Saturday, July 16, 2011

یارانه ها اول مرداد در حساب نخواهد بود


به فاصله کمتر از 24 ساعت از ادعای احمدی نژاد مبنی بر رشد ده درصدی اقتصاد ایران، سخنگوی اقتصادی کابینه از به تعویق افتادن مرحله ششم پرداخت نقدی یارانه ها خبر داد. اعلام این خبر با پوشش خبری وسیع همراه بود و سایت ها و خبرگزاری های رسمی، به تعویق افتادن پرداخت یارانه ها را در صدر اخبار خود قرار دادند.



پیش از این کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به وضعیت کنونی تولید و اشتغال و افزایش تحریم های اقتصادی، دولت احمدی نژاد قادر به اجرای تعهد مالی ماهانه ای که برای خود ایجاد کرده نخواهد بود.



کارشناسان اقتصادی همچنین پیش بینی کرده بودند که دولت حتی با وجود اختصاص بخش درآمدهای بودجه خود به پرداخت نقدی یارانه، در اواسط راه به نفس نفس خواهد افتاد و با وقفه در برنامه های عمرانی، تولید و اشتغال در سراشیبی خواهد افتاد.



پیش بینی ای که در ماه ششم "جراحی پر درد" اقتصاد ایران به واقعیت پیوست و در کوران ادعاهای احمدی نژاد درباره "وضعیت خوب اقتصادی مردم"، "تولید بی سابقه و اشتغال بیش از دو میلیون نفر"، شمس الدین حسینی آن را اینگونه اعلام کرد: "به دلیل تداخل فعالیت‌های بانکی و فشردگی بار فعالیت‌ها در آغاز ماه، احتمالا زمان دیگری را برای واریز یارانه‌ها در نظر بگیریم".

به نوشته خبرگزاری مهر، وی در پاسخ به این سئوال که زمان دقیق آن کی خواهد بود؟ گفته: "احتمالا هفته دوم ماه آینده".



در آمد حاصل از اصلاح قيمت ها حتی برای پرداخت يارانه های نقدی به خانوار ها کافی به نظر نمی رسد و در سایت مرکز آمار ایران، شمار افراد يارانه بگير از مرز 74 میلیون گذشته و دولت توانايی آنرا ندارد که تنها با تکيه بر در آمد حاصل از اصلاح قيمت ها، به هر نفر از آنها ۴۵۵۰۰ تومان بپردازد.



خبر شمس الدین حسینی در مورد به تعویق افتادن پرداخت یارانه نقدی در حالیست که پیش از این بسیاری از نمایندگان مجلس در جریان تصویب بودجه سال نود از عدم توانایی دولت در اجرای تعهداتش سخن گفته بودند.



حمید رضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از این جمله بود که گفت: "دولت چند صد ميليارد تومان از بودجه هايی را که قرار بود در توسعه ميدان گاری پارس جنوبی به مصرف برسد، صرف پرداخت يارانه های نقدی کرده. به عنوان مثال خود مسوولان وزارت نيرو چندی پيش در نشستی در کميسيون انرژی تاکيد می‌کردند درآمد ناشی از صادرات برق هم در اين بخش (پرداخت يارانه های نقدی) صرف شده است که اصلا قرارنبود چنين اتفاقی بيفتد يا بخشی از بودجه‌ای که قراربود وزارت نفت در پارس جنوبی هزينه کند، متاسفانه در قالب يارانه به مردم پرداخت شده است. اينها جزو تخلفاتی است که مجلس بايد به آن رسيدگی کند".



به نوشته آفتاب، او افزوده بود: "در حال حاضر منابع ملی دارد هدر می‌رود، اگر قراربود اين کار انجام شود روش قبلی که بهتر بود، بنزين و گازوئيل را ارزان به مردم می‌داديم هيچ کس هم گلايه‌ای نمی‌کرد در ازای آن ديگر نياز نبود پروژه‌ها را معطل پول کنيم تا به مردم يارانه بدهيم".



خبر به تعویق افتادن پرداخت نقدی یارانه مرداد در حالی منتشر شده که کارشناسان یکی دیگر از عواقب اجرای این طرح به شیوه کنونی را، استقراض دولت از بانک مرکزی دانسته بودند.



