Sunday, December 5, 2010

خطر واقعی برای احمدی نژاد مردم ايران است

مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ايران، در زير سايه افشاگری های ويکی ليکس دوباره از سرگرفته خواهد شد. بخش زيادی از اسناد منتشر شده، به ابعاد رويکردها و ديدگاه های ايالات متحده نسبت به ايران ومنافع و نگرانی های قدرت های منطقه ای مربوط می شود.




محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران بلافاصله اسناد منتشر شده را تلاش "روانی" تعمدی برای تحت الشعاع قراردادن ارتقا موقعيت منطقه ای ايران توصيف کرد. البته بسياری از اين اسناد شامل گمانه زنی های مختلف است. برای مثال در اين اسناد آمده است که آيت الله خامنه ای رهبر ايران دچار بيماری مزمنی است و در بستر مرگ است. شايعات در خصوص سلامتی خامنه ای، مدتی است که در ميان برخی گروه های خاص مطرح می شود، اما نمی توان آن را به عنوان يک حقيقت مسلم درنظر گرفت.



اين اسناد همچنین دريچه ای به سوی ماشين گردآوری اطلاعات ايران در درون وزارت خارجه آمريکا باز می کند که در مجموع، بسیارجامع تر و فراگيرتر از چیزی است که بسیاری تصور می کردند. همانطور که هر سياستگذاری می داند، برای درک و دريافت ابعاد و چهارچوب فکری نه تنها سياستگذاران بلکه نخبگان و در مورد ايران، کل جامعه، بايد به لايه های درونی تر نفوذ کرد. از نقطه نظر شخصيت جنجالی احمدی نژاد نيز بايد گفت، اين اسناد در خصوص سياست های داخلی دوره متعاقب بحران انتخابات سال 2009 به مراتب بيش از آنچه تا کنون مشخص بود، آگاهی رسانی می کند.



اين اسناد به نوعی عمق نگرانی و ناخرسندی موجود در منطقه در قبال ايران را به نمايش می گذارد. ديدگاه تحقير آميز سعودی ها نسبت به احمدی نژاد يک نکته آشکار بود، اما اين اسناد بر تلخی واقعيت افزودند. شايد اين نگرانی ها از عمق دشمنی اغلب دولت های عربی و از جمله حاکمان حوزه خليج فارس حکايت می کند.



گذشته از نگرانی های موجود - رفتار برگرفته از اختلافات قومی و نه فرقه ای - اين واقعيت که آمريکايی ها ظاهراً در برابر وسوسه استفاده از گزينه نظامی مقاومت کرده اند، در اين اسناد به چشم می خورد. برخی اين رويکرد را به ترديد و تأمل باراک اوباما و يا شايد هم واکنشی به سياست های مخاصمه جويانه دولت بوش نسبت می دهند. اما ممکن است عامل تأثيرگذار ديگر، پيچيدگی بحران سياسی و اقتصادی موجود در ايران باشد.



دشمنی رهبران عربی اکنون با نارضايتی خود ايرانی ها نسبت به حاکمان خود همزمان شده و تشديد شده است. منابع متعددی معتقدند آنچه در 12 ژوئن 2009 رخ داد، يک کودتا بوده است. يکی از اسناد منتشر شده از عدم پاسخ و محکوميت فوری جامعه جهانی، ابراز تاسف می کند. درحاليکه جمهوری اسلامی به سوی آغاز دور تازه ای از مذاکرات پيش می رود، اوضاع کشور به نظر مساعد نمی رسد. آنطور که يک تحليلگر چينی عنوان کرده است، طولانی کردن مذاکرات به نفع ايرانی ها نيست.



درحاليکه غرب رفته رفته از بحران اقتصادی خارج می شود، معضلات سياسی و اقتصادی ايران رو به افزايش گذاشته است. البته اين معضلات موجبات نگرانی احمدی نژاد را فراهم نياورده است زيرا از نظر او، ايران الگويی برای دموکراسی است که از اشتراک تجربياتش با دنيا خرسند خواهد شد. درک ديدگاه جهانی احمدی نژاد چندان دشوار نيست. وی به نحو بیمار گونه ای به نظريه توطئه جهانی برای بازداشتن ايران از تبديل شدن به يک ابرقدرت معتقد است.



شايد برخی ها در جهان عرب حرف های زده شده را پس گرفته باشند، اما بسيار ديگری در غرب همچنان سوءظن دارند. اسطوره های تاريخی عوامل تعيين کننده قوی در رفتارانسان محسوب می شوند اما اگر احمدی نژاد کمی توجه کند، ممکن است بفهمد مشکلات وی واقعی و اضطراری هستند و دشمنی آمريکا کم اهمیت ترین آنها به حساب می آید.

رمز و رازهای "چفیه آقا"

دو تن از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق و پس از آن به بیان محاسن "چفیه" رهبر جمهوری اسلامی پرداختند. محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران جنگ و حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سخنان جداگانه ای، چفیه آیت الله خامنه ای را "سرشار از نورانیت، برکت و معنویت" عنوان کردند.




رهبر جمهوری اسلامی مدتها است که چفیه را به جزئی جدا ناپذیر از لباس خود بدل کرده است. محسن هم اخیرا در جمع تعدادی از بسیجیان گفته چفیه در جریان "مانور عاشورا" که در سال 1374 در منطقه عمومی ساوه برگزار شد، جزو لباس رهبر جمهوری اسلامی شد.



او با بيان اينكه "پيشنهادات مختلفي براي اينكه فرمانده كل قوا با چه لباسي در مانور عاشورا شركت كنند ارائه شد"، اظهار کرد: "در نهايت ايشان به ابتكار خودشان با چفيه در آن مانور حضور يافتند."



به گفته رضایی "از آن پس بود که چفیه معنویت مضاعفی پیدا کرد."



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به مانور دوم كه بيت المقدس نامگذاري شد اشاره كرد و افزود: "در آن مانور كه در تنگه هرمز و خليج فارس بود، مقام معظم رهبري با لباس رزم و چفيه شركت كردند."



با وجود این، فرمانده سپاه در دوران جنگ به این هم اشاره کرده که: "رهبر انقلاب در طول دوران دفاع مقدس نيز كه در جبهه‌ها حضور مي‌يافتند عمدتا از لباس نظامي و چفيه استفاده مي‌كردند."



رضایی در توصیف یکی از این دفعات که آیت الله خامنه ای با چفیه در جبهه ها حاضر شده بود، گفت: "حضرت آقا در مانور شهادت كه در زمان جنگ به خليج فارس تشريف آورده بودند با لباس سپاهي و چفيه روي عرشه ناو حضور يافتند كه باعث روحيه مضاعف رزمندگان دفاع مقدس شده بود."







"مانند یک راز جذاب"



به جز رضایی، سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم پس از آنکه یک جوان بسیجی در حاشیه جلسه ستاد بزرگداشت دفاع مقدس خود را به او رساند و خواست تا چفیه خود را به وی اهدا کند، گفت: "مقام معظم رهبري به خاطر بركت ولايت چفيه خود را به عنوان تبرك هديه می دهند. چفيه مقام معظم رهبري پر از نورانيت و بركت است، من يك بسيجي و سرباز هستم و چفيه جزو لباس من است. من نبايد چفيه قلابي به مردم بدهم."



خبرگزاری فارس با انتشار این خبر درباره چفیه آیت الله خامنه ای نوشت: "مقام معظم رهبري خورشيدي است كه قافله انقلاب از نور ولايت ايشان راه را از بيراهه تشخيص مي‌دهد؛ ايشان گاهي از روي محبت دست روي سر فردي مي‌كشند؛ گاهي انگشتر خود را مي‌بخشند و گاهي چفيه‌اي كه بر شانه‌هايشان دارند را به طالب آن چفيه هديه مي‌دهند."



به نوشته این خبرگزاری، "چفيه‌ آقا مثل يك راز جذاب است كه شايد هنوز كسي نتوانسته به آن راز دست پيدا كند و هر كسي زرنگ‌تر باشد، مي‌تواند در مجلسي كه آقا حضور دارند، چفيه ايشان را به عنوان تبرك بگيرد و تا آخر عمر آن را بر گردن خود بيندازد و با افتخار به همه بگويد كه اين چفيه از روي شانه‌هاي آقا برداشته شده و به دست من رسيده است".







از فلسطین به ایران



چفیه در اصل یکی از بخش های لباس اعراب است اما پس از آنکه یاسر عرفات، رهبرفلسطینیان و چریک های سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) برای سالها از این پارچه در لباس های خود استفاده کردند، به نمادی از مقاومت در بسیاری از نهضت های آزادی بخش جهان تبدیل شد.



با وقوع انقلاب بهمن 1357 در ایران، یاسر عرفات به نخستین میهمان خارجی انقلاب بدل شد. او تنها هشت روز پس از روی کار آمدن حکومت جدید و در حالی که توسط دوست قدیمی خود (ابراهیم یزدی) همراهی می شد و در حالیکه مانند همیشه چفیه بر سر داشت، وارد تهران شد.



در جریان این سفر، عرفات و همراهانش تعدادی از چفیه های خود را به نشانه برادری و دوستی به انقلابیون ایران هدیه دادند.



با آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق، چفیه به واسطه قابلیت هایی که داشت وارد لباس بسیجیانی شد که به جبهه ها اعزام می شدند.



این پارچه در برابر نفوذ هوای سرد، گرمای دور گردن و صورت را حفظ و در صورت مرطوب شدن نیز مانند یک خنک کننده طبیعی در هوای گرم عمل می کند. سربازان ایرانی در جنگ، از این پارچه برای بند آوردن یا کاستن از خونریزی زخم ها و جراحات نیز استفاده می کردند.



با پایان جنگ ایران و عراق، چفیه به عنوان نمادی از فرهنگ بسیجی و برای ایجاد تمایز میان بسیجی ها و اعضای سازمان هایی مانند انصار حزب الله با جامعه تبدیل شد.



با وجود این، افکار عمومی، سیاستمداران و رسانه های بین المللی کماکان این پارچه را با فلسطینیان به یاد می آورند تا ایرانیان.







در روزگار مد و چین



روزنامه آلمانی دی ولت در تابستان گذشته از ورشکستگی قریب الوقوع تنها شرکت تولید کننده چفیه در فلسطین به علت ورود اجناس مشابه ارزان قیمت اما بی کیفیت از چین به بازار، خبر داد.



این شرکت که در مرکز شهر الخلیل واقع در کرانه باختری رود اردن قرار دارد، توسط یاسر هرباوی و پسرانش اداره می شود و تنها کارخانه ای است که در حال حاضر اقدام به تولید چفیه های معروف فلسطینی می کند.



کارخانه این شرکت در سال 1961 و در سال های آغازین فعالیت "یاسر عرفات" و جنبش فتح تاسیس شده است. پس از این سالها چفیه بعنوان یکی از نمادهای مقاومت فلسطین، شهرت جهانی یافت.



هم اکنون چفیه به جز فلسطینیان، در میان بسیاری از جوانان عرب منطقه خاورمیانه، ترکیه و مسلمانان و حتی جوانان غیر مسلمان اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.



اما در اتفاقی عجیب، تلویزیون سی ان ان در بهار سال گذشته گزارش داد در سال های اخیر استفاده از چفیه در بین جوانان یهودی ساکن اسرائیل نیز رواج گسترده ای یافته است. با این تفاوت که این چفیه ها با آرم و علامت و حاشیه های ستاره داود (که نماد قوم یهود است) ترکیب شده است.



به جز این، برخی از طراحان معتبر مد در جهان نیز بعضا از چفیه در طراحی های خود استفاده می کنند که این مسئله باعث بروز اعتراضاتی در میان فلسطینی ها شده است.







"بوی چفیه رهبر"



سخنان محسن رضایی و حسن فیروزآبادی درباره کرامات چفیه رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که داستان های زیادی از طرف هواداران آیت الله خامنه ای در این خصوص منتشر شده است.



به عنوان مثال در جریان سفر او به کرمان در سال 1385 نشریه داخلی لشکر 41 ثارالله سپاه پاسداران، از شفا گرفتن یک دختربچه به وسیله چفیه خامنه ای خبر داد.



این نشریه نوشت زهرا دختر هشت ساله ای بود که بر اثر ضربه مغزی به کما رفته بود و پزشکان از او قطع امید کرده بودند اما مادر این دختر با گریه و زحمت فراوان خود را به رهبر جمهوری اسلامی که در کرمان به سر می برد، می رساند و از او می خواهد تا برای شفای دخترش چیزی به او بدهد.



نشریه لشکر 41 ثارالله از قول مادر این دختر می نویسد: "وقتی رهبر بیرون آمدند، جلو رفتم. از هیجان می لرزیدم. اشک جلوی دیدگانم را گرفته بود و قدرت حرف زدن نداشتم. عاقبت زبان در دهانم چرخید و گفتم: آقا! دختر هشت ساله ام تصادف کرده و در کما است. نامش زهرا است. ترا به جان مادرت زهرا یک چیزی به عنوان تبرک بدهید که به بچه ام بدهم تا شفا پیدا کند. آقا بدون تأمل چفیه اش را از شانه برداشت و توی دستهای لرزان من گذاشت."



در ادامه این داستان آمده است: "داشتم بال در می آوردم. سراسیمه برگشتم و بدون هیچ درنگ و صحبتی فوراً چفیه متبرک آقا را روی چشمان و دست و صورت زهرا مالیدم و ناگهان دیدم زهرا یکی از چشمانش را باز کرد. حال عجیبی داشتم. روحم در پرواز بود و جسمم در تلاش برای بهبودی فرزندم که تا دقایقی پیش، از سلامت وی قطع امید کرده بودیم. ساعت 2 بعد از ظهر آن روز، زهرا هر دو چشمش را کاملاً باز کرد و روز بعد هم به بخش منتقل شد و فردایش هم مرخص گردید."



هم اکنون آنگونه که سایت دفتر آیت الله خامنه ای نوشته، در صورت حضور او در محافل عمومی، یک یا دو نفر با دو چمدان پر از چفیه در کنار رهبر جمهوری اسلامی حضور دارند که درخواست های صورت گرفته در این خصوص از آیت الله خامنه ای بی پاسخ نماند

اعتراف جنتی: سرکوب کردیم، نابود نشدند

دبیر شورای نگهبان با متهم کردن منتقدان و مخالفان حکومت اسلامی به "براندازی" و تلاش برای "از بین بردن اسلام و قرآن" گفت که "دشمن اگرچه سرکوب شده اما هنوز نابود نشده است."




به گفته احمد جنتی، "نابودی ولایت فقیه، انقلاب اسلامی، اساس اسلام و قرآن همان هدفي است كه سال هاي سال دشمن پيگير آن است و اين موضوع همچنان هم ادامه دارد."



جنتی که روز گذشته در یادواره شهدای روحانی استان فارس در شیراز سخنرانی می کرد، با اشاره به اتفاقات سال 1388 افزود: "اين مسئله در جاهاي مختلف خود را نشان مي دهد، در هر جا بتوانند عده اي را تحريك مي كنند، فريب مي دهند، حقايق را دگرگون مي كنند و بلندگوهاي خارجي هم به آنها كمك مي كنند."







"متهم سرکوب"



این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی مانند دبیر شورای نگهبان هم اتهام "سرکوب" معترضان این کشور را می پذیرد و هم به صراحت اعلام می کند که علیرغم این سرکوب، جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" هنوز نابود نشده است.



پیش از این میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت در ایران، بارها از جنتی به عنوان یکی از مسئولان اصلی سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات نام برده بودند.



