدین و حتی نسل جوان را سیاسی می کند و به دموکراسی و به انتخابات آزاد و منصفانه با مقدمات و لوازم آن مانند آزادی بیان،حزب،تجمع و… برای تعیین سرنوشت و پیشرفت همه جانبه کشور گره می‌زند.

از شنبه شمش طلا در ج. اسلامی حراج می شود

از شنبه شمش طلا در ج. اسلامی حراج می شود


جهش غافلگیرانه قیمت

طلا، دلار و یورو در ایران







انتشار خبر بالای 500 هزار چک برگشتی به مبلغ 2450 میلیارد تومان که اوج آن در ماه بهمن گذشته گزارش شده است، همزمان شد با اعلام افزایش تورم و افزایش قیمت سکه، طلا و ارز درایران. هر دلار امریکا روز گذشته در بازار آزاد ارز ایران با 10 تومان افزایش به 1125 تومان و "یورو" نیز با 3 تومان افزایش به 1580 تومان رسید.



بانک مرکزی شتابزده اعلام کرد برای کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از رشد تورم، سکه و شمش طلا را با نرخ مصوب از روز شنبه در محل بانک کارگشائی حراج خواهد کرد.



دیروز سکه بهار آزادی (طرح جدید) با ۱۷ هزار تومان رشد قیمت نسبت به هفته گذشته ۴۱۰ هزار تومان در بازار تهران معامله شد.



بهای شمش طلا نیز، روز گذشته در جهان به بالای یک هزار و ۴۵۷ دلار در هر اونس رسید.

صدراعظم آلمان : ایرانی‌ها پیشگام دمکراسی‌خواهی در منطقه

صدراعظم آلمان : ایرانی‌ها پیشگام دمکراسی‌خواهی در منطقه


دویچه وله : آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در روز پنج‌شنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل بود. از سردی مناسبات میان رهبران دو کشور خبری نبود. صدراعظم آلمان تصریح کرد که دیدار با نتانیاهو هیچگاه موجب دلخوری نبوده است. مرکل با این توضیح، شایعات درباره وجود بحث و جدل میان خود و نتانیاهو را تکذیب کرد.



گفته می‌شود که صدراعظم آلمان در هفته‌های گذشته در تماسی تلفنی با نتانیاهو از کندی در روند مذاکرات صلح گلایه کرده و سیاست اسراییل را منفعلانه خوانده بود. مرکل در دیدار با نخست‌وزیر اسراییل در روز پنج‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که «توقف و ایستایی در روند مذاکرات باید رفع شود. در این راستا هدف نیز باید تحقق راه‌حل دو دولت مستقل باشد.» صدراعظم آلمان گفت: «بقای دولت اسراییل همانقدر مهم است که ایجاد یک دولت فلسطینی مستقل.»



نگرانی درباره برنامه اتمی ایران



در گفت‌وگوی رهبران آلمان و اسراییل توجه به برنامه اتمی ایران جایگاه ویژه‌ای داشت. نخست‌وزیر اسراییل تاکید کرد که همه تلاش‌ها باید در جهت جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای باشد.



نتانیاهو افزود: «امید ما به تحولات مثبت در منطقه به یاس خواهد گرایید، اگر ایران در این میان مصون بماند و پس از ساخت جنگ‌افزار اتمی تمامی تلاش‌ها برای دستیابی به دمکراسی و مدرنیته را بخطر بیاندازد.»



آنگلا مرکل با اشاره به تهدیدات اتمی ایران تاکید کرد که آلمان «امنیت و رفاه کشور اسراییل را بخشی از منافع پایه‌ای» خود می‌داند. صدراعظم آلمان نیز ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را ضروری دانست.



صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرد که سرکوب جنبش دمکراسی‌خواهانه از سوی دولت ایران غیرقابل قبول است. آنگلا مرکل افزود: «ایران نخستین کشوری بود که جنبش‌های دمکراتیک انقلابی در آن شکل گرفتند، اما به طرز خشنی سرکوب شدند.» صدراعظم آلمان تصریح کرد که در این روزها باید بار دیگر به یاد انسان‌هایی در ایران باشیم که «در زندان‌ها به سر می‌برند و رنج می‌کشند.»



