Thursday, April 9, 2015

تحریم‌ مجدد بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی توسط اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا تحریم‌های مربوط به بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی ایرانی را پس از بررسی در یکی از دادگاه‌های این اتحادیه باز گرداند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، تنها چند روز پس از تفاهم اولیه ایران و کشورهای 1+5 در لوزان سوییس در مورد چارچوب اولیه توافق هسته‌ای، این اقدام اتحادیه اروپا در واقع به نوعی نشان دهنده آن است که 28 کشور عضو این اتحادیه تا زمانی که توافق هسته‌ای با ایران قطعی شود تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد. پیش‌تر نیز دادگاه اتحادیه اروپا با وجود مشکلات قانونی در ماه ژانویه دارایی‌های بانک تجارت و 40 شرکت کشتیرانی ایرانی دیگر را مسدود کرده بود. این در حالی است که نام هشت شرکت کشتیرانی ایرانی در فهرست جدید منتشر شده که روز چهارشنبه انتشار یافت وجود ندارد و بنا به اعلام اتحادیه اروپا این تحریم‌ها به سرعت عملی خواهد شد. بنا به اعلام اتحادیه اروپا یکی از دلایل مسدود نگه داشتن دارایی‌های بانک تجارت همکاری این بانک با دولت ایران در فراهم کردن منابع مالی و خدمات در بحث تجارت و گسترش صنعت نفت و گاز ایران است. شرکت‌های کشتیرانی نیز به دلیل آن که مالک آن‌ها جمهوری اسلامی ایران است به فهرست تحریم‌ها بازگشتند.

تحریم‌ مجدد بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تحریم‌های مربوط به بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی ایرانی را پس از بررسی در یکی از دادگاه‌های این اتحادیه باز گرداند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، تنها چند روز پس از تفاهم اولیه ایران و کشورهای 1+5 در لوزان سوییس در مورد چارچوب اولیه توافق هسته‌ای، این اقدام اتحادیه اروپا در واقع به نوعی نشان دهنده آن است که 28 کشور عضو این اتحادیه تا زمانی که توافق هسته‌ای با ایران قطعی شود تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد.

پیش‌تر نیز دادگاه اتحادیه اروپا با وجود مشکلات قانونی در ماه ژانویه دارایی‌های بانک تجارت و 40 شرکت کشتیرانی ایرانی دیگر را مسدود کرده بود.

این در حالی است که نام هشت شرکت کشتیرانی ایرانی در فهرست جدید منتشر شده که روز چهارشنبه انتشار یافت وجود ندارد و بنا به اعلام اتحادیه اروپا این تحریم‌ها به سرعت عملی خواهد شد.

بنا به اعلام اتحادیه اروپا یکی از دلایل مسدود نگه داشتن دارایی‌های بانک تجارت همکاری این بانک با دولت ایران در فراهم کردن منابع مالی و خدمات در بحث تجارت و گسترش صنعت نفت و گاز ایران است.

شرکت‌های کشتیرانی نیز به دلیل آن که مالک آن‌ها جمهوری اسلامی ایران است به فهرست تحریم‌ها بازگشتند.