میرحسین موسوی در دیدار با تعدادی از ایثارگران و رزمندگان جنگ هشت ساله ایران و عراق در 11 مرداد گذشته، آنچه در ایران از "فجایع زندان‌ها" تا "سرکوب مردم" و "فاجعه کهریزک" رخ داده را ناشی از تفکر احمد جنتی خوانده بود.



به گفته این رهبر جنبش سبز، فاجعه‌ای که اکنون در زندان‌ها رخ می‌دهد ادامه اندیشه دبیر شورای نگهبان و شاگردان او است.



او افزوده بود: "فاجعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه و حمله به مردم نتیجه چنین نگرشی است که به خوبی در آن سبعیت و زشتی همه گرایش‌های اقتدارگرایانه و فرعونیت را می‌توان دید."



موسوی با اشاره به آنچه "شکنجه‌های اعمال شده بر زندانیان" و "ظلم حاکم بر ایران" خواند، ارتکاب ظلم در جمهوری اسلامی را بدتر از دوران پهلوی دانسته و گفته بود: ظلم و جور در هر شرایطی و هر دوره‌ای بد است چه در دوران پهلوی و چه در دوران جمهوری اسلامی. ظلم در جمهوری اسلامی اتفاقا بدتر است چراکه به نام اسلام صورت می‌گیرد. آیا اسلام قبول می‌کند که از یک انسان هتک حرمت شود یا با فرو کردن سر یک زندانی در توالت از او اعتراف گرفته شود؟"







"از کهولت سن تا دروغگویی"



این سخنان تند نامزد معترض به نتایج انتخابات به دنبال آن بیان شد که احمد جنتی طی یک سخنرانی در شهر قم، با متهم کردن افرادی که آنها را "سران فتنه" می خواند، گفت: "آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم."



میرحسین موسوی در واکنش به این سخنان جنتی با "دروغگو" خطاب کردن او، اظهار کرد: "دروغ یکی از این ظلم هاست که در هر زمانی بد است. مخصوصا اگر این دروغ از دهان دبیرشورای نگهبان قانون اساسی و امام جمعه پایتخت باشد."



به گفته او: "کسی که باید امانتدار آرای مردم و پاسدار اصول قانون اساسی و میثاق ملی باشد. آیا برهانی روشن‌تر از دروغ بزرگ اخیر این آقا برای تقلب در انتخابات می‌توان آورد؟ مخصوصا اگر در نظر بیاوریم که این اولین خلاف‌گویی ایشان نیست."



سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق ایران نیز در دیدار با گروهی از دانشجویان شیراز، ضمن انتقاد شدید از سخنان جنتی، خواستار رسیدگی به اتهامات جنتی به مخالفان دولت شد.



او با بیان اینکه "به جاى رسيدگى به واقعيت‌ها و جلوگيرى از سقوط كشور و لطمه ديدن انقلاب ادعا مى‌كنند كه ميلياردها دلار از خارج برای ضربه زدن به انقلاب در اختيار كسانى قرار گرفته است" اظهار کرد: "چرا همين امر پيگيرى نمى‌شود تا اگر واقعيت دارد (كه از همين گفته معلوم است دروغ‌پردازى ناشايسته است) تكليف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازى‌هايى كه مصداق بارز تشويش اذهان عمومى است برخورد شود."



همچنین موسوی و کروبی با نوشتن نامه مشترکی خطاب به مراجع تقلید از جنتی بابت بیان این سخنان شکایت کردند و گفتند: "او به خاطر کهولت سن توان ذهنی خود را از دست داده است."



جنتی همچنین در نماز جمعه روز 21 آبان گذشته تهران، خواستار برخورد شدید با معترضان شد و با "فتنه گر" خواندن آنها، گفت: "اینها بیکار ننشسته اند و آتش زیر خاکسترند که باید مراقبشان بود."



در مقابل مهدی کروبی نیز خطاب به دبیر شورای نگهبان گفت که "اگر من فتنه گرم، شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید."



این نامزد معترض به نتایج انتخابات، افزود: "ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوبگر."







متهمی که اتهام می زند



احمد جنتی از 26 تیر ماه 1371 دبیری شورای نگهبان قانون اساسی را بر عهده دارد و پیش از آن نیز عضو این شورا بوده است.



عملکرد او در مقام دبیر شورای نگهبان، همواره با شدیدترین انتقادها از جانب نیروهای سیاسی منتقد و بخصوص اصلاح طلبان روبرو بوده است. این موضوع پس از روی کار آمدن سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات دوم خرداد 1376 تشدید شد.



مخالفان جنتی، همواره او را به ضدیت با آرای مردم و نهادهای انتخابی مانند مجلس و ریاست جمهوری و نیز اعمال دیدگاه های شخصی خود با سوءاستفاده از جایگاهش متهم کرده اند با این حال، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی قاطعانه از او حمایت کرده است.



جنتی نقش اصلی را در رد مصوبات مجلس ششم که اکثریت آن در اختیار طرفداران اصلاحات در ایران بود، ایفا کرد. او همچنین در انتخابات مختلف مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، هزاران نفر از نامزدها را ردصلاحیت کرده ولی دلایل این مسئله را حتی به خود آنها اعلام نکرده است.



او علاوه بر ضدیت با منتقدان و اصلاح طلبان، همواره مدافع آیت الله خامنه ای بوده و اخیرا نیز با تمجید از رهبر جمهوری اسلامی، او را "سپهسالار لشگر امام زمان" نامیده است.



تنها شکایت ثبت شده از جنتی در محاکم قضایی مربوط به سید مصطفی تاجزاده، معاون سابق سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی است که از دبیر شورای نگهبان به علت ابطال بیش از 600 هزار رای مردم تهران در انتخابات مجلس ششم شکایت کرد اما به این شکایت هیچگاه رسیدگی نشد.



تاجزاده بلافاصله پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری دستگیر و زندانی شد اما در دادگاه اعلام کرد که تا زمانی که به شکایتش از جنتی رسیدگی نشود، از خود دفاع نخواهد کرد.



با وجود این، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین جلسه خبری خود در سال 88 منکر شکایت تاجزاده از جنتی شد.



احمد جنتی، در مقام دبیر شورای نگهبان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 به طور رسمی و علنی از محمود احمدی نژاد حمایت کرد که این موضوع یکی از موارد ارائه شده از جانب معترضان به عنوان سند تخلف و تقلب در انتخابات است.



با وجود این احمد جنتی، همواره از عملکرد خود و نهاد تحت امرش دفاع کرده و انتخابات گذشته را نیز سالم ترین انتخابات برگزار شده دانسته است.



به دنبال برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در آن، میلیون ها نفر از مردم ایران در اعتراض به این نتایج برای ماه ها به تظاهرات خیابانی دست زدند که این اعتراضات به دستور آیت الله خامنه ای توسط نیروهای امنیتی و انتظامی و نیز لباس شخصی های وابسته به بسیج و انصار حزب الله به شدت سرکوب شد. سرکوبی که دبیر شورای نگهبان در سخنرانی روز گذشته خود آن را پذیرفته است.

دانشگاه به پیشواز ۱۶ آذر می رود

در فاصله یک روز مانده به 16 آذر، روز دانشجو، عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران، با برگزاری مراسمی دردانشگاه تهران، به استقبال روز دانشجو خواهند رفت. یک عضو شورای عمومی دفتر تحکیم، در همین ارتباط به "روز" می گوید:"با وجود این همه فشار به دانشجویان، امسال انگیزه زیادی برای برگزاری مراسم داریم. سکوت نسبی جنبش سبز و همچنین تصور اینکه در دانشگاه‌ها سکوت قبرستانی حاکم است، باعث شده که تمامی دانشجویان، تلاش کنند مراسمی در خور نام جنبش دانشجویی برگزار کنند. ما قصد داریم این مراسم را به همه دانشجویان دربند هم چون بهاره هدایت، میلاد اسدی، محسن برزگر، مجید دری، ضیا نبوی، اسماعیل سلمان پور، مجید خدایی، ارسلان ابدی و... تقدیم کنیم."




از سوی دیگر اخبار منتشرشده حکایت از آن دارد که امروز مجید انصاری، الهه کولایی، محسن رهامی و غلام‌رضا ظریفیان، در دانشگاه تهران به سخنرانی خواهند پرداخت.



یکی از اعضای "انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی" درباره این مراسم به "روز" گفت: "ما می خواستیم آقای خاتمی در این مراسم سخنرانی کند، اما متاسفانه، با این برنامه مخالفت کردند. یکی از مسوولان دانشگاه به دوستان ما گفته دلیل مخالفت با سخنرانی آقای خاتمی، دستوری بوده که از طرف مقامات رده بالای امنیتی صادر شده است. این مقام امنیتی گفته است که به هیچ وجه نباید اجازه حضور «سران فتنه» در دانشگاه صادر شود."



این عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، همچنین با اشاره به بیانیه صادرشده از طرف این انجمن افزود: "متاسفانه برخی به هر بهانه‌ای قصد توهین به سران جنبش سبز را دارند. ما هم لازم دیدیم هشدار بدهیم که این‌گونه تحرکات تنها می‌تواند باعث شعله ورشدن آتش زیر خاکستر شود. این آقایان گمان می‌برند با سرکوب و بازداشت و احکام تعلیق، توانسته‌اند دانشجویان را ساکت کنند که عملا این طور نیست."



بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، در واکنش به تهیه کیفرخواست از سوی بسیج دانشجویی صادر و در آن هشدار داده شده: "این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد."







دانشجویان دانشگاه آزاد: آزادی دانشگاه



از سوی دیگر، دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تهران جنوب، تهران مرکز، تهران شمال، تبریز، شهرری، کرج، قزوین و مشهد با صدور بیانیه مشترکی، اعلام کردند که "شانزده آذر امسال را به نقطه ی عطفی در رشد حرکت های فردی و جمعی دانشجویان در زمینه ی آگاهی بخشی تبدیل خواهیم نمود."



این بیانیه در حالی صادر شده است که اخبار رسیده حکایت از افزایش فشارها بر فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد دارد.



یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در این باره به روز می‌گوید: "طی سال‌های گذشته، هیچ‌گاه مانند سال جاری، فشار بر فعالان دانشجویی زیاد نبوده است. نهادهای امنیتی، حراست دانشگاه و حتی در برخی موارد، اداره آموزش دانشگاه رسما دانشجویان را تهدید می‌کنند که در صورت حضور در اعتراضات روز دانشجو، به شدیدترین شکل ممکن با آ‌ن‌ها برخورد خواهد شد. در یک مورد به یکی از دانشجویان گفته‌اند در صورت حضور در تجمعات، به بهانه‌های آموزشی از دانشگاه اخراج خواهی شد. به یکی از فعالان دانشگاه آزاد در تهران نیز گفته‌اند در صورت حضور در تجمعات، با خود وی کاری نخواهند داشت، اما خانواده وی، بازداشت خواهند شد."



در بیانیه مشترک دانشجویان دانشگاه آزاد آمده است: "مدهوشان سر مست از باده قدرت، تیغ در دست عرصه کشور را جولانگاه تاخت و تاز خود ساخته اند و پایداری و مقاومت دانشجویان را در راه دستیابی به آرمانهاشان تاب نمی آورند و از آن می هراسند. آن کس که در آرای ملت و اعتماد ایشان خیانت ورزد باید هم از فرزندان این ملت بهراسد. پس از کودتای صورن گرفته در انتخابات اخیر دولت نامشروع بر آمده از آن در طی هفده ماه گذشته و نیز پیش از آن با پایمال کردن و به استهزاء گرفتن عملی اصول قانون اساسی و عبور از حقوق ملت به صورت پیوسته سعی در غبارآلود کردن فضای کشور داشته است و در این حین به چپاول سرمایه های ملت در این فضای غبار آلود دست زده است و منابع و منافع این ملت را به دست عده ای چکمه پوش و چماق به دست سپرده است."



این بیانیه می‌افزاید:"با نظر به همین موضوع دانشجویان نیز در راه آگاهی بخشی به مردم پا پس نخواهند کشید. همین بیداری دانشجویان است که همواره بر کوس رسوایی استبداد کوفته و باعث شده که انحصارطلبان وحشیانه تر از گذشته چنگ بر پیکر رنجور ولی استوار جنبش دانشجویی به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد بیاندازد... حکم های تعلیق از تحصیل و تبعید فراوانی که به دانشجویان دانشگاه آزاد داده شد و هیچ کدام روال قانونی خود را طی نکرد، خود به خوبی نشان از پایمال شدن حقوق دانشجویان این دانشگاه دارد که به محض انتقادی کوچک به شدت سرکوب شده اند. دانشجویانی که لب به اعتراض گشودند و از حقوق پایمال شده مردم گفتند و نوشتند امروز لحظه لحظه آزادگی را مشق می کنند؛ هم دانشگاهی های عزیزمان: "مهدی خدایی"، "علی ملیحی"، "میلاد اسدی" و "حسن اسدی زید آبادی" در زندان هستند. "اشکان سهرابی" ها و "امیر جوادی فر" ها اما آزاد و رها هستند. اینان خیابان را مکانی امن برای بیان اعتراض خود دانسته اند و جانشان را در این راه فدا کردند و از قید زندگی با ذلت رهایی یافتند. این همه نقض صریح قانون اساسی است که قرار بود میثاقی ملی و فصل الخطابی همیشگی باشد. دانشجویان دانشگاه آزاد؛ این شهادت ها و جانفشانی ها و همچنین ایستادگی شجاعانه دوستان و همکلاسی های دربند خود را مایه افتخار خویش و ادامه ی حبس آنان را نشان ذلت اقتدارگرایان متقلب می دانند."



دانشجویان دانشگاه‌های آزاد در پایان بیانیه خود آورده‌اند: "ما دانشجویان شانزده آذر امسال را به نقطه ی عطفی در رشد حرکت های فردی و جمعی دانشجویان در زمینه ی آگاهی بخشی تبدیل خواهیم نمود و با تاکید بر اینکه حضور در خیابان ها و برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه ها را از راهکار های موثر مبارزه می دانیم ولی اعلام می کنیم که راه های بی شمار دیگری نیز وجود دارند که باید تمرین شوند. ما دانشجویان دانشگاه آزاد با بد فرمانی و نا فرمانی مدنی اعتراض خود را به اوضاع آشفته کشور و دولت نا کارآمد بر آمده از کودتا اعلام میکنیم و در روز 16 آذر ساکت نخواهیم نشست و ثابت خواهیم کرد که دانشگاه، این آخرین سنگر آزادی هنوز زنده است."







افزایش فشار بر دانشجویان



از سوی دیگر در استانه روز دانشجو، اسماعیل سلمانپور عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به همراه فرزاد اسلامی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز و دبیر سابق تشکیلات کانون دانشجویان مسلمان بازداشت شدند.هنوز از علل بازداشت و اتهامات احتمالی این دانشجویان هیچ گونه اطلاعی در دست نست.



اسماعیل سلمانپور فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیش از این نیز در ۱۷ بهمن سال ۱۳۸۷ در چهاردهمین مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان در مقابل حسینیه ارشاد بازداشت شده بود. وی همچنین به ۳ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است.



فرزاد اسلامی نیز پیش از این در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به خاطر شرکت در تجمع ۲۱ مهرماه ۱۳۸۸ در دانشکده فنی تهران مرکز به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمد. فرزاد اسلامی در شامگاه ۱۲ آبان سال گذشته بازداشت شده و به مدت ۱۵ روز در بند امنیتی ۲۴۰ زندان اوین سپری کرده بود. گفتنی است پیش تر این دانشجو از طرف کمیته انضباطی دانشگاه تهران مرکز به اتهام تحریک و ترغیب دانشجویان به تجمع به سه ترم تعلیق محکوم شده بود.



