Tuesday, June 23, 2009

پیشنهاد عبدالله نوری: پرونده انتخابات را به مجمع بفرستید


عبدالله نوری، از فعالان سیاسی و وزیرکشور پیشین ایران می گوید که نتیجه اعلام شده انتخابات او را هم "شگفت زده و نگران" کرده و به رهبر ایران پیشنهاد کرده است که پرونده انتخابات را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستد.

آقای نوری در بیانیه ای که روز اول تیر منتشر شده است، با اشاره به این که "میلیون ها رأی دهنده" نتیجه اعلام شده انتخابات را نپذیرفته اند، هشدار داده است که اگر این باور عمومی اصلاح نشود، بازنده اصلی "نظام" خواهد بود.

آقای نوری تأکید کرده که "ابطال انتخابات" که خواست نامزدهای اصلاح طلب است، در گذشته سابقه داشته و "به هیچ عنوان بدعت نیست".

او پیشنهاد کرده است که اگر شورای نگهبان هم نظر قطعی خود را بر صحت انتخابات اعلام کرد، "رهبر می تواند به عنوان معضل پیش آمده، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور اقدام دهد".

آیت الله علی خامنه ای در نماز جمعه روز ۲۹ خرداد تهران نامزدهای معترض به نتیجه اعلام شده انتخابات را به پی گیری مسئله از طرق قانونی دعوت کرده و گفته بود که زیر بار "بدعت های غیرقانونی" نخواهد رفت.

کلیک متن کامل بیانیه عبدالله نوری

آقای نوری در ادامه اطلاعیه خود می نویسد: "هرچند در طول سالیان گذشته با نگرانی عمیق، ویرانی بسیاری از دستاوردهای اسلام و انقلاب را شاهد بودم، ولی امید آن داشتم تا این انتخابات بتواند تضمینی بر حداقلی از آزادی ها باشد و از خسارات بیشتر جلوگیری کند. ملت سرفراز و آگاه ایران نیز برای پاسداری از همین آزادی حداقلی با وجود همه تضییقاتی که بر سر تحقق خواسته آنان بود بیشترین همکاری را با حکومت داشتند و حتی به فیلتر شورای نگهبان تمکین کردند و به یکی از ۴ کاندیدای مورد تأیید شورای نگهبان رأی دادند و صادقانه تمامی سرمایه خود را در طبق اخلاص نهادند و با حضور حماسی خود خواستند از خسارت و زوال بیشتر ایران عزیز جلوگیری کنند. اما افسوس که امروز بسیاری از رأی دهندگان احساس می کنند همان رأی هم نادیده گرفته شده است و فریبی به بهای از بین رفتن آبرو و صداقت حکومت، خورده اند."
اعلام نتیجه انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در ایران اعتراضات متعددی را در پایتخت و شهرهای مختلف به همراه داشت که در مواردی این اعتراض ها با دخالت نیروهای پلیس و لباس شخصی ها با خشونت و تیراندازی به معترضان همراه شد.

عبدالله نوری در بخشی از بیانیه اش با انتقاد از این برخوردها آورده است: "چرا تیر اندازی به مردم؟ چرا دستگیری های کور و حبس و زندان؟ چرا ضرب و شتم و هتک حیثیت مردم؟ چرا حمله به دانشجویان و دانشگاه ها؟ چرا اتهام های واهی؟ چرا برخورد با مالباخته به جای دزد؟ زندانی کردن ده ها اصلاح طلب و روشنفکر، نخبگان سیاسی و فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و تعداد کثیری از جوانان و دانشجویان و فعالان جنبش مدنی که در راستای احقاق حقوق ملت و دفاع از آزادی بیان تلاش می کرده اند و بسیاری از آنان چه در جریان انقلاب و چه پس از آن خدمات بسیاری به این ملت کرده اند و در راه دفاع از حقوق ملت همچون برادر گرانقدر و عزیزم جناب دکتر سعید حجاریان هزینه های سنگینی چون ترور و جانبازی را پرداخته اند، چه مشکلی را حل می کند؟"

آقای نوری اضافه می کند:" آیا این دستگیری ها خود برمشکلات حکومت و انحرافش از جاده حقیقت و صواب نمی افزاید؟ به فرض که حکومت عزیزان زندانی ما را وادار به اعترافات دروغین و سناریوهای شکست خورده و نخ نمایی مانند اینکه از خارج دستور گرفته و یا به دنبال انقلاب مخملی و امثال آن بوده اند، کرد، طراحان این سناریوها مطمئن باشند تاریخ مصرف این نوع دروغ پردازیها و تهمت ها گذشته است و نه تنها بر ملت مؤمن و هوشیار اثر نخواهد گذاشت که فاصله و اختلاف نظر مردم با حاکمیت را بیش از پیش عمیق می کند."

در بخشی دیگر از بیانیه آقای نوری با ابراز همدردی با کشته شدگان این ناآرامی ها می گوید: " با دلی پر از اندوه با خانواده های دردمند تمامی قربانیان، مجروحان و آسیب دیدگان حوادث روزهای اخیر و خانواده های صبور و مقاوم زندانیان سر افرازی که جز خدمت به مردم و دفاع از حقوق ملت جرمی مرتکب نشده اند اظهار همدردی می نمایم و به همهء عوامل و عناصر دخیل در این التهابات و تنش آفرینیها و کسانیکه به نام دفاع از اسلام و انقلاب و نظام خشن ترین برخوردها را نسبت به مردم بی دفاع روا می دارند متذکر می گردم این رفتارها باعث سرعت بخشیدن به زوال حکومت می گردد"

اعلام انصراف محسن رضایی از پیگیری شکایات انتخاباتی

محسن رضایی، کاندیدای محافظه کار شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری، در نامه ای به دبیر شورای نگهبان از پیگیری شکایت خود در خصوص نحوه شمارش آرا، انصراف داده است.

به گزارش سایت خبری تابناک که متعلق به نزدیکان آقای رضایی است، وی در نامه مورخ دوم تیر (23 ژوئن) خود به احمد جنتی نوشته است که وضعیت سیاسی- امنیتی و اجتماعی ایران وارد شرایط حساس و تعیین کننده ای شده که از نتایج انتخابات مهمتر است.

محسن رضایی در ادامه این نامه می گوید که وظیفه خود می داند که "خود و دیگران را به کنترل وضعیت فعلی ترغیب" کند و چون با خداوند عهد بسته تا "سربازی فداکار برای انقلاب اسلامی، رهبری و مردم" باشد، از پیگیری شکایتهایش نزد شورای نگهبان انصراف می دهد.

برخورد با تعدادی از فوتبالیسهای عضو تیم ملی

براساس گزارش های دریافتی از ایران چهار بازیکن فوتبال که با مچ بند سبز در بازی مقابل کره جنوبی حاضر شده بودند ، از تیم ملی کنار گذاشته شدند.

گفته شده این بازیکنان ظاهرا به نشانه همبستگی با معترضان نتایج انتخابات دست به این کار زده بودند.

براساس خبری که در روزنامه ایران، روزنامه طرفدار دولت جمهوری اسلامی، به چاپ رسیده، چهار بازیکن از شش بازیکنی که در جریان بازی در سئول در مقابل کره جنوبی اقدام به بستن مچ بند سبز کرده بودند، از ورزش ملی "بازنشسته" شده اند.

ازجمله این چهار نفر می توان به مهدی مهدوی کیا، کاپیتان تیم ملی، و علی کریمی اشاره کرد. دو نفر دیگر حسین کعبی و وحید هاشمیان نام برده شده اند.

هنوز مشخص نیست که چه بر سر دو بازیکن دیگر خواهد آمد.

بیانیه 14 کمیته صیانت از آرا ستاد میر حسین موسوی

کمیته صیانت از آرا ستاد میر حسین موسوی در جهاردهمین بیانیه انتخاباتی خود خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی کل مراحل انتخابات شده است.

کمیته صیانت از آرا آقای موسوی در بیانه خود خطاب به مردم ایران نوشته است اگر امروز در صدر اخبار جهان نمایش عکسها و فیلمهای قربانیان بی گناه تظاهرات خیابانی ایران قرار دارد، گناه آن به گردن کسانی است که مرتکب رفتارهای خلاف قانون شده اند و با تظاهر احترام به قانون، قربانیان خود را را به رعایت قانون دعوت می کنند.

این بیانیه مفصل با برشماری اشکالات متعدد در سه مرحله "قبل، حین و بعد" از انتخابات جمعه 22 خرداد (12 ژوئن)، از اصرار حکومت ایران بر سپردن بررسی تقلبات به دست عوامل این تقلب انتقاد می کند و تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی کل مراحل انتخابات را راه خروج از بن بست فعلی می داند.

پیشنهاد جدید محتشمی پور و لاری برای بازشماری آرا

علی اکبر محتشمی پور و عبدالواحد موسوی لاری، دو تن از وزیران کشور پیشین ایران، در نامه ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان خواستار بازشماری آرای انتخابات پس از تطبیق اسامی رای دهندگان با اطلاعات سازمان ثبت احوال شده اند.

در این نامه که سایت قلم نیوز نزدیک به میرحسین موسوی آن را منتشر کرده است، این دو وزیر کشور پیشین ایران به آقای جنتی پیشنهاد داده اند که تمام برگ های مصرف شده در شعب اخذ رای در اختیار کمیته ای مورد اعتماد دست اندرکاران انتخابات و نامزدها قرار گیرد تا فهرست اسامی رای دهندگان با اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال تطبیق داده شود.