جزئیات نپذیرفتن هواپیمای ایرانی توسط عربستان مدیرکل روابط عمومی هما با اشاره به رفتار سعودی‌ها در نپذیرفتن هواپیماهای ایرانی به فرودگاه‌های این کشور، به غیرمنطقی بودن دلایل عربستان اشاره کرد و گفت: روز گذشته و پس از نپذیرفتن بوئینگ747هما در جده، وزارت امور خارجه پیگیر مسأله شد و زائران ایرانی هم امروز با ایرباس اعزام شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، هواپیمای پرواز زائران ایرانی به جده، روز گذشته توسط کشور عربستان در فرودگاه این شهر پذیرفته نشد و به اجبار هواپیما به ایران بازگشت. کشور عربستان مدعی شده است هواپیماهایی که تأیید استانداردهای اروپا را نداشته باشند اجازه ورود به فرودگاه جده را ندارند و بوئینگ 747 هما هم دارای سن بالایی است. ‌شاهرخ نوش‌آبادی مدیرکل روابط عمومی ایران‌ایر در این‌باره به فارس گفت: از حدود 2 سال پیش کشور عربستان سعودی اطلاعیه‌ای جنرال(عمومی) صادر کرد مبنی بر اینکه از این پس هواپیما با سن بالای 25 سال را در فرودگاه‌های خود نمی‌پذیرد. وی ادامه داد: این اطلاعیه مورد اعتراض بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دنیا قرار گرفت، در این راستا جلسات کارشناسی با مسئولان هواپیمایی کشور عربستان برگزار شد و آنها متقاعد شدند که ایمنی ملاک پرواز است و سن هواپیما ملاک ایمنی نیست چرا که در کشور آمریکا هم هواپیماهای با سن بیش از 25 سال پرواز می‌کنند. مدیرکل روابط عمومی ایران‌ایر افزود: پس از پیگیری‌های ایرلاین‌ها، اطلاعیه مذکور عربستان سعودی منتفی شد و ایرلاین‌ها با هواپیماهای با سن مختلف، به عربستان پرواز می‌کردند. وی با تأکید بر اینکه سختگیری‌های ‌کشور عربستان مغرضانه است، ‌اظهار داشت: کشور عربستان حدود 2 هفته پیش ایرباس 320 ایران‌ایر که کمتر از 12 سال سن داشت را هم به فرودگاه دمام راه نداد و اعلام کرد این هواپیما در لیست تحریم‌های اروپا قرار دارد. نوش‌آبادی افزود: ایرباس 320 هما به بسیاری از کشورهای منطقه که شرایط و مقررات ایمنی آنها بسیار سختگیرانه‌تر از سعودی‌ها است پرواز می‌کند؛ وقتی ما علت نپذیرفتن ایرباس 320 هما را در فرودگاه دمام از سعودی‌ها جویا شدیم اعلام کردند که قوانین تحریم اتحادیه اروپا را رعایت می‌کنیم در حالی که این هواپیما به بسیاری از کشورها پرواز می‌کند. این مقام مسئول هما افزود: روز گذشته هم دوباره سعودی‌ها مانع فرود بوئینگ 747 هما حامل زائران در فرودگاه جده شدند در حالی که همین هواپیما در 6 ماه اخیر بیش از 100 پرواز به فرودگاه جده داشته است اما آنها این بار سن هواپیما را (بالای 25 سال) بهانه کردند. وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که کشور عربستان خود در عملیات حج تمتع سال گذشته برای جابه‌جایی زوار ایرانی از هواپیماهای اجاره‌ای ترکیه‌ای استفاده می‌کرد که سن آنها بالای 25 سال بود. نوش‌آبادی بیان کرد: به هر حال ایران‌ایر به دلیل نپذیرفتن پرواز روز گذشته بوئینگ 747 خود در فرودگاه جده، ‌هواپیمای ایرباس خود را برای جابه‌جایی زائران اختصاص داد و 260 نفر از زائران توسط ایرباس مذکور ‌به خانه خدا اعزام شدند و 30 زائر دیگر نیز با سایر پروازها امروز به عربستان منتقل می‌شوند. این مقام مسئول ایران‌ایر بیان کرد: پس از بروز این مشکل، تیمی متشکل از وزارت امور خارجه و نمایندگان هما در کشور عربستان سعودی، در حال مذاکره با مقامات این کشور هستند.

جزئیات نپذیرفتن هواپیمای ایرانی توسط عربستان

مدیرکل روابط عمومی هما با اشاره به رفتار سعودی‌ها در نپذیرفتن هواپیماهای ایرانی به فرودگاه‌های این کشور، به غیرمنطقی بودن دلایل عربستان اشاره کرد و گفت: روز گذشته و پس از نپذیرفتن بوئینگ747هما در جده، وزارت امور خارجه پیگیر مسأله شد و زائران ایرانی هم امروز با ایرباس اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هواپیمای پرواز زائران ایرانی به جده، روز گذشته توسط کشور عربستان در فرودگاه این شهر پذیرفته نشد و به اجبار هواپیما به ایران بازگشت.
کشور عربستان مدعی شده است هواپیماهایی که تأیید استانداردهای اروپا را نداشته باشند اجازه ورود به فرودگاه جده را ندارند و بوئینگ 747 هما هم دارای سن بالایی است.

