Monday, August 12, 2013

شرح حال اعضای کابینه پیشنهادی حسن روحانی

شرح حال اعضای کابینه پیشنهادی حسن روحانی

عکس از ایسنا
حسن روحانی، فهرست وزیران پیشنهادی خود را بلافاصله پس از ادای سوگند در مراسم تحلیف خود به مجلس ایران ارائه کرد.
در این فهرست شش نفر سابقه وزارت دارند و فقط یک نفر (مصطفی پورمحمدی) سابقه وزارت در دولت های محمود احمدی نژاد را دارد. متوسط سنی کابینه پیشنهادی آقای روحانی نزدیک به ۵۸ سال است که مسن ترین آنها محمدرضا نعمت زاده (۶۸ سال) و جوانترین آنها علی طیب نیا (۵۳ سال) هستند.

فرهنگ و ارشاد اسلامی


علی جنتی - متولد ۱۳۲۸
علی جنتی نفر اول از راست و حسن روحانی نفر اول از چپ
پیشینه: بدون سابقه وزارت، رئیس صدا و سیما و استاندار خوزستان، معاون بین الملل وزارت ارشاد، رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در هنگام ریاست مجلس، معاون سیاسی وزارت کشور، سفیر ایران در کویت.
سابقه همکاری علی جنتی و حسن روحانی به نخستین سال‌های پس از انقلاب ایران باز می گردد، زمانی که هر دو عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بودند و آقای روحانی ریاست آن را بر عهده داشت.
علی جنتی، فرزند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون بلند پایه محافظه کار است. با این حال مشی سیاسی او بیشتر نزدیک به روحانیون میانه رو به خصوص اکبر هاشمی رفسنجانی است. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ از سوی مصطفی پورمحمدی وزیر کشور به معاونت سیاسی این وزارتخانه منصوب شد، اما کمی بعد بر کنار شد و دوباره به سفارت ایران در کویت منصوب شد. او نزدیک به دو دهه سفیر ایران در کویت بود که در سال ۱۳۸۹ کلیکبا حاشیه های فراوانبرکنار شد.
وزیر پیشین: محمد حسینی

نفت

بیژن نامدار زنگنه - متولد ۱۳۳۱
پیشینه: ۲۲ سال تصدی وزارتخانه های مختلف
زنگنه
فارغ التحصیل دانشکده فنی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است. یکی از پرسابقه ترین دولتمردان ایرانی در کابینه ای مختلف بوده است. در سی سال گذشته به جز در دو کابینه محمود احمدی نژاد او در تمام دولت ها وزیر بوده است و به همین دلیل به "شیخ الوزرا" مشهور است. جهاد سازندگی، نیرو و نفت وزارتخانه هایی هستند که آقای زنگنه تصدی آنها را بر عهده داشت.
او در هنگام انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از حامیان میرحسین موسوی بود و پس از اعلام نتیجه انتخابات به عنوان نماینده او با آیت الله خامنه ای دیدار کرد. آقای زنگنه بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ برای سه دوره عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما آقای خامنه ای برای دور ششم عضویت وی را تمدید نکرد.
وزیر پیشین: رستم قاسمی

آموزش و پرورش

محمدعلی نجفی - متولد ۱۳۳۰
آقای نجفی 16 سال وزیر بوده است
پیشینه: ۱۶ سال وزیر علوم و آموزش و پرورش - ۸ سال ریاست سازمان برنامه و بودجه - ۷ سال عضو شورای شهر تهران
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و ام آی تی آمریکاست. او نیز مانند بیژن زنگنه از پرسابقه ترین وزیران پیشین ایران است که از ابتدای انقلاب ایران مسئولیت داشته است. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ در دولت های محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی کنی و میر حسین موسوی وزیر علوم بود و در هشت سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت.
با روی کار آمدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ ریاست سازمان برنامه و بودجه را عهده دار شد که تا ۱۳۸۴ ادامه داشت. در سال ۱۳۸۵ به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد سومین شورای شهر تهران شد اما خود را برای چهارمین دوره در سال ۱۳۹۲ ثبت نام نکرد.
آقای نجفی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مشاوران ارشد مهدی کروبی بود و به عنوان یکی از نمایندگان او در جلسه خصوصی با آیت آلله خامنه ای حضور داشت.
وزیر پیشین: حمیدرضا حاجی بابایی

راه و شهرسازی

عباس آخوندی - متولد ۱۳۳۶
پیشنیه: وزارت مسکن- معاون وزیر کشور - رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - وزیر مسکن
عباس آخوندی در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و وشهرسازی بود
فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه تهران و اقتصاد از دانشگاه لندن. در سال ۱۳۶۱ هنگام وزارت کشور علی اکبر ناطق نوری (باجناقش) به معاونت سیاسی وزیر کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۶۵ این شغل را در اختیار داشت.
او در دومین دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزیر مسکن بود و پس از آن در دو دوره عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بود. او که در سال ۱۳۸۸ عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بود، مانند نجفی و زنگنه در دیدار با آیت الله خامنه ای حضور داشت است. او مدتی نیز قائم مقام صدا و سیما بود.
وزیر پیشین: علی نیکزاد

کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی - متولد ۱۳۳۸
رحمانی فضلی اکنون رئیس دیوان محاسبات است که بازوی نظارتی مجلس به شمار می رود
پیشینه: بدون سابقه وزارت - رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده مجلس، معاون سیاسی صدا و سیما و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی
از نزدیکان علی لاریجانی محسوب می شود و در زمان ریاست صدا و سیما و دبیری شورای عالی امنیت توسط علی لاریجانی، از معاونان او بود. در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی نماینده شیروان در مجلس بود.
او در صدا و سیما سابقه معاونت استانها و امور مجلس و معاونت سیاسی را دارد و در دوره ای قائم مقام این سازمان نیز بوده است.
ریاست دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما، معاونت امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور از دیگر سوابق اجرایی او بوده است.
وزیر پیشین: مصطفی محمد نجار

وزیر اطلاعات

محمود علوی ۱۳۳۳
پیشنیه: بدون سابقه وزارت، نماینده مجلس، نماینده مجلس خبرگان، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
دارای تحصیلات حوزوی و فارغ التحصیل فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد. در دوه های اول، دوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس بود و اکنون نیز از استان تهران در مجلس خبرگان رهبری عضویت دارد. آقای علوی بین سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود.
برخلاف وزرای پیشین اطلاعات، سابقه چندانی در پست های قضایی و امنیتی ندارد.
وزیر پیشین: حیدر مصلحی

صنعت، معدن و تجارت

محمدرضا نعمت زاده - متولد ۱۳۲۴
پیشینه: وزارت کار -وزارت صنایع - معاونت وزارت نفت
محمدرضا نعمت زاده هشت سال در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بود
در دولت شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸ به مدت ۱۰ ماه وزیر کار شد با آغاز نخست وزیری محمدعلی رجایی در سال ۱۳۵۹ به مدت یک سال وزارت صنایع را برعهده گرفت. او از مدیران ارشد سازمان صنایع دفاع و شرکت توانیر در دولت میرحسین موسوی بود و در تمام هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزارت صنایع را برعهده داشت.
با روی کار آمدن محمد خاتمی، جایی در کابینه نداشت، اما از سوی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت خاتمی به معاونت امور پتروشیمی منصوب شد و در دولت اول محمود احمدی نژاد نیز یکی دیگر از معاونت‌های وزارت نفت را در اختیار داشت.
آقای نعمت زاده رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات اخیر بود.
وزیر پیشین: مهدی غضنفری