وعده‌های ناروشن در زمینه مذاکرات صلح



نخست‌وزیر اسراییل درباره چگونگی رفع توقف موجود در روند مذاکرات در کنفرانس خبری سخنی نگفت و تنها به طرح وعده‌های مبهم اکتفا کرد. نتانیاهو درباره ادامه ساخت شهرک‌های یهودی، به عنوان مانعی جدی بر سر راه مذاکرات گفت: «اگر ما به صلح، امنیت و ثبات دست‌یابیم، به شما اطمینان می‌دهم که شهرک‌سازی، یکی از موضوعات در مذاکرات پایانی خواهد بود. شهرک‌سازی موضوعی غیرقابل حل نیست.»



نخست‌وزیر اسراییل در سخنانی کلی تکرار کرد که «اسراییل به خاطر صلح دعا می‌کند، در انتظار آن است و برای تحقق‌اش تلاش می‌ورزد.» نتانیاهو تاکید کرد که با توجه به تحولات در منطقه و در کشورهای عربی، اسراییل باید کاملاَ مراقب باشد. این تحولات می‌تواند دمکراسی را برای جهان عرب به همراه آورد و یا اینکه سبب افزایش تهدیدها علیه اسراییل شود.

جوانفکر، رئیس خبرگزاری ایرنا : احمدی نژاد می‌توانست دستور رهبری درباره مشایی را اجرا نکند

جوانفکر، رئیس خبرگزاری ایرنا : احمدی نژاد می‌توانست دستور رهبری درباره مشایی را اجرا نکند




جهان : علی اکبر جوانفکر، رئیس خبرگزاری ایرنا در گفتگو با ویژه نامه نوروزی همشهری، مدعی شد که نامه رهبری درباره مشایی به احمدی نژاد یک نامه ارشادی بوده است.



آنچه که در ادامه می خوانید بخشی از گفتگوی جوانفکر با همشهری در ارتباط با همین موضوع است"



س: اين آقايان (اشاره به چهره های مبرز اصولگرایان) بيشتر بر محور اتفاقي كه در خصوص انتخاب آقاي مشايي به سمت معاون اولي رياست جمهوري و نامه رهبري افتاد چنين مواضعي را اتخاذ مي كنند. آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور است و اختيار دارد كه معاون اولش را خودش انتخاب كند. چرا مقام معظم رهبري وارد صحنه مي شوند و به آقاي احمدي نژاد دستور! مي دهند كه ايشان را بردارد و يك هفته پس از دستور رهبري طول مي كشد، آقاي احمدي نژاد آقاي مشايي را عزل نمي كند، خود آقاي مشايي استعفا مي دهد. اين مسئله را براي ما تحليل كنيد.



ج: مقام معظم رهبري بعد از انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸، پس از اينكه آقاي احمدي نژاد با رأي مقتدرانه رئيس جمهور شد، طبيعي بود كه به هيچ وجه تمايل نداشتند و ندارند كه اقتدار رئيس جمهور را كم كنند.رهبري قطعا چنين نيتي نداشتند.چه كسي آن نامه ارشادي!!! رهبري به رئيس جمهور را علني كرد؟ همين جريان اصولگرايي! همين آدم‌ها!. برويد نگاه كنيد. نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي آقاي ابوترابي نامه را اعلام كرد.به چه حق و مجوزي ايشان نامه را علني كرد؟ اين همان جريان اصولگراست. اين گونه نامه ها بين رئيس جمهوري و رهبري زياد رد و بدل مي شود.



س: خب چرا آقاي رئيس جمهور اين قدر تأخير كردند؟



ج: شما در چرايي اش دخول نكنيد. اين ها نامه هاي ارشادي! رهبري به رئيس جمهور هستند. اين نامه را علني كردند تا همين داستان ها را درست كنند. به چه حقي اين كار را كردند؟ مگر خود دفتر رهبري نمي توانست اين كار را بكند؟ اين كار غلطي بود كه آقاي ابوترابي انجام داد.



س:با چه خواستگاهي اين كار را كردند؟



ج:همين ديگر! شما بايد جواب اين سوال را پيدا كنيد. مقام معظم رهبري نظر ارشادي داده بودند نه نظر تكليفي. وقتي نامه علني شد، براي آقاي رئيس جمهور تكليف شد...