سایت آینده در این مورد نوشته بود: "از قرار معلوم مبالغ زيادی هم، برای پرداخت يارانه های نقدی، از راه های ديگر تامين شده که خطرناک ترين آن استقراض از باتک مرکزی است. خطرناک از اين نظر که استقراض دولت از بانک مرکزی، که به زبان ساده به آن چاپ اسکناس بدون پشتوانه گفته مي شود، يکی از ريشه های اصلی تورم است.رسانه های تهران به نقل از فريدون همتی، معاون پارلمانی ديوان محاسبات، می نويسند که دولت تا پايان سال ۸۹ برای پرداخت يارانه نقدی به مردم، علاوه بر پنج هزار ميليارد تومان از محل منابع بانک مرکزی، که به عنوان تنخواه برداشت شده، سه هزار ميليارد تومان از محل درآمد حاصل از صادرات نفت و سه هزار و پانصد ميليارد تومان از محل دستگاه‌هايی نظير شرکت ملی نفت و وزارت نيرو برداشته است و مبلغ ۱۱ هزار و ۴۹۵ ميليارد تومان به مردم يارانه نقدی پرداخت کرده است".



در همین حال سایت خبرآنلاین روز سه شنبه در گزارشی از بدهی 49 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها خبر داد و ابعاد بیشتری از وضعیت اقتصادی ایران را آشکار کرد.



خبرآنلاین در گزارش خود می نویسد: "نگاهی به روند رشد بدهیهای دولت و شرکتهای دولتی به سیستم بانکی نشان می دهد طی سالهای 84 تا 89 میزان این بدهی معادل 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و از حدود 18 هزار میلیارد تومان به رقمی معادل 49 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است این در حالی است که طی همین دوره سپرده های با حدود 23 هزار میلیارد تومان افزایش از 16.7 هزار میلیارد تومان به حدود 38 هزار میلیارد تومان رسیده است و به این ترتیب بر اساس آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی در آذرماه سال 89 مازاد بدهی دولت به میزان سپرده های به 9.3 هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که این تفاوت در سال 84 حدود 1.5 هزار میلیارد تومان بوده است. روند رو به رشد بدهی دولت با توجه به آنکه این بدهی یکی از اجزای تشکل دهنده پایه پولی نیز تلقی می شود می تواند توجیهی برای انتشار اسکناس تلقی شود، البته انتقال این بدهی به نقدینگی تنها از طریق چاپ اسکناس صورت نمی گیرد لبلکه بانک مرکزی می تواند به جای چاپ اسکناس به نسبتی مشخص از این بدهی اعتبار اعطا کند و سیستم بانکی از محل این اعتبار اقدام به ارایه تسهیلات کرده و در عمل به خلق پول می پردازد که در نهایت منجر به حجم نقدینگی می شود".



حسینی اگر چه سعی کرده است خیلی مختصر درباره تعویق پرداخت یارانه سخن بگوید اما، بیش از 74 میلیون نفر در اول مرداد متوجه معنای جمله "تقریبا در هفته دوم" وی خواهند شد.

جنبش اعتراضی سوریه، پاره‌وقت نیست

بخش تحلیل خودنویس: معترضان سوری، رفتن حاکم را می‌خواهند و هنرمندان و هنرپیشه‌ها مردم را به ایستادگی در مقابل دیکتاتور فراخوانده‌اند. بیش از ۱۵۰۰ نفر در این کشور کوچک جان خود را از دست داده‌اند، اما مخالفان تن به بحث‌های «آشتی»جویانه نداده‌اند. جنبش مردم سوریه «پاره‌وقت» نیست که هر از چندگاه به مناسبتی چند هزار نفر به خیابان بیایند. این جنبش زنده است.




عمار عبدالحمید، فعال سوری که این روزها به یکی از منابع خبری مهم در باره جنبش مردم کشورش تبدیل شده، از آمریکا در وبلاگ خود می‌نویسد که جنگ میان طرفداران بشار اسد و مبارزان حتی به عرصه «سایبری» نیز رسیده و مخالفان سایت‌های نزدیک به حکومت را «هک» می‌کنند. وقتی مخالفان، وارد سایت روزنامه رسمی کشور «تشرین» شدند و خبر استعفای بشار اسد را نوشتند، قدرت‌شان را به امنیتی‌های سوری نشان دادند.