جهاد کشاورزی

محمود حجتی، متولد ۱۳۳۴
پیشینه: وزارت راه و ترابری، وزارت جهاد کشاورزی، مدیر اجرایی سد کرخه، استاندار سیستان و بلوچستان
فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان. بعد از فراغت از تحصیل وارد جهاد سازندگی شد و بعد از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان به فعالیت پرداخت. پیش از آنکه در دولت اول محمد خاتمی به وزارت راه و ترابری برسد مدیر اجرایی سد کرخه بود.
در دولت دوم آقای خاتمی که وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد به عنوان نخستین وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد.
وزیر پیشین: صادق خلیلیان

ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمود واعظی- متولد ۱۳۳۱
محمود واعظی حدود هفت سال مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، معاونت وزارت خارجه - معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک
دارای فوق لیسانس الکترونیک و دکترای روابط بین الملل. بلافاصله پس از انقلاب مدیرعامل شرکت مخابرات ایران شد و تا سال ۱۳۶۵ این مقام را در اختیار داشت. سپس به وزارت امور خارجه رفت و به مدت سه سال مشاور وزیر بود. در سال‌های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود و به مدت دو سال هم معاونت اقتصادی این وزارتخانه بود.
او در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی را بر عهده داشت.
وزیر پیشین: محمدحسن نامی

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

حسن قاضی زاده هاشمی -متولد ۱۳۳۸
آقای هاشمی متخصص چشم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است
پیشینه: بدون سابقه وزارت -جراح چشم - مشاور وزیر بهداشت- درمان و آموزش پزشکی- رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران - عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور
در سال های نخستین جنگ ایران و عراق از مسئولان جهاد سازندگی بود و فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه‌های نجف، خاتم الانبیاء و ستاد کربلا را بر عهده داشت و در چند عملیات نیز فرماندهی مهندسی رزمی بود.
در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ التحصیل شد و سه سال بعد از همان دانشگاه تخصص چشم پزشکی گرفت.
وزیر پیشین: محمد حسن طریقت منفرد

امور خارجه

محمدجواد ظریف - متولد ۱۳۳۹
آقای ظریف در دوران دبیری روحانی، به مدت دو سال عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت- سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد - معاون وزارت امور خارجه- معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد
فارغ التحصیل روابط بین الملل از دانشگاه های سان فرانسیسکو و دنور. کارش را در وزارت امور خارجه با فعالیت در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آغاز کرد و هنگامی که کمال خرازی نماینده ایران در سازمان ملل بود، سفیر و یکی از معاونان او بود. او همچنین سابقه معاونت وزارت امورخارجه را زمان وزارت علی اکبر ولایتی و کمال خرازی دارد.
آقای ظریف در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، پس از هادی نژادحسینیان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و تا روی کار آمدن محمود احمدی نژاد این سمت را در اختیار داشت و به مدت دو سال نیز عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود. آقای ظریف دو سال پیش از سوی عبدالله جاسبی، رئیس وقت دانشگاه آزاد به معاونت بین الملل این دانشگاه منصوب شد. او همچنین در دانشگاه تهران حقوق بین‌الملل تدریس کرده است.
وزیر پیشین: علی اکبر صالحی

دادگستری

مصطفی پورمحمدی - متولد ۱۳۳۸
مصطفی پور محمدی رئیس سازمان بازرسی در دولت اول احمدی نژاد مدتی وزیر کشور بود
پیشینه: وزارت کشور - رئیس سازمان بازرسی کل کشور - جانشین وزیر اطلاعات - دادستان انقلاب در چند شهر و استان مختلف
دارای تحصیلات حوزوی - از دانش آموختگان مدرسه حقانی در قم است که بسیاری از فارغ التحصیلان آن بعدها از مدیران ارشد دستگاه های قضایی و امنیتی شدند. در سال های نخست پس از انقلاب ایران دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان شد. در اواخر دهه شصت خورشیدی وارد وزارت اطلاعات شد و معاون برون مرزی علی فلاحیان بود.

اصل ۱۶۰ قانون اساسی

وزیر دادگستری‏ مسئولیت‏ کلیه‏ مسایل‏ مربوط‏ به‏ روابط قوه‏ قضاییه‏ با قوه‏ مجریه‏ و قوه‏ مقننه‏ را بر عهده‏ دارد و از میان‏ کسانی‏ که‏ رئیس‏ قوه‏ قضاییه‏ به‏ رئیس‏ جمهور پیشنهاد می‏ کند انتخاب‏ می‏ گردد
آقای پورمحمدی در دولت نخست محمود احمدی نژاد، وزیر کشور بود اما کمتر از سه سال بعد از وزارت برکنار شد. او سپس سوی رئیس قوه قضائیه به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.
وزیر پیشین: مرتضی بختیاری

تعاون، کار و رفاه اجتماعی

علی ربیعی - متولد ۱۳۳۴
علی ربیعی سالها از معاونان وزارت اطلاعات بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت - عضو سپاه پاسداران - معاونت وزارت اطلاعات - رئیس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی - مشاور رئیس جمهور
فارغ التحصیل از دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی. پس از انقلاب ایران عضو شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی و عضو کمیسیون تدوین قانون کار شد. او از اعضای شورای مرکزی خانه کارگری است. با تاسیس وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ آقای ربیعی از معاونان این وزارتخانه شد و تا سال های نخستین وزارت علی فلاحیان در وزارت اطلاعات بود. پس از خروج از وزارت اطلاعات مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
با روی کار آمدن محمد خاتمی، آقای ربیعی مشاور اجتماعی او شد و پس از قتل های زنجیره ای از سوی رئیس جمهور عضو کمیته رسیدگی به پرونده قتل های زنجیره ای شد. در سال هایی که حسن روحانی دبیری شورای عالی امنیت را بر عهده داشت، علی ربیعی رئیس دبیرخانه این شورا بود.
پیشین: اسدالله عباسی

دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

آقای دهقان از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در زمان جنگ هشت ساله با عراق بود
حسین دهقان، متولد ۱۳۳۶
پیشینه: بدون سابقه وزارت، عضو سپاه پاسداران، جانشین وزیر دفاع، معاون رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید، رئیس کمیسیون سیاسی دفاعی امنیتی دبیرخانه مجمع
فارغ التحصیل مدیریت از دانشگاه تهران، از فرمانده های ارشد سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق بود و فرماندهی سپاه تهران و نیروی هوایی سپاه را در کارنامه خود دارد. در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، جانشین علی شمخانی در وزارت دفاع بود. مدتی در دوره محمود احمدی نژاد معاون و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شد. در سال ۱۳۸۹ از سوی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی این دبیرخانه منصوب شد.
وزیر پیشین: احمد وحیدی

اقتصاد

علی طیب نیا - متولد ۱۳۳۹
پیشینه: بدون سابقه وزارت، عضو هیئت علمی‎‏ دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
علی طیب نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و در دوره خاتمی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود
فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه تهران. از سال ۱۳۷۶ به‌مدت سه سال دبیر کمیسیون اقتصاد نهاد ریاست جمهوری در کمیسیون اقتصادی بود و از سال ۱۳۸۴ به‌مدت یک سال و نیم نیز همین سمت را بر عهده داشت.
او در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به مدت چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری بود و پس از آن یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود.
وزیر پیشین: شمس الدین حسینی

