Thursday, March 24, 2011

نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا به نفع پرس‌تی‌وی رأی داد

نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا به نفع پرس‌تی‌وی رأی داد


بی بی سی : به نوشته روزنامه گاردین، آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های صوتی و تصویری در بریتانیا، اعلام کرد که شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران در پخش برنامه‌ای در مورد سکینه محمدی آشتیانی، قوانین بریتانیا را نقض نکرده است.



خانم محمدی آشتیانی، زن ۴۳ ساله ای است که به اتهام مشارکت در قتل همسرش و داشتن "روابط نامشروع" به سنگسار و اعدام محکوم شده است. او در فیلم پخش شده در پرس‌تی‌وی، صحنه قتل شوهرش را در حالی بازسازی می کند که سجاد قادرزاده، پسر ۲۲ ساله او ایفای نقش پدر خود را به عهده دارد.



منتقدان می گویند که ساخت و پخش این فیلم نوعی اعتراف گیری اجباری و پرونده سازی علیه خانم آشتیانی بوده و با هدف منحرف کردن افکار عمومی انجام شده است.



شبکه پرس‌تی‌وی به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد، اما دفتر آن در لندن ثبت شده است.



شاکیان ضمن ابراز نگرانی از اجباری بودن حضور خانم محمدی آشتیانی و آقای قادرزاده در این فیلم، از آفکام پرسیده بودند که آیا بازی گرفتن از آقای قادرزاده در نقش پدر مقتولش اخلاقی بوده است؟



روزنامه گاردین بخشی از پاسخ آفکام را به یکی از شاکیان منتشر کرده است که در آن با اشاره به اطمینانی که پرس تی وی در مورد حضور اختیاری خانم محمدی آشتیانی و آقای قادرزاده به این نهاد داده، نوشته شده است که محتوای فیلم گمراه کننده، توهین آمیز یا آسیب زننده به افراد نیست و قوانین بریتانیا در آن نقض نشده است.



آفکام تأکید کرده است که خانم محمدی آشتیانی و پسرش در فیلم پرس‌تی‌وی، آشکارا معذب به نظر نمی رسند.



آفکام در پاسخ خود قبول می کند که حضور یک زندانی متهم به قتل در بازسازی صحنه جنایت در مقابل دوربین تلویزیون "غیر عادی" است، اما تشخیص اینکه آیا چنین چیزی مناسب پخش تلویزیونی هست یا نه را، تا جایی که قوانین بریتانیا رعایت شود، به عهده سردبیران شبکه تلویزیونی می داند.



به نوشته روزنامه گاردین، فعالان حقوق بشری که از پرس تی وی به آفکام شکایت کرده بودند، رأی این نهاد ناظر را "ناامیدکننده" دانسته اند.



آنها با اشاره به سابقه حکومت ایران در پخش اعتراف های تلویزیونی که بعدا اجباری بودن و ساختگی بودن آنها آشکار شده است، می پرسند که خبرنگاران پرس تی وی چطور توانسته اند به متهمی دسترسی داشته باشند که حتی وکلایش به او دسترسی ندارند.



در فیلم مورد بحث، خانم آشتیانی و پسرش دیده می شوند که از زندان به خانه مسکونی خود در اسکو، در استان آذربایجان شرقی منتقل شده اند.



انتشار گزارش های مربوط به صدور حکم سنگسار برای خانم محمدی آشتیانی با واکنش گسترده جهانی مواجه شده بود.



مقامات قضایی ایران گفته اند که اجرای حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی متوقف شده، اما مجازات او در مورد همدستی در قتل به قوت خود باقی است.

تلاش «سایبر‌اللهی‌»های ایران برای نفوذ در یاهو، گوگل و اسکایپ

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که هکرهای ایرانی تلاش کرده‌اند در سیستم‌های اینترنتی چون یاهو، گوگل و اسکایپ نفوذ کنند.




به گزارش بی‌بی‌سی. شرکت آمریکایی کمودو اعلام کرده است که هکرهای ایرانی به گواهی دیجیتال خدمات پست الکترونیکی یاهو و گوگل و دیگر نرم افزارهای ارتباطی مانند اسکایپ دست پیدا کرده‌اند. این شرکت اضافه کرده است که آن‌ها توانسته‌اند با رخنه به درون سایت یکی از واحدهای اروپایی این شرکت، گواهی دیجیتال سایت‌هایی مانند جی میل، یاهو، اسکایپ و مرورگر فایرفاکس را جعل کنند.






مسوولان این شرکت اعلام کرده‌اند که احتمال این حمله از سوی دولت ایران و برای به دست آوردن نام کاربری و کلمه عبور ای‌میل شهروندان این کشور انجام شده باشد.









گواهی دیجیتال سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می‌دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آن‌ها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.






حمله مورد اشاره در پانزدهم مارس انجام شده و این شرکت پس از کشف این موضوع، گواهی های جعل شده را باطل کرده است. جعل گواهی دیجیتال سایت‌های اینترنتی به دولت‌ها اجازه می‌دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند. از سوی دیگر، جعل گواهی دیجیتال مرورگرهای اینترنتی به هکرها اجازه می‌دهد در فعالیت آنلاین کاربران جاسوسی کنند. هنوز معلوم نیست اطلاعات کاربری چه تعداد از شهروندان ایرانی دزدیده شده است. فایرفاکس و گوگل از ارتقای مرورگرهای خود برای شناسایی گواهی های جعلی مورد نظر خبر داده اند.









کارشناسان اینترنتی، اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از نفوذ هکرها، نسخه مرورگرهای خود را به روز کنند و همچنین در اولین فرصت، کلمات عبور خود را تغییر دهند.









این برای چندمین بار است که ارتش سایبری ایران تلاش می‌کند اطلاعات کاربران ایرانی را کشف کند. پیش از این هکرهای وابسته به جمهوری‌اسلامی، چندین پروژه مختلف را اجرا کرده‌اند که شامل هک کردن برخی سایت‌های خبری و تلاش برای دسترسی به اطلاعات آن‌ها بوده است.


هفته گذشته، یکی از مقمات سپاه پاسداران اعلام کرد که سپاه، از همکاری با هکرها استقبال می‌کند.

عکس/ راهپیمایی شبانه جوانان بحرین

عکس/ راهپیمایی شبانه جوانان بحرین




بحرین آزاد bahrainazad.mihanblog : پنج شنبه 4 فروزدین، ساعت 00:05 بامداد به وقت تهران.

امشب نیز مانند شب‏های گذشته، فریاد الله اکبر مردم در مناطق مختلف بحرین شنیده می‏شود. مردم بحرین از زمان برقراری حکومت نظامی، دو نوبت در شب به بام‏ها رفته و یا از طریق بلندگوهای شخصی، تکبیر می‏گویند.

جوانان ائتلاف انقلابیون چهاردهم فوریه در بحرین هم از مردم مسلمان این کشور خواسته‏ند به اعتراضات خود بر ضد رژیم آل خلیفه و اشغالگران سعودی با سردادن شعار الله اکبر در هر شب ادامه دهند.

مردم شجاع بحرین همچنین شب گذشته نیز با نادیده گرفتن حکومت نظامی، مراسم شام غریبان «شهید عیسی رضی آل‏راضی» را برگزار کردند.


