Sunday, November 24, 2013

توافق بر سر عدم توافق روی حق غنی‌سازی

توافق بر سر عدم توافق روی حق غنی‌سازی

خوشگلا باید برقصن...

خوشگلا باید برقصن...

اشتون میگه: ظریف باید برقصه ظریف هم میگه: بالا بالا بالا اشتون نرو بالا اشتون باید برقصه، اشتون باید برقصه
خوشگلا باید برقصن...خوشگلا باید برقصن...

عکس / آلبوم شادی اشتون، وزرای خارجه شش قدرت جهانی و ایران

عکس / آلبوم شادی اشتون، وزرای خارجه شش قدرت جهانی و ایران
















مردم: بعد از توافق ژنو میریم سراغ میرحسین پاسخ کوتاه خامنه اي، جنجال مجلس

مردم: بعد از توافق ژنو میریم سراغ میرحسین

پاسخ کوتاه خامنه اي، جنجال مجلس


در شرايطي كه رهبر جمهوري اسلامي در جملاتی کوتاه از توافق هسته اي نظام با غرب استقبال كرده وکیهان از نقض توافق ژنو خبر داده و دوام آن را "یک ساعت" دانسته،عدم تاكيد بر حق غني سازي تهران در متن توافقنامه باعث جنجال در مجلس شده است. همزمان در حالي كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به موضع گيري در خصوص اين اختلاف نظرها پرداخته، نخست وزير اسرائيل در واكنش به توافقنامه هفت كشور گفته است به آن تعهدي ندارد. از سوي ديگران عربستان سعودي، كويت و قطر هم روز يكشنبه هيچ واكنش رسمي به اين توافق نشان ندادند.و این همه در حالی ست که مذاکره کنندگان به تهران بازگشته و مورد استقبال مردمی قرار گرفته اند که شعار های شان اینهاست: یا حسین میرحسین / بعد از توافق ژنو، میریم سراغ میرحسین/نه توهین، نه تحریم،نه جنگ می خوایم نه تسلیم/زندانی سیاسی آزاد باید گردد...
آيت الله خامنه اي كه كمتر از سه ماه پيش خطاب به ديپلمات هاي جمهوري اسلامي خواستار "نرمش قهرمانانه" شده بود، روز گذشته پس از شكسته شدن يك دهه بن بست اتمي نظام،در پاسخ به نامه حسن روحانی نوشت: "ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد، و چنین خواهد بود؛ ان‌شاءالله."
نامه ۶۵ کلمه ای آیت الله خامنه ای پاسخی بود به نامه ۳۵۹ کلمه ای حسن روحاني که بلافاصله پس از توافق اتمي خطاب به رهبر جمهوري اسلامي منتشر كرد و نوشت: "دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است."
اما نخستين كلمات آيت الله خامنه اي قابل تامل است؛ جايي كه توپ را در زمين حسن روحاني انداخته و نوشته است: "دستیابی به «آنچه مرقوم داشته‌اید» در خور تقدیر و تشکر از هیات مذاکرات هسته‌ای و دیگر دست‌اندرکاران است"؛ ادبياتی که امکان تفاسیر مختلف را باز گذاشته است.