نیرو

حمید چیت‌چیان، متولد ۱۳۳۶
پیشینه: بدون سابقه وزارت، نماینده مجلس، عضو سپاه پاسداران، قائم مقام و معاون وزارت نیرو
در ابتدای جنگ ایران و عراق فرمانده اطلاعات سپاه پاسداران تبریز بود. با تاسیس وزارت اطلاعات در ابتدای دهه ۶۰ خورشیدی به این وزارتخانه رفت. او در دوره سوم مجلس شورای نماینده مردم تبریز و عضو هیئت رئیسه بود.
آقای چیت چیان عضو هیئت مدیره شرکت توانیر بود و از سال ۱۳۷۱ در وزارت نیرو فعالیت داشته و بیش از یک دهه معاون انرژی این وزارتخانه و شش سال نیز قائم مقام و مشاور این وزارتخانه بوده است.
وزیر پیشین: مجید نامجو

ورزش و جوانان

مسعود سلطانی فر، ۱۳۳۸
پیشینه: بدون سابقه وزارت، استاندار گیلان، زنجان، مرکزی
آقای سلطانی فر به مدت دوازده سال استاندار و مدتی نیز معاون سازمان تربیت بدنی بود
فارغ التحصیل علوم سیاسی. سابقه عضویت شورای عالی اداری و همچنین شورای عالی اطلاع رسانی کشور. او به مدت هشت سال در استانداری های فارس، همدان و هرمزگان معاون سیاسی بود و سپس به مدت ۱۲ سال استاندار گیلان، زنجان و مرکزی شد. مدتی نیز از معاونان سازمان تربیت بدنی نیز بوده است.
وزیر پیشین: محمد عباسی

علوم، تحقیقات و فناوری

جعفر میلی منفرد- متولد :۱۳۳۲
پیشینه: بدون سابقه وزارت، سرپرست وزارت علوم بعد از استعفای مصطفی معین، قائم مقام وزیر علوم، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، معاون فناوری وزارت علوم، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، معاون دانشجویی وزارت علوم، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و رئیس دانشگاه مهندسی برق دانشگاه امیر کبیر
آقای میلی منفرد در رشته برق گرایش قدرت در دانشگاه امیر کبیر( پلی تکنیک سابق) مدرک مهندسی گرفت و بعد از آن در سال ۱۳۶۳ دکتری خود را از پاریس دریافت کرد.
آقای میلی منفرد در تمام سالهای فعالیتش در بخش های مختلف آموزشی و پژوهشی فعال بوده است. وی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است و سمت های مختلفی در این دانشگاه داشته است. آقای میلی منفرد مدتها در معاونت های وزارت علوم کار کرده است. مدتی هم بعد از استعفای مصطفی معین در سال ۱۳۸۲ سرپرست این وزارتخانه شد تا آنکه جعفر توفیقی از مجلس رای اعتماد گرفت.
وزیر پیشین: کامران دانشجو

منصوبان رئیس جمهور

معاون اول رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری - متولد ۱۳۳۶
پیشینه: وزارت صنایع و معادن، نماینده مجلس، استاندار اصفهان
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، فعالیت خود را در جمهوری اسلامی با جهاد سازندگی در استان کرمان آغاز کرد و سپس عضو شورای شهر کرمان شد. او از سال ۱۳۶۳ برای دو دوره نماینده مردم جیرفت بود. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی به استانداری اصفهان منصوب شد.
آقای جهانگیری که از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی است در دولت های محمد خاتمی وزیر صنایع و معادن شد و پس از پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی مانند بسیاری دیگز از وزیران و نزدیکان او به عضویت بنیاد باران در آمد.
پیشین: محمدرضا رحیمی

رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

محمد نهاوندیان - متولد ۱۳۳۲
پیشینه: معاون وزارت بازرگانی، معاون دبیر شورای عالی امنیت، رئیس اتاق بازرگانی ایران
دارای تحصیلات حوزوی و فارغ التحصیل دانشگاه جورج واشینگتن. او که از اقتصاددان های نزدیک به روحانیون است، در نخستین سال های پس از انقلاب ایران در وزارت بازرگانی دولت مهدی بازرگان، مسئول روابط عمومی شد و در دوره وزارت حبیب الله عسگر اولادی، معاون هماهنگی وزارت بازرگانی شد.
آقای نهاوندیان سال‌ها برای تحصیل در آمریکا به سر می برد و پس از بازگشت از آمریکا در دهه ۷۰ خورشیدی بار دیگر در زمان وزارت یحیی آل اسحاق معاون وزارت بازرگانی شد و معاونت او در دولت محمد خاتمی نیز ادامه داشت. او حدود ۴ سال مشاور اقتصادی آقای خاتمی بود.
او که از اعضای ستاد انتخاباتی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ بود، با انتخاب آقای لاریجانی برای دبیر شورای عالی امنیت ملی معاون او شد و از اعضای تیم مذاکره کننده برنامه هسته ای ایران بود.
آقای نهاوندیان در سال ۸۶ با به دست آوردن بیشترین آرا برای ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران انتخاب شد.
پیشین: میرحسن موسوی (رئیس دفتر) حمید بقایی (سرپرست نهاد ریاست جمهوری

شرح حال اعضای کابینه پیشنهادی حسن روحانی

شرح حال اعضای کابینه پیشنهادی حسن روحانی

عکس از ایسنا
حسن روحانی، فهرست وزیران پیشنهادی خود را بلافاصله پس از ادای سوگند در مراسم تحلیف خود به مجلس ایران ارائه کرد.
در این فهرست شش نفر سابقه وزارت دارند و فقط یک نفر (مصطفی پورمحمدی) سابقه وزارت در دولت های محمود احمدی نژاد را دارد. متوسط سنی کابینه پیشنهادی آقای روحانی نزدیک به ۵۸ سال است که مسن ترین آنها محمدرضا نعمت زاده (۶۸ سال) و جوانترین آنها علی طیب نیا (۵۳ سال) هستند.

فرهنگ و ارشاد اسلامی


علی جنتی - متولد ۱۳۲۸
علی جنتی نفر اول از راست و حسن روحانی نفر اول از چپ
پیشینه: بدون سابقه وزارت، رئیس صدا و سیما و استاندار خوزستان، معاون بین الملل وزارت ارشاد، رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در هنگام ریاست مجلس، معاون سیاسی وزارت کشور، سفیر ایران در کویت.
سابقه همکاری علی جنتی و حسن روحانی به نخستین سال‌های پس از انقلاب ایران باز می گردد، زمانی که هر دو عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بودند و آقای روحانی ریاست آن را بر عهده داشت.
علی جنتی، فرزند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون بلند پایه محافظه کار است. با این حال مشی سیاسی او بیشتر نزدیک به روحانیون میانه رو به خصوص اکبر هاشمی رفسنجانی است. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ از سوی مصطفی پورمحمدی وزیر کشور به معاونت سیاسی این وزارتخانه منصوب شد، اما کمی بعد بر کنار شد و دوباره به سفارت ایران در کویت منصوب شد. او نزدیک به دو دهه سفیر ایران در کویت بود که در سال ۱۳۸۹ کلیکبا حاشیه های فراوانبرکنار شد.
وزیر پیشین: محمد حسینی