در این نامه آمده است: "تنها در این صورت تعداد رای دهندگانی که واجد شرایط قانونی بوده اند مشخص خواهد شد و تنها پس از انجام این مرحله است که بررسی و بازشماری آرای موجود در صندوق های مورد تردید و مقایسه نتایج حاصله با مفاد فرم های ۲۲ و ۲۸ دارای معنا و روشن کننده حقیقت خواهد بود".

فرم های ۲۲ و ۲۸ از جمله فرم هایی است که تعداد رای هر نامزد انتخابات بعد از شمارش آرا به ترتیب در شعبه رای گیری و در هر شهرستان در آنها ثبت می شود.

علی اکبر محتشمی پور بین سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ شمسی در دولت دوم میرحسین موسوی و عبدالواحد موسوی لاری از سال ۱۳۷۷ تا پایان ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر کشور بودند.

دو وزیر کشور پیشین ایران در این نامه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را دارای "ابهام های متعدد در روند برگزاری انتخابات و شکایات فراوان ماهوی" توصیف کرده اند.

تعویق اعلام رای شورای نگهبان
بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو نامزد شرکت کننده دراین انتخابات با انتشار اعلامیه هایی نسبت به سالم بودن انتخابات ابراز تردید کردند و خواستار ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات مجدد شده اند.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان مرجع رسیدگی به تخلفات در انتخابات است.

این دو نامزد به همراه محسن رضایی، دیگر نامزد حاضر در انتخابات، شکایات خود را درباره روند برگزاری انتخابات به شورای نگهبان تسلیم کرده اند و منتظر پاسخ این شورا هستند.

با نزدیک شدن به پایان مهلت اعلام رای شورای نگهبان درباره صحت انتخابات، این شورا از آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر ایران خواست تا برای "رفع هر گونه ابهام محتمل" این مهلت به مدت پنج روز تمدید شود.

به این ترتیب شورای نگهبان تا دوشنبه هشتم تیرماه ( ۲۹ ژوئن) فرصت دارد تا نظر خود را در باره صحت انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کند.

رییس اداره رسانه های خارجی: هر خبرنگار خارجی که امنیت ملی ایران را نقض کند، دستگیر خواهد شد

ماموران امنیتی در ایران یک خبرنگار آزاد یونانی تبار را دستگیر کرده اند. او گزارش هایی درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران و رویدادهای مرتبط با آن برای روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز تهیه می کرد.

رسانه های ایران می گویند «سایون آتاناسیاریس» هفته پیش در تهران بازداشت شد. واشنگتن تایمز می گوید از این گزارش آگاه است و سعی دارد محل اقامت او را روشن کند. سردبیر روزنامه می گوید مقامت یونانی در تلاش هستند موجبات آزادی خبرنگار را فراهم آورند.

محسن مقدس زاده، رییس اداره امور رسانه های خارجی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران می گوید او نمی داند چه اتهامی بر «اتاناسیاریس» وارد آمده است. او چندین بار برای سازمان های خبری گوناگون به ایران مسافرت کرده بود. مقدس زاده هشدار داد هر خبرنگار خارجی که امنیت ملی ایران را نقض کند، با دستگیری روبرو خواهد شد.


دولت ایران توانایی سازمان های خبری خارجی را برای گزارش نا آرامی های پس از انتخابات به شدت محدود کرده است.

ایران صدای آمریکا و بی بی سی را به سازمان دادن اعتراضات ضد دولتی متهم کرده است. دان آستین مدیر صدای آمریکا این اتهام را نادرست دانست و رد کرد.

تلویزیون ایران روز سه شنبه تصاویری از ایرانیانی که ادعا می می کنند رسانه های خارجی آنها را به شورش تحریک کردند پخش کرد.

یک زن که صورتش برای پنهان ماندن هویت او تار شده بود، گفت او تحت تاثیر صدای امریکا و بی بی سی به خیابان ها رفته است. زن گفت او بعدا شاهد بود که معترضین دیگر اموال عمومی را آتش می زند و فهمید آنها باید مسئول نا آرامی شناخته شوند نه نیروهای امنیتی.

ایران روز یکشنبه گفت خبرنگار بی بی سی را اخراج کرد. هفته نامه نیوزویک نیز گفت یکی از گزارشگران آن، مازیار بهاری، در ایران دستگیرشد.


گروه گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه گفت دولت ایران در روزهای اخیر همچنین دست کم ۳۴ خبرنگار را بازداشت کرده است. گروه گفت از آن بیم دارد که ایران به زودی تمام خبرنگاران خارجی را ناچار سازد کشور را ترک کنند.


ايميل چاپ

افزایش برنامه های فارسی صدای آمریکا به منظور مقابله با ارسال پارازیت از ایران

هیات مدیره ناظر بر صدای آمریکا و دیگر برنامه های خارجی (بی بی جی) به منظور مقابله با ارسال پارازیت از ایران، ارسال و مخابره برنامه های رادیو، تلویزیون و اینترنتی صدای آمریکا و همچنین رادیو فردا (وابسته به رادیو اروپای آزاد) را افزایش داده است.

جفری هیرشبرگ، عضو هیات مدیره بی بی جی اعلام کرد: «ارسال پارازیت از ایران بر روی سیگنال های رادیو و تلویزیونی ما بر خلاف موافقت نامه های بین المللی است و از آن مهم تر این که بی عدالتی نسبت به مردم ایران محسوب می شود.»

ارسال پارازیت بر روی ماهواره پخش تلویزیونی صدای آمریکا در هفته های اخیر افزایش یافته است. بخش فارسی صدای آمریکا به منظور مقابله با این وضعیت، اکنون برنامه های خود را با استفاده از پنج ماهواره و از طریق شش کانال مختلف برای مخاطبان خود پخش می کند.

همچنین، پخش برنامه های موج کوتاه رادیو فردا از بیست و یکم ماه ژوئن به عنوان بخشی از تلاش برای مقابله با فرستادن پارازیت از ایران افزایش یافته است.

در این میان باید اشاره کرد به دنبال انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و پیامدهای بعدی آن، وب سایت بخش فارسی صدای آمریکا و وب سایت رادیو فردا با استقبال شدید ایرانیان روبرو شد. به طوری که میزان بازدید از این دو وب سایت در انتهای هفته منتهی به بیستم ماه ژوئن در مقایسه با ابتدای این ماه ۴۰۰درصد افزایش یافت.

هفته گذشته، صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد برای خدمت رسانی بهتر به بینندگان و شنوندگان خود برنامه های جدیدی در نظر گرفتند. از جمله: تلویزیون فارسی صدای آمریکا برنامه بامدادی یک ساعته برای مخاطبان خود در نظر گرفت و همچنین پخش دو ساعت گزارش ویژه در خصوص رویدادهای انتخاباتی ایران را جایگزین دو ساعت برنامه های معمولی عصرانه کرد.

وب سایت فارسی صدای آمریکا هم با افزودن سرویس تویتر به خدمات قبلی خود ظرف کمتر از یک هفته توانست بیش از ۳۵۰۰نفر از مشترکان تویتر را با خود همراه کند. این وب سایت بر میزان خبرها، تحلیل ها، ویدیوها و نظر مخاطبان خود پیرامون وقایع اخیر ایران نیز افزوده است.

رادیو فردا نیز مدت زمان مجله عصرگاهی و شبانه را از سی دقیقه به ۹۰دقیقه افزایش داده است و چناچه ضرورت ایجاب کند با قطع برنامه های معمولی غیر خبری، اخبار فوری و مهم را پخش می کند.
ايميل چاپ

فرکانس های جدید برای پخش برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا

فرکانس های جدید برای پخش برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا تائید شد. با سیستم جدید امکان انداختن پارازیت روی برنامه های ماهواره ای کمتر می شود. ایستگاه های ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای باید در اروپا باشد و فرستادن پارازیت از ایران بسیار مشکل خواهد بود. بهره برداری از این سیستم برای صدای آمریکا و دیگر شبکه های فارسی زبان به مدت یک ماه رایگان خواهد بود. البته از طریق ایستگاههای زمینی باز هم می توان روی این امواج پارازیت انداخت، اما به دلیل وجود ایستگاهای زمینی بسیار قوی این فرکانسها، انداختن پارازیت مشکل تر است. و اما مشخصات فرکانس های جدید:



Satellite: Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg East)

Downlink Frequency: 12.2415 GHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 3.7 MSym/s

Downlink Polarization: H



VC/Service ID: 295



Satellite: Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg East)

Downlink Frequency: 11.566 GHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.5 MSym/s

Downlink Polarization: H



VC/Service ID: 818



Satellite: Arabsat (26 Deg East)

Downlink Frequency: 11.996 GHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.5 MSym/s

Downlink Polarization: H

VC/Service ID 29



Satellite: Telstar 12 (15Deg West)

Downlink Frequency: 12.608 GHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Downlink Polarization: H

VC/Service ID: 6



Satellite: Eutelsat W2 (3.1 Deg E)

Downlink Frequency: 11.47267 GHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 27.5 MSym/S

VC/Service ID: 1



Satellite: Asiasat-3 (105.5o E)

Downlink Frequency: 4040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Downlink Polarization: H

Network ID: 1

ورود سپاه به درگیری های تهران


ایران دیروز هم شاهد حضور نیروهای لباس شخصی، امنیتی و نظامی در خیابان ها از یک طرف و مردم از سوی دیگر بود. تظاهر کنندگان تهرانی در سکوت و با شمع به یاد شهدای چند روزه اخیر و به ویژه نداآقاسلطانی جمع شده بودند، اما نیروهای امنیتی این سکوت را با شلیک گلوله شکستند. پاسخ مردم هم این بود: "مرگ بر دیکتاتور". این در حالی است که لشکر 10 سپاه پاسداران نیز وارد تهران شده و عملا کنترل پایتخت را برعهده گرفته است.