ابهام در مورد حق غني سازي
 محمد جواد ظريف و جان كري وزراي خارجه تهران و واشنگتن در كنفرانس هاي خبري پس از امضاي موافقنامه هسته اي در دو جهت متفاوت در قبال حق غني سازي جمهوري اسلامي اظهار نظر كردند؛موضوعي كه به تيتر يك ديروز سايت رجانيوز – نزديك به تيم احمدي نژاد- بدل شد: "ظریف: غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته شد/ کری: غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است؛ این یک غنی سازی با مدت محدود است."
جواد ظريف که از هم اکنون اعلام کرده ایران آماده مذاکره برای راه حل نهایی است،در كنفرانسي كه با خبرنگاران بين المللي داشته صراحتا گفته است " ق مسلم ما به‌وضوح در ان‌پی‌تی هست و این را می‌پذیرد که باید این حق پذیرفته شود. حداقل ۲ بار در متن توافق به‌وضوح اشاره شده که ایران این حق را دارد و برنامه غنی‌سازی ایران ادامه خواهد یافت."
در مقابل جان كري نيز در نشست مطبوعاتي خود گوشزد كرده: "ایران پذیرفته غنی سازی بالای ۵ درصد را متوقف کند و ذخیره خود را از بین ببرد. در حالی که ایران اکنون ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد دارد که در ۶ ماه گذشته به صفر خواهد رسید و ایران سانتریفیوژهای جدیدی نخواهد ساخت و تنها اجازه جایگزین کردن دارد."
اما براساس متن توافق نامه ایران چه تعهداتی را بر عهده گرفته است: ایران برای یک دوره ۶ ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از ۵ درصدغنی سازی نمی کند.فعالیت در تاسیسات هسته ای نطنز، فردو و راکتور اراک گستنرش نخو اهد یافت.محل های جدیدی برای غنی سازی ایجاد نمی شود...همچنین ایران موظف شده که امکان «دسترسی روزانه» بازرسان آژانس بین المللی اتمی به سایت های فردو و نطنز را فراهم آورد وبازرسان بتوانند به«صورت هدایت شده» به کارگاه های مونتاژسانتریفیوژ،تولیدروتور سانتریفیوژ، محل های نگهداری و معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم سرکشی کنند. در برابر ایران در ازای برداشتن این گام هابه مدت ۶ ماه با تحریم های جدیدی در ارتباط با پرونده هسته ای رو به رو نخواهدشد. برخی تحریم های اعمال شده بر طلا و فلزات قیمتی، بخش صنعت اتومبیل و همچنین صادرات صنعت پتروشیمی هم به حالت تعلیق در خواهد آمد و به این ترتیب حدود یک و نیم میلیارد دلارعایدات نصیب ایران خواهد شد...
به این ترتیب به نظر مي رسد توافق مذكور بر تعليق فوري غني سازي در سطح ۲۰ درصد تاكيد داشته و تعطيلي سايت فردو كه قبلا جزو شرايط ۱+۵ بود کنار گذاشته شده است. همزمان صحبت هاي مقامات آمريكايي مبني بر توقف توليد پولوتونيم نشان از آن دارد كه سايت اراك فعال خواهد ماند بدون آنكه اصلي ترين وظيفه آن يعني توليد آب سنگين ادامه پيدا كند.
تنش در بهارستان
توافق هسته ای و بحث های پیرامون آن، اگرچه خوشحالي ديپلمات هاي ايراني و غربي و همچنين حمايت شهروندان در شبكه هاي اجتماعي را به همراه داشته اما باعث آرامش اصولگرايان مجلس نهم نشد و بهارستان را به تشنج کشید.
تنش اصلي ميان حميد رسايي و محمد حسن ابوترابي فرد شكل گرفت. پس از آنكه نايب رئيس مجلس نهم در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس از "تلاش ارزشمند" ديپلمات هاي مذاكره كننده و "به ويژه" وزيرخارجه تقدير كرد، حميد رسايي از نمايندگان نزديك به دولت قبلي به سختي عليه اين مواضع واكنش نشان داد و گفت : " سؤال این است که نمایندگان مردم در مجلس هنوز در جریان توافقنامه بین ایران و ۱+۵ نیستند و من تعجب می‌کنم آقای ابوترابی‌فرد صبح امروز چه چیزی را تبریک گفت، ما اصلا نمی‌دانیم چه چیزی بین ایران و ۱+۵ توافق شده است."
وي همچون رجانيوز، اختلاف نظر ميان وزراي خارجه دو كشور بر سر حق غني سازي تهران را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: "سؤال این است که در حال حاضر یک توافقنامه‌ای در مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ انجام شده که وزیر خارجه ایران یک چیز می‌گوید، نماینده آمریکا مطلب دیگری بیان می‌کند، رئیس‌جمهور آمریکا چیز دیگری می‌گوید و خود تلویزیون ایران هم ضد و نقیض بودن این سخنان را اعلام می‌کند."

اتفاق نظر هاشمي رفسنجاني و فابيوس
در اين ميان آيت الله هاشمي رفسنجاني كه پيش و پس از انتخابات از حسن روحاني و ديپلماسي اش حمايت كرده وارد كارزار شد و ساعاتی پس از انتشار متن این توافقنامه گفت: "درست است که ننوشته حق غنی سازی برای ایران محفوظ است، اما این موضوع در قرارداد ایران با ان پی تی مورد اشاره قرار گرفته است و به طور طبیعی هر کشوری که حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌یی استفاده کند می‌تواند غنی‌سازی هم بکند."
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه صبح روز يكشنبه در مراسم معارفه علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک سخنراني مي كرد در ادامه افزود: "آن‌ها از این کلمه ابا داشته‌اند، چون می‌خواستند چیزی در دست داشته باشند، به هر حال فرقی هم نداشت چون عملا گفتند شما می‌توانید ادامه دهید و اگر می‌گفتند حقتان است کشورهای دیگر هم وارد می‌شدند و می‌گفتند ما هم حق داریم."
به نظر مي آيد حرف هاي لوران فابیوس وزير خارجه فرانسه هم استدلال هاي رئيس جمهور پيشين كشور را تاييد مي كند. فابيوس كه دو هفته پيش به دليل مخالفت با پيش نويس توافقنامه ميان تهران و ۱+۵ به چهره اي نامحبوب ميان ايرانيان بدل شده بود روز يكشنبه تصريح كرد: "توافقنامه میان ایران و ۱+۵ بر حق ایران برای غنی‌سازی صلح‌آمیز تاکید می‌کند ولی هر گونه دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای را مسدود می‌سازد."

اسرائيل : دنيا خطرناك تر شد
اما به جز چهره هاي سياسي افراطي و رسانه هاي تندرو در داخل كشور، بنيامين نتانياهو نخست وزير دست راستي اسرائيل نيز از توافقی كه نيمه شب يكشنبه در ‍ژنو حاصل شد خشنود نيست. وي توافقنامه امضا شده ميان جمهوري اسلامي و شش ابر قدرت جهان را يك "اشتباه تاريخي" خوانده و نه يك "توافقنامه تاريخي"؛ اشتباهي كه به باور رهبر اسرائيل دنيا را از ديروز "به مکان خطرناک‌تری" تبدیل كرده است.
نخست وزير اسرائيل كه نظام اسلامي را تهديدي عليه موجوديت خود مي داند گفته است که "هرگز به اين توافق بد و خطرناک متعهد نخواهد بود" و در عين حال متذكر شده است: "اسرائيل حق دفاع از خود را برای خويش محفوظ می‌داند و تنها به توان خود متکی است."