نفت

بیژن نامدار زنگنه - متولد ۱۳۳۱
پیشینه: ۲۲ سال تصدی وزارتخانه های مختلف
زنگنه
فارغ التحصیل دانشکده فنی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است. یکی از پرسابقه ترین دولتمردان ایرانی در کابینه ای مختلف بوده است. در سی سال گذشته به جز در دو کابینه محمود احمدی نژاد او در تمام دولت ها وزیر بوده است و به همین دلیل به "شیخ الوزرا" مشهور است. جهاد سازندگی، نیرو و نفت وزارتخانه هایی هستند که آقای زنگنه تصدی آنها را بر عهده داشت.
او در هنگام انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از حامیان میرحسین موسوی بود و پس از اعلام نتیجه انتخابات به عنوان نماینده او با آیت الله خامنه ای دیدار کرد. آقای زنگنه بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ برای سه دوره عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما آقای خامنه ای برای دور ششم عضویت وی را تمدید نکرد.
وزیر پیشین: رستم قاسمی

آموزش و پرورش

محمدعلی نجفی - متولد ۱۳۳۰
آقای نجفی 16 سال وزیر بوده است
پیشینه: ۱۶ سال وزیر علوم و آموزش و پرورش - ۸ سال ریاست سازمان برنامه و بودجه - ۷ سال عضو شورای شهر تهران
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و ام آی تی آمریکاست. او نیز مانند بیژن زنگنه از پرسابقه ترین وزیران پیشین ایران است که از ابتدای انقلاب ایران مسئولیت داشته است. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ در دولت های محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی کنی و میر حسین موسوی وزیر علوم بود و در هشت سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت.
با روی کار آمدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ ریاست سازمان برنامه و بودجه را عهده دار شد که تا ۱۳۸۴ ادامه داشت. در سال ۱۳۸۵ به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد سومین شورای شهر تهران شد اما خود را برای چهارمین دوره در سال ۱۳۹۲ ثبت نام نکرد.
آقای نجفی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مشاوران ارشد مهدی کروبی بود و به عنوان یکی از نمایندگان او در جلسه خصوصی با آیت آلله خامنه ای حضور داشت.
وزیر پیشین: حمیدرضا حاجی بابایی

راه و شهرسازی

عباس آخوندی - متولد ۱۳۳۶
پیشنیه: وزارت مسکن- معاون وزیر کشور - رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - وزیر مسکن
عباس آخوندی در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و وشهرسازی بود
فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه تهران و اقتصاد از دانشگاه لندن. در سال ۱۳۶۱ هنگام وزارت کشور علی اکبر ناطق نوری (باجناقش) به معاونت سیاسی وزیر کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۶۵ این شغل را در اختیار داشت.
او در دومین دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزیر مسکن بود و پس از آن در دو دوره عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بود. او که در سال ۱۳۸۸ عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بود، مانند نجفی و زنگنه در دیدار با آیت الله خامنه ای حضور داشت است. او مدتی نیز قائم مقام صدا و سیما بود.
وزیر پیشین: علی نیکزاد

کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی - متولد ۱۳۳۸
رحمانی فضلی اکنون رئیس دیوان محاسبات است که بازوی نظارتی مجلس به شمار می رود
پیشینه: بدون سابقه وزارت - رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده مجلس، معاون سیاسی صدا و سیما و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی
از نزدیکان علی لاریجانی محسوب می شود و در زمان ریاست صدا و سیما و دبیری شورای عالی امنیت توسط علی لاریجانی، از معاونان او بود. در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی نماینده شیروان در مجلس بود.
او در صدا و سیما سابقه معاونت استانها و امور مجلس و معاونت سیاسی را دارد و در دوره ای قائم مقام این سازمان نیز بوده است.
ریاست دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما، معاونت امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور از دیگر سوابق اجرایی او بوده است.
وزیر پیشین: مصطفی محمد نجار

وزیر اطلاعات

محمود علوی ۱۳۳۳
پیشنیه: بدون سابقه وزارت، نماینده مجلس، نماینده مجلس خبرگان، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
دارای تحصیلات حوزوی و فارغ التحصیل فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد. در دوه های اول، دوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس بود و اکنون نیز از استان تهران در مجلس خبرگان رهبری عضویت دارد. آقای علوی بین سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود.
برخلاف وزرای پیشین اطلاعات، سابقه چندانی در پست های قضایی و امنیتی ندارد.
وزیر پیشین: حیدر مصلحی

صنعت، معدن و تجارت

محمدرضا نعمت زاده - متولد ۱۳۲۴
پیشینه: وزارت کار -وزارت صنایع - معاونت وزارت نفت
محمدرضا نعمت زاده هشت سال در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بود
در دولت شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸ به مدت ۱۰ ماه وزیر کار شد با آغاز نخست وزیری محمدعلی رجایی در سال ۱۳۵۹ به مدت یک سال وزارت صنایع را برعهده گرفت. او از مدیران ارشد سازمان صنایع دفاع و شرکت توانیر در دولت میرحسین موسوی بود و در تمام هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزارت صنایع را برعهده داشت.
با روی کار آمدن محمد خاتمی، جایی در کابینه نداشت، اما از سوی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت خاتمی به معاونت امور پتروشیمی منصوب شد و در دولت اول محمود احمدی نژاد نیز یکی دیگر از معاونت‌های وزارت نفت را در اختیار داشت.
آقای نعمت زاده رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات اخیر بود.
وزیر پیشین: مهدی غضنفری

جهاد کشاورزی

محمود حجتی، متولد ۱۳۳۴
پیشینه: وزارت راه و ترابری، وزارت جهاد کشاورزی، مدیر اجرایی سد کرخه، استاندار سیستان و بلوچستان
فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان. بعد از فراغت از تحصیل وارد جهاد سازندگی شد و بعد از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان به فعالیت پرداخت. پیش از آنکه در دولت اول محمد خاتمی به وزارت راه و ترابری برسد مدیر اجرایی سد کرخه بود.
در دولت دوم آقای خاتمی که وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد به عنوان نخستین وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد.
وزیر پیشین: صادق خلیلیان

ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمود واعظی- متولد ۱۳۳۱
محمود واعظی حدود هفت سال مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، معاونت وزارت خارجه - معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک
دارای فوق لیسانس الکترونیک و دکترای روابط بین الملل. بلافاصله پس از انقلاب مدیرعامل شرکت مخابرات ایران شد و تا سال ۱۳۶۵ این مقام را در اختیار داشت. سپس به وزارت امور خارجه رفت و به مدت سه سال مشاور وزیر بود. در سال‌های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود و به مدت دو سال هم معاونت اقتصادی این وزارتخانه بود.
او در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی را بر عهده داشت.
وزیر پیشین: محمدحسن نامی

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

حسن قاضی زاده هاشمی -متولد ۱۳۳۸
آقای هاشمی متخصص چشم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است
پیشینه: بدون سابقه وزارت -جراح چشم - مشاور وزیر بهداشت- درمان و آموزش پزشکی- رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران - عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور
در سال های نخستین جنگ ایران و عراق از مسئولان جهاد سازندگی بود و فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه‌های نجف، خاتم الانبیاء و ستاد کربلا را بر عهده داشت و در چند عملیات نیز فرماندهی مهندسی رزمی بود.
در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ التحصیل شد و سه سال بعد از همان دانشگاه تخصص چشم پزشکی گرفت.
وزیر پیشین: محمد حسن طریقت منفرد

