Wednesday, October 27, 2010

وقتی جنتی و شریعتمداری سکاندار باشند

وقتی جنتی و شریعتمداری سکاندار باشند


هر زردانبوی نیمه گِردی

شخته شیرین خراسان است!







نهم مرداد ماه گذشته، مطلبی را در باره آشنائی با ویکی لیکس و افشاگری آن روزهای این سایت نوشتم و منتشر کردم. افشاگری آن روز ویکی لیکس عبارت بود از فیلم به رگبار بسته شدن چند خبرنگار از طریق هیلکوپترهای نظامی در بغداد. وبلاگ های ارتش سایبری سپاه پاسداران که فرماندهی آن برعهده حسین شریعتمداری است از این افشاگری بال درآورده و تا توانستند آن را در وبلاگ های امنیتی و وابسته به ارتش سایبری سپاه در بوق کردند. درست مانند لنگه کفش پرانی به طرف جورج بوش در بغداد در جریان یک مصاحبه خبری که بلافاصله احمدی جنتی در نماز جمعه خود آن را مظهر مقابله با امریکا اعلام کرد و بدنبال این کشف آقای جنتی هزاران پوستر آن لنگه کفش پرانی را درایران و لبنان چاپ و منتشر کردند. افشای فیلم به رگبار بسته شدن خبرنگاران در بغداد از سوی ویکی لیکس را هم حسین شریعتمداری در صدر اخبار کیهان نشاند و بانگ برآورد که "آفتاب آمد، دلیل آفتاب".



همان موقع، در پایان مطلب آشنائی با ویکی لیکس و اشاره به افشاگری آن روزش، جمله کوتاهی نوشتم که دراینجا آن را عینا تکرار می کنم:



«بزودی شاهد افشای اسنادی عجیب و محرمانه در باره رویدادهای جمهوری اسلامی در ویکی لیکس نخواهیم بود؟»



امثال حسین شریعتمداری و احمدی جنتی که هر "زردانبوی" نیمه گردی را "شخته خراسان"ی می بینند و در وصف شرینی اش خطبه نماز جمعه می خوانند و سرمقاله در کیهان می نویسند، سرمست از آن افشاگری، درست مانند "گنجشکی" که در بهار جیک جیک مستانه دارد و یادش می رود پائیز و زمستانی هم در پیش است، به کار خودشان ادامه دادند. دست امثال من هم به جائی بند نیست و در شماری نیستم که بقول شاملو "خلایق" را روی شانه های خود نشانده و فریاد برآورم: "خلایق مستید و منگ؟ از شب هنوز مانده دو دانگی، ور تائبید و پاک و مسلمان، نماز را از چاوشان نیامده بانگی ..."



سرانجام رسیدیم به امروز که تمام رسانه های مهم جهان در تسخیر افشاگری جدید ویکی لیکس است و به قول مفسر روزنامه "یونگه ولت" آلمان، هدف ایران است، بقیه اش بهانه!



حالا لقمه ای را که سه ماه پیش بلعیده اند نمی توانند بالا بیآورند و تازه سر از تخم در آورده آمده به گردن بستن فوکول کراواتی بنام "مهمانپرست" را بعنوان سخنگوی وزارت خارجه جلو انداخته اند که به هر زبان و دغلی، لااقل میلیون ها دلار رشوه به رئیس جمهور دلال صفت افغانستان را انکار کند و اگر نتوانست چنین کند، بگوید این رشوه دادن ها از دولت هشتم متداول بوده است. یعنی کاسه کوزه ها را سر محمد خاتمی هم بشکنند!



اما، بقیه اش را چه می کنند؟ نه فقط اسناد حوادث خونین عراق که ویکی لیکس بار آن را از دوش امریکائی ها برداشته و روی دوش سپاه پاسداران گذاشت و یا رشوه دادن به نخست وزیر لنگ در هوای عراق "مالکی" گذاشت و.... بلکه آن اسناد دیگری که بی شک بزودی منتشر خواهد شد تا اسناد امروز را کامل کند و زمینه را برای حمله به ایران فراهم و جاده را هموار.



مطلب 9 مرداد ماه گذشته در وبلاگ فیلتر شده ام را از اینجا بخوانید.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی : سه میلیون دانش آموز بسیجی برای راهپیمایی ١٣ آبان

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان معتقد است: امروز دشمن با ایجاد برنامه‌هایی در سطح كشور و مدارس به دنبال ترویج عرفان‌های كاذب و نوظهور، خرافه گرایی و ترویج بهائیت و وهابیت است.




به گزارش فارس، سردار پاسدار محمدصالح جوكار، رئیس سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی كه روز سه شنبه چهارم آبان ماه ٨٩ برگزار شد، با بیان اینكه ٣۶ هزار دانش آموز در دفاع مقدس به شهادت رسیدند، گفت: امروز بسیج دانش آموزی در ۵١هزار و ۵١٩ واحد آموزشی توسعه یافته و ۶ هزار و ٢۵٧ واحد مقاومت بسیج ایجاد كرده است كه ۴میلیون و ٨۰۰ هزار نفر عضو دارد و ما پیش بینی می‌كنیم در پایان ۵ ساله پنجم این رقم به ٨ میلیون برسد.



جوكار در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: مقابله با جنگ نرم با ارتقاء معرفت، بصیرت و توانمندی دانش آموزان اولویت اصلی سازمان بسیج دانش آموزی است. مجموعه اقدامات و عملیات نظام سلطه در راستای تضعیف اراده و تغییر باورها و تخریب وحدت ملی طرح ریزی شده است.



جوكار ادامه داد: ‌امروز دشمن با ایجاد برنامه‌هایی در سطح كشور و مدارس به دنبال ترویج عرفان های كاذب و نوظهور، خرافه گرایی و ترویج بهائیت و وهابیت است. این جریان اقداماتی را انجام داده كه بخشی در سطح مدارس و بخشی در خارج از مدارس با ارتباط گیری با دانش آموزان انجام می‌شود و ما در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن برنامه‌های متعددی در جهت ارتقای سطح بصیرت افزایی دانش آموزان داریم.