جان كري: اسرائيل امن تر شد
اما جان كري كوشش كرده است تا به نتانياهو بگويد وي امنيت اسرائيل را بهتر از نخست وزير اين كشور درك مي كند. وزير خارجه آمريكا در پاسخ به انتقادات نتانياهو گفته است: "باور دارم از امروز تا شش ماه آينده در واقع اسرائيل امن‌تر از ديروز است، چرا که ما اکنون ساختار و مکانيسمی را در اختيار داريم که می‌توانيم زمان مورد نياز آنها برای اقدام و حرکت (در جهت ساخت سلاح هسته‌ای) را بيشتر (طولانی تر) کنيم."

سكوت عربستان، قطر و كويت
توافق مذكور همچنين سكوت معنا دار عربستان سعودي، قطر و كويت را به همراه داشته است. سه كشوري كه در سال هاي اخير تنش هاي بسياري با جمهوري اسلامي داشته اند. به گزارش بي بي سي يك مقام دولتی عربستان سعودی كه نامش افشا نشده گفته است: "هنوز همه جزییات را نمی دانیم اما دولت سعودی در خصوص مذاکرات با ایران نگران بوده و از برقراری توافق با ایران ناخوشنود است. الان نگرانی در باره تهدیدات در این منطقه زیاد است."
عبدالله العسگر، رئیس انتصابی کمیته روابط خارجی عربستان سعودی هم می گوید: "نگران این هستم که ایران چیزی را از دست داده باشد تا چیز دیگری را به صورت سیاست های منطقه ای در عوض آن از قدرت های جهانی گرفته باشد. و من از این نگران هستم که آنها فضا و آزادی عمل بیشتری در منطقه به ایران داده باشند."
سايت ديپلماسي ايراني – نزديك به صادق خرازي، سفير سابق تهران در پاريس و از دوستان نزديك ظريف- در اين ارتباط نوشته است: "تا زمانی که العسگر این سخنان را بیان می کرد عربستان سعودی هیچ موضعگیری رسمی نداشته است و وی هم تاکید می کند که صرفا نظرات شخصی خود را بیان می کند. دیگر کشورهای عرب سنی منطقه هم روز یکشنبه از ابراز نظر رسمی خودداری کردند."

قفل مذاکرات ژنو روز شنبه در تهران باز شد در چهارمین روز مذاکرات ژنو، و درحالیکه امیدها برای توافق اتمی رو به کاهش بود، معاون نخست وزیر روسیه ناگهان راهی تهران شد و پس از چند ساعت گفتگوی محرمانه به مسگو بازگشت. رادیو مسکو و بدنبال آن، خبرگزاری "ایترتاس" روسیه در یک خبر کوتاه، صبح یکشنبه و پس از اعلام توافق اتمی در ژنو این خبر را در چند خط و بصورت یک متن واحد منتشر کردند. هم رادیو مسکو و هم ایترتاس از ملاقات معاون نخست وزیر روسیه با حسن روحانی و ملاقات با رهبری جمهوری اسلامی (بی آن که مشخص کنند منظور رهبر جمهوری اسلامی است!) خبر دادند. خبرگزاری دولتی ایترتاس روسیه نوشت: دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی برای گفت و گو در ارتباط با موضوع هسته ای به ایران سفر کرد و در سفر یک روزه خود به تهران با مقام های ایرانی درباره مساله هسته ای مذاکره کرد. بخشی از مذاکرات مربوط به واگذاری نیروگاه هسته ای بوشهر به متخصصان ایرانی در شهریور ماه گذشته بود. وی در راس هیاتی به تهران سفر کرد و با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد. این چند روز پس از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با با حسن روحانی انجام شد. این سفر به دلیل همزمانی با سومین نشست هسته ای ایران با گروه 1+5 در ژنو اهمیت مضاعفی یافت.

قفل مذاکرات ژنو
روز شنبه در تهران باز شد
در چهارمین روز مذاکرات ژنو، و درحالیکه امیدها برای توافق اتمی رو به کاهش بود، معاون نخست وزیر روسیه ناگهان راهی تهران شد و پس از چند ساعت گفتگوی محرمانه به مسگو بازگشت. رادیو مسکو و بدنبال آن، خبرگزاری "ایترتاس" روسیه در یک خبر کوتاه، صبح یکشنبه و پس از اعلام توافق اتمی در ژنو این خبر را در چند خط و بصورت یک متن واحد منتشر کردند. هم رادیو مسکو و هم ایترتاس از ملاقات معاون نخست وزیر روسیه با حسن روحانی و ملاقات با رهبری جمهوری اسلامی (بی آن که مشخص کنند منظور رهبر جمهوری اسلامی است!) خبر دادند.
خبرگزاری دولتی ایترتاس روسیه نوشت: دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی برای گفت و گو در ارتباط با موضوع هسته ای به ایران سفر کرد و در سفر یک روزه خود به تهران با مقام های ایرانی درباره مساله هسته ای مذاکره کرد.
بخشی از مذاکرات مربوط به واگذاری نیروگاه هسته ای بوشهر به متخصصان ایرانی در شهریور ماه گذشته بود. وی در راس هیاتی به تهران سفر کرد و با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد. این چند روز پس از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با با حسن روحانی انجام شد. این سفر به دلیل همزمانی با سومین نشست هسته ای ایران با گروه 1+5 در ژنو اهمیت مضاعفی یافت.