‌شاهرخ نوش‌آبادی مدیرکل روابط عمومی ایران‌ایر در این‌باره به فارس گفت: از حدود 2 سال پیش کشور عربستان سعودی اطلاعیه‌ای جنرال(عمومی) صادر کرد مبنی بر اینکه از این پس هواپیما با سن بالای 25 سال را در فرودگاه‌های خود نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: این اطلاعیه مورد اعتراض بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دنیا قرار گرفت، در این راستا جلسات کارشناسی با مسئولان هواپیمایی کشور عربستان برگزار شد و آنها متقاعد شدند که ایمنی ملاک پرواز است و سن هواپیما ملاک ایمنی نیست چرا که در کشور آمریکا هم هواپیماهای با سن بیش از 25 سال پرواز می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی ایران‌ایر افزود: پس از پیگیری‌های ایرلاین‌ها، اطلاعیه مذکور عربستان سعودی منتفی شد و ایرلاین‌ها با هواپیماهای با سن مختلف، به عربستان پرواز می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه سختگیری‌های ‌کشور عربستان مغرضانه است، ‌اظهار داشت: کشور عربستان حدود 2 هفته پیش ایرباس 320 ایران‌ایر که کمتر از 12 سال سن داشت را هم به فرودگاه دمام راه نداد و اعلام کرد این هواپیما در لیست تحریم‌های اروپا قرار دارد.

نوش‌آبادی افزود: ایرباس 320 هما به بسیاری از کشورهای منطقه که شرایط و مقررات ایمنی آنها بسیار سختگیرانه‌تر از سعودی‌ها است پرواز می‌کند؛ وقتی ما علت نپذیرفتن ایرباس 320 هما را در فرودگاه دمام از سعودی‌ها جویا شدیم اعلام کردند که قوانین تحریم اتحادیه اروپا را رعایت می‌کنیم در حالی که این هواپیما به بسیاری از کشورها پرواز می‌کند.

این مقام مسئول هما افزود: روز گذشته هم دوباره سعودی‌ها مانع فرود بوئینگ 747 هما حامل زائران در فرودگاه جده شدند در حالی که همین هواپیما در 6 ماه اخیر بیش از 100 پرواز به فرودگاه جده داشته است اما آنها این بار سن هواپیما را (بالای 25 سال) بهانه کردند.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که کشور عربستان خود در عملیات حج تمتع سال گذشته برای جابه‌جایی زوار ایرانی از هواپیماهای اجاره‌ای ترکیه‌ای استفاده می‌کرد که سن آنها بالای 25 سال بود.

نوش‌آبادی بیان کرد: به هر حال ایران‌ایر به دلیل نپذیرفتن پرواز روز گذشته بوئینگ 747 خود در فرودگاه جده، ‌هواپیمای ایرباس خود را برای جابه‌جایی زائران اختصاص داد و 260 نفر از زائران توسط ایرباس مذکور ‌به خانه خدا اعزام شدند و 30 زائر دیگر نیز با سایر پروازها امروز به عربستان منتقل می‌شوند.

این مقام مسئول ایران‌ایر بیان کرد: پس از بروز این مشکل، تیمی متشکل از وزارت امور خارجه و نمایندگان هما در کشور عربستان سعودی، در حال مذاکره با مقامات این کشور هستند.

خامنه‌ای: «چه تبریکی! همه مشکل بعد از این است» «به هیچ وجه نباید در مذاکرات، حمایت از برادران مقاوم‌مان در نقاط مختلف مورد خدشه قرار گیرد»

خامنه‌ای: «چه تبریکی! همه مشکل بعد از این است»

«به هیچ وجه نباید در مذاکرات، حمایت از برادران مقاوم‌مان در نقاط مختلف مورد خدشه قرار گیرد»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به بیانیه هسته‌ای لوزان و با بیان این‌که «هدف از مذاکرات، برداشته شدن تحریم‌هاست»، گفت: «این‌که به بنده و دیگران تبریک می‌گویند، بی‌معنی است! چه تبریکی؟!»
با گذشت یک هفته از بیانیه لوزان، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سکوت خود را در مورد این بیانیه شکست. وی صبح امروز پنج‌شنبه، در سخنرانی خود در جمع مداحان، گفت: «سوال می‌کنند بعضی‌ها که چرا فلانی درباره مساله هسته‌ای موضع نگرفته است، جواب این است که جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته است، مسوولین ما، مسوولین هسته‌ای، مباشرین کار، به ما دارند می‌گویند هنوز کاری انجام نگرفته، هیچ چیز الزام‌آوری بین دو طرف نگذشته است، چه موضع‌گیری‌ای؟»
وی در ادامه گفت: «اگر از من بپرسند شما موافق هستید یا مخالف؛ می‌گویم نه موافق هستم و نه مخالف. چون اتفاقی هنوز نیفتاده است. هنوز کاری نشده. همه مشکل بر سر آن جزئیاتی است که بناست بنشینند، یکایک آنها را بحث کنند، این را خود مسوولین هم گفته‌اند. هم به ما گفته‌اند، همه در مصاحبه‌هایشان به مردم این را گفته‌اند؛ همه مشکل بعد از این است.»

