Sunday, March 22, 2015

دستفروش خوزستانی که خودسوزی کرده بود، درگذشت

دستفروش خوزستانی که خودسوزی کرده بود، درگذشت

یونس عساکره، دستفروش خوزستانی که در اعتراض به برچیده شدن بساط میوه‌فروشی خودسوزی کرده بود، در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.
برادر آقای عساکره در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی با اعلام این خبر گفت که برادرش ساعت شش صبح امروز دوم فروردین ۱۳۹۴ بر اثر شدت جراحات، عفونت و سوختگی شدید اعضای داخلی درگذشته است.
به گفته خانواده آقای عساکره، بساط میوه فروشی او کنار خیابان بار‌ها توسط مأموران شهرداری خرمشهر تخریب شده بود.
گفته می‌شود درخواست یونس عساکره از شهرداری و شورای شهر برای گرفتن جواز احداث غرفه میوه فروشی رد شده بود.
آقای عساکره شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ برای اعتراض به برچیده شدن بساطش به شهرداری خوزستان مراجعه و در نهایت مقابل شهرداری خودسوزی کرد.
برادر آقای عساکره می گوید که تعدادی از مسئولان استان در بیمارستان طالقانی اهواز به عیادت او رفته بودند. او بعدا به تهران منتقل شد.
در واکنش به خودسوزی، قدرت‌الله دهقان، معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان به خبرگزاری فارس گفته بود که "نمی‌توان به طور کامل شهرداری خرمشهر را مقصر دانست، اما در صورت سهل‌انگاری و کم‌کاری در برخورد با ارباب رجوع، استانداری خوزستان قاطعانه برخورد خواهد کرد."
یونس عساکره از شهروندان عرب استان خوزستان در جنوب غربی ایران بود.
خانواده آقای عساکره می‌گویند که این بساط میوه‌فروشی تنها منبع درآمد یونس عساکره، دو فرزند کوچک و همسرش بوده است.
خودسوزی این دستفروش باعث بروز اعتراض‌هایی در میان اعراب خوزستان شد. از جمله آن‌که در حاشیه یک بازی فوتبال در اهواز، درگیری‌هایی رخ داد که فعالان عرب می‌گویند که یکی از دلایل آن، اعتراض گروهی از جوانان به خودسوزی یونس عساکره مقابل شهرداری خرمشهر بوده است. گزارش و عکس درگیری‌ها را اینجا ببینید.
در این حادثه دست‌کم یک خودروی پلیس آتش زده شد و همین‌طور شماری از جوانان معترض دستگیر شدند. پلیس بعدا اعلام کرد همه دستگیرشدگان آزاد شده‌اند

به گزارش "راه دانا" محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: «ایرانی ها از ابتدای انقلاب آنقدر ایستادگی کردند که تو امروز مجبوری برای ظاهرسازی سفره هفت سین پهن کنی و پیام نوروزی دهی؛ بدان، این ملت آن قدر ایستادگی می کند که مجبور شوی برای ظاهرسازی دعای کمیل بخوانی.» '‎به گزارش "راه دانا" محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: «ایرانی ها از ابتدای انقلاب آنقدر ایستادگی کردند که تو امروز مجبوری برای ظاهرسازی سفره هفت سین پهن کنی و پیام نوروزی دهی؛ بدان، این ملت آن قدر ایستادگی می کند که مجبور شوی برای ظاهرسازی دعای کمیل بخوانی.»‎'

به گزارش "راه دانا" محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: «ایرانی ها از ابتدای انقلاب آنقدر ایستادگی کردند که تو امروز مجبوری برای ظاهرسازی سفره هفت سین پهن کنی و پیام نوروزی دهی؛ بدان، این ملت آن قدر ایستادگی می کند که مجبور شوی برای ظاهرسازی دعای کمیل بخوانی.»