جوكار با بیان اینكه هفته بسیج دانش آموزی از ٧ الی ١٣ آبان ادامه دارد، اظهار داشت: مسابقه مقاله نویسی و وبلاگ نویسی با عنوان "نقش دولت آمریكا در جسارت به ساحت مقدس قرآن كریم "، سازماندهی اعضا در واحدها، آغاز ثبت نام دانش آموزان در بسیج دانش آموزی، مراسم میثاق با آرمان‌های امام و تجدید بیعت با رهبری، مراسم میثاق با شهدا در گلزار شهدا، برنامه ویژه بر مزار شهید فهمیده، برگزاری انتخابات اعضای شورای بسیج دانش آموزی از برنامه‌های عمومی سازمان بسیج دانش آموزی در این هفته است.



سردار جوکار از سازماندهی سه میلیون دانش آموز بسیجی برای راهپیمایی ١٣ آبان امسال خبر داد.

انفجار در تونل موشکی سپاه

"فیگارو"چاپ فرانسه برای نخستین بار فاش ساخت که انفجار 20 مهرماه در پایگاه مخفی سپاه پاسداران بنام "امام علی" در خرم آباد لرستان، برخلاف ادعای مطرح شده در بیانیه سپاه پاسداران، ناشی از حادثه ای در مرکز مهمات این پایگاه نبوده، بلکه انفجار در تونل مخفی پرتاب موشک این پایگاه روی داده است.



این پایگاه یکی از مجموعه های عظیم دارای تونل های سکوهای پرتاب موشک شهاب ۳ است. این موشک ها در تونل های زیر کوه های زاگرس قرار گرفته اند تا در جریان حملات نظامی به ایران بتوان از طریق آنها به موشک ها سوخت مایع رساند. مرحله سوخت رسانی حساس ترین مرحله آماده سازی موشک قبل از پرتاب است.



پایگاه امام علی وابسته به تیپ الحدید است؛ واحدی که مسؤولیت تسلیحات بالستیکی استراتژیک سپاه را برعهده دارد.



یگان های ضدهوایی و موشک های SAM وظیفه دفاع از این مرکز فوق محرمانه و موشک های با بُرد ۲۰۰۰ کیلومتری آن را دارند. روی این موشک ها می توان کلاهک های اتمی نصب کرد.



در جریان انفجار ۱۸ تن کشته و ده ها تن زخمی شدند.
آینده : سال گذشته سایت فرارو از بازگشت یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین از آلمان به كشور وفعالیت وی بعنوان مسئول واحداقلیتهای مذهبی ستاد احمدی نژادخبر داده بود كه توسط پدرش وجود ستادتبلیغاتی برای احمدی نژاد تكذیب شد وامروز خبرگزاری فارس از وی بهمراه پدرش درنمایشگاه مطبوعات كه بنابرنظر رامین امسال بدون سایتهای صهیونیستی در حال برگزاری است تصویری منتشر كرد.




پیش از این درسمینار صلح زنان ادیان الهی وابسته به كانون مهرورزان صلح شماره حساب یاسین رامین در آلمان (بانك كشور آلمان شماره حساب: DE88664500501004154992 به نام یاسین رامین سویفت كد: SOLADES1OFG) جهت واریزی حق شركت در سمینار اعلام شده بود.




گفتنی است، دبیركانون مذكور سوسن صفاوردی بوده واین این همایش اسفند 1386 با مشاركت مركز امور زنان و خانواه، كانون مذكور و هچنین دفتر امور زنان وزارت فناوری و ارتباطات و اطلاعات و سازمانهای اقلیتهای زنان و چند نهاد دولتی و غیردولتی در سالن وزارت فناوری و ارتباطات و اطلاعات برگزار شد.

زهرا رهنورد:

زهرا رهنورد:


قدرت حاکم

30 سال دستش در هر

قتل و جنایتی آلوده بوده







جریان فشار و ارتجاعی از همان آغاز شکل گیری انقلاب وجود داشت و همیشه در تلاش بود تا به قدرت برسد و همیشه نیز هرکس و هر جریانی که با فکر، اندیشه و ایدئولوژی او مخالف بود را می خواست حذف کند که گاه این حذف با سرکوب و آزار مردم همراه بوده و گاه نیز در جریان قتل های زنجیره ای خود را نشان داده است. در واقع با انتخاب دولت نهم بخشی از این جریان که در قتل های زنجیره ای نظر مثبت یا نقش داشت در موضع قدرت قرار گرفت. ما هیچ گاه فکر نمی کردیم چه در خیابان ها و چه در زندان ها چنین رفتارهایی صورت بگیرد. از نظر ما این کابوس مربوط به رژیم شاه بود که حالا تکرار شد. در این۳۰ سال مطالبات خود را درباره قانون خواهی، آزادی، دموکراسی و رفع تبعیض از زنان مطرح کرده بودم و انتخابات فرصتی را فراهم کرد تا در جریان حمایت از موسوی بتوانم آنان را بیشتر و واضح تر بیان کنم. در برنامه های تبلیغاتی نیز نخست من سخنرانی می کردم و سپس ایشان صحبت می کردند. تمام این ها، مردم، خصوصا زنان را جذب کرد و دیدند که خواسته هایشان از زبان یک زن در طول انتخابات بیان می شود. همین ها رای بسیاری را برای کاندیدای اصلاح طلبان آورد که منجر به آن تقلب گسترده یا کودتای انتخاباتی شد.



درباره تند شدن شعارها نیز زمانی که جواب "رای من کجاست؟" آنگونه با خشونت داده می شود واکنش ها نیز متفاوت می شود. به نظر من گرهی که با دست می توانستند باز کنند را با دندان های کُندشان نمی توانند باز کنند و این دندان های خشونت که حاکمیت به کار برده نمی تواند این گره را باز کند و دیدید که شعارها از رای من کجاست عبور کرد و همان طور که می بینید به شعارهای تند و رادیکال تبدیل شد. البته، فراموش نکنیم که خیابان تنها گزینه نیست. در عین حال که خشونت ها جنبش سبز را در مسیر خود مقاوم تر می کند و به تعمیق جنبش و فراگیر تر شدن آن می انجامد. به شخصه خود را برای چوبه دار آماده کرده ام و تا پای جان بر سر آرمان های آزادی- دموکراسی و قانون گرایی ایستاده ام، دیگران نیز بر همین میثاق هستند.