«طرف مقابل، یک طرف لجوج، بدعهد، بدمعامله، اهل دبه درآوردن و... است»

به گفته رهبر جمهوری اسلامی «ممکن است طرف مقابل که یک طرف لجوج، بدعهد، بدمعامله، اهل دبه درآوردن، اهل چک و چانه کردن، اهل از پشت، خنجر زدن، و اهل این‌جور کارها و سیاه‌کاری‌هاست، ممکن است سر این جزئیات بخواهد کشور و ملت و مذاکره‌کنندگان ما را در یک دایره‌ای محصور کند؛ ما هنوز هیچ چیزی در اختیار نداریم، هیچ چیز الزامی به وجود نیامده است، این‌که حالا تبریک می‌گویند، به بنده تبریک می‌گویند، به دیگران تبریک می‌گویند، بی‌معنی است. چه تبریکی؟!»
رهبر جمهوری اسلامی پس از این سخنان، که با شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و... مورد تایید حاضران قرار گرفت، ادامه داد: «آن‌چه تا کنون انجام گرفته است، نه اصل توافق و مذاکره منتهی به توافق را تضمین می‌کند، نه محتوای توافق را تضمین می‌کند. هیچ‌کدام از این‌ها را. حتی تضمین نمی‌کند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی بشود. این‌که تا الآن انجام گرفته، این‌جوری است. همه چیز منوط به بعد از این است».

«من هیچ‌گاه در خصوص مذاکره با امریکا خوشبین نبودم»

بر اساس گزارش خبرگزای ایسنا، رهبر جمهوری اسلامی در ادامه چند نکته را متذکر شد و گفت: من هیچ‌گاه در خصوص مذاکره با امریکا خوشبین نبودم و این موضوع هم به‌واسطه یک توهم نیست، بلکه به دلیل تجربه‌ای است که در این باره وجود دارد.
به گفته خامنه‌ای: اگر در آینده جزئیات مسائل و حوادث و یادداشت‌های مذاکرات هسته‌ای این روزها منتشر شود، همه متوجه خواهند شد که این تجربه ما از کجا نشأت می‌گیرد.
وی ادامه داد: با این‌که به مذاکره با آمریکا خوشبین نبودم اما از این مذاکرات موردی با تمام وجود حمایت کردم و اکنون نیز حمایت می‌کنم. من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صد درصد حمایت می‌کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است.

«توافق نکردن، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند»

رهبر جمهوری اسلامی با تأکید بر این‌که «با توافقی که منافع ملت و کشور را تأمین کند، کاملاً موافق است»، افزود: البته این را هم گفته‌ام که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، زیرا قبول نکردن توافقی که بخواهد منافع ملت ایران را پایمال کند و عزت ملت را از بین ببرد، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند.

«در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده‌ام»

رهبر انقلاب اسلامی سپس به یک ابهام صراحتاً پاسخ داد و گفت: برخی اوقات گفته می شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است، در حالی‌که این سخن دقیق نیست. من نسبت به مذاکرات بی‌تفاوت نیستم، اما تا به حال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده‌ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد. من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوب‌ها و خط قرمزها را عمدتاً به رئیس‌جمهور و در برخی موارد محدود به وزیر امور خارجه گفته‌ام اما جزئیات در اختیار آن‌هاست.