تظاهرات در خیابان های تهران و چند شهرستان بزرگ دیگر به ویژه در مراکز استان ها دیروز هم ادامه یافت.بزرگ ترین اجتماع تهرانی ها در میدان 7 تیر بود که در آن ده ها هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات 22 خرداد گرد هم آمدند. در مقابل ماموران پلیس، بسیجیان، لباس شخصی ها و نیروهای رسمی سپاه پاسداران هم که از صبح دوشنبه از میدان آزادی تا میدان امام حسین استقرار یافته بودند، با حضور در میدان هفتم تیر، به تظاهر کنندگان حمله و آنان رامتفرق کردند.

معترضانی که از حدود ساعت چهار عصر در میدان هفتم تیر تجمع کرده بودند، در سکوت و بدون دادن شعار، روز زمین نشسته بودند، اما با هجوم ماموران لباس شخصی و یونیفرم پوش، شعار دادن ها آغاز شد. معترضین فریاد می زدند: "الله اکبر"، "مرگ بر دیکتاتور" ....

نیروهای ضد شورش هر بار با جدا کردن معترضان، تعدادی را به سمت خیابان مفتح جنوبی و گروهی دیگر را به سمت بزرگراه مدرس می راندند، امامردم پس از چند دقیقه دوباره خود را به وسط میدان می رساندند و شعار می دادند.

معترضین همچنین پلاکارهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: "چه کسی خواهر من را کشته است؟"، "ندا تو برای همیشه زنده ای"، "برادر ارتشی، برادر سپاهی حمایت حمایت" و...



حمله به کلمه

در حالیکه در شرق میدان هفت تیر در کنار ایستگاه مترو، بسیجیان در مقابل ساختمان روزنامه کلمه سبز، متعلق به مهندس موسوی گردآمده بودند و کارمندان این روزنامه را تهدید می کردند، نیروهای پلیس هیچ دخالتی نمی کردند و به گفته یک شاهد عینی "وظیفه پشتیبانی و حفظ امنیت بسیجیان" را برعهده گرفته بودند.

با این وجود تجمع و تعقیب و گریز در میدان 7 تیر تا حدود ساعت هشت و نیم شب ادامه داشت.

در تظاهرات دیروز تهران حضور نیروهای بسیج و سپاه در میدانهای انقلاب، آزادی، فردوسی، چهار راه ولی عصرو میدان ولی عصر نسبت به روزهای قبل چشمگیرتر بود. برای تقویت این نیروها، اعضای بسیج ادارات نیز به سطح شهرها گسیل شده اند که همگی با لباس شخصی،کاسکت و نیز چماق (چوبدستی ، نه باتوم) مشخص می شوند.

اما ازحجم نیروهای پلیس (نیروی انتظامی) کاسته شده و شایعات حکایت از اختلافات درونی در این نیرو و مخالفت بسیاری از بدنه و فرماندهان آن با ضرب و شتم مردم دارد.



لشکر 10 سپاه در خیابانها

از صبح دیروز بطور رسمی لشکر 10 نیروی مخصوص سپاه پاسداران مرکز(تهران) هم وارد عمل شده و کنترل تهران را بر عهده گرفته است. حضور این نیرو در روز شنبه چندان زیاد و چشمگیر نبود، اما از صبح دوشنبه پررنگ شده و عملا تمام شهر را در اختیار گرفته است.کنترل امنیت تهران نیز به این لشکر واگذار شده است. آخرین ماموریت این لشکر حضور در ماجرای کوی دانشگاه تهران بود.



--------------------------------------------------------------------------------

یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ خانواده: احتمالا به دست نیروهای امنیتی گرفتار آمده میردامادی ناپدید شد


دکتر محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی ناپدید شده است و از او خبری در دست نیست

به گفته همسر دکتر میردامادی ایشان از ظهر امروز( شنبه ) از منزل خارج و از آنجا که در هیچ کدام از قرارهای بعدی خود حاضر نشده اند احتمالا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.



دکتر میردامادی هفته گذشته نیز در پی اعلام نتایج انتخابات و اعتراض مردمی همراه با تعدادی از اعضای ارشد جبهه مشارکت بازداشت شده بود.

خانواده دکتر میردامادی با ابراز نگرانی نسبت به سلامتی ایشان هرگونه مسوولیتی در این زمینه را متوجه نیروهای امنیتی و مقامات مسوول دانستند و خواستار اطلاع رسانی سریع و شفاف در این زمینه شدند.

سپاه 'آشوبگران' را تهدید به برخورد کرد


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای "آشوبگران، اغتشاشگران و قانون گریزان" را به "برخورد قاطع و انقلابی" تهدید کرد.

این نهاد نظامی ناآرامی های اخیر در تهران و دیگر شهرهای ایران را حاصل برنامه ای طراحی شده از سوی "استکبار جهانی" دانسته و "تداوم روند اقدامات غیرقانونی و ایجاد اغتشاش، آشوب، تخریب اموال عمومی و نیز تعرض به جان و مال مردم از سوی اغتشاشگران" را حاکی از "توطئه ای بزرگ علیه انقلاب و ملت ایران" قلمداد کرده است.

سپاه پاسداران به "عناصر اصلی و عوامل فریب خورده آنان" هشدار داده که "به فعالیت های خرابکارانه و آشوبگرانه خود که موجبات سلب امنیت، آرامش و رفاه مردم و جامعه را فراهم ساخته اند پایان بخشند، در غیر اینصورت آماده برخورد قاطع و انقلابی فرزندان ملت ایران ... باشند. "

سپاه پاسداران ایران که اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای در نماز جمعه روز 19 ژوئن (29 خرداد) را "فصل الخطاب" دانسته، علاوه بر نیروهای خود از "بسیج و نیروهای امنیتی و انتظامی" به عنوان نیروهایی یاد کرده که "در چارچوب وظایف قانونی خود طومار فتنه و آشوب را در هم می پیچند."

سپاه پاسداران به "عناصر اصلی و عوامل فریب خورده آنان" هشدار داده که "به فعالیت های خرابکارانه و آشوبگرانه خود که موجبات سلب امنیت، آرامش و رفاه مردم و جامعه را فراهم ساخته اند پایان بخشند، در غیر اینصورت آماده برخورد قاطع و انقلابی فرزندان ملت ایران ... باشند. "

سپاه پاسداران ایران که اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای در نماز جمعه روز 19 ژوئن (29 خرداد) را "فصل الخطاب" دانسته، علاوه بر نیروهای خود از "بسیج و نیروهای امنیتی و انتظامی" به عنوان نیروهایی یاد کرده که "در چارچوب وظایف قانونی خود طومار فتنه و آشوب را در هم می پیچند."

این نهاد نظامی در انتهای بیانیه خود آورده این سه نیرو "با الهام از فرامین فرماندهی معظم کل قوا و تبعیت همه جانبه از معظم‌له مصمم هستند با اقتدار و صلابت محیط زندگی و کار مردم را از لوث وجود فتنه افروزان و اغتشاش گران پاک [کنند] و با برقراری امنیت و نظم پایدار در سطح جامعه اجازه ندهند کام ملت حماسه ساز و نجیب ایران بیش از این تلخ گردد."

اخطار در پی هشدار بی نتیجه رهبر ایران
بیانیه سپاه یک روز پس از آن منتشر شد که اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در نامه ای به آقای موسوی اتهام حمله به مردم از سوی سربازان این نیرو را رد کرد و با دفاع از عملکرد نیروی تحت فرمان خود در جریان دوره تبلیغات انتخاباتی و پس از اعلام نتایج، مدعی شد این نیرو "بدون شلیک حتی یک تیر به کنترل اوضاع پرداخت."

آقای احمدی مقدم مدعی شد "مجروحیت و بستری شدن حدود چهارصد نفر از ماموران" شاهدی بر تلاش نیروی انتظامی برای خود داری از استفاده از خشونت در مقابله با مردم است و به میرحسین موسوی هشدار داد "در صورت تداوم رویه کنونی، ناجا در راستای حفظ نظم و امنیت جامعه و مردم، به صورت قاطع با اقدامات غیرقانونی براساس وظایف ذاتی خود برخورد خواهد کرد و جای هیچ گله‌ای وجود نخواهد داشت."

این هشدارها پس از آن منتشر می شود که روز جمعه گذشته، آیت الله خامنه ای در مراسم نماز جمعه گفت که رهبران سیاسی باید به تظاهرات و راهپیمایی های خیابانی خاتمه دهند و در غیر اینصورت، "فرماندهان پشت صحنه" عواقب آن خواهند بود و افزود که این نظر که راهپیمایی های خیابانی نوعی اهرم فشار بر مسئولان نظام است، تصوری اشتباه آمیز است.

با این وجود هشدار آیت الله خامنه ای با عث توقف ناآرامی ها نشد و تنها در روز شنبه 20 ژوئن، به اذعان تلویزیون دولتی ایران شمار کشته ها در جریان تظاهرات خیابانی به 10 نفر رسید. این در حالی است که برخی منابع تا نزدیک به دو برابر این رقم را به عنوان کشته شدگان حوادث روز شنبه معرفی کرده اند.

از سوی دیگر میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات در تازه ترین بیانیه خود ضمن توصیه به طرفداران خود در خودداری از خشونت، اعتراض به نتایج انتخابات را "حق قانونی مردم" دانست و عنوان کرد: "به کسانی که مردم را بخاطر اظهارنظر قانون شکن نامیده اند خبر می دهم که بی قانونی بزرگ عدم اعتنا و نقض صریح اصل 27 قانون اساسی از سوی دولت در عدم صدور مجوز برای اجتماعات مسالمت آمیز است."