امور خارجه

محمدجواد ظریف - متولد ۱۳۳۹
آقای ظریف در دوران دبیری روحانی، به مدت دو سال عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت- سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد - معاون وزارت امور خارجه- معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد
فارغ التحصیل روابط بین الملل از دانشگاه های سان فرانسیسکو و دنور. کارش را در وزارت امور خارجه با فعالیت در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آغاز کرد و هنگامی که کمال خرازی نماینده ایران در سازمان ملل بود، سفیر و یکی از معاونان او بود. او همچنین سابقه معاونت وزارت امورخارجه را زمان وزارت علی اکبر ولایتی و کمال خرازی دارد.
آقای ظریف در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، پس از هادی نژادحسینیان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و تا روی کار آمدن محمود احمدی نژاد این سمت را در اختیار داشت و به مدت دو سال نیز عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود. آقای ظریف دو سال پیش از سوی عبدالله جاسبی، رئیس وقت دانشگاه آزاد به معاونت بین الملل این دانشگاه منصوب شد. او همچنین در دانشگاه تهران حقوق بین‌الملل تدریس کرده است.
وزیر پیشین: علی اکبر صالحی

دادگستری

مصطفی پورمحمدی - متولد ۱۳۳۸
مصطفی پور محمدی رئیس سازمان بازرسی در دولت اول احمدی نژاد مدتی وزیر کشور بود
پیشینه: وزارت کشور - رئیس سازمان بازرسی کل کشور - جانشین وزیر اطلاعات - دادستان انقلاب در چند شهر و استان مختلف
دارای تحصیلات حوزوی - از دانش آموختگان مدرسه حقانی در قم است که بسیاری از فارغ التحصیلان آن بعدها از مدیران ارشد دستگاه های قضایی و امنیتی شدند. در سال های نخست پس از انقلاب ایران دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان شد. در اواخر دهه شصت خورشیدی وارد وزارت اطلاعات شد و معاون برون مرزی علی فلاحیان بود.

اصل ۱۶۰ قانون اساسی

وزیر دادگستری‏ مسئولیت‏ کلیه‏ مسایل‏ مربوط‏ به‏ روابط قوه‏ قضاییه‏ با قوه‏ مجریه‏ و قوه‏ مقننه‏ را بر عهده‏ دارد و از میان‏ کسانی‏ که‏ رئیس‏ قوه‏ قضاییه‏ به‏ رئیس‏ جمهور پیشنهاد می‏ کند انتخاب‏ می‏ گردد
آقای پورمحمدی در دولت نخست محمود احمدی نژاد، وزیر کشور بود اما کمتر از سه سال بعد از وزارت برکنار شد. او سپس سوی رئیس قوه قضائیه به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.
وزیر پیشین: مرتضی بختیاری

تعاون، کار و رفاه اجتماعی

علی ربیعی - متولد ۱۳۳۴
علی ربیعی سالها از معاونان وزارت اطلاعات بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت - عضو سپاه پاسداران - معاونت وزارت اطلاعات - رئیس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی - مشاور رئیس جمهور
فارغ التحصیل از دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی. پس از انقلاب ایران عضو شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی و عضو کمیسیون تدوین قانون کار شد. او از اعضای شورای مرکزی خانه کارگری است. با تاسیس وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ آقای ربیعی از معاونان این وزارتخانه شد و تا سال های نخستین وزارت علی فلاحیان در وزارت اطلاعات بود. پس از خروج از وزارت اطلاعات مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
با روی کار آمدن محمد خاتمی، آقای ربیعی مشاور اجتماعی او شد و پس از قتل های زنجیره ای از سوی رئیس جمهور عضو کمیته رسیدگی به پرونده قتل های زنجیره ای شد. در سال هایی که حسن روحانی دبیری شورای عالی امنیت را بر عهده داشت، علی ربیعی رئیس دبیرخانه این شورا بود.
پیشین: اسدالله عباسی

دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

آقای دهقان از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در زمان جنگ هشت ساله با عراق بود
حسین دهقان، متولد ۱۳۳۶
پیشینه: بدون سابقه وزارت، عضو سپاه پاسداران، جانشین وزیر دفاع، معاون رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید، رئیس کمیسیون سیاسی دفاعی امنیتی دبیرخانه مجمع
فارغ التحصیل مدیریت از دانشگاه تهران، از فرمانده های ارشد سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق بود و فرماندهی سپاه تهران و نیروی هوایی سپاه را در کارنامه خود دارد. در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، جانشین علی شمخانی در وزارت دفاع بود. مدتی در دوره محمود احمدی نژاد معاون و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شد. در سال ۱۳۸۹ از سوی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی این دبیرخانه منصوب شد.
وزیر پیشین: احمد وحیدی

اقتصاد

علی طیب نیا - متولد ۱۳۳۹
پیشینه: بدون سابقه وزارت، عضو هیئت علمی‎‏ دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
علی طیب نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و در دوره خاتمی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود
فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه تهران. از سال ۱۳۷۶ به‌مدت سه سال دبیر کمیسیون اقتصاد نهاد ریاست جمهوری در کمیسیون اقتصادی بود و از سال ۱۳۸۴ به‌مدت یک سال و نیم نیز همین سمت را بر عهده داشت.
او در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به مدت چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری بود و پس از آن یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود.
وزیر پیشین: شمس الدین حسینی

نیرو

حمید چیت‌چیان، متولد ۱۳۳۶
پیشینه: بدون سابقه وزارت، نماینده مجلس، عضو سپاه پاسداران، قائم مقام و معاون وزارت نیرو
در ابتدای جنگ ایران و عراق فرمانده اطلاعات سپاه پاسداران تبریز بود. با تاسیس وزارت اطلاعات در ابتدای دهه ۶۰ خورشیدی به این وزارتخانه رفت. او در دوره سوم مجلس شورای نماینده مردم تبریز و عضو هیئت رئیسه بود.
آقای چیت چیان عضو هیئت مدیره شرکت توانیر بود و از سال ۱۳۷۱ در وزارت نیرو فعالیت داشته و بیش از یک دهه معاون انرژی این وزارتخانه و شش سال نیز قائم مقام و مشاور این وزارتخانه بوده است.
وزیر پیشین: مجید نامجو

ورزش و جوانان

مسعود سلطانی فر، ۱۳۳۸
پیشینه: بدون سابقه وزارت، استاندار گیلان، زنجان، مرکزی
آقای سلطانی فر به مدت دوازده سال استاندار و مدتی نیز معاون سازمان تربیت بدنی بود
فارغ التحصیل علوم سیاسی. سابقه عضویت شورای عالی اداری و همچنین شورای عالی اطلاع رسانی کشور. او به مدت هشت سال در استانداری های فارس، همدان و هرمزگان معاون سیاسی بود و سپس به مدت ۱۲ سال استاندار گیلان، زنجان و مرکزی شد. مدتی نیز از معاونان سازمان تربیت بدنی نیز بوده است.
وزیر پیشین: محمد عباسی

علوم، تحقیقات و فناوری

جعفر میلی منفرد- متولد :۱۳۳۲
پیشینه: بدون سابقه وزارت، سرپرست وزارت علوم بعد از استعفای مصطفی معین، قائم مقام وزیر علوم، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، معاون فناوری وزارت علوم، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، معاون دانشجویی وزارت علوم، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و رئیس دانشگاه مهندسی برق دانشگاه امیر کبیر
آقای میلی منفرد در رشته برق گرایش قدرت در دانشگاه امیر کبیر( پلی تکنیک سابق) مدرک مهندسی گرفت و بعد از آن در سال ۱۳۶۳ دکتری خود را از پاریس دریافت کرد.
آقای میلی منفرد در تمام سالهای فعالیتش در بخش های مختلف آموزشی و پژوهشی فعال بوده است. وی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است و سمت های مختلفی در این دانشگاه داشته است. آقای میلی منفرد مدتها در معاونت های وزارت علوم کار کرده است. مدتی هم بعد از استعفای مصطفی معین در سال ۱۳۸۲ سرپرست این وزارتخانه شد تا آنکه جعفر توفیقی از مجلس رای اعتماد گرفت.
وزیر پیشین: کامران دانشجو