واشنگتن تايمز: سعوديها نگران حمله نظامی يک ايران مجهز به جنگ افزارهای اتمی هستند

واشنگتن تايمز: سعوديها نگران حمله نظامی يک ايران مجهز به جنگ افزارهای اتمی هستند


صدای آمریکا : وال استريت جورنال می نويسد رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، در ديدار از عربستان سعودی، حکومت ايران را به مداخله در امور داخلی بحرين متهم کرده و گفته است واشنگتن در مورد مداخله تهران در امور کشورهای منطقه از جمله بحرين مدارکی در دست دارد. رابرت گيتس به نوشته وال استريت جورنال بخش زيادی از گفتگوهای چهارشنبه خود را با ملک عبداله، پادشاه سعودی، به تلاش تهران در بهره برداری از وضعيت جاری خاورميانه و ايجاد مشکل در کشورهای منطقه، اختصاص داده است.



واشنگتن تايمز درباره ديدار رابرت گيتس با ملک عبداله می نويسد پادشاه آشکارا و از اين زاويه از ناآرامی های منطقه ناراحت است که اين بحرانها تا چه پايه بر نقش سعوديها به عنوان عامل موازنه کننده ايران، آسيب می رساند. به نوشته واشنگتن تايمز سعودی ها بيش ازآنکه از استقرار دموکراسی در مصر نگران باشند نگران تهديدی هستند که حمله نظامی يک ايران مجهز به جنگ افزارهای اتمی می تواند متوجه عربستان سعودی سازد.



نيويورک تايمز می نويسد دولت سودان اسراييل را به حمله هوايی به يک خودرو در آن کشور که به کشته شدن دو نفر انجاميد متهم کرده است. اين روزنامه می نويسد خودرويی که در بندر سودان در دريای سرخ مورد حمله قرار گرفته، حامل سلاح برای حماس درغزه بوده و سودان به صورت راه قاچاق سلاح به نوار غزه در آمده است. دولت سودان، حمله را تعرضی به حاکميت خود قلمداد کرده و گفته است از اسراييل به سازمان ملل شکايت خواهد کرد. در سال ۲۰۰۹ نيز در حمله هوايی اسراييل به کاروان قاچاق سلاح به غزه بنا به ادعای خارطوم نزديک به ۱۰۰ نفر، کشته شدند. اسراييل در اين مورد اظهارنظر نکرده است.



گاردين چاپ لندن درباره امتيازهای دولت بشار اسد به مسلمانان سنتی در سوريه گزارشی دارد و می نويسد در واکنش به بحران سياسی جاری در سوريه رژيم اين کشور، تنها قمارخانه سوريه را تعطيل کرده و اجازه داده است آموزگاران زن از حجاب اسلامی، استفاده کنند . فعالان سوری طرفدار دموکراسی به نوشته گاردين از مردم کشور خواسته اند در هفته ای که از چهارشنبه آغاز شد در سراسر کشور به خيابان ها بروند و در گراميداشت ياد ۸۰ نفری که در تظاهرات روزهای گذشته توسط نيروهای دولتی کشته شدند راه پيمايی کنند. گاردين می افزايد رژيم سوريه کاملاً سکولار است و امتيازهای تازه دولت به اسلامگراها امری غيرعادی به نظر می رسد.

نماینده محلات : احتمال ارتباط انفجار خرابکارانه امروز با انفجار دو ماه پیش در این خطوط وجود دارد

نماینده محلات : احتمال ارتباط انفجار خرابکارانه امروز با انفجار دو ماه پیش در این خطوط وجود دارد


خانه ملت ، .icana.ir :: نماینده مردم محلات و دلیجان از انفجار 3 خط لوله اصلی انتقال گاز از میادین جنوب به شمال کشور در کیلومتر 74 جاده قم- دلیجان خبر داد و گفت: احتمال ارتباط این اقدام خرابکارانه با انفجار دو ماه پیش در این خطوط وجود دارد.



"علیرضا سلیمی" در گفت و گو با خانه ملت از انفجار خطوط اصلی انتقال گاز جنوب به شمال در حوالی شهر دلیجان خبر داد و گفت: ساعت 4 صبح امروز - جمعه 19 فروردین - سه خط لوله اصلی انتقال گاز میادین جنوب به مناطق شمالی کشور در حوالی شهر دلیجان طی یک اقدام خرابکارانه منفجر شده است.