علیه کشتار درایران شورای امنیت وارد صحنه می شود

یک مسئول بخش "دادخواست شورای امنیت سازمان ملل" مستقر در امریکا، در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفته است، ادامه کشتار مردم توسط حکومت درایران، می تواند این شورا را به سمت تصمیم قطعی در باره ارزیابی رویدادهای ایران بعنوان "کشتار جمعی" ببرد و در این باره قطعنامه ای بین المللی صادر شود.

موافقت رهبر ایران با تمدید زمان رسیدگی به شکایات انتخاباتی


آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران با درخواست احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی برای تمدید مدت زمان رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرده است.

شورای نگهبان روز دوشنبه اعلام کرده بود که در پنجاه شهرستان تعداد آرا بیش از واجدان شرایط رای دادن بوده که مجموع آرای آنها سه میلیون رای است. این شورا در عین حال تاکید کرده که این مساله تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد.

به دنبال اعلام نتایج انتخاباتی که با حضور گسترده مردم ایران همراه بود، دو کاندیدای اصلاح طلب در این انتخابات، نسبت به نتیجه اعلام شده ابراز تردید کرده و با ذکر "تخلفات" انجام گرفته، خواهان لغو نتایج و برپایی دور جدیدی از این انتخابات شدند.

احمد جنتی، در نامه خود به رهبر ایران با اعلام بررسی شکایات وارده، نوشته است "اگر حضرتعالی اجازه فرمائید به منظور اتقان بیشتر و رفع هر گونه ابهام محتمل، مهلت مقرر {برای رسیدگی به شکایات} پنج روز دیگر تمدید شود."

موافقت آیت الله خامنه ای با این درخواست شورای نگهبان در حالی صورت می گیرد که رهبر ایران یک روز پس از انتخابات گفته بود: "مشارکت بیش از هشتاد درصدی مردم در پای صندوق ها و رای بیست و چهار میلیونی به رئیس جمهور منتخب، یک جشن واقعی است."

این اظهارنظر آقای خامنه ای بدون اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در مورد صحت انتخابات اعلام شد.

میرحسین موسوی در واکنش، نتایج اعلام شده انتخابات را "شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما" و مهدی کروبی آن را "مضحک و شگفت" خواند.

از آن زمان برخی شهرهای ایران صحنه تجمع های اعتراضی هواداران دو کاندیدا بوده که در برخی موارد به خشونت کشیده شده است.

در درگیری میان معترضان به نتایج انتخابات و نیروهای امنیتی تا کنون دهها نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شده اند.

همچنین دهها فعال سیاسی و روزنامه نگار منتقد در ایران بازداشت شده و به گفته نیروی انتظامی ایران حدود پانصد نفر تنها در درگیری های روز شنبه بازداشت شده اند.

ایران همچنین محدودیت های وسیعی را علیه رسانه های داخلی و خارجی اعمال کرده است. خبرنگار دایم دفتر بی بی سی در تهران از این کشور اخراج شده و چند روزنامه و مجله خارجی از بازداشت یا ناپدید شدن گزارشگران و عکاسان خود خبر داده اند.

کنفرانس افشاگری حجت الاسلام کدیور با حضور فاطمه حقیقت جو

یک ملت می گوید تقلب شده

چرا تسلیم مردم نمی شوید!

کودتاچی ها اگر 24 میلیون رای داشتند دیگر نیازی به کودتا نداشتند!
http://www.youtube.com/watch?v=ljqahQBmwgQ&feature=channel

دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۸ بعد از بازداشت محسن صفایی فراهانی بازنشستگی اجباری ملی پوش های سبز


برخورد با مخالفان محمود احمدی نژاد، به زمین ورزش رسید و بعد از دستگیری محسن صفایی فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال، سایت روزنامه دولتی ایران دیروز خبر داد چهار ستاره تیم ملی ایران بازنشسته شده اند. بر اساس خبر روزنامه ایران،4 ملی پوشی که بازنشسته شده اند عبارتند از: علی کریمی 31 ساله، مهدی مهدوی کیا 32 ساله، حسین کعبی 24 ساله و وحید هاشمیان 33 ساله.

بعد از آنکه شش بازیکن تیم ملی ایران – مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، جواد نکونام، حسین کعبی، مسعود شجاعی و محمد نصرتی – در مسابقه با تیم ملی کره جنوبی با مچ بند سبز به ورزشگاه جام جهانی سئول پای گذاشتند،حمله به چهره های ورزشی ایران آغاز شد.

در همین ارتباط ابتدا سایت "حزب الله" در گزارشی از این موضوع به صورت علنی از محسن صفایی فراهانی، به عنوان عامل این حرکت نام برد؛ ایران هم خبر داد که "يک عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و فعال در لابی های پشت صحنه ورزش، با پرداخت مبالغي خواستار بستن مچ ‌بند سبز" توسط فوتبالیست هاشده بود.

سپس روزنامه "وطن امروز" به مدیرمسوولی مهرداد بذرپاش، مدیر طرحهای خودرو سازی و از صاحب نفوذترین مشاوران احمدی نژاد، در روز دستگیری صفایی فراهانی نوشت: "همزمان با اغتشاشات تهران بعضی از ملی ‌پوشان سعی داشتند با استفاده از اين نماد وارد زمين شوند تا مواضع خود را اين چنين اعلام کنند؛ اتفاقی که بحث‌های فراوانی را به وجود آورد و موجب ايجاد چند دستگی ميان ملی ‌پوشان شد."

کروبی: حامیان دولت احمدی نژاد، مروج اسلام متحجر و طالبانی اند


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیمای ایران به شدت از عملکرد رادیو و تلویزیون این کشور در پوشش خبری اعتراضات اخیر انتقاد کرده است.

آقای کروبی در نامه خود به عزت الله ضرغامی که روز سه شنبه دوم خرداد در سایت رسمی حزب اعتماد ملی منتشر شده است، می نویسد: "به خوبی می دانید کسانی که امروز از دولت آقای احمدی نژاد حمایت می کنند، کسانی هستند که مروج اسلام تحجر و اسلام طالبانی هستند که نقطه مقابل تفکر حضرت امام قرار دارند".

او نوشته است که اعتراض معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری به این است که "در یک فرآیند مهندسی شده" و با "تقلب های فراوان" کسی به عنوان رئیس جمهوری ایران معرفی شده است که "بتواند مجری تفکر متحجرانه و تفکر نشأت گرفته از مکتب آقای مصباح یزدی" باشد.

محمدتقی مصباح یزدی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی از سرسخت ترین مخالفان جناح اصلاح طبب بود و اکنون هم از جمله حامیان اصلی آقای احمدی نژاد محسوب می شود.

کلیک متن کامل نامه کروبی به ضرغامی

آقای کروبی در نامه خود به رئیس صدا و سیما از نحوه اطلاع رسانی رادیو و تلویزیون ایران در مورد اعتراضات اخیر انتقاد کرده و نوشته است: "آیا ضرب و شتم و کشتار مردم بی گناه که غالبا توسط نیروهای لباس شخصی انجام می شود و انعکاس وارونه آن در صدا و سیما جزو رسالت رسانه ملی است"؟

او از رادیو و تلویزیون ایران گلایه کرده است که خواست واقعی معترضان را منعکس نمی کند، اعتراضات آنها را با اقدامات سال ۱۳۶۰ اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران مقایسه می کند و آتش زدن مساجد و تخریب اموال عمومی را به آنها نسبت می دهد.

آقای کروبی نوشته است: "نشان دادن صحنه های ضرب و شتم و حتی کشتار رقت انگیز جمعی از مردم، دل اینجانب را به شدت آزرده کرده است و به گمان من در صورت عدم دخالت نیروهای لباس شخصی و انتظامی و فرضا نیروهای نفوذی و اغتشاشگر، این صحنه های دلخراش به وجود نمی آمد، اما آیا انعکاس آن در صدا و سیما و نسبت دادن آن به جمعیت میلیونی جزو رسالت رسانه ملی است"؟

آقای کروبی از آقای ضرغامی خواسته است: "پیام این مردم عزیز و شریف را دریابید و رویکرد رسانه ملی را در چگونگی انعکاس اعتراضات آرام مردمی اصلاح نمایید و بیش از این مردم را برای کسب اطلاعات و اخبار به سمت رسانه های خارجی سوق ندهید".

شیرین عبادی خواهان تحریم سیاسی ایران شد


شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل از کشورهای اروپایی خواسته است با اعمال تحریم های سیاسی علیه ایران این کشور را وادار به پایان دادن به خشونت در برخورد با معترضان کند.

خانم عبادی روز سه شنبه در دیدار با تعدادی از مقام های اتحادیه اروپا از آنها خواست که سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دهند و سفرای خود را از ایران فرا خوانند.

شیرین عبادی که از زمان آغاز اعتراض ها و خشونت ها در ایران، در اروپا به سر می برد، پیش از این نیز خواهان ابطال انتخابات ریاست جمهوری در ایران و برگزاری انتخابات مجدد تحت نظر سازمان ملل متحد شده بود.

مقام های اتحادیه اروپا گفته اند که اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران به عهده سازمان ملل متحد است.

با وجود تاکید خانم عبادی بر لزوم اعمال تحریم سیاسی علیه ایران، او گفته است که با در نظر گرفتن تحریم های اقتصادی علیه ایران مخالف است، زیرا به گفته او "این باعث می شود که مردم صدمه بخورند و حکومت ضعیف نمی شود."