در پایان مذاکرات ژنو ایران چه تعهداتی داد و چه امتیازهائی گرفت؟ متن توافقنامه و یا تفاهمنامه منعقده در مذاکرات ژنو، در چند منبع ترجمه و منتشر شده است. از جمله در روزنامه واشنگتن پست که صدای امریکا آن را ترجمه و بازانتشار داده است، بی بی سی فارسی و سرانجام خبرگزاری های داخلی. ما ضمن مقایسه همه آنها با یکدیگر، ترجمه فارسی خبرگزاری ایسنا را مگر در مورد به کار بردن چند اصطلاح که هدف از آن نرم کردن جمله بندی اصلی بود، به واقعیت نزدیک تر یافتیم. این متن را در زیر می خوانید. در این متن "اعلام" به جای "تعهد" به کار گرفته شده بود که هدف از آن نرم سازی متن بود و به همین دلیل ما اصل کلمه را جانشین آن کردیم. مثلا ایران اعلام می کند" را تبدیل کردیم "به ایران متعهد می شود". متن اصلاح شده ایسنا: ایران اقدامات داوطلبانه زیر را به انجام خواهد رساند: - نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد را به صورت اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره می شود. بقیه UF6 20 درصد را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق می کند. خط برگشت پذیر نیز وجود نخوهد داشت. - ‌ایران متعهد می شود که برای یک دوره 6 ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی سازی نکند. - ایران متعهد می شود که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فردو و راکتور اراک را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسائی شده، بیش از این گسترش ندهد. - همانگونه که ایران در برنامه عملیاتی تاسیسات تبدیل مواد به آژانس اعلام کرده است، با آغاز خط تبدیل مواد UF6 غنی شده تا 5 درصد به UO2، مواد UF6 جدیدا غنی شده تا سطح 5 درصد طی 6 ماه آینده را به اکسید تبدیل کند. - محل‌های جدید برای غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود. - ایران برنامه تحقیق و توسعه "R & D" تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی سازی را با به شرط آن که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نگیرد، ادامه خواهد داد. - عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند. نظارت‌های بیشتر: - ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات در خصوص طرح های تاسیسات هسته‌ای ایران، توصیف ساختمان‌ها در هر یک از سایت‌های هسته ای، توصیفی از سطح عملیاتی که در هریک از اماکن که به فعالیت‌های هسته ای مشخص اشتغال دارند، اطلاعات در خصوص معادن و تخلیص و اطلاعات در خصوص منابع اولیه. - ارائه پرسشنامه جدید فنی راکتور اراک به آژانس بین المللی انرژی اتمی که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می شود. -‌ اتخاذ گام‌های لازم برای موافقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انعقاد "رهیافت پادمان" در مورد راکتور اراک که توسط آژانس بانام IR-40 شناسایی می‌شود. - ‌دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز باهدف بررسی فایلهای ضبط شده دوربین‌ها درمواقعی که آنها برای بازرسی‌های دوره ای موسوم به DIV ،IIV ،PIV و بازرسی های سرزده درسایت حضور ندارند. - دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به: o کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ o کارگاه‌های تولید روتورسانتریفیوژ و محل‌های نگهداری o معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم درمقابل،3+3، اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد: - توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران درخارج از کشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل ونقل مرتبط، تعلیق می‌شوند. - تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر: o صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم‌ خدمات‌ مرتبط o طلا و فلزات گران‌بها و تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط - تعلیق تحریم‌های آمریکا برصنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط - صدورگواهی عرضه ونصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط. صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط - عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد - عدم صدور قطعنامه‌های جدیدتحریم هسته ای از سوی اتحادیه اروپا - دولت آمریکا درچارچوب اختیارات قانونی رییس‌جمهور و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدیدهسته‌ای خودداری خواهد کرد. - یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت امور ا‌نساندوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران درخارج از کشور ایجاد خواهد شد. تجارت امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج ازکشورخواهد بود. این کانال مالی شامل بانک‌های خارجی مشخص و بانکهای ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال مالی مشخص خواهند شد. o کانال مزبور همچنین این موارد را در بر می گیرد: - نقل و انتقال های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد - پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاهها و دانشکده ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه. - افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق. عناصر گام نهایی راه حل جامع گام نهایی راه حل جامع که اعضا قصد دارند مذاکره در خصوص آن را در کمتر از یک سال بعد از تصویب این سند، به پایان رسانده و اجرای آن را شروع کنند، عبارتند از: - دارای دوره زمانی بلند مدت مشخصی خواهد بود که مدت آن مورد توافق قرار خواهد گرفت. - بیانگر حقوق و تعهدات اعضاء معاهده عدم گسترش سلاح های هسته‌ای و موافقت‌نامه‌های پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. - به‌طور همه‌جانبه تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فن آوری، مالی و انرژی را بر مبنای یک برنامه تنظیمی که در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد را اتخاذ نماید. - ‌متضمن یک برنامه غنی‌سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد. - ‌نگرانی‌های مرتبط با رآکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناخته می‌شود را کاملا برطرف نماید. بازفرآوری و یا احداث تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد، ایجاد نخواهد شد. - ‌اقدامات شفاف ساز و با نظارت بیشتر مورد توافق را به طور کامل به اجراء درآورد. پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجرا درآید. -‌ شامل همکاری بین المللی هسته‌ای غیر نظامی باشد که این همکاری‌ها از جمله در خصوص دستیابی به راکتورهای مدرن آب سبک قدرت و تحقیقاتی و تجهیزات مرتبط و نیز عرضه سوخت هسته ای مدرن و برنامه های تحقیق و توسعه (R&D)مورد توافق می باشد. به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور غیرهسته ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد. * در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می شو