درباره نامه های خانواده شهدا و زندانیان هم باید بگویم که در هر حال این نامه ها دارای محتوی سیاسی با بیان عاطفی و سوزناک و رمانتیک است. زنان برجسته ای در این زمینه قلم زده اند که امیدوارم بتوانیم این نامه ها را چاپ کنیم. زنانی مثل ژیلا بنی یعقوب، الهه مجردی، فریبا پژوه، فاطمه شمس، خانم شرب دار قدس(همسر عرب سرخی) خانم الویری، خانم سحرخیز، خانم مظفر، خانم فخرالسادات محتشمی پور، مهسا امر آبادی، پرستو سرمدی، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، خانم امین زاده، خانم و دختر آقای کرمی و دیگرانی که اکنون حضور ذهن ندارم. هریک به نحوی این ادبیات سیاسی را به جنبش سبز و ملت ایران تقدیم کرده اند.















آنچه را می خوانید گفتگوئی است که کلمه با دکتر زهرا رهنورد انجام داده و ما با اندکی تلخیص آن را منتشر می کنیم.







انقلاب با شعار استقلال و مخالفت با استبداد و دیکتاتوری شاه پیروز شد. چرا بار دیگر همان استبداد در حال تکرار شدن است؟



تحلیل من این است که جریان فشار و ارتجاعی از همان زمان شکل گیری انقلاب اسلامی و تحقق جمهوری اسلامی در کشور ما وجود داشته است و همیشه در تلاش بوده تا به قدرت برسد و همیشه نیز هرکس و هر جریانی که با فکر، اندیشه و ایدئولوژی او مخالف بوده است را می خواسته حذف کند که گاه این حذف با سرکوب و آزار مردم همراه بوده و گاه نیز در جریان قتل های زنجیره ای و آزار مردم خود را نشان داده است. در واقع با انتخاب دولت نهم بخشی از این جریان تندرو که در قتل های زنجیره ای نظر مثبت یا نقش داشته است در موضع قدرت قرار گرفت و اکنون می خواهد هر روش و در هر وضعیتی این قدرت را در دست نگه دارد. می توانیم بگوییم پس از انقلاب اسلامی جریان های تندرو و سرکوبگر که به قدرت نرسیده بودند با انتخابات نهم به قدرت رسیدند و اکنون به هر قیمتی حتی کودتا نمی خواهد قدرت را از کف بدهد.



در دهه سوم انقلاب شاهد دستگیری گسترده فعالان سیاسی که خود در بوجود آمدن این انقلاب نقش اساسی داشتند بودیم همچنین عده زیادی از مردم و روزنامه نگاران نیز دستگیر شدند و مهم تر از همه خون های بیشماری ریخته شد ایا هیچ گاه گمان می کردید در نظام جمهوری اسلامی چنین حوادثی رخ دهد؟



اتفاقات اخیر برای انقلابیون یک کابوس بود و کسانیکه از رژیم سرکوبگر و پلیسی شاه لطمات بسیاری خورده بودند هیچ گاه فکر نمی کردند در نظام جمهوری اسلامی که در واقع آرمان هایش علیه تمام آن ظلم ها، سرکوب ها، زندان ها و آن محیط پلیسی بود و بر اساس محبت، شفقت، انسانیت، آزادی رحمت و یگانه بودن ملت و دولت بوجود آمده بود چنین فجایعی رخ دهد. به طور مثال شعاری که شهید رجایی در آن زمان می گفتند کابینه ۳۶ میلیونی بود، یعنی حاکمیت متعلق به مردم است و مردم هستند که حق دارند نظر دهند و اعمال خواسته های خود را بخواهند از بین رفته و امروز در واقع شکاف عظیمی بین حاکمیت و ملت بوجود آمده است و این شکاف آنقدر عظیم شده که می بینید حاصلش سرکوب مردمی است که با حاکمیت فعلی مخالف هستند. ما هیچ گاه فکر نمی کردیم چه در خیابان ها و چه در زندان ها چنین رفتارهایی صورت گیرد و از نظر ما این کابوسی بود که رژیم شاه انجام می داد. در هر صورت آرمان جنبش سبز، حاکمیت مردم است نه حاکمیت دولتها.



شما در انتخابات نقش فعالی داشتید و شاید بتوان گفت نخستین زنی بودید که در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در کنار همسرش همه جا حضور داشت، سخنرانی می کرد و اگر آرا درست اعلام می شد شما نخستین همسر رییس جمهوری می شدید که حتی پیش از موسوی فعالیت های اجتماعی و سیاسی چشمگیر و فعالی داشت



وقتی قدم به انتخابات گذاشتم می دانستم که به شدت سرکوب خواهم شد، با این همه در یک شرایط سرشار از تابوی ذهنی، در این انتخابات سنت شکنی کردم و از آنجا که زنان اجازه ندارند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند به عنوان همسر یک کاندیدا برای نخستین بار وارد فعالیت های انتخاباتی شدم. من می خواستم که حرف خود را به مردم برسانم چرا که همیشه یکسری شعار ها و آرمان ها را دنبال می کردم و این بارهم میخواستم که از طریق انتخابات آن شعارها را دنبال کنم. در واقع من کنار موسوی قرار گرفتم تا بتوانم آرمان های مورد علاقه خودم را مطرح کنم و پیش از آنکه کاندیداتوری مهندس موسوی برای من مهم باشد در نظر داشتم تا از فرصت های پیش آمده بتوانم استفاده کنم و از اندیشه، قانون گرایی، دموکراسی خواهی و آزادی قلم و بیان دفاع کنم. این فرصت در انتخابات برای من ایجاد شد تا در کنار موسوی دو هدف را پیگیری کنم که هدف نخست جذب زنان و جوانان به انتخابات ریاست جمهوری دهم، حضور رای دهندگان به پای صندوق های رای و تحقق آرمان هایی چون آزادی، قانون گرایی و دموکراسی بود و هدف دوم مطرح کردن آرمان هایی بود که از نوجوانی دنبال می کردم، انتخابات برای من فرصتی بود تا بتوانم با حضور در جمع های چند میلیونی خواست های آزادی خواهانه، قانون مدارانه، دموکراسی خواهی و در کنارشان به طور مشخص رفع تبعیض جنستی را مطرح کنم. از طرفی دیگر من از اول با حضور موسوی در پست ریاست جمهوری مخالف بودم و البته این کاملا یک سلیقه روشنفکرانه است و هیچ ربطی به حکومت و سیاست ندارد، من از قدرت سیاسی برای خودمان خوشم نمی آید، و نمی خواستم که در وضعیت حاکمیت قرار بگیریم و کلا به عنوان یک روشنفکر به فعالیت در حوزه عمومی علاقمندم نه حوزه حکومتی اما زمانی که موسوی پا به صحنه گذاشت من هم با یک بیانیه حضور خودم را در کنار او با این عنوان “انتخابات دهم زنان و رفع تبعیض” مطرح کردم و همه جا موسوی را حمایت کردم . در حالیکه هدف اصلی من آرمانهای دموکراتیک و رفع تبعیض جنسیتی و دست یابی به شرایطی برای سعادت و رفاه بشری و نجات از فلاکت بود.