شیرین عبادی از دولت های اروپایی خواست تا زمانی که خشونت ها در ایران متوقف نشده از گفت وگوی رسمی با مقام های ایرانی خودداری کنند. او از دولت ایران به دلیل آن که به مردم اجازه تظاهرات آرام را نمی دهد، انتقاد کرد.

برخی کشورهای اروپایی، از جمله بریتانیا و فرانسه، طی روزهای اخیر با احضار سفیران ایران در این کشورها نسبت به خشونت پلیس ایران در برخورد با معترضان اعتراض کرده اند و آن را نقض حقوق بشر خوانده اند.

این اقدام دولت های اروپایی با واکنش تند مقام های ایرانی در روزهای گذشته روبرو شده و دولت ایران کشور های غربی را به دخالت در امور ایران و دامن زدن به ناآرامی ها در این کشور متهم کرده است.

واکنش های گسترده به حوادث ایران؛ درخواست بان کی مون


همزمان با ادامه برخورد نیروهای امنیتی ایران با کسانی که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارند، دبیر کل سازمان ملل از مقام های این کشور خواست بازداشت، تهدید و استفاده از قوه قهریه علیه مخالفان سیاسی را متوقف کنند.

بان کی مون در بیانیه ای گفت "وضعیت در ایران موجب نگرانی جامعه بین المللی است" و خواستار "توقف فوری بازداشت ها، تهدیدها و استفاده از زور شد."

براساس این بیانیه آقای بان "اوضاع در جمهوری اسلامی ایران را با نگرانی فزاینده دنبال می کند و از خشونت های پس از انتخابات به خصوص استفاده از زور علیه غیرنظامیان که باعث مرگ و جراحت می شود، مایوس است."

وی مقام های ایران را ترغیب کرد "به حقوق بنیادی شهروندی و سیاسی به خصوص آزادی بیان و آزادی تجمع و آزادی اطلاعات احترام بگذارند."

او از دولت و مخالفان خواست برای حل اختلافات خود به "گفتگو و شیوه های حقوقی توسل جویند."

کاخ سفید نیز دوشنبه از فقدان "عدالتی" که تظاهرکنندگان در ایران تجربه می کنند ابراز تاسف کرد و گفت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از دیدن صحنه های جسارت تظاهرکنندگان ایرانی به خصوص زنان "تحت تاثیر" قرار گرفته است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا روز دوشنبه ادعاهای ایران دایر بر دخالت این کشورها در انتخابات ریاست جمهوری ایران را "بی پایه و غیرقابل قبول" خوانده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: "اتحادیه اروپا اتهاماتی را که از سوی مقام های مختلف ایرانی علیه این اتحادیه و اعضای آن درباره دخالت اروپایی ها در اتنخابات ایران طرح می شود را بی پایه و غیرقابل قبول می داند."

ایران کشورهای غربی را به خاطر آنچه "مداخله جویی" در امور داخلی خود می داند به باد حمله گرفته است و رسانه های خارجی را که با محدودیت های شدیدی در ایران روبرو هستند به دامن زدن به ناآرامی ها از زمان انتخابات 22 خرداد متهم کرده است.

در این انتخابات محمودی احمدی نژاد برنده اعلام شد که فریاد تقلب برخی از رقبای وی و بسیاری از هوادران آنها را به دنبال داشت و به اعتراضات بی سابقه ای در تاریخ جمهوری اسلامی دامن زد.

روز دوشنبه نیز پلیس ضدشورش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر تهران از گاز اشک آور استفاده کرد و به گفته برخی شاهدان عینی با خشونت نیروهای بسیجی علیه تجمع کنندگان همراه بود.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: "اتحادیه اروپا عمیقا نگران ادامه خشونت های بی رحمانه علیه تظاهرکنندگان که باعث تلفات شده، است."

27 کشور عضو این اتحادیه از ایران خواستند از "بازداشت های جمعی خودسرانه خودداری کند" و محدودیت های اعمال شده علیه رسانه ها و خبرنگاران را محکوم کردند.

'چیزی بیش از انتخابات'

تحولات چشمگیر ایران با واکنش های گسترده دیگری نیز روبرو شد.

روسیه روز دوشنبه خواستار حل بحران سیاسی ایران با تکیه بر قانون اساسی این کشور شد: "اختلاف هایی که پس از انتخابات بروز کرده باید در پیروی دقیق از قانون اساسی و قوانین این کشور حل شود."

ولید معلم وزیر خارجه سوریه، کشوری که به جمهوری اسلامی نزدیک است، از تظاهرات خیابانی که پایتخت ایران را به لرزه درآورده انتقاد کرد و گفت که رژیم ایران سقوط نخواهد کرد.

وی گفت: "هرکسی که روی سقوط رژیم ایران شرط ببندد بازنده است. جمهوری اسلامی یک واقعیت است، و در ایران ریشه عمیقی دارد، و جامعه بین المللی باید این را بپذیرد."

اما وزیر خارجه سوئد گفت که تظاهرات در ایران نشانگر عطش آزادی در میان مردم ایران است نه اینکه توسط دیگران از خارج برانگیخته شده باشد.

فردریک راینفلت گفت که ریشه های این ناآرامی "عمیق تر از آن است که تنها به شمارش آرا مربوط باشد" و نسبت به افزایش خشونت علیه تظاهرکنندگان ابراز نگرانی کرد.

همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به یک روزنامه آلمانی گفته است که اگر دولت دیگری در ایران سر کار باشد اسرائیل می تواند با آن روابط مسالمت آمیز داشته باشد.

وی به روزنامه "بیلد" گفت که ناآرامی های ایرانی نشان می دهد که بسیاری از مردم این کشور تشنه انتخاباتی آزادانه هستند.

وی گفت: "اگر آنها حق آزادی انتخاب داشتند، شکی ندارم که دولت دیگری می داشتند. این یک حکومت مذهبی، تمامیت خواه و بی رحم است که واقعا به مردم ایران آزادی انتخاب نمی دهد."

به گزارش خبرگزاری کیودو، دولت ژاپن نیز نسبت به درگیری های مرگبار میان تظاهرکنندگان و پلیس عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

هیروفومی ناکانوز وزیر خارجه ژاپن گفت: "باید از وضعیتی که باعث تلفات می شود پرهیز شود و کشور ما قویا خواهان راه حلی مسالمت آمیز است" و افزود که "عقاید مختلف" و حق "بیان" باید محترم شمرده شود.

از سوی دیگر استفان هارپر نخست وزیر کانادا در یک موضع گیری شدید "استفاده از زور محض و ارعاب" برای مقابله با تظاهرکنندگان را محکوم کرد.

وی در بیانیه ای گفت: "رژیم ایران تصمیم گرفته است در واکنش به مخالفت مسالمت آمیز در ارتباط با اتهامات مشروع و جدی نسبت به وقوع تقلب انتخاباتی، از زور محض و ارعاب استفاده کند."

وی افزود: "کانادا از مقام های ایرانی می خواهد فورا به استفاده از خشونت علیه مردم خود پایان دهند، کلیه زندانیان سیاسی و خبرنگاران را آزاد کنند... و تحقیقاتی کامل و شفاف درباره ادعاهای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری انجام دهند."

رضا پهلوی فرزند آخرین شاه ایران که در آمریکا زندگی می کند روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن نسبت به عواقب شدید سرکوب "قیام در ایران" هشدار داد.

وی گفت که ناکامی تظاهرکنندگان به "افراط گرایی" در جهان دامن خواهد زد: "در بدترین حالت، جباران افراط گرا که می دانند آینده متعلق به آنان نیست ممکن است مسیر کنونی را با یک هولوکاست اتمی پایان دهند."

کروبی برنامه سوگواری اعلام می کند؛ اعتراض به 'پادگانی شدن' فضای تهران


مهدی کروبی از ایرانیان خواسته است به یادبود کسانی که در خشونت های ناشی از سرکوب تظاهرکنندگان روزهای اخیر کشته شده اند در یک مراسم سوگواری عمومی شرکت کنند.

با این حال این نامزد انتخابات که دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرده است می گوید مکان و زمان این مراسم بعدا اعلام خواهد شد زیرا به گفته وی "علیرغم تلاش های مکرر تاکنون موفق به گرفتن مکان خاص برای برگزاری این مراسم نشده ایم."

از آنجا که نهادهای حکومتی ایران تاکنون به هیچ یک از درخواست های معترضان به نتایج انتخابات 22 خرداد پاسخ مثبت نداده اند، دادن اجازه برگزاری مراسم سوگواری برای کشته ها بسیار بعید به نظر می رسد و آقای کروبی اشاره ای نکرده است که در آن صورت چه راهی در پیش خواهد گرفت.

به گفته منابع خبری جمهوری اسلامی در خشونت های روز شنبه حداقل 10 نفر کشته شده اند که البته صدا و سیمای ایران آن را به "تروریست ها" نسبت داد. معترضان می گویند این افراد به دست نیروهای حکومتی کشته شده اند.

در این میان به خصوص مرگ یک دختر 27 ساله به نام ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات شنبه که ویدئوی آن به وسعت منتشر شد با واکنش های زیادی مواجه شد و او را به سمبل اعتراضات بدل کرده است. نامزد ندا آقاسلطان می گوید حادثه احتمالا ناشی از تیراندازی نیروهای لباس شخصی یا بسیجی بوده است.

آقای کروبی، رئیس حزب اعتماد ملی، در بیانیه ای که در وبسایت این حزب منتشر شده همچنین با زبانی تند به سرکوب مخالفان اعتراض کرد.

