Friday, August 22, 2014

آلبوم عکس:‌ مراسم تشییع سیمین بهبهانی

آلبوم عکس:‌ مراسم تشییع سیمین بهبهانی

مراسم تشییع سیمین بهبهانی، شاعر پرآوازه ایرانی، امروز جمعه ۳۱ مرداد، از مقابل تالار وحدت در تهران برگزار شد. در این مراسم محمود دولت‌آبادی‌، محمدرضا شجریان‌، جواد مجابی‌، ابوالحسن تهامی‌ (دوبلور و داماد سیمین بهبهانی) و علی بهبهانی (پسر او) سخن گفتند. همچنین شهرام ناظری‌، همایون شجریان و صدیق تعریف قطعاتی از شعرهای سیمین بهبهانی را به صورت آواز اجرا کردند. پیکر او در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
به گزارش ایسنا تشییع کنندگان "درود بر سیمین بهبهانی" و "سیمین بهبهانی در قلب ما می‌مانی" می‌گفتند. همچنین سرود "ای ایران" و "یار دبستانی" را زمزمه می‌کردند.
به گفته داماد خانم بهبهانی، او در وصیتش گفته بود "مرا یا در امامزاده طاهر کنار شوهر و نوه ام و یا در آرامگاه خانوادگی ام کنار گور پدرم در بهشت زهرا به خاک بسپرید و فرزندانش گزینه دوم را انتخاب کردند."
سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه، در ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.
فرهاد فخرالدینی و محمدرضا شجریان.
محمدرضا شجریان با اشاره به آفتاب گفت: وقتی معاون هنری گفتند که نشده سایه‌بان درست کنند، گفتم مهم نیست؛ تحمل مردم ما بیش‌تر از این‌حرف‌هاست.
محمود دولت آبادی از جمله سخنرانان این برنامه بود
همایون شجریان قطعه "رفت این سوار کولی" سیمین بهبهانی را خواند.
جواد مجابی، شاعر، سخنانش را این گونه آغاز کرد:‌ شاعر را نمی‌بینم، شاعر رفته و به تن غایب است. شیرینی از دل ما رفته است. ماست.
ضیا موحد، شاعر، و سیروس علی نژاد،‌ روزنامه نگار، از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند
شهرام ناظری و عبدالحسین مختاباد. شهرام ناظری "دوباره می‌سازمت وطن" سیمین بهبهانی را به آواز خواند.
سهیل محمودی،‌ شاعر
عبدالجبار کاکایی،‌ شاعر

کنسرت در سالن‌های بالای ۵۰۰ نفر ممنوع است

کنسرت در سالن‌های بالای ۵۰۰ نفر ممنوع است

براساس بخشنامه وزارت ارشاد دولت «تدبیر و امید» کنسرت‌های بالای ۵۰۰ نفر ممنوع است. برهمین اساس کنسرت شهرام ناظری لغو شد.
به گزارش خبرگزاری «مهر» کنسرت شهرام ناظری که قرار بود روزهای دوم و سوم شهریورماه در همدان برگزار شود، به‌دلیل وجود بخشنامه وزارت ارشاد مبنی بر ممنوعیت برگزاری کنسرت در سالن‌های بالای ۵۰۰ صندلی برگزار نمی‌شود.
حسن قشمی، نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در هیات نظارت استان همدان در مورد برگزار نشدن این کنسرت گفت ما بارها درخواست دادیم که به مناسبت «روز همدان» کنسرت «استاد ناظری» برگزار شود اما براساس بخشنامه وزارت ارشاد سالن‌های کوچک باید بگیریم که با مخالفت آقای ناظری روبرو شده است.
وی گفت: مدیر برنامه‌های شهرام ناظری گفته در صورتی آقای ناظری کنسرت خواهند گذاشت که سالن‌ها حداقل ۱۲۰۰ نفر ظرفیت داشته باشد.
در همین حال مدیر کانون تبلیغاتی «اهورا» هم در این‌باره گفت: «برگزاری کنسرت موسیقی سنتی در شهرستان‌ها به ویژه وقتی بزرگان موسیقی دعوت می شوند مانند استاد شجریان یا ناظری و دیگر هنرمندان، افتخاری بر هر استان است و از طرفی رضایت مخاطب و علاقمندان را هم جلب می‌کند؛ ما نزدیک به هشت ماه برای چندین بار به اداره ارشاد شهرستان نامه و درخواست دادیم که ما به عنوان برنامه‌گذار می‌خواهیم این اتفاق برای همدان بیفتد و استاد ناظری را دعوت کرده‌ایم و ایشان هم موافقت کرده‌اند. اما مدیریت می‌گفت شورای تامین استان زیر نظر استانداری پاسخ داده که به هیچ‌وجه در هیچ سالن بیش از ۵۰۰ نفر کنسرت برگزار نشود بهانه ایشان هم مسائل امنیتی بود.»
به گفته‌ی وی این درحالی است که در مرز غربی کشور یعنی شهر اربیل کردستان عراق کنسرت‌هایی برگزار می‌شود که ظرفیت سالن‌های آن ۱۶ هزارنفری است.