زنان ما همیشه در طول تاریخ از سرکوب رنج برده اند و این سبب شده تا فعالیت سیاسی زنان در زیر پوست جامعه باشد نه در سطح و بیرون. به طور مثال، مادران پادشاهان، زنان طبقات متوسط به نوعی با تحریک و یا تشویق مردان خود در سیاست به طور پنهان ایفای نقش می کردند اما امروز حضور زنان، از زیر پوست تاریخ خارج شده، پنهانی و اعمال نفوذ نیست، بلکه عینی، جدی، عقلانی و در روی صحنه است. از سوی دیگر فشارها، عقب راندن ها و قوانین تبعیض آمیز و اعمال تبعیض ها که من در انتخابات دهم اسم آن را گذاشتم “قوانین قیم مآبانه” همیشه من را رنج داده و حتی در کتاب ” طلوع زن مسلمان” که هرگز در جمهوری اسلامی چاپ نشد اما مورد نقد و بررسی های شدید قرار گرفت و بشدت از طرف محافظه کاران کوبیده شد به این مساله اشاره کرده ام . همان طور که بالاتر نیز اشاره کردم من در این۳۰ سال در خواست و مطالبات خود را درباره قانون خواهی، آزادی، دموکراسی و رفع تبعیض از زنان مطرح کرده ام و این بار انتخابات فرصتی را فراهم کرده بود تا به بهانه انتخابات و حمایت از موسوی بتوانم آنان را بیشتر و واضح تر بیان کنم ، در برنامه های تبلیغاتی نیز نخست من سخنرانی می کردم و سپس ایشان صحبت می کردند و تمام این ها مردم، خصوصا زنان را جذب کرد و دیدند که خواسته هایشان از زبان یک زن در طول انتخابات در حال بیان شدن است و رای بسیاری را برای کاندیدای اصلاح طلبان آورد که منجر به آن تقلب گسترده یا کودتای انتخاباتی شد. خوب این کینه زیادی را سبب شد و جناح مقابل کینه عمیقی را نسبت به من احساس کرد و این کینه عمیق خود را در دو بعد نشان داد. از یک طرف این کینه عمیق خود را با تهمت غیر قانونی تحصیل کردن و تحریک موسوی با اهانت به من بود که مردم نیز گفتند که “کسی که کم میاره ناموس وسط میاره” که درواقع شعار مردم در آن روز ها بود که می توان گفت عرف جامعه ما زن را ناموس میداند و به این ترتیب حرف خود را زد اما از نظر خودم پیش از آنکه یک زن باشم انسانی هستم که آگاهانه و با انتخاب آمده است و شاید اطلاق ناموس چندان مناسب او نباشد و از طرفی دیگر آن حرکت بخشی از رفتار احمدی نژاد را نشان میداد و اینکه او با کوبیدن من به طور جدی وارد فاز سرکوب زنان شد و با آن اهانتی که او در مناطره تلوزیونی کرد سرکوب زنان آغاز شد. پس از آن خود من بارها در خیابان ها توسط یگان ویژه باباتوم برقی مورد حمله قرار گرفتم و هم با گاز فلفل بطور اختصاصی و شخصی پذیرایی شدم و هنوز سایت ها و رسانه هایشان کینه های عمیق خود را نسبت به من با فحاشی و تهمت ادامه می دهند.



زنان ما رشد بسیاری کرده اند و آگاهی های عمومی و اجتماعی آنان بسیار بالا است. بخش عظیمی از ورودی ها ی دانشگاه ها را دختران تشکیل می دهند و در عین حال یکی از قشرهای بسیار سرکوب شده تاریخ کشور ما هستند که از لحاظ منزلتی و حقوقی همیشه تحقیر شده اند و جنس دست چندم بوده اند. البته در تمامی طول تاریخ زنان سرکوب شده اند و بویژه در دولت احمدی نژاد بخشی از تاریخ سرکوبگری زنان است. در نتیجه زنان تلاش کردند تا در این انتخابات مطالبات خود را بیشتر دنبال کنند و از طرفی هم مواجه شدند با شعارهایی که من می دادم مبنی بر رفع تبعیض و در عین حال هم من و هم مهندس موسوی مخالفت خود را با گشت های ارشاد و عدم دخالت در زندگی شخصی افراد عنوان کرده بودیم. در نتیجه زنان گسترده تر از قبل وارد انتخابات شدند و همچنین پس از انتخابات پیشتاز جنبش سبز گشتند و سرکوب زنان چه در خیابان و چه در زندان نیز به همان میزان افزایش پیدا کرد. فراموش نکنید که زنان نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می دهند و این نیمی از جمعیت به یک بیداری و آگاهی رسیده است. از طرف دیگر حاکمیت نیز به رفع تبعیض تن داد که من اسم آن را گذاشته ام “رفع تبعیض در قلمرو خشونت”، یعنی حاکمیت در اعمال رفتارهای خشونت آمیز به طور مساوی بین زن و مرد اقدام می کند اما حاضر نیست زمینه آزادی ها و برابرای های انسانی قدمی بر دارد.