در بیانیه آقای کروبی آمده است: "متاسفم که اعتراض مسالمت آمیز هموطنان عزیزمان در قبال تقلب و تخلف گسترده و نادیده گرفتن حق آنان در انتخابات بالاترین مقام اجرایی کشور، با سرکوب و خشونت غیرقابل وصف مواجه شد. صحنه های دلخراش و تکان دهنده شهادت تعدادی از زنان و مردان این سرزمین که مطابق نص صریح قانون اساسی و در جهت نشان دادن اعتراض خود به خیابان ها رفته بودند، دل هر انسان آزاده ای را به درد آورد."

این بیانیه با اشاره به اصل 27 قانون اساسی دایر بر آزاد بودن تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد می نویسد "آنانکه حرمت رای را پاس نداشتند باید مورد مواخذه و بازخواست قرار گیرند."

او دولت را متهم کرد که با ایجاد "فضای رعب و وحشت و ایجاد فضای امنیتی آزاردهنده" به دنبال "تحمیل اراده اقلیت بر اکثریت است."

این موضع گیری چالشی مستقیم برای آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است که در خطبه های نماز جمعه به تظاهرکنندگان هشدار داده بود حق ادامه تجمعات را ندارند چرا که با این کار اصل "دموکراسی" را که به گفته وی انتخابات اخیر مظهر آن است زیر سوال می برند.

'شهر پادگان نظامی شده'

از سوی دیگر مجمع روحانیون مبارز، جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از تشکل های اصلی اصلاح طلب در ایران که در جریان انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت کردند، در بیانیه هایی جداگانه که روز دوشنبه، 22 ژوئن منتشر کردند، بروز خشونت در اعتراضهای خیابانی روزهای گذشته را محکوم کردند.

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه جدیدی با اعتراض شدید به برخورد با معترضان خواسته تا هیاتی متشکل از افراد بی طرف برای بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شود. در این بیانیه گفته شده که شورای نگهبان مرجع عادلی نیست چون خودش در معرض اتهام است.

مجمع روحانیون مبارز که چهره هایی چون محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی ها و مجید انصاری از اعضای بلند پایه آن هستند در بیانیه خود نوشته است که "بیش از ده روز است که از انتخابات ریاست جمهوری می‌‌گذرد، مردم نجیب ایران که با هزاران امید و آرزو و شور و شوق به پای صندوق‌های رای آمدند، اکنون باید جنازه جوانان خود را از میان خاک و خون بردارند و به سوگ آنان بنشینند."

این مجمع عامل همه اغتشاش‌ها و زخمی شدن‌ها و دیگر خساراتی را که به مردم وارد شده است، کسانی می‌داند که بی‌جهت شهر را به صورت پادگان نظامی درآورده‌اند.

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه اش خواستار آزادی همه دستگیرشدگان چند روز گذشته شده و از فشار بر مراجع قم سخن گفته است.
در بخشی از این نوشته که سومین بیانیه این مجمع پس از انتخابات ریاست جمهوری است که در اعتراض به نتیجه این انتخابات منتشر شده، آمده است: "اگر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای آگاهانه بوده و امضاء سند افتخار جمهوری اسلامی است، پس چرا حضور اعتراضی میلیون‌ها نفر از همین مردم به توطئه و دسیسه بیگانگان نسبت داده شده می‌شود مگر رژیم‌های گذشته در ایران و سایر کشورها از این اباطیل چه طرفی بستند که امروز همان نسخه پوسیده را کپی کرده و به مردم اهانت می‌کنند."

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیر در بیانیه خود کشته شدن تعدادی معترضان در روز شنبه را محکو کرده است و آن را "سرکوب" مردمی دانسته است که برای تظاهرات آرام، قانونی و مسالمت آمیز دیگری به خیابان ها آمده بودند.

این تشکل اصلاح طلب در این بیانیه با اشاره به تظاهرات روز شنبه، 20 ژوئن که در جریان آن دست کم ده نفر کشته شدند، نوشته است که "این بی ظرفیتی و نابردباری و فجایع ناشی از آن نشانه آشکار بی اعتقادی دولتمردان حاکم به بدیهی ترین حقوق شهروندی است."

در ادامه این بیانیه آمده است "تأسف بارتر تمسک به روش های کهنه، تکراری و رسوایی نظیر انتساب اغتشاش ها به بیگانگان و گروه های تروریستی است. به این ترتیب باید در روزهای آینده شاهد موج مصاحبه های سازمان یافته با جوانان دستگیر شده در خیابان ها باشیم که به تحریک شدن از سوی عوامل بیگانه و گروه ها و جریان های سیاسی داخلی اعتراف کنند."
جبهه مشارکت ایران اسلامی دیگر تشکل اصلاح طلب نیز در اعتراض به نتیجه انتخابات در بیانیه اش نوشته است" این واقعه عجیب که نه فقط حق مردم را در این انتخابات نادیده انگاشت بلکه اگر به آن رسیدگی نشود و حق مردم به آنها باز نگردد سبب قهر دائمی آنها با صندوق های رای خواهد شد، چرا که مردم صندوق رای را تابوت استبداد و دریچه ای بسوی مردمسالاری می پنداشتند."

جبهه مشارکت که بسیاری از اعضای بلندپایه آن در روزهای اخیر بازداشت شده اند، نسبت به این بازداشتها اعتراض کرده و در این باره نوشته است که " دستگیری اکثر چهره های اصلی، تعطیلی روزنامه یاس نو، فیلتر شدن سایت اطلاع رسانی حزب، بستن دفتر مرکزی حزب و تهدیدهای روزافزون نسبت به تشدید این رفتارها، سبب می شود که متاسفانه حزب ما نیز نظیر سایر نهادهای مدنی در آرام کردن اوضاع و تشویق راه های مدنی توفیق نداشته باشد."

محسن میردامادی، دبیر کل این جبهه، محسن صفایی فراهانی، سعید حجاریان، مصطفی تاج زاده، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده، داود سلیمانی و علی تاجرنیا از اعضای اصلی جبهه مشارکت هستند که اکنون در بازداشت به سر می برند.

کارکنان روزنامه و سایت خبری موسوی "دستگیر شدند"


منابع نزدیک به ستاد میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، می گویند که نیروهای امنیتی دوشنبه شب اول تیر، با ورود به دفتر سایت "کلمه" و روزنامه "کلمه سبز" که متعلق به آقای موسوی است، "همه کارکنان را با خود برده اند."

از عده دقیق افراد دستگیر شده اطلاعی در دست نیست، اما براساس گزارش ها، علیرضا بهشتی شیرازی، سردبیر روزنامه کلمه سبز، و پسر او که برای دیدنش به محل این روزنامه رفته بود و همه اعضای حاضر تحریریه و کارکنان فنی دستگیر شده اند.

بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به بخش فارسی بی بی سی گفت پس از اعلام نتایج انتخابات، مسئولان با حضور در محل چاپخانه روزنامه کلمه سبز خواستار توقف انتشار این روزنامه شده بودند اما با توجه به اینکه گردانندگان روزنامه حکم توقف انتشار کلمه سبز را غیر قانونی می دانستند با انجام هماهنگی و دعوت از کارکنان، درصدد انتشار روزنامه برای سه شنبه دوم تیر -امروز- بودند.

به گفته دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، جمعی از لباس شخصی های های ابتدا درصدد ورود به دفتر روزنامه برآمدند اما با مقاومت کارکنان روزنامه لباس شخصی ها ساعاتی بعد با حکم دادستانی وارد شدند و همه کارکنان اعم از روزنامه نگاران و کارمندان بخش فنی و سردبیر روزنامه را با خود بردند.

علیرضا بهشتی، سردبیر روزنامه کلمه سبز، از مشاوران میرحسین موسوی در دوران هشت ساله نخست وزیری آقای موسوی است و مدتی هم مدیر روابط عمومی آخرین نخست وزیر ایران بوده است.

آقای بهشتی همچنین یکی از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز محسوب می شود.

مجوز روزنامه "کلمه سبز" اسفند سال پیش به نام آقای موسوی صادر شد اما انتشار آن از روزهای آخر اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

گزارش شده بود که این روزنامه پس از اعلام نتایج انتخابات برای انتشار و توزیع دچار مشکلاتی بود. از جمله گفته شده است مقام های امنیتی ساعاتی پس از پایان رای گیری در روز انتخابات، با حضور در محل چاپخانه روزنامه کلمه سبز، گردانندگان این روزنامه را به تغییر تیترهای اصلی واداشته بودند.

کلمه سبز در اولین سرمقاله خود با عنوان "کلام اول" نوشته بود که "می خواهد رسانه ای باشد برای همه کسانی که برای ایران و ایرانی جایگاهی رفیع تر قائل هستند."

سایت "کلمه" هم که پیش از روزنامه کلمه سبز کار خود را آغاز کرده بود، همزمان با اعلام نامزدی آقای موسوی شروع به کار کرد و به انتشار مواضع او پرداخت.

یکی از منابع اصلی انتشار بیانیه های اعتراضی آقای موسوی پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وبسایت "کلمه" بوده است.

نامه سرگشاده دانشگاهیان جهان در حمایت از تظاهرکنندگان ایرانی


شمار زيادی از اساتید برجسته دانشگاه از کشورهای مختلف نظير ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان، کانادا، لهستان، اسلوونی و هلند با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی از دولت ايران خواستند از دست زدن به هرگونه واکنشی که مردم ايران را متمايل به دخالت خارجی کند پرهيز کند.