«در خصوص مذاکرات هسته‌ای، دغدغه جدی دارم»

وی افزود: بنده به مجریان مذاکرات هسته‌ای اعتماد دارم و تاکنون تردیدی نسبت به آن‌ها نداشته‌ ام و ان شاءالله که در آینده هم، این‌چنین باشد اما در خصوص مذاکرات هسته‌ای، دغدغه جدی دارم.
خامنه‌ای با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهدشکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، علت دغدغه جدی را این موضوع دانست و گفت: یک نمونه از چنین رفتارهای طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود ۲ ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحه‌ای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود. نگارش چنین بیانیه‌ای در مدت ۲ ساعت امکان‌پذیر نیست؛ بنا بر این آن‌ها در همان زمانی که در حال مذاکره با ما بودند، مشغول تدوین بیانیه‌ای مخدوش، غلط و برخلاف محتوای مذاکرات بودند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که «طرف مقابل ما، طرف بدعهد و متقلبی است»، خاطرنشان کرد: نمونه دیگر این است که آن‌ها بعد از هر دور مذاکرات، سخنان علنی بیان می‌کنند و سپس خصوصی می‌گویند، این سخنان برای آبروداری در داخل و برای مقابله با مخالفان است در حالی‌که این مسائل به ما ربطی ندارد. آن‌ها بر اساس همان ضرب‌المثل معروف که «کافر همه را به کیش خود پندارد» می‌گویند اگر رهبری ایران هم مخالفتی با مذاکرات کند، سخن واقعی آن‌ها نیست بلکه برای آبروداری داخلی است، در حالی‌که آنها واقعیات داخل ایران را نمی‌فهمند. سخنان رهبری با مردم بر اساس اعتماد متقابل است و همان‌طور که مردم به بنده حقیر اعتماد دارند، من هم نسبت به مردم اعتماد کامل دارم و معتقدم که همواره دست خدا با این مردم است.
خامنه‌ای بار با تاکید بر این که: من نسبت به نحوه رفتار طرف مقابل در ادامه مذاکرات دغدغه دارم و با اشاره به برخی موافقت‌ها و مخالفت‌ها با مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: نباید در این خصوص مبالغه و عجله شود، بلکه باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

«هیچ چیز محرمانه‌ای وجود ندارد»

رهبر انقلاب اسلامی در عین حال به مسئولان تأکید کرد که باید مردم و بخصوص نخبگان را در جریان جزئیات قرار دهند و آن‌ها را از واقعیات مطلع کنند؛ زیرا هیچ چیز محرمانه‌ای وجود ندارد. او در جریان قرار دادن مردم و نخبگان را از جزئیات مذاکرات هسته‌ای، مصداق همدلی مسئولان با مردم خواند و تأکید کرد: همدلی یک موضوع دستوری نیست بلکه باید آن را به‌وجود آورد و رشد داد که شرایط کنونی فرصت مناسبی برای بوجود آمدن همدلی با مردم است.
رهبر جمهوری اسلامی در ادامه یک پیشنهاد را به مسئولان مطرح کرد و گفت: مسئولان که افراد صادق و علاقه‌مند به منافع ملی هستند باید منتقدین شاخص مذاکرات را دعوت کنند و با آنان صحبت کنند؛ اگر در مطالب آنان، نکته‌ای بود، از آن برای پیشبرد بهتر مذاکرات، استفاده کنند و اگر نکته‌ای هم نبود، آنان را قانع کنند. این مصداق همدلی و یکسان‌سازی دل‌ها و عمل‌ها است. ممکن است مسئولان بگویند به علت فرصت سه ماهه برای رسیدن توافق، زمان زیادی به منظور بحث و شنیدن سخنان منتقدین وجود ندارد که در پاسخ باید گفت این فرصت سه ماهه یک موضوع غیرقابل تغییر نیست و اگر این مدت زمان افزایش یابد هیچ اشکالی ندارد همان‌گونه که طرف مقابل در برهه‌ای از مذاکرات، زمان را هفت ماه عقب انداختند.

«مذاکره با امریکایی‌ها فقط در مورد موضوع هسته‌ای است و نه هیچ موضوع دیگری»

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بار دیگر با تأکید بر این‌که مذاکره با امریکایی‌ها فقط در مورد موضوع هسته‌ای است و نه هیچ موضوع دیگری خاطرنشان کرد: البته مذاکرات درخصوص موضوع هسته‌ای یک تجربه است. اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌‌های خود دست بردارد، این تجربه را می‌توان در مسائل دیگر ادامه داد اما اگر طرف مقابل به کج‌تابی‌های خود ادامه دهد، تجربه قبلی ما در بی‌اعتمادی به امریکا تقویت خواهد شد.