از سوی دیگر، اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که مجید دری، از دانشجویان ستاره دار، در زندان بهبهان وضعیت نامناسبی دارد.



آن‌گونه که سایت "کلمه" اعلام کرده است، در این زندان تعدادی از زندانبانان با تحریک و حمایت یکی از مسوولان زندان با شیوه های مختلف سعی در آزار و اذیت این زندانی سیاسی دارند. گفته می شود مسوولان زندان مانع انتقال مجید دری، به بندی با شرایط مناسب تر شده و همچنین از رسیدن کتاب و روزنامه به وی جلوگیری می کنند.



گفتنی است مجید دری، دانشجوی ستاره دار به گذراندن شش سال حبس تعزیری در زندان بهبهان محکوم شده است. این حکم توسط قاضی پیرعباسی ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است.

پیش بینی ناآرامی در دانشگاه تهران

وجود تدابیر گسترده امنیتی وزارت علوم درآستانه 16 آذر و تحرکات نیروهای لباس شخصی وابسته به سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی که در صدد برپایی مراسمی به نام "محاکمه دانشجویی سران فتنه" هستند، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به برگزاری برنامه بسیج که آن را "تحریک آمیز" دانسته واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که "بی‌حرمتی به موسوی، خاتمی و کروبی، واکنش شدید دانشجویان را در پی خواهد داشت".




در بیانیه دانشجویان هوادار جنبش سبز دانشگاه تهران با اشاره به برنامه هایی که بسیج دانشجویی این دانشگاه در تدارک برپایی آن است، بر ضرورت جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز این تشکل شبه نظامی تاکید شده است.







تهدیدهای بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی



بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در حالی منتشر شده است که یک روز قبل از آن، فردی به نام محمد ذوقي که خبرگزاری ایسنا وی را "مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران" معرفی کرده و پیش از این نیز در برخی از سایت های خبری به نقش وی در سازماندهی تجمع لباس شخصی ها در برابر منزل مهدی کروبی اشاره شده، گفته بود: "متاسفانه الان شاهديم كساني كه ما به عنوان سران فتنه مي‌شناسيم بازي جديدي را در كشور آغاز كرده‌اند و دستگاه قضايي نيز تاكنون اقدام لازم براي برخورد با اين افراد را نداشته است. به همين منظور براي اولين بار در يكي دو سال گذشته بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران مشغول تقديم كيفرخواست حقوقي عليه سران فتنه شده است و نكات مختلفي هم در اين كيفرخواست مطرح شده است".



او همچنین با نام بردن از هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی خواستار رسیدگی قضایی به وضعیت آنان شده و افزوده بود:" جنبش دانشجويي در مورد دو نفر با سوال‌هايي مواجه است. يكي حجت‌الاسلام سيدحسن خميني است كه علي‌رغم احترام ويژه‌اي كه همه مردم براي ايشان قائلند ولي مردم و جنبش دانشجويي از امام آموخته‌اند كه بايد مطالبات خودشان را با احترام پيگيري كنند و براي ما سوال است كه چرا سيدحسن خميني به تقاضاهايي كه ما براي ديدار با ايشان داده‌ايم پاسخي نداده‌اند و از طرف ديگر با ديگر تشكل‌ها ديدارهايي داشته‌اند، البته برداشت ما اين است كه اين دعوت‌ها به گوش ايشان نرسيده‌ است. شخص ديگر هاشمي رفسنجاني است كه مهمترين نكته مطرح در مورد ايشان خانواده‌شان است. البته الان بيشتر، فضا متوجه مهدي هاشمي و اتهامات وارده به اوست در حالي كه فائزه هاشمي كه در ايران به سر مي‌برد مورد سوال قرار نمي‌گيرد. در همين راستا ما از قوه قضاييه توقع داريم براي روشن شدن فضا به اين قضايا رسيدگي كند و اين اتفاقا به نفع هاشمي رفسنجاني و خانواده‌شان هم هست".



در همین ارتباط، رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم که با خبرگزاری فارس گفت و گو کرده، علاوه بر تایید خبر "تهیه کیفرخواست دانشجویی علیه سران فتنه"، از محمد خاتمی، مهدی کروبی و میر حسین موسوی به عنوان "مصادیق فتنه" یاد کرده و گفته است:" بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مشغول تنظیم کیفرخواست حقوقی خاتمی، کروبی و موسوی است و این کیفرخواست تا 16 آذر تنظیم می‌شود که این امر نقطه آغازی برای اقدام جدی قوه قضائیه در برخورد با سران فتنه خواهد بود".



فارس نام این فرد را "مرتضی کیا" اعلام کرده و به نقل از وی افزوده است: "در 16 آذر امسال اوج فعالیت‌های دانشجویی با ایام عزاداری امام‌حسین مقارن شده و تقارن این دو ایام برای جنبش دانشجویی حاوی پیام‌هایی است. بسیج دانشجویی گرامیداشت روز دانشجو را در سال جاری «آذر عاشورایی » نام نهاده است و با نامگذاری آذرماه امسال سعی داریم با تمسک به این دو ایام یعنی مقاومت دانشجویان در مقابل زورگویان و ماه محرم ماه بیداری و تکلیف‌مداری الهام‌بخش فضای دانشجویی باشیم".



در میان نیروهای افراطی موجود در دانشگاه تهران، جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه نیز که از جمله تشکل های حامی دولت محسوب می شود، روز گذشته به گفته فردی به نام "هادي اميدي‌فر" که او را "مسئول جامعه اسلامی دانشجویان" معرفی کرده، مدعی "برپایی دادگاه سران فتنه در دانشگاه تهران" شده است.



خبرگزاری فارس به نقل از این فرد نوشته است: "سران فتنه زمينه‌سازي وقايع دردناكي چون هتك حرمت روز عاشورا و يا ترور اساتيد و تاثيرگذاري در عرصه علمي كشور را به نمايش گذاشتند و اين‌گونه اقدامات آنان قابل بخشايش نيست و بايد محاكمه و مجازات شونداکنون با توجه به عدم اقدام شايسته توسط قوه قضائيه، جريان دانشجويي عدالت‌طلب و ظلم‌ستيز قصد برپايي دادگاه‌هاي دانشجويي براي سران فتنه را دارد و با توجه به روحيه ظلم‌ستيزي خود تا انجام محاكمه و مجازات سران فتنه از پاي نخواهند نشست".







واکنش دانشجویان سبز



به دنبال طرح این تهدیدات، روز گذشته انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار بیانیه ای خواستار جلوگیری از ایجاد نا آرامی در دانشگاه تهران شد. به باور این تشکیلات حامی جنبش سبز، تحرکات بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان بی شک با واکنش دانشجویان سبز مواجه خواهد شد.



در بخشی از بیانیه این دانشجویان آمده است: "امسال و قبل از روز دانشجو هشدار می دهیم که، وقایع ۱۶ و ۱۷ آذر سال گذشته زنگ خطری برای مسئولان دانشگاه است تا این بار پیش از وقوع، چاره ای بیاندیشند و از حریم دانشگاه دفاع کنند. انجمن اسلامی دانشجویان از آقای دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران می خواهد تا اگر دغدغه ای برای حراست از حقوق دانشجویان در خود می بینند، این بار آن را در راستای دفاع از کیان دانشگاه و جلوگیری از ورود غیردانشجویان به دانشگاه تهران به کار گیرند تا شاهد تکرار وقایع تلخ سال گذشته نباشیم. و البته این کمترین خواسته ی دانشجویان دانشگاه تهران است که خواستار حفظ حرمت دانشگاه باشند".



این انجمن با اشاره به تهدیدهای شبه نظامیان بسیج دانشجویی افزوده است: "با کمال تاسف در روزهای گذشته شاهد بوده ایم که برخی از تشکل های دانشگاه تهران از تنظیم و ارائه کیفرخواست علیه آقایان میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، مقارن با شانزدهم آذر، خبر داده اند. این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد".



در پایان این بیانیه نیز آمده است: "از ریاست دانشگاه تهران می خواهیم که در راستای پیشگیری از تنش و اتفاقات غیر قابل پیش بینی در فضای دانشگاه، جلوی این اقدام را گرفته و حرمت فضای دانشگاه را حفظ نمایند. در غیر اینصورت و چنانچه قرار است پاسخ به این اقدام را به خود دانشجویان واگذار کنند، در برخورد با دانشجویان با نهادهای بیرونی شریک نشوند".







جلسه اضطراری استانداری با روسای دانشگاه ها



تهدید های جریان افراطی حامی دولت و واکنش هشدارآمیز هواداران جنبش سبز دانشگاه تهران، موجب شد تا روز گذشته، استانداری تهران جلسه ای با روسای دانشگاه های تهران برگزار کند.



هرچند به گزارش ایسنا، صفرعلی براتلو سرپرست معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران ضمن اعلام خبربرگزاری این جلسه مشترک مدعی شد: "۱۶ آذر امسال مشکل خاصی وجود نخواهد داشت".

قاتل آزاد است، شاهد به زندان می رود

لیلا توسلی، شاهد عینی جان باختن شهرام فرج زاده در روزعاشورا، دیروز در شرایطی برای تحمل دو سال حبس به زندان اوین رفت که تاکنون علیرغم پی گیری های خانواده آقای فرج زاده، قاتل و قاتلان او معرفی نشده اند. شاید از این روست که خواهر شهرام فرج زاده که به شدت از حکم دو سال زندان برای لیلا توسلی متاثر است به "روز" می گوید: لیلا توسلی، زینب وار فاجعه روز عاشورا را فریاد زد و ما شرمنده ایم از او و خانواده اش که این نو عروس باید دو سال زندان برود و متاثریم از اینکه قاتل برادرم راحت در خیابان ها می گردد و کسی از او بازخواست هم نمی کند.




دیروز همزمان با لیلا توسلی، عماد الدین باقی نیز برای اجرای حکم اش به زندان رفت؛ آن هم در حالی که تحت درمان بود و فاطمه کمالی، همسر این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در مصاحبه با "روز" از وضعیت جسمی و همچنین پرونده های همسرش سخن می گوید.



اما جراحی عیسی سحرخیز در بهداری زندان رجایی شهر در شرایطی که به گفته خانواده اش می بایست در بیمارستان و خارج از زندان تحت عمل جراحی قرار می گرفت نگرانی هایی را برانگیخته است؛ نگرانی هایی که در این جمله فرزند اقای سحرخیز متبلور می شود: قصد کشتن پدر مرا دارند می خواهند کاری کنند او زنده از زندان بیرون نیاید آخر کجای دنیا یک زندانی را از حق قانونی مرخصی اش محروم و در بهداری زندان که امکاناتی ندارد جراحی میکنند؟



انتقال حبیب الله گلپری پور، زندانی کرد محکوم به اعدام از مهاباد به زندان ارومیه و تمدید قرار بازداشت نسرین ستوده هم از دیگر خبرهای روز گذشته زندانیان سیاسی و مدنی است که روز در مصاحبه با خانواده های این زندانیان آخرین وضعیت آنها را جویا شده است.







لیلا توسلی فاجعه عاشورا را فریاد کشید



لیلا توسلی، فرزند مهندس محمد توسلی و خواهر زاده ابراهیم یزدی، از اعضای بلند پایه نهضت آزادی ایران، روز گذشته برای تحمل دو سال حبس تعزیری به زندان رفت.



او که شاهد له شدن شهرام فرج زاده زیرخودرو نیروی انتظامی در روز عاشورا بوده و در مصاحبه با بی بی سی از جزئیات این فاجعه سخن گفته بود به همین دلیل به تبلیغ علیه نظام متهم و به دو سال زندان محکوم شد. او دیروز در شرایطی به زندان اوین رفت که تنها دو هفته از عروسی اش می گذرد.



راحله فرج زاده، خواهر شهرام فرج زاده که از حکم صادره برای خانم توسلی متاثر است به "روز" می گوید: من واقعا زبانم قاصر است و نمیدانم چگونه احساس قدردانی ام را توام با شرمندگی از خانم توسلی بیان کنم. من به عنوان خواهر شهرام اینجا نشسته ام و هیچ کاری از دستم بر نمی آید و او به زندان میرود چون شهادت برادر مرا فریاد کشیده و صدایش را به گوش دنیا رسانده.



خانم فرج زاده می افزاید: ما در تاریخ زینب را داریم و دکتر شریعتی می گوید که زینب زنی بود که مردانگی در رکاب او جوانمردی آموخت و من میخواهم بگویم که لیلا نیز همین طور بود او زینب وار فاجعه ای را فریاد زد. اگر زینب عاشورای 1400 سال پیش را فریاد کشید لیلای توسلی فاجعه عاشورای سال گذشته را فریاد کشید و زینب وار ایستاد و از کشتار عاشورا حرف زد. من واقعا نمی توانم بفهمم این آقایان چگونه شب ها، خواب راحت به چشمانشان می آید؟



خواهر شهرام فرج زاده که سخنانش را گریه قطع میکرد افزود: من واقعا در شوک هستم و واقعا خجالت می کشم از اینکه این فجایع در کشورم رخ میدهد. لیلا تنها دو هفته بود که ازدواج کرده بود. واقعا دلم میخواهد با خانواده او تماس بگیرم و از آنها قدردانی کنم که و بگویم شرمنده ام که من اینجا نشسته ام و دخترمان زندان میرود و...



خانم فرج زاده می افزاید: تا به حال نه تنها دادگاهی برای قاتلان برادرم برگزار نکرده اند بلکه اصلا جواب پی گیری های خانواده ام را نیز نمی دهند و قاتل شهرام را معرفی نمیکنند و در مقابل کسی را که شاهد له شدن پیکر برادر نازنین من بوده به زندان می برند. واقعا دست مریزاد به این آقایان، باید تبریک گفت به آنها که روی هر ظالمی را سفید کردند.



لیلا توسلی پیش از این به همین دلیل دو ماه در بند 209 زندان اوین در بازداشت بود و با قرار وثیقه آزاد شده بود اما روز گذشته و در پی قطعی شدن حکم محکومیت دو ساله اش به زندان اوین بازگشت.







می خواهند عیسی سحرخیز را بکشند



عیسی سحرخیز در شرایطی در بهداری زندان رجایی شهر، تحت عمل جراحی قرار گرفت که خانواده اش به شدت نگران او هستند و به "روز" می گویند هر چه پی گیری کردیم و در خواست مرخصی دادیم تا آقای سحرخیز بیرون از زندان جراحی شود و تحت مداوا قرار بگیرد کسی توجهی نکرد و پاسخی به ما ندادند.



مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار سرشناس ایرانی به "روز" می گوید: پدرم از 12 تیر ماه سال گذشته و بدون اینکه حتی یک روز به مرخصی بیاید در بازداشت به سر می برد. در این مدت وضع جسمی اش خیلی بد بوده و بارها وکیل پدرم پی گیری کرده تا برای مداوا با مرخصی او موافقت کنند اما متاسفانه اجازه مرخصی به پدرم ندادند و حتی خودشان نیز حاضر نشدند پدرم را به بیمارستان منتقل کنند او را در همان بهداری زندان رجایی شهر که فاقد امکانات درست و اصولی است تحت جراحی قرار دادند.