در روزهای اخیر، هزاران هزار سوری به خیابان‌ها آمده‌اند و یک‌صدا رفتن بشار اسد را فریاد می‌زنند.



شاید بسیاری از مردم سوریه هنوز نمی‌دانند چه می‌خواهند، اما مطمئنا می‌دانند که چه نمی‌خواهند.



نیروهای امنیتی سوریه و عاملان آنها، افراد تاثیرگذار را حذف می‌کنند. ابراهیم قاشوش، خواننده اهل سوریه که اشعارش در باره جنبش اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود، چندی پیش کشته شد و جنازه‌اش را در حالی که گلوی‌اش بریده شده بود، در رودخانه پیدا کردند.



او در اشعارش خواستار «رفتن» بشار اسد شده بود و آمدن زودهنگام آزادی را نوید می‌داد.



دیروز، بزرگ‌ترین تظاهرات مردم سوریه تا به امروز در «حمات» و «دیرالزور» شکل گرفت و رسانه‌ها از جمله دیلی تلگراف حضور صدها هزار و حتی نزدیک به یک میلیون نفر را گزارش کردند.



نیروهای امنیتی سوری در شهرهای مختلف از جمله‌ بخش‌های حاشیه دمشق و حمات و دیرالزور به معترضان تیراندازی کردند که موجب کشته شدن ده‌ها نفر شد.



یک کارشناس انگلیسی امور خاورمیانه (نام محفوظ) به خودنویس گفت که مقایسه وضعیت جنبش اعتراضی مردم سوریه و ایران نشان می‌دهد که معترضان سوری با فشارهای دولت‌های اسد، عقب‌نشینی نکرده‌اند و حتی پایدارتر شده‌اند. این کارشناس همچنین گفت که به نظر می‌رسد رسانه‌های ایرانی توجه چندانی به آنچه در سوریه می‌گذارد نمی‌کنند.



این کارشناس همچنین معتقد است که اگر مخالفان دولت ایران می‌خواهند به نتیجه برسند، باید در روش مبارزه تجدید نظر کنند. او گفت که بررسی جنبش‌های منطقه می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای صاحبان اندیشه باشد.



تا چند روز پیش، آمار عمار عبدالحمید این‌چنین بود:



۱۶۵۰ کشته



۱۲۰۰۰ زندانی



۶۰۰۰۰ بازداشت و آزاد شده



۳۰۰ شبکه هم در فعال کردن مردم برای اعتراضات نقش داشته‌اند.



شاید یکی از دلایل «زنده» و «فعال» بودن جنبش مردم سوریه، هدف مشترک آنها است: «برکناری دیکتاتور». مبارزان هیچگاه به دفاع از رهبر پیشین سوریه و مقایسه او او با رهبر فعلی نپرداخته‌اند. مردم سوریه می‌دانند که رهبر قبلی در جنایت‌های بسیاری علیه مخالفان نقش داشته است و منتقدان این جنایت‌ها را «پنهان» نمی‌کنند. همچنین بسیاری از مخالفان به دنبال منافعی در ساختار فعلی سوریه نیستند.



حال باید دید آیا جنبش اعتراضی مردم ایران که شاهد تحولات مصر، تونس، یمن و سوریه بوده، همچنان به راه گذشته خود ادامه می‌دهد یا به دنبال بهره‌گیری از راه‌هایی است که در کشورهای پیشرو خاورمیانه و شمال آفریقا نتیجه‌بخش بوده است؟

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که رهبر جمهوری اسلامی با کمک ۵/۸ میلیاد دلاری ایران به حکومت سوریه موافقت کرده است. این کمک برای مقابله با اثر اعتصب‌های گسترده بر دولت سوریه است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که رهبر جمهوری اسلامی با کمک ۵/۸ میلیاد دلاری ایران به حکومت سوریه موافقت کرده است. این کمک برای مقابله با اثر اعتصب‌های گسترده بر دولت سوریه است.




به گزارش خبرگزاری رویترز، سوریه که تنها مقاماتش به واسطه تحریم‌های بین‌المللی دچار محدودیت‌هایی شده‌اند، اما مشکلات داخلی به خاطر اعتصب‌ فضا را بر مردم تنگ‌تر کرده است.



در این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران به داد متحد خود در خاورمیانه افتاد.