نماینده مردم محلات و دلیجان با یادآوری حادثه‌ای مشابه که حدود 2 ماه پیش در این خطوط رخ داد، افزود: احتمال اینکه انفجار امروز صبح این خطوط انتقال گاز در ارتباط با انفجار قبلی باشند و هر دو انفجار از سوی یک گروه خرابکار انجام شده باشد، به طور قوی وجود دارد و کارشناسان امنیتی کشور در حال پیگیری این مسئله هستند.



وی همچنین افزود: محل انفجار امروز حدود 100 کیلومتر با محل انفجار قبلی فاصله دارد و در این انفجار سه خط لوله 56 اینچی انتقال گاز که خطوط اصلی انتقال گاز جنوب به مناطق شمالی کشور هستند دچار آسیب شده است.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه این انفجار تلفات جانی در پی نداشته است، افزود: در این حادثه تنها چند تن از افرادی که برای جلوگیری از سرایت آتش سوزی و خاموش کردن آتش در محل حاضر شده بودند دچار جراحت جزئی شده اند که امیدواریم هرچه سریعتر بهبود یابند.



حدود دو ماه پیش یک گروه خرابکار اقدام به انفجار خط لوله اصلی انتقال گاز میادین گازی جنوب به مناطق شمالی کشور کرد؛ این اقدام که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انجام آن را بر عهده نگرفته است، این حادثه بار دیگر صبح امروز 19 فروردین در فاصله 100 کیلومتری محل انفجار قبلی تکرار شد و در آن سه خط لوله اصلی انتقال گاز دچار آسیب شدید شدند.

روسیه : سوخت گذاری در قلب راکتور نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد

روسیه : سوخت گذاری در قلب راکتور نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد


نماینده مجلس: اشتهای سیری‌ناپذیر سیبری‌نشین‌ها بر خوان اتمی ایران

خبرگزاری« ریا نووستی» سوخت گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر پس از پایان معاینه دستگاه ها در این رآکتور و لوله دورانی اصلی نیروگاه و شستشوی آنها آغاز شد. این مطلب را شرکت "آتوم استروی اکسپورت"، پيمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر اطلاع داد.



به گزارش خبرگزاری« ریا نووستی» در اطلاعیه منتشره گفته می شود: "روز 8 آوریل سال 2011 میلادی سوخت گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد".



همزمان "حسن غفوری فرد" در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت (icana.ir) با بیان این که کارشکنی روس‌ها در پروژه نیروگاه بوشهر واضح و آشکار است، گفت: روس ها همواره در انجام تعهدهای خود در قبال نیروگاه بوشهر با وجود پول های فراوانی که دریافت کرده اند، تأخیر داشته‌اند و این تأخیر همچنان ادامه دارد.



عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که مجلس به دنبال مشخص شدن علت تاخیر در بهره برداری از نیروگاه بوشهر است، گفت: در آینده ای نزدیک نتایج بررسی های مجلس درباره دلایل تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر به مردم ارائه خواهد شد تا مشخص شود در این تاخیر و زیان فوق العاده سنگینی که به بیت المال وارد شده است چه کسانی مقصر بودند و نقش روس ها در این تاخیر چه بوده است.



استاد فیزیک هسته ای دانشگاه تهران با تأکید بر این که نیروگاه بوشهر هم اکنون دچار مشکلات فنی شده است، گفت: به طور قطع طرف روسی در ماه های آینده هم موفق به راه اندازی این نیروگاه نخواهد

احمدی نژاد : بيشترين بودجه عمراني تاريخ كشور در سال 89 اختصاص داده شد

احمدی نژاد : بيشترين بودجه عمراني تاريخ كشور در سال 89 اختصاص داده شد


مرکز پژوهش‌های مجلس : عدم تحقق 80 درصدی برنامه عمرانی دولت در سال 89



ابه گزارش ایرنا، احمدی نژاد با بيان اينكه بيشترين بودجه عمراني تاريخ كشور در سال گذشته اختصاص داده شد، گفت: سال 89يكي از بهترين سال هاي اقتصادي و عمراني كشور بود.



به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، دكتر احمدي نژاد در دومين روز از هشتاد و هشتمين سفر استاني در ديدار با نخبگان و فرهيختگان استان كرمانشاه اظهار داشت: سال گذشته سالي به ظاهر سخت براي كشور بود و دشمنان اعلام كرده بودند كه مي خواهيم تحريم هاي فلج كننده عليه ايران اعمال كنيم.



وي افزود: دشمنان تصور مي كردند كه ديگر كار ايران تمام شده و ثبات كشورمان را برهم زده اند.



در همین رابطه:

خبر آنلاين 20 اسفند 1389 :



عدم تحقق 80 درصدی برنامه عمرانی دولت در سال 89



خبر آنلاين : طی سال 89 تنها 20 درصد از پروژه‌های که باید در سال جاری به اتمام می‌رسید به بهره‌بردای رسیده‌اند.

در حالی که دولت هیچ گزارش عملکردی در مورد پروژه‌های عمرانی خود در سال 89 منتشر نکرده است، برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد از مجموع 975 طرح عمرانی که دولت می‌بایست در سال 89 به اتمام می‌رسید، تنها 193 طرح را به بهره‌بردای خواهد رساند و این نشان از عدم تحقق 80 درصد برنامه عمرانی دولت در سال 89 است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته اعتبار لازم برای به اتمام طرح‌های عمرانی نیمه تمامی که در سال 89 باید به نتیجه می‌رسید رقمی معادل 25 هزار میلیارد تومان است.

براساس این گزارش از نظر تعداد طرح‌های عمرانی نا تمام طی سال‌های 81 تا 89 بیشترین تعداد مربوط به سال 89 است.

این در حالی است که از نظر تخصیص بودجه عمرانی 65 درصد از بودجه پیش‌بینی شده (معادل 21 هزار میلیارد تومان) تخصیص پیدا کرده است.

در سال جاری بر اساس مصوبات بودجه سال 89 باید 77 طرح عمرانی جدید آغاز به کار می‌کردند که برای این تعداد طرح عمرانی مبلغی معادل 5هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود.

۲۸ کشته» در درگیری اردوگاه اشرف؛ واکنش وزیر دفاع آمریکا

۲۸ کشته» در درگیری اردوگاه اشرف؛ واکنش وزیر دفاع آمریکا


رادیو فردا : در حالی که سازمان مجاهدین خلق می‌گوید ۲۸ عضو این گروه در حمله عراق به اردوگاه اشرف کشته شده‌اند، وزیر دفاع ایالات متحده نیز از این حمله ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتن‌داری نیروهای عراقی شده است.



خبرگزاری‌های خارجی از حمله نیروهای ارتش عراق به اردوگاه اشرف که بیش از سه هزار عضو سازمان مجاهدین در آن سکونت دارند در صبح جمعه خبر داده‌اند، حمله‌ای که به گفته این سازمان به مرگ ۲۸ عضو آن انجامیده است.



این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «مقامات ارشد در دولت عراق» مرگ این اعضای سازمان مجاهدین را انکار کرده است.



از سوی دیگر علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، می‌گوید حمله روز جمعه را اعضای سازمان مجاهدین خلق آغاز کرده‌اند.



او گفت: «صد عضو سازمان مجاهدین به نیروهای امنیتی و نظامی ما حمله کردند، اما نیروهای ما از اسلحه استفاده نکردند.»



این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام در بیمارستانی در شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله، که اردوگاه اشرف نیز در آن واقع است از مرگ سه نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر خبر داده است. به گفته این مقام، پنج سرباز عراقی نیز در میان این زخمی‌ها هستند.



یکی از ساکنان اردوگاه اشرف تعداد مجروحان در این درگیری را دست‌کم ۳۲۵ نفر عنوان کرده است.



این نخستین بار نیست که اردوگاه اشرف محل درگیری اعضای سازمان مجاهدین با نیروهای عراقی بوده است. در آخرین نمونه در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران»، مأموران «عراقی و ایرانی» را متهم کرد که به این اردوگاه حمله و ۱۷۶ تن از ساکنان آن را زخمی کرده‌اند.



رهبران شیعه دولت عراق که روابط بسیار دوستانه‌ای با دولت ایران دارند از زمانی که کنترل اردوگاه اشرف از آمریکایی‌ها به آنها منتقل شد خواستار برچیده شدن این اردوگاه بوده‌اند.



این همواره خواسته مقامات تهران نیز بوده است که همچنین می‌خواهند عراق ساکنان اشرف را به آنها تحویل دهد، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر ضمن مخالفت با استرداد اعضای مجاهدین به ایران اخراج آنها از عراق را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند.