خامنه ای: می خواهیم همه پولدار شوند

خامنه ای: می خواهیم همه پولدار شوند


صدای آمریکا :برخی از کارگران ایران بیش از یک سال است که حقوق نگرفته اند. امیر طاهرخانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با سایت تابناک، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت، «بسیاری از کارخانه ها هستندکه واگذار شده اند و تکلیف کارگرانشان هنوز معلوم نیست.»



نمانیده قزوین در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که کارگران این استان سال ها است با این قبیل مشکلات درگیرند و هنوز چنین مشکلی وجود دارد، افزود، «من از وزیر محترم صنایع می پرسم که آیا شما با چنین مشکلی در شب عید روبه رو شده اید؟ آیا مسئولان می توانند این وضعیت را تصور کنند؟ چرا اقدامی برای حل این معضل صورت نمی گیرد؟»



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مهم ترین عامل این مشکلات را سوء مدیریت خواند، و اضافه کرد، «برخی از مسئولان و تصمیم گیرندگان به فکر خودشان هستند و به فکر چاره ای برای حل مشکلات کارگران نیستند.»



در همین حال علی اسلامی پناه، نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، در تازه ترین گفت و گوی خود با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت نام گذاری سال۹۰ به نام سال جهاد اقتصادی، گفت، «بخشی از جامعه ما از نظر معیشتی رنج می برند و لازم است ایران به عنوان یک کشور ثروتمند از منابع خود طوری استفاده کند تا موجب خوشنودی و رضایت مردم شود.»



وی تصریح کرد، «اقتصاد ایران باید به گونه ای مدیریت شود که متوسط جامعه ایران بالای خط فقر قرار گیرد.»



احمد مهدوی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر روز پنج شنبه ۴ فروردین ماه در یادداشتی که در خبرگزاری مهر منتشر شد، یکی از مهم ترین مسائل در زمینه جهاد اقتصادی را مسئله فرهنگ سازی دانست و گفت، «نگاه به سرمایه دار باید تغییر کند و خواهان آن شد که این کار باید از نظر فرهنگی به یک ارزش تبدیل شود.»



نایب رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی، در زمینه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، که اقتصاد ایران را به ۳ بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم می کند، گفت، «متأسفانه ما به خوبی به آن عمل نکردیم و درواقع بین ۱۸۷ کشور از جهت فضای کسب و کار، اکنون در رنکینگ ۱۳۷ هستیم که این جای تأسف دارد.»



نایب رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دیداری که در خصوص اصل ۴۴ با آیت الله علی خامنه ای داشته است، از قول رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت، «بعضی‌ها می‌آیند به من می‌گویند که در این قانون (اصل ۴۴) یک عده‌ای پولدار می‌شوند؛ بله بشوند. ما می‌خواهیم همه پولدار شوند، آن‌هایی که پولدار شدند بقیه هم در کنار آن‌ها منافعی ببرند. از راه حلال پولدار شدن در اسلام عیبی نیست و باید این‌طور باشد.»

'تعداد کشته شدگان در اعتراضات در سوریه افزایش یافت'

بی بی سی : گروه های مدافع حقوق بشر در سوریه می گویند در حالی که نیروهای امنیتی تلاش داشته اند اعتراضات ضد دولتی در این کشور را سرکوب کنند، کشتار بیشتری در شهر درعا صورت گرفته است.




یکی از این گروه ها گفت که از مرگ دست کم سی نفر در جریان اعتراضاتی که تقریبا یک هفته از آغاز آن می گذرد، مطمئن است.



حدود نیمی از این افراد ظاهرا در اعتراضات روز چهارشنبه (23 مارس)، کشته شده اند. برخی از آنها زمانی جان خود را از دست دادند که نیروهای امنیتی مستقیم به روی تظاهرکنندگان آتش گشود.



فعالان حقوق بشر بر این باورند که آمار واقعی کشته شدگان ممکن است خیلی بیشتر باشد چون بسیاری از مجروحان توسط نیروهای امنیتی سوریه از خیابان ها جمع آوری و به مکان های نامعلومی منتقل شده اند.



شاهدان عینی می گویند در تیراندازی ماموران امنیتی به صدها جوان تظاهرکننده، که از روستاهای اطراف شهر درعا به سمت مرکز آن راهپیمایی می کرده اند، دست کم 10 نفر کشته و دهها تن دیگر مجروح شده اند.



تظاهرکنندگان در اعتراض به کشتار مخالفان دولت سوریه به خیابان ها آمده بودند که به گفته آنها با آتش سلاح نیروهای امنیتی روبرو شدند.



به گفته شاهدان عینی و گروه های مدافع حقوق بشر در سوریه، سربازان دولتی همچنین به طرف مردمی که در مراسم تشییع جنازه کشته شدگان مسجد عمری شرکت کرده بودند، تیراندازی کردند.



پیش از خشونت های بعد از ظهر روز چهارشنبه، دست کم دوازده نفر در زد و خورد با نیروهای امنیتی در شهر درعا، در جنوب سوریه، کشته شده بودند.



بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار انجام تحقیقات شفاف در باره تحولات اخیر در سوریه شده و گفته است که کسانی که مسئول کشته شدن معترضان هستند باید پاسخگو باشند.



وزارت امور خارجه آمریکا گفته که از این که دولت سوریه علیه معترضان دست به خشونت زده، آنها را ارعاب و دستگیر کرده، عمیقا نگران است. مقامات آمریکا گفتند اقدامات دولت سوریه مانع از آن شده که مردم این کشور بتوانند آزادانه خواسته های خود را ابراز کنند، حقی که خواسته ای همگانی است.



شاهدان عینی می گویند کمی بعد از نیمه شب، برق محلی در خیابان های اطراف مسجد عمری قطع شد و ماموران پلیس تیراندازی با مهمات واقعی و گاز اشک آور به سمت معترضان را آغاز کردند.



یکی از فعالان حقوق بشر در سوریه به بی بی سی عربی گفت شهروندان غیرنظامی بی دفاع و بیگناه که به طور صلح آمیز تحصن کرده اند و حتی به سنگ مجهز نیستند که به ماموران پرتاب کنند، "قتل عام" شده اند.



تلویزیون دولتی سوریه گفته است که یک گروه مسلح از داخل مسجد عمری عملیات خود را انجام می دهد و تصاویری از سلاح و مهماتی که در این مکان انبار شده است، نشان داد.



تلویزیون دولتی همچنین این گروه را متهم کرد که کودکان را ربوده و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.



بنا به گزارش تلویزیونی دولت سوریه، نیروهای امنیتی موفق شده اند چهار نفر از اعضای این گروه مسلح را از پای درآورند. در حالی که رسانه های ایران اخبار جدید از خشونت ها در سوریه را در کل منعکس نکرده اند، خبرگزاری فارس، به نقل از یک مقام رسمی سوریه گزارش کرده که تاکنون بیش از یک میلیون پیام کوتاه از خارج از سوریه به مردم سوریه ارسال شده و آنها را به اغتشاش فراخوانده است.



خبرگزاری فارس می گوید این مقام، که نمی خواسته نامش فاش شود، منبع بسیاری از این پیام های کوتاه را اسرائیل معرفی کرده است.



ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواسته است از به کارگیری خشونت خودداری کند.

قطعنامه حقوق بشر علیه ایران تصویب شد/ گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام میشود

قطعنامه حقوق بشر علیه ایران تصویب شد/ گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام میشود


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران : ۲۲ کشور شورای حقوق بشر موافق با قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در برابر ۷ مخالف و ۱۴ ممتنع به قطعنامه ای علیه ایران رای دادند که به موجب آن باید گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام شود. در این جلسه که دقایقی پیش (ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت ژنو) پایان یافت هیات دیپلماتیک ایران در دفاع خود از اینکه نباید قطعنامه تصویب شود وقت عمده خود را به حمله به نقض حقوق بشر در آمریکا و متهم کردن به اینکه شورا مورد سوء استفاده قرار گرفته است گذراند و از طرح مباحث اصولی فاصله گرفت. نماینده ایران که عصبی به نظر می رسید حتی حمایت برزیل را نیز از دست داد. در این جلسه برزیل با رای مثبت به قطعنامه عملا ماهها لابی دولت تهران را بی اثر کرد. در این جلسه همپیمانان همیشگی ایران همچون پاکستان، کوبا و چین وچندین کشور دیگر با قطعنامه مخالفت کردند اما برزیل که دولت ایران خیلی روی ان حساب کرده بود با بیانیه ای بسیار حساب شده از قطعنامه و گزارشگر ویژه حمایت کرد.



نمایندگان سازمان های بین المللی حقوق بشر و دیپلمات های حاضر در اجلاس معتقدند که این یکی از فجیع ترین شکست های دیپلمات های ایرانی طی سالهای گذشته است با توجه به فاصله موافقان و مخالفان قطعنامه. کشورهای آرژانتین، بلژیک، برزیل، شیلی، فرانسه، گواتمالا، مجارستان، ژاپن، مالدیو، مکزیک، نروژ، لهستان، مولداوی، کره، سنگال، اسلواکی، اسپانیا، سوییس، اوکراین، انگلستان، آمریکا و زامبیا به این رای مثبت دادند.



کشورهای بنگلادش، چین، کوبا، اکوادور، موریتانی، پاکستان، روسیه به قطعنامه رای منفی دادند. کشورهای بحرین، بورکینافاسو، کامرون، جیبوتی، گابون، غنا، اردن، مالزی، موریتس، نیجریه، اوگاندا، تایلند و اروگوئه رای ممتنع دادند. رای ممتنع عملا به حساب نمی آید و رای مثبت ومنفی تنها شمرده می شود.



یکی از دیپلمات های کشور اکوادر در محل اجلاس به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که رییس هیات نمایندگانی این کشور از رای منفی به قطعنامه شخصا شرمنده است. اما تصمیم برای رای منفی به قطعنامه به صورت مستقیم از سوی رییس جمهور اکوادر آماده و محمود احمدی نژاد شخصا با وی صحبت کرده است.



محموداحمدی نژاد وبرخی مقامات بلندپایه ایرانی در چندین مورد تماس هایی را برای جلب رای کشورهایی که احتمال داده می شد رای ممتنع و حتی موافق بدهند داشته است. علی اکبر جوانفکر اوائل ماه جاری مسیحی به برزیل سفر کرد و تلاش کرد نظر رییس جمهوری این کشور را برای رای منفی یا حتی ممتنع به قطعنامه جلب کند. اما سخنان نماینده برزیل یکی از قدرتمندترین و مستدل ترین سخنرانی های امروز در محل اجلاس بود که به موجب آن ضمن استقبال از قطعنامه خواستار همکاری ایران با مکانیسم های نظارتی سازمان ملل شد.



یکی از دیپلمات های غربی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که جلسه در شوک بود به دلیل تعداد موافقان و تعداد کشورهایی که انتظار می رفت با قطعنامه مخالفت کنند اما رای ممتنع دادند و عملا پشت تهران را خالی گذاشتند. دولت ایران تلاش کرده است که اینطور وانمود کند که این قطعنامه سیاسی است و آمریکا آن را ارکستره کرده است. این درحالی است که به گفته یکی از دیپلمات ها حمله ممتد هیات ایرانی به آمریکا و همچنین اینکه شورای حقوق بشر را به نوعی وابسته به آمریکا نشان بدهند و سخنانی که به نوعی توهین نمایندگان حاضر در جلسه بود عملابه ضرر هیات نمایندگی ایران تمام شد. به گفته این دیپلمات، لحن و ادبیات بیانیه خوانده شده در مخالفت با قطعنامه تنها دقایقی پیش از رای گیری عملانشان دهنده این بود که مقامات دولتی ایران هیچ امیدی به موفقیت نداشتند و فقط می خواستند از با خواندن بیانیه ای سیاسی جو جلسه را تحت تاثیر خود قرار دهند.



این گزارش تکمیل خواهد شد.

تظاهرات ضد دولتی هزاران معترض در شهر «درعا» در سوریه

تظاهرات ضد دولتی هزاران معترض در شهر «درعا» در سوریه


رادیو فردا : با وجود سرکوب‌های دولتی معترضان، هزاران تن از مردم شهر «درعا» در جنوب سوریه روز پنج‌شبه دست به راهپیمایی اعتراضی زدند و در جریان این تظاهرات به تشییع جنازه ۹ تن از کشته‌شدگان اعتراضات روزهای گذشته پرداختند.



خبرگزاری‌های مختلف شمار تظاهرکنندگان روز پنج‌شنبه درعا را در حدود «۲۰ هزار نفر» ذکر می‌کنند که شعارهایی با مضمون آزادی سر می‌دادند.



دولت سوریه اعتراضات روزهای اخیر را به کسانی که از آنها به عنوان «نفوذی‌ها» و «باندهای مسلح» یاد می‌کند نسبت داده‌است و راهپیمایان روز پنج‌شنبه شعارهایی نیز در رد این گفته‌های دولت سر دادند.



شهر ۷۵ هزار نفری درعا در روزهای اخیر شاهد تیراندازی‌های نیروهای دولتی به راهپیمایان بوده‌است که به گفته مقام‌های بیمارستان‌های این شهر، شمار کشته‌شدگان تیراندازی‌های روز چهارشنبه به ۳۷ تن رسیده‌است.



معترضان روزهای گذشته در درعا در جریان تظاهرات خود شعار «لا حزب‌الله، لا ایران»، «نه حزب‌الله، نه ایران» سر داده‌اند.



گزارش‌ها حاکی است که نیروهای انتظامی سوریه هم‌اینک در شهر درعا حضور سنگینی دارند و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با برکناری شهردار درعا دستور محاصره این شهر توسط نیروهای امنیتی را صادر کرده‌است.



به گزارش خبرگزاری رویترز، سربازان سوری مسلح به کلاشنیکوف در سطح شهر رفت‌وآمد می‌کنند و مردم این شهر از ترس حملات بعدی دولتی به این شهر، به تخلیه فروشگاه‌ها و گردآوری مواد غذایی اصلی مشغولند.