گاهی اوقات در صحبت های مردم شنیده می شود که اگر زهرا رهنورد نبود شاید مهندس موسوی تا کنون کنار کشیده بود و یا مواضع ملایم تری انتخاب می کرد آیا این چنین است؟



ما هردو روی آرمان های ملت مصر هستیم و این خواسته ها و آرمان ها را تازه به دست نیاورده ایم. جنبش سبز به نظر می آید که تازه متولد شده اما جنبش سبز همیشه بوده و این آرمان های همیشگی ما بوده است. من و موسوی باهم مبارزات را شروع کرده ایم و باهم نیز پیش می رویم. البته اگر هم کسانی اینگونه فکر میکنند خوب است و نشانگر این است که بر نظام پدرسالاری فایق شده اند و در عین حال نشان می دهد خانمی پیشتاز تر از آقایان است اما من خود می گویم ما همیشه در کنار هم بوده ایم چرا که زن و مرد دو بال پرواز هستند و هیچ پروازی با یک بال و یا با بال شکسته انجام نخواهد .



تاکتیک و استراتژی جنبش مسالمت، آرامش و تعهدات فرهنگی و اخلاقی است و هیچ اسلحه ای جز رحم، شفقت، محبت، دوستی، فرهیختگی و عقلانیت ندارد، اما زمانی که جواب رای من کجاست آن گونه با خشونت داده می شود واکنش ها نیز متفاوت می شود. به نظر من گرهی که با دست می توانستند باز کنند را با دندان های کُندشان نمی توانند باز کنند و این دندان های خشونت که حاکمیت به کار برده نمی تواند این گره را باز کند و دیدید که شعارها از رای من کجاست عبور کرد و همان طور که می بینید به شعارهای تند و رادیکال تبدیل شد. اما این شعارها هیچ وقت از جنبه رحمت و رحمانیت و دوستی جدا نمی شود و این اسلحه جنبش است و در غیر این شکست می خورد. من نکته دیگری را هم می خواهم بگویم جنبش سبز از دل جنبش اصلاحات بیرون آمد و جنبش اصلاحات جنبش بر اندازی نیست. در جهان اسلام چه در مصر و شمال افریقا و چه در خاورمیانه اصلاحات به عنوان یک روش مطرح بوده است. در واقع در جهان اسلام سه اقدام با همدیگر و درمقابل تفکرات ارتجاعی و واپسگرا طرح بوده، نهضت بیداری احیا و اصلاح سه جریانی بوده اند که همیشه در کنار هم قرار داشته اند و هیچ یک بدون دیگری نمی تواند وجود داشته باشد. اگر بیداری است احیا یعنی زنده کردن ملت نیز هست و جریان اصلاحات نیز در کنار دوتای دیگر معنی می یابد. احیا، بیداری و اصلاحات در هیچ کجای جهان اسلام و منطقه بصورت خشن و سرکوب گر نبوده و اگر به تاریخ منطقه نگاه کنید می بینید در هیچ کجا هم با این خشونتی که دولت دهم با مردم رفتار کرده رفتار نشده است. در هر صورت جنبش سبز در درون اصلاحات به حرکت آرام خودش برای دست یابی به دموکراسی، آزادی، قانون گرایی و رفع تبعیض زنان و مطالبات جریان های جنبش پیش می رود. جنبش تکثر گرا است اما برانداز و تجزیه طلب نیست. اگر از حقوق اقوام صحبت می کند به این معنی نیست که آنان به دنبال تجزیه هستند یا ما این را پیشنهاد می کنیم، ما در عین وحدت این کثرت را می بینیم.



امام وصیت کردند نگذارید انقلابمان به دست نا اهلان بیفتد آیا امروز چنین اتفاقی رخ داده است؟



دقیقا این اتفاق افتاده است. جریانی که امروز قدرت را بدست آورده دیگر نمی خواهد آن را رها کند و تبدیل به تشکل قوی و قدرتمند شده که اسلحه و رانت نفتی و رسانه های تبلیغاتی را دارد و با این ها مردم را سرکوب می کند تا بر سر قدرت باشد. بخشی از حاکمیت فعلی مصداق دقیق، نااهلان هستند، تازه به دوران رسیده هایی که هیچ چیز جز قدرت و دیکتاتوری کام تلخشان را شیرین نمی کند. این بخش از حاکمیت، خود برانداز جمهوری اسلامی است.



اقایان موسوی، خاتمی و کروبی رهبری جنبش را برعهده دارند و یا جنبش به صورت خود جوش راه خود را ادامه می دهد؟



شخصا فکر می کنم جنبش از یک خرد جمعی برخوردار است که فوق افراد است. جریان های اجتماعی وقتی دست به دست هم می دهند در درون خود قانونمندی هایی را شکل می هند و الان هم این قانونمندی بر کل جنبش حاکم است. در عین حال جنبش از خرد جمعی بهره مند است و در همین حال آقایان کروبی، موسوی و خاتمی نیز چه بخواهند و چه نخواهند به عنوان رهبران جنبش شناخته شده اند و کنارمردم قرار دارند. در واقع تعاملی بین ملت و رهبران جنبش شکل گرفته است. توافق بر سر قانون اساسی و اجرای بی تنازل آن و در عین حال وحی منزل نبودن قانون اساسی نیز یکی از محورهای توافق ملی جنبش سبز است.



آینده جنبش سبز؟



فراموش نکنیم که خیابان تنها گزینه نیست. خشونت ها جنبش سبز را در مسیر خود مقاوم تر می کند و به تعمیق جنبش و فراگیر تر شدن آن می انجامد و به شخصه خود را برای چوبه دار آماده کرده ام و تا پای جان بر سر آرمان های آزادی- دموکراسی و قانون گرایی ایستاده ام، دیگران نیز بر همین میثاق هستند.



درباره پوشش خانم ها



کار زشت کشف حجاب به همان اندازه قبیح بود که گشت ارشاد و دخالت در پوش زنان قبیح است. هردو جلوه های خشونت سیاسی و جنسی است. اینها نمی دانند، اگر زنان و جوانان را به حال خود بگذارند، خود زنان و جوانان و سلیقه آنان حیثیت ملی را تقویت خواهد کرد و چهره عقلانی تری به ایران خواهد بخشید، بی اینکه سلیقه های زیباشناختی و فردی آنان به محاق برود.