وی می افزاید: دیروز پدرم با مادرم تماس تلفنی گرفته و گفته حالش خوب است اما ما به شدت نگران او هستیم و نسبت به وضعیت سلامتی پدرم هشدار می دهیم و نمی توانیم بفهمیم چطور یک زندانی را از همه حقوق بدیهی اش محروم می کنند. متاسفانه نوع رفتاری که با پدرم در پیش گرفته اند ما را می ترساند و این حس را داریم که گویا قصد جان پدرم را کرده اند و میخواهند او را بکشند و نگذارند او از زندان زنده بیرون بیاید. آخر کجای دنیا یک زندانی را از حق مرخصی اش محروم کرده و در بهداری ساده زندان مورد جراحی قرار می دهند؟ حداقل می بایست خودشان به بیمارستانی خارج از زندان منتقل می کردند.



مهدی سحرخیز سپس با اشاره به اینکه "وقتی قانون را خود مسولان زیر پا می گذارند ما چه انتظاری می توانیم داشته باشیم" می گوید: حداقل امیدوار هستیم که بعد از جراحی، مراقبت های درستی از پدرم بشود.







میخواهند باقی را در زندان نگهدارند



عمادالدین باقی، روزنامه نگار، نویسنده و فعال حقوق بشر، روز گذشته به زندان اوین رفت تا حکم صادره از سوی قاضی صلواتی برای او به اجرا در آید.



آقای باقی که بنیانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان است در ارتباط با پرونده این انجمن از سوی قاضی صلواتی به یک سال حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از فعالیت های رسانه ای و مدنی محکوم شده است.



فاطمه کمالی، همسر این روزنامه نگار سرشناس ایرانی در مصاحبه با "روز" درباره اخرین وضعیت سلامتی او پیش از رفتن به زندان می گوید: آقای باقی تحت درمان بودند و به لحاظ جراحی لثه و دندان در حال اقدام بودیم و گوش ایشان نیز تحت درمان بود که با رفتن شان به زندان این درمان متوقف شد و با توجه به اینکه از چند روز پیش به ما خبر داده بودند و این چند روز نیز تعطیل بود به صورت فشرده سعی کردیم درمان را انجام دهیم اما میدانید که کارهایی مثل دندان در اندک زمان امکان پذیر نیست. حتی پزشک ایشان گفت میخواهد نامه بنویسد و برای درمان ایشان تقاضا کند که یک ماهی وقت بدهند و ایشان بیرون باشد که گفتیم با توجه به تجارب مشابه چنین نامه ای فایده ای ندارد. از طرفی آقای باقی مشکل دیسک کمر هم دارند و ما امیدواریم شرایط در زندان طوری نباشد که مشکلشان تشدید شود.



خانم کمالی می افزاید: بیماری تنفسی که در بند 209 برای ایشان عارض شده بود بیماری خطرناکی است و باعث نگرانی است. بعد از رحلت آیت الله منتظری آقای باقی را در سلول های 240 نگهداری میکردند و 50 روز انفرادی بوده آن هم در سلولی که از لحاظ تنفسی دچار مشکل شدید بوده بعد هم تنها گشایش اندکی بوده و فقط یک نفر ره به ایشان اضافه کرده بودند که به اصطلاح انفرادی نباشد.



عمادالدین باقی پس از آزادی از زندان که با قرار وثیقه صورت گرفته بود چنان شکسته و لاغر شده بود که عکس های منتشره از او افکار عمومی و رسانه ها را دچار شوک کرد.



همسر این روزنامه نگار در همین زمینه می گوید: نحوه نگهداری، تغذیه، استرس های بازجویی ها و تشددی بیماری ها واقعا می تواند خطرناک باشد و حتی خود پزشکی قانونی، در رابطه با دیسک کمر آقای باقی پرونده دارد اما متاسفانه به هیچ یک از این مسائل توجهی نمی شود.



خانم کمالی سپس با اشاره به نوع اتهامات و برخوردهایی که با همسرش شده می گوید: اگر فرد را بر اساس جرمی که مرتکب شده و با اجرای درست قانون به زندان ببرند و همه حقوق قانونی اش را نیز لحاظ کنند، خب آدم می گوید به هرحال جرمی مرتکب شده و براساس قانون هم با او رفتار می شود اما من وقتی لایحه های دفاعیه یا حتی متن حکم های محکومیت آقای باقی را میخوانم می بینم که هر حکومتی بود به خاطر کارهایی که آقای باقی کرده به او پاداش میداد. در اصل ایشان به خاطر کارهایی که برای دیگران انجام داده به زندان می رود ان هم زندان های بسیار سخت و شکننده که واقعا آدم را آزار میدهد.



وی می افزاید: گاهی فکر میکنم آیندگان چه قضاوت هایی از این نوع رفتارها و این حکم ها خواهند داشت. آیا کسی خواهد توانست از این احکام دفاع کند؟ چرا کسی که براساس مجوز قانونی و اساسنامه تایید شده در کشور و در چارچوب قانون کار میکند چنین مورد آزار قرار می گیرد و تمام زحماتی که سالها کشیده را بر باد می دهند، انجمن و دفترش را می بندند و محکومیت خاصی به او میدهند و او را 5 سال از فعالیت مدنی و رسانه ای محروم می کنند. مگر می شود یک فعال مدنی را که تمام عمرش نوشته و قلم زده و اصلا زندگی اش، نوشتن بوده از نوشتن محروم کنید و راه را بر او ببندید و بگویید که باید خانه نشین باشد؟



خانم کمالی که پیش تر در نامه ای به رئیس سابق قوه قضائیه اعلام کرده بود همسرش بیش از 85 مورد بازپرسی و محاکمه داشته است با اشاره به همین نامه می گوید: واقعا تعجب می کنیم چطور چنین نامه هایی بدون جواب می ماند و سالها می گذرد و کسی هیچ پاسخی نمیدهد؟ من نوشته بودم که چه ضربه هایی به ما زدند از لحاظ شغلی، عاطفی، خانوادگی و... جدولی تنظیم کرده بودم در مورد بازجویی ها و دادگاهها و زندان کشیدن ها که آن جدول تنها تا سال 86 بوده و الان این رقم به بیش از صد رسیده است.



همسر آقای باقی می افزاید: فرد و خانواده را در بی ثباتی نگه میدارند؛اگر دلیل قانع کننده اصولی، اخلاقی و قانونی داشتند آدم می توانست بپذیرد اما یک دفعه یک سال حبس میدهند و 5 سال محرومیت ، چرا؟ مگر این انجمن دفاع از حقوق زندانیان جز خدمت به خلق خدا و کار بدون توقع و فی سبیل الله چه میکرد؟ خیلی از مراجعان این انجمن هم افراد سیاسی نبودند در اصل سیاسی و غیر سیاسی مهم نبود بحث حقوق انسان ها بود حقوق زندانیان و کمک به خانواده ها و چنین انجمنی باید بسته شود و رئیس آن زندان برود؟



به گفته خانم کمالی، برای انجمن های عام المنفعه ای چون انجمن دفاع از حقوق زندانیان باید پاداش در نظر گرفته شود و در دیگر کشورها نیز این نوع انجمن ها مورد حمایت قرار می گیرند امادر ایران پاداش آن زندان و بازداشت و توقیف است.



او می گوید: ما شنیده ایم که می گویند آنچه بر خود می پسندی بر دیگران هم بپسند و آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم نپسند آیا مسولانی که در مقابل این کارها سکوت کرده اند و یا همراهی می کنند آیا می پسندند چنین مسائلی برای خودشان نیز پیش بیاید؟ به هر حال این شتری است که فکر نمی کنند سراغ آنها هم خواهد رفت؟ واقعا جای تاسف دارد و وقتی به پرونده های آقای باقی نگاه میکنم نمی توانم خودم را قانع کنم که چطور افرادی نشسته اند و همه چیز را از بن می زنند.



از خانم کمالی می پرسم آیا خبر دارید آقای باقی را به کدام بند منتقل کرده اند؟ می گوید: متاسفانه هیچ خبری نداریم خیلی هم اصرار کردیم که حداقل بگویید که به چه بندی منتقل شده اما پاسخی ندادند. قاعدتا باید براساس قانون به بند عمومی منتقل شده باشد اما امروز روز ملاقات بند عمومی است ما نیز مراجعه میکنیم ببینیم می توانیم ملاقات کنیم یا مانع خاصی ایجاد می کنند.



همسر آقای باقی در پایان می گوید که آقای باقی را به اسم یکسال زندان به اوین برده اند و حس ما این است که میخواهند او را سالها در زندان نگهدارند و حکم مربوط به مصاحبه او با آیت الله منتظری را که 6 سال زندان است، دادگاه تجدید نظر قطعی کرده و او را نگهدارند. و این تنها یک حس نیست و براساس اتفاقاتی که افتاده و تجربه های تلخی که متاسفانه داریم میدانیم که چنین می کنند.



وی می افزاید: شما به عنوان یک روزنامه نگار نگاه کنید در کجای دنیا پیدا میکنید کسی را به دلیل تنها یک مصاحبه که هیچ مساله و حرفی که در قانونجرم باشد در این مصاحبه نبوده به 6 سال زندان محکوم کنند؟ متاسفانه تورم سالهای زندان هم بعد از انتخابات بالا رفته و همین طور 6 سال و 7 سال و ده سال حکم میدهند و برخی می پسندند یک عده ای در زندان باشند.







پرونده حبیب الله گلپری پور در کمیسیون عفو



حبیب الله گلپری پور، زندانی سیاسی کرد است که به اعدام محکوم و حکم او توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.



این زندانی سیاسی به محاربه متهم و بر همین اساس به اعدام محکوم شده است. پدر او پیش تر به "روز" گفته بود: "این اتهامات به پسر من نمی چسبد. او یک جوان 25 ساله است که فقط کار فرهنگی میکرده و وقتی او را بازداشت کرده اند چند کتاب با خود داشته که کتاب ها را ضبط کرده اند. اسلحه ای نبوده و کار مسلحانه ای نکرده؛ جرم پسر من تنها داشتن چند کتاب بوده است و نمیدانم بر اساس چه قانونی به پسرکم چنین اتهامی زدند و بعد حکم اعدام دادند".



و اکنون ناصر گلپری پور، پدر حبیب الله گلپری پور در مصاحبه با "روز" از انتقال فرزندش به زندان ارومیه خبر میدهد و همچنین می گوید که فرزندش تقاضای عفو کرده و این تقاضا در کمیسیون عفو و بخشودگی در حال بررسی است.



آقای گلپری پور می گوید: روز شنبه حبیب را در زندان ارومیه ملاقات کردیم حالش خوب بود و همچون ما در انتظار جواب کمیسیون عفو و بخشودگی است.



از او درباره علت انتقال فرزندش از زندان مهاباد به زندان ارومیه می پرسم و می گوید: خود حبیب این درخواست را داده بود با اینکه مهاباد به ما نزدیک تر بود و ارومیه کمی دورتر شده اما یکی از وکلای حبیب در ارومیه است و از طرفی وکلایش می گفتند زندان ارومیه بهتر است.



خلیل بهرامیان، وکیل حبیب الله گلپری پور نیز به "روز" می گوید: چون در زندان ارومیه؛برخلاف زندان مهاباد، تفکیک زندانیان وجود دارد برای حبیب نیز این زندان بهتر است و به درخواست خودش به زندان ارومیه منتقل شده است.



از آقای بهرامیان درباره تقاضای عفو موکلش می پرسم و می گویم آیا تا قبل از پاسخ کمیسیون عفو و بخشودگی، می توانند حکم اعدام آقای گلپری پور را اجرا کنند؟



اوپاسخ میدهد: به هیچ عنوان نمی توانند چون پرونده حبیب به تهران و کمیسیون عفو و بخشودگی فرستاده شده و تا این کمیسیون که در حال بررسی پرونده است، پاسخ قطعی ندهد نمی توانند حکم را جرا کنند و ما منتظر پاسخ این کمیسیون هستیم و امیدوار هستیم با عفو موکلم، زمینه آزادی اور ا فراهم کنند.







تمدید قرار بازداشت نسرین ستوده



قرار بازداشت نسرین ستوده، روز گذشته در حالی تمدید شد که به گفته همسرش، علیرغم برگزاری دادگاه این حقوقدان، او همچنان در سلول انفرادی به سر می برد.



رضا خندان، همسر نسرین ستوده که روز گذشته برای پی گیری پرونده همسرش به دادگاه مراجعه کرده بود به سایت مدرسه فمینیستی گفته است: قاضی پرونده خبر از تمدید بازداشت همسرم را داده و این در حالیست که هنوز حکم او به وکلا و ما اعلام نشده است.



آقای خندان که روز پنج شنبه هفته گذشته با همسرش ملاقات کرده خبر داده است که خانم ستوده هنوز در سلول انفرادی به سر می برد و به رغم آنکه روزهاست از برگزاری آخرین دادگاه او می گذرد و روند بازپرسی اش نیز مدت هاست به پایان رسیده به بند عمومی منتقل نشده است.



نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان است که از روز 13 شهریورماه بازداشت و از آن زمان در سلول انفرادی بسر می برد. او طی بازداشت خود به خاطر روند غیرقانونی بازداشت و رسیدگی به پرونده اش چندبار دست به اعتصاب غذا زده و در یک دوره نیز 9 روز در اعتصاب غذای خشک بسر برده است.

دانی شوت در مقابل جنبش دانشجویی

دانی شوت در مقابل جنبش دانشجویی

نامه جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی خطاب به رئیس قوه قضائیه

نامه جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی خطاب به رئیس قوه قضائیه


انتظار همه ما آزادی عاجلانه عزیزان دربند است

جرس: جمعی از خانواده های اسرای سیاسی در اعتراض به عدم امکان ملاقات حضوری، نامه‌ای سرگشاده خطاب به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه منتشر کردند.

به گزارش تحول سبز، در بخشی از این نامه آمده است: ما هنوز دلمان نمی‌خواهد باور کنیم مصائب و مظالمی که بر ما می‌گذرد با اطلاع و استحضار مقامات قضائی کشور اسلامی‌مان است. مسئولان دستگاه قضایی که میزان و ترازوی عدالت، نشانه شان است و نام مولای متقیان برزبان دارند و باید عدل علوی سیره جاری‌شان باشد.



متن کامل این نامه به شرح زیر است:



بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلّت بفنائک

حضرت آیة الله صادق آملی لاریجانی

رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم







در آستانه ماه محرم الحرام با دل هایی سرشار از اندوه مصیبت و عزای حسین (ع)سرور آزادگان عالم که عزیزان دربندمان جمله از شاگردان مکتب اویند، با فرض این که حضرت عالی از بعضی ستم ها که بر زندانیان بی گناه و خانواده های مظلومشان می گذرد بی اطلاعید، بر آن شدیم تا مستقیما مرقومه ای را خدمت شما ارسال نماییم و در ضمن آن به اطلاع شما که رئیس قوه مستقل قضائیه و قاضی القضات کشور اسلامیمان هستید برسانیم که عزیزان ما ماه هاست که امکان تماس تلفنی با خانواده هایشان را ندارند و ما و آنان ماه هاست که از ملاقات حضوری بی بهره ایم.



جناب آقای لاریجانی







ما هنوز دلمان نمی خواهد باور کنیم مصائب و مظالمی که بر ما می گذرد با اطلاع و استحضار مقامات قضائی کشور اسلامیمان است. مسئولین دستگاه قضایی که میزان و ترازوی عدالت، نشانه شان است و نام مولای متقیان برزبان دارند و باید عدل علوی سیره جاری شان باشد.