«تحریم‌ها باید در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند؛ هدف از مذاکرات، برداشته شدن تحریم‌هاست»

رهبر انقلاب، لغو یکجای تحریم‌ها را یکی دیگر از مطالبات از مسئولان بیان کرد و افزود: این موضوع بسیار مهم است و تحریم‌ها باید در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند. اگر قرار باشد لغو تحریم‌ها به یک فرآیند جدید مرتبط شود، اساس مذاکرات بی‌معنا خواهد بود؛ زیرا هدف از مذاکرات، برداشته شدن تحریم‌هاست.

«به هیچ وجه نباید در مذاکرات، حمایت از برادران مقاوم‌مان در نقاط مختلف مورد خدشه قرار گیرد»

وی در بیان مطالبه بعدی به بحث بازرسی‌ها اشاره و تأکید کرد: مطلقاً نباید اجازه داده شود که به بهانه نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند و مسئولین نظامی کشور نیز به هیچ وجه اجازه ندارند که به بهانه نظارت و بازرسی، بیگانگان را به این حریم راه دهند، و یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند. لازم است توانایی دفاعی کشور و مشت محکم ملت در عرصه نظامی همچنان محکم بماند و روز بروز نیز محکم‌تر شود. همچنین به هیچ وجه نباید در مذاکرات، حمایت از برادران مقاوم‌مان در نقاط مختلف مورد خدشه قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی در خصوص شیوه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران نیز تاکید کرد: هیچ‌گونه شیوه نظارت غیرمتعارف که ایران را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت‌ها تبدیل کند، مورد قبول نیست و نظارت‌ها باید تنها در محدوده همان نظارت‌های متعارفی که در همه دنیا انجام می‌شود اعمال شود، نه بیشتر.

مکارم شیرازی: آیا به هر قیمتی باید به عمره رفت و به هر ذلتی تن داد؟ در واکنش به حادثه فرودگاه جده

مکارم شیرازی: آیا به هر قیمتی باید به عمره رفت و به هر ذلتی تن داد؟

در واکنش به حادثه فرودگاه جده

به دنبال تعدی جنسی به دو زائر جوان حج عمره در فودگاه جده، آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: «سؤال ما از مسؤولان حج این است که عمره مستحب را باید به هر قیمتی برویم؟ ما نمی خواهیم مساله تحریم عمره را پیش بکشیم، اما آیا باید به هر قیمت رفت و به هر ذلتی تن داد.»
به گزارش خبرگزاری ایلنا، آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، در جلسه درسی خود به بحث درباره حادثه‌ی فرودگاه جده پرداخت. مکارم گفت: «ما مایل نبودیم حادثه ناگوار فرودگاه جده رسانه ای شود و توصیه هم می کردیم این موضوع را رسانه ای نکنید، به هر حال با توجه به رسانه ای شدن این خبر ناگوار ناچاریم در این باره نکاتی را بیان کنم. سؤال ما از مسؤولان حج این است که عمره مستحب را باید به هر قیمتی برویم؟ ما نمی خواهیم مساله تحریم عمره را پیش بکشیم، اما آیا باید به هر قیمت رفت و به هر ذلتی تن داد.»
ای  مرجع تقلید افزود: «به مسؤولان سعودی می گویم شما ساخت و سازهای عظیمی کردید که خوب است؛ اما مهم تر از همه امنیت است آن هم امنیت ناموسی؛ اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد آیا در کوچه و پس کوچه های مکه و مدینه امنیت خواهد بود؛ اگر امنیت آنجا متزلزل شود مردم دنیا درباره شما چه خواهند گفت؟»

مکارم شیرازی، رفتن به حج عمره در این شرایط را جایز ندانست و گفت: «مسؤولان کشور از این مساله ساده نگذرند، تا کی باید عمره مستحب به هر قیمتی برویم، به علما در مسجد پیغمبر اهانت می شود، گاهی عمامه شان را انداخته اند، در فرودگاه به برخی اهانت کرده اند؛ چرا ما باید تن به اهانتی بدهیم که می خواهیم یک مستحب را انجام دهیم؛ این حادثه ای نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.»