خانواده های زندانیان سیاسی و نامه های عاشقانه به همراهان در بند خود چه نقشی در جنبش سبز داشته است؟



نکته حساس و بدیعی را مطرح کردید. امید، عقل، رنج، شور،عشق، فراق و دوری و شیدایی از ویژگی های جنبش سبز است. حیات فکری و روانی جنبش سبز در میان حرکت های آزادی خواهانه منحصر به فرد است. در هر حال این نامه های عاشقانه نوعی محتوی سیاسی با بیان عاطفی و سوزناک و رمانتیک است و زنان برجسته ای در این زمینه قلم زده اند که امیدوارم بتوانیم این نامه ها را چاپ کنیم. زنانی مثل ژیلا بنی یعقوب، الهه مجردی، فریبا پژوه، فاطمه شمس، خانم شرب دار قدس(همسر عرب سرخی) خانم الویری، خانم سحرخیز، خانم مظفر، خانم فخرالسادات محتشمی پور، مهسا امر آبادی، پرستو سرمدی، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، خانم امین زاده، خانم و دختر آقای کرمی و دیگرانی که اکنون حضور ذهن ندارم، هریک به نحوی این ادبیات سیاسی را به جنبش سبز و ملت ایران تقدیم کرده اند. این هم نوع خاصی از زبان و بیان سیاسی- ا دبی است.

اخلال در هدفمندی یارانه‌ها به معنای اقدام علیه امنیت ملی است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر ضرورت اقدام قوه قضائیه در برخورد با اخلالگران اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها گفت: هرگونه اخلال در این قانون اقدام علیه منافع ملی و امنیت ملی كشور است.




رضا رحمانی نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی همان‌گونه كه قانونی را تصویب می‌كند از آن نیز حراست می‌كند. برهمین اساس مجلس براجرای صحیح قانون‌ هدفمند كردن یارانه‌ها نظارت می‌كند.



وی با بیان این كه قانون هدفمند كردن یارانه‌ها طرحی ملی است ، افزود: ملت ایران به نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی و دولت اصولگرا اجازه‌ داده‌اند تا جراحی بزرگ اقتصادی را در ایران اجرایی كنند. بنابراین با توجه به عزم دولت و مجلس برای اجرای این قانون، هدفمندكردن یارانه‌ها به طور دقیق و جدی اجرایی خواهد شد.

اعتراف وزیر اطلاعات در مورد نقش خامنه ای در بقدرت رسیدن احمدی نژاد:

وزیر اطلاعات می گوید "با مسیری كه رهبری طراحی كرد، وضعیت به گونه‌ای شكل داده شد كه دولت نهم و دهم بر سر كار آمد و نظام در مسیر درستی قرار گرفت و به این ترتیب مقابله‌هایی كه با آن صورت می‌گیرد یك مقوله كاملا جدی است."




حیدر مصلحی همچنین مدعی شد خط ‌دهی بیش از ٧۰ درصد اتفاقاتی كه در مجلس ششم افتاد، توسط منافقین صورت ‌گرفت و اسناد این مساله موجود است.



به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات روز سه شنبه چهارم آبان ماه، در نخستین گردهمایی مشترك مسوولان و هادیان سیاسی نیروهای مسلح كه به میزبانی ارتش برگزار شده بود، تاكید كرد: امروز تمام حركت‌های دشمن در فضای مجازی زیر ذره‌بین بر و بچه‌های بدنه وزارت اطلاعات است و این بدنه ایده‌های مختلفی برای مقابله با كارهای دشمن در اینترنت و به ویژه در بخش شبكه‌های اجتماعی داشته است كه در این زمینه بسیار موفق بودیم و اولین اجرای این ایده‌ها در سفر رهبری به قم بود و در آینده نزدیك این مساله را به صورت سراسری پیگیری خواهیم كرد.

فتنه‌های دشمنان به بحث عدم تبعیت از ولایت بر می‌گردد

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این‌كه فتنه‌های دشمنان عمدتا به بحث عدم تبعیت از ولایت بر می‌گردد، افزود: در همین رابطه فتنه منتظری را ببینید. منتظری در زمینه ولایت فقیه كتاب داشت و بحث‌های قابل توجهی در زمینه ولایت داشته است، ولی اظهارات وی در فتنه اخیر در مورد مساله ولایت را ملاحظه كردید. در فتنه بنی‌صدر و فتنه‌هایی كه در دوران دفاع مقدس شكل گرفت جریانی آدم‌های این فتنه را مدیریت كرده است و در همین فتنه اخیر نیز مساله‌ای كه خیلی از آن استفاده كردند، مساله مبارزه با ولایت فقیه بود.



امام بود كه درا بتدا جنگ نرم را علیه استكبار طراحی كردند

مصلحی با بیان این‌كه مشكل كسانی كه در این جریانات از اول انقلاب تا به حال مدیریت شدند، بحث ولایت فقیه است، گفت: یكی از شخصیت‌هایی كه هنوز نتوانسته است از همراهی خود با جریان فتنه دست بردارد در جلسات خصوصی خود می‌گوید كه من حتی در زمان حیات امام نیز به ایشان نامه نوشته و گفته بودم كه با ولایت فقیه نمی‌شود حكومت‌داری كرد و باید در این زمینه با مراجع صحبت و آن‌ها را قانع كرد. آیا انتهای این مساله چیزی جز جدایی دین از سیاست است؟ چرا كه مقوله ولایت فقیه جزو دین است.



وی در ادامه با تاكید بر این‌كه جنگ نرم دشمن تهاجمی نیست بلكه تدافعی است، تصریح كرد: انقلاب اسلامی هجمه سنگینی علیه استكبار به راه انداخت و بسیاری از كشورهای دنیا و اندیشمندان دنیای استكبار را تحت تاثیر قرار داده است. بدین ترتیب ابتدا امام بود كه جنگ نرم را علیه استكبار طراحی كردند و در واقع جنگ نرم امام، اسلام ناب بود و می‌بینیم كه دشمن در مقابله با این مساله همیشه با از دست دادن اندیشمندان خود مواجه شده است.