باور نداریم آن چه بر ما و عزیزانمان می گذرد با دستور که نه حتی با اطلاع شما باشد و لذا از طریق این نامه خواستیم اعلام کنیم که حتی اگر همکاران شما، عزیزان دربندمان را علیرغم واقعیت روشن و آشکار، مجرم می دانند، خانواده هایشان باید از حقوق اولیه شان که اطلاع از وضعیت آزادگان دربند و گفتگوی تلفنی و ملاقات حضور با آنان است، برخوردار باشند. مگر این که قوانین جدید تصویب شده باشد که این حق طبیعی و شرعی و انسانی را از آنان سلب می کند و ما و وکلایمان و قاطبه مردم ایران از آن بی اطلاعیم!







خواهشمند است دستور فرمائید در اسرع وقت این حقوق ضایع شده به ما مسترد گردد تا بیش از این رفتارهای ناپسندی که خشم خداوندگار را از ستم بندگانش نسبت به مظلومان برمی انگیزد، موجب تضعیف نظام اسلامی که ثمره خون شهیدان و پایداری این ملت عزیز است، نشود و امکان سوء استفاده دشمنان این آب و خاک مهیا نگردد. بی شک این گونه قانون شکنی ها و پایمال کردن حقوق طبیعی و انسانی زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نه تنها سودی برای هیچ کس حتی اقتدارگرایان حکومت یافته در پی ندارد، بلکه لطمات جدی بر اساس نظام خواهد زد.



جناب قاضی القضات



یادآور می شود که پدر و مادران پیر برخی از زندانیان توان تحمل سختی های ملاقات کابینی را ندارند و تنها گوش به زنگ تماسی از جانب عزیزانشان می باشند و کودکان خردسال این عزیزان نیز نه می توانند و نه به صلاح است که در چنین میعادگاه نامبارکی برای دیدار پدر حضور یابند و لذا تماس تلفنی مظلومان دربند امری واجب است که ماه هاست از آنان و خانواده هایشان دریغ شده است. ملاقات های حضوری نیز در حالی که انتظار همه ما آزادی عاجلانه عزیزان دربند است، تنها مرهمی است بر درد هجران و فراق دیده این عزیزان که موجب اندک تسلایی برای آنان خواهد بود. اینک که از این ظلم آشکار در حق فرزندان پاک و دلسوز و خدوم ایران اسلامی آگاه شده اید، خواهشمند است علت این همه مضایقه و عسرتی را که بر ما و عزیزانمان تحمیل شده، اعلام فرموده استمرار ظلم را مانع شوید که ضرر را از هرکجا که جلوگیر شوید منفعت است و خداوند به امور بندگان بصیر و آگاه است.



با آرزوی توفیق



۱۳/۹/۱۳۸۹

فاطمه ملکی (محمد نوری زاد)

فاطمه آدینه وند (عبدالله مومنی)

رضا خندان (نسرین ستوده)

اعظم افشاریان (نازنین خسروانی)

مریم شفیعی (عماد بهاور)

ژیلا بنی یعقوب (بهمن احمدی امویی)

مهناز اصغرزاده (محسن امین زاده)

ناهید کرمانشاهی (هنگامه شهیدی)

محمدرضا تاجیک (عبدالرضا تاجیک)

فخرالسادات محتشمی پور (سید مصطفی تاجزاده)

عادله صمیمی (کیوان صمیمی)

عاطفه خلفی (حسن اسدی زیدآبادی)

امین احمدیان (بهاره هدایت)

و سایر خانواده محروم از حقوق حداقلی

«سربازانی سوار بر اسب که تیراندازی به آنها اثر نمی‌کرد اسرائیل را شکست دادند»

حسن فیروزآبادی در یک گفتگوی تلویزیونی گفته است که سربازان اسرائیلی در جنگ 33 روزه لبنان، سربازان سفیدپوشی را مشاهده کردند که با شمشیر و سوار بر اسب با آنها جنگ می کردند اما اسرائیلی‌ها هر چه به آنها تیراندازی می‌کردند، اثر نمی‌کرد! آقای فیروزآبادی در این مصاحبه نکات جالب دیگری هم گفته است. او می‌گوید اینترنت و موسسه اطلاعات علمی آی‌اس‌آی توسط آمریکا به این دلیل بوجود آمده که «دین همه بشریت را لیبرال دموکرات» کند!

ده هزار بسیجی برای حضور در دانشگاه تهران , شریف , امیرکبیر در روز دانشجو 16 آذر آماده می شوند

ده هزار بسیجی برای حضور در دانشگاه تهران , شریف , امیرکبیر در روز دانشجو 16 آذر آماده می شوند






سپاه پاسداران با فراخوانی از پایگاههای بسیج جنوب شهر تهران جهت حضور ده هزار بسیجی در دانشگاههای تهران قصد دارد , در مراسم اعتراضی دانشجویان اخلال ایجاد کند و مراسم را به سود خود تمام کند . برای همین به چند پایگاه در مناطق جنوبی شهر ابلاغ شده است با دریافت کارتهای ویژه جهت تردد به دانشگاههای بزرگ تهران آماده باشند و از ساعتهای اولیه 16 آذر در محوطه دانشگاهها برای سرکوب تجمعات دانشجویی اعتراضی وارد عمل شوند و هسته های تجمعی در حمایت از جمهوری اسلامی تشکیل دهند .حتی به بسیجیان گفته شده است می توانند از سلف سرویس دانشگاهها جهت تهیه ناهار استفاده کنند و از پاداش یک صد هزار تومانی برای حضور یک روزه در دانشگاه برخوردار شوند

هشدار انجمن اسلامی دانشگاه تهران درباره تحرکات اخیر بسیج دانشجویی

هشدار انجمن اسلامی دانشگاه تهران درباره تحرکات اخیر بسیج دانشجویی


بی‌حرمتی به موسوی، خاتمی و کروبی، واکنش شدید دانشجویان را در پی خواهد داشت

جرس: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، در واکنش به تحرکات اخیر بسیج دانشجویی برای اتهام‌زنی به سران جنبش سبز به بهانه تهیه کیفرخواست، هشدار داد که چنین اقداماتی، واکنش شدید دانشجویان را در پی خواهد داشت و ضمن احتمال بروز تنش و اتفاقات پیش‌بینی نشده، نظم و آرامش دانشگاه را خدشه‌دار خواهد ساخت.





به گزارش کلمه، این تشکل پرطرفدار دانشجویی در بیانیه ی شماره یک خود به مناسبت فرا رسیدن هفته‌ دانشجو، نسبت به تحرکات اخیر بسیج دانشجویی علیه آقایان موسوی، خاتمی و کروبی هشدار داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: امسال و قبل از روز دانشجو هشدار می دهیم که، وقایع ۱۶ و ۱۷ آذر سال گذشته زنگ خطری برای مسئولان دانشگاه است تا این بار پیش از وقوع، چاره ای بیاندیشند و از حریم دانشگاه دفاع کنند. انجمن اسلامی دانشجویان از آقای دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران می خواهد تا اگر دغدغه ای برای حراست از حقوق دانشجویان در خود می بینند، این بار آن را در راستای دفاع از کیان دانشگاه و جلوگیری از ورود غیردانشجویان به دانشگاه تهران به کار گیرند تا شاهد تکرار وقایع تلخ سال گذشته نباشیم.







این تشکل دانشجویی با اشاره به برنامه‌ریزی بسیج دانشجویی برای تنظیم و ارائه کیفرخواست علیه آقایان میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، مقارن با شانزدهم آذر آورده‌اند: این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد.







متن کامل این بیانیه به نقل از وب سایت رسمی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه آمده است:



بسم الله الرحمن الرحیم



آذر، هر سال یادآور تمام رشادت ها و جانبازی های فرزندان این مرز و بوم در جهت تحقق و اعتلای اندیشه، خرد و آگاهی است. بی شک به واسطه خون های ریخته شده در این راه است که این ماه خونی تازه در رگ های دانشجو و دانشگاهیان به جریان می اندازد تا همگان بدانند و بدانیم دانشگاه پرچمدار آگاهی و بیداری در لحظه لحظه ی تاریخ است.







امسال نیز با همه ی دردها و آلامی که بر قلب دانشگاهیان، به خصوص اهالی دانشگاه تهران سنگینی می کند بر خود فرض دانسته ایم که استوار و صبور و به مانند همیشه، به دور از هر گونه تنش و با تکیه بر سه اصل اعتدال، دین باوری و عقلانیت آذر ماه را به واقع ماه بیداری دانشگاه سازیم.







بر کسی پوشیده نیست انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در طول هفته های گذشته با محدودیت هایی برای برگزاری برنامه هایش مواجه بوده است محدودیت هایی که اگر نبود، می توانست فرصتی باشد تا فضای رخوت زده و پیکر رنجور و آسیب دیده دانشگاه را التیام بخشیده و بخشی از انبوه سوالات و دغدغه های دانشجویان را پاسخ گوید و در کنار این مهم، الگویی برای فضای نامطلوب سیاست کشور باشد. اما انجمن اسلامی دانشجویان در تلاش برای پاسداشت آرمان های روز دانشجو و رسالت های خویش از هیچگونه فعالیت مدنی در چارچوب قانون دریغ نخواهد کرد.







امسال و قبل از روز دانشجو هشدار می دهیم که، وقایع ۱۶ و ۱۷ آذر سال گذشته زنگ خطری برای مسئولان دانشگاه است تا این بار پیش از وقوع، چاره ای بیاندیشند و از حریم دانشگاه دفاع کنند. انجمن اسلامی دانشجویان از آقای دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران می خواهد تا اگر دغدغه ای برای حراست از حقوق دانشجویان در خود می بینند، این بار آن را در راستای دفاع از کیان دانشگاه و جلوگیری از ورود غیردانشجویان به دانشگاه تهران به کار گیرند تا شاهد تکرار وقایع تلخ سال گذشته نباشیم. و البته این کمترین خواسته ی دانشجویان دانشگاه تهران است که خواستار حفظ حرمت دانشگاه باشند.







با کمال تاسف در روزهای گذشته شاهد بوده ایم که برخی از تشکل های دانشگاه تهران از تنظیم و ارائه کیفرخواست علیه آقایان میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، مقارن با شانزدهم آذر، خبر داده اند. این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد.







انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تنها قوه قضائیه را مرجع رسیدگی دانسته و معتقد به حفظ حریم اشخاص در چارچوب عدالت علوی و قانون اساسی جمهوری اسلامی است. بر این اساس از ریاست دانشگاه تهران می خواهد که در راستای پیشگیری از تنش و اتفاقات غیر قابل پیش بینی دیگر در فضای دانشگاه، جلوی این اقدام را گرفته و حرمت فضای دانشگاه را حفظ نمایند. در غیر اینصورت و چنانچه قرار است پاسخ به این اقدام را به خود دانشجویان واگذار کنند، در برخورد با دانشجویان با نهادهای بیرونی شریک نشوند.



انجمن اسلامی دانشجویان



دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

تجمع بزرگ دانشجویان، ظهر فردا در دانشگاه تهران

جرس: در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، و درحالیکه نزدیک به صد تن از دانشجویان و فعالان دانشجویی کشور، کماکان در بازداشت به سر می برند، و فشار بر دانشجویان و تشکل های دانشجویی و احضار و توقیف و تهدید آنان همچنان ادامه دارد، دانشجویان دانشگاههای سراسرکشور، با صدور بیانیه هایی، به استقبال روز دانشجو رفتند و در همین حال تجمع بزرگ دانشجویان و استادان دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، ظهر فردا دوشنبه (۱۵ آذر) در سالن دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.




در این گردهمایی که به مناسبت سالروز شهادت سه آذر اهورایی در ۱۶ آذر ۳۲ و تحت عنوان “امید، رساترین اعتراض” برگزار خواهد شد، چهار چهره اصلاح طلب، مجید انصاری، الهه کولایی، محسن رهامی و دکتر غلامرضا ظریفیان به سخنرانی خواهند پرداخت.



به گزارش کلمه، این مراسم از ساعت ۱۳ فردا آغاز خواهد شد و محل برگزاری آن، تالار شهید چمران دانشکده فنی اعلام شده که در ضلع غربی پردیس مرکزی دانشگاه تهران، مجاور خیابان ۱۶ آذر، واقع شده است.



گفتنی است انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی که برگزارکننده‌ی این برنامه است، خواستار سخنرانی سیدمحمد خاتمی در جمع دانشجویان در مراسم ۱۶ آذر بود، که با مخالفت مسئولان دانشگاه تهران روبه‌رو شد.



همچنین فعالان دانشجویی دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی بابل، مشهد، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیر، بین‌المللی قزوین و واحدهای دانشگاه آزاد تهران مرکز، شرق، علوم تحقیقات، شریف، از جمله تشکل ها و فعالانی هستند که همانند سال های قبل، با صدور بیانیه هایی جداگانه، ضمن بزرگداشت و گرامیداشت آن روز، از برگزاری مراسم اعتراضی روز۱۶ آذر و پشتیبانی خود از اعتراضات مشابه خبر داده اند.

در همین حال، به گزارش منابع دانشجویی، دانشجویان فعالان دانشجویی دانشگاههای کشور، طی هفته های اخیر، ضمن پخش و نصب تراکت، پوستر، شبنامه، بولتن و همچنین روزنامه های تک برگیِ «دانشجـــو»، «کلمــه» و «اعتــمادملی»، با شعارنویسی های خود، فضای امنیتی و پلیسی حاکم بر دانشگاهها را مورد بی توجهی قرار داده اند.

آذر، ماه دانشجویان است

اولین پیام داخل کشور به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو، از سوی میرحسین موسوی منتشر گردید که وی خطاب به دانشجویان، آنها را همراهان پرمهر و شجاع جنبش سبز نامید و خاطرنشان کرد با توجه به ایجاد محدودیتها برای دیدار مستقیم وی با دانشجویان، لازم دیده که به عنوان قدردانی این پیام را برای آنها بفرستد. موسوی در تجلیل از دانشجویان، آنها را "دیده بان بیدار مخاطرات جامعه ایران" خواند و به مستبدان یادآوری کرد که به کارگیری زر و زور و تزویر، فاصله مردم را با آنها بیشتر می کند.





همچون گذشته با شما خواهم بود



مهدی کروبی نیز، در پیامی در همین رابطه و در گرامیداشت روز دانشجو، ضمن تاکید بر مقاومت و ایستادگی در مقابل قانون شکنان و تمامیت خواهان، خطاب به جوانان و دانشگاهیان گفته است: "تجربه نشان داده که فضای ترس و خفقان باقی نخواهد ماند. دروغ، تزویر و ریا هیچگاه پایدار نیست. لذا باید حضور خود را در صحنه حفظ کرد، چرا که خار چشم بدخواهان ملت ایران حضور در صحنه است. تمامیت خواهان و انحصارطلبان به دنبال ناامید کردن مردم هستند، اما جایی که امیدواری و ایستادگی در مقابل آن ها وجود داشته باشد، مسلما مجبور به عقب نشینی خواهند بود... بدانید همچون گذشته مهدی کروبی در کنار شما خواهد بود و تا پایان ایستاده است."





جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه های تهران

در آستانه روز دانشجو، جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاههای استان تهران، فراخوانی جهت دعوت به برگزاری مراسم آن روز صادر کرده و خاطرنشان ساخته اند "برما دانشجویان آزادی خواه است که سکوت نکنیم و به انحا مختلف اعتراض خود را به استبداد نشان دهیم. بر مبارزین دانشجویی است که با توجه شرایط دانشگاه محل تحصیل خود برنامه های مستقل اعتراضی برگزار کنند. در حال حاضر تجویز یک شکل از حرکت های اعتراضی برای دانشگاه های مختلف با شرایط متفاوت نمی تواند نتیجه یکسانی داشته باشد. فعالین دانشجویی در دانشگاه محل تحصیل خود می بایست با در نظرگرفتن امکانات و محدودیت ها، ایده های جدید برای گرامی داشت روز دانشجو بپرورانند. برپایی تجمع و تحصن اعتراضی موثرترین راه برای تزریق روحیه مبارزه طلبی به شریان جنبش دانشجویی است. در صورت عدم امکان برگزاری تجمع، حرکات اعتراضی همه گیرتر و کم هزینه تر چون تعطیلی کلاس های درس و حتی تعطیلی دانشگاه و نیز شعار نویسی و پخش شب نامه های اعتراضی می تواند توسط فعالین دانشجویی در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد."





سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)

سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز، به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو، بیانیه ای صادر کرده و خاطرنشان می سازد "آذر این سالها سبز است و سبز یعنی تحمل، آگاهی، صبر، استقامت، نستوهی و بخشش. یعنی مدارا، یعنی حق گویی یعنی حقیقت جویی و یعنی خواستن روزگار نیک و شرافتمندانه برای هر کس و همه کس و جنبش دانشجویی امروز حاملان اصلی تمامی این مفاهیم والا و زیباست. جنبشی که فعالانش به بند کشیده می شوند، ستاره دار می شوند و از تحصیل محروم می شوند، ضربه حبس های سخاوتمندانه و طویل المدت هشت ساله و ده ساله را ناعادلانه و ظالمانه بر گرده خویش حس می کنند، زجر می بینند و ستم می کشند. از اولیه ترین حقوق خویش محروم می شوند چنانکه حق بیمار شدن نیز ندارند چرا که درمان را نیز از ایشان دریغ می کنند و اما از درون زندان جور و جفا برای مردم خویش تنها یک پیام دارند: پیام آزادی برای همگان حتی آنانکه در بندشان کرده اند. پیام صلح، پیام دوستی و آرزوی زندگی شرافتمندانه برای دشمنان خویش و این آرزو که ای کاش رویای شیرین ما کابوس کسی نبود".





تهران و علوم پزشکی تهران

غیر از دانشجویان سبز دانشگاه تهران که دانشجویان را به اعتصاب و عدم حضور در کلاس ها در روز دانشجو دعوت کرده بودند، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌‌ تهران و علوم پزشکی نیز، طی بیانیه‌ای با اشاره به تاثیر حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ و نقش دانشجویان در این رخدادها، مطالبات خود را در بیانیه ای چنین اعلام کردند "چه شده که ما این‌چنین سخت و سهمگین آسیب می‌بینیم و بر روح و جانمان ضربه می‌زنند؟ و چه چیزی در اعماق وجودمان و آرزوهایمان نشسته که چنین راهی را باید بپیماییم؟... امیدواریم ۱۶آذر امسال نیز شاهد حضور پرشکوه دانشجویان آگاه در صحنه‌ی مطالبات برحق‌شان باشیم."





انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی، در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، این روز را "نماد ایستادگی و همراهی دانشجویان با یکدیگر" دانسته و خاطرنشان کردند "این تشکل دانشجویی امیدوار است در افت و خیزهای روند آزادی خواهی و حرکت به جلوی ملت ایران، هر چه زودتر به نقطه و گره‌گاه های وصل و نشاط و تحرک برسیم و بتوانیم بار دیگر خودمان بر سرنوشت خودمان حاکم باشیم. . امیدواریم ۱۶ آذر امسال شاهد حضور پر شکوه دانشجویان آگاه در صحنۀ مطالبات بر حقمان باشیم و مسئولان و حاکمان نیز هوس به خاک و خون کشیدن فرزندان ملت را از خود به دور کنند."





گفتنی است درخواست مجوز برای تحصن و تجمع و مراسم انجمن اسلامی دانشجویان و تشکل های دیگری که منتقد و مخالف وضع موجود هستند، با بی توجهی و مخالفت مقامات انتصابی دانشگاه روبرو شده و جریان بسیج توانسته است مجوزی برای مراسم خود در دانشکده فنی کسب نماید.





صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) نیز، طی فراخوانی که به مناسبت مراسم ۱۶ آذر منتشر کرد، با اشاره به وضعیت "مجید توکلی" دانشجوی زندانی آن دانشگاه، از عموم دانشجویان خواست تا در مراسم ۱۶ آذر و بزرگداشت روز دانشجو شرکت کنند و خاطرنشان ساخت "انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر از عموم دانشجویان سراسر کشور دعوت می‌کند در مراسم روز دانشجو شرکت کنند تا همراه با یکدیگر فریاد بزنیم دانشگاه زنده است."





دانشگاه آزاد تهران شرق

با نزدیک شدن به ۱۶ آذر، انجمن سبز دانشگاه آزاد واحد تهران شرق نیز، با انتشار بیانیه ای خبر از تجمع احتمالی در این روز را داده و در بیانیه خود آورده است "تشكل هاي دانشجويي با شكنجه، ظلم، تجاوزو تهديد سكوت نخواهند كرد وبه راه سبز واستوارشان ادامه خواهند داد زيرا به خوبي مي دانند با همبستگي و صبر خود ظلم را ريشه كن خواهند كرد."





دانشگاه آزاد تهران مرکز

دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز نیز، که از فعال ترین دانشجویان در اعتراضات سال گذشته بودند، در آستانه فرا رسیدن روز دانشجوی امسال، اقدام به صدور بیانیه ای اعتراضی کرده و خاطرنشان ساخته اند "راه های مبارزه و مقاومت بسیار است. چه آنچه این راه ها فقط به حضور در خیابان نباید ختم شود. تمرین وتفکر و رسیدن به راه حلی جمعی و استقامت و از خود گذشتگی می تواند موجب اعتماد دانشجویان شود و سبب ساز حرکت های اثر گذار شود."



این بیانیه با دعوت به تجمع روز سه شنبه در آن دانشگاه در۱۶ آذر، از همکلاسی های خود خواسته است که در مقابل گام های ویرانگر استبداد ایستادگی کنند.





دانشگاه علم و صنعت

در آستانه روز دانشجویان ایران، دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت نیز، این روز را "عزای علم و صنعت" عنوان کرده و خواستار "معرفی قاتلین فرزندان ملت و محاکمه آنها در برابر دیدگان مردم" شدند. دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در بیانیه خود در این زمینه تصریح نموده اند "ضمن محکوم کردنتهدید و بازداشت فعالین دانشجویی کشور و تقاضای آزادی برای تمام زندانیان سیاسی، در حمایت از خانواده مظلوم آسا و برای ارج نهادن به مقام انسانیت، روز ۱۶ آذر ماه که نماد پیوند دانشگاه و جامعه است را روز عزای علم و صنعت عنوان کرده و در ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ با نمادهای مشکی و سکوت به نشان پایبندی بر مبارزهی مسالمت آمیز، در پارک شهید آسا حاضر میشویم تا بر صبر و استقامت مان تاکید کنیم و نشان دهیم دانشگاه همواره زنده است."





گفتنی است کیانوش آسا، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و از شهدای جنبش سبز در اعتراضات سال گذشته بود.





تربیت معلم تهران

به مناسبت روز دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم نیز اقدام به انتشار بیانیه ای کرده و خاطرنشان ساختند: "امسال اما به حالی به استقبال آذر ماه می‌رویم که تلخ کامیمان بیش از پیش و زخم های نشسته بر جانمان جانکاه‌تر از قبل است. به یمن سایه سنگین دولت کودتا در یک سال و نیم گذشته، هر یک به قدر قرنی تجربه اندوختیم. تجربیاتی تلخ، به قیمت شهادت پاک‌ترین و مظلوم‌ترین لاله ‌های سرزمینمان، به قیمت به بند کشیده شدن دوستان و همسنگرانمان، به قیمت داغ گرانی که بر سینه‌ی مادران سرزمینمان نشست و به قیمت تغییر سرنوشت و مسیر زندگی خودمان. اگرچه بیش از این هم انتظار نمی‌رفت از حکومت تا دندان مسلحی که پاسخ گل‌های سپید آشتی را با گلوله می‌داد و ترور و تجاوز را پاسخی برای سکوت سبزمان می‌دانست. حاصل اما برای ما جز درد، کوله باری شد از تجربیاتی سبز که قطعا دست مایه‌ای برای آزادی و آبادانی فردای میهن خواهد بود."





صنعتی نوشیروانی بابل

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی دانشجویان زندانی آن دانشگاه شده و در بیانیه خود خطاب به حکومت خاطرنشان کردند "هم‌کلاسی‌های ما را آزاد کن. دست از کینه و لجاجت بردار و بگذار همکلاسی هایمان به آغوش گرم دانشگاه بازگردند والا نوشیروانی نزد آن‌ها می‌رود..."





دانشگاه آزاد ساری

در همین راستا، دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد ساری نیز، در پیامی به مناسبت روز ۱۶ آذر اعلام کرده اند "در يادآوری ايستادگی ها و مبارزات دانشجويانی كه برای حقوق ملت ايران در چند دهه اخير خصوصاً در چندين ماه اخير در مقابل حاكميت مستبد ايستادگی كرده و خواستار حقوق مردم شده‌اند در تجمع روز ۱۶ آذر شرکت خواهیم کرد و در مراسم اعتراضی شرکت خواهیم کرد تا به ديكتاتور نشان دهيم كه نمی توان مقابل رويش جوانه ها ايستادگی كرد وعاقبت ديكتاتوری چيزی جز شكست ديكتاتور نيست و اين ما هستيم كه با ايستادگی در مقابل استبداد به پيروزی می رسيم."







آزاد شهرری

فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد شهرری نیز، با انتشار اعلامیه ای به مناسبت روز دانشجو، از شرکت در مراسم آن روز خبر داده و از تمامی دانشجویان آن واحد دانشگاه آزاد دعوت کردند در روز سه شنبه مقابل آن دانشگاه تجمع نمایند.





دانشگاه علامه

دانشجویان معترض سبز دانشگاه علامۀ تهران نیز، با انتشار بیانیه ای به مناسبت ١٦آذر، "به عاملین استبداد در دانشگاه" هشدار دادند که "بیش از این نامتان را در تاریخ این دانشگاه ملازم نفرت دانشجویان و اساتید نگردانید".



آنها همچنین در بیانیه خود زندان اوین را "به دانشگاهی از نماد مظلومیت دانشجویان" تعبیر کردند.





دانشگاه مازندران

به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو و همگام با تشکل ها و فعالان دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه های مازندران نیز، با انتشار بیانیه ای، نسبت به وضعیت برخی از دانشجویان در بند انتقاد کرده و آورده است "اعلام مي داريم که از خواسته هاي به حق و قانوني ملت و خود پا پس نمي کشيم و در آستانه ي واقعه ي تاريخي ۱۶ آذر به حاکمان جمهوري اسلامي هشدار مي دهيم که از رفتار غيرقانوني و غير مدني خود دست بکشند و در فرصت باقي مانده با آزاد نمودن تمامي زندانیان سیاسی واعضاي به گروگان گرفته شده دفتر تحکيم وحدت از جمله مجید توکلی، ضیاءنبوی، محسن برزگر و... بیش از این خود را در مسیر سراشیبی سقوط نکشاند."





جبهه متحد دانشجویی (خارج از کشور)



در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، و در ادامه حمایت ها از جنبش و اعتراضات دانشجویی، تشکل "جبهه متحد دانشجویی" (خارج از کشور) نیز بیانیه ای در این خصوص صادر کرده و خاطرنشان نمود "حكومتی ها دانشگاه را با پادگان اشتباه گرفته اند ... اما دانشجویان همانگونه كه در گذشته هیچ گاه منقاد قدرت های حاكم نشدند، امروز نیز جز به راه آزادی و عدالت در برابر هیچ مرجع اجباری سر تسلیم فرو نخواهند آورد . ازاین رو ۱۶ آذر ماه همچون ۱۸ تیر ماه هر سال روزهایی برای فریاد و سردادن همه این سخن ها است ."





گفتنی است بهاره هدایت، عضو زندانی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز، طی پیامی از زندان، ضمن تاکید بر ادامه ایستادگی در برابر مستبدان گفته است: "ساییده شدیم و نشکستیم و سر خم نکردیم. همچنان ایستاده ایم، اگر چه با دل های تنگ و بی قرار ، نظاره گر تلاش مستبدان برای تاراج گلدانی هستیم که ما و گذشتگانمان برای پروردنش، خون دل به سینه فرو خورده ایم."





آخرین زندانی باقی مانده از وقایع کوی دانشگاه (۱٨ تیر)، بهروز جاوید تهرانی نیز، پیامی به مناسبت روز دانشجو صادر کرده و خاطرنشان نموده است "دانشجويان شجاع و پيشرو، دست در دست زنان و مردان و كارگران بايد در اين روز فرخنده يك صدا ديكتاتوری و استبداد مذهبی را محكوم و آزادی و دموكراسی را فرياد زنند تا اين روز بعنوان نقطه عطفی درحركت يك صد ساله دموكراسی خواهی ملت ايران در سالنامه های پرافتخارمان پررنگ تر گردد."





کیوان صمیمی، رضا شریفی بوکانی و علی صارمی، سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج نیز در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، خواستار آزادی دانشجویان زندانی شده و اعلام کردند "ما زندانیان سیاسی خواستار آزادی بی قید و شرط بهاره هدایت و مجید توکلی و کلیه دانشجویان دستگیر شده انتخابات جنجال برانگیز ٨٨ هستیم... ما هم همبستگی خود را به مطالبات قانونی؛ مدنی و صنفی دانشجویان و جنبش های دانشجویی اعلام می داریم و امیدواریم که دانشجویان سراسر کشور به مبارزات در راه خود ادامه بدهند و همیشه مقاوم و استوار باقی بمانند."





لازم به ذکر است در راستای فشار بر فعالین دانشجویی و تهدید برگزار کنندگان مراسم روز دانشجو، مسئولین دانشگاه تهران، آزاد تبریز و ورامین (پیشوا)، مانع برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو توسط تشکل های دانشجویی آن دانشگاه شده اند، بطوریکه انجمن اسلامی دانشگاه تهران هنوز موفق به کسب مجوز برای مراسم خود نشده، و مراسم بزرگداشت روز دانشجو، که هرساله توسط تشکل های دانشجویی منتخب دانشجویان در دانشگاه آزاد تبریز برگزار می شد، اما امسال با مخالفت مسئولین دانشگاه مواجه شده و هیئت نظارت بر تشکل های دانشجوییِ آن دانشگاه، درخواست های دو تشکل دانشجویی مستقل و منتقد «انجمن اسلامی دانشجویان» و «کانون وحدت دانشجویان» را رد کرده است.





مقامات دانشگاه آزاد ورامین نیز اعلام کرده اند که انجمن اسلامی این دانشگاه، اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی برای روز را ندارد.





فعالان دانشجویی جنبش سبز مقیم خارج از کشور



گروهی از دانشجویان و همچنین فعالان دانشجویی جنبش سبز مقیم خارج از کشور نیز، در آستانه روز دانشجو، طی فراخوانی از دانشجویان ایرانی سراسر جهان خواستار گرامیداشت این روز و سازماندهی مشترک برای برگزاری مراسم همزمان شدند و خواستار آن گردیدند که دانشجویان ایرانی خارج از کشور، پژواک فریاد حق‌طلبانه دانشجویان مظلوم داخل کشور در عرصه بین‌المللی شده و فعالیت‌های گسترده‌ای را برای دفاع از مطالبات جنبش دانشجویی ایران سازمان دهی کنند.