در نامه سرگشاده دانشگاهيان جهان در حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی که از جمله در يکی از سايت‌های اينترنتی متعلق به شبکه سی‌ان‌ان (ireport.com) نيز منتشر شده خاطرنشان شده است که سال‌ها تلاش برای صدور دموکراسی به نقاط مختلف جهان با حمايت کشورهای خارجی منجر به ايجاد نوعی بدبينی در قبال آن دسته از جنبش‌های مدنی حامی اين طرز فکر شده است، اما در نهايت آن چه به عنوان اصل پابرجا می‌ماند خواسته مردم است. «تنها خود مردم هستند که می‌توانند در اين باره تصميم بگيرند.»

در اين نامه سرگشاده که به امضای شمار زيادی از استادان و دانشگاهيان چندين دانشگاه معتبر اروپايی و آمريکايی رسيده است، با اشاره به اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر ايران، که در خطبه‌های نماز جمعه ضمن تهديد تظاهرکنندگان مسئوليت هرگونه خشونتی را متوجه مخالفان خود دانسته بود آمده است «استدلال خامنه‌ای برای کسانی که به بررسی جنبش‌های جمعی می‌پردازند بسيار آشناست».

در بخش ديگری از نامه دانشگاهيان جهان در حمايت از جنبش مردمی ايران به اين سخنان خامنه‌ای استناد شده که گفته است کوتاه آمدن در مقابل خواسته‌های مردم و فشارهای «غيرقانونی» به شکل‌گيری نوعی «ديکتاتوری» می‌انجامد.

امضاکنندگان نامه مزبور با رد اين سخنان تاکيد کرده‌اند، اين اظهارات مشابه همان منطقی است که دستگاه‌های حاکم در مواجهه با حرکت‌های مردمی در عصر جديد در نقاط مختلف جهان از سال ۱۷۸۹ در فرانسه تا سال ۱۹۷۹ در خود ايران به کار می‌بردند.

در نامه دانشگاهيان جهان در حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی همچنين تاکيد شده است، حرکت‌های جمعی صرفاً ريشه در خواست مردم دارد. در ادامه اين نامه به نقل از منشور کنگره ملی آفريقا که با رژيم نژادپرست آفريقای جنوبی مبارزه می‌کرد آمده است که هيچ دولتی نمی‌تواند ادعای اقتدار کند، مگر اين که به خواست همه مردم متکی باشد.

بيش از پنجاه تن از استادان دانشگاه‌های معتبر جهان از جمله دانشگاه‌های کاليفرنيا، لندن، برکلی، پرينستون، کالج بين‌المللی فلسفه در پاريس، دانشگاه کراکف لهستان، دانشگاه دن‌ور، دانشگاه نيويورک، دانشگاه آزاد برلين و دانشگاه جرج واشینگتن در نامه سرگشاده خود خاطرنشان کرده‌اند که اين حق مردم ايران است که در مورد سرنوشت سياسی خود تصميم بگيرند.

در اين نامه با اشاره به اين که ناظران خارجی تحت تاثير شجاعت تظاهرکنندگان ايرانی قرار گرفته‌اند، بر حق قانونی مردم ايران برای برخوردار شدن از حق تجمع و بيان نظرات و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکيد شده است.

در میان امضاکنندگان نام شخصیت‌های معروفی مانند نوآم چومسکی، زبان‌شناس آمریکایی، جورجو آگامبن فیلسوف، و اسلاووی ژیژک، فیلسوف و متفکر اسلوونی، دیده می‌شود.

بريتانيا و ايران ديپلمات هاى يكديگر را اخراج كردند


گوردون براون، نخست بريتانيا روز سه شنبه اعلام كرد: در واكنش به دستور جمهورى اسلامى براى خروج دو ديپلمات بريتانيايى از تهران، لندن دو ديپلمات ايرانى را اخراج كرده است.

آقاى بروان به قانونگذاران بريتانيايى گفت: «با تاسف بايد به اطلاع برسانم كه ايران روز گذشته در اقدامى ناموجه و با طرح اتهام هاى بى اساس اقدام به اخراج دو ديپلمات بريتانيايى كرده است.»

وى افزود: «در پاسخ به اين اقدام، ما اوايل امروز به سفير ايران اطلاع داديم كه دو ديپلمات ايرانى را از سفارت اين كشور در لندن اخراج كرده ايم.»

اخراج ديپلمات هاى بريتانيا و ايران از كشورهاى يكديگر تازه ترين برخورد ميان تهران و لندن محسوب مى شود كه از هفته پيش به دليل اتهام هاى مقام هاى جمهورى اسلامى در باره دخالت بريتانيا در نا آرامى هاى ايران وارد مرحله پر تنشی شده است.

رهبر جمهورى اسلامى و وزارت امور خارجه ايران با نشانه رفتن آمريكا و بريتانيا، اين كشورها را متهم كرده اند كه از طريق رسانه هاى خود به آتش نا آرامى ها در تهران دامن زده و در امور داخلى ايران دخالت مى كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اعلام كرده است كه اخراج برخی از سفرای غربی از تهران در دست بررسی است.

مقام هاى جمهورى اسلامى در اين زمينه تمركز بيشترى بر بريتانيا داشته اند و مى گويند كه تلويزيون بى بى سى اخبار و گزارش هاى تحريك كننده درباره اعتراض هاى خيابانى پخش مى كند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اوایل هفته جاری، جان لاین، خبرنگار دائم بی بی سی در تهران، را اخراج کرد.

برخى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى وابسته به جناح اصولگراى نظام جمهورى اسلامى خواستار اخراج سفير بريتانيا از تهران شده اند.

اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى از اوايل هفته گذشته در ايران آغاز شده است و نيروهاى بسيجی و امنيتى به شدت با معترضان برخورد كرده اند. تا كنون كشته شدن حداقل ۱۷ نفر در اين درگيرى ها تاييد شده است.

اتحاديه اروپا با انتقاد شديد از برخوردهاى شديد پليس با معترضان، صحت انتخابات رياست جمهورى در ايران را كه به پيروزى محمود احمدى نژاد منجر شده مورد ترديد قرار داده است.

احضار سفیران ایران در کشورهای اروپایی

در واكنش به اتهام هاى جمهورى اسلامى ايران مبنى بر مداخله اروپا در امور اين كشور، كشورهاى اروپايى تصميم گرفته اند كه سفيران ايران را احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به سركوب تظاهرات معترضان اعلام كنند.

روز سه شنبه، وزارت امور خارجه فرانسه براى دومين بار ظرف يك هفته گذشته سيد مهدى مير ابوطالبى، سفير ايران در پاريس، را احضار و نسبت به آنچه «سركوب بيرحمانه» معترضان خواند ابراز نگرانى كرد.

مدير كل امور خاورميانه و آفريقا در وزارت امور خارجه فرانسه خواستار آزادى بازداشت شدگان اعتراض هاى خيابانى در شهرهاى مختلف ايران شد و «قاطعانه» هر گونه دخالت در امور داخلى ايران را رد كرد.

سوئد نيز با احضار سفير ايران در اسلو نگرانى خود را از به كار گيرى خشونت عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى ايران ابراز كرد.

سوئد از روز اول ماه ژوئيه رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده مى گيرد.

همچنین فنلاند، سفير جمهوری اسلامی در هلسينکی را احضار کرد تا نگرانی خود را در مورد خشونت های پس از انتخابات در ايران ابراز دارد.

آلکساندر استاب، وزير امور خارجه فنلاند به سفير ایران گفته است که آن کشور قويا توسل مسئولان ایران به خشونت را محکوم می کند و افزوده است: به دليل ادعاهايی مبنی بر موارد تخلف در انتخابات ایران، آرا بايد بازشماری شوند.

آغاز روند تحلیف ریاست جمهوری احمدی نژاد

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد و بررسی رای اعتماد به اعضای دولت او در مجلس شور ای اسلامی از چهارم تیر تا بیست و هشت مرداد برگزار می شود.
خبرگزاری ایسنا نیز می گوید که محمود احمدی نژاد، امروز (سه شنبه) با شماری از نمایندگان مجلس دیدار و در مورد مسایل کشور با آنها گفتگو می کند.
فاطمه آلیا، نماینده مجلس شورای اسلامی به این خبرگزاری گفته است که بیش از دویست تن از نمایندگان مجلس در نامه ای اعلام پیروزی احمدی نژاد را در انتخابات به او تبریک گفته اند.

کروبی مراسم سوگواری برای قربانیان را پنجشنبه برگزار میکند

سخنگوی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی می گوید قصد دارند مراسم سوگواری برای کشته شدگان اعتراض ها به انتخابات را پنج شنبه این هفته برگزار کنند.
مهدی کروبی، روز دوشنبه در نامه‌ای «خطاب به ملت ایران» نوشته بود که در تلاش است برای برگزاری مراسمی در سوگ کشته شدگان حوادث اخیر در ایران، مجوز دریافت کند. مهدی کروبی همچنین در این نامه خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان هفته اخیر شده و از مسئولان خواسته است شرایطی برای درمان مجروحان، تحویل پیکر کشته شدگان به خانواده‌هایشان، اجازه برگزاری مراسم سوگواری مطابق شان و منزلت آنان و همچنین لغو سانسور و فشار بر مطبوعات و سایر رسانه‌ها فراهم شود

خبرنگار واشینگتن تایمز در ایران دستگیر شد


مقامات امنيتی ايران خبرنگار روزنامه آمريکايی واشينگتن تايمز را دستگير کرده اند. يکی از دوستان اين خبرنگار به رويترز گفت که وی انتخابات ايران را پوشش خبری داده و از سوی مقامات امنيتی ايران متهم به «فعاليت های غير قانونی» شده است.