فتنه انتخابات اخیر سابقه بیست ساله دارد

اجتماع بهاییت با انجمن حجتیه در فتنه اخیر بسیار قابل توجه بود

وی با بیان این‌كه دشمن در جنگ نرم خود از همه توانش استفاده می‌كند، افزود: در بحث فتنه، یكی از نكات قابل توجه این است كه مجموعه‌ای كه فتنه را مدیریت می‌كرد به هیچ وجه مجموعه‌ای نبود كه قبل از انتخابات شكل گرفته و طراحی كرده باشد، بلكه این مساله یك سابقه 20 ساله دارد. موسسات و سازمان‌هایی كه با جمع قابل توجهی در فتنه اخیر به عنوان محوریت كار حضور داشتند در واقع به دنبال فرصت می‌گشتند و با طراحی‌های خود به ویژه در شبكه مجازی و شبكه‌های اجتماعی درون آن، انتخابات دهم را بهترین فرصت دیدند. طراحی استكبار اینگونه بود كه انجمن حجتیه، بهاییت، نفاق، كمونیست، ضد انقلاب و حتی مجموعه‌های دینداری كه همراه با انقلاب نبودند در این مجموعه جمع شوند. به طوری كه اجتماع بهاییت با انجمن حجتیه در فتنه اخیر بسیار قابل توجه بود.



وزیر اطلاعات با اشاره به این‌كه صهیونیسم پس از مسیحیت برای تحت تاثیر قرار دادن اسلام برنامه‌ریزی كرده است، افزود: اگر صهیونیسم تلاش كرده است كه مسیحیت را با خودش همراه كند، امروز برای مذاهب مختلف اسلام نیز طراحی و برنامه‌ریزی كرده و می‌كند به طوری كه وهابیت طراحی صهیونیسم است و تمامی این‌ها برای مقابله با جنگ نرم امام صورت گرفته و باید توجه كنیم كه محور جنگ نرم امام نیز ولایت است. چطور می‌شود كسانی كه زمانی سینه چاك مقوله ولایت بودند امروز موضع جدی در مقابل آن می‌گیرند؟ مشكل اینجاست كه این جایگاه هنوز شناخته نشده است.



با مسیری كه رهبری طراحی كرده‌اند دولت نهم و دهم بر سر كار ‌آمد

مصلحی اضافه كرد: اسنادی در دست است كه یك فرد فراری در رابطه با مقوله ولایت با مجلس خبرگان ما مكاتبه كرده است. حال چه كسی باید جواب او را بدهد؟ چه اقدامی در این رابطه صورت گرفته و چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد؟ امروز مسیری كه رهبری طراحی كرده‌اند وضعیت را به گونه‌ای شكل داده است كه دولت نهم و دهم بر سر كار می‌آید و نظام در مسیر درستی قرار می‌گیرد و به این ترتیب مقابله‌هایی كه با آن صورت می‌گیرد یك مقوله كاملا جدی است. یكی از نیازهای جدی امروز كشور تابوشكنی است و وقتی كه ایشان می‌فرمایند شخصیت‌محوری باید كنار برود، ما هم باید فضا را برای این مساله فراهم كنیم.



جاه‌طلبی از موانع موجود بر سر راه ولایت‌محوری است

وی با تاكید بر این‌كه جنگ نرم تدافعی دشمن قصد دارد عمود اصلی جنگ نرمی كه امام به راه انداخته است یعنی ولایت فقیه را بزند، تصریح كرد: مقوله ولایت فقیه باید برای نسل جوان امروز به درستی تبیین شود. در دو دوره در این كشور اجازه نداده‌اند كه به این مقوله پرداخته شود. در دوره اصلاحات بعضا اصلاحات آمریكایی دنبال می‌شد و روشن بود كه آن‌ها به دنبال چه چیزهایی می‌گردند. البته هنوز هم آنطور كه باید و شاید به این مقوله پرداخته نمی‌شود.

وزیر اطلاعات جاه‌طلبی را از دیگر موانع موجود بر سر راه ولایت‌محوری برشمرد و عنوان كرد: شما در مساله زبیر در صدر اسلام می‌بینید كه زبیر پس از رحلت پیامبر و ظرف حدود 25 سال تغییر مشی قابل توجهی پیدا كرد. این مساله چه دلیلی جز جاه‌طلبی خود و جاه‌طلبی‌های آقازاده‌اش داشت. جاه‌طلبی مانعی در راه ولایت محوری است. یكی از طرح‌های قابل توجه سرویس‌ها و سازمان‌های استكباری، رفتن به سراغ آقازاده‌ها و منافقین هم نقش بسیار اساسی در این زمینه ایفا می‌كنند. ما به بخش‌ها و نتایجی در این رابطه رسیده‌ایم و به برخی آقایان هم تذكراتی داده‌ایم. نفاق با همراهی سرویس‌های اطلاعاتی دنیا كارهایی انجام می‌دهد و فعالیت‌هایی می‌كند و همانطور كه در دوران دفاع مقدس كشورهای مختلف استكباری از صدام حمایت می‌كردند و در این رابطه تقسیم كار داشتند، همان تقسیم كار امروز در رابطه با جنگ نرم صورت گرفته است.



خط ‌دهی بیش از ٧۰ درصد اتفاقات مجلس ششم توسط نفاق صورت می‌گرفت

مصلحی با بیان این‌كه نفاق در بحث جنگ نرم خدمت بزرگی به استكبار می‌كند، یادآور شد: یكی از مجموعه‌های مرتبط با ریگی كه از او برای مقاصد خود استفاده می‌كرد، منافقین بودند و وقتی ریگی را دستگیر كردیم به این مساله اعتراف كرد. خط ‌دهی بیش از هفتاد درصد اتفاقاتی كه در مجلس ششم افتاد توسط نفاق صورت می‌گرفت و اسناد این مساله موجود است. به طوری كه ما حتی اسم داریم كه سرشاخه نفاق چطور با برخی از آقایانی كه امروز فرار كرده‌اند ارتباط داشته است. نكته قابل توجه دیگر در زمینه جنگ نرم دشمن این است كه شخصیت‌ها و موسسات دینی ما به شدت در معرض تهدید جنگ نرم هستند.