پشیبانی تشکل های سیاسی- مدنی از دانشجویان و روز دانشجو



شایان ذکر است همزمان با تشکل ها و گروههای دانشجویی داخل و خارج از کشور، سازمانها و تشکل های سیاسی، مذهبی و مدنی مختلفی نیز، با صدور فراخوان های جداگانه، ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر و اعلام حمایت از جنبش دانشجویان کشور، خواستار حضور فعال همگان در اعتراضات و پشتیبانی از اعتراضات و مراسم دانشجویی شدند و همزمان سبزهای مقیم ژاپن، هلند، واشنگتن، انجمن همبستگی فعالان تبعیدی در ترکیه و جنبش سبز لندن نیز، تجمعات و مراسمی در روز ۱۶ آذر برگزار خواهند نمود.





در همین رابطه، جبهه ملی ایران (داخل و خارج)، هواداران جنبش مسلمانان مبارز، انجمن همبستگی فعالان تبعیدی در ترکیه، جنبش سبز لندن، گروهی از دانشجویان و جوانان آبادان و خرمشهر، جمعی از فعالین تبریز، تشکل هواداران زندانیِ عقیدتی سید حسین کاظمینی بروجردی و همچنین جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف(متقن)، با صدور بیانیه های جداگانه، روز دانشجو را گرامی داشتند.

اگر قوه قضاییه مستقل بود خیلی از این اتفاقات رخ نمی داد

جرس: عمادالدین باقی نویسنده، پژوهشگر و فعال حقوق بشر، پس از تحمل چهار سال و نیم به اتهامات سیاسی، مطبوعاتی و حقوق بشری بار دیگر برای اجرای حکم شش سال حبس به زندان فرا خوانده شد. فاطمه کمالی همسر آقای باقی در خصوص مراجعه امروز ایشان برای اجرای حکم به "جرس" می گوید: " امروز در ابتدا برای پرونده دیگرشان به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم و در آنجا از اجرای احکام سوال کردیم که اطلاع نداشتند و گفتند باید به دادسرای زندان اوین مراجعه کنید. بعد به زندان اوین مراجعه و با وی خداحافظی کردیم."






عمادالدين باقی، در تاريخ ٧ دی ۱۳۸۸ ماه از سوی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران، بازداشت و به زندان اوين انتقال يافت. وی در اول تيرماه سال جاری از زندان با سپردن وثيقه آزاد شد. وی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در ارتباط با پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانيان به يک سال زندان و پنج سال محروميت از فعاليت‌های مطبوعاتی و مدنی، و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب انقلاب اسلامی تهران، برای مصاحبه با آيت‌الله منتظری و پخش آن از سوی تلويزيون فارسی بی بی سی به شش سال زندان محکوم شده است. باقی در دوره گذشته بازداشت و دوره اخیر به دلیل قرار گرفتن در سلول بسته دچار عارضه تنفسی و تشدید بیماری دیسک کمر شد که به همین دلیل با نظر بهداری زندان اوین چند نوبت به بیمارستان منتقل شد.



روز گذشته "جرس" با عمادالدین باقی، بنیان گذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان در خصوص عدم اجرای قانون و سیستم قضایی کشور به گفتگو پرداخته که متن آن در پی می آید:





آقای باقی گویا برای اجرای حکم باید خودتان را به اجرای احکام معرفی کنید می توانید در این خصوص توضیح بفرمایید و اینکه آیا احضاریه کتبی هم در این مورد دریافت کرده اید؟



در واقع ما بدون اینکه از دادگاه تجدید نظر باخبر شویم و بدانیم چه شعبه ای رفته و قاضی چه کسی بوده است و حتی بدون اینکه احضار شویم، تلفنی گفتند خودم را باید به اجرای احکام معرفی کنم. معمولا دادگاه تجدید نظر هم همانطور که از اسمش برمی آید دادگاهی است که باید به اعتراض رسیدگی شود و متهم فرا خوانده شود. در حالیکه بارها مشاهده شده که در دادگاه تجدید نظر افراد دوباره تجدید محاکمه شده اند بدون اینکه به متهم و وکلا اطلاع داده و احضار شوند و جلسه ای تشکیل شود تا به اعتراض آنها رسیدگی شود و یا حتی اطلاع داده شود که پرونده در کدام شعبه رفته و کجاست، فقط بطورناگهانی توسط دادستان اعلام می شود که این حکم تایید شده و آماده اجرا است. تمام اینها مواردغیرمنتظره ای هستند که از نظر حقوقی و قضایی "غیرمتعارف" هستند.





آیا وکلا در جریان نتیجه دادگاه تجدید نظر گذاشته شده اند؟



نخیر، به وکلا هم اطلاع داده نشده است و احضاریه در تماس تلفنی با من بوده و زمان معرفی را اعلام کردند که خود این مسئله هم یکی از امور نامتعارف قضایی است. البته گفتند ما تصور می کردیم که شما در زندان هستید و می خواستیم حکم را در آنجا ابلاغ کنیم که متوجه شدیم شما بیرون هستید. ظاهرا ما گم شده بودیم!





چه زمانی باید خودتان را به اجرای احکام معرفی کنید؟



تلفنی گفتند که بعد از تعطیلات آخر هفته خودم را معرفی کنم البته چون مشکل دندان داشتم و برای درمان وقت پزشکی داشتم روز یکشنبه خودم را معرفی خواهم کرد.





در تیرماه سال جاری دو حکم برای شما صادر شد لطفا در خصوص آن برایمان بگویید و اینکه این تایید حکم مربوط به کدام حکم می باشد؟



به فاصله سه هفته دو حکم صادر شد. یکی از آنها حکم مربوط به پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان بود که در شعبه 15 توسط قاضی صلواتی صادر شد که مشتمل بر یک سال حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت با ان جی او ها، احزاب و انجمن ها بود که ناگفته نماند دادگاه آن دو سال پیش برگزار شده بود که باز این هم مسئله است چون از نظر قانون قاضی باید حداکثر ظرف یک هفته رای را صادر کند اما دو سال بعد این رای صادر شد.



مورد دوم هم مربوط به پرونده مصاحبه با مرحوم آیت الله العظمی منتظری است که در شعبه 26 توسط قاضی پیر عباس رسیدگی شد و شش سال حبس دادند. آن هم البته برای این بود که رئیس دولت در یک صحبتی گفته بود کشور ما آزادترین کشور دنیاست و افراد می توانند آزادانه حرف بزنند و انتقاد کنند. بنابراین برای اثبات این صحبتها چنین احکامی هم لازم است داده شود و برای یک مصاحبه چنین حکمی مقرر است.





با توجه به اینکه احضاریه های تلفنی دارد جای احضاریه های کتبی در سیستم قضایی کشور را می گیرد و حقوقدانان نسبت به این قضیه هشدار داده و آنرا خلاف قانون دانسته اند نظرشما نسبت به اینگونه رویه ها چیست؟



در این مورد خاص، به علت اینکه پیش از احضاریه تلفنی، دادستان در یک مصاحبه ای این مسئله را اعلام کرده بود ما زیاد سخت گیری نداشتیم و گفتیم تصمیمی است که اتخاذ شده است. اما واقعیت این است که در تمام این سالهای گذشته، من به اقتضا کار و مسئولیتی که بعنوان دفاع از حقوق زندانیان دارم اینقدر این موارد "نقض" قانون را گفته ام که دیگر از تکرار آن خسته شده ام. یعنی رفتارهایی که هم در دنیا از نظر حقوقی و قضایی نامتعارف است و هم خلاف قوانین داخلی است. حرف ما این است که اصلا حقوق بشر پیش کش، حداقل قوانین و مقرارت داخلی را که توسط همین شورای نگهبان تایید شده و معتقدید که مقدس است پایبند باشید. اگر قرار بر این باشد ما به قوانینی که خودمان تایید می کنیم و برایش مشروعیت قائل هستیم پایبند نباشیم، دیگر چه می توان گفت؟ متاسفانه مدت هاست این جریان که در سال گذشته به اوج خود رسیده است ادامه دارد و گوش آقایان هم از این انتقاداتی که کاملا حقوقی، منطقی و مسالمت آمیز هستند، پرشده است و اثری ندارد.





با تمام این اوصافی که ذکر فرمودید چشم انداز آینده ایران را چگونه می بینید؟



بعضی از دوستان به من می گفتند شما چرا در سکوت هستید؟ البته من دلایل خاصی داشتم اما یک مورد این بود که اگر به سایت من مراجعه شود مشاهده می کنید که در تمام این سالها بحث های اعدام، سنگسار، زندانیان، حقوق زندانی از جمله مرخصی، تلفن و ملاقات و غیره تحت قالب مقاله و بحث های حقوقی کرارا مطرح شده است. تمام این موارد را در روزنامه ها چاپ کردیم و در انجمن دفاع از زندانیان بصورت نامه و گزارش برای مسئولین ارسال کردیم و به اندازه کافی و کرارا اینها را مطرح کرده ایم اما متاسفانه فایده ای نداشته است.



چیزی که دردآور است این است که هر مسئول قضایی که می آید و سکان این دستگاه را بدست می گیرد اولین چیزی که اعلام می کنند این است که ما می خواهیم قانون گرایی را پیشه کنیم و به قانون عمل کنیم. خوب انتظار این است که حداقل گوشه کوچکی از این عمل به قانون دیده شود. من حتی می خواهم بگویم اگر به قانون هم پایبند نیستید به کلام، وعده خودتان که باید پایبند باشید، این طور که نمی شود انسان به هیچ چیزی مقید نباشد.





به نظر جنابعالی آیا اساسا دستگاه قضایی کشور استقلال دارد؟



اگر مستقل بود که خیلی از این اتفاقات رخ نمی داد. جالب است بدانید که بعضی از این قضات که این احکام را علیه ما صادر می کنند، خودشان شخصا و خصوصی در مورد اعمال نفوذهایی که می شود مسائلی را مطرح می کنند. قضیه از این واضحتر که حتی خود قاضی که حکم را صادر می کند به علت اینکه کمی نفس لوامه تحریکش می کند، دچار عذاب وجدان می شود و اینگونه احکام را توجیه می کنند اما ناگزیرند بر اساس آن اعمال نظرها عمل کنند.





علی رغم این فضای بسته سیاسی کشور، آیا به آینده جنبش سبز خوش بین هستید؟



از هر منظری که بخواهیم نگاه کنیم اگر کسی موحد باشد در جهان بینی انسان موحد یاس راه ندارد. همیشه باید امیدوار بود زیرا اعتقادات انسان موحد به خدا و سرای آخرت، دیدگاهی را بوجود می آورد که یاس در آن نمی تواند راه یابد. انسان اگر موحد هم نباشد اما بخواهد انسانی بیاندیشد و انسانی بنگرد، یاس به خود راه نمی دهد. یاس یعنی تسلیم شدن در برابر این انسان شکنی ها، انسان کشی ها و نقض حقوق انسانها، بنابراین یاس پذیرفتنی نیست. ما همیشه "امیدوار" هستیم و معتقدیم همه مسائل را باید بعنوان بخشی از واقعیتهای تلخ و تحمیلی زندگی تحمل کرد و تلاش کرد برای تغییر دادن آن، خلاصه راه رفتنی را باید رفت. در هیچ برهه ای از تاریخ این گونه برخوردها و رفتارها همیشگی نبودند و به پایان رسیده اند.


با تشکر از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید.

سرنوشت مذاکره در گرو کارآيی تحريم ها

آخرين باری که ايران درباره برنامه هسته ای اسرارآميز خود با غرب به گفتگو نشست، يک سال طولانی می گذرد.




از آن پس، جمهوری اسلامی در نتيجه قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل با انزوای بيشتری روبرو شده است. اين کشور از تحريم های سنگين تری رنج برده که اکنون دامن اقتصاد آن کشور را گرفته است. مشکلات جدی نظير حملات مرگبار عليه دانشمندان برجسته هسته ای و آلودگی با ويروس رايانه ای، سبب توقف غنی سازی اورانيوم شده است.



تمامی اين مشکلات به همراه انتخابات همراه با تقلب در سال 2009، سبب عميق تر شدن شکاف موجود در داخل رژيم اسلامی و تضعيف آن کشور در حمايت از تروريسم در خاورميانه شده است.



از همه مهمتر، مشكلات موجود سبب بازگشتن رژيم به پای ميز مذاکره شده است. مقامات ايران در روز دوشنبه به انجام مذاکره با شش قدرت بزرگ شامل ايالات متحده، آلمان، روسيه، فرانسه، انگلستان و چين در ژنو تن دادند.



آيا ايران اکنون در رسيدن به توافق برای تعليق غنی سازی جدی است؟ يا اينکه می خواهد با شيوه تأخيری و برای تکميل فرآيند توليد يک بمب هسته ای، تنها زمان بخرد؟



دولت اوباما که خط مشی تماس همراه با فشار دوره بوش را شدت بخشيده است، از تمايل خود برای مشاهده «گام های محسوس» ايران در صورت ادامه گفتگوها سخن گفته است. هرچند اين گام ها تعيين نشده اند، اما دست کم بايد شامل نسخه محکم تری از توافق شکست خورده سال گذشته برای خروج اورانيوم با درجه خلوص پائين ايران در ازای دريافت سوخت «مطمئن» هسته ای مورد استفاده در رآکتور تحقيقات پزشکی باشد.



هدف نهايی اوباما کند کردن روند برنامه هسته ای ايران پيش از به راه افتادن يک مسابقه تسليحاتی در خاورميانه و يا حمله اسرائيل به تأسيسات مخفی هسته ای ايران است. اما وی در عين حال با رهبری دينی ايران که به نظر در پی سرکوب مخالفان به پاخواسته ايران است و معضلات اقتصادی را بر کشور تحميل کرده، مشکل دارد.



تشديد تحريم های بين المللی در سال جاری، تأثيرات چشمگيری برجا گذاشته است. مقامات آمريکايی در جلسه ای که روز چهارشنبه در کنگره کشور برگزار شد، از کاهش 85 درصدی واردات محصولات پالايشگاهی به ايران خبر دادند. ايران بالغ بر 60 ميليارد دلار سرمايه گذاری در حوزه انرژی خود را از دست داده است. بانک های اين کشور نيز اکنون برای تأمين پول از مؤسات مالی خارجی تحت فشار سنگينی هستند و اين بر تجارت اين كشور تأثيرگذار بوده است.



کاهش درآمدها باعث شده دولت مجبور به کاهش يارانه سوخت، برق، نان و ساير مايحتاج اوليه شود. اما اجرای طرح دولت درنتيجه بالاگرفتن فشارهای داخلی عليه محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران، به تعويق افتاده است. مخالفان وی صريح اللهجه تر شده اند.



اکبر رفسنجانی رئيس پيشين مجلس ايران گفت: «ما هيچوقت با چنين تحريم های سنگينی روبرو نبوده ايم.»



شايد رهبران فعلی این طور محاسبه کنند که تلاش برای تبديل شدن به قدرت هسته ای، ارزش به جان خريدن خطر از دست دادن قدرت در نتيجه ناآرامی های اجتماعی و مخالفت های سياسی را دارد. ضمناً ممکن است آنها از ائتلاف اعراب- اسرائيل برای حمله نظامی به نيروگاه های هسته ای خود نيز در هراس باشند.



ايالات متحده با رويکردی هوشيارانه، بسياری از کشورها را به پشتيبانی از تحريم ها متقاعد کرد و اکنون آنها را مصمم نگه داشته است. اگر ايران بخواهد در جهت ايجاد شکاف ميان قدرت های بزرگ تلاش کند، حفظ اين ائتلاف اهميت حياتی پيدا می کند.