به گزارش رويترز اين خبرنگار که يونانی تبار است، سه روز پيش دستگير شده، و سفارت يونان اين خبر را تایيد کرده است.

در همين حال خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که وزارت ارشاد اسلامی اين خبر را تائيد کرده است. تاکنون خبرگزاری ها اطلاعات بیشتری در مورد این خبرنگار منتشر نکرده اند.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی شمار زیادی از روزنامه نگاران ایرانی را در روزهای گذشته دستگیر کرده اند.

مازيار بهاری، فيلمساز و خبرنگار هفته نامه آمريکايی نيوزويک نیز در تهران بازداشت شده است. آقای بهاری داری تابعيت دوگانه ايرانی و کانادايی است.

نيوزويک ضمن تائيد اين خبر اعلام کرد که تاکنون هيچ اطلاعی از اتهامات آقای بهاری ندارد. اين دستگيری در حالی صورت ميگيرد که سخنگوی وزارت خارجه ايران، در کنفرانس خبری روز يکشنبه خود، شبکه‌های خبری برون‌مرزی ايالت متحده و بريتانيا را به هدايت ناآرامی‌های اخير متهم کرد
يکشنبه نيز خبرگزاری‌ها از اخراج جان لاين خبرنگار شبکه خبری بی بی سی در ايران خبر دادند. اخراج خبرنگار بی بی سی از ايران در حالی صورت می‌گيرد که مقامات دولتی ايران از هفته گذشته و پس از راهپيمايی بزرگ و مسالمت‌آميز دوشنبه ۲۵ خرداد، از حضور خبرنگاران خارجی در صحنه اعتراض‌ها و مخابره خبرهای مستقيم توسط آنان جلوگيری کردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نيز می‌گويد که طی يک هفته اخير دست‌کم ۲۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس در ايران بازداشت شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز همچنين می‌گويد، اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، روزنامه‌نگاران بازداشت شده به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل می‌شوند و برای «اعتراف کردن به سازماندهی انقلاب مخملی» به شدت شکنجه می‌شوند.

نوری: حکومت که خود را اکثریت می‌داند از چه بیمناک است؟


عبدالله نوری، وزیر کشور سابق، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن اعلام شگفتی «همچون انبوهی از ملت ایران» از نتیجه انتخابات این پرسش را طرح کرد که دولت نهم که «خود را اکثریت می‌داند از چه بیمناک است؟»

آقای نوری در بیانیه خود که در واکنش به ناآرامی‌های اخیر در ایران منتشر کرده با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی ایران که «آزادی تشکیل اجتماعات را به رسمیت می‌شناسد» از دولت محمود احمدی‌نژاد که «مدعی ممتازترین دموکراسی در جهان است» می‌خواهد «همانند آنها رفتار کند.»
او می‌گوید: «در همه دموکراسی‌ها اجازه راه‌پیمایی یا اعتصاب یا تحصن را به اقلیت می‌دهند و مسئولیت حفظ امنیت از آن را نیز حکومت به عهده می‌گیرد.»

جمعه گذشته رهبر جمهوری اسلامی با یاد کردن از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به عنوان «زورآزمایی خیابانی» و منتسب کردن آن به «دشمن» مسئولیت این اعتراضات را مستقیما «متوجه مشوقان و برگزارکنندگان» آنها دانست.
عبدالله نوری در بخشی از این بیانیه که می‌توان آن را دعوت مراجع و روحانیون به انتقاد از وضع موجود دانست می‌گوید که «آیا در قبال از دست رفتن آرمان‌های انقلاب و عزت ایران با بی‌تفاوتی نظاره‌گر هستم یا در حد توانم عمل می‌کنم؟»

او در ادامه با اشاره به واکنش بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، روح‌الله خمینی، به مسئله کاپیتولاسیون از قول او می‌گوید: «آن آقایانی که می‌گویند باید خفه شد، اینجا هم باید خفه شد؟... مرتکب کبیره است کسی که فریاد نکند.»

عبدالله نوری در گفته‌ای که به نظر می‌رسد پاسخی مستقیم به گفته رهبر جمهوری اسلامی باشد می‌گوید ابطال انتخابات «به هیچ عنوان بدعت نیست» و تاکید می‌کند که حتی به رغم حکم شورای نگهبان «رهبر می‌تواند از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور اقدام دهد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه گذشته با تکرار این گفته خود که «برخی برنده‌اند و برخی بازنده» با لحنی عتاب‌آلود هشدار داد که «بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت.» وی در ادامه گفت کسی نمی‌تواند از این بدعت‌ها به عنوان «اهرم فشار» علیه نظام استفاده کند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بارها از شورای نگهبان و دیگر مراجع جمهوری اسلامی خواستار ابطال این انتخابات و برگزاری انتخاباتی مجدد شده‌اند.
وزیر کشور دولت محمد خاتمی ضمن آن که «دستور گرفتن از خارج» یا «دنبال کردن انقلاب مخملی» را «سناریوهای شکست‌خورده و نخ‌نما» می‌خواند از مقامات جمهوری اسلامی می‌پرسد: «زندانی کردن ده‌ها اصلاح‌طلب، روشن‌فکر، نخبه سیاسی، فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار و دانشجو چه مشکلی را حل می‌کند؟»

او می‌افزاید: «طراحان این سناریوها مطمئن باشند تاریخ مصرف این دروغ‌پردازی‌ها و تهمت‌ها گذشته... و فاصله مردم با حاکمیت را بیش از پیش عمیق می‌کند.»

عبدالله نوری با اشاره به این که از این جهت شگفت‌زده است که «سرمایه عظیم اعتماد ملت به تاراج رفته» می‌گوید انتظار می‌رفت «به آرای مردم احترام گذاشته از آن حفاظت نمایند.»
این بیانیه از آن جهت اهمیتی دوچندان می‌یابد که عبدالله نوری خود از آغاز جوانی در تثبیت نظام جمهوری اسلامی مشارکت داشته و همان طور که خود می‌گوید پنج بار از طرف آیت‌الله روح‌الله خمینی به مسئولیت‌های مختلف منصوب شده، دو بار به وزارت کشور و دو بار به نمایندگی مجلس رسیده و در جنگ ایران و عراق نیز شرکت داشته است.

شورای نگهبان: تخلف عمده‌ای نبوده، ابطال انتخابات منتفی است


شورای نگهبان دوشنبه‌شب ضمن اشاره به این که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه «تخلف عمده‌ای» صورت نگرفته امکان ابطال این انتخابات را منتفی دانست.

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت: «اغلب شکایات به تخلف در انتخابات ریاست جمهوری نه در خلال یا پس از انتخابات، بلکه پیش از آن صورت گرفته و این شورا مسئول رسیدگی به این نوع شکایات نیست.»
این در حالی است که آقای کدخدایی روز یک‌شنبه در تلویزیون دولتی ایران پذیرفت که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ۵۰ شهر ایران بیش از ۱۰۰ درصد واجدین شرایط رای داده و بیش از سه میلیون رای اضافه به صندوق‌ها ریخته شده است
پیشتر محسن رضایی این رقم را بسیار بالاتر اعلام کرده و گفته بود که در بیش از ۱۷۰ شهر بین ۹۵ تا ۱۴۰ درصد واجدین شرایط رای به صندوق‌ها ریخته‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان بدون اشاره به این که چه مرجعی مسئول رسیدگی به این نوع شکایات است گفت: «اگر تخلف عمده‌ای در انتخابات رخ بدهد، شورای نگهبان می‌تواند آرای یک صندوق یا حوزه یا منطقه یا شهر را باطل اعلام کند.»

عباس‌علی کدخدایی افزود: «خوش‌بختانه هیچ مدرکی دال بر تخلف یا تقلب عمده در انتخابات اخیر نیافتیم، بنابراین امکان ابطال آن منتفی است.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بارها از شورای نگهبان و دیگر مراجع جمهوری اسلامی خواستار ابطال این انتخابات و برگزاری انتخاباتی مجدد شده‌اند.

به گزارش پرس تی‌وی، تلویزیون خبری جمهوری اسلامی، این دو نامزد اصلاح‌طلب به همراه محسن رضایی، رقیب اصول‌گرای آقای احمدی‌نژاد،‌ بیش از ۶۰۰ مورد تخلف در فرایند انتخابات را به شورای نگهبان گزارش کرده‌اند.

آقای کروبی روز دوشنبه بار دیگر در نامه‌ای از این شورا خواست «شوراى نگهبان به جاى اتلاف وقت در شمارش آرای صندوق‌‌هايى كه طى ده روز گذشته در اختيار وزارت كشور بوده و هر كارى خواسته با آن انجام داده، ‌تصميم نهايى را گرفته و با ابطال انتخابات مردم را خشنود كند و آرامش را به جامعه بازگردانند و كشور را از خطرى عظيم رها سازند».

شورای نگهبان مرکب از شش حقوق‌دان و شش فقیه به انتخاب رهبر جمهوری اسلامی، مسئول اجرای سالم انتخابات در ایران است و قانونا موظف است نتیجه هر انتخابات را تایید کند تا آن نتیجه رسمی تلقی شود.

رهبر جمهوری اسلامی یک روز پس از اجرای انتخابات در حالی به محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز میدان تبریک گفت که شورای نگهبان هنوز صحت و سلامت انتخابات را تایید نکرده بود.

عباس‌علی کدخدایی همچنین این اتهام را که حوزه‌های رای‌گیری پیش از زمان مقرر بسته شده‌اند رد کرد و گفت که بعضی از حوزه‌ها حتی تا سه ساعت و نیم پس از زمان مقرر نیز به روی مردم باز بوده‌اند.