ضد‌حال خامنه‌ای: پیام نوروزی رئیس جمهوری آمریکا، غیرصادقانه بود خامنه‌ای، اظهار دوستی اوباما به مردم ایران را غیرصادقانه خواند

ضد‌حال خامنه‌ای: پیام نوروزی رئیس جمهوری آمریکا، غیرصادقانه بود

خامنه‌ای، اظهار دوستی اوباما به مردم ایران را غیرصادقانه خواند

سید علی خامنه‌ای، امروز در حرم رضوی شهر مشهد، طی سخنانی متفاوت با پیام نوروزی‌اش، به ایالات متحده به عنوان طرف مقابل جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای حمله کرد و برخی گفته‌های اوباما در پیام نوروی‌اش را غیرصادقانه عنوان کرد.
رهبر جمهوری اسلامی، امروز در مشهد، حرکات «دشمنان» جمهوری اسلامی، به ویژه آمریکا را همراه با «تدبیر» و «سیاست» خواند و تاکید کرد که «آمریکا به مذاکرات هسته‌ای بسیار احتیاج دارد.» خامنه‌ای در باره اختلاف میان سنا و کاخ سفید در مورد مذاکرات گفت: «این اختلافاتی که بین دولت آمریکا و سناتورها وجود دارد، به این معنی نیست که این‌ها به مذاکرات نیاز ندارند بلکه جناح مقابل دولت آمریکا مایل است امتیازی که در این مذاکرات وجود دارد، به نام حریفش که حزب دموکرات است، ثبت نشود.»
خامنه‌ای، بخش‌هایی از پیام نوروزی باراک اوباما را «غیرصادقانه» خواند و همچنین، اظهار دوستی اوباما به مردم ایران را غیرصادقانه عنوان کرد. رهبر جمهوری اسلامی گفت: «می‌گوید در ایران کسانی هستند که نمی‌خواهند مساله هسته‌ای با مذاکرات حل شود، این دروغ است.» خامنه‌ای در ادامه گفت: «آنی که ملت ایران نمی‌خواهند، عبارت است از قبول تحمیل‌ها و زورگویی‌های آمریکا. آنچه که ملت ایران در مقابل آن مقاومت می‌کند، قبول زورگویی طرف مقابل است. طرف مقابل می‌گوید، بیایید مذاکره کنیم و شما حرف‌های ما را مو به مو قبول کنید. ملت ایران در مقابل این[زورگویی] ایستاده است و یقینا نه مسوولین ما و نه هیات مذاکره کننده ما، و پشت سر آنها، ملت ایران، این را قبول نخواهد کرد.»
رهبر جمهوری اسلامی در باره مذاکرات جاری با طرف‌های اروپایی و آمریکا افزود: «مذاکره با آمریکا، فقط در باره مسائل هسته‌ای است ولاغیر. ما در باره مسائل منطقه‌ای، با آمریکا مذاکره‌ای نمی‌کنیم. هدف‌های آمریکا در مسائل منطقه‌ای، درست مقابل هدف‌های ما است.» او هدف آمریکا را، ایجاد نا امنی در منطقه دانست. او آمریکا را مقابل «بیداری اسلامی» دانست. خامنه‌ای تاکید کرد که در مورد مسائل منطقه‌ای، تسلیحاتی و مسائل داخلی، مطلقا با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.
رهبر جمهوری اسلامی، بدون نام بردن، با اشاره به نامه رئیس دفتر اوباما به رئیس کمیسیون روابط خارجی کنگره در مورد برداشتن تدریجی تحریم‌ها در صورت پایبندی به قرارداد و توافق هسته‌ای گفت: «این حرف غلط و غیر قابل قبولی است. رفع تحریم‌ها جزو موضوعات مذاکره است، نه نتیجه مذاکرت... این یک خدعه‌ی آمریکایی است... رفع تحریم‌ها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام گیرد.»
سید علی خامنه‌ای، بازگشت ناپذیری تصمیم‌های جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: «آمریکایی‌ها تکرار می‌کنند ایران باید در تصمیم‌هایی که می‌گیرد و چیز‌هایی که قبول می‌کند بازگشت‌ناپذیری وجود داشته باشد ما این را قبول نداریم. این صنعت بومی و مردمی است و باید پیش برود و این پیشرفت جزو ذات هر صنعت و فناوری است. ما در مذاکرات به همه تعهدات بین المللی و اخلاق سیاسی اسلامی پایبند بودیم. عهدشکنی کردند و تنوع در آرا و تقلب نشان دادند.» اشاره رهبر جمهوری اسلامی به برنامه‌ی هسته‌ای است که طرف‌های مذاکره کننده می‌خواهند مطمئن شوند جمهوری اسلامی توسعه برنامه‌ی هسته‌ای به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای را برای همیشه متوقف کند