روزنامه فرانسوی «لز اکو» دیروز براساس خبری از مرکز تحقیقات استراتژیک اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای با این وام موفقیت کرده است.



کمک ایران به سوریه در حال انجام می‌شود که نمایش فیلم‌هایی از کشته شدن نگهبانان سوریه باعث به هم خوردن رابطه تعدادی از کشورها با سوریه شده است.

حمایت مجدد قوه قضائیه از سپاه

حمایت مجدد قوه قضائیه از سپاه


رئیس سازمان بازرسی: در ايران اسکله غيرقانونی وجود ندارد



در پی شدت گرفتن اختلاف احمدی نژاد و علی خامنه ای قوه قضائیه سیاست حمایت همه جانبه ای را از سپاه به پیش میبرد. قوه قضائیه نه تنها دستگیری اطرافیان احمدی نژاد را به سپاه واگذار کرده بلکه از سخنان فرمانده سپاه مبنی بر اجازه دخالت سپاه در سیاست نیز حمایت کرد.



در تازه ترین حمایت قوه قضائیه از سپاه رئیس سازمان بازرسی مدعی شد در ايران اسکله غيرقانونی وجود ندارد. به گزارش جرس دو هفته بعد از موضعگیری های تند فرمانده کل سپاه در قبال سخنان جنجالی محمود احمدی نژاد پیرامون "وجود اسکله های غیررسمی و غیرقانونی و استفادۀ برخی نهادها از آن"، و یک هفته پس از اعلام وجود ١۶۰ اسکله غیرقانونی در کشور توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصطفی پورمحمدی، رئيس سازمان بازرسی کل کشور مدعی شد در ايران اسکله غيرقانونی وجود ندارد.



این مقام ارشد قضایی همزمان طی گفتگویی با روزنامه خراسان گفته است اگر گزارشی درباره وجود اسکله‌های‌ "غيرقانونی" به سازمان بازرسی برسد، به آن رسيدگی می‌شود."



محمود احمدی‌نژاد، شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۰ در همایشی تحت عنوان «راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» گفته بود "هيچ وزارت‌خانه‌ای حق ندارد اسکله يا مرزی خارج از کنترل قانون داشته باشد."

وی به عنوان نمونه‌ای از گسترده بودن قاچاق کالا در ایران، به ارقام کلان حاصل از قاچاق سیگار اشاره کرد و گفت: "بین ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود که معادل ۲ هزار میلیارد تومان است. این رقم همه قاچاقچیان درجه یک دنیا را به طمع می اندازد، چه رسد به «برادران قاچاقچی» خودمان!"



رئيس كل گمرك ايران : ما نمیدانیم چند اسکله نظامی وجود دارد، كار آنها نظامي است و كارشان ورود كالا نيست و ما در انها حضور نداریم



چندی پیش عباس معمارنژاد، رئيس كل گمرك ايران درباره اسكله هاي نظامي به خبرگزاری ایسنا گفت: من خبري ندارم و حوزه نظامي و امنيتي را ما اصلا نه ورود مي كنيم و نه مي دانيم كه چه هست.

مثلا فرض كنيد كه نيروي دريايي چقدر اسكله در جنوب دارد كه كار آن نظامي است و كارش ورود كالا نيست، و در آنجا ما نه حضور داريم و نه لازم به حضور است.

بازار داغ دست و پا کردن اعتبار و مشروعیت برای علی خامنه ای:

بازار داغ دست و پا کردن اعتبار و مشروعیت برای علی خامنه ای:


معاون بین الملل حوزه: تئوری ولایت فقیه قابلیت اجرا برای همه ادیان الهی را دارد

آقاتهرانی: فقدان ولی فقیه و رهبری مقتدر در انقلاب کشورهای عربی کاملاً مشهود است



معاون بین الملل حوزه: تئوری ولایت فقیه قابلیت اجرا برای همه ادیان الهی را دارد



خبرگزاری رسا ـ معاون بین الملل حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه تئوری ولایت فقیه قابلیت اجرا برای پیروان همه ادیان الهی را داراست، منتظران حقیقی ظهور را اهل جهاد و مبارزه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسن زمانی در مراسم اختتامیه همایش دکترین مهدویت که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، از امام خمینی و مقام رهبری به عنوان پرچمداران دکترین مهدویت یاد کرد و برگزاری این همایش را گامی مهم در راستای ترویج و تبیین فرهنگ مهدویت دانست.