در پایان مذاکرات ژنوایران چه تعهداتی داد
و چه امتیازهائی گرفت؟
 
 
 
 
متن توافقنامه و یا تفاهمنامه منعقده در مذاکرات ژنو، در چند منبع ترجمه و منتشر شده است. از جمله در روزنامه واشنگتن پست که صدای امریکا آن را ترجمه و بازانتشار داده است، بی بی سی فارسی و سرانجام خبرگزاری های داخلی. ما ضمن مقایسه همه آنها با یکدیگر، ترجمه فارسی خبرگزاری ایسنا را مگر در مورد به کار بردن چند اصطلاح که هدف از آن نرم کردن جمله بندی اصلی بود، به واقعیت نزدیک تر یافتیم. این متن را در زیر می خوانید. در این متن "اعلام" به جای "تعهد" به کار گرفته شده بود که هدف از آن نرم سازی متن بود و به همین دلیل ما اصل کلمه را جانشین آن کردیم. مثلا ایران اعلام می کند" را تبدیل کردیم "به ایران متعهد می شود".

متن اصلاح شده ایسنا:

ایران اقدامات داوطلبانه زیر را به انجام خواهد رساند:

- نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد را به صورت اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره می شود. بقیهUF6 20 درصد را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق می کند. خط برگشت پذیر نیز وجود نخوهد داشت.
- ‌ایران متعهد می شود که برای یک دوره 6 ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی سازی نکند.
- ایران متعهد می شود که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فردو و راکتور اراک را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسائی شده، بیش از این گسترش ندهد.
- همانگونه که ایران در برنامه عملیاتی تاسیسات تبدیل مواد به آژانس اعلام کرده است، با آغاز خط تبدیل مواد UF6 غنی شده تا 5 درصد بهUO2، مواد UF6 جدیدا غنی شده تا سطح 5 درصد طی 6 ماه آینده را به اکسید تبدیل کند.
- محل‌های جدید برای غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود.
- ایران برنامه تحقیق و توسعه "R & D" تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی سازی را با به شرط آن که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نگیرد، ادامه خواهد داد.
- عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند.

نظارت‌های بیشتر:

- ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات در خصوص طرح های تاسیسات هسته‌ای ایران، توصیف ساختمان‌ها در هر یک از سایت‌های هسته ای، توصیفی از سطح عملیاتی که در هریک از اماکن که به فعالیت‌های هسته ای مشخص اشتغال دارند، اطلاعات در خصوص معادن و تخلیص و اطلاعات در خصوص منابع اولیه.
- ارائه پرسشنامه جدید فنی راکتور اراک به آژانس بین المللی انرژی اتمی که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می شود.
-‌ اتخاذ گام‌های لازم برای موافقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انعقاد "رهیافت پادمان" در مورد راکتور اراک که توسط آژانس بانام IR-40 شناسایی می‌شود.
- ‌دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز باهدف بررسی فایلهای ضبط شده دوربین‌ها درمواقعی که آنها برای بازرسی‌های دوره ای موسوم به DIV ،IIV ،PIV و بازرسی های سرزده درسایت حضور ندارند.
- دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به:
o کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ
o کارگاه‌های تولید روتورسانتریفیوژ و محل‌های نگهداری
o معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم

درمقابل،3+3، اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد:

- توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران درخارج از کشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل ونقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.

- تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر:
o صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم‌ خدمات‌ مرتبط
o طلا و فلزات گران‌بها و تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط
- تعلیق تحریم‌های آمریکا برصنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط
- صدورگواهی عرضه ونصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط. صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین

خدمات مرتبط

- عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد
- عدم صدور قطعنامه‌های جدیدتحریم هسته ای از سوی اتحادیه اروپا
- دولت آمریکا درچارچوب اختیارات قانونی رییس‌جمهور و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدیدهسته‌ای خودداری خواهد کرد.
- یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت امور ا‌نساندوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران درخارج از کشور ایجاد خواهد شد. تجارت امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج ازکشورخواهد بود. این کانال مالی شامل بانک‌های خارجی مشخص و بانکهای ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال مالی مشخص خواهند شد.
o کانال مزبور همچنین این موارد را در بر می گیرد:
- نقل و انتقال های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد
- پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاهها و دانشکده ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه.
- افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق.