منصوبان رئیس جمهور

معاون اول رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری - متولد ۱۳۳۶
پیشینه: وزارت صنایع و معادن، نماینده مجلس، استاندار اصفهان
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، فعالیت خود را در جمهوری اسلامی با جهاد سازندگی در استان کرمان آغاز کرد و سپس عضو شورای شهر کرمان شد. او از سال ۱۳۶۳ برای دو دوره نماینده مردم جیرفت بود. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی به استانداری اصفهان منصوب شد.
آقای جهانگیری که از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی است در دولت های محمد خاتمی وزیر صنایع و معادن شد و پس از پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی مانند بسیاری دیگز از وزیران و نزدیکان او به عضویت بنیاد باران در آمد.
پیشین: محمدرضا رحیمی

رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

محمد نهاوندیان - متولد ۱۳۳۲
پیشینه: معاون وزارت بازرگانی، معاون دبیر شورای عالی امنیت، رئیس اتاق بازرگانی ایران
دارای تحصیلات حوزوی و فارغ التحصیل دانشگاه جورج واشینگتن. او که از اقتصاددان های نزدیک به روحانیون است، در نخستین سال های پس از انقلاب ایران در وزارت بازرگانی دولت مهدی بازرگان، مسئول روابط عمومی شد و در دوره وزارت حبیب الله عسگر اولادی، معاون هماهنگی وزارت بازرگانی شد.
آقای نهاوندیان سال‌ها برای تحصیل در آمریکا به سر می برد و پس از بازگشت از آمریکا در دهه ۷۰ خورشیدی بار دیگر در زمان وزارت یحیی آل اسحاق معاون وزارت بازرگانی شد و معاونت او در دولت محمد خاتمی نیز ادامه داشت. او حدود ۴ سال مشاور اقتصادی آقای خاتمی بود.
او که از اعضای ستاد انتخاباتی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ بود، با انتخاب آقای لاریجانی برای دبیر شورای عالی امنیت ملی معاون او شد و از اعضای تیم مذاکره کننده برنامه هسته ای ایران بود.
آقای نهاوندیان در سال ۸۶ با به دست آوردن بیشترین آرا برای ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران انتخاب شد.
پیشین: میرحسن موسوی (رئیس دفتر) حمید بقایی (سرپرست نهاد ریاست جمهوری

شرح حال اعضای کابینه پیشنهادی حسن روحانی

شرح حال اعضای کابینه پیشنهادی حسن روحانی

عکس از ایسنا
حسن روحانی، فهرست وزیران پیشنهادی خود را بلافاصله پس از ادای سوگند در مراسم تحلیف خود به مجلس ایران ارائه کرد.
در این فهرست شش نفر سابقه وزارت دارند و فقط یک نفر (مصطفی پورمحمدی) سابقه وزارت در دولت های محمود احمدی نژاد را دارد. متوسط سنی کابینه پیشنهادی آقای روحانی نزدیک به ۵۸ سال است که مسن ترین آنها محمدرضا نعمت زاده (۶۸ سال) و جوانترین آنها علی طیب نیا (۵۳ سال) هستند.

فرهنگ و ارشاد اسلامی


علی جنتی - متولد ۱۳۲۸
علی جنتی نفر اول از راست و حسن روحانی نفر اول از چپ
پیشینه: بدون سابقه وزارت، رئیس صدا و سیما و استاندار خوزستان، معاون بین الملل وزارت ارشاد، رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در هنگام ریاست مجلس، معاون سیاسی وزارت کشور، سفیر ایران در کویت.
سابقه همکاری علی جنتی و حسن روحانی به نخستین سال‌های پس از انقلاب ایران باز می گردد، زمانی که هر دو عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بودند و آقای روحانی ریاست آن را بر عهده داشت.
علی جنتی، فرزند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون بلند پایه محافظه کار است. با این حال مشی سیاسی او بیشتر نزدیک به روحانیون میانه رو به خصوص اکبر هاشمی رفسنجانی است. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ از سوی مصطفی پورمحمدی وزیر کشور به معاونت سیاسی این وزارتخانه منصوب شد، اما کمی بعد بر کنار شد و دوباره به سفارت ایران در کویت منصوب شد. او نزدیک به دو دهه سفیر ایران در کویت بود که در سال ۱۳۸۹ کلیکبا حاشیه های فراوانبرکنار شد.
وزیر پیشین: محمد حسینی

نفت

بیژن نامدار زنگنه - متولد ۱۳۳۱
پیشینه: ۲۲ سال تصدی وزارتخانه های مختلف
زنگنه
فارغ التحصیل دانشکده فنی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است. یکی از پرسابقه ترین دولتمردان ایرانی در کابینه ای مختلف بوده است. در سی سال گذشته به جز در دو کابینه محمود احمدی نژاد او در تمام دولت ها وزیر بوده است و به همین دلیل به "شیخ الوزرا" مشهور است. جهاد سازندگی، نیرو و نفت وزارتخانه هایی هستند که آقای زنگنه تصدی آنها را بر عهده داشت.
او در هنگام انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از حامیان میرحسین موسوی بود و پس از اعلام نتیجه انتخابات به عنوان نماینده او با آیت الله خامنه ای دیدار کرد. آقای زنگنه بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ برای سه دوره عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما آقای خامنه ای برای دور ششم عضویت وی را تمدید نکرد.
وزیر پیشین: رستم قاسمی

آموزش و پرورش

محمدعلی نجفی - متولد ۱۳۳۰
آقای نجفی 16 سال وزیر بوده است
پیشینه: ۱۶ سال وزیر علوم و آموزش و پرورش - ۸ سال ریاست سازمان برنامه و بودجه - ۷ سال عضو شورای شهر تهران
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و ام آی تی آمریکاست. او نیز مانند بیژن زنگنه از پرسابقه ترین وزیران پیشین ایران است که از ابتدای انقلاب ایران مسئولیت داشته است. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ در دولت های محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی کنی و میر حسین موسوی وزیر علوم بود و در هشت سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت.
با روی کار آمدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ ریاست سازمان برنامه و بودجه را عهده دار شد که تا ۱۳۸۴ ادامه داشت. در سال ۱۳۸۵ به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد سومین شورای شهر تهران شد اما خود را برای چهارمین دوره در سال ۱۳۹۲ ثبت نام نکرد.
آقای نجفی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مشاوران ارشد مهدی کروبی بود و به عنوان یکی از نمایندگان او در جلسه خصوصی با آیت آلله خامنه ای حضور داشت.
وزیر پیشین: حمیدرضا حاجی بابایی

راه و شهرسازی

عباس آخوندی - متولد ۱۳۳۶
پیشنیه: وزارت مسکن- معاون وزیر کشور - رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - وزیر مسکن
عباس آخوندی در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و وشهرسازی بود
فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه تهران و اقتصاد از دانشگاه لندن. در سال ۱۳۶۱ هنگام وزارت کشور علی اکبر ناطق نوری (باجناقش) به معاونت سیاسی وزیر کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۶۵ این شغل را در اختیار داشت.
او در دومین دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزیر مسکن بود و پس از آن در دو دوره عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بود. او که در سال ۱۳۸۸ عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بود، مانند نجفی و زنگنه در دیدار با آیت الله خامنه ای حضور داشت است. او مدتی نیز قائم مقام صدا و سیما بود.
وزیر پیشین: علی نیکزاد

کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی - متولد ۱۳۳۸
رحمانی فضلی اکنون رئیس دیوان محاسبات است که بازوی نظارتی مجلس به شمار می رود
پیشینه: بدون سابقه وزارت - رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده مجلس، معاون سیاسی صدا و سیما و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی
از نزدیکان علی لاریجانی محسوب می شود و در زمان ریاست صدا و سیما و دبیری شورای عالی امنیت توسط علی لاریجانی، از معاونان او بود. در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی نماینده شیروان در مجلس بود.
او در صدا و سیما سابقه معاونت استانها و امور مجلس و معاونت سیاسی را دارد و در دوره ای قائم مقام این سازمان نیز بوده است.
ریاست دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما، معاونت امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور از دیگر سوابق اجرایی او بوده است.
وزیر پیشین: مصطفی محمد نجار

وزیر اطلاعات

محمود علوی ۱۳۳۳
پیشنیه: بدون سابقه وزارت، نماینده مجلس، نماینده مجلس خبرگان، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
دارای تحصیلات حوزوی و فارغ التحصیل فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد. در دوه های اول، دوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس بود و اکنون نیز از استان تهران در مجلس خبرگان رهبری عضویت دارد. آقای علوی بین سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود.
برخلاف وزرای پیشین اطلاعات، سابقه چندانی در پست های قضایی و امنیتی ندارد.
وزیر پیشین: حیدر مصلحی

صنعت، معدن و تجارت

محمدرضا نعمت زاده - متولد ۱۳۲۴
پیشینه: وزارت کار -وزارت صنایع - معاونت وزارت نفت
محمدرضا نعمت زاده هشت سال در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بود
در دولت شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸ به مدت ۱۰ ماه وزیر کار شد با آغاز نخست وزیری محمدعلی رجایی در سال ۱۳۵۹ به مدت یک سال وزارت صنایع را برعهده گرفت. او از مدیران ارشد سازمان صنایع دفاع و شرکت توانیر در دولت میرحسین موسوی بود و در تمام هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزارت صنایع را برعهده داشت.
با روی کار آمدن محمد خاتمی، جایی در کابینه نداشت، اما از سوی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت خاتمی به معاونت امور پتروشیمی منصوب شد و در دولت اول محمود احمدی نژاد نیز یکی دیگر از معاونت‌های وزارت نفت را در اختیار داشت.
آقای نعمت زاده رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات اخیر بود.
وزیر پیشین: مهدی غضنفری

جهاد کشاورزی

محمود حجتی، متولد ۱۳۳۴
پیشینه: وزارت راه و ترابری، وزارت جهاد کشاورزی، مدیر اجرایی سد کرخه، استاندار سیستان و بلوچستان
فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان. بعد از فراغت از تحصیل وارد جهاد سازندگی شد و بعد از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان به فعالیت پرداخت. پیش از آنکه در دولت اول محمد خاتمی به وزارت راه و ترابری برسد مدیر اجرایی سد کرخه بود.
در دولت دوم آقای خاتمی که وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد به عنوان نخستین وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد.
وزیر پیشین: صادق خلیلیان

ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمود واعظی- متولد ۱۳۳۱
محمود واعظی حدود هفت سال مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، معاونت وزارت خارجه - معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک
دارای فوق لیسانس الکترونیک و دکترای روابط بین الملل. بلافاصله پس از انقلاب مدیرعامل شرکت مخابرات ایران شد و تا سال ۱۳۶۵ این مقام را در اختیار داشت. سپس به وزارت امور خارجه رفت و به مدت سه سال مشاور وزیر بود. در سال‌های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود و به مدت دو سال هم معاونت اقتصادی این وزارتخانه بود.
او در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی را بر عهده داشت.
وزیر پیشین: محمدحسن نامی

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

حسن قاضی زاده هاشمی -متولد ۱۳۳۸
آقای هاشمی متخصص چشم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است
پیشینه: بدون سابقه وزارت -جراح چشم - مشاور وزیر بهداشت- درمان و آموزش پزشکی- رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران - عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور
در سال های نخستین جنگ ایران و عراق از مسئولان جهاد سازندگی بود و فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه‌های نجف، خاتم الانبیاء و ستاد کربلا را بر عهده داشت و در چند عملیات نیز فرماندهی مهندسی رزمی بود.
در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ التحصیل شد و سه سال بعد از همان دانشگاه تخصص چشم پزشکی گرفت.
وزیر پیشین: محمد حسن طریقت منفرد

امور خارجه

محمدجواد ظریف - متولد ۱۳۳۹
آقای ظریف در دوران دبیری روحانی، به مدت دو سال عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت- سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد - معاون وزارت امور خارجه- معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد
فارغ التحصیل روابط بین الملل از دانشگاه های سان فرانسیسکو و دنور. کارش را در وزارت امور خارجه با فعالیت در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آغاز کرد و هنگامی که کمال خرازی نماینده ایران در سازمان ملل بود، سفیر و یکی از معاونان او بود. او همچنین سابقه معاونت وزارت امورخارجه را زمان وزارت علی اکبر ولایتی و کمال خرازی دارد.
آقای ظریف در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، پس از هادی نژادحسینیان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و تا روی کار آمدن محمود احمدی نژاد این سمت را در اختیار داشت و به مدت دو سال نیز عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود. آقای ظریف دو سال پیش از سوی عبدالله جاسبی، رئیس وقت دانشگاه آزاد به معاونت بین الملل این دانشگاه منصوب شد. او همچنین در دانشگاه تهران حقوق بین‌الملل تدریس کرده است.
وزیر پیشین: علی اکبر صالحی

دادگستری

مصطفی پورمحمدی - متولد ۱۳۳۸
مصطفی پور محمدی رئیس سازمان بازرسی در دولت اول احمدی نژاد مدتی وزیر کشور بود
پیشینه: وزارت کشور - رئیس سازمان بازرسی کل کشور - جانشین وزیر اطلاعات - دادستان انقلاب در چند شهر و استان مختلف
دارای تحصیلات حوزوی - از دانش آموختگان مدرسه حقانی در قم است که بسیاری از فارغ التحصیلان آن بعدها از مدیران ارشد دستگاه های قضایی و امنیتی شدند. در سال های نخست پس از انقلاب ایران دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان شد. در اواخر دهه شصت خورشیدی وارد وزارت اطلاعات شد و معاون برون مرزی علی فلاحیان بود.