با این وجود، روز پنج‌شنبه، بُثَینه شعبان، یکی از مشاوران بشار اسد، به گزارشگران گفت که «درخواست‌های مردم درعا موجه است و ما در حال بررسی این مطالبات هستیم.» وی افزود: «در آینده نزدیک تصمیمات مهمی در همه سطوح گرفته می‌شود و اعلام خواهد شد.»



به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مشاور رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت: «مردم در تصمیمات و جریان تصمیم‌گیری سهیم خواهند شد.»



بشار اسد که از هم‌پیمانان مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه است پیش از این، انجام اصلاحات و رسیدگی به درخواست‌ها برای تغییر در سوریه را رد کرده‌بود.



سوریه، کشوری با جمعیت ۲۰ میلیون نفر از کودتای سال ۱۹۶۳ به این‌سو توسط حزب بعث این کشور اداره می‌شود.



برخی تحلیلگران، رویدادهای تازه در سوریه را یادآور کشتار حَمات در سال ۱۹۸۲ می‌دانند. در آن سال، حافظ اسد، پدر بشار اسد، نیروهای خود را برای سرکوب جنبش اخوان‌المسلمین به شهر حمات در غرب سوریه فرستاد که به گفته گروه‌های حقوق بشر، در جریان اسن سرکوب دست کم ۲۰ هزار نفر کشته شدند.

فعالیت‌های اقتصادی سپاه بر اساس دستورالعمل رهبری است

فعالیت‌های اقتصادی سپاه بر اساس دستورالعمل رهبری است


معاون حقوقی و امور مجلس سپاه هر گونه ابهام در خصوص واگذاری سهام مخابرات را رد کرد.



سردار محمدرضا یزدی در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به انتقاد از عدم شفافیت فعالیت‌های سپاه گفت: تا کنون از سوی هیچ یک از نهادهای نظارتی و حتی مخالفین درخواست تحقیق و تفحص از فعالیت های اقتصادی سپاه نشده است. به عبارت دیگر هیچ کس تا کنون چنین درخواستی نکرده ولی از سوی برخی مغرضین و حتی دوستان، بخشی از فعالیت اقتصادی سپاه زیر سوال رفته است.



وی تصریح کرد: آنچه لازم است به آن اشاره کنم این است که فعالیت‌های اقتصادی سپاه بر اساس دستور العملی است که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است و در تمام محورهای این فعالیت ما به صورت کاملا شفاف عمل می کنیم. دلیل این مدعا این است که اکثر قراردادهایی که سپاه منعقد می کند با دولت است که بودجه آن در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود و برای نمایندگان مردم، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و ... کاملا شفاف است و نگاه آنان می تواند تا عمق فعالیت های سپاه برود.

ابراز اميدواری آمريکا درباره تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران

ابراز اميدواری آمريکا درباره تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران


رادیو فردا : ايلين چمبرلين دوناهو، نماينده آمريکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، روز چهارشنبه گفت مطمئن است که قطعنامه تعيين «گزارشگر ويژه حقوق بشر» برای ايران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو حمايت های لازم را کسب خواهد کرد.



ايلين چمبرلين دوناهو، روز چهارشنبه گفت: اميدوار است و انتطار دارد که پيش نويس قطعنامه تعيين گزارشگر ويژه ايران رای لازم را روز پنجشنبه به دست آورد.



در صورت تصویب این قطعنامه، پس از سال ها بارديگر برای جمهوری اسلامی گزارشگر ویژه تعيين می شود و ايران در کنار برمه و کره شمالی، دو کشوری که کارنامه بدی در زمينه حقوق بشر دارند، قرار خواهد گرفت.



اين قطعنامه با تعيين يک گزارشگر در زمينه نقض حقوق بشر در ايران این امکان را فراهم می کند تا این گزارشگر نتايج تحقیقات خود را در اختيار دبيرکل سازمان ملل متحد قرار دهد.



اين قطعنامه به پيشنهاد آمريکا و سوئد در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح شده است.



در همين حال، هادی قائمی،‌ سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، روز چهارشنبه در گفت وگو با راديو فردا در خصوص این قطعنامه گفت: «به دنبال گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد در پاييز سال گذشته در خصوص وخامت وضعيت حقوق بشر در ايران و همکاری نکردن دولت ايران با نهادهای سازمان ملل متحد، اين قطعنامه به نشست کنونی شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شده و قرار است فردا به رای گذاشته شود.»



هادی قائمی می گويد اين قطعنامه سه مساله را دربر خواهد گرفت که عبارتند از « تعيين يک گزارشگر ويژه برای ايران»، « درخواست از ايران برای همکاری با اين گزارشگر» و همچنين درخواست از دبيرکل سازمان ملل و مجمع عمومی تا «امکانات لازم را در اختيار اين گزارشگر قرار دهد.»



هادی قائمی همچنين در خصوص رويکرد سازمان ملل متحد در قبال مساله نقض حقوق بشر در ايران می گويد: «از سال ۲۰۰۳ به طور ساليانه قطعنامه هايی در خصوص ايران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شده است، اگر چه اين قطعنامه ها به جزئيات نقض حقوق بشر در ايران می پرداختند اما به جز درخواست از دولت ايران برای بهبود وضعيت از هيچ اهرم ديگری برای استفاده نداشتند. »



سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران تصریح می کند:قطعنامه تازه یک گزارشگر ویژه ایران را تعیین خواهد کرد و وی موظف خواهد بود با نظارت بر وضعيت حقوق بشر و سفر به ايران، خواستار پاسخگويی مقامات جمهوری اسلامی در این خصوص خواهد شد.



هادی قائمی اضافه می کند: «چنانچه اين گزارشگر نتواند برای بهبود وضعيت، دولت ايران را قانع کند، شک نيست با توجه به بحرانی که با آن مواجه هستيم مرحله بعدی اقدام از سوی شورای امنيت سازمان خواهد بود، همانگونه که درخصوص ارجاع پرونده معمر قذافی و ديگر حکمرانان ليبی به دادگاه های جنايی بين المللی به اتهام جنايت عليه بشريت اقدام شد.»



در همين حال، سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران تصريح می کند جمهوری اسلامی تلاش های بسياری در دو ماه گذشته برای جلوگيری از طرح اين قطعنامه انجام داد که این تلاش ها «با شکست مواجه شد».



هادی قائمی همچنين می گويد: برخی کشورها از جمله برزيل که تاکنون تمايلی به پرداختن به اين مقوله از خود نشان نمی دادند، اينک با آگاهی از وضعيت خطير حقوق بشر در ايران راهی جز حمايت از اين قطعنامه برای خود متصور نيستند.



هادی قائمی همچنين می گويد برخی اقدامات ايران در هفته های اخير در ژنو به زيان جمهوری اسلامی تمام شده است. وی اضافه می کند: گسيل «گروهی نزديک به هشتاد» نفر از همکاران دولت به ژنو به عنوان سازمان های مستقل غير دولتی، باعث شد تا کشورها بيشتر به مساله حقوق بشر در ايران بپردازند، چرا که اين افراد قادر به پاسخگويی در خصوص مساله حقوق بشر نبوده و عملا ديدگاه دولت ايران را ارائه می کردند که بيشتر باعث برملا شدن رابطه اين گروه ها با دولت ايران شد.