عناصر گام نهایی راه حل جامع

گام نهایی راه حل جامع که اعضا قصد دارند مذاکره در خصوص آن را در کمتر از یک سال بعد از تصویب این سند، به پایان رسانده و اجرای آن را شروع کنند، عبارتند از:
- دارای دوره زمانی بلند مدت مشخصی خواهد بود که مدت آن مورد توافق قرار خواهد گرفت.
- بیانگر حقوق و تعهدات اعضاء معاهده عدم گسترش سلاح های هسته‌ای و موافقت‌نامه‌های پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.
- به‌طور همه‌جانبه تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فن آوری، مالی و انرژی را بر مبنای یک برنامه تنظیمی که در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد را اتخاذ نماید.
- ‌متضمن یک برنامه غنی‌سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.
- ‌نگرانی‌های مرتبط با رآکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40شناخته می‌شود را کاملا برطرف نماید. بازفرآوری و یا احداث تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد، ایجاد نخواهد شد.
- ‌اقدامات شفاف ساز و با نظارت بیشتر مورد توافق را به طور کامل به اجراء درآورد. پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجرا درآید.
-‌ شامل همکاری بین المللی هسته‌ای غیر نظامی باشد که این همکاری‌ها از جمله در خصوص دستیابی به راکتورهای مدرن آب سبک قدرت و تحقیقاتی و تجهیزات مرتبط و نیز عرضه سوخت هسته ای مدرن و برنامه های تحقیق و توسعه (R&D)مورد توافق می باشد.
به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور غیرهسته ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد.
* در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می شو

گزارش خبری حسن روحانی لغو گام به گام تحریم ها از بامداد یکشنبه آغاز شد! در نخستین ساعات روز گذشته، حسن روحانی در یک نشست خبری، حاصل مذاکرات اخیر ژنو و توافقی که در آن صورت گرفت را در یک جمعبندی بیان کرد. خلاصه این جمعبندی چنین است: می‌خواستند، «ایران‌هراسی» را در افکار عمومی جا بیندازند، منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، فضای اعتماد را به وجود آورد تا مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران، در جهت درست خود قرار گیرد. هرکس هر تفسیری می‌خواهد، داشته باشد. در متن این توافق‌نامه به صراحت آمده است که ایران غنی سازی را انجام خواهد داد و به همین دلیل هم من به ملت ایران اعلام می‌کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه خواهد یافت. در همین توافق شش‌ماهه هم، تأسیسات ما در نطنز، فردو، اراک، اصفهان و بندرعباس به فعالیت خودشان ادامه خواهند داد. قدرت‌های جهانی اعلام کردند با پایان یافتن مذاکرات جامع (تا یکسال) که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد و دستیابی به توافق جامع، تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های سازمان ملل، تحریم های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا برداشته خواهد شد. اینکه اعلام شده است که همه تحریم‌ها قدم‌ به قدم با ادامه مذاکرات برداشته می‌شود، نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است. سازمان تحریم با اجرای این توافق شکسته خواهد شد. چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید، چه بدشان بیاید. تَرَک‌ها در سازمان تحریم از دیشب آغاز شده و هر چه زمان بگذرد، فاصله این تَرَک‌ها بیشتر خواهد شد. در اولین قدم برخی از تحریم‌ها با اجرای این توافق برداشته خواهد شد. همچنین تحریم‌ها که به صورت فزاینده ادامه می‌یافت از امروز متوقف خواهد شد. به طوری که بخشی از تحریم‌های بانکی با اجرای این توافق شکسته خواهد شد. این شش ماه آغاز یک تجربه جدید برای ملت ایران است. اگر طرف‌های توافق ما «۱+۵» به این توافق به دقت عمل کنند، ایران هم عمل خواهد کرد. خوشحالیم که بعد از ۱۰ سال، یک توافق در این سطح، ولو اولیه، ولو برای شش ماه بین ایران و قدرت‌های بزرگ حاصل شد. بلافاصله بحث و مذاکرات پیرامون توافق جامع و همه جانبه آغاز خواهد شد که این مذاکرات، در واقع می‌تواند مذاکرات پایانی باشد. یکبار دیگر تکرار می‌کنم، ملت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بعد از مذاکرات جامع، بعد از توافق نهایی، یک سال دیگر، کسی نیاید بگوید که ما مانع شدیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. این از آن جوک‌های خنده‌دار تاریخی است. ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. دولت افتخار می کند که قبل از پایان ۱۰۰ روز این موفقیت را به دست آورده و این راه و این مسیر با کمک شما ادامه خواهد یافت. گزارش خبری حسن روحانی لغو گام به گام تحریم ها از بامداد یکشنبه آغاز شد! در نخستین ساعات روز گذشته، حسن روحانی در یک نشست خبری، حاصل مذاکرات اخیر ژنو و توافقی که در آن صورت گرفت را در یک جمعبندی بیان کرد. خلاصه این جمعبندی چنین است: می‌خواستند، «ایران‌هراسی» را در افکار عمومی جا بیندازند، منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، فضای اعتماد را به وجود آورد تا مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران، در جهت درست خود قرار گیرد. هرکس هر تفسیری می‌خواهد، داشته باشد. در متن این توافق‌نامه به صراحت آمده است که ایران غنی سازی را انجام خواهد داد و به همین دلیل هم من به ملت ایران اعلام می‌کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه خواهد یافت. در همین توافق شش‌ماهه هم، تأسیسات ما در نطنز، فردو، اراک، اصفهان و بندرعباس به فعالیت خودشان ادامه خواهند داد. قدرت‌های جهانی اعلام کردند با پایان یافتن مذاکرات جامع (تا یکسال) که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد و دستیابی به توافق جامع، تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های سازمان ملل، تحریم های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا برداشته خواهد شد. اینکه اعلام شده است که همه تحریم‌ها قدم‌ به قدم با ادامه مذاکرات برداشته می‌شود، نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است. سازمان تحریم با اجرای این توافق شکسته خواهد شد. چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید، چه بدشان بیاید. تَرَک‌ها در سازمان تحریم از دیشب آغاز شده و هر چه زمان بگذرد، فاصله این تَرَک‌ها بیشتر خواهد شد. در اولین قدم برخی از تحریم‌ها با اجرای این توافق برداشته خواهد شد. همچنین تحریم‌ها که به صورت فزاینده ادامه می‌یافت از امروز متوقف خواهد شد. به طوری که بخشی از تحریم‌های بانکی با اجرای این توافق شکسته خواهد شد. این شش ماه آغاز یک تجربه جدید برای ملت ایران است. اگر طرف‌های توافق ما «۱+۵» به این توافق به دقت عمل کنند، ایران هم عمل خواهد کرد. خوشحالیم که بعد از ۱۰ سال، یک توافق در این سطح، ولو اولیه، ولو برای شش ماه بین ایران و قدرت‌های بزرگ حاصل شد. بلافاصله بحث و مذاکرات پیرامون توافق جامع و همه جانبه آغاز خواهد شد که این مذاکرات، در واقع می‌تواند مذاکرات پایانی باشد. یکبار دیگر تکرار می‌کنم، ملت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بعد از مذاکرات جامع، بعد از توافق نهایی، یک سال دیگر، کسی نیاید بگوید که ما مانع شدیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. این از آن جوک‌های خنده‌دار تاریخی است. ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. دولت افتخار می کند که قبل از پایان ۱۰۰ روز این موفقیت را به دست آورده و این راه و این مسیر با کمک شما ادامه خواهد یافت.