آقای اوباما بايد درخصوص گفتگو بر سر معضلات امنيتی ايران نيز صريح باشد؛ مگرآنکه ايران به نحوی کارآمد به پايان دادن تهديد های موجود از طريق توقف غنی سازی اورانيوم تن بدهد.



پس از پايان مذاکرات در هفته آينده، مشخص می شود که آيا ايران به اندازه کافی با صداقت رفتار می کند و اتحاد لازم در ميان رهبران خود برای اعتماد سازی در برابر غرب و حصول يک توافق را دارد يا خير.



کاسه صبر غرب در برابر ايران لبريز شده است. از طرف ديگر، ممکن است ايران نيز برای پايان يافتن تحريم ها عجله داشته باشد. ايران می تواند انتخاب کند که به جای تبديل شدن به يک قدرت منزوی مسلح به تسليحات هسته ای، به يک کشور بزرگ بدون تسليحات هسته ای تبديل شود.



منبع: کريستين ساينس مانيتور- 3 دسامبر

احمدی نژاد و مشایی خارج از دایره اصولگرایی هستند

علی مطهری از نمایندگان منتقد احمدی نژاد در مجلس، دیروز طی گفتگویی با برشمردن اختلافات موجود بین اصولگرایان، با تاکید بر اینکه "احمدی نژاد نمی تواند متولی و منادی وحدت اصولگرایان باشد" او را خارج از "دایره اصولگرایی" تعریف کرد.




به نوشته سایت فرارو مطهری در این گفتگو در مورد عدم وحدت اصولگرایان گفته: "تا زمانی که اصول و مبانی مشخصی مورد توافق اصولگرایان قرار نگرفته و از کلی گویی پرهیز نشود، اصولی به طور دقیق و جزیی تبيين نشود و همه یک منشور و مانیفست را امضا نکنند، وحدتی در بین اصولگرایان ایجاد نخواهد شد."



مطهری در حالی این سخنان را گفته که اصولگرایان حامی احمدی نژاد در مجلس، به دلیل پیگیری طرح سئوال از احمدی نژاد، دور دیگری از حمله به او را شروع و حتی ده تن از نمایندگان حامی احمدی نژاد از وی به هیات داوری اصولگرایان شکایت کرده اند؛شکایتی که البته رد شده است.



مطهری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ایده "غربال گری" در بین اصولگرایان که چندی پیش از سوی روح الله حسینیان، نماینده حامی احمدی نژاد، با هدف طرد مطهری و تعدادی دیگر از نمایندگان منتقد در مجلس مطرح شد نیز گفته است: "حرف کسانی که این مساله را مطرح ساخته‌اند این است که برخی از اصولگرایانی که به قول آنها در فتنه اخیر مردود شده‌اند، باید از جریان اصولگرایی خارج شوند".



وی سپس با تشریح این نکته که "مردودین اصولگرایان" چه کسانی هستند، تصریح کرده: "من معتقدم افرادی در بین اصولگرایان که فرضا از ادعای تقلب در انتخابات و آشوب‌های خیابانی حمایت کرده‌ باشند، از مردودین محسوب می‌شوند. اما کسانی هم که به تخلفات طرف مقابل توجهی نکردند و توصیه‌های رهبری مبنی بر رسیدگی به فاجعه کوی دانشگاه، کهریزک و مجتمع سبحان را ناديده گرفتند و بلكه موانعی در برابر آن ايجاد كردند و در مقابل پایمال شدن حقوق مردم بی تقاوت بودند از مردودین اصولگرایان هستند."



این نماینده منتقد احمدی نژاد که پیش تر نیز خواهان رسیدگی به حوادث پس از انتخابات از جمله حادثه کوی دانشگاه، فاجعه کهریزک و حمله به کوی سبحان شده بود، اولین کسی بود که از لزوم محاکمه احمدی نژاد به خاطر نقش داشتن در حواث پس از انتخابات سخن گفت.



وی تاکنون بارها بر این نکته تاکید کرده و به همین خاطر در طول یک سال و نیم گذشته مورد حمله حامیان احمدی نژاد قرار گرفته است.



مطهری تنها کسانی را اصولگرا می داند که هم مدعیان تقلب در انتخابات را محکوم کرده و ظلم آنها را ظلم بزرگتر دانسته و هم به نحوه مناظره ها اعتراض كرده اند.



مطهری در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سئوال که "آیا دیدار 30 تن از چهره‌های شاخص اصولگرایان با رئیس جمهور و عدم دعوت از اصولگرایان منتقد دولت به این دیدار را باید به منزله حذف این طیف از اصولگرایان تلقی کرد یا نه"، گفته است: "اساسا من معتقدم که آقای احمدی نژاد نمی‌تواند متولی و منادی وحدت اصولگرایان باشد، چرا که خود آقای احمدی‌نژاد و آقای مشایی با توجه به مواضعشان درباره مکتب ایران و مسایل فرهنگی از جمله مساله عفاف و حجاب از دایره اصولگرایی خارج شده‌اند مگر اینکه حرف‌های خودشان را پس بگیرند."







انتخابات نهم مجلس



منتقد سرسخت احمدی نژاد در مجلس، در ادامه با اشاره به نحوه شرکت اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم، تاکید کرده: "اساسا دخالت دولت در انتخابات مجلس کار غلطی است و امام خمینی هم تاکید داشتند که دولت در انتخابات مجلس دخالت نکند. من معتقدم اصول گرايان بايد دو فهرست جداگانه برای مجلس نهم ارائه كنند، يكی فهرست طرفداران آقايان احمدی نژاد و مشایی و گروه وابسته به دولت و ديگری فهرست اصول گرايان مستقل. برخی اصولگرایان وحدت را صرفا برای در دست گرفتن ابتکار عمل در انتخابات آتی مجلس می خواهند."



وی در پایان و در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که "آیا حذف اصلاح طلبان از صحنه سیاسی کشور باعث تشدید اختلاف میان اصولگرایان شده است" نیزگفته: "فکر نمی‌کنم اینها چندان ارتباطی به هم داشته باشند. بالاخره نگاه‌ها و تفکرها متفاوت است. بعضی از اصولگریان به برخی از کارها و بینش‌های دولت انتقاد اساسی دارند و حتی اگر اصلاح طلبان هم به طور فعال در صحنه باشند، باز این انتقادها سر جای خود باقی است."



انتقادات مطهری در حالی مطرح شده که وی چهارشنبه گذشته نیز به دنبال برگزاری اولین سالروز درگذشت علی کردان وزیر کشور دولت نهم، و ادعاهای احمدی نژاد در مورد طرح استیضاح وی، علاوه بر افشای جزئیاتی در مورد اختلافات بر سر وزارت کردان، احمدی نژاد را متهم به توهین به نمایندگان و خلاف واقع گویی کرده بود.



چهارشنبه گذشته محمود احمدی نژاد استیضاح کردان توسط نمایندگان مجلس را "توطئه هاشمی رفسنجانی و استعمار پیر" خوانده بود که به عقیده وی تلاشی بوده برای ضربه زدن به مسیر اصلی انقلاب.



علی مطهری طی یک سال و نیم گذشته ضمن انتقادات شدید از عملکرد محمود احمدی نژاد، به ویژه در قبال حوادث پس از انتخابات، بارها طرح سئوال علیه احمدی نژاد را مطرح کرده؛ مساله ای که اگر چه طبق قانون اساسی حق هر نماینده ای است، اما به نظر نمایندگان حامی رئیس دولت جایز نیست.

جمهوری اسلامی پای میز مذاکره می نشیند؟

به دنبال حملات هفته گذشته محمود احمدی نژاد به گروه 5+1 و طرح این ادعاها که "دو تا سیلی به اربابان سگ های اسرائیل می زنیم" و "اعضای شورای امنیت را محاکمه می کنیم"، روز گذشته حامیان دولت هم با "بی ثمر دانستن هرگونه مذاکره ای با گروه 1+5"، خواستار عدم شرکت جمهوری اسلامی در این مذاکرات شدند.




همزمان وزیر اطلاعات نیز مدعی "جاسوسی آژانس انرژی اتمی" در ایران و نقش داشتن بازرسان این آژانس در ترور های اخیر شد؛همان طور که رسانه های رسمی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم با تاکید بر نقش امریکا و انگلیس در ترور های اخیر و ارتباط آن با مذاکرات روز دوشنبه، میزگردهایی درباره لزوم بازنگری در مذاکره و محورهای آن برگزار و از زبان "کارشناسان" خود تاکید کردند که هیات جمهوری اسلامی در صورت حضور در ژنو هم باید به جای بحث بر سر ماجرای اتمی، درباره لزوم خروج امریکا از خاورمیانه سخن بگویند.



مخالفت وابستگان دولت با مذاکرات روز دوشنبه درحالی ابراز می شود که جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای شرکت در مذاکرات به طور رسمی اعلام کرده است.

در میان این مخالفت ها، روزنامه کیهان روز گذشته در سرمقاله خود به قلم حسن شریعتمداری با عنوان "خرمای ژنو!"، خواستار عدم شرکت هیات جمهوری اسلامی در مذاکرات شد و نوشت: "تيم مذاكره كننده هسته اي جمهوري اسلامي ايران در ژنو دنبال چه مي گردد؟ و براساس كدام توضيح قابل قبولي قرار است در اين نشست شركت كرده و با قاتلان دانشمندان هسته اي كشورمان دور يك ميز به مذاكره بنشيند؟! اكنون بايد پرسيد مذاكره با حريفي كه پيشاپيش، هدف اصلي و نهايي خود از مذاكره را توقف كامل فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده و به اعتراف- تلويحي نزديك به تصريح- براي رسيدن به اين مقصود از ترور دانشمندان هسته اي كشورمان نيز امتناع نكرده و نمي كند، با چه انگيزه و براي رسيدن به كدام «توافق»! صورت مي پذيرد".

نماینده آیت اللله خامنه ای در روزنامه کیهان افزوده است: "طرفين مذاكره ابتدا روي يك يا چند نقطه مشترك به عنوان «كف مذاكرات» توافق مي كنند و سپس مي كوشند در جريان مذاكره با چانه زني و حك و تعديل نظرات به نقطه مشتركي به عنوان «توافق نهايي» برسند. بنابراين در حالي كه طرف مقابل نقطه شروع و پايان مذاكره را توقف كامل فعاليت هسته اي كشورمان مي داند، تيم محترم مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران قرار است در ژنو روي كدام نقطه تمركز كرده و براي رسيدن به چه توافقي، چانه زني كند؟!"

شریعتمداری در پایان علنا خواستار عدم شرکت در مذاکرات شده و نوشته است: "انتظار آن است امروز كه بارها قدرتمندتر از روزهاي آغاز چالش هستيم، مذاكره با 1+5 را كه از ابتدا نيز بيرون از بستر قانوني بوده است، ترك كنيم و به جاي حضور در ژنو، خرماي ختم مذاكره را پخش كرده و يقين داشته باشيم كه به قول حضرت امام آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند".

علاوه بر کیهان، خبرگزاری فارس نیز در گفت و گو با فردی به نام "سعد الله زارعی" که در یک سال گذشته به عنوان "کارشناس برجسته مسائل سیاسی" در رسانه های دولتی مطرح شده، از "محورهای ایران در مذاکرات ژنو" پرده برداشته و نوشته است: "مذاكره كنندگان ايران در نشست 15 آذر راه‌هاي كاهش حضور آمريكا در منطقه به منظور ايجاد امنيت و ثبات در خاورميانه را بررسي مي‌كنند".

او همچنین از یک بسته پیشنهادی از سوی ایران خبر داده و گفته در این بسته مجموعه ای از سئوالات درباره نقض حقوق بشر در امریکا، اشغالگری و لزوم خروج هر چه سریعتر از خاورمیانه و لزوم رفع تحریم ها و سپس مذاکره گنجانده شده است.



رسانه های وابسته به حکومت، همزمان با زیرعلامت سئوال بردن مذاکرات و نیز فشار برای طرح مسائلی خارج از دستور کار نشست، سناریوی دیگری راهم درباره ترورها و ادعای جاسوسی آژانس انرژی اتمی از ایران در آستانه مذاکرات مطرح کرده اند.



در همین ارتباط سایت رجا نیوز ضمن طرح این ادعا که به اسنادی درباره 4 تن از اعضای کمیته ای که آن را "کمیته تحریم" نامیده دسترسی پیدا کرده و نوشته است: "هویت و سوابق 4 تن از اعضای یک پانل 8 نفره که در شورای امنیت به جمع آوری اطلاعات برای تحریم ایران کمک می کنند، فاش شده است". رجانیوز سپس با اسم بردن از 4 دیپلمات عضو سازمان ملل آنان را از "عوامل تحریم" دانسته است.



گفتنی است در هفته گذشته، بسیاری از چهره های دولتی مدعی ارتباط ترور ها با شورای امنیت سازمان ملل و تحریم ها شده بودند.



در همین راستا حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز ضمن اظهاراتی مدعی "جاسوسی بازرسان آژانس انرژی اتمی" از ایران و نقش بازرسان این آژانس در ترور دو ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای شد و بنا به نوشته ایرنا گفت: "این ترورها قطعا توسط سرویس‌های اطلاعاتی موساد، سی آی ای و ام آی 6 صورت گرفته است. متاسفانه در میان بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای جاسوسان سرویس‌ها وجود دارند و باید در این زمینه پاسخگو باشند، سازمان ملل نیز باید پاسخگو باشد چراکه در نتیجه تحریم‌ها نام دانشمندان ایرانی مطرح می‌شود که دشمن‌مان به دنبال آن‌ها هستند".



به دنبال طرح این سخنان، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت و نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات نیز به جمع مخالفان پیوست و آنطور که خبرگزاری فارس نوشته پیش از آغاز مذاکرات و در یک کنفرانس خبری به غرب "توصیه" کرد دست از سیاست "فشار و ترور" بردارد.



جلیلی گفته است: "15 ماه از گفت‌وگوهای قبل گذشت، طرف گفت‌وگو در این 15 ماه در یک راهبرد غلط به اسم فشار مسیری را طی کرد که امروز بی‌فایده بودن و پرهزینه بودن آن مسیر را بیش از همیشه تجربه می‌کند. درکنار ناکارآمدی، پرهزینه بودن، بی‌فایده و بن‌بست بودن راهبرد فشار، این راهبرد امروز با رسوایی بزرگی همراه شده است؛ رسوایی همسویی با تروریسم".



او نیز با تکرار ادعاهای حیدر مصلحی درباره نقش بازرسان آژانس انرژی اتمی در ترور دو فرد مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفت: "اینکه بازرسان آژانس اسامی دانشمندان را اعلام و شورای امنیت آن را در فهرست قطعنامه‌ها قرار دهد و با اقدام تروریستی در جهت اجرای قطعنامه، این دانشمندان هدف قرار گیرند، رسوایی بزرگی برای شورای امنیت است که باید به جامعه جهانی درباره آن پاسخ دهند.ما از اینکه طرف گفت‌وگو پس از 15 ماه طی مسیر بی‌نتیجه، امروز به این نتیجه رسیده‌اند که به گفت‌وگوها برگردند، استقبال می‌کنیم اما این را برای ادامه مسیر کافی نمی‌دانیم. لازمه تداوم گفت‌وگوها کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته است و گفت‌وگوها در راهبرد دو مسیره پیشاپیش بی‌فرجام خواهد بود. همان‌طور که در گفت‌وگوهای ژنو 1 و 2 اجازه ندادیم حقوق ملت ایران موضوع گفت‌وگو قرار بگیرد، تکرار می‌کنیم حقوق ملت ایران مفروض گفت ‌و گوهاست و به هیچ عنوان نمی‌تواند موضوع گفت‌وگو باشد".