در حالی که جمهوری اسلامی ایران سازمان مجاهدین را گروهی تروریستی می‌داند، این گروه اتهام مذکور را رد می‌کند و می‌گوید مبارزه مسلحانه را کنار گذاشته است. بریتانیا نیز به همین دلیل این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد.



این گروه که چند عضو آن به دنبال آغاز اعتراضات مردم در ایران،‌ به گفته مقامات جمهوری اسلامی، به اتهام دست داشتن در ناآرامی‌ها دستگیر و اعدام شدند در چند سال اخیر فعالیت خود را از جمله بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالیت هسته‌ای ایران متمرکز کرده است.



در تازه‌ترین نمونه از افشاگری‌های این سازمان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین، از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داد که به گفته این گروه در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هسته‌ای ایران «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم است.



اردوگاه اشرف در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاست‌ جمهوری صدام حسین در عراق برپا شد. ساکنان این اردوگاه پس از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به عراق خلع سلاح شدند.



مسئولیت کنترل اردوگاه اشرف واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد در استان دیاله در سال ۲۰۰۹ از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق واگذار شد.

۲۸ کشته» در درگیری اردوگاه اشرف؛ واکنش وزیر دفاع آمریکا

۲۸ کشته» در درگیری اردوگاه اشرف؛ واکنش وزیر دفاع آمریکا


رادیو فردا : در حالی که سازمان مجاهدین خلق می‌گوید ۲۸ عضو این گروه در حمله عراق به اردوگاه اشرف کشته شده‌اند، وزیر دفاع ایالات متحده نیز از این حمله ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتن‌داری نیروهای عراقی شده است.



خبرگزاری‌های خارجی از حمله نیروهای ارتش عراق به اردوگاه اشرف که بیش از سه هزار عضو سازمان مجاهدین در آن سکونت دارند در صبح جمعه خبر داده‌اند، حمله‌ای که به گفته این سازمان به مرگ ۲۸ عضو آن انجامیده است.



این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «مقامات ارشد در دولت عراق» مرگ این اعضای سازمان مجاهدین را انکار کرده است.



از سوی دیگر علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، می‌گوید حمله روز جمعه را اعضای سازمان مجاهدین خلق آغاز کرده‌اند.



او گفت: «صد عضو سازمان مجاهدین به نیروهای امنیتی و نظامی ما حمله کردند، اما نیروهای ما از اسلحه استفاده نکردند.»



این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام در بیمارستانی در شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله، که اردوگاه اشرف نیز در آن واقع است از مرگ سه نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر خبر داده است. به گفته این مقام، پنج سرباز عراقی نیز در میان این زخمی‌ها هستند.



یکی از ساکنان اردوگاه اشرف تعداد مجروحان در این درگیری را دست‌کم ۳۲۵ نفر عنوان کرده است.



این نخستین بار نیست که اردوگاه اشرف محل درگیری اعضای سازمان مجاهدین با نیروهای عراقی بوده است. در آخرین نمونه در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران»، مأموران «عراقی و ایرانی» را متهم کرد که به این اردوگاه حمله و ۱۷۶ تن از ساکنان آن را زخمی کرده‌اند.



رهبران شیعه دولت عراق که روابط بسیار دوستانه‌ای با دولت ایران دارند از زمانی که کنترل اردوگاه اشرف از آمریکایی‌ها به آنها منتقل شد خواستار برچیده شدن این اردوگاه بوده‌اند.



این همواره خواسته مقامات تهران نیز بوده است که همچنین می‌خواهند عراق ساکنان اشرف را به آنها تحویل دهد، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر ضمن مخالفت با استرداد اعضای مجاهدین به ایران اخراج آنها از عراق را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند.



در حالی که جمهوری اسلامی ایران سازمان مجاهدین را گروهی تروریستی می‌داند، این گروه اتهام مذکور را رد می‌کند و می‌گوید مبارزه مسلحانه را کنار گذاشته است. بریتانیا نیز به همین دلیل این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد.



این گروه که چند عضو آن به دنبال آغاز اعتراضات مردم در ایران،‌ به گفته مقامات جمهوری اسلامی، به اتهام دست داشتن در ناآرامی‌ها دستگیر و اعدام شدند در چند سال اخیر فعالیت خود را از جمله بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالیت هسته‌ای ایران متمرکز کرده است.