معاون بین الملل حوزه های علمیه منتظران حقیقی و واقعی ظهور را اهل مبارزه و جهاد خواند و تاکید کرد: تئوری ولایت فقیه و جمهوری اسلامی قابلیت اجرایی برای پیروان همه ادیان را دارد.



آقاتهرانی: فقدان ولی فقیه و رهبری مقتدر در انقلاب کشورهای عربی کاملاً مشهود است



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان ولی فقیه مقتدر در انقلاب کشورهای عربی به وضوح مشاهده می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام دکتر مرتضی آقا تهرانی شامگاه" 23 تیرماه" و در هفتمین شب طرح مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی در جمع نمازگراران گلپایگانی در مجتمع تفریحی بهشت ایران، اظهار داشت: در فلسفه عقل اول پیامبر اکرم است، چون از ایشان هیچ رفتار غیر معقولی سر نمی زند.

وی گفت: در اسلام فقط یک خدا و یک ولایت داریم و در زمان غیبت امام عصر فقط یک ولی فقیه داریم و باید از ایشان اطاعت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت انقلاب درکشورهای عربی گفت: درکشورهای مانند تونس و مصر و لیبی و یمن فقدان ولی فقیه و رهبری کاملاً مشهود است و به همین علت است که در انقلابات خود موفق نیستند.

یکی از بانوان ملی پوش قایقرانی جان خود را از دست داد /هنوز پیکر زهرا فرجی پیدا نشده است

یکی از بانوان ملی پوش قایقرانی جان خود را از دست داد /هنوز پیکر زهرا فرجی پیدا نشده است


ایسنا : یکی از بانوان ملی پوش قایقرانی به علت واژگونی قایق خود در سد شهر چایی ارومیه جان خود را از دست داد.

زهرا فرجی قایقران ملی پوش آذربایجان غربی جمعه به همراه یکی دیگر از هم تیمی های خود رویا عباسی در اثر واژگونی یک دستگاه جت اسکی در سد شهر چایی ارومیه دچار حادثه شدند که در این سانحه، رویا عباسی با کمک مردم بومی منطقه‌ی سیلوانا توانست نجات پیدا کند اما به رغم جستجوها هنوز پیکر زهرا فرجی پیدا نشده است.



بلافاصله بعد از این حادثه با هماهنگی های به عمل آمده اکیپ های امداد و نجات، هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی، هیئت نجات غریق و قایقرانی استان، فرمانداری، بخشداری سیلوانا و ستاد مدیریت بحران استان و اداره کل تربیت بدنی در محل وقوع حادثه حاضر شده و از ظهر جمعه تاکنون بدون وقفه به جستجوی خود ادامه داده اند.



براساس اعلام مسوولان مرتبط، وقوع این حادثه در جریان تمرینات تیم ملی و باشگاهی نبوده است.



آخرین پیگیری ها نشان می دهد، اثری از بانوی ملی پوش غرق شده نیست و مدیر کل تربیت بدنی آذربایجان غربی اکیپ غواصی از ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی جهت کمک برای پیدا کردن زهرا فرجی درخواست کرده است

احمدی مقدم: روزه خواران بازداشت می شوند

احمدی مقدم: روزه خواران بازداشت می شوند




خبر آنلاین : 15 روز دیگر تا شروع ماه مبارک رمضان باقی مانده است. مانند سال های گذشته، روزه خواری در ملا عام ممنوع است. فرمانده پلیس اعلام کرده امسال روزه خواران در ملاعام، بازداشت می شوند.



سردار اسماعیل احمدی مقدم از برخورد قانونی و معرفی روزه خواران در ماه مبارک رمضان به دستگاه قضایی خبر داد.



او از مردم برای رعایت شئونات اسلامی و دینی در ایام ماه مبارک رمضان سال گذشته تشکر کرد و گفت: "اگر افراد روزه خوار در ماه مبارک رمضان امسال در منظر عموم اقدام به روزه خواری کنند با برخورد قانونی مواجه و تحویل مقامات قضایی خواهند شد."



سال گذشته روزه خواران تا یک میلیون و 300 هزار تومان جریمه می شدند. همچنین پلیس مجاز بود خودرو روزه خواران را توقیف کند.