براي نخستين بار پس از انقلاب ايران، در سال ۱۹۸۹ رينالدو گاليندوپل به عنوان گزارشگر ويژه براي ايران تعيين شد.

آمریکا چهار نفر را به تلاش برای فروش موتور اف ۵ به ایران متهم کرد

آمریکا چهار نفر را به تلاش برای فروش موتور اف ۵ به ایران متهم کرد


بی بی سی : یک هیات منصفه فدرال آمریکا چهار عضو یک خانواده کلمبیایی را متهم به تلاش برای فروش ۲۲ موتور جت جنگی اف ۵ به ایران کرده است.



بر اساس کیفرخواستی که دادگستری بخش جنوبی ایالت فلوریدای آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرده، فلیپه اکوری و سه عضو دیگر خانواده اش متهم هستند که حاضر شدند این موتورها را به مامورین مخفی وزارت امنیت داخلی بفروشند تا از طریق میامی به ایران صادر شود.



مقام های آمریکایی می گویند که آقای اکوری احتمالا در کلمبیا است، اما دیه گو اکوری، آمپارو اکوری والدز و کارلوس آفردو پانتوحا کورال دستگیر شده اند.



تحریم های آمریکا بیش از سه دهه است که صدور تسلیحات، قطعات یدکی و فناری نظامی را به ایران ممنوع کرده است.



به جز موارد استثنایی که باید به تایید وزارت خزانه داری برسد، فروش هر نوع کالا، فناوری و خدمات از آمریکا به ایران ممنوع است.



این کیفرخواست می افزاید مامورین مخفی اف بی آی در پوشش واسطه با این متهمین که آگهی فروش ۲۲ موتور اف ۵ را به ارزش ۳۲۰ هزار دلار بر روی اینترنت منتشر کرده بودند تماس گرفتند. پس از مذاکراتی که از ژانویه تا مارس گذشته به طول انجامید، آقای اکوری و شرکایش برای فروش این موتورها با علم به اینکه مقصد آنها ایران است، به توافق رسیدند.



انتونی مانجیونه، مامور ویژه وزارت امنیت داخلی در میامی گفت: "این برای امنیت ملی آمریکا بسیار حیاتی است که دست افراد خطرناک به فناوری های حساس نرسد."



سه فقره از اتهام های این متهمین هر کدام تا ۲۰ سال زندان در پی دارد. فقره چهارم تا ۵ سال و فقره پنجم تا ۱۰ سال حبس می تواند داشته باشد.



بر اساس شکوائیه صادر شده، در جنگنده ایرانی صاعقه از موتورهای اف ۵ استفاده می شود.



ایران و ونزوئلا دو کشوری هستند که جت های اف ۵ را همچنان در ناوگان جنگی خود دارند.

دیپلمات های غربی: ایران بار دیگر تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است

دیپلمات های غربی: ایران بار دیگر تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است


صدای آمریکا : دیپلمات های غربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه نسبت به افزایش گزارش های مربوط به نقض تحریم تسلیحاتی توسط جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کردند.



از جمله این گزارش ها، توقیف راکت های ارسالی برای طالبان در افغانستان و کشف و ضبط ۵۰ تن سلاح توسط اسراییل در مسیر مصر بوده است.



مارک لیال گرانت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت رفتار ایران، بخشی از یک روند عمدی دور زدن تحریم ها است.



او با اشاره به توقیف ماه گذشته میلادی پنجاه راکت در جنوب غربی افغانستان، گفت هدف این راکت ها، کشتن سربازان افغان و نیروهای ائتلاف بوده است.



به گفته لیال گرانت، «اوایل ماه جاری میلادی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تایید کرد که سلاح های کشف شده در عملیات اخیر نیروهای افغان و آیساف(نیروی امنیت یاری بین المللی) در نیمروز، واقع در افغانستان، توسط عواملی در حکومت ایران عرضه شده بودند و مقصد این تسلیحات، طالبان بوده است.»



نماینده بریتانیا اضافه کرد تحلیل جزئی موارد فنی، به همراه شرایط توقیف سلاح ها، جای شکی باقی نمی گذارد که سلاح های بدست آمده از ایران آمده بودند. به گفته نماینده بریتانیا، این درحالی است که سعی شده بود این تسلیحات، به شکلی دربیایند که به نظر برسد یکی از کشورهای عضو شورای امنیت، مبدا تسلیحات بوده است.



دیپلمات بریتانیایی گفت تدارک این سلاح ها توسط تهران، با ادعای تهران که می گوید از ثبات در افغانستان حمایت می کند در تناقض است.



اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا، فرانسه و بریتانیا، همچنین نگرانی خود را در مورد تسلیحاتی که ارتش اسراییل هفته گذشته در مسیر سوریه به مصر کشف کرد ابراز کردند.



مسوولان اسراییلی می گویند این محموله قرار بود از طریق زمینی بدست شبه نظامیان حماس در نوار غزه برسد.



پیتر ویتیگ، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد گفت تعداد زیاد تخلفات ایران، باعث نگرانی است.



سال گذشته میلادی، شورای امنیت گزارش هایی را از محموله های تسلیحاتی ضبط شده ایران توسط ایتالیا و نیجریه دریافت کرد. گفته می شود مقصد این تسلیحات شبه نظامیان در غزه و شورشیان جدایی طلب در سنگال بوده است.



شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهار دور تحریم علیه جمهوری اسلامی به دلیل برنامه اتمی ایران و سرپیچی از توقف فعالیت های مشکوک اتمی تصویب کرده است. یکی از موارد تحریم علیه ایران، منع صادرات و واردات سلاح توسط ایران است.



ایران می گوید برنامه اتمی اش اهداف صلح آمیز دارد.

دیپلمات های غربی: ایران بار دیگر تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است

دیپلمات های غربی: ایران بار دیگر تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است


صدای آمریکا : دیپلمات های غربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه نسبت به افزایش گزارش های مربوط به نقض تحریم تسلیحاتی توسط جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کردند.



از جمله این گزارش ها، توقیف راکت های ارسالی برای طالبان در افغانستان و کشف و ضبط ۵۰ تن سلاح توسط اسراییل در مسیر مصر بوده است.



مارک لیال گرانت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت رفتار ایران، بخشی از یک روند عمدی دور زدن تحریم ها است.



او با اشاره به توقیف ماه گذشته میلادی پنجاه راکت در جنوب غربی افغانستان، گفت هدف این راکت ها، کشتن سربازان افغان و نیروهای ائتلاف بوده است.



به گفته لیال گرانت، «اوایل ماه جاری میلادی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تایید کرد که سلاح های کشف شده در عملیات اخیر نیروهای افغان و آیساف(نیروی امنیت یاری بین المللی) در نیمروز، واقع در افغانستان، توسط عواملی در حکومت ایران عرضه شده بودند و مقصد این تسلیحات، طالبان بوده است.»



نماینده بریتانیا اضافه کرد تحلیل جزئی موارد فنی، به همراه شرایط توقیف سلاح ها، جای شکی باقی نمی گذارد که سلاح های بدست آمده از ایران آمده بودند. به گفته نماینده بریتانیا، این درحالی است که سعی شده بود این تسلیحات، به شکلی دربیایند که به نظر برسد یکی از کشورهای عضو شورای امنیت، مبدا تسلیحات بوده است.