گزارش خبری حسن روحانی
لغو گام به گام تحریم ها
از بامداد یکشنبه آغاز شد!

در نخستین ساعات روز گذشته، حسن روحانی در یک نشست خبری، حاصل مذاکرات اخیر ژنو و توافقی که در آن صورت گرفت را در یک جمعبندی بیان کرد. خلاصه این جمعبندی چنین است:

می‌خواستند، «ایران‌هراسی» را در افکار عمومی جا بیندازند، منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، فضای اعتماد را به وجود آورد تا مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران، در جهت درست خود قرار گیرد.
هرکس هر تفسیری می‌خواهد، داشته باشد. در متن این توافق‌نامه به صراحت آمده است که ایران غنی سازی را انجام خواهد داد و به همین دلیل هم من به ملت ایران اعلام می‌کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه خواهد یافت. در همین توافق شش‌ماهه هم، تأسیسات ما در نطنز، فردو، اراک، اصفهان و بندرعباس به فعالیت خودشان ادامه خواهند داد.
قدرت‌های جهانی اعلام کردند با پایان یافتن مذاکرات جامع (تا یکسال) که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد و دستیابی به توافق جامع، تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های سازمان ملل، تحریم های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا برداشته خواهد شد. اینکه اعلام شده است که همه تحریم‌ها قدم‌ به قدم با ادامه مذاکرات برداشته می‌شود، نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است.
سازمان تحریم با اجرای این توافق شکسته خواهد شد. چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید، چه بدشان بیاید. تَرَک‌ها در سازمان تحریم از دیشب آغاز شده و هر چه زمان بگذرد، فاصله این تَرَک‌ها بیشتر خواهد شد. در اولین قدم برخی از تحریم‌ها با اجرای این توافق برداشته خواهد شد. همچنین تحریم‌ها که به صورت فزاینده ادامه می‌یافت از امروز متوقف خواهد شد. به طوری که بخشی از تحریم‌های بانکی با اجرای این توافق شکسته خواهد شد.
این شش ماه آغاز یک تجربه جدید برای ملت ایران است. اگر طرف‌های توافق ما «۱+۵» به این توافق به دقت عمل کنند، ایران هم عمل خواهد کرد.
خوشحالیم که بعد از ۱۰ سال، یک توافق در این سطح، ولو اولیه، ولو برای شش ماه بین ایران و قدرت‌های بزرگ حاصل شد. بلافاصله بحث و مذاکرات پیرامون توافق جامع و همه جانبه آغاز خواهد شد که این مذاکرات، در واقع می‌تواند مذاکرات پایانی باشد.
یکبار دیگر تکرار می‌کنم، ملت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بعد از مذاکرات جامع، بعد از توافق نهایی، یک سال دیگر، کسی نیاید بگوید که ما مانع شدیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. این از آن جوک‌های خنده‌دار تاریخی است. ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. دولت افتخار می کند که قبل از پایان ۱۰۰ روز این موفقیت را به دست آورده و این راه و این مسیر با کمک شما ادامه خواهد یافت.