اصل ۱۶۰ قانون اساسی

وزیر دادگستری‏ مسئولیت‏ کلیه‏ مسایل‏ مربوط‏ به‏ روابط قوه‏ قضاییه‏ با قوه‏ مجریه‏ و قوه‏ مقننه‏ را بر عهده‏ دارد و از میان‏ کسانی‏ که‏ رئیس‏ قوه‏ قضاییه‏ به‏ رئیس‏ جمهور پیشنهاد می‏ کند انتخاب‏ می‏ گردد
آقای پورمحمدی در دولت نخست محمود احمدی نژاد، وزیر کشور بود اما کمتر از سه سال بعد از وزارت برکنار شد. او سپس سوی رئیس قوه قضائیه به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.
وزیر پیشین: مرتضی بختیاری

تعاون، کار و رفاه اجتماعی

علی ربیعی - متولد ۱۳۳۴
علی ربیعی سالها از معاونان وزارت اطلاعات بود
پیشینه: بدون سابقه وزارت - عضو سپاه پاسداران - معاونت وزارت اطلاعات - رئیس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی - مشاور رئیس جمهور
فارغ التحصیل از دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی. پس از انقلاب ایران عضو شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی و عضو کمیسیون تدوین قانون کار شد. او از اعضای شورای مرکزی خانه کارگری است. با تاسیس وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ آقای ربیعی از معاونان این وزارتخانه شد و تا سال های نخستین وزارت علی فلاحیان در وزارت اطلاعات بود. پس از خروج از وزارت اطلاعات مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
با روی کار آمدن محمد خاتمی، آقای ربیعی مشاور اجتماعی او شد و پس از قتل های زنجیره ای از سوی رئیس جمهور عضو کمیته رسیدگی به پرونده قتل های زنجیره ای شد. در سال هایی که حسن روحانی دبیری شورای عالی امنیت را بر عهده داشت، علی ربیعی رئیس دبیرخانه این شورا بود.
پیشین: اسدالله عباسی

دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

آقای دهقان از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در زمان جنگ هشت ساله با عراق بود
حسین دهقان، متولد ۱۳۳۶
پیشینه: بدون سابقه وزارت، عضو سپاه پاسداران، جانشین وزیر دفاع، معاون رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید، رئیس کمیسیون سیاسی دفاعی امنیتی دبیرخانه مجمع
فارغ التحصیل مدیریت از دانشگاه تهران، از فرمانده های ارشد سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق بود و فرماندهی سپاه تهران و نیروی هوایی سپاه را در کارنامه خود دارد. در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، جانشین علی شمخانی در وزارت دفاع بود. مدتی در دوره محمود احمدی نژاد معاون و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شد. در سال ۱۳۸۹ از سوی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی این دبیرخانه منصوب شد.
وزیر پیشین: احمد وحیدی

اقتصاد

علی طیب نیا - متولد ۱۳۳۹
پیشینه: بدون سابقه وزارت، عضو هیئت علمی‎‏ دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
علی طیب نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و در دوره خاتمی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود
فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه تهران. از سال ۱۳۷۶ به‌مدت سه سال دبیر کمیسیون اقتصاد نهاد ریاست جمهوری در کمیسیون اقتصادی بود و از سال ۱۳۸۴ به‌مدت یک سال و نیم نیز همین سمت را بر عهده داشت.
او در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به مدت چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری بود و پس از آن یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود.
وزیر پیشین: شمس الدین حسینی

نیرو

حمید چیت‌چیان، متولد ۱۳۳۶
پیشینه: بدون سابقه وزارت، نماینده مجلس، عضو سپاه پاسداران، قائم مقام و معاون وزارت نیرو
در ابتدای جنگ ایران و عراق فرمانده اطلاعات سپاه پاسداران تبریز بود. با تاسیس وزارت اطلاعات در ابتدای دهه ۶۰ خورشیدی به این وزارتخانه رفت. او در دوره سوم مجلس شورای نماینده مردم تبریز و عضو هیئت رئیسه بود.
آقای چیت چیان عضو هیئت مدیره شرکت توانیر بود و از سال ۱۳۷۱ در وزارت نیرو فعالیت داشته و بیش از یک دهه معاون انرژی این وزارتخانه و شش سال نیز قائم مقام و مشاور این وزارتخانه بوده است.
وزیر پیشین: مجید نامجو

ورزش و جوانان

مسعود سلطانی فر، ۱۳۳۸
پیشینه: بدون سابقه وزارت، استاندار گیلان، زنجان، مرکزی
آقای سلطانی فر به مدت دوازده سال استاندار و مدتی نیز معاون سازمان تربیت بدنی بود
فارغ التحصیل علوم سیاسی. سابقه عضویت شورای عالی اداری و همچنین شورای عالی اطلاع رسانی کشور. او به مدت هشت سال در استانداری های فارس، همدان و هرمزگان معاون سیاسی بود و سپس به مدت ۱۲ سال استاندار گیلان، زنجان و مرکزی شد. مدتی نیز از معاونان سازمان تربیت بدنی نیز بوده است.
وزیر پیشین: محمد عباسی

علوم، تحقیقات و فناوری

جعفر میلی منفرد- متولد :۱۳۳۲
پیشینه: بدون سابقه وزارت، سرپرست وزارت علوم بعد از استعفای مصطفی معین، قائم مقام وزیر علوم، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، معاون فناوری وزارت علوم، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، معاون دانشجویی وزارت علوم، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و رئیس دانشگاه مهندسی برق دانشگاه امیر کبیر
آقای میلی منفرد در رشته برق گرایش قدرت در دانشگاه امیر کبیر( پلی تکنیک سابق) مدرک مهندسی گرفت و بعد از آن در سال ۱۳۶۳ دکتری خود را از پاریس دریافت کرد.
آقای میلی منفرد در تمام سالهای فعالیتش در بخش های مختلف آموزشی و پژوهشی فعال بوده است. وی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است و سمت های مختلفی در این دانشگاه داشته است. آقای میلی منفرد مدتها در معاونت های وزارت علوم کار کرده است. مدتی هم بعد از استعفای مصطفی معین در سال ۱۳۸۲ سرپرست این وزارتخانه شد تا آنکه جعفر توفیقی از مجلس رای اعتماد گرفت.
وزیر پیشین: کامران دانشجو

منصوبان رئیس جمهور

معاون اول رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری - متولد ۱۳۳۶
پیشینه: وزارت صنایع و معادن، نماینده مجلس، استاندار اصفهان
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، فعالیت خود را در جمهوری اسلامی با جهاد سازندگی در استان کرمان آغاز کرد و سپس عضو شورای شهر کرمان شد. او از سال ۱۳۶۳ برای دو دوره نماینده مردم جیرفت بود. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی به استانداری اصفهان منصوب شد.
آقای جهانگیری که از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی است در دولت های محمد خاتمی وزیر صنایع و معادن شد و پس از پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی مانند بسیاری دیگز از وزیران و نزدیکان او به عضویت بنیاد باران در آمد.
پیشین: محمدرضا رحیمی

رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

محمد نهاوندیان - متولد ۱۳۳۲
پیشینه: معاون وزارت بازرگانی، معاون دبیر شورای عالی امنیت، رئیس اتاق بازرگانی ایران
دارای تحصیلات حوزوی و فارغ التحصیل دانشگاه جورج واشینگتن. او که از اقتصاددان های نزدیک به روحانیون است، در نخستین سال های پس از انقلاب ایران در وزارت بازرگانی دولت مهدی بازرگان، مسئول روابط عمومی شد و در دوره وزارت حبیب الله عسگر اولادی، معاون هماهنگی وزارت بازرگانی شد.
آقای نهاوندیان سال‌ها برای تحصیل در آمریکا به سر می برد و پس از بازگشت از آمریکا در دهه ۷۰ خورشیدی بار دیگر در زمان وزارت یحیی آل اسحاق معاون وزارت بازرگانی شد و معاونت او در دولت محمد خاتمی نیز ادامه داشت. او حدود ۴ سال مشاور اقتصادی آقای خاتمی بود.
او که از اعضای ستاد انتخاباتی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ بود، با انتخاب آقای لاریجانی برای دبیر شورای عالی امنیت ملی معاون او شد و از اعضای تیم مذاکره کننده برنامه هسته ای ایران بود.
آقای نهاوندیان در سال ۸۶ با به دست آوردن بیشترین آرا برای ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران انتخاب شد.
پیشین: میرحسن موسوی (رئیس دفتر) حمید بقایی (سرپرست نهاد ریاست جمهوری