دیپلمات بریتانیایی گفت تدارک این سلاح ها توسط تهران، با ادعای تهران که می گوید از ثبات در افغانستان حمایت می کند در تناقض است.



اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا، فرانسه و بریتانیا، همچنین نگرانی خود را در مورد تسلیحاتی که ارتش اسراییل هفته گذشته در مسیر سوریه به مصر کشف کرد ابراز کردند.



مسوولان اسراییلی می گویند این محموله قرار بود از طریق زمینی بدست شبه نظامیان حماس در نوار غزه برسد.



پیتر ویتیگ، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد گفت تعداد زیاد تخلفات ایران، باعث نگرانی است.



سال گذشته میلادی، شورای امنیت گزارش هایی را از محموله های تسلیحاتی ضبط شده ایران توسط ایتالیا و نیجریه دریافت کرد. گفته می شود مقصد این تسلیحات شبه نظامیان در غزه و شورشیان جدایی طلب در سنگال بوده است.



شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهار دور تحریم علیه جمهوری اسلامی به دلیل برنامه اتمی ایران و سرپیچی از توقف فعالیت های مشکوک اتمی تصویب کرده است. یکی از موارد تحریم علیه ایران، منع صادرات و واردات سلاح توسط ایران است.



ایران می گوید برنامه اتمی اش اهداف صلح آمیز دارد.

جعل بسته های امنیتی توسط دولت ایران و نحوه ی دوباره امن شدن اطلاعات کاربران به زبان ساده (کاربران از چیزی نهراسند)

جعل بسته های امنیتی توسط دولت ایران و نحوه ی دوباره امن شدن اطلاعات کاربران به زبان ساده (کاربران از چیزی نهراسند)


اعلامیه ی سبز elamienews.wordpress.: یک شرکت امنیتی که کارش ساخت بسته های امنیتی (Security Certificate) برای شرکت های بزرگی مانند گوگل، یاهو و اسکایپ برای کد کردن پسورد افراد به منظور جلوگیری به سرقط رفتن پسورد آنها است امروز صبح اعلام کرد که یک حمله گر اینترنتی که به نظر می رسد در ارتباط با دولت ایران میباشد توانسته است که بسته های امنیتی این شرکت را جعل نموده و با این کار او می تواند که به اکانت افرادی که از ایران تا کنون لاگین کرده اند دسترسی داشته باشد.



منبع خبر: مایکروسافت



به زبان ساده تر برای افرادی که در مورد اینترنت و کامپیوتر اطلاعات کمتری دارند:



شما به هنگامی که پسورد خود را در صفحه ی ورود (login) برای وارد شدن به ایمیل خود (یاهو و یا جی میل) وارد می کنید و دکمه ی ورود (login) را می فشارید پسورد شما برای آنکه توسط هکرها در بین راه دزدیده نشود(بین راه=هنگامی که پسورد شما برای آنکه به مقصد (گوگل و یا یاهو) برسد از کامپیوتر شما خارج شده و پس از عبور از شرکت ارایه دهنده ی اینترنت(ISP)به مقصد می رسد) یک سری بسته های امنیتی (Security Certificate) وجود دارد که این بسته های امنیتی که توسط شرکت های معتبر امنیتی که با مقصد دلخواه شما (گوگل یا یاهو) قرارداد دارند ساخته می شوند و این بسته ها پسورد شما را به کدی تبدیل می کنند که تنها در مقصد قابل بازیافت و شناسایی هستند. به زبان ساده تر کاری می کنند تا شرکت ارایه دهنده ی اینترنت و یا هر شخص دیگری در بین راه نتواند به پسورد شما پی ببرد.چرا که پسورد شما به کدی تبدیل شده است.



به عنوان مثال پسورد شما 123abc است. این پسورد برای اینکه به مقصد برسد باید از شرکت ارایه دهنده ی اینترنت شما (ISP) عبور کند. این بسته های امنیتی(Security Certificate) پسورد شما را به کدی همانند (به عنوان مثال) hi3u5v375yv5iy3v575thvbk7oo856kenerjwvrh تبدیل می کنند تا هنگامی که پسورد شما می خواهد راه خود را برای رسیدن به مقصد طی کند توسط شخص سومی قابل شناسایی نباشد. سپس در مقصد با توجه به اینکه آن شرکت نیز با این شرکت ارایه دهنده ی بسته های امنیتی (Security Certificate) قرار دارد پسورد را بازیابی می کند و متوجه می شود که شما 123abc را وارد کرده اید.



حال برای آنکه هرکسی نتواند بسته ی امنیتی تقلبی بسازد مرورگر ها نیز صحت این بسته های امنیتی را چک می کنند و باتوجه به اطلاعاتی که از قبل درباره ی صحت و اعتبار این بسته ها به آنها داده شده است، بسته های امنیتی معتبر را به شما ارایه میدهند.



کاری که دولت ایران کرده است این است که با حمله به این شرکت های امنیتی ارایه دهنده ی بسته های امنیتی (Security Certificate) توانسته که نحوه ی کد کردن پسوردها را بدست آورد. درنتیجه وقتی پسورد شما به صورت hi3u5v375yv5iy3v575thvbk7oo856kenerjwvrh به شرکت ارایه دهنده ی اینترنت (ISP) می رسد از آنجا که دولت ایران الگوریتم این کد شدن را دارد می تواند پسورد شما را همانند شرکت مقصد متوجه شود و آن را بازیابی کند.



حال برای آنکه شما پسوردتان را در بسته های امنیتی ای که اطلاعات و نحوه ی چگونه کد کردنشان توسط دولت ایران به سرقت نرفته است وارد کنید، نیاز دارید تا مرورگر خود را بروز نمایید. چرا که همانطور که گفته شد مرورگر ها در صورت بروز بودن می توانند بسته های امنیتی تقلبی (یا لو رفته) را شناسایی کنند و به شما آنها را ارایه ندهند و به جای آن بسته های امنیتی معتبر ارایه دهند.



در ورژن های قبلی مرورگرها که هم اکنون بر روی کامپیوترتان نصب است برای مرورگر بسته های امنیتی لو رفته همچنان معتبر تلقی می شوند و آنها را به شما ارایه خواهند داد از این رو شما میباسست برای جلو گیری از این خطر مرورگر خود را بروز نمایید.(حتی اگه قبلا از فایرفاکس ۴ استفاده می‌کردید باز لازم است که آن را به روز نمایید)



شما همچنین می توانید جدیدترین مرورگرها را از وبسایت های رسمی آنان به صورت رایگان دریافت کنید.



دوستان به یاد داشته باشید پس از به روز کردن مرورگرهایتان حتما وارد صندوق پست الکترونیکی خود شوید و هرچه سریعتر رمز عبور خود را نیز تغییر دهید!



مرورگر فایرفاکس FireFox



مرورگر اینترنت اکسپلورر Internet Explorer



مرورگر کروم Chrome



به زبانی ساده تر و در جمله ای کوتاه برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی به طور کلی دو کار باید انجام پذیرد: اول به روزکردن مرورگر و دوم تغییردادن رمزهای عبور.