در تازه‌ترین نمونه از افشاگری‌های این سازمان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین، از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داد که به گفته این گروه در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هسته‌ای ایران «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم است.



اردوگاه اشرف در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاست‌ جمهوری صدام حسین در عراق برپا شد. ساکنان این اردوگاه پس از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به عراق خلع سلاح شدند.



مسئولیت کنترل اردوگاه اشرف واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد در استان دیاله در سال ۲۰۰۹ از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق واگذار شد.

توضیح کوتاه دکتر یزدی

در واکنش به متنی که خبرگزاری حکومتی "ایرنا" بعنوان مصاحبه دکتر یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران منتشر کرده بود، سرانجام دکتر یزدی یادداشت کوتاهی را منتشر کرد. این یادداشت و توضیحات مندرج در آن، تائیدی است بر بخشی از تفسیری که در شماره روز گذشته پیک نت در ارتباط با این مصاحبه منتشر شد. یعنی بریده ای از بازجوئی های دکتر یزدی در دوران بازداشت طولانی. بازجوئی هائی که از بعد از کودتای 22 خرداد، کودتاچیان نام آن را مصاحبه گذاشته و بازجویان را کارشناس. بازداشت شدگان پس از کودتا و رسانه ها را (البته غیر از رسانه های وابسته به کودتا که خود همکار بازجویان و دادگاه های کودتا هستند) دستور دارند تا بازجو را کارشناس و بازجوئی را مصاحبه اعلام کنند!




بهرحال، با توضیحی که دکتر یزدی منتشر ساخت، این نکته رسمیت و سندیت یافت که آنچه بعنوان مصاحبه منتشر شده بازجوئی بوده است و نکته بدیع آن که خبرنگار خبرگزاری "ایرنا" خود در خانه امنیتی و درکنار بازجوها فعال بوده است!



دکتر یزدی عملا اعلام داشت که زیر فشار کودتاچی ها مجبور شده یادداشتی را بعنوان استعفا از دبیرکلی نهضت آزادی نوشته و دراختیار خبرگزاری ایرنا بگذارد. ظاهرا شرط آزادی او از زندان چنین بوده است!



اما، کدام فعال سیاسی است که نداند نه استعفای زیر فشار بازجویان و در زندان کودتا اعتبار دارد و نه اعلام انحلال احزاب در حکومت ها. چنان که در زمان شاه نداشت و بعد از انقلاب 57 همه آن احزابی که منحله اعلام شده بودند تابلوهای خود را بالا برده و فعالیت خود را از سر گرفتند. حادثه ای که درهر کشور روی داده است. آخرین نمونه های آن در تونس و مصر بعد از سقوط ژنرال بن علی و سرگرد حسنی مبارک است و پیشتر، درعراق و پس از سرنگونی صدام حسین.



دکتر یزدی عضو ساده نهضت آزادی هم که باشد، درعمل دبیرکل نهضت آزادی است. این را هر عقل از کف نداده ای میداند. مگر امثال سرتیپ ذوالقدر معاون وزارت کشور و قائم مقام پیشین فرمانده کل سپاه که محاکمات کودتائی و بسیاری از جنایات را رهبری می کند و دست کمی از حسین طائب و سردار نقدی و بقیه کودتاچی ها ندارد.



دکتر یزدی درباره محتوای آنچه که بعنوان مصاحبه او منتشر شده توضیحی نداده است و تنها به "تحریف" آن اشاره کرده است. این پرهیز از توضیح "تحریف" ها نیز تائید است بر آن زیرکی که دکتر یزدی در آخرین بازجوئی خود نشان داده و در شماره روز گذشته پیک نت به آن اشاره کردیم. یعنی باز کردن ریشه "کودتای 22 خرداد"



در این فصل یزدی عملا گفته: اگر کودتا نمی شد نیز کار به همینجا می رسیدیم که اکنون با کودتا رسیده است، باضافه آبروریزی یک کودتا و جنایاتی متعاقب آن که روی دست خامنه ای مانده و ضربه ای جبران ناپذیر که به اعتبار سپاه پاسداران وارد آمد.

فیلم / حمله نیروهای نظامی عراق به پایگاه اشرف + 18