خامنه‌ای ملت و دولت را به «هم‌دلی و هم‌زبانی» فراخواند

خامنه‌ای ملت و دولت را به «هم‌دلی و هم‌زبانی» فراخواند

سید علی خامنه‌ای در پیام نوروزی خود، سال ۱۳۹۴ را «سال دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» خواند و برخلاف سال‌های قبل، برای «دشمنان» خط و نشان نکشید.
رهبر جمهوری اسلامی، بامداد امروز در پیامش به مردم ایران، سال جدید را سال «هم‌زبانی و هم‌دلی» نامید و گفت: «برای تحقق شعار سال ۹۴ یعنی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، باید هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت خدمتگزار، به یکدیگر اعتماد، و صمیمانه با هم همکاری کنند.»
سید علی خامنه‌ای تحقق «آرزوهای بزرگ» را مشروط به همکاری، همدلی و صمیمیت دوسویه دولت و ملت خواند و و در ادامه گفت: «دولت، کارگزار ملت، و ملت کارفرمای دولت است، و هر چه همکاری دولت و ملت بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، بنابراین هم دولت باید واقعا ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و توانایی‌های مردم را به‌درستی بپذیرد، و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند.»
خامنه‌ای، بر خلاف سال‌های قبل برای «دشمن» خط و نشان نکشید، که می‌تواند پیامی به غرب در مورد نگاه جدید رهبر جمهوری اسلامی به گفتگوهای جاری هسته‌ای باشد.

قدرت‌های غربی، «توافق بد» را نخواهند پذیرفت «یک توافق بد که خطوط قرمز قدرت‌های بزرگ را نادیده بگیرد، غیر قابل دست‌یابی است»

قدرت‌های غربی، «توافق بد» را نخواهند پذیرفت

«یک توافق بد که خطوط قرمز قدرت‌های بزرگ را نادیده بگیرد، غیر قابل دست‌یابی است»

وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان و آمریکا، دیروز در لندن گرد هم آمدند و در پایان جلسه مشترک در باره مذاکرات هسته‌ای، تاکید کردند که به یک توافق بد که خطوط قرمز ما را نادیده بگیرد تن نخواهند داد.
روز گذشته، پس از توقف گفتگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی در لوزان سوئیس، وزرای خارجه ۴ کشور غربی مذاکره کننده با جمهوری اسلامی، در لندن به بررسی روند گفتگوها و میزان امکان‌پذیری توافق پرداختند. در بیانیه رسمی وزرای خارجه، تاکید شده است که با وجود دست‌یابی به نقطه نظرهای مشترکی با جمهوری اسلامی، اختلاف نظرهایی همچنان پا برجا است.
قدرت‌های برگ می‌خواهند از عدم دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، اطمینان یابند. وزاری خارجه چهار قدرت بزرگ تاکید کردند که به یک  توافق بد که خطوط قرمز ما را نادیده بگیرد تن نخواهند داد.
با توجه به سخنان روز گذشته‌ی آیت‌الله خامنه‌ای و خط و نشان‌هایی که برای مذاکرات کشید و همچنین بیانیه وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس، کار ادامه مذاکرات با دشواری‌های جدیدی روبرو خواهد شد که باید دید تداوم گفتگو در ۵ فروردین برای رسیدن به یک تفاهم در مهلت تعیین شده در پایان ماه مارس جاری، نتیجه‌بخش خواهد بود یا نه؟
رهبر جمهوری اسلامی، خواهان حذف همه تحریم‌ها است و از سوی دیگر، قدرت‌های بزرگ به هیچ عنوان تن به رفع تحریم‌ها به شکل یک‌طرفه نخواهند داد.

اوباما: «نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی» پیام نوروزی اوباما به مردم و رهبران ایران

اوباما: «نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی»

پیام نوروزی اوباما به مردم و رهبران ایران

«روزها و هفته‌های پیش رو حیاتی خواهند بود. گفتگوهای ما پیشرفت داشته‌اند، اما فاصله‌ها باقی هستند. و افرادی هستند، در هر دو کشور ما و فراتر از آنها، که مخالف راه حل دیپلماتیک هستند...»
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، همچون سال‌های گذشته، در آستانه نوروز ۱۳۹۴، پیام نوروزی خود خطاب به مردم و رهبران ایران را منتشر کرد. وی در این پیام، بیش‌ترین تمرکز را بر موضوع مذاکرات هسته‌ای دارد. بخش‌هایی از این پیام به شرح زیر است:
برای هزاران سال، این زمانی بوده است برای جمع شدن در کنار خانواده و دوستان و به استقبال بهاری نو و سالی نو رفتن. هفته پیش همسر من میشل کمک کرد تا در اینجا نوروز را جشن بگیریم.  [این جشن] بزرگداشتی بود برای فرهنگ‌های گوناگون، غذا، موسیقی و دوستی جوامع مهاجری که هر روزه خدمات فوق العاده ای در ایالات متحده ارائه می کنند.
مایلم از این فرصت استفاده کنم تا بار دیگر مستقیما با مردم و رهبران ایران سخن بگویم. در حالی که دور سفره هفت سین جمع می شوید، از تهران تا شیراز تا تبریز، از سواحل  دریای خزر تا کرانه‌های خلیج فارس، شما برای موهبت‌هایتان شکرگزاری می‌کنید و به آینده نگاه می‌کنید.
امسال ما بهترین فرصت را در چندین دهه برای دنبال کردن آینده‌ای متفاوت میان دو کشورمان داریم. کمی بیش از یک سال پیش، ما به تفاهمی ابتدایی در مورد برنامه اتمی ایران رسیدیم. و هر دو طرف به تعهداتشان پایبند بوده‌اند. ایران پیشروی در برنامه اتمی‌اش را متوقف کرده است و حتی در برخی بخش‌ها به عقب بازگردانده است. جامعه جهانی، از جمله ایالات متحده، برخی تسهیلات از تحریم‌ها را برای ایران فراهم کرده است. اکنون دیپلمات‌ها و دانشمندهایمان درحال گفتگو هستند با امید به یافتن راه حلی جامع که نگرانی‌های دنیا را از برنامه اتمی ایران برطرف کند.
روزها و هفته‌های پیش رو حیاتی خواهند بود. گفتگوهای ما پیشرفت داشته‌اند، اما فاصله ها باقی هستند. و افرادی هستند، در هر دو کشور ما و فراتر از آنها، که مخالف راه حل دیپلماتیک هستند. پیام من به شما، مردم ایران، این است که ما باید با هم برای آینده‌ای که در پی آن هستیم پافشاری کنیم.
همان‌طور که بارها گفته‌ام، باور دارم که کشورهای ما باید بتوانند این موضوع را با دیپلماسی و به طور صلح‌آمیز حل کنند. من معتقدم کشورهای ما فرصتی تاریخی دارند تا این موضوع  را به طور مسالمت‌آمیز حل کنند – فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم. به قول حافظ:
«نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی».
 برای دهه‌ها کشورهای ما با سوء تفاهم و ترس از هم جدا بوده‌اند. اکنون نوبهار است. ما فرصتی داریم، فرصتی تا پیشرفتی کنیم که به هر دو کشور و به دنیا برای سالیان متمادی در پیش سود برساند. اکنون این بر عهده همه ماست، ایرانیان و آمریکاییان، که این زمان و فرصت‌هایی را که می توانند شکوفا شوند در این فصل نو دریابیم.

خامنه‌ای: ۱۳۹۴، سال غلبه پروستات بر ترموستات