درپایان یادآور می شویم که این اطلاعات به هیچ عنوان کاربرد انبوه برای حکومت نخواهد داشت و جنبه ی روانی آن بیشتر از جنبه های دیگرش مد نظر دولتمردان ایران است، چرا که اگر بینهایت ایمیل با رمز عبور آن در دسترس هر دولتی قرار گیرد این دولت با بکارگیری تمام توانش حتی توانایی بررسی کامل 1000 تای آن را هم در مدتی کوتاه نخواهد داشت و هیچ دولتی نمی تواند تک تک ایمیل افراد عادی را باز کرده و پس از تحلیل آن ایمیل ها به سراغ آن فرد بیاید.



شما دوستان می توانید در صورتی که سوالی در این ضمینه برایتان مطرح شده است را با ما از طریق ایمیل و یا بخش نظرات مطرح کنید. ما نیز در اسرع وقت به آنان پاسخ خواهیم گفت و آنها را در ادامه ی همین مقاله درج خواهیم کرد.



—————————————————————————————————————-



بخش پرسش و پاسخ:



1- آیا مشکلی کاربران خارج ایران که به ایران ایمیل میزنند را هم تهدید می‌کنه؟ خیر. هیچگونه خطری برای کاربران خارج از ایران وجود ندارد، حتی اگر به ایران ایمیل ارسال کرده باشند چرا که ISP آنان تحت کنترل دولت ایران نیست. البته همواره آپدیت کردن مرورگرتان نیز به سود شما می باشد چرا که اینگونه جدیدترین به روز رسانی های امنیتی را خواهید داشت.



2-در رابطه با کاربرانی که از طریق موبایل لاگ میکنن و ایمیل ارسال و دریافت میکنند هم ایا مشکلی هست و چکار باید بکنند؟ دوست عزیز به گزارش مایکروسافت تنها 9 بسته از بسته های امنیتی لو رفته است که احتمال آنکه این بسته های امنیتی در سرویس های موبایل هم استفاده شود بسیار پایین است. اما برای اطمینان بیشتر، کاربرانی هم که از موبایل استفاده می کنند می توانند با بروز رسانی مرورگر موبایل خود این تردید را برطرف کنند. البته لازم به ذکر است که زمان به روز رسانی مرورگرها بسته به نوع شرکت ارایه دهندیشان متفاوت است. تا کنون سه مرورگر بالا به روز رسانی های لازم را انجام داده اند اما احتمال دارد که مدت زمان برای بروز رسانی دیگر مرورگر ها کمی بیشتر طول بکشد. برای اطمینان بیشتر می توانید مدتی اندک (نهایتا یک هفته-که البته مدت زیادی است و معمولا حتی مرورگرهای کم طرفدار و از شرکت های نسبتا کوچکتر نهایتا ظرف 36 تا 72 ساعت به روز می گردند) از مرورگر موبایل خود استفاده نکرده و پس از آن مرورگر خود را به روز نمایید و طبق روال عادی از آن استفاده کنید.



3- یعنی پسورد همه چیز رو؟ حتی ورد پرس مثلا؟ یا فقط جی‌میل و اینها؟ منبع اصلی خبر، یعنی مایکروسافت مشخصا از «یاهو، گوگل، اسکایپ و سایر شرکت های اینترنتی بزرگ» یاد برده است.



4- همین قدر که آپدیت کنیم و پس رو عوض کنیم کافیه دیگه؟یکی از دوستان گفته بود آپدیت کنید قبلی رو هم پاک کنید. یعنی چی؟ خوب وقتی آپدیت کنی رو قبلی آپدیت می‌کنه دیگه. پاک کردنش یعنی چی دیگه؟ وقتی آپدیت نمایید نسخه ی قبلی خود به خود پاک می شود و نیاز به پاک کردن نسخه ی قبلی به صورت دستی نمی باشد.



5-آیا کسانی هم که از سیستم عاملی بجز ویندوز مثلا لینوکس استفاده میکنن هم در معرض این خطر هستند؟ بلی، این دسته کاربران هم میبایست مرورگر خود را بروز نمایند.



6- من قبلا فایرفاکس 4 را دانلود کردم، آیا با این وجود باز هم نیاز است که این کار را انجام دهم و فایرفاکس 4 را دوباره بروز رسانی کنم؟ بلی (مجددا به متن مقاله رجوع کنید)

جعل بسته های امنیتی توسط دولت ایران و نحوه ی دوباره امن شدن اطلاعات کاربران به زبان ساده (کاربران از چیزی نهراسند)

جعل بسته های امنیتی توسط دولت ایران و نحوه ی دوباره امن شدن اطلاعات کاربران به زبان ساده (کاربران از چیزی نهراسند)


اعلامیه ی سبز elamienews.wordpress.: یک شرکت امنیتی که کارش ساخت بسته های امنیتی (Security Certificate) برای شرکت های بزرگی مانند گوگل، یاهو و اسکایپ برای کد کردن پسورد افراد به منظور جلوگیری به سرقط رفتن پسورد آنها است امروز صبح اعلام کرد که یک حمله گر اینترنتی که به نظر می رسد در ارتباط با دولت ایران میباشد توانسته است که بسته های امنیتی این شرکت را جعل نموده و با این کار او می تواند که به اکانت افرادی که از ایران تا کنون لاگین کرده اند دسترسی داشته باشد.



منبع خبر: مایکروسافت



به زبان ساده تر برای افرادی که در مورد اینترنت و کامپیوتر اطلاعات کمتری دارند:



شما به هنگامی که پسورد خود را در صفحه ی ورود (login) برای وارد شدن به ایمیل خود (یاهو و یا جی میل) وارد می کنید و دکمه ی ورود (login) را می فشارید پسورد شما برای آنکه توسط هکرها در بین راه دزدیده نشود(بین راه=هنگامی که پسورد شما برای آنکه به مقصد (گوگل و یا یاهو) برسد از کامپیوتر شما خارج شده و پس از عبور از شرکت ارایه دهنده ی اینترنت(ISP)به مقصد می رسد) یک سری بسته های امنیتی (Security Certificate) وجود دارد که این بسته های امنیتی که توسط شرکت های معتبر امنیتی که با مقصد دلخواه شما (گوگل یا یاهو) قرارداد دارند ساخته می شوند و این بسته ها پسورد شما را به کدی تبدیل می کنند که تنها در مقصد قابل بازیافت و شناسایی هستند. به زبان ساده تر کاری می کنند تا شرکت ارایه دهنده ی اینترنت و یا هر شخص دیگری در بین راه نتواند به پسورد شما پی ببرد.چرا که پسورد شما به کدی تبدیل شده است.



به عنوان مثال پسورد شما 123abc است. این پسورد برای اینکه به مقصد برسد باید از شرکت ارایه دهنده ی اینترنت شما (ISP) عبور کند. این بسته های امنیتی(Security Certificate) پسورد شما را به کدی همانند (به عنوان مثال) hi3u5v375yv5iy3v575thvbk7oo856kenerjwvrh تبدیل می کنند تا هنگامی که پسورد شما می خواهد راه خود را برای رسیدن به مقصد طی کند توسط شخص سومی قابل شناسایی نباشد. سپس در مقصد با توجه به اینکه آن شرکت نیز با این شرکت ارایه دهنده ی بسته های امنیتی (Security Certificate) قرار دارد پسورد را بازیابی می کند و متوجه می شود که شما 123abc را وارد کرده اید.