نه جنگ، نه تحریم- نه توهین، نه تسلیم استقبال از تیم مذاکرات اتمی در فرودگاه مهرآباد گزارش خبرگزاری ایسنا از بازگشت تیم مذاکرات ژنو به کشور و استقبال مردم از آنها: مردم، بویژه جوانان و دانشجویان برای استقبال از تیم مذاکره‌کننده در برابر پاویون دولت در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند. در این مراسم، همسر علی‌محمدی - یکی از شهدای هسته‌ای - به نمایندگی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای لوح تقدیری را به محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران - تقدیم کرد. روی یکی از پلاکاردهایی که در دست حاضران در فرودگاه قرار داشت، نوشته شده بود: «دکتر ظریف به اندازه هشت سال از تو متشکریم». جمعیت حاضر، شعار می دادند: «نه جنگ، نه تحریم، نه توهین، نه تسلیم»، «صل علی محمد، سفیر صلح خوش‌آمد»، «دولت تدبیر و امید، حمایتت می‌کنیم»، «دکتر ظریف، عراقچی، تشکر تشکر»، «هیأت با لیاقت، حمایت حمایت»، بعد از دو ساعت و نیم استقبال، خودروی حامل محمدجواد ظریف از پاویون دولتی خارج شد و در جمع استقبال‌کنندگان حضور پیدا کرد. بعد از ظریف، سیدعباس عراقچی در حالی که سوار بر خودرو بود در جمع استقبال‌کنندگان حضور پیدا کرد و جمعیت نیز شعار «عراقچی دوستت داریم»، «عراقچی عراقچی، تشکر تشکر» سرداد. در پایان مراسم استقبال مردم با شعار «نیروی انتظامی، تشکر تشکر» از مدارای این نیرو با استقبال کنندگان تشکر کردند. محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام شهیدی معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید، حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، مصباحی‌مقدم نماینده مجلس و تعدادی از مسئولان وزارت خارجه در مراسم استقبال در فرودگاه حضور داشتند. نه جنگ، نه تحریم- نه توهین، نه تسلیم استقبال از تیم مذاکرات اتمی در فرودگاه مهرآباد گزارش خبرگزاری ایسنا از بازگشت تیم مذاکرات ژنو به کشور و استقبال مردم از آنها: مردم، بویژه جوانان و دانشجویان برای استقبال از تیم مذاکره‌کننده در برابر پاویون دولت در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند. در این مراسم، همسر علی‌محمدی - یکی از شهدای هسته‌ای - به نمایندگی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای لوح تقدیری را به محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران - تقدیم کرد. روی یکی از پلاکاردهایی که در دست حاضران در فرودگاه قرار داشت، نوشته شده بود: «دکتر ظریف به اندازه هشت سال از تو متشکریم». جمعیت حاضر، شعار می دادند: «نه جنگ، نه تحریم، نه توهین، نه تسلیم»، «صل علی محمد، سفیر صلح خوش‌آمد»، «دولت تدبیر و امید، حمایتت می‌کنیم»، «دکتر ظریف، عراقچی، تشکر تشکر»، «هیأت با لیاقت، حمایت حمایت»، بعد از دو ساعت و نیم استقبال، خودروی حامل محمدجواد ظریف از پاویون دولتی خارج شد و در جمع استقبال‌کنندگان حضور پیدا کرد. بعد از ظریف، سیدعباس عراقچی در حالی که سوار بر خودرو بود در جمع استقبال‌کنندگان حضور پیدا کرد و جمعیت نیز شعار «عراقچی دوستت داریم»، «عراقچی عراقچی، تشکر تشکر» سرداد. در پایان مراسم استقبال مردم با شعار «نیروی انتظامی، تشکر تشکر» از مدارای این نیرو با استقبال کنندگان تشکر کردند. محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام شهیدی معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید، حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، مصباحی‌مقدم نماینده مجلس و تعدادی از مسئولان وزارت خارجه در مراسم استقبال در فرودگاه حضور داشتند.


نه جنگ، نه تحریم- نه توهین، نه تسلیم
استقبال از تیم مذاکرات
اتمی در فرودگاه مهرآباد

گزارش خبرگزاری ایسنا از بازگشت تیم مذاکرات ژنو به کشور و استقبال مردم از آنها:
مردم، بویژه جوانان و دانشجویان برای استقبال از تیم مذاکره‌کننده در برابر پاویون دولت در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند. در این مراسم، همسر علی‌محمدی - یکی از شهدای هسته‌ای - به نمایندگی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای لوح تقدیری را به محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران - تقدیم کرد. روی یکی از پلاکاردهایی که در دست حاضران در فرودگاه قرار داشت، نوشته شده بود: «دکتر ظریف به اندازه هشت سال از تو متشکریم».
جمعیت حاضر، شعار می دادند: «نه جنگ، نه تحریم، نه توهین، نه تسلیم»، «صل علی محمد، سفیر صلح خوش‌آمد»، «دولت تدبیر و امید، حمایتت می‌کنیم»، «دکتر ظریف، عراقچی، تشکر تشکر»، «هیأت با لیاقت، حمایت حمایت»،
بعد از دو ساعت و نیم استقبال، خودروی حامل محمدجواد ظریف از پاویون دولتی خارج شد و در جمع استقبال‌کنندگان حضور پیدا کرد. بعد از ظریف، سیدعباس عراقچی در حالی که سوار بر خودرو بود در جمع استقبال‌کنندگان حضور پیدا کرد و جمعیت نیز شعار «عراقچی دوستت داریم»، «عراقچی عراقچی، تشکر تشکر» سرداد.
در پایان مراسم استقبال مردم با شعار «نیروی انتظامی، تشکر تشکر» از مدارای این نیرو با استقبال کنندگان تشکر کردند.
محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام شهیدی معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید، حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، مصباحی‌مقدم نماینده مجلس و تعدادی از مسئولان وزارت خارجه در مراسم استقبال در فرودگاه حضور داشتند.