با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ‌اجرای هدفمندكردن یارانه‌ها كمترین تنش را خواهد داشت

وی در ادامه سخنان خود به بحث هدفمندكردن یارانه‌ها اشاره كرد و با بیان این‌كه بیشترین و بالاترین حجم كار و جلسات در رابطه با طرح هدفمند كردن یارانه‌ها انجام شده است، اظهار كرد: عمده تلاش دولت این بود كه مردم در این جراحی بزرگ اقتصادی درد كمتری احساس كنند. همین كه در مورد زمان اجرای این طرح سرگردانی برای برخی از كسانی كه می‌خواستند اخلال كنند به وجود آمده بود و احتكارهای چندین باره آنها به نتیجه نرسید موفقیت بزرگی بود كه كسب شد و فرصت اخلال از آن‌ها گرفته شد؛ البته آن‌ها برای مقابله با این طرح، طراحی‌های خاص خود را دارند و از عوامل داخلی هم در این زمینه استفاده می‌كنند و حتی ممكن است از درون خود نظام افرادی را واسطه كنند چرا كه اساسا یكی از مقوله‌های جنگ نرم این است كه از افراد درون نظام و انقلاب استفاده می‌كنند.



وزیر اطلاعات ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی كه انجام شده، ‌اجرای این طرح كمترین تنش را خواهد داشت؛ البته نه اینكه هیچ تنشی به همراه نداشته باشد ولی نكته قابل توجه این است كه نظرسنجی‌های صورت گرفته حاكی از همراهی خوب مردم با این طرح است.



اقدام ایران برای اجرای هدفمندكردن یارانه‌ها نشانگر بی‌اثر بودن تحریم‌ها ست

وزیر اطلاعات همچنین به بحث تحریم‌ها علیه ایران اشاره كرد و افزود: امروز دشمن دچار سرگردانی سنگینی است و پیغام و پسغام‌هایی كه می‌دهند و نوع برخوردهایی كه آدم‌های اقتصادی دنیای استكبار دارند این مساله را به خوبی نشان می‌دهد. اكثر اقتصاددان‌های آن‌ها اعلام كردند كه اقدام ایران برای اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها نشان می‌دهد كه تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته است. امروز حتی كشورهایی كه جداگانه علیه ایران قطعنامه صادر كرده‌اند در یك استیصال بسیار سنگین قرار دارد. بسیاری از تجارخارجی به تجار ما اعلام كردند كه ما كاری به دولت خود نداریم و روابط خود را خواهیم داشت، البته دشمن زحماتی را برای ما ایجاد می‌كند ولی با برنامه‌ریزی‌هایی كه انجام شده است، در بحث مقابله با تحریم‌ها در وضعی بسیار خوب و بهتر از گذشته قرار داریم.



اوج تحریم‌ها شكسته شده است

مصلحی ادامه داد: در بحث بنزین، با یك حركت كوچك در وزارت نفت به خودكفایی رسیدیم و حتی بنزین هم صادر می‌كنیم و در بخش انرژی نیز موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم و همسایگان ما به خوبی شاهد این موفقیت‌ها هستند. البته امروز اوج تحریم‌ها تقریبا شكسته شده است چراكه استكبار و عوامل داخلی آنها این طور مطرح می‌كردند كه در نیمه دوم مهرماه و نیمه اول آبان ماه اتفاقات سنگینی خواهد افتاد و تعابیری از این قبیل به كار می‌بردند كه جنوب تهران با شمال تهران یكی می‌شود. ولی دیدیم كه چنین نشد.



به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش كتبی یكی از حاضران اظهار كرد: این گونه كه كسی فكر كند وزارت اطلاعات تحت امر شخص دیگری است و فرد یا افرادی در كار آن مداخله دارند، خیال خام و باطلی است، وقتی من وارد وزارت اطلاعات شدم بدنه این وزارت را بسیار سالم و برخوردار از افراد ولایتمدار دیدم. در دوره یكی از رییس‌جمهورهایی كه ادعای قدری داشت، بدنه این وزارتخانه 15 جلد اسناد در رابطه با مفاسد آن تشكیل دادند والبته این‌كه این اسناد و پرونده‌ها به نتیجه نرسید و یا مدیران آن از به نتیجه رسیدن این اسناد جلوگیری كردند، مساله جداگانه‌ای است ولی به هرحال بدنه این وزارتخانه به دنبال این می‌گشت كه مدیرانی ولایتمدار بر سر كار باشند.



مصلحی افزود: در دوره اصلاحات، همین بدنه با اقدامات بسیار قابل توجهی، با آن دوره مقابله داشتند و این در حالی بود كه مدیران آن با این مساله همراه نبودند. در رابطه با فتنه اخیر همین بدنه پیش‌بینی‌هایی كرده و هشدارهایی داده بود ولی متاسفانه به راحتی از كنار آن عبور كردند. در بحث فتنه و به ویژه در مقوله شبكه مجازی این بدنه موفقیت‌های بزرگی كسب كرد به طوری كه حتی اوباما در گزارش خود به كنگره آمریكا اعلام كرد كه در این زمینه شكست خورده‌اند چرا كه این شبكه‌ها به خوبی توسط بدنه وزارت اطلاعات شناسایی شد و ما به اقتدار بسیار بالایی در این زمینه رسیدیم.



در دستگیری ریگی به موفقیت نظامی توجهی نشد

وزیر اطلاعات در پایان با تقدیر از نیروی هوایی ارتش در مساله دستگیری عبدالمالك ریگی گفت: در مساله دستگیری ریگی اغلب فقط به بحث دستگیری او توجه كردند و به موفقیت نظامی آن توجهی نشد. شما نگاه بكنید هواپیمایی كه از دوبی قصد داشت به سمت قرقیزستان برود چه زمان كوتاهی داشت تا به آسمان بندرعباس برسد ولی در همین زمان كوتاه هواپیمای ما بالای سر آن حاضر شدند و آن را مجبور به فرود آمدن كردند. البته این مساله با یك درگیری دو ساعته همراه بود كه آن هم به خاطر ناشی‌گری ما بود؛ البته ناشی‌گری هم نبود بلكه به دلیل مسائل اطلاعاتی بود چراكه هواپیمای حامل ریگی به یك باند فرود در تهران اعلام می‌كرد كه به من می‌گویند به دلیل نقص فنی باید فرود بیایی و ما چون به خاطر مسائل اطلاعاتی نمی‌توانستیم برخی مسائل را اعلام كنیم به آن اعلام می‌كنیم كه باید به پرواز خود ادامه دهد و این مساله كمی ناهماهنگی ایجاد كرده بود ولی به هرحال حركت هواپیماهای نیروی هوایی یك موفقیت بزرگ نظامی محسوب می‌شود.