حال برای آنکه هرکسی نتواند بسته ی امنیتی تقلبی بسازد مرورگر ها نیز صحت این بسته های امنیتی را چک می کنند و باتوجه به اطلاعاتی که از قبل درباره ی صحت و اعتبار این بسته ها به آنها داده شده است، بسته های امنیتی معتبر را به شما ارایه میدهند.



کاری که دولت ایران کرده است این است که با حمله به این شرکت های امنیتی ارایه دهنده ی بسته های امنیتی (Security Certificate) توانسته که نحوه ی کد کردن پسوردها را بدست آورد. درنتیجه وقتی پسورد شما به صورت hi3u5v375yv5iy3v575thvbk7oo856kenerjwvrh به شرکت ارایه دهنده ی اینترنت (ISP) می رسد از آنجا که دولت ایران الگوریتم این کد شدن را دارد می تواند پسورد شما را همانند شرکت مقصد متوجه شود و آن را بازیابی کند.



حال برای آنکه شما پسوردتان را در بسته های امنیتی ای که اطلاعات و نحوه ی چگونه کد کردنشان توسط دولت ایران به سرقت نرفته است وارد کنید، نیاز دارید تا مرورگر خود را بروز نمایید. چرا که همانطور که گفته شد مرورگر ها در صورت بروز بودن می توانند بسته های امنیتی تقلبی (یا لو رفته) را شناسایی کنند و به شما آنها را ارایه ندهند و به جای آن بسته های امنیتی معتبر ارایه دهند.



در ورژن های قبلی مرورگرها که هم اکنون بر روی کامپیوترتان نصب است برای مرورگر بسته های امنیتی لو رفته همچنان معتبر تلقی می شوند و آنها را به شما ارایه خواهند داد از این رو شما میباسست برای جلو گیری از این خطر مرورگر خود را بروز نمایید.(حتی اگه قبلا از فایرفاکس ۴ استفاده می‌کردید باز لازم است که آن را به روز نمایید)



شما همچنین می توانید جدیدترین مرورگرها را از وبسایت های رسمی آنان به صورت رایگان دریافت کنید.



دوستان به یاد داشته باشید پس از به روز کردن مرورگرهایتان حتما وارد صندوق پست الکترونیکی خود شوید و هرچه سریعتر رمز عبور خود را نیز تغییر دهید!



مرورگر فایرفاکس FireFox



مرورگر اینترنت اکسپلورر Internet Explorer



مرورگر کروم Chrome



به زبانی ساده تر و در جمله ای کوتاه برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی به طور کلی دو کار باید انجام پذیرد: اول به روزکردن مرورگر و دوم تغییردادن رمزهای عبور.



درپایان یادآور می شویم که این اطلاعات به هیچ عنوان کاربرد انبوه برای حکومت نخواهد داشت و جنبه ی روانی آن بیشتر از جنبه های دیگرش مد نظر دولتمردان ایران است، چرا که اگر بینهایت ایمیل با رمز عبور آن در دسترس هر دولتی قرار گیرد این دولت با بکارگیری تمام توانش حتی توانایی بررسی کامل 1000 تای آن را هم در مدتی کوتاه نخواهد داشت و هیچ دولتی نمی تواند تک تک ایمیل افراد عادی را باز کرده و پس از تحلیل آن ایمیل ها به سراغ آن فرد بیاید.



شما دوستان می توانید در صورتی که سوالی در این ضمینه برایتان مطرح شده است را با ما از طریق ایمیل و یا بخش نظرات مطرح کنید. ما نیز در اسرع وقت به آنان پاسخ خواهیم گفت و آنها را در ادامه ی همین مقاله درج خواهیم کرد.



—————————————————————————————————————-



بخش پرسش و پاسخ:



1- آیا مشکلی کاربران خارج ایران که به ایران ایمیل میزنند را هم تهدید می‌کنه؟ خیر. هیچگونه خطری برای کاربران خارج از ایران وجود ندارد، حتی اگر به ایران ایمیل ارسال کرده باشند چرا که ISP آنان تحت کنترل دولت ایران نیست. البته همواره آپدیت کردن مرورگرتان نیز به سود شما می باشد چرا که اینگونه جدیدترین به روز رسانی های امنیتی را خواهید داشت.



2-در رابطه با کاربرانی که از طریق موبایل لاگ میکنن و ایمیل ارسال و دریافت میکنند هم ایا مشکلی هست و چکار باید بکنند؟ دوست عزیز به گزارش مایکروسافت تنها 9 بسته از بسته های امنیتی لو رفته است که احتمال آنکه این بسته های امنیتی در سرویس های موبایل هم استفاده شود بسیار پایین است. اما برای اطمینان بیشتر، کاربرانی هم که از موبایل استفاده می کنند می توانند با بروز رسانی مرورگر موبایل خود این تردید را برطرف کنند. البته لازم به ذکر است که زمان به روز رسانی مرورگرها بسته به نوع شرکت ارایه دهندیشان متفاوت است. تا کنون سه مرورگر بالا به روز رسانی های لازم را انجام داده اند اما احتمال دارد که مدت زمان برای بروز رسانی دیگر مرورگر ها کمی بیشتر طول بکشد. برای اطمینان بیشتر می توانید مدتی اندک (نهایتا یک هفته-که البته مدت زیادی است و معمولا حتی مرورگرهای کم طرفدار و از شرکت های نسبتا کوچکتر نهایتا ظرف 36 تا 72 ساعت به روز می گردند) از مرورگر موبایل خود استفاده نکرده و پس از آن مرورگر خود را به روز نمایید و طبق روال عادی از آن استفاده کنید.



3- یعنی پسورد همه چیز رو؟ حتی ورد پرس مثلا؟ یا فقط جی‌میل و اینها؟ منبع اصلی خبر، یعنی مایکروسافت مشخصا از «یاهو، گوگل، اسکایپ و سایر شرکت های اینترنتی بزرگ» یاد برده است.



4- همین قدر که آپدیت کنیم و پس رو عوض کنیم کافیه دیگه؟یکی از دوستان گفته بود آپدیت کنید قبلی رو هم پاک کنید. یعنی چی؟ خوب وقتی آپدیت کنی رو قبلی آپدیت می‌کنه دیگه. پاک کردنش یعنی چی دیگه؟ وقتی آپدیت نمایید نسخه ی قبلی خود به خود پاک می شود و نیاز به پاک کردن نسخه ی قبلی به صورت دستی نمی باشد.



5-آیا کسانی هم که از سیستم عاملی بجز ویندوز مثلا لینوکس استفاده میکنن هم در معرض این خطر هستند؟ بلی، این دسته کاربران هم میبایست مرورگر خود را بروز نمایند.



6- من قبلا فایرفاکس 4 را دانلود کردم، آیا با این وجود باز هم نیاز است که این کار را انجام دهم و فایرفاکس 4 را دوباره بروز رسانی کنم؟ بلی (مجددا به متن مقاله رجوع کنید)