دولت اجازه دفن سیمین بهبهانی در امامزاده طاهر را نداد

دولت اجازه دفن سیمین بهبهانی در امامزاده طاهر را نداد

سیمین بهبهانی که روز سه‌شنبه درگذشت، وصیت کرده است که در امامزاده طاهر دفن شود، اما فرمانداری کرج از این کار ممانعت کرد.

به گزارش «تابناک» فرماندار کرج گفت: «به دلیل نبود قبر در امامزاده طاهر، سیمین بهبهانی در این مکان مقدس دفن نمی‌شود.»
محمد تقی ایرانی اظهار داشت: «با توجه به اینکه در حال حاضر قبری در امامزاده طاهر وجود ندارد و اساسا زمینی دیگر در این محوطه برای تدفین اموات نداریم، بنابراین دیگر در محوطه امامزاده طاهر اموات دفن نمی‌شوند.»
وی افزود: «همچنین مرحومه بهبهانی نه اهل کرج بوده و نه در این شهرستان وفات کرده و دیگر بیان این مطالب که در استان البرز و شهرستان کرج دفن شود، معنی ندارد.»
رییس‌دانا: کانون در تشییع سیمین شرکت نمی‌کند
در همین حال فریبرز رییس دانا، یکی از دوستان خانوادگی خانم بهبهانی و از اعضای کانون نویسندگان، ‌در مطلبی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، نسبت به خاکسپاری پیکر سیمین بهبهانی در بهشت زهرا اعتراض کرده و آن را ناشی از فشارهای دولتی دانسته است.
پیکر سیمین بهبهانی شاعر ایرانی قرار است امروز جمعه ۳۱ مرداد از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرای تهران تشییع ‌و در همان جا به خاک سپرده شود.
فریبرز رییس‌دانا در متنی که در شبکه اجتماعی «فیسبوک» منتشر کرده، اعلام کرده است که کانون نویسندگان ایران با دفن پیکر سیمین بهبهانی، غزل‌بانوی شعر ایران در بهشت زهرا، بر خلاف وصیت او مخالف است.
فریبرز رییس‌دانا گزارش داده که وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ترفندهایی تلاش کرده‌اند کانون نویسندگان ایران را از مراسم تشییع سیمین بهبهانی حذف کنند.
وی با کنایه نوشت: «دو وزارت پیام می‌آوردند و در رسانه‌ها هم ظاهر می‌شدند تا همزادی نام تو و کانون نویسندگان را بزدایند.»
گفتنی است سیمین بهبهانی وصیت کرده بود که در امام‌زاده طاهر کرج دفن شود. در امام‌زاده طاهر کرج دوستان نویسنده و هنرمند سیمین بهبهانی، از جمله کسانی چون احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، محمد مختاری، جعفر پوینده، غزاله علیزاده و مرتضی حنانه به خاک سپرده شده‌اند.
فریبرز رییس‌دانا نامه سرگشاده‌اش را با وداع با سیمین بهبهانی به پایان می‌برد و می‌گوید کانون نویسندگان در مراسم تشییع او بر خلاف وصیت شاعر شرکت نخواهد کرد.
رییس‌دانا می‌نویسد: «من و تقریباً همه دوستان کانون به انتخاب خودشان با تو از همین جا بدرود می‌گوییم و به احترام نام بلندت که خاتون غزل آزادی و از سرداران کانون نویسندگان ایران بودی در مراسم فردا و هیچیک از مراسم تحمیلی ریاکارانه از این دست شرکت نخواهیم کرد.»
سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه ۲۸ مردادماه در سن ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.او از ۱۵ مردادماه به اغما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود.