Friday, November 4, 2011

انقلابیون لیبی قبر مادر قذافی را شکافتند و استخوان های او را سوزاندند یک روزنامه الجزایری از نبش قبر مادر قذافی در شهر سرت و سوزانده شدن استخوانهای وی خبر داد که از سوی گروهی موسوم به “کمیته ویرانگر بتها” در لیبی انجام شده است. روزنامه النهار الجزایر نوشت برخی از مخالفان رژیم سابق لیبی با حمله به محل دفن خاندان قذافی در شهر سرت علاوه بر ویران کردن قبور آنها، استخوانهای به جا مانده از جسد مادر قذافی را خارج کرده و سوزاندند. بنابر اعلام این روزنامه الجزایری برخی از گروههای تندرو در شهر سرت که به نظر می رسد وابستگی هایی به القاعده داشته باشند، دست به این اقدام زده اند. روزنامه النهار در ادامه تصاویری را از این واقع منتشر کرده که در آن نبش قبرهای خانواده قذافی دیده می شود. در این تصاویر یک مقبره خانوادگی دیده می شود که چهار قبر موجود در آن تخلیه شده و مورد هتک حرمت قرار گرفته اند. بر این اساس، مادر قذافی، عمه وی و دو تن از نزدیکانش در این مقبره خانوادگی دفن شده بودند که پس از این اقدامات قبور آنها کاملا تخریب شده است. قبر مادر قذافی نیز در تصاویر منتشر شده از همه بیشتر مورد تخریب و هتک حرمت قرارگرفته و حتی انقلابیون پس از خارج کردن استخوانها از قبر، آنها را سوزانده اند. این در حالی است که برخی از مخالفان روی دیوار این مقبره خانوادگی با استفاده از اسپری مشکی عبارت: “کمیته ویرانگر بتها” را نوشته بودند. البته تاکنون خبر منتشر شده از سوی این روزنامه الجزایری از سوی منابع مستقل در لیبی تایید نشده است. خاطر نشان می شود معمر قذافی و معتصم پسرش دوهفته پیش در جریان فرار از شهر سرت، توسط انقلابیون دستگیر شدند و پس از مرگ اجساد آنان در بیابانهای لیبی دفن شد.


انقلابیون لیبی قبر مادر قذافی را شکافتند و استخوان های او را سوزاندند

یک روزنامه الجزایری از نبش قبر مادر قذافی در شهر سرت و سوزانده شدن استخوانهای وی خبر داد که از سوی گروهی موسوم به “کمیته ویرانگر بتها” در لیبی انجام شده است.
روزنامه النهار الجزایر نوشت برخی از مخالفان رژیم سابق لیبی با حمله به محل دفن خاندان قذافی در شهر سرت علاوه بر ویران کردن قبور آنها، استخوانهای به جا مانده از جسد مادر قذافی را خارج کرده و سوزاندند.
بنابر اعلام این روزنامه الجزایری برخی از گروههای تندرو در شهر سرت که به نظر می رسد وابستگی هایی به القاعده داشته باشند، دست به این اقدام زده اند.
روزنامه النهار در ادامه تصاویری را از این واقع منتشر کرده که در آن نبش قبرهای خانواده قذافی دیده می شود. در این تصاویر یک مقبره خانوادگی دیده می شود که چهار قبر موجود در آن تخلیه شده و مورد هتک حرمت قرار گرفته اند.
بر این اساس، مادر قذافی، عمه وی و دو تن از نزدیکانش در این مقبره خانوادگی دفن شده بودند که پس از این اقدامات قبور آنها کاملا تخریب شده است. قبر مادر قذافی نیز در تصاویر منتشر شده از همه بیشتر مورد تخریب و هتک حرمت قرارگرفته و حتی انقلابیون پس از خارج کردن استخوانها از قبر، آنها را سوزانده اند.
این در حالی است که برخی از مخالفان روی دیوار این مقبره خانوادگی با استفاده از اسپری مشکی عبارت: “کمیته ویرانگر بتها” را نوشته بودند. البته تاکنون خبر منتشر شده از سوی این روزنامه الجزایری از سوی منابع مستقل در لیبی تایید نشده است.
خاطر نشان می شود معمر قذافی و معتصم پسرش دوهفته پیش در جریان فرار از شهر سرت، توسط انقلابیون دستگیر شدند و پس از مرگ اجساد آنان در بیابانهای لیبی دفن شد.

لس‌‌آنجلس‌ تایمز: آمریکا از طرح تحریم بانک مرکزی ایران عقب‌ نشست Iran - Central Bank of Islamic Republic of Iran, undated ۱۳۹۰/۰۸/۱۳ روزنامه لس‌‌آنجلس تایمز گزارش داده است، با وجود تهدیدهای هفته‌های اخیر در مورد تحریم بانک مرکزی ایران، مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال چنین تحریم‌هایی بازار نفت را دستخوش اختلال کرده و درنتیجه به اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی لطمه خواهد زد. روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد که پس از چند هفته تهدید سیاستمداران آمریکایی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به خاطر «نقش» ایران در توطئه ترور سفیر عربستان، اکنون به نظر می‌رسد که آمریکا تحریم بانک مرکزی ایران را کنار گذاشته است. به نوشته این روزنامه با وجودیکه مقامات دولت آمریکا گفته‌اند ایران باید در مورد این توطئه پاسخگو بوده و مورد مجازات قرار بگیرد ولی موضوع تحریم بانک مرکزی ایران به خاطر پیامدهای منفی آن در بازار نفت و تاثیرش بر اقتصاد جهانی کنار گذاشته شده است. لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید این تغییر در موضع سیاستمداران آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد که در شرایط نابسامان اقتصاد جهانی آنها تا چه حد ناگزیرند اقدامات خود را علیه ایران با در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی آن تنظیم کنند. به نوشته این روزنامه‌ علاوه بر این به نظر می‌رسد که مقاومت و مخالفت سایر دولت‌ها با تحریم بانک مرکزی ایران عامل مهمی در تغییر موضع آمریکا بوده است. روزنامه لس‌آنجلس تایمز در عین حال یادآوری می‌کند که نرمش دولت آمریکا در این زمینه باعث شده که سایر کشور‌ها نیز از اتخاذ مجازات‌های شدید علیه ایران پرهیز کنند. یک دیپلمات غیر آمریکایی می‌گوید: «در شرایطی که خود آمریکا حاضر نیست اقدامات سختگیرانه‌تری را به اجرا بگذارد چرا ما باید با ایران سرشاخ شویم.» برپایه این گزارش مقام‌های مریکایی می‌گویند اکنون به جای تمرکز روی تحریم بانک مرکزی ایران سعی خواهند کرد کشورهایی را که با ایران روابط تجاری گسترده‌ای دارند، مثل امارات متحده عربی، کره جنوبی و ژاپن را تشویق کنند که تحریم‌های آمریکا در مورد ایران را پذیرفته و به اجرا بگذارند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد که بحث اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران از چند هفته پیش و پیش کشیده شدن «توطئه» مربوط به ترور سفیر عربستان توسط عوامل وابسته به سپاه قدس مطرح شد. اما در شرایط فعلی و همزمان با افزایش نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران صرفنظر کردن آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران ممکن است به فضای نگرانی‌های موجود دامن بزند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده قرار است گزارش جدید خود را از تازه‌ترین جزییات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر کند که قاعدتا مبنای تحلیل و موضوع‌گیری‌های تازه در قبال ایران خواهد بود.


لس‌‌آنجلس‌ تایمز: آمریکا از طرح تحریم بانک مرکزی ایران عقب‌ نشست

Iran - Central Bank of Islamic Republic of Iran, undated
۱۳۹۰/۰۸/۱۳
 روزنامه لس‌‌آنجلس تایمز گزارش داده است، با وجود تهدیدهای هفته‌های اخیر در مورد تحریم بانک مرکزی ایران، مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال چنین تحریم‌هایی بازار نفت را دستخوش اختلال کرده و درنتیجه به اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی لطمه خواهد زد.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد که پس از چند هفته تهدید سیاستمداران آمریکایی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به خاطر «نقش» ایران در توطئه ترور سفیر عربستان، اکنون به نظر می‌رسد که آمریکا تحریم بانک مرکزی ایران را کنار گذاشته است.

 به نوشته این روزنامه با وجودیکه مقامات دولت آمریکا گفته‌اند ایران باید در مورد این توطئه پاسخگو بوده و مورد مجازات قرار بگیرد ولی موضوع تحریم بانک مرکزی ایران به خاطر پیامدهای منفی آن در بازار نفت و تاثیرش بر اقتصاد جهانی کنار گذاشته شده است.

 لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید این تغییر در موضع سیاستمداران آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد که در شرایط نابسامان اقتصاد جهانی آنها تا چه حد ناگزیرند اقدامات خود را علیه ایران با در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی آن تنظیم کنند.

به نوشته این روزنامه‌ علاوه بر این به نظر می‌رسد که مقاومت و مخالفت سایر دولت‌ها با تحریم بانک مرکزی ایران عامل مهمی در تغییر موضع آمریکا بوده است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در عین حال یادآوری می‌کند که نرمش دولت آمریکا در این زمینه باعث شده که سایر کشور‌ها نیز از اتخاذ مجازات‌های شدید علیه ایران پرهیز کنند. یک دیپلمات غیر آمریکایی می‌گوید: «در شرایطی که خود آمریکا حاضر نیست اقدامات سختگیرانه‌تری را به اجرا بگذارد چرا ما باید با ایران سرشاخ شویم.»

 برپایه این گزارش مقام‌های مریکایی می‌گویند اکنون به جای تمرکز روی تحریم بانک مرکزی ایران سعی خواهند کرد کشورهایی را که با ایران روابط تجاری گسترده‌ای دارند، مثل امارات متحده عربی، کره جنوبی و ژاپن را تشویق کنند که تحریم‌های آمریکا در مورد ایران را پذیرفته و به اجرا بگذارند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد که بحث اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران از چند هفته پیش و پیش کشیده شدن  «توطئه» مربوط به ترور سفیر عربستان توسط عوامل وابسته به سپاه قدس مطرح شد. اما در شرایط فعلی و همزمان با افزایش نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران صرفنظر کردن آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران ممکن است به فضای نگرانی‌های موجود دامن بزند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده قرار است گزارش جدید خود را از تازه‌ترین جزییات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر کند که قاعدتا مبنای تحلیل و موضوع‌گیری‌های تازه در قبال ایران خواهد بود.

سرکوزی: درصورتی که موجودیت اسرائیل تهدید شود فرانسه بیکار نخواهد نشست ۱۳۹۰/۰۸/۱۳ نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه در نشست گروه ۲۰ با انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که اگر موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار گیرد، کشورش دست روی دست نخواهد گذاشت. نیکولا سرکوزی گفت: «رفتار ایران و علاقه مفطرش برای دستیابی به توانایی نظامی اتمی نقض همه قوانین بین‌الملل است و فرانسه با قاطعیت بی‌اعتنایی به این قوانین را محکوم می‌کند.» هنگامی که خبرنگاران از نیکولا سرکوزی درباره گزارش‌های منتشر شده در مورد حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران پرسیدند، وی گفت: «عجله نکنید.» رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت که جامعه جهانی بهتر است بر روی تحریم‌ها تمرکز کند؛ نیکولا سرکوزی با این حال تصریح کرد: «اگر موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار بگیرد، فرانسه دست روی دست نخواهد گذاشت.» به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده، مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند تا کابینه‌اش را برای حمله به ایران قانع کند. از سوی دیگر روز پنجشنبه با وجود آنکه آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، حاضر نشد درباره رزمایش نظامی هفته گذشته اسرائیل در پایگاه متعلق به ناتو در ایتالیا اظهار نظر کند سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا این گزارش را کمی بعد تایید کرد. امیلیانو بیاسکو، سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا، بدون ذکر جزییات تایید کرد که اسرائیل و کشورهای دیگر در پایگاه دسیمومانو رزمایش مشترک داشته‌اند. روزنامه هاآرتص در همین روز نوشت اسرائیل به همراه ایتالیا و آلمان در پایگاه هوایی دسیمومانو واقع در جزیره ساردینیا، رزمایش پنج روزه مشترک داشته‌اند که جمعه گذشته به پایان یافت. برپایه این گزارش در این رزمایش که با شرکت‌ جت‌های جنگنده برگزار شد که بر روی سیستم‌های هشداردهنده و سوخت‌گیری هوایی تمرکز شده بود. در همین حال، روزنامه گاردین هم روز چهارشنبه گزارش داد که ارتش بریتانیا گزینه‌های مختلف برای حمله احتمالی به ایران را بررسی می‌کند؛ به نوشته این روزنامه، مقام‌های بریتانیایی معتقدند اگر مسیر رویدادها به سمت حمله نظامی زودرس آمریکا به ایران عوض شود، این کشور باید آمادگی همراهی با ایالات متحده را داشته باشد. از سوی دیگر روز پنجشنبه باراک اوباما، همتای آمریکایی نیکولا سارکوزی بر اتفاق نظر دو رئیس جمهور درباره تنگ کردن عرصه بر ایران تاکید کرد. باراک اوباما که برای شرکت در نشست گروه ۲۹ به شهر کن سفر کرده، از برنامه هسته‌ای ایران به عنوان «تهدیدی ادامه‌دار» یاد کرد و گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است هفته آینده گزارشی درباره برنامه اتمی ایران منتشر کند و رئیس جمهور سرکوزی و من هم‌عقیده‌ایم که باید فشار بی‌سابقه‌ای بر ایران وارد آوریم تا تعهداتش را انجام دهد.» بنا بر اخبار منتشر شده، قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش تازه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران منتشر کند که گفته می‌شود «جزییات» و «شواهد» بیشتری از جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران در خود داشته باشد؛ گزارشی که به نوشته گاردین می‌تواندمسیر رویدادها را تغییر دهد.


سرکوزی: درصورتی که موجودیت اسرائیل تهدید شود فرانسه بیکار نخواهد نشست

۱۳۹۰/۰۸/۱۳
نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه در نشست گروه ۲۰ با انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران  تاکید کرد که اگر موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار گیرد، کشورش دست روی دست نخواهد گذاشت.

نیکولا سرکوزی گفت: «رفتار ایران و علاقه مفطرش برای دستیابی به توانایی نظامی اتمی نقض همه قوانین بین‌الملل است و  فرانسه با قاطعیت بی‌اعتنایی به این قوانین را محکوم می‌کند.»

هنگامی که خبرنگاران از نیکولا سرکوزی درباره گزارش‌های منتشر شده در مورد حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران پرسیدند، وی گفت: «عجله نکنید.»

رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت که جامعه جهانی بهتر است بر روی  تحریم‌ها تمرکز کند؛  نیکولا سرکوزی با این حال تصریح کرد: «اگر موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار بگیرد، فرانسه دست روی دست نخواهد گذاشت.»

 به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده، مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند تا کابینه‌اش را برای حمله به ایران قانع کند.

از سوی دیگر روز پنجشنبه با وجود آنکه آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، حاضر نشد درباره رزمایش نظامی هفته گذشته اسرائیل در پایگاه متعلق به ناتو در ایتالیا اظهار نظر کند سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا این گزارش را کمی بعد تایید کرد.

امیلیانو بیاسکو، سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا، بدون ذکر جزییات تایید کرد که اسرائیل و کشورهای دیگر در پایگاه دسیمومانو رزمایش مشترک داشته‌اند.

 روزنامه هاآرتص در همین روز نوشت اسرائیل به همراه ایتالیا و آلمان در پایگاه هوایی دسیمومانو واقع در جزیره ساردینیا، رزمایش پنج روزه مشترک داشته‌اند که جمعه گذشته به پایان یافت.

برپایه این گزارش در این رزمایش که با شرکت‌ جت‌های جنگنده برگزار شد که بر روی سیستم‌های هشداردهنده و سوخت‌گیری هوایی تمرکز شده بود.

در همین حال، روزنامه گاردین هم روز چهارشنبه گزارش داد که ارتش بریتانیا گزینه‌های مختلف برای حمله احتمالی به ایران را بررسی می‌کند؛ به نوشته این روزنامه، مقام‌های بریتانیایی  معتقدند اگر مسیر رویدادها به سمت حمله نظامی زودرس آمریکا به ایران عوض شود، این کشور باید آمادگی همراهی با ایالات متحده را داشته باشد.

از سوی دیگر روز پنجشنبه باراک اوباما، همتای آمریکایی نیکولا سارکوزی بر اتفاق نظر دو رئیس جمهور درباره تنگ کردن عرصه بر ایران تاکید کرد.

باراک اوباما که برای شرکت در  نشست گروه ۲۹ به شهر کن سفر کرده، از برنامه هسته‌ای ایران به عنوان «تهدیدی ادامه‌دار» یاد کرد و گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است هفته آینده گزارشی درباره برنامه اتمی ایران منتشر کند و رئیس جمهور سرکوزی و من هم‌عقیده‌ایم  که باید فشار بی‌سابقه‌ای بر ایران وارد آوریم تا تعهداتش را انجام دهد.»

بنا بر اخبار منتشر شده، قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش تازه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران منتشر کند که گفته می‌شود «جزییات» و «شواهد» بیشتری از  جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه اتمی  ایران در خود داشته باشد؛ گزارشی که به نوشته گاردین می‌تواندمسیر رویدادها را تغییر دهد.

در مصاحبه همدانی با روز مطرح شد: پالیزدار در بیمارستان و منتظر تبرئه فرشته قاضی f.ghazi(at)roozonline.com وکیل عباس پالیزدار در مصاحبه با "روز" خبر داد که پرونده وی بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.مصطفی ترک همدانی گفت که "با اعمال ماده 18 در پرونده موکلش موافقت شده" و او امیدوار است دادگاه به استنادات او توجه کند و زمینه تبرئه موکلش را فراهم آورد. آقای پالیزدار اکنون در بخش جراحی قلب بیمارستان لاله بستری است؛ سه مامور بالای سر او هستند و او را با دستبند به تخت بسته اند؛البته وکیلش می گوید پابند او را برداشته و از روز گذشته به همسرش اجازه ملاقات با او را داده اند. عباس پالیزدار، دبیر اجرایی هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضاییه بود که در دو سخنرانی در دانشگاه های همدان و شیراز، 44 چهره سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی را به فساد اقتصادی متهم کرد. او در سخنرانی دانشگاه بوعلی سینای همدان، 9 روحانی بلند پایه از جمله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، روسای سابق و فعلی قوه قضاییه و اعضای سابق شورای نگهبان را به "رانت خواری و ارتباط داشتن با مافیای اقتصادی" متهم کرد. او همچنین گفته بود که سقوط هواپیمای حامل رحمان دادمان، وزیر راه و ترابری دولت خاتمی هم عمدی بوده است. به ادعاهای پالیزدار هر گز رسیدگی نشد اما خود او و دیگر اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه احضار و یا بازداشت و با اتهامات سنگینی مواجه شدند. تقاضای آزادی به دلیل عدم توان تحمل کیفر مصطفی ترک همدانی، درباره وضعیت موکلش به "روز" میگوید:آقای پالیزدار با وثیقه 350 میلیون تومانی آزاد بود و 26 مهرماه مجدد بازداشت شد؛ در اصل پس از ارجاع پرونده به اجرای احکام از او خواسته بودند خود را معرفی کند اما با توجه به بیماری و وضعیتی که داشت گفت نمی توانم بیایم. اما دستگاه قضایی او را بازداشت کرد و به زندان فرستاد. بلافاصله ما از اجرای احکام و دادگاه تقاضا کردیم او را آزاد کنند و گفتیم او با توجه به وضعیتی که دارد تحمل حبس را ندارد و باید براساس ماده قانونی 291 آئین دادرسی کیفری آزاد شود. وکیل اقای پالیزدار درباره این ماده قانونی توضیح میدهد: بر اساس ماده 291 آئین دادرسی کیفری، اگر فردی بر اثر بیماری و یا مشکلات ناشی از بیماری تحمل حبس نداشته باشد، با بررسی دادگاه و تایید پزشکی قانونی و یا پزشک معتمد دادگاه، یا با تامین وثیقه آزاد می شود و یا تحت الحفظ و برای درمان به بیمارستان فرستاده می شود. حال آقای پالیزدار را تحت الحفظ به بیمارستان برده اند و ما به این مساله اعتراض کرده و گفته ایم که ایشان توان تامین وثیقه دارد و باید با رعایت موضوع، آزاد شود. اکنون این اعتراض و تقاضای ما در دست بررسی است و امیدواریم قاضی دستور آزادی موکلم را با توجه به وضعیت جسمانی او صادر کند. به گفته آقای همدانی، موکلش به دلیل صدمات گازهای شیمیایی در جنگ و بیماری‌های قلبی و ریوی و بنا بر گواهی پزشکی قانونی تحمل کیفر را ندارد. عباس پالیزدار به گفته وکیلش به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است. او از جانبازان جنگ ایران و عراق است. از آقای همدانی درباره شرایط فعلی آقای پالیزدار در بیمارستان می پرسم. روز گذشته مهدی خزعلی که پی گیر پرونده عباس پالیزدار است به "روز" گفته بود که "برای فرستادن او به بیمارستان از بستگانش چک سفید امضا گرفته اند. سه مامور در اتاق او در بیمارستان و در بخش سی سی یو هستند وبا دستبند و پابند او را به تخت بسته اند و تلفن و ملاقات ممنوع و قطع است در اصل در زندان امکانات بیشتری داشت. او بیمار قلبی است و همین دیروز پزشک او نوشته که با وضعیت فعلی نمی توان او را درمان کرد و این فضای پر از استرس برای درمان مناسب نیست. در اصل برای کشتن ایشان شرایط بسیار مناسب است". وکیل اقای پالیز دار می گوید: ایشان تحت الحفظ به بیمارستان فرستاده شده اند و براساس قانون، تحت الحفظ یعنی کسی که باید از او محافظت شود. تا دیروز ملاقات و تلفن نداشت اما خوشبختانه دیروز به همسرش ملاقات داده اند. با توجه به بیماری قلبی که آقای پالیزدار دارند و صدمات مغزی و... که ایشان دیده اند باید رعایت حالشان بشود و پزشک معالجش هم در نامه ای رسما این را تاکید کرده و خواستار رعایت حال او شده. مقامات قضایی خوشبختانه بعد از این نامه مساعدت کردند؛ یعنی تا دیروز اجازه تلفن و ملاقات نداشت اما حالا دستور دادند که ملاقات بدهند و شرایط مداوا فراهم شود. در اصل از لوازم مداوا، رفع استرس و ملاقات با بستگان و خانواده است. پابند را نیز قاعدتا و براساس دستور مقام قضایی از دیروز باید برداشته باشند. امید به تبرئه در بررسی مجدد پرونده از وکیل آقای پالیزدار درباره وضعیت نهایی پرونده پالیزدار می پرسم و او می گوید که با اعمال ماده 18 موافقت شده و او امیدوار است موکلش در رسیدگی مجدد به پرونده از اتهام افشای اسناد محرمانه و سری تبرئه شود. آقای همدانی توضیح میدهد: آقای پالیزدار محکومیت کیفری دارد ودر کیفرخواستی که در دادگاه بدوی صادر شد اتهامات متعددی داشت 17 اتهام از اقدام علیه امنیت ملی گرفته تا انتشار اسناد محرمانه و سرقت و تحصیل مال نامشروع و ایراد افترا و.... که در نهایت به جز سه اتهام از بقیه اتهام ها تبرئه شد، اما دادگاه او را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد محرمانه و ایراد افترا محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر اما یک بخش دیگر از اتهامات را ساقط کرد و موکلم را از اقدام علیه امنیت ملی تبرئه کرد. او در نهایت به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد و ما اکنون تقاضای اعمال ماده 18 کرده ایم. وکیل آقای پالیزدار با اشاره به موافقت مسئولان قضایی با اعمال ماده 18 در پرونده موکلش می گوید: ماده 18 در اصل یک جور اعاده دادرسی است که از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و در صورت موافقت با اعمال آن، دستور رسیدگی مجدد به پرونده صادر می شود. اکنون در پرونده آقای پالیزدار با اعمال ماده 18 موافقت شده و امیدواریم دادگاه شعبه هم عرض در بررسی مجدد به استدلالات ما توجه بیشتری بکند. شاه بیت دفاعیات مجدد ما هم این است که این اسناد سری و محرمانه نبوده و مشمول افشای اسناد سری و محرمانه نیست. وضعیت دو متهم دیگر پرونده آقای همدانی که وکیل دو متهم دیگر همین پرونده است درباره وضعیت آنها نیز توضیح میدهد: جواد ترابی و سعید حاجیلو، کارمندان هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضائیه بوده اند که پرونده های آنها نیز به اجرای احکام فرستاده شده؛ آقای ترابی به 3 سال حبس تعزیری محکوم شده و آقای حاجیلو به 2 سال حبس تعزیری و اتهام هر دو آنها هم مشارکت در افشای اسناد محرمانه بوده است. این وکیل دادگستری می افزاید: آقای ترابی بازداشت و برای سپری کردن محکومیت اش به زندان فرستاده شده اما آقای حاجیلو هنوز بازداشت نشده است و ما امیدواریم دادگاه در بررسی مجدد به استنادات ما مبنی بر محرمانه نبودن اسناد توجه کند و این دو موکلم نیز تبرئه شوند. فاطمه آجرلو، نماینده کرج و حسن کامران، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، دیگر متهمان این پرونده بوده اند که به اتهام معاونت در تخریب اعتماد عمومی جامعه به مسئولان نظام و خارج کردن اسناد محرمانه، به چهار سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند؛ آن دو آزاد هستند.


در مصاحبه همدانی با روز مطرح شد:

پالیزدار در بیمارستان و منتظر تبرئه

وکیل عباس پالیزدار در مصاحبه با "روز" خبر داد که پرونده وی بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.مصطفی ترک همدانی گفت که "با اعمال ماده 18 در پرونده موکلش موافقت شده" و او امیدوار است دادگاه به استنادات او توجه کند و زمینه تبرئه موکلش را فراهم آورد.
آقای پالیزدار اکنون در بخش جراحی قلب بیمارستان لاله بستری است؛ سه مامور بالای سر او هستند و او را با دستبند به تخت بسته اند؛البته وکیلش می گوید پابند او را برداشته و از روز گذشته به همسرش اجازه ملاقات با او را داده اند.
عباس پالیزدار، دبیر اجرایی هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضاییه بود که در دو سخنرانی در دانشگاه های همدان و شیراز، 44 چهره سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی را به فساد اقتصادی متهم کرد. او در سخنرانی دانشگاه بوعلی سینای همدان، 9 روحانی بلند پایه از جمله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، روسای سابق و فعلی قوه قضاییه و اعضای سابق شورای نگهبان را به "رانت خواری و ارتباط داشتن با مافیای اقتصادی" متهم کرد.
او همچنین گفته بود که سقوط هواپیمای حامل رحمان دادمان، وزیر راه و ترابری دولت خاتمی هم عمدی بوده است.
 به ادعاهای پالیزدار هر گز رسیدگی نشد اما خود او و دیگر اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه احضار و یا بازداشت و با اتهامات سنگینی مواجه شدند.

تقاضای آزادی به دلیل عدم توان تحمل کیفر
مصطفی ترک همدانی، درباره وضعیت موکلش به "روز" میگوید:آقای پالیزدار با وثیقه 350 میلیون تومانی آزاد بود و 26 مهرماه مجدد بازداشت شد؛ در اصل پس از ارجاع پرونده به اجرای احکام از او خواسته بودند خود را معرفی کند اما با توجه به بیماری و وضعیتی که داشت گفت نمی توانم بیایم. اما دستگاه قضایی او را بازداشت کرد و به زندان فرستاد. بلافاصله ما از اجرای احکام و دادگاه تقاضا کردیم او را آزاد کنند و گفتیم او با توجه به وضعیتی که دارد تحمل حبس را ندارد و باید براساس ماده قانونی 291 آئین دادرسی کیفری آزاد شود.
وکیل اقای پالیزدار درباره این ماده قانونی توضیح میدهد: بر اساس ماده 291 آئین دادرسی کیفری، اگر فردی بر اثر بیماری و یا مشکلات ناشی از بیماری تحمل حبس نداشته باشد، با بررسی دادگاه و تایید پزشکی قانونی و یا پزشک معتمد دادگاه، یا با تامین وثیقه آزاد می شود و یا تحت الحفظ و برای درمان به بیمارستان فرستاده می شود. حال آقای پالیزدار را تحت الحفظ به بیمارستان برده اند و ما به این مساله اعتراض کرده و گفته ایم که ایشان توان تامین وثیقه دارد و باید با رعایت موضوع، آزاد شود. اکنون این اعتراض و تقاضای ما در دست بررسی است و امیدواریم قاضی دستور آزادی موکلم را با توجه به وضعیت جسمانی او صادر کند.
به گفته آقای همدانی، موکلش به دلیل صدمات گازهای شیمیایی در جنگ و بیماری‌های قلبی و ریوی و بنا بر گواهی پزشکی قانونی تحمل کیفر را ندارد.
عباس پالیزدار به گفته وکیلش به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است. او از جانبازان جنگ ایران و عراق است.
از آقای همدانی درباره شرایط فعلی آقای پالیزدار در بیمارستان می پرسم. روز گذشته مهدی خزعلی که پی گیر پرونده عباس پالیزدار است به "روز" گفته بود که "برای فرستادن او به بیمارستان از بستگانش چک سفید امضا گرفته اند. سه مامور در اتاق او در بیمارستان و در بخش سی سی یو هستند وبا دستبند و پابند او را به تخت بسته اند و تلفن و ملاقات ممنوع و قطع است در اصل در زندان امکانات بیشتری داشت. او بیمار قلبی است و همین دیروز پزشک او نوشته که با وضعیت فعلی نمی توان او را درمان کرد و این فضای پر از استرس برای درمان مناسب نیست. در اصل برای کشتن ایشان شرایط بسیار مناسب است".
وکیل اقای پالیز دار می گوید: ایشان تحت الحفظ به بیمارستان فرستاده شده اند و براساس قانون، تحت الحفظ یعنی کسی که باید از او محافظت شود. تا دیروز ملاقات و تلفن نداشت اما خوشبختانه دیروز به همسرش ملاقات داده اند. با توجه به بیماری قلبی که آقای پالیزدار دارند و صدمات مغزی و... که ایشان دیده اند باید رعایت حالشان بشود و پزشک معالجش هم در نامه ای رسما این را تاکید کرده و خواستار رعایت حال او شده. مقامات قضایی خوشبختانه بعد از این نامه مساعدت کردند؛ یعنی تا دیروز اجازه تلفن و ملاقات نداشت اما حالا دستور دادند که ملاقات بدهند و شرایط مداوا فراهم شود. در اصل از لوازم مداوا، رفع استرس و ملاقات با بستگان و خانواده است. پابند را نیز قاعدتا و براساس دستور مقام قضایی از دیروز باید برداشته باشند.

امید به تبرئه در بررسی مجدد پرونده
از وکیل آقای پالیزدار درباره وضعیت نهایی پرونده پالیزدار می پرسم و او می گوید که با اعمال ماده 18 موافقت شده و او امیدوار است موکلش در رسیدگی مجدد به پرونده از اتهام افشای اسناد محرمانه و سری تبرئه شود.
آقای همدانی توضیح میدهد: آقای پالیزدار محکومیت کیفری دارد ودر کیفرخواستی که در دادگاه بدوی صادر شد اتهامات متعددی داشت 17 اتهام از اقدام علیه امنیت ملی گرفته تا انتشار اسناد محرمانه و سرقت و تحصیل مال نامشروع و ایراد افترا و.... که در نهایت به جز سه اتهام از بقیه اتهام ها تبرئه شد، اما دادگاه او را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد محرمانه و ایراد افترا محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر اما یک بخش دیگر از اتهامات را ساقط کرد و موکلم را از اقدام علیه امنیت ملی تبرئه کرد. او در نهایت به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد و ما اکنون تقاضای اعمال ماده 18 کرده ایم.
وکیل آقای پالیزدار با اشاره به موافقت مسئولان قضایی با اعمال ماده 18 در پرونده موکلش می گوید: ماده 18 در اصل یک جور اعاده دادرسی است که از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و در صورت موافقت با اعمال آن، دستور رسیدگی مجدد به پرونده صادر می شود. اکنون در پرونده آقای پالیزدار با اعمال ماده 18 موافقت شده و امیدواریم دادگاه شعبه هم عرض در بررسی مجدد به استدلالات ما توجه بیشتری بکند. شاه بیت دفاعیات مجدد ما هم این است که این اسناد سری و محرمانه نبوده و مشمول افشای اسناد سری و محرمانه نیست.

وضعیت دو متهم دیگر پرونده
آقای همدانی که وکیل دو متهم دیگر همین پرونده است درباره وضعیت آنها نیز توضیح میدهد: جواد ترابی و سعید حاجیلو، کارمندان هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضائیه بوده اند که پرونده های آنها نیز به اجرای احکام فرستاده شده؛ آقای ترابی به 3 سال حبس تعزیری محکوم شده و آقای حاجیلو به 2 سال حبس تعزیری و اتهام هر دو آنها هم مشارکت در افشای اسناد محرمانه بوده است.
این وکیل دادگستری می افزاید: آقای ترابی بازداشت و برای سپری کردن محکومیت اش به زندان فرستاده شده اما آقای حاجیلو هنوز بازداشت نشده است و ما امیدواریم دادگاه در بررسی مجدد به استنادات ما مبنی بر محرمانه نبودن اسناد توجه کند و این دو موکلم نیز تبرئه شوند.
فاطمه آجرلو، نماینده کرج و حسن کامران، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، دیگر متهمان این پرونده بوده اند که به اتهام معاونت در تخریب اعتماد عمومی جامعه به مسئولان نظام و خارج کردن اسناد محرمانه، به چهار سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند؛ آن دو آزاد هستند.

یک لیوان چای سوری - طرحی از مانا نیستانی

یک لیوان چای سوری - طرحی از مانا نیستانی